[W/W WP] Krijg SWW niet structureel warmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
TL;DR: Hoe krijg ik de temperatuur van SWW structureel hoger dan 55.0°C in mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M?

Beste DEI-ers,

In 2018 betrokken wij onze (toenmalige) nieuwbouwwoning met daarin een Alpha Innotec WZSV 92K3M brine/water warmtepomp. Deze WP heeft een geïntegreerde 178 liter (netto-inhoud) warmtapwaterbuffervat.
Sinds ingebruikname staat de SWW-temperatuur ingesteld op 55.0°C (met een hysterese van 5K). Dit is, voor zover ik kan vinden, conform NEN 1006. Daarnaast is het, als ik het me goed herinner, ook de temperatuur tot waar de WP enkel gebruik hoeft te maken van de compressor (COP > 1) en zodoende het elektrisch element (COP = 1) niet hoeft te gebruiken.
Om de discussie omtrent Voorkomen legionella in boilers voor te zijn: Ja, er vindt geregeld een antilegionella-cyclus plaats.

De afgelopen 6 jaar heeft 178 liter SWW op 55.0°C genoeg gebleken: ik kreeg hieromtrent nooit een koude douche (zowel letterlijk als figuurlijk :+ )

Naarmate onze kinderen ouder worden, verandert ook hun douchegebruik: vaker, langer en (de voornaamste reden) steeds later op de avond. Dit leidt er toe dat de WP niet genoeg tijd heeft om tijdens alle douchebeurten het SWW op een acceptabele temperatuur van > 38.0°C te houden. Hierdoor gebeurt het steeds vaker dat de laatste in de rij (ik meestal) onder een merkbare koude douche sta.

De meest voor de hand liggende oplossing is het verhogen van de SWW-temperatuur (in ieder geval in de avond). Een tijd geleden heb ik dan ook, via de RBE, de SWW-temperatuur ingesteld op 60.0°C. Toen ik de volgende ochtend keek, viel me op dat de temperatuur in het buffervat nog steeds rond de 56.0°C schommelde. In de logging in Home-Assistant zag ik dat de WP gedurende nacht bijna 100 keer was in- en uitgeschakeld. Dit pendelen lijkt veroorzaakt te worden door een beveiliging in de WP waarbij deze afslaat zodra de aanvoertemperatuur de 60.0°C bereikt. Zodoende heb ik de SWW-temperatuur weer teruggezet op 55.0°C en hiermee stopte ook direct het pendelen.

Ik heb het er toen bij gelaten, maar vorige week stond ik weer onder een koude douche en voelde de noodzaak dit weer op te pakken.
Omdat ik niet lukraak instellingen ga wijzigen in de WP heb ik de afgelopen week geprobeerd contact te zoeken met de installateur. Deze lijkt in de tussentijd failliet te zijn gegaan. Ook is er niemand bij de aannemer die weet wie ik nu hiervoor moet/kan benaderen ;(

Hierbij nog wat sreenshots van de huidige instellingen van de pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPBL3YoX8hud1A_rdhzolx7hTmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhQXR53fyuh2ztcDW2YAkozr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru8dAaRokfdfcTvLXTirlgFjmAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rC2rFKTYv0L9mA8UiG4LVO1l.png?f=fotoalbum_large

Zodoende val ik terug op jullie: wie kan mij op weg helpen op de temperatuur in het warmtapwaterbuffervat van mijn warmtepomp structureel te verhogen naar 60.0°C?

Alvast bedankt _/-\o_

Matis

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 04-04-2024 16:00 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 20:43
Ik zie max aanvoertemperatuur 65 graden staan.
Het lijkt me dat dat de temperatuur is van het CV water dat door de spiraal van het boilervat gestuurd wordt. Het boilervat zal zo`n 10 graden kouder worden dan dat.

- Als de koude douche altijd op dezelfde dag van de week is dan kun je de dag dat de legionellarun plaatsvind aanpassen.

- Is er een maximum tijd ingesteld hoelang de warmtepomp bezig mag met tapwater? Misschien kan die tijd langer?

- Misschien kan het warmer dan 55 graden als je instelt dat het mag gebeuren dmv het elektrisch element?

- Efficienter dan dat is een elektrische boiler in serie na het boilervat. Op die manier heb je bijvoorbeeld 30 of 50 liter extra op een temperatuur van 60 graden. (geen legionellarun nodig). En ook het beetje extra vermogen van die elektrische boiler krijg je er dan bij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Is er douchewater warmte terugwinning mogelijk/aanwezig?

Is er een zeer zuinige douche kop? En dan bedoel ik de 5-6l/m categorie.

Dat douchewater geen onbeperkt goed is en gedeeld moet worden kan ook onderling afgesproken worden. Aka… samen leven samen delen… of ook genoemd: opvoeding.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:44
Hysterese lager zetten, zodat de boiler eerder weer opgewarmd wordt.

Misschien zit de tempsensor vrij hoog in het vat, dan wordt pas laat herkend dat er water uit getapt is. Misschien laag plaatsen.

178L is en 4 mensen die kort na elkaar kunnen douchen zal vaker problemen kunnen geven, je hebt altijd wel uitzonderingsgevallen. Bijv iemand douchet in de ochtend maar boiler temp wordt niet beinvloed en toch al 50L koud water in de boiler. Dan koelt het zaakje af naar 45 en begint dan pas op te warmen net wanneer de andere douchers zich aantreden. De laatste heeft pech.
Lang verhaal kort, overweeg grotere boiler, dan kan de temperatuur ook lager wat weer zuiniger is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
Hoe is de legionella opwarming ingesteld?, meestal gaat dat via een elektrisch element omdat de WP die hoge temperatuur niet kan bereiken, na zo'n opwarming heb je meer bruikbare douche liters SWW.
Alles boven de +/- 55° moet in WP via een elektrisch element verwarmd worden. (Propaan/ R290 WP kunnen wel hoger)
Kijk dus naar de instellingen van het elektrisch element.

[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 01-04-2024 09:46 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Misschien lukt 56 of 57 graden nog wel met R407c. Die kan dacht ik een fractie warmer dan R32 / R410a zoals de meeste warmtepompen hebben. Maar het hangt ook af van de bron temperatuur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:49
Zit er uberhaupt nog een elektrisch element in je boiler wat je vrij kan geven? EVU of ZWE afkorting?
Want het lijkt erop van wel:
- elektrisch verwarmingselement ter ondersteuning van de verwarming en warmtapwaterbereiding (6 kW: WZSV 62H(K)3M en WZSV 92H(K)3M; 9 kW: WZSV 122H(K)3M)
Maar dat die niet gebruikt wordt.
Want je tapwater limitatie staat op 64/65C, maar dat haalt de installatie alleen op E-element.
Want de WP-grenswaarde staat op 56C (die je zelf niet kan veranderen[grijs])

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Het elektrisch element wil je niet gebruiken, alleen evt bij legionellarun maar dat is niet elke dag nodig. Daar zit dus geen oplossing als je enigzins zuinig wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je wilt echt niet hoger dan dat het systeem op de compressor kan verwarmen. Je verbruik gaat daarna enorm omhoog door gebruik van het elektrische element op COP1. Grotere boiler of korter douchen is de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:34:
Je wilt echt niet hoger dan dat het systeem op de compressor kan verwarmen. Je verbruik gaat daarna enorm omhoog door gebruik van het elektrische element op COP1. Grotere boiler of korter douchen is de enige oplossing.
Niet de enige, ik heb eerder suggesties gegeven om 'agressiever' op te warmen: kleine hysterese, hogere temperatuurinstelling, sensor laag plaatsen. Wellicht daarbij nog structureen middels domotica een 'aan' signaal sturen begin van de avond zodat er sowieso een warm gevulde boiler is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@padoempats de sensor lager hangen en hogere temperatuur instelling gaan er niet voor zorgen dat de aanvoer ineens boven de 55 gaat zonder elektrisch element. 170 liter is gewoon krap als er vier man achter elkaar aan het douchen zijn.

Let wel; het is geen 170 liter van 55 graden. Alleen de bovenkant is 55.
En zodra je de douche aan zet komt er een sloot water van een graad of 10/11/12 binnenstromen.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 02-04-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:33
Ronald schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:55:

Dat douchewater geen onbeperkt goed is en gedeeld moet worden kan ook onderling afgesproken worden. Aka… samen leven samen delen… of ook genoemd: opvoeding.
Ik ga mee met Ronald. Breng eerst eens in kaart hoe lang er per persoon wordt gedoucht. En hang een waterdicht timertje op.

Dat gezegd hebbende, is de SWW-capaciteit wellicht wat aan de krappe kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:46:
@padoempats de sensor lager hangen en hogere temperatuur instelling gaan er niet voor zorgen dat de aanvoer ineens boven de 55 gaat zonder elektrisch element. 170 liter is gewoon krap als er vier man achter elkaar aan het douchen zijn.

En zodra je de douche aan zet komt er een sloot water van een graad of 10/11/12 binnenstromen.
Precies, 'alleen de bovenkant is 55', daarom helpt het lager plaatsen van de tempsensor absoluut heel veel!! Wat er namelijk gebeurt, is dat veel sneller wordt herkend dat er water uit getapt is en dus de warmtepomp eerder gaat verwarmen. Precies het voorbeeld wat ik aangaf, is dat er een dagdeel eerder gedouched had kunnen zijn zonder dat de tempsensor dit door zou hebben en er dus niet weer opgewarmd wordt. Hangt de sensor laag, wordt wel eerder een lagere temperatuur gezien en dus eerder opgewarmd. Het zijn juist die uitzonderingssituaties die er voor zorgen dat er lauw/koud water wordt ervaren. Ik heb het zelf bij mijn boiler ook telkens zo terug kunnen redeneren, dat er altijd te laat was opgewarmd dan had gekund. In ons geval dan eerder iemand die in de avond is gaan douchen, zo'n 60L warm water uit het vat is gehaald. Maar de tempsensor daar helemaal niets van oppikte (dus temp niet was gaan dalen). Vervolgens was over de nacht de temperatuur wel verder gaan dalen van het vat in zn geheel maar NET voor setpoint - delta de ochtend bereikte waarna er ook weer op rij werd gedouched, de laatste met dus lauw water.
Had de sensor lager gehangen, was in de avond of anders begin vd nacht al temperatuur onder setpoint-delta gekomen en was het vat weer in zn geheel gevuld met warm water.

Het nadeel van de sensor laag hangen, is dat je veel 'agressiever' verwarmt en daarom minder efficient bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@padoempats klopt wat je schrijft maar volgens mij gaat het om een 'tower' model.
Alpha Innotec ken ik niet, maar van andere merken is er dan maar 1 positie mogelijk voor de boilervoeler.

Netjes ook van @Matis dat hij nog even terugkoppeld dat het gelukt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:39:
Netjes ook van @Matis dat hij nog even terugkoppeld dat het gelukt is...
Ik weet niet goed hoe ik deze opmerking moet plaatsen, maar ik zal even de lucht zuiveren.

Afgelopen zondagavond kreeg ik te horen dat (schoon)opa na een hartstilstand opgenomen was in het ziekenhuis. We zijn diezelfde avond nog naar de andere kant van het land gereden om afscheid te nemen van de beste man. Helaas is hij maandagochtend overleden.

Het spijt me enorm (maar niet heus) dat mijn aandacht niet volledig uitging naar dit topic.

Ik zal vandaag de tijd nemen om op ieder zijn bericht te antwoorden, maar zoals je waarschijnlijk zult begrijpen, heb ik nog weinig actie ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:33
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:29:
[...]

Ik weet niet goed hoe ik deze opmerking moet plaatsen, maar ik zal even de lucht zuiveren.

Afgelopen zondagavond kreeg ik te horen dat (schoon)opa na een hartstilstand opgenomen was in het ziekenhuis. We zijn diezelfde avond nog naar de andere kant van het land gereden om afscheid te nemen van de beste man. Helaas is hij maandagochtend overleden.

Het spijt me enorm (maar niet heus) dat mijn aandacht niet volledig uitging naar dit topic.

Ik zal vandaag de tijd nemen om op ieder zijn bericht te antwoorden, maar zoals je waarschijnlijk zult begrijpen, heb ik nog weinig actie ondernomen.
Het gevaar van aannames vanachter een scherm... dit verwacht je dan niet, en gun je al helemaal niemand. Gecondoleerd, heel veel sterkte en laat Tweakers lekker voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:03:
Ik zie max aanvoertemperatuur 65 graden staan.
Het lijkt me dat dat de temperatuur is van het CV water dat door de spiraal van het boilervat gestuurd wordt. Het boilervat zal zo`n 10 graden kouder worden dan dat.

- Als de koude douche altijd op dezelfde dag van de week is dan kun je de dag dat de legionellarun plaatsvind aanpassen.

- Is er een maximum tijd ingesteld hoelang de warmtepomp bezig mag met tapwater? Misschien kan die tijd langer?
Langer is hier niet de oplossing, denk ik, want de 55 graden haalt hij probleemloos. Daarnaast is er niet echt een pijl op te trekken wanneer er gedoucht wordt. Soms is het maandag, dan woensdag en anders in het weekend.
- Misschien kan het warmer dan 55 graden als je instelt dat het mag gebeuren dmv het elektrisch element?
Dat is inderdaad de enige oplossing om dit te realiseren. Al heb ik geen idee hoe dat te doen.
- Efficienter dan dat is een elektrische boiler in serie na het boilervat. Op die manier heb je bijvoorbeeld 30 of 50 liter extra op een temperatuur van 60 graden. (geen legionellarun nodig). En ook het beetje extra vermogen van die elektrische boiler krijg je er dan bij.
Dat is echt mijn last resort. Als blijkt dat mijn voorgestelde oplossing niet (afdoende) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:55:
Nee die is niet aanwezig. Dat hebben we bewust niet gedaan omdat we al vrij kort douchen.
Nee, dat denk ik niet. Momenteel een standaard Hansgrohe (hand)douchekop.
Zoals ik al eerder aangaf, wordt er al redelijk kort (5 to 10 minuten) gedoucht. Wij zijn ons allemaal bewust van het feit dat er niet oneindig warm water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:36:
Hysterese lager zetten, zodat de boiler eerder weer opgewarmd wordt.
Met een hysteresis van 5K hebben we ongeveer 1 run per 16 uur (1 uur opwarmen van 50 naar 55 graden en dan weer 15 uur afkoelen). Als ik de hysteresis verlaag zou dat de compressor dermate vaker laten starten dat het (denk ik) op de lange termijn duurder is dan elektrisch bij te verwarmen.
Misschien zit de tempsensor vrij hoog in het vat, dan wordt pas laat herkend dat er water uit getapt is. Misschien laag plaatsen.

178L is en 4 mensen die kort na elkaar kunnen douchen zal vaker problemen kunnen geven, je hebt altijd wel uitzonderingsgevallen. Bijv iemand douchet in de ochtend maar boiler temp wordt niet beinvloed en toch al 50L koud water in de boiler. Dan koelt het zaakje af naar 45 en begint dan pas op te warmen net wanneer de andere douchers zich aantreden. De laatste heeft pech.
Lang verhaal kort, overweeg grotere boiler, dan kan de temperatuur ook lager wat weer zuiniger is
De sensor zit redelijk onderin het vat, en merkt al heel snel op dat er SWW verbruikt wordt. Mede door de turbulentie die het nieuwe (koude) water veroorzaakt. Ik ga ervan uit dat degene die de WP hebben ontworpen hier ook rekening mee hebben gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
natural colour schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:30:
Hoe is de legionella opwarming ingesteld?, meestal gaat dat via een elektrisch element omdat de WP die hoge temperatuur niet kan bereiken, na zo'n opwarming heb je meer bruikbare douche liters SWW.
Alles boven de +/- 55° moet in WP via een elektrisch element verwarmd worden. (Propaan/ R290 WP kunnen wel hoger)
Kijk dus naar de instellingen van het elektrisch element.
Ik heb geen idee hoe dat precies geregeld wordt. Dat is een instelling in de WP zelf die ik niet terug kan vinden in de (voor mij toegankelijke) instellingen. Dat het elektrisch element ook aangesproken wordt, is evident. Ik zie dan een enorme toename in opgenomen elektrisch vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 04-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Dapdodo schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:59:
Zit er uberhaupt nog een elektrisch element in je boiler wat je vrij kan geven? EVU of ZWE afkorting?
Want het lijkt erop van wel:
- elektrisch verwarmingselement ter ondersteuning van de verwarming en warmtapwaterbereiding (6 kW: WZSV 62H(K)3M en WZSV 92H(K)3M; 9 kW: WZSV 122H(K)3M)
Maar dat die niet gebruikt wordt.
Want je tapwater limitatie staat op 64/65C, maar dat haalt de installatie alleen op E-element.
Want de WP-grenswaarde staat op 56C (die je zelf niet kan veranderen[grijs])
Ja, dat element zit er zeker. Zie deze foto, links in het apparaat, die zilveren beschuitbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2HXWhGWmKYybM51mAJj1zzX8io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLRAtmi4snl4NM9uaD3LU52j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dus op zoek hoe ik het elektrisch element kan vrijgeven zodat deze ook gebruikt wordt voor het verwarmen van SWW buiten de legionellacyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
Even snel de docu bekeken: de boilersensor lijkt vrij hoog in de boiler te zitten en er is een mogelijkheid om hem iets lager te zetten. Dat zal helpen om meer tapwater van 38 graden te hebben. Pagina 6 van dit document, de boilersensor is nummer 10: https://nathan.compano.co.../MTE/83056900jNL_WZSV.pdf

Op het eerste screenshot in de openingspost staat bovendien de parameter om de back-up heater voor tapwater in te schakelen en een maximale tijdsduur er bij. De parameter heet warmw. naverwarmen, deze kun je inschakelen om 6kW aan back-up er bij te krijgen. Dan heb je wat sneller weer de boiler op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
padoempats schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:12:
Niet de enige, ik heb eerder suggesties gegeven om 'agressiever' op te warmen: kleine hysterese, hogere temperatuurinstelling, sensor laag plaatsen. Wellicht daarbij nog structureen middels domotica een 'aan' signaal sturen begin van de avond zodat er sowieso een warm gevulde boiler is.
Het is inderdaad mijn doel om dit uiteindelijk te automatiseren. Helemaal op een zonnige dag wanneer de PV-panelen extra opwekken.
Maar daarvoor moet het eerst ook "dom" werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:10:
[...]

Nee die is niet aanwezig. Dat hebben we bewust niet gedaan omdat we al vrij kort douchen.

[...]

[...]

Zoals ik al eerder aangaf, wordt er al redelijk kort (5 to 10 minuten) gedoucht. Wij zijn ons allemaal bewust van het feit dat er niet oneindig warm water is.
Voor wat het waard is; een zuinige douchekop (5,5ltr ipv 9ltr) gaf hier een duidelijk verschil in douche-capaciteit zonder comfort in te leveren. Sterker nog, door het systeem komt het water met meer kracht uit de nieuwe douchekop wat bijvoorbeeld haar uit spoelen hier eenvoudiger maakt.

Wij gebruiken deze van bol.com, 16 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpF4-BcoKzadYmpbMUqWHnEIwxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZQdJt1QqJDzonU8Erk5HEHm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg niet dat het de beste is, dat weet ik niet, maar het werkt simpel, goed en vanzelf hier.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjamo op 04-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:20:
[...]

Met een hysteresis van 5K hebben we ongeveer 1 run per 16 uur (1 uur opwarmen van 50 naar 55 graden en dan weer 15 uur afkoelen). Als ik de hysteresis verlaag zou dat de compressor dermate vaker laten starten dat het (denk ik) op de lange termijn duurder is dan elektrisch bij te verwarmen.

[...]

De sensor zit redelijk onderin het vat, en merkt al heel snel op dat er SWW verbruikt wordt. Mede door de turbulentie die het nieuwe (koude) water veroorzaakt. Ik ga ervan uit dat degene die de WP hebben ontworpen hier ook rekening mee hebben gehouden.
De gelaagdheid in de boiler wordt inderdaad om zeep geholpen op het moment dat een tapwatercyclus start. Dat is een eigenschap van een spiraalboiler en niet te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:46:

Het klopt inderdaad dat niet het hele vat (continue) op 55 graden, alleen kort na de verwarmingsrun. Daarna zakt het koude water naar beneden en komt er inderdaad steeds meer koud water. Op een bepaald moment bereikt dat de sensor.

Dat 170 liter op (maximaal) 55 graden weinig is, blijkt inderdaad wanneer we allemaal douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:11:
Precies, 'alleen de bovenkant is 55', daarom helpt het lager plaatsen van de tempsensor absoluut heel veel!! Wat er namelijk gebeurt, is dat veel sneller wordt herkend dat er water uit getapt is en dus de warmtepomp eerder gaat verwarmen. Precies het voorbeeld wat ik aangaf, is dat er een dagdeel eerder gedouched had kunnen zijn zonder dat de tempsensor dit door zou hebben en er dus niet weer opgewarmd wordt. Hangt de sensor laag, wordt wel eerder een lagere temperatuur gezien en dus eerder opgewarmd. Het zijn juist die uitzonderingssituaties die er voor zorgen dat er lauw/koud water wordt ervaren. Ik heb het zelf bij mijn boiler ook telkens zo terug kunnen redeneren, dat er altijd te laat was opgewarmd dan had gekund. In ons geval dan eerder iemand die in de avond is gaan douchen, zo'n 60L warm water uit het vat is gehaald. Maar de tempsensor daar helemaal niets van oppikte (dus temp niet was gaan dalen). Vervolgens was over de nacht de temperatuur wel verder gaan dalen van het vat in zn geheel maar NET voor setpoint - delta de ochtend bereikte waarna er ook weer op rij werd gedouched, de laatste met dus lauw water.
Had de sensor lager gehangen, was in de avond of anders begin vd nacht al temperatuur onder setpoint-delta gekomen en was het vat weer in zn geheel gevuld met warm water.

Het nadeel van de sensor laag hangen, is dat je veel 'agressiever' verwarmt en daarom minder efficient bent
Ja, hierbij een typisch verloop van SWW gedurende de dag Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfQwEMSiE-YbGEftfKoQkpdpdlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5773j5V1cTmdVudlHMvploo.png?f=fotoalbum_large
Gisteren om 18:00 gedoucht (2 personen) en om 21:45 (1 persoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:39:
@padoempats klopt wat je schrijft maar volgens mij gaat het om een 'tower' model.
Alpha Innotec ken ik niet, maar van andere merken is er dan maar 1 positie mogelijk voor de boilervoeler.
Ik zal moeten onderzoeken of de sensor (fabrieksaf) de mogelijkheid heeft om ergens anders in het vat te voelen. Zo niet, dan ga ik daar niet aan lopen hannessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Insert12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:25:
Even snel de docu bekeken: de boilersensor lijkt vrij hoog in de boiler te zitten en er is een mogelijkheid om hem iets lager te zetten. Dat zal helpen om meer tapwater van 38 graden te hebben. Pagina 6 van dit document, de boilersensor is nummer 10: https://nathan.compano.co.../MTE/83056900jNL_WZSV.pdf
Klopt, die zie je beide ook zitten op deze foto. Ik kan alleen niet goed uitmaken of ze ook beide aangesloten zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGPvWJBu_F1XZewLpf8L56CPSgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BSHxKRpwCJapZasjmDdFUhU.jpg?f=fotoalbum_large
Op het eerste screenshot in de openingspost staat bovendien de parameter om de back-up heater voor tapwater in te schakelen en een maximale tijdsduur er bij. De parameter heet warmw. naverwarmen, deze kun je inschakelen om 6kW aan back-up er bij te krijgen. Dan heb je wat sneller weer de boiler op temperatuur.
Dat is (denk ik) de instelling die ik zoek.

[ Voor 26% gewijzigd door Matis op 04-04-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21

bjp

wat me opvalt is dat je temperatuur ook tussen douchebeurten soms snel of soms traag zakt, ik zou verwachten dat dat altijd vrij traag gaat, maar vooral consistent zelfde 'snelheid'.

je zegt 2 personen om 18u... is eerder rond 20u. 21h45 lijkt me wel ok, 1 persoon.

Nog voor dat die eerste 2 douchen, is je water 'maar' net boven 50C, wat dus net boven je start van een SWW-run is (als ik vergelijk met de vorige run, waar het gestart is net onder de 50C). Wat ik echt niet snap is die daling van 22u tot middernacht, dat is nogal steil!

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:10:
[...]

Zal nu lastig zijn om nu nog aan te passen... maar dat is wel een hele dikke oei.. jammer.
[...]

Goedkoopste eerste stap is test doen met een 5l/m douchekop.
Standaard = 12, standaard zuinig is 9... echt zuinig 6 en minder...

Zoek even exact op wat die Hansgrohe van je doet. Kun je zomaar 50-100% douche tijd mee winnen als hij niet al aan de zuinige kant is.
[...]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
bjp schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:01:
wat me opvalt is dat je temperatuur ook tussen douchebeurten soms snel of soms traag zakt, ik zou verwachten dat dat altijd vrij traag gaat, maar vooral consistent zelfde 'snelheid'.

je zegt 2 personen om 18u... is eerder rond 20u. 21h45 lijkt me wel ok, 1 persoon.

Nog voor dat die eerste 2 douchen, is je water 'maar' net boven 50C, wat dus net boven je start van een SWW-run is (als ik vergelijk met de vorige run, waar het gestart is net onder de 50C). Wat ik echt niet snap is die daling van 22u tot middernacht, dat is nogal steil!
Zo werkt de WP niet. Als je de grafiek vergroot, zul je zien dat iets voor 18:00 de lijn net iets steiler is dan de tijd daaromheen. Om 20:00 komt de SWW onder de 50 graden en start de verwarming van het tapwater. Dat resulteert in zoveel turbulentie dat het vat compleet gemengd wordt en zodoende krijgt de sensor een val in temperatuur. Het meest warme water zit immers bovenin.

Daarna komt het hele vat homogeen op temperatuur waarna het verwarmen op 55 graden weer afslaat.

Om 18:00 hebben mijn zoontje en ik gedoucht. In de avond mijn vrouw, inclusief haren wassen. Dan duurt een douchebeurt gewoon wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:55:
[...]

Zo werkt de WP niet. Als je de grafiek vergroot, zul je zien dat iets voor 18:00 de lijn net iets steiler is dan de tijd daaromheen. Om 20:00 komt de SWW onder de 50 graden en start de verwarming van het tapwater. Dat resulteert in zoveel turbulentie dat het vat compleet gemengd wordt en zodoende krijgt de sensor een val in temperatuur. Het meest warme water zit immers bovenin.
Zo werkt het opwarmen van de boiler bij mij niet. Zodra deze gaat verwarmen zie ik niet een forse dip in de temperatuur. Sterker nog, ik heb op 2 niveaus een sensor, in het midden, en eentje op 25% van onderen. Als de boiler gaat verwarmen gaan geen van de beide sensoren lagere waardes tonen, alleen de onderste sensor (die bijv 5 graden lager is dan de hogere) gaat oplopen terwijl de hogere totaal geen verandering laat zien. Zodra de sensor van onder dezelfde temperatuur heeft bereikt als de sensor daarboven, gaan ze allebei tegelijk oplopen. Het koudere water onderin wordt dus verwarmd en de warmere laag erboven blijft onaangetest (in mijn geval obv mijn metingen).

Het zou kunnen zijn dat jouw vat beschikt over een circulatiepomp die aangaat zodra er verwarmd gaat worden, zodat de temperatuur gelijkmatig in het vat wordt. Mogelijk dat die ook aangaat zodra er iemand gaat douchen, en dan wordt het hete water bovenin vermengd met koeler water onderin. Pure gok mijnerzijds.

Verder sterkte in deze periode

Zie plaatje van beide sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhavM4UB47TrDJuSDSr99aM_9P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOS3zeCn6amDhxQILV4bOsiv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door padoempats op 04-04-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robzen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:45
bjp schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:01:
Wij hebben de zelfde WP, ook het zelfde patroon met douchen in HA.
Voor ons is de 170L voldoende voor 6 personen. We maken wel gebruik van een DWTW en eco regendouche met een verbruik van max 9l/min.

Hier stond het TW tot voor kort op 55C met een hysterese van 7K.
3 weken geleden heb ik de laatste firmware geinstalleerd en zie dat het tapwater nu met 4,5 Kw en ruim een uur wordt opgewarmd ipv 3,5 kW in ongeveer 40 min. Ik heb nu te temperatuur ook weer op de fabrieksinstelling van 58C gezet met een hysterese van 10K. Kijken wat dit met de COP doet en of we nog steeds warm douchewater hebben. Het elektrische verwarmings element gebruiken we niet.
Volgens mij is 58C ook de max. Als je meer wilt dan moet je het elektrisch element gebruiken dmv een thermische disinfectie en heel snel douchen daarna :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Allereerst moet je een software update uitvoeren. Pre 3.85 is het maximum tapwater vermogen 3kW, daarboven als hij op luxe staat gaat hij tot 6kW+, dus dat scheelt al wat.
Daarna lekker een Grohe tempesta 5,7l/m douchekop halen, die is geweldig en kan je zelfs op de mengkraan nog knijpen tot 5l zonder dat je wat merkt. Wij doen hiermee 5 douchebeurten en de vaatwasser en dan is het nog niet op, pas als de sensor onder de 30 aangeeft is het bovenin iets kouder.

De wp zou (jij hebt nu versie 3.82?) als de sww temperatuur niet gehaald wordt het setpoint zelf met 1K moeten verlagen net zo lang tot het wel gaat, dus dat pendelen kan ik niet verklaren behalve je oude software. Als je geen heatpump24 account hebt dan moet je googelen op heatpump24 download en dan kan je het op een usb stick zetten, die je op fat32 moet formatteren.

Als het met ook de nieuwe douchekop niet gaat dan een tijdschema instellen? Bijvoorbeeld enkel tussen 0500 en 0600 en 1700 en 1800, beiden op 55 met 2K hysterese, draait hij maar twee keer per dag.

P.s. uit de grafiek lijkt het of je 80W stilstandverlies hebt, isoleer het leidingwerk spiraal-in en spiraal-uit, kan met bouwmarkt pijp isolatie van een euro de meter. Scheelt 15 tot 20W verlies.
Pagina: 1