[W/W WP] Krijg SWW niet structureel warmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-04 22:17

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
TL;DR: Hoe krijg ik de temperatuur van SWW structureel hoger dan 55.0°C in mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M?

Beste DEI-ers,

In 2018 betrokken wij onze (toenmalige) nieuwbouwwoning met daarin een Alpha Innotec WZSV 92K3M brine/water warmtepomp. Deze WP heeft een geïntegreerde 178 liter (netto-inhoud) warmtapwaterbuffervat.
Sinds ingebruikname staat de SWW-temperatuur ingesteld op 55.0°C (met een hysterese van 5K). Dit is, voor zover ik kan vinden, conform NEN 1006. Daarnaast is het, als ik het me goed herinner, ook de temperatuur tot waar de WP enkel gebruik hoeft te maken van de compressor (COP > 1) en zodoende het elektrisch element (COP = 1) niet hoeft te gebruiken.
Om de discussie omtrent Voorkomen legionella in boilers voor te zijn: Ja, er vindt geregeld een antilegionella-cyclus plaats.

De afgelopen 6 jaar heeft 178 liter SWW op 55.0°C genoeg gebleken: ik kreeg hieromtrent nooit een koude douche (zowel letterlijk als figuurlijk :+ )

Naarmate onze kinderen ouder worden, verandert ook hun douchegebruik: vaker, langer en (de voornaamste reden) steeds later op de avond. Dit leidt er toe dat de WP niet genoeg tijd heeft om tijdens alle douchebeurten het SWW op een acceptabele temperatuur van > 38.0°C te houden. Hierdoor gebeurt het steeds vaker dat de laatste in de rij (ik meestal) onder een merkbare koude douche sta.

De meest voor de hand liggende oplossing is het verhogen van de SWW-temperatuur (in ieder geval in de avond). Een tijd geleden heb ik dan ook, via de RBE, de SWW-temperatuur ingesteld op 60.0°C. Toen ik de volgende ochtend keek, viel me op dat de temperatuur in het buffervat nog steeds rond de 56.0°C schommelde. In de logging in Home-Assistant zag ik dat de WP gedurende nacht bijna 100 keer was in- en uitgeschakeld. Dit pendelen lijkt veroorzaakt te worden door een beveiliging in de WP waarbij deze afslaat zodra de aanvoertemperatuur de 60.0°C bereikt. Zodoende heb ik de SWW-temperatuur weer teruggezet op 55.0°C en hiermee stopte ook direct het pendelen.

Ik heb het er toen bij gelaten, maar vorige week stond ik weer onder een koude douche en voelde de noodzaak dit weer op te pakken.
Omdat ik niet lukraak instellingen ga wijzigen in de WP heb ik de afgelopen week geprobeerd contact te zoeken met de installateur. Deze lijkt in de tussentijd failliet te zijn gegaan. Ook is er niemand bij de aannemer die weet wie ik nu hiervoor moet/kan benaderen ;(

Hierbij nog wat sreenshots van de huidige instellingen van de pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPBL3YoX8hud1A_rdhzolx7hTmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhQXR53fyuh2ztcDW2YAkozr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru8dAaRokfdfcTvLXTirlgFjmAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rC2rFKTYv0L9mA8UiG4LVO1l.png?f=fotoalbum_large

Zodoende val ik terug op jullie: wie kan mij op weg helpen op de temperatuur in het warmtapwaterbuffervat van mijn warmtepomp structureel te verhogen naar 60.0°C?

Alvast bedankt _/-\o_

Matis

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 04-04-2024 16:00 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Alle reacties

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Dapdodo schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:59:
Zit er uberhaupt nog een elektrisch element in je boiler wat je vrij kan geven? EVU of ZWE afkorting?
Want het lijkt erop van wel:
- elektrisch verwarmingselement ter ondersteuning van de verwarming en warmtapwaterbereiding (6 kW: WZSV 62H(K)3M en WZSV 92H(K)3M; 9 kW: WZSV 122H(K)3M)
Maar dat die niet gebruikt wordt.
Want je tapwater limitatie staat op 64/65C, maar dat haalt de installatie alleen op E-element.
Want de WP-grenswaarde staat op 56C (die je zelf niet kan veranderen[grijs])
Ja, dat element zit er zeker. Zie deze foto, links in het apparaat, die zilveren beschuitbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2HXWhGWmKYybM51mAJj1zzX8io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLRAtmi4snl4NM9uaD3LU52j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dus op zoek hoe ik het elektrisch element kan vrijgeven zodat deze ook gebruikt wordt voor het verwarmen van SWW buiten de legionellacyclus.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:59
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:10:
[...]

Nee die is niet aanwezig. Dat hebben we bewust niet gedaan omdat we al vrij kort douchen.

[...]

Nee, dat denk ik niet. Momenteel een standaard Hansgrohe (hand)douchekop.

[...]

Zoals ik al eerder aangaf, wordt er al redelijk kort (5 to 10 minuten) gedoucht. Wij zijn ons allemaal bewust van het feit dat er niet oneindig warm water is.
Voor wat het waard is; een zuinige douchekop (5,5ltr ipv 9ltr) gaf hier een duidelijk verschil in douche-capaciteit zonder comfort in te leveren. Sterker nog, door het systeem komt het water met meer kracht uit de nieuwe douchekop wat bijvoorbeeld haar uit spoelen hier eenvoudiger maakt.

Wij gebruiken deze van bol.com, 16 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpF4-BcoKzadYmpbMUqWHnEIwxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZQdJt1QqJDzonU8Erk5HEHm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg niet dat het de beste is, dat weet ik niet, maar het werkt simpel, goed en vanzelf hier.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjamo op 04-04-2024 16:31 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:11:
Precies, 'alleen de bovenkant is 55', daarom helpt het lager plaatsen van de tempsensor absoluut heel veel!! Wat er namelijk gebeurt, is dat veel sneller wordt herkend dat er water uit getapt is en dus de warmtepomp eerder gaat verwarmen. Precies het voorbeeld wat ik aangaf, is dat er een dagdeel eerder gedouched had kunnen zijn zonder dat de tempsensor dit door zou hebben en er dus niet weer opgewarmd wordt. Hangt de sensor laag, wordt wel eerder een lagere temperatuur gezien en dus eerder opgewarmd. Het zijn juist die uitzonderingssituaties die er voor zorgen dat er lauw/koud water wordt ervaren. Ik heb het zelf bij mijn boiler ook telkens zo terug kunnen redeneren, dat er altijd te laat was opgewarmd dan had gekund. In ons geval dan eerder iemand die in de avond is gaan douchen, zo'n 60L warm water uit het vat is gehaald. Maar de tempsensor daar helemaal niets van oppikte (dus temp niet was gaan dalen). Vervolgens was over de nacht de temperatuur wel verder gaan dalen van het vat in zn geheel maar NET voor setpoint - delta de ochtend bereikte waarna er ook weer op rij werd gedouched, de laatste met dus lauw water.
Had de sensor lager gehangen, was in de avond of anders begin vd nacht al temperatuur onder setpoint-delta gekomen en was het vat weer in zn geheel gevuld met warm water.

Het nadeel van de sensor laag hangen, is dat je veel 'agressiever' verwarmt en daarom minder efficient bent
Ja, hierbij een typisch verloop van SWW gedurende de dag Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfQwEMSiE-YbGEftfKoQkpdpdlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5773j5V1cTmdVudlHMvploo.png?f=fotoalbum_large
Gisteren om 18:00 gedoucht (2 personen) en om 21:45 (1 persoon).

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Insert12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:25:
Even snel de docu bekeken: de boilersensor lijkt vrij hoog in de boiler te zitten en er is een mogelijkheid om hem iets lager te zetten. Dat zal helpen om meer tapwater van 38 graden te hebben. Pagina 6 van dit document, de boilersensor is nummer 10: https://nathan.compano.co.../MTE/83056900jNL_WZSV.pdf
Klopt, die zie je beide ook zitten op deze foto. Ik kan alleen niet goed uitmaken of ze ook beide aangesloten zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGPvWJBu_F1XZewLpf8L56CPSgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BSHxKRpwCJapZasjmDdFUhU.jpg?f=fotoalbum_large
Op het eerste screenshot in de openingspost staat bovendien de parameter om de back-up heater voor tapwater in te schakelen en een maximale tijdsduur er bij. De parameter heet warmw. naverwarmen, deze kun je inschakelen om 6kW aan back-up er bij te krijgen. Dan heb je wat sneller weer de boiler op temperatuur.
Dat is (denk ik) de instelling die ik zoek.

[ Voor 26% gewijzigd door Matis op 04-04-2024 16:36 ]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 20:04
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:55:
[...]

Zo werkt de WP niet. Als je de grafiek vergroot, zul je zien dat iets voor 18:00 de lijn net iets steiler is dan de tijd daaromheen. Om 20:00 komt de SWW onder de 50 graden en start de verwarming van het tapwater. Dat resulteert in zoveel turbulentie dat het vat compleet gemengd wordt en zodoende krijgt de sensor een val in temperatuur. Het meest warme water zit immers bovenin.
Zo werkt het opwarmen van de boiler bij mij niet. Zodra deze gaat verwarmen zie ik niet een forse dip in de temperatuur. Sterker nog, ik heb op 2 niveaus een sensor, in het midden, en eentje op 25% van onderen. Als de boiler gaat verwarmen gaan geen van de beide sensoren lagere waardes tonen, alleen de onderste sensor (die bijv 5 graden lager is dan de hogere) gaat oplopen terwijl de hogere totaal geen verandering laat zien. Zodra de sensor van onder dezelfde temperatuur heeft bereikt als de sensor daarboven, gaan ze allebei tegelijk oplopen. Het koudere water onderin wordt dus verwarmd en de warmere laag erboven blijft onaangetest (in mijn geval obv mijn metingen).

Het zou kunnen zijn dat jouw vat beschikt over een circulatiepomp die aangaat zodra er verwarmd gaat worden, zodat de temperatuur gelijkmatig in het vat wordt. Mogelijk dat die ook aangaat zodra er iemand gaat douchen, en dan wordt het hete water bovenin vermengd met koeler water onderin. Pure gok mijnerzijds.

Verder sterkte in deze periode

Zie plaatje van beide sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhavM4UB47TrDJuSDSr99aM_9P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOS3zeCn6amDhxQILV4bOsiv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door padoempats op 04-04-2024 21:33 ]

Pagina: 1