Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 99 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:31
Stefannn schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Bij warmtepomp bedrijf betekent een grote deltaT dat de warmtepomp een ongunstige cop krijgt. Dus “veel electriciteit vraagt”
Bij koel bedrijf is dat niet zo. Dan wordt enkel het koelend vermogen minder.
Kortom. DeltaT van minder dan 2 graden is “zonde”. Kost extra pomp energie en levert nauwelijks meer koel vermogen.
Ik zou pomp vermogen terugdraaien tot je op een deltaT van 2 a 3 graden zit.
Thanks!
Zelfs dus onder de 50%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:59

vliegnerd

Nintendo fan.

ChrisM schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Thanks!
Zelfs dus onder de 50%?
Mijn Itho WPU 5G regelt de bronpomp automatisch en dat is eigenlijk altijd onder de 20%. En vaak onder de 10%.

Dus ja: gewoon uitproberen, klinkt logisch om minder dan 50% te doen. Ook omdat koelvermogen van een vloer ver onder het max verwamingsvermogen is (lagere dT). Dus bronpomp minimaal is logisch.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
vliegnerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Mijn Itho WPU 5G regelt de bronpomp automatisch en dat is eigenlijk altijd onder de 20%. En vaak onder de 10%.

Dus ja: gewoon uitproberen, klinkt logisch om minder dan 50% te doen. Ook omdat koelvermogen van een vloer ver onder het max verwamingsvermogen is (lagere dT). Dus bronpomp minimaal is logisch.
Thanks! Alle wattjes die bespaard kunnen worden, zijn welkom! (Kan ik m’n stroom slurpende jacuzzi wat langer aan houden :) )

Geldt de delta van 2 voor de bron en de vloer verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 19:17
Moet je VBO op automatisch of manueel zetten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEvCp7CU-lnfXF83PkDE-V7y_f4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GFEh20ehQe98XTWn9AilKhmH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:33
Bij mij staat deze ook op automatisch, en vermogen VBO heb ik zelf ook omlaag aangepast. Wellicht dat met manueel deze altijd op 25% blijft draaien en niet lager wanneer mogelijk/nodig. Maar ik heb niet echt het idee dat op automatisch de VBO ooit op een ander % draait tijdens koelen.

Bij een warmwater run zie ik wel dat de pompsnelheid VBO varieert, van 100% naar 12%, en dan weer terug naar het ingestelde % vermogen VBO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 16:06
Voor een nieuwbouw woning met warmtepomp (met verticale bodemlus) heb ik de optie om vloerverwarming/koeling aan te brengen op de zolderverdieping. Zolder heeft een puntdak van 6m hoog en is A+++ BENG geisoleerd. Op de zolder komt een kantoorkamer en open speelruimte voor de kinderen.

Zou het waardevol zijn om deze vloerverwarming/koeling optie te laten bouwen? Het kost 4k (voorzijde zolder) en 4k (achterzijde zolder), wel i.c.m. uitbreiding van ventilate.

Mijn ervaring is dat verwarming op zolder weinig toevoegd, omdat de temperatuur toch wel boven de 20 graden blijft. Ik zou het mogelijk doen voor de koeling, met name de koeling van de slaapkamers onder de zolder. Ik begreep uit dit forum dat de koeling voornamelijk vanuit de verdieping er boven komt. Anderzijds, voor slechts 3k i.p.v. 8k kan ik ook 2-3 airco's plaatsen die ik mogelijk toch moet plaatsen voor de koeling in de zomermaanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hipkip90 op 03-08-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 21:37
Sowieso voor 8k per verdieping moet je het maar niet doen...heb je dan gouden verdelers hangen? Een airco koelt altijd beter dan vloer koeling, dat haalt alleen het scherpe randje eraf.
En beng a triple super plus 98 v power is wel goed geïsoleerd, maar hoe warmtewerend is het? Dat was laatst nog op het nieuws, dat een hoop huizen helemaal niet eens gebouwd hadden mogen worden omdat de warmte er niet meer uit gaat, en dan is een airco echt de enige optie.

Ventilatie moet eigenlijk wel aangelegd worden omdat er gespeeld en gewerkt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:22:
Sowieso voor 8k per verdieping moet je het maar niet doen...heb je dan gouden verdelers hangen? Een airco koelt altijd beter dan vloer koeling, dat haalt alleen het scherpe randje eraf.
En beng a triple super plus 98 v power is wel goed geïsoleerd, maar hoe warmtewerend is het? Dat was laatst nog op het nieuws, dat een hoop huizen helemaal niet eens gebouwd hadden mogen worden omdat de warmte er niet meer uit gaat, en dan is een airco echt de enige optie.

Ventilatie moet eigenlijk wel aangelegd worden omdat er gespeeld en gewerkt gaat worden.
Bedankt. In die 8k zit een extra ventilatie wand inblaaspunt, temperatuur regelaar en 2x900 Euro voor het vergroten van de ventilatieunit. Hier zal wel goed op verdiend worden, 6k voor vloerverwarming/koeling is wel duur. Voor hoofdzakelijk koeling, kan ik waarschijnlijk beter investeren in airco's.

Op zolder zitten wel 2 dakramen, als ik het ventilatierooster in de ramen open zet, bied dit dan niet voldoende luchtcirculatie, is een extra ventilatie uitbreiding dan nodig?

Hoe warmtewerend het is, weet ik niet, hier kan ik niets van terug vinden in de technische omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:08
Hipkip90 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Bedankt. In die 8k zit een extra ventilatie wand inblaaspunt, temperatuur regelaar en 2x900 Euro voor het vergroten van de ventilatieunit. Hier zal wel goed op verdiend worden, 6k voor vloerverwarming/koeling is wel duur. Voor hoofdzakelijk koeling, kan ik waarschijnlijk beter investeren in airco's.

Op zolder zitten wel 2 dakramen, als ik het ventilatierooster in de ramen open zet, bied dit dan niet voldoende luchtcirculatie, is een extra ventilatie uitbreiding dan nodig?

Hoe warmtewerend het is, weet ik niet, hier kan ik niets van terug vinden in de technische omschrijving.
Ik weet niet of zo'n roostertje voldoende is. Heb je een wtw ventilatie systeem? Dan is er in principe geen aanzuigeffect voor de lucht door het rooster.

Waar ik bij mij van baal, is dat ik een mooi geïsoleerd huis heb met wtw ventilatie en dan alsnog een gat bij het dakraam waar in de zomer warme lucht en in de winter koude lucht door naar binnen komt.
Ik kon destijds niet meer kiezen, maar vind het wel jammer dat ik geen volwaardige ventilatie, verwarming en koeling heb op zolder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Hipkip90 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:49:
Voor een nieuwbouw woning met warmtepomp (met verticale bodemlus) heb ik de optie om vloerverwarming/koeling aan te brengen op de zolderverdieping. Zolder heeft een puntdak van 6m hoog en is A+++ BENG geisoleerd. Op de zolder komt een kantoorkamer en open speelruimte voor de kinderen.

Zou het waardevol zijn om deze vloerverwarming/koeling optie te laten bouwen? Het kost 4k (voorzijde zolder) en 4k (achterzijde zolder), wel i.c.m. uitbreiding van ventilate.

Mijn ervaring is dat verwarming op zolder weinig toevoegd, omdat de temperatuur toch wel boven de 20 graden blijft. Ik zou het mogelijk doen voor de koeling, met name de koeling van de slaapkamers onder de zolder. Ik begreep uit dit forum dat de koeling voornamelijk vanuit de verdieping er boven komt. Anderzijds, voor slechts 3k i.p.v. 8k kan ik ook 2-3 airco's plaatsen die ik mogelijk toch moet plaatsen voor de koeling in de zomermaanden.
Voor de ventilatie moet je het sowieso doen. En vloerkoeling zorgt ervoor dat de verdieping eronder (slaapkamers) koeler blijft.

Ik zou het doen. (En ik spreek uit ervaring)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42

Zou gewoon vv laten aanleggen want zoals je zelf zegt is verwarming minder noodzaak maar koeling veel meer. Denk ook aan zonwering zoals screens en balansventilatie waarmee je ook kunt koelen. Je hebt namelijk alles nodig om bij hitte het nog acceptabel te houden. Zomernacht ventilatie ook niet vergeten. Heb zelf ook alles toegepast.

Zou geen airco's nemen is helemaal niet nodig met bovenstaande maatregelen. Scheelt een hoop geld qua installatie, gebruik en vind het ook erg lelijk. Daarnaast vind ik een airco niet prettig. Airco is meer een symptoom bestrijding.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 17:29

Matis

Rubber Rocket

@Hipkip90 ik zou het altijd doen. Hier ook alle drie de verdiepingen voorzien van WTW balansventilatie en vvw/koeling. Ja, €8.000 is een hoop geld, maar het comfort dat je er voor terug krijgt is enorm. De kosten hiervoor kun je in je hypotheek meenemen en dus redelijk uitsmeren.
Daarnaast kost een airco ook een lieve duit en dat is gewoon energie weggooien.
Nu kun je die warmte die je onttrekt aan de zolder ook mooi gebruiken om de bron op te laden.

Voor mij persoonlijk een no-brainer, maar ken je financiële situatie natuurlijk niet.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:53

Overweeg om op handige plaatsen leidingen te voorzien voor een FCU (fancoil unit). Als er dan meer koeling nodig is dan kan zo een unit eenvoudig worden voorzien.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipkip90
roltor schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Ik weet niet of zo'n roostertje voldoende is. Heb je een wtw ventilatie systeem? Dan is er in principe geen aanzuigeffect voor de lucht door het rooster.
Bedankt voor de feedback. Dat is een goed punt, ja daarnaast zit er ook een WTW-ventilatorunit in.

@vliegnerd, @Vaevictis_, @Matis: Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen! Erg fijn om ook ervaringen te lezen.

Besloten om de optie voor vv/koeling toch bij de bouw erbij te doen. Als ik het financieel bekijken dan is het misschien niet een goede business case. Maar anderzijds het is een toekomst bestendige woning, vrijstaand, dan hoort dit er toch eigenlijk wel bij en het comfort wordt er nog beter door. Hopelijk zijn airco's overbodig en anders is misschien 1 lelijke airco nog een laatste red middel ;) .
The Lord schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:50:
[...]
Overweeg om op handige plaatsen leidingen te voorzien voor een FCU (fancoil unit). Als er dan meer koeling nodig is dan kan zo een unit eenvoudig worden voorzien.
Bedankt, daar ga ik mij ook eens in verdiepen! Wat voor leidingwerk is er nodig voor een FCU? Zou 1 FCU per verdieping goed werken, of 1 per slaapkamer? Die plafond units zien er niet heel mooi uit, de wand units (die op een radiator lijken) zien er beter uit. Al limiteerd zo'n wandunit wel de inrichting van de kamer.

Ik heb nu nog de optie om allerlei loze leidingen van 16, 19, 25mm aan te leggen.

[ Voor 73% gewijzigd door Hipkip90 op 03-08-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:53
Hipkip90 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:51:
Bedankt, daar ga ik mij ook eens in verdiepen! Wat voor leidingwerk is er nodig voor een FCU? Zou 1 FCU per verdieping goed werken, of 1 per slaapkamer? Die plafond units zien er niet heel mooi uit, de wand units (die op een radiator lijken) zien er beter uit. Al limiteerd zo'n wandunit wel de inrichting van de kamer.

Ik heb nu nog de optie om allerlei loze leidingen van 16, 19, 25mm aan te leggen.
CV aanvoer+retour, condensafvoer, wandcontactdoos en eventueel aanstuur/communicatie leiding. Zie fancoil topic voor veel info.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Laatst online: 05-10 20:53
ChrisM schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 06:52:
[...]

Jouw bron is op dit moment 16,5 graden? En dat is een normale grond bron? Das best warm! :D Blijft dat ook de hele winter zo?

Mijn bron is op dit moment 13,2 graden (en met koelen gaat het er rond de 14,9 weer in), maar blijft boven de 12 graden in de winter.
Valt wel mee, heeft er o.a. mee te maken dat wij een kleine WP hebben en dus waarschijnlijk een kleine bron. Ons huis is vorig jaar opgeleverd perfect geïsoleerd. Energielabel A++. Ons huis is wel 190 m2 groot maar koelen gaat dus dikke prima.

Komt o.a. ook doordat onze hele week een bodem warmtepomp hebben vermoed ik. Zo’n 500 woningen denk ik?

Volgens mij was m’n bron in de winter ook stabiel qua temperatuur. Ik zoek alleen nog ff een manier om alle data in HA voor langere tijd op te slaan zonder dat m’n micro sd naar de … gaat :p
vliegnerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

In theorie zou je de bronpomp precies zover terug kunnen schroeven zodat de retour (van WW naar bron) 18 graden is. Dan koel je precies genoeg. De aanvoer vv zou dan ook 18 graden moet zijn/worden. Nu draait de bronpomp in theorie te hard om evenwicht te bereiken.

Als je op het warmste deel van de middag (net na het SWW moment) net de 18 graden haalt dan staat die voor de rest van de dag iets te hoog, maar ach.

Eigenlijk verwacht je een automatische regeling van de bronpomp. Maar niet nodig blijkbaar.
Retour naar m‘n bron is altijd rond de 18 graden dus dat zit wel prima. Bron in is wat warmer maar de WP is perfect afgesteld op de woning vind ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Flexiilex op 04-08-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
firecaps30 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:21:
[...]

Klopt, bron pomp op 85% voor koelen, en vv pomp op 50%. Is gisteren prima gegaan, wellicht dat ik vandaag de bron pomp nog wat terug schroef.

Minimale aanvoer koeling staat hier ook op 18.

Wat betreft de bron, volgens mij is die van jou vrij warm. Vergeleken met vorig jaar zit ik op ongeveer dezelfde temperatuur.
Vergeleken met de verwachte temperatuur snap ik ‘t maar denk niet enorm diep geboord omdat ‘t niet nodig is. Word binnen nooit warmer dan 22 gr en voelt gewoon zowat “ijskoud aan” als je naar binnen gaat haha. Zelfde voor de zomer, Alles verwarmd top en lekker egaal.
vliegnerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Mijn bron voor koelen staat op 100% en vv pomp op 75%. Haal bij allebij een delta t van 1,7 tijdens koelen. Wat is hierin handig? Bron wat verlagen? Wellicht dat de WP nu ook best veel vraagt van de bron door op 100% te draaien?

[ Voor 62% gewijzigd door Flexiilex op 04-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Flexiilex schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Mijn bron voor koelen staat op 100% en vv pomp op 75%. Haal bij allebij een delta t van 1,7 tijdens koelen. Wat is hierin handig? Bron wat verlagen? Wellicht dat de WP nu ook best veel vraagt van de bron door op 100% te draaien?
VV pomp verlagen als je koelvermogen over hebt (als de vloer nu altijd koud is, dus lage dT over vloer en huis niet opwarmer). Ik zet alleen tijdens een hittegolf de pomp wat hoger, maar dit jaar is dat drie dagen geweest ofzo.
Bijvoorbeeld tot 50%

En dan de bron zo laag mogelijk. Als te laag dan zal de aanvoer naar de vloer te warm worden, of wellicht zet de WP de koeling dan uit, hangt van de WP af. Dus hoog genoeg voor lage aanvoer temp maar niet te hoog.
Je belast de bron niet met koelen, je regenereert de bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
vliegnerd schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

VV pomp verlagen als je koelvermogen over hebt (als de vloer nu altijd koud is, dus lage dT over vloer en huis niet opwarmer). Ik zet alleen tijdens een hittegolf de pomp wat hoger, maar dit jaar is dat drie dagen geweest ofzo.
Bijvoorbeeld tot 50%

En dan de bron zo laag mogelijk. Als te laag dan zal de aanvoer naar de vloer te warm worden, of wellicht zet de WP de koeling dan uit, hangt van de WP af. Dus hoog genoeg voor lage aanvoer temp maar niet te hoog.
Afgelopen dagen hier wat mee geëxperimenteerd. VV pomp staat nu op 35%, delta rond de 2-2.5 graden. 18 uit en 20 in op dit moment.

Bron op 75%, zet ik deze lager dan loopt de aanvoer VV op. Bron temperaturen zijn 13.6-14.6, en die lopen niet op als ik de bron pomp lager zet, alleen de aanvoer VV.

Hoe kan ik wat terug de bron in gaat (nu 14.6) dichter bij die 20 graden krijgen? Zodat er meer warmte de bron in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:31
firecaps30 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Hoe kan ik wat terug de bron in gaat (nu 14.6) dichter bij die 20 graden krijgen? Zodat er meer warmte de bron in gaat.
“Nog minder pompen”, maar dat is niet slim.
om het goed te begrijpen:
Je hebt defacto 3 Warmtewisselaars:

1/ grond naar grondlus. De grond zelf zal nog wat kouder zijn. Hoe langzamere je pompt hoe dichter het uitgaande water bij de grond temperatuur ligt. Maar de totale energie is volumestroom x deltaT dus als je 10% minder pompt maar het temperatuur verschil neemt met minder dan 10% toe dan draag je minder energie over.

2/ vloerverwarming (of radiator) naar kamer. Dat is waarschijnlijk de grootste temperatuur-val. Je kamer is wellicht 30 graden en je watertemperatuur rond de 20. Ten opzicht van die 10 graden verschil maakt een extra graadje deltaT in je water niet zo veel uit?

3/ en dat vergeet je gemakkelijk…
Over de Warmtewisselaar tussen grondlus en huis-lus.
Die heeft maar een beperkte capaciteit. Je kan de delta T wel naar beneden halen door minder te pompen maar dat gaat direct ten koste van je warmte transport.

Kortom:
- je kan minder pompen op de plekken waar de deltaT erg klein is (minder dan 2 graden) want de extra energie van de pomp weegt niet op tegen het grotere energie transport.
- maar op plekken waar de delta T erg groot is is de beperkende factor de Warmtewisselaar. Daar doe je niet zo veel aan. Dwz… dat is exact de rationale achter radiator fans.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-10 22:38
Hipkip90 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor de feedback. Dat is een goed punt, ja daarnaast zit er ook een WTW-ventilatorunit in.

@vliegnerd, @Vaevictis_, @Matis: Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen! Erg fijn om ook ervaringen te lezen.

Besloten om de optie voor vv/koeling toch bij de bouw erbij te doen. Als ik het financieel bekijken dan is het misschien niet een goede business case. Maar anderzijds het is een toekomst bestendige woning, vrijstaand, dan hoort dit er toch eigenlijk wel bij en het comfort wordt er nog beter door. Hopelijk zijn airco's overbodig en anders is misschien 1 lelijke airco nog een laatste red middel ;) .

[...]

Ik heb ook overal vloer verwarming /koeling.

Op de verdiepingen zit het in de muren.

Het enige wat ik nog zou toevoegen is een kleine airco in de leefruimte/keuken om te ontvochtigen.

Vloerkoeling is wel goed, maar naarmate het buiten vochtiger word (onweersbui) kan de koeling niet meer werken door condens optreding.

Een kleine airco kan dan ontvochtigen om dat probleem weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Stefannn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

“Nog minder pompen”, maar dat is niet slim.
om het goed te begrijpen:
Je hebt defacto 3 Warmtewisselaars:

1/ grond naar grondlus. De grond zelf zal nog wat kouder zijn. Hoe langzamere je pompt hoe dichter het uitgaande water bij de grond temperatuur ligt. Maar de totale energie is volumestroom x deltaT dus als je 10% minder pompt maar het temperatuur verschil neemt met minder dan 10% toe dan draag je minder energie over.

2/ vloerverwarming (of radiator) naar kamer. Dat is waarschijnlijk de grootste temperatuur-val. Je kamer is wellicht 30 graden en je watertemperatuur rond de 20. Ten opzicht van die 10 graden verschil maakt een extra graadje deltaT in je water niet zo veel uit?

3/ en dat vergeet je gemakkelijk…
Over de Warmtewisselaar tussen grondlus en huis-lus.
Die heeft maar een beperkte capaciteit. Je kan de delta T wel naar beneden halen door minder te pompen maar dat gaat direct ten koste van je warmte transport.

Kortom:
- je kan minder pompen op de plekken waar de deltaT erg klein is (minder dan 2 graden) want de extra energie van de pomp weegt niet op tegen het grotere energie transport.
- maar op plekken waar de delta T erg groot is is de beperkende factor de Warmtewisselaar. Daar doe je niet zo veel aan. Dwz… dat is exact de rationale achter radiator fans.
Dankje!

Minder pompen lijkt geen voordeel meer op te leveren bij zowel de bron als de vv pomp. Dan zijn deze instellingen op dit moment de meest optimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 11:17
Kenwood960 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb ook overal vloer verwarming /koeling.

Op de verdiepingen zit het in de muren.

Het enige wat ik nog zou toevoegen is een kleine airco in de leefruimte/keuken om te ontvochtigen.

Vloerkoeling is wel goed, maar naarmate het buiten vochtiger word (onweersbui) kan de koeling niet meer werken door condens optreding.

Een kleine airco kan dan ontvochtigen om dat probleem weg te nemen.
Ik heb daarvoor losse ontvochtigers staan, die ik kan neerzetten als het nodig is en eventueel verplaatsen naar de ruuimte waar het meest nodig is. Maar dat heeft wel weer als nadeel dat je af en toe het reservoir moet leeggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
[...]

Bijvoorbeeld tot 50%

Thanks! Had daarnet m'n koelvermogen van 100% naar 80% gezet (scheelt 20 watt ofzo aan stroom) maar m'n retour temp steeg al gelijk na 7 minuten met 0,6 graden en m'n aanvoer naar de VV 0,4. Dat is behoorlijk veel. Dat heb ik dus weer terug gedraaid. Zal zo eens kijken wat de VV pomp doet als ik die nog wat lager zet.

Iemand enig idee waarom je de web interface niet meer kan benaderen? Dit is volgens mij sinds versie V3.90.0-12065.

En, iemand die toevallig weet waardoor het zou komen dat mijn Ingang verwarmingswater (retour) op mijn Alpha Innotec SWCV 62K3 een zoemend geluid maakt? Precies waar de retour terug gaat in de warmtepomp

Edit: Ik kijk het nog even aan qua aanvoer temp enz. Lijkt erop omdat de zon nu flink doorkomt m'n aanvoer sowieso rond de 18,5 zou gaan zitten

[ Voor 18% gewijzigd door Flexiilex op 06-08-2024 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Thanks! Had daarnet m'n koelvermogen van 100% naar 80% gezet (scheelt 20 watt ofzo aan stroom) maar m'n retour temp steeg al gelijk na 7 minuten met 0,6 graden en m'n aanvoer naar de VV 0,4. Dat is behoorlijk veel. Dat heb ik dus weer terug gedraaid. Zal zo eens kijken wat de VV pomp doet als ik die nog wat lager zet.

Iemand enig idee waarom je de web interface niet meer kan benaderen? Dit is volgens mij sinds versie V3.90.0-12065
Ja, je moet het even opnieuw aanzetten in de instellingen op je warmtepomp (datatoegang, dacht ik)

Oh nee: systeemaansturing - webserver

[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 06-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Ja, je moet het even opnieuw aanzetten in de instellingen op je warmtepomp (datatoegang, dacht ik)

Oh nee: systeemaansturing - webserver
Ohja top!. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinioz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 05:04
Ik heb recent opgemerkt dat mijn Alpha Innotec SWCV 62K3 tijdens het koelen een zacht tikkend geluid maakt dat ongeveer om de 20 seconden terugkomt. Zijn er mensen die dit herkennen en/of weten waardoor dit kan komen?

https://drive.google.com/...ziLWumo/view?usp=drivesdk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 21:37
@Martinioz dat zal de mengklep wel zijn die een tikje meer of minder open gaat om de gewenste temperatuur te houden.

Weet iemand trouwens hoe je alpha innotec kan bereiken mbt fouten in de firmware?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 06-10 21:45
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:44:
@Martinioz dat zal de mengklep wel zijn die een tikje meer of minder open gaat om de gewenste temperatuur te houden.

Weet iemand trouwens hoe je alpha innotec kan bereiken mbt fouten in de firmware?
Ik zou Nathan rechtstreeks benaderen. Eerder al ooit eens contact gehad met programmeur van Alpha Home aldaar, die deed ook de firmware van de warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Iemand ervaring met het laten koelen door een WTW unit middels aansluiting op cv-zijde en dus gebruikmaken van koelmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 22:59

HenkS

Da_king alias HenkS

borft schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:09:
Ik heb een Techneco/Remeha Toros Vision WP. Heel veel mis met dat ding, maar belangrijkste is, dat ie deze zomer niet gaat koelen. De afgelopen 2 jaar werkte het prima, maar nu blijft ie, eigenwijs, in wintermode staan.

Hoe het zou moeten werken (volgende de installatie handleiding): als de buitentemperatuur gedurende 24 uur boven de 17 graden is, moet de WP automagisch naar de zomerstand gaan, en dan dus gaan koelen als er koudevraag is. Helaas doet ie dat dus niet.

Ik heb al een reset geprobeerd, WP gepowercycled, maar dat maakt niets uit. Metingen van de temperatuursensor zien er goed uit, en zijn zeker hoog genoeg. Ik heb verder eigenlijk geen ideen meer wat ik zou kunnen doen (de WP zelf heeft geen display, knoppen whatsoever).

Dus, heeft iemand hier toevallig een idee? Of ben ik weer overgeleverd aan de zeer dure (en matige) service van Remeha?
@borft al een tijd terug je post.. maar nog een oplossing hiervoor gevonden ? Wij hebben ook een torros vision en het wisselen tussen verwarmen en koelen is gewoon niet fijn.... het verwarmen kun je uitzetten maar het koelen niet... en hij blijft maar door koelen ook al zet je koelen uit , en in de honeywell thermostaat staat ingesteld dat hij moet koelen als de buitentemperatuur hoger is dan 26 graden..

Maar als het 2 dagen lang 19 graden is blijft hij ook maar koelen, gevolg is dat het gewoon te koud wordt binnen.. ik krijg hem ook niet gereset... ik heb meer het idee dat het aan de honeywell thermostaat ligt die mee is geleverd dan aan de warmtepomp van torosvision.
Jij nog verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:44:

Je installateur benaderen of Nathan Service bellen of mailen. Wat is de fout(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Bijvoorbeeld tot 50%

In theorie zou een bron kunnen regenereren na 8 jaar kan ik met zekerheid zeggen dat het bij mij niets uitmaakt. Ik heb heel meer koeluren dan verwarmingsuren en mijn bron blijft bijna constant. Ik denk dat ik op een watervoerende laag zit dus warmte wordt dan afgevoerd. Hangt dus heel erg van de bodem af en ook grootte van de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Vaevictis_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

In theorie zou een bron kunnen regenereren na 8 jaar kan ik met zekerheid zeggen dat het bij mij niets uitmaakt. Ik heb heel meer koeluren dan verwarmingsuren en mijn bron blijft bijna constant. Ik denk dat ik op een watervoerende laag zit dus warmte wordt dan afgevoerd. Hangt dus heel erg van de bodem af en ook grootte van de bron.
Hoe weet je dat je bron constant blijft ? Kun je zoiets meten ? Wij koelen ook meer dan dat we verwarmen en we wonen hier nu 8 jaar, dus ook wel benieuwd hoe lang de bron het volhoudt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:21
HenkS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Hoe weet je dat je bron constant blijft ? Kun je zoiets meten ? Wij koelen ook meer dan dat we verwarmen en we wonen hier nu 8 jaar, dus ook wel benieuwd hoe lang de bron het volhoudt
Bij Alpha Innotec kun je dat uitlezen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Klopt en heb de integratie met Home Assistant dus ik heb alle historie van afgelopen jaren. Kan dus precies zien hoe de bron temperatuur beetje op en neer gaat. Over alle jaren heen vrij constant gedrag alleen eerste jaren begon de bron met 18 graden en zakte in de 1e winter met -18 graden fors in tot 5 graden boven nul. Na de eerste 4 jaar bleef het vrij constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

DutchKel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Ah super interessant, ook ivm homeassistant integratie wat ik hier lees.
Eens kijken welk merk warmtepomp wij hebben :) of zij dat ook aanbieden

Edit: torros vision dus... voorheen techneco nu remeha maar ik zie geen optie om toegang tot die data te krijgen

[ Voor 15% gewijzigd door HenkS op 11-08-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vaevictis_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Het aantal uren koelen en verwarmen is misschien een indicatie,
maar belangrijker is natuurlijk hoeveel warmte je in de winter onttrekt
en in de zomer weer inpompt.
Verwarmen onttrekt vaak meer warmte uit de bron dan je in de zomer weer in kan pompen, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
dunklefaser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Het aantal uren koelen en verwarmen is misschien een indicatie,
maar belangrijker is natuurlijk hoeveel warmte je in de winter onttrekt
en in de zomer weer inpompt.
Verwarmen onttrekt vaak meer warmte uit de bron dan je in de zomer weer in kan pompen, of niet?
Zoek maar eens wat op mijn naam, ik heb er wat analyses naar gedaan.
Kortweg:
- als er in een straal van 100 a 200 meter geen buren zitten dan hoef je meestal niet veel zorgen te maken, dan komt er via het omliggende oppervlak in de zomer voldoende warmte de grond in om te compenseren.
- als je in een dicht gepakte wijk met allemaal warmtepompen zit dan moet de warmte inderdaad aangevuld worden. Zodra je gaat pompen breng je niet alleen warmte van je vloer in, maar transporteer je ook warmte uit de bovenste grondlaag naar beneden, zon-instraling op de bovenste grondlaag komt dus veel efficiënter de diepte in. Daardoor hoef je zomers lang niet zoveel warmte vanuit je vloer terug te pompen dan dat je er in de winter uit haalt. Erg Sim dus wel om het grondnet gedurende lange tijd in de zomer heel zachtjes te laten pompen,
Dat is een versimpeling, maar geeft wel ongeveer de mechanismes weer. Sterk geleidende of juist sterk isolerende grondlagen maken het natuurlijk anders.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Stefannn schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Dat is een versimpeling, maar geeft wel ongeveer de mechanismes weer. Sterk geleidende of juist sterk isolerende grondlagen maken het natuurlijk anders.
Super interessant. Ik heb mij hier wel eens druk om gemaakt omdat wij in een 0 op de meter woning wonen in een wijk met 100+ huizen waarbij per huis de warmtepomp is aangebracht en de pijp ergens in de tuin de bodem in is geslagen. Ik had wel de angst dat na 20 jaar ofzo de bodem misschien zou uitputten en dan de hele tuin open zou moeten (en de tuin is heilig hier met pergola en veel planten)
Maar met deze super geïsoleerde woningen hoef je zelden te verwarmen. Ook in de winter niet en koelen doet het systeem met een goede zomer echt continue.
Dus dat zou inhouden dat de bron het wel lang gaat volhouden ivm erg weinig gebruik en veel koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
HenkS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Zie mijn eerdere posts, wij wonen al 20 jaar in ons huis met w/w warmtepomp en bron is nu ouder dan 20 jaar, nog steeds zelfde waarden, zoniet zelfs hogere brontemps, maar dat komt omdat we in zuid-limburg wonen en hier veel watervoerende grondlagen zitten. Bron is 2x 100m trouwens, in 2003 geboord.

As we speak met bereiding warm water sinds 11 minuten en reeds sinds begin schoolvakanties 24/7 koelmodus:

Bron in: 13,5 graden celcius
Bron uit: 8,5 graden celcius

[ Voor 11% gewijzigd door austin_77 op 11-08-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
HenkS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

Super interessant. Ik heb mij hier wel eens druk om gemaakt omdat wij in een 0 op de meter woning wonen in een wijk met 100+ huizen waarbij per huis de warmtepomp is aangebracht en de pijp ergens in de tuin de bodem in is geslagen. Ik had wel de angst dat na 20 jaar ofzo de bodem misschien zou uitputten en dan de hele tuin open zou moeten (en de tuin is heilig hier met pergola en veel planten)
Maar met deze super geïsoleerde woningen hoef je zelden te verwarmen. Ook in de winter niet en koelen doet het systeem met een goede zomer echt continue.
Dus dat zou inhouden dat de bron het wel lang gaat volhouden ivm erg weinig gebruik en veel koelen.
Ik heb dat dus hier al eens uitgezocht.
In plaats van zorgen maken over uitputting heb ik een engineering poging gedaan een uitputtende bron te maken. Dat ga je dus nooit doen, maar als je kan verzinnen hoe je het laat uitputten kan je het ook vermijden.

Zeker niet bedoeld als accurate design schets, maar als poging de mechanismes te begrijpen en gevoel te krijgen voor de grootte ordes van de verschillende effecten.

De conclusie is exact zoals in vorige post:
- als er genoeg ruimte om je heen is hoef je je niet veel zorgen te maken.
- als het dicht op elkaar staat moet je regenereren maar vooral ook “pomp langzaam laten draaien zodat de temperatuur van bovenste aardlaag vermengt met de onderste” doet veel.

Het hele punt is:
- het is geen magie.
- het is gewoon heel simpele natuurkunde van dingen die warm worden, warmtecapaciteit hebben en warmtegeleiding hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 11-08-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Stefannn schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Zoek maar eens wat op mijn naam, ik heb er wat analyses naar gedaan.
Kortweg:
- als er in een straal van 100 a 200 meter geen buren zitten dan hoef je meestal niet veel zorgen te maken, dan komt er via het omliggende oppervlak in de zomer voldoende warmte de grond in om te compenseren.
- als je in een dicht gepakte wijk met allemaal warmtepompen zit dan moet de warmte inderdaad aangevuld worden. Zodra je gaat pompen breng je niet alleen warmte van je vloer in, maar transporteer je ook warmte uit de bovenste grondlaag naar beneden, zon-instraling op de bovenste grondlaag komt dus veel efficiënter de diepte in. Daardoor hoef je zomers lang niet zoveel warmte vanuit je vloer terug te pompen dan dat je er in de winter uit haalt. Erg Sim dus wel om het grondnet gedurende lange tijd in de zomer heel zachtjes te laten pompen,
Je hebt het vermoedelijk specifiek over jouw "Grabenkollektor", of niet?
Voor "normale" Erdsonden" (aardlussen) van ca. 100 m diep ziet het waarschijnlijk wat anders uit
met de regeneratie. Ook hier is zeker onderzoek naar gedaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
dunklefaser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

Je hebt het vermoedelijk specifiek over jouw "Grabenkollektor", of niet?
Voor "normale" Erdsonden" (aardlussen) van ca. 100 m diep ziet het waarschijnlijk wat anders uit
met de regeneratie. Ook hier is zeker onderzoek naar gedaan.
Nope.. zie vorige post.
Als natuurkundig engineer had ik moeite me voor te stellen “hoe uitputting dan precies zou gaan”. Ik kon me er niet echt iets bij voorstellen en vond het een beetje een indianen verhaal. Dus heb ik maar een poging gedaan het “te ontwerpen”, en de uitkomst naast praktijk situaties gelegd.
Komt er tich op neer:
- De swinters onttrokken warmte moet inderdaad aangevuld worden.
- aanvoer vanuit de aardkern is over het oppervlakje van je perceel te weinig, zelfs wanneer gemiddeld over een jaar.
- dus het komt OF van de oppervlakte, OF van je zomer koeling.
- om van de oppervlakte te komen moet je OFWEL een groot oppervlak hebben, dus als de buren geen warmtepomp hebben kan het “schuin vanaf omliggende grond komen”
DANWEL van je eigen perceel maar dan moet je de verticale verspreiding wat helpen door langdurig langzaam te pompen.

Nb, grondtemperatuur op 1.5m diep ligt bij mij nu op 16 graden. Dat is dus 6 graden hoger dan een “gemiddelde wens temperatuur van 10 graden”. Daar heb je dus plenty energie om je bron te regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:58
Stefannn schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

Nope.. zie vorige post.
Als natuurkundig engineer had ik moeite me voor te stellen “hoe uitputting dan precies zou gaan”. Ik kon me er niet echt iets bij voorstellen en vond het een beetje een indianen verhaal. Dus heb ik maar een poging gedaan het “te ontwerpen”, en de uitkomst naast praktijk situaties gelegd.
Komt er tich op neer:
- aanvoer vanuit de aardkern is over het oppervlakje van je perceel te weinig, zelfs wanneer gemiddeld over een jaar.
- om van de oppervlakte te komen moet je OFWEL een groot oppervlak hebben, dus als de buren geen warmtepomp hebben kan het “schuin vanaf omliggende grond komen”
DANWEL van je eigen perceel maar dan moet je de verticale verspreiding wat helpen door langdurig langzaam te pompen.

Nb, grondtemperatuur op 1.5m diep ligt bij mij nu op 16 graden. Dat is dus 6 graden hoger dan een “gemiddelde wens temperatuur van 10 graden”. Daar heb je dus plenty energie om je bron te regenereren.
Er is nog een mogelijkheid, namelijk aanvoer via grondwaterstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
deejeebv schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:20:
[...]

Er is nog een mogelijkheid, namelijk aanvoer via grondwaterstroming.
Klopt…
Met grondwater stroming heb je ook veel minder kans op uitputting.
Het “ontwerpen” van een uitputtende bron was niet bedoeld om die te maken, maar om juist te realiseren “wat er allemaal tegen moet zitten” opdat je daarin verzeild raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
of aanvoer via regen (water dat insijpelt)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hey allen,

Zeer interessant topic! Ik ben al enige tijd zelf bezig met een verkennende studie voor een Grabencollector via dit forum en de;

https://www.waermepumpen-verbrauchsdatenbank.de site. ( + databank).

Ik zit te denken aan 3X300 M 32/40MM slang (in ringen) voor een tussen de 7-10 KW modulerende warmtepomp met een 200/300L buffervat. Het liefst met koelfunctie, maar dat is 'nice to have'.

Voor de uiteindelijke keuze heb ik enkele vragen waar ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden, misschien dat jullie er wat meer van weten;

Qua buizen, het materiaal lijkt mij duidelijk HPDE (agribuizen b.v.) maar; Zou je daar PE R326 / PE R3210 voor nemen, of is 4 bar/2 bar voldoende? En zou je KIWA keur doen (en waarom dan, het is geen drinkwater)?

Zijn er verkopers (ik heb ze nog niet gevonden) die meer dan 100 meter buis verkopen?
Of ga je met koppelingen aan de gang onder de grond? (stel dat je 3x300 meter aanlegd).

Welk merk is 'sterk' in NL --> waar zijn goede ervaringen mee en doen bekende partijen onderhoud mee/voor? Ikzelf neig naar NIBE, uit de databank die ik de hoogste COP komen over dit merk (globaal genomen).

Ik zie dat warmtepompen en buffervatten 30-50% goedkoper zijn in BE in vergelijking met NL, kan ik dan nog aanspraak maken op de ISDE subsidies, of staat dat er los van (na installatie door prof)?

Dank alvast!

[ Voor 14% gewijzigd door R0D1NZ op 12-08-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@HenkS Als je jaarlijks een paar keer je brontemperatuur uit leest (tijdens een run die al even loopt), heb je ook een prima indruk. Zeker als je dat op vaste momenten in het jaar doet, bijvoorbeeld altijd eind januari en eind maart.

Ik heb juist lopen watertanden bij het idee van de bron extra warm maken (met zonnewarmte in de zomer), als seizoensopslag. Nog niet ver gekomen.. Vervolgens via info uit dit topic (of was 't toch zonneboilers?) geleerd dat de grondwaterstromen zowaar redelijk bekend zijn. Hier, als ik me goed herinner, gemiddeld zo'n 5 meter per jaar. Dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@R0D1NZ Misschien moet je eerst even delen wat je denkt te gaan doen. Een grabenkollektor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:20:
@R0D1NZ Misschien moet je eerst even delen wat je denkt te gaan doen. Een grabenkollektor?
Thx, aangepast ter verduidelijking... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
R0D1NZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:56:
Hey allen,

Zeer interessant topic! Ik ben al enige tijd zelf bezig met een verkennende studie via dit forum en de ;

Voor de uiteindelijke keuze heb ik enkele vragen waar ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden, misschien dat jullie er wat meer van weten;

Qua buizen, het materiaal lijkt mij duidelijk HPDE (agribuizen b.v.) maar; Zou je daar PE R326 / PE R3210 voor nemen, of is 4 bar/2 bar voldoende? En zou je KIWA keur doen (en waarom dan, het is geen drinkwater)?

Zijn er verkopers (ik heb ze nog niet gevonden) die meer dan 100 meter buis verkopen?
Of ga je met koppelingen aan de gang onder de grond? (stel dat je 3x300 meter aanlegd).

Welk merk is 'sterk' in NL --> waar zijn goede ervaringen mee en doen bekende partijen onderhoud mee/voor? Ikzelf neig naar NIBE.

Ik zie dat warmtepompen en buffervatten 30-50% goedkoper zijn in BE in vergelijking met NL, kan ik dan nog aanspraak maken op de ISDE subsidies, of staat dat er los van (na installatie door prof)?

Dank alvast!
Ga je een horizontale collector maken?
Die heb ik ook, met 3x 100m 32mm PE.
1 of 2 bar is wel genoeg. Dat wil zeggen: je gaat er echt niet meer druk op zetten dan uit de waterkraan komt. Sterker…. Ik heb gevuld met glycol middels een centrifugaal pompje van de praxis op de boormachine. Daarmee haal je net iets meer dan 1 bar.

Inderdaad kon ik niet langer dan 100m vinden.

Winter 2023 heb ik uitgebreid metingen gedaan:
Zie hier

Voornaamste conclusie:
- ik heb de horizontale slangen op 1m20 van elkaar liggen maar dat kan beter 60cm zijn.
Je hebt namelijk voldoende “aankoppel oppervlakte” nodig, daarmee bedoel ik “de totale oppervlakte van de buitenkant van de slang. Alle warmte moet daar immers doorheen. Hoe groter het oppervlak, hoe minder deltaT op de aankoppeling aan het grondpakket.
- in betreffende winter had ik 1 warmtepomp van 3kW op slechts 2x100m aangesloten “als experiment”. Aangezien dat goed ging heb ik afgelopen winter 2 warmtepompen van elk 3kW op de volle 3x100m aangesloten. Dat is goed gegaan.
- zo te zien heb ik op die 3x100m afgelopen winter ongeveer 9000kWh aan energie uit de grond getrokken.

Doorzoek het forum maar op mijn naam voor nog extra informatie (of stel gewoon een vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
beter meer lussen in parallel van max 100m, dan lange lussen van 300m of zo. Water stroom dan trager, met minder weerstand.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
HenkS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

@borft al een tijd terug je post.. maar nog een oplossing hiervoor gevonden ? Wij hebben ook een torros vision en het wisselen tussen verwarmen en koelen is gewoon niet fijn.... het verwarmen kun je uitzetten maar het koelen niet... en hij blijft maar door koelen ook al zet je koelen uit , en in de honeywell thermostaat staat ingesteld dat hij moet koelen als de buitentemperatuur hoger is dan 26 graden..

Maar als het 2 dagen lang 19 graden is blijft hij ook maar koelen, gevolg is dat het gewoon te koud wordt binnen.. ik krijg hem ook niet gereset... ik heb meer het idee dat het aan de honeywell thermostaat ligt die mee is geleverd dan aan de warmtepomp van torosvision.
Jij nog verder gekomen?
De problemen die jij beschrijft heb ik gelukkig geen last van. Hier bleek het probleem in de EVA te liggen. Hier is het uiteindelijk opgelost door een monteur van Remeha. Die heeft met de speciale proprietary kabel met idem dito software het ding uitgelezen en wat settings veranderd. Nu werkt alles naar behoren. kosten: een kleine 400 euro voor 45 minuten werk, en ik maar denken dat notarissen duur waren :D

Hier is het ingesteld dat ie van verwarmen naar koelen schakelt als de gemiddelde gemeten buitentemperatuur langer dan 8 uur boven de 17 graden is (dit is instelbaar, alleen niet voor ons normale stervelingen helaas). Daarnaast gaat ie natuurlijk pas daadwerkelijk koelen als er vraag is. In mijn geval betekent dat dat de gevraagde koeltemperatuur onder de gemeten temperatuur is (let op, de Honeywell heeft een apart setpoint voor verwarmen en voor koelen, standaard zit daar een hysterese van 3 graden tussen). In het geval van de zones die aan de EVA hangen, is er maar een setpoint.

Ik zag met mijn opentherm gateway dat de EVA simpleweg niet het CE (cool enable) bit zette, en dan gaat de WP niet in koelmodus. Als ik dat met de hand override, had ik wel koeling. Nu werkt het gelukkig goed, maar hoe het kwam dat het niet werkte, en/of hoe ik kan voorkomen dat het weer gebeurt.... geen idee. Het voelt voor mij een beetje alsof de software van het hele systeem door een 1e jaars stagiaire in mekaar gehobbied is.

tl;dr: Remeha om hulp vragen (oh ja, ze werken niet direct met particulieren, dus je hebt een tussenpersoon nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Hoi,
Ik kan mijn huis koelen met de warmtepomp van Alpha Innotec. In het menu zie ik dit scherm. Klopt het dat ik de 19 graden naar 18 kan zetten om daarmee de vloer kouder te laten worden? En daarmee dus sneller te koelen?
Of is dit ergens anders voorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyVpCrwQHRVXRcsGv52e2_-P_Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQTeIS1BePD2lkyIc7gZIkHo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
AlexanderCP schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:58:
Hoi,
Ik kan mijn huis koelen met de warmtepomp van Alpha Innotec. In het menu zie ik dit scherm. Klopt het dat ik de 19 graden naar 18 kan zetten om daarmee de vloer kouder te laten worden? En daarmee dus sneller te koelen?
Of is dit ergens anders voor[Afbeelding]
Yep, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Laatst online: 21-12-2024
R0D1NZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:56:
Hey allen,

Zeer interessant topic! Ik ben al enige tijd zelf bezig met een verkennende studie voor een Grabencollector via dit forum en de;

Ik zit te denken aan 3X300 M 32/40MM slang (in ringen) voor een tussen de 7-10 KW modulerende warmtepomp met een 200/300L buffervat. Het liefst met koelfunctie, maar dat is 'nice to have'.

Welk merk is 'sterk' in NL --> waar zijn goede ervaringen mee en doen bekende partijen onderhoud mee/voor? Ikzelf neig naar NIBE, uit de databank die ik de hoogste COP komen over dit merk (globaal genomen).

Dank alvast!
HDPE kun je lassen. bij mij zijn ze de verbindingen (in de grond en in het water) gelast met thermische moffen. Eerst wordt een micro laagje van de buis afgehaald met speciaal apparaat dan de mof erop. Die heeft QR code die ze scannen met het lasapparaat, die zet dan precies de juiste spanning erop over de juiste tijd. Daarna is het een geheel (het versmelt tot een solide verbinding).

Zijn meerdere technieken voor, maar kan prima. En zelf ook nog nooit rol langer dan 100m gevonden. Denk dat het wel kan, maar dat is projectwerk op grote haspel (heb ze wel eens gezien).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
AlexanderCP schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:58:
Hoi,
Of is dit ergens anders voor[Afbeelding]
Als je huis snel warm wordt alleen door zonlicht dan zou ik ook die bt vrijgave aanpassen naar iets van 16 graden ofzo. Als het buiten 16 graden is dan schakelt de warmtepomp over naar de koelmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
DutchKel schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:57:
[...]

Als je huis snel warm wordt alleen door zonlicht dan zou ik ook die bt vrijgave aanpassen naar iets van 16 graden ofzo. Als het buiten 16 graden is dan schakelt de warmtepomp over naar de koelmodus.
Zo heb ik dat hier ook al jaren ingesteld. Heb weliswaar rolluiken, maar een te hoge koeldrempel zorgt voor een veel te warm huis dat je niet goed meer gekoeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 23:58
borft schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
De problemen die jij beschrijft heb ik gelukkig geen last van. Hier bleek het probleem in de EVA te liggen. Hier is het uiteindelijk opgelost door een monteur van Remeha. Die heeft met de speciale proprietary kabel met idem dito software het ding uitgelezen en wat settings veranderd. Nu werkt alles naar behoren. kosten: een kleine 400 euro voor 45 minuten werk, en ik maar denken dat notarissen duur waren :D
Voor enkel wat settings te veranderen is 400 euro belachelijk veel geld. Het lijkt wel een verdienmodel van Remeha om toch wel cruciale instelsettings achter een proprietary muur te plaatsen. Hopelijk waren ze transparant over de kosten voor je deze rekening kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
@AlexanderCP @austin_77 @DutchKel ,
Ik verzet mijn warmtepomp handmatig van koelen naar verwarmen en visaversa.
In eerste instantie wilde ik dat automatisch doen maar kwam tot de conclusie dat ik handmatiger meer zie zitten.
Sterker nog:
Ik Schakel in het voorjaar eerst van verwarmen naar “uit”.
En dan ongeveer een maand later naar koelen.
In het najaar ook eerst naar “uit” en pas een maand later naar verwarmen.
Redenen:
- je wilt echt maar 1x per jaar naar koelen en 1x per jaar terug naar verwarmen. Je betonnen vloerpakket zal namelijk een deltaT van een paar graden ten opzichte van de wenstemperatuur hebben. Bij omschakelen ga je dus van een +deltaT naar een -deltaT en dat is in principe verloren energie. Daarom schakel ik ook eerst naar “uit”. Geduren de erop volgende maand zal de restwarmte of restkoude nog verwarmen of verkoelen.
- omschakelmomenten automatisch op basis van temperatuur bepalen is nogal hachelijk. Hoe vaak is er geen “slechte week” of juist “goede week” waar je toch eigenlijk niet op wil schakelen.
- handmatig omschakelen is werkelijk een fluitje van een cent. De kopzorgen om dat te automatiseren is het niet waard.
Maar goed… ieder zijn ding.

Nb,… als jouw warmtepomp geen handmatige omschakeling ondersteunt kan je de omschakel drempel wel idioot hoog danwel idioot laag zetten en daarmee omschakeling forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Stefannn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:09:
In eerste instantie wilde ik dat automatisch doen maar kwam tot de conclusie dat ik handmatiger meer zie zitten.
Sterker nog:
Redenen:
- je wilt echt maar 1x per jaar naar koelen en 1x per jaar terug naar verwarmen. Je betonnen vloerpakket zal namelijk een deltaT van een paar graden ten opzichte van de wenstemperatuur hebben. Bij omschakelen ga je dus van een +deltaT naar een -deltaT en dat is in principe verloren energie. Daarom schakel ik ook eerst naar “uit”. Geduren de erop volgende maand zal de restwarmte of restkoude nog verwarmen of verkoelen.
- omschakelmomenten automatisch op basis van temperatuur bepalen is nogal hachelijk. Hoe vaak is er geen “slechte week” of juist “goede week” waar je toch eigenlijk niet op wil schakelen.
- handmatig omschakelen is werkelijk een fluitje van een cent. De kopzorgen om dat te automatiseren is het niet waard.

Nb,… als jouw warmtepomp geen handmatige omschakeling ondersteunt kan je de omschakel drempel wel idioot hoog danwel idioot laag zetten en daarmee omschakeling forceren.
Je bedoelt dat je 'verwarming' helemaal uit schakelt. Weet jij of er dan nog wel om de 24 (?) uur water door de leidingen wordt gepompt?
@DutchKel Jouw oplossing werkt niet bij mij. Mn voeler hang in de zon van zonsopkomst tot een uur of twee. Daarom denkt de pomp vaak dat het buiten warmer is dan dat het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dan koelt hij bij jou mogelijk nog eerder.

Je kunt kijken of je de voeler in de schaduw kunt krijgen. Hieronder zie je mijn oplossing daarvoor. Je hebt nu in de winter mogelijk dat de warmtepomp niet aan gaat omdat die denkt dat het buiten 16+ graden is terwijl dat niet zo is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhnw5_7IwwazcVtxT7cx-27GxIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4z2oPgWVCt1JPaYvqiTedAT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
DutchKel schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:34:
Dan koelt hij bij jou mogelijk nog eerder.

Je kunt kijken of je de voeler in de schaduw kunt krijgen. Hieronder zie je mijn oplossing daarvoor. Je hebt nu in de winter mogelijk dat de warmtepomp niet aan gaat omdat die denkt dat het buiten 16+ graden is terwijl dat niet zo is.

[Afbeelding]
Dat klopt wat je zegt. Mijn pomp krijgt dus niet de juiste informate

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderCP op 13-08-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlexanderCP schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Je bedoelt dat je 'verwarming' helemaal uit schakelt. Weet jij of er dan nog wel om de 24 (?) uur water door de leidingen wordt gepompt?
@DutchKel Jouw oplossing werkt niet bij mij. Mn voeler hang in de zon van zonsopkomst tot een uur of twee. Daarom denkt de pomp vaak dat het buiten warmer is dan dat het daadwerkelijk is.
Klopt… “helemaal uit”. Dus er stroomt geen water meer door de leidingen.
Daarbij de aantekening dat mijn warmtepomp NIET op het tapwater zit, dat gaat via een zonne-boiler.
Als je tapwater via je warmtepomp doet moet je mijn betoog interpreteren als “uit voor het cv deel”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
ze raden soms aan om de circulatiepomp af-en-toe eens te laten draaien (om vastlopers te voorkomen).

Bij mij zit er niet veel tijd tussen winter (verwarmen) en zomer (koelen). Dus de circulatie-pomp staat niet vaak stil ;) De bron-pomp draait dagelijks (SWW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
Baritee schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 06:14:
[...]

Voor enkel wat settings te veranderen is 400 euro belachelijk veel geld. Het lijkt wel een verdienmodel van Remeha om toch wel cruciale instelsettings achter een proprietary muur te plaatsen. Hopelijk waren ze transparant over de kosten voor je deze rekening kreeg.
medium (was niet aangekondigd, maar ik had het wel verwacht) ;) maar het kan erger, vorig jaar is er een monteur geweest, die voor 200 euro een half uur bezig is geweest en het probleem niet op kon lossen. Uiteindelijk heb ik de beste man een kop koffie gegeven en aan hem uitgelegd hoe het wel werkt, om vervolgens een dikke factuur te krijgen.

Mijn huis is nieuwbouw en ik had daardoor geen inspraak in het type warmtepomp, maar als deze ooit vervangen moet worden komt er zeker geen Remeha meer. Het is echt belachelijk hoe hard zij hun best doen om alles gesloten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Stefannn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:09:
Sterker nog:
Redenen:

Ook al zet je een onderdeel uit, je moet er dan nog wel voor zorgen dat met de parameters het andere onderdeel wat je aan wilt hebben ook aan gaat.

Ik zet in de zomer ook het verwarm deel helemaal uit en probeer het koelen met de parameters continue aan te hebben staan, de thermostaten in huis bepalen wel of een kamer gekoeld moet worden of niet. Zo ook in de winter. Als je het koelen pas aanzet op 22 graden buitentemperatuur dan heeft het nog steeds weinig zin om de verwarming permanent uit te zetten, het is dan uiteindelijk nog te warm in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:11:
Bij mij zit er niet veel tijd tussen winter (verwarmen) en zomer (koelen). Dus de circulatie-pomp staat niet vaak stil ;) De bron-pomp draait dagelijks (SWW).
De circulatie-pomp in je WP dan ook. Over welke heb jij het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:11:
ze raden soms aan om de circulatiepomp af-en-toe eens te laten draaien (om vastlopers te voorkomen).

Dat heb ik recentelijk inderdaad gehoord.
Ik deed daar eerder nooit echt moeilijk over maar inmiddels zorg ik dat alle pompen zo 1x/maand een keer draaien.
Eerlijk gezegd maak ik me niet extreem veel zorgen.
Een pomp die een paar jaar in een doos had gelegen deed het na installatie ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

De circulatie-pomp in je WP dan ook. Over welke heb jij het?
ik heb 3 pompen:
1. bron-pomp (in de WP)
2. productie-pomp (in de WP) - naar het buffervat
3. circulatie-pomp - van buffervat naar de radiatoren

1 en 2 werken bij SWW.
3 enkel bij verwarmen en/of koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 23:58
Stefannn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Dat heb ik recentelijk inderdaad gehoord.
Ik deed daar eerder nooit echt moeilijk over maar inmiddels zorg ik dat alle pompen zo 1x/maand een keer draaien.
Eerlijk gezegd maak ik me niet extreem veel zorgen.
Een pomp die een paar jaar in een doos had gelegen deed het na installatie ook gewoon.
Mijn circulatiepomp (nog geen WP) staat 6 maanden per jaar uit. Elk jaar loopt die vast. Tip van de loodgieter, een tik (of een paar tikken) met de hamer op het pomphuis en het is opgelost voor de rest van de winter. Het is dus geen fabel dat pompen vastlopen als ze lang stil staan.
Liever natuurlijk de pomp regelmatig laten draaien, maar daar is bij ons geen automatisch programma voor, dus wordt het vaak vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:28
Baritee schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

Mijn circulatiepomp (nog geen WP) staat 6 maanden per jaar uit. Elk jaar loopt die vast. Tip van de loodgieter, een tik (of een paar tikken) met de hamer op het pomphuis en het is opgelost voor de rest van de winter. Het is dus geen fabel dat pompen vastlopen als ze lang stil staan.
Liever natuurlijk de pomp regelmatig laten draaien, maar daar is bij ons geen automatisch programma voor, dus wordt het vaak vergeten.
Je hebt “pompschakelaars” die dit voor weinig voor je regelen. Set&forget.
Indien er 24 uur geen warmtevraag is, zal de pompschakelaar ongeveer 1 minuut inschakelen om vastzitten van de pomp te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door big bang op 14-08-2024 08:48 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
yup het trukje met een 'tik' erop had ik al eens vernomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Laatst online: 03-10 19:23

M2c

Ik was van de week bij een kameraad thuis, hij heeft een geothermische warmtepomp. (Viesmann)
Deze draait nu ongeveer 4 jaar.

Nu was ik daar wel benieuwd naar en dus wat naar zijn installatie aan het kijken.
Uiteindelijk kwam ik uit op het rendement van de warmtepomp.

Als ik correct ben is rendement van de warmtepomp vooral afhankelijk van de bron temperatuur + aanvoer/retour temperatuur.
Ik zag dat zijn stooklijn stond ingesteld op 0.4 met niveau -1, dus stooklijn is 1 graden verschoven naar beneden. Voetpunt 20°C
Als ik dan correct ben geeft dat bij een temperatuur van 0°C een aanvoertemperatuur van 27°C?
Hij heeft geen gegevens over de bron temperaturen, spijtig genoeg.

Nu zag ik de volgende waardes:
Verwarming: 5,2 scop
Warm water: 3,5 scop
Totaal: 4,5 scop

Zijn dit zowat gemiddelde waardes voor geothermische warmtepompen of is zijn bron te klein gedimensioneerd?

De installateur staat hier toch bekend in de streek als de warmtepomp specialist. Plaatst 20 jaar lang enkel maar warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
@M2c vloerverwarming of radiatoren?

lijkt me niet een verkeerd rendement, hangt af van de bron idd, maar ook afgifte en instellingen. En uiteraard ook van de isolatiegraad/luchtdichtheid van het huis.

Is ook een beetje "hoe" je de COP meet: met of zonder de pompen (dus compressor-only, of ook bron-pomp/...).

[ Voor 39% gewijzigd door bjp op 23-08-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
M2c schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:59:
Ik was van de week bij een kameraad thuis, hij heeft een geothermische warmtepomp. (Viesmann)
Deze draait nu ongeveer 4 jaar.

Nu was ik daar wel benieuwd naar en dus wat naar zijn installatie aan het kijken.
Uiteindelijk kwam ik uit op het rendement van de warmtepomp.

Als ik correct ben is rendement van de warmtepomp vooral afhankelijk van de bron temperatuur + aanvoer/retour temperatuur.
Ik zag dat zijn stooklijn stond ingesteld op 0.4 met niveau -1, dus stooklijn is 1 graden verschoven naar beneden. Voetpunt 20°C
Als ik dan correct ben geeft dat bij een temperatuur van 0°C een aanvoertemperatuur van 27°C?

Zijn dit zowat gemiddelde waardes voor geothermische warmtepompen of is zijn bron te klein gedimensioneerd?

De installateur staat hier toch bekend in de streek als de warmtepomp specialist. Plaatst 20 jaar lang enkel maar warmtepompen.
Dit zijn voor dat systeem prima cop waarden. Niets mis mee. Moderne systemen kunnen nu tot cop 8 halen maar 4 jaar geleden niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
is dat trouwens een modulerend of een aan/uit warmtepomp? kan ook invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

bjp schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:46:
@M2c vloerverwarming of radiatoren?

lijkt me niet een verkeerd rendement, hangt af van de bron idd, maar ook afgifte en instellingen. En uiteraard ook van de isolatiegraad/luchtdichtheid van het huis.

Is ook een beetje "hoe" je de COP meet: met of zonder de pompen (dus compressor-only, of ook bron-pomp/...).
Daarmee dat ik speciaal stooklijn heb bijgezet. :)

Want COP is toch grotendeels afhankelijk van bron temperatuur en aanvoertemperatuur?

Betere isolatiegraad/luchtdichtheid en vloerverwarming of radiatoren zorgt ervoor dat hij aanvoertemperatuur lager kan krijgen. (betere stooklijn).
Maar we weten nu al welke stooklijn de woning nodig heeft. Dus lijkt die informatie in dit geval irrelevant.
Deze informatie lijkt me dan wel relevant wanneer je gaat kijken naar het verbruik van de woning.

Op de vraag of die modulerend is, moet ik nog eens navragen bij hem. Ben niet meer zeker of het de Viesmann 200-G is of de 300-G

[ Voor 6% gewijzigd door M2c op 23-08-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Vaevictis_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Dit zijn voor dat systeem prima cop waarden. Niets mis mee. Moderne systemen kunnen nu tot cop 8 halen maar 4 jaar geleden niet.
Zijn de warmtepompen dan op 4 jaar tijd zodanig geëvolueerd?

Als ik naar de datasheet kijk, valt mee dat niet zo op.
B0/W35 COP waardes, liggen wat hoger maar nu niet zoveel hoger.

[ Voor 7% gewijzigd door M2c op 23-08-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
wel het grootste verschil is het modulerend aspect die erbij gekomen is de laatste jaren.

En of de stooklijn nu "op het randje" zit of "grof erover" maakt dus ook uit.

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 23-08-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
M2c schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Daarmee dat ik speciaal stooklijn heb bijgezet. :)

Want COP is toch grotendeels afhankelijk van bron temperatuur en aanvoertemperatuur?
Dat…
En ook de warmtepomp zelf.
“Thermisch” is COP gewoon een natuurwet. Maar in praktijk zijn er verliezen.
Vooral “thermisch lek” tussen grond-circuit en huis-circuit zal veel invloed hebben.
En die gaan door dezelfde Warmtewisselaar dus alleen al het metaal van de Warmtewisselaar draagt daar aan bij.
Dat moet dus op heel korte afstand heel goed thermisch gescheiden zijn.
M2c schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Zijn de warmtepompen dan op 4 jaar tijd zodanig geëvolueerd?

Als ik naar de datasheet kijk, valt mee dat niet zo op.
B0/W35 COP waardes, liggen wat hoger maar nu niet zoveel hoger.
Ja dus. Zie boven.
Mijn 3kW Vaillant warmtepomp uit 2015 (als ik me niet vergis) haalt met moeite 3.
Die heb ik dan weer wel met ongeveer 100% subsidie gekocht dus ik klaag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
M2c schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:59:

Geen idee hoe nauwkeurig dit gemeten is, veel warmtepompen willen nogal eens wat sjoemelen in hun eigen metingen en bijvoorbeeld het standbyverbruik weglaten.
Ik vind het voor een W/W WP flink tegenvallen.
Mijn 4.5 jaar oude L/W WP haalt voor verwarming een hogere COP, en voor SWW hetzelfde.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Andrehj schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Geen idee hoe nauwkeurig dit gemeten is, veel warmtepompen willen nogal eens wat sjoemelen in hun eigen metingen en bijvoorbeeld het standbyverbruik weglaten.
Ik vind het voor een W/W WP flink tegenvallen.
Mijn 4.5 jaar oude L/W WP haalt voor verwarming een hogere COP, en voor SWW hetzelfde.
Daar valt weinig over te zeggen. Hoe diep is je bron in vergelijking en hoeveel bronnen heb je. Is er veel stroming in de grond of juist heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Stefannn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Dat…
En ook de warmtepomp zelf.
“Thermisch” is COP gewoon een natuurwet. Maar in praktijk zijn er verliezen.
Vooral “thermisch lek” tussen grond-circuit en huis-circuit zal veel invloed hebben.
En die gaan door dezelfde Warmtewisselaar dus alleen al het metaal van de Warmtewisselaar draagt daar aan bij.
Dat moet dus op heel korte afstand heel goed thermisch gescheiden zijn.

[...]

Ja adus. Zie boven.
Mijn 3kW Vaillant warmtepomp uit 2015 (als ik me niet vergis) haalt met moeite 3.
Die heb ik dan weer wel met ongeveer 100% subsidie gekocht dus ik klaag niet.
Maar als die zaken verbeteren, dan ga je dat toch ook terug moeten zien in hun datasheet?

Dan gaat bv de B0/W35 COP ook aanzienlijk hoger moeten zijn dan de warmtepompen van 4 jaar terug.
Als die waarde bv maar 0,3 hoger ligt, dan verwacht ik niet dat zijn scop ineens stijgt met 2 punten.

Het is niet dat je bij zijn aanvoertemperatuur nog veel marge hebt. Bij 0°C is het 27°C.
Het is toch ook niet moest deze 24°C zijn, je ineens 2 Cop stijgt?
Dus mensen die een scop halen van 8 zal toch vooral te wijten zijn aan hoger bron temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
M2c schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Maar als die zaken verbeteren, dan ga je dat toch ook terug moeten zien in hun datasheet?

Dan gaat bv de B0/W35 COP ook aanzienlijk hoger moeten zijn dan de warmtepompen van 4 jaar terug.
Als die waarde bv maar 0,3 hoger ligt, dan verwacht ik niet dat zijn scop ineens stijgt met 2 punten.

Het is niet dat je bij zijn aanvoertemperatuur nog veel marge hebt. Bij 0°C is het 27°C.
Dus mensen die een scop halen van 8 zal toch vooral te wijten zijn aan hoger bron temperatuur?
Dat klopt.
Je moet dat wel zien in de spec.
Praktijk is vaak wat minder rooskleurig dan spec, maar dat was zowel vroeger als nu zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-10 22:38
M2c schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Natuurwetten zijn niet te omzeilen...

Denk dat zulke hoge cop waarden te wijten zijn aan oftewel warme bron, en/of zeer lage afgifte temperatuur

Ik heb een L/W therma v, en haal een gemiddelde cop van 4. Incl. Alle verbruikers.

[ Voor 7% gewijzigd door Kenwood960 op 24-08-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Daar staat bij mij 7,2 (over de afgelopen 12 maand gemeten).
Kenwood960 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:10:
Natuurwetten zijn niet te omzeilen...

Denk dat zulke hoge cop waarden te wijten zijn aan oftewel warme bron, en/of zeer lage afgifte temperatuur
Te danken :).

Ik denk dat een deel van het verschil zit in de modulerende WP: doordat die meestal rustig staat te tuffen, trekt hij makkelijker warmte uit de bron dan een aan/uit die per etmaal pakweg 8 uur draait, 16 uur nietst.

Qua afgifte temperatuur zit ik net iets (maar niet veel) hoger, zo te zien, dus dat zou licht tegen de mijne werken.

Het grootste verschil zou dan een ruime, warm blijvende bron zijn.

En ik weet dat mijn WP hier alléén het compressorverbruik rapporteert, maar ik vermoed dat die Viesmann dat net zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
Gwaihir schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:34:
Daar staat bij mij 7,2 (over de afgelopen 12 maand gemeten).

En ik weet dat mijn WP hier alléén het compressorverbruik rapporteert, maar ik vermoed dat die Viesmann dat net zo doet.
Wat is je COP als je netjes, zoals het hoort, alle elektrische verbruikers van je verwarmingssyteem meetelt (dus ook dat van de besturing, alle waterpompen, kleppen etc)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:47:
Wat is je COP als je netjes, zoals het hoort, alle elektrische verbruikers van je verwarmingssyteem meetelt (dus ook dat van de besturing, alle waterpompen, kleppen etc)?
Je bedoelt zoals bij elke CV-ketel op aardgas ook altijd het elektriciteitsverbruik van al die dingen er steevast bij genoemd wordt? :X

[Zoek het gerust op; heb er regelmatig wat over gezegd alhier, is voor de vraag van @M2c niet relevant, en ga niet springen voor de toonzetting die je kiest.]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online
hier is de SCOP 6.8. 10900kWh geleverd, met 1600kWh elektra (op de compressor) - die volgens de Eplucon thermostaat.

Ratio SWW/CV ken ik niet. Ik kan wel schatten: SWW is rond de 120kWh/maand geleverde warmte (ik heb de maand juni genomen als referentie, toen geen verwarming meer aan - gemeten vanuit HomeAssistant, integraal van geleverde kracht), dus 2500kWh/jaar. Dus al de rest (10900 - 2500 = 8400) is verwarming.

SWW is ergens in de range 3-4 van COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robzen
  • Laatst online: 05-10 21:29
Is er hier ook iemand die ervaring heeft met isoleren van een brine verdeelput?

Bij mij komt deze in het terras en is dan via een deksel te bereiken. De bovenkant zit 15 cm onder het maaiveld.
Zelf zat ik te denken om er een 25cm dikke c-eps omheen te storten tot net onder de deksel van de verdeelput.
De verdeelput is een Muovitech DN650. De bron is een horizontale bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
robzen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:50:

Bij mij komt deze in het terras en is dan via een deksel te bereiken. De bovenkant zit 15 cm onder het maaiveld.
Zelf zat ik te denken om er een 25cm dikke c-eps omheen te storten tot net onder de deksel van de verdeelput.
Ik heb iets dergelijks,
Een 3 meter diepe prefab betonnen put met een diameter van als ik me goed herinner 1m50 of 2m. Daarin staat een 2000liter buffervat van de zonneboiler.
Ik ik heb alleen geïsoleerd met pir platen van 20cm dik. Die heb ik indertijd via 2dehands markt gekocht. Scheelde heel veel geld.
Met een broodmes op maat snijden en met heel veel bussen purschuim fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:52
Stefannn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Ik heb iets dergelijks,
Een 3 meter diepe prefab betonnen put met een diameter van als ik me goed herinner 1m50 of 2m. Daarin staat een 2000liter buffervat van de zonneboiler.
Ik ik heb alleen geïsoleerd met pir platen van 20cm dik. Die heb ik indertijd via 2dehands markt gekocht. Scheelde heel veel geld.
Met een broodmes op maat snijden en met heel veel bussen purschuim fixeren.
Hoe is het temperatuurverloop van deze put? Met de zonneboiler snap ik t ergens wel. Maar als bv bron voor een wp zonder de invoeding van zonnewarmte wil je eigenlijk dat de temperatuur van de bodem de bron regenereert. Met de isolatie eromheen heb je dus dat effect toch verminderd cq geblokkeerd? Ik ben bekend met jouw bodemcollector. Jij wss ook met mijn bufferzak. Mijn plan was ooit eigenlijk om ook zo'n ketel onder de oprit te plaatsen maar de kosten waren daarvoor te hoog ivm benodigde werkzaamheden. Bij een hoog verbruik van de wp zou deze buffer zelfs invriezen. Echter kon de leverancier weinig cijfers aandragen mbt regeneratie. Jij hebt dus een soortgelijke installatie. Hoeveel warmte verlies jij dan, ondanks de isolatie eromheen? Ik neem aan dat je dit warme water g3bruikt als SWW?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
robzen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:50:

Mag ik vragen wat je wil bereiken met deze isolatie?

Ik denk zelf dat je na het isoleren idd weinig tempverlies zal hebben op de put. Je isoleert het idd van omgeving. Maar hoeveel warmte denk je op dat punt te verliezen? Het water gaat met een redelijke snelheid door de leidingen en zal weinig merken van dat laatste stukje voordat het naar je woning of bron reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jurgen purgen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Hoe is het temperatuurverloop van deze put? Met de zonneboiler snap ik t ergens wel. Maar als bv bron voor een wp zonder de invoeding van zonnewarmte wil je eigenlijk dat de temperatuur van de bodem de bron regenereert. Met de isolatie eromheen heb je dus dat effect toch verminderd cq geblokkeerd? Ik ben bekend met jouw bodemcollector. Jij wss ook met mijn bufferzak. Mijn plan was ooit eigenlijk om ook zo'n ketel onder de oprit te plaatsen maar de kosten waren daarvoor te hoog ivm benodigde werkzaamheden. Bij een hoog verbruik van de wp zou deze buffer zelfs invriezen. Echter kon de leverancier weinig cijfers aandragen mbt regeneratie. Jij hebt dus een soortgelijke installatie. Hoeveel warmte verlies jij dan, ondanks de isolatie eromheen? Ik neem aan dat je dit warme water g3bruikt als SWW?
Hoi, a… de bufferzak ken ik nog, ik was alleen vergeten dat die aan jouw profiel gelinkt was. Bij deze dus.
Geen idee van temperatuur profiel. Ik meet dat niet. En de put is niet makkelijk toegankelijk. Ik moet een zware deksel eraf tillen, veel isolatie verwijderen. Ik kan er dan via een mangat met een hoop gewurm netaan in.

Ik gebruik de out compleet anders. Er staat een 2000liter zonne boiler in van mijn heatpipes. Die staat zomers op 55 graden en daar verwarm ik het bubbelbad mee. Swinters is het werkeloos, niet genoeg opbrengst. Ik heb nog een 150liter zonneboiler op zolder voor douchewater die ik siwinters wel gebruik.

Regenereren via de bodem zie ik niet gebeuren.
Hoe regenereren werkt heb ik hier al eens uitgezocht
Daarin beschrijf ik “hoe ik een uitputtende bron zou moeten ontwerpen”.
Niet omdat ik een uitputtende bron wil maken, maar omdat ik me (als natuurkundig ingenieur) niet kon voorstellen dat het überhaupt uitput, dus ik heb maar eens gekeken “welke condities nodig zijn voor uitputting”.

Komt er op neer:
- aanvoer vanuit de aardkern is over het oppervlakje van je perceel te weinig, zelfs wanneer gemiddeld over een jaar. >> oppervlak van een put zal dus echt vele malen te weinig zijn!
- om van de oppervlakte te komen moet je OFWEL een groot oppervlak hebben, dus de zijkanten van je put moet je niet isoleren maar moeten juist (vooral in de zomer) de oppervlakte warmte oppikken.

Dat gezegd hebbende…
Zo’n zak/put oplossing moet je dus denk ik wel 100% regenereren. Het aankoppel oppervlak is vele malen kleiner dan met een slang-bron.
Een slang-bron (zowel horizontaal als verticaal) heeft een temperatuurval op korte afstand van de slang omdat alle warmte door het beperkte slang oppervlak moet (= lengte x pi x diameter), maar over één seizoen gemeten gaat die zelfde warmte door een oppervlak op grotere afstand, zeg een meter, dan gaat diezelfde warmte door een oppervlak van lengte x 2pi x 1meter, voor 300m slang is dat 1800m2
Dat is dus het aankoppel oppervlak dat je nodig hebt om van seizoen tot seizoen voldoende regeneratie te hebben als je niet zou koelen. Het oppervlak van jouw zak haalt dat denk ik niet. En ook niet op een afstand van 1 of 2 meter van je put. Als je die dan nog gaat isoleren verminder je juist het aankoppel oppervlak in plaats van verhoogt.

Kan wel… maar dan moet je zomers koelen en 100% regenereren.

Als je vraag is “hoe warm is het onder het maaiveld”…
Ik heb ingegraven temperatuur sensoren op 1m50 diep. Zomers gaan die naar ongeveer 14 graden, swinters meestal tot 6, bij een strenge winter tot 4 graden.
De wanden van de put zijn dus vorstvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
@Stefannn

Mijn bufferzak heeft eenm aat van 6x4m en daarvan ligt ongeveer 75% in contact met de bodem. Ik merk echter wel dat de zak ook opwarmt door de lucht die over de bufferzak heen trekt door de ventilatie in de kruipruimte. Er waren zat dagen dat er lucht over de zak heen trok die warmer was dan de bufferzak zelf. Het steeg niet erg veel maar de door de wp onttrokken energie werd die dagen sneller weer aangevuld dan tijdens de koude dagen als er koudere lucht door de kruipruimte trok.

Ik heb een sensor in de grond gestoken om de temp bij te houden en er hangt eentje in de lucht om de kruipruimte te meten. De sensor van mijn bufferzak blijkt niet meer naar behoren te werken. De installateur is op de hoogte gebracht en die zal een afspraak inplannen om alles eens een keer na te lopen.

Ik heb wel even een screenshot gemaakt om mijn verloop in de kruipruimte weer te geven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emsezx21HBGCiCP8yJNUqfcCyR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTwhCvM41ZB1zrVZfvj3NYCT.png?f=fotoalbum_large
AN9 is de bodem en AN10 is de kruipruimte. De rode lijn is de Bron in vd wp zodat je een beetje een indicatie hebt van de temp vd bron zelf.

Ik gebruik de PVT niet in de winter om dus genoeg kou de winter uit mee te nemen. Ik trek mijn warmte accu dus leeg.
Maar zoals je kan zien in de
afbeelding, is mijn bron nu tegen de 18°C.

In de nachten trek ik, via de PVT, dan weer wat warmte uit de buffer om zo de volgende dag weer wat meer koelvermogen te hebben. Op dit moment is de temp vd vvw rond de 20°C en zorgt( met nachtventilatie) voor een woning temp van nu 20-21°C. Als het buiten weer erg warm wordt loopt het tot 23°C op dus ik houdt het wel lekker koel.

Koelen doe ik handmatig en constant, vanaf april/mei tot end september . Zo houdt ik de vvw op een bepaalde temp. Ik heb het vorig jaar een beetje getest. Maar als ik alleen tijdens de zomerperiode, op de warme momenten, wil koelen dan ben ik al te laat dus ik gebruik het beton nu als accu en zorg dat er tijdens de warme dagen weer warmte in kan trekken en zo dus de temp in de woning wat stabieler houdt.

Ik heb je post toen van je onderbemeten bron gelezen indertijd en ikzelf gebruik mijn bron enigzins ook zo met als doel een ijsblokje te hebben om het koelseizoen mee te beginnen.
Echter warmt de bodem rond mijn bufferzak best snel op dus die warmte wil ik ook uit de bodem hebben tegen het end vd winter zodat de intrekkende bodem- en omgevingswarmte eerst de koude bodem moet verwarmen voordat die warmte dan de bufferzak bereikt.

Dit jaar een test gedaan om te kijken hoelang het duurde voordat de buffer weer ontdooid was zonder regeneratie dmv koelen.
In maart gestopt met verwarmen en pas 9 mei gaan koelen. Door de warmte uit de bodem was de temp uit de bufferzak op 26 april alweer boven 0°C. De zak was nagenoeg ontdooid op dat punt. Dat duurt dus ongeveer 4-5 weken.

Ik heb nog veel andere klussen te klaren, maar wil wel mettertijd met Home Assistent gaan werken en de hoeveelheid energie in en rond de bufferzak te kwantificeren.

[ Voor 6% gewijzigd door jurgen purgen op 26-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robzen
  • Laatst online: 05-10 21:29
jurgen purgen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Mag ik vragen wat je wil bereiken met deze isolatie?

Ik denk zelf dat je na het isoleren idd weinig tempverlies zal hebben op de put. Je isoleert het idd van omgeving. Maar hoeveel warmte denk je op dat punt te verliezen? Het water gaat met een redelijke snelheid door de leidingen en zal weinig merken van dat laatste stukje voordat het naar je woning of bron reist.
De put is het enige deel wat met het maaiveld in contact komt. Bij een langdurige strenge vorst periode kan er theoretisch wat aanvriezen…. Hoewel de brine tot -14 C makkelijk moet aankunnen.
Aangezien ik nu met de aanleg rondom de put bezig ben is dit eenvoudig te realiseren. Een beetje gedacht vanuit ‘baat het niet dan schaadt het niet’ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
robzen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

De put is het enige deel wat met het maaiveld in contact komt. Bij een langdurige strenge vorst periode kan er theoretisch wat aanvriezen…. Hoewel de brine tot -14 C makkelijk moet aankunnen.
Aangezien ik nu met de aanleg rondom de put bezig ben is dit eenvoudig te realiseren. Een beetje gedacht vanuit ‘baat het niet dan schaadt het niet’ :)
Ik snap je standpunt, ikzelf ben ook liever vooraf bezig met het zoeken van knelpunten in een installatie. En idd zoals je aangeeft, baat t niet...

Zelf heb ik geen ervaring met zo'n put en de vraag die je stelde. Ik hoop dat iemand hier je kan helpen met ervaringen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jurgen purgen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:26:

Ik heb wel even een screenshot gemaakt om mijn verloop in de kruipruimte weer te geven
leuk... wat is de blauwe lijn?? staat denk ik in legenda deel dat niet op de screenshot staat

Pagina: 1 ... 99 ... 113 Laatste