jurgen purgen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Hoe is het temperatuurverloop van deze put? Met de zonneboiler snap ik t ergens wel. Maar als bv bron voor een wp zonder de invoeding van zonnewarmte wil je eigenlijk dat de temperatuur van de bodem de bron regenereert. Met de isolatie eromheen heb je dus dat effect toch verminderd cq geblokkeerd? Ik ben bekend met jouw bodemcollector. Jij wss ook met mijn bufferzak. Mijn plan was ooit eigenlijk om ook zo'n ketel onder de oprit te plaatsen maar de kosten waren daarvoor te hoog ivm benodigde werkzaamheden. Bij een hoog verbruik van de wp zou deze buffer zelfs invriezen. Echter kon de leverancier weinig cijfers aandragen mbt regeneratie. Jij hebt dus een soortgelijke installatie. Hoeveel warmte verlies jij dan, ondanks de isolatie eromheen? Ik neem aan dat je dit warme water g3bruikt als SWW?
Hoi, a… de bufferzak ken ik nog, ik was alleen vergeten dat die aan jouw profiel gelinkt was. Bij deze dus.
Geen idee van temperatuur profiel. Ik meet dat niet. En de put is niet makkelijk toegankelijk. Ik moet een zware deksel eraf tillen, veel isolatie verwijderen. Ik kan er dan via een mangat met een hoop gewurm netaan in.
Ik gebruik de out compleet anders. Er staat een 2000liter zonne boiler in van mijn heatpipes. Die staat zomers op 55 graden en daar verwarm ik het bubbelbad mee. Swinters is het werkeloos, niet genoeg opbrengst. Ik heb nog een 150liter zonneboiler op zolder voor douchewater die ik siwinters wel gebruik.
Regenereren via de bodem zie ik niet gebeuren.
Hoe regenereren werkt heb ik hier al eens uitgezocht
Daarin beschrijf ik “hoe ik een uitputtende bron zou moeten ontwerpen”.
Niet omdat ik een uitputtende bron wil maken, maar omdat ik me (als natuurkundig ingenieur) niet kon voorstellen dat het überhaupt uitput, dus ik heb maar eens gekeken “welke condities nodig zijn voor uitputting”.
Komt er op neer:
- De swinters onttrokken warmte moet inderdaad aangevuld worden.
- aanvoer vanuit de aardkern is over het oppervlakje van je perceel te weinig, zelfs wanneer gemiddeld over een jaar.
>> oppervlak van een put zal dus echt vele malen te weinig zijn!
- dus het komt OF van de oppervlakte, OF van je zomer koeling.
- om van de oppervlakte te komen moet je OFWEL een groot oppervlak hebben, dus de zijkanten van je put moet je niet isoleren maar moeten juist (vooral in de zomer) de oppervlakte warmte oppikken.
Dat gezegd hebbende…
Zo’n zak/put oplossing moet je dus denk ik wel 100% regenereren. Het aankoppel oppervlak is vele malen kleiner dan met een slang-bron.
Een slang-bron (zowel horizontaal als verticaal) heeft een temperatuurval op korte afstand van de slang omdat alle warmte door het beperkte slang oppervlak moet (= lengte x pi x diameter), maar over één seizoen gemeten gaat die zelfde warmte door een oppervlak op grotere afstand, zeg een meter, dan gaat diezelfde warmte door een oppervlak van lengte x 2pi x 1meter, voor 300m slang is dat 1800m2
Dat is dus het aankoppel oppervlak dat je nodig hebt om van seizoen tot seizoen voldoende regeneratie te hebben als je niet zou koelen. Het oppervlak van jouw zak haalt dat denk ik niet. En ook niet op een afstand van 1 of 2 meter van je put. Als je die dan nog gaat isoleren verminder je juist het aankoppel oppervlak in plaats van verhoogt.
Kan wel… maar dan moet je zomers koelen en 100% regenereren.
Als je vraag is “hoe warm is het onder het maaiveld”…
Ik heb ingegraven temperatuur sensoren op 1m50 diep. Zomers gaan die naar ongeveer 14 graden, swinters meestal tot 6, bij een strenge winter tot 4 graden.
De wanden van de put zijn dus vorstvrij.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV