Ik had liever ook master/master gewilt daar vraagt elke bewoner om maar achteraf gezien is zonder buffervat en woonkamer als "overstort om warmte te lozen" met naregeling in een goed geisoleerde, luchtdicht nieuwbouwhuis uitstekend. Woonkamer moet het warmst zijn en slaap/werkamers mogen iets achterblijven. Runs van 3-4 uur bij echte vrieskou 1x per dag. Eenvoudige installatie en makkelijk te onderhouden en te regelen. Mijn jaarverbruik 1600kWh
Ja, dat lijkt me wel. Als ik het goed begrijp, kies je met dat laatste voor regeling buiten de WP. Die regeling kan dan rekening houden met allerlei zaken waar de WP zelf geen rekening mee houdt, maar is naar ik daar lees wel buggy. De WP krijgt dan slechts 'mars orders'.JuutieZ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:09:
Nog weer even over de modbus aansturing van Ecoforest wp's. ErwinE schreef in het topic over de th-touch en Home-Assistant dat hij de th-touch in "auto warmtepomp" modus gebruikt. Zijn de instellingen op je wp daarvoor anders dan met "auto th-touch"?
Dat lijkt me een terechte aanname. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe het anders werkt.Volgens mij lees je ook mee via modbus; klopt het dat de th-touch de gemeten en ingestelde thermostaattemperaturen schrijft in de registers van de wp? Als dat zo is, zou je volgens mij ook je eigen gemeten temperaturen kunnen schrijven via modbus, oftewel je eigen thermostaat maken, terwijl de wp zelf nog de aanvoertemp bepaald.
Maar ik zou in dat andere topic gaan doorvragen, of er daar speurneuzen zijn die de details achterhaald hebben, of willen achterhalen. In dit topic lijkt niemand zich daarmee bezig te houden.
Ik heb nog niet echt nadelen ervaren.Gwaihir schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:59:
@DutchKel Begrijpelijk, maar tegelijkertijd schreef je onlangs toch ook dat je niet zo tevreden bent over de lengte van de runs die je WP maakt? De samenhang tussen die twee moge duidelijk zijn.
Gemakkelijk ontstaat de indruk dat een master-master regeling (altijd) het summum is. Toen ik hier e.e.a. aanschafte had ik in elk geval nog geen idee dat er ook zulke duidelijke nadelen aan verbonden zijn. Sindsdien blijk ik juist ook die regeling aan het bijstellen voor een vloeiend resultaat. (Gelukkig leent wat ik kocht zich daar wel uitzonderlijk goed voor.)
Ik heb nu ongeveer 3-4 runs per dag ongeveer. Ik ben daar persoonlijk niet zo tevreden over. Maar als ik het zo lees dan zijn de runs lang genoeg en zijn het over de dag heen niet zo heel veel runs.
Meestal verbruikt de warmtepomp ongeveer 500W. Mogelijk krijg ik het met wat tweaken nog wel beter. Ik heb de instellingen van @Vaevictis_ ontvangen dus ik ga daar binnenkort eens mee vergelijken om te kijken of het nog beter kan.
Overigens heb ik nu het zo koud is buiten (en gisteren met het slechte weer) wel een hele lange run (totdat het tapwater verwarmd moet worden).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Mjah, ik vermoed dat jouw WP kan modulerenGwaihir schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:58:
[...]
Dat klopt en is dan ook soms een reden toch master-master te willen.
Maar nogmaals: met zo'n traag verwarmingssysteem en een redelijk tot uitstekend geïsoleerd huis, heeft het eigenlijk geen zin beneden (een heel klein beetje) af te laten koelen. Dus voor nieuwbouw: lekker beneden én zolder warm genoeg houden.
[...]
Tja, ik zou dat als een gemiste kans zien om ook elders in huis e.e.a. weer even wat bij te warmen. En mocht je 5+ van dat soort runs hebben op een doorsnee dag, dan zou ik het persoonlijk ongewenst vinden; teveel korte runs.
Hier inmiddels 1140 starts onderweg met een gemiddelde runlengte van 7.0 uur. (Wordt waarschijnlijk wel weer iets lager naarmate we de isolatie verbeteren.)
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen. Op mijn BMS2 zit nu een display en daar kan ik dus alleen op inhaken als ik deze verwijder (wat op dit moment niet wenselijk is). De andere oplossing is dus de BMS1 te gebruiken. Echter is hier nog steed weinig info over bekend m.b.t. de insteekkaarten. Welk kaart heb jij en waar heb je die gekocht?Gwaihir schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Dat dacht mijn installateur ook.. had nl. gezien dat die aansluiting (ook) ModBus protocol gebruikt.. Helaas.. dat blijkt het standaard protocol waarmee die EcoForest intern ook tussen componenten babbelt, dus je komt het her en der wel tegen ja..
Er zit 'n BMS2 aansluiting op de controller zelf (Building Management System). Die dient hiervoor (bedien jezelf via Google van de Service Handleiding (2018 lijkt de laaste) voor nadere info).
Er blijkt daar ook een BMS (1) aansluiting, bedoeld voor een insteekkaart. Voor zover ik weet is de ethernet kaart de enige officieel door EcoForest ondersteunde, maar er zijn ook andere leverbaar vanuit de fabrikant van de controller, zoals voor KNX. Las op een forum van mensen die die combi met succes gebruiken. Via dat forum ook ontdekt dat de ethernet kaart ook ModBus TCP voor je ontsluit. Dat wist de importeur niet te bevestigen of ontkennen toen ik de WP kocht, dus heb ik een 'klassieke' ModBus interface aangeschaft voor mijn (Loxone) domotica systeem. (Kosten voor die ModBus interface waren vergelijkbaar met de kosten van die ethernetkaart, dus reken op pakweg 250 euro.)
Overigens is het nog niet gelukt de passieve koeling te monitoren via ModBus. (Zie de hulpkreet van @superyupkent onlangs.)
Oh? Wat voor display heb je daarbij gekocht dan en waarvoor gebruik je het?KoBolD54 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:00:
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen. Op mijn BMS2 zit nu een display en daar kan ik dus alleen op inhaken als ik deze verwijder (wat op dit moment niet wenselijk is).
[BMS2 zit wat achter de 'hoofdrij' aansluitingen. Dat is geen punt van verwarring?]
Helaas, ik gebruik BMS2 met een Loxone systeem.De andere oplossing is dus de BMS1 te gebruiken. Echter is hier nog steed weinig info over bekend m.b.t. de insteekkaarten. Welk kaart heb jij en waar heb je die gekocht?
Als ik me niet vergis kun je via (je dealer en) de importeur Eplucon ook de Wifi+LAN kaart kopen (al zal die je waarschijnlijk liever hun Th-touch verkopen). Via via kreeg ik de indruk dat via (bedraad) LAN ook ModBus TCP mogelijk is.
Dat via via zijn verschillende fora die dergelijke WPs o.a. samen met KNX proberen te gebruiken. Daar de importeurs (laat staan dealers) zich daar ook zelden mee bezig houden, zijn die de Carel controllers zelf in gedoken. En dan blijkt er wel e.e.a. te vinden. Wil je daarop gaan zoeken, zorg dan dat je het type Carel pCO controller hebt opgeschreven.
(Als eerder genoemd heb ik daar, in 2019, een andere keuze gemaakt. En dus niet meer detail bewaard.)
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 13-03-2023 14:38 ]
Qua aansturen van de WP, wat voor instellingen als ik vragen mag? Echt alle parameters die je in de menu's (ook installateur?) kunt vinden?
Wat ik heb begrepen van de installateur communiceert de WP met de controller van de vloerverwarming die op zijn beurt weer de communiceert met de thermostaten, hoe weet de installateur echter niet precies. Het zou fijn zijn als ik deze communicatie ook kan inzien en aansturen vanuit bijvoorbeeld HA.Ddeklerk79 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:09:
Qua aansturen van de WP, wat voor instellingen als ik vragen mag? Echt alle parameters die je in de menu's (ook installateur?) kunt vinden?
@KoBolD54 Schets die installatie 'ns dan. Wat voor display, VVW controller, thermostaten?
@Ddeklerk79 Tuurlijk mag vragen. Maar wat vraag je eigenlijk (en wellicht aan wie ongeveer)? Iets meer duidelijkheid komt vast de antwoorden ten goede
.
@Ddeklerk79 Tuurlijk mag vragen. Maar wat vraag je eigenlijk (en wellicht aan wie ongeveer)? Iets meer duidelijkheid komt vast de antwoorden ten goede
Haha, kobol schreef:
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen
En de wording "aan te sturen" sprak me aan. Ik dacht m'n vraag zo te stellen om maximaal vrijheid in een antwoord te geven ;-).
Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Die wifi-lan module moet bij mij nog geïnstalleerd worden. Verbouwing nog niet af..
Groet
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen
En de wording "aan te sturen" sprak me aan. Ik dacht m'n vraag zo te stellen om maximaal vrijheid in een antwoord te geven ;-).
Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Die wifi-lan module moet bij mij nog geïnstalleerd worden. Verbouwing nog niet af..
Groet
eigenlijk is het antwoord op je vraag: welke registers kan je lezen en schrijven via Modbus
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. @xavier_82 heeft het verkeer daarvan uitgeplozen en dat ding blijkt ook de modbus adressen te gebruiken (de LAN-kaart verbindt dus simpelweg door naar de modbus).Ddeklerk79 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:14:
Dat betekent dus dat (vrijwel) alles zich inderdaad via die weg laat aanpassen. En dat deze tweaker een manier heeft om voor ons de adressen te achterhalen. (En wellicht kun je dat zelf ook, met enige studie van die webinterface.)
Slechts "aan / uit" wordt meestal met enkele digitale contacten gedaan. De WP heeft er voor onder andere "vraag" en "zomer / winter".Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Op dit moment ben ik ook op zoek naar een W/W (of L/W) warmtepomp. Zouden jullie mij misschien kunnen helpen? Ik heb hier een post aangemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179092
Alvast bedankt voor alle hulp!
Alvast bedankt voor alle hulp!
Duidelijk, thx! Kan niet wachten ;-))Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:26:
[...]
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. @xavier_82 heeft het verkeer daarvan uitgeplozen en dat ding blijkt ook de modbus adressen te gebruiken (de LAN-kaart verbindt dus simpelweg door naar de modbus).
Dat betekent dus dat (vrijwel) alles zich inderdaad via die weg laat aanpassen. En dat deze tweaker een manier heeft om voor ons de adressen te achterhalen. (En wellicht kun je dat zelf ook, met enige studie van die webinterface.)
[...]
Slechts "aan / uit" wordt meestal met enkele digitale contacten gedaan. De WP heeft er voor onder andere "vraag" en "zomer / winter".
Hoe werkt een kamerthermostaat bij een warmtepomp? Sommige warmtepompen hebben een eigen thermostaat waarmee je + of - enkele graden kan, ‘praten’ deze thermostaten met de warmtepomp? Is een thermostaat gewoon een aan/uit regeling, of opentherm? Kan je hier ook een normale slimme thermostaat opzetten zodat je hem in je vakantie op afstand alvast aan kan zetten?
Mijn Ecoforest en ik denk in algemeen bijna alle pompen gebruiken de thermostaat vooral als temperatuur sensor en hebben de regeling op de pomp zelf. Via een menu op de pomp kan je dan invloed brengen op de regeling met idd b.v. Vakantie programma's, maximale vermogens etc etc.Bouwertje schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 02:34:
Hoe werkt een kamerthermostaat bij een warmtepomp? Sommige warmtepompen hebben een eigen thermostaat waarmee je + of - enkele graden kan, ‘praten’ deze thermostaten met de warmtepomp? Is een thermostaat gewoon een aan/uit regeling, of opentherm? Kan je hier ook een normale slimme thermostaat opzetten zodat je hem in je vakantie op afstand alvast aan kan zetten?
Dus ik denk dat in algemeen het antwoord nee is: kan geen externe slimme thermostaat extra bij ;-). Maar er zijn tweakers die extern bij de warmtepomp kunnen komen en dus alsnog doen wat je beschrijft. Ik zit ook op zo'n mogelijkheid te wachten.
Ik mis ook een dergelijke instelling op mijn Ecoforest. Wij hebben een oud huis; warmte gaat snel naar de bovenverdieping. Daarom wil ik snachts de temperatuur een graadje lager in huis. Nu kan ik de ingestelde temperatuur alleen handmatig aanpassen. Dit wil ik graag automatisch laten gebeuren.Bouwertje schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 02:34:
Softwarematig natuurlijk supersimpel, maar het is vooralsnog niet ingebouwd in de Ecoforest controller. Alternatief is een simpele thermostaat aan te sluiten met een programma waarin ik dag en nacht kan wisselen. Of een externe tool die het specifieke register in de modbus kan aanpassen. Vooralsnog ben ik er nog niet achter wat het verstandigste is. Installateur wil me een zoneverdeler laten aanschaffen; ik ben er van overtuigd dat het simpeler kan. Maar heb net niet genoeg kennis om het zelf op te lossen…
@Bouwertje @ChrisK Het is verre van een aan/uit regeling. Je moet eigenlijk helemaal niet bij 'thermostaat' beginnen te denken, maar bij de weersafhankelijke stooklijn. Die zorgt voor een geleidelijke verwarming. De temperatuursensor en bijstelling in de woonkamer wordt vervolgens gebruikt om die stooklijn ietsje bij te stellen naar de omstandigheden en / of wensen van dat moment.
Het is dan ook maar zeer de vraag of nachtverlaging uit kan. Je laat je WP in de nachtstroom uren dan uit staan (of veel later inschakelen), om vervolgens tot en met in de ochtend op een ongunstig hoog tempo weer bij te moeten trekken. Ik hoor eigenlijk iedereen die het toch eigenwijs probeert, net als ik zelf, daarvan terug komen. Verwacht het dan ook niet weldra in die controllers; dat zit daar bewust niet in.
Je kunt inderdaad bij veel WPs de stooklijn via home automation naar wens een stukje verleggen, voor vakantie, of als aanpassing aan dynamische energietarieven. Bij Ecoforest inderdaad via een modbus aansluiting.
Dat laatste kan ook op non-tweaker manier trouwens: de Nederlandse importeur, Eplucon, verkoopt er een Th-touch woonkamerunit voor die als het goed is zelf via wifi de energietarieven mee kan nemen. (Gerucht dat 't (nog?) wel buggy is.)
Het is dan ook maar zeer de vraag of nachtverlaging uit kan. Je laat je WP in de nachtstroom uren dan uit staan (of veel later inschakelen), om vervolgens tot en met in de ochtend op een ongunstig hoog tempo weer bij te moeten trekken. Ik hoor eigenlijk iedereen die het toch eigenwijs probeert, net als ik zelf, daarvan terug komen. Verwacht het dan ook niet weldra in die controllers; dat zit daar bewust niet in.
Je kunt inderdaad bij veel WPs de stooklijn via home automation naar wens een stukje verleggen, voor vakantie, of als aanpassing aan dynamische energietarieven. Bij Ecoforest inderdaad via een modbus aansluiting.
Dat laatste kan ook op non-tweaker manier trouwens: de Nederlandse importeur, Eplucon, verkoopt er een Th-touch woonkamerunit voor die als het goed is zelf via wifi de energietarieven mee kan nemen. (Gerucht dat 't (nog?) wel buggy is.)
Stooklijn is prima, gewoon alles constant houden. Aleen op vakantie heb ik hem paar graden terug gezet en dag voor thuiskomt weer normaal gezet.
Wil thermostaat om stooklijn te verleggen zodat die aanpast voor de zon en wind invloeden. Nu loop ik telkens zelf de stooklijn aan te passen (de RBE+ is al heel lang niet leverbaar). Scheelt ruim 1 graad met zon en/of wind.
Wil thermostaat om stooklijn te verleggen zodat die aanpast voor de zon en wind invloeden. Nu loop ik telkens zelf de stooklijn aan te passen (de RBE+ is al heel lang niet leverbaar). Scheelt ruim 1 graad met zon en/of wind.
Het heeft in onze situatie niets met kosten te maken, maar alles met woon (slaap) comfort. Bovenverdieping is niet verwarmd, maar wordt voor het slapen te warm als de woonkamer snachts ook warm is.Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:13:
Het is dan ook maar zeer de vraag of nachtverlaging uit kan.
Overigens heb ik een vergelijkende studie gezien, waaruit het verbruik (in kWh) weinig leek te schelen of je de hele nacht een beetje of smorgens kort stevig ‘stookt’. Maakt in euro’s natuurlijk wel uit als die korte periode smorgens in de prijspiek van electra valt. Verder natuurlijk ook sterk afhankelijk van de efficientie-curves van je wp en de isolatiewaarde van je woning.
Wij hebben de th-touch; als het goed is wordt deze optie binnenkort voor ons geactiveerd. Ik ben benieuwd!Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:13:
[ Voor 4% gewijzigd door ChrisK op 18-03-2023 12:13 ]
die Eplucon kan je idd via WiFi met de nodige app/website benaderen. Zo heb ik de temperatuur vanop vakantie kunnen verhogen dagje voor ik terugkwam.
Via dat ding, op het touchscreen zelf kan je nog vanalles instellen. Spelen met dag/nacht doe ik niet. Je kan wel een uitgebreid profiel voor de temperatuur van je warm-water ingeven, een weekschema met slots per uur. Ook heb je toegang tot redelijk wat parameters van de warmtepomp (min/max compressor voor SWW en verwarming, ...).
Via dat ding, op het touchscreen zelf kan je nog vanalles instellen. Spelen met dag/nacht doe ik niet. Je kan wel een uitgebreid profiel voor de temperatuur van je warm-water ingeven, een weekschema met slots per uur. Ook heb je toegang tot redelijk wat parameters van de warmtepomp (min/max compressor voor SWW en verwarming, ...).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Linkje?ChrisK schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:00:
Overigens heb ik een vergelijkende studie gezien, waaruit het verbruik (in kWh) weinig leek te schelen of je de hele nacht een beetje of smorgens kort stevig ‘stookt’.
De verschillende tweakers (waaronder ik zelf) die het proberen zijn ook zo'n vergelijkende studie m.i. Ben nieuwsgierig hoe dit onderzoek onder vergelijkbare omstandigheden andere resultaten behaalde en met welk comfortverlies bijvoorbeeld. Gaat het over een W/W WP, met vloerverwarming, in een redelijk tot goed geïsoleerd huis?
Je bespaart in principe wat warmteverlies. Maar daar staat tegenover dat de WP op een hoog vermogen en hoge temperatuur aan de inhaalslag moet. En dat met een toch wel traag systeem, dus wil je bij het opstaan klaar zijn, dan moet je toch vroeg beginnen.
Hmm.. nog even over die Ecoforest registers:
@xavier_82 Er is ook een instelling waarmee het thermisch vermogen (CV) wordt begrensd, af fabriek op 11kW. Kun jij daar het register voor vinden? (Ik zou er graag 'ns mee spelen..)
@JuutieZ Oog viel net op deze post:
grote_oever in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Zijn dat alle registers die je nodig hebt voor zo'n externe thermostaat, waar je het vorige week over had?
@xavier_82 Er is ook een instelling waarmee het thermisch vermogen (CV) wordt begrensd, af fabriek op 11kW. Kun jij daar het register voor vinden? (Ik zou er graag 'ns mee spelen..)
Zijn dat alle registers die je nodig hebt voor zo'n externe thermostaat, waar je het vorige week over had?
Persoonlijk zou ik die Easynet module aan niemand aanbevelen, maar zelf via modbus iets aan elkaar zetten en als je geen poort vrij hebt dan zou je die alsnog kunnen uitbreiden met een extra modbus, knx of BacNet kaart afhankelijk van je eigen systeem en voorkeur.Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:26:
[...]
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. […. ]
Dat is in mijn ervaring afhankelijk van het type regeling dat je hebt.Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:13:
@Bouwertje @ChrisK Het is verre van een aan/uit regeling. Je moet eigenlijk helemaal niet bij 'thermostaat' beginnen te denken, maar bij de weersafhankelijke stooklijn. Die zorgt voor een geleidelijke verwarming. De temperatuursensor en bijstelling in de woonkamer wordt vervolgens gebruikt om die stooklijn ietsje bij te stellen naar de omstandigheden en / of wensen van dat moment.
Als je bijvoorbeeld Tech zoneregeling hebt dan is het niets anders dan een aan/uit regeling, de wp berekent dan d.m.v. stooklijn, gebouw isolatie en Dt de Ta.
In het geval van een th-tune (max 4 zones) heeft de wp meer parameters om rekening mee te houden, denk hierbij aan zone temperatuur, hysterese bovenop de stooklijn, gebouw isolatie en Dt om aan zijn Ta te komen, en volgens mij voor koeling houdt ie ook de RV bij.
Hoe de th-touch werkt daar heb ik geen ervaring mee, maar van wat ik gelezen heb is het een eigen interface gemaakt door de importeur en die communiceert via modbus met de wp. Wat in mijn ogen dus qua wp niets toevoegt, want die instellingen heb je al en kan je al instellen op de wp zelf (hoe vaak ga je de instellingen wijzigen?)
Nachtverlaging kan door de compressor in de nacht te beperken maar is alleen mogelijk als je in de nacht boven het minimum modulatie bereik zit van je wp.
Bij SWW kan je zelf instellen wanneer, hoe laat en welke temperatuur het moet bereiken per dag voor een week en de wp herhaalt dit dan wekelijks.
Voor de Verwarming, Koeling en Wp zelf kan je ook instellen hoe laat en welke dag van de week deze dan aan of uit moet en de wp herhaalt dit dan ook wekelijks.
Vakantiemodus je kan 3 periodes per jaar instellen.
Bovenstaande kan je op de WP zelf instellen, tot zover ben ik nog geen enkele interface/controller tegengekomen die dit dynamisch voor je aanpast. Zoals ik nu ook lees zelfs bij de th-touch moet je dit instellen (ben dan ook benieuwd wat en welke instellingen de dynamische energietarieven optie nou eigenlijk aanpast.)
Volgens mij zijn er 2 manieren om de thermisch vermogen te beperken nl.Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:34:
Hmm.. nog even over die Ecoforest registers:
Door het aanpassen van de beta factor (Af fabriek op 0.8, dus 80% van max) of via de beveiliging optie onder de installateurs menu en dat zijn 2 verschillende registers…
Ik ben de lijst met registers door een hdd crash kwijt geraakt en moet deze opnieuw opbouwen. Nu nog tijd en zin vinden, helaas heb ik nog geen antwoord voor je.
Door die post, in combinatie met de post van @ErwinE die ik eerder aanhaalde, dacht ik al dat het misschien mogelijk moest zijn (ik zocht daar eigenlijk alleen bevestiging van mn idee), omdat waarschijnlijk de wp die registers niet zal overschrijven als er geen thermostaat aan de FBus2 poort zit (waar ik eerder wel bang voor was).Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:34:
Alleen zoek ik nog de registers voor zone 2 ([registers van zone 1]+1?) (want waarschijnlijk wordt de bovenverdieping een andere zone).
En met register 221 moet je de sww aan kunnen zetten, toch?
Dat gaat over het maximale compressortoerental. Dit gebruik ik nu actief.xavier_82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:10:
Volgens mij zijn er 2 manieren om de thermisch vermogen te beperken nl.
Door het aanpassen van de beta factor (Af fabriek op 0.8, dus 80% van max)
(De beta factor is in de context van warmtepompen m.i. iets anders.)
En daarvan zoek ik het registerof via de beveiliging optie onder de installateurs menu
Ach, jammer! Misschien nog ooit. En sterkte t.a.v. de belangrijker zaken die daar vast ook op stonden en je nu zo maar moet missen.Ik ben de lijst met registers door een hdd crash kwijt geraakt en moet deze opnieuw opbouwen. Nu nog tijd en zin vinden, helaas heb ik nog geen antwoord voor je.
Die aanname lijkt mij terecht.JuutieZ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:33:
omdat waarschijnlijk de wp die registers niet zal overschrijven als er geen thermostaat aan de FBus2 poort zit (waar ik eerder wel bang voor was).
Geen idee, want ik gebruik niets dergelijks. Het valt misschien te proberen - wel eerst die registers uitlezen! - zie je tenminste of ze op nul stonden. Maar er zit op het oog veel willekeur in. Bouwde men ondersteuning voor een tweede zone bijv. een paar jaar later pas in, dan zullen die registers totaal ergens anders terecht zijn gekomen.Alleen zoek ik nog de registers voor zone 2 ([registers van zone 1]+1?) (want waarschijnlijk wordt de bovenverdieping een andere zone).
Ja. En dat is er eentje uit de officieel gepubliceerde lijst.En met register 221 moet je de sww aan kunnen zetten, toch?
Niet voor 100% zeker (als in nog niet getest)
BMS Address | Omschrijving | Type |
74 | thermisch_vermogen_sww_min | Analog |
75 | thermisch_vermogen_sww_max | Analog |
76 | thermisch_vermogen_cv_min | Analog |
77 | thermisch_vermogen_cv_max | Analog |
Super, dank!
.
En ik ga 'ns op de WP kijken naar die min waarden; die herinner ik me nl. niet, maar zijn wellicht ook wel handig.
Da's geen probleem. Ik zal testenxavier_82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:55:
Niet voor 100% zeker (als in nog niet getest)
En ik ga 'ns op de WP kijken naar die min waarden; die herinner ik me nl. niet, maar zijn wellicht ook wel handig.
Helaas niet meer terug kunnen vinden… Hangt precies zoals jij aangeeft, erg af van de combinatie huis/afgiftesysteem/wp.
Eerder las ik al dat een Ecoforest WP vaak ongeveer een keer in het uur het toerental v.d. Compressor opvoert.
Op dit moment ben ik met een soort van opstook protocol bezig en is de aanvier temperatuur inmiddels 30 graden.
De pomp heeft hiervoor een vermogen, electrisch van 30% en iets van 2500rpm.
Tot m'n verbazing gaat ie als nog naar 50% vermogen ieder uur met dikke 3500 rpm en een 12.5kWh warmte afgifte.
Dit terwijl ik heb aangeven niet meer dan 8kWh toe te staan, niet neer dan 35% vermogen etc etc.
Als de pomp nou b.v. Op zeer lage standen draai zoals 1000rpm / 14% dan snap ik wel dat ie voor de smering misschien wat sneller wil draaien zo af en toe.. Maar naar 50% en 12.5kW vermogen... Mwa.. Grote kans dat de Wp op die momenten daarna afslaat.
Iemand die weet hoe en waarom?
En wat hebben jullie gedaan als opstook protocol voor jullie cement dekvloer in combi met de WP?
Op dit moment ben ik met een soort van opstook protocol bezig en is de aanvier temperatuur inmiddels 30 graden.
Tot m'n verbazing gaat ie als nog naar 50% vermogen ieder uur met dikke 3500 rpm en een 12.5kWh warmte afgifte.
Dit terwijl ik heb aangeven niet meer dan 8kWh toe te staan, niet neer dan 35% vermogen etc etc.
Als de pomp nou b.v. Op zeer lage standen draai zoals 1000rpm / 14% dan snap ik wel dat ie voor de smering misschien wat sneller wil draaien zo af en toe.. Maar naar 50% en 12.5kW vermogen... Mwa.. Grote kans dat de Wp op die momenten daarna afslaat.
En wat hebben jullie gedaan als opstook protocol voor jullie cement dekvloer in combi met de WP?
Wij hadden steeds meer 721 storingen (alpha innotek) en nu een 757 en de 2e energie opwekker heeft warm water gemaakt.
Installateur wil liever niets meer doen, en nathan wil me natuurlijk niet helpen.
Weet iemand een goede instalateur in midden/westen van land ? (Ik woon in Almere)
Zoek een die de warmtepomp en ithro qualityflow systeem in onderhoud wil nemen.
Installateur wil liever niets meer doen, en nathan wil me natuurlijk niet helpen.
Weet iemand een goede instalateur in midden/westen van land ? (Ik woon in Almere)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@jacovn of de bron is te koud of de WP is lek. Ik weet niet welk model je hebt maar er was er in dit draadje ook al een eerder lek door een ontwerpfout van de leidingen op de compressor, en dan is het garantie. Misschien heeft iemand anders een beter geheugen.
[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Chaos op 30-03-2023 10:45 ]
Yup hier heb je gelijk in, dat lek kon je vinden door het afdekplaatje van de motor te verwijderen. Deze zit rechts onderin bij de warmtepomp. Ik dacht dat die ruimte droog moest zijn.Cpt.Chaos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:45:
@jacovn of de bron is te koud of de WP is lek. Ik weet niet welk model je hebt maar er was er in dit draadje ook al een eerder lek door een ontwerpfout van de leidingen op de compressor, en dan is het garantie. Misschien heeft iemand anders een beter geheugen.
Dit is heel lang geleden eens door iemand gemeld en volgens mij werd er ook bij gezegd dat het een probleem is die vaker voor komt omdat een buis daar een vreemde haakse bocht maakt ofzo.
ter info, aquathermie voor een kasteel: https://m.gva.be/cnt/dmf20230324_95615831
mooie oplossing voor oude gebouwen zonder het uitzicht te wijzigen.
Ik heb goede reviews gelezen over Schimmel In Barneveld;jacovn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
Wij hadden steeds meer 721 storingen (alpha innotek) en nu een 757 en de 2e energie opwekker heeft warm water gemaakt.
https://schimmeltechniek.nl/
Hopelijk kunnen zij jou helpen.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Alpha Innotec SWCV 92H(K)3MCpt.Chaos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:45:
De bron was iets van 6 graden toen ik deze week keek. Die zal niet gezakt zijn met huidige warmte afname.
Waarchijnlijk opgelost, lucht/te lage druk aan bron zijde.
[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 30-03-2023 15:25 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wie kan mij helpen met wat in mijn specifieke geval de meerwaarde is van Nibe S vs Nibe F serie? Specifiek S1155-6 PC vs F1155-6 PC.
Situatie: Nieuwbouw woning P&B (vergelijkbaar met HSB). Dak Rc6,3 / wanden Rc6,1/ HR+++/Vloer Rc5,0/ca 155m2 GBO. Centrale WTW per verdieping,
Ik kan er heel makkelijk een bekabelde aansluiting maken, dus wifi biedt me geen meerwaarde. Verder kan ik niet goed vinden wat nu de verschillen zijn (behalve fancy touchscreen), ik mis een vergelijkingstabel oid.
Waarom ik aan het twijfelen ben? De S is 890 euro duurder, maar belangrijker nog; de F is op voorraad bij installateur.
Situatie: Nieuwbouw woning P&B (vergelijkbaar met HSB). Dak Rc6,3 / wanden Rc6,1/ HR+++/Vloer Rc5,0/ca 155m2 GBO. Centrale WTW per verdieping,
Ik kan er heel makkelijk een bekabelde aansluiting maken, dus wifi biedt me geen meerwaarde. Verder kan ik niet goed vinden wat nu de verschillen zijn (behalve fancy touchscreen), ik mis een vergelijkingstabel oid.
Waarom ik aan het twijfelen ben? De S is 890 euro duurder, maar belangrijker nog; de F is op voorraad bij installateur.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Daar zit ik ook bij ze hebben een warmtepomp abonnement, want anders kom je er niet tussen. Ze hebben geen specifieke kennis van ait.KC27 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:09:
[...]
Ik heb goede reviews gelezen over Schimmel In Barneveld;
https://schimmeltechniek.nl/
Hopelijk kunnen zij jou helpen.
Ik neem aan kW ipv kWh? Mijn ait heeft een speciale functie voor opstook protocol duurde iets van 5 werkdagen oid. Woonde er nog niet dus lekker laten draaien.Ddeklerk79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:19:
Eerder las ik al dat een Ecoforest WP vaak ongeveer een keer in het uur het toerental v.d. Compressor opvoert.
Of 't eens per uur is, heb ik nooit strak in de gaten gehouden. Ik hoop (iets) minder, in de meeste gevallen. En het is niet altijd omhoog, maar naar 50%. Hoe en waarom staat al wel ergens in dit topic, met gedetailleerde uitleg van iemand die diep in compressoren zit.Ddeklerk79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:19:
[..]
[..]
Samengevat: in dit type compressor gaat de olie het beste rond bij 50% compressortoerental. Draai je een (duidelijk) afwijkend toerental, dan moet hij af en toe naar 50% om de olie weer naar de juiste (voorraad) plek te krijgen.
Dat doet hij dus ook en daar kun je helemaal niets tegenin brengen (gelukkig, want dat zou snel een dure grap worden).
Wacht effe.. jaarlijks onderhoud van de CV-ketel kostte krap 100 euro, inclusief snelle actie bij storing. Voor zo'n WP schrijven ze stug 210 euro, terwijl daar letterlijk niets te doen is aan (preventief) onderhoud.Vaevictis_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:47:
Daar zit ik ook bij ze hebben een warmtepomp abonnement, want anders kom je er niet tussen. Ze hebben geen specifieke kennis van ait.
Dat betaal jij dus puur om bij een storing geen maand in de kou te zitten? En wellicht zit je dat eventueel toch, omdat ze aan jouw merk eigenlijk niets kunnen / mogen?
En, net als bij Hiemstra, sneller / langer schaatsenbjp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:03:
ter info, aquathermie voor een kasteel: https://m.gva.be/cnt/dmf20230324_95615831
Ja helaas, niets te doen is echt voor noodgevallen. 2 jaar geleden wel gebruik van gemaakt want ik had een te lage druk aan de CV zijde bleek een lekke koppeling te zijn aansluiting vanuit de WP. Ik ken de WP toch veel beter dan zij dat ooit kunnen. Heb ze alleen nodig voor fysieke mankementen. Is goud geld verdienen ik zie het maar als een verzekerningspremie.Gwaihir schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:30:
[...]
Wacht effe.. jaarlijks onderhoud van de CV-ketel kostte krap 100 euro, inclusief snelle actie bij storing. Voor zo'n WP schrijven ze stug 210 euro, terwijl daar letterlijk niets te doen is aan (preventief) onderhoud.
Dat betaal jij dus puur om bij een storing geen maand in de kou te zitten? En wellicht zit je dat eventueel toch, omdat ze aan jouw merk eigenlijk niets kunnen / mogen?
[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-04-2023 19:07 ]
Is z'n beetje met elk onderhoudcontract of verzekering....... je betaald vaak veel te veel. Niks doen en op je rekening zetten (moet je wel doen) is goedkoper op termijn.Vaevictis_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:05:
[...]
Ja helaas, niets te doen is echt voor noodgevallen. 2 jaar geleden wel gebruik van gemaakt want ik had een te lage druk aan de CV zijde bleek een lekke koppeling te zijn aansluiting vanuit de WP. Ik ken de WP toch veel beter dan zij dat ooit kunnen. Heb ze alleen nodig voor fysieke mankementen. Is goud geld verdienen ik zie het maar als een verzekerningspremie.
Ik heb ook geen glasverzekering. Nog nooit een ruit stuk gehad.
Hier dus ook geen onderhoudscontract op CV, warmtepomp en airco's.
Ik ben lid van VEH, zij hebben (voor leden) een spoedklus service: https://www.eigenhuis.nl/...diensten/spoedklusservice
Zo betaal je een eerlijk bedrag voor urgente problemen aan je huis, CV, slotenmaker etc.
Zo betaal je een eerlijk bedrag voor urgente problemen aan je huis, CV, slotenmaker etc.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik heb juist de VEH opgezegd, stoorde me al langer aan de boomer mentaliteit rondom kwesties zoals salderen en las afgelopen jaren ook niets nieuws. Ik betaal lievern die 210 euro per jaar dat ik weet wie er komt en de installatie kent dan dat ik mag hopen dat er een vakman langskomt. De CV zijde al geen probleem zijn maar als er iets met de bron aan de hand is, b.v. gycol meten en bijvullen kan ik wel bij Schimmel laten doen maar is geen spoedklus.Matis schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:49:
Ik ben lid van VEH, zij hebben (voor leden) een spoedklus service: https://www.eigenhuis.nl/...diensten/spoedklusservice
Glasverzekering heb ik ook nog nooit apart kunnen afsluiten zit vaak wel bij opstal erin. Ik heb verder ook geen andere onderhouds abonnementen alleen hierop. Ook omdat ik een budget-bron heb en er heel veel issues waren bij oplevering. De WP is toch wel een cruciaal apparaat voor een gezin met kinderen.prettig schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:43:
[...]
Is z'n beetje met elk onderhoudcontract of verzekering....... je betaald vaak veel te veel. Niks doen en op je rekening zetten (moet je wel doen) is goedkoper op termijn.
Ik heb ook geen glasverzekering. Nog nooit een ruit stuk gehad.
Hier dus ook geen onderhoudscontract op CV, warmtepomp en airco's.
De praktijk leert dat als je geen service contract hebt je ook geen hulp hoeft te verwachten.
In dat geval bel ik Nathan, maar ik snap je punt.Vaevictis_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:52:
Ik heb juist de VEH opgezegd, stoorde me al langer aan de boomer mentaliteit rondom kwesties zoals salderen en las afgelopen jaren ook niets nieuws. Ik betaal lievern die 210 euro per jaar dat ik weet wie er komt en de installatie kent dan dat ik mag hopen dat er een vakman langskomt. De CV zijde al geen probleem zijn maar als er iets met de bron aan de hand is, b.v. gycol meten en bijvullen kan ik wel bij Schimmel laten doen maar is geen spoedklus.
Probleem is dat de installateur die bij ons de WP heeft geïnstalleerd een eenpitter is. De keren dat ik hem belde, nam hij niet op en de keren dat ie wel zou komen belde hij doodleuk af dat hij ziek was.
Kon Mathijs weer achteraan in de rij.
Betaal nu een paar jaar geen €200 meer ieder jaar. Mocht er iets stuk gaan, dan betaal ik de monteur en onderdelen met alle liefde en plezier.
De CV ketel lied ik onderhouden vanwege de brandveiligheid, dat hoef ik niet te doen voor de WP.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Glas kan wel apart (goede agent weet dat, er kan overigens heel veel uit).Vaevictis_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:56:
[...]
Glasverzekering heb ik ook nog nooit apart kunnen afsluiten zit vaak wel bij opstal erin. Ik heb verder ook geen andere onderhouds abonnementen alleen hierop. Ook omdat ik een budget-bron heb en er heel veel issues waren bij oplevering. De WP is toch wel een cruciaal apparaat voor een gezin met kinderen.
De praktijk leert dat als je geen service contract hebt je ook geen hulp hoeft te verwachten.
"geen hulp", zijn er zat die met spoed komen (ja, je betaald iets meer maar nog steeds goedkoper op termijn). Is nu even "druk" maar is straks weer gewoon normaal.
Ik heb helaas niet het beeld dat er momenteel met enige spoed komen. Eerder maand(en) verder. En dat kan nog wel even zo blijven. Maar, in die zin zou je 't over een paar jaartjes, als de 'druk van de ketel' is weer op kunnen zeggen.
Ik ga er nu maar even van uit dat het hier desnoods ook zonder de WP redelijk warm te houden is.
Ik ga er nu maar even van uit dat het hier desnoods ook zonder de WP redelijk warm te houden is.
Wat is een serieuze partij waar ik eens mee kan sparren over de opties van een warmtepomp? Lucht / water, water / water, meerprijs, waarom de één en niet de ander? Huizenbouwers lijken heel erg vast te houden aan hun comfortzone.
Hoe verhoudt de kwaliteit van Alpha Innotec. warmtepompen zich tot Nibe?! I.v.m. een slechte levertijd van Nibe te horen gekregen dat dit andere merk nu geleverd gaat worden in onze nieuwbouwwoning.
Ik ken NIBE onvoldoende, wel een aantal klanten die er eentje hebben en mijn indruk is dat het beide solide merken zijn alleen dat NIBE wel iets moderner is. Belangrijk is wel dat je het juiste vermogen krijgt vraag of ze gerekend hebben met een beta factor (dat wil je niet). En of ie kan moduleren (dat wil je wel). Over AIT ben ik wel tevreden.averroes1198 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:42:
Hoe verhoudt de kwaliteit van Alpha Innotec. warmtepompen zich tot Nibe?! I.v.m. een slechte levertijd van Nibe te horen gekregen dat dit andere merk nu geleverd gaat worden in onze nieuwbouwwoning.
Bepaalde types NIBE hebben ondersteuning voor dynamische energie tarieven bij AIT dat nog niet tegengekomen wel een relais voor smartgrid ready en natuurlijk aansturing van HA. @averroes1198
Enkele jaren terug heeft Nibe Alpha Innotec opgekocht.
Ze maken (en maakten) al wel gebruik van elkaars hardware.
Ze richten zich ieder op hun eigen marktsegment(en).
Vergelijkbaar met Volkswagen en Skoda.
Ze maken (en maakten) al wel gebruik van elkaars hardware.
Ze richten zich ieder op hun eigen marktsegment(en).
Vergelijkbaar met Volkswagen en Skoda.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Deze is even ondergesneeuwd. TL;DR: heeft iemand een mooi overzicht van het verschil tussen Nibe S en F series?big bang schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:17:
Wie kan mij helpen met wat in mijn specifieke geval de meerwaarde is van Nibe S vs Nibe F serie? Specifiek S1155-6 PC vs F1155-6 PC.
@big bang De NIbe website, hoop ik? De 'S' staat voor smart en is de nieuwere van de twee. Verwacht wat meer connectiviteit en iets meer sensoren (flow?) aan boord.
En 'smart' staat tegenwoordig ook voor 'chiptekort', dus..
En 'smart' staat tegenwoordig ook voor 'chiptekort', dus..
Nu ja, maar da's allemaal van die vage marketing BS. (link)Gwaihir schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:29:
@big bang De NIbe website, hoop ik? De 'S' staat voor smart en is de nieuwere van de twee. Verwacht wat meer connectiviteit en iets meer sensoren (flow?) aan boord.
Maar dat de S-serie modbus-TCP praat, wat ik wel weer interessant vind, staat er dan weer niet tussen.Voordelen NIBE S-serie
Wifi verbinding met de mogelijkheid om de warmtepomp te koppelen met je smart home
Gebruiksvriendelijk touchscreen met kleurendisplay
Temperatuurregeling volgens weersvoorspellingen
Automatische software-updates
Ondersteuning voor bediening met spraakassistenten
Mogelijkheid om te kiezen uit slimme draadloze accessoires voor meer comfort
Nu is het niet zo dat in de F serie helemaal geen chips zitten, maar het probleem is bij de S mogelijk wel wat groter inderdaad.En 'smart' staat tegenwoordig ook voor 'chiptekort', dus..
@big bang Weet er het fijne niet van, maar chiptekort werd hier door anderen aangevoerd. Is kennelijk wat zij te horen gekregen hebben.
Kan me voorstellen dat anders onderhand die F-serie wel met pensioen zou gaan. En stemt ook overeen met nieuwe vaatwasser kopen niet al te lang geleden: nieuwste modellen (met connectiviteit) slecht leverbaar wegens chiptekort, één serie ouder rolde nog prima uit de fabriek. Dus tja.. ik acht het wel aannemelijk. (Nieuwste model ook een energieklasse beter, dus daar toch maar even goed gezocht. Bij die WPs hoor ik daar niets over, dus die zitten vast héél dicht bij elkaar.)
Kan me voorstellen dat anders onderhand die F-serie wel met pensioen zou gaan. En stemt ook overeen met nieuwe vaatwasser kopen niet al te lang geleden: nieuwste modellen (met connectiviteit) slecht leverbaar wegens chiptekort, één serie ouder rolde nog prima uit de fabriek. Dus tja.. ik acht het wel aannemelijk. (Nieuwste model ook een energieklasse beter, dus daar toch maar even goed gezocht. Bij die WPs hoor ik daar niets over, dus die zitten vast héél dicht bij elkaar.)
Ik heb de tabellen uit de folder ook nog even naast elkaar gezet. Veel duidelijker wordt het daar ook niet van, maar wel iets:
/f/image/J6MiGFtcvMaW9HbBOpAQOdbe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/54AaPmiHj6VOBSFvEvQE99gm.png?f=fotoalbum_large)
Ow en nog één verschil: de S serie is in -niet PC variant- ook in 25kW te koop, de F gaat tot 16kW. Voor woningbouw niet erg relevant dus (hoop ik).
/f/image/J6MiGFtcvMaW9HbBOpAQOdbe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/54AaPmiHj6VOBSFvEvQE99gm.png?f=fotoalbum_large)
Ow en nog één verschil: de S serie is in -niet PC variant- ook in 25kW te koop, de F gaat tot 16kW. Voor woningbouw niet erg relevant dus (hoop ik).
[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 04-04-2023 17:15 ]
Waarschijnlijk zijn de enige verschillen alleen dus die energiemeter en wifi en je hebt de s-serie nodig als je extra thermostaten, thermostaatknoppen of sensoren van Nibe wil gebruiken: https://www.nibe.eu/assets/documents/30029/739010-1.pdf
@big bang Denk dat je 't verder omgekeerd in moet steken: wat wil jij ermee doen? En dan kijken of je ergens tegenaan loopt (waarschijnlijk bij F) wat de ander wel kan.
Heeft er hier toevallig ook iemand een Ecoforest met twee zone regeling? Als in twee groepen met eigen pomp en regel klep?
Ik merk dat de mengklep gaat knijpen op het moment dat er maar een zone wordt verwarmt: de pomp gaat aan, de afgifte temperatuur gaat omhoog, schiet iets over het setpoint heen en op dat moment gaat de regel klep knijpen: door meer koud retour in te mengen, gaat de aanvoer temp de vloerverwarming in mooi naar het setpoint.
Echter is nu de aanvoer temperatuur van de warmtepomp te hoog en kan deze z'n warmte niet meer kwijt. Na een tijdje slaat de pomp dus af want ook minimale loop is dan teveel (klep gaat tot 60% dicht).
Niet goed. Maar ik geloof niet dat er in de installatie menu's oid wat aan te doen is...
Medestanders? Ik hoor het graag. THX!:strip_exif()/f/image/GIfyKBknCVEAI7QvGarEFsVo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OzLEHjEqPWPz35ThGjqjC7AR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/urWcC0mxLZqst1h08Nsuee9h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ueuec4kcQAqaPGbo8ghZ6LeJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ryvoLAxjWTaYce9i61nnboRD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat de mengklep gaat knijpen op het moment dat er maar een zone wordt verwarmt: de pomp gaat aan, de afgifte temperatuur gaat omhoog, schiet iets over het setpoint heen en op dat moment gaat de regel klep knijpen: door meer koud retour in te mengen, gaat de aanvoer temp de vloerverwarming in mooi naar het setpoint.
Echter is nu de aanvoer temperatuur van de warmtepomp te hoog en kan deze z'n warmte niet meer kwijt. Na een tijdje slaat de pomp dus af want ook minimale loop is dan teveel (klep gaat tot 60% dicht).
Niet goed. Maar ik geloof niet dat er in de installatie menu's oid wat aan te doen is...
Medestanders? Ik hoor het graag. THX!
:strip_exif()/f/image/GIfyKBknCVEAI7QvGarEFsVo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OzLEHjEqPWPz35ThGjqjC7AR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/urWcC0mxLZqst1h08Nsuee9h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ueuec4kcQAqaPGbo8ghZ6LeJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ryvoLAxjWTaYce9i61nnboRD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AN4L9k2Z94BqjJNM38tnRh2H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Ddeklerk79 op 07-04-2023 20:35 ]
Hoe ziet dat hydraulisch schema er uit? Zo lang de warmtevraag meer dan het minimum vermogen is zou de wp niet af moeten slaan, ik zie echter 4,3kW dus dat zou wel eens te veel kunnen zijn.
Vraag voor de AI bezitters met rbe+, hoe tevreden zijn jullie daarmee? Ik heb net alpha home de deur uit gedaan omdat dat continue 15W is en daar een stomme PI regeling in zit die de vloer teveel laat afkoelen. Ik hoef ook geen naregeling meer op elke kamer omdat alles waterzijdig in orde is.
De rbe+ zal naar verwachting wel een kleine energiebesparing opleveren omdat deze bij veel zoninstraling direct corrigeert.
Is het de 300 euro waard of moet ik puur war blijven draaien?
Vraag voor de AI bezitters met rbe+, hoe tevreden zijn jullie daarmee? Ik heb net alpha home de deur uit gedaan omdat dat continue 15W is en daar een stomme PI regeling in zit die de vloer teveel laat afkoelen. Ik hoef ook geen naregeling meer op elke kamer omdat alles waterzijdig in orde is.
De rbe+ zal naar verwachting wel een kleine energiebesparing opleveren omdat deze bij veel zoninstraling direct corrigeert.
dar is niks aan te doen, de Carel PLC die achter dat bedieningspaneel zit is mega simpel qua regeling en zoals hierboven al word aangegeven produceert de machine teveel om straffeloos afgeknepen te worden. dus je zal dat 2 zonesysteem los moeten laten en wat meer in waterzijdig moeten doen of ermee moeten leven en de hogere kosten die bij dit soort installatie erbij voor lief moeten nemen.Ddeklerk79 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:04:
Heeft er hier toevallig ook iemand een Ecoforest met twee zone regeling? Als in twee groepen met eigen pomp en regel klep?
Medestanders? Ik hoor het graag. THX![Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zonder iets van de verdere installatie af te weten maar is die unit niet veel te groot voor je woning?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zijn in weze twee woningen die met een sluisje aan elkaar zitten. Vandaar de twee zones: de ene heeft echt niets met de andere "te maken".
Het is de 5-22 WP en die moet bij min 10 degC ca 14kW verwarming leveren. Qua dimensie wat mij betreft Ok, zeker ook omdat we in de toekomst allemaal te doen hebben met uurtarieven voor stroom. Dan is wat harder lopen met slechtere COP toch nog zinvoller vanuit economisch oogpunt.
Hydraulisch kan je et zien als een H @Cpt.Chaos:
- links boven, retour vloerverwarming
- rechtsboven aanvoer vloerverwarming met eigen pomp.
- linksonder gaat naar WP aanvoer
- rechts onder WP afgifte en in WP ook een pomp uiteraard.
Zoals je ziet is de retour van vloerverwarming maar 20degC. Dus als de klep volledig open zou staan dan zou het verbinding / horizontale streepje in de H bijna helemaal dicht / weg zijn en krijgt de WP een aanvoer van 20degC ipv bijna 29degC.
En dan kan de Wp zelf een afgifte van 27degC hebben en gaat de COP van 5,6 naar 7.. En kan ie zeker z'n warmte wel kwijt. Deze foto's zijn moment opname nog voor de pomp stopt uiteraard.
De regeling v.d. Klep gaat via de WP zelf. Met een 0-10V signaal. Een eenvoudige oplossing zou gewoon overbruggen zijn bij een zone bedrijf en er 10V op zetten? Klep altijd open :-). Maar weet niet of de carel plc (interessant! THX) het signaal terug meet?
Maar om nu zomaar de accepteren [~flipp lijkt me zelfs als consument nog wat vroeg.. De impact is giga op COP en aantal starts...
Thx!
Het is de 5-22 WP en die moet bij min 10 degC ca 14kW verwarming leveren. Qua dimensie wat mij betreft Ok, zeker ook omdat we in de toekomst allemaal te doen hebben met uurtarieven voor stroom. Dan is wat harder lopen met slechtere COP toch nog zinvoller vanuit economisch oogpunt.
Zoals je ziet is de retour van vloerverwarming maar 20degC. Dus als de klep volledig open zou staan dan zou het verbinding / horizontale streepje in de H bijna helemaal dicht / weg zijn en krijgt de WP een aanvoer van 20degC ipv bijna 29degC.
En dan kan de Wp zelf een afgifte van 27degC hebben en gaat de COP van 5,6 naar 7.. En kan ie zeker z'n warmte wel kwijt. Deze foto's zijn moment opname nog voor de pomp stopt uiteraard.
De regeling v.d. Klep gaat via de WP zelf. Met een 0-10V signaal. Een eenvoudige oplossing zou gewoon overbruggen zijn bij een zone bedrijf en er 10V op zetten? Klep altijd open :-). Maar weet niet of de carel plc (interessant! THX) het signaal terug meet?
Maar om nu zomaar de accepteren [~flipp lijkt me zelfs als consument nog wat vroeg.. De impact is giga op COP en aantal starts...
Thx!
[ Voor 4% gewijzigd door Ddeklerk79 op 08-04-2023 09:14 ]
dus de unit is wel veel te groot voor de woning/toepassing. een slordige 40% te groot. en dat is erg veel voor warmtepompen.Ddeklerk79 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:11:
Zijn in weze twee woningen die met een sluisje aan elkaar zitten. Vandaar de twee zones: de ene heeft echt niets met de andere "te maken".
Thx!
het was/is beter geweest als men het gewoon opdeelde en 1 machine per kant van het pand, dus 2 kleintjes ipv 1 grote. de minimums liggen dan ook veel lager en heb je dit hele probleem niet. buffertanks zullen dit probleem ook niet oplossen en uurtarievenverhaal is totaal niet relevant in dit soort opstellingen. de COP verliezen zullen enorm zijn nog afgezien van de investering en ruimte die je moet inleveren voor een enorme buffertank van duizenden liters. die investering en COP verliezen ga je nooit goedmaken met wat betere uurtarieven een paar honderd uur per jaar. het is dan letterlijk goedkoper om voor 4500 euro een 5kW L/W warmtepomp neer te zetten ergens waar niemand er last van heeft en die het werk laten doen tot ergens rond de 5 graden buiten en dan overschakelen op de grote W/W machine via de bivalent aansluiting. dan kan de W/W zijn benen strekken en geen last van defrosts of geluid van een L/W. onder de streep verreweg de goedkoopste oplossing en de hogere COP van de L/W machine en kan je de mengklep gewoon vervangen voor een non-recirculerende klep.
de carel regelaar heeft trouwens geen flauw idee wat de echte stand is van de klep is. de carel zal wel over de zeik gaan als je ineens handmatig een hoger voltage op de uitgang ervan gaat zetten of de klep afkoppelt en er geen belasting op de aansluting is, dan denkt ie dat de klep stuk is. mits de fabrikant die detectie opties in de PLC aan heeft gezet. wat ik wel hoop maar vaak niet word gedaan bij deze klasse machines...
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-04-2023 10:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb een RBE dus niet de + maar doet hetzelfde. Ik heb juist de WAR invloed bijna uitstaan en rbe juist maatgevend gemaakt woonkamer bepaalt dus verwarming en rest is naregeling gaat wel prima door zeer goede isolatie.Cpt.Chaos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:52:
Hoe ziet dat hydraulisch schema er uit? Zo lang de warmtevraag meer dan het minimum vermogen is zou de wp niet af moeten slaan, ik zie echter 4,3kW dus dat zou wel eens te veel kunnen zijn.
Twee machines was misschien een idee idd. Dan zou ik deze klep issue nu niet geven gehad. Echter dan zou plaats wel een issue zijn geworden. Gaat niet en e.a. Zou ook zo goed kunnen werken... Als die klep... Na ja.flippy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:34:
[...]
dus de unit is wel veel te groot voor de woning/toepassing. een slordige 40% te groot. en dat is erg veel voor warmtepompen.
het was/is beter geweest als men het gewoon opdeelde en 1 machine per kant van het pand, dus 2 kleintjes ipv 1 grote. de minimums liggen dan ook veel lager en heb je dit hele probleem niet. buffertanks zullen dit probleem ook niet oplossen en uurtarievenverhaal is totaal niet relevant in dit soort opstellingen. de COP verliezen zullen enorm zijn nog afgezien van de investering en ruimte die je moet inleveren voor een enorme buffertank van duizenden liters. die investering en COP verliezen ga je nooit goedmaken met wat betere uurtarieven een paar honderd uur per jaar. het is dan letterlijk goedkoper om voor 4500 euro een 5kW L/W warmtepomp neer te zetten ergens waar niemand er last van heeft en die het werk laten doen tot ergens rond de 5 graden buiten en dan overschakelen op de grote W/W machine via de bivalent aansluiting. dan kan de W/W zijn benen strekken en geen last van defrosts of geluid van een L/W. onder de streep verreweg de goedkoopste oplossing en de hogere COP van de L/W machine en kan je de mengklep gewoon vervangen voor een non-recirculerende klep.
de carel regelaar heeft trouwens geen flauw idee wat de echte stand is van de klep is. de carel zal wel over de zeik gaan als je ineens handmatig een hoger voltage op de uitgang ervan gaat zetten of de klep afkoppelt en er geen belasting op de aansluting is, dan denkt ie dat de klep stuk is. mits de fabrikant die detectie opties in de PLC aan heeft gezet. wat ik wel hoop maar vaak niet word gedaan bij deze klasse machines...
Dat de pomp te groot is ga ik deel in mee, maar deels ook niet. Deze machine loopt het beste bij een 20 tot 30% van z'n vermogen. De curve uit het boekje zie ik op de machine goed terug:
/f/image/WeNFh569ihpZvoBu0p1dDswI.png?f=fotoalbum_large)
COP is echt een stuk lager bij groot afgegeven vermogen. Een kleinere machine daarmee minder aantrekkelijk.
Buffervat heeft idd 0 zin; helemaal mee eens! Daar energie in opslaan is nix; vraagt veeeeel te grote vaten. Echter zit de isolatie bij mijn huis onder de betonnen vloer. Daarmee verwarm ik een 33cm beton als ik de vloerverwarming aan zet. Een enorm thermisch traag systeem maar ook daarmee enorm buffer op zichzelf.
De CV stond hier altijd een of twee keer per dag voor een bepaalde tijd aan (afhankelijk van hoe koud buiten uiteraard). Zelfs een keer per dag normaal gesproken voldoende. De cv gaf dan een vermogen af van 7,5kW.
Met de warmtepomp laat zich soortgelijk handelen; deze kan ook dergelijk vermogen goed afgeven. En dus ook wat vrijheid met wanneer de woning extra verwarmen etc.
Maar es kijken of de pomp zich laat misleiden. Maar graag suggesties voor de status quo die ik nu heb met aanpassingen. THX
Nee, ik draai alles met Alpha Home. [h1]Wat maakt dat je er vanaf bent gegaan[/h1]?Cpt.Chaos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
@msteltman @deeveej @austin_77 Jullie draaien nog met RBE+? Zo ja, hoe is jullie ervaring hiermee. Ik ben dus van alpha home af en draai nu 100% WAR maar voor dat laatste procentje efficientie lijkt me een RBE+ een goede aanvulling.
Edit: te vroeg gereageerd haha.
[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 08-04-2023 14:40 ]
Ik vond dat alpha home te veel aan de retourtemperatuur zat te rommelen. Ook bij -5 met zon rekende hij zo 17 graden retour uit. Dan blijft de wp te lang uit. Ook bij af en toe vraag van zolder cq slaapkamer kwam er een dot koud water naar de pomp waardoor deze flink ging optoeren, dan met sluiten van de groep kon hij de warmte niet kwijt ->wp uit. Nu alle groepen open staan en ingeregeld zijn hoef ik geen regeling per kamer meer te hebben, de woonkamer is het warmst en leidend.
Het zal wel geïnstalleerd zijn omdat dat tegenwoordig moet, regeling per vertrek.
Het zal wel geïnstalleerd zijn omdat dat tegenwoordig moet, regeling per vertrek.
Lijkt me ook vreselijk want je zoekt je dan wel een breuk, met RBE en naregeling in een goed geisoleerd huis is eigenlijk wel perfect. Heel eenvoudig. Ik had wel in het begin dat de VV verdelers op de 1e en 2e verdieping niet open gingen met koelen dat is erg onplezierig want BG steenkoud en de rest te warm. De kabel voor het schakelen van koeling/verwarming was niet aangesloten dus daarom ging het fout.Cpt.Chaos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:56:
Ik vond dat alpha home te veel aan de retourtemperatuur zat te rommelen. Ook bij -5 met zon rekende hij zo 17 graden retour uit. Dan blijft de wp te lang uit. Ook bij af en toe vraag van zolder cq slaapkamer kwam er een dot koud water naar de pomp waardoor deze flink ging optoeren, dan met sluiten van de groep kon hij de warmte niet kwijt ->wp uit. Nu alle groepen open staan en ingeregeld zijn hoef ik geen regeling per kamer meer te hebben, de woonkamer is het warmst en leidend.
Ik heb ook een Alpha Innotec met RBE+, na een aardig poosje met WAR gedraaid te hebben, omdat de unit superlang niet leverbaar was. Ik ben er tevreden mee. De WP draait gelijkmatiger, en er lijkt minder overshoot te zijn; eerder werd het nog wel eens iets aan de warme kant (ws door zon idd), dat is nu minder.Cpt.Chaos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
@msteltman @deeveej @austin_77 Jullie draaien nog met RBE+? Zo ja, hoe is jullie ervaring hiermee. Ik ben dus van alpha home af en draai nu 100% WAR maar voor dat laatste procentje efficientie lijkt me een RBE+ een goede aanvulling.
Ik heb hem besteld, dus ergens in oktober kan ik hem wel installeren met de levertijden van nu. Bedankt voor het delen van de ervaringen.
Hmm interessant, dat is een soortgelijk probleem aan wat ik op het moment ervaar.Cpt.Chaos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:56:
De oplossing hiervoor is om op de luxtronic bij instelling, smart, het bereik anders in te stellen. Waarschijnlijk staat dit op +5/-5 waardoor alpha home 5K mag afwijken. Zet dit anders op +1/0, dan kan hij niet onder de stooklijn. Verder bij instelling, temperaturen, kan je de minimum retourtemperatuur op gewenste kamertemperatuur +1 zetten, hier is het 21,5 met minimum retour dus op 22,5. Stooklijn staat hier ook erg laag, uit mijn hoofd 21,5/-20 om 21,5/21,5. Dit lijkt een rechte lijn maar zo rekent de luxtronic niet. Ik heb wel de pompsnelheid vast staan op 70% voor verwarmingsbedrijf met 25% voor de pompenoptimalisatiecyclus.Ddeklerk79 schreef op zondag 9 april 2023 @ 05:24:
[...]
Hmm interessant, dat is een soortgelijk probleem aan wat ik op het moment ervaar.
Al met al is alpha home wat mij betreft te ingewikkeld en ijlt deze teveel na. Het maakt niet uit welke P of I waardes je invult, hij is altijd te laat. Als ik de handleiding van de RBE+ lees is dit veel simpeler, verschil ruimte-gewenst*invloedsfactor (0-200%) is de aanpassing op de gewenste retourtemperatuur. Voorbeeld: gewenst 21,5, actueel 21,3, invloed 200, dan (21,5-21,3)*2=0,4K retourtemperatuur omhoog. Heerlijk simpel en op papier onverslaanbaar. Niet elke regeling heeft namelijk integratiecorrectie nodig, en een trage verwarming met niet al te snel wisselende buitentemperatuur is daar een van. Sowieso omdat al op de retour wordt geregeld.
Die “invloedsfactor” lijkt me, zoals je het nu beschrijft, gewoon de gain van je proportioneel regelaar. Als je de integrator in je PI regelaar niet gebruikt zou de P daar het zelfde moeten doen (met 200%=2).Cpt.Chaos schreef op zondag 9 april 2023 @ 06:40:
[...]
De oplossing hiervoor is om op de luxtronic bij instelling, smart, het bereik anders in te stellen. Waarschijnlijk staat dit op +5/-5 waardoor alpha home 5K mag afwijken. Zet dit anders op +1/0, dan kan hij niet onder de stooklijn. Verder bij instelling, temperaturen, kan je de minimum retourtemperatuur op gewenste kamertemperatuur +1 zetten, hier is het 21,5 met minimum retour dus op 22,5. Stooklijn staat hier ook erg laag, uit mijn hoofd 21,5/-20 om 21,5/21,5. Dit lijkt een rechte lijn maar zo rekent de luxtronic niet. Ik heb wel de pompsnelheid vast staan op 70% voor verwarmingsbedrijf met 25% voor de pompenoptimalisatiecyclus.
Al met al is alpha home wat mij betreft te ingewikkeld en ijlt deze teveel na. Het maakt niet uit welke P of I waardes je invult, hij is altijd te laat. Als ik de handleiding van de RBE+ lees is dit veel simpeler, verschil ruimte-gewenst*invloedsfactor (0-200%) is de aanpassing op de gewenste retourtemperatuur. Voorbeeld: gewenst 21,5, actueel 21,3, invloed 200, dan (21,5-21,3)*2=0,4K retourtemperatuur omhoog. Heerlijk simpel en op papier onverslaanbaar. Niet elke regeling heeft namelijk integratiecorrectie nodig, en een trage verwarming met niet al te snel wisselende buitentemperatuur is daar een van. Sowieso omdat al op de retour wordt geregeld.
Ik heb bij mij Alpha Home "eruitgesloopt". Alleen de sensoren hangen er nog.
Dus wie nog werkende onderdelen moet hebben (gateway, regelunits): stuur me maar een dm.
Ik heb de twee regelunits ieder vervangen door een "Sonoff 4CH Pro", deze heb ik geprogrammeerd met esphome software en per vertrek daar een standaard Home Assistant "thermostaat regeling" op gezet.
Werk perfect!
In voor- en najaar als boven de temperatuur te hoog oploopt gaat het ventiel dicht.
In de zomer gaat alles (behalve de badkamer) automatisch in "koelstand".
De stooklijn blijft hetzelfde, maar omdat ik sinds september ben overgestapt op dynamische prijzen speel ik met de stooklijn. Bij lage prijzen gaat ie iets omhoog, bij hoge prijzen iets omlaag met de volgende formule (wordt per uur bijgesteld):
stooklijnverschuiving = - ((uur_prijs - dag_gemiddelde_prijs)/dag_gemiddelde_prijs) x 4
Dat betekent dat als het verschil tussen de actuele prijs en de gemiddelde prijs 10% is verschuift de stooklijn 0,4 K.
Dus wie nog werkende onderdelen moet hebben (gateway, regelunits): stuur me maar een dm.
Ik heb de twee regelunits ieder vervangen door een "Sonoff 4CH Pro", deze heb ik geprogrammeerd met esphome software en per vertrek daar een standaard Home Assistant "thermostaat regeling" op gezet.
Werk perfect!
In voor- en najaar als boven de temperatuur te hoog oploopt gaat het ventiel dicht.
In de zomer gaat alles (behalve de badkamer) automatisch in "koelstand".
De stooklijn blijft hetzelfde, maar omdat ik sinds september ben overgestapt op dynamische prijzen speel ik met de stooklijn. Bij lage prijzen gaat ie iets omhoog, bij hoge prijzen iets omlaag met de volgende formule (wordt per uur bijgesteld):
stooklijnverschuiving = - ((uur_prijs - dag_gemiddelde_prijs)/dag_gemiddelde_prijs) x 4
Dat betekent dat als het verschil tussen de actuele prijs en de gemiddelde prijs 10% is verschuift de stooklijn 0,4 K.
RBE heeft inderdaad alleen P, in alpha home kan je de I niet op nul zetten en is het vrij onduidelijk wat P nou precies doet. Af fabriek staat P op 2,0%, als ik dat dan gelijk aan rbe interpreteer doet dat dus precies niks, maar toch rekent dat ding onzin uit. Ergo, niet mee te werken.big bang schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:48:
[...]
Die “invloedsfactor” lijkt me, zoals je het nu beschrijft, gewoon de gain van je proportioneel regelaar. Als je de integrator in je PI regelaar niet gebruikt zou de P daar het zelfde moeten doen (met 200%=2).
je kan er deels niet mee eens zijn dat de machine te groot is maar als je eentje had gekocht die niet te groot is je deze issues nu niet gehad en was je onder de streep alsnog efficenter uitgekomen. je motivatie ervoor is nobel maar het werkt gewoon zo niet in de praktijk. niet met het resultaat die je verwacht in elk geval.Ddeklerk79 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:35:
[...]
Twee machines was misschien een idee idd. Dan zou ik deze klep issue nu niet geven gehad. Echter dan zou plaats wel een issue zijn geworden. Gaat niet en e.a. Zou ook zo goed kunnen werken... Als die klep... Na ja.
Dat de pomp te groot is ga ik deel in mee, maar deels ook niet. Deze machine loopt het beste bij een 20 tot 30% van z'n vermogen. De curve uit het boekje zie ik op de machine goed terug:
[Afbeelding]
COP is echt een stuk lager bij groot afgegeven vermogen. Een kleinere machine daarmee minder aantrekkelijk.
Buffervat heeft idd 0 zin; helemaal mee eens! Daar energie in opslaan is nix; vraagt veeeeel te grote vaten. Echter zit de isolatie bij mijn huis onder de betonnen vloer. Daarmee verwarm ik een 33cm beton als ik de vloerverwarming aan zet. Een enorm thermisch traag systeem maar ook daarmee enorm buffer op zichzelf.
De CV stond hier altijd een of twee keer per dag voor een bepaalde tijd aan (afhankelijk van hoe koud buiten uiteraard). Zelfs een keer per dag normaal gesproken voldoende. De cv gaf dan een vermogen af van 7,5kW.
Met de warmtepomp laat zich soortgelijk handelen; deze kan ook dergelijk vermogen goed afgeven. En dus ook wat vrijheid met wanneer de woning extra verwarmen etc.
Maar es kijken of de pomp zich laat misleiden. Maar graag suggesties voor de status quo die ik nu heb met aanpassingen. THX
enigste oplossing nu is pompvermogen verhogen en de dT omlaag brengen naar 2 max 3 graden en ipv een mengklep het simpelweg op een aan/uitklep regelen. je moet geen hete aanvoer terug in je retour blazen. dus maximaal liters verpompen en afgifte maken zodat de machine langer door kan lopen op een zo laag mogelijk vermogen.
energie opslaan in je vloer is juist wat je niet moet doen met een WP, dan ben je dus onnodig met te hoge temperaturen bezig en daar verlies is gewoon veel harde procenten. elke graad is 2% minder verbruik. de machine moet zo lang mogelijk en zo laag mogelijk lopen. dus omlaag met die watertemperatuur tot je tegen het pendelen aantikt.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 11:19 ]
Ik heb een alpha innotec SWCV 62K3 met 300L tapwaterbuffervat (zonder e-element). Opwarmtijden zijn mij ooit gedeeld als +- 1 uur voor 38->58 graden. In de praktijk zie ik eerder tijden van 2,5 uur om twintig graden op te warmen.
Bij navraag bij de bouwer van dit nieuwbouwproject kreeg ik te horen dat het rekenblad uit gaat van vol vermogen (6kW) maar dat de warmtepomp in de praktijk deze vrijwel altijd in deellast draait. Energiezuinig enzo. Die disclaimer stond natuurlijk niet op het rekenblad...
Men kan de inverter frequentie wel fixeren op die hoeveelheid maar volgens de installateur put ik dan de bron uit, terwijl ik deze boost maar zelden nodig heb. Vond ik vreemd want naast efficientie het zou niet uit moeten maken hoe snel je warmte onttrekt, uiteindelijke thermische ontrekking is gelijk lijkt mij.
Als ik de juiste bron te pakken heb op WKOtool.nl lijkt het er op dat mijn 'bodemzijdig vermogen' 5.56kW is. Mag ik dan daaruit concluderen dat de bron te krap bemeten is voor de warmtepomp of is dat te kort door de bocht? Beetje een waardeoordeel natuurlijk, op deellast word het huis én het water uiteindelijk prima warm.
Bij navraag bij de bouwer van dit nieuwbouwproject kreeg ik te horen dat het rekenblad uit gaat van vol vermogen (6kW) maar dat de warmtepomp in de praktijk deze vrijwel altijd in deellast draait. Energiezuinig enzo. Die disclaimer stond natuurlijk niet op het rekenblad...
Men kan de inverter frequentie wel fixeren op die hoeveelheid maar volgens de installateur put ik dan de bron uit, terwijl ik deze boost maar zelden nodig heb. Vond ik vreemd want naast efficientie het zou niet uit moeten maken hoe snel je warmte onttrekt, uiteindelijke thermische ontrekking is gelijk lijkt mij.
Als ik de juiste bron te pakken heb op WKOtool.nl lijkt het er op dat mijn 'bodemzijdig vermogen' 5.56kW is. Mag ik dan daaruit concluderen dat de bron te krap bemeten is voor de warmtepomp of is dat te kort door de bocht? Beetje een waardeoordeel natuurlijk, op deellast word het huis én het water uiteindelijk prima warm.
De overige hoeveelheid energie is de elektrische toegevoerde energie. Dan kom je op de 6 kW uit, waarschijnlijk wel iets meer.Shaka schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:56:
Ik heb een alpha innotec SWCV 62K3 met 300L tapwaterbuffervat (zonder e-element). Opwarmtijden zijn mij ooit gedeeld als +- 1 uur voor 38->58 graden. In de praktijk zie ik eerder tijden van 2,5 uur om twintig graden op te warmen.
Uitputten van een bron doe je over weken zoniet maanden. In een uurtje is je bron echt niet uitgeput.Shaka schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:56:
Bij een hogere belasting van je bron zakt de temperatuur echter wel. Stomweg omdat je via een “medium met eindige transmissie capaciteit” aan de bodem massa hangt. Dat kan zomaar een graad schelen. En met een graad lager gaat je efficiency achteruit.
Persoonlijk zou ik niet weten waarom je de boiler perse in 1 uur wil opwarmen. Wat mij betreft zouden de criteria zijn:
- significant veel sneller opwarmen dan de natuurlijke afkoeling
- niet opwarmen als ze in gebruik is.
Dan lijkt 2 a 3 uur me prima.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Waarom moet je buffervat zo snel weer opgewarmd zijn? 2-3 uur voor 300L lijkt me wel wat veel als ik kijk naar de ingebouwde boiler van 180L is deze bij mij van 30->42 graden binnen 20 min.Shaka schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:56:
Ik zou eerder kijken of je de vraag kunt verlagen b.v. een zuinige douchekop (Methven kiri low flow 5L/min handdouche of de 8L/min douchekop) en minder lang douchen. Daarnaast als in de avond douchet kan het buffervat de hele nacht opwarmen door diegene die in de ochtend douchet.
Overigens 58 graden is extreem heet, probeer het eens met 50 graden scheelt veel tijd en energie.
Zomaar wat ideeen.
Legionella vind > 55 graden niet zo leuk en daar is het om te doen. En sinds ik geen thermische desinfectie kan doen omdat ze het elektrische element simpelweg niet aan hebben aangesloten begin ik er niet aan om de temperatuur lager te zetten. Ieder zijn afweging daarin.Vaevictis_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:15:
[...]
Ik zou eerder kijken of je de vraag kunt verlagen b.v. een zuinige douchekop (Methven kiri low flow 5L/min handdouche of de 8L/min douchekop) en minder lang douchen. Daarnaast als in de avond douchet kan het buffervat de hele nacht opwarmen door diegene die in de ochtend douchet.
Overigens 58 graden is extreem heet, probeer het eens met 50 graden scheelt veel tijd en energie.
Gaat er mij om dat ze een lager getal hebben voorgerekend dan ik in de praktijk haal. Keuze voor de 300L boiler was a 5000 euro meerwerk vooral gemotiveerd om niet te hoeven plannen of flow-verlaging te doen.
Het is misschien 5x per jaar dat de warm water vraag zo groot is op een avond overigens. Overige tijd prima als hij lekker op de achtergrond pruttelt. Een douchepijp-WTW had ook veel gescheeld maar weigerde de bouwer te leveren

Voor mij zou het perfect zijn geweest als ik gewoon voor die paar keer even hem op "boost" kon zetten voor een uurtje. Luxeprobleem? Zeker. Maar als tweaker natuurlijk jammer dat er weliswaar een menu-instelling te vinden is waar je de compressorfrequentie mee vastzet voor SWW maar dat je daar, ook met installateurstoegang, niet aan kunt komen maar dit via een ongedocumenteerde "usb stick" moet doen.
Volledig begrijpelijk gevoel van “in het ootje genomen” zijn.Shaka schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:43:
[...]
Legionella vind > 55 graden niet zo leuk en daar is het om te doen. En sinds ik geen thermische desinfectie kan doen omdat ze het elektrische element simpelweg niet aan hebben aangesloten begin ik er niet aan om de temperatuur lager te zetten. Ieder zijn afweging daarin.
Gaat er mij om dat ze een lager getal hebben voorgerekend dan ik in de praktijk haal. Keuze voor de 300L boiler was a 5000 euro meerwerk vooral gemotiveerd om niet te hoeven plannen of flow-verlaging te doen.
Het is misschien 5x per jaar dat de warm water vraag zo groot is op een avond overigens. Overige tijd prima als hij lekker op de achtergrond pruttelt. Een douchepijp-WTW had ook veel gescheeld maar weigerde de bouwer te leverenVoel me gewoon (duur) in 't ootje genomen met wat is voorgespiegeld vs realiteit.
Voor mij zou het perfect zijn geweest als ik gewoon voor die paar keer even hem op "boost" kon zetten voor een uurtje. Luxeprobleem? Zeker. Maar als tweaker natuurlijk jammer dat er weliswaar een menu-instelling te vinden is waar je de compressorfrequentie mee vastzet voor SWW maar dat je daar, ook met installateurstoegang, niet aan kunt komen maar dit via een ongedocumenteerde "usb stick" moet doen.
Zoals ik eerder al zei is het commentaar van de installateur “dat je de bron uitput” onzin. Bron uitputten gaat over het gemiddelde vermogen over langere tijd en dan maakt de piek last echt niet uit.
En een WtW op de douche afvoer was wel heel erg handig geweest.
Stoom afblazen. Stukje hardlopen. En paaseitjes eten.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Hoe staat sww nu dan? Hij kan op normaal en op luxe. Scheelt hier 1,5kW. 4,5 om 6.
@ShakaShaka schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:43:
[...]
Legionella vind > 55 graden niet zo leuk en daar is het om te doen. En sinds ik geen thermische desinfectie kan doen omdat ze het elektrische element simpelweg niet aan hebben aangesloten begin ik er niet aan om de temperatuur lager te zetten. Ieder zijn afweging daarin.
Het is misschien 5x per jaar dat de warm water vraag zo groot is op een avond overigens. Overige tijd prima als hij lekker op de achtergrond pruttelt. Een douchepijp-WTW had ook veel gescheeld maar weigerde de bouwer te leverenVoel me gewoon (duur) in 't ootje genomen met wat is voorgespiegeld vs realiteit.
Ok maar dan kan het snel zijn opgelost want legionella bij particulieren is volstrekte onzin, staat hier gewoon uit. Installateurs en fabrikanten zetten dit standaard aan want "better safe than sorry", maar is alleen van toepassing bij utiliteit b.v. campings of sportclubs waar geen regelmatige doorstroming plaatsvindt. Na een vakantie kun je het altijd handmatig even aanzetten of anders alle tapwaterpunten goed doorspoelen. Zie ook https://www.drinkwaterpla...oelen-vanwege-legionella/
Dan kun je naar 50 graden of lager en heb je het snel opgelost zeker als je ook vraagbeperking en ander douchegedrag kan realiseren.
Oei dit vind ik wel advies wat op het randje is en misschien wel erover.Vaevictis_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:53:
[...]
@Shaka
Ok maar dan kan het snel zijn opgelost want legionella bij particulieren is volstrekte onzin, staat hier gewoon uit. Installateurs en fabrikanten zetten dit standaard aan want "better safe than sorry", maar is alleen van toepassing bij utiliteit b.v. campings of sportclubs waar geen regelmatige doorstroming plaatsvindt. Na een vakantie kun je het altijd handmatig even aanzetten of anders alle tapwaterpunten goed doorspoelen. Zie ook https://www.drinkwaterpla...oelen-vanwege-legionella/
Dan kun je naar 50 graden of lager en heb je het snel opgelost zeker als je ook vraagbeperking en ander douchegedrag kan realiseren.
De meeste mensen hebben nog een CV ketel, dus daar is de leiding even doorspoelen voldoende omdat de CV ketel het water verwarmd tot 70/80 graden.
Jou advies dood de legionella bacterie niet, je zou dan na een vakantie het hele buffervat moeten doorspoelen, dat is onbegonnen werk. Als er legionella in je buffervat zit dan kan die zich dus ook prima vermenigvuldigen en verspreiden (er is ruimte genoeg).
De leidingen doorspoelen is alleen nuttig als je erna 100% nieuw water in de leidingen hebt, dat werkt niet met een buffervat.
Misschien voor de verduidelijking, ik ben zelf ook professioneel aan het werk advies verduurzaming particulieren.DutchKel schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:46:
[...]
Oei dit vind ik wel advies wat op het randje is en misschien wel erover.
De meeste mensen hebben nog een CV ketel, dus daar is de leiding even doorspoelen voldoende omdat de CV ketel het water verwarmd tot 70/80 graden.
Jou advies dood de legionella bacterie niet, je zou dan na een vakantie het hele buffervat moeten doorspoelen, dat is onbegonnen werk. Als er legionella in je buffervat zit dan kan die zich dus ook prima vermenigvuldigen en verspreiden (er is ruimte genoeg).
De leidingen doorspoelen is alleen nuttig als je erna 100% nieuw water in de leidingen hebt, dat werkt niet met een buffervat.
Ik roep niet zomaar iets, maar een advies wat ik met installateurs ook heb doorgesproken op basis van TNO onderzoek. Om legionella weg te krijgen (mocht dat al een issue zijn bij particuleren) dan is goed doorspoelen voldoende na een paar dagen (week) stilstand bij alle tappunten. Als je tappunten elke dag gebruikt dan is er geen bacteriegroei mogelijk.
Thermische desinfectie is nodig als je niet wilt / kunt doorspoelen en is dus van toepassing bij utiliteit gebruik.
Dat de functie zit in een normale warmtepomp omdat deze ook voor utiliteit gebruikt kan worden. Op een camping alle douches laten doorspoelen bij eerste gebruik is niet te doen en ook gevaarlijk als je het vergeet. Hele andere situatie. Daarnaast is het een hardnekkig misverstand bij installateurs "better safe than sorry".
Legionella groei is niet in de buffervat maar in stilstaande leidingen/uiteinden.
Kijk even deze video voor meer uitleg. https://youtu.be/oJeyc_cGIMU
Daarnaast is het een vrijblijvend advies, je hoeft het niet op te volgen. In bovenstaande probleem om de buffer op 58 graden te houden voor legionella groei preventie zou ik wel sterk overwegen om SWW temperatuur te verlagen want dat hoeft dus niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-04-2023 16:08 ]
Dat van die curve klopt. Maar indirect doe je nu alsof het zo'n beetje altijd -10 C is in ons land in de winter. Dat klopt niet. En dat zorgt ervoor dat je veelal mooi in dat ideale bereik kunt draaien, met een WP van de juiste maat. (We hebben het over Nederland of Vlaanderen, toch?)Ddeklerk79 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:35:
Dat de pomp te groot is ga ik deel in mee, maar deels ook niet. Deze machine loopt het beste bij een 20 tot 30% van z'n vermogen. De curve uit het boekje zie ik op de machine goed terug
Bij -10 heb je 14kW nodig, zei je toch? Dan is deze echt te groot, dusdanig dat als het de keuze van de installateur was, dat ik 'm 'ns zou polsen of hij 'm niet beter kan omruilen en deze door kan schuiven naar een installatie waar hij wel geschikt voor is.
Want wat jij zoekt, kan de 3-12 ook leveren; die piekt af fabriek op 16kW. En aangezien je bij gedeeld gebruik ook altijd wel aan een stukje 'overboeking' gaat denken daar het nooit volledig gelijktijdig is, zou ik dat er zonder zorgen voor hebben besteld. Die levert bij ideaal toerental waarschijnlijk zo'n 6-7 kW (dat zit bij dat model ook bij een iets hoger aantal toeren).
Afijn, dan de (na)regeling: ik heb een Ecoforest 1-9 in gebruik met een losse regeling (in Loxone) die zich goed leent om zoiets nog zo veel mogelijk recht te trekken. Inderdaad stuur ik de mengklep ook (wat) boven setpoint, wanneer de WP dat toch produceert.
In jouw geval zal het ook van de na regeling in de woningen afhangen. (Hopelijk geen?) Want waar je m.i. de meeste winst nog kunt behalen, is als je de woning die NIET expliciet vraagt op enig moment toch een 'onderhoudsdosis' warmte toebedeelt. Dáármee zou je vermoedelijk die WP 'n stuk vloeiender kunnen laten lopen.
Is geen kleine ingreep. In 't strakste geval heb je 't al over zo'n 1900 euro spullen.. (Die je WP zelf niets kleiner maken..)
Dit advies kan je niet geven uit ervaring en is IMHO gewoon gevaarlijk wat je doet. Het kan veel goed gaan omdat vooral ouderen vatbaar zijn voor legionella, maar tenzij je peer reviewed wetenschappelijke bron kan geven dat legionella geen probleem is in een WP boiler zou ik me gewoon houden aan de adviezen van het RIVM, wat dus boiler 55 graden is en periodiek verhogen boven de 60 graden.Vaevictis_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:03:
[...]
Misschien voor de verduidelijking, ik ben zelf ook professioneel aan het werk advies verduurzaming particulieren.
Ik roep niet zomaar iets, maar een advies wat ik met installateurs ook heb doorgesproken op basis van TNO onderzoek. Om legionella weg te krijgen (mocht dat al een issue zijn bij particuleren) dan is goed doorspoelen voldoende na een paar dagen (week) stilstand bij alle tappunten. Als je tappunten elke dag gebruikt dan is er geen bacteriegroei mogelijk.
Thermische desinfectie is nodig als je niet wilt / kunt doorspoelen en is dus van toepassing bij utiliteit gebruik.
Dat de functie zit in een normale warmtepomp omdat deze ook voor utiliteit gebruikt kan worden. Op een camping alle douches laten doorspoelen bij eerste gebruik is niet te doen en ook gevaarlijk als je het vergeet. Hele andere situatie. Daarnaast is het een hardnekkig misverstand bij installateurs "better safe than sorry".
Legionella groei is niet in de buffervat maar in stilstaande leidingen/uiteinden.
Daarnaast is het een vrijblijvend advies, je hoeft het niet op te volgen. In bovenstaande probleem om de buffer op 58 graden te houden voor legionella groei preventie zou ik wel sterk overwegen om SWW temperatuur te verlagen want dat hoeft dus niet.
We hebben het hier over een specifieke use case van een tweaker die zijn SWW continu op 58 houdt en daarmee niet uitkomt.Z___Z schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:45:
[...]
Dit advies kan je niet geven uit ervaring en is IMHO gewoon gevaarlijk wat je doet. Het kan veel goed gaan omdat vooral ouderen vatbaar zijn voor legionella, maar tenzij je peer reviewed wetenschappelijke bron kan geven dat legionella geen probleem is in een WP boiler zou ik me gewoon houden aan de adviezen van het RIVM, wat dus boiler 55 graden is en periodiek verhogen boven de 60 graden.
Heb verschillende mogelijke oplossingen gegeven.
Ik zeg niet dat iedereen thermische desinfectie moet uitzetten. Over het RIVM ik ben benieuwd over je kunt achterhalen of dat advies op peer reviewede onderzoeken is gebaseerd in een particuliere setting. Beetje jammer dit.
Ik kan mij prima vinden in de gedetailleerde en genuanceerde aanbevelingen die deze video doet (samengevat vanaf hier).Vaevictis_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:03:
Dus als je dat bedoelt, prima. Helaas heb ook ik die nuance niet opgepikt uit je recente posts.
Bijvoorbeeld dit:
.. is onzin. (Je video gaat zelfs vrijwel geheel over het opslagvat.)Legionella groei is niet in de buffervat maar in stilstaande leidingen/uiteinden.
Wellicht wil je zeggen dat de meeste besmettingen heden ten dage voortkomen uit legionella in stilstaande leidingen? En dan nog vooral koud water leidingen, de tuinslang die in de zon hangt, etc, Oftewel: vanaf plekken die we nimmer met heet water doorspoelen tegen de legionella. Dan zou ik het helemaal met je eens zijn dat we ons véél te blind staren op dat opslagvat.
En waar ik trouwens ook nog nieuwsgierig naar ben: ik heb geleerd dat een SWW opslagvat dode hoeken heeft, waar het water toch min of meer onververst blijft. Onderin, waar het lang niet altijd heet is en blijft, vorm die hoek het echte risico. Is dat in de praktijk nog zo, of hebben we de vaten die dat hadden zo langzamerhand wel weggegooid en vervangen door exemplaren waarin met veiligheidsnormen al pakweg 20 jaar afgedwongen is dat op deze plek wél doorstroming plaats vindt? Ik stel me nl. zo voor dat simpelweg tactisch plaatsen van de instroomleiding al volstaat (onderin, met instroming parallel aan de buitenwand, i.p.v. loodrecht het vat in).
Inderdaad mijn punt hier maar goed, we hebben het hier over een specifieke use case van een tweaker. Niet over legionella besmetting algemeen dat is off-topic.Gwaihir schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:40:
[...]
Ik kan mij prima vinden in de gedetailleerde en genuanceerde aanbevelingen die deze video doet (samengevat vanaf hier).
Dus als je dat bedoelt, prima. Helaas heb ook ik die nuance niet opgepikt uit je recente posts.
Bijvoorbeeld dit:
[...]
.. is onzin. (Je video gaat zelfs vrijwel geheel over het opslagvat.)
Wellicht wil je zeggen dat de meeste besmettingen heden ten dage voortkomen uit legionella in stilstaande leidingen? En dan nog vooral koud water leidingen, de tuinslang die in de zon hangt, etc, Oftewel: vanaf plekken die we nimmer met heet water doorspoelen tegen de legionella. Dan zou ik het helemaal met je eens zijn dat we ons véél te blind staren op dat opslagvat.
om terug OT te gaan: hij wou 58 graden continu, terwijl hij ook kan werken met een wekelijkse legionella-run, en (iets) lagere temperaturen de rest van de tijd.
nuja 58 graden continu is ook niet zoveel.
Dat terzijde, het ging ook om de snelheid waarmee je het vat terug opwarmt. dWTW is ook al aan bod gekomen, of spaardouchekoppen.
Op mijn Ecoforest (1-6 PRO) heb je gewoon een parameter voor de max-compressor-snelheid gedurende SWW. Bij mij tik hem gewoon dat aan bij elke SWW run. Ik heb hem verlaagd, de SWW run duurt langer, maar de COP is hoger.
Dat terzijde, het ging ook om de snelheid waarmee je het vat terug opwarmt. dWTW is ook al aan bod gekomen, of spaardouchekoppen.
Op mijn Ecoforest (1-6 PRO) heb je gewoon een parameter voor de max-compressor-snelheid gedurende SWW. Bij mij tik hem gewoon dat aan bij elke SWW run. Ik heb hem verlaagd, de SWW run duurt langer, maar de COP is hoger.
Zonder elektrische spiraal is 58 de top wat een WP kan produceren dus dat was de uitdaging, de motivatie was omdat het vanwege legionella zo hoge temperatuur moest zijn. Er zijn meerdere oplossing geboden volgens mij prima te fixen zonder ingewikkelde ingrepen.bjp schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:00:
om terug OT te gaan: hij wou 58 graden continu, terwijl hij ook kan werken met een wekelijkse legionella-run, en (iets) lagere temperaturen de rest van de tijd.
Jij kent die WP beter dan ik, dus die 58 graden neem ik zo van je aan. Maar dat is dus ook voldoende voor de legionella run, mits opgelet dat het hele vat wel die temperatuur (vrijwel) haalt en enige tijd aanhoudt.
Dat thermische desinfectie niet mogelijk is, klopt dus niet aan wat @Shaka dacht. Het zal de leidingen niet rigoureus desinfecteren, maar daar moet je het toch vooral van het doorspoelen hebben.
Even een andere kant op: die parameter, die hij nu met 'n USB-stick aanpast: kan dat echt niet anders? Als ik het goed begrijp wil hij die zo af en toe makkelijk eventjes op max kunnen gooien en is makkelijk nu ver te zoeken. Voor wie zo'n Alpha Innotec aan (bijvoorbeeld) Home Assistant heeft hangen: kun je hier extern bij? (Ik zou bij mijn EcoForest diezelfde parameter, die @bjp net al noemde, via ModBus aan kunnen passen.)
Dat thermische desinfectie niet mogelijk is, klopt dus niet aan wat @Shaka dacht. Het zal de leidingen niet rigoureus desinfecteren, maar daar moet je het toch vooral van het doorspoelen hebben.
Even een andere kant op: die parameter, die hij nu met 'n USB-stick aanpast: kan dat echt niet anders? Als ik het goed begrijp wil hij die zo af en toe makkelijk eventjes op max kunnen gooien en is makkelijk nu ver te zoeken. Voor wie zo'n Alpha Innotec aan (bijvoorbeeld) Home Assistant heeft hangen: kun je hier extern bij? (Ik zou bij mijn EcoForest diezelfde parameter, die @bjp net al noemde, via ModBus aan kunnen passen.)
niet altijd, hangt helemaal af wat voor gas je hebt in je compressor. De mijne kan 75 graden bijvoorbeeld (R290).Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:19:
[...]
Zonder elektrische spiraal is 58 de top wat een WP kan produceren dus dat was de uitdaging, de motivatie was omdat het vanwege legionella zo hoge temperatuur moest zijn. Er zijn meerdere oplossing geboden volgens mij prima te fixen zonder ingewikkelde ingrepen.
Vaak is idd 58 of 65 graden de max (R410a, R452, ...)
[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 11-04-2023 13:05 ]