Ik had liever ook master/master gewilt daar vraagt elke bewoner om maar achteraf gezien is zonder buffervat en woonkamer als "overstort om warmte te lozen" met naregeling in een goed geisoleerde, luchtdicht nieuwbouwhuis uitstekend. Woonkamer moet het warmst zijn en slaap/werkamers mogen iets achterblijven. Runs van 3-4 uur bij echte vrieskou 1x per dag. Eenvoudige installatie en makkelijk te onderhouden en te regelen. Mijn jaarverbruik 1600kWh
Ja, dat lijkt me wel. Als ik het goed begrijp, kies je met dat laatste voor regeling buiten de WP. Die regeling kan dan rekening houden met allerlei zaken waar de WP zelf geen rekening mee houdt, maar is naar ik daar lees wel buggy. De WP krijgt dan slechts 'mars orders'.JuutieZ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:09:
Nog weer even over de modbus aansturing van Ecoforest wp's. ErwinE schreef in het topic over de th-touch en Home-Assistant dat hij de th-touch in "auto warmtepomp" modus gebruikt. Zijn de instellingen op je wp daarvoor anders dan met "auto th-touch"?
Dat lijkt me een terechte aanname. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe het anders werkt.Volgens mij lees je ook mee via modbus; klopt het dat de th-touch de gemeten en ingestelde thermostaattemperaturen schrijft in de registers van de wp? Als dat zo is, zou je volgens mij ook je eigen gemeten temperaturen kunnen schrijven via modbus, oftewel je eigen thermostaat maken, terwijl de wp zelf nog de aanvoertemp bepaald.
Maar ik zou in dat andere topic gaan doorvragen, of er daar speurneuzen zijn die de details achterhaald hebben, of willen achterhalen. In dit topic lijkt niemand zich daarmee bezig te houden.
Ik heb nog niet echt nadelen ervaren.Gwaihir schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:59:
@DutchKel Begrijpelijk, maar tegelijkertijd schreef je onlangs toch ook dat je niet zo tevreden bent over de lengte van de runs die je WP maakt? De samenhang tussen die twee moge duidelijk zijn.
Gemakkelijk ontstaat de indruk dat een master-master regeling (altijd) het summum is. Toen ik hier e.e.a. aanschafte had ik in elk geval nog geen idee dat er ook zulke duidelijke nadelen aan verbonden zijn. Sindsdien blijk ik juist ook die regeling aan het bijstellen voor een vloeiend resultaat. (Gelukkig leent wat ik kocht zich daar wel uitzonderlijk goed voor.)
Ik heb nu ongeveer 3-4 runs per dag ongeveer. Ik ben daar persoonlijk niet zo tevreden over. Maar als ik het zo lees dan zijn de runs lang genoeg en zijn het over de dag heen niet zo heel veel runs.
Meestal verbruikt de warmtepomp ongeveer 500W. Mogelijk krijg ik het met wat tweaken nog wel beter. Ik heb de instellingen van @Vaevictis_ ontvangen dus ik ga daar binnenkort eens mee vergelijken om te kijken of het nog beter kan.
Overigens heb ik nu het zo koud is buiten (en gisteren met het slechte weer) wel een hele lange run (totdat het tapwater verwarmd moet worden).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Mjah, ik vermoed dat jouw WP kan modulerenGwaihir schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:58:
[...]
Dat klopt en is dan ook soms een reden toch master-master te willen.
Maar nogmaals: met zo'n traag verwarmingssysteem en een redelijk tot uitstekend geïsoleerd huis, heeft het eigenlijk geen zin beneden (een heel klein beetje) af te laten koelen. Dus voor nieuwbouw: lekker beneden én zolder warm genoeg houden.
[...]
Tja, ik zou dat als een gemiste kans zien om ook elders in huis e.e.a. weer even wat bij te warmen. En mocht je 5+ van dat soort runs hebben op een doorsnee dag, dan zou ik het persoonlijk ongewenst vinden; teveel korte runs.
Hier inmiddels 1140 starts onderweg met een gemiddelde runlengte van 7.0 uur. (Wordt waarschijnlijk wel weer iets lager naarmate we de isolatie verbeteren.)

Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen. Op mijn BMS2 zit nu een display en daar kan ik dus alleen op inhaken als ik deze verwijder (wat op dit moment niet wenselijk is). De andere oplossing is dus de BMS1 te gebruiken. Echter is hier nog steed weinig info over bekend m.b.t. de insteekkaarten. Welk kaart heb jij en waar heb je die gekocht?Gwaihir schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Dat dacht mijn installateur ook.. had nl. gezien dat die aansluiting (ook) ModBus protocol gebruikt.. Helaas.. dat blijkt het standaard protocol waarmee die EcoForest intern ook tussen componenten babbelt, dus je komt het her en der wel tegen ja..
Er zit 'n BMS2 aansluiting op de controller zelf (Building Management System). Die dient hiervoor (bedien jezelf via Google van de Service Handleiding (2018 lijkt de laaste) voor nadere info).
Er blijkt daar ook een BMS (1) aansluiting, bedoeld voor een insteekkaart. Voor zover ik weet is de ethernet kaart de enige officieel door EcoForest ondersteunde, maar er zijn ook andere leverbaar vanuit de fabrikant van de controller, zoals voor KNX. Las op een forum van mensen die die combi met succes gebruiken. Via dat forum ook ontdekt dat de ethernet kaart ook ModBus TCP voor je ontsluit. Dat wist de importeur niet te bevestigen of ontkennen toen ik de WP kocht, dus heb ik een 'klassieke' ModBus interface aangeschaft voor mijn (Loxone) domotica systeem. (Kosten voor die ModBus interface waren vergelijkbaar met de kosten van die ethernetkaart, dus reken op pakweg 250 euro.)
Overigens is het nog niet gelukt de passieve koeling te monitoren via ModBus. (Zie de hulpkreet van @superyupkent onlangs.)
Oh? Wat voor display heb je daarbij gekocht dan en waarvoor gebruik je het?KoBolD54 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:00:
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen. Op mijn BMS2 zit nu een display en daar kan ik dus alleen op inhaken als ik deze verwijder (wat op dit moment niet wenselijk is).
[BMS2 zit wat achter de 'hoofdrij' aansluitingen. Dat is geen punt van verwarring?]
Helaas, ik gebruik BMS2 met een Loxone systeem.De andere oplossing is dus de BMS1 te gebruiken. Echter is hier nog steed weinig info over bekend m.b.t. de insteekkaarten. Welk kaart heb jij en waar heb je die gekocht?
Als ik me niet vergis kun je via (je dealer en) de importeur Eplucon ook de Wifi+LAN kaart kopen (al zal die je waarschijnlijk liever hun Th-touch verkopen). Via via kreeg ik de indruk dat via (bedraad) LAN ook ModBus TCP mogelijk is.
Dat via via zijn verschillende fora die dergelijke WPs o.a. samen met KNX proberen te gebruiken. Daar de importeurs (laat staan dealers) zich daar ook zelden mee bezig houden, zijn die de Carel controllers zelf in gedoken. En dan blijkt er wel e.e.a. te vinden. Wil je daarop gaan zoeken, zorg dan dat je het type Carel pCO controller hebt opgeschreven.
(Als eerder genoemd heb ik daar, in 2019, een andere keuze gemaakt. En dus niet meer detail bewaard.)
[Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 13-03-2023 14:38]
Qua aansturen van de WP, wat voor instellingen als ik vragen mag? Echt alle parameters die je in de menu's (ook installateur?) kunt vinden?
Wat ik heb begrepen van de installateur communiceert de WP met de controller van de vloerverwarming die op zijn beurt weer de communiceert met de thermostaten, hoe weet de installateur echter niet precies. Het zou fijn zijn als ik deze communicatie ook kan inzien en aansturen vanuit bijvoorbeeld HA.Ddeklerk79 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:09:
Qua aansturen van de WP, wat voor instellingen als ik vragen mag? Echt alle parameters die je in de menu's (ook installateur?) kunt vinden?
@KoBolD54 Schets die installatie 'ns dan. Wat voor display, VVW controller, thermostaten?
@Ddeklerk79 Tuurlijk mag vragen. Maar wat vraag je eigenlijk (en wellicht aan wie ongeveer)? Iets meer duidelijkheid komt vast de antwoorden ten goede
.
@Ddeklerk79 Tuurlijk mag vragen. Maar wat vraag je eigenlijk (en wellicht aan wie ongeveer)? Iets meer duidelijkheid komt vast de antwoorden ten goede

Haha, kobol schreef:
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen
En de wording "aan te sturen" sprak me aan. Ik dacht m'n vraag zo te stellen om maximaal vrijheid in een antwoord te geven ;-).
Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Die wifi-lan module moet bij mij nog geïnstalleerd worden. Verbouwing nog niet af..
Groet
Ook ik ben bezig om mijn EcoForest uit te lezen dan wel aan te sturen
En de wording "aan te sturen" sprak me aan. Ik dacht m'n vraag zo te stellen om maximaal vrijheid in een antwoord te geven ;-).
Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Die wifi-lan module moet bij mij nog geïnstalleerd worden. Verbouwing nog niet af..
Groet
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. @xavier_82 heeft het verkeer daarvan uitgeplozen en dat ding blijkt ook de modbus adressen te gebruiken (de LAN-kaart verbindt dus simpelweg door naar de modbus).Ddeklerk79 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:14:
Dat betekent dus dat (vrijwel) alles zich inderdaad via die weg laat aanpassen. En dat deze tweaker een manier heeft om voor ons de adressen te achterhalen. (En wellicht kun je dat zelf ook, met enige studie van die webinterface.)
Slechts "aan / uit" wordt meestal met enkele digitale contacten gedaan. De WP heeft er voor onder andere "vraag" en "zomer / winter".Nu zit ik in de menu's van de WP zelf te neuzen en te tunen. Was benieuwd of "aan sturen" ook dit soort veranderingen zou mogelijk maken of eerder een "aan / uit" commando...
Op dit moment ben ik ook op zoek naar een W/W (of L/W) warmtepomp. Zouden jullie mij misschien kunnen helpen? Ik heb hier een post aangemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179092
Alvast bedankt voor alle hulp!
Alvast bedankt voor alle hulp!
Duidelijk, thx! Kan niet wachten ;-))Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:26:
[...]
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. @xavier_82 heeft het verkeer daarvan uitgeplozen en dat ding blijkt ook de modbus adressen te gebruiken (de LAN-kaart verbindt dus simpelweg door naar de modbus).
Dat betekent dus dat (vrijwel) alles zich inderdaad via die weg laat aanpassen. En dat deze tweaker een manier heeft om voor ons de adressen te achterhalen. (En wellicht kun je dat zelf ook, met enige studie van die webinterface.)
[...]
Slechts "aan / uit" wordt meestal met enkele digitale contacten gedaan. De WP heeft er voor onder andere "vraag" en "zomer / winter".
Hoe werkt een kamerthermostaat bij een warmtepomp? Sommige warmtepompen hebben een eigen thermostaat waarmee je + of - enkele graden kan, ‘praten’ deze thermostaten met de warmtepomp? Is een thermostaat gewoon een aan/uit regeling, of opentherm? Kan je hier ook een normale slimme thermostaat opzetten zodat je hem in je vakantie op afstand alvast aan kan zetten?
Mijn Ecoforest en ik denk in algemeen bijna alle pompen gebruiken de thermostaat vooral als temperatuur sensor en hebben de regeling op de pomp zelf. Via een menu op de pomp kan je dan invloed brengen op de regeling met idd b.v. Vakantie programma's, maximale vermogens etc etc.Bouwertje schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 02:34:
Hoe werkt een kamerthermostaat bij een warmtepomp? Sommige warmtepompen hebben een eigen thermostaat waarmee je + of - enkele graden kan, ‘praten’ deze thermostaten met de warmtepomp? Is een thermostaat gewoon een aan/uit regeling, of opentherm? Kan je hier ook een normale slimme thermostaat opzetten zodat je hem in je vakantie op afstand alvast aan kan zetten?
Dus ik denk dat in algemeen het antwoord nee is: kan geen externe slimme thermostaat extra bij ;-). Maar er zijn tweakers die extern bij de warmtepomp kunnen komen en dus alsnog doen wat je beschrijft. Ik zit ook op zo'n mogelijkheid te wachten.
Ik mis ook een dergelijke instelling op mijn Ecoforest. Wij hebben een oud huis; warmte gaat snel naar de bovenverdieping. Daarom wil ik snachts de temperatuur een graadje lager in huis. Nu kan ik de ingestelde temperatuur alleen handmatig aanpassen. Dit wil ik graag automatisch laten gebeuren.Bouwertje schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 02:34:
Softwarematig natuurlijk supersimpel, maar het is vooralsnog niet ingebouwd in de Ecoforest controller. Alternatief is een simpele thermostaat aan te sluiten met een programma waarin ik dag en nacht kan wisselen. Of een externe tool die het specifieke register in de modbus kan aanpassen. Vooralsnog ben ik er nog niet achter wat het verstandigste is. Installateur wil me een zoneverdeler laten aanschaffen; ik ben er van overtuigd dat het simpeler kan. Maar heb net niet genoeg kennis om het zelf op te lossen…
@Bouwertje @ChrisK Het is verre van een aan/uit regeling. Je moet eigenlijk helemaal niet bij 'thermostaat' beginnen te denken, maar bij de weersafhankelijke stooklijn. Die zorgt voor een geleidelijke verwarming. De temperatuursensor en bijstelling in de woonkamer wordt vervolgens gebruikt om die stooklijn ietsje bij te stellen naar de omstandigheden en / of wensen van dat moment.
Het is dan ook maar zeer de vraag of nachtverlaging uit kan. Je laat je WP in de nachtstroom uren dan uit staan (of veel later inschakelen), om vervolgens tot en met in de ochtend op een ongunstig hoog tempo weer bij te moeten trekken. Ik hoor eigenlijk iedereen die het toch eigenwijs probeert, net als ik zelf, daarvan terug komen. Verwacht het dan ook niet weldra in die controllers; dat zit daar bewust niet in.
Je kunt inderdaad bij veel WPs de stooklijn via home automation naar wens een stukje verleggen, voor vakantie, of als aanpassing aan dynamische energietarieven. Bij Ecoforest inderdaad via een modbus aansluiting.
Dat laatste kan ook op non-tweaker manier trouwens: de Nederlandse importeur, Eplucon, verkoopt er een Th-touch woonkamerunit voor die als het goed is zelf via wifi de energietarieven mee kan nemen. (Gerucht dat 't (nog?) wel buggy is.)
Het is dan ook maar zeer de vraag of nachtverlaging uit kan. Je laat je WP in de nachtstroom uren dan uit staan (of veel later inschakelen), om vervolgens tot en met in de ochtend op een ongunstig hoog tempo weer bij te moeten trekken. Ik hoor eigenlijk iedereen die het toch eigenwijs probeert, net als ik zelf, daarvan terug komen. Verwacht het dan ook niet weldra in die controllers; dat zit daar bewust niet in.
Je kunt inderdaad bij veel WPs de stooklijn via home automation naar wens een stukje verleggen, voor vakantie, of als aanpassing aan dynamische energietarieven. Bij Ecoforest inderdaad via een modbus aansluiting.
Dat laatste kan ook op non-tweaker manier trouwens: de Nederlandse importeur, Eplucon, verkoopt er een Th-touch woonkamerunit voor die als het goed is zelf via wifi de energietarieven mee kan nemen. (Gerucht dat 't (nog?) wel buggy is.)
Stooklijn is prima, gewoon alles constant houden. Aleen op vakantie heb ik hem paar graden terug gezet en dag voor thuiskomt weer normaal gezet.
Wil thermostaat om stooklijn te verleggen zodat die aanpast voor de zon en wind invloeden. Nu loop ik telkens zelf de stooklijn aan te passen (de RBE+ is al heel lang niet leverbaar). Scheelt ruim 1 graad met zon en/of wind.
Wil thermostaat om stooklijn te verleggen zodat die aanpast voor de zon en wind invloeden. Nu loop ik telkens zelf de stooklijn aan te passen (de RBE+ is al heel lang niet leverbaar). Scheelt ruim 1 graad met zon en/of wind.
Het heeft in onze situatie niets met kosten te maken, maar alles met woon (slaap) comfort. Bovenverdieping is niet verwarmd, maar wordt voor het slapen te warm als de woonkamer snachts ook warm is.Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:13:
Het is dan ook maar zeer de vraag of nachtverlaging uit kan.
Overigens heb ik een vergelijkende studie gezien, waaruit het verbruik (in kWh) weinig leek te schelen of je de hele nacht een beetje of smorgens kort stevig ‘stookt’. Maakt in euro’s natuurlijk wel uit als die korte periode smorgens in de prijspiek van electra valt. Verder natuurlijk ook sterk afhankelijk van de efficientie-curves van je wp en de isolatiewaarde van je woning.
Wij hebben de th-touch; als het goed is wordt deze optie binnenkort voor ons geactiveerd. Ik ben benieuwd!Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:13:
[Voor 4% gewijzigd door ChrisK op 18-03-2023 12:13]
die Eplucon kan je idd via WiFi met de nodige app/website benaderen. Zo heb ik de temperatuur vanop vakantie kunnen verhogen dagje voor ik terugkwam.
Via dat ding, op het touchscreen zelf kan je nog vanalles instellen. Spelen met dag/nacht doe ik niet. Je kan wel een uitgebreid profiel voor de temperatuur van je warm-water ingeven, een weekschema met slots per uur. Ook heb je toegang tot redelijk wat parameters van de warmtepomp (min/max compressor voor SWW en verwarming, ...).
Via dat ding, op het touchscreen zelf kan je nog vanalles instellen. Spelen met dag/nacht doe ik niet. Je kan wel een uitgebreid profiel voor de temperatuur van je warm-water ingeven, een weekschema met slots per uur. Ook heb je toegang tot redelijk wat parameters van de warmtepomp (min/max compressor voor SWW en verwarming, ...).
Linkje?ChrisK schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:00:
Overigens heb ik een vergelijkende studie gezien, waaruit het verbruik (in kWh) weinig leek te schelen of je de hele nacht een beetje of smorgens kort stevig ‘stookt’.
De verschillende tweakers (waaronder ik zelf) die het proberen zijn ook zo'n vergelijkende studie m.i. Ben nieuwsgierig hoe dit onderzoek onder vergelijkbare omstandigheden andere resultaten behaalde en met welk comfortverlies bijvoorbeeld. Gaat het over een W/W WP, met vloerverwarming, in een redelijk tot goed geïsoleerd huis?
Je bespaart in principe wat warmteverlies. Maar daar staat tegenover dat de WP op een hoog vermogen en hoge temperatuur aan de inhaalslag moet. En dat met een toch wel traag systeem, dus wil je bij het opstaan klaar zijn, dan moet je toch vroeg beginnen.
Hmm.. nog even over die Ecoforest registers:
@xavier_82 Er is ook een instelling waarmee het thermisch vermogen (CV) wordt begrensd, af fabriek op 11kW. Kun jij daar het register voor vinden? (Ik zou er graag 'ns mee spelen..)
@JuutieZ Oog viel net op deze post:
grote_oever in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Zijn dat alle registers die je nodig hebt voor zo'n externe thermostaat, waar je het vorige week over had?
@xavier_82 Er is ook een instelling waarmee het thermisch vermogen (CV) wordt begrensd, af fabriek op 11kW. Kun jij daar het register voor vinden? (Ik zou er graag 'ns mee spelen..)
Zijn dat alle registers die je nodig hebt voor zo'n externe thermostaat, waar je het vorige week over had?
Persoonlijk zou ik die Easynet module aan niemand aanbevelen, maar zelf via modbus iets aan elkaar zetten en als je geen poort vrij hebt dan zou je die alsnog kunnen uitbreiden met een extra modbus, knx of BacNet kaart afhankelijk van je eigen systeem en voorkeur.Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:26:
[...]
Die Easynet module van EcoForest zelf, die @KoBolD54 (waarschijnlijk) dus ook zoekt? Daar zit ook een webinterface bij die, op een enkel foutje na, toegang geeft tot alle instellingen. […. ]
Dat is in mijn ervaring afhankelijk van het type regeling dat je hebt.Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:13:
@Bouwertje @ChrisK Het is verre van een aan/uit regeling. Je moet eigenlijk helemaal niet bij 'thermostaat' beginnen te denken, maar bij de weersafhankelijke stooklijn. Die zorgt voor een geleidelijke verwarming. De temperatuursensor en bijstelling in de woonkamer wordt vervolgens gebruikt om die stooklijn ietsje bij te stellen naar de omstandigheden en / of wensen van dat moment.
Als je bijvoorbeeld Tech zoneregeling hebt dan is het niets anders dan een aan/uit regeling, de wp berekent dan d.m.v. stooklijn, gebouw isolatie en Dt de Ta.
In het geval van een th-tune (max 4 zones) heeft de wp meer parameters om rekening mee te houden, denk hierbij aan zone temperatuur, hysterese bovenop de stooklijn, gebouw isolatie en Dt om aan zijn Ta te komen, en volgens mij voor koeling houdt ie ook de RV bij.
Hoe de th-touch werkt daar heb ik geen ervaring mee, maar van wat ik gelezen heb is het een eigen interface gemaakt door de importeur en die communiceert via modbus met de wp. Wat in mijn ogen dus qua wp niets toevoegt, want die instellingen heb je al en kan je al instellen op de wp zelf (hoe vaak ga je de instellingen wijzigen?)
Nachtverlaging kan door de compressor in de nacht te beperken maar is alleen mogelijk als je in de nacht boven het minimum modulatie bereik zit van je wp.
Bij SWW kan je zelf instellen wanneer, hoe laat en welke temperatuur het moet bereiken per dag voor een week en de wp herhaalt dit dan wekelijks.
Voor de Verwarming, Koeling en Wp zelf kan je ook instellen hoe laat en welke dag van de week deze dan aan of uit moet en de wp herhaalt dit dan ook wekelijks.
Vakantiemodus je kan 3 periodes per jaar instellen.
Bovenstaande kan je op de WP zelf instellen, tot zover ben ik nog geen enkele interface/controller tegengekomen die dit dynamisch voor je aanpast. Zoals ik nu ook lees zelfs bij de th-touch moet je dit instellen (ben dan ook benieuwd wat en welke instellingen de dynamische energietarieven optie nou eigenlijk aanpast.)
Volgens mij zijn er 2 manieren om de thermisch vermogen te beperken nl.Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:34:
Hmm.. nog even over die Ecoforest registers:
Door het aanpassen van de beta factor (Af fabriek op 0.8, dus 80% van max) of via de beveiliging optie onder de installateurs menu en dat zijn 2 verschillende registers…
Ik ben de lijst met registers door een hdd crash kwijt geraakt en moet deze opnieuw opbouwen. Nu nog tijd en zin vinden, helaas heb ik nog geen antwoord voor je.
Door die post, in combinatie met de post van @ErwinE die ik eerder aanhaalde, dacht ik al dat het misschien mogelijk moest zijn (ik zocht daar eigenlijk alleen bevestiging van mn idee), omdat waarschijnlijk de wp die registers niet zal overschrijven als er geen thermostaat aan de FBus2 poort zit (waar ik eerder wel bang voor was).Gwaihir schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:34:
Alleen zoek ik nog de registers voor zone 2 ([registers van zone 1]+1?) (want waarschijnlijk wordt de bovenverdieping een andere zone).
En met register 221 moet je de sww aan kunnen zetten, toch?
Dat gaat over het maximale compressortoerental. Dit gebruik ik nu actief.xavier_82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:10:
Volgens mij zijn er 2 manieren om de thermisch vermogen te beperken nl.
Door het aanpassen van de beta factor (Af fabriek op 0.8, dus 80% van max)
(De beta factor is in de context van warmtepompen m.i. iets anders.)
En daarvan zoek ik het registerof via de beveiliging optie onder de installateurs menu

Ach, jammer! Misschien nog ooit. En sterkte t.a.v. de belangrijker zaken die daar vast ook op stonden en je nu zo maar moet missen.Ik ben de lijst met registers door een hdd crash kwijt geraakt en moet deze opnieuw opbouwen. Nu nog tijd en zin vinden, helaas heb ik nog geen antwoord voor je.
Die aanname lijkt mij terecht.JuutieZ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:33:
omdat waarschijnlijk de wp die registers niet zal overschrijven als er geen thermostaat aan de FBus2 poort zit (waar ik eerder wel bang voor was).
Geen idee, want ik gebruik niets dergelijks. Het valt misschien te proberen - wel eerst die registers uitlezen! - zie je tenminste of ze op nul stonden. Maar er zit op het oog veel willekeur in. Bouwde men ondersteuning voor een tweede zone bijv. een paar jaar later pas in, dan zullen die registers totaal ergens anders terecht zijn gekomen.Alleen zoek ik nog de registers voor zone 2 ([registers van zone 1]+1?) (want waarschijnlijk wordt de bovenverdieping een andere zone).
Ja. En dat is er eentje uit de officieel gepubliceerde lijst.En met register 221 moet je de sww aan kunnen zetten, toch?
Niet voor 100% zeker (als in nog niet getest)
BMS Address | Omschrijving | Type |
74 | thermisch_vermogen_sww_min | Analog |
75 | thermisch_vermogen_sww_max | Analog |
76 | thermisch_vermogen_cv_min | Analog |
77 | thermisch_vermogen_cv_max | Analog |
Super, dank!
.
En ik ga 'ns op de WP kijken naar die min waarden; die herinner ik me nl. niet, maar zijn wellicht ook wel handig.
Da's geen probleem. Ik zal testenxavier_82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:55:
Niet voor 100% zeker (als in nog niet getest)

En ik ga 'ns op de WP kijken naar die min waarden; die herinner ik me nl. niet, maar zijn wellicht ook wel handig.
Helaas niet meer terug kunnen vinden… Hangt precies zoals jij aangeeft, erg af van de combinatie huis/afgiftesysteem/wp.