Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste
Acties:

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
JuutieZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:20:
Ik ben aan het kijken naar hoe ik mijn huis passief (of passief) zou kunnen koelen. Om daar berekeningen voor te maken, moet ik weten hoe warm de bron wordt in de zomer (met passief koelen) Kan iemand me verder helpen?
Ik denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken. Je hebt in de zomer ook SWW waardoor de bron weer afkoelt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@JuutieZ Die oppervlakte temperaturen van @Stefannn haal je doorgaans inderdaad niet.

Maar om er net wat zinnigers over te kunnen zeggen: hoe gedraagt je bron zich in de winter dan?
(Een bron die snel afkoelt in de winter zal ook snel opwarmen in de zomer en v.v.)

Met een ok bron is het eigenlijk nooit een probleem. Soms doet het niets (veel stroming in het grondwater), vaak is het een fijn stukje regeneratie van je bron. Te warm om goed te koelen heb ik alleen nog maar gehoord van een bron die in de winter pas echt 'n serieus capaciteitsprobleem had.

[Voor 34% gewijzigd door Gwaihir op 18-02-2023 20:23]

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:32
@Gwaihir over wat het in de winter doet kan ik nu nog niets zeggen, het lastigste is dat ik niet achteraf kan kiezen voor actief of passief koelen.
Maar zou je dus met een bron van 11kw (op papier) dus wel 9kw passief moeten kunnen koelen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je 24/7 9kW koeling nodig hebt zou ik toch eerder gaan kijken naar zonwering.

En je afgifte gaat ook wel een probleempje hebben om zoveel vermogen te verzetten met zo’n relatief kleine dT.

Maar ik heb dit nog nooit als “probleem” voorbii zien komen in dit topic. Weet überhaupt niet of er wel iemand hier zit die de compressor inzet voor koeling.

[Voor 70% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-02-2023 22:34]

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
meestal koelt men veel minder (in kWh warmte) dan men verwarmt in de winter.

Nu ik denk dat zijn vraag over temperatuur toch uitmaakt, in de zin, je kan maar zoveel koelen als de dT tussen je afgifte en je bron. (hoewel 'afgifte' hier verkeerd klinkt - het is eerder een warmteopname systeem).

Misschien ook relevante parameter: hij wil wss geen condens, dus moet hij toch 'boven' het dauwpunt blijven. Hoe koud de bron dan is, is minder relevant.

[Voor 9% gewijzigd door bjp op 19-02-2023 00:46]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:44
@JuutieZ ik gebruik de passieve koeling in de serre. Dat is een uitbouw met heel veel glas die zonder koeling een broeikas kan worden waarin de temperatuur oploopt tot over de 40 graden. Zoals ik het zie is het niet zozeer dat de vloerkoeling de ruimte koelt, het is meer dat ze voorkomt dat de zon ze opwarmt.
De zonnestraling verwarmt de lucht niet (in mindere mate) direct maar valt op de vloer en wordt daar geadsorbeerd en daarme omgezet in vloer-warmte. De vloer verwarmt vervolgens de ruimte. Wat mij betreft is de vloer koeling met name een “drain” van opvallend zonlicht.
Bij vloerkoeling is de warmte overdracht (de koelte overdracht) vanaf de vloer maar matig. Met radiatoren koelen is al helemaal problematisch. Zonlicht adsorberen gaat daarentegen vrij goed.
Overigens houd ik de serre op deze manier niet echt “koel”. Mid zomer komt de zon binnen met 1000W per m2. Dat houd je ook met actief koelen niet tegen. Maar het zet wel een rem op het broeien. Vloer temperatuur loopt op tot 20 a 25 graden. Ruimte tot 30 a 35 maar geen 40 meer.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:35
Gwaihir schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:21:
Nee @robzen , jaloers makend ;).

Er is geen te lang. Voor een paar mensen in dit draadje is half november tot en met medio maart één run..
Nou daar valt nog wel aan te nuanceren. Als je een nieuwbouwhuis of passief huis hebt, heb je echt niet zulke lange runs. Hier is er vanaf 10 graden buitentemperatuur geen warmteverlies meer..... Dus ook geen behoefte aan wp runs, behalve sww.

En met zoninstraling vanaf alle zijdes, heb ik in afgelopen 3 maanden regelmatig dagen gehad zonder verwarmingsbehoefte. Energieverbruik wordt daardoor ook beperkt. Dus als je nieuw bouwt is de positioneering op de zon een belangrijk punt.

• Gwaihir
  • Niet online
jerh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:27:
Nou daar valt nog wel aan te nuanceren.
Aan te besparen, zeg je in feite :). En dat lijkt me prima.

Ik had 't puur over de WP. Dat die niet zoiets kent als een te lange run die slecht is voor het apparaat. Het lijkt nl. een punt van zorg voor aardig wat passanten in dit topic te zijn dat hun wp zo zelden afslaat. Die zorg is, zo lang je woning lekker warm is, onterecht.

• Gwaihir
  • Niet online
JuutieZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:03:
@Gwaihir over wat het in de winter doet kan ik nu nog niets zeggen, het lastigste is dat ik niet achteraf kan kiezen voor actief of passief koelen.
Ah, dat was in je vraag gister weggevallen. Nu kunnen we je vast beter helpen :).

Actief koelen is niet gebruikelijk. Ik vraag me dan ook af: hoe kom je bij die vraag? Heb je die optie in een catalogus gespot, of is het een serieuze vraag van je installateur? In dat laatste geval: wat vertelt deze dan daarover, dat het in jouw situatie interessant maakt? Heb je fancoils o.i.d. in huis dan?

Actief koelen is nl. doorgaans niet gebruikelijk omdat je met passief koelen je vloer al zo koud krijgt als je gaan kunt. Want je wordt begrensd door het dauwpunt, waardoor je water van pakweg 18 graden je vloer in laat gaan, niet kouder. (Nou ja.. iets nauwkeuriger berekening van moment, tot moment is mogelijk, maar dat verandert het concept niet.)

Dat levert de bron met gemak, dus volstaat passief koelen én wil je sowieso passief kunnen koelen (want de compressor die het kouder maakt zit alleen maar in de weg en stroom te vreten).
Maar zou je dus met een bron van 11kw (op papier) dus wel 9kw passief moeten kunnen koelen?
Ja, nee. Die bron kan dat waarschijnlijk wel. Je VVW kan dat niet overdragen bij de mogelijke temperaturen. En de warmtewisselaar voor passief koelen wordt er dus ook niet op gedimensioneerd. Grove gok: pak 'm beet 5kW?

Je koelt dus nooit zoals een flinke airco 'even' een ruimte koud, maar je houdt je huis doorlopend koel.

• jerh
Gwaihir schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Aan te besparen, zeg je in feite :). En dat lijkt me prima.

Ik had 't puur over de WP. Dat die niet zoiets kent als een te lange run die slecht is voor het apparaat. Het lijkt nl. een punt van zorg voor aardig wat passanten in dit topic te zijn dat hun wp zo zelden afslaat. Die zorg is, zo lang je woning lekker warm is, onterecht.
Ja, zo kan je inderdaad ook zien. Ik reageerde voornamelijk omdat ik eigenlijk altijd kijk naar het aantal kWh wat verbruikt wordt.

Overigens weet ik niet of een compressor als hij te lang draait, niet langzaam opwarmt en daardoor sneller slijt. Daar kan ik me in ieder geval wel iets bij voorstellen. Wellicht dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen.

• Gwaihir
  • Niet online
@jerh Hmm.. denk daar nog 'ns over na?

We zijn het er allemaal mee eens dat een compressor vaak starten niet leuk vindt, dus dat runs van een aantal uren beter zijn dan van minder dan een uur, toch?

Dan gaat de kwestie over zeg 6+ uur vs. nog (ruim) langer. Hoe zou het zo kunnen zijn dat er zich na 6+ uur nog altijd geen temperatuurevenwicht heeft ingesteld, of zelfs na 24+ uur of 100+ uur nog niet?

Ik kan me daar niet goed iets bij voorstellen. Die compressor koelt zichzelf gewoon aan het langsstromend medium. Daardoor krijgen we z'n elektriciteitsverbruik er ook bij als opbrengst :).

We hebben inderdaad wel apparaten die gemaakt zijn om uitgeschakeld te worden vóór ze zichzelf oververhitten en daardoor beschadigen. Ik denk aan een mixer in de keuken, een boormachine, een papiervernietiger. Allemaal apparaten die hooguit enkele minuten aaneen worden geacht te draaien.

Van apparaten die wel gemaakt zijn om langere tijd te draaien, zeg langer dan een uur, ken ik eigenlijk alleen het omgekeerde: baat bij lekker warm draaien (auto motor) en / of zo min mogelijk in- en uitschakelen. Al dat opwarmen / afkoelen / uitzetten / krimpen, olie die nog te stroperig is, etc.. Het loopt vaak wel los, maar helpen doet het niet.

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:06
Stefannn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:57:
[...]

in geval je nog geïnteresseerd bent,
Ik heb vandaag eens met wat verschillende pompsnelheden getest (huis afgifte kant).
Inmiddels denk ik dat ik het begrijp:
- pompsnelheid heeft GEEN invloed op compressor, die is gewoon aan/uit
- er staat een grafiekje in de manual dat ik nooit begreep maar ik denk dat als de pomp in auto staat hij geregeld wordt zodanig dat er een dT van 5 graden is. Grafiekje laat zien hoe de pomp dan geregeld wordt afhankelijk van de druk (ik blijf het wazig vinden).

Bij hogere pompsetting neemt de dT wel af (logisch, meer water bij zelfde vermogen), en ik zag cop licht teruglopen (van 3.1 naar 3 als de dT van 5 naar 4 gaat), dat zal de efficiëntie van de compressor enzo zijn. Dat vind ik een verwaarloosbaar verband maar geeft dus wel aan dat het handig is om op die 5C dT te zitten.
Bedankt voor het testen. Als mijn warmtepomp een SWW run doet gaat de pomp 1200 l/h draaien met een dT van 2 (al gok ik dat het iets meer is gezien zijn resolutie een halve graad is). Tot een max van Ta 57, wanneer de boiler 50 graden is. Soms denk ik er nog over om met een klein pompje te zorgen dat de hele boiler dezelfde temperatuur krijgt, en hem misschien op een wat hogere temperatuur kan krijgen. Maar nog steeds niet hoog genoeg om als legionella run te dienen, dus de CV is nog steeds nodig. Dus ook dit idee was leuk maar gaat het niet worden ;)

• jerh
Gwaihir schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:42:
@jerh Hmm.. denk daar nog 'ns over na?

We zijn het er allemaal mee eens dat een compressor vaak starten niet leuk vindt, dus dat runs van een aantal uren beter zijn dan van minder dan een uur, toch?

Dan gaat de kwestie over zeg 6+ uur vs. nog (ruim) langer. Hoe zou het zo kunnen zijn dat er zich na 6+ uur nog altijd geen temperatuurevenwicht heeft ingesteld, of zelfs na 24+ uur of 100+ uur nog niet?

Ik kan me daar niet goed iets bij voorstellen. Die compressor koelt zichzelf gewoon aan het langsstromend medium. Daardoor krijgen we z'n elektriciteitsverbruik er ook bij als opbrengst :).

We hebben inderdaad wel apparaten die gemaakt zijn om uitgeschakeld te worden vóór ze zichzelf oververhitten en daardoor beschadigen. Ik denk aan een mixer in de keuken, een boormachine, een papiervernietiger. Allemaal apparaten die hooguit enkele minuten aaneen worden geacht te draaien.

Van apparaten die wel gemaakt zijn om langere tijd te draaien, zeg langer dan een uur, ken ik eigenlijk alleen het omgekeerde: baat bij lekker warm draaien (auto motor) en / of zo min mogelijk in- en uitschakelen. Al dat opwarmen / afkoelen / uitzetten / krimpen, olie die nog te stroperig is, etc.. Het loopt vaak wel los, maar helpen doet het niet.
eh, niet helemaal in vorm. Overigens kan ik me wel voorstellen dat fabrikanten in hun testprogramma niet uitgaan van een run van die 900 uur die iemand noemde....

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:07
jerh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:11:
[...]

eh, niet helemaal in vorm. Overigens kan ik me wel voorstellen dat fabrikanten in hun testprogramma niet uitgaan van een run van die 900 uur die iemand noemde....
Natuurlijk gaan ze daar wel van uit. Je hebt verschillende kwaliteitsniveaus van apparatuur. Spul wat niet 24/7 kan draaien, en spul wat wel 24/7 kan draaien. Een WPB valt onder de eerste, en warmtepomp voor verwarming valt onder de tweede. Deze kan best 15 jaar lang zonder te stoppen draaien, daar is het op ontworpen. Ik zou ook geen compressor willen die daar niet tegen kan.

• VanStino
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:29
Gwaihir schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:42:
@jerh
Is zo'n aan/uit cyclus zo slecht voor een compressor? Ik zit met een open bron van 145m diep dus de waterpomp die moet draaien om de warmte bovengronds te krijgen neemt hier een niet onbelangrijk deel van het stroomverbruik van de warmtepomp voor zijn rekening. Bij ons is het dus logischer om in korte "bursts" de buffervaten vol warmte te steken en dan alles terug stil te leggen. De compressor springt hier dus wel 20x per dag aan en uit (zeker als de zwembadverwarming aan staat). Moet ik dan binnen 3 jaar een nieuwe compressor laten plaatsen? :?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
VanStino schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:35:
Is zo'n aan/uit cyclus zo slecht voor een compressor? Ik zit met een open bron van 145m diep dus de waterpomp die moet draaien om de warmte bovengronds te krijgen neemt hier een niet onbelangrijk deel van het stroomverbruik van de warmtepomp voor zijn rekening. Bij ons is het dus logischer om in korte "bursts" de buffervaten vol warmte te steken en dan alles terug stil te leggen.
Dat vind ik een heel bijzondere redenering. Die korte bursts zijn dan ook op erg hoog vermogen, anders zou je je hut niet warm kunnen houden. Dan moet die waterpomp dus ook in korte tijd erg veel water leveren.
Waarom laat je zowel warmtepomp als waterpomp niet veel langzamer (en dus zuiniger) lopen?

Een waterpomp die slechts het halve debiet verpompt, verbruikt (veel) minder dan de helft van de elektriciteit (probeer maar eens in een zwembad twee keer zo hard te zwemmen, dat kost echt extreem veel meer energie).
De compressor springt hier dus wel 20x per dag aan en uit (zeker als de zwembadverwarming aan staat). Moet ik dan binnen 3 jaar een nieuwe compressor laten plaatsen? :?
Gen idee, normaliter heeft de fabrikant daar specs voor. Ik heb (met L/W) ca 600 starts per jaar, dat is minder dan 2 per dag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• JuutieZ
Gwaihir schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:46:
Actief koelen is niet gebruikelijk. Ik vraag me dan ook af: hoe kom je bij die vraag? Heb je die optie in een catalogus gespot, of is het een serieuze vraag van je installateur? In dat laatste geval: wat vertelt deze dan daarover, dat het in jouw situatie interessant maakt? Heb je fancoils o.i.d. in huis dan?
Ik kwam erop omdat Ecoforest de ecogeo in actief en passief variant levert. Beneden krijgen we wel vloerverwarming, maar boven is dat niet echt een optie en ben ik dus gaan kijken naar een fancoil (koudwaterbatterij). Deze kan wel condenserend koelen, dus op de temperatuur van de bron (of bij actieve koeling nog lager).
bjp schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:45:
Misschien ook relevante parameter: hij wil wss geen condens, dus moet hij toch 'boven' het dauwpunt blijven. Hoe koud de bron dan is, is minder relevant.
Condenseren mag kan dus wel, maar als ik het zo hoor, heb je genoeg koelcapaciteit om het 'comfortabel' te houden als je verwarming voldoende capaciteit heeft (in vloerverwarming of fancoils) dan is die 9kw ook niet nodig.
Zonder koeling houden we het binnen nu al op 25 graden als het buiten 30 graden is (door zonwering) dus passief koelen moet goedkomen.

[Voor 37% gewijzigd door JuutieZ op 20-02-2023 10:01]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:34
[...]
De compressor springt hier dus wel 20x per dag aan en uit (zeker als de zwembadverwarming aan staat). Moet ik dan binnen 3 jaar een nieuwe compressor laten plaatsen? :?
Geen idee of alle fabrikanten het zo doen en of het ook voor w/w systemen geldt, maar Vaillant rekent voor hun l/w wp’s 1 start als 1 uur draaitijd om zo de belasting van de compressor te berekenen.

• VanStino
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Dat vind ik een heel bijzondere redenering. Die korte bursts zijn dan ook op erg hoog vermogen, anders zou je je hut niet warm kunnen houden. Dan moet die waterpomp dus ook in korte tijd erg veel water leveren.
Waarom laat je zowel warmtepomp als waterpomp niet veel langzamer (en dus zuiniger) lopen?

Een waterpomp die slechts het halve debiet verpompt, verbruikt (veel) minder dan de helft van de elektriciteit (probeer maar eens in een zwembad twee keer zo hard te zwemmen, dat kost echt extreem veel meer energie).

[...]

Gen idee, normaliter heeft de fabrikant daar specs voor. Ik heb (met L/W) ca 600 starts per jaar, dat is minder dan 2 per dag.
Ja ik ben al aan het kijken naar het vervangen van die waterpomp, is nu een on/off waterpomp. Viessmann adviseerde al om naar een tweetraps waterpomp te gaan. Iemand ervaring met het vervangen daarvan? Ik heb geen idee hoe en wat. (Heb dit huis gekocht, dat hele systeem zat er al. Ik heb het warmtepomp-gedeelte al volledig laten vervangen maar aan de bron heb ik nog niets gedaan. Huidige debiet van die pomp is iets van een 4500 liter/uur.)

• JuutieZ
Waterpomp-tips is niet heel positief over HT-warmtepompen (https://warmtepomp-tips.nl/type/ht-warmtepomp/), maar misschien zijn er die wel goede ervaringen hebben.

• Stefannn
VanStino schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Ja ik ben al aan het kijken naar het vervangen van die waterpomp, is nu een on/off waterpomp. Viessmann adviseerde al om naar een tweetraps waterpomp te gaan. Iemand ervaring met het vervangen daarvan? Ik heb geen idee hoe en wat. (Heb dit huis gekocht, dat hele systeem zat er al. Ik heb het warmtepomp-gedeelte al volledig laten vervangen maar aan de bron heb ik nog niets gedaan. Huidige debiet van die pomp is iets van een 4500 liter/uur.)
De energie die je uit de bron haalt is 1.16 x debiet (l/h) x dT(graden) (op basis van soortelijke energie van water)
Dus bij 3 graden dT haal je uit die bron 1.16 x 4500 x 3 = 15660W
Aangezien je heel veel korte bursts hebt heb je waarschijnlijk veel minder nodig.
Als ik jou was zou ik op een mooie zaterdag eens gaan turven hoe lang hij aan staat en hoe lang hij uit staat en wat de dT is. Dan weet je hoeveel vermogen hij levert tijdens dat hij aan staat, en weet je hoeveel vermogen je gemiddeld nodig hebt.
Vervolgens kan je op basis van de dT die je graag wilt (ergens tussen de 2 en 5 graden lijkt me) bepalen hoeveel flow je wilt hebben.

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:51:
Dat vind ik een heel bijzondere redenering. [..]
Ja voor circulatiepomen is dat absoluut waar, dus waarom lijkt dat zo anders bij dit type pompen? De open bron pomp die ik hier heb (beregening) heeft ook alleen aan / uit en de enige open-bron WP eigenaar die ik ken beschrijft precies ditzelfde. (Voor hem betekent het dat hij niet veel aan passief koelen doet, omdat het zo gek goedkoop niet is..)

Zijn deze pompen er ook toerental geregeld en zo ja, waarom zien we ze niet vaker?
Is zo'n aan/uit cyclus zo slecht voor een compressor? [..] De compressor springt hier dus wel 20x per dag aan en uit (zeker als de zwembadverwarming aan staat). Moet ik dan binnen 3 jaar een nieuwe compressor laten plaatsen? :?
Ik hoop van harte van niet. Mijn installateur beschreef 'te vaak' als meer dan een keer of 30 à 40 per dag en warmtepompweetjes (oid) heeft het meen ik over pakweg 150.000 starts in z'n bestaan.

Maar het is zeker een bekende slijtage factor. En met name met dat zwembad, snap ik het ook niet helemaal. Waarom zou je daar geen 2 à 3x zo lange halen maken? (En zo ook trouwens voor je huis: je 'buffer' is echt niet alleen je buffervat, maar ook je vloer (bij VVW) en bij jou dus je zwembadwater zelf.) Zit je ineens nog maar op 6 à 8 starts per dag.

• Gwaihir
  • Niet online
JuutieZ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:53:
Ik kwam erop omdat Ecoforest de ecogeo in actief en passief variant levert.
En een variant die beide kan. Ik zou die eventueel overwegen, maar passieve koeling zeker niet achterwege laten. Ik denk nl. dat het vaak volstaat en dat doet het dan tegen veel aantrekkelijker stroomkosten.
Beneden krijgen we wel vloerverwarming, maar boven is dat niet echt een optie en ben ik dus gaan kijken naar een fancoil (koudwaterbatterij). Deze kan wel condenserend koelen, dus op de temperatuur van de bron (of bij actieve koeling nog lager).
Dan kun je desgewenst ook die hogere vermogens kwijt. Maak je er een aircosysteem van zoals in grote gebouwen gebruikelijk. Inclusief bijbehorende investerings- en lopende kosten.

• JuutieZ
Gwaihir schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:38:
[...]

En een variant die beide kan. Ik zou die eventueel overwegen, maar passieve koeling zeker niet achterwege laten. Ik denk nl. dat het vaak volstaat en dat doet het dan tegen veel aantrekkelijker stroomkosten.
Ik zal de installateur vragen naar variant b4 (die kan actief en passief), maar ik verwacht dat passief genoeg moet zijn

• VanStino
Gwaihir schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Ik hoop van harte van niet. Mijn installateur beschreef 'te vaak' als meer dan een keer of 30 à 40 per dag en warmtepompweetjes (oid) heeft het meen ik over pakweg 150.000 starts in z'n bestaan.

Maar het is zeker een bekende slijtage factor. En met name met dat zwembad, snap ik het ook niet helemaal. Waarom zou je daar geen 2 à 3x zo lange halen maken? (En zo ook trouwens voor je huis: je 'buffer' is echt niet alleen je buffervat, maar ook je vloer (bij VVW) en bij jou dus je zwembadwater zelf.) Zit je ineens nog maar op 6 à 8 starts per dag.
De zwembadverwarming loopt ook via het buffervat, dus kan niet in langere halen. (De warmtewisselaar bij de pomp is groot maar niet groot genoeg om het vermogen van de WP weg te krijgen. Vermogen is +- 33kW.)

Als de zwembadverwarming af staat gaat de WP nog maar 5-6x per dag aan, als het echt ijskoud is misschien 8x? Buffervat is 600l (voor de verwarming) en 400l voor het warme water. Er is dus wel wat opslag beschikbaar. Huis verliest doorheen een koude nacht ongeveer een graad aan warmte dus de vloer als batterij wordt ook zeker en vast gebruikt. :)

EDIT: net even gecheckt voor het warmwater buffer vat: van 39 graden naar 52 graden (target temp) in +- 19 minuten.

[Voor 17% gewijzigd door VanStino op 20-02-2023 17:47]

• Gwaihir
  • Niet online
@VanStino Op dit eerste gehoor klinkt het alsof die 33kW zelf over de top is.. Dat is nogal een WP! (Was 20kW ook zat geweest als je accepteert dat je onder de -7 het zwembad verwarmen deels overslaat?) En daarbij is zo'n zwembad duidelijk de grootverbruiker en megabuffer en toch zit daar een naar verhouding te kleine warmtewisselaar tussen?

Wie verzint dat dan? Op zo'n vermogen had je het prijsverschil met een juiste wisselaar toch in pakweg een half jaar terugverdiend (omdat de WP dan door de band genomen koeler loopt en dus met betere COP)?

• Stefannn
VanStino schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:44:
EDIT: net even gecheckt voor het warmwater buffer vat: van 39 graden naar 52 graden (target temp) in +- 19 minuten.
Dus in 19 minuten opgewarmd.
In hoeveel minuten koelt hij dan (door het zwembad) weer af?

Als dat ook 19 minuten is dan is je vermogen een factor 3 te hoog, dus dan kan je brondpomp 3x kleiner (maar dan heb je geen marge meer over).
Als dat 38 minuten is dan is je vermogen een factor 5 te hoog.

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-03 19:44
Ok inmiddels heb ik m'n Wp ook draaien. Een Ecoforest 5-22 met 2x 160m brine 200 liter buffer en 2 zones (bestaande woning en een uitbouw in aanbouw).

Mijn doel is om de pomp 1 tot 2 keer te laten starten per dag. Dat is iets anders dan normaal (zo lang mogelijke loop en weinig starts) maar komt omdat ik gebruik wil maken van de dynamische uurtarieven voor stroom waarmee ik (en over een tijdje ik gok heel Nederland) mee temaken heb. Ik wil de pomp dan in de lage tarieven laten lopen. Evt iets harder met slechtere cop die dan (over)gecompenseerd wordt door het lagere uurtarief.

M'n woning heeft ca 7,5kWh warmte nodig per graaddag. De pomp laat ik met ca 11kwh lopen en voor 8 graden buiten moet de pomp dan dus een kleine 6 uur lopen. M'n vloer is een en al beton (33cm) met daaronder de isolatie en zodoende blijft het dan de hele dag comfortabel. Althans dat is de afgelopen 8 jaar zo geweest met de cv met zelfde werkingsprincipe (en terug getuned naar 40degC en maar 7,5kWh warmte afgifte per uur).

Nu is de pomp inmiddels mooi ingeregeld en gaat idd 's nachts lopen. Binnenkort wordt het smart display aangesloten en kom ik als het goed is op de eplucon cloud. Dan maar weer eens verder kijken.

Ik heb echter nog een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie ze weten?

- er staat in de installatie menu een optie voor 30 dagen test periode. Weten jullie wat dat doet?
- er is een directe modus (wel duidelijk) maar ook een modus voor buffer / inertia functie. Daar stond de pomp eerst op en lijkt erop dat ie dan het buffervat warm blijft houden? Is dat correct? Is dat nou echt handig met oog op de extra starts die dat zal geven?
- de stooklijn staat standaard ingesteld op 21 degC bij 21degC buiten. Ik kan me voorstellen dat de pomp met echt lager temperaturen van maar 22 a 23 degC het lastig gaat hebben z'n warmte ook echt af te geven? Tips / tricks? Merci.

Bedankt en groet!

• VanStino
Stefannn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Dus in 19 minuten opgewarmd.
In hoeveel minuten koelt hij dan (door het zwembad) weer af?

Als dat ook 19 minuten is dan is je vermogen een factor 3 te hoog, dus dan kan je brondpomp 3x kleiner (maar dan heb je geen marge meer over).
Als dat 38 minuten is dan is je vermogen een factor 5 te hoog.
Dat gaat over de warmwatertank van 400 liter, het buffervat van 600 liter gaat nooit boven de 40. De WP rapporteert de COP als 4.0. Hierbij houdt hij ook al rekening met de "aux power" dus het stroomverbruik van de bronpomp zit daar ook al bij in.

Ik registreer alles in Home Assistant. De WP springt aan wanneer het buffervat <32 graden is, en springt uit wanneer hij 37gr bereikt heeft. Die opwarming overbrugt hij in +-11 minuten. Je krijgt in Home Assistant dan wel een "mooie" zaagtand.

Die piek is het warm water, dat vat gaat naar 50gr. (Legionellarun is in dit systeem nvt, 50gr is meer dan genoeg daar.)

• ChrisK
  • Laatst online: 22-03 23:02
Onze wp (ecoforest 3-12) slaat bij deze temperaturen een keer of vier/vijf per etmaal aan om dan een uur of 2-3 te draaien. Zoals je in deze figuur kan zien (as zegt temperatuur, maar is rpm) springt ‘ie eerst naar 3000 of 4000 rpm om dan af te zakken naar iets onder de 2000 rpm. Nu zijn alle grafiekjes die ik ken over de performance uitgezet in (bv) COP vs % van max rpm. Mijn wp zou meest optimaal draaien bij 30-40% van max rpm. Maar wat ik niet weet: wat is zijn max rpm? Is het logisch te denken dat die pieken van 4000 rpm zijn maximum is? Zou kunnen, maar hoeft niet natuurlijk. Iemand die mij wat inzicht kan bieden hier?

• Stefannn
VanStino schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Dat gaat over de warmwatertank van 400 liter, het buffervat van 600 liter gaat nooit boven de 40. De WP rapporteert de COP als 4.0. Hierbij houdt hij ook al rekening met de "aux power" dus het stroomverbruik van de bronpomp zit daar ook al bij in.

Ik registreer alles in Home Assistant. De WP springt aan wanneer het buffervat <32 graden is, en springt uit wanneer hij 37gr bereikt heeft. Die opwarming overbrugt hij in +-11 minuten. Je krijgt in Home Assistant dan wel een "mooie" zaagtand. [Afbeelding]

Die piek is het warm water, dat vat gaat naar 50gr. (Legionellarun is in dit systeem nvt, 50gr is meer dan genoeg daar.)
Zo op het oog is de “uit” tijd 1.5x zo lang als de “aan” tijd.
Kortom,.. als je over een periode van “2.5” slechts “1” aan het verwarmen bent houd je het gemiddeld stabiel.
Dus tijdens het verwarmen heb je 2.5x zoveel vermogen als dat je gemiddeld gebruikt.
Ik zou zeggen… als je de wp op 50% kan zetten, dan loopt het veel langzamer op. Dus neemt aantal schakelmomenten enorm af.

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 19:05
superyupkent schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:40:
Ik heb zelf de meest simpele versie gebruikt, een usb RTU modbus adapter, die vervolgens op de BMS2 poort gezet, settings syncen tussen poort en mijn HA config. En dan kan je rustig uitlezen.

Punt van aandacht, ik heb mei 2022 tijdens regulier onderhoud nieuwe firmware ontvangen op mijn EcoGeo B2 1-9Kw. Vanaf dat moment zijn mijn thermische en electrische verbruikswaarden in mijn maand overzicht afgerond naar honderdtallen. Dat maakt het overzicht dus een heel stuk minder handig. Ik heb er zelf een energie management systeem naast, dus ik kan ook op groepniveau mijn verbruik bekijken. Echter voor anderen goed om op te letten. Ik heb dit al even uitstaan bij mijn installateur. Ter info ik zat op firmware BC_15_V04_B06/11-02-2019 en ben gegaan naar BC15_HP_V04B49_E/04-02-2021
De installateur is teruggekomen:

Goedemorgen,

Voor dit probleem komt nieuwe software, dat is in de maak.

Ik heb alleen nog geen reactie wanneer dit klaar is.

Nu ben ik benieuwd, zijn er hier mensen met een recent geïnstalleerde EcoGEO die een hogere firmware hebben dan BC15_HP_V04B49_E/04-02-2021

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisK schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:20:
Onze wp (ecoforest 3-12) slaat bij deze temperaturen een keer of vier/vijf per etmaal aan om dan een uur of 2-3 te draaien. Zoals je in deze figuur kan zien (as zegt temperatuur, maar is rpm) springt ‘ie eerst naar 3000 of 4000 rpm om dan af te zakken naar iets onder de 2000 rpm. Nu zijn alle grafiekjes die ik ken over de performance uitgezet in (bv) COP vs % van max rpm. Mijn wp zou meest optimaal draaien bij 30-40% van max rpm. Maar wat ik niet weet: wat is zijn max rpm? Is het logisch te denken dat die pieken van 4000 rpm zijn maximum is? Zou kunnen, maar hoeft niet natuurlijk. Iemand die mij wat inzicht kan bieden hier?
100% zal 7200 toeren zijn, of mogelijk 7000 toeren.

Eén van diverse manieren om dit uit te vinden:
1) Zet in de instellingen het minimale en maximale toerental van de compressor beide vast op 50% -- vergeet niet de originele waarden even op te schrijven.
2) Lees het toerental uit zoals je nu ook doet. N.B. Dit zal wellicht een klein beetje blijven fluctueren, dus je ziet bijvoorbeeld waarden zoals 3595 of 3605 ook langskomen. Nu heb je je referentie.
3) Zet de instellingen terug.

• ChrisK
  • Laatst online: 22-03 23:02
Nu ben ik benieuwd, zijn er hier mensen met een recent geïnstalleerde EcoGEO die een hogere firmware hebben dan BC15_HP_V04B49_E/04-02-2021
Onze EcoGeo is eerste week januari geplaatst. Firmware is BC15_HP_V04B57_E, 05/09/22

• biepo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-03 12:19
Iemand ervaring met nibe warmtepomp?

Ik heb de Nibe nibe f1255-6 pc en wil deze "uit" zetten. Enige knop wat daar dichtbij komt is de standby mode.

De reden dat ik em uit wil zetten is dat er pvc komt, en ze willen egaliseren.

Ik moest em 24 uur van te voren uitzetten, maar komt de standby stand overeen met uitschakelen...
Van de handleiding zie ik niet zo zeer wat het precies doet. En of het nog steeds verwarmd als het onder een bepaalde temperatuur komt.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:26
Officieel moet er volgens mij altijd een stroom schakelaar geplaats worden, waarmee je de pomp stroomloos kunt maken. Die zou naast of vlakbij de Nibe moeten zitten.
Hij (of zij? is Nibe een vrouwlijke merk? ;)) zit waarschijnlijk ook op een aparte groep in je meterkast, dus je kan ook gewoon die groep stroomloos maken in je meterkast.
biepo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:00:

Ik heb de Nibe nibe f1255-6 pc en wil deze "uit" zetten. Enige knop wat daar dichtbij komt is de standby mode.

Ik moest em 24 uur van te voren uitzetten, maar komt de standby stand overeen met uitschakelen...
Van de handleiding zie ik niet zo zeer wat het precies doet. En of het nog steeds verwarmd als het onder een bepaalde temperatuur komt.

• biepo
fishman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:39:
Officieel moet er volgens mij altijd een stroom schakelaar geplaats worden, waarmee je de pomp stroomloos kunt maken. Die zou naast of vlakbij de Nibe moeten zitten.
Hij (of zij? is Nibe een vrouwlijke merk? ;)) zit waarschijnlijk ook op een aparte groep in je meterkast, dus je kan ook gewoon die groep stroomloos maken in je meterkast.

[...]
Hij of zij? Geen idee waarschijnlijk "they" haha.
Staat op een aparte groep idd. Wel handig om de warmtepomp zo uit te zetten (met behoud van instellingen?)

Wat ook handig is om er een PVC/Egaliseren modus op te zetten. Staat volgens mij al een opstookprotocol op. Meer luxe nooit overbodig:P

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
biepo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:00:

Je kan de warmtepomp op handmatig zetten via je ruimte thermostaat, dan kun je het verwarmen blokkeren. Zo blijf je wel warm water houden.
Dit kan ook via het menu van je warmtepomp. Zie hiervoor menu 4.2.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
[quote]its_me_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Je kan de warmtepomp op handmatig zetten via je ruimte thermostaat, dan kun je het verwarmen blokkeren. Zo blijf je wel warm water houden.
[/quote

Dit doe ik ook in de lente en herfst.
Let wel op dat de warmtepomp dan alsnog kan gaan verwarmen. Als het te koud wordt, als vorstbeveiliging geloof ik.

• biepo
its_me_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Dankje dan doe ik dit. Misschien wel de officiële manier om het te doen. Wel vreemd dat er gewoon geen optie is dat duidelijk is:
~warmtepomp uit
~tapwater aan

Of iets degelijk is.

• roltor
biepo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Dankje dan doe ik dit. Misschien wel de officiële manier om het te doen. Wel vreemd dat er gewoon geen optie is dat duidelijk is:
~warmtepomp uit
~tapwater aan

Of iets degelijk is.
Dat is er dus wel: de verwarming op stand handmatig en dan verwarmen (en koelen, en het extra verwarmingselement) uit.

Warm water op welke stand je prettig vindt (zuinig, normaal of luxe).

Het is alleen niet 1 instelling, omdat je de verwarming en het warme water apart instelt met aparte menu's.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:45
[...]

Is zo'n aan/uit cyclus zo slecht voor een compressor? Ik zit met een open bron van 145m diep dus de waterpomp die moet draaien om de warmte bovengronds te krijgen neemt hier een niet onbelangrijk deel van het stroomverbruik van de warmtepomp voor zijn rekening. Bij ons is het dus logischer om in korte "bursts" de buffervaten vol warmte te steken en dan alles terug stil te leggen. De compressor springt hier dus wel 20x per dag aan en uit (zeker als de zwembadverwarming aan staat). Moet ik dan binnen 3 jaar een nieuwe compressor laten plaatsen? :?
Hangt van type compressor af grofweg tussen de 20 en 50k start stops. Van een installateur hoorde ik dat hij rekent met max 6x per uur. Minder is altijd beter. Lagere aanvoer temperatuur scheelt een hoop energie is het trail and error om de optimale afstelling voor je huis te vinden. Heeft mij 2 jaar gekost. :*) Zit nu op max. 2 runs per dag van 3 uur rond het vriespunt aanvoer temperatuur 27 graden.

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Hangt van type compressor af grofweg tussen de 20 en 50k start stops. Van een installateur hoorde ik dat hij rekent met max 6x per uur. Minder is altijd beter. Lagere aanvoer temperatuur scheelt een hoop energie is het trail and error om de optimale afstelling voor je huis te vinden. Heeft mij 2 jaar gekost. :*) Zit nu op max. 2 runs per dag van 3 uur rond het vriespunt aanvoer temperatuur 27 graden.
Kun je je instellingen eens delen? Ik heb dezelfde WP maar mij lukt het helaas nog niet zo met de hele lange runs.

Of naar het bericht verwijzen waar dat je het al hebt vermeld, aangezien je al veel informatie hebt gegeven kan ik me voorstellen dat je het al eens hebt gedeeld.

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Kun je je instellingen eens delen? Ik heb dezelfde WP maar mij lukt het helaas nog niet zo met de hele lange runs.

Of naar het bericht verwijzen waar dat je het al hebt vermeld, aangezien je al veel informatie hebt gegeven kan ik me voorstellen dat je het al eens hebt gedeeld.
Doe ik als weer thuis ben. Misschien kun je aangeven waar het bij jou fout gaat? Of welke instellingen je precies zoekt?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

fishman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:39:
nee, voor thuisinstallaties hoeft dat niet. voor bedrijfspanden wel. maar omdat het gewoon veilger is en aanpassingen later makkelijker maakt en het kostentechisch niet eens registreert op de schaal van een WP installatie (een ABB schakelaar kost 20 euro of zo) is het gewoon een no brainer.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 06:26
Het blijft lastig….. mijn bouwer vraagt 9000 euro extra voor een bodem warmtepomp. Nou weet ik dat je het bedrag nooit gaat terugverdienen maar, geen buitenunit is me ook wel wat waard. Ook het passief koelen in de zomer spreekt me wel aan, maar hoe vaak heb ik dat nodig in een nieuw goed geïsoleerd huis? En je moet dan ook ‘verplicht’ je bron opwarmen in de zomer, hoe gaat dat? Is het die 9000 euro extra waard? Kortom, toch nog wel wat vragen. Welke ervaringsdeskundigen kan me een beetje helpen?

• flippy
  • Niet online

flippy

Bouwertje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:22:
Het blijft lastig….. mijn bouwer vraagt 9000 euro extra voor een bodem warmtepomp. Nou weet ik dat je het bedrag nooit gaat terugverdienen maar, geen buitenunit is me ook wel wat waard. Ook het passief koelen in de zomer spreekt me wel aan, maar hoe vaak heb ik dat nodig in een nieuw goed geïsoleerd huis? En je moet dan ook ‘verplicht’ je bron opwarmen in de zomer, hoe gaat dat? Is het die 9000 euro extra waard? Kortom, toch nog wel wat vragen. Welke ervaringsdeskundigen kan me een beetje helpen?
bronnen moet je alleen doen als je de geldpest hebt. warmtepomp IN je huis levert onherroepelijk meer overlast op (voor jezelf) dan dat ding buiten ergens achterin de tuin. als je een lichte slaper bent gaat die constante dreunende koelkast (das het geluid die veel mensen omschijven) vies snel vervelen. tenzij je natuurlijk in maatje gooise villa woont. in wat normalere huizen moet je ook rekening houden dat je dus ergens in je huis dat ding kwijt moet zien te raken en ze zijn niet bepaald klein. daar komt nog een SWW en buffervat bij. veel W/W machines hebben geen inverter dus moeten een flinke buffer hebben om pendelen te verminderen.

en dingen zoals "opwarmen in de zomer" is niet een ding. dat werd vroeger geroepen maar daar zijn een paar rechtzaken inmiddels over gevoerd en de meeste spelers houden inmiddels wijs hun mond daarover.

passief koelen is niet iets waar je wat van moet verwachten met vloerverwarming. het effect is minimaal op zijn best.

TL;DR: nee, dat geld ga je NOOIT terugzien. qua efficientie is het indentiek en leunt zelfs in het voordeel voor de lucht/water machines momenteel als je naar de practische resultaten gaat kijken.

ps: als het vershil maar 9k is tussen een L/W en een W/W word je genaaid op de L/W installatie. een simpele L/W installatie kost nog geen 5k in materiaal met aftrek van de subsidie.

persoonlijk noot: bronsystemen zijn een berg gezeik vaak als je er wat mee hebt en er is niemand met degelijke skills om je te helpen.

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-03-2023 19:35]

• roltor
In de zomer koel ik eigenlijk bijna altijd.
Via onze achtergevel, met een raampartij van 3,5 bij 3 meter, en via de slaapkamerramen, komt zoveel warmte van de zon binnen dat het anders alsnog goed opwarmt binnen.
De koeling werkt vooral op de begane grond goed, op de slaapkamers is het vaak wat warmer.

Een ander voordeel vind ik dat bij -10 buitentemperatuur de warmtepomp alsnog water van 10 graden omhoog pompt. Er is dus geen minimum buitentemperatuur waaronder hij niet werkt.

• flippy
  • Niet online

flippy

roltor schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:35:
[...]
Een ander voordeel vind ik dat bij -10 buitentemperatuur de warmtepomp alsnog water van 10 graden omhoog pompt. Er is dus geen minimum buitentemperatuur waaronder hij niet werkt.
tenzij het buiten aanhoudend -20 of nog kouder is dat niet echt een issue. de gemiddede temperatuur tijdens stookuren in de winter is rond de 7 a 10 graden in nederland. grofweg hetzelfde als een bron.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 06:26
En hebben we dan nog ervaring met de grootte van een sww vat? De vloeroppervlakte is ongeveer gelijk, het blijft een groot ding maar ik denk dan ‘hoe groter hoe beter’. Kost het nog veel meer energie om 300 liter warm te houden ipv 200 liter? En gaat je verwarmingswater eerst nog met een spiraal door je vat heen om voor te verwarmen?

• deejeebv
  • Laatst online: 20:22
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:29:
[...]

bronnen moet je alleen doen als je de geldpest hebt. warmtepomp IN je huis levert onherroepelijk meer overlast op (voor jezelf) dan dat ding buiten ergens achterin de tuin. als je een lichte slaper bent gaat die constante dreunende koelkast (das het geluid die veel mensen omschijven) vies snel vervelen. tenzij je natuurlijk in maatje gooise villa woont. in wat normalere huizen moet je ook rekening houden dat je dus ergens in je huis dat ding kwijt moet zien te raken en ze zijn niet bepaald klein. daar komt nog een SWW en buffervat bij. veel W/W machines hebben geen inverter dus moeten een flinke buffer hebben om pendelen te verminderen.

en dingen zoals "opwarmen in de zomer" is niet een ding. dat werd vroeger geroepen maar daar zijn een paar rechtzaken inmiddels over gevoerd en de meeste spelers houden inmiddels wijs hun mond daarover.

passief koelen is niet iets waar je wat van moet verwachten met vloerverwarming. het effect is minimaal op zijn best.

TL;DR: nee, dat geld ga je NOOIT terugzien. qua efficientie is het indentiek en leunt zelfs in het voordeel voor de lucht/water machines momenteel als je naar de practische resultaten gaat kijken.

ps: als het vershil maar 9k is tussen een L/W en een W/W word je genaaid op de L/W installatie. een simpele L/W installatie kost nog geen 5k in materiaal met aftrek van de subsidie.

persoonlijk noot: bronsystemen zijn een berg gezeik vaak als je er wat mee hebt en er is niemand met degelijke skills om je te helpen.
Dit is wel een heel erg ongenuanceerd verhaal.

• roltor
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:46:
[...]

tenzij het buiten aanhoudend -20 of nog kouder is dat niet echt een issue. de gemiddede temperatuur tijdens stookuren in de winter is rond de 7 a 10 graden in nederland. grofweg hetzelfde als een bron.
Ik ben het met je eens dat het niet echt een issue is. Toch is het lullig als je de hele nacht niet kunt verwarmen en 's ochtends een koud huis hebt.
Voor de meeste nieuwbouwwoningen geen probleem, maar ik heb ook een collega met een WP en ouder huis. Zijn buitenunit werkt tot -5 ongeveer.
Het gaat niet om de gemiddelde temperatuur, maar om de laagste buitentemperatuur. Ik hoef me nooit zorgen te maken dat het buiten te koud is, ook wel lekker.

Ik hoefde geen keuze te maken, de bodem warmtepomp was standaard, en ze hebben dus ook een apart hok in de hal waar hij staat. Modelletje grote koelkast.
Het geluid valt me mee, je hoort een lichte bromtoon. Onze cv in ons oude huis maakte een vervelender geluid vond ik, maar dat is persoonlijk.

Die 9000 euro ga je denk ik nooit terug verdienen, of je moet een prijskaartje hangen aan alle kleine voordelen (en nadelen) van een bodem warmtepomp.

• roltor
Bouwertje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:49:
En hebben we dan nog ervaring met de grootte van een sww vat? De vloeroppervlakte is ongeveer gelijk, het blijft een groot ding maar ik denk dan ‘hoe groter hoe beter’. Kost het nog veel meer energie om 300 liter warm te houden ipv 200 liter? En gaat je verwarmingswater eerst nog met een spiraal door je vat heen om voor te verwarmen?
Mijn warmtepomp heeft een vat met 180 liter.
Ik heb het huis pas gekocht nadat ze begonnen waren met bouwen en heb dus geen opties gekozen, dus ik weet niet of een groter vat mogelijk was.
Dit vat zit in de warmtepomp, het is dus 1 geheel. Ik neem aan dat een groter vat niet past en dus apart opgehangen moet worden.

Als je een groter gezin hebt, lijkt een groter vat me geen overbodige luxe. Mijn vrouw en ik kunnen nu goed achter elkaar aan douchen met de temperatuur van het vat op de normaal stand (47-52 graden). Maar als onze kinderen groter worden, zullen we wel wat moeten gaan plannen denk ik. Het opwarmen duurt ongeveer 45 minuten dus dat is best goed te doen.

Qua energie, geen idee, kun je vast uitrekenen.
Maar mijn warmtepomp gebruikt per jaar 1000 a 1200 kWh voor verwarmen, koelen en warm water. Dan kan wat extra verlies er wel af lijkt me ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

roltor schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Ik ben het met je eens dat het niet echt een issue is. Toch is het lullig als je de hele nacht niet kunt verwarmen en 's ochtends een koud huis hebt.
Voor de meeste nieuwbouwwoningen geen probleem, maar ik heb ook een collega met een WP en ouder huis. Zijn buitenunit werkt tot -5 ongeveer.
Het gaat niet om de gemiddelde temperatuur, maar om de laagste buitentemperatuur. Ik hoef me nooit zorgen te maken dat het buiten te koud is, ook wel lekker.
ik weet niet wat voor buitenunit die beste man heeft gekocht maar zelfs een "budget" panasonic gaat op zijn sloffen tot -20 en de specifieke koud weer modellen nog lager dan dat. de meeste ganbare mitsubishi modellen gaan tot -25 en zo voort. zelfs de LG's doen -20 tegenwoordig... over de chinese merken zullen de waardes wel iets conservatiever liggen in de praktijk.
deejeebv schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:52:
[...]
Dit is wel een heel erg ongenuanceerd verhaal.
yup.

lucht/water machines hebben hun nadelen maar die van water/water machines mogen ook zeker niet onder de tafel worden geduwd.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-03-2023 20:16]

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:54

vliegnerd

Nintendo fan.

@Bouwertje Je wil eigenlijk een zo groot mogelijk SWW vat. Dan kun je de temperatuur laag houden zodat de COP hoog blijft.

300L kost niet meer energie dan 200L, dat hangt van het verbruik af. Maar bij gelijk verbruik is 300L zuiniger. Wel meer ruimte.

Terugverdienen ga je die 9k nooit, maar in mijn tussenwoning zou een buitenunit onmogelijk zijn, ivm geluid op de erfgrens. Geluid binnen (4,5kW Itho WPU) valt heel erg mee. In de gang hoor je het zeker wel. In de master bedroom kun je niet horen of de verwarming aanstaat.

Passief koelen werkt fantastisch. Ik heb wel vloerverwarming op elke verdieping. Maar het is de hele zomer 21 graden geweest. Ook in de slaapkamers. Dat kan vast goedkoper met een airco wat betreft total lifetime costs, maar die buitenunit is voor mij onmogelijk met de huidige geluidswetgeving.

De L/W fanaten hebben gelijk als ze spammen dat je de meerprijs van een W/W warmtepomp nooit terugverdiend. Het extra rendement van w/w is minimaal omdat het in NL gewoon nooit koud is. Deze week is het dan wel koud, maar zoveel zon dat mijn warmtepomp niet hoeft te verwarmen. En als je SWW overdag maakt dan is een l/w soms zelfs efficiënter. Zelfs vandaag was de lucht 7 graden en mijn bron 10.

Maar als je geen herrie in je tuin wil of kan maken dan is het wel een optie, vind ik.
En passief koelen is geweldig en wordt steeds belangrijker is ons klimaat.

[Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 02-03-2023 20:21]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Vaevictis_
Om een indicatie te geven. Ik zit na 7 jaar op 9118 koeluren en 3577 verwarmings uren. Ik heb mijn wp wel aggressief ingesteld vanaf 19 graden buiten koelen. Dus vanaf de lente tot de herfst staat ie te koelen. Juist bij nieuwbouw (ik heb bijna een passiefhuis) is de koelvraag erg groot. @Bouwertje

Naast passieve koeling heb ik ook goede zonwering (screens en tarp) en natuurlijk uitstekende isolatie en goede luchtdichtheid en balansventilatie. Je moet naast passieve koeling dus ook andere maatregelen treffen. Bij ons nooit warmer dan 23 graden (bij 40 graden buiten). Het jaar rond tussen de 20 en 21 graden constant.

[Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-03-2023 20:24]

• roltor
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:13:
[...]

ik weet niet wat voor buitenunit die beste man heeft gekocht maar zelfs een "budget" panasonic gaat op zijn sloffen tot -20 en de specifieke koud weer modellen nog lager dan dat. de meeste ganbare mitsubishi modellen gaan tot -25 en zo voort. zelfs de LG's doen -20 tegenwoordig... over de chinese merken zullen de waardes wel iets conservatiever liggen in de praktijk.
Ik weet ook niet wat voor unit hij heeft, maar die hangt al een tijdje en hij heeft een houtkachel voor als het echt koud wordt, dus koud zal hij het niet krijgen gelukkig

• flippy
  • Niet online

flippy

roltor schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Ik weet ook niet wat voor unit hij heeft, maar die hangt al een tijdje en hij heeft een houtkachel voor als het echt koud wordt, dus koud zal hij het niet krijgen gelukkig
hoe dan ook is het erg vervelend voor hem. helemaal gezien de hoeveelheid geld die in zon project gaat.

stiekem ben ik wel beniewd naar de machine die hij heeft staan.

• Vaevictis_
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Ik heb zelf mijn warmteverlies berekening gedaan en gerekend met -10 graden terwijl het volgens isso 75 met -20 moet. Dan krijg je een andere vermogen. Ik kon van 12kW naar 8kW terug alleen aannemer dwong me om te tekenen voor afstandsverklaring van aansprakelijkheid. Het is allemaal goed uitgepakt komt ook omdat ik retrofit balansventilatie heb aangelegd.

• Stefannn
Bouwertje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:49:
Ik heb nu nog een hybride installatie, gas-cv van 15jaar oud, ik ben van 1600kuub gaas naar 400kuub gegaan middels een w/w warmtepompje van 3kW, ik ga het deze zomer uitbreiden, dan ben ik kwa verwarming wel van gas af.

Als de cv stuk gaat dan denk ik dat ik een doorstromer ga nemen. op 3x16A kan je maximaal 11kW zetten en dat is eigenlijk wat mager. Als je nieuwbouw hebt kan je een WTW op de afvoer zetten en dan zit je denk ik goed.

Verliezen van een boiler door afkoeling zijn behoorlijk groot. Voor wat betreft mijn ervaring 10% of meer per dag. cop bij verwarmen van zon boiler is behoorlijk laag.
Kortom... ik heb het nog niet werkend... maar ik zou een doorstromer met WTW op de afvoer overwegen.
Yep... 300l op temperatuur houden kost dus zo'n 50% meer als 200l

• flippy
  • Niet online

flippy

Vaevictis_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Ik heb zelf mijn warmteverlies berekening gedaan en gerekend met -10 graden terwijl het volgens isso 75 met -20 moet. Dan krijg je een andere vermogen. Ik kon van 12kW naar 8kW terug alleen aannemer dwong me om te tekenen voor afstandsverklaring van aansprakelijkheid. Het is allemaal goed uitgepakt komt ook omdat ik retrofit balansventilatie heb aangelegd.
dat is het probleem vaak, er word door aannemers te makkelijk gewezen naar een boekje ergens zonder even uit het raam te kijken.

aanhoudende temperaturen in zulke extremen komen simpelweg niet (meer) voor. in de afgelopen 10 jaar is het nog nooit een nacht geweest waar het aanhoudend -10 of zelfs kouder dan dat was. volgens mij was het ergens in 2011 of zo dat het een paar uurtjes -20 was ergens bij dronten of zo.

• Vaevictis_
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:35:
[...]

dat is het probleem vaak, er word door aannemers te makkelijk gewezen naar een boekje ergens zonder even uit het raam te kijken.

aanhoudende temperaturen in zulke extremen komen simpelweg niet (meer) voor. in de afgelopen 10 jaar is het nog nooit een nacht geweest waar het aanhoudend -10 of zelfs kouder dan dat was. volgens mij was het ergens in 2011 of zo dat het een paar uurtjes -20 was ergens bij dronten of zo.
Om een vakman te quoten "waar de norm verschijnt verdwijnt het verstand." een norm is een richtlijn afwijken mag altijd als het geen gevaar oplevert. Maar goed vakmensen zijn schaars en extra moeite doen is ook te veel gevraagd. Daarom heb ik alles zelf uitgezocht uiteraard met jullie mede tweakers en ook opleiding voor thermografie en passiefhuis vakman gevolgd. Als je weet waar je over praat dan sta je sterker in je schoenen. De argeloze consument gaat niet tegen een rapport van 50 pagina een ingenieursbureau in. :'(

• DutchKel
[...]

Ik kan me herinneren dat het de laatste paar jaar toch een tijd lang -10 is geweest in de nachten.

Waarschijnlijk woon je niet in Nederland, dan kan ik me wel voorstellen dat je met andere temperaturen rekening houd. De extremen worden elk jaar erger. Het wordt buiten in de zomer warmer dan gemiddeld en in de winter soms ook kouder dan gemiddeld.

De eerste winter van dit huis hebben we 1 week een ijzige kou gehad waardoor de warmtepomp het hier niet aankon omdat er teveel vocht in de muren zat. Dit was de winter van 2020/2021. Toen heeft er ook 1 week lang sneeuw gelegen en kon je in het lucht/water warmtepomp topic zien dat daar een voor een de warmtepompen uitvielen omdat ze waren ingesneeuwd en vastgevroren.

Edit: @Vaevictis_ het gaat voornamelijk mis hier dat het buffervat te snel op temperatuur is. Ik heb de temperatuur al erg laag staan en ‘s nachts is die nog eens 5 graden lager. Maar daardoor is het buffervat erg snel op temperatuur, maar ook weer snel afgekoeld. Ik heb helaas tijdelijk geen home assistant, dus ook geen grafiekjes bij de hand.

[Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 02-03-2023 20:49]

• Vaevictis_
[...]

Twee jaar geleden eens meegedaan met een experiment van warmtepompen internationaal. 3 dagen geen verwarming aan. Voor mijn huis koelde het rond het vriespunt 1 graad per dag af in de woonkamer. Dus als het nog eens flink koud gaat worden dan ben ik niet bang dat het huis niet warm is te krijgen of blijft. :9~

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Ik kan me herinneren dat het de laatste paar jaar toch een tijd lang -10 is geweest in de nachten.

Waarschijnlijk woon je niet in Nederland, dan kan ik me wel voorstellen dat je met andere temperaturen rekening houd. De extremen worden elk jaar erger. Het wordt buiten in de zomer warmer dan gemiddeld en in de winter soms ook kouder dan gemiddeld.

De eerste winter van dit huis hebben we 1 week een ijzige kou gehad waardoor de warmtepomp het hier niet aankon omdat er teveel vocht in de muren zat. Dit was de winter van 2020/2021. Toen heeft er ook 1 week lang sneeuw gelegen en kon je in het lucht/water warmtepomp topic zien dat daar een voor een de warmtepompen uitvielen omdat ze waren ingesneeuwd en vastgevroren.
-10 is ook geen probleem en lager ook niet de warmtepomp gaat alleen wat meer verbruiken als het vermogen te laag is. Dan kan het elektrisch element aanspringen en krijg je cop 1 verwarming. Ooit wel eens moeten inzetten in de winter bij -15 twee jaar geleden toen een buitenkraan waterleiding was geknapt. Ik had 50kWh per dag verbruikt, geen pretje maar wel een warm huis

Als je echt slim bezig bent kun je ook nog slim anticiperen op koude b.v. overdag als het iets warmer is wat hoger te stoken en dan is de warmtevraag ook minder groot in de nacht bij een constante temperatuur.

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:
[...]

even de -10 aantikken is wat anders dan aanhoudende -10. en dan nog is het niet een issue omdat alle standaard modellen tot -20 of verder kunnen.

en problemen met invriezen/sneeuwen en zo is niet echt iets wat je de schuld kan geven aan de warmtepomp, dat is toch echt de schuld van de installateur die het er te gemakkelijk vanaf maakt of te weinig kennis bezit. dat is niet veel anders dan een W/W machine die met een paar chemische ankers aan de vloer is vastgezet en de kopjes in grootmoeders kast laat trillen. zulke installaties heb ik er jhelaas al genoeg van gezien.

voor de grap nog ff gekeken, laagste temperatuur sinds ik de WP heb was -9.7 voor een paar uurtjes in februari 2021.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 02-03-2023 20:55]

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:51:
[...]

-10 is ook geen probleem en lager ook niet de warmtepomp gaat alleen wat meer verbruiken als het vermogen te laag is. Dan kan het elektrisch element aanspringen en krijg je cop 1 verwarming. Ooit wel eens moeten inzetten in de winter bij -15 twee jaar geleden toen een buitenkraan waterleiding was geknapt. Ik had 50kWh per dag verbruikt, geen pretje maar wel een warm huis

Als je echt slim bezig bent kun je ook nog slim anticiperen op koude b.v. overdag als het iets warmer is wat hoger te stoken en dan is de warmtevraag ook minder groot in de nacht bij een constante temperatuur.
Dat laatste heb ik al gedaan door een nacht verlaging van -5 graden in te stellen. Aangezien we overal moeten bezuinigen staat de verwarming op de benedenverdieping op 19 graden. Zelfs met een nacht verlaging van -5 graden kan die het in de woonkamer op 19 graden houden. Dus dat vind ik wel erg netjes. Dat is dus bij 0 graden buiten ongeveer 24-25 graden watertemperatuur.

• fishman
  • Laatst online: 23:26
Wauw, dat zijn wel een stapel botte uitspraken bij elkaar.
Mag ik vragen wat je ervaring is en waar je deze meningen op baseerd? Ben je installateur? Heb je zelf een W/W warmtepomp?

Ik heb mijn Nibe W/W pomp in de kelder staan, en ik heb zelfs de beperking van de compressor gehaald waardoor hij meer lawaai maakt. Toch hoor ik hem nooit. Ligt er dus echt aan waar je 'm neerzet en waar je slaap.
Een L/W warmtepomp staat vaak op het dak NAAST je slaapkamer, lijkt dat je die veel vaker hoort. En anders je buren zeker wel.

En wederom gaat het over de terugverdientijd, en wordt er alleen naar het financiele plaatje gekeken.
Voor mij is de W/W warmtepomp juist stiller en kan ik er ook mee koelen. Tuurlijk, als je die 9000 euro niet hebt, moet je naar een L/W pomp kijken, maar als je het geld kan missen (op onze hele verbouwing was het bedrag te overzien) zou ik het zeker weer kiezen. En om het dan meteen 'geldziek' te noemen is wel erg negatief. Gemiddels kopen Nederlanders inmiddels huizen van een half miljoen, dus vergis je niet hoeveel mensen dit bedrag best kunnen betalen.
Ik vind een airco niet fijn, want erg droge lucht. Voor mij is de vloerkoeling dus ideaal. Het haalt net een paar graden van je temperatuur af. Dit is vaak meer dan voldoende om goed te kunnen slapen. En doordat je vloer koel is en ik altijd met sokken loop ervaar ik ook echt een koel gevoel.

En ja, er zijn zeker nadelen: naast de hogere prijs ook een hogere luchtvochtigheid dan met een airco, maar op de extreme dagen heb ik daarvoor een losse ontvochtiger die ik kan aanzetten.

Wat bedoel je trouwens met "veel W/W machines hebben geen inverter"? Dat het aan/uit machines zijn en niet kunnen moduleren? Dat doet me alleen maar sterken in mijn vermoeden dat je jouw mening baseert op verouderde / niet correcte informatie. Tegenwoordig zijn W/W warmtepompen vaker WEL dan niet modulerend.

Maar ik hoop dat je het tegendeel kan bewijzen, dit forum is er om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren, en als ik het mis heb dan hoor ik het graag.
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:29:
[...]

• DutchKel
fishman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:01:
Mag ik vragen wat je ervaring is en waar je deze meningen op baseerd? Ben je installateur? Heb je zelf een W/W warmtepomp?

Ik heb mijn Nibe W/W pomp in de kelder staan, en ik heb zelfs de beperking van de compressor gehaald waardoor hij meer lawaai maakt. Toch hoor ik hem nooit. Ligt er dus echt aan waar je 'm neerzet en waar je slaap.
Een L/W warmtepomp staat vaak op het dak NAAST je slaapkamer, lijkt dat je die veel vaker hoort. En anders je buren zeker wel.

En wederom gaat het over de terugverdientijd, en wordt er alleen naar het financiele plaatje gekeken.
Voor mij is de W/W warmtepomp juist stiller en kan ik er ook mee koelen. Tuurlijk, als je die 9000 euro niet hebt, moet je naar een L/W pomp kijken, maar als je het geld kan missen (op onze hele verbouwing was het bedrag te overzien) zou ik het zeker weer kiezen. En om het dan meteen 'geldziek' te noemen is wel erg negatief. Gemiddels kopen Nederlanders inmiddels huizen van een half miljoen, dus vergis je niet hoeveel mensen dit bedrag best kunnen betalen.
Ik vind een airco niet fijn, want erg droge lucht. Voor mij is de vloerkoeling dus ideaal. Het haalt net een paar graden van je temperatuur af. Dit is vaak meer dan voldoende om goed te kunnen slapen. En doordat je vloer koel is en ik altijd met sokken loop ervaar ik ook echt een koel gevoel.

En ja, er zijn zeker nadelen: naast de hogere prijs ook een hogere luchtvochtigheid dan met een airco, maar op de extreme dagen heb ik daarvoor een losse ontvochtiger die ik kan aanzetten.

Wat bedoel je trouwens met "veel W/W machines hebben geen inverter"? Dat het aan/uit machines zijn en niet kunnen moduleren? Dat doet me alleen maar sterken in mijn vermoeden dat je jouw mening baseert op verouderde / niet correcte informatie. Tegenwoordig zijn W/W warmtepompen vaker WEL dan niet modulerend.

Maar ik hoop dat je het tegendeel kan bewijzen, dit forum is er om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren, en als ik het mis heb dan hoor ik het graag.

[...]
Ik twijfel ook heel sterk of @flippy wel een w/w warmtepomp heeft en/of echte ervaring. Hier staat de warmtepomp in de keuken en nog nooit heeft iemand die gehoord. Ze denken dat we in de keuken een hele grote voorraadkast hebben. Maar dan laat ik ze de warmtepomp zien en dan zijn ze stomverbaasd dat die daar staat. Ze hadden de warmtepomp juist op zolder verwacht.

• flippy
  • Niet online

flippy

fishman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:01:

[...]
DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Ik twijfel ook heel sterk of @flippy wel een w/w warmtepomp heeft en/of echte ervaring. Hier staat de warmtepomp in de keuken en nog nooit heeft iemand die gehoord. Ze denken dat we in de keuken een hele grote voorraadkast hebben. Maar dan laat ik ze de warmtepomp zien en dan zijn ze stomverbaasd dat die daar staat. Ze hadden de warmtepomp juist op zolder verwacht.
ik ben zelf servicemonteur. voor alle typen koelmachines. dus lucht en water. ik zit het hele jaar door problemen op te lossen, machines te repareren, af te stellen of onderhouden. en van 2kW tot 1500kW of meer vermogen.

dus mijn ervaring/kennis is iets meer dan de N=1 ervaring van de meeste tweakers hier

ja, er zijn veel mooie systemen en ook goed geinstalleerd die niet meer geluid maken dan een koelkast, in zowel lucht als wateruitvoering. er zijn er echter ook HEEL veel die minder tof zijn en ook minder tof zijn geinstaleerd. en dan krijgt de warmtepomp de schuld en niet de installateur. ik werkte vandaag nog toevallig aan een 30kW W/W warmtepomp die minder herrie maakte dan de cv ketel die ernaast hing. het kan zeker wel, maar daar zit dan ook een kostenplaatje aan en vereist de nodige vaardigheden in installatie en daar ontbreekt het gewoon te vaak aan met als resultaat dat een eigenaar uiteindelijk 40k armer is met een rammel in hun huis terwijl ze voor een fractie van het geld een L/W machine in de tuin hadden kunnen zetten.

• DutchKel
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:15:
[...]

[...]

ik ben zelf servicemonteur. voor alle typen koelmachines. dus lucht en water. ik zit het hele jaar door problemen op te lossen, machines te repareren, af te stellen of onderhouden. en van 2kW tot 1500kW of meer vermogen.

dus mijn ervaring/kennis is iets meer dan de N=1 ervaring van de meeste tweakers hier

ja, er zijn veel mooie systemen en ook goed geinstalleerd die niet meer geluid maken dan een koelkast, in zowel lucht als wateruitvoering. er zijn er echter ook HEEL veel die minder tof zijn en ook minder tof zijn geinstaleerd. en dan krijgt de warmtepomp de schuld en niet de installateur. ik werkte vandaag nog toevallig aan een 30kW W/W warmtepomp die minder herrie maakte dan de cv ketel die ernaast hing. het kan zeker wel, maar daar zit dan ook een kostenplaatje aan en vereist de nodige vaardigheden in installatie en daar ontbreekt het gewoon te vaak aan met als resultaat dat een eigenaar uiteindelijk 40k armer is met een rammel in hun huis terwijl ze voor een fractie van het geld een L/W machine in de tuin hadden kunnen zetten.
Ah dan snap ik het ook wel. Maar je ziet dan denk ik ook meer oudere warmtepompen. Ik heb in dit topic nog niemand horen klagen over het geluid, de meeste die hier komen hebben ook een redelijk recent model.

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:42:
[...]

Ah dan snap ik het ook wel. Maar je ziet dan denk ik ook meer oudere warmtepompen. Ik heb in dit topic nog niemand horen klagen over het geluid, de meeste die hier komen hebben ook een redelijk recent model.
er zijn helaas ook genoeg recente modellen die niet variabel zijn die nog steeds worden verkocht. deze zijn nog steeds de norm in het 10kW en groter segment. dus de wat toffere gooise villas en kleine bedrijfspanden of amsterdamse appartementencomplexen. in dat segment is variabel nog steeds de uitzondering, niet de regel. en omdat die goedkoper zijn ook zeer populair bij de gasketelinstallateur die maximaal wilt profiteren van de warmtepompgekte of grootinstallateur die gewoon een stapel buffertanks neerflikkert van een paar duizend liter per stuk....

de markt is helaas een stuk rotter dan men vaak denkt, en de warmtepomp krijgt de schuld uiteindelijk.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 02-03-2023 21:50]

• Vaevictis_
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:47:
[...]

er zijn helaas ook genoeg recente modellen die niet variabel zijn die nog steeds worden verkocht. deze zijn nog steeds de norm in het 10kW en groter segment. dus de wat toffere gooise villas en kleine bedrijfspanden of amsterdamse appartementencomplexen. in dat segment is variabel nog steeds de uitzondering, niet de regel. en omdat die goedkoper zijn ook zeer populair bij de gasketelinstallateur die maximaal wilt profiteren van de warmtepompgekte of grootinstallateur die gewoon een stapel buffertanks neerflikkert van een paar duizend liter per stuk....

de markt is helaas een stuk rotter dan men vaak denkt, en de warmtepomp krijgt de schuld uiteindelijk.
Variabel als in modulerend? Ik heb zelf een niet modulerende alpha innotec en die is echt heel stil staat ook in de garage ik schat 30dB van 1m afstand wat geruis verder niets. Ik heb ook geen buffervat maar de woonkamer is als overstort ingezet (80m2). Die is altijd dus wat warmer dan de rest van het huis.

• flippy
  • Niet online

flippy

Vaevictis_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Variabel als in modulerend? Ik heb zelf een niet modulerende alpha innotec en die is echt heel stil staat ook in de garage ik schat 30dB van 1m afstand wat geruis verder niets. Ik heb ook geen buffervat maar de woonkamer is als overstort ingezet (80m2). Die is altijd dus wat warmer dan de rest van het huis.
dat is helaas niet hoe de meeste installaties gemaakt worden/zijn. die worden gewoon neergeplemt met een paar honderd liter buffervat in de garage of zo en een stapel extra pompen.

niet vergeten dat veel mensen hier op tweakers wat meer opletten zullen we maar zeggen, het is niet een spiegel van de maatschappij. en het gros van de systemen worden gewoon neergezet zoals de installateur het verkoopt, en dat is altijd in hun voordeel, niet die van de eigenaar. en als de -bijgeleverde- trillingsdempende voetjes bijvoorbeeld een berg gezeik zijn om te monteren dan gaat de machine gewoon op de grond met een paar keilbouten vast want het is al half 5....

ik heb al meer dan het aantal vingers en tenen meegemaakt dat het zakje met de trillingsdempers nog gewoon in de bodem van de machine ligt of het frame waar de compressor in hangt nog vastzit met de transportbouten.... :F

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 02-03-2023 22:26]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 17:24
Koude dagen, meten is weten. Is gewoon gehalveerd.

https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/

https://www.wintergek.nl/...peratuur-winter-nederland

Op basis van deze data mijn pomp slag kleiner genomen (9kw ipv de 12kw die werd berekend). De december vorst periode, week max. gedraaid (als backup nog de CV, maar die is niet aangesprongen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:22:
[...]

dat is helaas niet hoe de meeste installaties gemaakt worden/zijn. die worden gewoon neergeplemt met een paar honderd liter buffervat in de garage of zo en een stapel extra pompen.

niet vergeten dat veel mensen hier op tweakers wat meer opletten zullen we maar zeggen, het is niet een spiegel van de maatschappij. en het gros van de systemen worden gewoon neergezet zoals de installateur het verkoopt, en dat is altijd in hun voordeel, niet die van de eigenaar. en als de -bijgeleverde- trillingsdempende voetjes bijvoorbeeld een berg gezeik zijn om te monteren dan gaat de machine gewoon op de grond met een paar keilbouten vast want het is al half 5....

ik heb al meer dan het aantal vingers en tenen meegemaakt dat het zakje met de trillingsdempers nog gewoon in de bodem van de machine ligt of het frame waar de compressor in hangt nog vastzit met de transportbouten.... :F
Ik weet het helaas bij mij werd tijdens faillissement van de aannemer de wp niet ingeregeld opgeleverd ook zonder buis isolatie en koelprint. Stond elektrisch te verwarmen. Na een half jaar kon ik de wp uitlezen en merkte dat bron in winter warmer werd een huis niet warm was te krijgen. Bleek dus warm en koud te zijn omgedraaid (rood op blauw aangesloten).

Heb toen met de onderaannemer gebeld die installatie had geplaatst en ook met Nathan projects maar die gaven geen garantie of support want er was niet voldaan aan de in bedrijfstelling. Kortom ik moest het maar uitzoeken. Uiteindelijk dus zelf alles naar gedaan en isolatie en koelprint nog wel kunnen regelen. Was een hele nare ervaring.

Als koper ben je geen klant alleen een melkkoe die niet te veel moet zeuren.

• DutchKel
Hier werd de warmtepomp verkeerd ingesteld. We hebben een warmtepomp met buffervat maar volgens de instellingen was er geen buffervat. De oplevering was in de zomer dus in de herfst kwamen we er pas achter dat die helemaal niet verwarmde. Het duurde wel even voordat de installateur erachter was wat er aan de hand was. Erna kreeg ik te horen dat hij officieel alleen gecertificeerd was om CV ketels te installeren en dat hij nog de cursussen van de warmtepompen moest doen (dit wilde hij ook wel doen want hij vond warmtepompen erg interessant).

Hij moest dus met Nathan overleggen wat er precies mis was omdat hij het zelf niet kon vinden.

Ik vond hem in elk geval wel erg eerlijk en open tegen mij, dat ervaarde ik dus als erg positief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Als de cv stuk gaat dan denk ik dat ik een doorstromer ga nemen. op 3x16A kan je maximaal 11kW zetten en dat is eigenlijk wat mager. Als je nieuwbouw hebt kan je een WTW op de afvoer zetten en dan zit je denk ik goed.
Doorstromer is nu al belachelijk duur in gebruik en als er een piek tarief komt ipv vastrecht elektriciteit zoals in BE, waarbij je voor de hoogste piek moet betalen nog veel duurder. Dat is wel eerlijk in de zin van “vervuiler betaalt”.
Doorstromers zouden verboden moeten worden.
Verliezen van een boiler door afkoeling zijn behoorlijk groot. Voor wat betreft mijn ervaring 10% of meer per dag. cop bij verwarmen van zon boiler is behoorlijk laag.
Verlies van een moderne WPB is veel lager en natuurkundig heeft een groter vat minder verlies. Minder oppervlak per volume eenheid. En lagere temp is minder verlies.

Ruimte is een ding natuurlijk.
Yep... 300l op temperatuur houden kost dus zo'n 50% meer als 200l
Dit ia echt niet waar. In de praktijk merk je het verschil niet.

In plaats van een doorstromer met hoge piekbelasting, wil je een WPB met een zo groot mogelijk vat en laag vermogen. Zodat je tijdens goedkope uren zo veel mogelijk op laag vermogen kan verwarmen.

Moet je wel de ruimte voor hebben, dus in bestaande bouw niet altijd eenvoudig.

Maar zelfs met een COP1 boilertje van 100L ben je nog goedkoper en beter af dan een doorstromer. Maar dan kun je niet lang douchen of bad vullen.

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-03 19:44
DutchKel schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:35:
Hier werd de warmtepomp verkeerd ingesteld. We hebben een warmtepomp met buffervat maar volgens de instellingen was er geen buffervat. De oplevering was in de zomer dus in de herfst kwamen we er pas achter dat die helemaal niet verwarmde. Het duurde wel even voordat de installateur erachter was wat er aan de hand was. Erna kreeg ik te horen dat hij officieel alleen gecertificeerd was om CV ketels te installeren en dat hij nog de cursussen van de warmtepompen moest doen (dit wilde hij ook wel doen want hij vond warmtepompen erg interessant).

Hij moest dus met Nathan overleggen wat er precies mis was omdat hij het zelf niet kon vinden.

Ik vond hem in elk geval wel erg eerlijk en open tegen mij, dat ervaarde ik dus als erg positief.
Ik snap het verschil tussen wel of geen buffervat in de instellingen van de pomp eigenlijk helemaal niet? Bij mij zit deze optie er ook op.

Een buffervat zorgt voor traagheid, in het systeem. Kan me voorstellen dat de pomp dat graag weet. Maar ik merk geen verschil in de regeling eigenlijk als ik switch.

Dus vermoed ik dat de buffer mode een functie erbij kan hebben waar het buffervat wordt verwarmd, los van de vloerverwarming oid? Misschien handig om in daluren wat goedkope stroom te gebruiken oid?

Weet jij / iemand wat die functie nou precies doet?

Thx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ddeklerk79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:56:
[...]

Ik snap het verschil tussen wel of geen buffervat in de instellingen van de pomp eigenlijk helemaal niet? Bij mij zit deze optie er ook op.

Een buffervat zorgt voor traagheid, in het systeem. Kan me voorstellen dat de pomp dat graag weet. Maar ik merk geen verschil in de regeling eigenlijk als ik switch.

Dus vermoed ik dat de buffer mode een functie erbij kan hebben waar het buffervat wordt verwarmd, los van de vloerverwarming oid? Misschien handig om in daluren wat goedkope stroom te gebruiken oid?

Thx
Een buffer zorgt ervoor dat de machine langer door kan lopen en pendelen verminderd, dat is in elk geval het idee, in de prakijk doet het bar weinig. Ook zorgt het ervoor dat je een hydraulische scheiding hebt tussen productie en afgifte. Dus kan er straffeloos kleppen dichtgedrukt worden.
Enigste wat het voor de warmtrpomp veranderd is dat de unit kijkt naar de tanktemperatuur en zijn enigste taak is om die tank warm te houden, hij negeert dan alle andere zaken behalve het setpoint van het uitgaande water en zal door blijven lopen todat de tank warm is, ongeacht wat de thermostaat(en) willen.

In de praktijk is een buffertank is wat je altijd moet zien te voorkomen omdat je gewoon magistraal veel efficientie op tafel laat liggen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:19
flippy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:15:
[...]

Een buffer zorgt ervoor dat de machine langer door kan lopen en pendelen verminderd, dat is in elk geval het idee, in de prakijk doet het bar weinig. Ook zorgt het ervoor dat je een hydraulische scheiding hebt tussen productie en afgifte. Dus kan er straffeloos kleppen dichtgedrukt worden.
Enigste wat het voor de warmtrpomp veranderd is dat de unit kijkt naar de tanktemperatuur en zijn enigste taak is om die tank warm te houden, hij negeert dan alle andere zaken behalve het setpoint van het uitgaande water en zal door blijven lopen todat de tank warm is, ongeacht wat de thermostaat(en) willen.

In de praktijk is een buffertank is wat je altijd moet zien te voorkomen omdat je gewoon magistraal veel efficientie op tafel laat liggen.
Ik probeer mijn buurman te helpen met verminderen van stook kosten. Maar wat is er eigenlijk goed te doen aan z'n buffervat (op het weghalen na). Enige wat ik kan bedenken is lage Ta hanteren en alle naregeling open. zijn verbruik voor het verwarmen ligt namelijk bijna 1.5x boven die van mij (l/w wp).

• Stefannn
vliegnerd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:48:
[...]

Doorstromer is nu al belachelijk duur in gebruik en als er een piek tarief komt ipv vastrecht elektriciteit zoals in BE, waarbij je voor de hoogste piek moet betalen nog veel duurder. Dat is wel eerlijk in de zin van “vervuiler betaalt”.
Doorstromers zouden verboden moeten worden.

[...]

Verlies van een moderne WPB is veel lager en natuurkundig heeft een groter vat minder verlies. Minder oppervlak per volume eenheid. En lagere temp is minder verlies.

Ruimte is een ding natuurlijk.

[...]

Dit ia echt niet waar. In de praktijk merk je het verschil niet.

In plaats van een doorstromer met hoge piekbelasting, wil je een WPB met een zo groot mogelijk vat en laag vermogen. Zodat je tijdens goedkope uren zo veel mogelijk op laag vermogen kan verwarmen.

Moet je wel de ruimte voor hebben, dus in bestaande bouw niet altijd eenvoudig.

Maar zelfs met een COP1 boilertje van 100L ben je nog goedkoper en beter af dan een doorstromer. Maar dan kun je niet lang douchen of bad vullen.
Meten is weten...
Ik heb een close-in boiler in de keuken. Die kost 0.7kWh per dag aan verlies als ik helemaal geen water gebruik.
Ik heb een 2000L buffervat voor mijn zonneboiler dat ooit bedoeld was voor verwarming maar warmtebehoefte van huis is in de winter veel hoger dan de opbrengst. Daar verloor ik met de standaard 5cm isolatie 11kWh per dag. Die isolatie heb ik inmiddels tot 35cm verhoogd.
Je hebt wel gelijk dat 200 liter >300 liter geen 50% extra verlies is, dat gaat kwadratisch dus 25% extra.
Ik ben absoluut niet gecharmeerd van de standaard isolatie van boilervaten. die is vaak een redelijk goedkoop "niet zo goed isolerend" schuim (althans, toen ik mijn spullen 15 jaar geleden kocht).

Maar goed. Je kan het gewoon uitrekenen.
Een vat van 1m hoog, 0.5m diameter heeft 200l inhoud.
bij 5cm isolatie met piepschuim met een K van 0.037 heb je dan 1.7kWh/dag verlies als het vat op 60 graden staat in een omgeving van 10graden.
Met een vat van 1m hoog, 0,63m diameter van 300l wordt dat 2.3kWh/dag verlies.

Maar... dat is met piepschuim isolatie... in mijn tijd zat er een soort matras-schuim omheen dat 1.5 a 2x slechter isoleerde.

Of een doorstromer een goed idee is hangt erg van het gebruik af. Daarom gaf ik het als overweging, niet als "de" oplossing.
Bad mee vol laten lopen zou ik niet doen.
Ik zit hier thuis zonder kinderen met alleen mijn vrouw. We douchen beiden 1x per dag kort. Ik zie die doorstromer nog wel een voordeel hebben. WtW op afvoer lijkt me dan wel erg handig.
Sowieso zou ik die WtW op afvoer aanleggen in een nieuwbouwhuis. Ook als je toch voor een boiler gaat kan je dan een kleinere nemen. En dan een extra laag isolatie er omheen in de vrijgekomen ruimte.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Meten is weten...
Ik heb een close-in boiler in de keuken. Die kost 0.7kWh per dag aan verlies als ik helemaal geen water gebruik.
Ja, isolatie van die dingen is (was) echt dramatisch.

Mijn Quooker combi (15l 60 graden equivalent, maar volgens mij zit er 7 liter water onder druk in) lekt 0,2 tot 0,3 kWh per dag. (Het standby verbruik is lastig te meten, dat ding warmt op met korte pulsen, dus het is lastig om goed te meten om zo het echte verbruik aan warm/kokend water eraf te halen) Verder is het hotfill, dus het rekenen is helemaal lastig.

Mijn 200l vat (standaard Itho daalderop bij WPU 5G zoals veel in nieuwbouw geplaatst) is natuurlijk niet goed genoeg geisoleerd, maar de lekkage valt mee.
Ik kan het helaas ook weer slecht meten omdat ik de hele tijd SWW gebruik.
In de zomervakantie had ik het vat uitgezet met de hoop om de afkoelcurve te meten: Software fout, geen data. |:( |:(
Maar ik schat 3 graden per dag bij 52 graden. (0,7 kWh thermisch en dan ga ik dat weer met gemiddeld COP 4 verwarmen).
Je hebt wel gelijk dat 200 liter >300 liter geen 50% extra verlies is, dat gaat kwadratisch dus 25% extra.
En je kunt de temperatuur dan natuurlijk nog verlagen om nog meer van die 25% "terug te winnen". Als je dan zorgt dat de isolatie goed is, dan is het verschil echt klein.
Ik ben absoluut niet gecharmeerd van de standaard isolatie van boilervaten. die is vaak een redelijk goedkoop "niet zo goed isolerend" schuim (althans, toen ik mijn spullen 15 jaar geleden kocht).
Ja, dramatisch slecht. Alles was tot 2 jaar geleden ofzo gebaseerd op vrijwel gratis energie en gewoon alles laten weglekken en verbrassen. 8)7
bij 5cm isolatie met piepschuim met een K van 0.037 heb je dan 1.7kWh/dag verlies als het vat op 60 graden staat in een omgeving van 10graden.
Mijn standaard nieuwbouw "er valt niets te kiezen" Itho daalderop 200L vat is dus iets beter.
Als je dat 300l vat op 50 graden verwarmd, dan is er toch nauwelijks verschil?
Als ik de keuze had, zou ik daarom altijd voor een 300L gaan. Kun je in de zomermaanden ook nog heel langzaam (100% zonnestroom) verwarmen. Maar jouw idee hieronder om een kleinere boiler beter te isoleren, is natuurlijk ook een goed idee. (Eigenlijk moet je beide doen, maar zoveel ruimte is onrealistisch).
Of een doorstromer een goed idee is hangt erg van het gebruik af. Daarom gaf ik het als overweging, niet als "de" oplossing.
Ik zit hier thuis zonder kinderen met alleen mijn vrouw. We douchen beiden 1x per dag kort. Ik zie die doorstromer nog wel een voordeel hebben. WtW op afvoer lijkt me dan wel erg handig.
Is een kleine (desnoods COP1) boiler dan niet goedkoper? Ik zag (youtube?) meerdere voorbeelden van een kleine hotfill boiler die dan niet hotfill was aangesloten. Dat elektrisch element heeft laag vermogen, zodat je 100% zonnestroom kan gebruiken. Als je dan ook nog op de goedkope momenten in de nacht gaat verwarmen, kun je douchen zonder die pieken. Je kunt erop wachten dat wij ook een tarief gaan krijgen gebaseerd op de grootste pieken.
Sowieso zou ik die WtW op afvoer aanleggen in een nieuwbouwhuis. Ook als je toch voor een boiler gaat kan je dan een kleinere nemen. En dan een extra laag isolatie er omheen in de vrijgekomen ruimte.
Ja, die dingen moeten gewoon verplicht worden in de BENG/bouwbesluit. Dat er nu nog nieuwbouwwoning zonder gebouwd worden is echt van de zotte. Het is niet alsof er hoogwaardige tech met leveringsproblemen in kan zitten ofzo. In mijn huis heeft de douche WTW het hoogste thermisch vermogen van de hele installatie >:)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Meten is weten...
Ik heb een 2000L buffervat voor mijn zonneboiler dat ooit bedoeld was voor verwarming maar warmtebehoefte van huis is in de winter veel hoger dan de opbrengst. Daar verloor ik met de standaard 5cm isolatie 11kWh per dag. Die isolatie heb ik inmiddels tot 35cm verhoogd.

Maar... dat is met piepschuim isolatie... in mijn tijd zat er een soort matras-schuim omheen dat 1.5 a 2x slechter isoleerde.

Wat betreft doorstromer is net zoals bij IR panelen voor situationeel gebruik prima en goedkope oplossing als je structureel en veelvuldig gaat gebruiken kun je beter naar een andere oplossing kijken. Heb laatst een doorstromer geadviseerd in de garage met spoelbak daar loopt geen warm waterleiding en diegene had 1x per week wat warm water nodig. Een boiler is dan duurder en zonde van energieverlies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

xoror schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Ik probeer mijn buurman te helpen met verminderen van stook kosten. Maar wat is er eigenlijk goed te doen aan z'n buffervat (op het weghalen na). Enige wat ik kan bedenken is lage Ta hanteren en alle naregeling open. zijn verbruik voor het verwarmen ligt namelijk bijna 1.5x boven die van mij (l/w wp).
Tank met metertje leiding ertussenuit halen, naregeling eruit, pomploze verdelers en de WAR strak afregelen zodat je zo lang mogelijke runs maakt. Dat is de manier om het maximale uit het systeem te halen. Elke 10 graden verlaging van de Ta is tussen de 15 en 20 procent minder energieverbruik.

• Vaevictis_
flippy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Tank met metertje leiding ertussenuit halen, naregeling eruit, pomploze verdelers en de WAR strak afregelen zodat je zo lang mogelijke runs maakt. Dat is de manier om het maximale uit het systeem te halen. Elke 10 graden verlaging van de Ta is tussen de 15 en 20 procent minder energieverbruik.
De war dat is een goede ik kon de war blijkbaar niet uitschakelen want dan raakt het systeem in de war. :+
Heb uiteindelijk de invloedsfactor van de ruimte thermostaat vergroot en nu gaat het wel goed. Ta verlagen is trail en error even zien hoe het systeem reageert en of het nog wel binnen normale tijd op temperatuur komt / blijft. Bij 27 graden uiteindelijk gestopt stond ooit op 35 graden bij oplevering.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:19
maar bij een W/W wil je toch ook zo laag mogelijke Ta, en desnoods 24/7 door draaien? Eigenlijk wil je temp gewoon constant houden toch? Want afkoelen en weer op temp brengen schiet toch bij een w/w ook niet op?
(voor mijn gevoel werkt het allemaal zelfde, behalve dat stukje bodem vs lucht en passief koelen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
Ddeklerk79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:56:
[...]

Thx
Wij hebben een master-master systeem. We hebben dus op elke kamer thermostaten hangen die alleen de vloerverwarming open of dicht zet. Deze thermostaten hebben geen weet van een warmtepomp of cv ketel, ze weten alleen dat er gekoeld water of verwarmd water doorheen stroomt.

De warmtepomp heeft dus ook geen thermostaat die hem aanstuurt. Die zorgt er alleen voor dat het buffervat op de juiste temperatuur is om te kunnen verwarmen of koelen.

Wij kunnen dus ook elke kamer afzonderlijk verwarmen of koelen zonder dat we 1 zone perse open moeten hebben staan.

Omdat de warmtepomp niet wordt aangestuurd met een thermostaat doet die niks op het moment dat hij niet weet dat er een buffervat is aangesloten. Als je meld dat er een buffervat is dan zorgt die er dus voor dat het buffervat op temperatuur is en gebruikt die ook de sensor van het buffervat om te controleren hoe warm het water daarin is.

Het buffervat heeft in mijn geval dus 2 voordelen:
-minder pendelen
-ik kan elke kamer helemaal afzonderlijk van andere kamers verwarmen of koelen

• Stefannn
vliegnerd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:18:
[...]

Ja, isolatie van die dingen is (was) echt dramatisch.

Mijn Quooker combi (15l 60 graden equivalent, maar volgens mij zit er 7 liter water onder druk in) lekt 0,2 tot 0,3 kWh per dag. (Het standby verbruik is lastig te meten, dat ding warmt op met korte pulsen, dus het is lastig om goed te meten om zo het echte verbruik aan warm/kokend water eraf te halen) Verder is het hotfill, dus het rekenen is helemaal lastig.

Mijn 200l vat (standaard Itho daalderop bij WPU 5G zoals veel in nieuwbouw geplaatst) is natuurlijk niet goed genoeg geisoleerd, maar de lekkage valt mee.
Ik kan het helaas ook weer slecht meten omdat ik de hele tijd SWW gebruik.
In de zomervakantie had ik het vat uitgezet met de hoop om de afkoelcurve te meten: Software fout, geen data. |:( |:(
Maar ik schat 3 graden per dag bij 52 graden. (0,7 kWh thermisch en dan ga ik dat weer met gemiddeld COP 4 verwarmen).

[...]

En je kunt de temperatuur dan natuurlijk nog verlagen om nog meer van die 25% "terug te winnen". Als je dan zorgt dat de isolatie goed is, dan is het verschil echt klein.

[...]

Ja, dramatisch slecht. Alles was tot 2 jaar geleden ofzo gebaseerd op vrijwel gratis energie en gewoon alles laten weglekken en verbrassen. 8)7

[...]

Mijn standaard nieuwbouw "er valt niets te kiezen" Itho daalderop 200L vat is dus iets beter.
Als je dat 300l vat op 50 graden verwarmd, dan is er toch nauwelijks verschil?
Als ik de keuze had, zou ik daarom altijd voor een 300L gaan. Kun je in de zomermaanden ook nog heel langzaam (100% zonnestroom) verwarmen. Maar jouw idee hieronder om een kleinere boiler beter te isoleren, is natuurlijk ook een goed idee. (Eigenlijk moet je beide doen, maar zoveel ruimte is onrealistisch).

[...]

Is een kleine (desnoods COP1) boiler dan niet goedkoper? Ik zag (youtube?) meerdere voorbeelden van een kleine hotfill boiler die dan niet hotfill was aangesloten. Dat elektrisch element heeft laag vermogen, zodat je 100% zonnestroom kan gebruiken. Als je dan ook nog op de goedkope momenten in de nacht gaat verwarmen, kun je douchen zonder die pieken. Je kunt erop wachten dat wij ook een tarief gaan krijgen gebaseerd op de grootste pieken.

[...]

Ja, die dingen moeten gewoon verplicht worden in de BENG/bouwbesluit. Dat er nu nog nieuwbouwwoning zonder gebouwd worden is echt van de zotte. Het is niet alsof er hoogwaardige tech met leveringsproblemen in kan zitten ofzo. In mijn huis heeft de douche WTW het hoogste thermisch vermogen van de hele installatie >:)
Lek verbruik van de close in boiler heb ik gemeten door er een stekker-kWh meter op te zetten en 2 weken braaf elke avond voor het slapen en sochtends bij het opstaan af te lezen.
Verbruik was eerst 2x groter. Leidingen isoleren en temperatuur op absolute minimum legionella vereiste zetten hielp een factor 2. Als plintboiler kan er geen extra isolatie omheen.

Verlies van grote vat heb ik inderdaad bepaald aan de hand van afkoelvurve. Automatisch monitoren over een paar weken en je hebt genoeg data voor een schatting.

Doorstromer is dus inderdaad extreem situatie afhankelijk.

Vraag: al enig idee hoe dat capaciteits tarief eruit gaat zien? Dan veranderen alle sommetjes natuurlijk.

• Stefannn
DutchKel schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Wij hebben een master-master systeem. We hebben dus op elke kamer thermostaten hangen die alleen de vloerverwarming open of dicht zet. Deze thermostaten hebben geen weet van een warmtepomp of cv ketel, ze weten alleen dat er gekoeld water of verwarmd water doorheen stroomt.

De warmtepomp heeft dus ook geen thermostaat die hem aanstuurt. Die zorgt er alleen voor dat het buffervat op de juiste temperatuur is om te kunnen verwarmen of koelen.

Wij kunnen dus ook elke kamer afzonderlijk verwarmen of koelen zonder dat we 1 zone perse open moeten hebben staan.

Omdat de warmtepomp niet wordt aangestuurd met een thermostaat doet die niks op het moment dat hij niet weet dat er een buffervat is aangesloten. Als je meld dat er een buffervat is dan zorgt die er dus voor dat het buffervat op temperatuur is en gebruikt die ook de sensor van het buffervat om te controleren hoe warm het water daarin is.

Het buffervat heeft in mijn geval dus 2 voordelen:
-minder pendelen
-ik kan elke kamer helemaal afzonderlijk van andere kamers verwarmen of koelen
Als iets eenmaal zit ga je het niet veranderen. En het maakt uit of je alles via een home automation in de hand hebt of niet.

Maar..
Ik heb vloerverwarming in de serre. Ik heb een simpele aan/uit warmtepomp maar ik gebruik de vloerverwarming als buffer. Dan heb je geen buffervat nodig. Scheelt ook weer stroom voor een extra pomp die er dan niet is.
Maximaal 1x per uur schakelen gaat prima, misschien nog wel minder.
Alles hangt altijd van dimensionering af.

• DutchKel
Stefannn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Als iets eenmaal zit ga je het niet veranderen. En het maakt uit of je alles via een home automation in de hand hebt of niet.

Maar..
Ik heb vloerverwarming in de serre. Ik heb een simpele aan/uit warmtepomp maar ik gebruik de vloerverwarming als buffer. Dan heb je geen buffervat nodig. Scheelt ook weer stroom voor een extra pomp die er dan niet is.
Maximaal 1x per uur schakelen gaat prima, misschien nog wel minder.
Alles hangt altijd van dimensionering af.
Het is wel een groot verschil of je alleen vloerverwarming in de serre hebt en dus met de thermostaat van de warmtepomp alles kunt regelen of in het hele huis en je wilt het per kamer regelen zonder dat de benedenverdieping of iets anders verwarmd wordt.

• Stefannn
DutchKel schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Het is wel een groot verschil of je alleen vloerverwarming in de serre hebt en dus met de thermostaat van de warmtepomp alles kunt regelen of in het hele huis en je wilt het per kamer regelen zonder dat de benedenverdieping of iets anders verwarmd wordt.
Het is sowieso maatwerk waar je als tweaker goed over na moet denken.

Ik regel alles individueel. Radiatoren in woonkamer en werkkamer, vloerverwarming in de serre. Ik meet de tijd dat de warmtepomp aan of uit staat. Als hij te kort aan staat mag hij een stukje nalopen in de vloerverwarming.

Zal ook van de dimensionering afhangen. Als de warmtepomp aanslaat voor de woonkamer heeft hij eigenlijk sowieso wel een half uur nodig om de hysteresis delta te overbruggen.
Ik heb maar een kleintje van 3kw.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Vraag: al enig idee hoe dat capaciteits tarief eruit gaat zien? Dan veranderen alle sommetjes natuurlijk.
In Vlaanderen is het nu als volgt: (https://www.mijnenergie.be/capaciteitstarief/)

"Het gemiddelde verbruik gedurende vijftien minuten noemen we het kwartiervermogen (in kW). De maandpiek is gelijk aan het hoogste kwartiervermogen in één maand."

Je betaalt de netbeheerderskosten op basis van dat hoogste kwartiervermogen. De laagste waarde is 2,5 kW. Dat is het basistarief. Verbruik je in een maand meer, dan betaal je de volgende maand een hogere netbeheerderstarief/vastrecht.

De prijzen weet ik natuurlijk niet. Maar in een scenario met meer duurzame energie (marginale kosten naar nul, maar veel meer kosten voor uitbreiding van het elektriciteitsnet) kun je verwachten dat de kosten voor elektriciteit verschuiven naar meer vastrecht.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
vliegnerd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
De prijzen weet ik natuurlijk niet. Maar in een scenario met meer duurzame energie (marginale kosten naar nul, maar veel meer kosten voor uitbreiding van het elektriciteitsnet) kun je verwachten dat de kosten voor elektriciteit verschuiven naar meer vastrecht.
in een maatschappij waar we minder elektriciteit afnemen op jaarbasis (wegens veel meer mensen met zonnepanelen), gaat er idd een verschuiving zijn naar 'vaste' kosten (of toch een ondergrens, zoals deze 2.5kW maandpiek). Anders blijf je minder en minder betalen voor het net, omdat je afname altijd maar kleiner wordt. Sommige hadden op den duur een 0-factuur met terugdraaiende tellers.

Indien we straks weer meer gaan verbruiken (EV + WP), dan heb je idd baat bij mooi spreiden/slim aansturen, zodat je minder in het net moet investeren.

Ik vindt het wel spijtig dat er een ondergrens is voor maandpieken. Gemeenschappelijke stukken in flats hebben bijna geen pieken. De meeste appartementen/studios ook maar beperkt. 2de verblijven hetzelfde.

Ik beschouw het alvast als een vastrecht + 'boete' als je zwaardere pieken veroorzaakt.

• Stefannn
vliegnerd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
[...]

In Vlaanderen is het nu als volgt: (https://www.mijnenergie.be/capaciteitstarief/)

"Het gemiddelde verbruik gedurende vijftien minuten noemen we het kwartiervermogen (in kW). De maandpiek is gelijk aan het hoogste kwartiervermogen in één maand."

Je betaalt de netbeheerderskosten op basis van dat hoogste kwartiervermogen. De laagste waarde is 2,5 kW. Dat is het basistarief. Verbruik je in een maand meer, dan betaal je de volgende maand een hogere netbeheerderstarief/vastrecht.

Dank.
Oeps.. zo’n link had ik ook kunnen vinden. Kennelijk wat “over de grens Google angst”.

Betekent dat dan dat je theoretisch alle verbruikers kan uitschakelen en dan 5 minuten douchen met een 15kW doorstromer en dan 10 minuten niks gebruiken en dan op 5kW tarief uitkomt?
Dat ga ik denk ik niet zo maken… maar “in principe”?

Enerzijds jammer, ik houd nu na salderen nog Electra over. Anderzijds is de huidige situatie onhoudbaar. En voor een tweaker ligt er weer een flink knutsel project klaar. Dat is wel weer leuk.

Voorlopig even niet. De cv is 15 jaar maar doet het nog prima. Hij slijt niet zoveel meer omdat 80% inmiddels op de warmtepomp zit. Ik wacht het rustig even af.

Dank voor de info.

Ahum… een beetje off-topic an de originele poster.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Betekent dat dan dat je theoretisch alle verbruikers kan uitschakelen en dan 5 minuten douchen met een 15kW doorstromer en dan 10 minuten niks gebruiken en dan op 5kW tarief uitkomt?
Dat ga ik denk ik niet zo maken… maar “in principe”?
Ja, klopt. Daarom zou ik niet aan zo'n doorstromer beginnen. Want als je hem eenmaal hebt en wij gaan net als Vlaanderen naar zo'n capaciteitstarief, dan zit je. Je kunt niet spreiden met zo'n ding.

Dat is ook heel "eerlijk". Als je doet wat jij beschrijft dan belast je het net ook heel zwaar. En de vlieger "maar je moet naar het gemiddelde van alle gebruikers kijken" gaat hier niet op: Iedereen doucht immers tussen 6 en 8 u 's ochtends en zowat niemand om 13u 's middags. Niemand gebruikt zijn 11kW inductiefornuis + ovens om 3u 's nachts maar iedereen tussen 17u en 19u.
(Die pieken hebben natuurlijk ook al hoge dynamische energieprijzen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:47:
flippy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:22:
niet vergeten dat veel mensen hier op tweakers wat meer opletten zullen we maar zeggen,
Maar da's wel de spijker op z'n kop hè :). Dus lekker niet aan mee doen: niet zo maar die WP de schuld geven hier, maar eenieder helpen goed op te letten :).

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk dat je die deskundige zelf bent: op welk budget / bij wat voor huis, en hoe graag gun je jezelf dat stukje onzichtbare luxe?

Ik kan je ook niet vertellen of je voor een Skoda, een BMW, of een OV-abonnement valt :P.

Enerzijds is 9000 euro weinig op de kosten van een heel huis. Anderzijds wordt dat huis ongetwijfeld 2 à 3x zo duur als je daarom altijd maar 'doen' zegt als een dergelijke afweging langs komt..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
vliegnerd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Ja, klopt. Daarom zou ik niet aan zo'n doorstromer beginnen. Want als je hem eenmaal hebt en wij gaan net als Vlaanderen naar zo'n capaciteitstarief, dan zit je. Je kunt niet spreiden met zo'n ding.

Dat is ook heel "eerlijk". Als je doet wat jij beschrijft dan belast je het net ook heel zwaar. En de vlieger "maar je moet naar het gemiddelde van alle gebruikers kijken" gaat hier niet op: Iedereen doucht immers tussen 6 en 8 u 's ochtends en zowat niemand om 13u 's middags. Niemand gebruikt zijn 11kW inductiefornuis + ovens om 3u 's nachts maar iedereen tussen 17u en 19u.
(Die pieken hebben natuurlijk ook al hoge dynamische energieprijzen).
Dank…
Ik zie nog wel een andere uitdaging.
Ik heb een sauna met 9kW heater :-).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
Een leuke en opmerkelijke verrassing.

Tot 2015 gebruikte ik 1600kuub gas.
Toen heb ik een Vaillant vws36 water/water 3kW warmtepomp geïnstalleerd alleen voor de vloerverwarming van de serre.
Sindsdien gebruik ik gemiddeld over jaren 800kuub gas
Van de zomer heb ik de radiatoren van de woonkamer er ook op aangesloten.
De 3 2meter radiatoren heb ik toen ook voorzien van 14computer fans.

over de aflopen 12 maanden heb ik 400kuub gas gebruikt, een mooie besparing.
Tot mijn verbazing echter is mijn electriciteitsgebruik met slechts 349kWh gestegen

Aangezien 1 kuub gas 10kWh geeft suggereert dit een cop van grofweg 11.

De cop van de warmtepomp heb ik met uitgebreide logging gemeten, die ligt op 3 a 3.5, misschien 4 in het voorjaar. Dus ik heb echt geen magic cop=11 warmtepomp.

Fun... en onverwachte leuke verrassing.

Mijn vermoeden is dat de cv heel erg inefficiënt was.
De 15jaar oude cv moduleert, maar de 26kW ketel regelt slechts tot 9kW terug.
Op de laagste 9kW stand kon ik (kennelijk) onmogelijk de radiatoren op een lage temperatuur houden.
En met name natuurlijk in voor & najaar waar de kleine warmtepomp het nu kan bijhouden terwijl die 9kW absolute overkill was.
Veel aan/uit schakelen is dan het gevolg. Met kennelijk overal een hoop verlies (in leidingen want die worden bij elke korte run opgewarmd).
En de fans zullen ook wel helpen (ook in de koude periodes als de cv moet bijspringen)

Zo zie je dat de isoleer-woede kennelijk een onverwacht neveneffect had.
Maar goed... een leuke verrassing :-)

[Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 03-03-2023 18:22]

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee