Ja, isolatie van die dingen is (was) echt dramatisch.
Mijn Quooker combi (15l 60 graden equivalent, maar volgens mij zit er 7 liter water onder druk in) lekt 0,2 tot 0,3 kWh per dag. (Het standby verbruik is lastig te meten, dat ding warmt op met korte pulsen, dus het is lastig om goed te meten om zo het echte verbruik aan warm/kokend water eraf te halen) Verder is het hotfill, dus het rekenen is helemaal lastig.
Mijn 200l vat (standaard Itho daalderop bij WPU 5G zoals veel in nieuwbouw geplaatst) is natuurlijk niet goed genoeg geisoleerd, maar de lekkage valt mee.
Ik kan het helaas ook weer slecht meten omdat ik de hele tijd SWW gebruik.
In de zomervakantie had ik het vat uitgezet met de hoop om de afkoelcurve te meten: Software fout, geen data.
Maar ik schat 3 graden per dag bij 52 graden. (0,7 kWh thermisch en dan ga ik dat weer met gemiddeld COP 4 verwarmen).
Je hebt wel gelijk dat 200 liter >300 liter geen 50% extra verlies is, dat gaat kwadratisch dus 25% extra.
En je kunt de temperatuur dan natuurlijk nog verlagen om nog meer van die 25% "terug te winnen". Als je dan zorgt dat de isolatie goed is, dan is het verschil echt klein.
Ik ben absoluut niet gecharmeerd van de standaard isolatie van boilervaten. die is vaak een redelijk goedkoop "niet zo goed isolerend" schuim (althans, toen ik mijn spullen 15 jaar geleden kocht).
Ja, dramatisch slecht. Alles was tot 2 jaar geleden ofzo gebaseerd op vrijwel gratis energie en gewoon alles laten weglekken en verbrassen.

Maar goed. Je kan het gewoon uitrekenen.
Een vat van 1m hoog, 0.5m diameter heeft 200l inhoud.
bij 5cm isolatie met piepschuim met een K van 0.037 heb je dan 1.7kWh/dag verlies als het vat op 60 graden staat in een omgeving van 10graden.
Met een vat van 1m hoog, 0,63m diameter van 300l wordt dat 2.3kWh/dag verlies.
Mijn standaard nieuwbouw "er valt niets te kiezen" Itho daalderop 200L vat is dus iets beter.
Als je dat 300l vat op 50 graden verwarmd, dan is er toch nauwelijks verschil?
Als ik de keuze had, zou ik daarom altijd voor een 300L gaan. Kun je in de zomermaanden ook nog heel langzaam (100% zonnestroom) verwarmen. Maar jouw idee hieronder om een kleinere boiler beter te isoleren, is natuurlijk ook een goed idee. (Eigenlijk moet je beide doen, maar zoveel ruimte is onrealistisch).
Of een doorstromer een goed idee is hangt erg van het gebruik af. Daarom gaf ik het als overweging, niet als "de" oplossing.
Bad mee vol laten lopen zou ik niet doen.
Ik zit hier thuis zonder kinderen met alleen mijn vrouw. We douchen beiden 1x per dag kort. Ik zie die doorstromer nog wel een voordeel hebben. WtW op afvoer lijkt me dan wel erg handig.
Is een kleine (desnoods COP1) boiler dan niet goedkoper? Ik zag (youtube?) meerdere voorbeelden van een kleine hotfill boiler die dan niet hotfill was aangesloten. Dat elektrisch element heeft laag vermogen, zodat je 100% zonnestroom kan gebruiken. Als je dan ook nog op de goedkope momenten in de nacht gaat verwarmen, kun je douchen zonder die pieken. Je kunt erop wachten dat wij ook een tarief gaan krijgen gebaseerd op de grootste pieken.
Sowieso zou ik die WtW op afvoer aanleggen in een nieuwbouwhuis. Ook als je toch voor een boiler gaat kan je dan een kleinere nemen. En dan een extra laag isolatie er omheen in de vrijgekomen ruimte.
Ja, die dingen moeten gewoon verplicht worden in de BENG/bouwbesluit. Dat er nu nog nieuwbouwwoning zonder gebouwd worden is echt van de zotte. Het is niet alsof er hoogwaardige tech met leveringsproblemen in kan zitten ofzo. In mijn huis heeft de douche WTW het hoogste thermisch vermogen van de hele installatie