Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 69 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ah, ik zie nu pas hoe dicht we na elkaar zaten, @DutchKel .

Een L/L is inderdaad ongeëvenaard effectief in even snel rondom het apparaat afkoelen. En daarmee ook de keuze als je 'tegen de hele omgeving in' één (slecht geïsoleerd) kamertje koud wilt houden.

Komt dus meteen met meer koude tocht dan ik tegen kan en is daarom al vrijwel uit mijn denken verbannen ;). Combineer dat met hoe strikt ik efficiënt en effectief onderscheid en dan snap je waar ik je kwijt was. Bedankt voor de toelichting 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Allen,

Zoals jullie wellicht weten hebben wij een Itho WPU3i (dacht 4e generatie).
Nadat deze een jaar of 5 prima gedraaid heeft zijn er januari 2022 problemen met het maken van warm water ontstaan.
Hierbij warmde de vloer op en het maken van warm water duurde eeuwig.
Destijds is een klep vervangen en waren de problemen opgelost.

Nu hebben we een vergelijkbaar probleem, namelijk dat:
- Het opwarmen van het boilervat vreselijk lang duurt. Dit was altijd iets van 1.5 uur ofzow,. Afgelopen week duurde het 12 uur, waarna ik de stekker eruit heb getrokken. Het vat was daarna nog niet op temperatuur.
Je vraagt je af waar die warmte blijft. Deze keer lijkt die niet in de vloer te verdwijnen, maar in de bron.
- Bij het starten van warm water maken is de deltaT over de bron 1.5 tot 2 Kelvin. Prima dus. Brontemperatuur is rond 12 graden Celsius. Ook prima. Over de loop van de tijd loopt de T-bron-in op totdat deze gelijk is aan T-bron-uit, of zelfs hierboven. Ik ben dus effectief de bron aan het opwarmen.

(Opemerking: bij verwarmingsmodus heb ik beschreven problemen niet. De gevraagde watertemperatuur bij verwarming is natuurlijk ook een stukje lager).

Is dit (wederom) een driewegklep die blijft hangen/kapot of is hier wat anders aan de hand. Ik kan er geen kaas van maken...

Hieronder een screenshot van vanmiddag, waarbij de WPU als een aantal 2,5 uur aan het stampen was om de boiler op te warmen. Let op: ik heb hier de spiraal maar even aangezet om de WPU te helpen. Je ziet duidelijk dat de T-bron-uit warmer is dan T-bron-in.
Pompen draaien allemaal goed.
Hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zzj8D1U4mHgwfbXQqqVEacMwnXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UqiLSlOG8EXq6v5SzsMf3Zb7.jpg?f=user_large

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 12:22
Kets_One schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:28:
Allen,

Zoals jullie wellicht weten hebben wij een Itho WPU3i (dacht 4e generatie).
Nadat deze een jaar of 5 prima gedraaid heeft zijn er januari 2022 problemen met het maken van warm water ontstaan.
Hierbij warmde de vloer op en het maken van warm water duurde eeuwig.
Destijds is een klep vervangen en waren de problemen opgelost.

Nu hebben we een vergelijkbaar probleem, namelijk dat:
- Het opwarmen van het boilervat vreselijk lang duurt. Dit was altijd iets van 1.5 uur ofzow,. Afgelopen week duurde het 12 uur, waarna ik de stekker eruit heb getrokken. Het vat was daarna nog niet op temperatuur.
Je vraagt je af waar die warmte blijft. Deze keer lijkt die niet in de vloer te verdwijnen, maar in de bron.
- Bij het starten van warm water maken is de deltaT over de bron 1.5 tot 2 Kelvin. Prima dus. Brontemperatuur is rond 12 graden Celsius. Ook prima. Over de loop van de tijd loopt de T-bron-in op totdat deze gelijk is aan T-bron-uit, of zelfs hierboven. Ik ben dus effectief de bron aan het opwarmen.

(Opemerking: bij verwarmingsmodus heb ik beschreven problemen niet. De gevraagde watertemperatuur bij verwarming is natuurlijk ook een stukje lager).

Is dit (wederom) een driewegklep die blijft hangen/kapot of is hier wat anders aan de hand. Ik kan er geen kaas van maken...

Hieronder een screenshot van vanmiddag, waarbij de WPU als een aantal 2,5 uur aan het stampen was om de boiler op te warmen. Let op: ik heb hier de spiraal maar even aangezet om de WPU te helpen. Je ziet duidelijk dat de T-bron-uit warmer is dan T-bron-in.
Hoe kan dit?

[Afbeelding]
Kun je ook passief koelen met de unit? Hoe loopt het water dan? Mogelijk gaat er dan warmte de bron in, en blijft er een andere klep hangen.

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-07 05:59
Wat is het verschil in energiegebruik (kWh) tussen een lucht/water warmtepomp en een water/water warmtepomp. Uiteraard zijn er aan een water/water warmtepomp andere aanleg kosten verbonden, maar is dit het op de lange termijn waard? Wat zijn de voor en nadelen voor verwarmen, koelen van een huis en sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Janneman70 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:49:
Wat is het verschil in energiegebruik (kWh) tussen een lucht/water warmtepomp en een water/water warmtepomp. Uiteraard zijn er aan een water/water warmtepomp andere aanleg kosten verbonden, maar is dit het op de lange termijn waard? Wat zijn de voor en nadelen voor verwarmen, koelen van een huis en sww?
1. Die vraag is al vaak gesteld. Even teruglezen geeft je een boel antwoorden.
2. Als je die vraag in dit topic stelt, krijg je heel andere antwoorden dan in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Janneman70 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:49:
In het kort: aanschafkosten ga je nooit terugverdienen tov L/W. De verschillen (voor- en nadelen is wellicht een te sterke bewoording) zijn idd al heel vaak toegelicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
"Nooit" vind ik ook een te sterke bewoording; hangt van teveel factoren en teveel koffiedik kijken af, waaronder hoe de energieprijzen op specifieke tijdstippen in het jaar zich gaan ontwikkelen.

Of het je waard is wordt evenwel doorgaans voornamelijk door andere voor- en nadelen bepaald.

Ten aanzien daarvan denk ik dat je met hier teruglezen al best ver komt; met name @Andrehj heeft het nl. op zich genomen de opmerkingen in dit W/W topic stevig te corrigeren waar hij geruchten en / of vooroordelen meent te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 00:09

Consulectro

Lekker bezig...

Gwaihir schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:47:
met name @Andrehj heeft het nl. op zich genomen de opmerkingen in dit W/W topic stevig te corrigeren waar hij geruchten en / of vooroordelen meent te zien.
Hij heeft zelf een L/W WP en een super geïsoleerd huis waardoor hij geen nadelen ondervindt van onder andere de "defrost" perioden die een buitenunit nodig heeft.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja.

Maar even ter verduidelijking: we moeten zeker ook niet doen alsof wij geen vooroordelen zouden hebben en nooit verkeerd / verouderd geïnformeerd zijn.

[De opmerking was bedoeld om de genuanceerde uitwisseling te promoten, niet om een 'war of the wps' te starten.]

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 28-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Eens, alle voor en nadelen zijn al eens in dit forum genoemd.
Indien je gemiddeld wat meer vermogen nodig hebt, dan heeft een W/W WP de voorkeur boven een L/W WP.
De grens ligt ergens (gevoelsmatig) rondom de 10kW.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Consulectro schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:58:
Indien je gemiddeld wat meer vermogen nodig hebt, dan heeft een W/W WP de voorkeur boven een L/W WP.
Oh? Die is nieuw voor mij. Vanwaar?

Denk je dan aan de 'aanrijdkosten' van een boorinstallatie? (Een dubbel zo grote bron is niet dubbel zo duur.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Gwaihir schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Oh? Die is nieuw voor mij. Vanwaar?

Denk je dan aan de 'aanrijdkosten' van een boorinstallatie? (Een dubbel zo grote bron is niet dubbel zo duur.)
De buitenunit wordt dan ook steeds groter (geluidsoverlast buren). Nadeel van een grondboring is dat het moet kunnen en mogen.
Een dubbel zo grote bron is inderdaad niet twee keer zo duur, dus daarom denk ik dat hoe groter de bron dit in het voordeel van de W/W WP uit gaat pakken.
En je moet het zien in het licht dat een bronboring een leven lang mee gaat.

En aangezien nieuwbouwhuizen tegenwoordig ver onder die grens liggen, moet ik @Andrehj op een aantal punten ook wel weer gelijk geven. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Consulectro op 28-01-2023 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Consulectro schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:52:
Hij heeft zelf een L/W WP en een super geïsoleerd huis waardoor hij geen nadelen ondervindt van onder andere de "defrost" perioden die een buitenunit nodig heeft.
Als een L/W WP gewoon aan vloerverwarming hangt, merk je echt niet dat een WP bij een defrost een paar minuten wat warmte uit de vloer trekt. Alleen met weinig warmte- en waterinhoud (dus met radiatoren, of, nog erger, convectoren) merk je dit.
En opgewarmde betonnen vloer heeft waanzinnig veel warmte-inhoud. En dat is onafhankelijk van de isolatiegraad van je woning.
(Sterker nog, bij een minder goed geïsoleerd huis zal de watertemperatuur hoger staan. Daardoor kun je zelfs nog meer warmte uit een vloer halen.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:11:
[...]
.....Daardoor kun je zelfs nog meer warmte uit een vloer halen.
Die je er daarvoor ingestopt hebt (dus lagere COP).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Consulectro schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Die je er daarvoor ingestopt hebt (dus lagere COP).
het belang werd hier gelegd op comfort, niet efficeintie. als je de geld discussie op wilt rakelen heeft W/W per definitie al verloren.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Nou,
Ik heb vandaag eens een mega experiment gedaan en het leek me dat er wellicht mensen zijn die dat interessant vinden.
Ik heb in 2018 een 2.5kW warmtepomp voor de vloerverwarming van de uitbouw geïnstalleerd. Die doet het prima tot zo'n 0 graden buitentemperatuur.
Aangezien ik in voor- en najaar capaciteit overhield heb ik de warmtepomp van de zomer omschakelbaar naar de radiatoren in de woonkamer gemaakt. Dat zijn 3 radiatoren van 2 meter met in totaal 15 radiator venitilators. De woonkamer is 60m2.

En nu heb ik eens gemeten hoe zich dat allemaal gedraagt.
Een mega experiment want ik moest een paar uur lang elk kwartier meten (de warmtepomp heeft geen logging).
de warmtepomp had eerst de hele nacht met 100% op de vloerverwarming gestaan.
Daarna 2uur met 100% op de radiatoren met fans OFF
Daarna 2 uur met 100% op de radiatoren met fans ON

Buitentemperatuur 3C
Bron is een horizontale grond wisselaar van 2x 100m 32mm tyleen.
(Ik heb 3x100m liggen maar ik heb 100m afgeschakeld voor dit experiment)

Zitehier het resultaat
locatieT geleverdT retourT bronT bron retourP electrischP geleverdcop
vloer uitbouw36.331.90.3-2.50.7kW2.2kW3.1
radiator woonkamer fan off35.731.30.2-2.60.7kW2.1kW3.1
radiator woonkamer fan on33.729.10.1-2.80.6kW2.2kW3.7

Conclusie:
  • Op zich werkt de warmtepomp goed op de radiatoren, zelfs bij de lage radiator temperatuur van 33.7C leveren ze 2.2kW warmte aan de kamer
  • De 2.2kW is wel erg weinig. maar dat wist ik. Het experiment dient om te concluderen of opschaling zin heeft
  • Ondanks de lage radiator temperatuur kreeg ik de woonkamer op 18 graden wat me niet tegenviel (goed geïsoleerd huis uit 2008)
  • bij gebruik van radiator ventilatoren:
    • reduceert de radiator temperatuur met 2 graden
    • wordt er 100W meer warmte geleverd
    • daalt elektrische consumptie met 100W
    • en stijgt de cop van 3.1 naar 3.7
    (maar de elektriciteit is door apparaat gemeten in stapjes van 100W dus dat kan ook 50 zijn)
  • Door de hogere cop bij gebruik van radiator ventilatoren haal je meer energie uit de bodem, als gevolg daarvan daalt de bron temperatuur van 0.3C naar 0.1C. Eigenlijk logisch, maar dat had ik me nooit gerealiseerd
Nu ik de radiatoren ook op de warmtepomp heb kan ik tot 6 a 8 graden buitentemperatuur zonder gas-bijstook.
Deze winter wilde ik kijken of de warmtepomp het op de radiatoren deed en of mijn bron het zou houden. Als het allemaal goed gaat wil ik van de zomer de capaciteit van de warmtepomp uitbreiden.

Zo te zien gaat het dus eigenlijk hartstikke goed.
Zo te zien kan ik eenzelfde warmtepomp bijplaatsen. Met radiator ventilatoren zal de radiator temperatuur dan denk ik net onder de 40 graden blijven en blijft de warmtepomp dus mooi in zijn werkgebied.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 28-01-2023 15:59 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Consulectro schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:58:
Eens, alle voor en nadelen zijn al eens in dit forum genoemd.
Ik ben heel tevreden met een 6 kW w/w warmtepomp in een supergeisoleerd huis. Jaarverbruik incl sww ca. 2000 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 28-01-2023 15:53 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Stefannn Op deze zonnige zaterdag? Hoe ligt je huis op de zon dan?

Die zon hield het hier lekker op temperatuur vanmiddag :). De WP is (na 121 uur) maar 'ns werkloos afgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:25:
@Stefannn Op deze zonnige zaterdag? Hoe ligt je huis op de zon dan?

Die zon hield het hier lekker op temperatuur vanmiddag :). De WP is (na 121 uur) maar 'ns werkloos afgeslagen.
De hele tijd de warmtepomp op de radiatoren in de woonkamer gehad. Daar staat de zon niet echt op en de muren zijn nog koud. Ik weet natuurlijk niet wat die zonder verwarming gedaan had maar vanmorgen stond die nog op 15.5.
De vloerverwarming van de aanbouw, met veel glas, op het zuiden heeft al die tijd uit gestaan maar die is inderdaad niet afgekoeld.

Door de bank genomen houd ik het tot 6 a 8 graden gasloos, met een aanbouw van 35m2 en een woonkamer van 60m2, met een warmtepomp van 2.2 a 2.4kW thermisch. Eerlijk gezegd vind ik dat best verbazingwekkend weinig.
Vandaag dus door de zon ook met 3 graden gasloos.

NB... mbt draaiuren: hij draait sinds 13januari 24/7, een run van 336 uren dus. Maar het is dan ook een kleintje.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 28-01-2023 16:45 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Interessant voor @Janneman70 :
Stefannn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:49:
Zitehier het resultaat
locatieT geleverdT retourT bronT bron retourP electrischP geleverdcop
vloer uitbouw36.331.90.3-2.50.7kW2.2kW3.1
radiator woonkamer fan off35.731.30.2-2.60.7kW2.1kW3.1
radiator woonkamer fan on33.729.10.1-2.80.6kW2.2kW3.7
Er wordt in dit topic altijd zo hoog opgegeven over de rendementen van W/W, maar die COP's kun je met L/W op een dag als vandaag ook makkelijk halen. En vandaag is beste een frisse winterdag, gemiddeld door de winter heen kan het met L/W nog best beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

Hoe kan dit?
Principeschema van de WPU 5G (geen idee of de 4G hetzelfde is, ik neem aan van wel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5sTF4s6zDP-fDtQ5CH08irxSjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SaKOTTsA4Ue13OwfLJfW48Rr.png?f=fotoalbum_large

Tussen 1 en 2 zie je het tapwater circuit met eigenlijk alleen de tapwaterpomp (Boilerpomp).
Je zegt dat de pomp allemaal goed draaien. Dat strepen we dus af.

De verwarming werkt wel, ik ga er dus vanuit dat het hele compressorcircuit alles onder T6/HPS/C1 werkt.

Je temperaturen van je bron zijn gelijk. Blijkbaar is de flow niet echt door de verdamper HX1 of daar gebeurt in ieder geval niet veel. Daar wordt geen warmte gewisseld.
Wat gebeurt er met T4 en T5, is daar een temperatuur verschil over tijdens SWW bedrijf? Als dat wel zo is, dan is het heel raar. EDIT: In je post zie je dit temperaturen. Die lijken mij niet ok. Helaas heb ik nu even geen echte getallen tijdens SWW bedrijf. Ik ga ze loggen, zodat ik ze morgen voor je heb ;-)

Driewegklep V2 zit wel precies in dit circuit, die zou ik dus echt als verdachte nummer 1 makeren. (Of eventueel V1).

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 28-01-2023 17:14 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:12:

[...]

Er wordt in dit topic altijd zo hoog opgegeven over de rendementen van W/W, maar die COP's kun je met L/W op een dag als vandaag ook makkelijk halen. En vandaag is beste een frisse winterdag, gemiddeld door de winter heen kan het met L/W nog best beter...
Klopt,
Wel enige kanttekeningen:
  • Dit betreft werkelijk gemeten stroomverbruik en werkelijk gemeten warmteopbrengst. Dat is altijd wat minder dan wat er in de specificaties staat. Dat moet je dus wel vergelijken met echte meetdata van een alternatief.
  • Dit betreft een horizontale Warmtewisselaar als bron en dat maakt het wel super goedkoop. Toen ik mijn huis in 2008 kocht heb ik een verticale bron overwogen maar dat kostte 8000euro en dat vond ik te veel. Mijn tuin lag toen nog braak en ik heb toen voor 600euro 300m slang op 1.5m ingegraven. Dat is zeer zeker minder effectief dan een verticale bron. Maar wel 7400euro goedkoper. De meeste WW referenties zullen dus wel met een verticale bron zijn. Die zou warmer moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-07 05:59
Het nadeel van zo’n groot topic is dat het 273 pagina’s zijn die van links naar rechts vliegen en al in 2015 begonnen is. Volgens mij is er best wel wat veranderd in warmtepompland (behalve de basistechniek). Wanneer je een buffervat (sww) en cv wilt gaan verwarmen staat er best veel info, maar ik miste nog een beetje het verschil in verbruik en de praktische bevindingen op echt koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Andrehj schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:12:

[...]

Dit is geen representatief voorbeeld. Kijk maar naar de T bron, die is erg laag voor W/W. Ter vergelijking: mijn COP voor alleen verwarming was de afgelopen dagen gemiddeld > 6.

Met SWW (1 run per dag, 178 liter van gemiddeld 25 graden tot 58 graden opwarmen)
woensdag: 5,51
donderdag: 5,18
vrijdag: 5,76

Ik weet het, dat is ook maar 1 voorbeeld, dus ook niet perse representatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Turrican schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Dit is geen representatief voorbeeld. Kijk maar naar de T bron, die is erg laag voor W/W. Ter vergelijking: mijn COP voor alleen verwarming was de afgelopen dagen gemiddeld > 6.

Met SWW (1 run per dag, 178 liter van gemiddeld 25 graden tot 58 graden opwarmen)
woensdag: 5,51
donderdag: 5,18
vrijdag: 5,76

Ik weet het, dat is ook maar 1 voorbeeld, dus ook niet perse representatief.
Klopt.. zeer a-typisch.
Bedenk wel dat ik het warmtenet in 2008 al heb aangelegd (zoals gezegd voor 600euro)
Ik kon toen voor iets van 8000euro een verticale put doen hetgeen ik te duur vond.
Warmtepomp zelf was vrijwel niet te krijgen. Ik vond alleen min of meer prototypes van meer dan 10.000euro.

Ik heb toen het horizontale net wel gelegd aangezien de tuin toen nog braak lag.
De warmtepomp zelf heb ik echter pas in 2018 aangeschaft want toen pas werd dat financieel interessant.

Anyway… het leek me dat er mensen op dit forum zouden zijn die de meetwaarden interessant vinden. Zoniet dan post ik gewoon niet. Conclusie is overigens ook dat de buizen bij een horizontaal net 2 a 3x zo dicht op elkaar mogen. Ze liggen nu op 1.5m uit elkaar, ik zou nu 50 a 60 cm aanraden aangezien de grondsensor tussen de buizen 5 graden warmer is dan het water door de buizen.

@Turrican : jij hebt een verticale put, hoe warm is het water (Brijn) dat je nu uit je put krijgt en hoe warm is het water dat je terug stuurt?

Ik verwacht eigenlijk dat we nu min of meer op het laagste punt van de winter zitten (we zullen zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Janneman70 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:21:
Het nadeel van zo’n groot topic is dat het 273 pagina’s zijn die van links naar rechts vliegen en al in 2015 begonnen is. Volgens mij is er best wel wat veranderd in warmtepompland (behalve de basistechniek). Wanneer je een buffervat (sww) en cv wilt gaan verwarmen staat er best veel info, maar ik miste nog een beetje het verschil in verbruik en de praktische bevindingen op echt koude dagen.
Daarom probeerde ik je die andere bijna 900 pagina's (+ nog negen delen) een klein beetje te besparen ;).

Wat veranderd is, is dat modulerend gemeengoed is geworden.

Verbruik is enorm situatie gebonden. Let dan vooral op hoe de verschillende beschreven ervaringen zijn t.o.v. de spec van het betreffende apparaat. Dan lukt het je misschien een beetje te extrapoleren.

Bijzondere bevindingen op echt koude dagen zijn er eigenlijk niet veel. W/W heeft immers geen defrosts of een unit die onder de sneeuw verdwijnt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

Hoe kan dit?
Mijn compressor temperaturen tijdens een SWW run (12u-13u15):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD5cdh6AfeRqpfkOGNzLT6ejlgA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zx8fMdvWHJYPpmxCQjr7URiC.png?f=user_large
Temperaturen zie principeschema hieronder.
T4 en T5 zitten aan de verdamper en die wisselen de warmte met de bron.

T4 en T5 volgen eigenlijk behoorlijk strak de bron temperatuur. Slechts 1 graad verschil ofzo.
Je kunt dus T4 en T5 met de bron in en bron uit (T8, T9) vergelijken.

Kloppen die niet dan zijn ofwel de sensoren ofwel 1 van de twee driewegkleppen stuk. (Zie principeschema).
Omdat je ook geen warm water maakt moet het wel de klep zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5sTF4s6zDP-fDtQ5CH08irxSjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SaKOTTsA4Ue13OwfLJfW48Rr.png?f=fotoalbum_large

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Je ziet duidelijk dat de T-bron-uit warmer is dan T-bron-in.
In elk geval ca. even warm. D.w.z. dit zit m.i. nog wel binnen de marge van niet helemaal goed gekalibreerde sensoren. Maar goed.. je ziet dat de compressor wel draait.
Moest hier op de een of andere manier aan denken onder de douche..

Wat is 'wel goed'?

Ik zie nl. in @vliegnerd's post dat het apparaat (waarschijnlijk) losse pompen voor CV en SWW heeft. Gegeven dat de compressor wel degelijk draait, lijkt de warmte teruggegeven te worden aan de bron. En dat lijkt alleen te kunnen als tenminste ook de CV pomp draait, terwijl dat niet zou moeten. (Een verkeerd staande / kapotte klep in een circuit zonder stroming volstaat daarvoor niet, lijkt me.) Dan denk ik software glitch.. en ik weet niet of dat goed of slecht nieuws is t.o.v. klep kapot.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 29-01-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Stefannn schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:39:
[...]

@Turrican : jij hebt een verticale put, hoe warm is het water (Brijn) dat je nu uit je put krijgt en hoe warm is het water dat je terug stuurt?
Dat is nogal afhankelijk van het geleverde vermogen door de compressor, maar als die zachtjes pruttelt op 1735 W zoals nu is het 8,3 graden uit de bron en gaat het op 4,3 graden terug. Dat is ook delta-T die de regeling van de warmtepomp zegt te willen. Daarbij draait de bronpomp op 61% van zijn vermogen.

Als er meer warmte gevraagd wordt gaat de brontemperatuur omlaag, de bronpomp gaat naar 100% en de delta-T neemt ook toe, tot meer dan de regeling eigenlijk wil. Dat komt denk ik door de capaciteit van de bron en/of de bronpomp (ik heb 1 lus van 240 meter lengte, diepte van de boring is dus 120 meter, volgens de WKO-bodemenergietool). Om meer warmte te krijgen bij dezelfde flow moet de delta-T omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Turrican schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Dat is nogal afhankelijk van het geleverde vermogen door de compressor, maar als die zachtjes pruttelt op 1735 W zoals nu is het 8,3 graden uit de bron en gaat het op 4,3 graden terug. Dat is ook delta-T die de regeling van de warmtepomp zegt te willen. Daarbij draait de bronpomp op 61% van zijn vermogen.

Als er meer warmte gevraagd wordt gaat de brontemperatuur omlaag, de bronpomp gaat naar 100% en de delta-T neemt ook toe, tot meer dan de regeling eigenlijk wil. Dat komt denk ik door de capaciteit van de bron en/of de bronpomp (ik heb 1 lus van 240 meter lengte, diepte van de boring is dus 120 meter, volgens de WKO-bodemenergietool). Om meer warmte te krijgen bij dezelfde flow moet de delta-T omhoog.
Dank, dat is nu eens een prachtige vergelijking van horizontaal versus verticale bodemwisselaar.
Ik ben er nog niet helemaal uit of de beperkende factor van mijn leiding komt door de doorstroomde grondmassa (dan moet ik mijn 200m gebruikte leiding vergelijken met de 120m van jouw put) of door de opnamecapacietiet van de leiding (dan moet mijn 200m vergelijken met jouw 240m).
==> daar ga ik binnenkort nog een test voor doen.

In ieder geval haal ik nu rond de 0graden uit mijn bron en die moet ik dus vergelijken met jouw 8 graden.
De 1735W is electrisch dat de compressor gebruikt? (Dus niet afgegeven thermisch?).
Jouw bron houdt de “stabiele bodemtemperatuur” natuurlijk beter vast.
Mijn bron is denk ik nu op zijn laagste stand (komende week zullen we het zien).

Zoals eerder aangegeven, ik heb de horizontale wisselaar in 2008 aangelegd omdat de tuin nog braak lag en het toen bijna gratis was. Niks verbiedt me om alsnog een verticale put te slaan. Daarom ben ik erg bij met deze data.
Ik vermoed dat dat er trouwens niet van gaat komen. Zo uit de losse pols gaat de cop dan 2x beter worden, dus electrisch gebruik 2x lager. Elektrisch jaargebruik is nu ongeveer 2000kWh. Besparing kan dus 1000kWh zijn. Dat komt neer op 400euro per jaar bij 40ct/kWh. Een put van 8000euro verdien ik dan in 20 jaar terug.
(Nog afgezien van het feit dat mijn dak helemaal vol met panelen ligt en ik nu überhaupt netto geen electriciteit gebruik, maar er komt een electrische auto aan dus dan verandert dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Stefannn schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:42:
[...]

In ieder geval haal ik nu rond de 0graden uit mijn bron en die moet ik dus vergelijken met jouw 8 graden.
De 1735W is electrisch dat de compressor gebruikt? (Dus niet afgegeven thermisch?).
Die 1735 W is thermisch, elektrisch (inclusief pompen) is het 252 W. Het is een frequentiegeregelde warmtepomp, hij draait dan op 20 Hz.
Jouw bron houdt de “stabiele bodemtemperatuur” natuurlijk beter vast.
Mijn bron is denk ik nu op zijn laagste stand (komende week zullen we het zien).
Het is pas mijn eerste stookseizoen, maar ik zie eigenlijk de temperatuur van de bron niet dalen sinds het begin van het seizoen. Ik sluit niet uit dat dat komt omdat er water langs de buizen stroomt.

[ Voor 14% gewijzigd door Turrican op 30-01-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Turrican schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Die 1735 W is thermisch, elektrisch (inclusief pompen) is het 252 W. Het is een frequentiegeregelde warmtepomp, hij draait dan op 20 Hz.

[...]
A.. thermisch......
Ik draai nog steeds op 700W elektrisch; 2200W thermisch, dus dan trek ik 2200-700 = 1500W uit de bodem.
Jij trekt dus 1735-252 = 1483W uit de bodem. Precies gelijk dus.

Ik ben benieuwd naar de komende dagen. Het heeft wat geregend. Dan wordt de bodem natter en geleidt de warmte beter. En de gemiddelde temperatuur is een stuk hoger. Ik verwacht min of meer dat mijn bron temperatuur dus gaat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Ik heb een Alpha Innotec WZSV 92K3M en het bedieningspaneel toont alleen nog maar blauw beeld. Als ik op de grote draaiknop klik, dan zie ik dus enkel een blauw scherm en geen witte tekst meer.

Kan ik de warmtepomp ook lezen en bedienen via de app of browser? En wat heb ik daarvoor nodig?

Voor Alpha Home heb ik volgens mij een extra product (kastje) nodig, geldt dit ook voor Alpha Control en Alpha Web ook, of kan ik dat nu al gebruiken zonder iets aan te schaffen?

Ik heb Alpha Control geprobeerd te openen, maar ik kan geen account maken en vrijwel niks doet het. Ik kan nergens handleidingen vinden over hoe je nu wat moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59
Stroom heb je er al af gehad? Wat doet hij als je er een usb met andere firmware in steekt?
De luxtronic moet sowieso werken om instellingen aan te passen.

Wat zegt de installateur of Nathan ervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
echthard schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:36:
Ik heb een Alpha Innotec WZSV 92K3M en het bedieningspaneel toont alleen nog maar blauw beeld. Als ik op de grote draaiknop klik, dan zie ik dus enkel een blauw scherm en geen witte tekst meer.

Kan ik de warmtepomp ook lezen en bedienen via de app of browser? En wat heb ik daarvoor nodig?
Heb dezelfde pomp, via de browser kun je erbij (moet je wel het ip adres weten...... de innotec app vindt de pomp in je netwerk en dan heb je het ip adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
prettig schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Heb dezelfde pomp, via de browser kun je erbij (moet je wel het ip adres weten...... de innotec app vindt de pomp in je netwerk en dan heb je het ip adres).
En natuurlijk een netwerkkabel erop aansluiten. Bij mij moest ik dat zelf doen aangezien de installateur daar weinig kennis van had.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Laatst online: 21-12-2024
DutchKel schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 03:14:
[...]

En natuurlijk een netwerkkabel erop aansluiten. Bij mij moest ik dat zelf doen aangezien de installateur daar weinig kennis van had.
En externe toegang inschakelen, maar dat moet je wel al gedaan hebben als je niks meer kunt met het display op de pomp :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:41
Dag allen,

Over iets minder dan een jaar hoop ik een Ecoforest Ecogeo warmtepomp te krijgen (waarschijnlijk 1-9kW of 3-12). Door dit topic heb ik een redelijk idee hoe je de wp kan uitlezen voor Home Assistant. Alleen heb ik nog wel wat vragen over het aansturen van de wp via Home Asssitant en Modbus.

Als eerste, wat is een goede balans tussen zelf alles bepalen en de de wp het laten bepalen (stooktemperaturen en momenten om sww aan te maken bijv.)?

@Gwaihir, In oktober had je het over alles extern aansturen, doe je dat nog steeds? Hoe veel werk is het om dit comfortabel te krijgen?

Is het mogelijk om een modbus slave (met bijv. esp32) te maken die temperatuur en luchtvochtigheid van HA krijgt en als TH-Tune fungeert voor de WP (zodat de WP zelf de aanvoertemp bepaalt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JuutieZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:28:
Als eerste, wat is een goede balans tussen zelf alles bepalen en de de wp het laten bepalen (stooktemperaturen en momenten om sww aan te maken bijv.)?
Beste uitgangspunt is alles in de basis aan de WP over te laten en slechts beperkt in te grijpen om specifieke redenen.

Meest voor de hand liggende reden lijkt te zijn een stukje reactie op wisselende elektriciteitstarieven (in stooktemperatuur en moment(en) om SWW te maken).
@Gwaihir, In oktober had je het over alles extern aansturen, doe je dat nog steeds? Hoe veel werk is het om dit comfortabel te krijgen?
Ja, want ik heb in feite een hybride installatie, op een ook nog 'ns niet bijster doorsnee manier. Er zitten veel 'scenario's' in, maar dit toch weer niet.

Comfortabel is het al snel. Maximaal efficiënt is het punt. Het kost echt wel werk om de 'defaults' te evenaren.
Is het mogelijk om een modbus slave (met bijv. esp32) te maken die temperatuur en luchtvochtigheid van HA krijgt en als TH-Tune fungeert voor de WP (zodat de WP zelf de aanvoertemp bepaalt)?
Origineel. Luchtvochtigheid ben ik nog nergens tegen gekomen. Als de Th-tune daar iets mee doet (bij koelen, neem ik aan), is dat waarschijnlijk lokaal in dat apparaat. Die berekening zou je dan in HA moeten doen (wat prima kan).

De Th-tune zal vermoedelijk dezelfde registernummers gebruiken als die we hier noemen (m.b.t. 'BMS' en de app), want dat zijn simpelweg degenen die de controller 'door en door' gebruikt binnenin het apparaat. Maar wat er verder bij komt kijken om de thermostaat-aansluiting te benutten (zoals die Th-tune doet), wordt waarschijnlijk niet prijsgegeven (en laat zich redelijkerwijs waarschijnlijk alleen achterhalen wanneer je met een echte Th-tune aangesloten die bus afluistert).

Goed mogelijk dat hij (slechts) slave moet zijn, op een bepaald adres. Maar als hij slave is, dan krijgt hij vast ook allerlei andere te beantwoorden vragen van de WP.. Onze installateur had de draad overigens aangesloten op de thermostaataansluiting (bij het horen van 'Modbus' -- tja, daar zit 't ding vol mee). Dat gaf geen succesvolle verbinding met de externe aansturing. Dus 'iets' is er in elk geval wel anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Gwaihir schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:50:
Origineel. Luchtvochtigheid ben ik nog nergens tegen gekomen. Als de Th-tune daar iets mee doet (bij koelen, neem ik aan), is dat waarschijnlijk lokaal in dat apparaat. Die berekening zou je dan in HA moeten doen (wat prima kan).
Luchtvochtigheid wordt inderdaad gebruikt om te condensatie te voorkomen met koelen vgm.
De Th-tune zal vermoedelijk dezelfde registernummers gebruiken als die we hier noemen (m.b.t. 'BMS' en de app), want dat zijn simpelweg degenen die de controller 'door en door' gebruikt binnenin het apparaat. Maar wat er verder bij komt kijken om de thermostaat-aansluiting te benutten (zoals die Th-tune doet), wordt waarschijnlijk niet prijsgegeven (en laat zich redelijkerwijs waarschijnlijk alleen achterhalen wanneer je met een echte Th-tune aangesloten die bus afluistert).
Dat wordt misschien wel lastig dus. Ik zal de installateur vragen wat mogelijk is (misschien kopen en terugsturen ofzo), of iemand hier met een th-tune moet het uit willen zoeken. Of is er een optie om de temperaturen te writen (als master)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JuutieZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:58:
Dat wordt misschien wel lastig dus. Ik zal de installateur vragen wat mogelijk is (misschien kopen en terugsturen ofzo)
Inderdaad. Je installateur zou je er dan eentje moeten lenen / verhuren. Op zich, mist je 'm betaalt als je 'm beschadigt, kan hij 'm natuurlijk zo weer bij de volgende klant kwijt. Dus als hij voldoende EcoForest plaatst valt er wellicht wat te regelen.
, of iemand hier met een th-tune moet het uit willen zoeken. Of is er een optie om de temperaturen te writen (als master)?
Da's 2x dezelfde constatering :P. Ik bedoel: alleen iemand die een th-tune afluistert kan ons dat vertellen. [Heb 't niet zo scherp: zei een 4 - 8 maand geleden nou iemand in dit topic exact dat te doen?]

Het ligt wel voor de hand dat die temperaturen óók in modbus registers gezet worden. En het lijkt er niet op dat er registers afgeschermd zijn of zo. (Wel oppassen dus! M.i. zeer waarschijnlijk dat je met 'rare' schrijfacties het 't dure apparaat ook echt kunt beschadigen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Gwaihir schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:07:
[Heb 't niet zo scherp: zei een 4 - 8 maand geleden nou iemand in dit topic exact dat te doen?]
Snelle zoekopdracht lijkt daar niet op te wijzen.

Ook al zou je de registers direct wijzigen, de WP zal om de zoveel tijd weer naar de temperatuur vragen en dat lukt dan niet. Ik verwacht niet dat dat lekker zou werken.

Maar welke opties zijn er eigenlijk nog meer voor de aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22
BMS2 gebruiken :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JuutieZ

Je kunt de stooklijn elders stoppen (zoals HA) en dan de vraagtemperatuur doorgeven. Heb je alle vrijheid die voor allerlei zaken te corrigeren (zoals energieprijs). Betekent wel dat die temperatuur 'bevriest' als HA het af laat weten.

Zo ook als je extern zegt 'ik wil nu SWW'. Is op zich makkelijk in te stellen dat hij zelf ook wel aan zou slaan, maar 't allemaal net wat matigjes doet (als een soort achtervang). En dan op jouw voorkeurstijd ze jij 'm aan. Maar ook daar: haal je (door een HA crash of zo) die waarde niet meer weg, dan blijft hij waarschijnlijk eindeloos proberen of 't nog net wat heter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, voor BMS wel ja. Terwijl de thT aan FBus2 gaat..

Hmm.. iets in hoe 't in die handleiding stond, gaf me ineens het gevoel dat zo'n 'thT' helemaal niet zo EcoForest specifiek is. En inderdaad, Google vertelt dat het een breder gebruikelijk ding is. Misschien is dan toch wel ergens te vinden wat het communicatieprotocol is? (Of is dat voorbehouden aan de fabrikanten die met Carel spullen bouwen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Ik zal nog wat verder kijken naar de thT, maar is het eigenlijk wel mogelijk om de wp zelf de temperaturen te laten bepalen terwijl je de BMS(2) poort gebruikt (voor aansturing van de rest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
[b]Gwaihir in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"Gwaihir
Comfortabel is het al snel. Maximaal efficiënt is het punt. Het kost echt wel werk om de 'defaults' te evenaren.
Wat beïnvloedt de efficiëntie?
Hoe heb je de efficiëntie van jouw systeem kunnen vergelijken met die van de defaults?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JuutieZ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:56:
Ik zal nog wat verder kijken naar de thT, maar is het eigenlijk wel mogelijk om de wp zelf de temperaturen te laten bepalen terwijl je de BMS(2) poort gebruikt (voor aansturing van de rest)?
Vermoedelijk wel.. ligt er aan wat je onder beide verstaat - 'zelf bepalen' en 'de rest'.

Het is in elk geval niet zo dat de WP stopt met 'zelf denken' zodra je iets aan die aansluiting koppelt.
JuutieZ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:59:
Wat beïnvloedt de efficiëntie?
Alles wat de WP meer / minder geleidelijk doet draaien en / of op nodeloos hoge temperaturen. Heeft jouw huis in een etmaal 110 kWh warmte nodig, dan levert je WP die het liefst als continu 4,58 kW, of wellicht als 20 uur lang net iets meer, met een pauze wanneer het huis al lekker warm blijft in de middagzon.
Hoe heb je de efficiëntie van jouw systeem kunnen vergelijken met die van de defaults?
Eigenlijk niet, strikt genomen. Ik heb alleen mijn installatie in mijn huis.

Maar ik heb, mede ook door dit topic, wel een beeld van wat optimaal gedrag zou zijn en ik heb mijn logging. Wanneer ik daarnaar kijk probeer ik eerlijk te zijn, dat ik best veel dingen heb zitten optimaliseren die in een standaard installatie (ongetwijfeld) gewoon al behoorlijk optimaal zouden lopen. Zeker niet alleen aan de WP-zijde overigens, ook veel aan de zone-verwarming en het onderlinge samenspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
JuutieZ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:56:
Ik zal nog wat verder kijken naar de thT
Blijkbaar is ongeveer al de apparatuur van Carel te programmeren, dus tabellen met registers kan ik niet vinden. Dus dat wordt navragen of zelf uitzoeken, maar dat moet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redejong
  • Laatst online: 19-10-2024
Ben zelf ook op zoek naar een manier om de gegevens van mijn EcoGeo B2 3-12 in HA te krijgen.
Mijn set up wijkt iets af van die hier eerder besproken zijn.

Ik heb een hybride systeem met zowel PVT als een bodembron.
Het kiezen van de bron gebeurt op basis van de ingangstemperatuur.
Heb de easynet module ingebouwd zitten en dus geen thTune.
Als ik probeer de Modbus poort te benaderen krijg ik helaas een connection refused melding.

Hoofddoel is vooralsnog het vastleggen van historie en gedrag van de WP.
Iemand hier ervaring met een dergelijke opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
redejong schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:18:
Als ik probeer de Modbus poort te benaderen krijg ik helaas een connection refused melding.
De Modbus poort? Wat bedoel je precies?
Heb de easynet module ingebouwd zitten en dus geen thTune.
Het *zou* kunnen dat dit ook Modbus TCP mogelijk maakt.

(Ik las elders dat dit werkt met de Carel netwerkkaart en tja.. wat zou die easynet module anders zijn..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redejong
Gwaihir schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:58:
[...]

De Modbus poort? Wat bedoel je precies?

[...]

Het *zou* kunnen dat dit ook Modbus TCP mogelijk maakt.

(Ik las elders dat dit werkt met de Carel netwerkkaart en tja.. wat zou die easynet module anders zijn..)
Als ik in HA een Modbus config opvoer via tcp met als doel het IP-adres van de easynet webinterface en poort 502 krijg ik deze melding bij het herstarten van HA:

2023-02-04 14:28:00.470 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] modbus EcoGeo communication closed
2023-02-04 14:28:00.476 ERROR (SyncWorker_16) [pymodbus.client.tcp] Connection to (192.168.1.186, 502) failed: [Errno 111] Connection refused

Ben niet erg enthousiast over de easynet webinterface, geeft alleen de actuele situatie weer en dus geen historie.
Zou dus het liefst de data naar HA overhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@redejong Ik keek er (kort) naar in 2019 en vond het wat onzeker of het zou werken en bovenal te bewerkelijk om uit te zoeken, zeker voor het verwaarloosbare kostenverschil. Daar ik ook aanstuur heb ik nl. een betrouwbare interface nodig. En de kosten van de Modbus RTU interface aan 'de andere kant' waren uiterst vergelijkbaar met die netwerkkaart voor de WP (die ik daarop dus niet kocht). Ik kan je dus niet echt verder helpen, anders dan je aan te moedigen het niet zo maar op te geven.

Lijkt het kaartje (en / of de web interface) bijvoorbeeld veel op een specifiek Carel product. (Wellicht deze?) Goede kans dat je langs die weg vindt hoe je het inschakelt.

En zo niet: een stukje hardware om HA met Modbus RTU om te laten gaan is waarschijlijk ook niet zo duur. (Ik weet niet wat anderen hier daarvoor gebruiken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik moet het nog doen maar er zijn 2 opties om HA met Modbus RTU te laten omgaan, zover ik gevonden heb:

- via een MAX3485 direct, UART op je HA computer aansluiten (dat is beschikbaar op pinnen als het een Rasberry Pi is, anders moet je nog een USB-to-UART converter erbij halen)

- via een ESPHome node (ESP8266 of ESP32) + een MAX3485 converter. Deze weg ga ik nog eens moeten proberen.

RS485 is de grondlaag voor Modbus RTU. Die verbind je dan met een telefoonkabel/netwerkkabel aan de pinnen van BMS2 op de warmtepomp.

Edit: MAX485 -> MAX3485 (wegens IO spanning van ESP/Pi)

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 03-12-2023 19:04 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redejong
Gwaihir schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:08:
@redejong Ik keek er (kort) naar in 2019 en vond het wat onzeker of het zou werken en bovenal te bewerkelijk om uit te zoeken, zeker voor het verwaarloosbare kostenverschil. Daar ik ook aanstuur heb ik nl. een betrouwbare interface nodig. En de kosten van de Modbus RTU interface aan 'de andere kant' waren uiterst vergelijkbaar met die netwerkkaart voor de WP (die ik daarop dus niet kocht). Ik kan je dus niet echt verder helpen, anders dan je aan te moedigen het niet zo maar op te geven.

Lijkt het kaartje (en / of de web interface) bijvoorbeeld veel op een specifiek Carel product. (Wellicht deze?) Goede kans dat je langs die weg vindt hoe je het inschakelt.

En zo niet: een stukje hardware om HA met Modbus RTU om te laten gaan is waarschijlijk ook niet zo duur. (Ik weet niet wat anderen hier daarvoor gebruiken?)
Kan er vrij weinig detailinformatie over vinden.
Het lijkt een eigen bouwseltje van Ecoforest te zijn.
Het is overigens geen kaartje maar een kastje:

https://enrgi.de/ecosmart-easynet/

Als het samen niet wil zou ik die er natuurlijk ook uit kunnen gooien en er een RS485 to eth voor in de plaats kunnen zetten.
Zou dit daarvoor een geschikte kunnen zijn?

https://www.waveshare.com/RS232-485-TO-ETH-for-EU.htm

Ben overigens erg blij met alle geboden info en advies.. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Je moet denk ik een converter hebben die modbus rtu naar modbus tcp doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Maar ik denk dat ESPHome met een esp32 met een MAX485 (zoals @bjp zei) het goedkoopst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Ik heb zelf de meest simpele versie gebruikt, een usb RTU modbus adapter, die vervolgens op de BMS2 poort gezet, settings syncen tussen poort en mijn HA config. En dan kan je rustig uitlezen.

Punt van aandacht, ik heb mei 2022 tijdens regulier onderhoud nieuwe firmware ontvangen op mijn EcoGeo B2 1-9Kw. Vanaf dat moment zijn mijn thermische en electrische verbruikswaarden in mijn maand overzicht afgerond naar honderdtallen. Dat maakt het overzicht dus een heel stuk minder handig. Ik heb er zelf een energie management systeem naast, dus ik kan ook op groepniveau mijn verbruik bekijken. Echter voor anderen goed om op te letten. Ik heb dit al even uitstaan bij mijn installateur. Ter info ik zat op firmware BC_15_V04_B06/11-02-2019 en ben gegaan naar BC15_HP_V04B49_E/04-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@superyupkent En wat doet die nieuwe firmware voor positiefs voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Volgens de installateur regelt deze firmware de stooklijn beter af. Net iets zuiniger dus. Mijn vergelijk van afgelopen periode laat idd betere resultaten zien. Ben nu aan het onderhandelen of ik zelf de firmware mag ontvangen en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
interessant. Mijn WP was in de eerste 2-3 maanden ook mooi per kWh (installatie September 2023).

Daarna waren de getallen (zowel voor opgewekte warmte als elektrisch verbruik) per 100kWh, ofwel 0.1MWh.

Deze afrondig per 0.1 MWh is super vervelend (zeker om COP/maand te berekenen).

Ik vermoed dat dus op een of andere manier de nieuwe firmware erop gekomen is.

@superyupkent idd direct USB-modbusRTU is not simpeler.

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 05-02-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:00:
Mijn vergelijk van afgelopen periode laat idd betere resultaten zien. Ben nu aan het onderhandelen of ik zelf de firmware mag ontvangen en installeren.
Omdat je dat sowieso handig vindt, of heeft EcoForest al iets gezegd over terugdraaien van die afronding?

En ik neem aan dat je het al over de modbus registers hebt, dat die (ook) afgerond zijn, niet alleen het display?

Dan zouden er ook ergens nieuwe registers bijgehouden moeten worden met de exacte waarden. Lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redejong
Ik denk dat ik de ESPHome-route met MAX485 wel wil gaan proberen.
Moet eerst nog even wat andere projectjes afronden maar zal daarna mijn bevindingen wel even hier delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:40
Ik heb nibepi al een tijdje draaien op een Nibe F-1155. Aan de warmtepomp heb ik een kWh meter gehangen die sinds vandaag het verbruik van mijn warmtepomp meet en doorgeeft aan Home Assistant. Nibepi meet ook de aanvoer en retour temperatuur. Ik wil nu graag een (benaderde) COP bepaling gaan doen. De installatie voorzien van een flowmeter wordt lastig voor mij, maar uit nibepi komt een percentage voor de circulatiepomp. Samen met de input van de kWh meter, de delta T over de aan en afvoer en de flow zou ik dit moeten kunnen uitrekeken. De pomp in de F-1155 is een Grundfos UPM2 25-70LF volgens het display. Heeft er iemand een idee of weet iemand waar ik kan vinden wat deze pomp doet aan debiet als functie van het percentage? De circulatiepomp heeft weinig weerstand, want hij zit aangesloten op een buffervat van 100L waarbij een externe pomp zorg draagt voor de circulatie door mijn CV systeem. Ik heb al gekeken op de grundfos website bij specificaties van dit type maar daar word ik niet veel wijzer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Swazija schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:41:
Ik heb nibepi al een tijdje draaien op een Nibe F-1155. Aan de warmtepomp heb ik een kWh meter gehangen die sinds vandaag het verbruik van mijn warmtepomp meet en doorgeeft aan Home Assistant. Nibepi meet ook de aanvoer en retour temperatuur. Ik wil nu graag een (benaderde) COP bepaling gaan doen. De installatie voorzien van een flowmeter wordt lastig voor mij, maar uit nibepi komt een percentage voor de circulatiepomp. Samen met de input van de kWh meter, de delta T over de aan en afvoer en de flow zou ik dit moeten kunnen uitrekeken. De pomp in de F-1155 is een Grundfos UPM2 25-70LF volgens het display. Heeft er iemand een idee of weet iemand waar ik kan vinden wat deze pomp doet aan debiet als functie van het percentage? De circulatiepomp heeft weinig weerstand, want hij zit aangesloten op een buffervat van 100L waarbij een externe pomp zorg draagt voor de circulatie door mijn CV systeem. Ik heb al gekeken op de grundfos website bij specificaties van dit type maar daar word ik niet veel wijzer van.
Voor mijn zonneboiler heb ik dat ooit gedaan door de temperatuur stijging van het buffervat te meten. Als je weet hoeveel volume dat is kan je de energie met behulp van soortelijke warmte van water uitrekenen.
Alleen als levering naar vloer uit staat.
Als pomp uitstaat kan je warmteverlies bepalen.
Een maand of zo middelen om betrouwbaar beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:40
Stefannn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Voor mijn zonneboiler heb ik dat ooit gedaan door de temperatuur stijging van het buffervat te meten. Als je weet hoeveel volume dat is kan je de energie met behulp van soortelijke warmte van water uitrekenen.
Alleen als levering naar vloer uit staat.
Als pomp uitstaat kan je warmteverlies bepalen.
Een maand of zo middelen om betrouwbaar beeld te krijgen.
Dat gaat alleen werken voor het volledig vullen van de boiler toch? De warmtepomp zelf draait op verschillende frequenties afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren, dus het lijkt me dat deze methode niet gaat werken voor het CV gedeelte. Voor de boiler zou het inderdaad wel kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Swazija schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Dat gaat alleen werken voor het volledig vullen van de boiler toch? De warmtepomp zelf draait op verschillende frequenties afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren, dus het lijkt me dat deze methode niet gaat werken voor het CV gedeelte. Voor de boiler zou het inderdaad wel kunnen werken.
Je moet dan inderdaad de frequentie constant houden Danwel mee monitoren zodat je de afhankelijkheid mee kan modelleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:32:
[...]

In elk geval ca. even warm. D.w.z. dit zit m.i. nog wel binnen de marge van niet helemaal goed gekalibreerde sensoren. Maar goed.. je ziet dat de compressor wel draait.

[...]

Moest hier op de een of andere manier aan denken onder de douche..

Wat is 'wel goed'?

Ik zie nl. in @vliegnerd's post dat het apparaat (waarschijnlijk) losse pompen voor CV en SWW heeft. Gegeven dat de compressor wel degelijk draait, lijkt de warmte teruggegeven te worden aan de bron. En dat lijkt alleen te kunnen als tenminste ook de CV pomp draait, terwijl dat niet zou moeten. (Een verkeerd staande / kapotte klep in een circuit zonder stroming volstaat daarvoor niet, lijkt me.) Dan denk ik software glitch.. en ik weet niet of dat goed of slecht nieuws is t.o.v. klep kapot.
Dank allemaal voor het meedenken.
Inmiddels is de monteur geweest.
Toevallig op de dag dat hij langskwam ging een van de pompen kapot (rood-kipperend lampje en een raar geluid). De monteur heeft deze pomp en twee kleppen vervangen.
Nu draait hij weer als een zonnetje en heeft binnen twee uur de 60 graden bereikt! :)

Ik denk dat het probleem zoals ik dat beschreef toch aan een brakke pomp te wijten is geweest.
Als deze pomp niet draait wordt er geen warmte overgedragen van uit de bron naar de boiler...

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 20:30
Ik heb een dom idee, en vraag me af of het de moeite waard is om er onderzoek naar te doen. 2 jaar geleden heb ik te weinig onderzoek gedaan naar warmtepompen, en ben voor een 'stille' PVT water/water warmtepomp in een hybride opstelling gegaan. Nu zie ik in de grafieken die ik uit de kleine geotherm 3kW dat die tevreden pruttelt als de bron boven de -7 blijft. Nu denk ik er over om een 2-de bron onder de vloer te maken als een horizontale bron, of te wel een soort begraven vloerverwarming. Mijn kruipruimte is ongeveer 40m2, daar zou ik wel een slang kunnen begraven (+/- 20cm diep). De grond zou ik willen opladen als de temperatuur van de pvt panelen hoger is als die van de 2-de bron, en ontladen als de pvt panelen niet genoeg warmte afgeven. Als de compressor van de warmtepomp niet loopt zou ik de glycol circulatie wel willen laten draaien zodat de 2-de bron opwarmt, en de pvt afkoelen (temperatuur afhankelijk).

Kan ik dit idee het beste vergeten, of is er een kans dat het iets brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
waarom niet een "ge-isoleerde" waterzak? er bestaat een concept van "warmte-koude-opslag" (WKO).

je concept lijkt me niet te slecht (behalve isolatie - maar je kan wel wat verlies toelaten, het is bijna vrije energie), maar mss iets dieper dan 20cm. Da's ook een vrij 'droge' plek onder je huis, of ben ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@copy-paste Kansrijk, denk ik. Zou 'm wel wat dieper dan 20 cm leggen, zeg 50 - 60 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
@bjp / @Gwaihir Het is inderdaad droog onder de vloer, en verwacht op 4 meter diepte nog geen water. Waar ik meer tegenop zie is het begraven van de slang, het is maar een kruipruimte van max 60 cm, vandaar dat ik 20cm gokte dat ik wel zou kunnen halen. Misschien van het weekend eens proberen om een flink gat te graven onder de vloer. Met name waar de grond tijdelijk naar toe moet.

Ik vond ergens op het internet dat grond +/- 30W/m2 bevat (uitgaande van 1.5 m diep), dan zou ik met mijn 40m2 dan maar 1.2 kW aan warmte kunnen bufferen zou dat de moeite wel waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
opgepast dat je geen kracht (kW) verwar met energie (kWh).

die 30W/m2 op 40m2 is idd een kracht van 1.2kW. Maar hoeveel uren je dat kan doen, en hoeveel extra warmer die grond dan is, zal bepalen hoeveel kWh je erin kunt duwen.

ik zou ook opletten met graven rondom funderingen :)

zie soortelijke warmte / warmtecapaciteit van het materiaal onder je huis.

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 14-02-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
copy-paste schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:31:
Ik heb een dom idee, en vraag me af of het de moeite waard is om er onderzoek naar te doen. 2 jaar geleden heb ik te weinig onderzoek gedaan naar warmtepompen, en ben voor een 'stille' PVT water/water warmtepomp in een hybride opstelling gegaan. Nu zie ik in de grafieken die ik uit de kleine geotherm 3kW dat die tevreden pruttelt als de bron boven de -7 blijft. Nu denk ik er over om een 2-de bron onder de vloer te maken als een horizontale bron, of te wel een soort begraven vloerverwarming. Mijn kruipruimte is ongeveer 40m2, daar zou ik wel een slang kunnen begraven (+/- 20cm diep). De grond zou ik willen opladen als de temperatuur van de pvt panelen hoger is als die van de 2-de bron, en ontladen als de pvt panelen niet genoeg warmte afgeven. Als de compressor van de warmtepomp niet loopt zou ik de glycol circulatie wel willen laten draaien zodat de 2-de bron opwarmt, en de pvt afkoelen (temperatuur afhankelijk).

Heb je wat meer informatie over de performance van het systeem, met name bij vorst? PVT is nog vrij onbekend en er zijn veel twijfels over de performance bij vorst.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
copy-paste schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:09:
Waar ik meer tegenop zie is het begraven van de slang, het is maar een kruipruimte van max 60 cm, vandaar dat ik 20cm gokte dat ik wel zou kunnen halen. Misschien van het weekend eens proberen om een flink gat te graven onder de vloer.
Ik snap de uitdaging, maar je wilt natuurlijk wel 'n warmteopslag, niet een kruipruimteverwarming. Alternatief zou evt. zijn er wat isolatie (bodemisolatie) overheen te gooien, zodat je in de zomer wel de grond maar niet / nauwelijks je huis opwarmt.
Met name waar de grond tijdelijk naar toe moet.
Mmm.. je vergeleek met vloerverwarming, maar ik neem aan dat je wel een fors grotere hart-op-hart afstand in gedachte hebt en ook een tyleenslang (geen VVW slangen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:31:

Hoi,
Ik heb exact dezelfde pomp, Vaillant geotherm 3kW. Aangesloten op 3x100m 32mm tyleen in de tuin op 1.5m diep. Daarvan is momenteel 2x100m actief want ik ben aan het testen of de capaciteit genoeg is voor uitbreiding van mijn warmtepomp.

Ik heb vorige maand een uitgebreide meting gedaan waar je vast veel aan hebt:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

In het kort:
- warmtepomp levert geen 3kW maar 2.2kW bij 0graden bron, 35graden vloerverwarming
- dat gaat met cop van 3, 700W electrisch en 1500W uit de bodem
- Grond temperatuur in niet actieve lus is ongeveer 6.5 graden hoger
- de slang ligt op 1.5 meter uit elkaar maar aangezien de sensor tussen de buizen maar weinig afkoelt kan dat waarschijnlijk ook met de helft.

Dus: ik trek 1500W uit 1.5x200=300m2 oppervlak. Dus 5W/m2. Als je de buis dichter bij elkaar legt moet 10W/m2 ook te doen zijn. Dat alles bij 6.5graad verlaging.

Dat betreft de statische situatie, dus na een aantal dagen. En dat is dus de balans die zich instelt tussen de "diepe aardwarmte" en de oppervlakte temperatuur.

Warmte overdracht is strek afhankelijk van geleiding --> ik heb redelijk vochtige grond. Onder je huis is het droger en gaat het dus slechter.

mbt water buffer:
Ik heb ook een zonneboilervat van 2000L. Dat heb ik ook als "voorverwarming" voor de warmtepomp geprobeerd. Dat viel echter tegen, vat is na een dag wel leeg kwa warmte. Ik gebruik die zonneboiler wel met groot plezier 7 maanden per jaar voor het opwarmen van mijn jacuzzi.

Zoals eerder gezegd: doe je het als bron? -> dan is dit verhaal van toepassing. dan gaat die 40m2 niet genoeg zijn vrees ik.

Of als dag/nacht buffer. Dan zou het eventueel kunnen al maak ik me zorgen over de warmtegeleiding.
Ik zie het nut alleen niet echt als je het als dag/nacht buffer doet:
- je hebt aardig wat verliezen
- rendement overdag neemt af omdat je de bron temperatuur verlaagt
- dus netto schiet je niet veel op.

Je geeft aan dat het "tot -7 goed werkt" > dat is toch heel behoorlijk? we hebben dit jaar maar 2 weken gehad dat het overdag onder 0 was.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
Bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik het maar bij een idee laat.

@bjp Ik had nog niet aan de fundering gedacht als ik zo diep ga, gezien mijn jaren 70 huisje netjes op het zand gezet is zal ik er zeker 1.5 meter vanaf moeten blijven en dan is er geen zinnige oppervlakte meer over voor de buffer.

@Gwaihir Opwarming van de kruipruimte is niet zo erg omdat ik de temperatuur niet hoger dan 20 graden wil laten komen. Ik zat inderdaad te denken aan een korter afstand tussen de slangen, maar dan wel op de manier van de ringen van de slang uit elkaar trekken zodat ze +/- 5 cm uit elkaar liggen. En dan heb ik ook geen netje nodig om alles op zijn plaats te houden.

@BarryH Als het buiten onder 0 is komt er niet veel warmte meer van de panelen; wel een beetje afhankelijk van de wind en neerslag. Hierdoor zakt de temperatuur van de bron tot onder de -7 (retour temperatuur, de warmtepomp stuurt er dan -9 naar toe) waardoor de warmtepomp uit gaat en gas het verder moet doen. Ook in de zomer zijn er af-en-toe problemen, dan is de bron te warm. Of te wel een hoop gepruts om alles zo optimaal mogelijk te laten draaien. Maar als ik de warmtepomp moet geloven zou het een COP van 3.8 voor verwarmen moeten zijn en 3.4 voor SWW (neem daar wel veel zout bij)

@Stefannn Wat een goede praktijk ervaringen, ik ga je posts nog even nalezen. Als een buffer van 2000 liter al na een dag leeg is, is dat ook niet echt een oplossing. Met die -7 bedoelde ik de bron temperatuur, niet de buiten temperatuur.

Nogmaals bedankt voor het meedenken (en mij behoeden van een hoop bijna zinloos werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:51:
Bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik het maar bij een idee laat.

@bjp Ik had nog niet aan de fundering gedacht als ik zo diep ga, gezien mijn jaren 70 huisje netjes op het zand gezet is zal ik er zeker 1.5 meter vanaf moeten blijven en dan is er geen zinnige oppervlakte meer over voor de buffer.

@Gwaihir Opwarming van de kruipruimte is niet zo erg omdat ik de temperatuur niet hoger dan 20 graden wil laten komen. Ik zat inderdaad te denken aan een korter afstand tussen de slangen, maar dan wel op de manier van de ringen van de slang uit elkaar trekken zodat ze +/- 5 cm uit elkaar liggen. En dan heb ik ook geen netje nodig om alles op zijn plaats te houden.

@BarryH Als het buiten onder 0 is komt er niet veel warmte meer van de panelen; wel een beetje afhankelijk van de wind en neerslag. Hierdoor zakt de temperatuur van de bron tot onder de -7 (retour temperatuur, de warmtepomp stuurt er dan -9 naar toe) waardoor de warmtepomp uit gaat en gas het verder moet doen. Ook in de zomer zijn er af-en-toe problemen, dan is de bron te warm. Of te wel een hoop gepruts om alles zo optimaal mogelijk te laten draaien. Maar als ik de warmtepomp moet geloven zou het een COP van 3.8 voor verwarmen moeten zijn en 3.4 voor SWW (neem daar wel veel zout bij)

@Stefannn Wat een goede praktijk ervaringen, ik ga je posts nog even nalezen. Als een buffer van 2000 liter al na een dag leeg is, is dat ook niet echt een oplossing. Met die -7 bedoelde ik de bron temperatuur, niet de buiten temperatuur.

Nogmaals bedankt voor het meedenken (en mij behoeden van een hoop bijna zinloos werk)
Hoi,
Deze post laat wat beter zien wat ik heb en gaat meer in op de grond temperaturen:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Ik heb een series Posts in deze thread met wat gescatterde data die van belang kan zijn.

De -7 snap ik nog steeds niet.
- yep… bron temperatuur, maar wanneer was die bron dan -7?
- wellicht in de nachten, dat heb ik niet zo bijgehouden.
- maar overdag is het niet meer dan 2 weken -7 geweest.

Of meet je die -7 op de ingang van de warmtepomp terwijl het buiten veel warmer is? In dat geval heb je dus een “heel erg niet toereikende bron”. Ik zou toch denken/hopen dat die pvt panelen hier een beetje goed in zijn anders valt dat wel tegen. Ehh… maar gezien het feit dat je over een tweede bron denkt is dat wellicht exact het probleem :-(.

Overigens wordt de cop van de geotherm bij -7 input waarschijnlijk behoorlijk laag, ik bedrijf hem nu met 0graden input en kom op een cop van 3, bij -7 zal dat vast flink afnemen.
Je kan het uitrekenen door in het installateurs menu de sensor waarden te bekijken. Je vindt daar het debiet in m3/h van het cv circuit. Als je dat vermenigvuldigt met de soortelijke warmte van water heb je het geleverde thermisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:51:

Ah! Daar leg je de -7 uit.
Eigenlijk betekent dit dat die pvt panelen enkel geschikt zijn om opvallend zonlicht in warmte voor je warmtepomp om te zetten. Alleen overdag dus. En dan alleen bij “iets van straling”. -> klopt dat wel??

Als “bron zonder instraling” werkt het eigenlijk gewoon niet. Oppervlak waar je warmte aan onttrekt is veel te klein. De cop kan je uitrekenen zoals in vorige post beschreven. Het zou me eigenlijk niet verbazen als je bij -7 op een cop van rond de 1 uitkomt. Dat betekent “volledig elektrisch verwarmd zonder warmte uit de pvt panelen”.

(Nb,.hopelijk niet te confronterend, niet mijn bedoeling om “negatief” te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
@copy-paste Bedankt! Dus als ik het goed begrijp gebruik je het systeem hybride en ga je zo rond het vriespunt over op gas. Ik denk dat de COP die je realiseert niet gunstiger is dan een LW WP in hybride bedrijf, maar waarschijnlijk was dat voor jou ook niet het enige belangrijke. De cijfers wijken wel af van de folder...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
@Stefannn Die PVT panelen doen het op het temperatuurverschil en de kou die warmtepomp aanbied en de warmte die het buiten is. Als de zon schijnt of het als het waait is die overdracht beter. Mijn PVT panelen zijn niet meer dan een radiator achter een zonnepaneel. Als het koud is ligt er dan ook ijs op het paneel en is de opbrengst van de PV.... Je conclusie van dat een PVT-bron niet echt toereikend is klopt wel, en dus alleen in een hybride opstelling nut zou kunnen hebben.

Die -7 lees ik uit met ebusd en kan dan ook het verschil zien tussen bron-in en uit (meestal 4), evenals systeem-in en uit (meestal 4). Het debiet heb ik nog nooit naar gezocht of per-ongeluk gevonden, zal eens zoeken of ik het kan vinden. Maar ga hem in ieder geval eens op het display bekijken, en de werkelijke COP berekenen. Een COP van 1 kan ik me niet echt voorstellen gezien mijn huis met 700W (zie ik op de P1 meter) warm zou kunnen blijven (heb het bivalent punt op 3 staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:15:
@Stefannn Die PVT panelen doen het op het temperatuurverschil en de kou die warmtepomp aanbied en de warmte die het buiten is. Als de zon schijnt of het als het waait is die overdracht beter. Mijn PVT panelen zijn niet meer dan een radiator achter een zonnepaneel. Als het koud is ligt er dan ook ijs op het paneel en is de opbrengst van de PV.... Je conclusie van dat een PVT-bron niet echt toereikend is klopt wel, en dus alleen in een hybride opstelling nut zou kunnen hebben.

Die -7 lees ik uit met ebusd en kan dan ook het verschil zien tussen bron-in en uit (meestal 4), evenals systeem-in en uit (meestal 4). Het debiet heb ik nog nooit naar gezocht of per-ongeluk gevonden, zal eens zoeken of ik het kan vinden. Maar ga hem in ieder geval eens op het display bekijken, en de werkelijke COP berekenen. Een COP van 1 kan ik me niet echt voorstellen gezien mijn huis met 700W (zie ik op de P1 meter) warm zou kunnen blijven (heb het bivalent punt op 3 staan).
Via de knopjes kan je in de diverse menu’s.
Bovenste 2 knopjes tegelijk indrukken
Installateurs menu heeft een “wachtwoord” nodig, dat is een vast getal: 17
Opletten dat je niet per ongeluk iets “edit” als je alleen maar volgend item wil doen.
Dat is een beetje wazig. Soms is de bovenste rij volgend/vorig. Soms is de onderste rij volgend/vorig. Niet te snel doen.

Je hebt hem via ebusd aangesloten?
Dat is dan wel weer gaaf. Zover ben ik niet gekomen.
Ik heb een eigen bouw home automation systeem met actuators via een 1wire bus. Ik schakel de warmtepomp simpelweg aan/uit op de stekker.
Heb je documentatie van hoe die ebusd werkt/protocol?

(Nb,… ik heb een aantal zaken al behoorlijk lang. Toen ik het aanlegde was veel informatie over interface niet voor hande of kon ik het niet vinden. Ik zou de boel nu kunnen moderniseren door meer via interface aan te sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:15:
@StefannnEen COP van 1 kan ik me niet echt voorstellen gezien mijn huis met 700W (zie ik op de P1 meter) warm zou kunnen blijven (heb het bivalent punt op 3 staan).
Klopt denk ik, als je plaatje doortrekt naar -7 kom je nog aardig in de buurt van 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSKlJNb3p1EUtNG-kzo3G9LdINo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KQ3UJPWwFmZQggqO746N25ja.png?f=fotoalbum_large

(specs van de geotherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
Hoi, ik heb even gekeken en mijn warmtepomp draait nu op 460 m3/h met een delta T van 5 met de soortelijke warmte van water 4.18 J/K/kg is ongeveer 2.6 kW.

Ebusd heb ik mbv https://github.com/john30/ebusd geregeld. Met dank aan Floris Romein die een goed werkende adapter gemaakt heeft. Simpele informatie kun je vrij eenvoudig vinden, maar als je andere informatie wil vinden kun je lang bezig zijn. Het vinden van de bron/cv druk heeft me een paar dagen gekost, gelukkig heb ik nog wat adressen die het zou kunnen bevatten. Ik kan je mijn config wel geven als je er mee aan de gang gaat. Mijn adapter is niet meer te krijgen, maar zag een andere via https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74283492

@Stefannn je zou ook het evu contact op de AI module kunnen gebruiken om de pomp aan of uit te zetten, dan kan de stekker erin blijven.

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:13:
Hoi, ik heb even gekeken en mijn warmtepomp draait nu op 460 m3/h met een delta T van 5 met de soortelijke warmte van water 4.18 J/K/kg is ongeveer 2.6 kW.

Ebusd heb ik mbv https://github.com/john30/ebusd geregeld. Met dank aan Floris Romein die een goed werkende adapter gemaakt heeft. Simpele informatie kun je vrij eenvoudig vinden, maar als je andere informatie wil vinden kun je lang bezig zijn. Het vinden van de bron/cv druk heeft me een paar dagen gekost, gelukkig heb ik nog wat adressen die het zou kunnen bevatten. Ik kan je mijn config wel geven als je er mee aan de gang gaat. Mijn adapter is niet meer te krijgen, maar zag een andere via https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74283492

@Stefannn je zou ook het evu contact op de AI module kunnen gebruiken om de pomp aan of uit te zetten, dan kan de stekker erin blijven.
Hoi,
  • 2.6kW is heel goed, ik haal steeds maar 2.1 ... 2.2.
    Ik heb mijn cv-zijdige pomp echter op 85% staan met 430L/h, ik ga van het weekend eens testen wat er gebeurt als ik die op 100% zet.
  • eehhh... van de gelegenheid gebruik maken om nog wat te vragen....:
    evu contact op AI module? ik zou niet weten waar dat zit. op de hoofdprint zit wel een "randstekker AI display". Ik heb hem nu niet opengehaald, is meer iets voor weekend, ik kijk alleen even op het schema, is dat het front display? en zit daar dan een contact op?
  • nb,.. ik weet nog niet of ik dit ga veranderen. het werkt nu. ebusd interface module toevoegen is niet zoveel werk maar mijn home-automation systeem is volledig zelf geprogrammeerd, het stamt uit 2009, toen was er nog niet veel keuze. Dat betekent dat ik de hele SW-interface ook moet schrijven. En bovendien is de home automation SW inmiddels wat topzwaar. Aan de andere kant is het super interessant. Toen ik dit bouwde heb ik veel gezocht naar protocol stuurmethoden maar indertijd niet gevonden.
  • aan de andere kant, ik wil van de zomer een tweede geotherm bijplaatsen, parallel aan de huidige. Het werkt nu in hybride mode maar ik moet onder een gemiddelde temperatuur van 5 a 9 graden nog bijstoken. Ik heb de boel nu op 2/3 van het grondnet om te kijken of het grondnet een grotere belasting aan kan. Zo te zien lukt dat, laagste bron temperatuur van deze winter is tot nog toe 0 graden. Dus dan is die bus ook wel leuk.

• copy-paste
Stefannn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:05:
[...]

Hoi,
  • 2.6kW is heel goed, ik haal steeds maar 2.1 ... 2.2.
    Ik heb mijn cv-zijdige pomp echter op 85% staan met 430L/h, ik ga van het weekend eens testen wat er gebeurt als ik die op 100% zet.
Ik ben geen expert, ik heb de pomp op automatisch staan, dus zou het niet met afgifte te maken kunnen hebben? Heb een jaren 70 huis met dikke pijpen, en veel ventilatortjes op m'n jaga's.
  • eehhh... van de gelegenheid gebruik maken om nog wat te vragen....:
    evu contact op AI module? ik zou niet weten waar dat zit. op de hoofdprint zit wel een "randstekker AI display". Ik heb hem nu niet opengehaald, is meer iets voor weekend, ik kijk alleen even op het schema, is dat het front display? en zit daar dan een contact op?
Niet op de GeoTherm zelf maar op dat kastje wat er naast VWZ AI zit al zou het kunnen dat je die niet hebt. Die hangt ook aan de ebus, en is volgens mij bedoeld om als de warmtepomp buiten staat maar 1 draad naar binnen te hoeven trekken voor de 3-weg kleppen ed.
  • nb,.. ik weet nog niet of ik dit ga veranderen. het werkt nu. ebusd interface module toevoegen is niet zoveel werk maar mijn home-automation systeem is volledig zelf geprogrammeerd, het stamt uit 2009, toen was er nog niet veel keuze. Dat betekent dat ik de hele SW-interface ook moet schrijven. En bovendien is de home automation SW inmiddels wat topzwaar. Aan de andere kant is het super interessant. Toen ik dit bouwde heb ik veel gezocht naar protocol stuurmethoden maar indertijd niet gevonden.
  • aan de andere kant, ik wil van de zomer een tweede geotherm bijplaatsen, parallel aan de huidige. Het werkt nu in hybride mode maar ik moet onder een gemiddelde temperatuur van 5 a 9 graden nog bijstoken. Ik heb de boel nu op 2/3 van het grondnet om te kijken of het grondnet een grotere belasting aan kan. Zo te zien lukt dat, laagste bron temperatuur van deze winter is tot nog toe 0 graden. Dus dan is die bus ook wel leuk.
Ebusd kan handig zijn als je data wil uitlezen en simpele settings wil kunnen veranderen. De API is door Vaillant niet beschikbaar gesteld, waardoor alles gokken is. Of ik daar een mega refactor voor over zou hebben weet ik niet. Bij mij doet ebusd mqtt wat ik weer opvang met een python scriptje die het in een postgresql database opslaat en dan mag grafana er grafiekjes van maken

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Ik ben geen expert, ik heb de pomp op automatisch staan, dus zou het niet met afgifte te maken kunnen hebben? Heb een jaren 70 huis met dikke pijpen, en veel ventilatortjes op m'n jaga's.

[...]

Niet op de GeoTherm zelf maar op dat kastje wat er naast VWZ AI zit al zou het kunnen dat je die niet hebt. Die hangt ook aan de ebus, en is volgens mij bedoeld om als de warmtepomp buiten staat maar 1 draad naar binnen te hoeven trekken voor de 3-weg kleppen ed.

[...]

Ebusd kan handig zijn als je data wil uitlezen en simpele settings wil kunnen veranderen. De API is door Vaillant niet beschikbaar gesteld, waardoor alles gokken is. Of ik daar een mega refactor voor over zou hebben weet ik niet. Bij mij doet ebusd mqtt wat ik weer opvang met een python scriptje die het in een postgresql database opslaat en dan mag grafana er grafiekjes van maken
A, dat verklaart het. Ik heb geen kastje ernaast. Een pure enkele geotherm. Indertijd op internet gespeurd en enige dat ik kon vinden is dat je hem in "noodbedrijf" kan configureren en dan via de stekker aan/uit kan schakelen. Werkt prima trouwens. Dank voor de uitleg.

Indertijd op een vaste pompsetting gezet. Het was allemaal wat wazig hoe het werkte. Op deze manier wist ik ten minste precies wat er gebeurde. In eerste instantie moest de vloerverwarming nog helemaal opwarmen, het duurt wel een week voordat die steady state is. Tijdens het opwarmen was het wat lastig om settings te vergelijken. verder optimaliseren is er daarna eigenlijk nooit meer van gekomen. Dat ga ik dit weekend toch weer eens uitpluizen.

Ha! je hebt jaga's! dat is mooi. Hoe laag kan je de aanvoer temperatuur houden? dat is wel heel goed voor je rendement. Ik heb vloerverwarming in de serre, dan loopt de aanvoertemperatuur op tot 36graden en haal ik een cop van 3.1. In de woonkamer heb ik 3 gewone dubbelplaat radiatoren van 2m elk met in totaal 14 "erop geknutselde" computerfans. Dan blijft de temperatuur op maximaal 33graden en haal ik een cop van 3.7.

Die ebus weet ik dus nog niet zo. Enerzijds wel leuk maar anderzijds een hoop werk zonder dat het echt iets oplevert.

Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
@Stefannn Ja triviaal zijn die Vaillant spullen niet, er komen na 2 jaar prutsen nog steeds situaties voor die ik niet snap. Waarschijnlijk gaat ebus je in deze setup meer problemen opleveren dan plezier.

Nu ik de pomp snelheid log zie ik dat die in verwarmingsbedrijf rond de 460 l/h en in SWW rond 1200 l/h

Ps. ik heb alleen jaga's in de woonkamer/keuken (met 35 5cm fans), de rest van het huis is een mix van vloerverwarming en radiatoren. Draai meestal rond de 30 graden aanvoer, maar het dan ook maar 16 graden in de woonkamer. Tja een jaren 70 huis is niet super te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robzen
  • Laatst online: 11:51
Hallo allen,

Ik lees hier regelmatig dat het voor de warmtepomp beter is om lange runs te maken. Maar wat is een lang run en wat is te lang?
De laatste run hier was ruim 900 uur.... is dat normaal?

Mvg,

Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nee @robzen , jaloers makend ;).

Er is geen te lang. Voor een paar mensen in dit draadje is half november tot en met medio maart één run..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
is er al gedacht aan de warmteschutting, die werkt natuurlijk niet bij vorst maar kan in voor en najaar voorkomen dat je bodem flink afkoelt en in de zomer kan je er mogelijk de bodem mee opwarmen
https://optisolar.nl/opti...tisolar-energieschutting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
sukkel 24 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:32:
is er al gedacht aan de warmteschutting,
In de achtertuin van huize Roskabouter wordt er dan een doel op getekend.
De mini Roskabouters gebruiken alles om op te turnen, voetballen en hockeyen. Dit zou aan 1 kant van de schutting wellicht te managen zijn (ze luisteren echt altijd 8) ) maar de andere kant heb je vaak nog minder goed in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Ik ben aan het kijken naar hoe ik mijn huis passief (of passief) zou kunnen koelen. Om daar berekeningen voor te maken, moet ik weten hoe warm de bron wordt in de zomer (met passief koelen) Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
JuutieZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:20:
Ik ben aan het kijken naar hoe ik mijn huis passief (of passief) zou kunnen koelen. Om daar berekeningen voor te maken, moet ik weten hoe warm de bron wordt in de zomer (met passief koelen) Kan iemand me verder helpen?
Ik heb een horizontale bron. 3x100m 32mm tyleen ingegraven op 1.5m
Hier onder de temperaturen. Sinds januari heb ik 1x100m buiten gebruik en belast ik slechts 2x100m als experiment omdat ik wil weten of ik genoeg capaciteit heb om een zwaardere warmtepomp te plaatsen.

Dit zijn de GROND temperaturen, dus niet de bron temperaturen.
Gemeten met speciaal ingegraven grondsensoren.
De bron temperatuur is ongeveer 5.5 graden lager, in de zomer 5.5 graden hoger als ik de vloer er passief mee koel.

1-Apr-2022 6,8
3-May-2022 8,8
4-Jun-2022 11,2
1-Jul-2022 13,6
1-Aug-2022 14,9
1-Sep-2022 15,9
1-Oct-2022 13,2
1-Nov-2022 12,4
1-Dec-2022 9,0
1-Jan-2023 6,7
1-Feb-2023 5,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Ja oké, dat gaat dus nog vrij hoog. Ik was vergeten erbij te zeggen dat het om een verticale gesloten bron gaat. Dat zal waarschijnlijk wel uitmaken.

Edit: typefout, moet juist verticaal zijn

[ Voor 15% gewijzigd door JuutieZ op 18-02-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
JuutieZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:27:
Ja oké, dat gaat dus nog vrij hoog. Ik was vergeten erbij te zeggen dat het om een horizontale gesloten bron gaat. Dat zal waarschijnlijk wel uitmaken.
Dit is dus ook een HORIZONTALE gesloten bron.
(als een van de weinigen op dit forum geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Ik bedoelde juist verticaal (k ben weer lekker bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
JuutieZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:34:
Ik bedoelde juist verticaal (k ben weer lekker bezig)
:D :D

fun

anyway... hopen dat iemand anders wat logging voor je heeft.
Die hoge temperatuur is wel echt omdat het redelijk aan de oppervlakte ligt.
Zonder belasting stelt het zich ongeveer halverwege de gemiddelde buitentemperatuur en de "diepe aarde temperatuur" van 10C in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
copy-paste schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:34:
@Stefannn Ja triviaal zijn die Vaillant spullen niet, er komen na 2 jaar prutsen nog steeds situaties voor die ik niet snap. Waarschijnlijk gaat ebus je in deze setup meer problemen opleveren dan plezier.

Nu ik de pomp snelheid log zie ik dat die in verwarmingsbedrijf rond de 460 l/h en in SWW rond 1200 l/h

Ps. ik heb alleen jaga's in de woonkamer/keuken (met 35 5cm fans), de rest van het huis is een mix van vloerverwarming en radiatoren. Draai meestal rond de 30 graden aanvoer, maar het dan ook maar 16 graden in de woonkamer. Tja een jaren 70 huis is niet super te isoleren.
in geval je nog geïnteresseerd bent,
Ik heb vandaag eens met wat verschillende pompsnelheden getest (huis afgifte kant).
Inmiddels denk ik dat ik het begrijp:
- pompsnelheid heeft GEEN invloed op compressor, die is gewoon aan/uit
- er staat een grafiekje in de manual dat ik nooit begreep maar ik denk dat als de pomp in auto staat hij geregeld wordt zodanig dat er een dT van 5 graden is. Grafiekje laat zien hoe de pomp dan geregeld wordt afhankelijk van de druk (ik blijf het wazig vinden).

Bij hogere pompsetting neemt de dT wel af (logisch, meer water bij zelfde vermogen), en ik zag cop licht teruglopen (van 3.1 naar 3 als de dT van 5 naar 4 gaat), dat zal de efficiëntie van de compressor enzo zijn. Dat vind ik een verwaarloosbaar verband maar geeft dus wel aan dat het handig is om op die 5C dT te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
JuutieZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:20:
Daar is geen zinnig woord over te zeggen, dat is van zoveel factoren afhankelijk, de situatie bij iemand anders zegt niets over de situatie bij jou.
Pagina: 1 ... 69 ... 112 Laatste