copy-paste schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:31:
Ik heb een dom idee, en vraag me af of het de moeite waard is om er onderzoek naar te doen. 2 jaar geleden heb ik te weinig onderzoek gedaan naar warmtepompen, en ben voor een 'stille' PVT water/water warmtepomp in een hybride opstelling gegaan. Nu zie ik in de grafieken die ik uit de kleine geotherm 3kW dat die tevreden pruttelt als de bron boven de -7 blijft. Nu denk ik er over om een 2-de bron onder de vloer te maken als een horizontale bron, of te wel een soort begraven vloerverwarming. Mijn kruipruimte is ongeveer 40m2, daar zou ik wel een slang kunnen begraven (+/- 20cm diep). De grond zou ik willen opladen als de temperatuur van de pvt panelen hoger is als die van de 2-de bron, en ontladen als de pvt panelen niet genoeg warmte afgeven. Als de compressor van de warmtepomp niet loopt zou ik de glycol circulatie wel willen laten draaien zodat de 2-de bron opwarmt, en de pvt afkoelen (temperatuur afhankelijk).
Kan ik dit idee het beste vergeten, of is er een kans dat het iets brengt.
Hoi,
Ik heb exact dezelfde pomp, Vaillant geotherm 3kW. Aangesloten op 3x100m 32mm tyleen in de tuin op 1.5m diep. Daarvan is momenteel 2x100m actief want ik ben aan het testen of de capaciteit genoeg is voor uitbreiding van mijn warmtepomp.
Ik heb vorige maand een uitgebreide meting gedaan waar je vast veel aan hebt:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
In het kort:
- warmtepomp levert geen 3kW maar 2.2kW bij 0graden bron, 35graden vloerverwarming
- dat gaat met cop van 3, 700W electrisch en 1500W uit de bodem
- Grond temperatuur in niet actieve lus is ongeveer 6.5 graden hoger
- de slang ligt op 1.5 meter uit elkaar maar aangezien de sensor tussen de buizen maar weinig afkoelt kan dat waarschijnlijk ook met de helft.
Dus: ik trek 1500W uit 1.5x200=300m2 oppervlak. Dus 5W/m2. Als je de buis dichter bij elkaar legt moet 10W/m2 ook te doen zijn. Dat alles bij 6.5graad verlaging.
Dat betreft de statische situatie, dus na een aantal dagen. En dat is dus de balans die zich instelt tussen de "diepe aardwarmte" en de oppervlakte temperatuur.
Warmte overdracht is strek afhankelijk van geleiding --> ik heb redelijk vochtige grond. Onder je huis is het droger en gaat het dus slechter.
mbt water buffer:
Ik heb ook een zonneboilervat van 2000L. Dat heb ik ook als "voorverwarming" voor de warmtepomp geprobeerd. Dat viel echter tegen, vat is na een dag wel leeg kwa warmte. Ik gebruik die zonneboiler wel met groot plezier 7 maanden per jaar voor het opwarmen van mijn jacuzzi.
Zoals eerder gezegd: doe je het als bron? -> dan is dit verhaal van toepassing. dan gaat die 40m2 niet genoeg zijn vrees ik.
Of als dag/nacht buffer. Dan zou het eventueel kunnen al maak ik me zorgen over de warmtegeleiding.
Ik zie het nut alleen niet echt als je het als dag/nacht buffer doet:
- je hebt aardig wat verliezen
- rendement overdag neemt af omdat je de bron temperatuur verlaagt
- dus netto schiet je niet veel op.
Je geeft aan dat het "tot -7 goed werkt" > dat is toch heel behoorlijk? we hebben dit jaar maar 2 weken gehad dat het overdag onder 0 was.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV