Even een vraagje/gedachten-experimentje(?):
Ik heb dus een Stiebel Eltron WPC13C (maar 10kW compressor, is geswapped). Aan-uit model uit 2007/2008. Bij deze kan je niet zo veel regelen/meten. Er zat een buffervat aangesloten, maar die heb ik laten weghalen. Nu draait alles een stuk soepeler/beter in te regelen. Nu kan je in principe 2 dingen instellen:
Stooklijn (staat bij mij op 0.36)
Kamertemperatuur (18.7 graden nu ingesteld). Ik gebruik geen kamer-sensor, dus de kamertemperatuur regelt vooral de parallele verschuiving van je stooklijn. Dus bij hogere temperaturen en het is te warm, wil je die omlaag zetten. BIj lage temperaturen wordt de stooklijn dominant.
Hoe dan ook: ik kan ervoor kiezen om de VVW pomp continue of geschakeld te laten draaien. Bij continue is het redelijk simpel: dat ding gebruikt continue 59W --> standaard verbruik op 1.4kWh per dag. Je meet continue de retour-temperatuur, zodra retourtemperatuur 1 graden onder gewenst komt, gaat de compressor aan. (je kan dit niet lager zetten, enige wat je kan doen is langer doorverwarmen als "hysterese").
Bij geschakeld kijkt hij naar de buitentemperuur, en afhankelijk van buitentemperatuur gaat de VVW pomp 5 minuten draaien na een pauze van 5, 10, 20, 30 etc. minuten. Je verlaagt dus het verbruik van de VVW pomp (en verhoogt zo je COP).
Nu viel het me op dat als ik de VVW pomp in "schakelmodus" zet, de compressor sneller aan gaat dan wanneer je hem continue laat draaien. Ik denk nu te snappen hoe dat komt: de warmtepomp berekend de verwachte retourtemperatuur aan de hand van Newton's law of cooling. Hij kijkt dus wat de retourtemperatuur is na de compressor run. Vervolgens schakelt hij na x minuten de VVW pomp kort in. Dan meet hij de retourtemperatuur weer. En samen met de buitentemperatuur berekent hij dan na hoeveel minuten de retourtemperatuur onder de gewenste-retour - 1 graad komt. Vervolgens kijkt hij hoeveel "cycli" de VVW pomp moet maken (bijv 3) wanneer de retour onder de gewenste retour komt. Hij plant dus wanneer hij weer de compressor moet aan slingeren. Echter, hij overschat de rate van afkoeling, waardoor hij continue te snel gaat verwarmen / eerder gaat verwarmen dan nodig. Dit iljkt te liggen dat de retour in de eerste 10 minuten sneller afkoelt dan later. Dus zijn berekende slope is te stijl, dus hij denkt dat het water sneller afkoelt dan werkelijkheid. Hierdoor gaat je compressor dus meer cycli maken (slechter voor levensduur compressor) en verhoog je de warmte-afgifte + energieverbruik.
Puur kijkend naar COP, is die wel beter, bij geschakelde VVW. Nu geeft in "schakel-modus" de WP echter meer warmte af dan nodig voor een bepaalde buitentemperatuur.
DIt zou betekenen dat ik dit misschien kan corrigeren met stooklijn en parallele verschuiving.
Zeg: ik heb 60kWh warmte nodig bij 10 graden buiten, maar hij geeft nu 70kWh warmte. Dan warmt mijn huis dus op (i.p.v. stabiel blijven) dus kan ik de offset/stooklijn wat lager zetten om weer op 60kWh te komen.
Klopt dit? Dus kan ik dan op een lager totaal energieverbruik komen? Of zit ik dan suboptimaal te werken (omdat stooklijn onder -10 wel gelijk moet blijven) en moet ik steeds blijven finetunen. Kan ik dan niet beter de VVW pomp continue laten lopen? Energieverbruik verschil zal voornamelijk liggen rond 10-20 graden denk ik. Dan hoef je maar weinig bij te verwarmen, dus is de impact van continue lopen VVW pomp vele malen groter dan rond 0 graden bijv.
Plaatje om het gedrag te visualiseren:
sidenote: ik pas een halve graad verlaging toe tussen 23:00-7:00 om zo weinig mogelijk runs in de nacht te hebben (zonnepanelen overschot bij Engie, dus wil voornamelijk verbruik in hoog tarief)