Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
Hoe lang en vaak zijn jullie runs bij de warmtepomp voor verwarming? Bij mij gaat de Bosch Compress 7800i nu ongeveer 6-7 keer per dag voor 1.5 a 2 uur aan op het laagste vermogen, zo'n 2.5 kW afgegeven vermogen. Zie onderstaande plaatje. 1 Piekje naar 7.5 kW voor het sanitair warm water in de boiler.

Is dit een beetje oke, of maak ik zo wel veel korte runs? De afgifte kant staat helemaal open, dus vloerverwarming alles open en drie LTV verwarmingen op begane grond. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is?

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@ArdNieuwenhuiz
Bij mij draait ie bijna de hele dag door op 20 Hz (behalve als ie SWW maakt):

Je kunt wellicht het aantal runs verminderen door de schakelhysterese (het verschil in K tussen inschakelen en uitschakelen van de wp) wat groter in te stellen (als dat kan bij jouw wp).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 09:48
ArdNieuwenhuiz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:01:
Hoe lang en vaak zijn jullie runs bij de warmtepomp voor verwarming? Bij mij gaat de Bosch Compress 7800i nu ongeveer 6-7 keer per dag voor 1.5 a 2 uur aan op het laagste vermogen, zo'n 2.5 kW afgegeven vermogen. Zie onderstaande plaatje. 1 Piekje naar 7.5 kW voor het sanitair warm water in de boiler.

[Afbeelding]

Is dit een beetje oke, of maak ik zo wel veel korte runs? De afgifte kant staat helemaal open, dus vloerverwarming alles open en drie LTV verwarmingen op begane grond. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is?
Zal denk ik sterk afhankelijk zijn van je isolatieniveau, je afgifte systeem, ligging pand, soort pand, grote pand, etc .....

Hier draait die continue op gem. 4,5 kw. Is gewoon lastig vergelijken.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@ArdNieuwenhuiz Piekje naar 7,5kW? Dat is dan niet het kleinste (6kW) model. Welk model (in kW) is dit dan en waarom?

Op eerste indruk heb je een wat zwaar model staan voor je aangenaam lage vraag :). (Nieuwbouwhuis?) Desondanks, zeker "een beetje ok" ;).

T.a.v. de afstelling: als de installateur dat zo 'default' heeft neergezet, kun je inderdaad nog met de hysterese spelen. Klanten klagen doorgaans als eerste over comfort, dus doorgaans zijn ze daarop afgesteld. Je kunt dan nog 'betalen' voor één à twee runs minder per dag met een net wat minder gelijkmatige temperatuur in huis.

Hier tuft hij de laatste dagen door met zo'n 4,25 - 5,5kW (beide de huidige begrenzingen), totdat hij eruit gedrukt wordt door de middagzon of CV-haard (die tevens het SWW doet). Runs daarmee pakweg 17 - 40 uur. Warmteverliesberekening over deze dagen zo'n 4,4 - 5,8 kW (gemiddeld over 24 uur).

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:10
@ArdNieuwenhuiz verder alles ook in hydraulisch balans?

• ArdNieuwenhuiz
KC27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:57:
@ArdNieuwenhuiz
Bij mij draait ie bijna de hele dag door op 20 Hz (behalve als ie SWW maakt):
[Afbeelding]
Je kunt wellicht het aantal runs verminderen door de schakelhysterese (het verschil in K tussen inschakelen en uitschakelen van de wp) wat groter in te stellen (als dat kan bij jouw wp).
Ik zal eens zoeken of ik de schakelhysterese kan instellen, of daar een instelling voor aantal Kelvin te vinden is. Dat is een goede suggestie.

• ArdNieuwenhuiz
Yaldair schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:21:
@ArdNieuwenhuiz verder alles ook in hydraulisch balans?
Hydraulisch in balans, nog niet perfect, maar met langzaam bijregelen steeds beter. Ik heb drie nieuwe LTV radiatoren die halen een goede delta T over aanvoer en retour. Twee oude radiatoren en badkamerradiator zijn nog een soort kortsluiting, die moeten nog beter ingeregeld. Vloerverwarming heeft ook een goede delta T.

• ArdNieuwenhuiz
Gwaihir schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:16:
@ArdNieuwenhuiz Piekje naar 7,5kW? Dat is dan niet het kleinste (6kW) model. Welk model (in kW) is dit dan en waarom?

Op eerste indruk heb je een wat zwaar model staan voor je aangenaam lage vraag :). (Nieuwbouwhuis?) Desondanks, zeker "een beetje ok" ;).

T.a.v. de afstelling: als de installateur dat zo 'default' heeft neergezet, kun je inderdaad nog met de hysterese spelen. Klanten klagen doorgaans als eerste over comfort, dus doorgaans zijn ze daarop afgesteld. Je kunt dan nog 'betalen' voor één à twee runs minder per dag met een net wat minder gelijkmatige temperatuur in huis.

Hier tuft hij de laatste dagen door met zo'n 4,25 - 5,5kW (beide de huidige begrenzingen), totdat hij eruit gedrukt wordt door de middagzon of CV-haard (die tevens het SWW doet). Runs daarmee pakweg 17 - 40 uur. Warmteverliesberekening over deze dagen zo'n 4,4 - 5,8 kW (gemiddeld over 24 uur).
Dank voor je reactie! Nee het is het 8kW model. Gebaseerd op de warmteverliesberekening, historisch gasverbruik e.d. gekozen samen met installateur. We hebben het over een tussenwoning 1973, 2 volwassenen, 3 pubers. Wel overal nageisoleerd, HR++, mechanische ventilatie (met een Nefit Ventiline welke nu de sanitair warm water 50 liter voorverwarmd), en dakisolatie.

• Gwaihir
  • Niet online
@ArdNieuwenhuiz Goed bezig. Je lijkt jezelf overtroffen te hebben met die isolatie :).

Zo'n Bosch WP heb ik hier nog nimmer langs zien komen. Hoe je hysterese erop instelt, is voor ons hier dus ook helemaal nieuw. (Met hopelijk een uitzondering van iemand die er eerdaags in springt??) Veelal moet je er de installateurshandleiding op na slaan en heb je een toetscombinatie (en soms ook een pincode) nodig voor dit deel van de instellingen.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:10
Even een vraagje/gedachten-experimentje(?):

Ik heb dus een Stiebel Eltron WPC13C (maar 10kW compressor, is geswapped). Aan-uit model uit 2007/2008. Bij deze kan je niet zo veel regelen/meten. Er zat een buffervat aangesloten, maar die heb ik laten weghalen. Nu draait alles een stuk soepeler/beter in te regelen. Nu kan je in principe 2 dingen instellen:

Stooklijn (staat bij mij op 0.36)
Kamertemperatuur (18.7 graden nu ingesteld). Ik gebruik geen kamer-sensor, dus de kamertemperatuur regelt vooral de parallele verschuiving van je stooklijn. Dus bij hogere temperaturen en het is te warm, wil je die omlaag zetten. BIj lage temperaturen wordt de stooklijn dominant.

Hoe dan ook: ik kan ervoor kiezen om de VVW pomp continue of geschakeld te laten draaien. Bij continue is het redelijk simpel: dat ding gebruikt continue 59W --> standaard verbruik op 1.4kWh per dag. Je meet continue de retour-temperatuur, zodra retourtemperatuur 1 graden onder gewenst komt, gaat de compressor aan. (je kan dit niet lager zetten, enige wat je kan doen is langer doorverwarmen als "hysterese").

Bij geschakeld kijkt hij naar de buitentemperuur, en afhankelijk van buitentemperatuur gaat de VVW pomp 5 minuten draaien na een pauze van 5, 10, 20, 30 etc. minuten. Je verlaagt dus het verbruik van de VVW pomp (en verhoogt zo je COP).

Nu viel het me op dat als ik de VVW pomp in "schakelmodus" zet, de compressor sneller aan gaat dan wanneer je hem continue laat draaien. Ik denk nu te snappen hoe dat komt: de warmtepomp berekend de verwachte retourtemperatuur aan de hand van Newton's law of cooling. Hij kijkt dus wat de retourtemperatuur is na de compressor run. Vervolgens schakelt hij na x minuten de VVW pomp kort in. Dan meet hij de retourtemperatuur weer. En samen met de buitentemperatuur berekent hij dan na hoeveel minuten de retourtemperatuur onder de gewenste-retour - 1 graad komt. Vervolgens kijkt hij hoeveel "cycli" de VVW pomp moet maken (bijv 3) wanneer de retour onder de gewenste retour komt. Hij plant dus wanneer hij weer de compressor moet aan slingeren. Echter, hij overschat de rate van afkoeling, waardoor hij continue te snel gaat verwarmen / eerder gaat verwarmen dan nodig. Dit iljkt te liggen dat de retour in de eerste 10 minuten sneller afkoelt dan later. Dus zijn berekende slope is te stijl, dus hij denkt dat het water sneller afkoelt dan werkelijkheid. Hierdoor gaat je compressor dus meer cycli maken (slechter voor levensduur compressor) en verhoog je de warmte-afgifte + energieverbruik.

Puur kijkend naar COP, is die wel beter, bij geschakelde VVW. Nu geeft in "schakel-modus" de WP echter meer warmte af dan nodig voor een bepaalde buitentemperatuur.

DIt zou betekenen dat ik dit misschien kan corrigeren met stooklijn en parallele verschuiving.

Zeg: ik heb 60kWh warmte nodig bij 10 graden buiten, maar hij geeft nu 70kWh warmte. Dan warmt mijn huis dus op (i.p.v. stabiel blijven) dus kan ik de offset/stooklijn wat lager zetten om weer op 60kWh te komen.

Klopt dit? Dus kan ik dan op een lager totaal energieverbruik komen? Of zit ik dan suboptimaal te werken (omdat stooklijn onder -10 wel gelijk moet blijven) en moet ik steeds blijven finetunen. Kan ik dan niet beter de VVW pomp continue laten lopen? Energieverbruik verschil zal voornamelijk liggen rond 10-20 graden denk ik. Dan hoef je maar weinig bij te verwarmen, dus is de impact van continue lopen VVW pomp vele malen groter dan rond 0 graden bijv.

Plaatje om het gedrag te visualiseren:

sidenote: ik pas een halve graad verlaging toe tussen 23:00-7:00 om zo weinig mogelijk runs in de nacht te hebben (zonnepanelen overschot bij Engie, dus wil voornamelijk verbruik in hoog tarief)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:57
@Yaldair Bij een aan/uit heb je niet zoveel keus over hoeveel warmte je huis in wordt gebracht. Zodra de compressor draait wordt er x warmte geproduceerd, bij lagere Ta meer dan bij hogere, dit hangt dus af van debiet vvw pomp.
De vvw pomp is ook vast toerental? Dan valt er op zich weinig te winnen en zou ik kiezen voor de optie met het meeste comfort.
Wat je nog zou kunnen doen is alles waterzijdig controleren want daar zit de winst bij een aan/uit pomp. Moet je alleen niet zoals ik vanochtend zag k*tverdelers hebben die totaal 600l/h zeggen terwijl de WP 1600l/h zegt. Ik kan dus geen drol meer inregelen.

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 22:14
Gwaihir schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:16:

Welk type heb je draaien en heb je ooit gas in huis gehad voordat de warmtepomp er in ging?
Zo ja dan ben ik benieuwd hoeveel gas je gebruikte.
Ik kan misschien een F2120-16 kopen voor een mooi prijsje maar heb niet meteen door waar ik het minimaal afgegeven vermogen (lees: frequentie) ligt voor dit model.
Een wat grotere buffertank van 300-500 liter kan hier wellicht de oplossing voor zijn.
Ik moet 50 graden water hebben bij nul graden dus echt tegen het laagste toerental zal deze niet snel aanlopen vrees ik.

• prettig
foutje

[Voor 97% gewijzigd door prettig op 14-01-2023 10:45]

• ArdNieuwenhuiz
bioscrasher schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Welk type heb je draaien en heb je ooit gas in huis gehad voordat de warmtepomp er in ging?
Zo ja dan ben ik benieuwd hoeveel gas je gebruikte.
Ik kan misschien een F2120-16 kopen voor een mooi prijsje maar heb niet meteen door waar ik het minimaal afgegeven vermogen (lees: frequentie) ligt voor dit model.
Een wat grotere buffertank van 300-500 liter kan hier wellicht de oplossing voor zijn.
Ik moet 50 graden water hebben bij nul graden dus echt tegen het laagste toerental zal deze niet snel aanlopen vrees ik.
Hier draait een Bosch compress 7800i van 8 kW (minimum vermogen lijkt 2.5 kW). Mijn historisch gasverbruik zat rond de 1000-1200 kubieke meter. Maar in een opgroeiend gezin met wisselend gebruikspatroon kun je daar ook niet altijd alles mee. Tevens is de isolatie toegenomen en vloerverwarming aangelegd. Als je nog 50 graden bij 0 nodig hebt, zou ik toch eerst isolatie en afgiftevermogen met LTV aanpakken.

• prettig
Bij mij was het 35 graden aanvoer in de vorst-week (-8). Nu 30 gaden. Zit je op 50 dan zou ik inderdaad gaan isoleren en je afgiftesysteem nalopen/verbeteren.

Ik heb wel gezorgd dat ik zat flow heb (2100l/h max). Bij ons kon dat makkelijk (nu 5 verwarmingsgroepen, waarvan 2 voor de vloerverwarming). Helaas is dit meestal niet zo eenvoudig (meestal heb je een 22mm aanvoer leiding en kun je niet makkelijk meerdere groepen maken).

• Gwaihir
  • Niet online
bioscrasher schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:04:
Nuttige ondergrens ergens tussen de 5,5 en 7,2 kW schat ik, afgaande op wat andere fabrikanten presteren.

Let er bij je vergelijk op dat het niet altijd gunstig is het technisch toegestane minimum te gebruiken. De optimale COP kan best iets verderop liggen. (En daar is vanuit de meeste fabrikanten weinig data van beschikbaar.)

• prettig
Nachtverhoging met dynamische prijzen. Ga het paar weken testen (0,5 graad meer in de nacht aan laag tarief). Eens kijken of die dan in de ochtend/dag minder verbruikt.

Iemand ook al eens getest ?

• KC27
  • Niet online
prettig schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:02:
Nachtverhoging met dynamische prijzen. Ga het paar weken testen (0,5 graad meer in de nacht aan laag tarief). Eens kijken of die dan in de ochtend/dag minder verbruikt.

Iemand ook al eens getest ?
Ja ik heb de volgende regels geïmplementeerd:
  • Is uurlijkse prijs 10% hoger dan daggemiddelde prijs dan stooklijn 0,5 K lager
  • Is uurlijkse prijs 10% lager dan daggemiddelde prijs dan stooklijn 0,5K hoger.
Het lijkt erop dat ca tweederde van het dagverbruik plaatsvindt in de uren onder het daggemiddelde.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• prettig
KC27 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Ja ik heb de volgende regels geïmplementeerd:
  • Is uurlijkse prijs 10% hoger dan daggemiddelde prijs dan stooklijn 0,5 K lager
  • Is uurlijkse prijs 10% lager dan daggemiddelde prijs dan stooklijn 0,5K hoger.
Het lijkt erop dat ca tweederde van het dagverbruik plaatsvindt in de uren onder het daggemiddelde.
Dank je, als dit werkt ga ik een eenvoudige schedule maken: nacht hoger en de middaguren hoger. Daarmee zit ik voor 90% van de tijd in de lage tarieven als ik 0,5 graad verhoog. De EPEX prijzen zijn qua trend namelijk zowat elke dag hetzelfde.

En dan uiteraard eens kijken of we dan ook lager kosten hebben.

• bioscrasher
ArdNieuwenhuiz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Hier draait een Bosch compress 7800i van 8 kW (minimum vermogen lijkt 2.5 kW). Mijn historisch gasverbruik zat rond de 1000-1200 kubieke meter. Maar in een opgroeiend gezin met wisselend gebruikspatroon kun je daar ook niet altijd alles mee. Tevens is de isolatie toegenomen en vloerverwarming aangelegd. Als je nog 50 graden bij 0 nodig hebt, zou ik toch eerst isolatie en afgiftevermogen met LTV aanpakken.
Eerst maar eens de Nibe F2120-12 in de wacht slepen binnenkort, staat al voor me gereserveerd :+
Dan de leidingen naar het vat en van daar naar zolder voor het algemene CV systeem.

Plan twee is het plaatsen van een JAGA hoofdradiator in de woonkamer naast het buffervat met een directe fatsoenlijke 22mm leiding naartoe kan i.p.v. de door de dekvloer lopende spaghetti leidinkjes van 16mm minus 4 mm wanddikte |:( .
Hiermee houden we de woonkamer met 45 gaden al warm maar zal ik de radiatoren in de rest van de woonkamer moeten vervangen door geblazen varianten die het dan iets beter doen met 45 graden dan de huidige.

eerst maar eens op 50 graden de boel warmstoke, verbeteren kan altijd nog achteraf.

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 16:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

Vraagje: zijn er kenners/ervaren Tweakers met een Alpha Innotec WZS-41-H-KS? Zou wat hulp kunnen gebruiken.

Ma heeft een huis van 80m² uit 2012, hoekwoning. Woning is full-electric, WP zorgt voor SWW en verwarming (vloerverwarming). Enkel begane grond. In de woonkamer hangt een thermostaat met verder geen mogelijkheden, op een draaiknop met een blauwe en rode kant na. De pomp zelf heeft een interface met draaiknop waar je van alles kan instellen.

De pomp werkt met een stooklijn en heeft een buitenvoeler. Bij afwezigheid vind ik het stroomverbruik nog vrij groot (sluipverbruik ZONDER de warmtepomp aan is 2kWh). Op een dag zoals deze waar het 12c buiten is, verbruikt de pomp 5kWh met SWW uitgeschakeld. Dan is er ook echt 24 uur niemand thuis.Dat vind ik echt belachelijk hoog voor zo'n klein huisje met goede isolatie en weinig warmtevraag.

Bij afwezigheid zou het top zijn om de warmtepomp gewoon op 17c te zetten, bij aanwezigheid is de temperatuur 19c. Bij vloerverwarming heb ik gehoord dat de temp. niet meer dan 2c moet afwijken bij nachtschakeling.

Is er iemand die kan verder helpen? Nu staat de vakantiemodus aan en heb ik de temperatuur met "-4" gewijzigd. Uberhaupt heb ik geen idee wat de "richttemperatuur" is, want die zie ik nergens. Proberen al maanden een installateur te laten komen die de pomp van onderhoud kan voorzien en wat kan uitleggen, maar drie bedrijven laten het na x-maanden wachten afweten, alles via verplicht onderhoudscontract en "geen mensen". Word daar zo moe van, is er hier iemand die kan helpen?

Uit de handleiding haal ik vrij weinig info m.b.t. de richttemperatuur en het principe van een kamerthermostaat. Specifieke handleiding van de controller zegt ook niet veel. Toen het in december met -5 vroor was het binnen 20 graden, en als het buiten 15 graden is, dan is het binnen toch opeens 18. Weet niks van stooklijnen, maar waarom kun je niet gewoon temperatuur X instellen met het liefst een klokschema erachter?

[Voor 7% gewijzigd door Processorkoeler op 15-01-2023 21:50]

• Cpt.Chaos
@Processorkoeler Wat je zou kunnen doen is de cv pomp op vast toerental kunnen zetten, alles waterzijdig correct inregelen en dan op een vaste retourtemperatuur gaan regelen. Dan hoef je niet over een stooklijn na te denken want dat zit al in de vaste retourtemperatuur, immers aanvoer gaat vanzelf omhoog als de vraag groter wordt. Ik weet ook niet op welke hysterese de wp afschakelt.
Bij vaste retourtemperatuur kan je ook nachtverlaging toepassen. Ik kan de handleiding niet openen maar er zit ook een luxtronic bij die wp? Zo ja, dan is dit makkelijk in te stellen.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Cpt.Chaos schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:17:
@Processorkoeler Wat je zou kunnen doen is de cv pomp op vast toerental kunnen zetten, alles waterzijdig correct inregelen en dan op een vaste retourtemperatuur gaan regelen. Dan hoef je niet over een stooklijn na te denken want dat zit al in de vaste retourtemperatuur, immers aanvoer gaat vanzelf omhoog als de vraag groter wordt. Ik weet ook niet op welke hysterese de wp afschakelt.
Bij vaste retourtemperatuur kan je ook nachtverlaging toepassen. Ik kan de handleiding niet openen maar er zit ook een luxtronic bij die wp? Zo ja, dan is dit makkelijk in te stellen.
CV? het is een water-water warmtepomp met vloerverwarming, hoe zou je die waterzijdig inregelen zonder radiatoren?

En wat is een luxtronic?
Ik zal morgen wat foto's maken van de installatie.

• KC27
  • Niet online
@Processorkoeler
Als je in het midden van Nederland woont zou je Schimmel uit Barneveld kunnen vragen. Misschien heeft die tijd om een monteur een dag de zaak op orde te laten brengen en een onderhoudsbeurt uit te voeren. Zij zijn ervaringsdeskundig.

[Voor 4% gewijzigd door KC27 op 15-01-2023 23:03]

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-02 21:38
Sinds 15 jaar draait mijn huis op een Techneco Toros TTBW 12 warmtepomp. Dat werkt eigenlijk prima. Ik vind alleen de geluidsproductie nogal aan de hoge kant. De volgende warmtepomp zou een stillere moeten zijn.

Ik overweeg mijn warmtepomp preventief te vervangen door een nieuwere:
  • Mijn warmtepomp is reeds 15 jaar oud. Ik hoor van kennissen met dezelfde warmtepomp en leeftijd dat zij een lekke compressor hebben. Deze is niet te vervangen. Techneco/Remeha maakt deze niet meer.
  • Een nieuwe warmtepomp heeft 9-12 maanden levertijd. Ik kan toch niet zo lang in de kou zitten of zonder warm water
  • Heb al eens een prijs opgevraagd van een Alpha Innotec warmtepomp die ik in een webshop kan kopen voor ongekeer 13000 euro. De installateur rekent 25000 inclusief installatie. Dat is toch niet normaal meer?
Nog tips van lezers hier in een vergelijkbare situatie? Merken met redelijke levertijden? Goede, redelijk geprijsde installateurs?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:23
JeeDeWee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:

Nog tips van lezers hier in een vergelijkbare situatie? Merken met redelijke levertijden? Goede, redelijk geprijsde installateurs?
Nibe, Thermia, EcoForest, Bosch, Buderus, ...

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-02 20:58
Sinds 15 jaar draait mijn huis op een Techneco Toros TTBW 12 warmtepomp. Dat werkt eigenlijk prima. Ik vind alleen de geluidsproductie nogal aan de hoge kant. De volgende warmtepomp zou een stillere moeten zijn.

• Mijn warmtepomp is reeds 15 jaar oud. Ik hoor van kennissen met dezelfde warmtepomp en leeftijd dat zij een lekke compressor hebben. Deze is niet te vervangen. Techneco/Remeha maakt deze niet meer.
  • Een nieuwe warmtepomp heeft 9-12 maanden levertijd. Ik kan toch niet zo lang in de kou zitten of zonder warm water
  • Heb al eens een prijs opgevraagd van een Alpha Innotec warmtepomp die ik in een webshop kan kopen voor ongekeer 13000 euro. De installateur rekent 25000 inclusief installatie. Dat is toch niet normaal meer?
Als het puur om vervanging van een bestaande warmtepomp gaat zou het niet zo duur moeten zijn. Er moet misschien een buffervat bij or weg, een drukvat vervangen en wat leidingwerk. Ik zou zeggen max 2k-3k bovenop de prijs van de warmtepomp.

Kijk ook eens naar andere merken, bijv. Nibe, en vraag nog wat andere offertes op.

• deeveej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 15:09
[b]JeeDeWee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
Buurman heeft zijn 12 jarige niet modulerende warmte pomp vervangen voor een alpha innotec alterra wzsv 92k3m. Offerte 15.000 incl leidingwerk en nieuw buffervat. De pomp staat voor 11.000 op de webshops.en kwam in aanmerking voor 4200 euro subsidie.

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-02 21:00
Sinds 15 jaar draait mijn huis op een Techneco Toros TTBW 12 warmtepomp.
Hij doet het nu toch nog, dus dat lijkt me (momenteel) geen probleem.
Als ik naar de specs kijk van wat je nodig zou hebben als vervanging zal dat dan een WZSV 122K3M zijn (frequentiegeregeld, 12 kW, met warmwaterbuffervat, met passieve koeling) of WZSV 122H3M (idem maar dan zonder passieve koeling). Die zijn inderdaad best duur...

Maar EUR 25000 inclusief installatie terwijl je de bron en alles al hebt lijkt me inderdaad absurd veel.

• bioscrasher

Bivalent systeem met cv als backup
Eén warmtebron is soms geen warmtebron...
Heb je nog gas?

• prettig

Ze zijn inderdaad gek (die pomp kost inkoop z'n 10K in de btw......vermogen maakt nog niet eens zoveel uit). Heb technisch bedrijf (dus kan die pompen inkopen bij de cv groothandel).

Aansluiten: 1 dag. Het is gewoon een grote CV met dikkere leidingen. Zeker als je al een pomp hebt. En weet het ook 100% zeker, omdat ik het zelf gedaan heb met ZZP-er (die doet zelf WP-en).
Moet er wat aangepast worden (moest bij mij): dat was 2 dagen en 2K materiaal (open verdelers, leidingen, koppelingen, isolatie, etc ...).

Ik liep tegen hetzelfde aan: helemaal gek qua prijzen, dus alles in eigen beheer geregeld.
Zelfs subsidie stelt niks voor. Moet officieel bla bla bedrijf zijn. Ze kijken alleen naar de juist SBI code !

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 21:32

Ik heb afgelopen zomer ook een Techneco laten vervangen door een Nibe S1255 serie. Die van ons was 18 jaar oud en had vooral problemen met allerhande andere zaken die steeds stuk gingen. Drie weg kleppen en bron en cv pomp. Monteur gaf aan dat de compressor nog wel even mee kon maar na de laatste reparatie van 750 euro en een baby op komst toch maar besloten hem te vervangen. En jeetje wat een verschil, aanzienlijk minder stroom verbruik en je hoort de Nibe gewoon niet. Zorg er wel voor dat je je goed laat adviseren en met inregelen de juiste persoon hebt.

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Gwaihir
  • Niet online
Processorkoeler schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:19:
CV? het is een water-water warmtepomp met vloerverwarming, hoe zou je die waterzijdig inregelen zonder radiatoren?
CV betekent toch altijd nog centrale verwarming, oftewel: waar je het over hebt. Waterzijdig inregelen is bij een WP minstens zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker, dan bij een gasketel. En het gaat voor radiatoren en VVW hetzelfde: je draait aan een stroom-begrenzer aan het eind van de radiator of vvw-groep.

Kortom: zeker aan te raden. Al betwijfel ik of er je werkelijke probleem zit.
En wat is een luxtronic?
Ik zal morgen wat foto's maken van de installatie.
Het kastje in de woonkamer dat je voor een kamerthermostaat verslijt. Edit: ik leer net bij dat de Luxtronic de besturingsunit van dit merk is, op de WP zelf gemonteerd.

Even noteren wat er er op het kastje in de woonkamer staat is wellicht handig, ja, maar bespaar je de moeite van foto's.

Je installatie is nl. waarschijnlijk niet zo uniek als je erin springt en je handleiding ook niet zo nietszeggend, mits je het als een WP-installatie gaat bekijken, i.p.v. een aloude gasketel. (Voorbeeld: twee graden laten dalen, 's nachts of als je even de deur uit stapt? :z) Lees gerust een paar flinke stukken uit dit topic. Deze vraagstelling komt elke paar weken langs en is te over beantwoord. Gedetailleerd afstellen van een Alpha Innotec ook.

Oh, en verkijk je niet op de '12 graden' van de afgelopen dagen. We hadden dagenlang bijzonder veel wind. En dat voelt een sensor voor buitentemperatuur er niet bij..

[Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 23-01-2023 13:29]

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:53
Ik ga naar een dynamisch energie tarief. Nu kan mijn AlphaInnotec MSW daar niet zo heel veel. Maar ik wil "slim" gebruik maken van de dagmodus.

Ik wil hem 's nachts wat meer laten verwarmen (dagmodus) en dan grofweg uithebben over dag. Zijn er anderen die dit geprobeerd hebben? Werkt het? scheelt het energie kosten? (Vooral omdat ze normaal zeggen een constante temp te houden bij warmtepomp & vloerverwarming)

Met verwarming volledig uit daalt de temperatuur in huis ongeveer 0,5 graad per dag. Dus 's nachts even kort aan om een halve graad omhoog te krijgen zou prima moeten kunnen.

Dus:
om 00:00 aan naar richt temperatuur 19,5
om 06:00 uit (of richt temp naar 15 oid)

[Voor 20% gewijzigd door Jovanbff op 18-01-2023 13:44]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• Turrican
Je elektriciteitsleverancier heeft waarschijnlijk een API waar je de uurtarieven "day ahead" kunt opvragen? Dan kun je hele fancy dingen bouwen met een domoticasysteem. De Alpha Innotec besturing wordt door meerdere domoticasystemen ondersteund.

Vergeet ook het verwarmen van je sanitair warm water niet.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dennismaus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb afgelopen zomer ook een Techneco laten vervangen door een Nibe S1255 serie. Die van ons was 18 jaar oud en had vooral problemen met allerhande andere zaken die steeds stuk gingen. Drie weg kleppen en bron en cv pomp. Monteur gaf aan dat de compressor nog wel even mee kon maar na de laatste reparatie van 750 euro en een baby op komst toch maar besloten hem te vervangen. En jeetje wat een verschil, aanzienlijk minder stroom verbruik en je hoort de Nibe gewoon niet. Zorg er wel voor dat je je goed laat adviseren en met inregelen de juiste persoon hebt.
Ik vraag me af of een warmtepomp nou echt een goede investering is. Als je om de 18 jaar moet vervangen, kost het 12k/18 zo'n 666 euro/jaar. Daarvoor kan je elke 2 jaar een nieuwe CV ketel ophangen of een behoorlijke hoeveelheid gas kopen.

• prettig
Z___Z schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Ik vraag me af of een warmtepomp nou echt een goede investering is. Als je om de 18 jaar moet vervangen, kost het 12k/18 zo'n 666 euro/jaar. Daarvoor kan je elke 2 jaar een nieuwe CV ketel ophangen of een behoorlijke hoeveelheid gas kopen.
Vooralsnog verdien ik hem terug in 3-5 jaar (tenzij gas weer echt goedkoop wordt). Dus prima als ik hem moet vervangen na 18 jaar.

• bjp
want gas-CV heeft ook nog:
- gas vastrecht (kan je ook uitsparen tenzij je nog met gas kookt)
- verplicht onderhoud (toch in België om de 2 jaar)
- bepaalde risico's (ik ken genoeg vrouwen dat geen gas in huis willen, zeker met kinderen)

maar je hebt wel een punt. WW WP wint niet altijd financieel. Nu ik denk veel verder dan puur financieel, genoeg andere redenen (o.a. uitstoot) om het wel te doen.

Volgens mij doet je gas-CV ook niet goed aan koeling in de zomer ^_^.

• Cpt.Chaos
Een warmtepomp van nu is ook wel beter dan van toen. Het is dat de prijzen nu absurd zijn omdat er geen gas meer wordt aangesloten, dus je moet wat. Genoeg verhalen van 3-5 jaar terug die l/w voor 10k all in hebben geplaatst, en w/w voor rond de 20k. Nu betaal je zo het dubbele....

• prettig
Jovanbff schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:41:
Ik ga naar een dynamisch energie tarief. Nu kan mijn AlphaInnotec MSW daar niet zo heel veel. Maar ik wil "slim" gebruik maken van de dagmodus.

Ik wil hem 's nachts wat meer laten verwarmen (dagmodus) en dan grofweg uithebben over dag. Zijn er anderen die dit geprobeerd hebben? Werkt het? scheelt het energie kosten? (Vooral omdat ze normaal zeggen een constante temp te houden bij warmtepomp & vloerverwarming)

Met verwarming volledig uit daalt de temperatuur in huis ongeveer 0,5 graad per dag. Dus 's nachts even kort aan om een halve graad omhoog te krijgen zou prima moeten kunnen.

Dus:
Ja net mee begonnen, dus nog geen idee hoeveel het gaat schelen. Zo te zien werkt het. Volgende week ga ik dan nog verlagen in de ochtend en avond en verhogen in de middag (10:00-16:00). Nu alleen de nacht.

Hier verlies ik veel meer dan 0,5 graad/dag (2010 pand) maar wel flinke buffer in het pand (vloeren).

Je kunt dat ook automatiseren op basis van de EPEX tarieven. Ik ben IT-er en doe het niet.
Waarom: EPEX prijsverloop is zowat elke dag hetzelfde. Dus simpel schema in de pomp vangt 90% af, veel makkelijker en geen afhankelijkheid van beschikbaarheid van de tarieven (ik haal ze al binnnen, elke dag ... en liggen er soms gewoon uit). Daarnaast geen extra hardware nodig.

• KC27
  • Niet online
Jovanbff schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:41:

Dus:
Ik heb een script draaien (ieder uur) dat dagelijks rond 13 uur de day ahead prijzen ophaalt bij NordPool. Op basis daarvan stuur ik de sww productie naar het goedkoopste uur en verschuif ik de stooklijn. Als de prijs meer dan 10% hoger is dan het daggemiddelde dan wordt de stooklijn met 0,5K verlaagd en als die meer dan 10% lager is dan wordt de stooklijn met 0,5K verhoogd. Heel tevreden mee.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 21:32
Z___Z schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Ik was inclusief installatie minus subsidie rond de 10k kwijt, met huidige gas prijzen gaat dat vrij vlot. En ik woon in een gasloze wijk dus ik kan niet veel anders. Ik had de gok kunnen nemen en wachten tot hij echt stuk stuk ging. Maar dat was voor ons geen optie met een kleine man op komst. Ik zie het als verzekering nu. Had er geen kleine op komst geweest had ik lekker gewacht tot ie het had op gegeven en dan zien we wel verder. Had zo maar nog een paar jaar door gekunt, maar dat weten we niet zeker.

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:15
Ik heb een Vaillant geotherm VWS36/4.1 water/water warmtepomp. In plaats van een verticale put heb ik 300m slang op 1.5m onder de tuin liggen. Dat horizontale net is nu 7 graden, in de herfst was dat nog 14 graden.
Nb: ik heb en grond sensor die tussen de slangen ligt.

Op dit moment is de temperatuur van het input water 1 graad, in de herfst was dat 8.
Opgenomen vermogen is 600W maar van de herfst was dat 800W. Cop is ook wat teruggelopen.

Vraag,…
Dat de cop terug loopt snap ik nog wel aangezien de delta T groter wordt.
Maar waarom is het opgenomen vermogen terug gelopen?
En weet iemand of er systeem parameters zijn die ik verder kan tunen?

[Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 19-01-2023 15:51]

• Turrican
Wat bedoel je hier met "opgenomen vermogen"?

• Stefannn
Turrican schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:05:
Wat bedoel je hier met "opgenomen vermogen"?
Electrisch vermogen dat er in gaat.
Het is een aan/uit ding
In de herfst heb ik 800W electrisch in, 5900W thermisch out, cop=7.3
Nu heb ik 600W electrich in, 2400W thermisch out, cop=4.0
Die cop snap ik wel aangezien de delta T veel groter is.
Maar waarom loopt het electrische vermogen met 25% terug?
Ik zou liever 25% meer thermisch vermogen hebben (het is nu koud immers :-) )

• Stefannn
Stefannn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Electrisch vermogen dat er in gaat.
Het is een aan/uit ding
In de herfst heb ik 800W electrisch in, 5900W thermisch out, cop=7.3
Nu heb ik 600W electrich in, 2400W thermisch out, cop=4.0
Die cop snap ik wel aangezien de delta T veel groter is.
Maar waarom loopt het electrische vermogen met 25% terug?
Ik zou liever 25% meer thermisch vermogen hebben (het is nu koud immers :-) )
Om het simpel te zeggen.
Het is een aan/uit warmtepomp.
Dan verwacht ik dat de compressor, de bron pomp, en afgifte pomp allemaal op een vast electrisch energie verbruik zitten.

Maar kennelijk gebruiken ze meer bij 7 graden bron temperatuur dan bij 1 graad brontemperatuur.

En eigenlijk vraag ik me af of ik die compressor middels een setting niet harder kan laten werken nu de brontemperatuur zo gezakt is.

Of….
Zeggen de thermodynamica wetten dat de lagere brontemperatuur voor minder “compressie weerstand” (of zoiets) zorgen en moet ik me er bij neerleggen?

• Gwaihir
  • Niet online
Ik sluit me wel bij je aan, @Stefannn: raadselachtig. Meestal betekent aan / uit dat de compressor een vast toerental draait. Bij een lagere brontemperatuur kost dat meer moeite (= elektriciteit), niet minder.

Dat de pompen ook exact één tempo aanhouden is minder een gegeven m.i., maar de verbruiksverschillen die dat veroorzaakt zijn doorgaans relatief klein.

• bjp
als er meer 'warmte' door gaat, zou ik verwachten dat de bron-/cv-pompen harder draaien (voor een gelijke delta-T). Maar dat verklaard geen 200W verschil.

ben je zeker van je metingen? of mix je toevallig SWW en CV cycli door elkaar?

daarnaast: weet iemand of die aan/uit WP een synchrone of een asynchrone AC-motor heeft? De ene heeft een vast toerental, de andere niet.

[Voor 3% gewijzigd door bjp op 19-01-2023 20:24]

• Stefannn
Gwaihir schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:06:
Ik sluit me wel bij je aan, @Stefannn: raadselachtig. Meestal betekent aan / uit dat de compressor een vast toerental draait. Bij een lagere brontemperatuur kost dat meer moeite (= elektriciteit), niet minder.

Dat de pompen ook exact één tempo aanhouden is minder een gegeven m.i., maar de verbruiksverschillen die dat veroorzaakt zijn doorgaans relatief klein.
bjp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:24:
als er meer 'warmte' door gaat, zou ik verwachten dat de bron-/cv-pompen harder draaien (voor een gelijke delta-T). Maar dat verklaard geen 200W verschil.

ben je zeker van je metingen? of mix je toevallig SWW en CV cycli door elkaar?

daarnaast: weet iemand of die aan/uit WP een synchrone of een asynchrone AC-motor heeft? De ene heeft een vast toerental, de andere niet.
Dank voor de inputs. Mijn gedachtegang is dus niet raar.
Nb… ik weet het ook werkelijk niet. Bij lagere brontemperatuur kom je toch in een ander werkgebied.

Maar goed… “ben ik zeker van de metingen” —->> nee.
Het betreft de uitlezing op de display van het apparaat zelf. De eigen rapportage dus.
Dan moet ik die dus via een meter in de aansluit kabel gaan bepalen.
Geen probleem…
Alleen duurt het nu tot minimaal de zomer voordat ik de meting met hoge brontemperatuur kan herhalen. Oeps :-)

Anyway… ga ik wel doen.

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:59:
Alleen duurt het nu tot minimaal de zomer voordat ik de meting met hoge brontemperatuur kan herhalen.
Het ding heeft toch ook een spec? Welke watertemperatuur maakt hij, iets onder de 35 graden? Dan zou je de B0W35 opgave in thermische output en COP moeten overtreffen.

• Stefannn
Gwaihir schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Het ding heeft toch ook een spec? Welke watertemperatuur maakt hij, iets onder de 35 graden? Dan zou je de B0W35 opgave in thermische output en COP moeten overtreffen.
Natuurlijk heeft die een spec.
En die lijk ik ook wel ongeveer te halen.
Maar ik vraag me af wat de natuurkundige verklaring is dat je bij lagere brontemperatuur minder Compressor-electriciteit nodig hebt. Ik had dat niet verwacht. En… ik vraag me af of er iets te tweaked is.

Specs hieronder.
Geen gegevens mbt afhankelijkheid van bron temperatuur bij gelijke afgifte temperatuur.
Ik zal morgen eens een volledige meting van alle waardes doen en posten.
Inputs en ideeen Welkom.

In het kort: “minder Compressor vermogen bij lagere brontemperatuur is voor mij “counter intuitive”, en aangezien dat 25% thermisch vermogen betekent net als je het het hardste nodig hebt ben ik op zoek naar een tweak om die 25% terug te krijgen”

• Gwaihir
  • Niet online
@Stefannn Minder compressor verbruik bij lagere brontemperatuur voelt verkeerdom, bedoel je toch? Bij vermogen denk ik primair aan het nuttige vermogen = het thermische vermogen. Dat gaat inderdaad omlaag bij lagere brontemperatuur.

Doet inderdaad wel twijfelen aan die 800W in, in de herfst. Jouw bron zal in het voorjaar wel vrij snel weer omhoog komen. Kun je dan je meting over doen.

Brainfart: Houdt dat ding de maxima vast of zo? 800W recent max verbruik tijdens SWW run en 5900W thermisch voor de CV op een eerder moment op die dag (/ dat uur / die week / whatever)?

• Stefannn
Gwaihir schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:42:
@Stefannn Minder compressor verbruik bij lagere brontemperatuur voelt verkeerdom, bedoel je toch?
Ja dat bedoel ik
Bij vermogen denk ik primair aan het nuttige vermogen = het thermische vermogen. Dat gaat inderdaad omlaag bij lagere brontemperatuur.
Klopt, dat vind ik niet raar. Kan ik misschien met wat tunen van de pomp snelheid nog een beetje verbeteren.
Doet inderdaad wel twijfelen aan die 800W in, in de herfst. Jouw bron zal in het voorjaar wel vrij snel weer omhoog komen. Kun je dan je meting over doen.
Ja ga ik doen. Ik vertrouw het ook niet allemaal. Ik ga dat van het voorjaar nog eens heel precies opnieuw doen.

Dit betreft trouwens de rapportage van de pomp zelf. Geen idee of die sensoren betrouwbaar zijn.
Ik zal morgen ook het vermogen eens via de electriciteitsmeter meten. Dan weet ik het zeker.
Ik zal sowieso alle sensoren en instellingen posten. Wellicht is er nog iets in te stellen (al wil ik hem niet stuk maken).

Wat achtergrond voor de geïnteresseerde:
Ik heb dat ding al een paar jaar.
De bron bestaat uit 300meter slang op 1.5meter diep in de tuin.
In eerste instantie voor de vloerverwarming in de aanbouw en dat ging eigenlijk tot 0 graden goed.
Dat betekende ook dat dat ding in voor- en na-seizoen op 50% stond.
Derhalve heb ik van de zomer 17 ventilatoren op de radiatoren in de woonkamer geplaatst en gebruik ik de warmtepomp daar nu ook voor.
Dan wordt hij er wel heel wat meer van gevraagd, dus ik ben me nu aan het afvragen of dat ding echt wel op de max zit.
Ik kijk nu aan hoe de bron zich houdt, of die niet teveel afkoelt. Ik heb zelfs 1 van de 3 slangen van 100m afgekoppeld om te kijken hoe ver dat gaat.
Als dat allemaal goed gaat wil ik er van de zomer eenzelfde warmtepomp naast hangen.

• Cpt.Chaos
Bij lagere aanvoertemperatuur vraagt de compressor minder vermogen. Ik doe een gok en zeg dat die 800W die je hebt gezien tijdens een sww run was. De compressor draait altijd hetzelfde toerental dus de persdruk verhoogt opgenomen vermogen, en druk=temperatuur.

Voor zover ik kan vinden zit er geen capaciteitsregeling op dus dat is het niet.

• Stefannn
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:01:
Bij lagere aanvoertemperatuur vraagt de compressor minder vermogen.
Dank voor de reactie.
Zeg je nu dat lage aanvoer temperatuur >> lager vermogen normaal is?
Dat is dus exact wat ik zie, en voor mij is dat “counter intuitive”
Ik doe een gok en zeg dat die 800W die je hebt gezien tijdens een sww run was.
Ik vertrouw de meting inderdaad niet, het is ook een rapportage door het apparaat zelf. Ik weet wel heel erg zeker dat ik alleen meet na minimaal 1 uur draaien. De 800W heb ik ook niet 1x maar 5x gemeten.
Dat ga ik zeker opnieuw meten, maar dat duurt nog een paar maanden.
De compressor draait altijd hetzelfde toerental dus de persdruk verhoogt opgenomen vermogen, en druk=temperatuur.
Oei, en dank. Dit was het soort antwoord waar ik op hoopte!
Yep.. ik snap dat hogere druk meer vermogen betekent.
Maar is lagere bron temperatuur dan minder druk? Kom je in een lager werk punt met lagere druk/debiet verhouding in het interne circuit?
Voor zover ik kan vinden zit er geen capaciteitsregeling op dus dat is het niet.
Klopt. Het is een aan/uit ding.
Ik heb de uitgebreide installateurs handleiding. Die heb ik al 100x doorgespit. Heb jij meer info? Hogelijk geïnteresseerd!

[Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 21-01-2023 08:07]

• Cpt.Chaos
@Stefannn Zeker, kijk op blz twee, ik zit mobiel dus geen mooie linkjes.

https://www.google.com/ur...Vaw3oIC3xblpz7ZfzMSYNrz4-

• Stefannn
SUPER!

super leerzaam.

Daarin een grafiek die ik nog niet had en die niet in de installateurs handleiding staat (hieronder).
Elektrisch vermogen loopt dus inderdaad wat terug bij koudere bron.

Verder zie ik dat elektrisch vermogen ook sterk afhangt van de afgifte temperatuur. Dat had ik me niet gerealiseerd. Wel de de cop minder wordt maar niet dat de compressor dan harder gaat werken. Ik had gedacht dat hij gewoon minder power zou leveren bij toenemende temperatuur --> fout dus.

Dat kan ook een verklaring zijn, tijdens de meting in het najaar was de afgifte temperatuur 5 graden hoger. Dat is niet helemaal logisch maar aangezien het systeem toen geen 100% draaide was er iets nog niet helemaal stabiel. Gemeten afgifte temperatuur was 5 graden hoger, dus dat verklaart middels de grafiek wel het hogere opgenomen elektrisch vermogen.

[Voor 17% gewijzigd door Stefannn op 21-01-2023 11:54]

• prettig
Stefannn schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:50:
[...]

SUPER!

super leerzaam.

Daarin een grafiek die ik nog niet had en die niet in de installateurs handleiding staat (hieronder).
Elektrisch vermogen loopt dus inderdaad wat terug bij koudere bron.

Verder zie ik dat elektrisch vermogen ook sterk afhangt van de afgifte temperatuur. Dat had ik me niet gerealiseerd. Wel de de cop minder wordt maar niet dat de compressor dan harder gaat werken. Ik had gedacht dat hij gewoon minder power zou leveren bij toenemende temperatuur --> fout dus.

Dat kan ook een verklaring zijn, tijdens de meting in het najaar was de afgifte temperatuur 5 graden hoger. Dat is niet helemaal logisch maar aangezien het systeem toen geen 100% draaide was er iets nog niet helemaal stabiel. Gemeten afgifte temperatuur was 5 graden hoger, dus dat verklaart middels de grafiek wel het hogere opgenomen elektrisch vermogen.

[Afbeelding]
Kan het hier ook zien. Mijn grafieken laten duidelijk zien dat de aanvoertemperatuur, opgenomen vermogen en de efficientie van de compressor bepaald. Hoe hoger hoe beter. COP zakt eigenlijk pas iets in rond de 2 graden aanvoer.

Wat is je minimum aanvoer die je gezien hebt. Ook wel benieuwd hoe snel die weer boven de 10 graden zit.

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:50:

D'oh! Dat verklaart zeker ja.

Hoe hard de compressor moet werken (bij een vast toerental) zit 'm vooral in het verschil tussen bron en afgifte. Dat kan van beide kanten komen dus.

• Stefannn
prettig schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:12:

Wat is je minimum aanvoer die je gezien hebt. Ook wel benieuwd hoe snel die weer boven de 10 graden zit.
Uitgebreide aflezing van alle meters is er vandaag niet van gekomen.
Ik log een aantal waardes op dagelijkse basis maar lang niet allemaal.

Mbt minimum
Bron temperatuur zit nu ongeveer op minimum dat ik ooit zag.
Maar dat is vertekend.

Ten eerste is het sinds ik de warmtepomp heb nooit super koud geweest.
Ten tweede doe ik nu een “test” met kleinere bron. Ik gebruik nu 200 meter van de 300 meter die er ligt.
Systeem was ooit bedoeld voor alleen de aanbouw-vloerverwarming en kwa dimensionering zou dat kloppen.
Vanwege de gasprijzen verwarm ik nu ook de woonkamer-radiatoren maar kom power tekort.
Als die 200 meter toereikend voor deze winter is dan plaats ik van de zomer eenzelfde warmtepomp erbij en zet ik de boel weer op 300m.

Dat gezegd hebbende….
Ik heb ook “grond sensoren”, die heb ik tussen de waterlussen in de grond liggen.
Momenteel:
6.5 graden in de lussen die actief zijn
7.3 graden in de lus die niet actief is, ik ben heel benieuwd of die 0.8 graad delta stabiliseert
(Ik heb de lus pas sinds een paar weken afgeschakeld).

Brontemperatuur zit dus ongeveer 5 graden onder de bodem temperatuur.
En vooralsnog trekt ze de bodem temperatuur 0.8 graden naar beneden.

Maar… mbt antwoord op je vraag…
Die bodem sensoren had ik al een paar jaar voordat ik de warmtepomp had.
Ik heb in een strenge winter, zonder warmtepomp, ook al 4 graden bodemtemperatuur gezien.
Dan zou je met warmtepomp dus 0.8graad verlaging,en 5 graden delta met bron temperatuur verwachten dus -2 graden bron temperatuur.
Maar dat is speculatie

• Stefannn
Gwaihir schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:27:
[...]

D'oh! Dat verklaart zeker ja.

Hoe hard de compressor moet werken (bij een vast toerental) zit 'm vooral in het verschil tussen bron en afgifte. Dat kan van beide kanten komen dus.
Dank, ik leefde in de veronderstelling dat je een soort vaste power input had en dat output power variabel was afhankelijk van belasting. Niet dus.
Dat grafiekje helpt wel heel erg veel :-)

• prettig
Stefannn schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Dat gezegd hebbende….
Ik heb ook “grond sensoren”, die heb ik tussen de waterlussen in de grond liggen.
Momenteel:
6.5 graden in de lussen die actief zijn
7.3 graden in de lus die niet actief is, ik ben heel benieuwd of die 0.8 graad delta stabiliseert
(Ik heb de lus pas sinds een paar weken afgeschakeld).

Brontemperatuur zit dus ongeveer 5 graden onder de bodem temperatuur.
En vooralsnog trekt ze de bodem temperatuur 0.8 graden naar beneden.
Meet je ook op de leiding bij de pomp ? Bij mij is het water (wisselaars in het water) ook altijd iets warmer dan er binnenkomt bij de pomp. Dat zou je een beter beekd geven,

• Stefannn
Nou, ik heb de beloofde sensor reading & "true energy" meting gedaan.

True energie via P1 uitlezing van mijn meter in de meterkast.
Daarvoor alle apparaten met een thermostaat (koelkast, close-in boiler, koffie apparaat) eerst uitgezet om vervuiling te voorkomen

Warmtepomp draait al dagen continu op 100% dus het is een super steady state situatie

Opgenomen elektrisch vermogen:
true reading via P1: 730W
rapportage apparaat: 700W (hij rapporteert in stapjes van 100W dus dit is heel behoorlijk correct)

Afgifte:
pomp: 85%, 430L/h
Tout: 37,1 C
Tin: 32,6C

Daarmee:
is delta T out dus 37,1-32,6 = 4,5K
afgegeven vermogen = 430L/h x 4.5K x 1,163W/kgK = 2250W
cop = 2250W/730W = 3,1

NB: opgenomen elektrisch vermogen is dus wat hoger dan vorige week. Daarmee heb ik ook wat minder zorgen. Dat het opgenomen vermogen tussen 700W en 800W pendelt vind ik niet zo erg.

Bron:
pomp: 50%, L/h onbekend
Tin:1.0C
Tout: -1.6C
Daarmee deltaT =2.6K

Grondsensor in de 2 actieve 100m lussen: 6,1C & 6,6C dus ongeveer 6,3C gemiddeld
Daarmee dus 5,3C delta T tussen de grond en het bronwater in de buis dat actief door de warmtepomp gekoeld.

Grondsensor in de inactieve 100m lus:7,2C
Daarmee wordt de grond dus 7,2-6,3= 0,9K "gekoeld" door de warmtepomp
Met daarbij de opmerking dat ik die ene lus pas een paar weken geleden heb afgeschakeld dus dit is nog geen steady state.

Verder wat interessante getallen waar ik compleet niet weet wat ik ermee moet
EEV 34% ==> deze lijkt als enige editable (heb ik niet geprobeerd)
Compressor uitaat 76,5C
Compressor inlaat 0,3C
EEV omgeving circuit temperatuur -3,5C
EEV afgiftesysteem temperatuur 33,1C
Hoge druk 24,3bar
Kondensatie temperatuur 40,1C
Lage druk 7,1bar
Verdmpings temperatuur -3,3C
Gewenste oververhitting 3,7K
Waarde oververhitting 3,6K
Waarde onderkoeling 7,0K

Vraag: "wat zou de EVV zijn"? is dat de compressor? een "instelpunt"?

Waarde oververhitting is kennelijk goed gelukt. Ik kan die oververhitting echter niet instellen, ook geen idee of dit een "mooie waarde" is.

Enerzijds zou ik hem willen "boosten", anderzijds ben ik daar huiverig voor. Ik wil heb niet stuk maken en eigenlijk doet hij heel behoorlijk wat het grafiekje beloofd.

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-02 23:19
EEV is electronic expansion valve

• Stefannn
prettig schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Meet je ook op de leiding bij de pomp ? Bij mij is het water (wisselaars in het water) ook altijd iets warmer dan er binnenkomt bij de pomp. Dat zou je een beter beekd geven,
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is:

ik heb dus (van warm tot koud):
  • Grondsensor (dat is een sensor die ik heb ingegraven en via mijn domotica uitlees) op 1.5m diepte op een plek waar GEEN warmte wordt onttrokken: 7,2C
  • Grondsensor op 1.5m diepte op een plek waar WEL warmte wordt onttrokken: 6,3C
  • Water door de grondbuizen, gemeten door de warmtepomp zelf in het apparaat bij binnenkomst: 1.0C
  • Water dat weer naar de grondbuizen gestuurd wordt, gemeten door warmtepomp zelf, bij verlaten van apparaat: -1,6C
En meer sensoren heb ik niet :-)

En voor de grap en wellicht duidelijkheid een foto uit 2009 toen ik de leidingen heb ingegraven. Het was een nieuwbouwhuis met maagdelijke grond er omheen dus ik heb dat toen ingegraven nog voor ik goed wist wat ik ermee zou moeten.

[Voor 13% gewijzigd door Stefannn op 22-01-2023 13:45]

• Stefannn
Dirduc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:16:
EEV is electronic expansion valve
Yesss!!! dank!!

Die lijk ik dus te kunnen verstellen (niet geprobeerd en ook wat huiverig voor).......

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:44:
rapportage apparaat: 700W (hij rapporteert in stapjes van 100W dus dit is heel behoorlijk correct)
Aha, dus je eerdere metingen zouden ook 751 vs. 649W kunnen zijn geweest!
(Die metingen van het apparaat geven nogal een marge om iets op te concluderen..)
EEV 34% ==> deze lijkt als enige editable (heb ik niet geprobeerd)
Leuk, maar toch lekker afblijven?
Enerzijds zou ik hem willen "boosten", anderzijds ben ik daar huiverig voor. Ik wil heb niet stuk maken en eigenlijk doet hij heel behoorlijk wat het grafiekje beloofd.
Tja, je mag ervan uitgaan dat de fabrikant al geoptimaliseerd heeft :D. Je hebt niet 'n heel tweakbaar apparaat gekocht :P.

• Stefannn
Gwaihir schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:00:
Je hebt niet 'n heel tweakbaar apparaat gekocht :P.
Ahh... try me ;)
off-topic...
Ik heb ook een jacuzzi,
die heb ik getweaked door de temperatuursensoren via relais van parallel en serie weerstanden te voorzien.
Ook een eigen temperatuursensor geplaatst.
Ik kan hem nu vanuit mijn Domotica systeem laten verwarmen (temperatuursensor lager zetten); blokkeren (temperatuursensor op overheat zetten) en filteren (externe temperatuursensor vorstbeveiliging laten aanspringen)

Maar... in dit geval blijf ik denk ik wel van mijn warmtepomp af. Hij lijkt zich netjes aan de specs te houden.

Dank voor alle hulp.
De experimenten zijn extreem tijdrovend: alles wat ik nu vergeet te meten kan ik volgend jaar pas opnieuw meten dus slimme input is erg waardevol.
Van de zomer wil ik de warmtepomp uitbreiden want nu ik er ook mijn radiators op doe is die 2400W te weinig.
ik probeer nu data te verzamelen om een goede beslissing te maken:
- ofwel eenzelfde bijplaatsen --> dat is verreweg het goedkoopste en het makkelijkste
- ofwel iets nieuws

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:51:
De experimenten zijn extreem tijdrovend: alles wat ik nu vergeet te meten kan ik volgend jaar pas opnieuw meten dus slimme input is erg waardevol.
Ik log van alles. Zo hoop ik veel experimenten al gedaan te hebben op het moment dat ik ze verzin ;).

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-01 22:14
prettig schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Ja net mee begonnen, dus nog geen idee hoeveel het gaat schelen. Zo te zien werkt het. Volgende week ga ik dan nog verlagen in de ochtend en avond en verhogen in de middag (10:00-16:00). Nu alleen de nacht.

Hier verlies ik veel meer dan 0,5 graad/dag (2010 pand) maar wel flinke buffer in het pand (vloeren).

Je kunt dat ook automatiseren op basis van de EPEX tarieven. Ik ben IT-er en doe het niet.
Waarom: EPEX prijsverloop is zowat elke dag hetzelfde. Dus simpel schema in de pomp vangt 90% af, veel makkelijker en geen afhankelijkheid van beschikbaarheid van de tarieven (ik haal ze al binnnen, elke dag ... en liggen er soms gewoon uit). Daarnaast geen extra hardware nodig.
Wil ik ook graag zo doen. Kon je dit direct op je warmtepomp instellen via een menu? Ik heb een Ecoforest en zou graag zelfde willen met zo min mogelijk extra toeters en bellen? THX .

• prettig
Ddeklerk79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Wil ik ook graag zo doen. Kon je dit direct op je warmtepomp instellen via een menu? Ik heb een Ecoforest en zou graag zelfde willen met zo min mogelijk extra toeters en bellen? THX .
Op de pomp bij de innotec. Maar weer uitgezet. Verbruik meer omdat ik teveel verlies, dus staat die in de nacht meer te verbruiken en dat heeft nauwelijks effect in de ochtend.

Als je nieuw huis hebt denk ik wel dat het gaat uitmaken. Ik moet gewoon fijn verder gaan met meer isoleren (dat levert nu het meeste op).

• bjp
enige tips bij het waterzijdig inregelen van radiatoren met een WW WP?

ik vermoed:
- alle thermostatische kranen helemaal open
- binnendeuren openzetten (zodat alle ruimtes ongeveer dezelfde temperatuur hebben)
- thermostaat hoog zetten

starten met alle voetventielen open (om zoveel mogelijke flow initieel te hebben), dan daarna op basis van aanvoer-/retour- temperaturen bijregelen.

Veel geduld hebben? (gezien de lage temperaturen)

Is het nodig om van "stooklijn" naar "vaste temperatuur" te gaan in de thermostaat? Of gaan we ervan uit dat de buitentemperatuur niet teveel gaat veranderen? Of is net een verhoogde "vaste temperatuur" gemakkelijker om in te regelen?

andere tips?

[Voor 4% gewijzigd door bjp op 22-01-2023 21:36]

• sjoerd1980
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 19:58
Stefannn schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is:

ik heb dus (van warm tot koud):
  • Grondsensor (dat is een sensor die ik heb ingegraven en via mijn domotica uitlees) op 1.5m diepte op een plek waar GEEN warmte wordt onttrokken: 7,2C
  • Grondsensor op 1.5m diepte op een plek waar WEL warmte wordt onttrokken: 6,3C
  • Water door de grondbuizen, gemeten door de warmtepomp zelf in het apparaat bij binnenkomst: 1.0C
  • Water dat weer naar de grondbuizen gestuurd wordt, gemeten door warmtepomp zelf, bij verlaten van apparaat: -1,6C
En meer sensoren heb ik niet :-)
Interessant dat je die info hebt, met grondsensor. Ik draai nu voor het eerste jaar met bron en probeer voor mezelf helder te krijgen of de bron naar wens werkt. Als alternatief voor een grondsensor werk ik met de temperatuur van het leidingwater. Ongeveer dezelfde diepte en geen onttrekking van warmte.

Vandaag kom ik dan op leidingwater van 7C en bron temp (warmtepomp in) van 6C. Daaruit concludeer ik vooralsnog dat de bron prima werkt, met kanttekening van het zachte weer.

De 5C verschil die je ziet tussen grond temperatuur en watertemperatuur de WP in, had je dat verwacht / berekend?

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Gwaihir schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:20:
[...]

CV betekent toch altijd nog centrale verwarming, oftewel: waar je het over hebt. Waterzijdig inregelen is bij een WP minstens zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker, dan bij een gasketel. En het gaat voor radiatoren en VVW hetzelfde: je draait aan een stroom-begrenzer aan het eind van de radiator of vvw-groep.

Kortom: zeker aan te raden. Al betwijfel ik of er je werkelijke probleem zit.

[...]
Het kastje in de woonkamer dat je voor een kamerthermostaat verslijt. Even noteren wat er erop staat is wellicht handig, ja, maar bespaar je de moeite van foto's.

Je installatie is nl. waarschijnlijk niet zo uniek als je erin springt en je handleiding ook niet zo nietszeggend, mits je het als een WP-installatie gaat bekijken, i.p.v. een aloude gasketel. (Voorbeeld: twee graden laten dalen, 's nachts of als je even de deur uit stapt? :z) Lees gerust een paar flinke stukken uit dit topic. Deze vraagstelling komt elke paar weken langs en is te over beantwoord. Gedetailleerd afstellen van een Alpha Innotec ook.

Oh, en verkijk je niet op de '12 graden' van de afgelopen dagen. We hadden dagenlang bijzonder veel wind. En dat voelt een sensor voor buitentemperatuur er niet bij..
Ik heb 'm helemaal doorgelezen, maar kom er toch niet echt uit. Vind dat er erg veel energie wordt verbruikt, 7kWh voor een heel klein huis uit 2012 waarvan 1/2 van de groepen niet eens open staat om te verwarmen (slaap/badkamer bijv.) nu bij afwezigheid.

Ook valt het op dat er enkel grote pieken zijn en dat de pomp 100% lijkt te draaien. Moduleert dat ding niet ofzo? Foto's:

Weet niet hoe ik ze kleiner moet croppen, maar hierbij. Wat ik me afvraag:

Hoe regel ik de temperatuur? Het moet gewoon 15c zijn ivm x-tal weken afwezigheid.
Is dit een aan/uit pomp? Alpha Innotec WZS-41-H-KS. Kon de specs zelf niet vinden, handleiding is vaag / geeft niet de info weer die ik zoek.
Blijkt met een stooklijn te werken. Geen idee hoe dit werkt

Installateurs nog altijd niet te vinden, moet het echt zelf uitzoeken. Met CV's ben ik redelijk, maar W/W warmptepompen begrijp ik niet veel van. Diagnostics staan ook op 0, zie overal bij bijv. energieverbruik "0kwh" sinds 1-1-1970.

• Stefannn
sjoerd1980 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:15:
De 5C verschil die je ziet tussen grond temperatuur en watertemperatuur de WP in, had je dat verwacht / berekend?
Nee dat was laten verrassen.
Ik had me wel goed ingelezen mbt de capaciteit van een horizontale bron.
Bijvoorbeeld hier: https://warmtepomp-weetje...e-warmtepomp/#horizontaal
Dan kom je op 10W tot 35W met m2 (nb… dus niet per m hetgeen vaak gezegd wordt) afhankelijk van grondsoort.
Buizen liggen op minimaal 1.5m van elkaar.
Bij mijn grondsoort zou ik zo’n 3000 tot 6000W moeten kunnen trekken.

Maar goed…
In eerste instantie aangelegd voor alleen de vloerverwarming van de aanbouw.
Deze winter probeer ik aan de hand van de meetdata te concluderen of de bron goed genoeg is dat ik de warmtepomp kwa vermogen kan verdubbelen.
Als alternatief voor een grondsensor werk ik met de temperatuur van het leidingwater. Ongeveer dezelfde diepte en geen onttrekking van warmte.

Vandaag kom ik dan op leidingwater van 7C en bron temp (warmtepomp in) van 6C. Daaruit concludeer ik vooralsnog dat de bron prima werkt, met kanttekening van het zachte weer.
Slim! En verrassend genoeg ongeveer dezelfde waarde als mijn grondsensoren

• ArdNieuwenhuiz
bjp schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:35:
enige tips bij het waterzijdig inregelen van radiatoren met een WW WP?

ik vermoed:
- alle thermostatische kranen helemaal open
- binnendeuren openzetten (zodat alle ruimtes ongeveer dezelfde temperatuur hebben)

starten met alle voetventielen open (om zoveel mogelijke flow initieel te hebben), dan daarna op basis van aanvoer-/retour- temperaturen bijregelen.

Veel geduld hebben? (gezien de lage temperaturen)

Is het nodig om van "stooklijn" naar "vaste temperatuur" te gaan in de thermostaat? Of gaan we ervan uit dat de buitentemperatuur niet teveel gaat veranderen? Of is net een verhoogde "vaste temperatuur" gemakkelijker om in te regelen?

andere tips?
Geduld valt op zich wel mee. Je ziet de temperatuur best snel veranderen, tenminste als je realtime meet. Ik heb een aantal nodemcuv3 esp uitgerust met ds18b20 temperatuursensoren en die bij de aanvoer en retour van radiatoren geplaatst. Mijn installatie heeft ook een parallel buffervat en aparte pompgroep, door goed te meten kun je zien wat het effect is van een radiator open of dicht zetten en de delta t op het systeem als geheel. Afgifte is een functie van flow en delta t.

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:35:
Hmm.. ik zou willen inregelen naar de werkelijke omstandigheden. Oftewel: als een slaapkamer nooit boven de 15 graden verwarmd wordt, waarom 'm dan inregelen om netjes mee te komen met 20 graden?
Dat zal iemand die 'even komt inregelen' moeten doen, lijkt me. Maar als bewoner weet ik dat nog zo net niet, met alle doorlooptijd en specifieke gebruikservaring beschikbaar. Je kunt het ook in een paar slagen doen, op de winterse ochtenden van deze week.
ArdNieuwenhuiz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:23:
Geduld valt op zich wel mee. Je ziet de temperatuur best snel veranderen, tenminste als je realtime meet. Ik heb een aantal nodemcuv3 esp uitgerust met ds18b20 temperatuursensoren en die bij de aanvoer en retour van radiatoren geplaatst. Mijn installatie heeft ook een parallel buffervat en aparte pompgroep, door goed te meten kun je zien wat het effect is van een radiator open of dicht zetten en de delta t op het systeem als geheel. Afgifte is een functie van flow en delta t.
Radiatoren zullen inderdaad al redelijk snel weer een stabiele situatie bereiken. Met VVW zal dat een stuk trager zijn. En waar zit je sensor? Meet je midden in de stroom, of zit hij er tegenaan geplakt, zo goed mogelijk geïsoleerd?

• bjp
ik dacht een digitale infraroodthermometer te gebruiken en wat tape op de aanvoer/retour buizen.

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Dus als je die tapejes 'n weekje laat zitten, kun je makkelijk nog een of twee keer finetunen op latere ochtenden :).

Ik heb bij zonneboiler en CV-haard sensoren op de buizen geklemd (onder de isolatie). Daarvan merk ik dat ze flink na-ijlen en (vermoedelijk) bij hoge temperaturen steeds wat minder mee komen. Een IR thermometer moet dat kunnen verslaan. Ik heb er ook, op alle VVW-retouren, die met een dompelbuisje middenin de stroom zitten. Dat gaat sneller en zeker nauwkeuriger, ook omdat de stroming in het hart het eerst van temperatuur verandert. En dan heb ik er in de aanvoerleidingen zitten die echt rechtstreeks middenin de stroom meten (kun je er dus ook niet 'even' uit halen). Die gaan nog wat sneller dan sensoren achter een metaal laag..

• bjp
yup goeie tip. Ik zal beginnen met 'alle deuren open' en 'grof' inregelen voor een paar iteraties van elke een halfuurtje, en met alle thermostatische kranen open.

later kan ik nog 'fijn' bijregelen met thermostatische kranen op gewone stand (dus lager in koudere ruimtes, hoger in warmere, helemaal open waar de thermostaat staat), en deuren zoals gebruikelijk (de meeste dicht).

ik heb nu al via domotica wat temperatuurmetingen van de ruimtes.

• Turrican
Processorkoeler schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Ik heb 'm helemaal doorgelezen, maar kom er toch niet echt uit. Vind dat er erg veel energie wordt verbruikt, 7kWh voor een heel klein huis uit 2012 waarvan 1/2 van de groepen niet eens open staat om te verwarmen (slaap/badkamer bijv.) nu bij afwezigheid.

Ook valt het op dat er enkel grote pieken zijn en dat de pomp 100% lijkt te draaien. Moduleert dat ding niet ofzo?
Ik denk het niet nee. Het is een Luxtronik 2.0 besturing, volgens mij is de pomp(en) modulerend aansturen iets dat pas vanaf versie 2.1 gebeurt.
Wat ik me afvraag:

Hoe regel ik de temperatuur? Het moet gewoon 15c zijn ivm x-tal weken afwezigheid.

Is dit een aan/uit pomp? Alpha Innotec WZS-41-H-KS. Kon de specs zelf niet vinden, handleiding is vaag / geeft niet de info weer die ik zoek.
Ja, volgens mij zijn types die beginnen met WZS inderdaad aan/uit modellen. De modulerende modellen eindigen met een V.

Je zegt dat het een klein huis is, en dat er ook nog groepen dichtstaan. Heeft je afgiftesysteem wel voldoende buffering? Is er ook nog een buffervat?
Blijkt met een stooklijn te werken. Geen idee hoe dit werkt
Daar is echt genoeg over te vinden.
Installateurs nog altijd niet te vinden, moet het echt zelf uitzoeken. Met CV's ben ik redelijk, maar W/W warmptepompen begrijp ik niet veel van.

Diagnostics staan ook op 0, zie overal bij bijv. energieverbruik "0kwh" sinds 1-1-1970.
Dat is volgens mij de geleverde warmte, niet het verbruik. Er zit kennelijk geen ingebouwde warmtemeter in deze warmtepomp.

• bjp
nog een vraag i.v.m. waterzijdig inregelen (sorry niet helemaal on-topic): pompgroep op I, II, III of de 'auto' radiator stand in mijn geval?

mijn gevoel: zoals gewoonlijk, 'auto' radiator stand.

[Voor 16% gewijzigd door bjp op 23-01-2023 12:05]

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-02 15:02
Onze (modulerende) warmtepomp werkt voor de CV eigenlijk altijd op zijn laagste 'gear', wat overeenkomt met zo'n 1200 rpm. Enkel als het buiten echt < -5 °C is durft hij al eens naar gear 2 (van de 9) te gaan.
Is dit efficiënt? Beter meerdere bursts met hogere minimum toerentallen of is het beter hoe het nu is, een langere periode op lage rpm. De COP, varieert dit met rpm? En op welke manier?
COP kan nergens uitgelezen worden op de WP zelf (Thermia Inverter Mini).

Het warm water wordt natuurlijk wel op een hoge rpm opgewekt.

[Voor 7% gewijzigd door Mee_ op 24-01-2023 16:57]

• KC27
  • Niet online
Gisteren heeft de Control Box het begeven van mijn Alpha Home naregeling. Twee maanden terug gaf de regelunit bij verdeler op de verdieping de geest. Iedere keer weer ettelijke honderen euro's aftikken om het te repareren. Dus ik ben klaar met dat ding, temeer omdat de meerwaarde van deze regeling i.m.o. ver te zoeken is.
Ik ga dus niet meer repareren en ga op zoek naar een alternatief. Ik kom voorlopig uit bij Watts Vision, maar ik sta open voor betere alternatieven. Ik kan ook kiezen voor een RBE+ voor de woonkamer en de temperaturen in de andere kamers met de huidige sensoren uitlezen met een zwave-master en met HA de regel ventielen open / dicht sturen.
Wat zouden jullie doen?
Voorwaarde: het systeem moet ook kunnen koelen (dus badkamer dicht en andere kamers selectief open).
Ik hoor graag jullie mening.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
KC27 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:01:
Gisteren heeft de Control Box het begeven van mijn Alpha Home naregeling. Twee maanden terug gaf de regelunit bij verdeler op de verdieping de geest. Iedere keer weer ettelijke honderen euro's aftikken om het te repareren. Dus ik ben klaar met dat ding, temeer omdat de meerwaarde van deze regeling i.m.o. ver te zoeken is.
Ik ga dus niet meer repareren en ga op zoek naar een alternatief. Ik kom voorlopig uit bij Watts Vision, maar ik sta open voor betere alternatieven. Ik kan ook kiezen voor een RBE+ voor de woonkamer en de temperaturen in de andere kamers met de huidige sensoren uitlezen met een zwave-master en met HA de regel ventielen open / dicht sturen.
Wat zouden jullie doen?
Voorwaarde: het systeem moet ook kunnen koelen (dus badkamer dicht en andere kamers selectief open).
Ik hoor graag jullie mening.
Dit wil je vast niet horen, maar helemaal geen naregeling. Je bespaart er niets mee, zeker niet als je de reparatiekosten en vervangingskosten meeneemt. Gewoon alle verdelers vol open en dan handmatig afregelen als een kamer te warm is/wordt. Badkamer 2x per jaar met de hand open en dicht doen en je bent klaar. WP is toch traag gezien het lage vermogen, dus snel reageren lukt toch al niet. Zo draai ik sinds 2016 en heb nog geen euro aan onderhoud uitgegeven.

• Cpt.Chaos
Helemaal mee eens. Ik heb deze week bijna alle stelmotoren weggehaald, cv pomp op vast toerental gezet, ruimtethermostaten ontkoppeld en de wp op nagenoeg vaste retourtemperatuur (23+1K) gezet en het is veel comfortabeler in huis en beter nog, tot de zon begon te schijnen een dikke run van meer dan 100 terwijl dat met naregeling nooit meer dan 7-8 uur was.

Warmtemeter van de wp zelf gedeeld door mijn elektrameter (minus 160W baseload, in het donker) kwam ik op zijn beste uit op een cop van 7,7. Met een Ta van 25 is het heerlijk 21,5 graad in de woonkamer.

Er is nu alleen nog naregeling voor de zolder want die hoeft niet te verwarmen maar wel te koelen van de zomer.

Edit: het enige wat helaas niet werkt is pompenoptimalisatie, deze blijft nominaal draaien ipv naar minimaal als er geen vraag is, maar als het goed is gaat hij toch niet zo vaak meer uit en misschien fixen ze dat nog eens. Weet iemand trouwens waar je feedback kan geven op de firmware van AI?

[Voor 17% gewijzigd door Cpt.Chaos op 25-01-2023 10:52]

• KC27
  • Niet online
Eerst een correcte: het was niet de Control Box maar de Gateway die kapot is.
Inmiddels is hier de kogel door de kerk: het spul gaat er uit. De laatste tijd stonden de kleppen toch alleen maar open (alles wasal goed ingeregeld) en de wp is bezig met een run van meer dan 200 uur: moduleert tussen 20 en 60 Hz, o.a. ook afhankelijk van de dynamische energieprijs.
Ik moet alleen bij koelen de benedenverdieping (en de badkamer) dichtzetten omdat het anders beneden tee koud wordt. Alleen bij buitentemperaturen boven 35°C moet beneden ook (tijdelijk) gekoeld worden. Dat ga ik voorlopig doen met een (eventueel later op afstand of met Home Assistant bedienbare) schakelaar in de meterkast die de thermische afsluiters open/dicht zet (230V), zodat ik (of mijn vrouw) niet aan de ingestelde flow hoeven te zitten.
Dus als iemand nog onderdelen moet hebben van Alpha Home: ik heb nog wat onderdelen die niet kapot zijn liggen: Control Box, twee regelunits. Stuur maar een pm.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:58
KC27 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:03:
Ik moet alleen bij koelen de benedenverdieping (en de badkamer) dichtzetten omdat het anders beneden tee koud wordt. Alleen bij buitentemperaturen boven 35°C moet beneden ook (tijdelijk) gekoeld worden.
Dat koelen heb ik een vraagje over; ik ben een lucht/water warmtepomp aan het installeren maar in dat topic lees ik vrijwel niet dat men er ook mee koelt, terwijl zo'n unit dat wel kan.

Nu hebben wij beneden vloerverwarming en boven normale radiatoren. Iemand vertelde mij dat de vloer een beetje koelen nog wel gaat maar dat de gewone radiatoren een grote condens boel wordt als je er mee probeert te koelen. Nu hoef ik beneden eigenlijk nooit te koelen maar boven zou een paar graadjes lager op de aller warmste zomer dagen wel prettig zijn.

In dit topic lees ik vrij regelmatig over koelen. Hebben jullie dan speciale radiatoren die dat wel kunnen?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:18
KarsS schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:34:
[...]
Hebben jullie dan speciale radiatoren die dat wel kunnen?
De meeste mensen met een w/w wp zullen vloerverwarming of een andere vorm van LTV hebben. Daarmee kun je niet-condenserend koelen. Huiskamer op standje koelkast gaat dus niet lukken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• KC27
  • Niet online
[...]

Dat koelen heb ik een vraagje over; ik ben een lucht/water warmtepomp aan het installeren maar in dat topic lees ik vrijwel niet dat men er ook mee koelt, terwijl zo'n unit dat wel kan.

Nu hebben wij beneden vloerverwarming en boven normale radiatoren. Iemand vertelde mij dat de vloer een beetje koelen nog wel gaat maar dat de gewone radiatoren een grote condens boel wordt als je er mee probeert te koelen. Nu hoef ik beneden eigenlijk nooit te koelen maar boven zou een paar graadjes lager op de aller warmste zomer dagen wel prettig zijn.

In dit topic lees ik vrij regelmatig over koelen. Hebben jullie dan speciale radiatoren die dat wel kunnen?
De mensen met een w/w warmtepomp werken met passieve koeling: het water in de vloerverwarming wordt direct gekoeld door het bronwater zonder tussenkomst van de compressor. Daarbij wordt erop gelet dat die temperatuur nooit onder het dauwpunt binnen komt zodat er geen condens optreedt. Dus die temperaturen komen nooit lager dan 15 - 18 oC. Als je water met die temperatuur naar een radiator stuurt zal er niet veel gekoeld worden. Dus je moet echt vloerverwarming (met een groot afgifte oppervlak) hebben om zo te koelen.

• bjp
idd koelen met radiatoren is vaak vragen om condens (of maar een heel beperkt vermogen koelen). Condens = water = roest op de radiatoren.

vloerverwarming kan gerust lekker koelen door de grote oppervlakte, maar vooral omdat een vloer niet zo direct gaat roesten :)

Hoe de koeling nu gebeurt (actief met L/W of passief met W/W) maakt er weinig toe.

L/L kan wel vaak goed om met koelen.

[Voor 5% gewijzigd door bjp op 25-01-2023 18:24]

• prettig
Passief koelen is tot 18 graden, lager en je krijgt condensvorming in je vloer en op je leidingen.

L/W kan makkelijk kouder, maar kost je ook veel meer energie (in feite een airco) en je systeem moet het aankunnen. Onder de 18 graden: vloerverwarming gaat condenseren, dus kun je niet gebruiken. Je radiatoren moeten actief (fan) zijn en afvoer hebben voor de condens. Je leidingen moeten geisoleerd zijn om condensvorming te voorkomen.

Nieuwbouw is dit vaak al geregeld. Ik zou mijn huis moeten verbouwen, voegde weinig toe tov passief koelen.

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:23:
vloerverwarming kan gerust lekker koelen door de grote oppervlakte, maar vooral omdat een vloer niet zo direct gaat roesten :)
Hmm.. ik raad het toch echt af om onder het dauwpunt te gaan. Er is zat wat daar niet tegen kan (leidingen, wapening, waar je maar op drupt vanaf leidingen, etc.)

Hier stalen vloerverwarming - kan dus wel degelijk roesten - op een NeHoBo vloer. Dat zijn holle gemetselde bakstenen, met wapening in de delen die ook niet zorgvuldig luchtdicht zit afgesloten.

(Nieuwbouw regelt hopelijk een isolatieniveau waardoor niet-condenserend koelen plenty is.)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 20:37
Er is een reden dat mensen met een l/w warmtepomp niet koelen.

De nadelen zijn er te groot van.

Om te kunnen koelen met een warmtepomp dien je zoals al is vermeld iets meer te hebben dan alleen LTV radiatoren. Vloerverwarming is het beste.

De temperatuur van de vloer is daarbij dan minimaal 18 graden om het veilig te houden tov het dauwpunt. Lager kan zeker wel ondanks dat degene boven mij zegt dat het niet kan alleen dien je dan het dauwpunt te berekenen. Een aantal tweakers doen dit ook dmv Home Assistant.

Met een l/w warmtepomp kun je niet passief koelen, de compressor dient daarvoor omgekeerd zijn werk te doen. Dit kost dus veel energie, terwijl het relatief weinig opbrengt.

Beter is dus om een l/l warmtepomp (airco) op te hangen. Die zijn veel efficiënter met koelen omdat die een ventilator bij de “radiator” hebben. Die gaat ook een stuk lager qua temperatuur omdat die ook kan ontvochtigen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:58
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Passief koelen... dat is natuurlijk wel mooi als je een grondbron hebt! Dat gaat er voor mij nog even niet inzitten :|

Verder bevestigen jullie wel een beetje dat koelen met de vloerverwarming nog wel enigszins kan maar dat je met radiatoren, of een boel condens krijgt, of weinig koelvermogen...

Van het koelen van de vloer beneden verwacht ik boven niet zoveel te merken, de warmte blijft toch bovenin hangen ben ik bang. De badkamer vloer boven heeft wel vloerverwarming, misschien als ik boven de deuren open zet dat dat nog een beetje merkbaar is.

Ik hoef niet veel te koelen, deze zomer was het max. 29 graden op de slaapkamer, dat is net zo'n 2 a 3 graden meer dan we nog wel goed te doen vinden. Een airco plaatsen kan natuurlijk maar ik ga komende zomer eerst maar eens wat experimenteren met de L/W.

• bjp
Gwaihir schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Hmm.. ik raad het toch echt af om onder het dauwpunt te gaan. Er is zat wat daar niet tegen kan (leidingen, wapening, waar je maar op drupt vanaf leidingen, etc.)

Hier stalen vloerverwarming - kan dus wel degelijk roesten - op een NeHoBo vloer. Dat zijn holle gemetselde bakstenen, met wapening in de delen die ook niet zorgvuldig luchtdicht zit afgesloten.

(Nieuwbouw regelt hopelijk een isolatieniveau waardoor niet-condenserend koelen plenty is.)
begrepen :) ik heb spijtig genoeg geen vvw. Onder het dauwpunt is natuurlijk wel 'problemen zoeken' :)

radiatoren zonder ventilatoren zijn idd maar 'bakken koud water', zonder veel circulatie. Gaat weinig koelen.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-02 14:20

Consulectro

Lekker bezig...

DutchKel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:06:
[...]

.... Vloerverwarming is het beste.

De temperatuur van de vloer is daarbij dan minimaal 18 graden om het veilig te houden tov het dauwpunt. Lager kan zeker wel ondanks dat degene boven mij zegt dat het niet kan alleen dien je dan het dauwpunt te berekenen. Een aantal tweakers doen dit ook dmv Home Assistant.
Je kunt zelfs wel wat lager dan met TA = 18 koelen omdat de oppervlaktetemperatuur altijd wat warmer is dan de watertemperatuur die in je vloer gaat (zonder een waterballet te krijgen). Wel aan-/afvoerleidingen isoleren.

Met een el. hygrometer houd je dit goed in de hand.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:06:
De temperatuur van de vloer is daarbij dan minimaal 18 graden om het veilig te houden tov het dauwpunt. Lager kan zeker wel ondanks dat degene boven mij zegt dat het niet kan alleen dien je dan het dauwpunt te berekenen.
Ik ben nieuwsgierig wat je bedoelt: lager dan 18 graden kan (soms), of lager dan het dauwpunt kan?

Mijn post staat nl. direct daarboven, maar ik heb niets over 18 graden gezegd. Ook ik bereken actief het dauwpunt voor dit doel (in Loxone).

En dan blijf ik ietsje boven mijn berekening. Ga jij bewust nog iets onder het dauwpunt? Zo ja, blijft het daardoor zo duidelijk koeler?
Met een l/w warmtepomp kun je niet passief koelen, de compressor dient daarvoor omgekeerd zijn werk te doen. Dit kost dus veel energie, terwijl het relatief weinig opbrengt.

Beter is dus om een l/l warmtepomp (airco) op te hangen. Die zijn veel efficiënter met koelen omdat die een ventilator bij de “radiator” hebben.
Ook dit stukje maakt me nieuwsgierig. Een L/L zal ontvochtigen, da's helder en absoluut fijn. Maar zeg je nu dat een L/L een betere COP op koelen doet dan een L/W met VVW? Indien dat zo is - ik weet 't echt niet - waarom gaat die vlieger dan niet net zo goed op bij verwarmen? (Zelfde ventilator..)

• Gwaihir
  • Niet online
KarsS schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:27:
Van het koelen van de vloer beneden verwacht ik boven niet zoveel te merken, de warmte blijft toch bovenin hangen ben ik bang.
Heb je een ventilatiesysteem met WTW? Dat helpt wellicht nog wat mee met circuleren.
De badkamer vloer boven heeft wel vloerverwarming, misschien als ik boven de deuren open zet dat dat nog een beetje merkbaar is.
Maar de badkamer wordt eigenlijk nooit mee gekoeld. Ook dit vanwege de condens.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 20:37
Gwaihir schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Ik ben nieuwsgierig wat je bedoelt: lager dan 18 graden kan (soms), of lager dan het dauwpunt kan?

Mijn post staat nl. direct daarboven, maar ik heb niets over 18 graden gezegd. Ook ik bereken actief het dauwpunt voor dit doel (in Loxone).

En dan blijf ik ietsje boven mijn berekening. Ga jij bewust nog iets onder het dauwpunt? Zo ja, blijft het daardoor zo duidelijk koeler?

[...]

Ook dit stukje maakt me nieuwsgierig. Een L/L zal ontvochtigen, da's helder en absoluut fijn. Maar zeg je nu dat een L/L een betere COP op koelen doet dan een L/W met VVW? Indien dat zo is - ik weet 't echt niet - waarom gaat die vlieger dan niet net zo goed op bij verwarmen? (Zelfde ventilator..)
Ik bedoelde eigenlijk de post boven jou, jou post kwam tussendoor toen ik mijn post aan het typen was. Maar je kunt prima de temperatuur onder de 18 graden zetten zolang je maar boven het dauwpunt blijft.

Zelf heb ik hem op 18 graden staan, dat is over het algemeen een veilige temperatuur waar het dauwpunt niet snel tegenaan komt.

Qua koelen zijn ze wel efficient qua verbruikt vermogen, waarbij een w/w helemaal efficient werkt omdat deze passief kan koelen, maar qua koelvermogen zelf zijn ze erg beperkt ivm het dauwpunt waar rekening mee gehouden moet worden.

Qua verwarmen is een L/L warmtepomp ook wel efficient maar de andere (w/w en l/w) zijn daar toch handiger in, omdat die via watercirculatie een heel huis kunnen bedienen ipv 1 kamer. Of je moet een heel systeem in huis aanleggen die met lucht werkt (bij bedrijven zie je dat ook wel wat meer). Via lucht verwarmen of koelen werkt best snel. Daar waar je bij een w/w of l/w warmtepomp wel een paar uur nodig hebt om de temperatuur 1 graden hoger te krijgen gaat het bij een l/l warmtepomp een stuk sneller.

Ik doelde met efficiënt dus niet het opgenomen vermogen tov afgevoerde koeling of verwarming, maar het maximale wat je aan koeling kunt krijgen. Met een warmtepomp die de vloer tot 18 graden koelt kun je het in huis nog 24-26 graden krijgen (met een buitentemperatuur van 35 graden, dit is ook afhankelijk van de isolatie e.d.), terwijl een l/l warmtepomp de temperatuur wel kan laten zakken tot 15 graden als je dat wilt (of dat gezond is daar hou ik me hier even buiten).

Qua efficiëntie met opgenomen vermogen schat ik dat een l/l warmtepomp mogelijk wel vergelijkbaar is met een l/w warmtepomp. Maar dit is een schatting. Er is ook maar een redelijk klein verschil met een l/w en w/w warmtepomp, tenzij het buiten ontzettend koud is dan is een w/w warmtepomp wel een stuk efficiënter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee