Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 47 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04
Update 3:
Nathan zojuist geweest…koude middel lekkage. Compressor olie in de unit onderin de alpha Innotec…zou niet moeten mogen voor komen bij een warmtepomp van nog geen 5 jaar oud zegt ie. Monteur heeft electrisch element voor nu tot aan oplossing ingeschakeld…

Austin_77 krijgt herbelevingen naar januari 2017 (zie mijn posts van die datum in dit topic) 😱

[ Voor 7% gewijzigd door austin_77 op 25-01-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
oei dat is pijnlijk...

de typische verwachting is toch vrij vlekkeloos 20-25 jaar werken voor een w/w-wp dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
ouhaha schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:11:
oei dat is pijnlijk...

de typische verwachting is toch vrij vlekkeloos 20-25 jaar werken voor een w/w-wp dacht ik?
Yep, pijnlijk als hydraulische unit vervangen moet worden…das een halve warmtepomp 😱
Maar goed…dan ga ik wel discussie aan over consumentenrecht en realistische levensduur…
Er zijn opties:
- repareren
- unit eruit nieuwe erin en daarmee klaar met alleen wisselkosten
- unit eruit en nieuwe erin tegen nieuwprijs.

Die laatste, daar ben ik het uiteraard niet mee eens mocht dat het geval zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door austin_77 op 25-01-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
vergelijking van verticale gesloten bronnen, op basis van beschrijving:

optie A:
De U turbo sondes, gevuld met monopropyleenglycol ( HDPE 100, diameter 32 mm, PN 16), worden geplaatst tot op de vereiste dieptes.
De diameter van de boorkop bedraagt 140, 150 of 160 mm, afhankelijk van type sonde.
De boorgaten liggen minstens 6 meter uit elkaar en de eerste put wordt geboord op maximum 6 meter van aansluiting aan gebouw.
Het boorgat wordt volgepompt met een veilig, thermisch geleidend mengsel.
Dit mengsel zorgt eveneens voor een afdichting van alle verschillende watervoerende lagen conform de standaard wetgeving.
Verbindingen volgens Tichelman met lasmoffittings.
Horizontale aansluiting met leidingen HDPE diameter van 40mm tot in de technische ruimte die zich op het gelijkvloers of de kelder bevindt en dit grenzend aan de buitenmuur.
De diepte van de horizontale leidingen bedraagt 60 tot 80 cm. Afsluiting met 2 bolkranen maat 1" 1/4 inclusief
optie B:
Er wordt gebruik gemaakt van enkele HDPE Turbo U-sondes diam. 32mm PN16 (met fabrieksgarantie, SKZ-certificaat, de gekartelde binnenkant van de sonde zorgt voor een turbulente stroming bij een laag debiet waardoor de boorgatweerstand kleiner wordt en de warmteoverdracht met de omliggende bodem groter wordt).
Na het inbrengen van de enkele U-sonde wordt de annulaire ruimte van het boorgat afgedicht met thermische grout.
Dit mengsel zorgt niet alleen voor een perfecte thermische geleiding tussen de sondes en de ondergrond maar tevens ook voor een perfecte afdichting tussen alle verschillende watervoerende lagen ( kf<1,5 X 10-10 m/s ).
Deze maatregel is wettelijk verplicht door de nieuwe VLAREM-wetgeving die vanaf oktober 2014 in voege trad.
- Aansluiten van 2 boringen op 6 m van elkaar
- Graafwerken voor horizontale aansluitingen (80 à 100cm onder maaiveld) voorzien
- Verbindingen met electrolasmoffen PN16.
- Principe van Parallel-aansluiting (zie bijlage)
- 2 Leidingen HDPE diam. 40 mm tot in kelder/gelijkvloerse stookplaats (max. 20m)
- Afsluiten van de binnenkomende leidingen met 2 bolkranen binnendraad 1"1/4.
- Systeemvulling met 25% monopropyleenglycol-oplossing (bevat tevens bacteriedoder, corrosiebeschermer en kleurstof).
- Ontluchting en bidirectionele circulatie met flush-apparaat.
- Dichtheidsbeproeving met druktestapparaat tot 12 bar.
welke heeft de voorkeur?

Optie A is goedkoper... Optie B is "turbo" sonde (met groeven aan de binnenkant), en deze lijkt ook wat meer testen te doen uit te beschrijving. Beide zijn gevuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 13:03
The_Woesh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:59:
Ik weet niet helemaal of dit wel in het topic thuis hoort. Maar ik wil offertes gaan aanvragen voor bodem put en warmtepomp, regio alphen aan den Rijn.

Via de start post, en ook via milieu centraal heb ik wel een lijst van bedrijven maar nog tips hoe / waar te beginnen?

Het gaat om vrijstaande woning, uit 1989. Redelijk tot goed geïsoleerd. Ik moet nog de ramen vervangen en waar geen vloerverwarming is radiators vervangen.

Reden voor bodem put is vooral ook het betere koelen in de zomer en geluid.
Bij ons zijn de bronnen in de Warande naast Avifauna geboord door Duratherm. Maar die doen geen particuliere projecten begreep ik al. Hier ging het toen om 114 putten voor de hele wijk. Wat wel bijzonder is dat het om het waterwin gebied gaat en waar je dan vaak leest dat Glycol dan weer niet mag in de putten.

Overigens is het bij ons de Nibe S1255-12 geworden na advies van Nibe zelf. Net wat meer binnen bereik van de huidige vraag van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
austin_77 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Yep, pijnlijk als hydraulische unit vervangen moet worden…das een halve warmtepomp 😱
Maar goed…dan ga ik wel discussie aan over consumentenrecht en realistische levensduur…
Er zijn opties:
- repareren

Mij lijkt: een lek is zo gevonden en gerepareerd. Opnieuw vullen, olie erbij en afdichten.
Dat hoeft niet zo duur te zijn als een nieuwe unit.
Ik ben wel benieuwd waar dat lek zit.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Nog even als vervolg hierop: ik snap niet waarom Nathan niet preventief alle geleverde warmtepompen gaat monitoren.
Zij krijgen van alle machines dagelijks alle data binnen. Met een slim algoritme halen ze daar zo alle mogelijk optredende problemen uit en kunnen ze de installateur en/of gebruiker daarover tippen.
Ik zou het een hele goede business case vinden als ze deze service voor maximaal 50 euro per jaar aanbieden via de installateur. Dat voorkomt veel problemen en ook niet tweakers worden daarmee makkelijker over een drempel getrokken om een wp te nemen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ouhaha schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:19:
welke heeft de voorkeur?

Optie A is goedkoper... Optie B is "turbo" sonde (met groeven aan de binnenkant), en deze lijkt ook wat meer testen te doen uit te beschrijving. Beide zijn gevuld...
Ik zie geen verschil (optie A noemt ook letterlijk dat 'turbo').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

KC27 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:41:
Mij lijkt: een lek is zo gevonden en gerepareerd. Opnieuw vullen, olie erbij en afdichten.
@KC27
Ben jij toevallig compressormonteur?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:47:
Nog even als vervolg hierop: ik snap niet waarom Nathan niet preventief alle geleverde warmtepompen gaat monitoren.
Zij krijgen van alle machines dagelijks alle data binnen. Met een slim algoritme halen ze daar zo alle mogelijk optredende problemen uit en kunnen ze de installateur en/of gebruiker daarover tippen.
Ik zou het een hele goede business case vinden als ze deze service voor maximaal 50 euro per jaar aanbieden via de installateur. Dat voorkomt veel problemen en ook niet tweakers worden daarmee makkelijker over een drempel getrokken om een wp te nemen.
Als je zo’n service aanbiedt, dan schept dat ook verplichtingen. Als achteraf blijkt dat je ergens iets gemist hebt, ben je daarvoor dan aan te spreken (en dan bedoel ik niet meteen ‘aansprakelijk’)?
Een dergelijke aansprakelijkheid kun je uitsluiten, maar dan is natuurlijk meteen de vraag wat je eraan hebt, als je niet weet of jouw mogelijke fout wel opgespoord wordt.
Kortom: ik kan me wel voorstellen waarom ze het niet aanbieden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hippe Lip @KC27 Bij SolarEdge (PV) is dat gewoon inbegrepen. In relatieve stilte, dus zonder beloftes en bijbehorende aansprakelijkheid. De installateur krijgt automatisch signalen als de installatie een defect aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:12:
[...]

@KC27
Ben jij toevallig compressormonteur?
Nee, ik was energeiadviseur, maar ik ben met pensioen (in de 70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:49:
@Hippe Lip @KC27 Bij SolarEdge (PV) is dat gewoon inbegrepen. In relatieve stilte, dus zonder beloftes en bijbehorende aansprakelijkheid. De installateur krijgt automatisch signalen als de installatie een defect aantreft.
@Gwaihir
Maar dat is dus gratis, begrijp ik? Dan zit dat natuurlijk anders in elkaar. Je kunt geen rechten ontlenen aan iets dat niets kost, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:06:
[...]

@Gwaihir
Maar dat is dus gratis, begrijp ik? Dan zit dat natuurlijk anders in elkaar. Je kunt geen rechten ontlenen aan iets dat niets kost, toch?
Niks is tegenwoordig gratis. Hier betaal je voor bij de aanschaf van de omvormer/optimizers. Veel van dit soort "gratis" diensten worden na verloop van tijd beëindigd ("te weinig server capaciteit").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:06:
Dat is niet automatisch gekoppeld aan gratis hoor. Als ik binnenkort met grote gevolgen zwaar ziek wordt van COVID en mijn gratis shots slechts een druppie water blijken te zijn geweest, dan heeft de GGD alhier toch echt 'n probleem met me.

Maar SolarEdge systemen zijn niet gratis, natuurlijk. Je betaalt je installateur wel degelijk voor de installatie. Wat hij daarvoor belooft is aan de installateur. Er zijn er die beloven voor jou je panelen te monitoren (zeker in van die ontzorgende vast bedrag per maand constructies). Mis je dan jarenlang opbrengst omdat ze daar zaten te slapen, tja..

Mijn installateur heeft me geen dergelijke dienst mee verkocht.

Hoe de contracten tussen installateur en SolarEdge in elkaar zitten weet ik niet exact natuurlijk. Ik ben er evenwel van overtuigd dat mijn installateur geen maandelijks bedrag betaalt en SolarEdge ook geen harde garanties geeft dat dat monitoring systeem er over 25 jaar nog altijd is. Wellicht dat partijen die echt monitoring als dienst verkopen daar wel specifieke afspraken met de leverancier over maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
KC27 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Das dus de vraag of het zo simpel is. Ik hoop het van wel. De olie ligt wel in de unit, ruikt erg sterk. Je zou zeggen dat ze dan makkelijk kunnen repareren. Bij vorige warmtepomp kostte een gescheurde leiding repareren en bijvullen €500,-. Nu was dat een Thermia Villa Classic van 16 jaar oud…nogal een verschil qua leeftijd.

Het lek blijkt te zitten in de leiding van de compressor die hoogste druk voor de kiezen krijgt. Ik heb helaas geen foto/precieze plaatsing. Uiteraard ben ik benieuwd wat het voorstel gaat zijn. Ik vrees echter dat ik weer erachteraan moet gaan bellen, want nog geen bericht van installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
austin_77 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Er zijn ook nog tussenoplossingen uiteraard, waarbij een verschil gedeeld wordt naar rato van de realistische levensduur bijvoorbeeld.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
big bang schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Er zijn ook nog tussenoplossingen uiteraard, waarbij een verschil gedeeld wordt naar rato van de realistische levensduur bijvoorbeeld.
Ja daar denk ik ook aan. Zou ik wel zo eerlijk vinden. Als eindgebruiker zijn dit zaken waar je niks tegen kan doen.

Nathan verzorgt trouwens ook al 5 jaar tweejaarlijkse inspectie en controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
austin_77 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Ja daar denk ik ook aan. Zou ik wel zo eerlijk vinden. Als eindgebruiker zijn dit zaken waar je niks tegen kan doen.

Nathan verzorgt trouwens ook al 5 jaar tweejaarlijkse inspectie en controle.
als ik goed kan tellen, komen ze dus 2x. het derde en vijde jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@KC27 en @Gwaihir
Okee okee, jullie vallen wel erg over de woordkeuze. Ik had verwacht dat duidelijk was dat ik bedoelde dat je er niet apart voor bijbetaalt voor zo’n dienst. Want dán koop je het echt en dat schept op zijn minst verwachtingen.

Uiteraard is er niet zoiets als ‘a free meal’ en moeten de centen ergens vandaan komen. Maar dat lijkt me een open deur.

[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 26-01-2022 22:38 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
ouhaha schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:47:
[...]

als ik goed kan tellen, komen ze dus 2x. het derde en vijde jaar.
U mag door voor de koelkast 🤣
1e Bedrijfsjaar is geen extra fysieke inspectie nodig, die valt samen met de inbedrijfstelling die Nathan met installateur afspreekt.

Daarna betaal ik €189,- per jaar als bijdrage aan de tweejaarlijkse controles, 24/7 monitoring van de warmtepomp op afstand en mogelijkheid tot ‘Noodnummer’ voor acute zaken.

1e aanspreekpunt is installateur, die zet indien nodig naar Nathan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
austin_77 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:28:
[...]

U mag door voor de koelkast 🤣
1e Bedrijfsjaar is geen extra fysieke inspectie nodig, die valt samen met de inbedrijfstelling die Nathan met installateur afspreekt.

Daarna betaal ik €189,- per jaar als bijdrage aan de tweejaarlijkse controles, 24/7 monitoring van de warmtepomp op afstand en mogelijkheid tot ‘Noodnummer’ voor acute zaken.

1e aanspreekpunt is installateur, die zet indien nodig naar Nathan.
Interessant, mij is een dergelijk aanbod nooit gedaan. En dus ook "monitoring op afstand". Dat doen ze bij mij ook maar dan zonder kosten en zonder opvolging. Zijn daar bij jou voor Nathan nog verplichtingen aan verbonden zoals melding of extra onderhoud bij ongewenste situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
KC27 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Interessant, mij is een dergelijk aanbod nooit gedaan. En dus ook "monitoring op afstand". Dat doen ze bij mij ook maar dan zonder kosten en zonder opvolging. Zijn daar bij jou voor Nathan nog verplichtingen aan verbonden zoals melding of extra onderhoud bij ongewenste situaties?
Geen verplichtingen. Het is meer dat hierin de tweejaarlijkse fysieke controles verdisconteert zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
vraagje rondom verticale bron :levensduur en temperaturen na vele jaren... zijn er hier mensen met genoeg looptijd/ervaring om daar uitspraken over te doen?

Net een verkoper over de vloer gehad, en die beweerde dat je jaarlijks ongeveer 1 graad verliest, waardoor het minder en minder efficiënt werkt... En dus raad hem eerder L/W aan... plezant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ouhaha schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:52:
vraagje rondom verticale bron :levensduur en temperaturen na vele jaren... zijn er hier mensen met genoeg looptijd/ervaring om daar uitspraken over te doen?

Net een verkoper over de vloer gehad, en die beweerde dat je jaarlijks ongeveer 1 graad verliest, waardoor het minder en minder efficiënt werkt... En dus raad hem eerder L/W aan... plezant!
Als je jaarlijks een graad verliest is er iets grondig mis. Ten eerste zal de bron te klein (ondiep) bemeten zijn. Minder diep kan wel, maar dan heb je een tweede bron (of nog meer) nodig die op elkaar aangesloten zijn. Dat is niet ongebruikelijk en gebeurt onder andere in gebieden waar niet diep geboord mag worden.

Maar als een verkoper dit soort dingen gaat roepen zou ik die heel snel aan de kant schuiven! Die probeert dus je te laten betalen voor een bron die bij voorbaat al te klein is. Dan verdient hij nu meer en weet dat je over ca.10 jaar weer terugkomt omdat de bron aan het verijzen is. Wat een walgelijke manier van doen!

Verder is het soms raadzaam om in de zomer je huis te koelen. Niet alleen vanwege het comfort, maar ook om de bron te regenereren. Je stopt dan namelijk weer warmte de grond in, zodat die minder afkoelt.

Een bron die ruim genoeg bemeten is (liefst iets te ruim zelfs) en goed onderhouden (in de zomer weer warmte de grond in) gaat theoretisch een eeuwigheid mee. Wt ik niet weet is hoe lang het materiaal van die grondlus meegaat. Bij mij is er in december 2x 160 meter 40 mm HDPE-buis de grond in gegaan. Ik weet niet of dat langzaam degenereert en poreus wordt of afbrokkelt.

[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2022 22:13 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:37
Begin april beginnen ze met bouwen aan nieuwbouw huis, waarin een Alpha Innotec WZS of WZSV wordt geïnstalleerd. Heb navraag gedaan over welk type exact word geïnstalleerd. Maar is het het waard om extra bij te betalen voor een frequentie gestuurde? Welke voordelen zitten er aan frequentie gestuurde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@hikhakhok Bedoel je een modulerende? Dat lijkt me zeker de moeite waard. Als de WP niet kan moduleren, dan staat die óf vol aan (100% capaciteit) óf helemaal uit.

Een modulerende WP kan veel langer doordraaien op een laag pitje. Dat gaat meestal dan ook gepaard met een hogere COP en dus zuiniger energieverbruik.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x_erik
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-01 17:58
x_erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:27:
Een vraagje over mijn boiler. Ik heb een Nibe S1155PC, die ook 500l boilervat verwarmt. Boiler is een Nibe BA-ST 9050 - 2FE. Heeft twee spiralen voor opwarmen, maar deze zijn door gelust en alles wordt dus verwarmt door de WP.

Alles werkt prima, echter heb ik maar 1 temperatuur sensor, die redelijk onderin de boiler geplaatst is (zie afbeelding, rode pijl). Ik vermoed dat de warmtepomp de boiler nu verwarmt op basis van deze geplaatste sensor.

Nu weet ik dat je via de warmtepomp ook de "top boilter temperature" kunt uitlezen, mist uiteraard een sensor geplaatst.

Als ik een sensor plaats boven in de boiler (zie afbeelding, bovenste groene pijl), gaat dit iets opleveren qua efficiëntie? Ik kan me namelijk voorstellen dat het water bovenin de boiler warmer is dan onderin...

[Afbeelding]

Overigens viel me op dat de sensor gewoon in de buis van de boiler gedrukt is, meer niet.... Is dat juist?
Om hier zelf even op terug te komen, ter informatie. :-)
Ik heb sinds een tijdje nu ook de tweede temperatuur sensor geplaatst boven in de boiler. Met de tweede sensor is het gedrag van verwarmen van de boiler aanzienlijk veranderd. Hij verwarmt de boiler minder vaak en nog steeds is er voldoende water (instelling voor warm water is de "Smart" stand op de Nibe).

Ter vergelijking eerder draaide water opwarmen voor de boiler gemiddeld elke dag 6~7 uur. Dat is met plaatsing van de tweede sensor terug gebracht naar 1~2 uur per dag. Kan eens uitlopen bij naar 3~4 uur bij veel water gebruik, dat hier wel eens gebeurd. :-)

De sensor heeft overigens weinig invloed op de legionella run, die draait gewoon netjes door uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:24
x_erik schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Ik heb sinds een tijdje nu ook de tweede temperatuur sensor geplaatst boven in de boiler. Met de tweede sensor is het gedrag van verwarmen van de boiler aanzienlijk veranderd. Hij verwarmt de boiler minder vaak en nog steeds is er voldoende water (instelling voor warm water is de "Smart" stand op de Nibe).

Ter vergelijking eerder draaide water opwarmen voor de boiler gemiddeld elke dag 6~7 uur. Dat is met plaatsing van de tweede sensor terug gebracht naar 1~2 uur per dag. Kan eens uitlopen bij naar 3~4 uur bij veel water gebruik, dat hier wel eens gebeurd. :-)

De sensor heeft overigens weinig invloed op de legionella run, die draait gewoon netjes door uiteraard.
Interessant, ik heb dezelfde opstelling.
De sensor zit inderdaad los in de boiler geschoven, bij mij is hij er al een keer uit gevallen en ik vroeg me toen af waarom de warmtepomp maar warm water bleef maken met max vermogen..... :X

Welke sensor heb je gekocht? En is het lastig om die te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
fishman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Interessant, ik heb dezelfde opstelling.
De sensor zit inderdaad los in de boiler geschoven, bij mij is hij er al een keer uit gevallen en ik vroeg me toen af waarom de warmtepomp maar warm water bleef maken met max vermogen..... :X

Welke sensor heb je gekocht? En is het lastig om die te installeren?
Uit coulance van Nibe heb ik van hen een sensor ontvangen, omdat er maar 1 geleverd was bij de installatie in plaats van de gebruikelijke 3 die je zou moeten krijgen. Bij Nibe Art. # 518725 voor de S-Serie. Er is ook een onderdelen zoeker van Nibe, misschien dat daar de juiste voor de F serie in staat, alhoewel ik niet vermoed dat die anders is.

Overigens heb ik hem wel gewoon weer in de buis geschoven - dus vast zit die nog niet echt. Heb er overigens wel dopjes op zodat ie er niet uit kan vallen.

Installatie is relatief eenvoudig. Is twee aderig, je moet alleen even weten waar die aangesloten moet worden in de Nibe. Bij mij was het een Aux poort - dus heb Aux 8 gepakt en dat als instelling ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
x_erik schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Je zou nog kunnen kijken om in de nacht geen water te verwarmen. Bij mij staat tapwater verwarmen tussen 22u en 6u uit. Wij douchen meestal vanaf 6:45, dus dan is het water wel weer warm genoeg. In de nacht heb ik wel voldoende aan wat er in het buffervat zit.

Ik weet niet of je warmtepomp dat ook kan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@x_erik
DutchKel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:30:
Je zou nog kunnen kijken om in de nacht geen water te verwarmen. Bij mij staat tapwater verwarmen tussen 22u en 6u uit. Wij douchen meestal vanaf 6:45, dus dan is het water wel weer warm genoeg. In de nacht heb ik wel voldoende aan wat er in het buffervat zit.
Lol.. ik doe juist 't omgekeerde: de WP maakt in principe alléén 's nachts op de nachtstroom SWW.

Daarmee komen we 99,x% van de dagen door (en anders zet ik handmatig even aan). Het vat is daarvoor voldoende groot en geïsoleerd (label A). En zo komt de zonneboiler het best tot z'n recht (in het seizoen). Die mag zo 'eerst' en de WP vult waar nodig 's nachts aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:26:
@x_erik

[...]

Lol.. ik doe juist 't omgekeerde: de WP maakt in principe alléén 's nachts op de nachtstroom SWW.

Daarmee komen we 99,x% van de dagen door (en anders zet ik handmatig even aan). Het vat is daarvoor voldoende groot en geïsoleerd (label A). En zo komt de zonneboiler het best tot z'n recht (in het seizoen). Die mag zo 'eerst' en de WP vult waar nodig 's nachts aan.
Van de ene kant is dat wel slim, maar dat ligt wel een beetje aan je situatie. Ik heb mijn dak bijvoorbeeld helemaal vol liggen met zonnepanelen en ik heb daarom ook geen dag en nacht tarief genomen. Voor mij zou in de nacht verwarmen daardoor ook duurder uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:28:
Van de ene kant is dat wel slim, maar dat ligt wel een beetje aan je situatie. Ik heb mijn dak bijvoorbeeld helemaal vol liggen met zonnepanelen en ik heb daarom ook geen dag en nacht tarief genomen. Voor mij zou in de nacht verwarmen daardoor ook duurder uitvallen.
Maar dan moet je eigenlijk aanwennen in de middag / vooravond te douchen, niet om 6:45u..

Nu bespaar je denk ik niet op "uren SWW draaien" en doe je ook maar heel beperkt aan "SWW op zonnestroom". Wel bespaar je wellicht een keer inschakelen per etmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
DutchKel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Ik weet niet of je warmtepomp dat ook kan.
Als het niet nodig is, dan wordt de boiler niet verwarmt in de nacht (regelt WP zelf). Wij gebruiken het SWW voornamelijk 's avonds. Daarna doet ie 1 run om het weer op warm niveau te krijgen en doet vervolgens de gehele nacht niets aan SWW. Verlies is ongeveer 1.5~2 graden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Gwaihir schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:26:
@x_erik

[...]

Het vat is daarvoor voldoende groot en geïsoleerd (label A).
Net even nagezocht. Ik heb de Nibe BA-ST-9050-2FE. Deze blijkt energielabel C te hebben. Heb hier bij aanschaf eigenlijk nooit zo op gelet, maar C lijkt me in vergelijking met A/A+ toch nog niet het beste - had ik dus beter op moeten letten... 8)7

Maar wel 460 liter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Maar dan moet je eigenlijk aanwennen in de middag / vooravond te douchen, niet om 6:45u..

Nu bespaar je denk ik niet op "uren SWW draaien" en doe je ook maar heel beperkt aan "SWW op zonnestroom". Wel bespaar je wellicht een keer inschakelen per etmaal.
In de middag/avond douchen gaat hier niet lukken, maar in de zomer is het hier al vroeg licht en dan heb ik met zonnig weer om 6 uur al het volle vermogen van de zonnepanelen. Ze staan namelijk richting zuid-oosten.
x_erik schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Als het niet nodig is, dan wordt de boiler niet verwarmt in de nacht (regelt WP zelf). Wij gebruiken het SWW voornamelijk 's avonds. Daarna doet ie 1 run om het weer op warm niveau te krijgen en doet vervolgens de gehele nacht niets aan SWW. Verlies is ongeveer 1.5~2 graden in de nacht.
Dit is de 2e reden dat ik pas om 6u begin met verwarmen. Ik heb ook maar iets van 1,5-2 graden verlies in de nacht, maar als in de avond warm water wordt genomen (door bv een bad of douche) dan hoeft de warmtepomp van mij niet het water in de nacht op te warmen omdat er dan toch verlies optreed (hoe lager de temperatuur, hoe minder verlies). Ik heb dus als ik ga douchen in de ochtend het tapwater meestal net niet op temperatuur, dat betekend dus dat de warmtepomp tijdens het douchen verder gaat met het tapwater verwarmen waardoor deze meestal ook maar 1 run per dag heeft.

Edit: Dat is ook het verschil of je een 460 liter vat nodig hebt of een 200 liter vat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Is hier iemand die de TCP/IP-modubuskoppeling met zijn Nibe Sxxxx voor elkaar heeft? Er zijn een paar puntjes waar ik niet uitkom.

Ten eerste de Pulse energy Meter. Ik krijg daar geen waarde van terug. Weet iemand wat dat is of hoe ik dat moet configureren?

Het tweede punt is dat ik bij de metingen in kWh wat vreemde grote waarden krijg. Volgens de specs worden de meetresultaten weergegeven in kWh en dus niet in Wh, maar zelfs dán zijn ze zo groot. Ergens zal ik wel iets verkeerd doen, maar wát…?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzYHV1WxbjCYZgyqEBOy8sDV2rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB1kOp3tPkRdGnYJISuuVhOS.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is het relevante deel van mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
modbus:
  - name: "Nibe"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    type: tcp
    host: 192.168.2.110
    port: 502
    sensors:

- name: "Nibe Pulse energy meter (BE7/BF3)"
        device_class: energy
#        state_class: measurement
#        state_class: total_increasing #########
        unit_of_measurement: 'kWh'
        address: 396
        data_type: uint32
        precision: 2
        input_type: input
        scale: 0.01
        scan_interval: 60
        lazy_error_count: 10

- name: "Nibe Pulse energy meter (BE6/BF2)"
        address: 398
        scale: 0.01

- name: "Nibe Hot water +add"
#         state_class: measurement
        address: 1575
        scale: 0.1

- name: "Nibe Heat compressor +add"
        address: 1577
        precision: 1

- name: "Nibe Hot water (compressor only)"
        address: 1583

- name: "Nibe Heat (compressor only)"
        address: 1585
#        swap: xxxx # string (optional, default: none)
#           # Swap the order of bytes/words, options are none, byte, word, word_byte.

- name: "Nibe Used power"
        address: 2166

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Hippe Lip
Kunnen het geen oplopende meterstanden zijn vanaf dat je de wp in gebruik hebt genomen en in Wh (of misschien J = Ws), zonder een scale?
Met utility_meter maakt je daar dan uur-, dag-, week-, maand- en jaarverbruiken van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:25:
@Hippe Lip
Kunnen het geen oplopende meterstanden zijn vanaf dat je de wp in gebruik hebt genomen en in Wh (of misschien J = Ws), zonder een scale?
Tja, was het maar zo, dan was ik er al uit. Het zijn idd oplopende meterstanden, maar als je weet dat de WP er pas staat vanaf de tweede helft december, dan weet je ook dat dit nooit grote waarden kunnen zijn. Bovendien zijn de waarden door Nibe gedefinieerd als kWh.

Zo is register 1575 bijvoorbeeld als volgt gedefinieerd:

FunctionIDType of registerSizeUnitFactorMode
Flow measurement hot water (compressor incl. add)1575FC04 Input Registeru32kWh10R

en dat staat in mijn config dus als

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2022 12:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Hippe Lip
Je zou met een utility_meter de dagverbruiken kunnen berekenen en dan kijken op welke manier je er chocola van kunt maken; een soort van reversed engineering met trial and error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:00:
[Het zijn idd oplopende meterstanden, maar als je weet dat de WP er pas staat vanaf de tweede helft december, dan weet je ook dat dit nooit grote waarden kunnen zijn.
Kun je de correcte waarden niet opzoeken via de interface op de WP (het display)? Met een duidelijke referentie moet eruit te komen zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@KC27 en @Gwaihir
Dat vergelijken had ik ook al eens gedaan, maar nu heb ik maar eens van beide tegelijk een momentopname gemaakt: eentje van de waardes op het display van de Nibe, eentje van wat HA weergeeft.
Let op: de volgorde is niet gelijk bij de twee.

Ik denk dat het gezocht moet worden in hoe het getal opgebouwd is. Het is een 32-bits getal (zie tabel hierboven). Maar hoe er nou zulke enorme getallen uit kunnen komen…. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDEcJj35l_RLYI-mXFex0DzaszI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akpjLYJNxUXHRigfg5Q4smfv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOzqIPT4Oyq0xQT8-uzt142yTQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC0OXE8zQ5sQ06sTjXVPkiho.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hippe Lip er zit een factor 65536 = 2^16 tussen, dus het is misschien een msw/lsw omkering.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:55:
@Hippe Lip er zit een factor 65536 = 2^16 tussen, dus het is misschien een msw/lsw omkering.
Ah, dank je @Proton_ ! Een stukje op weg. :)

Nou zie ik op de HA-pagina over modbus iets over swap staan en dacht het daarmee op te lossen; dat is toch waar je het over hebt?
swap string (optional, default: none)
Swap the order of bytes/words, options are none, byte, word, word_byte.
Heb je een suggestie welke van de drie opties (byte, word, word_byte) het moet zijn? Ik ben daar niet zo’n held in.

Alle drie heb ik geprobeerd, maar ik blijf dezelfde output zien staan. Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        swap: byte
#           # Swap the order of bytes/words, options are none, byte, word, word_byte.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2022 20:27 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hippe Lip En / of iets met signed vs. unsigned dat je opbreekt? En / of hoe twee registers aan elkaar geplakt moeten worden.

Ik denk dat je eens twee van die waardes binair bij elkaar moet zetten en dan ook nog eentje van beide omdraaien (msb/lsb). Dan zie je het probleem waarschijnlijk direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Verwarming, alleen compressor

0100 0110 0001 0110
0100 0110 0001 0110 0000 0000 0000 0000

Oftewel: wat @Proton_ al zei: je trekt er 16 (lege) bits extra achter.

Als het inderdaad een uint32 is, dan wil je inderdaad een swap: word doen. Dus misschien staat dat per ongeluk ergens aan als default en moet je dus juist swap: none hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En zijn de waarden die wel werken ook uint32? Of geldt bijv. voor alle uint32 dat het register ID+1 is (of ID-1)?

(Als ik het goed begrijp is zo'n modbus register altijd 16 bits en wordt behoorlijk creatief (= niet gestandaardiseerd) met het over twee registers heen schrijven omgegaan. Je lijst kan best "kleine lettertjes" daarover hebben? Misschien kom je hier pas echt achter wanneer de eerste waarde het 17 bit bereikt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Hippe Lip
Als je deelt door 65536 krijg je precies de goede waarde. Kun je dit niet opnemen in de scale factor?
Dus 0,1 / 65536 = 0,00000152587890625

[ Voor 14% gewijzigd door KC27 op 29-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@KC27 dat is voor de korte termijn leuk.
Na 6554 kWh houdt het dan op :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Mijn advies na heel wat geklooi met verschillende modbus TCP implementaties: kijk echt met wireshark wat er gebeurt, want de documentatie biedt vaak niet genoeg info. Zowel endianness als high word / low word gaat vaak fout.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dit is het document van Nibe dat de modbus beschrijft en het zijn de registers van pagina 8, 13 en het bovenste stukje van 14 dat voor mij van toepassing is.

Het zijn alleen de A’s en de kWh’s die uint32 zijn en die ampères zijn helaas nul, dus daar kan ik het niet aan zien.

Edit:
Wacht ff. Ik heb een test gedaan met alle versies van ‘swap’, zodat als dat het is, er minstens één normale waarde uitkomt.

Edit2:
‘Swap: word’ was de uitkomst. Veel dank voor alle meedenken!
Wel waardeloos dat zoiets essentieels niet in het manual beschreven staat. Of heb ik er overheen gelezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrTnSIKgLnqrMShlaxSjvh6vYQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49g3kagDjjemP4QACl67A8W2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoMLV2Qwd8sXs2OdxTAWejCFHtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx6dz9miyLHn1WvVshRw7QXM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2022 22:35 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Fijn dat je 'm op gang hebt :).
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:20:
Wel waardeloos dat zoiets essentieels niet in het manual beschreven staat. Of heb ik er overheen gelezen?
Tja, zo'n manual beschrijft logischerwijs ook niet wat een kWh is (etc.). D.w.z. het beschrijft wat specifiek is aan het apparaat, niet de Modbus standaard zelf en dus ook niet de gebrekkigheden daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Update 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7CD-pnkZMqpAcyubhoUCoGn52Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFpKMpdth4iHmnfWA1K38Kav.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat ik niet wist of het electrisch element op non-actief gezet zou worden door deze melding en in huize Austin_77 lichte paniek ontstond door het idee ‘geen warm water en cv’ toch maar even Nathan Storingsdienst gebeld. Ondanks achterlijke vroege tijdstip op een zaterdag een vriendelijke, rustige storingsmedewerker die me kon vertellen dat
1. Helaas alle koudemiddel nu ook kwijt is
2. De ZWE gewoon op achtergrond zijn werk blijft doen
Opgelucht.
Maandag maar eens bellen met installateur voor een update omtrent ‘stavaza’ reparatie voorstel.

@KC27
Toch even onderhoudscontract opgeduikeld. Idd moet ik meldingen maken bij optredende storingen bij installateur/Nathan en zijn er voorwaarden genoemd inzake netjes omgaan met installatie.
Tevens dus beschikking tot 24/7 storingsnummer/dienst.

[ Voor 11% gewijzigd door austin_77 op 30-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:31:
Fijn dat je 'm op gang hebt :).

Tja, zo'n manual beschrijft logischerwijs ook niet wat een kWh is (etc.). D.w.z. het beschrijft wat specifiek is aan het apparaat, niet de Modbus standaard zelf en dus ook niet de gebrekkigheden daarvan.
Nee, al die bijverschijnselen hoeven ze natuurlijk niet te vermelden. Waar ik op doelde is dat de volgorde van twee bytes net andersom staan dan te verwachten? Maar ook dat is natuurlijk de vraag. Dat heb ik niet uitgevlooid en ik ben er te weinig in thuis om dat ‘even’ te doen.

Nu zit ik nog met één schoonheidsfoutje: sommige data zijn 8-bits van de Nibe-kant. En HA verwacht minimaal. 16 bits (int16). Een int8 bestaat niet. Nog even geprobeerd, voor het geval die er wel is, maar ongedocumenteerd, maar helaas. Dat geeft in de log nog wel meldingen en ik zou het mooier vinden om die te ondervangen.

Hoe kan ik van 8-bits data die binnenkomst 16 bits maken zodat de integratie geen foutmeldingen in de log geeft?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Nee, al die bijverschijnselen hoeven ze natuurlijk niet te vermelden. Waar ik op doelde is dat de volgorde van twee bytes net andersom staan dan te verwachten? Maar ook dat is natuurlijk de vraag. Dat heb ik niet uitgevlooid en ik ben er te weinig in thuis om dat ‘even’ te doen.

Nu zit ik nog met één schoonheidsfoutje: sommige data zijn 8-bits van de Nibe-kant. En HA verwacht minimaal. 16 bits (int16). Een int8 bestaat niet. Nog even geprobeerd, voor het geval die er wel is, maar ongedocumenteerd, maar helaas. Dat geeft in de log nog wel meldingen en ik zou het mooier vinden om die te ondervangen.

Hoe kan ik van 8-bits data die binnenkomst 16 bits maken zodat de integratie geen foutmeldingen in de log geeft?
Misschien biedt dit je een oplossing:
https://community.home-as...er-in-modbus-sensor/85642
Je zou op de 16 bits die binnenkomen een bitwise_and(255) kunnen doen, zodat alleen de goede 8 bits overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:29:
Waar ik op doelde is dat de volgorde van twee bytes net andersom staan dan te verwachten? Maar ook dat is natuurlijk de vraag.
Uit wat ik her en der las, is dat inderdaad mijn indruk, ja; dat je min of meer 50% kans hebt omdat het slecht gestandaardiseerd is. Ik kan er naast zitten..
Nu zit ik nog met één schoonheidsfoutje: sommige data zijn 8-bits van de Nibe-kant. En HA verwacht minimaal. 16 bits (int16). Een int8 bestaat niet.
Dat blijft niet 'intern' in de Nibe, d.w.z. je ontvangt echt maar 8 bits? En wat is dan de foutmelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Dit is het document van Nibe dat de modbus beschrijft en het zijn de registers van pagina 8, 13 en het bovenste stukje van 14 dat voor mij van toepassing is.

Het zijn alleen de A’s en de kWh’s die uint32 zijn en die ampères zijn helaas nul, dus daar kan ik het niet aan zien.

Edit:
Wacht ff. Ik heb een test gedaan met alle versies van ‘swap’, zodat als dat het is, er minstens één normale waarde uitkomt.

Edit2:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, dank ik heb je oplossing ook maar meteen geleend :-) De 'used power' is volgens mij nog niet helemaal juist geconfigureerd. Deze parameter wordt in myuplink weergegeven als Ws/s, oftewel gewoon vermogen (Watt).

Kan het kloppen dat dit ook in de modbus zo werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:07

thommich

Belg

Zouden de kenners hier kunnen een prijs-check doen aub?
Mijn installateur biedt me volgende mogelijkheden:

OPTIE A
-Nibe S1255-6 PC (ingebouwd 186L vat)
-incl. passieve koeling
-incl. weersafhankelijke regeling
-incl. toebehoren (vulstation, ontluchters, vuilafscheiders, veilighiedsgroep etc)
-incl. aansluiting op bron
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(excl. vloerverwarming, excl. boringen)

OPTIE B
-Nibe S1155-6 PC
-externe sanitair vat Vpbs300 (300L vat)
-incl. passieve koeling
-incl. toebehoren (vulstation, ontluchters, vuilafscheiders, veilighiedsgroep etc)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit een normale prijszetting? En dan heb ik het vooral over de meerprijs voor een apart 300L boilervat ipv het ingebouwde vat, want dat is het "enige" verschil...

Ik neig heel hard naar optie B qua techniek, maar vind de meerprijs wel zwaar tegenvallen tov hetgeen ik verwacht had... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
Femme schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Je bron bevat al snel een paar honderd liter brine. Tenzij er al tientallen liters zijn weggelegd zou ik me niet zo druk maken om het bijvullen van glycol. Vaak zit er toch overdreven veel in (bescherming tot bijvoorbeeld -10℃) terwijl een goed presterende bron niet onder een retourtemperatuur van 0℃ komt.

Lekt het links of rechts van de afsluiter? Als het aan de linkerkant kant is (zijde van het expansievat) zou je nog relatief eenvoudig zelf kunnen proberen om de koppeling te fixen. Als aandraaien niet helpt zal de teflontape waarmee de schroefdraadafdichting is gemaakt niet meer goed zijn en zul je nieuwe teflontape of pijphennep met pasta moeten toepassen.
Ik zou me ook geen zorgen maken om Glycol, sowieso is als je bron diep genoeg is geen glycol nodig. Je kunt ook bietensap nemen hoorde ik van een WP installateur. Maar zou het niet mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
thommich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:28:

OPTIE A
-Nibe S1255-6 PC
-incl. passieve koeling

***members only***

OPTIE B
-Nibe S1155-6 PC
-externe boiler VPBS300
-incl. passieve koeling

***members only***

Is dit een normale prijszetting? En dan heb ik het vooral over de meerprijs voor een apart 300L boilervat ipv het ingebouwde vat, want dat is het "enige" verschil...

Ik neig heel hard naar optie B qua techniek, maar vind de meerprijs wel zwaar tegenvallen tov hetgeen ik verwacht had... |:(
Waarom een aparte 300L boiler? Ik zou gewoon voor een buffervat gaan (als de WP zelf geen voorraadvat heeft). Ik heb hier WP met 180L voorraadvat en die is na 3x douchen leeg. Daarna is het 15min opwarmen en kan er weer gedoucht worden. Ik snap die angst nooit voor het "opraken" van SWW. Zou echt een buffervat overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:07

thommich

Belg

Ik bedoelde ook een voorraadvat...
180L lijkt me krap in een gezin van 4 met regendouche van 18L/min...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:05:
Dat blijft niet 'intern' in de Nibe, d.w.z. je ontvangt echt maar 8 bits? En wat is dan de foutmelding?
Dit is de foutmelding die ik krijg. Zie ook het plaatje onderaan.
Nibe stooklijn offset with int is not valid, trying to convert
Nibe Compressor starts with int is not valid, trying to convert
Nibe Compressor time with int is not valid, trying to convert
Nibe CV-pompsnelheid with int is not valid, trying to convert
Nibe Brine-pompsnelheid with int is not valid, trying to convert
Die stooklijn staat in de documentatie als een “FC03 Holding Register” (geen idee wat dat betekent) met een ‘size’ s8, ik neem aan 8 bits dus. En het minimum dat je kunt definiëren is 16 bits. Je kunt ‘int’ definiëren, maar dat wordt automatisch geconverteerd naar int16.

Dus wil ik van die foutmeldingen afkomen, dan zal ik die ingelezen waarden op de een of andere manier naar 16 bits moeten converteren. Ik heb al geprobeerd met een ‘add’ om er 0 (nul) bij op te tellen, in de hoop dat het resultaat 16-bits zou zijn, maar dan klaagt-ie nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O60pQyBhy_xD5sFikLvB5KQfchE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qamvkI5WWj84ivv1kD22pwR1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 31-01-2022 22:09 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bastardi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:18:
Nice, dank ik heb je oplossing ook maar meteen geleend :-) De 'used power' is volgens mij nog niet helemaal juist geconfigureerd. Deze parameter wordt in myuplink weergegeven als Ws/s, oftewel gewoon vermogen (Watt).

Kan het kloppen dat dit ook in de modbus zo werkt?
Kweenie welk document jij gebruikt, maar bij mij staat die in het ene document die ID 2166 helemaal niet genoemd en in het andere document gewoon als als ‘kWh’.

Maar wat zegt die waarde nu eigenlijk? Is dat wat er vandaag gebruikt is?

Dit hoe die er bij mij nu in zit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        swap: word

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:22
Voor onze nieuwbouw kijk ik naar het Fonterra Smart Control omdat het een naregeling is die echt op basis van closed-loop regelt.
Kun je dit op ieder ventielblok toepassen, of moet dit een specifiek model van Viega zijn? Wie heeft ervaring met deze regeling?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
Hippe Lip schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Kweenie welk document jij gebruikt, maar bij mij staat die in het ene document die ID 2166 helemaal niet genoemd en in het andere document gewoon als als ‘kWh’.

Maar wat zegt die waarde nu eigenlijk? Is dat wat er vandaag gebruikt is?

Dit hoe die er bij mij nu in zit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        swap: word
Dit is het plaatje uit myUplink van de parameter "Currently Used Power".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukiA7L2XLKaDjWcBnZR_Sdb_UG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfRjNJj7rhRAePQaC7NjW8M0.png?f=fotoalbum_large

Als je het mij vraagt lees je dus het actuele elektrisch vermogen in Watt.

En met deze code krijg ik de zelfde waarde er uit. Maar het kan ook nog op toeval berusten ;-) ben hier nog niet erg goed in :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - name: Elektrisch Vermogen
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: W
        slave: 1
        scale: 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
thommich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:19:
Je zou een Upfallshower kunnen overwegen met 35l/minuut :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:26
Ik ben wat offertes aan het opvragen voor een upgrade van mijn warmtepomp naar een S1255 van Nibe. Nu hebben wij op het moment een warmteterugwin unit die de afgevoerde lucht vanuit huis over de bron blaast om zo de bron temperatuur iets op te hogen en wat energie terug te winnen. Nu zag ik dat Nibe een zelfde soort module heeft, de Nibe FLM S45. Is er iemand hier die zo'n ventilatie unit gebruikt, of de voorganger (Nibe FLM 45)? Ik sprak toevallig net een installateur die noemde dat het maar weinig toegevoegde waarde heeft, en aangezien zo'n ding pak en beet 2500 euro kost, is het toch wel de moeite waard om daar zeker van te zijn.

Om even een plotje toe te voegen van de opbrengst (bron: https://www.domusgaia.com...llazione-EN-FLM-S45.pdf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gW5Ez9QM4jrZcLkseasnkQSGgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mm08xhO5nKL4dk2SVJCM1RzR.png?f=fotoalbum_large

Echter, de brontemperatuur hier is iets van 7-8 graden. Aangezien ik de ventilatie ook hopelijk maar op max 150m3/hr heb staan, denk ik dat de opbrengst misschien nog wel tegen valt. Dan is het misschien slimmer om voor een gewone mechanische ventilatie unit te gaan, en zo'n 2100 euro te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Yaldair gewone ventilatie met een kanaalkoeler kan dan ook, €540:
https://www.bengshop.nl/i...-2-5-011vea110612005-art/

Een 10mm buis is misschien wat weinig voor het brine circuit, dus je wil hem aan een bypass hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yaldair schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:22:
Nu hebben wij op het moment een warmteterugwin unit die de afgevoerde lucht vanuit huis over de bron blaast om zo de bron temperatuur iets op te hogen en wat energie terug te winnen. Nu zag ik dat Nibe een zelfde soort module heeft, de Nibe FLM S45. Is er iemand hier die zo'n ventilatie unit gebruikt, of de voorganger (Nibe FLM 45)? Ik sprak toevallig net een installateur die noemde dat het maar weinig toegevoegde waarde heeft, en aangezien zo'n ding pak en beet 2500 euro kost, is het toch wel de moeite waard om daar zeker van te zijn.
Waarom moet die module ook vervangen worden? Kan die niet gewoon z'n ding blijven doen totdat hij er ooit vanzelf mee ophoudt (en dan verder zien)?

Het is 24x365. Stel dat je gemiddeld 1kW doet, dan zit je op 8.760kWh per jaar. (Lijkt me best reëel, want tegenover je warmere bron staat ook een 's zomers warmere lucht.) Dat is echt een serieuze hoeveelheid regeneratie.

Men gaat er tegenwoordig vanuit dat bronnen baat hebben bij zo'n regeneratie. Oftewel: dat is kennelijk aanzienlijk vaker wel dan niet zo (i.v.m. stroming van het grondwater). Heb jij er een beeld bij of dat ook voor jouw bron geldt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• austin_77
Update 5:
Telefonisch contact gezocht met Nathan omdat ik ivm mijn werkrooster en personeelskrapte in ziekenhuis de reparatie afspraak, waarbij men koudemiddelzijdige herstelwerkzaamheden gaat doen, het liefst zsm wil plannen. Ze wisten me te vertellen dat er contact is geweest met Alpha Innotec en dat werkuren en materiaal als zijnde 1 onderdeel onder coulance vallen. Das netjes, maar ook wel vanzelfsprekend voor een installatie van nog geen 5 jaar oud.
Onderdelen zijn besteld en zodra het binnen is, dan krijg ik een afspraak.
Tot zover prettig hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bastardi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:49:
Dit is het plaatje uit myUplink van de parameter "Currently Used Power".
[Afbeelding]

Als je het mij vraagt lees je dus het actuele elektrisch vermogen in Watt.

En met deze code krijg ik de zelfde waarde er uit. Maar het kan ook nog op toeval berusten ;-) ben hier nog niet erg goed in :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - name: Elektrisch Vermogen
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: W
        slave: 1
        scale: 1
Dank je. Dat ziet er idd uit als gewoon opgenomen vermogen.

Waar haal jij je informatie vandaan van die registers? Want bij mij staat niet alleen dat het om kWh’s gaat, maar ook dat de scale 10 moet zijn, in plaats van de 1 die het duidelijk moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdiCvgFcvz7_a-eXGOM515gCvJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHOECxNnvalQRRAuNnYG9fGY.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zou de COP willen berekenen en in een grafiek zetten, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat het beste kan doen.
Suggesties welke registers daarvoor te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 01-02-2022 23:30 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
thommich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:19:
Ja dat is het ook, waarom dan ook een regendouche van 18L per minuut? Heb hier een regendouche kop van Methven met 10L per minuut, scheelt een hoop (warm) water. De tieners douchen met een handdouche van 5L per minuut (Kiri low flow). Als je niet uit komt qua warm water is een buffervat natuurlijk niet verkeerd dat geeft ook een iets rustiger gedrag van de WP. Voor ons is het prima te doen we douchen toch nooit alle 4 na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Waarom moet die module ook vervangen worden? Kan die niet gewoon z'n ding blijven doen totdat hij er ooit vanzelf mee ophoudt (en dan verder zien)?

Het is 24x365. Stel dat je gemiddeld 1kW doet, dan zit je op 8.760kWh per jaar. (Lijkt me best reëel, want tegenover je warmere bron staat ook een 's zomers warmere lucht.) Dat is echt een serieuze hoeveelheid regeneratie.

Men gaat er tegenwoordig vanuit dat bronnen baat hebben bij zo'n regeneratie. Oftewel: dat is kennelijk aanzienlijk vaker wel dan niet zo (i.v.m. stroming van het grondwater). Heb jij er een beeld bij of dat ook voor jouw bron geldt?
Waarom zou je dit willen? Met een WTW weet je iig zeker dat de meeste warmte terug je huis in word geblazen. De bron is maar de vraag of de warmte niet weer wegspoelt.
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Ja dat is het ook, waarom dan ook een regendouche van 18L per minuut? Heb hier een regendouche kop van Methven met 10L per minuut, scheelt een hoop (warm) water. De tieners douchen met een handdouche van 5L per minuut (Kiri low flow). Als je niet uit komt qua warm water is een buffervat natuurlijk niet verkeerd dat geeft ook een iets rustiger gedrag van de WP. Voor ons is het prima te doen we douchen toch nooit alle 4 na elkaar.
Wat heeft een buffervat met SWW te maken? Die zijn gescheiden door 3-weg klep toch?
thommich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:28:

OPTIE A
-Nibe S1255-6 PC (ingebouwd 186L vat)
-incl. passieve koeling

***members only***

OPTIE B
-Nibe S1155-6 PC
-externe sanitair vat Vpbs300 (300L vat)
-incl. passieve koeling

***members only***

Voor 6k koop je meerdere koperen Hellmann vaten!! Die ook nog eens ontelbaar veel beter zijn dan die van NIBE. Dit is feitelijk gewoon oplichterij. Wat een prijzen voor een vaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:13:
Waarom zou je dit willen? Met een WTW weet je iig zeker dat de meeste warmte terug je huis in word geblazen.
Serieus? "Leg maar even WTW aan", is je advies? Nou, omdat je dat zelden zo maar even aanlegt in een bestaand, bewoond huis!

(En het lijkt me verder off-topic hier wanneer wel die sprong te wagen, dan wel als 'optie B' de warmte uit de uit te blazen lucht alternatief te gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:26
@Gwaihir als ik het goed heb wordt de huidige unit aangestuurd vanuit de warmtepomp. De pomp in de ventilator loopt dus niet continue, alleen als de WP aangeeft dat de bron gaat stromen. Die van NIBE kan je zo instellen dat hij ook met andere warmtepompen werkt. Helaas die van Stiebel Eltron niet. Dus ik weet niet zeker of je hem kan blijven gebruiken. Ga ik wel nog ff uitzoeken. Helaas is de manual van de LWM-250 nog wel beperkt en komt hij niet eens helemaal overeen met mijn unit.

Ik weet niet of de bron er echt baat bij heeft. Bron is 4x100m, dus geeft iets van een groffe 12kW. Veel meer weet ik niet van deze bron. Heeft de vorige eigenaar laten aanleggen, maar kon niks vinden over het hoe en wat.

@bbbrumbrum inderdaad was "echte" WTW handiger geweest. Oorspronkelijke bouwtekening van het huis hield hier ook rekening mee. Om de een of andere reden hebben de vorige bewoners echter ervoor gekozen dit te vervangen door mechanische ventilatie met roosters. Ze zullen wel iets negatiefs hebben gehoord o.i.d. Baal er ook wel van dat ze niet gewoon normale balansventilatie hebben aangelegd. Was ook een stuk toekomstbestendiger geweest...Maar ik kom wel meer keuzes tegen hier waaruit blijkt dat ze nooit hebben nagedacht over "wat als over x jaar we iets anders willen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Yaldair schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:42:
@Gwaihir als ik het goed heb wordt de huidige unit aangestuurd vanuit de warmtepomp. De pomp in de ventilator loopt dus niet continue, alleen als de WP aangeeft dat de bron gaat stromen. Die van NIBE kan je zo instellen dat hij ook met andere warmtepompen werkt. Helaas die van Stiebel Eltron niet. Dus ik weet niet zeker of je hem kan blijven gebruiken. Ga ik wel nog ff uitzoeken. Helaas is de manual van de LWM-250 nog wel beperkt en komt hij niet eens helemaal overeen met mijn unit.

Ik weet niet of de bron er echt baat bij heeft. Bron is 4x100m, dus geeft iets van een groffe 12kW. Veel meer weet ik niet van deze bron. Heeft de vorige eigenaar laten aanleggen, maar kon niks vinden over het hoe en wat.

@bbbrumbrum inderdaad was "echte" WTW handiger geweest. Oorspronkelijke bouwtekening van het huis hield hier ook rekening mee. Om de een of andere reden hebben de vorige bewoners echter ervoor gekozen dit te vervangen door mechanische ventilatie met roosters. Ze zullen wel iets negatiefs hebben gehoord o.i.d. Baal er ook wel van dat ze niet gewoon normale balansventilatie hebben aangelegd. Was ook een stuk toekomstbestendiger geweest...Maar ik kom wel meer keuzes tegen hier waaruit blijkt dat ze nooit hebben nagedacht over "wat als over x jaar we iets anders willen".
Duidelijk, ik ging er gemakshalve vanuit dat als er budget voor WW was, de rest van de installatie ook “goed” was uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja.. vorige bewoners.. Die hebben hier zo'n beetje alle ventilatie eruit gesloopt. Momenteel ventileren we primair met de kieren (CO2 meter en kierdichtheidstest hebben de effectiviteit daarvan aangetoond). Maar daar we kierdichter willen en toch een forse stap te zetten hebben, staat hier balansventilatie dus wel op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Edit2:
Nu wil ik nog mijn meetwaarden wegschrijven naar mindergas.nl. Het standaard script daarvoor heeft de regel

YAML:
1
          date: "{{ (now().timestamp()) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}"  

Dat geeft de datum van vandaag. Maar eigenlijk heb ik de datum van gisteren nodig. Kan ik dan dit invoeren?

YAML:
1
          date: "{{ (now().timestamp()) - 24*60*60*1000 | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}"  

1. Is dat de juiste syntax?
2. Is er een handigere (lees: minder complexe) manier?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Nu wil ik nog mijn meetwaarden wegschrijven naar mindergas.nl. Het standaard script daarvoor heeft de regel

YAML:
1

Dat geeft de datum van vandaag. Maar eigenlijk heb ik de datum van gisteren nodig. Kan ik dan dit invoeren?

YAML:
1
          date: "{{ (now().timestamp()) - 24*60*60*1000 | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}"  

Een minder complexe manier is:
code:
1
now().addDays(-1)
of dit helemaal correct is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:01:
[...]

YAML:
1

YAML:
1

Het moet zijn

YAML:
1
date: "{{ (now().timestamp()) - 24*60*60 | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}"

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Dank je. Dat ziet er idd uit als gewoon opgenomen vermogen.

Waar haal jij je informatie vandaan van die registers? Want bij mij staat niet alleen dat het om kWh’s gaat, maar ook dat de scale 10 moet zijn, in plaats van de 1 die het duidelijk moet zijn.
Ik heb geen andere bron hoor, maar ik vermoed onzorgvuldigheid in het maken of updaten van zo'n tabelletje
[Afbeelding]

En ik zou de COP willen berekenen en in een grafiek zetten, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat het beste kan doen.
Suggesties welke registers daarvoor te gebruiken?
Dat was ook mijn gedachte! maar nog niet uitgezocht hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Als ik iets heb zal ik t zeker delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
noem het een gek idee, maar kunnen we niet vrij gemakkelijk de bron regenereren in de zomer?

bron temperatuur is typisch tot 10C.
lucht temperatuur kan je toch een stuk van de zomer boven de 15, zelf boven de 20C ervaren.

stel ik heb een lucht/water warmtewisselaar met een ventilator erop... kan ik dan niet gewoon de buitenlucht afkoelen en deze warmte in de bron stekken? Kortom, de buitenlucht passief koelen?

Met een goeie warmtewisselaar kan je al redelijk wat kW aan (5-10kW)... doe je dat overdag, met waarschijnlijk veel PV stroom op overschot in de zomer voor de ventilator en bron pomp...

60 dagen van 10u/dag tegen 10kW, da's toch al 6000kWh terug in de bron...

Dat heeft enkel zin als je geen grondwater stroming hebt natuurlijk... in dat geval is je bron niet uit te putten en heb je dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ouhaha schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:46:
Met een goeie warmtewisselaar kan je al redelijk wat kW aan (5-10kW)... doe je dat overdag
Welke?

Ik ken dit idee voor zo'n 1 à 2kW effectief, als voorkoeling (en 's winters voorverwarming) van ventilatielucht. Zehnder levert dit kant en klaar, maar ik heb al horen zeggen dat 't beter kan. (Heb ik nog niet opgevolgd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

noem het een gek idee, maar kunnen we niet vrij gemakkelijk de bron regenereren in de zomer?
Dat is gewoon dagelijkse praktijk bij een heleboel w/w-wp’s hoor.
... doe je dat overdag, met waarschijnlijk veel PV stroom op overschot in de zomer voor de ventilator en bron pomp...
Ik vind het altijd opvallend wanneer er gesproken wordt over ‘overschot’ uit zonnepanelen alsof het gratis stroom is. Dit hele jaar (en alle vorige jaren) is die stroom gewoon geld waard (uitgaande van NL). Het is dus geen gratis stroom, maar nog steeds stroom met dezelfde waarde als de kWh’s die je in de winter gebruikt. Dat wordt pas anders wanneer je PV-panelen in een jaar meer opleveren dan je zelf in een jaar verbruikt, maar dat zal -schat ik zo in- bij niet veel mensen het geval zijn.

En of die saldering volgend jaar afgelopen is moeten we nog maar afwachten. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd…

[ Voor 61% gewijzigd door Hippe Lip op 03-02-2022 20:30 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
Hippe Lip schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Dat is gewoon dagelijkse praktijk bij een heleboel w/w-wp’s hoor.

[...]

Ik vind het altijd opvallend wanneer er gesproken wordt over ‘overschot’ uit zonnepanelen alsof het gratis stroom is. Dit hele jaar (en alle vorige jaren) is die stroom gewoon geld waard (uitgaande van NL). Het is dus geen gratis stroom, maar nog steeds stroom met dezelfde waarde als de kWh’s die je in de winter gebruikt. Dat wordt pas anders wanneer je PV-panelen in een jaar meer opleveren dan je zelf in een jaar verbruikt, maar dat zal -schat ik zo in- bij niet veel mensen het geval zijn.

En of die saldering volgend jaar afgelopen is moeten we nog maar afwachten. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd…
niet zo opvallend in Vlaanderen, waar er geen saldering is maar een digitale meter welke de 2 apart afrekent (afname en injectie). Het is dus kiezen tussen enkele cents per kWh krijgen of er iets nuttig mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Misschien een domme vraag hè, maar ik weet dat er PVT-panelen bestaan die naast PV ook warm water kunnen maken, welke je dan weer met een w/w-WP kunt opwaarderen om CV en/of SWW mee te maken. Bestaat zoiets ook maar dan zonder PV-functionaliteit? Zo'n beetje heel mijn dak ligt namelijk al vol met PV, behalve op het noord-noordoosten dus dat is de investering niet waard. Echter hoeft de T in de PVT niet per se in de zon te liggen heb ik begrepen. Is het ook mogelijk om 2-3 zonnecollectoren te gebruiken als "condenser" voor een kleine w/w van grofweg 3-4kW?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ouhaha schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:27:
niet zo opvallend in Vlaanderen, waar er geen saldering is maar een digitale meter welke de 2 apart afrekent (afname en injectie). Het is dus kiezen tussen enkele cents per kWh krijgen of er iets nuttig mee doen.
Ah, sorry. Het kwam ergens in mijn hoofd op dat het niet NL zou zijn; vandaar dat ik NL noemde, maar vergat om eerst ff te informeren.
En inderdaad, zonder saldering zijn de verhoudingen totaal anders. De wereld zoekt nog een manier om het overschot van de zomer te kunnen bewaren tot in de winter. Ik heb iemand hier in NL al horen filosoferen om met een L/W-WP de bron op hoge temperatuur te brengen, maar dat kost toch minimaal wel zo’n WP….

En het is dan inderdaad ook wel handig om er zeker van te zijn dat die warmte dáár blijft en niet in de tussentijd wegloopt naar de grondboring van de buren :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:17:
Misschien een domme vraag hè, maar ik weet dat er PVT-panelen bestaan die naast PV ook warm water kunnen maken, welke je dan weer met een w/w-WP kunt opwaarderen om CV en/of SWW mee te maken. Bestaat zoiets ook maar dan zonder PV-functionaliteit? Zo'n beetje heel mijn dak ligt namelijk al vol met PV, behalve op het noord-noordoosten dus dat is de investering niet waard. Echter hoeft de T in de PVT niet per se in de zon te liggen heb ik begrepen. Is het ook mogelijk om 2-3 zonnecollectoren te gebruiken als "condenser" voor een kleine w/w van grofweg 3-4kW?
Die T-panelen zijn niet zelden losse units die achter PV-panelen gemonteerd worden. Meestal vóórdat ze het dak op gaan, maar natuurlijk kun je ze achteraf ook nog wel (laten) monteren.

Vergis je niet in de capaciteit die je nodig hebt. Ik weet de dimensionering niet zo uit mijn hoofd, maar voor een 3-4 kW WP zal je toch wel iets meer dan 2-3 T-collectoren nodig hebben. Ik schat minimaal 6.

En als je aan die dingen gaat beginnen, overweeg dan ook om zo’n 20% meer te installeren dan wat er uitgerekend wordt dat je nodig hebt. Ze hebben namelijk de vervelende eigenschap te verijzen op het moment dat je ze het hardste nodig hebt: als het (flink) vriest. En dan is er maar één oplossing: ontdooien met elektrisch verwarmd (COP=1) water door de panelen. En zo gaat je sCOP down the drain.

Zoek maar eens naar grafieken van plushuis.nu. Die heeft ergens een grafiek met de prestaties van een aantal van zijn plushuizen met verschillende bronnen: W/W, L/W en PVT. Daar zie je dat de prestatie van die PVT door het ijs zakt bij koud weer zoals die week in februari 2021.

Edit:
Even gezocht maar de bewuste grafiek (nog) niet kunnen vinden. Wel dit artikel waar ook niet bepaald de loftrompet wordt gestoken over PVT. Ik heb overwogen er zelf aan te schaffen, maar er toch maar van afgezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2022 12:19 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Hippe Lip schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Die T-panelen zijn niet zelden losse units die achter PC-panelen gemonteerd worden. Meestal vóórdat ze het dak op gaan, maar natuurlijk kun je ze achteraf ook nog wel (laten) monteren.

Vergis je niet in de capaciteit die je nodig hebt. Ik weet de dimensionering niet zo uit mijn hoofd, maar voor een 3-4 kW WP zal je toch wel iets meer dan 2-3 T-collectoren nodig hebben. Ik schat minimaal 6.

En als je aan die dingen gaat beginnen, overweeg dan ook om zo’n 20% meer te installeren dan wat er uitgerekend wordt dat je nodig hebt. Ze hebben namelijk de vervelende eigenschap te verijzen op het moment dat je ze het hardste nodig hebt: als het (flink) vriest. En dan is er maar één oplossing: ontdooien met elektrisch verwarmd (COP=1) water door de panelen. En zo gaat je sCOP down the drain.

Zoek maar eens naar grafieken van plushuis.nu. Die heeft ergens een grafiek met de prestaties van een aantal van zijn plushuizen met verschillende bronnen: W/W, L/W en PVT. Daar zie je dat de prestatie van die PVT door het ijs zakt bij koud weer zoals die week in februari 2021.
Ah oké, dat gaat hem dan niet worden. Bedankt!

* HarmoniousVibe gaat weer naar het L/W-draadje

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Goedemorgen allen,

Ik volg het topic aan de zijlijn, evenals het L/W WP topic, en gisteravond plaatste ik mijn vraag in het verkeerde topic. Het volgende:

We hebben in juni 2021 onze nieuwbouw Tweekapper opgeleverd gekregen, en uiteraard is de woning goed geïsoleerd met HR+++, een WTW Balansventilatie (Itho HRU350), WTW douchepijp, etc.

Daarnaast heel blij dat de bouwer gekozen heeft voor een warmtepomp met eigen bodemlus, bij ons 168m diep. Op zolder in de technische ruimte staat de Itho WPU55 I-5G, met daaraan een 200L en 150L tapwatervat. Onder het mom, ik wil geen te kort aan warmwater hebben met een regendouche, groot bad en twee jonge kinderen.

Tot nu toe werkt alles meer dan prima i.c.m. drie lagen LT-vloerverwarming.. De Spider thermostaat in de woonkamer doet weinig, want hij staat standaard op 21 graden. De slaapkamers kunnen we individueel regelen (AutoTemp), op zolder eveneens.

Wat ik wel interessant vind is het energieverbruik. Onlangs 21 zonnepanelen (7665 Wp) laten leggen, waarmee we aardig uit moeten kunnen komen naast het eigen verbruik (~ 4000 Kwh). Sindskort echter de HomeWizard P1 aan de meter hangen, en daarover gaat dan ook mijn vraag.

De warmtepomp vraagt ongeveer 1,5 uur zo'n 1000-1100 Watt in de nachtelijke uren. Warm tapwater gaat hij einde middag mee beginnen zodat we lekker warm water hebben rond douche/bad tijd van de kinderen (18.30-19.00 uur).

Is onderstaande een normaal patroon? En dan kijk ik vooral naar de nachtelijke uren. Ik heb altijd het idee gehad dat de warmtepomp het meest efficiënt is als hij veel draait in plaats van aan/uit/aan/uit.

Dank alvast ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF6tFSdZPtX_fdbaFSArTLjCEyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuOrTaJ54CS6gpNWZbdgd8h9.png?f=fotoalbum_large

PS: De meterkast heeft voor de WP een aparte kWh-meter, de Carlo Gavazzi EM340, alleen daar is werkelijk niets van te begrijpen om iets op af te lezen naar mijn idee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
adinsx schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:55:
Is onderstaande een normaal patroon? En dan kijk ik vooral naar de nachtelijke uren. Ik heb altijd het idee gehad dat de warmtepomp het meest efficiënt is als hij veel draait in plaats van aan/uit/aan/uit.
Tja, toch is aan/uit/aan/uit alles wat zo'n aan/uit warmtepomp te bieden heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:37
Hippe Lip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:04:
@hikhakhok Bedoel je een modulerende? Dat lijkt me zeker de moeite waard. Als de WP niet kan moduleren, dan staat die óf vol aan (100% capaciteit) óf helemaal uit.

Een modulerende WP kan veel langer doordraaien op een laag pitje. Dat gaat meestal dan ook gepaard met een hogere COP en dus zuiniger energieverbruik.
Het word een WZSV 62 K3m :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Bij mij draait eenzelfde wp overdag met dit weer op 20 Hz en ' s nachts met nachttarief verschuif ik de stooklijn een halve graad omhoog en draait ie gemiddeld 35 Hz. De 's nachts extra gegenereerde warmte wordt opgeslagen in de betonvloer (warmte buffer) en komt overdag beschikbaar. Ik haal daarmee op dagbasis een cop van 6,5.
Ik ben na wat aanloopperikelen heel tevreden met deze wp 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Bij mij draait eenzelfde wp overdag met dit weer op 20 Hz en ' s nachts met nachttarief verschuif ik de stooklijn een halve graad omhoog en draait ie gemiddeld 35 Hz. De 's nachts extra gegenereerde warmte wordt opgeslagen in de betonvloer (warmte buffer) en komt overdag beschikbaar. Ik haal daarmee op dagbasis een cop van 6,5.
Ik ben na wat aanloopperikelen heel tevreden met deze wp 😊.
Mooi om zo’n getal te horen van de Alpha Innotec WZSV 62 K3m.
Mijn Nibe S1255-6PC die sinds eind december draait heeft tot nu toe ook een COP van 6,5. Geen slechte waarde voor deze fraaie machines, lijkt me.

@KC27 Wat zijn bij jou de temperaturen van wat er uit je bron komt en er weer in gaat?
Bij mij komt er ca. 9,5 ºC uit en gaat het er met ca. 4,5 ºC weer in.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 & @Hippe Lip En hoeveel daarvan is pompen e.d.? D.w.z. wat is het verschil met alléén de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:16:
@KC27 & @Hippe Lip En hoeveel daarvan is pompen e.d.? D.w.z. wat is het verschil met alléén de compressor?
In mijn S1255 zit een energy meter die meet wat de gegenereerde warmte is (in kWh). Die meting vertrouw ik wel. Las al eens het verslag van iemand die er ook een Kamstrup bij gemonteerd had en het verschil bleek verwaarloosbaar te zijn.

En verder heb ik een Eastron 3-fase modbusmeter in de groepenkast zitten op de groep waarop de Nibe is aangesloten. Alle gegenereerde warmte van de WP (verwarming + warm water; worden apart geregistreerd) gedeeld door de meterstand van de modbusmeter komt op 6,5. Daar zit dus écht alles bij, ook bijvoorbeeld de elektronica en de circulatiepomp van het brinecircuit.

Het verbruik van de twee pompen –brine en CV-circulatie– wordt niet apart geregistreerd, dus daar kan ik nix van zeggen.

Het verbruik van de CV-circulatiepomp in het secundaire circuit –van boilervat en het huis in– houd ik niet bij. Het verbruik van die pomp wel, maar die stuur ik zo laag mogelijk aan. Die draait het grootste deel van de dag op 15W. Maar dat maakt geen deel van de COP uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 05-02-2022 18:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:16:
Bij mijn elektra verbruik zijn de pompen inbegrepen. Ik heb een e-meter in de meterkast met pulsuitgang. Die wordt uitgelezen door een youless. Het verbruik van de naregeling Alpha Home (10 W per zone als deze open staat) plus de elektronica daarvan blijven buiten de meting. Als de wp op 20 Hz draait neemt het geheel (compressor, pompen en elektronica van de wp 250 W). Daarvan is 10 W voor de elektronica. De bronpomp draait dan op 1% en de circulatiepomp draait op 35%. Ik schat samen 40 W. Dus compressor alleen is dan 200W. De thermische output is 1750W. Dus een COP van 7. Als ik alleen naar de compressor kijk is de COP groter dan 8.
De geproduceerde warmte wordt gemeten/berekend door de wp, uitgesplitst naar SWW en ruimteverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Mooi om zo’n getal te horen van de Alpha Innotec WZSV 62 K3m.
Mijn Nibe S1255-6PC die sinds eind december draait heeft tot nu toe ook een COP van 6,5. Geen slechte waarde voor deze fraaie machines, lijkt me.

@KC27 Wat zijn bij jou de temperaturen van wat er uit je bron komt en er weer in gaat?
Bij mij komt er ca. 9,5 ºC uit en gaat het er met ca. 4,5 ºC weer in.
Bij mij komt er ongeveer 7,5ºC uit de bron en gaat het met 4,5ºC weer terug (als de wp op 20 Hz draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Bij mij komt er ongeveer 7,5ºC uit de bron en gaat het met 4,5ºC weer terug (als de wp op 20 Hz draait).
Bij mij draait de WP de afgelopen tijd zo tussen de 20 en 30 Hz. Maar ook bij een warmwaterrun (ca. 20 min) zie ik geen verschil van de temperatuur van wat er uit de bron komt. Das behoorlijk constant.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 47 ... 112 Laatste