Goedemorgen allen,
Ik volg het topic aan de zijlijn, evenals het L/W WP topic, en gisteravond plaatste ik mijn vraag in het verkeerde topic. Het volgende:
We hebben in juni 2021 onze nieuwbouw Tweekapper opgeleverd gekregen, en uiteraard is de woning goed geïsoleerd met HR+++, een WTW Balansventilatie (Itho HRU350), WTW douchepijp, etc.
Daarnaast heel blij dat de bouwer gekozen heeft voor een warmtepomp met eigen bodemlus, bij ons 168m diep. Op zolder in de technische ruimte staat de
Itho WPU55 I-5G, met daaraan een 200L en 150L tapwatervat. Onder het mom, ik wil geen te kort aan warmwater hebben met een regendouche, groot bad en twee jonge kinderen.
Tot nu toe werkt alles meer dan prima i.c.m. drie lagen LT-vloerverwarming.. De Spider thermostaat in de woonkamer doet weinig, want hij staat standaard op 21 graden. De slaapkamers kunnen we individueel regelen (AutoTemp), op zolder eveneens.
Wat ik wel interessant vind is het energieverbruik. Onlangs 21 zonnepanelen (7665 Wp) laten leggen, waarmee we aardig uit moeten kunnen komen naast het eigen verbruik (~ 4000 Kwh). Sindskort echter de HomeWizard P1 aan de meter hangen, en daarover gaat dan ook mijn vraag.
De warmtepomp vraagt ongeveer 1,5 uur zo'n 1000-1100 Watt in de nachtelijke uren. Warm tapwater gaat hij einde middag mee beginnen zodat we lekker warm water hebben rond douche/bad tijd van de kinderen (18.30-19.00 uur).
Is onderstaande een normaal patroon? En dan kijk ik vooral naar de nachtelijke uren. Ik heb altijd het idee gehad dat de warmtepomp het meest efficiënt is als hij veel draait in plaats van aan/uit/aan/uit.
Dank alvast ;-)
PS: De meterkast heeft voor de WP een aparte kWh-meter, de
Carlo Gavazzi EM340, alleen daar is werkelijk niets van te begrijpen om iets op af te lezen naar mijn idee.