Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 46 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
x_erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:18:
Dit was een antwoord op mijn vraag hoe een houtkachel te gebruiken in relatie tot een W/W Warmtepomp voor het verwarmen van je huis. En dat vindt ik een normale vraag en antwoord in dit topic, zonder het een of ander te promoten. Ik denk namelijk dat ik en @KC27 niet de enige zijn met een houtkachel - dus relevante content.

Maar goed wellicht zit ik er helemaal naast.
Klopt, hier ook zo'n combi. Vanuit duurzaamheidsideaal aangeschaft zelfs (en veel van het verhaal daarachter is ook nog altijd wél steekhoudend). Ik wordt er dan ook liever aan herinnerd dat ik nog een filter op 't oog hebt dat 'm geacht wordt schoner dan Tesla te maken, dan dat we zelfs een logische afstemming van haard en WP uit 't topic gaan verbannen :P.

Dus nog over die vraag: zo'n dubbelop verwarming ga je echt wel merken. Hoe eerder je de WP terug regelt, hoe minder het betreffende vertrek te warm wordt. Maar ook hoe meer andere delen van je huis waarschijnlijk wat te koud worden (en vice versa). Was voor ons een van de aanleidingen voor een heerlijke 'alles master' zoneverwarming, maar dat brengt ook wel e.e.a. met zich mee (qua kosten en ingewikkelder goed te regelen).
KC27 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:01:
Ik heb hier nog ca 4 m³ hout liggen dus de komende 10 jaar kan ik vooruit.
(@KC27 Hout tien jaar bewaren lijkt me niet verstandig. Je moet de larven van houtworm, boktor e.d. wel tijdig opstoken. Twee bewoners voor ons woonde hier nogal 'n sjacheraar en het stookhout vonden de vorige bewoners ook nog wel leuk. Voor ons dus een dure onthoutworming van een flinke schuur + een nieuw afdak.)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 12-01-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Klopt, hier ook zo'n combi. Vanuit duurzaamheidsideaal aangeschaft zelfs (en veel van het verhaal daarachter is ook nog altijd wél steekhoudend). Ik wordt er dan ook liever aan herinnerd dat ik nog een filter op 't oog hebt dat 'm geacht wordt schoner dan Tesla te maken, dan dat we zelfs een logische afstemming van haard en WP uit 't topic gaan verbannen :P.

Dus nog over die vraag: zo'n dubbelop verwarming ga je echt wel merken. Hoe eerder je de WP terug regelt, hoe minder het betreffende vertrek te warm wordt. Maar ook hoe meer andere delen van je huis waarschijnlijk wat te koud worden (en vice versa). Was voor ons een van de aanleidingen voor een heerlijke 'alles master' zoneverwarming, maar dat brengt ook wel e.e.a. met zich mee (qua kosten en ingewikkelder goed te regelen).

(@KC27 Hout tien jaar bewaren lijkt me niet verstandig. Je moet de larven van houtworm, boktor e.d. wel tijdig opstoken. Twee bewoners voor ons woonde hier nogal 'n sjacheraar en het stookhout vonden de vorige bewoners ook nog wel leuk. Voor ons dus een dure onthoutworming van een flinke schuur + een nieuw afdak.)
Ik heb mijn huis aan de buitenkant nageisoleerd met 12 cm pir-platen (Rd=6 m2.K/W) en die weer afgetimmerd met douglas planken (Zweedse stijl). Ik hoop en verwacht dat dat hout meer dan 10 jaar meegaat ;) .

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
KC27 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb mijn huis aan de buitenkant nageisoleerd met 12 cm pir-platen (Rd=6 m2.K/W) en die weer afgetimmerd met douglas planken (Zweedse stijl). Ik hoop en verwacht dat dat hout meer dan 10 jaar meegaat ;) .
Met Douglas zit je goed, is goed weerbestendig, zegt mijn vader (expert in houtsoorten). Hij spreekt zelf van veel langer.

Je PIR platen zijn ook beter dan de mijne, met 12.6cm had ik maar 5.7 Rd.

[ Voor 7% gewijzigd door ouhaha op 12-01-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Zo ziet het eruit met 5 m³ Douglas planken tegen de buitenmuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPlhX8f3D7dtxgWV8-FiK_8OEWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chRIcGuvvtknY0jR9SVmc1Gi.jpg?f=fotoalbum_large
Van de koolstof daarin wordt de eerste 50 jaar geen CO2 gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door KC27 op 12-01-2022 19:09 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

KC27 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Let je wel op? Als je met deze actie de dampremmende laag te ver naar buiten hebt gebracht, dan loop je kans op rotting aan de binnenkant daarvan omdat het vocht niet weg kan... 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Er zit geen dampremmende laag in. Wel een dampdoorlatende waterdichte folie aan de buitenzijde van de isolatie. Tussen de folie en het hout een geventileerde spouw van 30 mm met onder en boven ventilatie profielen zodat er geen ongedierte in kan. Is over nagedacht 🤔.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@KC27 Die PIR-platen zijn aansluitend (niet-kierend) geplaatst neem ik aan. Zijn die dampdoorlatend dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 13-01-2022 00:05 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
Gwaihir schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Ja

[...]

Nee. Met een CV-ketel is dat geen verspilling, want het rendement daarvan daalt nauwelijks tijdens dat flink opstoken. Je bespaarde wel degelijk wat gas (vooral bij gebruik van een snelle verwarming, d.w.z. radiatoren), t.o.v. 's nachts op temperatuur houden.
Ben aan het twijfelen, mijn terug verdien tijd is over een periode van 15+ jaar met de huidige gas tarieven.
Daarbij komt kijken dat ik 3x 25A niet genoeg heb. En de huis 1/2 moet wordt opgebroken voor het plaatsen van een warmte pomp, want mijn CV staat op zolder. Ik zie het voordeel niet van in om 30k a 40k euro uit te geven als ik zie dat ik op gas nog rek in zit om nog zuiniger mee om te gaan.

Mijn voordeel, alles is qua radiatoren hier all voor een warmtepomp op voorbereid, op een kamer na. Het is ook belangrijk wat voor type radiatoren in je huis hebt, vloerverwarming als 24x4 op een laag pitje wilt stoken (afgelopen week geleerd) en de uitvoer temperatuur van je CV ketel.

Ben deze week gaan experimenteren, de uitvoer temperatuur van mijn CV ketel verlaagd van 80c naar 35c (kan mijn 42kW CV per graad instellen) en tot mijn verbazing is mijn huis nog steeds warm. Wel draait het systeem nu 24x7, maar het verbruikt minder gas dan dat ik op gezette tijden liet stoken tot 80c.
Mijn CV is ongeveer 12 jaar oud. Dat 42kW is destijds (vorige eigenaar) gekozen voor een stort douche en het snel vullen van een bad. Zal is kijken of dit allemaal niet slimmer kan voor de toekomst: lichtere CV, warmtepomp boiler, de ene kamer voorzien van een LT radiator.

Zojuist rond 01:00 de temperatuur met 0,5 verlaagd en nu ingesteld op 18,5 graden in de woonkamer gemeten (met een gevoelige meet apparaat meet ik 19,8). Dit gedaan om te zien of de fluctuaties die je overdag ziet na het instellen op 35c, gladder kan krijgen. Ik vermoedt dat de temp voor de woonkamer net iets te kort komt.

Pas afgelopen dinsdag P1 monitor aangesloten (raspberry pi, had nog wat liggen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyN5uFWrLjSzgbVnqfc4h2ff_PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAXmjY8ZzKZ821l4avubixFu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Fermion op 13-01-2022 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
Fermion schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:57:
[...]

Ben aan het twijfelen, mijn terug verdien tijd is over een periode van 15+ jaar met de huidige gas tarieven.
Daarbij komt kijken dat ik 3x 25A niet genoeg heb. En de huis 1/2 moet wordt opgebroken voor het plaatsen van een warmte pomp, want mijn CV staat op zolder. Ik zie het voordeel niet van in om 30k a 40k euro uit te geven als ik zie dat ik op gas nog rek in zit om nog zuiniger mee om te gaan.

Mijn voordeel, alles is qua radiatoren hier all voor een warmtepomp op voorbereid, op een kamer na. Het is ook belangrijk wat voor type radiatoren in je huis hebt, vloerverwarming als 24x4 op een laag pitje wilt stoken (afgelopen week geleerd) en de uitvoer temperatuur van je CV ketel.

Ben deze week gaan experimenteren, de uitvoer temperatuur van mijn CV ketel verlaagd van 80c naar 35c (kan mijn 42kW CV per graad instellen) en tot mijn verbazing is mijn huis nog steeds warm. Wel draait het systeem nu 24x7, maar het verbruikt minder gas dan dat ik op gezette tijden liet stoken tot 80c.
Mijn CV is ongeveer 12 jaar oud. Dat 42kW is destijds (vorige eigenaar) gekozen voor een stort douche en het snel vullen van een bad. Zal is kijken of dit allemaal niet slimmer kan voor de toekomst: lichtere CV, warmtepomp boiler, de ene kamer voorzien van een LT radiator.

Zojuist rond 01:00 de temperatuur met 0,5 verlaagd en nu ingesteld op 18,5 graden in de woonkamer gemeten (met een gevoelige meet apparaat meet ik 19,8). Dit gedaan om te zien of de fluctuaties die je overdag ziet na het instellen op 35c, gladder kan krijgen. Ik vermoedt dat de temp voor de woonkamer net iets te kort komt.

Pas afgelopen dinsdag P1 monitor aangesloten (raspberry pi, had nog wat liggen):

[Afbeelding]
Zet hem eens op 30 graden, dat is een betere temperatuur voor een warmtepomp, al is die ook aan de hoge kant.

Ter vergelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX8r9D0S1DQFrhPnKpTahzNrVfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/01yuYCK7ycWHPuZiWqjIlvKv.png?f=fotoalbum_large
Bij mij is die nu overdag op 27 graden en ‘s nachts 25 graden. Dat is als de buitentemperatuur rond de 0 graden is. Daarmee hou ik dus het huis warm.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:31

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Ik denk dat ik de retour temperaturen nu in balans heb.

Ik heb de naloop tijd op 30 minuten gezet,dit maakt zoals ik al verwachtte geen enkel verschil.

Ondanks het waterzijdig balans en de naloop tijd (wat soms uren lang is) blijven de kamers allemaal op dezelfde afstand van elkaar in graden.

Is het misschien een goed idee om (zolang de naregeling nog niet gerepareerd is) de te warme ruimtes te knijpen aan de aanvoer kant tot alle kamers dezelfde temperatuur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:48:
Ik denk dat ik de retour temperaturen nu in balans heb.

Ik heb de naloop tijd op 30 minuten gezet,dit maakt zoals ik al verwachtte geen enkel verschil.

Ondanks het waterzijdig balans en de naloop tijd (wat soms uren lang is) blijven de kamers allemaal op dezelfde afstand van elkaar in graden.

Is het misschien een goed idee om (zolang de naregeling nog niet gerepareerd is) de te warme ruimtes te knijpen aan de aanvoer kant tot alle kamers dezelfde temperatuur hebben?
Dat is altijd beter. Ook als je naregeling weer werkt.
Daarmee verhoog je het comfort en verminder je het warmteverlies naar buiten. En wat je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Dat is altijd beter. Ook als je naregeling weer werkt.
Daarmee verhoog je het comfort en verminder je het warmteverlies naar buiten. En wat je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
Hoe kan ik dat doen als de naregeling er weer is? Ik verwacht dat ik weer aan/uit regelingen krijg waarbij ik dus niet een maximaal open stand kan instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Oh jij hebt geen aan/uit naregeling maar een modulerende?
Dan heb je het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:08:
Oh jij hebt geen aan/uit naregeling maar een modulerende?
Dan heb je het al.
Nee mijn pomp is aan/uit en de naregeling is ook aan/uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Fermion schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:57:
Daarbij komt kijken dat ik 3x 25A niet genoeg heb.
@Fermion Wat bedoel je? Denk je dat je aan 3x 25A niet genoeg hebt? Dat kan ik me niet voorstellen, tenzij je een grote werkplaats of andere bijzondere grootverbruiker aan huis hebt. 3x 25A is écht een heleboel.
En de huis 1/2 moet wordt opgebroken voor het plaatsen van een warmte pomp, want mijn CV staat op zolder. Ik zie het voordeel niet van in om 30k a 40k euro uit te geven als ik zie dat ik op gas nog rek in zit om nog zuiniger mee om te gaan.
Als er nu nog rek in zit om te bezuinigen moet je dat áltijd eerst doen. Anders loop je het risico dat je een te grote (qua capaciteit) warmtepomp koopt. Dus eerst overal het maximale uithalen, isoleren en vooral niet te vergeten KIERDICHTEN. Dat punt wordt nogal eens vergeten. Loop overal de tochtstrips van alle ramen en deuren na, kijk vooral ook naar de kieren onder de buitendeuren. En vergeet de aansluiting van de ramen op de muur er omheen niet. Niet zelden lekt het daar als een mandje.
Als laatste de aansluiting van het schuine dak op de buitenmuren. Dat is in menig huis een van de grootste lekken, waardoor je warmte zó het huis weer uitwaait.

Pas als je alles in orde hebt, dán pas kun je kijken naar de overstap op een warmtepomp. Pas dán weet je welke capaciteit je nodig hebt.

Tja, als je ketel op 80ºC stond dan kun je sowieso een hoop bezuinigen. Bij die temperatuur is je retour waarschijnlijk ook hoger dan 60ºC. Een van de eerste en makkelijkste bezuinigingen is om het CV-water te maximeren op 60ºC. Dan condenseert namelijk het water in de rookgasafvoer en verdien je zo al een aantal procenten in rendement terug.

Als jouw huis werkelijk goed geïsoleerd is moet je het met die 35 (en desnoods 40) graden goed redden, ook als het buiten rond het vriespunt is. Anders is er nog werk aan de winkel als voorbereiding.
Doe nou eerst al die voorbereidingen zoals ik hierboven beschreef en ga niet nu al geld steken in een warmtepompboiler. Als je straks namelijk voor een warmtepomp kiest is die WP-boiler overbodig, omdat het het zuiniger (investering) doet in combinatie met die warmtepomp voor de verwarming van je huis. Zonde van het geld. Alleen als je definitief niet voor een warmtepomp kiest om je huis te verwarmen kun je nadenken over zo'n ding.
Vergeet daarbij niet dat zo'n boiler best veel luchtaanvoer nodig heeft om zijn warmwater te maken. Ze worden wel eens verkocht met het argument dat je je ventilatielucht hiermee zuinig kunt gebruiken, maar vergis je niet: ze hebben een hoog debiet nodig (dus véél lucht) en als je dat allemaal uit je huis zuigt, dan ventileer je veel meer dan zonder zo'n boiler en moet je CV daardoor veel harder werken. De besparing van die boiler betaal je (deels) weer door hogere stookkosten.
Als het gaat om het kijken of je het redt met een lage temperatuur, ga dan niet op het randje zitten. Je moet het nu met een echt comfortabele temperatuur voor elkaar krijgen, want anders houd je jezelf voor de gek en zit je straks net aan de verkeerde kant van de grens van het comfortabele.

Maar in grote lijnen ben je nu goed bezig met het zien wat er mogelijk is en waar je uitkomt! :) 👍

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Fermion
Als je voor de terugverdientijd gaat kun je beter kijken naar een lucht/water warmetpomp met alle voordelen (veel goedkoper) en nadelen (meer verbruik, meer kans op geluidhinder) van dien.
Daar is hier op tweakers ook een heel topic over:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Dat wordt nog drukker bezocht dan dit topic.
En anders kun je nog hybride gaan (ook lucht/water).

[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 13-01-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
KC27 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:05:
@Fermion
Als je voor de terugverdientijd gaat kun je beter kijken naar een lucht/water warmetpomp met alle voordelen (veel goedkoper) en nadelen (meer verbruik, meer kans op geluidhinder) van dien.
Daar is hier op tweakers ook een heel topic over:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Dat wordt nog drukker bezocht dan dit topic.
En anders kun je nog hybride gaan (ook lucht/water).
Ik denk inderdaad ook dat de meeste die in dit topic zitten meer kijken naar het milieuaspect en het comfort ipv de terugverdientijd. Ik weet in elk geval zeker dat ik de w/w warmtepomp nooit terug ga verdienen, maar dat was ook niet mijn doel. Ik rij ook elektrisch en niet omdat het goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Fermion Aanvullend aan de vorige twee schrijvers hier: is terugverdienen (oftewel het geld) je doel of staat milieu bovenaan het lijstje selectiecriteria?
Oh, comfort kan daar ook nog (hoog?) op voorkomen.

HET voordeel van een W/W WP is dat die stil is (geen lawaaibak buiten) én dat je in de zomer bijna gratis kunt koelen. Beide zijn comfort-punten.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:45:
@Fermion Aanvullend aan de vorige twee schrijvers hier: is terugverdienen (oftewel het geld) je doel of staat milieu bovenaan het lijstje selectiecriteria?
Oh, comfort kan daar ook nog (hoog?) op voorkomen.

HET voordeel van een W/W WP is dat die stil is (geen lawaaibak buiten) én dat je in de zomer bijna gratis kunt koelen. Beide zijn comfort-punten.
Mits je een plek hebt voor de lawaaibak (compressor) binnen. Gechargeerd natuurlijk, maar met een monoblock LW heb je geen (!) geluidsproducerend apparaat binnen.
En wat is gratis koelen als het een meerprijs van EUR10k heeft...? En op PV bij LW ook tientjeswerk per jaar is...

Het voordeel is dat hij efficienter is, geen buitenunit (looks, ruimte).

Qua milieu zou een minpuntje van WW de mogelijkheid van grondverontreiniging zijn, maar dat is een vergezochte what-if.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bbbrumbrum schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Mits je een plek hebt voor de lawaaibak (compressor) binnen. Gechargeerd natuurlijk, maar met een monoblock LW heb je geen (!) geluidsproducerend apparaat binnen.
En wat is gratis koelen als het een meerprijs van EUR10k heeft...? En op PV bij LW ook tientjeswerk per jaar is...

Het voordeel is dat hij efficienter is, geen buitenunit (looks, ruimte).

Qua milieu zou een minpuntje van WW de mogelijkheid van grondverontreiniging zijn, maar dat is een vergezochte what-if.
Hier maakt de compressor wel lawaai, maar alleen binnen de warmtepomp unit. Daarbuiten hoor je die vrijwel niet. Ik krijg ook vaak van mensen de vraag als ze ernaar kijken of die op dat moment uit staat omdat ze die niet horen.

Ik gok dat een monoblock binnen dus beter te horen is dan de w/w warmtepomp die wij hier hebben. Ook familie met een w/w warmtepomp in de garage hoor je die vrijwel niet als je ernaast staat.

De compressor is dus alleen goed hoorbaar als de kap van de warmtepomp eraf is. De kap zelf is dus erg goed geïsoleerd qua geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 13-01-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:18:
Ik weet in elk geval zeker dat ik de w/w warmtepomp nooit terug ga verdienen, maar dat was ook niet mijn doel.
Tja, wat is 'terugverdienen' eigenlijk? Ik woon sowieso in een huis dat comfortabeler is dan strikt noodzakelijk. Wat is daar de terugverdientijd dan van? Daar hoort een stille, niet opzichtig aanwezige verwarming gewoon bij.

Anders zou ik al twijfelend daarover waarschijnlijk nu nog de gasketel hebben hangen. En als ik zo help voorkomen dat 't hier onder loopt over 30 jaar heb ik 't daardoor vast méér dan terugverdient :D.

Ik vind 't geluid van een compressor wel echt zo'n trillend iets dat zich op rare manieren weet voort te planten trouwens. Inderdaad lees je er (vooral) in het L/W topic van alles over. Maar ook onze W/W weet ik op enkele plaatsen in huis wel te horen. (Zachtjes hoor, minder dan de CV-ketel eerder. En ik hoor ook VVW groepen. Het moet echt stil zijn voor ik iets echt stil noem ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bbbrumbrum schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:51:
@bbbrumbrum Je snapt hoop ik wel wat ik bedoel: het geluid van de compressor binnen bij een W/W WP valt in het niet bij het geluid van een buitenunit van een L/W WP. Toegegeven, een moderne monoblock maakt minder lawaai, maar het is niet de compressor die hinderlijk is (tenzij die op een houten dak staat) maar de fan.
In voor- en najaar als je buiten zit kan het ding zeker nog wel aanslaan. En zelfs in de zomer, al was het maar voor je warm water (of de koeling). En die herrie wil je niet als je lekker op je terras buiten zit. En je buren kun je daar toch ook niet mee opzadelen?
Ik had het over de lopende kosten. Het klopt dat W/W meer kost, maar daar krijg je meerdere dingen voor terug. Ook de levensduur zou langer zijn, maar dat zeg ik niet uit eigen ervaring... :+

En als je de opbrengst van je PV-panelen gebruikt voor koeling reken ik voorlopig nog met kosten, als je dat met een L/W WP doet. De energie die je daarin stopt kun je niet terugleveren en kost dus wat, tenzij je een behoorlijke overcapaciteit PV hebt en over een jaar gerekend negatief verbruiker bent.
En voordat ik commentaar krijg: ja, ik reken nog met saldering. En of die werkelijk gaat eindigen weet nog niemand. Alleen de tijd zal het ons leren.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 13-01-2022 16:58 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:56:
[...]

@bbbrumbrum Je snapt hoop ik wel wat ik bedoel: het geluid van de compressor binnen bij een W/W WP valt in het niet bij het geluid van een buitenunit van een L/W WP. Toegegeven, een moderne monoblock maakt minder lawaai, maar het is niet de compressor die hinderlijk is (tenzij die op een houten dak staat) maar de fan.
In voor- en najaar als je buiten zit kan het ding zeker nog wel aanslaan. En zelfs in de zomer, al was het maar voor je warm water (of de koeling). En die herrie wil je niet als je lekker op je terras buiten zit. En je buren kun je daar toch ook niet mee opzadelen?

[...]

Ik had het over de lopende kosten. Het klopt dat W/W meer kost, maar daar krijg je meerdere dingen voor terug. Ook de levensduur zou langer zijn, maar dat zeg ik niet uit eigen ervaring... :+

En als je de opbrengst van je PV-panelen gebruikt voor koeling reken ik voorlopig nog met kosten, als je dat met een L/W WP doet. De energie die je daarin stopt kun je niet terugleveren en kost dus wat, tenzij je een behoorlijke overcapaciteit PV hebt en over een jaar gerekend negatief verbruiker bent.
En voordat ik commentaar krijg: ja, ik reken nog met saldering. En of die werkelijk gaat eindigen weet nog niemand. Alleen de tijd zal het ons leren.
Tjsa, ik hoor mijn Pana ook niet als ik er naast sta.
En je moet hem inderdaad niet voor het raam van je buren zetten, dat is aso (mits er andere mogelijkheden zijn, en in overleg).

Maar in dit topic zijn ook al mensen die hele technische ruimte geisoleerd hebben en de binnenunit geveerd hebben gezet ivm geluid.
Je moet er in beide gevallen rekening mee houden...! Als je er klakkeloos vanuit gaat dat je de WW unit naast je slaapkamermuur kan zetten kom je van een koude kermis thuis. Net als dat je een LW buitenunit op een houten platdak zet naast je slaapkamerraam, ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 17:04

Masselink

Voor de dorst

Wij krijgen in April onze woning opgeleverd. De geplande lucht/water warmtepomp hebben we laten vervangen door een water/water Nibe S1155-6 PC.

De vrouw maakt zich zorgen over de hoeveelheid warm water (douche/bad) dus een grotere boiler genomen. (Nibe BA-SVM 9040 365L)

Vloerverwarming op begane grond (plm 100 m2) en 1e verdieping plm (85m).

Nu lees ik alles over buffervaten en vraag me af of nog snel moet schakelen met de installateur. Reacties hier zijn verschillend.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Masselink schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:19:
Wij krijgen in April onze woning opgeleverd. De geplande lucht/water warmtepomp hebben we laten vervangen door een water/water Nibe S1155-6 PC.

De vrouw maakt zich zorgen over de hoeveelheid warm water (douche/bad) dus een grotere boiler genomen. (Nibe BA-SVM 9040 365L)

Nu lees ik alles over buffervaten en vraag me af of nog snel moet schakelen met de installateur. Reacties hier zijn verschillend.
Een buffervat is vooral handig als je een master-master systeem wilt. Wil je bijvoorbeeld een kamer kunnen verwarmen zonder dat de benedenverdieping verwarmd wordt?

Bij een buffervat zorgt de warmtepomp ervoor dat het buffervat op temperatuur is. Als een kamer warmte vraagt dan wordt dat uit het buffervat gepakt. Zonder buffervat dien je voor zover ik weet een groep altijd open te laten. De thermostaat in die ruimte bepaald dan of de warmtepomp aan gaat of niet.

Als ik me hierin vergis dan hoor ik het graag (ik weet ook niet alles namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 17:04

Masselink

Voor de dorst

Dank voor de snelle reactie @DutchKel.

We hebben beneden schuifdeuren zodat er een mooie open ruimtes kunnen ontstaan. Beneden willen we dan ook geen specifieke warmte aanpassing per ruimte.

Voor boven werd ons geadviseerd om bij de verdeler de ene kamer iets meer ‘dicht’ te draaien dan de andere als er verschil moet zijn. Ook hier is de verwachting 1 keer instellen en we komen er niet meer aan.

Dan lijkt me een buffervat niet nodig

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Masselink schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:14:
Dank voor de snelle reactie @DutchKel.

We hebben beneden schuifdeuren zodat er een mooie open ruimtes kunnen ontstaan. Beneden willen we dan ook geen specifieke warmte aanpassing per ruimte.

Voor boven werd ons geadviseerd om bij de verdeler de ene kamer iets meer ‘dicht’ te draaien dan de andere als er verschil moet zijn. Ook hier is de verwachting 1 keer instellen en we komen er niet meer aan.

Dan lijkt me een buffervat niet nodig
Dat weet ik niet.

Wij hebben het bewust gekozen omdat de werkkamer welke op de 1e verdieping is aan de noordkant ligt. De benedenverdieping is bij ons heel snel op temperatuur als de zon al naar binnen schijnt. Dat zou dan betekenen dat de hele dag de werkkamer niet opgewarmd kan worden omdat de benedenverdieping al op temperatuur is.

Het is dus niet een kwestie van dingen meer open zetten of dicht zetten. Als de benedenverdieping op temperatuur is (en dat kan dus ook op een andere manier dan alleen de warmtepomp) dan wordt er in huis niks meer verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Masselink Een buffervat zorgt vooral voor een soepele werking van de warmtepomp, zodat die niet steeds rechtstreeks aanslaat door warmtevraag. Hij voelt het letterlijk aan zijn water wanneer hij bij moet springen. Ik draai sinds een paar weken op een Nibe S1255 en belde met Nibe met een vraag over het inregelen. Ze vertelden me dat de CV-circulatiepomp van de Nibe altijd blijft draaien op een laag pitje. Zo controleert die de temperatuur van het buffervat (100 liter hier). Hij heeft dus altijd een open controlecircuit nodig.

Als je de BG als buffer gebruikt, wat algemeen gesproken zeker kan als die groot genoeg is én altijd open staat, dan weet ik niet zeker hoe het systeem gast regelen als er boven opeens een kamer warmtevraag heeft.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn WP (WPU-55 5G van Itho) verbruikt veel energie maar berekenen van COP is helaas niet mogelijk. WP wordt gebruikt voor vloerverwarming in hele huis + verwarming van 200L boiler. Temp staat op 20.5 graden en verder niks geks qua verbruikers. Huis zelf heeft EPC van -0.3, trippel glas, d-WTW en vorig jaar opgeleverd en volgens mij is er niet echt iets wat warmte lekt.

Dagelijks verbruik zit rond 12/15kWh en vanaf 00:00 tot nu (09:00) is er al 4.5kWh verbruikt wat vrij fors is. Na wat geknutsel met uitlezen (Itho zelf geeft 0 info) zie ik dat in de nacht wordt gewisseld tussen off en CV dus dat lijkt de boosdoener zo te zien.

Wat zou enigszins 'normaal' moeten zijn voor nachtelijk verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online

Als je begane grond is voorzien van vloerverwarming in beton (minimaal 8 cm met isolatie eronder) en je krijgt een modulerende warmtepomp. Dan is een buffervat m.i. niet nodig. Die betonvloer werkt dan als een perfecte buffer. Een extra buffer betekent ook: een extra circulatiepomp en een iets hogere temperatuur in het wp circuit (dus iets slechter rendement van je wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
smesjz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:16:
Mijn WP (WPU-55 5G van Itho) verbruikt veel energie maar berekenen van COP is helaas niet mogelijk. WP wordt gebruikt voor vloerverwarming in hele huis + verwarming van 200L boiler. Temp staat op 20.5 graden en verder niks geks qua verbruikers. Huis zelf heeft EPC van -0.3, trippel glas, d-WTW en vorig jaar opgeleverd en volgens mij is er niet echt iets wat warmte lekt.

Dagelijks verbruik zit rond 12/15kWh en vanaf 00:00 tot nu (09:00) is er al 4.5kWh verbruikt wat vrij fors is. Na wat geknutsel met uitlezen (Itho zelf geeft 0 info) zie ik dat in de nacht wordt gewisseld tussen off en CV dus dat lijkt de boosdoener zo te zien.

Wat zou enigszins 'normaal' moeten zijn voor nachtelijk verbruik?
Het verbruik is ook sterk afhandeklijk van de grootte van je huis (naast een prima isolatie). Mijn verbruik is tot nu toe vandaag 5 kWh waarbij ik 26,7 kWh warmte heb geproduceerd (incl boiler opwarmen). Dat is omgerekend ruim 3 m3 aardgas. Bij deze buitentemperatuur niks aan de hand :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:41
KC27 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Als je begane grond is voorzien van vloerverwarming in beton (minimaal 8 cm met isolatie eronder) en je krijgt een modulerende warmtepomp. Dan is een buffervat m.i. niet nodig. Die betonvloer werkt dan als een perfecte buffer. Een extra buffer betekent ook: een extra circulatiepomp en een iets hogere temperatuur in het wp circuit (dus iets slechter rendement van je wp).
Het gevolg bij mij is wel dat als de naregeling de groepen van de woonkamer uitschakelt de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en hij uitschakelt. Feitelijk heb je dan een master slave regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
KC27 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Het verbruik is ook sterk afhandeklijk van de grootte van je huis (naast een prima isolatie). Mijn verbruik is tot nu toe vandaag 5 kWh waarbij ik 26,7 kWh warmte heb geproduceerd (incl boiler opwarmen). Dat is omgerekend ruim 3 m3 aardgas. Bij deze buitentemperatuur niks aan de hand :) .
Hmm ok. Huis is ongeveer 190m2 met zelfs vv in de garage. En toch vind ik 5kwh wel veel voor alleen CV, boiler opwarmen heeft ie vannacht nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
smesjz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Hmm ok. Huis is ongeveer 190m2 met zelfs vv in de garage. En toch vind ik 5kwh wel veel voor alleen CV, boiler opwarmen heeft ie vannacht nog niet gedaan.
Het valt wel mee als je huis het vorig jaar is opgeleverd. Je hebt nog last van bouwvocht in de woning. Bij mij was het in de eerste winter ook veel hoger. Dus daar is niks raars aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Het gevolg bij mij is wel dat als de naregeling de groepen van de woonkamer uitschakelt de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en hij uitschakelt. Feitelijk heb je dan een master slave regeling.
Ja dat klopt. Maar doordat ik op de begane grond veel bouwmassa heb (isolatie zit aan de buitenkant, geen houtskeletbouw) warmt de woonkamer heel traag op bij zoninstraling. Ik heb de thermostaat van de naregeling in de woonkamer zo staan (23 °C) dat deze nooit wordt bereikt. De stooklijn staat zo dat zonder naregeling de woonkamer altijd op temperatuur blijft. Dus voor ons ideaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
smesjz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Heb je een warmteverliesberekening laten maken ?
Mijn wp verbruikt op jaarbasis ca 2.500 kWh elektriciteit.
Met 20 zonnepanelen van 300 Wp dek ik al mijn elektraverbruik(wp, woning en hybride auto) af (ik hou nog 400 kWh over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
KC27 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Heb je een warmteverliesberekening laten maken ?
Mijn wp verbruikt op jaarbasis ca 2.500 kWh elektriciteit.
Met 20 zonnepanelen van 300 Wp dek ik al mijn elektraverbruik(wp, woning en hybride auto) af (ik hou nog 400 kWh over).
Vanuit EPC zie ik 3000kWh voor 'gebouwgebonden installaties' wat denk ik WP en WTW omvat.
Met panelen zou ik 6500kWh opwekken waardoor ik 1600 'te kort' kom rekening houdend met 5200kWh aan 'niet-gebouwgebonden installaties'. Allemaal stelposten natuurlijk. Sinds in gebruikname WP zit ie op ongeveer 2100kWh nu maar dat komt ook door bouwvocht / stoken dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, als je 't geld er nog voor over hebt en de plaats hebt, dan kun je 't eens aan je installateur vragen. Maar ik zou 't wel open vragen: of hij meerwaarde ziet in toevoeging van enige buffer. Ga ervan uit dat hij verstand van z'n werk heeft én meer van jouw toekomstige installatie weet dan wij hier :).

Alleen als je een zoneverwarming aanlegt waarin je echt niet één flinke 'master' zone weet te ontdekken, is een buffer, zelfs bij een modulerende WP, bijkans noodzaak. Anders: tja, het zou de levensduur van de WP wat ten goede kunnen komen, of het is simpelweg weggegooid geld. Niet zo makkelijk even vast te stellen, zoals je in het topic al las.

[Edit: en ik zie dat ik weer 'ns mis dat er al lang een nieuwe bladzijde vol is. Nou ja.. ik laat 't nu maar staan.]

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 14-01-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

deejeebv schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:51:
[...]

@deejeebv Sorry als ik wat van je verhaal gemist heb (er loopt hier zó veel door elkaar heen ;) ), maar is het niet een goed idee om je BG gewoon continu open te laten staan zodat deze als buffervat kan werken?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:46:
[...]

@deejeebv Sorry als ik wat van je verhaal gemist heb (er loopt hier zó veel door elkaar heen ;) ), maar is het niet een goed idee om je BG gewoon continu open te laten staan zodat deze als buffervat kan werken?
Dan word je benedenverdieping toch te warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Ik heb dat ook gedaan en het wordt niet te warm door:
  • Stooklijn laag genoeg te zetten
  • Flow op beg.grond te beperken ((want afgifte beneden was beter dan boven)
  • Flow boven ruimer te zetten
Ik draait hier runs van 50 uur en meer met modulerende wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Heeft iemand een idee waarom de paarse lijn zo fluctueert tijdens de lange verwarming periode? De andere retour temperaturen zijn redelijk stabielAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ7jJBw0H20YOWvVGAD0_Ddwo34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82X3rvGZx0IhYo6PbSQRQaSZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Tetsuo55 op 15-01-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 16:41
DutchKel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Dat is inderdaad het punt. Op zich geen probleem, de badkamers halen hun ingestelde temperatuur niet, maar blijven rond de 18 graden. Misschien dat er met waterzijdig inregelen nog iets te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

deejeebv schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Dat is inderdaad het punt. Op zich geen probleem, de badkamers halen hun ingestelde temperatuur niet, maar blijven rond de 18 graden. Misschien dat er met waterzijdig inregelen nog iets te doen is.
Wat ik ga doen is, nadat er waterzijdig balans is op de retour, de kamers aan de aanvoer zijde knijpen tot de gemeten kamertemperatuur overal is zoals gewenst.
In mijn geval ga ik eerst de 1ste verdieping knijpen tot die gelijk wordt aan de 2de verdieping en daarna pas de huiskamer knijpen.
(Mijn naregeling is defect en het duurt super lang voordat het gemaakt gaat worden dus doe het nu handmatig)

Huidige situatie is:
2de verdieping 21.5c
1ste verdieping 23.5c (badkamer 22c)
Begane grond 24c

Gewenste situatie is overal 22

[ Voor 8% gewijzigd door Tetsuo55 op 15-01-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
KC27 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Ik heb dat ook gedaan en het wordt niet te warm door:
  • Stooklijn laag genoeg te zetten
  • Flow op beg.grond te beperken ((want afgifte beneden was beter dan boven)
  • Flow boven ruimer te zetten
Ik draait hier runs van 50 uur en meer met modulerende wp.
Dat is wel een goede noodoplossing, maar ik kan me voorstellen dat als je teveel knijpt dat de warmte niet goed verdeeld wordt (waarschijnlijk is aan het einde het water dan koud).

Het zal vast werken, maar een buffervat werkt denk ik beter voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:39
Hallo allemaal, even een stom vraagje van een leek op het gebied van verwarming:

Ik heb de afgelopen twee weken best wel aardig wat uurtjes hiermee doorgebracht en verschillende draadjes gelezen en deels doorgebladerd en ik word wel het een en ander wijzer, maar heb ook maar beperkte tijd dus ik ga proberen om mijn - zeer oppervlakkige, matig geïnformeerde en voorbarige - conclusies allemaal even op een spreekwoordelijk bierviltje te zetten en te kijken wat jullie dan denken.

Ik heb hier (vrijstaand huis, 150m2) nog steeds een vast contract tot mei dit jaar (0,86 cent per m3) en ik ben nu ongeveer € 2000 gas per jaar kwijt, en dat kan straks dus zomaar met een factor van ~1,5 worden verhoogd. In 2023 € 3000 uitgeven aan gas is voor ons huishouden bepaald niet ondenkbaar, maar wie weet hoe het loopt, niemand kan in de toekomst kijken. Even zo goed moet ik daarnaast binnenkort de CV ketel vervangen, zeg 2000 Euro. Dan ben ik dus de komende vijf jaar sowieso 5 × 2000 verbruik + 2000 nieuwe geiser is € 12.000 kwijt en als het een beetje tegenzit met de gasprijzen dus € 17.000.

Neem daarbij dan in overweging dat wij waarschijnlijk iets van 2,5K subsidie op zo'n installatie gaan ontvangen en ik heb dus een budget voor de komende vijf jaar van ~ 15.000 Euro. Dat maakt het al met al niet onaantrekkelijk om nu maar even flink te bloeden met in één keer een hoog bedrag, waarvan ik een deel moet lenen omdat ik niet zo rijk ben, maar dan ben ik wel de komende 10 - 15 jaar van het gesodemieter af. (exclusief regulier onderhoud natuurlijk, en voor het stroom gebruik, ik hou ongeveer 1 MWh per jaar over op de zonnepanelen)

Daarbij geldt ook dat ik een behoorlijk schuldgevoel heb over al dat gedoe met Groningen en Rusland en niet in de laatste plaats het milieu. Dus als het allemaal zo simpel voor de hand ligt om nu liefst met een water/waterpomp in het diepe te springen, zogezegd, vraag ik of ik met mijn niet al te intelligente harses dus misschien toch iets over het hoofd zie?

Ik hoor het allemaal graag als jullie tijd hebben, goed weekend iedereen!

[ Voor 0% gewijzigd door ptrv op 15-01-2022 14:34 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ptrv Het moment waarop je CV ketel (en kort daarna kennelijk ook een geiser) vervangen moeten worden is uiteraard het natuurlijk moment om hier voor te gaan :).

Het lijkt me niet dat je met 2300m3 gasverbruik per jaar toe gaat komen met 1000kWh elektriciteit. Denk dan aan een ordegrootte van 4000kWh om dat gas te vervangen (via een W/W WP).

Verder kunt je ook niet automatisch langjarig op de salderingsregeling meer rekenen. En ik denk niet dat je volledig aan een nieuw gascontract ontkomt; zo snel gaat het allemaal niet, zeker niet met de grondboring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@ptrv
In aanvulling op @Gwaihir : belangrijk is de isolatie kwaliteit van je woning. Als je 2300 m³ aardgas verbruikt voor een woning van 150 m² dan zal daar toch wel wat aan moeten gebeuren. Denk aan een Rc van minimaal 5 m².K/W voor de buitenmuren en je dak.Tenslotte gaat een wp alleen efficiënt werken als je warmteafgifte systeem geschikt is en werkt met maximaal 40 graden aanvoer temperatuur. Dus vloerverwarming begane grond en liefst ook boven, anders toch zeker LTV radiatoren. Zo'n systeem gaat heel lang mee maar daar moet ook in geïnvesteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Aanvullend op @Gwaihir en @KC27 is het ook lastig in te schatten wat de gasprijs en stroomprijs op de langere termijn doen. Dus het rekensommetje wat je nu maakt kan over een paar maanden al heel anders zijn.

Ik zou beginnen met het advies van @KC27 en zoveel mogelijk alvast isoleren. Daar bespaar je op de korte termijn al direct gas mee. Heb je nog nergens vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren dan is dat een goede 2e stap.

Daarna kun je kijken of een warmtepomp nog aantrekkelijk is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het lijkt inderdaad wel erg aantrekkelijk eerst naar isolatie te kijken. Ons huis is helaas toch ook (nog) niet heel best van isolatie, maar verbruikt(e) toch al beduidend minder per m2.

@ptrv Je vergroot daarmee je kans dat er aan afgiftezijde weinig hoeft te gebeuren. Staat je CV-ketel al op ca. 40 graden aanvoer ingesteld, om te kijken hoe dat gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hi,

Hier in de wijk, PC 2700, zijn we met potentieel 100 woningen van de 600 geïnteresseerd in van het gas af met huizen vanaf ± 2003 allemaal met in ieder geval een WTW. Er zijn vrijstaande, 2 onder 1 kap en rijwoningen, een mooie mix dus. We zijn met werkgroepen de verschillende warmtepompen aan het onderzoeken, Ik ben met een buurman de grond gebonden aan het inventariseren. We verwachten wat voordeel te gaan halen met de boorkosten en de WP's natuurlijk. We zitten nog erg aan het begin van het proces dus de verdeling L en W WP heb ik nog geen goed beeld van.
Nu sprak ik van de week een bedrijf die bij wijze van een combi boiler en WP bij een wens meer SWW te hebben er een aparte gewone boiler aan te koppelen die dan hotfill vanuit de WP gevuld zou moeten worden, Zou maar iets van 100kW per jaar zijn om het water warm te houden. En veel goedkoper dan een aparte boiler die bij de WP hoort aan te schaffen.
Wat denken jullie van zo een oplossing? Je zit dan COP 1 dat water warm te houden maar ja dat kan dan wel weer met je PV als je die hebt. Zitten er nog andere, b.v. gebruiks, nadelen aan deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
KC27 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:00:
@ptrv
In aanvulling op @Gwaihir : belangrijk is de isolatie kwaliteit van je woning. Als je 2300 m³ aardgas verbruikt voor een woning van 150 m² dan zal daar toch wel wat aan moeten gebeuren. Denk aan een Rc van minimaal 5 m².K/W voor de buitenmuren en je dak.Tenslotte gaat een wp alleen efficiënt werken als je warmteafgifte systeem geschikt is en werkt met maximaal 40 graden aanvoer temperatuur. Dus vloerverwarming begane grond en liefst ook boven, anders toch zeker LTV radiatoren. Zo'n systeem gaat heel lang mee maar daar moet ook in geïnvesteerd worden.
Ja, ik merk nu dat ik nog wat meer informatie had moeten geven, maar dat paste niet op het bierviltje 🙂

Ik heb wat verwarring geschept zie ik door te zeggen € 2000 gas per jaar, maar daar zat dan 200 zoveel vastrecht al bij in, volgens onze leverancier gebruiken we ongeveer 1750 kuub per jaar.

En ja, bedankt voor de tip, ik lees hier al een tijdje mee, ik heb het gecheckt en ons huis is prima de luxe geïsoleerd. Heeft van de week een expert die hoopte een flinke isolatie klus binnen te halen geconstateerd 🙂

Dus daarom ben ik nu voorzichtig aan het kijken naar de volgende fase.

We hebben op de begane grond vloer verwarming 100m2 en in de werkruimte van mijn vrouw (oude garage, 50m2) staan twee radiatoren van 1,5 bij 0,5 m

Hartelijk dank voor de reacties zover 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ptrv Ik neem aan dat die vloerverwarming als hoofd- en niet als bijverwarming is aangelegd?

Begin maar eerst eens met je CV-water op max 40 (liever 35) graden in te stellen zoals hier al eerder voorgesteld en kijk wat er gebeurt. Houd je dat een hele winter vol, dan is dat hoopvol. Zo niet, dan zullen er eerst andere maatregelen genomen moeten worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
Hippe Lip schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:47:
@ptrv Ik neem aan dat die vloerverwarming als hoofd- en niet als bijverwarming is aangelegd?
Klopt, deze bedient het hele woongedeelte en in de woonkamer staat nog een houtkachel die we vrijwel dagelijks gebruiken, hetgeen ik graag wil afbouwen. De thermostaat bevindt zich in de warme woonkamer waardoor de VV uitslaat en daarom verwarmen we de koude slaapkamer en badkamer, die op het noorden liggen, elektrisch bij.

En dat vind ik ook zonde natuurlijk want dat kost ook weer ~1 MWh stroom per jaar 8)7
Hippe Lip schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:47:
@ptrv Begin maar eerst eens met je CV-water op max 40 (liever 35) graden in te stellen zoals hier al eerder voorgesteld en kijk wat er gebeurt. Houd je dat een hele winter vol, dan is dat hoopvol. Zo niet, dan zullen er eerst andere maatregelen genomen moeten worden.
Ook dat is gebeurd, VV werkt al jaren op lage temperatuur, de radiatoren in de werkruimte van mijn vrouw zitten op een apart circuit.

Toen wij hier 10 jaar geleden kwamen wonen had ik al het gevoel dat ik iets aan de verwarming moest doen, maar het is er nooit van gekomen om financiële redenen en ik vind dat het zo langzamerhand tijd wordt om er in ieder geval serieus naar te kijken wat we kunnen doen. De installateur die hier het onderhoud doet heeft aangekondigd dat de geiser een keer vervangen moet gaan worden, dus dat is een mooie aanleiding om alles nog eens goed op een rijtje te zetten en zoals gezegd in verband met Groningen en Rusland en ga zo maar door.

Daarnaast ook om te proberen nu nog een investering te doen die de naderende pensioengerechtigde leeftijd en de daarmee op ons af komende financiële terugslag een beetje kan opvangen, door de vaste lasten te verlagen.

Dan zou ik de houtkachel alleen maar een enkel keertje aan willen voor de gezelligheid of als het per se moet wanneer er een paar dagen echte vrieskou is. En voor de rest de vloerverwarming lekker wat hoger kunnen zetten voor een aangenaam warm huis zonder dat het ons de hoofdprijs kost voor duur gas en zonder dat mijn vrouw dagelijks met de kilo's hout hoeft te slepen.

Ik spendeer door invaliditeit driekwart van mijn leven in de koude slaapkamer op het noorden en het zou dus fijn zijn als het daar wat warmer kon worden, maar wanneer we dat nu doen en de thermostaat in de slaapkamer zetten, wordt het in de woonkamer natuurlijk weer veel te warm.

Voordat iemand er over begint, ja, we hebben de afgelopen jaren flink gedraaid aan de knoppen van de verdeling van het water van de vloerverwarming om te kijken of we de woonkamer wat verder dicht kunnen draaien en de slaapkamer wat verder open en dat soort dingen, maar het lukt dus niet om het compleet naar wens te krijgen.

Het is dus allemaal wat gecompliceerd en het liefst zou ik gewoon een warmtepomp aanschaffen waarbij ik zonder schuldgevoel over de portemonnee en het milieu, de temperatuur in het hele huis op 22 zetten en het een dag kan noemen, zogezegd. Ik zou willen dat het hele verwarming–verhaal hier in huis na 10 jaar eens een keer een no-brainer werd, in plaats van dagelijks geze*k dat èn een hoop geld kost èn met de huidige tendens alleen maar duurder lijkt te gaan worden, èn een hoop gesjouw en gesleep met kachelhout oplevert èn ook niet al te best is voor het milieu.

Alle input is welkom, dank je wel voor de reacties.

[ Voor 0% gewijzigd door ptrv op 17-01-2022 10:53 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ptrv schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:09:
Ik spendeer door invaliditeit driekwart van mijn leven in de koude slaapkamer op het noorden en het zou dus fijn zijn als het daar wat warmer kon worden, maar wanneer we dat nu doen en de thermostaat in de slaapkamer zetten, wordt het in de woonkamer natuurlijk weer veel te warm.

Voordat iemand er over begint, ja, we hebben de afgelopen jaren flink gedraaid aan de knoppen van de verdeling van het water van de vloerverwarming om te kijken of we de woonkamer wat verder dicht kunnen draaien en de slaapkamer wat verder open en dat soort dingen, maar het lukt dus niet om het compleet naar wens te krijgen.
Dat verbaast me niet; dat krijg je niet 'vast' ingeregeld. Dit is typisch zo'n scenario waar een volledige zoneregeling gewenst is. Vergelijkbaar met alhier en wij zijn heel blij met onze zoneregeling :).
Het is dus allemaal wat gecompliceerd en het liefst zou ik gewoon een warmtepomp aanschaffen waarbij ik zonder schuldgevoel over de portemonnee en het milieu, de temperatuur in het hele huis op 22 zetten en het een dag kan noemen, zogezegd.
Zonder gebruik van die houtkachel zal je ongetwijfeld veel verder in die richting kunnen komen. Maar toch betwijfel ik sterk of je het zonder enige naregeling naar wens krijgt. (Naregeling = groepen die openen en sluiten op basis van vraag in specifieke ruimtes.) Woonkamer op de zon vs. kamer op noord waaraan dezelfde temperatuureisen worden gesteld, dat gaat (met een vaste inregeling) gewoon niet lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ptrv Hier ben ik het helemaal met @Gwaihir eens: een zoneregeling gaat je heel veel opleveren. Ten eerste kun je elke ruimte onafhankelijk van de rest op de gewenste temperatuur krijgen, wat je comfort flink zal verhogen, maar bovendien zou het wel eens een besparing in de stookkosten kunnen betekenen. In elk geval krijg je hiermee stabiliteit van je temperaturen in huis.

Je hebt situaties die nogal tegen elkaar in werken zoals soms bijstoken met een houtkachel en een slaapkamer op het noorden, die qua verwarmingsbehoefte heel anders in elkaar zit dan een woonkamer.
Je hebt al vloerverwarming, dus dat maakt het inzetten van een zoneregeling niet tot een heel ingewikkelde exercitie, verwacht ik.
Ik draai hier al zes jaar met evohome van Honeywell. Ben daar zeer tevreden over. De overschakeling van CV-ketel (die altijd al op max 35ºC draaide) naar WP afgelopen december was daarbij geen enkel probleem.

Het enige dat aandacht behoeft is de werkruimte van je vrouw, waarvan je zegt dat die CV-water met hoge temperatuur krijgt. Dat is nou jammer. Trekt die ruimte het niet met 35 graden CV-water? Kunnen daat LTV-radiatoren komen? Dan heb je het hele huis op lage temperatuur CV-water en lijk je, zeker met een zoneregeling, echt klaar voor de warmtepomp.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@ptrv Wellicht ten overvloede (want je hebt al veel opties de revue laten passeren): is het geen optie om in de werkkamer van je vrouw vloerverwarming aan te leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:40:
@ptrv Wellicht ten overvloede (want je hebt al veel opties de revue laten passeren): is het geen optie om in de werkkamer van je vrouw vloerverwarming aan te leggen?
Vloerverwarming is natuurlijk de mooiste oplossing, maar ook nogal ingrijpend en daardoor kostbaar. Het is dus de afweging tussen vloerverwarming of LTV-radiator(en).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
@Gwaihir en @Hippe Lip en @KC27

Hartelijk bedankt voor de zeer nuttige informatie! Ik ben hier inmiddels ook weer wat wijzer, ik heb inderdaad in de werkruimte van mijn vrouw lage temperatuur verwarming radiatoren staan, dus ook daar hoef ik dan geen dure investering meer te doen. En ik heb inderdaad weinig zin om de inmiddels keurig betegelde vloer in haar werkruimte open te breken en dan in de oude betonnen garagevloer te gaan hakken om daar dan vloerverwarming te leggen 🙂

Ik ga de komende tijd maar even onze installateur contacten, meestal duurt dat een poosje, hij is altijd erg druk … Zoneregeling lijkt mij dan nu het eerste wat op mijn lijstje moet komen te staan. Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom wij alleen maar konden prutsen door een toevoerkraan naar een specifieke ruimte een klein stukje verder open of dicht te draaien in de moeilijk bereikbare verdeelkast onder de trap …? Blij om te horen dat er dus andere geautomatiseerde oplossingen voor zijn, en helemaal mooi als die dan ook nog met HomeKit werken …

Geweldig, ik heb het gevoel dat ik met het lezen van dit draadje en jullie antwoorden plus het feit dat we hier in huis al redelijk voorbereid blijken te zijn weer flink ben opgeschoten, alhoewel ik mij realiseer dat het nog een lange weg is ... Iemand hintte ook dat ik mij niet te veel illusies moet maken over snelle levertijden, stel dat je volgende winter in business wilt kunnen zijn, hoe lang kun je dan nog wachten met bestellen?

En nog een laatste vraag, het huis is dus uit 1993, toen is de vloerverwarming in het oorspronkelijke woongedeelte gelegd en ik vroeg me af of die buisjes waardoor het warm water loopt niet op een gegeven moment zijn versleten, of gaat het gewoon nog langer mee? Kortom, zijn er nog dingen buiten het zicht waarvan ik rekening moet houden dat die ik ook nog (opnieuw) moet laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ptrv schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:40:
@Gwaihir en @Hippe Lip en @KC27

Hartelijk bedankt voor de zeer nuttige informatie!
Fijn om te horen dat je ermee opgeschoten bent. 👍
Ik ben hier inmiddels ook weer wat wijzer, ik heb inderdaad in de werkruimte van mijn vrouw lage temperatuur verwarming radiatoren staan, dus ook daar hoef ik dan geen dure investering meer te doen.
Dan is je eerste taak nu om daar niet langer warmer CV-water naartoe te sturen maar die met dezelfde temperatuur te bedienen als de rest van het huis. Pas als dat lukt weet je dat je helemaal probleemloos.klaar bent voor een zoneregeling. Als je alles op max 35 graden CV-water kunt stoken heb je de mooiste voorbereiding die je kunt verzinnen voor overschakeling naar een warmtepomp.
Blij om te horen dat er dus andere geautomatiseerde oplossingen voor zijn, en helemaal mooi als die dan ook nog met HomeKit werken …
Yep. Tenminste, als je zoiets als Home Assistant gaat gebruiken kun je zowat alles aan alles koppelen. Evohome van Honeywell kan je dan goed aan HomeKit koppelen. Maar ook zonder die koppeling kun je evohome uitstekend toepassen.
Eerlijkgezegd lijkt me die koppeling niet echt heel essentieel. Mijn ervaring met dit regelsysteem is dat je in het begin wat ‘aan de knoppen draait’, maar er daarna verder vrijwel nooit meer aan komt.
En Hoeneywell heeft ook een uitstekende app om evohome te bekijken en bij te stellen als je dat wilt.
En nog een laatste vraag, het huis is dus uit 1993, toen is de vloerverwarming in het oorspronkelijke woongedeelte gelegd en ik vroeg me af of die buisjes waardoor het warm water loopt niet op een gegeven moment zijn versleten, of gaat het gewoon nog langer mee? Kortom, zijn er nog dingen buiten het zicht waarvan ik rekening moet houden dat die ik ook nog (opnieuw) moet laten doen?
Als die laatste voorbereiding met lage temperatuur CV-water naar de LTV-radiatoren bij je vrouw goed uitpakken kun je aan de slag om de benodigde WP-capaciteit te berekenen.
Let daarbij op dat je een zo klein mogelijk model kiest, in tegenstelling tot wat bij CV-ketels gebruikelijk is…

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 17-01-2022 13:55 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ptrv schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:40:
Blij om te horen dat er dus andere geautomatiseerde oplossingen voor zijn, en helemaal mooi als die dan ook nog met HomeKit werken …
Meer en meer, maar dan wel vaak via de cloud van de leverancier (zo ook Honeywell EvoHome). Ik acht dat van de zotte, dat je huis met je huis zou communiceren via de cloud. De eerste gevallen zijn er ook al van gestopte ondersteuningen (door keuze of faillissement) van dergelijke apparaten, als mede van ineens betaalde.

Ik heb EvoHome (o.a.) daarop destijds af laten vallen. (Het is hier uiteindelijk een Loxone systeem geworden.) Maar: hierop principieel zijn verkleind je keuze wel aanzienlijk.
Iemand hintte ook dat ik mij niet te veel illusies moet maken over snelle levertijden, stel dat je volgende winter in business wilt kunnen zijn, hoe lang kun je dan nog wachten met bestellen?
Niet. Denk dat je je niet op moet lagen jaren; desnoods wordt het een winter later. Maar als je toch al besloten hebt, dan zou ik de installateur aanhaken ook.
En nog een laatste vraag, het huis is dus uit 1993, toen is de vloerverwarming in het oorspronkelijke woongedeelte gelegd en ik vroeg me af of die buisjes waardoor het warm water loopt niet op een gegeven moment zijn versleten, of gaat het gewoon nog langer mee?
Slijtage niet zozeer. Maar er is een periode geweest, vanaf begin jaren 80 waarin gewerkt werd met zuurstof doorlatende slangen. (Voor die tijd was VVW in staal, zoals het hier nog ligt, daarna in goede slangen.) Geen idee tot hoe lang dat gedaan is. Helaas kun je dat doorlopend zuurstofrijke water niet gebruiken in een warmtepomp. Niet in enig modern verwarmingstoestel eigenlijk - in een moderne CV-ketel gaat 't ook niet - er roest altijd in de kern van het apparaat een heel duur stuk tussenuit :(.

Is dat het geval bij jouw installatie, dan moet dat zuurstofrijke water in een los circuit gehouden worden, wat via een geschikte warmtewisselaar wordt gekoppeld. Je installateur kent dit probleem ongetwijfeld, inclusief hoe vast te stellen of je er al dan niet last van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sjors1970 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:20:
Nu sprak ik van de week een bedrijf die bij wijze van een combi boiler en WP bij een wens meer SWW te hebben er een aparte gewone boiler aan te koppelen die dan hotfill vanuit de WP gevuld zou moeten worden, Zou maar iets van 100kW per jaar zijn om het water warm te houden. En veel goedkoper dan een aparte boiler die bij de WP hoort aan te schaffen.
Wat denken jullie van zo een oplossing? Je zit dan COP 1 dat water warm te houden maar ja dat kan dan wel weer met je PV als je die hebt. Zitten er nog andere, b.v. gebruiks, nadelen aan deze oplossing?
Vind het maar vaag. Je kunt elke WP ook zonder ingebouwd 'combi' SWW vat krijgen en er dan een eerste vat van grootte naar keuze bij zetten. En dat vat verwarm je gewoon met de WP. (Want inderdaad, die COP 1 is altijd wel te verslaan.)

Dat zo'n los vast bij bepaalde afmetingen goedkoper is dan één van hetzelfde merk, vast. (Kan ook wel veel in kwaliteit verschillen, trouwens.) Maar daarvoor is echt geen gek gedoe met twee in serie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:53:
@Bastardi Wat me aan je foto’s opvalt is dat bij het bovenste paneel aan de Westzijde de onderaansluiting warmer lijkt dan de bovenste aansluiting. Bij de beide panelen aan de Oostkant is dat juist andersom. Die panelen zijn een soort warmtewisselaar en daarbij gebruik je het tegenstroomprincipe. Aangezien de afkoelende lucht erachter van boven naar beneden stroomt (en dus de bovenkant warmer is dan de onderkant), moet de vloeistof in de panelen dus van onder naar boven stromen, zodat je maximaal rendement haalt. De vloeistof stroomt op het laatst door de warmste kant van het paneel (tegenstroomprincipe). Dan moet de bovenste buis dus warmer zijn dan de onderste.
Zie ik dat nu verkeerd op die foto? Als het klopt wat ik zeg en die panelen verkeerdom zijn aangesloten, dan gaat dat idd ten koste van je rendement.

Hmm, ik kijk nog eens naar je foto’s en als ik de buizenloop volg vanaf West, dan zie je duidelijk dat op West de onbevroren buis bovenaan de panelen is aangesloten. So far so good. Dit ziet er logisch uit en lijkt me dus te kloppen.
Gaan we dan door naar West, dan zie je dat diezelfde (onbevroren) buis opeens onderaan is aangesloten.
Ergo: De panelen op West zijn verkeerdom aangesloten! 8)7

En dat kost je rendement en dat verklaart waarom je wel ijsvorming op West hebt en niet op Oost. Die panelen daar hebben het al moeilijker doordat de stroming verkeerdom is, maar het onderste paneel krijgt ook nog eens de koude lucht van het bovenste paneel als extra tegenvaller en heeft daardoor ijsvorming. Hoe langer ik er naar kijk, des te duidelijker het er allemaal (verkeerd) uit ziet. :?

P.S. Ook ik ben geen PVT-expert, maar met logisch denken kom je een heel eind!
@Hippe Lip Je hebt me aan het denken gezet mbt het 'tegenstroomprincipe'. Is het dan niet logisch om van beide dakvlakken een warmtewisselaar te maken, ipv elk paneel afzonderlijk?

Buiten dat de prestaties mogelijk verbeteren, zie ik ook voor de installateurs en fabrikant wel voordelen: veel minder buizen en aansluitingen die je moet maken.

Minder buizen is voor je dak bovendien fraaier, mocht dat een rol spelen.

Nog een keer de foto van mijn dak en mijn idee getekend in een principe schema. Links hoe het nu is aangesloten, in eenzijdig Tichelmann. Rechts mijn idee om de panelen deels in serie te zetten, Je zou het een variant op tweezijdig Tichelmann kunnen noemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qf9Tw5D2Q2hQcscFUpvrjYAwS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cz0GmaRSrQ18nnkeWmO2Hbqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B1iFir9UWzEYoDkvpAXwD7FeBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToB82bgSZlYR5642JVomgQiF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd wat jullie denken en of hier belangijke nadelen aan kunnen zitten. Anders ga ik er mee naar Triple Solar om te kijken of ze een experimentje willen doen op mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
@Bastardi Eventueel alle aansluitingen aan dezelfde kant (ook de kleine sluitingen dat je nu rechts gezet hebt op je schema - nu het kan mss beter zijn zoals je voorsteld i.v.m. flow beter te verdelen). Het tweede waar ik wat verder over zit na te denken, is dat je nu door 2 panelen gaat voordat je terug komt, i.p.v. allemaal parallel aan elkaar. Het drukverlies voor circulatie zal dus hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Bastardi Ik heb je voorstel even op me laten inwerken en hoe langer ik erover nadenk, hoe beter je voorstel me lijkt. Juist door de twee panelen die boven elkaar op één dakvlak zitten in serie te schakelen krijg je een ‘regelmatig’ afkoelende luchtstroom erachter. In de oude situatie krijgt het onderste paneel aan de bovenkant de koude afvallucht van het paneel erboven en kan dan aan de warme kant er niet het maximale uithalen.
En Tichelmann lijkt hier toch ook nog gerespecteerd? Mijn complimenten dus voor je denkwerk! 👍

@ouhaha Juist door de doorverbinding aan de rechter kant te maken krijg je een diagonale en dus optimale doorstroming in de panelen.
En dat het drukverlies iets meer is lijkt me niet echt een probleem. De circulatiepomp moet daardoor een klein beetje harder werken, maar met deze nieuwe opstelling verwacht ik wel een merkbaar beter rendement, al is het lastig om die verbetering te kwantificeren. Je kunt het niet meten…. 🤷‍♂️
Hooguit zien dat er geen ijsvorming meer is of dat de ijsvorming aan beide dakvlakken gelijk is?
Als er ijsvorming is, zal die wel in de onderhoek bij de koude instroom beginnen, lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2022 20:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:56:

@ouhaha ..., al is het lastig om die verbetering te kwantificeren. Je kunt het niet meten…. 🤷‍♂️
grapje: je zou 2 identieke huizen kunnen uitrusten met de twee variaties en dan uitmeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:33
Even een vraagje: bij ons lekt de leiding richting het expansievat aan bronzijde. Hierdoor valt langzaam de druk volledig weg in het expansievat. Nu ben ik al een tijdje opzoek naar iemand om dat te repareren (de vorige monteur had alles ook al extra zitten aandraaien, dus ik ben bang dat heel de koppeling NOK is en misschien dat stukje van de leiding moet worden vervangen). Helaas valt dat nog niet mee, aangezien bijna iedereen het super druk heeft en geen extra klussen wil. Stel dat ik met wat extra aandraaien het lek toch dicht krijg, kan ik dan de bronzijde gewoon aanvullen met water? Of moet er dan perse ook meteen iets van glycol in o.i.d.? (want dan ga ik daar sowieso niet aan beginnen).

ter info waar het lekt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afNUAqA3FoNh5vjDxG6DqPWVSW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AwGw0BNBPHVpRAZ3s5zeHBlT.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Yaldair schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:36:
Even een vraagje: bij ons lekt de leiding richting het expansievat aan bronzijde. Hierdoor valt langzaam de druk volledig weg in het expansievat. Nu ben ik al een tijdje opzoek naar iemand om dat te repareren (de vorige monteur had alles ook al extra zitten aandraaien, dus ik ben bang dat heel de koppeling NOK is en misschien dat stukje van de leiding moet worden vervangen). Helaas valt dat nog niet mee, aangezien bijna iedereen het super druk heeft en geen extra klussen wil. Stel dat ik met wat extra aandraaien het lek toch dicht krijg, kan ik dan de bronzijde gewoon aanvullen met water? Of moet er dan perse ook meteen iets van glycol in o.i.d.? (want dan ga ik daar sowieso niet aan beginnen).
Je bron bevat al snel een paar honderd liter brine. Tenzij er al tientallen liters zijn weggelegd zou ik me niet zo druk maken om het bijvullen van glycol. Vaak zit er toch overdreven veel in (bescherming tot bijvoorbeeld -10℃) terwijl een goed presterende bron niet onder een retourtemperatuur van 0℃ komt.

Lekt het links of rechts van de afsluiter? Als het aan de linkerkant kant is (zijde van het expansievat) zou je nog relatief eenvoudig zelf kunnen proberen om de koppeling te fixen. Als aandraaien niet helpt zal de teflontape waarmee de schroefdraadafdichting is gemaakt niet meer goed zijn en zul je nieuwe teflontape of pijphennep met pasta moeten toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Femme helaas lekt het aan beiden kanten, dus zowel rechts als links van de afsluiter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Yaldair Om te beginnen: de koppeling niet harder aandraaien! Mogelijk draai je dan de boel kapot.

Het is de knelkoppeling die lekt en dat komt mogelijk door een fout die ik in het begin ook maakte. Als je een knelkoppeling monteert steek je de buis erin en moet je die 1-3 mm terugtrekken voordat je de koppeling aandraait. Als je de wartel aandraait moet de knelring namelijk aan beide zijden aangedrukt worden en die knelt zich dan ook een stukje in de buis. Dat is samen een waterdichte afsluiting. Als je de buis er zo ver mogelijk insteekt, dan vreet de ring wel in de buis, maar je loopt dan een (klein) risico dat die niet meer goed genoeg kan aansluiten aan de kant van de koppeling. Hij kan immers niet meer opschuiven. Het gaat bijna altijd goed, maar soms gaat het fout. Als je de buis altijd een klein stukje terugtrekt voordat je ‘m aandraait gaat het altijd goed en hoef je de koppeling helemaal niet hard aan te draaien om goed af te sluiten.

Wat je kunt doen (als je zelf handig genoeg bent of iemand in de buurt hebt die dat is) is die rode kraan dichtdraaien en de buis eruit nemen. Vijl dan een millimeter van het eind van de buis af aan de kant van de kraan, zorg dat je alle vijlsel er weer uitspoelt en je monteert de buis weer. Ik verwacht dat je ‘m niet eens zo hard hoeft aan te draaien om geen lek meer te hebben. Een klusje van nix dus.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-09 17:25
Yaldair schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:28:
@Femme helaas lekt het aan beiden kanten, dus zowel rechts als links van de afsluiter.
Als het aan beide kanten lekt, zoals je aangeeft, zal er aan beide kanten iets moeten gebeuren.

Kun je de verticale kunststof (?) leiding aan de rechterkant afsluiten c.q drukloos maken door andere afsluiters om te zetten?

Zo ja: doen en alles vernieuwen vanaf de verticale leiding rechts.
Zo nee: bevriezingsset huren en zelf doen, kun/durf je dit niet, toch een installateur inschakelen.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hank65 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:40:
Zo nee: bevriezingsset huren en zelf doen
Weet je dan gelijk welk percentage glycol erin zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
Vandaag een installateur hier gehad die toch al de vloerverwarming van de badkamer op een andere verdeler moest zetten. Hem meteen even gevraagd om naar die leiding te kijken. Hij heeft gewoon beide kanten even aangedraaid en nu lijkt hij niet meer te lekken. Dus probleem hopelijk opgelost. Nu nog even alles bijvullen, aangezien ik denk dat 0.2bar toch net iets te weinig druk is ;) en dubbelchecken dat hij inderdaad niet meer lekt. Thnx voor de input en blij dat ik niet zomaar heb aan zitten draaien, voor het geval de situatie inderdaad zo was zoals @Hippe Lip noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:36:
Weet je dan gelijk welk percentage glycol erin zit?
Das wel een goeie! Tot hoe koud vriest zo’n setje eigenlijk? Als dat -5 ºC is heb je weinig aan in combinatie met een glycolleiding… 🤷‍♂️ 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hank65
Min 79 graden celsius.
Fijn dat de lekkage verholpen is.

[ Voor 46% gewijzigd door hank65 op 21-01-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Laatst online: 11:30
Zo nieuw in dit topic, maar daar komt wel verandering in. We wonen nu in een woning van 2004 en daar zit al van dag 1 een water/water warmtepomp in van Techneco een TRD10. Alleen begint hij nu toch wel wat kuren te vertonen en hebben we de afgelopen 2 maanden al ruim 2000 euro kosten moeten maken. Circulatie pompen stuk, drie weg kleppen en motor stuk. Lekkage in kogelkraan van bron (wat niets met de pomp te maken had natuurlijk) Circulatie pomp voor tapwater verwarming, en nog wat ander gedoe.

Er is een kleine op komst en hebben besloten om de boel dan maar goed aan te pakken. EN niet straks met het gedoe te zitten dat de pomp definitief de geest geeft en er niks leverbaar is. We gaan voor nieuwe zonnepanelen, oude zijn ruim 8 jaar oud. Van 10 naar 21 panelen moet wel wat helpen. En een nieuwe warmtepomp. We gaan dan ook meteen maar voor een Nibe want daar lees ik veel goede berichten over en de installateur werd ook wel blij ervan. Het enige waar we nu nog mee bezig zijn is gaan we voor een S1255-6 of S1255-12. Het hangt natuurlijk een beetje van de bron af, maar daar missen we nu juist de info over.

We verwachten wel een stukkie zuiniger te gaan worden met 17 jaar verschil. Gebruik in december was bijvoorbeeld 1200kWh.... Jaarlijks toch al ruim 8500kWh. Gelukkig huis al zonder gas gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

dennismaus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:40:
Zo nieuw in dit topic, maar daar komt wel verandering in. We wonen nu in een woning van 2004 en daar zit al van dag 1 een water/water warmtepomp in van Techneco een TRD10. Alleen begint hij nu toch wel wat kuren te vertonen en hebben we de afgelopen 2 maanden al ruim 2000 euro kosten moeten maken. Circulatie pompen stuk, drie weg kleppen en motor stuk. Lekkage in kogelkraan van bron (wat niets met de pomp te maken had natuurlijk) Circulatie pomp voor tapwater verwarming, en nog wat ander gedoe.

Er is een kleine op komst en hebben besloten om de boel dan maar goed aan te pakken. EN niet straks met het gedoe te zitten dat de pomp definitief de geest geeft en er niks leverbaar is. We gaan voor nieuwe zonnepanelen, oude zijn ruim 8 jaar oud. Van 10 naar 21 panelen moet wel wat helpen. En een nieuwe warmtepomp. We gaan dan ook meteen maar voor een Nibe want daar lees ik veel goede berichten over en de installateur werd ook wel blij ervan. Het enige waar we nu nog mee bezig zijn is gaan we voor een S1255-6 of S1255-12. Het hangt natuurlijk een beetje van de bron af, maar daar missen we nu juist de info over.

We verwachten wel een stukkie zuiniger te gaan worden met 17 jaar verschil. Gebruik in december was bijvoorbeeld 1200kWh.... Jaarlijks toch al ruim 8500kWh. Gelukkig huis al zonder gas gebouwd.
@dennismaus Je weet dat de S1255-6 eigenlijk een 8 kW machine is die iets geknepen is? En dat bovenste stukje van zijn vermogen kun je heel eenvoudig vrijgeven, maar dan moet je wel weten dat je ‘m dan meer gaat horen. Het is afhankelijk van waar die staat of je daar last van hebt.

Goede keuze trouwens, die Nibe. Ik heb sinds half december hier een S1255-6 PC draaien en ben érg tevreden! Kies je ook voor de PC-versie? Dan heb je (bijna) gratis koelen, én je regenereert je bron in de zomer.

Is er trouwens echt nergens te achterhalen hoe diep die bron is? Is daarvoor geen vergunning door de gemeente afgegeven? Als die trouwens te klein blijkt kun je als dat écht nodig is een tweede boring erbij laten maken en die twee parallel zetten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Wat is de COP? Hoe groot en geisoleerd is je huis? 8500kWh voor alleen de WP (die toch minimaal COP5 moet halen) is extreem veel!
Wat zijn je brontemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Het hangt natuurlijk een beetje van de bron af, maar daar missen we nu juist de info over.
Op wkotool.nl kun je misschien informatie over je bron vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
Dat had ik inderdaad ook gezien dat ie naar 8kw kan. Het gaat om een vrijstaande woning van 180m2 aan oppervlak. En het stroom verbruik is totaal hele jaar dus niet alleen WP. Ik dacht dat de cop nu de helft is van de nibe. Bron temperatuur is nu de pomp staat te verwarmen 8 graden inkomend naar de pomp. Volgens tekening gaat het om 4 boringen in de achtertuin. Diepte staat er niet op alleen. Geen idee hoe dat bij de bouw is gegaan toen. Probleem is dat de huidge pomp toendertijd door Essent is geplaatst en door E-Teck (boeven bende) in beheer is genomen. Hele wijk heeft hetzelfde staan.

Via Remeha nu E-Teck kan ook alleen het compressor deel vervangen worden maar dan komt er weer precies hetzelfde ding te staan.

De huidige WP staat grootste deel van de dag uit en start af en toe op om te gaan verwarmen, met de nibe zal dat wel veel anders gaan.

Ja sowieso wordt het de PC versie, hebben we nu ook en met een natuurstenen vloer is dat heerlijk in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dennismaus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:40:Het hangt natuurlijk een beetje van de bron af, maar daar missen we nu juist de info over.
Hoe bedoel je? Je hebt toch juist een bron die al jarenlang in gebruik is en waarvan je dus precies weet hoe hij presteert? Er is toch geen betere data denkbaar dan hoe die bron presteert bij je huidige gebruik?

Ik zie net dat je brontemperatuur (tijdens al enige tijd draaiende WP) nu zo midden in het seizoen 8 graden is. Als dat niet veel anders was aan het eind van vorige (wat strengere winter) stookseizoen, dan is je bron prima. Welk piekvermogen WP je daar aan hangt doet er dan niet zo veel toe, want die WP moduleert toch wel terug en het gaat ook nog 'ns vooral om hoeveel je huis er jaar rond uit trekt - en dat verandert slechts dat beetje elektriciteit dat je bespaart.
Hmm.. ik zou geen al te grote verschillen verwachten, eerlijk gezegd. Is het echt de dubbele COP?
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:12:
@dennismaus Je weet dat de S1255-6 eigenlijk een 8 kW machine is die iets geknepen is? En dat bovenste stukje van zijn vermogen kun je heel eenvoudig vrijgeven, maar dan moet je wel weten dat je ‘m dan meer gaat horen. Het is afhankelijk van waar die staat of je daar last van hebt.
Dat vind ik wat sterk uitgedrukt. Die type aanduiding staat er niet voor niets op. Gebruik je 'm te veel boven z'n bedoelde vermogen, dan mag je verwachten dat terug te zien in COP en levensduur.

Als zo'n TRD10 een 10kW machine is en een goede match is gebleken voor het huis, dan is het echt wel 'n forse stap terug naar zo'n 6 à 8 kW exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
Het klopt dat er veel informatie zou moeten zijn, maar deze pomp heeft niet bepaald een hippe interface met grafieken.... Kon niet eens een datapoort vinden.

Vorige winter niet naar de temperaturen gekeken. Het menu pas net gevonden waar het staat... De temperatuur meters in de leidingen geven nu -3 en -10 aan dus tja. Installateur gaat nog even met Nibe bellen om af te stemmen of we voor de 12 of 6 gaan. De huidige heeft een vermogen van 7,2 kW max. En inderdaad de cop is niet het dubbele maar 4,2 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

dennismaus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:48:
De temperatuur meters in de leidingen geven nu -3 en -10 aan dus tja.
[...]
Installateur gaat nog even met Nibe bellen om af te stemmen of we voor de 12 of 6 gaan. De huidige heeft een vermogen van 7,2 kW max. En inderdaad de cop is niet het dubbele maar 4,2 nu.
Als de huidige pomp een max vermogen heeft van 7,2 kW, dan lijkt me de Nibe S1255-6 geen slechte gok.
En als je een iets betere ‘educated guess’ wilt maken, houd dan eens een week of twee de meterstanden bij. Ik hoop dat je er een tussenmeter voor hebt, en anders lijkt me dat de investering nu eventjes waard. Vul dan die in op mindergas.nl Met de dagelijkse meterstanden daar krijg je een geschat stroomverbruik per graaddag. Daarmee kun je ook een aardige indruk krijgen van hoeveel je nodig hebt bij -10 graden buitentemperatuur.

In jouw situatie zou ik die tussenmeter er meteen tussen zetten; desnoods op provisorische maar wel verantwoorde manier. Zo’n kWh-meter hoeft niet heel veel te kosten, maar zal hoe dan ook je in korte tijd van zeer essentiële informatie voorzien zodat je een behoorlijk onderbouwde keuze kunt maken. Dat lijkt me de kosten meer dan waard. Je wilt immers niet achteraf geconfronteerd worden met de keuze voor het verkeerde model. Want een te grote warmtepomp lijkt aardig, die kan immers wel terugmoduleren, maar een kleinere warmtepomp kan verder terugmoduleren dan een grotere. In tegenstelling tot wat bij CV-ketels gedaan wordt, kun je een warmtepomp beter zo klein mogelijk (maar wel passend) kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 22-01-2022 22:24 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@dennismaus Tegen 7,2kW nu lijkt het inderdaad een goede gok. En tegelijkertijd niet echt iets om mee te gokken. Wellicht nog iets praktischer: je kunt waarschijnlijk het aantal draaiuren in de interface uitlezen? En dan over 14 dagen nogmaals. Gezien de leeftijd lijkt 't me een aan/uit WP, dus met draaiuren x7,2 heb je een aardige indruk van je warmteverbruik over zo'n periode, om om te rekenen naar -10.

Een WP koop je inderdaad niet "voor de zekerheid een maatje groter", zoals een CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
Het is inderdaad een aan uit warmtepomp, ik laat het uitzoeken even over aan Nibe. Feit is dat de bron ooit op 12kw is geboort voor alle huizen hier in de straat. Dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:22
Damn, sinds vanmiddag storingsmeldingen:

‘ Storingsnummer & Beschrijving: 721 (Lagedruk afschakeling)’

Glycol is 2 maanden geleden bijgevuld tot -18 graden beveiligd qua concentratie.
Druk bronzijde: 2,1 bar
Druk cv zijde: 2,1 bar

Ik vermoed dat cv pomp in de Alpha Innotec de geest heeft gegeven, of een klep vast zit. Dan nog vind ik het bar snel dat na 5 jaar een defect optreed. Iemand ervaringen hiermee?

Update:
Nu net een langere run qua verwarming, geen problemen, geen afschakelingen…toch een luchtbel of zoiets?

[ Voor 12% gewijzigd door austin_77 op 23-01-2022 17:05 . Reden: Aanvullingen met update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Update nr 2:
Momenteel een WW run…bron in en uit zijn zelfde temperatuur…crap…das niet goed 😑Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhHL5klvbceqZCAweNlqTFZS_hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abT5QkHWmweGH9D9STW2lJuK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d84LDKykq2T-p1b2i1Z6s5Q1Ytg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nuyKPZir43AmXYjJthoRQKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-XcwtVoy57dCQMV46KQBjfjofg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSSII1tjyLy8B4rGi9aJoLj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YJLGO-h3Jcuk1rcTFQUsvIsqaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/by1nZRzWJpTVxQAsGNFyc5Bt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door austin_77 op 23-01-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@dennismaus ben benieuwd hoe het bij jou gaat. Zat toevallig zelf hetzelfde te overwegen de afgelopen dagen. Onze 10kW aan-uit WP (Stiebel Eltron) is sinds 2008 in gebruik, en de vorige bewoner had hem niet heel goed ingesteld. Denk dat de compressor binnenkort een keer vervangen moet worden, misschien drieweg klep, een pomp, etc.. En weinig installateurs die dit merk warmtepomp onderhouden (Stiebel Eltron). Betwijfel dat deze het nog een 15jr gaat volhouden. Laat staan dat ik er dan nog een installateur voor kan vinden om dingen te swappen. Vandaar dat wij ook zaten te denken om een offerte te vragen voor een Nibe S1255-6 (8).

Neem aan dat je gekeken hebt naar dit tabelletje? Geeft een indicatie m.b.t. bouwjaar huis etc waar je voor zou kunnen gaan qua dimensionering warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qtDHK45TwGXXrPfrZ_14Y7qO80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MeUqFwDL6ZHhKSuyMOSyXDAh.png?f=user_large

in mijn geval: 150m2 * 60 = 9kW (vrijstaand uit 2008, mechanische ventilatie zelf Co2 gestuurd gemaakt). Eigenlijk is mijn dak echter rc=4.0 dus denk dat ik zelfs kan rekenen met iets van 150*57 --> 8.5kW. Daarom dan voor de 8kW variant. De opvolgende van Nibe is volgens mij meteen 12kW en dat is dan weer overkill. Begrijp dat ik beter wat lager kan zitten en dan eventueel bij -10 elektrisch bijstoken (in ergste geval) of I guess, zolder verdieping uitzetten, scheelt weer 30m2 en dan zit ik op <8kW wat voldoende zou moeten zijn.

Hoe dan ook, ga denk ik binnenkort hier maar eens een installateur vragen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om mijn warmtepomp te upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Yaldair op 24-01-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Yaldair Dit soort finetuning is een heel goede exercitie. Door je keuze langs meerdere wegen te benaderen krijg je een steeds beter gefundeerd beeld.

Het lijkt er dus op dat je met die 6 kW Nibe niet slecht zit, maar mogelijk dicht bij de grens. Accepteren dat je in extreme weersomstandigheden misschien een beetje elektrisch moet bijstoken helpt ook.

Misschien kun je je huis zelfs nog een beetje extra zuinig maken door kierdichting tot in details. Heb je al eens een blowerdoortest laten doen? Dat is een luchtdichtheidsmeting. Dan blijkt niet zelden dat er kieren zitten op plaatsen die je niet wist en waar je mogelijk niet aan dacht en waardoor je ook weer wat warmte verliest. Denk aan de aansluiting van de kozijnen op de muren, aan lekken naar beneden (kruipruimte) in de meterkast en vakk ook de aansluiting van het schuine dak op de buitenmuren.

Alle beetjes helpen immers!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@austin_77
In de manual staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WzBWK-9-AhGpSV1vQs-OLkdjKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZ9BRzxiAVENtoB9wuaAcXCu.png?f=fotoalbum_large
Dit duidt erop dat de druk in de verdamper te laag is. Dus je compressor zelf draait goed, maar er is te weinig verdamping van het koelmiddel.
De druk in je bron-systeem is hoog genoeg. Waarschijnlijk is er te weinig flow vanuit de bron, Als je een modulerende wp hebt kun je bij informatie zien hoeveel % je bron pomp (Ventil BOSUP) draait.
Het zou ook kunnen zijn dat het smoorventiel tussen HD (condensor) en LD (verdamper) dicht zit.
Heb je een onderhoudscontract dan zou ik via de installateur Nathan inschakelen.
Ik denk dat het een kleinigheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Yaldair Weet niet of de keuze al specifiek op Nibe gevallen is? Hier heel tevreden met 'n EcoForest met 9kW op z'n label.

(Die piekt af fabriek tot 11kW, maar daarbij hoort wel hetzelfde verhaal als bij die +2kW die je in de Nibe kunt vrijgeven: met mate gebruiken.)

Overigens zou ik hierin waarschijnlijk met de installateur meebewegen: die installeren doorgaans een paar merken elk, voldoende om daarbinnen iets goeds te kunnen vinden. Kom je er echt niet uit, dan heb je wellicht niet de goede installateur. Maar een goede installateur puur op merk inruilen.. ik denk niet dat ik dat zou doen.

[ Voor 37% gewijzigd door Gwaihir op 24-01-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Gwaihir mijn voorkeur voor Nibe is eigenlijk voornamelijk doordat de laatste keer dat mijn warmtepomp onderhouden werd, toen werd genoemd dat ik als ik hem zou vervangen, hij in dat geval een Nibe of een Stiebel Eltron (modulerend) zou plaatsen.

Nu wordt het verhaal wat langer ;). Wij hebben dit huis gekocht en de vorige eigenaar heeft zelf deze warmtepomp geïnstalleerd. Hij liet hem vervolgens eens per 2 jaar onderhouden door iemand die op pakweg 1h rijden van ons woont. Nu heb ik in eerste instantie dat overgenomen, maar als er dingen kapot gaan (pomp, expansievaten, hoog energieverbruik) is het nog wel een ding om iemand 1h heen, te laten kijken, en weer uur terug te laten rijden. Vind hij niet leuk (ik val zeg maar zwaar buiten zijn werkgebied) en ik ook niet vanwege de hogere voorrijkosten. Zodoende op zoek gegaan naar een ander persoon die deze warmtepompen kan onderhouden, maar als ik al iemand vind (zijn er niet veel) zoeken ze niet echt nieuwe klanten. Dus dat schiet niet op.

Daarnaast is onze mechanische ventilatie ook nog eens gekoppeld aan de warmtepomp. Oftewel, ik heb een WPC10-Cool met daarop een LWM-250. De lucht die wordt afgezogen in huis gaat dan over de bron heen, voordat hij naar buiten wordt geblazen. Zo neemt de temperatuur van de bron nog iets toe, wat weer helpt in het rendement.

Ik zag dat je bij Nibe hetzelfde kan doen. Dus als je een Nibe S-serie warmtepomp hebt, kan daar een Nibe FLM S45 opgeplaatst worden voor de mechanische ventilatie. Ik neem aan dat het principe voor de rest hetzelfde is, dus WTW door de warme lucht over de brine te laten gaan.

Neem mee dat Nibe door zo goed als iedereen wel geplaatst wordt, kwam ik eigenlijk daar een beetje op uit. Dan is alleen het benodigde vermogen nog een dingetje.

Wat gegevens over ons huis:

bj: 2008
Oppervlakte (alle verdiepingen vloerverwarming): 150m2
Als ik de bouwtekeningen mag geloven zijn de isolatiewaarden als volgt:
rc-dak: 4
rc-vloer+rc-muren: 4.5
bron: 4x100m

Kijkend naar het tabelletje van warmtepomp-weetjes.nl kom ik dan eigenlijk uit op:
bj 2005-2010 --> 60 + 5 (vrijstaand) - 5 (zelf ventilatie moduleren op basis van CO2) - ~3 (rc 4 vs 3.5) = 57 W/m2.

Eventueel kan je zelfs zeggen dat ik WTW heb, dus dan nog eens 5 eraf. Maar denk dat dat de meer klassieke WTW is in de zin van lucht opwarmen die binnenkomt ;)

hoe dan ook: 57*150 = 8.55kW
in geval ik wel WTW mag tellen is dat: ~52*150 = 7.8kW.

Dus denk dat ik 8kW wel echt nodig heb om (een -10 winter) door te komen. Hoe zit dat met die +2kW die op deze Nibe zit in dit geval? Rendement kakt dan in? of levensduur compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yaldair schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:21:
Hoe zit dat met die +2kW die op deze Nibe zit in dit geval? Rendement kakt dan in? of levensduur compressor?
Dat eerste welhaast zeker, dat tweede waarschijnlijk ook. (Exacte details zijn ze niet gek scheutig mee, is mijn indruk.) Als je er heel weinig starts/stop voor terug krijgt en die 6+ niet zo gek vaak aantikt, dan zal dat laatste zo'n vaart niet lopen. Het is echt niet meteen onverstandig 'm zover te ontgrendelen. Scheelt je toch veel verbruik t.o.v. COP 1 elektrisch bijverwarmen dat laatste stuk.

Maar die stukken 'extra range' zijn is dus wel vooral voor dat laatste bedoelt. Tenminste, zo begreep ik van de EcoForest importeur (en daar staat 't dus zelfs af fabriek al 'open'). Toen ik iets te nadrukkelijk vroeg naar de 11kW die mijn WP kan leveren, reageerden ze toch wel met "niet de bedoeling, voor al te doorlopend gebruik",*

Je redenatie met de WTW kan ik niet plaatsen, dus ik zou uit gaan van 8,55kW en dan is een 6 "+2 soms" m.i. wel erg krap.

(* Ik vermoedde dat al wel. Maar de schatting voor -10 ligt hier momenteel op ca. 14kW, dus ik wilde best graag weten welk deel daarvan de WP zo nodig een tijdje kan pakken :).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 17-09 22:24
Yaldair schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:21:

Dus denk dat ik 8kW wel echt nodig heb om (een -10 winter) door te komen. Hoe zit dat met die +2kW die op deze Nibe zit in dit geval? Rendement kakt dan in? of levensduur compressor?
Volgens de handleiding is het gedaan om binnen de geluidsnormen te blijven. Andere redenen, zoals verwachtte levensduur en rendement worden niet genoemd.
Ik denk dat het voor de meeste compressors niet goed is om continue op 100% vermogen te draaien, maar af en toe pieken als het een koude week is lijkt mij geen enkel bezwaar. Als het echt schadelijk zou zijn zou Nibe het niet noemen in de handleiding en ook niet de optie mogelijk maken in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fishman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
Ik denk dat het voor de meeste compressors niet goed is om continue op 100% vermogen te draaien, maar
Dat klopt zeker (bij modulerende compressors). Maar draait bij die 8kW de compressor op 100% dan? Ik zou verwachten dat er nog meer marge is, die ze je uitdrukkelijk niet aanraden te ontgrendelen. (Weet je welke compressor je hebt? Heb je de specs ervan wel eens opgezocht?)

Bij de 11kW die ik net noemde, draait mijn WP tegen de 80% van het maximaal toerental van de compressor. Op beide (11kW en 80% zit) een instelbare limiet, waarvan ik eerlijk gezegd denk dat ze beide hoger ingesteld kunnen worden. Maar goed.. het is een installateursmenu. Ik weet niet waar 't bij Nibe zit, maar bij EcoForest gaat het dus wel van kennis van zaken uit en kun je er ook echt wel domme dingen mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
KC27 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:11:
@austin_77
In de manual staat dit:
[Afbeelding]
Dit duidt erop dat de druk in de verdamper te laag is. Dus je compressor zelf draait goed, maar er is te weinig verdamping van het koelmiddel.
De druk in je bron-systeem is hoog genoeg. Waarschijnlijk is er te weinig flow vanuit de bron, Als je een modulerende wp hebt kun je bij informatie zien hoeveel % je bron pomp (Ventil BOSUP) draait.
Het zou ook kunnen zijn dat het smoorventiel tussen HD (condensor) en LD (verdamper) dicht zit.
Heb je een onderhoudscontract dan zou ik via de installateur Nathan inschakelen.
Ik denk dat het een kleinigheid is.
Mooi verhaal nog…installateur stuurt monteur die mee in bedrijf had gesteld 4 jaar geleden. Die zegt tegen mijn vrouw: ‘ja ik mag niet in het koelgedeelte, dat doet Nathan’. Prima hoor, maar wat hij aan info vergaard had door in controller op de pomp te klikken en draaien aan draaiknop wist ik al lang. Daarop had ie tegen mijn vrouw gezegd: ‘ik kan niks vinden dus bel maar weer opnieuw als jullie weer een foutmelding krijgen’. Gelukkig had ik zijn 06 nummer waarop ik aangegeven heb dat ie het moet doorzetten naar Nathan omdat de Delta T bronzijde niet klopt. Dat was ie met me eens dus Nathan is idd via installateur al ingeschakeld. Nathan heeft via heatpump server de logs bekeken en komt morgenmiddag meteen langs. Vermoedelijk een expansieventiel wat niet doet wat het moet doen.

Blijf het apart vinden dat als je dus geen ‘tweaker’ bent en meer kennis hebt, je dus in deze situatie steeds maar kan afwachten en overgeleverd bent aan de grillen van installateurs, veelal omdat de installateur soms niet genoeg kennis heeft…laat staan de ‘belletjes er achteraan met wanneer komen jullie dan?!’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Gwaihir schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:44:
[...]
dus ik zou uit gaan van 8,55kW en dan is een 6 "+2 soms" m.i. wel erg krap.
Eens, het is een beetje de grenzen opzoeken. Je kan beredeneren dat ik niet altijd de gehele 150m2 ga zitten opwarmen. bijv. nu werkt mijn vriendin op de zolder (en ik in een andere kamer). Werken we terzijnertijd weer op kantoor/in de klas, dan hoeft die zolder in ieder geval niet meer verwarmd te worden. Scheelt weer ~20 a 30m2 --> 6.8kW. En dat is dan bij -10 als ik het goed heb. Evenals slaapkamers...

Dan kan ik met die 8kW wel door. Echter, zitten we in een sneeuw-super-winter-lockdown en is het 2 weken -10 of kouder. Dan kan ik wel eens moeten balen (maarja, denk dat je dan maar moet zeggen elektrisch opstoken die hap). Kan nou niet zeggen dat dat de afgelopen jaren veel is voorgekomen ;).

Maar, ga het voorleggen denk ik aan een installatie-bedrijf hier in de buurt en ben dan benieuwd waar ze mee komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaldair op 24-01-2022 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
austin_77 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Mooi verhaal nog…installateur stuurt monteur die mee in bedrijf had gesteld 4 jaar geleden. Die zegt tegen mijn vrouw: ‘ja ik mag niet in het koelgedeelte, dat doet Nathan’. Prima hoor, maar wat hij aan info vergaard had door in controller op de pomp te klikken en draaien aan draaiknop wist ik al lang. Daarop had ie tegen mijn vrouw gezegd: ‘ik kan niks vinden dus bel maar weer opnieuw als jullie weer een foutmelding krijgen’. Gelukkig had ik zijn 06 nummer waarop ik aangegeven heb dat ie het moet doorzetten naar Nathan omdat de Delta T bronzijde niet klopt. Dat was ie met me eens dus Nathan is idd via installateur al ingeschakeld. Nathan heeft via heatpump server de logs bekeken en komt morgenmiddag meteen langs. Vermoedelijk een expansieventiel wat niet doet wat het moet doen.

Blijf het apart vinden dat als je dus geen ‘tweaker’ bent en meer kennis hebt, je dus in deze situatie steeds maar kan afwachten en overgeleverd bent aan de grillen van installateurs, veelal omdat de installateur soms niet genoeg kennis heeft…laat staan de ‘belletjes er achteraan met wanneer komen jullie dan?!’.
Je verhaal klopt helemaal met mijn ervaringen.
Ik zag twee maanden terug op mijn logging in Home Assistant dat een temperatuur sensor niet meer goed functioneerde. Installateur wist er niks van en na overleg met Nathan is de wp tijdelijk zo afgesteld dat deze geen last had van die kapotte sensor. Installateur heeft voor mij een nieuwe sensor geregeld (direct thuis afgeleverd door groothandel Rensa in Didam). Ik heb hem zelf vervangen want installateur had "geen tijd" cq "jij weet er minstens net zo veel van".
Ik vrees dat er legio wp-gebruikers zijn die daar nooit naar omkijken en pas aan de bel trekken als ze in kou zitten. Door de logging te volgen kun je dat voorkomen, maar welke niet-tweaker doet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
@KC27 ja precies dat dus! Ik ben al lang blij dat ik destijds in deze regio überhaupt een installateur vond die een complete renovatie uit wilde/durfde (te) voeren qua w/w-warmtepomp. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in Nathan dan de installateur die als voorwacht op moet treden. Nathan zit helaas niet in de buurt. N=1 uiteraard, maar zou toch fijn zijn als installateurs meer bijscholing zouden nemen in dit soort techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Ik weet niet helemaal of dit wel in het topic thuis hoort. Maar ik wil offertes gaan aanvragen voor bodem put en warmtepomp, regio alphen aan den Rijn.

Via de start post, en ook via milieu centraal heb ik wel een lijst van bedrijven maar nog tips hoe / waar te beginnen?

Het gaat om vrijstaande woning, uit 1989. Redelijk tot goed geïsoleerd. Ik moet nog de ramen vervangen en waar geen vloerverwarming is radiators vervangen.

Reden voor bodem put is vooral ook het betere koelen in de zomer en geluid.
Pagina: 1 ... 46 ... 112 Laatste