@
Fermion Wat bedoel je? Denk je dat je aan 3x 25A niet genoeg hebt? Dat kan ik me niet voorstellen, tenzij je een grote werkplaats of andere bijzondere grootverbruiker aan huis hebt. 3x 25A is écht een heleboel.
En de huis 1/2 moet wordt opgebroken voor het plaatsen van een warmte pomp, want mijn CV staat op zolder. Ik zie het voordeel niet van in om 30k a 40k euro uit te geven als ik zie dat ik op gas nog rek in zit om nog zuiniger mee om te gaan.
Als er nu nog rek in zit om te bezuinigen moet je dat áltijd eerst doen. Anders loop je het risico dat je een te grote (qua capaciteit) warmtepomp koopt. Dus eerst overal het maximale uithalen, isoleren en vooral niet te vergeten KIERDICHTEN. Dat punt wordt nogal eens vergeten. Loop overal de tochtstrips van alle ramen en deuren na, kijk vooral ook naar de kieren onder de buitendeuren. En vergeet de aansluiting van de ramen op de muur er omheen niet. Niet zelden lekt het daar als een mandje.
Als laatste de aansluiting van het schuine dak op de buitenmuren. Dat is in menig huis een van de grootste lekken, waardoor je warmte zó het huis weer uitwaait.
Pas als je alles in orde hebt, dán pas kun je kijken naar de overstap op een warmtepomp. Pas dán weet je welke capaciteit je nodig hebt.
Mijn voordeel, alles is qua radiatoren hier all voor een warmtepomp op voorbereid, op een kamer na. Het is ook belangrijk wat voor type radiatoren in je huis hebt, vloerverwarming als 24x4 op een laag pitje wilt stoken (afgelopen week geleerd) en de uitvoer temperatuur van je CV ketel.
Ben deze week gaan experimenteren, de uitvoer temperatuur van mijn CV ketel verlaagd van 80c naar 35c (kan mijn 42kW CV per graad instellen) en tot mijn verbazing is mijn huis nog steeds warm. Wel draait het systeem nu 24x7, maar het verbruikt minder gas dan dat ik op gezette tijden liet stoken tot 80c.
Tja, als je ketel op 80ºC stond dan kun je sowieso een hoop bezuinigen. Bij die temperatuur is je retour waarschijnlijk ook hoger dan 60ºC. Een van de eerste en makkelijkste bezuinigingen is om het CV-water te maximeren op 60ºC. Dan condenseert namelijk het water in de rookgasafvoer en verdien je zo al een aantal procenten in rendement terug.
Als jouw huis werkelijk goed geïsoleerd is moet je het met die 35 (en desnoods 40) graden goed redden, ook als het buiten rond het vriespunt is. Anders is er nog werk aan de winkel als voorbereiding.
Mijn CV is ongeveer 12 jaar oud. Dat 42kW is destijds (vorige eigenaar) gekozen voor een stort douche en het snel vullen van een bad. Zal is kijken of dit allemaal niet slimmer kan voor de toekomst: lichtere CV, warmtepomp boiler, de ene kamer voorzien van een LT radiator.
Doe nou eerst al die voorbereidingen zoals ik hierboven beschreef en ga niet nu al geld steken in een warmtepompboiler. Als je straks namelijk voor een warmtepomp kiest is die WP-boiler overbodig, omdat het het zuiniger (investering) doet in combinatie met die warmtepomp voor de verwarming van je huis. Zonde van het geld. Alleen als je definitief
niet voor een warmtepomp kiest om je huis te verwarmen kun je nadenken over zo'n ding.
Vergeet daarbij niet dat zo'n boiler best veel luchtaanvoer nodig heeft om zijn warmwater te maken. Ze worden wel eens verkocht met het argument dat je je ventilatielucht hiermee zuinig kunt gebruiken, maar vergis je niet: ze hebben een hoog debiet nodig (dus véél lucht) en als je dat allemaal uit je huis zuigt, dan ventileer je veel meer dan zonder zo'n boiler en moet je CV daardoor veel harder werken. De besparing van die boiler betaal je (deels) weer door hogere stookkosten.
Zojuist rond 01:00 de temperatuur met 0,5 verlaagd en nu ingesteld op 18,5 graden in de woonkamer gemeten (met een gevoelige meet apparaat meet ik 19,8). Dit gedaan om te zien of de fluctuaties die je overdag ziet na het instellen op 35c, gladder kan krijgen. Ik vermoedt dat de temp voor de woonkamer net iets te kort komt.
Als het gaat om het kijken of je het redt met een lage temperatuur, ga dan niet op het randje zitten. Je moet het nu met een echt comfortabele temperatuur voor elkaar krijgen, want anders houd je jezelf voor de gek en zit je straks net aan de verkeerde kant van de grens van het comfortabele.
Maar in grote lijnen ben je nu goed bezig met het zien wat er mogelijk is en waar je uitkomt!

👍