Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 43 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat is er nu allemaal over een hysterese van 4 graden? Ik las alleen over een delta-T van vier graden tussen aanvoer en retour. (Die staat hier af-fabriek op vijf graden, dus ach.. als je blijer wordt van vier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hi guys, ik ben bezig met de installatie van een warmtepomp in onze schuur (kantoor- en praktijkruimte van 70 m2). Hier komt een tweedehands IVT Greenline D5 in (bouwjaar ca. 2007) met een 200 liter buffervat. Via een mengklep aan de bronzijde, een 3-wegklep in het verwarmingscircuit en een warmtewisselaar moet er ook gekoeld kunnen worden.

Zo zag het gisteren uit, gedeeltelijk opgebouwd. Ik heb er vandaag een professional bij gehad die het broncircuit op druk heeft gebracht en de koppelingen dicht heeft gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrAQ1JpTJ5MMluqKCxy1gxo2FPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hJOHzYTbrnzwpp9e9QCczVRO.jpg?f=user_large

Nu heb ik op warmtepomp-weetjes.nl zitten kijken naar een schema voor het aansluiten van een buffervat en zij adviseren dit:

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

In dit circuit trekt de vloerverwarmingspomp verwarmd water direct uit de warmtepomp de vloer in. Als de vloerverwarmingspomp een grotere flow heeft dan de ingebouwde pomp in de warmtepomp komt een deel ook uit het buffervat.

Dit heb ik vertaald in de volgende (knullige :+ ) tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCv_Vm2eWpWjFo4LIXFHxpoLKwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gsClqKZJHdgzmzQ2pi2gdc81.png?f=user_large

De pro vond het bovenstaande niet kunnen omdat de vloerverwarmingspomp bij stilstand van de pomp in de warmtepomp koud water zou aantrekken over het circuit dat door de warmtepomp loopt.

Hij wil het hebben op de traditionele manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq917NUga3PyqLpqlnXWnhcKeJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lw8xKa4EC4sPdc5JhLXOas2r.png?f=user_large

De warmtepomp levert zijn warme water dan bovenin in het buffervat af. De vloerverwarmingspomp onttrekt iets hoger in het buffervat het warme water en pompt het dan door de vloer heen. Argument van Warmtepomp Weetjes om dit niet te doen is dat er menging plaatsvindt met kouder water in het buffervat waardoor er een wat lagere temperatuur door de vloer gaat dan de warmtepomp op dat moment produceert. Ook zou je geen goed punt hebben om de temperatuur te meten. Dat kan in hun schema op het T-stuk waar de warmtepomp- en buffervatscircuits bij elkaar komen.

Volgens mij is het in het eerste schema geen aantrekkelijke weg om door de warmtepomp te flowen als de vloerverwarmingspomp wel draait maar de pomp in de WP niet. Het is een langer circuit dan via het buffervat, de buis is in dit geval nauwer (22mm in de WP tegenover 28mm waarmee we de rest aanleggen) en je komt onderweg nog een pomp tegen, maar het is wel een mogelijke route en ik heb hier geen CFD-simulatie klaar staan om het te testen ;) .

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:20:
[...]

Maar je wilt eigenlijk de smartgrid functionaliteit gebruiken, weet iemand hoe en of dit werkt?
Dat wordt nog een moeilijk verhaal.
Zie de handleiding:
http://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055600.pdf
Als je deze handleiding op pag 30 erop naslaat lees je dat je bij de instellingen "smart grid" op "ja" moet zetten en dat je twee verhogingen (stooklijn en warm tapwater) moet invullen en een verlaging (stooklijn). Ook moet je met twee externe relais (te bedienen door de netbeheerder?) vier toestanden definiëren waarmee die verhogingen cq verlaging worden geactiveerd. Met een waarschuwing: het kan leiden tot minder comfort.
Ik ga mijn handen er nog niet aan branden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:10
Omdat mijn CV-ketel aan vervanging toe is leek mij dit een mooi moment om over te stappen op een warmtepomp. Graag heb ik enkele offertes voor opgevraagd en om niet helemaal onbeslagen ten ijs te komen heb ik gepoogd het een en ander uit te zoeken.

Stap 1 lijkt te kijken of je huis geschikt is. Het gaat om een vrijstaande woning uit 2011 met HR++ glas, vloer-, muur- , en dakisolatie (energielabel A). In totaal gaat het om een oppervlakte van 180m2 en een gasverbruik van ongeveer 1200m3. De benedenverdieping heeft vloerverwarming, 1e en 2e verdieping heeft normale radiatoren. Hier heb ik meteen al wat vragen over:

- De woning is gelegen aan water. Is dit nog iets om rekening mee te houden? Moeten de boringen bijv x aantal meters van de steiger worden gedaan?
- Hoe zou de installatie van de installatie onder de grond naar de binnenunit gaan? Gaat dit dan via de kruipruimte of iets dergelijks? Het liefst zou ik die installatie in de garage / bijkeuken willen maar ik heb echt geen idee of zoiets mogelijk is.

Verder was ik nog benieuwd naar wat persoonlijke ervaringen.

- Hoeveel is jullie besparingen ongeveer per jaar? Ik lees verhalen over van het gas af gaan, maar zo'n water/water warmtepomp kan toch nooit compenseren voor 1200 kuub gas?

- Zijn er ook grote nadelen te bedenken voor het nemen van zo'n installatie? Ik lees wat verhalen in dit draadje over storingen van T sensoren.

Excuus voor de ongetwijfeld simpele vragen, ben zelf totaal niet technisch onderlegd maar zou graag een beetje een idee hebben wat te verwachten voordat er installateurs langskomen met een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
KC27 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:24:
[...]

Dat wordt nog een moeilijk verhaal.
Zie de handleiding:
http://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055600.pdf
Als je deze handleiding op pag 30 erop naslaat lees je dat je bij de instellingen "smart grid" op "ja" moet zetten en dat je twee verhogingen (stooklijn en warm tapwater) moet invullen en een verlaging (stooklijn). Ook moet je met twee externe relais (te bedienen door de netbeheerder?) vier toestanden definiëren waarmee die verhogingen cq verlaging worden geactiveerd. Met een waarschuwing: het kan leiden tot minder comfort.
Ik ga mijn handen er nog niet aan branden.
Dank had de handleiding ook al gelezen. Met een relais aansturen is natuurlijk de fysieke manier en ik geef de voorkeur aan softwarematig aansturen. Vanuit de zappi kan ik bereken of er sprake is van overschot (dus incl laden auto). En dan kan het tapwater extra hoog worden gezet om deze alvast te verwarmen. Dit hoeft maar 1x of 2x per dag (heb geen apart buffervat). Ga hier van de zomer wel eens mee experimenteren.

Als iemand dit al gedaan heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Ik kom er maar niet uit :)

Nieuwbouwhuis
- Warmtepomp + boiler fabrikant onbekend
- Standaard 200L boiler
- 2 Volwassenen + uitbreiding in de toekomst
- Geen douche WTW, wel een bad

Upgrade boiler naar 300L @ € 1500,-

Is dit het geld waard, ik begrijp dat je met een 300L boiler je water temperatuur kan verlagen en daardoor minder energiekosten hebt. Maar weegt dat op tegen de meerprijs.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Strider schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:14:
Ik kom er maar niet uit :)

Nieuwbouwhuis
- Warmtepomp + boiler fabrikant onbekend
- Standaard 200L boiler
- 2 Volwassenen + uitbreiding in de toekomst
- Geen douche WTW, wel een bad

Upgrade boiler naar 300L @ € 1500,-

Is dit het geld waard, ik begrijp dat je met een 300L boiler je water temperatuur kan verlagen en daardoor minder energiekosten hebt. Maar weegt dat op tegen de meerprijs.
Je vergeet dat je met een 300L boiler ook 300L water moet verwarmen ipv 200L waardoor je daardoor weer meer energie erin moet stoppen. Wij hebben met een 200L boiler voldoende water waarmee er 1 persoon kan douchen en erna nog 1 bad vol laten lopen en dat op 52 graden. Het enige nadeel is dat erna dus wel het warm water helemaal op is en het duurt ongeveer 2 uur om het weer te verwarmen tot 52 graden. In die 2 uur wordt het huis ook niet verwarmd.

Dus 300L zou ik dan niet zo snel doen. Dat kost nog meer tijd om op te warmen, aan de andere kant zal die ook minder snel “leeg” zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
DutchKel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:25:
[...]

Je vergeet dat je met een 300L boiler ook 300L water moet verwarmen ipv 200L waardoor je daardoor weer meer energie erin moet stoppen. Wij hebben met een 200L boiler voldoende water waarmee er 1 persoon kan douchen en erna nog 1 bad vol laten lopen en dat op 52 graden. Het enige nadeel is dat erna dus wel het warm water helemaal op is en het duurt ongeveer 2 uur om het weer te verwarmen tot 52 graden. In die 2 uur wordt het huis ook niet verwarmd.

Dus 300L zou ik dan niet zo snel doen. Dat kost nog meer tijd om op te warmen, aan de andere kant zal die ook minder snel “leeg” zijn.
Mooi voorbeeld.
Stel mijn partner neemt een bad, en daarna nog een 5min douche. Dan is de kans dus aanwezig dat als ik daarna ook nog een douche wil nemen, dit wel eens kan eindigen in een koude douche?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Strider schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:35:
[...]

Mooi voorbeeld.
Stel mijn partner neemt een bad, en daarna nog een 5min douche. Dan is de kans dus aanwezig dat als ik daarna ook nog een douche wil nemen, dit wel eens kan eindigen in een koude douche?
Die kans is zeker aanwezig met een 200L vat, met een 300L vat verwacht ik het minder snel.

Maar je moet die afweging niet maken om te bezuinigen want 200L is nog altijd goedkoper te verwarmen dan 300L. Aan de andere kant duurt het langer om een 300L vat te verwarmen waardoor je huis verwarming ook langer uit blijft en je dus eventueel daar weer wat comfort inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:42:
Volgens mij is het in het eerste schema geen aantrekkelijke weg om door de warmtepomp te flowen als de vloerverwarmingspomp wel draait maar de pomp in de WP niet. Het is een langer circuit dan via het buffervat, de buis is in dit geval nauwer (22mm in de WP tegenover 28mm waarmee we de rest aanleggen) en je komt onderweg nog een pomp tegen, maar het is wel een mogelijke route
Dit dus. Ja, er gaat wellicht wat stroming door, maar het zal niet veel zijn.
De pro vond het bovenstaande niet kunnen omdat de vloerverwarmingspomp bij stilstand van de pomp in de warmtepomp koud water zou aantrekken over het circuit dat door de warmtepomp loopt.
Welke kou? Dat eventuele beetje water, loopt door een paar geïsoleerd buizen. Het is niet alsof je het actief aan de bron aan het koelen bent of zo..

Hier is de aansluiting nog net iets anders. De warme zijde zit conform dat schema C. Aan de koude zijde loopt de retour van de verwarming door (een stuk van) het vat. Dat is omdat daar een zonneboilerspiraal zit die 'm alvast kan voorverwarmen. Bij stilstaande warmtepomp zie ik de temperatuurmetingen van de WP langzaam naar ruimtetemperatuur dalen. Ik zie niets van een dergelijke valse stroming.
De warmtepomp levert zijn warme water dan bovenin in het buffervat af. De vloerverwarmingspomp onttrekt iets hoger in het buffervat het warme water en pompt het dan door de vloer heen.
Hoe groot is dat stuk, Tussen 'bijna bovenin erin' en 'helemaal bovenin er weer uit'? Dat is een stuk wat de WP moeilijk effectief als buffer zal kunnen benutten. Als dat noemenswaardig van omvang is, zou het me niet verbazen als dat de grootste impact heeft tussen de 'peanuts' waar we het over hebben. Waarom niet allebei helemaal bovenin? De menging met het aanwezige koudere (of warmere) water gaat toch plaatsvinden bij de instroom, ongeacht de hoogte waarop.

En het gaat over een AAN/UIT, toch? Die gaat toch niet harder of zachter om zoiets te proberen te compenseren. Als hij de warmte niet helemaal kwijt kan, warmt de buffer wat op en kan hij de warmte als nog helemaal kwijt (en v.v.). Dus ach..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 07:53
DutchKel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:04:
[...]

Die kans is zeker aanwezig met een 200L vat, met een 300L vat verwacht ik het minder snel.

Maar je moet die afweging niet maken om te bezuinigen want 200L is nog altijd goedkoper te verwarmen dan 300L. Aan de andere kant duurt het langer om een 300L vat te verwarmen waardoor je huis verwarming ook langer uit blijft en je dus eventueel daar weer wat comfort inlevert.
Inderdaad, comfort komt op de 1e plaats als het gaat om warm water, niets zo irritant als koud water op het moment dat je wilt douchen/badderen. Wij zitten met dezelfde overweging: 3-persoonshuishouden, we krijgen een bad en een douche. Ik denk toch zeker een 300L te plaatsen, dat moet normaal gesproken "meer dan genoeg" zijn, maar als je eens lekker lang wilt douchen na een training in de ijzige kou dan moet dat ook kunnen.

Met een boiler kun je natuurlijk altijd wat spelen met de temperatuur in het vat om tijdelijk extra capaciteit te krijgen als je ziet aankomen dat dat nodig is (bv bij logees). Ook kun je optioneel een meng-pompje installeren en aanzetten tijdens de SWW run als je tevoren aan ziet komen dat je extra capaciteit nodig hebt: je offert dan vooraf tijdelijk de gelaagdheid van je boilervat op om extra capaciteit te verkrijgen (weer uitzetten voordat je gaat douchen / aan het einde van de SWW run). Ook kun je desnoods het verwarmings element in je boilervat gebruiken om de temperatuur extra op te voeren (COP = 1, maar wel comfortabel). Of dat verwarmingselement nodig is, is ook afhankelijk van de max temperatuur die je warmtepomp kan bereiken (vaak afh. van gebruikte koudemiddel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Batilan Of een doorstroomverwarmer erachter?

Wat moet een mengpompje voor je doen? Als het goed is zit je (primaire) sensor laag in het vat, zodat je hele vat goed wordt doorgewarmd bij een SWW run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 07:53
Gwaihir schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:21:
@Batilan Of een doorstroomverwarmer erachter?

Wat moet een mengpompje voor je doen? Als het goed is zit je (primaire) sensor laag in het vat, zodat je hele vat goed wordt doorgewarmd bij een SWW run.
Ja doorstroomverwarmer heb ik inderdaad ook overwogen, maar met name de "rem" die dat plaatst op de maximale doorstroom (het debiet) vind ik een flink nadeel. Ik laat wel een stevige 3-fasen kabel naar de technische ruimte (vlakbij de badkamer) trekken om dit eventueel achteraf nog te kunnen installeren (de trauma's van een koude douche uit mijn jeugd wil ik niet nogmaals meemaken ;))

Vanwege de gelaagdheid gebruik je niet de 'maximale' capaciteit van je boiler. Ik heb overigens geen van de genoemde 'truuks' zelf bedacht maar allemaal uit de verschillende topics gepeuterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Batilan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:05:
[...]

Inderdaad, comfort komt op de 1e plaats als het gaat om warm water, niets zo irritant als koud water op het moment dat je wilt douchen/badderen. Wij zitten met dezelfde overweging: 3-persoonshuishouden, we krijgen een bad en een douche. Ik denk toch zeker een 300L te plaatsen, dat moet normaal gesproken "meer dan genoeg" zijn, maar als je eens lekker lang wilt douchen na een training in de ijzige kou dan moet dat ook kunnen.

Met een boiler kun je natuurlijk altijd wat spelen met de temperatuur in het vat om tijdelijk extra capaciteit te krijgen als je ziet aankomen dat dat nodig is (bv bij logees). Ook kun je optioneel een meng-pompje installeren en aanzetten tijdens de SWW run als je tevoren aan ziet komen dat je extra capaciteit nodig hebt: je offert dan vooraf tijdelijk de gelaagdheid van je boilervat op om extra capaciteit te verkrijgen (weer uitzetten voordat je gaat douchen / aan het einde van de SWW run). Ook kun je desnoods het verwarmings element in je boilervat gebruiken om de temperatuur extra op te voeren (COP = 1, maar wel comfortabel). Of dat verwarmingselement nodig is, is ook afhankelijk van de max temperatuur die je warmtepomp kan bereiken (vaak afh. van gebruikte koudemiddel).
Ja daar zit ik ook mee, ik probeer kort te douchen maar als ik frozen thuiskom wil ik wel eens een langere douche pakken, en die mag dan niet koud eindigen :+

Ik ga ook nog eens kijken wat de installatiekosten van een WTW voorziening zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Strider schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:16:
[...]

Ja daar zit ik ook mee, ik probeer kort te douchen maar als ik frozen thuiskom wil ik wel eens een langere douche pakken, en die mag dan niet koud eindigen :+

Ik ga ook nog eens kijken wat de installatiekosten van een WTW voorziening zijn.
Wij hebben een regendouche en die wordt regelmatig meer dan 20 minuten gebruikt. Het 200L vat is dan nog niet leeg dus ik denk niet dat dit een overweging moet zijn om een 300L vat te nemen.

Het is simpel te berekenen, onze regendouche verbruikt 9L per minuut. Dus na 20 minuten is er ongeveer 180L verbruikt. Aangezien het water wordt gemengd met koud water is er dus minder dan 180L warm water verbruikt.

We hebben het getest en na ongeveer 15 minuten douchen, kunnen we nog een half bad vol laten lopen met 38 graden water. Daarna zakt de temperatuur pas in richting de 30 graden (wat in principe nog steeds prima is om even snel de haren uit te spoelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Batilan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:15:
Ja doorstroomverwarmer heb ik inderdaad ook overwogen, maar met name de "rem" die dat plaatst op de maximale doorstroom (het debiet) vind ik een flink nadeel.
Klein beetje opletten bij aanschaf. Bij de meeste modellen kun je die "rem" eraf halen, voor zo'n gebruik als naverwarming i.p.v. hoofdverwarming. (Afhankelijk van de aanvoertemperatuur kan dat een koude douche opleveren, waarop je dan zelf het benul moet hebben de kraan een stuk dicht te draaien.)
Vanwege de gelaagdheid gebruik je niet de 'maximale' capaciteit van je boiler. Ik heb overigens geen van de genoemde 'truuks' zelf bedacht maar allemaal uit de verschillende topics gepeuterd.
Tja.. het klinkt nog altijd niet als een zinnige truc, maar als een onhandige manier om met een slecht geplaatste sensor om te gaan. Wanneer je de koudste laag, onderin je vat, meet, dan gebruik je wel degelijk de maximale capaciteit van je boiler en ook méér capaciteit dan wanneer je gaat roeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:22:
onze regendouche verbruikt 9L per minuut.
N.B. Géén getal om klakkeloos over te nemen; voor een regendouche is dit een erg laag verbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:29:
[...]

N.B. Géén getal om klakkeloos over te nemen; voor een regendouche is dit een erg laag verbruik!
Toch is het tegenwoordig wel normaal voor een regendouche, ze zijn bijna allemaal waterbesparend zoals ze dat noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DutchKel 'k heb eerlijk gezegd het gevoel dat we zo'n beetje alles 'regendouche' noemen tegenwoordig. Heb ze hier ook (zaten al in het huis) à 11 liter / minuut. Maar eigenlijk is 't gewoon zo'n ouderwetse douchekop recht boven je hoofd, maar dan iets groter.. (Prima douchen, maar die mode namen..)

Ooit was het idee dat een regendouche valt als regen: nagenoeg geen druk erachter (water loopt door een schaal die open is aan de bovenzijde). Maar juist die druk geeft ons een gevoel van flink water + spoelt makkelijk zeep en shampoo weg. Dus om toch nog een gevoel van flink water te hebben, zitten die dingen met gemak op 25 liter per minuut of nog ruim meer. Waterbesparend en een 'echte' regendouche is dus nogal een lastige combinatie (al doet men tegenwoordig wel leuke dingen door heel bewust lucht mee te zuigen in de straal.)

Ik denk dat als je het over alle 'regendouches in Nederland' hebt, dat:
- er een enorme spreiding in zit, vanaf die 9 liter omhoog tot ruim boven de 25
- de modaal ruim boven die 9 zit.
Vandaar mijn 'disclaimer' er tussendoor: reken aan je eigen regendouche, neem niet zo maar een waarde van een ander over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
DutchKel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:22:
[...]

Wij hebben een regendouche en die wordt regelmatig meer dan 20 minuten gebruikt. Het 200L vat is dan nog niet leeg dus ik denk niet dat dit een overweging moet zijn om een 300L vat te nemen.

Het is simpel te berekenen, onze regendouche verbruikt 9L per minuut. Dus na 20 minuten is er ongeveer 180L verbruikt. Aangezien het water wordt gemengd met koud water is er dus minder dan 180L warm water verbruikt.

We hebben het getest en na ongeveer 15 minuten douchen, kunnen we nog een half bad vol laten lopen met 38 graden water. Daarna zakt de temperatuur pas in richting de 30 graden (wat in principe nog steeds prima is om even snel de haren uit te spoelen).
Klinkt eerlijk gezegd toch wel krap aan, misschien dat het in de praktijk wel prima uitkomt.

Hoe bevalt een 200L boiler bij andere Tweakers?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Strider schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:40:
[...]

Klinkt eerlijk gezegd toch wel krap aan, misschien dat het in de praktijk wel prima uitkomt.

Boiler of buffervat? Boiler is niet echt verstandig met WP. Ik heb geen buffervat, de woonkamer (80m2) is bij mij als buffer in gebruik. Tapwater staat op 40 graden en na 2x douchen rond de 30e graden mooi signaal voor de tieners om te stoppen. Duurt zo'n 15 min om weer op temperatuur te komen. Heb een e-inkt display welke tapwater temperatuur uit Home Assistant weergeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:11
[...]

Hier een 180 liter boiler in combinatie met een douche wtw. Ik houd de boiler op een relatief lage temperatuur, max 50 graden bovenkant vat. Dat is de eco stand. We zijn met zijn drieën zonder bad.
Nog nooit meegemaakt dat ik met koud water onder de douche stond.
Een keer geprobeerd om het boilervat moedwillig leeg te trekken, dat is gelukt, maar dat duurde echt een lange tijd. Het was ook zeker niet zo dat ik plotseling koud water had, de temperatuur daalde langzaam.
Ook eens bezoek hier in huis gehad, met 6 volwassenen achter elkaar gedoucht. Had de temperatuur van de boiler toen van tevoren op de hoogste stand (+- 60 à 65 graden) gezet, ook toen had niemand een koude douche.

Buren zonder douche wtw maar met bad hebben wel eens koud water gehad toen hun boiler ook op de eco stand stond. Daarna de eco stand uitgeschakeld en toen hebben ze nooit meer een koude douche gehad voor zover ik weet.

Als je nog mogelijkheid hebt om een wtw in te laten bouwen zou ik dat zeker doen. Heb het hier zelf na oplevering van de woning gedaan. Vooral met de gedachte dat het gewoon zonde is om warm water het riool in te spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x_erik
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-01 17:58
[...]

Geen ervaring meet 200l, maar een 480l boiler voor een gezin van 4 (waarvan twee kinderen - 1 en 3 jaar oud). Op de Nibe Smart "stand", houdt ie het ongeveer warm op 50 graden (onderin boiler, want bovenin in geen sensor - moet nog geplaatst worden).

We hebben nog nooit koud water gehad en soms toch best veel warm water verbruikt naar mijn idee.

Waarom 480l? Omdat de meerprijs op een 360l minimaal was - geloof iets van 150/200 euro. Daarnaast wilden we twee regendouches gelijktijdig kunnen gebruiken - regendouches hebben een doorstroombegrenzer van 9l/p/m. Zonder doorstroombegrenzer gaat ze met gemak naar 20~30l/p/m zoals hier boven vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Vaevictis_ schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:21:
[...]

Boiler of buffervat? Boiler is niet echt verstandig met WP. Ik heb geen buffervat, de woonkamer (80m2) is bij mij als buffer in gebruik. Tapwater staat op 40 graden en na 2x douchen rond de 30e graden mooi signaal voor de tieners om te stoppen. Duurt zo'n 15 min om weer op temperatuur te komen. Heb een e-inkt display welke tapwater temperatuur uit Home Assistant weergeeft.
Ik heb geen idee wat ik precies kan verwachten, dit staat er in de technische omschrijving:

Lucht-/waterwarmtepomp en voorraadvat
De woningen worden voorzien van een lucht-/water warmtepomp. De positie van de buitenunit van
de lucht-/waterwarmtepomp, meestal op het berging dak of tegen de zijgevel van de woning is op
tekening aangegeven. De binnenunit is in de trapkast geplaatst. De opgewekte warmte wordt opgeslagen in een binnenunit met 200 liter boilervat dat in de ruimte onder de trap is opgesteld. Het water
in het boilervat wordt elektrisch bijverwarmd als de warmtepomp onvoldoende warmte levert. Periodiek ( bv 1 * per 2 weken) wordt het water elektrisch na verwarmd naar een hogere temperatuur om
legionellabesmetting te voorkomen.
De binnenunit levert warm tapwater en warm water voor de vloerverwarming.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DutchKel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:25:
Je vergeet dat je met een 300L boiler ook 300L water moet verwarmen ipv 200L waardoor je daardoor weer meer energie erin moet stoppen.
Dat je met een 300 liter boiler ook 300 liter op moet warmen en daardoor meer energie verbruikt klopt niet, dat is maar een eenmalige actie. Daarna hoef je er niet meer energie in te stoppen dan je eruithaalt, of dat nou een 200 of 300 liter boiler is. Wel is het zo dat een 300 liter boiler een wat grotere buitenoppervlakte heeft en daardoor meer stilstandsverliezen, maar dat is zeker niet 1½ x zoveel. Als het een bol zou zijn is dat een 30% groter oppervlak en dus 30% meer stilstandsverlies.

@Strider Of het de investering van een grotere boiler waard is, hangt nogal van je eigen keuzes af. Het is een grotere zekerheid dat je altijd warm water hebt, maar dus ook de zekerheid dat je nu 1500 euro armer bent en altijd 30% meer stilstandsverliezen hebt, al zal dat laatste sowieso niet heel veel zijn.

Mijn inschatting is dat je met z’n tweetjes aan die 200 liter voldoende gaat hebben. Je zult ongetwijfeld wel eens een keer tegen de grenzen van die 200 liter aanlopen, maar als dat een of twee keer in het jaar is, lijkt me dat geen investering van 1500 euro waard. Bovendien ga je leren onder welke omstandigheden dat voorkomt, zodat je die kunt vermijden. En als het erop aankomt kun je de temperatuur van het boilerwater altijd nog iets opschroeven, waardoor de warmte-inhoud van de boiler ook oploopt.

Aan de andere kant: als je echt op safe wilt spelen, kies dan voor de 300 liter boiler. Kost misschien wat in de marge (die 1500 euro ben je na een jaar ook vergeten) en je komt nooit tekort.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 12-12-2021 15:38 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Strider schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:41:
[...]

Ik heb geen idee wat ik precies kan verwachten, dit staat er in de technische omschrijving:

Lucht-/waterwarmtepomp en voorraadvat
Oftewel: zoek je heil in het lucht/water WP topic, niet in dit water/water topic..

Niet dat 't verhaal over boiler inhoud nu allemaal onzin blijkt, maar hier gaat 't toch over apparaten met net wat andere karakteristieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 15:02

thommich

Belg

thommich schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:51:
Wat zijn de ervaringen met een nibe warmtepomp (wij kijken naar de s1155) met bijhorend sww vat dat geschikt is voor zonnecollectoren? (dat zou dan de vpbs van 300L worden in ons geval...)
Heeft iemand hier die combi? Wij willen vooral meerdere douches kunnen garanderen en eventueel in de toekomst zonneboiler bijvoegen...
Niemand die hier ervaring heeft met dergelijke setup? ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@thommich Wat is je vraag dan precies? 2 à 300 liter SWW is net uitgebreid besproken..

• x_erik
thommich schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:19:
[...]

Niemand die hier ervaring heeft met dergelijke setup? ;w
Hier ervaring met de S1155-6PC, geen zonnecollectoren, wel een BA-ST 480l vat.
Alles werkt - voor zover ik het weet en kan zien. >:)

[ Voor 2% gewijzigd door x_erik op 16-12-2021 17:03 . Reden: typo ]

• Gwaihir
  • Niet online
En voelen, hoop ik :P
(Warm huis, warme douche.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:28:
En voelen, hoop ik :P
(Warm huis, warme douche.)
Dat zeker! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 15:02

thommich

Belg

Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:28:
@thommich Wat is je vraag dan precies? 2 à 300 liter SWW is net uitgebreid besproken..
Wel, het gaat vooral over die specifieke combi:
-is een nibe boiler een voordeel bij een nibe warmtepomp of kan je eender welke boiler nemen?
-de vpbs300 heeft aansluitingen voor zonnecollectoren, is dit nuttig? Ik zou graag deze optie openhouden als de energieprijzen enorm stijgen... En om in de zomer mijn bron niet te hoeven aanspreken.
-heeft iemand deze setup en een richtprijs? Ik vrees dat mijn installateur teveel vraagt of een fout maakt...

De vraag naar ervaringen is vooral een vraag of de (hoge) meerprijs voor dit specifieke model verdedigbaar is... Ik wil graag meer dan de ingebouwde 180L boiler. De vraag is vooral of ik da' beter voor de nibe ga met de mogelijkheid voor collectoren of gewoon gelijk welk goedkoop vat ernaast zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@thommich Let ook wel even op de isolatie van je boilervat. Je kunt de verschillen zien aan de stilstandsverliezen, uitgedrukt in W/h. Goedkope vaten zouden wel eens slecht geïsoleerd kunnen zijn en dan betaal je door de verliezen uiteindelijk meer dan een beter geïsoleerd vat?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@thommich Je kan eender welk vat nemen. Maar vaten zijn zeker niet allemaal gelijk van kwaliteit (levensduur, isolatie, warmteoverdracht via de spiralen, etc.). En installateurs hebben ook merkvoorkeuren, d.w.z. één installateur monteert meestal niet maar willekeurig waar jij zin in hebt.

Het is wel mijn beeld dat zo'n Nibe + Nibe combinatie ook een beetje op de looks gericht is; je kunt het in je bijkeuken in het zicht hebben staan. Puur dat geeft me wel het gevoel dat er wellicht een goedkoper bestaat als dat je simpelweg niet uitmaakt.

Kwam onlangs ook langs trouwens, dus lees even terug. Herinner me niet dat de keuze daar al gemaakt is en op welke argumenten beslist. Maar ja.. er wordt wel meer alleen gehaald op 'n forum als dit. Waarom noem je bijvoorbeeld die prijs niet, als je daar juist feedback op wil?

Over de (on)zin van zonneboilers meer in het top daarvoor. Let wel: met alleen een spiraal in je SWW vat kun je de warmtecollector nog niet gebruiken om je bron te regenereren, daarvoor heb je net wat extra nodig.

[Ik heb trouwens zelf géén Nibe of bijzondere bekendheid ermee.. Die forum labels doen zo hun eigen ding.]

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 18-12-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Afgelopen donderdag is mijn Nibe S1255PC geïnstalleerd. Die heb ik nu met een snoertje aan het internet gehangen. Die verbinding werkt, want ik kan de Nibe een fixed IP-adres geven en dat zie ik vervolgens op mijn router en een ander appje dat mijn LAN in de gaten houdt.

Nu wil ik de Uplink koppelen. Eers maak je een account aan en bevestigt je mailadres via het mailtje dat je dan krijgt. Das gelukt.
Daarna vraag je in de Nibe een ‘verbindingslijn’ aan (zal wel een soort wachtwoord zijn) en voert dan het serienummer en die verbiindingslijn in in de app (of online in dat nieuwe account), maar vervolgens krijg ik de foutmelding: “Het systeem is niet gevonden”. Online kon ik geen hulp vinden.

Natuurlijk kan ik wachten tot ik maandag de installateur of Nibe kan bellen, maar je snapt dat ik het liever nu al actief heb. Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:38:
Daarna vraag je in de Nibe een ‘verbindingslijn’ aan (zal wel een soort wachtwoord zijn) en voert dan het serienummer en die verbiindingslijn in in de app (of online in dat nieuwe account), maar vervolgens krijg ik de foutmelding: “Het systeem is niet gevonden”. Online kon ik geen hulp vinden.
Klinkt alsof er echt een verbindingslijn met een Nibe server wordt opgezet. De WP moet 'naar buiten bellen' lijkt me; zo maar van buitenaf contact leggen met een apparaat op jouw LAN gaat jouw firewall immers tegenhouden.

Toch een invoerfoutje in een van die beide nummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:02:
[...]

Klinkt alsof er echt een verbindingslijn met een Nibe server wordt opgezet. De WP moet 'naar buiten bellen' lijkt me; zo maar van buitenaf contact leggen met een apparaat op jouw LAN gaat jouw firewall immers tegenhouden.
Dit is een standaardprocedure van Nibe en ik heb geen bijzondere firewall die dit tegen zou houden. Er is meer domotica in huis die contact wil met de buitenwereld, dus daaraan zal het niet liggen.
Toch een invoerfoutje in een van die beide nummers?
Dat was één van de eerste dingen die ik verwachtte, maar herhaaldelijk minutieus controleren bracht geen fouten aan het licht.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Trouble in warmtepomp land hier…

In mijn huis staat een Itho WPU-75I (546-0062). Deze gaf de foutmelding A01 15 op de MFT thermostaat.
“De bronwaterstroming door de verdamper is te lager dan de minimale bronflow en geeft nul l/h aan” aldus het boekje.

Nu bleek dat de drukmeter op de leidingen van de bron sinds een hele tijd netjes op 1.8 bar stond. Niks aan de hand zou je denken… na wat zoek werk… metertje vast… druk (te) laag… nieuwe zelfde kraan/drukmeter gemonteerd. Netjes gevuld en ontlucht en moment van de waarheid. Alles weer werken…. voor ca 24-48 uur. Dan springt het geheel op dezelfde storing. Tussentijds ziet de druk er prima uit. Temperaturen prima, tapwater warm etc.

Help? :/

Filter lijkt de installateur die ik heb gesproken sterk omdat de installatie al een tijdje draait. Ik ben geen installateur maar best handig. Iemand ervaring met een dergelijke storing? Of kent iemand een goede installateur regio Rotterdam/Gouda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:23
PvdH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:18:
Trouble in warmtepomp land hier…

In mijn huis staat een Itho WPU-75I (546-0062). Deze gaf de foutmelding A01 15 op de MFT thermostaat.
“De bronwaterstroming door de verdamper is te lager dan de minimale bronflow en geeft nul l/h aan” aldus het boekje.

Nu bleek dat de drukmeter op de leidingen van de bron sinds een hele tijd netjes op 1.8 bar stond. Niks aan de hand zou je denken… na wat zoek werk… metertje vast… druk (te) laag… nieuwe zelfde kraan/drukmeter gemonteerd. Netjes gevuld en ontlucht en moment van de waarheid. Alles weer werken…. voor ca 24-48 uur. Dan springt het geheel op dezelfde storing. Tussentijds ziet de druk er prima uit. Temperaturen prima, tapwater warm etc.

Help? :/

Filter lijkt de installateur die ik heb gesproken sterk omdat de installatie al een tijdje draait. Ik ben geen installateur maar best handig. Iemand ervaring met een dergelijke storing? Of kent iemand een goede installateur regio Rotterdam/Gouda?
Wat is de temperatuur in en uit van je bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
@PvdH draait de bronpomp wel? Contacten controleren/aanzetten. Is de flowmeting van de bronpomp nog goed?
Kan de jouwe ook koelen? Misschien heeft de wisselkkep een zwaar punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
fishman schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:31:
[...]

Wat is de temperatuur in en uit van je bron?
8 uit ca 3-4 in
Cpt.Chaos schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:11:
@PvdH draait de bronpomp wel? Contacten controleren/aanzetten. Is de flowmeting van de bronpomp nog goed?
Kan de jouwe ook koelen? Misschien heeft de wisselkkep een zwaar punt.
Voordat de compressor aanslaat begint ie met pompen. Dat zie ik aan de temperatuur van het water bron in/uit. Koelen kan ie inderdaad ook. Dat heeft ie alleen sinds de zomer niet meer staan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andersom? Anders staat hij inderdaad te koelen, lijkt me.
Voordat de compressor aanslaat begint ie met pompen. Dat zie ik aan de temperatuur van het water bron in/uit. Koelen kan ie inderdaad ook. Dat heeft ie alleen sinds de zomer niet meer staan doen.
En wat doet het water aan productie zijde dan onderwijl? Als de klep voor passieve koeling blijft hangen is hij ook meteen passief aan het koelen en zou je dat waarschijnlijk dus kunnen zien.

Juist omdat 't zo af en toe is, zou ik allereest denken aan een los contact, waarschijnlijk van een (flow) sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:50:
Andersom? Anders staat hij inderdaad te koelen, lijkt me.
Of anders gevraagd: 8 uit wát?
Bedoel je 8 graden uit je bron, in je WP misschien?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
Hippe Lip schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:48:
[...]

[...]

Of anders gevraagd: 8 uit wát?
Bedoel je 8 graden uit je bron, in je WP misschien?
Klopt 8 graden uit de bron -> Wp in

Krijg toch het vermoeden dat het lucht is. Nu zie ik inderdaad dat men regelmatig de bronpomp(en) laat draaien zonder compressor in bedrijf om zodoende de bron lekker rond te laten pompen en evt luchtbellen te verplaatsen naar de ontluchtingspijpen. Even afkloppen. Hij draait nu al weer een hele tijd zonder storing. Nadeel is dat je niet zo makkelijk deze warmtepompen uit kan lezen. Ik heb ooit eens gelezen dat er iemand iets had gemaakt hier op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:15
Topic: Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Inderdaad, als je een ITHO warmtepomp hebt:
Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Zo eerste echt koude nacht van het seizoen. Ben de laatste tijd bezig geweest met alles wat beter instellen m.b.t. de warmtepomp hier. Vanacht helaas de temperatuur in huis wel wat gezakt, dus de stooklijn staat niet helemaal goed. Nu viel het me echter op dat de temperatuursensor buiten iets van -0.1 C aangeeft, terwijl ik op andere locaties zie dat het buiten iets van -5C moet zijn. Gemeten met een IR temperatuurmeter meet ik zo'n -2.5 graden met wat afhankelijkheid waarvan ik de temperatuur meet. Hoe dan ook, lijkt het dat mijn buitensensor de buitentemperatuur wat te warm inschat.

Nu kan ik de stooklijn omhoog schroeven, of parallel verschuiven. Wat zou wijsheid zijn in deze? stooklijn omhoog omdat met parallele verschuiving ik anders straks in de lente in een kamer zit van zo'n 23-25 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Yaldair Klinkt het netste om die sensor te kaliberen, zodat de WP met realistische waarden werkt. Vaak is daar een mogelijkheid voor.

Omdat al je metingen dan lager uitkomen, komt het neer op een parallel verschuiven van de stooklijn. Die moet je dan daarna weer bijstellen om het inderdaad in de lente niet te warmte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Yaldair
Of je moet bijstellen (het koude punt) of verschuiven (alle twee de punten) is m.i. afhankelijk van de soort afwijking van je sensor:
  • meet ie goed bij 20 °C maar wordt de afwijking groter bij koudere temperaturen dan moet je het koude punt bijstellen
  • meet hij in het hele bereik een paar graden te hoog dan zal je de stooklijn moeten verschuiven

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Nu online
Ik heb even gekeken, sensor los geschroefd etc. Contact lijkt wel OK. Helaas geen goede multimeter dus kon weerstand niet zelf even na-meten.

Helaas(?) heb ik een Stiebel Eltron WPC10 (2008) waar je niet zoveel kan instellen. Dus ik kan niet de sensor kalibreren, noch kan ik bijv. het koude punt bijstellen. Enige opties die ik heb is stooklijn veranderen (waarde x die tussen 0.2 en 3 kan liggen) of omhoog/omlaag schuiven. Ik heb zo'n vermoeden (weet niet zeker) dat bij hogere temperaturen de gemeten temperatuur wel redelijk lijkt te kloppen. Dus het kan zijn dat hij op een verkeerde positie hangt (waar om welke reden dan ook de temperatuur hoger is) of dat er iets is met het PTC-weerstandje.

Heb voor nu maar een nieuwe sensor gekocht. Even kijken wat die doet. Daarnaast was ik toch van plan om aanpassingen te doen aan het stuk waar de sensor nu hangt, dus misschien moet ik hem al wat eerder verplaatsen naar een nieuwe locatie.

(hij hangt nu onder een overkapping/open gang waar geen zon komt. Wel open doorgang dus verwacht dat de temperatuur redelijk zou kloppen).

Hopelijk komt morgen de nieuwe sensor binnen, even kijken of die goede waarden meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Yaldair Hoe hoog hangt je sensor? Ik heb twee thermometers: eenthe op de schutting (vrij van straling van het huis dus) op ruim een meter hoogte, de andere op het dak (2e verdieping, dakisolatie met Rc=8, ca. 8 meter hoog?). Die blijken zo’n 5 graden te verschillen!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Nu online
Hij hangt bij ons tegen de schuur op zo'n 2.6m hoogte. Tussen het huis en de schuur (1.5m) zit een soort overkapping, In de schuur staat de warmtepomp (en het 700L buffervat) dus de temperatuur in schuur blijft wat hoger. Zo was hij door de vorige bewoner opgehangen, ik denk om de sensor te beschermen tegen regen etc, en zodat hij altijd in de schaduw hangt.

Nu heb ik net de nieuwe sensor aangesloten en maar meteen besloten om hem wat te verplaatsen. Dus kabelschoentjes er tussen, kabel wat verlengt, en nu hangt hij de aan de kopse kant van die overkapping op de noord-oost zijde. Wel nog steeds dicht in de buurt van de schuur (niet meer er tegenaan), maar nu op hout gemonteerd. Hoop dat hij zo wat beter de temperatuur kan meten, en minder eventuele invloeden heeft van de schuur-temperatuur / huis-temperatuur.

Willen die overkapping toch dicht maken (als in, deur erin, nu is het een open gang / windtunnel), dus dan moet ik de sensor ook verplaatsen. Dacht, kan dat net zo goed meteen doen. Heb alleen niet een buitenkabel gebruikt dus die nog ff vervangen later, maar voor tijdelijk kan het wel ff denk ik zo ;).

Even afwachten wat de temperatuur nu doet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Even vergelijken...

Wat is het gemiddelde verbruik per dag in deze koude nachten/dagen bij jullie?
Totaal van gisteren zat ik op 52 kWh en vandaag zit ik tot nu op 28 kWh. Nieuwsgierig of dit exorbitant hoog is?!

Ik ben opzoek om een COP per dag/week/maand te berekenen, maar tot op heden kan ik nog niet vinden hoe ik via Modbus de afgegeven warmte kan halen uit mijn Nibe. Verbruik is geen probleem, want dat is gewoon een Modbus register....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
x_erik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:21:
Even vergelijken...

Totaal van gisteren zat ik op 52 kWh en vandaag zit ik tot nu op 28 kWh. Nieuwsgierig of dit exorbitant hoog is?!

Ik ben opzoek om een COP per dag/week/maand te berekenen, maar tot op heden kan ik nog niet vinden hoe ik via Modbus de afgegeven warmte kan halen uit mijn Nibe. Verbruik is geen probleem, want dat is gewoon een Modbus register....
Dat is in elk geval een stuk hoger dan hier. Vandaag tot nu toe 13 kWh vandaag. Gisteren 15.3 kWh. Dat is inclusief balansventilatie.
Ik dacht dat mijn systeem niet al te efficiënt was, de bron uit was op een gegeven moment 2.8°C, in -0.3°C.
Huis is zeer goed geïsoleerd, vrijstaand, nieuwbouw met triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
deejeebv schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:37:
[...]

Dat is in elk geval een stuk hoger dan hier. Vandaag tot nu toe 13 kWh vandaag. Gisteren 15.3 kWh. Dat is inclusief balansventilatie.
Ik dacht dat mijn systeem niet al te efficiënt was, de bron uit was op een gegeven moment 2.8°C, in -0.3°C.
Huis is zeer goed geïsoleerd, vrijstaand, nieuwbouw met triple glas.
Pfuu, dat is nogal een verschil. Mijn bron is gemiddeld 6 graden en gaat er met 2 graden weer in.
Hier grote woning, half nieuwbouw dus goed geisoleerd, andere helft oud bouw met matig geisoleerd. Alles voorzien van isolerende (alu) kozijnen + triple glas. Heb overigens geen balansventilatie of WTW, alleen co2 gestuurde ventilatie. Woning is ongeveer 750m3 en 255m2.

[ Voor 7% gewijzigd door x_erik op 22-12-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
x_erik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:21:
Even vergelijken...

zondag 27 kWh
maandag 28 kWh
dinsdag 36 kWh
vandaag tot nu toe 24 kWh

totale verbruik voor de hele woning voor die dagen, dus inclusief wasmachines enzo.
vrijstaand oud huis, compleet nageisoleerd. 180m2 temp. in huis 20 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
zijn jullie de warmtevraag van het huis aan het rapporteren of de elektriciteit dat de warmtepomp gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hier gisteren 15 kWh verbruikt, 75 kWh warmte geproduceerd, dus COP = 5 (alles incl. pompenergie en 2 SWW runs).
Bron in zit rond de 6°C, Bron uit gemiddeld 2°C.
Oud huis uit 1954, vrijstaand, in 2018 compleet gerenoveerd.
Alles is hier heel goed geisoleerd: Rc > 6 m2.K/W, triple glas
Geen WTW of slimme ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
ouhaha schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:27:
zijn jullie de warmtevraag van het huis aan het rapporteren of de elektriciteit dat de warmtepomp gebruikt?
Wat mij betreft het verbruik van de warmtepomp. Wat er aan kWh warmte uitkomt weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bij mij staat de meter vandaag op 48kWh voor het gehele huis (de warmtepomp heeft vandaag echter nog maar 16kWh verbruikt).

In temperatuur is rond de 6 graden, uit is rond de 2 graden. Als het buiten zonnig is wordt de warmtepomp bijna niet gebruikt om het huis te verwarmen. We verwarmen alleen de benedenverdieping en de werkkamer.

PS het verbruik van het huis is hoog omdat de auto aan het opladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
ouhaha schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:27:
Elektriciteit verbruik was ik nieuwsgierig naar. :-)
Vond die van mij nogal hoog....

Warmtevraag ben ik ook nieuwsgierig naar, maar weet niet hoe ik die boven water kan halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 21:21
Aangezien dit een tweakers forum is vroeg ik me af of er iemand hier zelf een verikale bron gemaakt heeft? Ik heb zelf een grondwaterbron gemaakt van 10m diep, maar voor een verticale bron moet je natuurlijk wel een stukje dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
tommy320 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:34:
Aangezien dit een tweakers forum is vroeg ik me af of er iemand hier zelf een verikale bron gemaakt heeft? Ik heb zelf een grondwaterbron gemaakt van 10m diep, maar voor een verticale bron moet je natuurlijk wel een stukje dieper.
indien je vlot en veel grondwater hebt, zou je eventueel een water/water pomp kunnen overwegen?

of een warmtewisselaar met het grondwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@tommy320
Er zijn hier mensen op het forum (o.a. @Femme ) die een of meer horizontale bronnen zelf hebben ontworpen en geplaatst.
Voor een verticale grondbron heb je een vergunning nodig en die moet je laten plaatsen door een gecertificeerd bedrijf. In Noord Brabant is men regelgeving aan het voorbereiden om grondbronnen voor warmtepompen te verbieden.
Een grondbron is een potentieel probleem voor de grondwaterstand en de grondwaterkwaliteit. Dichtbij een drinkwater pompstation krijg je sowieso geen vergunning. Conclusie: dit zelf gaan doen is een no go.
Er zijn daarnaast nog genoeg zaken rondom een warmtepomp die je wel mag tweaken.

[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 22-12-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
vraagje: moet ik me druk maken over het gebruikte koelmiddel in de W/W-warmtepomp?

Er zijn mogelijkheden, veel lijken op R410A te draaien, maar soms heb je alternatieven op R452B of R290 (propaan dat laatste). R32 lijkt ook te bestaan, eerder voor L/W.

De hoeveelheden zijn klein (tegenover een L/L WP), is dat dus een probleem/risico?

En wat is de impact op performantie?

een W/W-WP staat er voor 30 jaar hoop ik... dus wat te doen? zorgen of geen zorgen over hebben bij aankoopkeuze?

Dank U bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ouhaha Het *hoort* er hoe dan ook in te blijven en na afloop afgevoerd te worden.

Propaan kan heter water leveren, maar mag (vanwege z'n brandbaarheid) tot nu toe nog slechts in de kleinere WPs. Qua COP lijkt het nog niet direct beter - let wel: indruk gebaseerd op sample size 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En qua verbruik: yep, alhier is isolatie nog altijd een goed voornemen :P

(Incl. SWW zo'n 180 - 200 kWh thermisch, over de afgelopen 24 uur. De WP tuft daarbij wel braaf door met 10 graden uit de bron.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@ouhaha
Waarschijnlijk ken je deze site:
https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/koudemiddelen/
Daar staat voor alle gangbare koudemiddelen de GWP (global warming potential) uitgedrukt in kg CO2 equivalent. Het is zoals @Gwaihir ook zegt zorg voor een betrouwbare installateur die weet hoe hij hiermee moet omgaan (gecertificeerd voor f-gassen) en dus ook regelmatig hierop wordt gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Gwaihir schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:26:
En qua verbruik: yep, alhier is isolatie nog altijd een goed voornemen :P

(Incl. SWW zo'n 180 - 200 kWh thermisch, over de afgelopen 24 uur. De WP tuft daarbij wel braaf door met 10 graden uit de bron.)
Met thermisch bedoel je neem ik aan het afgegeven vermogen in kWh? Zit dit ingebakken in je WP die je uit leest? Of op een andere manier?!

En welk energie verbruik heb je daarbij? 🙃

• Gwaihir
  • Niet online
x_erik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:21:
Met thermisch bedoel je neem ik aan het afgegeven vermogen in kWh?
Ja, thermisch vermogen (kW) / opbrengst (kWh) is de warmte die een verwarmingstoestel produceert (of wegneemt, in geval van koeling). (WP, CV-ketel, haard, airco, etc.)
Zit dit ingebakken in je WP die je uit leest? Of op een andere manier?!
Ja, de WP heeft daar tellers voor (per maand, per jaar), maar de WP doet het hier niet alleen. En ik log ook wel een en ander alvast, maar dashboard / statistieken staat nog niet hoog op de todo lijst.

WP draaide tussen 4,8 en 6,5kW. Al met al zo'n 125 - 135 kWh. Plus hout in de CV-haard, zo'n 55 - 65kWh.
De WP doet al met al een COP van ruim 6.

D.w.z. hij geeft zelf cijfers van 6.8 tot 7.5 weer, maar dat is alléén de compressor. Een mede tweaker met dezelfde WP én een stroommeter heeft me een indruk gegeven van wat er nog extra aan stroom in gaat.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
x_erik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:21:
[...]

Met thermisch bedoel je neem ik aan het afgegeven vermogen in kWh? Zit dit ingebakken in je WP die je uit leest? Of op een andere manier?!

afgegeven vermogen meet je in W (of kW), niet in kWh, dat is, in deze context, afgegeven energie (bv warmte)

• x_erik
borft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:53:
[...]

afgegeven vermogen meet je in W (of kW), niet in kWh, dat is, in deze context, afgegeven energie (bv warmte)
Duidelijk. Nu er alleen nog achter zien te komen als mijn Nibe S1155 deze waarde bijhoudt - want ik kan dit nergens vinden (ook niet in de modbus registers)..

• ouhaha
je kan waarschijnlijk gemiddelde COP berekenen in kWh afgegeven warmte vs. kWh elektriciteit.

Zoals je dat instantaan kan doen met kW afgegeven warmte vs. kW elektriciteit.

• KC27
  • Niet online
borft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:53:
[...]

Het is per merk/type verschillend. Bij Alpha innotec kun je zowel het geleverde thermische vermogen (in W) als een oplopende tellerstand van de geleverde thermische energie (in kWh) uitlezen. Het elektriciteitsverbruik zul je daar met een zelf te plaatsen meter moeten vaststellen.

• x_erik
Ik begrijp dat je het kunt berekenen, maar dan moet je natuurlijk wel de waarden ergens kunnen meten/uitlezen.

Ik lees via modbus heel veel uit, waaronder het huidige verbruik (in W). Alleen kan nergens vinden wat het afgegeven vermogen/energie is, of ik zit er helemaal naast.

Het zou volgens mij wel moeten kunnen, gezien ik in het typenr EM (NIBE S1155-6 PC EM 3x400V) heb staan en meen ergens gelezen te hebben dat het daarmee moet kunnen... Maar hoe? Als iemand tips heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
Naar aanleiding van de vragen over het verbruik van de wp: hierbij het verbruik van mijn NIbe F1155-06 PC over deze maand. Goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met 220m2 gebruiksoppervlak. Verwarming uit op slaapkamers. Ingestelde temperatuur is 21,5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMs8cYwFBEHp2EmvoWEUb579MBY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ymVfhm2DSRNbov05Z4hCR42n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eduardo M schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:52:
Naar aanleiding van de vragen over het verbruik van de wp: hierbij het verbruik van mijn NIbe F1155-06 PC over deze maand. Goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met 220m2 gebruiksoppervlak. Verwarming uit op slaapkamers. Ingestelde temperatuur is 21,5 graden.
[Afbeelding]
Hee, welke app is dat? Is dat de “Nibe Uplink” of is dat de “myUplink”? Voor mijn S1255 werkt alleen de myUplink en die geeft deze info niet zo helaas.

Ik krijg hier helemaal geen grafieken maar alleen een heel saai en eenvoudig beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBmbNvWf4PCYcq_-GECIDin8dJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1LSVNWHLJ97OC9ZjcDzkoqn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 25-12-2021 16:50 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

x_erik schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:07:
Duidelijk. Nu er alleen nog achter zien te komen als mijn Nibe S1155 deze waarde bijhoudt - want ik kan dit nergens vinden (ook niet in de modbus registers)..
Je kent dit scherm vast wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4pjlN45GjjkybyAI92IV02CNs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHmLyR9CUKrsPl3GvgCmd6vP.jpg?f=fotoalbum_large

Scrol dan naar rechts naar het eennalaatste scherm. Daar staat je opgenomen en afgegeven warmte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42wCni5XRHkiI2N4XPvsUh-MmSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2H9nsciGaSit0NHGa0QYzkp.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen staat hier bij mij dus 68 kWh opgenomen vermogen, maar de tussenmeter van de WP geeft 108 aan. De 40 kWh verschil zullen dan wel het warme water zijn? Maar hoe je díé dan weer uit kan lezen…? 🤷‍♂️

En mijn COP zou nu dus 438/68 = 6,44 zijn, wat me nogal hoog lijkt….
Ik draai nu iets meer dan een week. Maakt dat uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 25-12-2021 17:08 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:48:
Hee, welke app is dat? Is dat de “Nibe Uplink” of is dat de “myUplink”? Voor mijn S1255 werkt alleen de myUplink en die geeft deze info niet zo helaas.
Gokje: Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En hoe kom je dan aan de data? Ik heb die koppeling nog niet gevonden.

Ook heb ik de indruk dat dit bij de Nibe F-serie anders werkt dan bij de S-serie. Misschien dat anderen daarover meer weten?

[ Voor 33% gewijzigd door Hippe Lip op 25-12-2021 17:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
PvdH schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:49:
[...]

Klopt 8 graden uit de bron -> Wp in

Krijg toch het vermoeden dat het lucht is. Nu zie ik inderdaad dat men regelmatig de bronpomp(en) laat draaien zonder compressor in bedrijf om zodoende de bron lekker rond te laten pompen en evt luchtbellen te verplaatsen naar de ontluchtingspijpen. Even afkloppen. Hij draait nu al weer een hele tijd zonder storing. Nadeel is dat je niet zo makkelijk deze warmtepompen uit kan lezen. Ik heb ooit eens gelezen dat er iemand iets had gemaakt hier op het forum.
Toch nog steeds soms uitval. Wat opviel is dat op de leiding richting de bron 2 pompen zitten achter elkaar. De eerste na de wisselaar leek met dat deze het koudste moet zijn, de tweede ook koud. Voelen aan de pompen en de onderste van de 2 en dus eerste in lijn na wisselaar was warm(ig). Schroef/bout er uitgedraaid en draait soms en soms niet. Bovenste koude pomp draait wel gewoon. Ik denk dat de eerste pomp dus kapot is en hierdoor de flow op de retour naar de bron stokt het het geheel in storing gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wz_i89lKxVkX1N7fokfy0T-jCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Mgo2oDmiqt2F71xGgE21Nib.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste pomp rechts is de “warmere” van de 2. De bovenste rechts zit direct op de pomp er onder en aan de bovenzijde op de leiding richting de bron.

Goede verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Twee pompen gewoon na elkaar, zonder een T-stuk ertussen? Of lees ik niet goed?
Anders lijkt me dat toch een vreemde constructie… 🤷‍♂️

En dat die tweede pomp niet goed loopt kan nog steeds betekenen dat je lucht in je leiding hebt of dat de druk niet voldoende is. Die pompen zijn watergesmeerd en bij onvoldoende smering (lees: onvoldoende water) smeert-ie niet goed en loopt-ie dus ook niet goed.
Heb je ergens een drukmeter in je broncircuit zitten? Zal wel, anders weet je niet wanneer je moet bijvullen!

Goede verklaring?

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 26-12-2021 00:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
Zitten inderdaad gewoon achter elkaar zonder t stuk. Druk op de bron is goed 1.8bar. Totdat ik begin te schroeven dan zakt deze. Onderste pomp doet ook dit bij het verwijderen van de schroef. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKS7-er_D_glmwUhUmlZjjYsqsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQu7cOO7VVEoza7TYRWK8PD3.jpg?f=fotoalbum_large

Foto’s van de pompen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCPAFtA9tUmdxogfqE2nSObAuLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVS1JiMpwYpcIBCw550V7LHn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7Kr-DEsVfHeTPKFn5Z22Iua0HY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3gtnKw79aqVdsxToaeUENUO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXx-g3tYs8B9k1YeeB2rc4wHpKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWAbHUa4tqEXhKGodNybkath.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door PvdH op 26-12-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Lijkt niet op Home Assistant, ook niet op Homey. Dus ik denk een ander, maar in ieder geval niet met een Nibe App. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:48:
[...]

Ik krijg hier helemaal geen grafieken maar alleen een heel saai en eenvoudig beeld:
[Afbeelding]
Ik lees mijn S-Serie d.m.v. Modbus uit, daarin zijn alle waarden te vinden. Ook huidige verbruik (input register 2166).
Ik gebruik de Nibe Uplink App eigenlijk helemaal niet. Soms de Pro variant om instellingen vanaf telefoon te kunnen veranderen. :-)

Via Home Assistant en Modbus heb ik zoiets als onderstaand in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrulmFzsYT95y47Pa6IIlCnM5IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21oz2Clr3ix15q5m4aFc8eW8.jpg?f=fotoalbum_large
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:05:
[...]

Dit scherm ken ik zeker. Ik geloof niet zo in deze waarden - voornamelijk het verbruikte vermogen. Want naar mijn mening klopt die van geen kant. Zie die van mij hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uncq5mYaUPRd0dsjO2Qr6kTMdDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PDzVzup4PkKJ7RoZzpGWjpo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige verbruik ligt echter vele malen hoger.

[ Voor 17% gewijzigd door x_erik op 26-12-2021 09:44 . Reden: lay-out ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
N.a.v energie verbruik:
Na het lezen van het energie verbruik van sommige hier, ben ik toch maar eens wat verder gaan zoeken waarom mijn S1155 zo heel veel meer energie verbruik. Ik kan een aantal zaken niet verklaren, wellicht dat jullie kunnen helpen..

Ik zie namelijk dat het maken van 50~65 graden water voor de boiler minder stroom verbruikt, dan het maken van 30~35 graden water voor de vloerverwarming.

Een aantal gegevens wanneer de boiler wordt verwarmt (dus 50~65 graden wordt gemaakt) - energie verbruik is rond de 1400 W, compressor frequentie 64Hz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rw-wEKJY2GEDgYLFlidw1uG9-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gCnZSGf6nX6zO7zwadANVye.jpg?f=fotoalbum_large

Compressor details (geen rare dingen volgens mij?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg0lOPL_6pOsfCaKh5Bta2rwsMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCQPot4yz4k1uz6n0ROwg0N0.jpg?f=fotoalbum_large

Circuatiepomp details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZTbT-mbNSsEDL8lTjC5a285PEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54vpIaHynM6KI3uRsY6ugu7W.jpg?f=fotoalbum_large

Een dan nu wanneer de vloerverwarming aan de beurt is (dus 28~35 graden), 2400 W, compressor frequentie op de max van de WP, 117Hz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMp-PLH_CdhnkeB5qee-m1izFCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3KVIMwYpdTKC7VQCbZes2H3.jpg?f=fotoalbum_large

Compressor details (geen rare dingen volgens mij?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpZ6tP87ZO7iM7JKArYq2kSb0YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHcwyAFeNxkyOn28357ce6x4.jpg?f=fotoalbum_large

Circulatiepomp details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1q1DyHCU7-0qFSTJdwltJBLTcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiCdMfxGQIUWWsTqDjjXi2l9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij zelf opvalt is natuurlijk het water dat door de pomp wordt gecirculeerd 9.8 l/m vs 27 l/m, maar is dit dan ook gelijk de reden dat hij zo hard moet werken om het water op 35 graden te krijgen?

Of is de woning gewoon te groot voor de WP?

p.s. woning is goed geisoleerd, 255 m2, waarvan een groot deel zonder verdiepingsvloer (vide's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:05:
[...]

Scrol dan naar rechts naar het eennalaatste scherm. Daar staat je opgenomen en afgegeven warmte:

Alleen staat hier bij mij dus 68 kWh opgenomen vermogen, maar de tussenmeter van de WP geeft 108 aan. De 40 kWh verschil zullen dan wel het warme water zijn? Maar hoe je díé dan weer uit kan lezen…? 🤷‍♂️

En mijn COP zou nu dus 438/68 = 6,44 zijn, wat me nogal hoog lijkt….
Ik draai nu iets meer dan een week. Maakt dat uit?
Ik heb dit eens nagerekend. Dit is bij mij alleen het warm water opgenomen vermogen - 203kWh (dus geen verwarming). Had het eerlijk gezegd andersom verwacht.... Dus mijn COP op warm water is 5.2, volgens mij een uitstekende waarde...

Je kunt dit ook narekenen via My Uplink > Menu > 3.1.12 Hierin staan de verbruiken - moet je alleen wel weten wat het begin december was... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Nu online
met betrekking tot verbruik, hier is het voor de laatste dagen:
21-Dec 38.6 kWh
22-Dec 42.5 kWh
23-Dec 41.2 kWh

~150m2 oppervlak. (al de verdiepingen vloerverwarming, die ik nu (tijdelijk) ook alle 3 verwarm)

Stiebel Eltron WPC10-Cool (bj: 2007) (aan, uit, 10kW). Met "oplaadbaar" buffervat (i.e., warmtepomp warmt water op in buffer, slaat af, dan gebruik je dat water om rond te circuleren in huis, als retour in buffervat te laag is slaat warmtepomp weer aan. Lijkt me niet helemaal optimaal aangesloten)

Vraag me wel eens af of het de moeite waard is om een nieuwe modulerende WP te laten plaatsen. Denk alleen dat dat financieel niet uit kan. Alhoewel, als je nagaat dat een compressor wel weer eens vervangen moet worden, evenals de anode (en I guess cathode), en het een oude warmtepomp betreft..en dat er maar weinig installateurs zijn die Stiebel ELtron onderhouden...misschien kan het wel uit...). Alleen denk ik niet zo 1-2-3 te berekenen

[ Voor 4% gewijzigd door Yaldair op 26-12-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@x_erik Je totale verbruik ligt dus op 'vele malen' je verbruik voor SWW? Ok, da's dan al met al niet zo vreemd.

Verder lijkt het verschil tussen de rapportage van de WP en de elektriciteitsmeter zo'n 80 - 240W. Net als mijn Ecoforest, lijkt dus ook jouw WP puur het verbruik van de compressor te rapporteren, niet van pompen en elektronica.

Wellicht wordt dat nog niets nauwkeuriger als je de temperatuursensoren kunt kalibreren; op een delta-T van zo'n 3 tot 5 graden, is een afwijking van 0,1 graad per sensor immers al best een merkbaar percentage. Ik heb ze 0,1 en 0,2 gecorrigeerd, allebei 'ten nadele' van de verwarming. (D.w.z. hij moet nu dus méér warmte leveren om dezelfde hoeveelheid warmte op de tellers te krijgen.) Ik gebruikte hiervoor de temperatuursensoren elders in de installatie en vooral ook de zichtbare metingen terwijl alleen de pomp draaide. (Als de WP al geruime tijd alleen circuleert om de kijken of de compressor weer aan moet slaan, maar 'in' en 'uit' niet dezelfde waarde geven, dan valt er iets te kaliberen :).)

Voor het maken van SWW staat de WP doorgaans afgesteld op (of een flink stuk richting) optimale COP, niet op maximaal tempo. Vandaar dus inderdaad minder vermogen tijdens de SWW run.

Het was wel flink koud afgelopen nacht, zeker met het windje erbij. Maar toch.. het doet wel afvragen wat er nog méér aan verwarming beschikbaar is. Wellicht is je installatie ontworpen om bij nog net wat kouder weer het alléén met hulp van een elektrisch bijverwarmingselement te redden? Als dat al best regelmatig wat doet, zou dat ook een onverwacht hoog verbruik verklaren. Maar alvorens die conclusie te trekken: draait hij echt vaak op max? Keek je wellicht vrij kort na die SWW run en had de verwarming simpelweg een stuk inhaalwerk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yaldair schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:33:
Vraag me wel eens af of het de moeite waard is om een nieuwe modulerende WP te laten plaatsen. Denk alleen dat dat financieel niet uit kan. Alhoewel, als je nagaat dat een compressor wel weer eens vervangen moet worden,
Hij gaat inderdaad vanzelf een keer kapot. Of 't echt uit kan dat voor te zijn? Misschien wel, waarschijnlijker niet, is mijn eerste gok. Een flink stuk van de kostenbesparing is nl. het niet hoeven plaatsen van een (fors) buffervat. Maar dat staat er toch al..

Wil je 't weten, probeer dan de SCOP eens goed vast te stellen.
evenals de anode (en I guess cathode)
Een buffervat bevat CV-water, geen telkens vers SWW water. Het heeft dus geen opofferingsanode nodig. Wellicht bedoel je die van je SWW vat? (Dat heb je nog los, lijkt me?)

Het doel van kathodische bescherming is zo'n vat te beschermen door er een kathode van te maken. De kathode hoop je dus juist NIET te hoeven vervangen :).
en dat er maar weinig installateurs zijn die Stiebel ELtron onderhouden
Hoe bedoel je? Welk onderhoud vindt er plaats dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Nu online
@Gwaihir Ja, moet eens kijken of ik dat kan vaststellen, maar lijkt me nog wel lastig. De warmtepomp zelf meet niks van verbruik o.i.d., noch warmteafgifte. Eigenlijk meet hij bar weinig hehe. Ga er nu ook niet snel zelf een kWh meter tussen zetten of een kamstrup. Ja is van de SWW vat, die zit in de unit ingebouwd.

Onderhoud is nu eens per twee jaar even kijken of alles nog goed is. Volgens mij voornamelijk met IR thermometertje alles nalopen, en kijken of het (koudemiddel?) gas nog gas is volgens mij. En dan als er iets kapot is dat fixen/vervangen (laatst bijvoorbeeld was de bron-pomp kapot). Na zo'n 13 a 14jaar gaan dingen toch wel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Gwaihir schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:59:
@x_erik Je totale verbruik ligt dus op 'vele malen' je verbruik voor SWW? Ok, da's dan al met al niet zo vreemd.

Verder lijkt het verschil tussen de rapportage van de WP en de elektriciteitsmeter zo'n 80 - 240W. Net als mijn Ecoforest, lijkt dus ook jouw WP puur het verbruik van de compressor te rapporteren, niet van pompen en elektronica.

Wellicht wordt dat nog niets nauwkeuriger als je de temperatuursensoren kunt kalibreren; op een delta-T van zo'n 3 tot 5 graden, is een afwijking van 0,1 graad per sensor immers al best een merkbaar percentage. Ik heb ze 0,1 en 0,2 gecorrigeerd, allebei 'ten nadele' van de verwarming. (D.w.z. hij moet nu dus méér warmte leveren om dezelfde hoeveelheid warmte op de tellers te krijgen.) Ik gebruikte hiervoor de temperatuursensoren elders in de installatie en vooral ook de zichtbare metingen terwijl alleen de pomp draaide. (Als de WP al geruime tijd alleen circuleert om de kijken of de compressor weer aan moet slaan, maar 'in' en 'uit' niet dezelfde waarde geven, dan valt er iets te kaliberen :).)
Dat klopt, het verbruik dat je ziet in een van de screenshots (Uplink app - compressor details) is puur de compressor inderdaad. De waarde die ik uitlees is altijd iets meer, dus ik ga er even gemakshalve vanuit dat dat incl. pompen e.d. is.

Klopt ook dat verbruik voor verwarmen vele malen hoger is dan voor SWW. Het totaal verbruik van december tot nu toe is ongeveer 780 kWh, waarvan 203 kWh voor SWW en dus zo'n 580 kWh voor verwarmen... Het lijkt mij veel, maar ik kan natuurlijk helemaal mis zijn - is voor mij ook de eerste WP, en ook het eerste jaar (in maart dit jaar geinstalleerd)...

btw; sensoren kalibreren... Hoe krijg ik dat eventueel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
x_erik schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:08:
Het totaal verbruik van december tot nu toe is ongeveer 780 kWh, waarvan 203 kWh voor SWW en dus zo'n 580 kWh voor verwarmen... Het lijkt mij veel, maar ik kan natuurlijk helemaal mis zijn - is voor mij ook de eerste WP, en ook het eerste jaar (in maart dit jaar geinstalleerd)...
Sla ik een slag naar wat dat thermisch betekent (als 't allemaal via de compressor loopt), dan zit je vergelijkbaar aan ons huis alhier. Qua grootte klopt dat aardig - hier pakweg 10% groter - en ook hier kan warmte redelijk vrij naar boven, maar goed geïsoleerd acht ik het hier echt (nog) niet.

Dus.. probeer allereerst te loggen wat je elektrisch element doet.
btw; sensoren kalibreren... Hoe krijg ik dat eventueel gedaan?
Kijk allereerst in die Pro app of je er instellingen voor kunt vinden. Zo ja, dan dit:
Gwaihir schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:59:
Als de WP al geruime tijd alleen circuleert om de kijken of de compressor weer aan moet slaan, maar 'in' en 'uit' niet dezelfde waarde geven, dan valt er iets te kaliberen :).
In het tussenseizoen kun je 'm dat zien doen. En water wat alleen maar langs komt (bij al afgekoelde compressor) gaat er gelijk uit als in, right?

Je hebt dan, wil je 't netjes doen, alleen nog (een) andere meting(en) nodig om vast te stellen welke sensor fout zit (of beiden). Dat zou je bijv. met een IR thermometer kunnen doen, als je een stukje isolatie opzij kunt houden.

Maar op zich maakt dat voor de opbrengstrapportage niet uit, als beide evenveel te hoog of laag zitten, want dat (en de belangrijkste regelingen) gaat puur over delta-T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yaldair schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:21:
@Gwaihir Ja, moet eens kijken of ik dat kan vaststellen, maar lijkt me nog wel lastig. De warmtepomp zelf meet niks van verbruik o.i.d., noch warmteafgifte. Eigenlijk meet hij bar weinig hehe. Ga er nu ook niet snel zelf een kWh meter tussen zetten of een kamstrup.
Documentatie over het apparaat (bijv. op 't energielabel)? Je hebt verder geen aanleiding te vermoeden dat hij z'n eigen specs inmiddels aan z'n laars lapt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Ik krijg het weer niet voor mekaar om de wp fatsoenlijk te laten draaien (AI wzsv92). Op de stooklijn is de maximale retourtemperatuur 26c, en hij flikt het steeds hier overheen te gaan. Alsof Alpha home (de app, het smart gedeelte) dit overruled. Dan gaat hij een half uur op 120hz draaien en daarna weer op 40.
Kan je ergens de max aanvoer instellen? In de luxtronic zit wel die optie maar dan zal er ook geen sww meer gemaakt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Gwaihir schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:43:
[...]

Dus.. probeer allereerst te loggen wat je elektrisch element doet.
Die is gelukkig niet zo lastig... 😁 Dat wordt netjes bijgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HraYhAbS4JmjwCGhXSO__Mi_VKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yj15zu9X8c7W9oxrCyjuhu8x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
x_erik schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:36:
[...]

Lijkt niet op Home Assistant, ook niet op Homey. Dus ik denk een ander, maar in ieder geval niet met een Nibe App. :-)
Hoeveel vermogen heeft je warmtepomp? Als het zo koud is en hij moet mega veel water van 35 graden maken voor een enorm oppervlak vloerverwarming, dan is het niet zo gek dat de compressor naar 117hz gaat. Zeker als het bijvoorbeeld maar een 6kw warmtepomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
fishman schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:16:
[...]

Hoeveel vermogen heeft je warmtepomp? Als het zo koud is en hij moet mega veel water van 35 graden maken voor een enorm oppervlak vloerverwarming, dan is het niet zo gek dat de compressor naar 117hz gaat. Zeker als het bijvoorbeeld maar een 6kw warmtepomp is.
Volgens de EU regelgeving (of NL, dar weet ik eigenlijk niet - iets met geluid geloof ik) een 6KW pomp. Maar zodra je de standaard frequentie blokkade er af haalt (90-118Hz) dan een 8KW pomp. Ik heb de blokkade er van af, dus een 8KW pomp.

Voor de volledigheid, het is een: Nibe S1155-6 PC EM 3x 400v.

[ Voor 4% gewijzigd door x_erik op 26-12-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
x_erik schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:37:
[...]

Volgens de EU regelgeving (of NL, dar weet ik eigenlijk niet - iets met geluid geloof ik) een 6KW pomp. Maar zodra je de standaard frequentie blokkade er af haalt (90-118Hz) dan een 8KW pomp. Ik heb de blokkade er van af, dus een 8KW pomp.

Voor de volledigheid, het is een: Nibe S1155-6 PC EM 3x 400v.
Mijn pomp heeft 1 letter verschil, ik heb de voorloper, de F1155. En ik heb ook de blokkade eraf gehaald, dus nu ook een 8kw. Ik heb ongeveer 180m2 in een jaren 60 huis, wat wel goed is nageisoleerd. Ik heb de pomp dit jaar nog niet boven de 100hz gezien. Vorig jaar wel in die koude ijs/sneeuw week.

Hoeveel M2 vloeroppervlak heb je? En nieuwbouw of bestaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
fishman schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:02:
[...]

Mijn pomp heeft 1 letter verschil, ik heb de voorloper, de F1155. En ik heb ook de blokkade eraf gehaald, dus nu ook een 8kw. Ik heb ongeveer 180m2 in een jaren 60 huis, wat wel goed is nageisoleerd. Ik heb de pomp dit jaar nog niet boven de 100hz gezien. Vorig jaar wel in die koude ijs/sneeuw week.

Hoeveel M2 vloeroppervlak heb je? En nieuwbouw of bestaand?
Het is oud en nieuwbouw. Oudbouw (1910) na geïsoleerd. Nieuwbouw (HSB) alles RC7, behalve betonvloer RC4,5.

Vierkante meters uit m'n hoofd:
Nieuwbouw is denk ik ongeveer een 120m2 begane vloer, waarvan dan een 70/80m2 vides (dus geen plafond). Gaat om totaal (oudbouw + nieuwbouw), over ongeveer 200m2 begane grond met vloerverwarming. Verdiepingsvloeren geen verwarming van de wp, maar elektrisch bij verwarmen als dat nodig is.

Ingestelde temperatuur = 21 graden.

Bijna geen deuren, dus alles staat met elkaar in verbinding. 🙂
Pagina: 1 ... 43 ... 112 Laatste