Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 44 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:11
x_erik schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:12:
[...]

Het is oud en nieuwbouw. Oudbouw volledige na geïsoleerd. Nieuwbouw (HSB) alles RC7, behalve betonvloer RC4,5.

Vierkante meters uit m'n hoofd:
Nieuwbouw is denk ik ongeveer een 150m2 begane vloer, waarvan dan een 70/80m2 vides (dus geen plafond). Gaat om totaal (oudbouw + nieuwbouw), over ongeveer 230m2 begane grond met vloerverwarming. Verdiepingsvloeren geen verwarming van de wp, maar elektrisch bij verwarmen als dat nodig is.

Ingestelde temperatuur = 21 graden.

Bijna geen deuren, dus alles staat met elkaar in verbinding. 🙂
In dat geval verbaasd het me niet dat je pomp bij deze buiten temperatuur op vol vermogen moet draaien. En het hoge stroomverbruik is dan ook niet vreemd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-01 17:58
fishman schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:25:
[...]

In dat geval verbaasd het me niet dat je pomp bij deze buiten temperatuur op vol vermogen moet draaien. En het hoge stroomverbruik is dan ook niet vreemd lijkt me.
Dankjewel, goed om te weten. Dan ga ik me er iig minder zorgen om maken... _/-\o_

Ga ik me a.s periode maar verdipen hoe ik eventueel 't uitgaande thermisch vermogen kan gaan meten/berekenen. 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
x_erik schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:35:
[...]

Dankjewel, goed om te weten. Dan ga ik me er iig minder zorgen om maken... _/-\o_

Ga ik me a.s periode maar verdipen hoe ik eventueel 't uitgaande thermisch vermogen kan gaan meten/berekenen. 🤓
Ik zie nu trouwens ook een piek naar vol vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUi8VoM4II8nDSAA5yHHK4S95lM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6CxB4QNHb3wB5NMucDFjZEaU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Check! Deze kabbelt nu rustig door op zo'n 35Hz.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUTkFD5k834H_821ZSpuaLORaKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vxQSlYw4WIjWnFv1sP3PXBNQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
x_erik schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:49:
Check! Deze kabbelt nu rustig door op zo'n 35Hz.. [Afbeelding]
Welke cards gebruik je in Home assistant voor deze weergave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x_erik
fishman schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:59:
[...]

Welke cards gebruik je in Home assistant voor deze weergave?
een horizontale stack binnen een verticale stack, en dan de grafieken op basis van
code:
1
 custom:mini-graph-card

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:48:
[...]

Hee, welke app is dat? Is dat de “Nibe Uplink” of is dat de “myUplink”? Voor mijn S1255 werkt alleen de myUplink en die geeft deze info niet zo helaas.

Ik krijg hier helemaal geen grafieken maar alleen een heel saai en eenvoudig beeld:
[Afbeelding]
Grafiek komt uit de CEMM, ik heb een aparte kwh meter op de groep van mijn warmtepomp geplaatst die ik met de CEMM uitlees. De slimme meter en de zonnepanelen lees ik ook uit met de CEMM, waardoor ik een compleet beeld heb van mijn energieverbruik. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
Eduardo M schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:45:
[...]

Grafiek komt uit de CEMM, ik heb een aparte kwh meter op de groep van mijn warmtepomp geplaatst die ik met de CEMM uitlees. De slimme meter en de zonnepanelen lees ik ook uit met de CEMM, waardoor ik een compleet beeld heb van mijn energieverbruik. Werkt prima.
Hier de grafiekieken van vandaag, rond 6 uur een SWS run en om 7 uur de elektrische radiotor op de badkamer die aanslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVthturmNO_BySFQzi3aN7Afoy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBdJAO69VOkFQrqulcIWDvtz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9RBGTYQisinpG9RBS8aFCoNek4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KcHZVgByygORTrdMZ1vYfQg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znUOVPZVPffErjlDQDm6JlgBvMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aj3OepkXw24L69NLoE9Qg5Un.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETWa-nkUB-33EsWDc-9NFKKuVds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQZjaGXmhnBCVQYGnFlySFaa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Eduardo M op 27-12-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Vaevictis_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:16:
[...]

Hier ook op 26 aanvoer temperatuur bij -20. Ik heb hysterese op 1K gezet, bij 0,5K ging het te veel pendelen en bij 4K ging het te laat aan en te laat uit. Stooklijn verschuiving op -1.0[Afbeelding]

Je kunt ook de nadraai tijd instellen dat helpt wellicht ook tegen de klachten? Bij mij heb ik zonder Alpha Home maar met RBE in de woonkamer en naregeling juist de nadraai tijd verhoogd omdat dan ook de zolder warmer kan worden. De woonkamer is relatief snel warm omdat deze ook een thermische buffer is maar de rest van het huis niet.
Welke instelling is die nadraaitijd? Ik zit met zelfde situatie als jouw, woonkamer is thermische buffer zolder is ijskoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@x_erik Hij verwarmt dus inderdaad elektrisch bij. En verbazen doet me dat ook niet, gegeven wat je beschrijft aan warmtepomp vs. huis. Maar of dat nou echt een slechte ontwerpkeuze is geweest en tot een enorme rekening gaat leiden.. op zich is die 85kWh uur elektrisch bijverwarmen natuurlijk niet niets, maar ook verre van wereldschokkend.

Ik denk dat het vooral je gevoel ondermijnt voor wat het jaarverbruik zal zijn. De 'standaard' verdeling van ca. 15% van je verbruik voor warmte in December gaat zo niet meer op (vuistregel voor aardgas), omdat in bijverwarm-perioden een extra hoge verbruikspiek ontstaat.

(Even de legionellarun over de drempel helpen met het elektrisch element (o.i.d.), is waarschijnlijk gewoon een slimme zet van het apparaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
Gwaihir schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:21:
@x_erik Hij verwarmt dus inderdaad elektrisch bij. En verbazen doet me dat ook niet, gegeven wat je beschrijft aan warmtepomp vs. huis. Maar of dat nou echt een slechte ontwerpkeuze is geweest en tot een enorme rekening gaat leiden.. op zich is die 85kWh uur elektrisch bijverwarmen natuurlijk niet niets, maar ook verre van wereldschokkend.

Ik denk dat het vooral je gevoel ondermijnt voor wat het jaarverbruik zal zijn. De 'standaard' verdeling van ca. 15% van je verbruik voor warmte in December gaat zo niet meer op (vuistregel voor aardgas), omdat in bijverwarm-perioden een extra hoge verbruikspiek ontstaat.

(Even de legionellarun over de drempel helpen met het elektrisch element (o.i.d.), is waarschijnlijk gewoon een slimme zet van het apparaat.)
Als een warmtepomp in de basis moet bijverwarmen met het elektrisch element dan lijkt mij dat het vermogen van de warmtepomp niet voldoende is in relatie tot de warmtevraag van het huis. Bij mij (wel een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwhuis) staat het elektrisch element standaard geblokkeerd voor verwarming. Deze springt alleen even bij met de wekelijkse anti legionella run, hetgeen prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
wat is jullie gevoel voor een boring 2x 85m, grond-water WP, in een regio 65m boven de zeespiegel, voor iets minder dan 10.000kWh/jaar warmtevraag?

WP is groteorde 7-8kW.

Mijn gevoel is dat je dan sowieso in de grondwaterlaag zit, en dus indien er wat stroming is, je een onuitputtelijke bron hebt. Is dat correct?

ongeveer 7800eur voor de boring, geen idee of dat een correcte prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ouhaha schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:49:
wat is jullie gevoel voor een boring 2x 85m, grond-water WP, in een regio 65m boven de zeespiegel, voor iets minder dan 10.000kWh/jaar warmtevraag?

WP is groteorde 7-8kW.

Mijn gevoel is dat je dan sowieso in de grondwaterlaag zit, en dus indien er wat stroming is, je een onuitputtelijke bron hebt. Is dat correct?

ongeveer 7800eur voor de boring, geen idee of dat een correcte prijs is.
Grondwaterstand en zeespiegelniveau zijn niet zomaar (ongeveer) gelijk. Die kunnen behoorlijk verschillen en daaraan kun je dus nix afleiden.

Of jouw 2x 85 meter voldoende is hangt onder andere af van de grondlagen. Is dat veel klei, dan ga je er veel minder capaciteit uithalen dan pure zandgrond.
Zit je in stromend grondwater dan is de capaciteit weer iets groter dan stilstaand grondwater.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Gwaihir schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:21:

Helder. Was voornamelijk m'n gevoel dat er veel verbruik was/is, maar dat valt ivm de te verwarmen ruimten redelijk mee. Daarnaast realiseerde ik me gisteren dat bijvoorbeeld buitenom alles nog goed aangevuld moet (lees ~1 meter), waardoor de kou ook wat sneller onder de betonvloer trekt denk ik.

Volgens mij springt het elektrisch element niet bij voor de de legionella run, doet ie zonder - maar zal dat eens in de gaten houden...

Nogmaals dank voor de info, vaak nuttiger dan de installateur kan geven. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
volgens deze kaart zit ik op de rand tussen "matig" en "weinig" gevoelig voor grondwaterstroming.

link: https://www.geopunt.be/ka...20gebieden%27%7D%5D%7D%5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Eduardo M schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:19:
[...]

Als een warmtepomp in de basis moet bijverwarmen met het elektrisch element dan lijkt mij dat het vermogen van de warmtepomp niet voldoende is in relatie tot de warmtevraag van het huis. Bij mij (wel een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwhuis) staat het elektrisch element standaard geblokkeerd voor verwarming. Deze springt alleen even bij met de wekelijkse anti legionella run, hetgeen prima is.
Volgend winter dan maar wat meer op de houtkachel stoken. 😵 Wordt in januari afgemonteerd. Ga er van uit dat dat ook scheelt. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
volgens deze website van de Vlaamse overheid: https://www.dov.vlaandere...73-404d-9905-4ca5f35468ae

als je dan een "virtuele boring" doet (boortool bovenaan op mijn locatie) krijg je het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKxBJPwGOOL9oBXNejN3UTbUwJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PguakIjA78jorSWUBCB2HPMT.png?f=fotoalbum_large

Als je ook nog wat gegevens over grondwaterpeil zoekt (boorpunten in de regio genoeg), ligt het grondwaterpeil typisch rond 45-47m boven zeespiegel (mTAW). Mijn huis zit op 70mTAW.

2 boringen van 85m geven dus 25m door droog, dan 60m in het grondwater.

De "rode" laag in het prentje van 47.6m dikte, heeft de onderste 30m in het grondwater, en ook een hoge hydraulische geleidbaarheid. Dat zeg natuurlijk weinig over effectieve stroming, maar het kan wel.

de laag eronder is een aquitard (houd water tegen). Daaronder zit nog een aquifer, waar ik nog een 20m in zou zitten (70 - 85 = -15mTAW).

Dat lijkt me vrij ideaal om warmte uit te trekken. Of ben ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ouhaha Dat lijkt mij ook gunstig klinken. Maar ja, ik ben geen deskundige op dat gebied... 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eduardo M schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:19:
In de basis = überhaupt, voor jou?

Ik hang die leer ook wel zo'n beetje aan - mijn WP heeft geen elektrisch element - maar zelfs voor W/W waterpompen denkt niet ieder ontwerper / installateur zo. En bij L/W wordt het doornormaal gevonden 20% van de jaarlijkse warmtebehoefte COP 1 elektrisch te doen. (Wel afgespiegeld als '97% van jaar staat 't element uit'.)

Maar als je toch ook een houtkachel in de strijd gooit op die dagen :).

@x_erik Van de thermische opbrengst liet je de totaalteller al zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Even een heel andere vraag. Mijn Nibe S1255 staat begrenst op 70 Hz. Prima voor mij, hoewel dat wel wat 'geluid' in huis geeft.

Nu hebben we weinig vraag naar warm water: alleen badkamer, we zijn meestal met z'n tweetjes en douchen nogal kort. Maar als de boiler bijgewerkt wordt, dan toert de WP op naar 70 Hz.

Wat gebeurt er als ik de begrenzing naar beneden trek en maximeer op 50 Hz om het geluid te temperen?
a) de WP haalt het niet meer om de boiler op temperatuur te krijgen.
b) het duurt langer om de boiler weer op temperatuur te krijgen maar ik bespaar er wel energie mee.
c) het duurt langer om de boiler weer op temperatuur te krijgen en maar het kost uiteindelijk net zoveel energie.

Iemand die hier antwoord op kan geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 27-12-2021 17:56 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
@Hippe Lip ik denk b) maar geen al te groot verschil. Meer tijd geven om warmte uit te wisselen is typisch wat beter voor een warmtewisselaar (2 grote onderdelen van een WP). Maar je hebt al een begrenzing, dus... Te laag is ook niet goed (wss wegen dan alle pompen, ook van de bron, teveel door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
@Hippe Lip ik vraag me ook af of de compressor dan de aanvoer temperatuur hoog genoeg kan krijgen (sowieso niet voor legionella run).

Dit haal ik uit het volgende van de installatie handleiding (wel van s1155, maar compressors zijn gelijk volgens mij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIrHH3Ycy4dq2U6uC4iECWA-YSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb95BGW5ZE8rs8p09s493hOT.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat ik te weinig verstand heb can compressoren om dat goed te bepalen. 😁

En kan dan overigens wel de woning warm krijgen? Op 50Hz maak je van een 6kW wp een 4~5 kW wp.

Alles afhankelijk van je bron temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNus2KzY-Q1EStFRz5xCZbNqnBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lMrv294YobPQbZoE133cJ5k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door x_erik op 27-12-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
@x_erik de eerste graphiek geeft een relatie tussen bron/afgifte temperatuur, geen link met compressorfrequentie.

dat het vermogen daalt met langere frequentie was logisch, maar vermogen is niet hetzelfde als temperatuur.

Bij EcoForest krijg je COP vs. frequentie. En daar zie je een iets hogere COP voor 55C aanvoer, bij 40% van de frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtLMRVKRl6IYfK6I9WPuUQ6BLIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hMrnhXRjsiQOzU1OEb4lRxnw.png?f=user_large

bron: https://ecoforest.com/wp-...DS_ecoGEO_EN_v2020_02.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door ouhaha op 27-12-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
ouhaha schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:42:
@x_erik de eerste graphiek geeft een relatie tussen bron/afgifte temperatuur, geen link met compressorfrequentie.
Check. Aldoende leert men! 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

x_erik schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:18:
[...]
Dit haal ik uit het volgende van de installatie handleiding (wel van s1155, maar compressors zijn gelijk volgens mij):
De S1155 en 1255 zijn volkomen identiek op de boiler na. De 1155 heeft een externe (of geen) boiler, de 1255 heeft de (200 liter) boiler ingebouwd.
ouhaha schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:42:
Bij EcoForest krijg je COP vs. frequentie. En daar zie je een iets hogere COP voor 55C aanvoer, bij 40% van de frequentie.

[Afbeelding]
Kijk, dat is leuke info. Dank je wel. Zal voor de Nibe niet echt anders zijn, verwacht ik.

Dat tweede plaatje laat idd zien dat het om marginale verbetering van de COP gaat. Daar hoef je het dus niet voor te doen.
Als het gaat om het geluid in de nachtelijke uren, dan kan ik die boiler beter 's nachts uitzetten, al moet ik dan nog wel ff zoeken waar je dat instelt. Zal vast wel ergens zitten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x_erik
Als het gaat om het geluid in de nachtelijke uren, dan kan ik die boiler beter 's nachts uitzetten, al moet ik dan nog wel ff zoeken waar je dat instelt. Zal vast wel ergens zitten.
De S-Serie kan programma's draaien, volgens mij kun je daar boiler verwarmen uitzetten en ook een frequentie blokken op gezette tijden. Heb zelf de programmeer functie (nog) niet gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door x_erik op 27-12-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Hippe Lip schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:55:
Even een heel andere vraag. Mijn Nibe S1255 staat begrenst op 70 Hz. Prima voor mij, hoewel dat wel wat 'geluid' in huis geeft.

Nu hebben we weinig vraag naar warm water: alleen badkamer, we zijn meestal met z'n tweetjes en douchen nogal kort. Maar als de boiler bijgewerkt wordt, dan toert de WP op naar 70 Hz.

Wat gebeurt er als ik de begrenzing naar beneden trek en maximeer op 50 Hz om het geluid te temperen?
a) de WP haalt het niet meer om de boiler op temperatuur te krijgen.
b) het duurt langer om de boiler weer op temperatuur te krijgen maar ik bespaar er wel energie mee.
c) het duurt langer om de boiler weer op temperatuur te krijgen en maar het kost uiteindelijk net zoveel energie.

Iemand die hier antwoord op kan geven?
Als mijn Nibe F1155 warm water maakt draait ie ook op ongeveer 70 Hz, maar dat geeft slechts een lichte brom van de warmtepomp, niet zodanig storend dat ik dat terug zou willen schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eduardo M schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:30:
Als mijn Nibe F1155 warm water maakt draait ie ook op ongeveer 70 Hz, maar dat geeft slechts een lichte brom van de warmtepomp, niet zodanig storend dat ik dat terug zou willen schroeven.
De ruimte waar de Nibe staat grenst aan een slaapkamer. Beide zitten aan de dezelfde kant van het dak en grenzen aan het knieschot. Daarachter hebben ze een 'open' verbinding. Ik weet nog niet of je er in die slaapkamer (van mijn zoon die niet vaak hier is) last van hebt. Moet ik nog uitvinden. Ik zit nu dus meer te inventariseren in wat er mis kan gaan en wat daar eventueel aan te doen is. Zo'n brom kan wel vervelend zijn...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
Tetsuo55 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:14:
[...]

Welke instelling is die nadraaitijd? Ik zit met zelfde situatie als jouw, woonkamer is thermische buffer zolder is ijskoud
@Tetsuo55
Ik kan het niet meer vinden was iets met nadraaitijd, maar hiermee kun je zorgen dat de circulatiepomp blijft draaien.

Misschien weet iemand anders het exact? Het is in ieder geval een installateurs instelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBJQNKu1jxTn-V9eoJ3rPROylt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/se8CRByOk6M70tgIoBCwNi6E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 28-12-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:16:
[...]

@Tetsuo55
Ik kan het niet meer vinden was iets met nadraaitijd, maar hiermee kun je zorgen dat de circulatiepomp blijft draaien.

Misschien weet iemand anders het exact? Het is in ieder geval een installateurs instelling.

[Afbeelding]
Bij de Instellingen staat nog een optie: "Pompoptim Tijd"
De handleiding zegt er dit over:
Duur van pompoptimalisatie Als de pompoptimalisatie is ingeschakeld ( Pompen optimal. = JA), kan hier de tijd worden ingesteld na dewelke de verwarmingscirculatiepomp wordt uitgeschakeld. Is de warmtepomp voor deze tijd uitgeschakeld omdat er geen verwarmingsaanvraag gegeven is, dan wordt de pomp cyclisch 30 minuten uit- en 5 minuten ingeschakeld, tot er weer een verwarmingsaanvraag ontvangen wordt.
Dus als je wilt dat de pomp 3 uur doordraait zet je hem op 180 minuten.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:19:
Ik krijg het weer niet voor mekaar om de wp fatsoenlijk te laten draaien (AI wzsv92). Op de stooklijn is de maximale retourtemperatuur 26c, en hij flikt het steeds hier overheen te gaan. Alsof Alpha home (de app, het smart gedeelte) dit overruled. Dan gaat hij een half uur op 120hz draaien en daarna weer op 40.
Kan je ergens de max aanvoer instellen? In de luxtronic zit wel die optie maar dan zal er ook geen sww meer gemaakt kunnen worden?
Bij Alpha Home kun je per ruimte de invloed van het verschil tussen de actuele ruimtetemperatuur en de ingestelde ruimtetemperatuur op de stooklijn instellen. Ga daarvoor naar Instellingen/Systeem/Professioneel/Kies de betreffende ruimte/Verwarmingsmodus
Je kunt daar o.a. de "regeling versterking" instellen. Standaard staat deze op 2%/K.
Misschien staat deze bij jou ergens te hoog?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
KC27 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:28:
[...]

Bij Alpha Home kun je per ruimte de invloed van het verschil tussen de actuele ruimtetemperatuur en de ingestelde ruimtetemperatuur op de stooklijn instellen. Ga daarvoor naar Instellingen/Systeem/Professioneel/Kies de betreffende ruimte/Verwarmingsmodus
Je kunt daar o.a. de "regeling versterking" instellen. Standaard staat deze op 2%/K.
Misschien staat deze bij jou ergens te hoog?
Hij staat op 120 min en 1.0%/K, meettijd 5 minuten, deze had ik zelf dus al trager gezet maar hij luistert nog niet naar me :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
Goedeavond allen,

Vraag: zijn er hier mensen die een (verticale) bodem brine-water warmtepomp hebben laten aanleggen in bestaande bouw in Zuid-Limburg?

Vrij specifieke vraag natuurlijk maar;

Wij hebben een huis gekocht!

Ons nieuwe huis moet flink verbouwd worden en wordt (naar verwachting) een huis waar we nog tientallen jaren willen wonen. Nu ben ik ook aan het zoeken naar de mogelijkheden om van het gas af te gaan, maar na dagenlang informatie absorberen zijn er een aantal zaken nog niet helemaal duidelijk.

Allereerst; we gaan het nieuwe sowieso huis flink isoleren (spouw, dak, vloer, trippel glas). Ook met een CV is dit een goed idee. Er komt beneden vloerverwarming en zonnepanelen.

Als ik naar de grond-warmtepompen kijk zie ik veel indicaties van kosten. Ze beginnen bij €10.000 en eindigen bij €30.000. Hier heb je natuurlijk erg weinig aan. Die range is veel te groot.

Waar komt het verschil vandaan? Ervan uitgaande dat ik isolatie en afgiftesysteem op orde heb, wat kan ik dan (in zuid-Limburgse grond) verwachten aan kosten? Het huis heeft genoeg ruimte om te boren, een machine kan er zo bij. Er is ook genoeg ruimte voor de installatie van pomp, boiler en buffervat (nodig?).

Het daadwerkelijke aanleggen is nog ver weg, maar ik wil bij de verbouwing graag al rekening houden met een toekomstige overgang naar een warmtepomp. (En het is ook een reuze interessant onderwerp). Veel websites noemen de bodem optie echter enkel terzijds en melden dan dat het normaal alleen voor nieuwbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
ApexAlpha schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:12:
Goedeavond allen,

Vraag: zijn er hier mensen die een (verticale) bodem brine-water warmtepomp hebben laten aanleggen in bestaande bouw in Zuid-Limburg?

Vrij specifieke vraag natuurlijk maar;

Wij hebben een huis gekocht!

Ons nieuwe huis moet flink verbouwd worden en wordt (naar verwachting) een huis waar we nog tientallen jaren willen wonen. Nu ben ik ook aan het zoeken naar de mogelijkheden om van het gas af te gaan, maar na dagenlang informatie absorberen zijn er een aantal zaken nog niet helemaal duidelijk.

Allereerst; we gaan het nieuwe sowieso huis flink isoleren (spouw, dak, vloer, trippel glas). Ook met een CV is dit een goed idee. Er komt beneden vloerverwarming en zonnepanelen.

Als ik naar de grond-warmtepompen kijk zie ik veel indicaties van kosten. Ze beginnen bij €10.000 en eindigen bij €30.000. Hier heb je natuurlijk erg weinig aan. Die range is veel te groot.

Waar komt het verschil vandaan? Ervan uitgaande dat ik isolatie en afgiftesysteem op orde heb, wat kan ik dan (in zuid-Limburgse grond) verwachten aan kosten? Het huis heeft genoeg ruimte om te boren, een machine kan er zo bij. Er is ook genoeg ruimte voor de installatie van pomp, boiler en buffervat (nodig?).

Het daadwerkelijke aanleggen is nog ver weg, maar ik wil bij de verbouwing graag al rekening houden met een toekomstige overgang naar een warmtepomp. (En het is ook een reuze interessant onderwerp). Veel websites noemen de bodem optie echter enkel terzijds en melden dan dat het normaal alleen voor nieuwbouw is.
Je moet rekening houden met ongeveer 20000-30000 euro. Dit is een beetje afhankelijk van wat er nodig is.

In het kort is het (geschat):
Boring: 10.000 euro (sommige krijgen het goedkoper voor elkaar)
Warmtepomp: 7.000-10.000 euro
Buffervat en Boiler: 2.000-3.000 euro
Dan heb je nog het aansluiten van alles wat ook geld kost uiteraard.

Hierbij heb je dus nog geen vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren erbij zitten.

Bedrijven hebben op het moment een luxe probleem dat er ontzettend veel vraag is, een boring kan bijvoorbeeld best 1 jaar later pas uitgevoerd worden omdat het zo druk is. Houd hier ook rekening mee. Dit is ook de reden dat ze liever nieuwbouw woningen voorzien omdat ze daarbij bij de bouw rekening kunnen houden met allerlei dingen die nodig zijn. Soms kun je vanwege het gewicht het geheel niet op zolder kwijt, dienen er leidingen verlegd te worden etc. bij nieuwbouw heb je dat allemaal niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
DutchKel schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:31:
[...]

Je moet rekening houden met ongeveer 20000-30000 euro. Dit is een beetje afhankelijk van wat er nodig is.

In het kort is het (geschat):
Boring: 10.000 euro (sommige krijgen het goedkoper voor elkaar)
Warmtepomp: 7.000-10.000 euro
Buffervat en Boiler: 2.000-3.000 euro
Dan heb je nog het aansluiten van alles wat ook geld kost uiteraard.

Hierbij heb je dus nog geen vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren erbij zitten.

Bedrijven hebben op het moment een luxe probleem dat er ontzettend veel vraag is, een boring kan bijvoorbeeld best 1 jaar later pas uitgevoerd worden omdat het zo druk is. Houd hier ook rekening mee. Dit is ook de reden dat ze liever nieuwbouw woningen voorzien omdat ze daarbij bij de bouw rekening kunnen houden met allerlei dingen die nodig zijn. Soms kun je vanwege het gewicht het geheel niet op zolder kwijt, dienen er leidingen verlegd te worden etc. bij nieuwbouw heb je dat allemaal niet.
Wij willen sowieso vloerverwarming (/ laagtemp) vanwege het comfort. Bovendien is ook een CV op 50 graden efficiënter.

Mijn idee was sowieso om na de isolatie en laagtemp verwarming de CV een hele winter op 40 of 45 graden te zetten bij wijze van test voor een warmtepomp.

Het is sowieso project voor de middellange termijn. Er moet nog veel gebeuren. :)
Maar ik wil het huis sowieso van het gas af halen, binnen 5 jaar of zo hoop ik. Een lucht pomp is makkelijker te regelen maar een bodem warmtepomp is op de lange termijn beter. Daarnaast hoeft ik niet per sé alles terug te verdienen. Zo denk ik ook niet over mijn auto.

Zuid-Limburg heeft echter wel een andere ondergrond (kalksteen) dan veel van Nederland. Ik ben misschien beter af om een Vlaamse partij te zoeken die ervaring met dit soort grond heeft bedenk ik me.

[ Voor 14% gewijzigd door ApexAlpha op 28-12-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@ApexAlpha
Voor wat betreft de bodem geschiktheid kun je de
wkotool raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:48:
[...]

Hij staat op 120 min en 1.0%/K, meettijd 5 minuten, deze had ik zelf dus al trager gezet maar hij luistert nog niet naar me :X
Zou je de pagina's van de wp-website met de temperaturen, de uitgangen en de instellingen hier willen plaatsen op het moment dat je wp "op de loop gaat"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ApexAlpha Een paar tips:

1. Zorg bij de verbouwing niet alleen voor goede isolatie, maar ook voor kierdichting. En als je er dan meteen ook nog balansventilatie met warmteterugwinning (WTW) in laat zetten door een ervaren bedrijf, dan gaat je dat ook een heleboel energie sparen. Met WTW kun je ook écht luchtdicht bouwen. De WTW zorgt dan voor continu verse lucht in huis, zonder dat je daarbij warmte verliest.
Let er wel op dat luchtdicht bouwen iets voor specialisten is. Als een aannemer dat niet kent, dan lukt 'm dat van geen kanten, dan lekt het huis aan alle kanten en verlies je zo nog steeds een heleboel warmte.
Als je het echt goed wilt aanpakken, dan spreek je een bepaalde luchtdichtheid met je aannemer af. Tegen het eind van de verbouwing (nog vóór definitieve afwerking) wordt er dan een zogeheten blowerdoor test uitgevoerd om te zien of het allemaal goed luchtdicht is en waar de laatste correctiepuntjes nog uitgevoerd moeten worden.

2. Overweeg om ook boven te kiezen voor vloerverwarming. Wij hebben hier geen enkele radiator in huis; uitsluitend vloerverwarming. Dat betekent dat je écht met lage temperaturen kunt verwarmen. Er loopt hier nu CV-water van ca. 25 graden door de vloer. Dat maakt veel uit in je rendement.

3. Als je toch kiest voor een grondgebonden warmtepomp, dan kun je 's zomers ook zo ongeveer gratis koelen. Daarvoor hoeft de compressor van je WP niet te draaien, in tegenstelling tot koelen met een L/W-WP. Uit je bron komt immers al koud water. Het voordeel (soms zelfs voorwaarde) is dat je je grondbron met die warmte weer regenereert. En het kost je alleen de elektra van de circulatiepomp.
Voordeel van vloerverwarming door het hele huis, is dat je op die manier ook eenvoudig je bovenverdieping(en) kunt koelen.

Mijn WP verwarmt een buffervat. De naregeling gebruikt de warmte in het buffervat om het huis te verwarmen. Voor die naregeling gebruik ik evohome van Honeywell. Het huis is in zones (per kamer eentje) gedeeld en er hangt een (draadloze) thermostaat in elke kamer. Kleppen op de vv-verdeler regelen de verwarming per kamer.
Evohome kan tegenwoordig ook zorgen voor de koeling per kamer, waarbij dus de functie van de thermostaten en de kleppen op de verdeler omgekeerd worden.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2021 22:22 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:19:
@ApexAlpha Een paar tips:

1. Zorg bij de verbouwing niet alleen voor goede isolatie, maar ook voor kierdichting. En als je er dan meteen ook nog balansventilatie met warmteterugwinning (WTW) in laat zetten door een ervaren bedrijf, dan gaat je dat ook een heleboel energie sparen. Met WTW kun je ook écht luchtdicht bouwen. De WTW zorgt dan voor continu verse lucht in huis, zonder dat je daarbij warmte verliest.
Let er wel op dat luchtdicht bouwen iets voor specialisten is. Als een aannemer dat niet kent, dan lukt 'm dat van geen kanten, dan lekt het huis aan alle kanten en verlies je zo nog steeds een heleboel warmte.
Als je het echt goed wilt aanpakken, dan spreek je een bepaalde luchtdichtheid met je aannemer af. Tegen het eind van de verbouwing (nog vóór definitieve afwerking) wordt er dan een zogeheten blowerdoor test uitgevoerd om te zien of het allemaal goed luchtdicht is en waar de laatste correctiepuntjes nog uitgevoerd moeten worden.

2. Overweeg om ook boven te kiezen voor vloerverwarming. Wij hebben hier geen enkele radiator in huis; uitsluitend vloerverwarming. Dat betekent dat je écht met lage temperaturen kunt verwarmen. Er loopt hier nu CV-water van ca. 25 graden door de vloer. Dat maakt veel uit in je rendement.

3. Als je toch kiest voor een grondgebonden warmtepomp, dan kun je 's zomers ook zo ongeveer gratis koelen. Daarvoor hoeft de compressor van je WP niet te draaien, in tegenstelling tot koelen met een L/W-WP. Uit je bron komt immers al koud water. Het voordeel (soms zelfs voorwaarde) is dat je je grondbron met die warmte weer regenereert. En het kost je alleen de elektra van de circulatiepomp.
Voordeel van vloerverwarming door het hele huis, is dat je op die manier ook eenvoudig je bovenverdieping(en) kunt koelen.

Mijn WP verwarmt een buffervat. De naregeling gebruikt de warmte in het buffervat om het huis te verwarmen. Voor die naregeling gebruik ik evohome van Honeywell. Het huis is in zones (per kamer eentje) gedeeld en er hangt een (draadloze) thermostaat in elke kamer. Kleppen op de vv-verdeler regelen de verwarming per kamer.
Evohome kan tegenwoordig ook zorgen voor de koeling per kamer, waarbij dus de functie van de thermostaten en de kleppen op de verdeler omgekeerd worden.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Aanvullend: @ApexAlpha

Punt 1 kan ik (als passiefhuisvakman) beamen, vraag naar luchtdicht bouwen EN laat de norm vastleggen in aanneemovereenkomst. Qv10=0,15 (of lager) of N50=0,6. Dan weet je meteen of je een goede bouwer hebt. Als de bouwer roept "we plakken wel wat af" weet je zeker dat het niet goed gaat komen. Vooral doorvoer (b.v. meterkast, achter de WC etc) en aansluiting dak/gevel zijn kritisch.

Punt 2/3. Let hierbij ook op HoH-afstand en wel patroon wordt gelegd. Met passieve koeling wordt ook de vloer koud in de zomer kan dat minder comfortabel zijn (vrouwen kwaal?)

Punt 3. Met een WTW gaat ie ook in zomer koelen door de bypass unit, als het buiten kouder is dan binnen dan keert de luchtstroom om. Hiermee kun je dus ook de verdieping (en huis) koelen. Als je echt goed isoleert zal het niet werken omdat de temperatuur binnen dan altijd veel lager zal blijven dan buiten. Let ook op dat de VV-verdeler van kunststof is of RVS omdat je anders niet kunt koelen. Gaat nogal eens mis omdat WP en CV vaak door verschillende bedrijven worden geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:12:
[...]

Bij de Instellingen staat nog een optie: "Pompoptim Tijd"
De handleiding zegt er dit over:

[...]

Dus als je wilt dat de pomp 3 uur doordraait zet je hem op 180 minuten.
Cc @Vaevictis_

Deze optie heeft alleen invloed op de VV circulatiepomp, de warmtepomp gaat alsnog uit en het circulerende water doet niks want het is te koud, dit gaat volgens mij alleen over het besparen Van stroom op de circulatiepomp.

Ik dacht dat er bedoeld werd dat de warmte levering nog een tijdje aan bleef

[ Voor 14% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:43:
[...]

Cc @Vaevictis_

Deze optie heeft alleen invloed op de VV circulatiepomp, de warmtepomp gaat alsnog uit en het circulerende water doet niks want het is te koud
Als jij beneden een dikke betonvloer hebt dan functioneert deze als buffer. De vloerverwarming op de bovenverdieping (droogbouw?) koelt veel sneller af en die wordt door de circulatie weer opgewarmd vanuit de betonbuffer op de b.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:47:
[...]

Als jij beneden een dikke betonvloer hebt dan functioneert deze als buffer. De vloerverwarming op de bovenverdieping (droogbouw?) koelt veel sneller af en die wordt door de circulatie weer opgewarmd vanuit de betonbuffer op de b.g.
Ja dat dacht ik ook maar mijn retour temperaturen per lus gaan gelijkmatig omlaag, er is geen sprake van warmte uit de huiskamer beton die naar andere ruimtes gaat (of ik begrijp niet hoe dit hoort te werken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgL85PizxeVAmd2JfrIivP4hsuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/061DaiGip51xKV89lPxt2Ayo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:49:
[...]

Ja dat dacht ik ook maar mijn retour temperaturen per lus gaan gelijkmatig omlaag, er is geen sprake van warmte uit de huiskamer beton die naar andere ruimtes gaat (of ik begrijp niet hoe dit hoort te werken)
[Afbeelding]
Dit is een heel interessante grafiek.
Zijn de bovenste lijnen van de b.g.?
Die warmte wordt gemengd met de retour van de onderste lijnen en gaat dan weer de vloer in. Dus het werkt m.i. wel.
Ik ben benieuwd wat de ruimtetemperaturen in dezelfde periode doen. Log je die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ApexAlpha
Hippe Lip schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:19:
Ons huis had al grotendeels VVW, inclusief de badkamer. We hebben van de afgiftesystemen alleen pomp en menger vervangen (en één kleine, verkeerd aangesloten radiator verwijderd). Het huis heeft dus nog altijd radiatoren op de slaapkamers, inclusief degene die nu als werkkamer van mijn vrouw fungeert.

En dat gaat eigenlijk heel prima met best wel lauw water erdoorheen, zelfs die werkkamer! 's Zomers geen koeling in die vertrekken, dat is het gemis. Maar die verwarming.. ach.. kennelijk maakt het ook heel veel uit dat de warmte nu altijd beschikbaar is (zoneverwarming), en gestaag 24x7 aangevoerd wordt. Dus wellicht hoeft het, met name voor slaapkamers, niet zo nodig. En vergis je je voor één vertrek, dan kan daar ook eenvoudig en betaalbaar als nog de radiator voor een (Z)LTV exemplaar omgewisseld worden.

N.B. Isolatieverbetering en kierdichting moet hier nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
amai, WP bouwers durven zo rond de 10-15% meer te vragen, ineens.

net informatie gekregen van een paar verkopers daarrond, met onmiddellijk ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:41:
[...]

Dit is een heel interessante grafiek.
Zijn de bovenste lijnen van de b.g.?
Die warmte wordt gemengd met de retour van de onderste lijnen en gaat dan weer de vloer in. Dus het werkt m.i. wel.
Ik ben benieuwd wat de ruimtetemperaturen in dezelfde periode doen. Log je die ook?
De bovenste lijnen zijn idd de huiskamer

Niet dezelfde periode maar hier zijn de kamers.
Let op; het zijn niet dezelfde kleuren en de keuken (licht paars) moet je negeren want die sensor wordt beïnvloed door koken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV1oKbPrJzXfIYfD4b7B9UgHjwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRF20qctU51AEbEvCEYfMDy1.jpg?f=fotoalbum_large

Washok is een onverwarmde ruimte op de 2de verdieping, zoals je ziet is die soms warmer dan de master bedrooom op dezelfde verdieping

[ Voor 6% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:43:
[...]

Cc @Vaevictis_

Deze optie heeft alleen invloed op de VV circulatiepomp, de warmtepomp gaat alsnog uit en het circulerende water doet niks want het is te koud, dit gaat volgens mij alleen over het besparen Van stroom op de circulatiepomp.

Ik dacht dat er bedoeld werd dat de warmte levering nog een tijdje aan bleef
Nee maar VV circulatiepomp helpt bij mij wel. Want woonkamer is al snel op temperatuur terwijl de rest van het huis achterblijft. Helpt dus niet om de WP langer te laten draaien wel om de warmte beter te verdelen zeker met woonkamer als thermische buffer. Probeer het eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:52:
[...]

Nee maar VV circulatiepomp helpt bij mij wel. Want woonkamer is al snel op temperatuur terwijl de rest van het huis achterblijft. Helpt dus niet om de WP langer te laten draaien wel om de warmte beter te verdelen zeker met woonkamer als thermische buffer. Probeer het eens uit.
Staat bij mij al jaren zo zonder het effect wat jij ervaart, er klopt bij mij iets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tetsuo55 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:32:
[...]

Staat bij mij al jaren zo zonder het effect wat jij ervaart, er klopt bij mij iets niet
Is er wel flow op zolder? Even controleren met een Ir camera. Heb ook een groep gehad waar ik geen flow had. Afsluiter zat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Vaevictis_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:26:
[...]

Is er wel flow op zolder? Even controleren met een Ir camera. Heb ook een groep gehad waar ik geen flow had. Afsluiter zat vast.
Ja de vloer wordt warm, de installateur is enige jaren geleden langs geweest en heeft met warmte camera alle lussen gecontroleerd.
Het was dus niet nodig maar heb ook de flow begrenzing open en dicht gedraaid meerdere malen en de aanvoer afsluiter meerdere keren ingedrukt

[ Voor 15% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
KC27 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:41:
[...]

Zou je de pagina's van de wp-website met de temperaturen, de uitgangen en de instellingen hier willen plaatsen op het moment dat je wp "op de loop gaat"?
Moet het wel weer zo koud worden, en ik weer opzoeken hoe ik dat ook al weer deed. Hij draaide net wel even op 77Hz, 28 graden aanvoer en nu staat hij weer uit, dus Ta moet omlaag kunnen (hoewel dit dus nog steeds boven stooklijn is!).

Ik zal eens kijken wat het doet als ik de regeltijd op 150m zet, of zou dat niks veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:30:
[...]

Moet het wel weer zo koud worden, en ik weer opzoeken hoe ik dat ook al weer deed. Hij draaide net wel even op 77Hz, 28 graden aanvoer en nu staat hij weer uit, dus Ta moet omlaag kunnen (hoewel dit dus nog steeds boven stooklijn is!).

Ik zal eens kijken wat het doet als ik de regeltijd op 150m zet, of zou dat niks veranderen?
Nog even voor de duidelijkheid (en om misverstanden te voorkomen): een Alpha Innotec regelt niet op de aanvoertemperatuur maar op de retourtemperatuur. Dus de stooklijn die je instelt wordt gebruikt om een retourtemperatuur te berekenen en hij probeert (binnen de ingestelde hysterese) de werkelijke retourtemperatuur bij de berekende retourtemperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik weet dat hij op retour regelt, en net als aanvoer is die dus te hoog. Retour zou 26 moeten zijn bij -20, en dat is dus niet 24.5 bij +8. Zou eerder 22 moeten zijn bij huidige temperaturen.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Cpt.Chaos schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:49:
Ik weet dat hij op retour regelt, en net als aanvoer is die dus te hoog. Retour zou 26 moeten zijn bij -20, en dat is dus niet 24.5 bij +8. Zou eerder 22 moeten zijn bij huidige temperaturen.
Mijn aanvoer is altijd 8 tot 9 graden hoger dan het werkelijke retour.
Dus als retour op 22 staat dan is aanvoer 30/31
Huidige waardes
Buiten temp: 11.4c
Buiten 24h: 8.5c
Router berekend: 24.6c
Voetpunt stooklijn: 20.5c
Bovenpunt stooklijn: 30.0c

[ Voor 13% gewijzigd door Tetsuo55 op 30-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Hoe heb je de stooklijn verschuiving ingesteld?
De grote delta T tussen aanvoer en retour duidt op te lage doorstroming door de vloerverwarming.
Hoe heb je de flow van de diverse zones staan?
Ik kan bij mij ook de gewenste delta T tussen aanvoer en retour instellen. Als het werkelijke verschil groter wordt zet de pomp een tandje bij en vice versa. Kan dat bij jou ook?

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:57:
@Tetsuo55
Hoe heb je de stooklijn verschuiving ingesteld?
De grote delta T tussen aanvoer en retour duidt op te lage doorstroming door de vloerverwarming.
Hoe heb je de flow van de diverse zones staan?
Ik kan bij mij ook de gewenste delta T tussen aanvoer en retour instellen. Als het werkelijke verschil groter wordt zet de pomp een tandje bij en vice versa. Kan dat bij jou ook?
Het is 8 graden ongeacht de flow, er is geen stooklijn verschuiving (ik heb dat wel kunnen maken in home assistant maar nog niet ingeschakeld)
Ik zou niet weten hoe de delta t aangepast kan worden op een aan/uit warmtepomp zonder modulatie

• Gwaihir
  • Niet online
@Tetsuo55 Via de productie pomp. Kent die ook geen enkele vorm van modulatie / instelbaarheid?

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:55:
@Tetsuo55 Via de productie pomp. Kent die ook geen enkele vorm van modulatie / instelbaarheid?
Dit zijn de opties die ik heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKpo9_U3AXvttX0tKFwPiC6vCCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtnpO2tOlw7RjBIzT3fGiYHo.jpg?f=fotoalbum_large

De bron pomp zit wel op 4k

• KC27
  • Niet online
@Tetsuo55
Welke instelmogelijkheden zijn er op de verdeler(s) naar de zones?
Heb je daar een foto van? Liefst tijdens een loopactie van de wp.
En heb je ook shots van deze twee schermen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2nyp9oUMkcPT1Vq9lxzd7kwwvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bmh1J4JGoiU1SF16GFWnti08.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnVc_1iZKjsIlagsWAVlFxkbmJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Eq0FEIwZkMQOgueTZnoAfJNQ.png?f=fotoalbum_large

• Cpt.Chaos
Welke regeling zit er op dan? Met Alpha home kan je in de luxtronic onder instellingen-smart de delta T van de menggroepen instellen. Hier nu 4K voor verwarming en 2K voor koeling.

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:00:
@Tetsuo55
Welke instelmogelijkheden zijn er op de verdeler(s) naar de zones?
Heb je daar een foto van? Liefst tijdens een loopactie van de wp.
En heb je ook shots van deze twee schermen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb alleen de flow meters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jM8B7lQrKywpehORc-yLkg89uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVBi8nD8NaJRyV4VGgS0fjKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI9JcdSvM-O4_gp5PDp97ua_WvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD3OYsyfmM4HXZueL56rAIgc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PY0-1eWF9BVhVBwbociY0XBBtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcR94fJj1DsWlzTKK0BdULWc.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb isolatie om de sensoren aangebracht want deze pakte de stralende warmte op van de buizen ernaast en reageerde fel op tocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Tetsuo55 op 30-12-2021 22:58 ]

• DutchKel
Tetsuo55 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:55:
Ik heb isolatie om de sensoren aangebracht want deze pakte de stralende warmte op van de buizen ernaast en reageerde fel op tocht.
Dat klinkt bij mij in elk geval dat er te weinig flow is.

• Tetsuo55

Tetsuo55

DutchKel schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:06:
[...]

Dat klinkt bij mij in elk geval dat er te weinig flow is.
Te weinig water in het systeem?
De druk meter geeft 0.9 bar aan, daar zit ie altijd wel op en volgens monteur prima

[ Voor 16% gewijzigd door Tetsuo55 op 30-12-2021 23:17 ]

• DutchKel
Tetsuo55 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:12:
[...]

Te weinig water in het systeem?
Of te ver dicht geknepen. Als er voldoende water doorheen stroomt dan zullen ze elkaar echt niet beïnvloeden.

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Goedenavond!

Ik heb een w/w warmtepomp NIBE S1255, gekoppeld aan PVT panelen van triplesolar. Het systeem draait stabiel en houdt het huis tot nu toe goed warm. Ik wil graag narekenen hoeveel vermogen de bron (in mijn geval de panelen) kan leveren.

Wie kan me helpen aan de juiste formule? Ik kan veel data uit de NIBE halen, dus vermoed dat het daarmee lukt.

• Tetsuo55

Tetsuo55

DutchKel schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:18:
[...]

Of te ver dicht geknepen. Als er voldoende water doorheen stroomt dan zullen ze elkaar echt niet beïnvloeden.
Vol open of vol dicht maakt geen verschil

• DutchKel
Tetsuo55 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:19:
[...]

Vol open of vol dicht maakt geen verschil
Dat is best raar, dan durf ik zo niet te zeggen waar het mis gaat daarin.

• Tetsuo55

Tetsuo55

DutchKel schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:21:
[...]

Dat is best raar, dan durf ik zo niet te zeggen waar het mis gaat daarin.
Die sensoren zijn te gevoelig, zijn eigenlijk niet bedoeld voor deze toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bastardi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:19:
Goedenavond!

Ik heb een w/w warmtepomp NIBE S1255, gekoppeld aan PVT panelen van triplesolar. Het systeem draait stabiel en houdt het huis tot nu toe goed warm. Ik wil graag narekenen hoeveel vermogen de bron (in mijn geval de panelen) kan leveren.

Wie kan me helpen aan de juiste formule? Ik kan veel data uit de NIBE halen, dus vermoed dat het daarmee lukt.
Kan leveren? Onder welke omstandigheden? Met welk doel?

Hoeveel vermogen je eruit kunt halen, zal sterk afhangen van zoninval en buitentemperatuur. Dat daar op ijskoude winternacht niet veel te halen valt, zal niemand verbazen. Maar hopelijk trekt de isolatie van je huis dat en maakt de PVT het op de (nog steeds koude maar wel zonnige) winterdag erna met voldoende gemak weer goed.

Kun jij dat niet 't beste uitlezen en loggen? En voor evt. rekenwerk vragen waar je installateur / triple solar zich op gebaseerd heeft?

Ik snap je vraag niet zo heel goed. Zoek je een soort van "Watt-piek" waarde, zoals bij PV? Die is er niet echt bij het onttrekken van warmte en wat je aan piek in de praktijk kunt halen is doorgaans nog 'n stuk nuttelozer dan bij PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Goedenavond!

Ik ken iemand ook met TripleSolar, ben je er tevreden mee? Vanaf wanneer heb je ijsvorming op de panelen?
Heb je gegevens over verbruik/opwek energie over afgelopen maanden? Ben erg benieuwd! @Bastardi

Als je opgewekte vermogen deelt door opgenomen vermogen heb je de SCOP. Liefst per maand of kwartaal.
Heb je een kWh meter geinstalleerd voor de WP?

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 31-12-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
[...]

Ik heb alleen de flow meters
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de foto van de verdeler bekijk dan zie ik dat de vlotters van de flow meters helemaal onderin zitten. Er is dus heel weinig tot geen flow. Kun je deze bijstellen? Bij mij zit er een borgring op. Als ik deze losklik dan kan ik de flow meter draaien en daarmee de flow verhogen/verlagen. Kan dat bij jou ook? Wat is het effect op de delta T als je de flow verhoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Goedenavond!

Je kunt de warmte die de wp uit de pvt panelen haalt berekenen gebruik makend van de wet van behoud van energie. Alle energie die je wp in huis aflevert moet ergens vandaan komen. Voor een deel is dat de elektriciteit die je wp gebruikt. De rest is afkomstig van je pvt panelen. Dus de formule is:
bruto productie = elektra verbruik + pvt productie.
Of anders geschreven:
pvt productie = bruto productie - elektra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:23:
[...]

Als ik de foto van de verdeler bekijk dan zie ik dat de vlotters van de flow meters helemaal onderin zitten. Er is dus heel weinig tot geen flow. Kun je deze bijstellen? Bij mij zit er een borgring op. Als ik deze losklik dan kan ik de flow meter draaien en daarmee de flow verhogen/verlagen. Kan dat bij jou ook? Wat is het effect op de delta T als je de flow verhoogt?
Ik kan de flow glaasjes open en dicht draaien voor meer of minder flow, ongeacht of ze open of dicht staan blijven die vlotters op dezelfde plek zitten.
Dus zelfs als ik er 7 dicht draai blijft de laatste vlotter op diezelfde hoogte.
Er is geen borg ring, in plaats daarvan hebben die flow meters een kapje die er overheen gaat

[ Voor 6% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Zit er dan geen lucht in je systeem? Heb je alles ontlucht? Zitten er misschien ook nog flow regelaars op de aanvoer of retour van je verdelers?
Draaide de circulatiepomp toen je dit deed?

[ Voor 52% gewijzigd door KC27 op 31-12-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:22:
Zit er dan geen lucht in je systeem? Heb je alles ontlucht? Zitten er misschien ook nog flow regelaars op de aanvoer of retour van je verdelers?
Draaide de circulatiepomp toen je dit deed?
Het systeem is zelfontluchtend ik heb alsnog vorig jaar in de winter de ontluchting stand aan gezet voor een halve dag ofzo.
Ik zie geen regelaar op de verdeler zelf maar ik zal vanavond een nieuwe foto maken van dat deel.
En ja de pomp draaide, ik houd me alleen bezig met die dingen als de pomp draait en er warmte wordt geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik ben er inmiddels ook achter dat er niks klopt van de labels, de enige die overeen lijkt te komen is de badkamer, wat zullen ze nog meer verprutst hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

@KC27 hier de foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVMUt9I_NQpfYhtqua_u4U-7viA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZ0o2E3AycXFuV4X19wteHH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MD-XHlIJykW4McXXut19L4nlFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Pwq745FS5Hsh9duDlyLlGhL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHAtrm-XN6JY2KB3o0eOSbYen1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mu7dvh7oCnHpefqR5POlvHmm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF0MTlz4GhTYxGachW5BlM_Hsno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mSLrkLyK351GubE6a0XNRoS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NykHf5m_gXPeK4KUzPJpfpSGUko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebaSheAwatb5ga3HBNF9gbbW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2021 18:32 . Reden: Regelafsluiter foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:12:
Ik kan de flow glaasjes open en dicht draaien voor meer of minder flow, ongeacht of ze open of dicht staan blijven die vlotters op dezelfde plek zitten.
Dus zelfs als ik er 7 dicht draai blijft de laatste vlotter op diezelfde hoogte.
Dat kan toch niet juist zijn! Alle verschillende dingen die je post lijken aan te duiden dat ergens de flow fors gehinderd wordt. Vermoedelijk niet in de vloerverwarming groepen zelf, want het lijkt me gek dat die allen exact hetzelfde probleem hebben.

*Iets* zorgt er kennelijk voor dat die pomp op z'n max nog bij lange na niet in de buurt weet te komen van de 4 graden (toch?) delta-T uit je instellingen.

Zie ik rechts van beide thermometers ook elke een flow-regeling, voor de VVW als geheel? Het oogt 'n beetje als 'n voetventiel. Zo ja: staan beiden (en soortgelijke dingen elders) helemaal open?

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 31-12-2021 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Zitten de verdelers "boven" de wp? Dan moeten de verdelers handmatig ontlucht worden met de witte nippels boven op de aanvoer en/of retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KC27 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:54:
[...]

Zitten de verdelers "boven" de wp? Dan moeten de verdelers handmatig ontlucht worden met de witte nippels boven op de aanvoer en/of retour.
Dat geldt niet alleen als ze hoger dan de WP zitten, maar ook als ze een lokaal hoogste punt zijn, bij voorbeeld omdat de aanvoer en retour van onderaf komen. Dan kan er lucht in blijven hangen.

Aan de andere kant verwacht ik dat niet, omdat die lucht dan ook in de glaasjes van de flowmeters zou komen, en dat zie ik niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Goedenavond!

Om te weten welk vermogen de bron levert heb je het volgende nodig:

- Flow over het broncircuit. Je zou hier een aanname voor kunnen doen door de bronpomp op de maximale snelheid vast te zetten en in de specs op te zoeken wat de pomp per uur aan volume kan verplaatsen. De nauwkeurige methode is de flow meten met behulp een ultrasone of mechanische flow meter.
- Delta T. Die kun je uit je warmtepomp halen.
- De dichtheid van het medium. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid glycol in je bron.
- De soortelijke warmte van het medium. Ook weer afhankelijk van de hoeveelheid glycol in je bron.

Ik reken bij mijn bron met een soortelijke warmte van 3838 J/kg.K en een dichtheid van 1058,20 kg/m3. Dat was geloof ik op basis van 20% mono ethyleen glycol.

Voor water is de soortelijke warmte 4186 kg/m3 en de dichtheid 1000 kg/m3.

De formule is:

code:
1
$thermalPower = $flow / 3600 * $specificHeatCapacity * $density *  $temperatureDelta;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:25:
[...]

Dat kan toch niet juist zijn! Alle verschillende dingen die je post lijken aan te duiden dat ergens de flow fors gehinderd wordt. Vermoedelijk niet in de vloerverwarming groepen zelf, want het lijkt me gek dat die allen exact hetzelfde probleem hebben.

*Iets* zorgt er kennelijk voor dat die pomp op z'n max nog bij lange na niet in de buurt weet te komen van de 4 graden (toch?) delta-T uit je instellingen.

Zie ik rechts van beide thermometers ook elke een flow-regeling, voor de VVW als geheel? Het oogt 'n beetje als 'n voetventiel. Zo ja: staan beiden (en soortgelijke dingen elders) helemaal open?
Een lagere delta t dan 8 heb ik nog niet gezien, het schommelt tussen de 10 en de 8.
Bedoel je dat die witte dingen dingen lijken op een voetventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:54:
[...]

Nee die verdelers zitten ter hoogte van de grond, de ontluchter dingen zitten helemaal boven in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82JNdJv0L-jN7NS20AobJp1Z7xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8e3ZZaK3jtFW86HG5aaXcIv.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is 1 van de 2 ontluchters, de witte buizen zijn het hoogste punt dat het verwarming water bereikt.
Elke ontluchter zit precies boven de in/uit van de warmtepomp

[ Voor 43% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb mijn temeratuursensoren (DS18B20) met isolatieband strak om de buis vastgemaakt en daar idd isolatie omheen gedaan. Dat is de beste manier om de individuele buis te meten. Eigenlijk zou er dan ook nog wat warmtepasta tussen sensor en buis moeten zitten voor een goede warmte-overdracht.
, hoewel dat niet echt heel erg nodig is als je er al isolatie omheen doet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tetsuo55 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:42:
[...]
Dit is 1 van de 2 ontluchters, de witte buizen zijn het hoogste punt dat het verwarming water bereikt.
Elke ontluchter zit precies boven de in/uit van de warmtepomp
Dit zegt dus nix. Als er ergens in het circuit een lokaal hoogste punt zit kan daar een luchtbel gevangen zitten. En waar lucht zit kan geen water zijn en dus soms ook geen doorstroom.

Kijk dus goed naar de leidingloop en spoor alle lokale hoogste punten op.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Hippe Lip schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:47:
[...]

Ik heb mijn temeratuursensoren (DS18B20) met isolatieband strak om de buis vastgemaakt en daar idd isolatie omheen gedaan. Dat is de beste manier om de individuele buis te meten. Eigenlijk zou er dan ook nog wat warmtepasta tussen sensor en buis moeten zitten voor een goede warmte-overdracht.
, hoewel dat niet echt heel erg nodig is als je er al isolatie omheen doet.
Ik heb de DS18B20 met waterdichte behuizing.
Met ducttape aan de buizen vast gemaakt, reflectie folie eromheen, isolatie buis en dan nog een keer reflectie folie (zit meters op een rol) ik heb ook op enkele.plaatsen waar in/uit buizen elkaar aanraken reflectie folie ertussen geklemd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Hippe Lip schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:50:
[...]

Dit zegt dus nix. Als er ergens in het circuit een lokaal hoogste punt zit kan daar een luchtbel gevangen zitten. En waar lucht zit kan geen water zijn en dus soms ook geen doorstroom.

Kijk dus goed naar de leidingloop en spoor alle lokale hoogste punten op.
De warmtepomp staat op zolder de verdeler staat eronder, and vanaf dat punt gaan alle buizen de grond in, de verdeler is het hoogste punt van elke groep

[ Voor 4% gewijzigd door Tetsuo55 op 31-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:41:
Bedoel je dat die witte dingen dingen lijken op een voetventiel?
Nee, dat zijn ontluchters. Ik bedoel rechts naast de thermometers, in de aan-/afvoerbuizen. Maar als 't een knijper voor de flow is (wat ik daar niet bijster logisch acht), dan lijken ze ver open te staan. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat het afsluiters zijn, zodat je de VVW-verdeler evt. kun loskoppelen met water in de rest van het systeem.

Maar goed.. we zijn ondertussen naar iets onwaarschijnlijks op jacht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:38:
Om te weten welk vermogen de bron levert heb je het volgende nodig:
Ben je dan de WP's berekening aan het controleren, of kun je dat niet simpelweg uitlezen op zo'n Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Nee, dat zijn ontluchters. Ik bedoel rechts naast de thermometers, in de aan-/afvoerbuizen. Maar als 't een knijper voor de flow is (wat ik daar niet bijster logisch acht), dan lijken ze ver open te staan. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat het afsluiters zijn, zodat je de VVW-verdeler evt. kun loskoppelen met water in de rest van het systeem.

Maar goed.. we zijn ondertussen naar iets onwaarschijnlijks op jacht, toch?
Ja zeker op jacht naar iets onwaarschijnlijks, ik zal die afsluiters eens een draai geven om te zien wat er gebeurt.
Die verdeler is een Nathan komfort 4010.
Maar kan geen handleiding of instructies van vinden.
Nog een interessant detail is dat de aanvoer en retour thermometers geen verschil in temperatuur aangeven

[ Voor 12% gewijzigd door Tetsuo55 op 01-01-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik heb geen tools die geschikt zijn voor die afsluiters, dus kan er niks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tetsuo55 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Nog een interessant detail is dat de aanvoer en retour thermometers geen verschil in temperatuur aangeven
Hmm, zijn dat thermometers die je eruit kunt pakken? Soms zitten ze in een bus geklemd. Verwissel dan de thermometer van aanvoer en retour eens om te zien of je er daarna nog steeds geen verschil tussen ziet.

Als dat zo is, dan lijkt me dat er wél flow is (waarom geven ze anders dezelfde waarde aan en niet de omgevingstemperatuur?), maar dat er geen warmte-afgifte is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de flow veel te groot is. Dan heeft het water de tijd niet om warmte af te geven?

<John O`Mill>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hierbij nog een update over mijn deels doe-het-zelf warmtepomp projectje. Wij zijn sinds april bezig geweest met het verbouwen van een schuur tot werk- en praktijkruimte op ongeveer 70 vierkante meter oppervlakte enkelvloers. Bij de keuze voor de verwarming heb ik gekozen voor een tweedehands water/water warmtepomp. Ik vond het jammer om de woning te verwarmen met een w/w-waterpomp en voor de schuur alsnog een lelijke en luidruchtige buitenunit te moeten gebruiken. Lucht/lucht leek me ook niets en en bovendien wilde ik graag zuinig kunnen koelen om de temperaturen in de zomer aangenaam te houden. Alle vertrekken bevinden zich direct onder het dak dus dat warmt snel op in de zomer.

Omdat er een nieuwe vloer moest omen was het logisch om meteen vloerverwarming in beton te leggen (dat kan hier overigens gewoon direct op zand zonder moeilijk gedoe). De isolatie bestaat uit 10cm PIR in de vloeren, 10cm PIR + 8cm steenwol in de wanden en 8cm EPS in het dak. Niet extreem goed maar wel ok. Verder zit er een tweedehands Stork WTW in (50 euro op Markplaats) die uitstekend werk doet om energiezuinig te ventileren.

Op Marktplaats wist ik kon een 15 jaar oude IVT Greenline D5 vinden voor onder de 1000 euro die verkocht werd door een mede-eigenaar van een bedrijf in WKO-systemen. Dat gaf enig vertrouwen bij een aankoop die ik niet in werking kon zien. De warmtepomp heeft een opgegeven vermogen van 5,2 kW bij B0/W45. In de tijd dat hij werd gebouwd ging men blijkbaar nog uit van 45℃ temperatuur voor het afgiftesysteem. Er is niet veel aanbod van (functionerende) tweedehands w/w-warmtepompen en al helemaal niet met wat lagere vermogens.

Om de kosten in de hand te houden heb ik gepoogd zoveel mogelijk zelf te doen. Zelf de bron aanleggen en zoveel mogelijk zelf de installatie doen. Voor de bron heb ik een combinatie gebruikt van 200 meter buis in een poel met 150.000 liter water, 200 meter horizontale collector op anderhalve meter diepte in de bodem en 100 meter buis in een oude gierkelder. Als bronverdeler kon ik de oude bronverdeler gebruiken van de WP in huis die vrij kwam toen vorig jaar de bron werd uitgebreid met een extra horizontale collector. De poel ligt 10 meter achter de schuur en was makkelijk bereikbaar. Het is weinig werk om een collector voor oppervlakte water te bouwen en de warmteoverdracht in water is natuurlijk super goed dus dit was laaghangend fruit voor een budgetcollector. Wat de prestaties gaan zijn moet ik nog zien. Je kunt uitrekenen hoeveel warmte je kunt onttrekken om 150 kuub water tot het vriespunt te koelen maar wat lastiger is in te schatten is hoeveel warmte zo'n afgekoelde waterpartij vervolgens aan de omgeving onttrekt en wat er via regenwater weer bijkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQyZmVeVy8QsoPf_nYYHOsrjmWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yplq7PD22zGN3gYL9QTSB0Iq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XrFtS1YPlhxCvaD3c7EJBxNw8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43crLQ0VXa7a1l7GsZPnarTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuB5F8eBzLZg4E8R3U_XMMThSQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRo5BH21k4JKDG7vSFSQepI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAouoQzq0Z5YLdLitFSyv0ue5aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVlKfwE4T3C8CM0vPFxXiJBm.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp installeren bleek nog wel een complexe klus. Het is veel uitzoekwerk om de juiste spullen te vinden en kliederen met hennep en pasta om waterdichte schroefverbingen te maken gaat ook niet meteen succesvol bij de eerste poging. Om geen bijzonder gereedschap nodig te hebben en fouten makkelijk te kunnen herstellen heb ik alles met knelkoppelingen gedaan. Uiteindelijk is er alsnog een professional ruim twee dagen bezig geweest om de vloerverwarmingsverdeler en circuits dicht te maken en de warmtepomp in bedrijf te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xNTALd0ozDf2GNF_wAlSME0KRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqIhzz02vHa3cuOnxatgYIcG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk3SC2GpeDT_EV-hHAWj224C5TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQC5CZ2P6s1PucVJRbSWi1KB.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp draait nu ruim twee weken probleemloos afgezien van een keer een hoge druk storing die het gevolg zal zijn geweest van teveel lucht in het systeem. Qua bediening is de Greenline D5 nogal archaïsch met een LCD-display van twee regels waar alle instellingen op gemaakt moeten worden. Simpele dingen zoals het kunnen begrenzen van de uitgaande temperatuur zitten er niet in en de pompsnelheid moet fysiek ingesteld worden op de pompen. Er zat geen koelfunctie bij, dat heb ik er zelf opgebouwd met behulp van een driewegklep en een mengklep om de aanvoertemperatuur te kunnen regelen van de gebouwbesturing.

Om controle te hebben over de warmtepomp had ik gehoopt er een Husdata H60 op aan te sluiten. Helaas bleek de firmware van de Rego 600 besturingsunit in de Greenline D5 te oud om met de H60 te kunnen communiceren. Om de firmware te upgrade moeten er twee EEPROMs geprogrammeerd worden. De software is online te vinden. Misschien ga ik dat nog eens proberen via een online service. Er zijn sites waar je de betreffende chips kunt bestellen en kunt laten programmeren.

Om toch inzicht te krijgen in wat de warmtepomp doet heb ik vijf stuks 1-wire sensoren op de bron, afgifte van de WP en aanvoer en retour van de vloerverwarming gezet en gekalibreerd met behulp van een referentietemperatuursensor. Om nauwkeurig te meten blijkt het wel belangrijk om de sensoren goed contact te laten maken met de buizen en goed te isoleren. Ik heb metalen buisklemmen gebruikt, aluminiumtape en daarover buisisolatie. Om het bronvermogen te kunnen meten zit er een watermeter met pulsuitgang in het circuit. De elektrische onderverdeler in de schuur heeft energiemeting op alle groepen waaronder die van de warmtepomp. Hiermee heb ik de belangrijkste metingen die een Husdata H60 me ook zou bieden behalve controle over de ruimtetemperatuur en de stooklijn. De temperatuur per ruimte wordt geregeld vanuit de gebouwbesturing met behulp van 1-wire sensoren in de ruimtes en stelventielen op vloerverwarmingsverdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJbPYjN_B292eK-aBRNf0giusgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YhCkuGHhJnYfRgkPSh62D134.png?f=fotoalbum_large

[URL="https://tweakers.net/i/pNC2szx4Bgv9WWzv5dUano3AFJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yJZ8gTDcqip0TtJwQoHywsho.png?f=user_large",,"1"]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32vqigP5j3MpQEmYv2l19uoY8Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnPU64Jey7pltLUf7PuOjkhN.jpg?f=fotoalbum_large

Over de prestaties ben ik tot nu toe zeer te spreken. Runs van een uur eindigen momenteel op een temperatuur van rond de 7,0℃. Aan de bronkant wordt een vermogen van rond de 6,5 kW gemeten en het elektrische vermogen is circa 1,6 kW, een COP van bijna 5. Op dit moment draaien we overigens nog zonder glycol in de bron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNC2szx4Bgv9WWzv5dUano3AFJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yJZ8gTDcqip0TtJwQoHywsho.png?f=user_large

Ons budget voor de verbouwing was € 25K. Ik denk dat het uiteindelijk meer richting 30K is geworden maar uiteindelijk geen slecht resultaat voor 70 vierkante meter inclusief keuken, badkamer, gebouwbesturing en verwarming. Tapwater komt overigens wel uit de boiler van de WP in de woning, ondersteund door een doorstroomverwarmer. Dit maakte de installatie van de WP in de schuur een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Femme schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:30:
[...]
Op dit moment draaien we overigens nog zonder glycol in de bron.
Let je wel ff op? In de verdamper kan dat bronwater kan zomaar 5 graden (of meer) lager zijn. Als die bevriest gaat de boel naar de gallemiezen en daar zit je ws niet op te wachten...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Hippe Lip schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Hmm, zijn dat thermometers die je eruit kunt pakken? Soms zitten ze in een bus geklemd. Verwissel dan de thermometer van aanvoer en retour eens om te zien of je er daarna nog steeds geen verschil tussen ziet.

Als dat zo is, dan lijkt me dat er wél flow is (waarom geven ze anders dezelfde waarde aan en niet de omgevingstemperatuur?), maar dat er geen warmte-afgifte is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de flow veel te groot is. Dan heeft het water de tijd niet om warmte af te geven?
Ik zal kijken wat er mogelijk is
Wat de flow betreft is deze juist te klein.

Hoe verhoog ik de flow alles alles open staat en de pomp op hoogste stand zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Ik zal kijken wat er mogelijk is
Wat de flow betreft is deze juist te klein.

Hoe verhoog ik de flow alles alles open staat en de pomp op hoogste stand zit?
Ik zou in jouw geval er een installateur bijhalen die uitzoekt waarom er geen flow is. Ik vrees dat daarvoor een en ander open zal moeten vanaf de circulatiepomp in de wp, de aan- en afvoer naar de verdelers, de verdelers zelf en de slangen naar de vloer. Alles nalopen en controleren.
Heb je nog garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

KC27 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Ik zou in jouw geval er een installateur bijhalen die uitzoekt waarom er geen flow is. Ik vrees dat daarvoor een en ander open zal moeten vanaf de circulatiepomp in de wp, de aan- en afvoer naar de verdelers, de verdelers zelf en de slangen naar de vloer. Alles nalopen en controleren.
Heb je nog garantie?
Ik huur het systeem dus garantie is geen probleem.
Ik zal maandag het onderhoud bedrijf bellen, maar die gasten snappen er minder van dan wij hier op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Tetsuo55 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Ik huur het systeem dus garantie is geen probleem.
Ik zal maandag het onderhoud bedrijf bellen, maar die gasten snappen er minder van dan wij hier op Tweakers
Maar die gasten kunnen wel makkelijker met fabrikanten en de ontwerper(s) van het systeem communiceren. Bij mij hebben de installateurs ook de fabrikant moeten raadplegen om het een en ander in het begin op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6mHMwX1i9lw9be_tkCwqxdb1eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgaIgn5qx76Ql7d1Quw5CsHq.jpg?f=fotoalbum_large

Staat dit inregelventiel niet compleet dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:16
Goedenavond!

Je kunt hiervoor het beste de technische documentatie van triple solar op naslaan. Daarin staat bij dimensionering de volgende vuistregel aangegeven:
Paneeloppervlak [m2] = 2,7 x Warmtepompvermogen* [kW]

Omgerekend kom je bij 10 panelen van 1,6m² op 6kW verwarmingsvermogen.
Pagina: 1 ... 44 ... 112 Laatste