Voor de efficiency en levensduur zou het wel beter zijn..Gwaihir schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:22:
[...]
Dat geeft toch niet?Mijn Autodesk Fusion kan ook geen warmte pompen.
wouter.N schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:40:
Voor de efficiency en levensduur zou het wel beter zijn..
Modelleren, of iets over mode leren, zijn geen van beide hetzelfde als moduleren, @wouter.N.wouter.N schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:40:
Mijn itho WPU kan ook niet modeleren (helaas).
Ik heb bij mij de warmtepomp instellingen iets aangepast, hopelijk verbruikt die daardoor minder energie.
-Algemeen heb ik de temperatuur op -2 graden gezet tov de stooklijn
-Nachtstand is nu 5 graden koeler (afgelopen nacht verwarmde die het buffervat tot 20,5 graden) (nachtstand is van 20:00 tot 6:00)
-Als de temperatuur de afgelopen 24 uur gemiddeld boven de 12 graden is dan wordt het verwarmen uitgeschakeld. Met deze temperatuur moet ik denk ik nog een beetje spelen.
Tot nu toe merk ik weinig comfort vermindering in huis. Het was vanochtend nog steeds netjes 20 graden in de woonkamer en keuken.
We hebben een aantal voordelen door in de nacht minder te verwarmen:
-We hebben zonnepanelen (die doen 's nachts niks)
-Overdag als de zon binnen schijnt dan wordt de woonkamer en keuken vrij snel warm door de zon inval, dus dan hoeft de warmtepomp dat niet meer te verwarmen.
Handig om te weten: We hebben een vrijstaand huis met grote ramen aan de zuidkant.
-Algemeen heb ik de temperatuur op -2 graden gezet tov de stooklijn
-Nachtstand is nu 5 graden koeler (afgelopen nacht verwarmde die het buffervat tot 20,5 graden) (nachtstand is van 20:00 tot 6:00)
-Als de temperatuur de afgelopen 24 uur gemiddeld boven de 12 graden is dan wordt het verwarmen uitgeschakeld. Met deze temperatuur moet ik denk ik nog een beetje spelen.
Tot nu toe merk ik weinig comfort vermindering in huis. Het was vanochtend nog steeds netjes 20 graden in de woonkamer en keuken.
-We hebben zonnepanelen (die doen 's nachts niks)
-Overdag als de zon binnen schijnt dan wordt de woonkamer en keuken vrij snel warm door de zon inval, dus dan hoeft de warmtepomp dat niet meer te verwarmen.
Handig om te weten: We hebben een vrijstaand huis met grote ramen aan de zuidkant.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik ben momenteel ook nog niet echt tevreden of het gedrag van mijn Itho WPU 4G 45i, iets met teveel korte runs.
/f/image/aya6eJT9jrJzqHA1NmFkFddV.png?f=fotoalbum_large)
Runs variërend van 1h tot 1h42m.
Weet iemand of het mogelijk is om deze te verlengen?
/f/image/aya6eJT9jrJzqHA1NmFkFddV.png?f=fotoalbum_large)
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Wil je 'm dan af laten slaan / minder snel aan laten slaan 's nachts of vooral niet enorm hard laten draaien in die (meestal) koudste uren?DutchKel schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:51:
Ik heb bij mij de warmtepomp instellingen iets aangepast, hopelijk verbruikt die daardoor minder energie.
[..]
[..]
(Vannacht was overigens geen goede nacht om er een beeld van te krijgen. Het is helemaal niet afgekoeld. Wel veel wind, maar dat merkt jouw stooklijn waarschijnlijk niet.)
Huis hier idem: vrijstaand met veel zoninval van zuid. Wel ouder / minder geïsoleerd, vermoed ik.
Ik zorg juist éérst voor goed gebruik van de nachtstroom; goedkoper en 't saldeert zo nodig toch wel.
Toch experimenteer ik zo te zien met ongeveer hetzelfde: niet nodeloos hard jakkeren in de koudste uurtjes, maar mooi egaal draaien over de 24 uur voor een optimale COP. Ik doe dat nu op twee manieren: ik top de temperatuur die uit de stooklijn komt af: mag niet al te hard omhoog springen. En ik beperk het maximale toerental van de compressor. Die instelling pas ik momenteel op basis van de weervoorspelling van tijd tot tijd wat aan, met de bedoeling dat t.z.t. ook automatisch te doen.
Een aardig overzicht van de populaire warmtepompen in Nederland (althans volgens de installatiesector) waaronder ook de populaire water-water warmtepompen.
Elke (?) WP heeft wel ergens een hysterese instelling. D.w.z. wat later starten (als de noodzaak wat verder is opgelopen), wat later stoppen (als 't echt wel ruim warm zat is). Hoe en waar is erg merkspecifiek.Brickman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:09:
Ik ben momenteel ook nog niet echt tevreden of het gedrag van mijn Itho WPU 4G 45i, iets met teveel korte runs.
[Afbeelding]
Het is inderdaad om hem 's nachts minder snel aan te laten slaan. Of het zo comfortabel blijft dat is nog afwachten, er is in elk geval genoeg nog om mee in te stellen.Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:38:
[...]
Wil je 'm dan af laten slaan / minder snel aan laten slaan 's nachts of vooral niet enorm hard laten draaien in die (meestal) koudste uren?
(Vannacht was overigens geen goede nacht om er een beeld van te krijgen. Het is helemaal niet afgekoeld. Wel veel wind, maar dat merkt jouw stooklijn waarschijnlijk niet.)
Huis hier idem: vrijstaand met veel zoninval van zuid. Wel ouder / minder geïsoleerd, vermoed ik.
Ik zorg juist éérst voor goed gebruik van de nachtstroom; goedkoper en 't saldeert zo nodig toch wel.
Toch experimenteer ik zo te zien met ongeveer hetzelfde: niet nodeloos hard jakkeren in de koudste uurtjes, maar mooi egaal draaien over de 24 uur voor een optimale COP. Ik doe dat nu op twee manieren: ik top de temperatuur die uit de stooklijn komt af: mag niet al te hard omhoog springen. En ik beperk het maximale toerental van de compressor. Die instelling pas ik momenteel op basis van de weervoorspelling van tijd tot tijd wat aan, met de bedoeling dat t.z.t. ook automatisch te doen.
Ik heb geen nachtstroom genomen, dus qua kosten is het overdag en 's nachts evenveel. Alleen overdag is er minder warmte nodig ivm de zoninval. Dus ik denk dat daar best veel in kan zitten.
@DutchKel Kan nachtstroom bij een W/W WP niet automatisch uit? (Bij een 'gewoon door salderende' energieleverancier.) Hier is 't de sport om na saldering nul dagstroom verbruikt te hebben. (Wat helaas voorlopig nog niet haalbaar blijkt.)
Houdt wel de COP bij verschillende toerentallen in de gaten. Daar kan best fors verschil in zitten en dan is 'uitspreiden' veruit het best.
Houdt wel de COP bij verschillende toerentallen in de gaten. Daar kan best fors verschil in zitten en dan is 'uitspreiden' veruit het best.
[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 01-12-2021 13:03 ]
Door de temperatuur al 2 graden omlaag te brengen blijft de COP vrij hoog, het warm water zorgt helaas nog wel voor een lagere COP. Volgens mij is de COP bij 25 graden buffervat ongeveer 5 à 6.Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:02:
@DutchKel Kan nachtstroom bij een W/W WP niet automatisch uit? (Bij een 'gewoon door salderende' energieleverancier.) Hier is 't de sport om na saldering nul dagstroom verbruikt te hebben. (Wat helaas voorlopig nog niet haalbaar blijkt.)
Maar ook overdag heb ik niet veel warmtevraag, nu is de warmtepomp ook idle, het is dus niet dat die de hele dag aan staat.
Ik heb nog niet gespeeld met de toerentallen instellen. Die staat nog op automatisch of zoals die in het begin is ingesteld door de installateur.
Hier is hij inmiddels ook afgeslagen, na ca. 41 uur draaien. Dit keer 'zelfstandig'; vorige onderbreking was mede door warmte van de haard. Ik dacht dat jij lange runs had, iets van 65 uur werd onlangs gemeld. Maar bedenk met nu dat dat iemand anders was.
Dat van die hele lange runs was ik inderdaad niet. Van de ene kant zijn die lange runs wel ideaal, maar ik denk dat ons huis daarvoor te goed geïsoleerd is.Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:38:
Hier is hij inmiddels ook afgeslagen, na ca. 41 uur draaien. Dit keer 'zelfstandig'; vorige onderbreking was mede door warmte van de haard. Ik dacht dat jij lange runs had, iets van 65 uur werd onlangs gemeld. Maar bedenk met nu dat dat iemand anders was.
@DutchKel En / of je benut je buffervat. Mijn WP zou (ook) nog een stuk verder omlaag kunnen toeren, maar dan gaat de COP (weer) omlaag. Dus waarom zou ik? Dan kan hij beter de buffer vullen en pauze nemen
.
Hier is nu eerst de kunst relatief vlak te lopen, richting 24x7, zo de winter in met onze huidige isolatie. Wanneer de isolatie verbetert, zal 't ook 's winters wel kortere runs geven. (Maar voorlopig schiet dat nog niet zo op.)
Hier is nu eerst de kunst relatief vlak te lopen, richting 24x7, zo de winter in met onze huidige isolatie. Wanneer de isolatie verbetert, zal 't ook 's winters wel kortere runs geven. (Maar voorlopig schiet dat nog niet zo op.)
Dat van die lange runs was ik. Die run (uiteindelijk 120 uur lang) is gisteren gestopt toen de buitentemperatuur begon op te lopen.DutchKel schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:05:
[...]
Dat van die hele lange runs was ik inderdaad niet. Van de ene kant zijn die lange runs wel ideaal, maar ik denk dat ons huis daarvoor te goed geïsoleerd is.
Ik sta ervan dat kijken dat bij @Gwaihir de COP afneemt bij een lager toerental van de WP.
Bij mij is het juist andersom: lager toerental betekent uiteindelijk hogere gemiddelde brontemperatuur, lager toerental bronpomp (hij draait dan bij mij op 1%), lager toerental vvw-pomp (draait dan meestal op 35%) en daardoor een effcientere warmteproductie: meer kWh warmte voor je kWh elektra.
Het zou mooi zijn als we daarvan vergelijkende curves voor de verschillende merken zouden kunnen maken.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
zeer normaal. Ik heb een F1155 en heb vorig jaar een run van meerdere weken gehad, draaide hij gewoon continue op 20hz, en op 55hz als er warm tapwater nodig was. Mijn huis is uit 1960 en aardig goed na-geisoleerd, maar zeker niet perfect.iCrOn schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:22:
Bij ons is de Nibe F1255 sinds 24 november met zijn compressor frequentie niet onder de 19Hz geweest is deze dan aan een hele lange run bezig? Zou nu dan op zo'n 183 uur zitten. Bron pomp snelheid is meestal rond 1%. CV-pomp rond 40%[Afbeelding]
@KC27 Ja, dat herinnerde ik me, maar ik had niets om je mee lastig te vallen. Vandaar geen mention
.
@fishman @iCrOn @KC27 Ik ken geen in dit soort systemen gebruikte pompen die daadwerkelijk 1% van hun maximale snelheid kunnen draaien. Zo'n beetje elke pomp begint bij 30%. Daar zit dus al een vertaalslag tussen hoe diverse merken communiceren: sommige met percentage van daadwerkelijk toerental, anderen met een percentage in de ruimte tussen minimum en maximum. (Wat ik persoonlijk wat verwarrend vind, eerlijk gezegd, want tussen 0 en 1% verbergt zich dus bij jullie een enorme sprong. En 2% is dus bij lange na niet 2x 1%, etc.)
Ik weet niet of bij jullie de COP niet ook afneemt naar lager toerental toe. Kan heel goed zijn dat leverancier en / of installateur zo slim is geweest 'm af te grenzen voordat dit verschijnsel te sterk wordt. Van mijn warmtepomp wordt die curve meegeleverd. Hij mag 1 - 11kW lopen, maar af fabriek staat de onderzijde op pakweg 3,5kW en die heb ik nog ietsje opgehoogd. (Toegestaan: 15%, af fabriek: 25%, ik: 31%, compressortoerental.) Heb je geen buffer en weinig thermische massa, dan zal een lagere waarde waarschijnlijk toch wel fijn zijn.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit van merk tot merk zit. Meet en post vooral!
Hier is er een samenspel met de CV-haard, wat ook nog niet helemaal ideaal verloopt. Dat zal zo af en toe de run beëindigen. Weken lange runs (of één maanden lange) verwacht ik dus (nog) niet.
@fishman @iCrOn @KC27 Ik ken geen in dit soort systemen gebruikte pompen die daadwerkelijk 1% van hun maximale snelheid kunnen draaien. Zo'n beetje elke pomp begint bij 30%. Daar zit dus al een vertaalslag tussen hoe diverse merken communiceren: sommige met percentage van daadwerkelijk toerental, anderen met een percentage in de ruimte tussen minimum en maximum. (Wat ik persoonlijk wat verwarrend vind, eerlijk gezegd, want tussen 0 en 1% verbergt zich dus bij jullie een enorme sprong. En 2% is dus bij lange na niet 2x 1%, etc.)
Ik weet niet of bij jullie de COP niet ook afneemt naar lager toerental toe. Kan heel goed zijn dat leverancier en / of installateur zo slim is geweest 'm af te grenzen voordat dit verschijnsel te sterk wordt. Van mijn warmtepomp wordt die curve meegeleverd. Hij mag 1 - 11kW lopen, maar af fabriek staat de onderzijde op pakweg 3,5kW en die heb ik nog ietsje opgehoogd. (Toegestaan: 15%, af fabriek: 25%, ik: 31%, compressortoerental.) Heb je geen buffer en weinig thermische massa, dan zal een lagere waarde waarschijnlijk toch wel fijn zijn.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit van merk tot merk zit. Meet en post vooral!
Hier is er een samenspel met de CV-haard, wat ook nog niet helemaal ideaal verloopt. Dat zal zo af en toe de run beëindigen. Weken lange runs (of één maanden lange) verwacht ik dus (nog) niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 01-12-2021 17:57 ]
De gebruikte pomp voor de bron is dit type volgens de tekeningen.@fishman @iCrOn @KC27 Ik ken geen in dit soort systemen gebruikte pompen die daadwerkelijk 1% van hun maximale snelheid kunnen draaien. Zo'n beetje elke pomp begint bij 30%. Daar zit dus al een vertaalslag tussen hoe diverse merken communiceren: sommige met percentage van daadwerkelijk toerental, anderen met een percentage in de ruimte tussen minimum en maximum. (Wat ik persoonlijk wat verwarrend vind, eerlijk gezegd, want tussen 0 en 1% verbergt zich dus bij jullie een enorme sprong. En 2% is dus bij lange na niet 2x 1%, etc.)
Dat type zit er bij mij ook in. De curves laten duidelijk zien dat er geen lineair verband is tussen aansturing in %, opgenomen vermogen en debiet. Maar 1% zit wel dicht bij 8,5 W (van de 87W maximaal).
Bij de koelfunctie van mijn wp draaien beide pompen helaas op vol vermogen (geen modulatie ☹️) en het afgenomen vermogen van de wp bedraagt dan 150 W (iets minder dan 2 x 87 W).
Bij de koelfunctie van mijn wp draaien beide pompen helaas op vol vermogen (geen modulatie ☹️) en het afgenomen vermogen van de wp bedraagt dan 150 W (iets minder dan 2 x 87 W).
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
@Dacuuu @KC27KC27 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:51:
[...]
Voor de gewenste ruimtetemperatuur weet ik het niet, want ik heb geen RBE (ik gebruik Alpha Home), misschien dat @Vaevictis_ dat weet.
Voor de stooklijn gebruik ik deze parameters:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - group: parameters id: ID_Einst_WK_akt #stooklijn verschuiving - group: parameters id: ID_Einst_HzHwHKE_akt #bovenpunt stooklijn - group: parameters id: ID_Einst_HzHKRANH_akt #voetpunt stooklijn - group: parameters id: ID_Einst_HzHKRABS_akt #nachtverlaging - group: parameters id: ID_Einst_Heizgrenze_Temp #stookgrens
Daarvan heb ik er twee daadwerkelijk instelbaar gemaakt in HA:
[Afbeelding]
RBE ruimte temperatuur kun je niet zo instellen denk, dit zijn de parameters t.a.v. de RBE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 980: Unknown("ID_RBE_Einflussfaktor_RT_akt"), 981: Unknown("ID_RBE_Freigabe_Kuehlung_akt"), 982: Unknown("ID_RBE_Waermeverteilsystem_akt"), 983: Unknown("ID_RBE_Zeit_Heizstab_aktiv"), en hier de calculations 227: Celsius("ID_WEB_RBE_RT_Ist"), 228: Celsius("ID_WEB_RBE_RT_Soll") |
ID_WEB_RBE_RT_Soll zou het kunnen zijn maar dat moet je even uitproberen. Bij mij staat de RBE het hele jaar door op 21 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-12-2021 19:13 ]
@DacuuuVaevictis_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:11:
[...]
@Dacuuu @KC27
RBE ruimte temperatuur kun je niet zo instellen denk, dit zijn de parameters t.a.v. de RBE
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 980: Unknown("ID_RBE_Einflussfaktor_RT_akt"), 981: Unknown("ID_RBE_Freigabe_Kuehlung_akt"), 982: Unknown("ID_RBE_Waermeverteilsystem_akt"), 983: Unknown("ID_RBE_Zeit_Heizstab_aktiv"), en hier de calculations 227: Celsius("ID_WEB_RBE_RT_Ist"), 228: Celsius("ID_WEB_RBE_RT_Soll")
ID_WEB_RBE_RT_Soll zou het kunnen zijn maar dat moet je even uitproberen. Bij mij staat de RBE het hele jaar door op 21 graden.
Als ID_WEB_RBE_RT_Soll (= waarschijnlijk de gewenste ruimtetemperatuur) een "calculation" is en geen "parameter" dan kun je hem ook niet instellen vanaf HA. Alleen maar uitlezen, net als ID_WEB_RBE_RT_Ist (= de gemeten ruimtetemperatuur).
Vaevictis_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:11:
[...]
@Dacuuu @KC27
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 980: Unknown("ID_RBE_Einflussfaktor_RT_akt"), 981: Unknown("ID_RBE_Freigabe_Kuehlung_akt"), 982: Unknown("ID_RBE_Waermeverteilsystem_akt"), 983: Unknown("ID_RBE_Zeit_Heizstab_aktiv"), en hier de calculations 227: Celsius("ID_WEB_RBE_RT_Ist"), 228: Celsius("ID_WEB_RBE_RT_Soll")
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt. Ik heb een Alpha innotec MSW2-6S met RBE.KC27 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:43:
[...]
@Dacuuu
Als ID_WEB_RBE_RT_Soll (= waarschijnlijk de gewenste ruimtetemperatuur) een "calculation" is en geen "parameter" dan kun je hem ook niet instellen vanaf HA. Alleen maar uitlezen, net als ID_WEB_RBE_RT_Ist (= de gemeten ruimtetemperatuur).
De warmtepomp zit aan de utp, en de

Daarnaast draai ik de Luxtronik om wat parameters in Home-assistant te krijgen.
Paar vragen:
1) Op de RBE kan ik de gewenste ruimte temperatuur instellen. Kan dit ook rechtstreeks via de webinterface of via de HA integratie?
2) Via de Alpha control app kan ik de stooklijn plussen of minnen, kan dit ook met de webinterface en of via de HA integratie?
Antwoord op vraag 1: Ik heb geen ervaring met de RBE, maar het kan in ieder geval niet met de HA integratie (omdat het geen parameter is, maar een calculation). Ik denk dat het ook niet kan via de webinterface, omdat het in de kolom "Information/temperatures" staat (target room temperature) en niet bij de "settings".Dacuuu schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:06:
[...]
[...]
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt. Ik heb een Alpha innotec MSW2-6S met RBE.
De warmtepomp zit aan de utp, en de [Afbeelding]
Daarnaast draai ik de Luxtronik om wat parameters in Home-assistant te krijgen.
Paar vragen:
1) Op de RBE kan ik de gewenste ruimte temperatuur instellen. Kan dit ook rechtstreeks via de webinterface of via de HA integratie?
2) Via de Alpha control app kan ik de stooklijn plussen of minnen, kan dit ook met de webinterface en of via de HA integratie?
Antwoord op vraag 2: Het minnen en plussen van de stooklijn kan niet via de webinterface, maar wel met de Alpha Control App en ook met HA (met de parameter ID_Einst_WK_akt).
Ik vond het al zo raar dat ik het nergens in de app kon vinden; wel de geproduceerde kWh warmte, maar niet de verbruikte kWh.x_erik schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:54:
[...]
Weet niet precies welke Nibe je hebt, maar bij een S-Serie kun je hem uitlezen over Modbus, register 2166.
Nou nog eens kijken hoe ik daar bij kom
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Zijn er in de 'bermudadriehoek' Nijmegen-Venlo-Den Bosch bedrijven die *veel* ervaring hebben met het ontwerpen en aanleggen van verticaal geboorde water/water-warmtepompsystemen? Het is de bedoeling dat we er ook een paar PV-panelen voor de pompen en eventueel een zonneboiler voor regeneratie van de bron bij nemen. Daarvoor zouden we liefst een bedrijf vinden dat dit allemaal kan ontwerpen en uitvoeren, zodat de verschillende elementen perfect met elkaar samenwerken.
Voor mensen die uitleg willen (geven) hoe een water/water warmtepomp werkt: er was vandaag een heel duidelijke uitleg in Klokhuis:
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/4779/warmtepomp
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/4779/warmtepomp
Ga eens naar Schimmel Techniek in Barneveld. Die hebben alles in huis en dus in eigen hand: én boren, én WP-leveren en installeren.Paut schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:41:
Zijn er in de 'bermudadriehoek' Nijmegen-Venlo-Den Bosch bedrijven die *veel* ervaring hebben met het ontwerpen en aanleggen van verticaal geboorde water/water-warmtepompsystemen? Het is de bedoeling dat we er ook een paar PV-panelen voor de pompen en eventueel een zonneboiler voor regeneratie van de bron bij nemen. Daarvoor zouden we liefst een bedrijf vinden dat dit allemaal kan ontwerpen en uitvoeren, zodat de verschillende elementen perfect met elkaar samenwerken.
Zo’n bedrijf hoeft niet om de hoek te zitten. Ze zijn bij mij nu ook bezig (regio Zutphen). Er is al geboord, volgende week wordt de Nibe geïnstalleerd.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ook bij mij (in Ede) is de installatie (Nilan) aangelegd door Schimmel. Het boren van de bron was uitbesteed, omdat ze op dat moment (mei dit jaar) zelf nog geen boorinstallatie hadden. Inmiddels hebben ze alles zelf in huis.Hippe Lip schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:38:
[...]
Ga eens naar Schimmel Techniek in Barneveld. Die hebben alles in huis en dus in eigen hand: én boren, én WP-leveren en installeren.
Zo’n bedrijf hoeft niet om de hoek te zitten. Ze zijn bij mij nu ook bezig (regio Zutphen). Er is al geboord, volgende week wordt de Nibe geïnstalleerd.
Ik heb een Homey app gemaakt om de modbus instellingen van mijn Nilan Compact P Geo te kunnen lezen en instellen.
Eerder werkte ik met een Python script, maar nu zorgt de Homey voor de logging.
/f/image/x205VdBsWujqrwNHHUSfpLAe.png?f=fotoalbum_large)
Via Homey insigths kan ik dit soort plaatjes opvragen.
Ik wil uiteindelijk in de Homey een flow gaan maken waarmee ik op basis van binnen en buiten temperatuur en weersverwachting de aanvoertemperatuur kan instellen.
Vannacht heeft hij in elk geval een lange run gemaakt. Eerder had ik wat grafieken gepost waarin duidelijk pendelgedrag te zien was.
Eerder werkte ik met een Python script, maar nu zorgt de Homey voor de logging.
/f/image/x205VdBsWujqrwNHHUSfpLAe.png?f=fotoalbum_large)
Via Homey insigths kan ik dit soort plaatjes opvragen.
Ik wil uiteindelijk in de Homey een flow gaan maken waarmee ik op basis van binnen en buiten temperatuur en weersverwachting de aanvoertemperatuur kan instellen.
Vannacht heeft hij in elk geval een lange run gemaakt. Eerder had ik wat grafieken gepost waarin duidelijk pendelgedrag te zien was.
Wie kan mij helpen?
Wij wonen in een wijk met een WKO en volgend jaar loopt de huurtermijn af van onze warmtepompen.
Nu hebben wij daar een voorstel voor gekregen waarvan ik denk dat dit niet echt marktconform is.
Om dit te onderbouwen ben ik op zoek naar de prijs, bij benadering, van een Thermia calibra 7 cool.
het is een lang verhaal maar in een notedop:
- huidige pompen zijn 15 jaar oud.
- dienstverlener wil ze vervangen dus nieuw huurcontract
- je mag ook de huidige pomp laten staan
- je mag ook zelf een nieuwe pomp aanschaffen
Over de pomp is wel wat te vinden maar over een prijs, niet echt.
verder geeft de dienstverlener een aantal kosten op waaronder installatie kosten en huurkosten.
maar om dit allemaal goed te kunnen doorrekenen moeten we een richtprijs hebben van de warmtepomp.
in het kort: we hebben het idee dat we genaaid worden
kan iemand mij hier een richtprijs van geven?.......
Dit mag uiteraard ook via een DM.
Wij wonen in een wijk met een WKO en volgend jaar loopt de huurtermijn af van onze warmtepompen.
Nu hebben wij daar een voorstel voor gekregen waarvan ik denk dat dit niet echt marktconform is.
Om dit te onderbouwen ben ik op zoek naar de prijs, bij benadering, van een Thermia calibra 7 cool.
verder geeft de dienstverlener een aantal kosten op waaronder installatie kosten en huurkosten.
maar om dit allemaal goed te kunnen doorrekenen moeten we een richtprijs hebben van de warmtepomp.
is er iets mis met de huidige Thermia Calibra 7 pomp?leodnbeo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:55:
Wie kan mij helpen?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Geef eens wat meer details, desnoods in MO-tags.leodnbeo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:55:
Wie kan mij helpen?
Wat is hun voorstel?
Hoe was het contract destijds? Ging je er vanuit dat het eigendom na 15jaar automatisch over zou gaan?
Maar eigenlijk kun je er bij huur/lease vanuit gaan dat je genaaid word.
Hoe doet de bron het nog?
Anders dan bij verdringen pompen (die ik volgens mij nog nooit gezien heb in dit soort installaties), is bij waaierpompen de relatie tussen toerental en flow nooit lineair. Een pomp die op 1% van zijn toerental draait zal veel minder dan 1% van zijn debiet pompen (lees: 0%). Een waaierpomp gaat pas vanaf een zeker toerental een druk opbouwen die groter is dan de basisdrukval over het systeem, en derhalve heeft het ook geen zin om de pomp langzamer te laten draaien dan dat. Tot dat toerental zit hij rondjes te fietsen in dezelfde vloeistof en ben je energie aan het weggooien en je pomp aan het verslijten.Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:49:
Welk toerental dat dan is, is dan weer afhankelijk van je systeem, dus daar is geen universeel getal op te plakken. Eigenlijk zou je een systeemcurve van je huisinstallatie willen, waarbij je de drukval meet bij verschillende debieten.
It's time to play the music, it's time to light the lights
De bron werkt nog goed.bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:42:
[...]
Geef eens wat meer details, desnoods in MO-tags.
Wat is hun voorstel?
Hoe was het contract destijds? Ging je er vanuit dat het eigendom na 15jaar automatisch over zou gaan?
Maar eigenlijk kun je er bij huur/lease vanuit gaan dat je genaaid word.
Hoe doet de bron het nog?
Het contract loopt volgend jaar ergens af en de warmtepomp wordt dan eigendom.
Hun voorstel ligt op een totaal voor de volgende 15 jaar op ongeveer €16.000. dit is dan voor verwijderen van de oude warmtepomp en installeren van de nieuwe warmtepomp.
Dus hij word sowieso je eigendom? Zonder afkoopsom? Waarom twijfel je dan? Wat zijn volgens jou de voordelen van huren? Als toekomstig koper van je huis zou ik ook niet op zo’n constructies zitten te wachten.
Het voordeel is dat je dan een nieuwe warmtepomp hebt. Wij kiezen er waarschijnlijk ook voor om de oude te laten staan. Misschien dat we de pomp een keer laten nakijken en onderhouden en dat we er een nieuwe A label circulatie pomp in laten zetten. Misschien kan ie nog wel 5 of 10 jaar mee
Belangrijk is: hoe is de performance van je huidige wp. Heb je inzicht in verbruik- en productiehoeveelheden. Wat waren de afgelopen jaren de onderhoudskosten?leodnbeo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:15:
Het voordeel is dat je dan een nieuwe warmtepomp hebt. Wij kiezen er waarschijnlijk ook voor om de oude te laten staan. Misschien dat we de pomp een keer laten nakijken en onderhouden en dat we er een nieuwe A label circulatie pomp in laten zetten. Misschien kan ie nog wel 5 of 10 jaar mee
Als het allemaal nog ok is : mooi laten zitten en geen geld verspillen.
In het algemeen geldt: wp slijten minder dan CV ketels, zeker water/water wp. Dus ze gaan langer mee.
Daar zit nou net het probleem, of niet….KC27 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:27:
[...]
Belangrijk is: hoe is de performance van je huidige wp. Heb je inzicht in verbruik- en productiehoeveelheden. Wat waren de afgelopen jaren de onderhoudskosten?
Als het allemaal nog ok is : mooi laten zitten en geen geld verspillen.
De verhuurder deed alleen aan correctief onderhoud, aan preventief onderhoud doet deze niets.
Misschien gaan we hem hierop aanspreken en zorgen voor een inspectie/onderhoud voor we de pomp daadwerkelijk overnemen.
Dank voor de tip! Ik heb een apparaatje besteld. Staat er ergens een (al is het maar beknopte) handleiding om dit up&running te krijgen?MLPN schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:41:
[...]
Dit kan via de module die een mede tweaker via zijn website (https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/) aanbiedt. Het is begonnen om de itho lucht wtw's uit te kunnen lezen, maar de warmtepomp kan er ook mee uitgelezen worden. (Ik heb zelf inmiddels zo'n dingetje aan de warmtepomp, de vloerverwarmingverdeler (uitlezen slaapkamer temperaturen) en de lucht wtw hangen. Persoonlijk lees ik dit uit met Homeassistant en ontvang ik de signalen via MQTT.
Dat is toch standaard voor een warmtepomp?leodnbeo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:05:
[...]
Daar zit nou net het probleem, of niet….
De verhuurder deed alleen aan correctief onderhoud, aan preventief onderhoud doet deze niets.
Misschien gaan we hem hierop aanspreken en zorgen voor een inspectie/onderhoud voor we de pomp daadwerkelijk overnemen.
Heb je ervaring met MQTT en home assistant/domoticz/homey of iets?feelthepower schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:09:
[...]
Dank voor de tip! Ik heb een apparaatje besteld. Staat er ergens een (al is het maar beknopte) handleiding om dit up&running te krijgen?
Zoja, dan is het de handleiding volgen van het dingetje en de wiki bekijken:
https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
https://github.com/arjenh...aw/master/handleiding.pdf
Zoniet dan is het nog steeds niet heel moeilijk, maar dan moet je je even inlezen in MQTT en bijvoorbeeld home assistant op een raspberry pi draaien. Opzich niet moeilijk, want dat is wat ik heb gedaan een paar weken geleden
Maar jij weet toch hoe vaak je een monteur over de vloer hebt gehad en wat er gerepareerd of vervangen is.leodnbeo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:05:
[...]
Weet je hoeveel elektriciteit de wp per jaar verbruikt?
En hoeveel warmte er per jaar wordt geproduceerd?
Wanneer moet je beslissen?
Kun je bij ontbreken van meetdata voor die tijd de wp nog van meters voorzien?
Wat voor preventief onderhoud zit je aan te denken? Bij mijn weten zit er aan een W/W-warmtepomp geen echt onderhoud. Er zijn geen ventilatoren of luchtkanalen schoon te houden, er worden geen gassen verbrand, er zijn geen instellingen die wel eens willen verlopen. Ik kan me niet zoveel verzinnen.leodnbeo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:05:
Het enige punt, kan wel belangrijk zijn: zit er een (liefst magnetisch) vuilfilter in het CV-circuit? Als dat er niet zit, dan snel (laten) monteren. Zit dat er wel, dan zit daar het enige puntje van onderhoud: dat moet zo nu en dan eens geleegd, gespoeld worden.
<John O`Mill>
@leodnbeo En de brontemperatuur.KC27 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:59:
[...]
Maar jij weet toch hoe vaak je een monteur over de vloer hebt gehad en wat er gerepareerd of vervangen is.
Weet je hoeveel elektriciteit de wp per jaar verbruikt?
En hoeveel warmte er per jaar wordt geproduceerd?
Wanneer moet je beslissen?
Kun je bij ontbreken van meetdata voor die tijd de wp nog van meters voorzien?
Wat ik zou willen weten, in jouw geval:
- hoeveel warmte per jaar, voor hoeveel elektriciteit
- bij welke brontemperatuur
=>
- welk vermogen WP heb je staan (en dus evt. ineens nodig)
- of dit apparaat een nette COP heeft
- of de bron ok is
En dan zou ik, als de bron ok is en de COP niet al te beroerd, een paar offertes voor een nieuwe aanvragen. Met de installateur daaruit die je 't beste gevoel geeft, spreek je af dat hij je niet in de kou laat zitten. D.w.z. dat hij indien noodzakelijk vrij snel storingsonderhoud komt doen of desnoods een vervanging van 't oude beestje, tegen condities vergelijkbaar met de offerte. (Als je 'm dan over 3-5 jaar belt, en hij zegt 'vervangen', dan zal er vast wel wat aan de prijs veranderd zijn, maar niet heel veel aan z'n verhaal en rekenwijze.)
Ik bedoelde alvast een punt van verwarring plat te slaan, geenzins een relatie tussen toerental en flow 'vast' te leggen. Dat is inderdaad nogal installatie afhankelijk.big bang schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:00:
[...]
Anders dan bij verdringen pompen (die ik volgens mij nog nooit gezien heb in dit soort installaties), is bij waaierpompen de relatie tussen toerental en flow nooit lineair. Een pomp die op 1% van zijn toerental draait zal veel minder dan 1% van zijn debiet pompen (lees: 0%). Een waaierpomp gaat pas vanaf een zeker toerental een druk opbouwen die groter is dan de basisdrukval over het systeem, en derhalve heeft het ook geen zin om de pomp langzamer te laten draaien dan dat. Tot dat toerental zit hij rondjes te fietsen in dezelfde vloeistof en ben je energie aan het weggooien en je pomp aan het verslijten.
Welk toerental dat dan is, is dan weer afhankelijk van je systeem, dus daar is geen universeel getal op te plakken. Eigenlijk zou je een systeemcurve van je huisinstallatie willen, waarbij je de drukval meet bij verschillende debieten.
In het praktische gebied, meen ik overigens te zien dat extra toeren steeds minder extra flow leveren. D.w.z. van 50% naar 100% toeren, is geen verdubbeling van het debiet. Naar ik aanneem door de oplopende weerstand die de stroming ondervindt. (Het effect is 't sterkst bij onze vijverpomp, die aan de forse kant is voor een stuk van de buis waardoor hij pompt.)
Had me niet gerealiseerd dat zo'n pomp constructie technisch prima een zeer klein percentage van z'n toerental kan draaien, maar dat er dan simpelweg in praktische zin niets gebeurt dan energieverbruik. (Om die reden blokkeren pompen dat dan kennelijk in de elektronica.) Leuke details om te leren!
@Gwaihir Ik zie nu dat ik je vragen over het hoofd zag.
Er zit een WHR930 in. Helaas is dat van nét vóórdat Zehnder met een nieuw model uitkwam waar veel meer mee te regelen en meten valt, waaronder debietmetingen. Tja, tis wat kostbaar om nu zomaar dat apparaat te vervangen alleen omdat ik een meet- en regelfreak ben.
En ja, die koeler van de foto is het nieuwe onderdeel. Geen schoonheid hoe het ertussen zit, maar anders moest er teveel overhoop gehaald worden en daar had ik geen zin in…
Dus heb ik bij de bouw alles wel voorbereid voor de WP (sparingen voor koel- of brineleidingen naar zolder en uitsluitend vloerverwarming in huis), maar het kleinste en goedkoopste gasketeltje erin. Dat werd de 12 kW van Intergas (met CV-gestookte boiler van 200 liter) en die heb ik op 50% CV-vermogen en max 35°C ingesteld vanaf het begin. Dus wat dat betreft stook ik al jaren als ware het een WP. Nooit problemen mee gehad, dus loop ik NUL risico als ik volgende week overstap op mijn Nibe S1255PC. De grondboring (160 meter diep) zit er al in.
Die CV-ketel en boiler zijn na volgende week ws beschikbaar voor de liefhebber. Ik lees net dat ook die CV-ketels schaarser worden (chiptekort), dus ik hoor het wel als iemand belangstelling heeft.
Biedingen per PB graag
Ja, ik heb geen tweedehands materialen gebruikt bij de bouwGwaihir schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:14:
@Hippe Lip Hoe zit 't dan met die balansventilatie? Is die zelf al uit 2015? En alleen die koeler is nieuw?

En ja, die koeler van de foto is het nieuwe onderdeel. Geen schoonheid hoe het ertussen zit, maar anders moest er teveel overhoop gehaald worden en daar had ik geen zin in…
Ja, maar dat wist ik tevoren al. Bij de bouw wilde ik al een warmtepomp, maar van het voorstel waarmee de installateur kwam kon ik niet echt warm worden. De ontwikkelingen waren gewoon nog niet ver genoeg naar mijn zin. Wat Nibe (en sommige anderen) nu op de markt brengt bevalt me wel. Dit is gewoon een afgewogen doorontwikkeld product. Natuurlijk is er volgend jaar weer wat nieuwers, maar als je zo redeneert kom je er nooit.En je besluit na 6 jaar je CV eruit te gooien? (Da's nog best nieuw!)
Dus heb ik bij de bouw alles wel voorbereid voor de WP (sparingen voor koel- of brineleidingen naar zolder en uitsluitend vloerverwarming in huis), maar het kleinste en goedkoopste gasketeltje erin. Dat werd de 12 kW van Intergas (met CV-gestookte boiler van 200 liter) en die heb ik op 50% CV-vermogen en max 35°C ingesteld vanaf het begin. Dus wat dat betreft stook ik al jaren als ware het een WP. Nooit problemen mee gehad, dus loop ik NUL risico als ik volgende week overstap op mijn Nibe S1255PC. De grondboring (160 meter diep) zit er al in.
Die CV-ketel en boiler zijn na volgende week ws beschikbaar voor de liefhebber. Ik lees net dat ook die CV-ketels schaarser worden (chiptekort), dus ik hoor het wel als iemand belangstelling heeft.
Biedingen per PB graag
[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 05-12-2021 17:30 ]
<John O`Mill>
@Hippe Lip
Goed bezig!!
Goed bezig!!
Ik heb een vraag over de moderne warmtepompen. Hoe belangrijk is het om het huis in de zomer te koelen qua energie voor de winter. Als ik bijvoorbeeld het huis in de zomer niet koel en geen warmte in de grond breng, betekent dit dan dat ik in de winter niet goed kan verwarmen met de warmtepomp?
Voor zover ik het nu weet is het afhankelijk van je ondergrond en van de stroming snelheid van je grondwater op de diepte van je bron.raduf schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:54:
Ik heb een vraag over de moderne warmtepompen. Hoe belangrijk is het om het huis in de zomer te koelen qua energie voor de winter. Als ik bijvoorbeeld het huis in de zomer niet koel en geen warmte in de grond breng, betekent dit dan dat ik in de winter niet goed kan verwarmen met de warmtepomp?
Hier (omgeving Arnhem Noord) maakt het niks uit. Ik heb afgelopen zomer heel weinig gekoeld en aan het begin van het stookseizoen was mijn bron ruim 9 °C, net als in 2020 toen ik veel gekoeld heb. Ik zit hier op de rand van de Veluwe met veel kwelwater richting de grote rivieren.
Anderen op de forum willen juist veel koelen in de zomer om hun bron te recupereren.
Meestal heb je er voor zover ik weet ook met heel langzaam stromend water tot stil staand water maar een paar dagen profijt van. Daarna is de omgeving rond je lus alweer afgekoeld.KC27 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:45:
[...]
Voor zover ik het nu weet is het afhankelijk van je ondergrond en van de stroming snelheid van je grondwater op de diepte van je bron.
Hier (omgeving Arnhem Noord) maakt het niks uit. Ik heb afgelopen zomer heel weinig gekoeld en aan het begin van het stookseizoen was mijn bron ruim 9 °C, net als in 2020 toen ik veel gekoeld heb. Ik zit hier op de rand van de Veluwe met veel kwelwater richting de grote rivieren.
Anderen op de forum willen juist veel koelen in de zomer om hun bron te recupereren.
Het grote voordeel van in de zomer koelen is dat je het tapwater met veel minder energie kunt opwarmen. Daar kun je dus wel de warmte die je in de grond stopt voor gebruiken.
Hier merk ik in de winter niks van het koelen in de zomer. Als de warmtepomp uit staat dan warmt de bron langzaam weer op door de omgeving.
Niet koelen in de zomer betekent dat de bron in de winter een lagere temperatuur zal hebben, waardoor de warmtepomp meer energie zal verbruiken. Als je de keuze hebt voor (passieve) koeling zou ik het altijd doen. Het zorgt ook nog eens voor een aangenamer binnenklimaat en het kost relatief weinig stroom om te koelen.raduf schreef op zondag 5 december 2021 @ 19:54:
@raduf
Of je bron het nodig heeft om te koelen hangt echt heel veel af van de grond waarin je bodemlus zit. Er zijn bronnen die in 10 jaar langzaamaan verijsd zijn. Daar haal je nu nix bruikbaars meer uit.
Zit je lus bijvoorbeeld voor het grootste deel in de klei, dan is daar weinig méér uit te halen dan wat je er in de zomer in stopt.
Zit je grondlus daarentegen in stromend water, zoals @KC27 in het kwelwater zit, dan zal het geen biet uitmaken of je koelt of niet. Elke Joule aan energie die je er in de zomer in stopt is dan na een uur alweer een eind verderop gespoeld.
Kortom: zonder kennis van je bodem (over grote diepte) is hier nix over te zeggen.
Of je bron het nodig heeft om te koelen hangt echt heel veel af van de grond waarin je bodemlus zit. Er zijn bronnen die in 10 jaar langzaamaan verijsd zijn. Daar haal je nu nix bruikbaars meer uit.
Zit je lus bijvoorbeeld voor het grootste deel in de klei, dan is daar weinig méér uit te halen dan wat je er in de zomer in stopt.
Zit je grondlus daarentegen in stromend water, zoals @KC27 in het kwelwater zit, dan zal het geen biet uitmaken of je koelt of niet. Elke Joule aan energie die je er in de zomer in stopt is dan na een uur alweer een eind verderop gespoeld.
Kortom: zonder kennis van je bodem (over grote diepte) is hier nix over te zeggen.
<John O`Mill>
@raduf Hier de indruk dat regenereren wél flink uitmaakt. (Tot nu toe twee samples 1x wel flink koelen, 1x niet.)
Eigenlijk helpt bijna altijd wel om je bron niet al te zuinig (= klein) te boren. M.u.v. echt nare klei wellicht. Ik zou tenminste persoonlijk zeker niet op de garantie-grens van nul graden willen bungelen; dat kost alleen al zoveel COP.
Eigenlijk helpt bijna altijd wel om je bron niet al te zuinig (= klein) te boren. M.u.v. echt nare klei wellicht. Ik zou tenminste persoonlijk zeker niet op de garantie-grens van nul graden willen bungelen; dat kost alleen al zoveel COP.
Vraagje: mijn warmtepomp (aan-uit) wordt gestuurd op de retourtemperatuur. Ik kan geen hysterese instellen in de zin van "ga aan als retourtemperatuur = set-retour - hysterese". Ik kan alleen een "omgekeerde" hysterese instellen door de aanvoertemperatuur te verhogen tussen 0.1 en 3 graden.
Oftewel (random getallen), zeg mijn retour moet 27 graden zijn bij een aanvoer van 35 graden. Dan kan ik hysterese op 0.1 instellen. Dus de echte aanvoertemperatuur wordt dan 35.1 graden, en zodra de retour ook maar iets afkoelt gaat de warmtepomp weer opwarmen tot aanvoer van 35.1. In dat geval pendelt de warmtepomp meer (dus veel compressor starts) maar is het energieverbuik per cycle minimaal.
Alternatief kan ik de hysterese op 3 graden zetten. Dan gaat de warmtepomp de aanvoertemperatuur stoken tot 38 graden, maar duurt het langer voordat de retour onder zijn gesette value zet. Dus minder starts van de compressor, maar hoger energieverbruik (omdat water meer moet worden opgewarmd).
Ik heb deze hysterese nu op iets van 1.8 graden staan, maar probeer te achterhalen wat nu het zuinigst is. Hogere aanvoer temperatuur met weinig starts, of juist meer starts maar minder energie. Het is moeilijk na te meten vanwege steeds andere temperaturen buiten, dus probeer te kijken of k het gewoon kan berekenen op een of andere manier? Volgens mij werkt het niet als ik de kamertemperatuur met 3 graden verlaag vanwge de hogere aanvoer temperatuur..misschien nog wel het proberen waard...
Wat is wijsheid in dit geval?
Oftewel (random getallen), zeg mijn retour moet 27 graden zijn bij een aanvoer van 35 graden. Dan kan ik hysterese op 0.1 instellen. Dus de echte aanvoertemperatuur wordt dan 35.1 graden, en zodra de retour ook maar iets afkoelt gaat de warmtepomp weer opwarmen tot aanvoer van 35.1. In dat geval pendelt de warmtepomp meer (dus veel compressor starts) maar is het energieverbuik per cycle minimaal.
Alternatief kan ik de hysterese op 3 graden zetten. Dan gaat de warmtepomp de aanvoertemperatuur stoken tot 38 graden, maar duurt het langer voordat de retour onder zijn gesette value zet. Dus minder starts van de compressor, maar hoger energieverbruik (omdat water meer moet worden opgewarmd).
Ik heb deze hysterese nu op iets van 1.8 graden staan, maar probeer te achterhalen wat nu het zuinigst is. Hogere aanvoer temperatuur met weinig starts, of juist meer starts maar minder energie. Het is moeilijk na te meten vanwege steeds andere temperaturen buiten, dus probeer te kijken of k het gewoon kan berekenen op een of andere manier? Volgens mij werkt het niet als ik de kamertemperatuur met 3 graden verlaag vanwge de hogere aanvoer temperatuur..misschien nog wel het proberen waard...
Nog steeds niemand met een Kamstrup op de WW? Dan zouden we kunnen vergelijken hoeveel energie er uit word gehaald tov wat er “ingestopt”. Mijn gevoel zegt dat zelfs al heb je een weinig verversende bron, je haalt volgensmij makkelijk een 5-10voud meer energie uit de bron dan je erin stopt, dus het effect kan nooit heel groot zijn. Maar alle beetjes helpen, wie het kleine niet eert…..Hippe Lip schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:18:
@raduf
@bbbrumbrum Ik had aanvankelijk wel het idee om een Kamstrup te gebruiken, maar dacht dat mijn Nibe (S1255PC die deze week geïnstalleerd gaat worden) dat bijhoudt. Dat spaart een dure Kamstrup.
Klopt het dat Nibe dat bijhoudt?
<John O`Mill>
Volgens mij werkt het anders dan hoe jij het denkt. Je retour moet bijvoorbeeld 27 graden zijn, met een hysterese van 3 graden gaat de warmtepomp aan als de vloertemperatuur 24 graden of lager is en die stopt dan als de vloer een temperatuur heeft bereikt van 27 graden. Hoe groter de hysterese, hoe langer de run, maar wel minder comfort.Yaldair schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:49:
Vraagje: mijn warmtepomp (aan-uit) wordt gestuurd op de retourtemperatuur. Ik kan geen hysterese instellen in de zin van "ga aan als retourtemperatuur = set-retour - hysterese". Ik kan alleen een "omgekeerde" hysterese instellen door de aanvoertemperatuur te verhogen tussen 0.1 en 3 graden.
De aanvoer temperatuur is hierbij wisselend, als het verschil werkelijk 8 graden is dan heb je mogelijk de flow te laag staan. Ik vind 8 graden verschil behoorlijk hoog namelijk.
Edit: ook is het zuiniger om de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. De delta temperatuur met de bron moet je zo laag mogelijk proberen te houden, hoe lager hoe zuiniger de warmtepomp werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 07-12-2021 07:32 ]
Was het maar zo @DutchKel. Bij Stiebel Eltron WPs is er blijkbaar geen echte hysterese setting. Die staat standaard op 1.2C. Heb ik vanuit de duitse fora aangezien in NL Stiebel Eltron wat minder gebruikt wordt.
the controller dynamics is a peculiarity of the Stiebel Eltron / Tecalor heat pumps. It is used to extend the running time by increasing the buffer or underfloor heating and to reduce the number of cycles. Controller dynamics 10 exceed the return setpoint by approx. 1-1.4 degrees. Of course, it is counterproductive as the flow temperatures are higher than necessary. Since there is no hysteresis in the heat pumps from Stiebel and Tecalorfor heating, you have to solve this differently.
Dus ik zie wel effect in minder compressor-starts,maar lijkt me ook dat ik de temperatuur omhoog breng wat minder efficient is. De aanvoer/retour temperaturen waren trouwens maar arbitrair. Als ik over de vloerverwarming verdeler meet zat ik laatst eens op ~30 heen, ~25 terug op bijna elke groep (soms scheelt het een paar tienden).The controller dynamics change the "controller behavior" of the heat pump (as the name suggests). The heating element is not affected by this, at least not under the current conditions.
In the end, the controller dynamics increase the hysteresis; I would deduce this from my tests:
Controller dynamics = 10
The heat pump heats the buffer tank to RL target + approx. 1 degree
Controller dynamics = 17
The heat pump heats the buffer tank to RL target + approx. 3 degrees
@Yaldair
Mijn warmtepomp (Alpha innotec, wel modulerend) regelt ook op de retour temperatuur. Ik heb een hysterese ingesteld van 1K. Dat betekent dat hij inkomt als de retour is gezakt tot 1K onder de berekende retourtemperatuur en pas stopt als de retour hoger is dan 1 K boven de berekende retourtemperatuur.
Welk merk wp heb jij?
Mijn warmtepomp (Alpha innotec, wel modulerend) regelt ook op de retour temperatuur. Ik heb een hysterese ingesteld van 1K. Dat betekent dat hij inkomt als de retour is gezakt tot 1K onder de berekende retourtemperatuur en pas stopt als de retour hoger is dan 1 K boven de berekende retourtemperatuur.
Welk merk wp heb jij?
Kan iemand me een tip geven waar je buizen voor een horizontale collector kan kopen?
waar moet je op letten?
is dat een gewone Socarex, of gewone HDPE? Aangeraden diameter?
waar moet je op letten?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
De interne bemetering / berekening van warmtepompen is vaak erg grof, tenzij er een "echte" kWh meter inzit.Hippe Lip schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:24:
@bbbrumbrum Ik had aanvankelijk wel het idee om een Kamstrup te gebruiken, maar dacht dat mijn Nibe (S1255PC die deze week geïnstalleerd gaat worden) dat bijhoudt. Dat spaart een dure Kamstrup.
Voor een bodemcollector gebruik je HDPE. De buizen tussen warmtepomp en bodemcollector zijn vaak 40mm in diameter en de lussen zelf 32mm, maar 40mm kan ook.bjp schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:53:
Kan iemand me een tip geven waar je buizen voor een horizontale collector kan kopen?
waar moet je op letten?
Voor 32mm zijn wel betaalbare bronverdelers te verkrijgen zoals deze:
https://www.wolf-online-s...luss-3-Kreise::36720.html
HDPE-buis koop je online bij webshops zoals pvcvoordeel.nl en irritech.nl of lokaal bij Wildkamp (maar die zijn wel schreeuwend duur met alles).
Glycol en gedemineraliseerd water besteld bestel je bij huchem.nl. Zij verhuren ook een vulpomp.
Overigens moet je BERL 6000 en BRL 11000 gecertificeerd zijn om respectievelijk het boven- en ondergrondse zeel van een bodemgebonden warmtepomp te mogen installeren. Verouderde informatie is hier te vinden:
https://www.sikb.nl/doc/B...B_11000_v2_0_20141002.pdf
https://www.sikb.nl/doc/B..._11001_v_2_0_20141002.pdf
@bjp
Maar of dat meerwaarde heeft voor een collector die je zelf (ondiep) aanlegt en zo nodig onderhoudt. Ik vraag het me af.
En voor een verticale collector werken ze met flink dikke buizen - veel grotere wanddikte dan De Wildkamp (etc.) voor beregening verkopen. Dat doen ze ook voor het 'horizontale' stukje aansluiting naar verdeler en huis.Femme schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:09:
Voor een bodemcollector gebruik je HDPE. De buizen tussen warmtepomp en bodemcollector zijn vaak 40mm in diameter en de lussen zelf 32mm, maar 40mm kan ook.
Maar of dat meerwaarde heeft voor een collector die je zelf (ondiep) aanlegt en zo nodig onderhoudt. Ik vraag het me af.
Oh, bij Kamstrup denk ik meer aan een energiemeter, warmtemeter. Een kWh-meter (MID) heb ik er zelf tussen zitten.hansgrave schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:01:
De interne bemetering / berekening van warmtepompen is vaak erg grof, tenzij er een "echte" kWh meter inzit.
Denk dan meer aan zoiets: https://www.kamstrup.com/...ingen/slimme-warmtemeters
Dan weet je precies hoeveel energie er de bron in gaat en hoeveel eruit komt.
<John O`Mill>
vraag aan alleen, wat is jullie gevoel i.v.m. evolutie van de markt voor grond-warmtepompen:
- dalen of stijgen de prijzen van de warmtepompen?
- is er nog significante evolutie op gebied van performance (COP, SCOP, SPF, PER)?
Ik probeer te voelen hoe matuur deze markt is, en of ik beter wacht of net sneller erbij moet zijn. Uiteindelijk is het een investering op... 30 jaar? Het zou stom zijn als ze binnen 2-3-5 jaar veel betere pompen uitbrengen, zeker als ze ook nog in grotere hoeveelheden gemaakt worden, en dus mogelijk aan een lagere prijs.
Vaillant, zoals andere, heeft bijvoorbeeld nog geen modulerend model. Ik vermoed dat dat een trend is.
- dalen of stijgen de prijzen van de warmtepompen?
- is er nog significante evolutie op gebied van performance (COP, SCOP, SPF, PER)?
Ik probeer te voelen hoe matuur deze markt is, en of ik beter wacht of net sneller erbij moet zijn. Uiteindelijk is het een investering op... 30 jaar? Het zou stom zijn als ze binnen 2-3-5 jaar veel betere pompen uitbrengen, zeker als ze ook nog in grotere hoeveelheden gemaakt worden, en dus mogelijk aan een lagere prijs.
Vaillant, zoals andere, heeft bijvoorbeeld nog geen modulerend model. Ik vermoed dat dat een trend is.
[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 08-12-2021 18:11 ]
@bjp Gevoel.. matige raadgever? Ach.. ik wil wel prijsschieten.
De gekte op de markt voor van alles (grondstoftekorten, transportproblemen, etc.) zal vast nog zo'n beetje heel volgend jaar in aanhouden. Hopelijk zijn we komende zomer dan echt zo'n beetje van COVID af en gaat het daarna langzaam normaliseren. Maar de gekte onder de installateurs en boorders zelf zal nog wel een aantal jaren aanhouden; de energietransitie is immers nog niet eens op stoom.
Modulerende pompen zijn m.i. al de standaard. Dat elke CV-boer ook WPs verkoopt is wel een trend. Dat het nog niet allemaal goede zijn, is hopelijk een beetje een kinderziekte. Met die kinderziekte achter de rug, zou het product wellicht iets meer gemeengoed en dus goedkoper kunnen worden. Maar dat lijkt langzaam te gaan. (Zo gemeengoed als de CV-ketel wordt hooguit de L/W, lijkt het.)
Wat er dan technisch nog gebeurt? Propaan is interessant en mag waarschijnlijk weldra ook in iets grotere exemplaren. Dus: zit je in de 5 à 6 kW maat, of kleiner, dan kun je nu al selecteren op propaan. Zit je daar net boven, dan zou dat wellicht één à twee jaar wachten waard kunnen zijn. Maar dat ligt dan ook aan je afgiftesysteem en SWW verbruik. Is hoge temperatuur water toch al geen ding voor je dan ach.. wachten omdat het allemaal altijd in de toekomst net wat beter is?
We zijn nu toch al weer 10 - 20 jaar serieus bezig om pompen en compressoren zuiniger te maken. Dus hoeveel spektakel valt daar nog te verwachten? Stappen worden logischerwijs kleiner en liggen verder uiteen.. En da's toch wel de kern van wat er in zo'n kast zit.
Edit: 'ns wat prestatiecurves bekeken van zo'n eerste propaan model. Eerlijk gezegd niet onder de indruk (lager dan mijn 1-9 bij bron 10C). Kennelijk is op dit moment die mogelijkheid tot hogere temperaturen te komen echt hetgene ze te bieden hebben.
De gekte op de markt voor van alles (grondstoftekorten, transportproblemen, etc.) zal vast nog zo'n beetje heel volgend jaar in aanhouden. Hopelijk zijn we komende zomer dan echt zo'n beetje van COVID af en gaat het daarna langzaam normaliseren. Maar de gekte onder de installateurs en boorders zelf zal nog wel een aantal jaren aanhouden; de energietransitie is immers nog niet eens op stoom.
Modulerende pompen zijn m.i. al de standaard. Dat elke CV-boer ook WPs verkoopt is wel een trend. Dat het nog niet allemaal goede zijn, is hopelijk een beetje een kinderziekte. Met die kinderziekte achter de rug, zou het product wellicht iets meer gemeengoed en dus goedkoper kunnen worden. Maar dat lijkt langzaam te gaan. (Zo gemeengoed als de CV-ketel wordt hooguit de L/W, lijkt het.)
Wat er dan technisch nog gebeurt? Propaan is interessant en mag waarschijnlijk weldra ook in iets grotere exemplaren. Dus: zit je in de 5 à 6 kW maat, of kleiner, dan kun je nu al selecteren op propaan. Zit je daar net boven, dan zou dat wellicht één à twee jaar wachten waard kunnen zijn. Maar dat ligt dan ook aan je afgiftesysteem en SWW verbruik. Is hoge temperatuur water toch al geen ding voor je dan ach.. wachten omdat het allemaal altijd in de toekomst net wat beter is?
We zijn nu toch al weer 10 - 20 jaar serieus bezig om pompen en compressoren zuiniger te maken. Dus hoeveel spektakel valt daar nog te verwachten? Stappen worden logischerwijs kleiner en liggen verder uiteen.. En da's toch wel de kern van wat er in zo'n kast zit.
Edit: 'ns wat prestatiecurves bekeken van zo'n eerste propaan model. Eerlijk gezegd niet onder de indruk (lager dan mijn 1-9 bij bron 10C). Kennelijk is op dit moment die mogelijkheid tot hogere temperaturen te komen echt hetgene ze te bieden hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 08-12-2021 19:31 ]
Deze kreeg ik gisterenavond doorgestuurd van een gezin dat in de kou zit.
:strip_exif()/f/image/OQ8uarHoD6NgLvjijpJn8dED.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier gaat iets vreselijk fout, het lijkt er haast op dat bronzijde verkeerd is aangesloten. Bron-in is water wat uit de bron de WP in gaat. Normaal is dT 4-5 graden. Opmerkelijk is hoge bron temperatuur want ze hebben een kleine enkelvoudige bron van 125m.
Mijn ervaring met T sensoren (1 wire) is dat ze onverwoestbaar zijn dus geen reden om te twijfelen aan de temperaturen.
:strip_exif()/f/image/OQ8uarHoD6NgLvjijpJn8dED.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier gaat iets vreselijk fout, het lijkt er haast op dat bronzijde verkeerd is aangesloten. Bron-in is water wat uit de bron de WP in gaat. Normaal is dT 4-5 graden. Opmerkelijk is hoge bron temperatuur want ze hebben een kleine enkelvoudige bron van 125m.
Mijn ervaring met T sensoren (1 wire) is dat ze onverwoestbaar zijn dus geen reden om te twijfelen aan de temperaturen.
@Vaevictis_ Zit er wel voldoende vloeistof (bij voorkeur glycol) in het broncircuit?
Ik stel maar een (hopelijk niet al te domme) vraag…?
Ik stel maar een (hopelijk niet al te domme) vraag…?
<John O`Mill>
Ik heb hier twee weken geleden ook storing gehad aan dezelfde temperatuur sensor (bron uit). Die gaf te hoog aan, waardoor de bronpomp terug regelde naar 1%, maar gelukkig bleef alles wel werken.Vaevictis_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:56:
Deze kreeg ik gisterenavond doorgestuurd van een gezin dat in de kou zit.
[Afbeelding]
Dus ze kunnen wel kapot
Het gaat dan om deze sensor: Alpha Innotec aanlegvoeler CV E600577 (wel twee draads).
Een nieuwe sensor is snel geregeld o.a. via Rensa Didam (wel alleen via installateur). Misschien kan het ook via Warmteservice. Kosten incl. ca 60 euro.
Ik zou wel eerst uitzoeken of de zaak niet echt bevroren is: voel en kijk naar retourleiding van de bron. Als die wit is uitgeslagen dan is het euvel groter. Dat kan van alles zijn:
- kapotte pomp,
- te weinig vloeistof zoals @Hippe Lip ook aangeeft (wat is de druk?),
- lucht in het systeem
Als jij en/of hij een beetje handig zijn kun je de aanlegvoeler zelf vervangen (heb ik ook gedaan): de oude eruithalen, afknippen, met een kroonsteentje de nieuwe aan de oude bedrading knopen en deze weer plaatsen onder de isolatie van de retourleiding.
Hier ook al eens een kapotte T sensor gehad. Die gaf aan dat het buiten -15 graden was. Eigenlijk was dat nog niet het gekste, wel dat het toen juni was.
Dus zo onverwoestbaar zijn die T sensoren helaas niet.
Dus zo onverwoestbaar zijn die T sensoren helaas niet.
Fijn Brabant 
Ik woon in die provincie. Beetje haast maken maar..
https://www.installatie.n...mp-aan-banden-in-brabant/Een meerderheid binnen Provinciale Staten keurde afgelopen week het Regionaal Water- en Bodemplan goed. Daarin worden de spelregels bepaald op basis waarvan de drinkwaterkwaliteit in de provincie worden bewaakt. Een van de aspecten daarvan is dat gesloten bodembronnen niet door kleilagen mogen. Deze beperking betekent technisch dat bodembronnen met warmtepomptechniek voor veel woningen en utiliteit geen haalbare optie meer zijn. Open bronnen, die toegepast worden bij grotere collectieve installaties en in de utiliteit, mogen maximaal 80 meter diep worden.
Wow, waarom zou dat zijn? Als de bron volgens geldende regels en normen door gecertificeerd bedrijf wordt aangelegd kan dat toch geen grote impact hebben? Alleen bij drinkwater gebieden moet je uitkijken met een bron maar dat kan je vergunningplichtig maken.Stefangrp schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:31:
Fijn Brabant
[...]
https://www.installatie.n...mp-aan-banden-in-brabant/
Edit: Van SchimmelTechniek gehoord dat men bang is dat zout en zoet water wordt vermengd omdat N-Brabant nogal groot dinkwater gebied heeft. Lijkt me paniek voetbal om dan maar alles dicht te gooien.
[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-12-2021 09:00 ]
@Stefangrp @Vaevictis_ Dit is een verhaal dat ik langer geleden ook al eens had gehoord. Daardoor was ik bang dat ik hier (Gelderland) mijn 160 meter diepe grondlus niet zou mogen boren, maar kennelijk mocht dat wel. Het is inderdaad zo dat gecertificeerde bedrijven het weer netjes afdichten. Hier ging met de bodemlus ook een 3e buis mee naar beneden. Daardoor werd, toen de lus erin zat, grout gespoten. Dat vullen ging dus van onder naar boven. Daardoor weet je zeker dat het goed gaat en alle lagen en holtes volledig afgedicht worden zonder luchtbellen of zo. Blijven vullen tot het er aan de bovenkant uitkomt.
Het enige punt van certificering is echter dat niet alle gecertificeerde bedrijven zich keurig aan alle regeltjes houden en dát zijn de schooiers die het voor de anderen verpesten… 🤬
Het enige punt van certificering is echter dat niet alle gecertificeerde bedrijven zich keurig aan alle regeltjes houden en dát zijn de schooiers die het voor de anderen verpesten… 🤬
<John O`Mill>
Dat is toch op te lossen met controle en steekproeven?Hippe Lip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:09:
@Stefangrp @Vaevictis_ Dit is een verhaal dat ik langer geleden ook al eens had gehoord. Daardoor was ik bang dat ik hier (Gelderland) mijn 160 meter diepe grondlus niet zou mogen boren, maar kennelijk mocht dat wel. Het is inderdaad zo dat gecertificeerde bedrijven het weer netjes afdichten. Hier ging met de bodemlus ook een 3e buis mee naar beneden. Daardoor werd, toen de lus erin zat, grout gespoten. Dat vullen ging dus van onder naar boven. Daardoor weet je zeker dat het goed gaat en alle lagen en holtes volledig afgedicht worden zonder luchtbellen of zo. Blijven vullen tot het er aan de bovenkant uitkomt.
Dat is theorie. Maar de praktijk is zoals zo vaak genuanceerder.Vaevictis_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:11:
Dat is toch op te lossen met controle en steekproeven?
1. Als een bedrijf zich bij controle niet aan alle regels blijkt te houden krijgt die eerst een waarschuwing. Dus alle tijd om het vaker verkeerd te doen. Ik geloof er nix van dat als een bedrijf het verkeerd doet dat ze dan meteen per direct hun vergunning kwijt zijn en nooit meer mogen boren.
2. Als bij controle blijkt dat ze het niet goed doen, dan hebben ze dat vast al vaker verkeerd gedaan; het is immers maar een steekproef. En dan is de schade dus al een feit. En die is onomkeerbaar. Je kunt die lagen achteraf niet alsnog dichten als dat niet goed gedaan is. En dan zit je dus met een enorme milieuschade voor een groot gebied!
Dat is het vervelende aan dit soor zaken dus. Vandaar dat ik gemeentes, provincies en waterschappen wel snap als ze zo hun bedenkingen hebben. Dit even los van het feit dat het voor gebruikers van grondgebonden warmtepompen natuurlijk erg vervelend is als je de grond niet in mag…
<John O`Mill>
Ik vraag dit voor een vriend (echt waar), hoe kan ik bij een NIBE F1155 de geproduceerde warmte (in kWh) uitlezen? In de app niets gevonden en de handleiding zie het ook niet. Ik heb bij die vriend een kWh meter geinstalleerd en wil de SCOP uitrekenen. Hij heeft een PVT installatie als bron, en die zit onder het ijs. Ik denk dat de COP niet boven 2 uit komt, maar wil dat dus uitrekenen.
ok ik lig in lijn met je samenvatting, hoewel ik weinig ervaring ermee heb. Goed dat je propaan (ik zag deze, en heb daar ook een offerte van) niet als rooskleurig inzietGwaihir schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:21:
@bjp Gevoel.. matige raadgever? Ach.. ik wil wel prijsschieten.
... de energietransitie is immers nog niet eens op stoom.
Modulerende pompen zijn m.i. al de standaard... Met die kinderziekte achter de rug, zou het product wellicht iets meer gemeengoed en dus goedkoper kunnen worden. Maar dat lijkt langzaam te gaan...
Wat er dan technisch nog gebeurt? Propaan is interessant...
Dank U voor het delen.
Maar een verbod past niet in de grote opgave die duurzame energie transitie heet. We hebben alles nodig en juist W/W is een van de mooiste oplossingen om warmte te produceren. En als veel bewoners aan de L/W WP gaan is dat minder wenselijk (qua energievebruik, uitzicht en geluidsoverlast).Hippe Lip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:19:
[...]
Dat is theorie. Maar de praktijk is zoals zo vaak genuanceerder.
1. Als een bedrijf zich bij controle niet aan alle regels blijkt te houden krijgt die eerst een waarschuwing. Dus alle tijd om het vaker verkeerd te doen. Ik geloof er nix van dat als een bedrijf het verkeerd doet dat ze dan meteen per direct hun vergunning kwijt zijn en nooit meer mogen boren.
2. Als bij controle blijkt dat ze het niet goed doen, dan hebben ze dat vast al vaker verkeerd gedaan; het is immers maar een steekproef. En dan is de schade dus al een feit. En die is onomkeerbaar. Je kunt die lagen achteraf niet alsnog dichten als dat niet goed gedaan is. En dan zit je dus met een enorme milieuschade voor een groot gebied!
Dat is het vervelende aan dit soor zaken dus. Vandaar dat ik gemeentes, provincies en waterschappen wel snap als ze zo hun bedenkingen hebben. Dit even los van het feit dat het voor gebruikers van grondgebonden warmtepompen natuurlijk erg vervelend is als je de grond niet in mag…
Het glycol schijnt ook stevig drinkwater te kunnen verpesten. Mijn "gehoordje" is dat dit de (hoofd)reden zou zijn. En dan met name omdat het vele jaren duurt voordat het vanaf jouw lekkende bron meetbaar in het diep weggepompte drinkwater zit en er op dat moment van ontdekken niets anders meer mogelijk is dan zo'n drinkwatergebied voor vele jaren ongebruikt te laten.
Dan denk ik: dat was voor alle overige mogelijke vervuilingen al nooit anders. En toch hebben we altijd toegekund met 'drinkwatergebieden' van zeer beperkte omvang, waar extra maatregelen gelden. En door de meldingsplicht is dit ook nog 'ns een stuk controleerbaarder dan iemand die in z'n schuurtje motorolie laat weglopen.
Dan denk ik: dat was voor alle overige mogelijke vervuilingen al nooit anders. En toch hebben we altijd toegekund met 'drinkwatergebieden' van zeer beperkte omvang, waar extra maatregelen gelden. En door de meldingsplicht is dit ook nog 'ns een stuk controleerbaarder dan iemand die in z'n schuurtje motorolie laat weglopen.
Ben je er dan in geslaagd de gemeten temperatuur uit Alpha Home uit te lezen? Ik zou deze data graag in Openhab implementeren. De gateway en sensoren werken op Z-wave signaal, maar de gateway kan ik maar niet verbinden...KC27 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:43:
@Vaevictis_
Ik kan nu nog alleen de stooklijn(verschuiving) vanuit HA bedienen. Ik heb ook zone naregeling (Alpha Home). De grootste buffer zit in de woonkamer/keuken (60 m2 beton). De temperatuur schommelt daar rond 21,5 °C. De instelling staat op 22 °C. Daar komt ie alleen aan bij veel en lange zoninval.
Het zou mooi zijn dat HA de stooklijn verlaagt bij 21,8 °C en verhoogt als ie 21,2 °C aantikt. Ik ben nu op zoek om de gemeten temperatuur uit Alpha Home uit te lezen (zwave netwerk met eigen server).
Of garage of chemische industrie, etc etc. Overigens is glycol wel troep dus liever geen antivries gebruiken maar alleen water. Moet je wel voldoende diepe bron hebben of meerdere ondiepere bronnen boren.Gwaihir schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:25:
Het glycol schijnt ook stevig drinkwater te kunnen verpesten. Mijn "gehoordje" is dat dit de (hoofd)reden zou zijn. En dan met name omdat het vele jaren duurt voordat het vanaf jouw lekkende bron meetbaar in het diep weggepompte drinkwater zit en er op dat moment van ontdekken niets anders meer mogelijk is dan zo'n drinkwatergebied voor vele jaren ongebruikt te laten.
Bij mij zijn twee boortechnieken toegepast. Bij de eerste bron (75 m) werd na het boren eerst de lus ingebracht daarna werd ruimte rond de lus gevuld met kleinkorrelige kiezel. Op de plek waar de kleilaag zat werden "op goed geluk" klei korrels ipv kiezel in het boorgat gestort. Volgens mij ging hier en en ander fout en zit die kleilaag te hoog of te laag. Onder andere daardoor heeft de bron nooit zijn berekende capaciteit (die al krap berekend was) gehaald. Bij de tweede bron (onder garantie, bijna twee jaar nadien geboord tot 100 m) is de door jou beschreven groutmethode toegepast. Dat grout, waarmee het hele boorgat wordt gevuld, stolt uit als een soort van beton rondom de lus . Dat heeft als voordeel dat het hele boorgat en ook de lus is afgesloten en ook vormt het een stop bij een kleilaag. Mocht er ooit een lek komen in de leidingen dan nog kan het water/glycol mengsel niet makkelijk wegstromen naar het grondwater. Het heeft ook een nadeel: de warmteuitwisseling met de bodem en het grondwater gaat iets langzamer. Maar milieutechnisch is m.i. deze methode superieur.Hippe Lip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:09:
Ik ben er inderdaad in geslaagd om de gateway en de controller van Alpha Home uit lezen. De gateway kun je benaderen via de browser. Met behulp van Wireshark heb ik de signature achterhaald waarmee een ingelogde gebruiker zich identificeert bij de gateway. Ik heb een python-script geschreven waarmee ik de actuele gegevens (actuele temperatuur, status battery van de temperatuursensor en status van de ventielen per ruimte) ophaal uit de gateway.keeperke16 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:37:
[...]
Ben je er dan in geslaagd de gemeten temperatuur uit Alpha Home uit te lezen? Ik zou deze data graag in Openhab implementeren. De gateway en sensoren werken op Z-wave signaal, maar de gateway kan ik maar niet verbinden...
Op eenzelfde soort manier haal ik ook de instellingen van de temperatuur op uit de controller. Daarvoor heb ik op mijn mobiele telefoon een packer sniffer (Packet Capture) geplaatst en het verkeer tussen de Alpha Home app en de controller onderschept. Zo heb ik ook die signature te pakken gekregen.
Dat resulteert in dit plaatje in Home Assistant:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gajwjtXDLkTk2zqWlW9T3JDU.png?f=user_large)
Ligt er een beetje aan welke Nibe je precies hebt. Ik heb dit modelVaevictis_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:20:
Ik vraag dit voor een vriend (echt waar), hoe kan ik bij een NIBE F1155 de geproduceerde warmte (in kWh) uitlezen? In de app niets gevonden en de handleiding zie het ook niet. Ik heb bij die vriend een kWh meter geinstalleerd en wil de SCOP uitrekenen. Hij heeft een PVT installatie als bron, en die zit onder het ijs. Ik denk dat de COP niet boven 2 uit komt, maar wil dat dus uitrekenen.
F1155-6 PC EM 3X400V
6 = aantal Kw vermogen
PC = passief koelen
EM = Energie meter
Als je dus zo'n EM model hebt kan je het vermogen gewoon zien op https://www.nibeuplink.com/ als je de pomp aan het internet hangt.
@fishman Helaas het is de F1155-12 EXP + VPB300fishman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:25:
[...]
Ligt er een beetje aan welke Nibe je precies hebt. Ik heb dit model
F1155-6 PC EM 3X400V
6 = aantal Kw vermogen
PC = passief koelen
EM = Energie meter
Als je dus zo'n EM model hebt kan je het vermogen gewoon zien op https://www.nibeuplink.com/ als je de pomp aan het internet hangt.
Ik heb momenteel (na het installeren van de Alpha Home) hetzelfde probleem... De overstort zorgt voor lawaai, en de aanvoer- en retourtemperatuur maken soms rare sprongen, net als het debiet. Hoe heb je dit kunnen oplossen? Stooklijn dan uiteindelijk verlaagd?Cpt.Chaos schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:28:
@GAEvakYD Dat ziet er mooi uit. Log je ook de uitgang HUP, de cv pomp, wat doet deze als er geen warmtevraag meer is? Bij onze AI blijft deze een urrtje of 7-8 naadraaien nadat alle groepen al dichtgestuurd worden door alpha home. Geeft een hoop lawaai zo over de overstort draaien voor jan met de korte achternaam.
Hebben jullie daar ook last van? Verlaging van de stooklijn zou de oplossing moeten zijn maar het lijkt ernaar dat alpha home zich helemaal niet aan welke stooklijn dan ook houdt en zelf maar wat bedenkt.
Met een buitentemperatuur van 9 graden waagt hij het nog om Ta=32 te berekenen. Waarna hij naar 120Hz gaat en een uurtje later uit omdat het op temperatuur is en dan alles dicht stuurt, met HUP nog op 100% nadraaiend.
Edit: Eens naar de ingestelde stooklijn gaan kijken van de installateur, zie hieronder. Dit is wat aan de hoge kant, niet?
:strip_exif()/f/image/oCZVIYh9rfNxzvkUowlgZsbW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door keeperke16 op 09-12-2021 16:59 ]
Daar staat wel bij -20 hè! Ik vind het geen slecht uitgangspunt. Maar ik ken jouw huis niet.keeperke16 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:13:
Eens naar de ingestelde stooklijn gaan kijken van de installateur, zie hieronder. Dit is wat aan de hoge kant, niet?
-- Edit: en ik las dit als aanvoertemperatuur, terwijl het bij dit merk kennelijk de retour is.
[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 10-12-2021 15:47 ]
@keeperke16 Stookkijn naar beneden gezet, naar 26/-20 en 20/20 en zolder en badkamer staan altijd open.
Regeling wel op +-4K gezet zodat hij naar een delta T van 4 regelt, dus max aanvoer 30 graden. Hoewel Alpha home volgens mij de instellingen kan overrulen omdat hij soms al tegen de 30 aangaat.
Stooklijn Alpha innotec is retourtemperatuur!
Regeling wel op +-4K gezet zodat hij naar een delta T van 4 regelt, dus max aanvoer 30 graden. Hoewel Alpha home volgens mij de instellingen kan overrulen omdat hij soms al tegen de 30 aangaat.
Stooklijn Alpha innotec is retourtemperatuur!
Een hysterese van 4K is wel hoog. Dat betekent dat de wp pas inkomt als de retour 4K onder de berekende retour komt. Default staat hij op 0,5K, bij mij op 1K.keeperke16 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:13:
[...]
Edit: Eens naar de ingestelde stooklijn gaan kijken van de installateur, zie hieronder. Dit is wat aan de hoge kant, niet?
[Afbeelding]
Bij mij staat de stooklijn op 19/19 en -20/32.
Let op: dat is de stooklijn instelling voor de retour (zoals @Cpt.Chaos ook zegt).
Ook de stooklijn verschuiving is van belang.
Hoe staat die? Bij mij doet Alpha Home weinig met de berekende retourtemperatuur. Je kunt wel per ruimte opgeven wat de invloed is van het verschil tussen de gemeten en ingestelde ruimtetemperatuur op de berekende retourtemperatuur. Hoe groot zijn die verschillen bij jou?
Ik heb één ruimte (woonkamer/keuken met dikke betonvloer) zo ingesteld dat deze altijd om warmte vraagt. Hiermee creëer ik een warmtebuffer zodat de wp niet gaat pendelen als een kamer boven op temperatuur is. Dat werkt alleen goed als de warmteafgifte in die dominante ruimte matcht met het warmteverlies van die ruimte (dus je stooklijn moet daar kloppen).
Hier draait het nu heel stabiel:
/f/image/ljrpGtENDjw75AJZCEiMx2Vu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ag1dHfUYjKxTbHC0m3y2hR52.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor de reacties @Cpt.Chaos en @KC27 !
Stooklijn verschuiving staat momenteel op 0°C.
/f/image/aRAblggsGL9T2VbDoKrhw7id.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je hieronder ook ziet doet mijn warmtepomp rare dingen sinds ik Alpha Home heb geïnstalleerd.
Ik heb momenteel de stooklijn verlaagd naar 20/20 en -20/33 en ga dit eens een tweetal dagen met deze instelling laten lopen.
Jouw tip om het tapwater overdag te verwarmen als de zonnepanelen het meest leveren, heb ik ook al overgenomen
Stooklijn verschuiving staat momenteel op 0°C.
Hier weet ik niet precies waar kijken, bedoel je de 0.5K op onderstaande instellingen uit de control box?Je kunt wel per ruimte opgeven wat de invloed is van het verschil tussen de gemeten en ingestelde ruimtetemperatuur op de berekende retourtemperatuur. Hoe groot zijn die verschillen bij jou?
/f/image/aRAblggsGL9T2VbDoKrhw7id.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je hieronder ook ziet doet mijn warmtepomp rare dingen sinds ik Alpha Home heb geïnstalleerd.
Ik heb momenteel de stooklijn verlaagd naar 20/20 en -20/33 en ga dit eens een tweetal dagen met deze instelling laten lopen.
Jouw tip om het tapwater overdag te verwarmen als de zonnepanelen het meest leveren, heb ik ook al overgenomen
/f/image/TL54QyEkv0EHF0cfCUDPf6a9.png?f=fotoalbum_large)
@keeperke16 @KC27 de hysterese staat op 0,5K, de smart regeling regelt de pompsnelheid voor een delta T van 4K, deze staat normaal op 5K.
De omschakeltemperatuur in Alpha home is de hysterese van de ruimtetemperatuur. Hij meet met een nauwkeurigheid van 0,1K en begint pas met stoken als de temperatuur 0,5K onder setpoint zit. In verwarmingsmodus kan je de tijd regeling instellen evenals de versterking (in %/K), hiermee geef je de regeling x minuten de tijd om de temperatuur te halen, en zo niet stijgt de berekende retourtemperatuur afhankelijk van de versterking. De stookkijn kan dus beter te laag dan te hoog staan omdat deze vanzelf bijgesteld wordt als de temperatuur niet gehaald wordt. In theorie zou de hysterese verwarming (dus de hysterese van de retourtemperatuur) bij frequentiegeregeld niets moeten doen omdat de pomp naar de retourtemperatuur toe werkt. In de praktijk is het handig om deze toch op 0,5 te zetten mocht de wp afslaan, dan springt hij tijdig weer bij. Dit stel je op de luxtronic zelf in bij instellingen->temperatuur als je als installateur bent ingelogd, code staat ergens in het topic anders pm.
Omschakeltemperatuur staat uit mijn hoofd hier op 0,4K.
De omschakeltemperatuur in Alpha home is de hysterese van de ruimtetemperatuur. Hij meet met een nauwkeurigheid van 0,1K en begint pas met stoken als de temperatuur 0,5K onder setpoint zit. In verwarmingsmodus kan je de tijd regeling instellen evenals de versterking (in %/K), hiermee geef je de regeling x minuten de tijd om de temperatuur te halen, en zo niet stijgt de berekende retourtemperatuur afhankelijk van de versterking. De stookkijn kan dus beter te laag dan te hoog staan omdat deze vanzelf bijgesteld wordt als de temperatuur niet gehaald wordt. In theorie zou de hysterese verwarming (dus de hysterese van de retourtemperatuur) bij frequentiegeregeld niets moeten doen omdat de pomp naar de retourtemperatuur toe werkt. In de praktijk is het handig om deze toch op 0,5 te zetten mocht de wp afslaan, dan springt hij tijdig weer bij. Dit stel je op de luxtronic zelf in bij instellingen->temperatuur als je als installateur bent ingelogd, code staat ergens in het topic anders pm.
Omschakeltemperatuur staat uit mijn hoofd hier op 0,4K.
@keeperke16
Ik denk dat je een goede actie hebt gedaan om de stooklijn naar beneden te zetten.
Ik zie dat jouw wp grote delen van de dag stilstaat (hoge bron in en uit) en als hij loopt gaan zowel aanvoer als retour naar boven totdat de retour boven de berekende retour (plus hysterese) uitkomt. Als je je stooklijn lager zet adviseer ik ook om de hysterese ruimteverwarming niet hoger dan 1K te zetten (ter voorkoming dat je in de kou komt).
Ik denk dat je dan een veel rustiger "stookbeeld" 😀 krijgt.
Ik denk dat je een goede actie hebt gedaan om de stooklijn naar beneden te zetten.
Ik zie dat jouw wp grote delen van de dag stilstaat (hoge bron in en uit) en als hij loopt gaan zowel aanvoer als retour naar boven totdat de retour boven de berekende retour (plus hysterese) uitkomt. Als je je stooklijn lager zet adviseer ik ook om de hysterese ruimteverwarming niet hoger dan 1K te zetten (ter voorkoming dat je in de kou komt).
Ik denk dat je dan een veel rustiger "stookbeeld" 😀 krijgt.
Hier ook op 26 aanvoer temperatuur bij -20. Ik heb hysterese op 1K gezet, bij 0,5K ging het te veel pendelen en bij 4K ging het te laat aan en te laat uit. Stooklijn verschuiving op -1.0KC27 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:57:
[...]
Een hysterese van 4K is wel hoog. Dat betekent dat de wp pas inkomt als de retour 4K onder de berekende retour komt. Default staat hij op 0,5K, bij mij op 1K.
Bij mij staat de stooklijn op 19/19 en -20/32.
Let op: dat is de stooklijn instelling voor de retour (zoals @Cpt.Chaos ook zegt).
Ook de stooklijn verschuiving is van belang.
Hoe staat die? Bij mij doet Alpha Home weinig met de berekende retourtemperatuur. Je kunt wel per ruimte opgeven wat de invloed is van het verschil tussen de gemeten en ingestelde ruimtetemperatuur op de berekende retourtemperatuur. Hoe groot zijn die verschillen bij jou?
Ik heb één ruimte (woonkamer/keuken met dikke betonvloer) zo ingesteld dat deze altijd om warmte vraagt. Hiermee creëer ik een warmtebuffer zodat de wp niet gaat pendelen als een kamer boven op temperatuur is. Dat werkt alleen goed als de warmteafgifte in die dominante ruimte matcht met het warmteverlies van die ruimte (dus je stooklijn moet daar kloppen).
Hier draait het nu heel stabiel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/42Py2DJAP2mWzq83jbkqcdKK.jpg?f=user_large)
Je kunt ook de nadraai tijd instellen dat helpt wellicht ook tegen de klachten? Bij mij heb ik zonder Alpha Home maar met RBE in de woonkamer en naregeling juist de nadraai tijd verhoogd omdat dan ook de zolder warmer kan worden. De woonkamer is relatief snel warm omdat deze ook een thermische buffer is maar de rest van het huis niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-12-2021 08:24 ]
Hoe doe je dit? ik heb een Alpha innotec MSW2-6S en zou ook graag zelf meer controle willen hebben over wanneer de boiler verwarmd word. Alpha home heb ik niet, ik maak wel gebruik van de warmtepomp webserver, en de Home-assistent integratie.keeperke16 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:38:
[ Voor 12% gewijzigd door Dacuuu op 10-12-2021 08:30 ]
Dan moet je het klokprogramma instellen, dit kan op de Alpha Innotec zelf.Dacuuu schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:29:
[...]
Hoe doe je dit? ik heb een Alpha innotec MSW2-6S en zou ook graag zelf meer controle willen hebben over wanneer de boiler verwarmd word. Alpha home heb ik niet, ik maak wel gebruik van de warmtepomp webserver, en de Home-assistent integratie.
Maar je wilt eigenlijk de smartgrid functionaliteit gebruiken, weet iemand hoe en of dit werkt?DutchKel schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:45:
[...]
Dan moet je het klokprogramma instellen, dit kan op de Alpha Innotec zelf.