Heb je daar een logische verklaring voor?Tetsuo55 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:55:
Mijn badkamer is ongeveer 2.5x2m5m, er ligt 50 meter slang met ook een hart afstand van 10cm, dit moet voldoende zijn om zonder bijverwarming de temperaturen te halen volgens het ontwerp
De badkamer heeft wat ik ook doe de hoogste retour temperatuur maar blijft 1 van de koudste ruimtes in huis
Ik denk dat de hoge retour temperatuur ervoor zorgt dat de run te snel word afgebroken omdat het systeem de target retour temperatuur heeft gehaald en de badkamer niet daadwerkelijk op temperatuur komt.Eduardo M schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:57:
[...]
Heb je daar een logische verklaring voor?
Ik zie de dat de temperatuur van de retour van de badkamer heel snel terug valt terwijl de ander ruimtes veel langzamer afkoelen aan het einde van een run, daarnaast heeft op de badkamer na geen enkele kamer de target retour temperatuur gehaald
[ Voor 9% gewijzigd door Tetsuo55 op 16-11-2021 20:07 ]
Ok, jouw warmtepomp stuurt dus op de retour temperatuur? Mijn NIBE op de aanvoer temperatuur dacht ik.Tetsuo55 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:06:
[...]
Ik denk dat de hoge retour temperatuur ervoor zorgt dat de run te snel word afgebroken omdat het systeem de target retour temperatuur heeft gehaald en de badkamer niet daadwerkelijk op temperatuur komt.
Ik zie de dat de temperatuur van de retour van de badkamer heel snel terug valt terwijl de ander ruimtes veel langzamer afkoelen aan het einde van een run, daarnaast heeft op de badkamer na geen enkele kamer de target retour temperatuur gehaald
Er is overigens geen sprake van korte runs bij mij. Hij staat nu al 1,5 dag te draaien, wel op een lage frequentie.
Ik heb een aan/uit pomp die niet kan moduleren.
Weersafhankele regeling zet de target temperatuur voor de retour.
Als die temperatuur 1.5 graden eronder zit dan gaat de warmtepomp verwarmen tot de retour 1.6 graden boven de target zit en dan stopt ie ermee.
Weersafhankele regeling zet de target temperatuur voor de retour.
Als die temperatuur 1.5 graden eronder zit dan gaat de warmtepomp verwarmen tot de retour 1.6 graden boven de target zit en dan stopt ie ermee.
@Tetsuo55 en @Eduardo M houd er ook rekening mee dat op de badkamer de afzuiging zit. Daardoor gaat er ook sneller warmte verloren die je in de badkamer pompt. Ook al komt de warmte uit het huis, de luchtstroom is op de badkamer het sterkste als het goed is. Dus je krijgt eerder de warmte die in de overloop is.
Bij ons is de badkamer 20,5 graden, maar dat vinden we wel prima. De bijverwarming gaat bij ons dus niet aan (staat permanent uit).
Bij ons is de badkamer 20,5 graden, maar dat vinden we wel prima. De bijverwarming gaat bij ons dus niet aan (staat permanent uit).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
De doeltemperatuur op de BG wordt te makkelijk gehaald, waardoor de rest van het huis -en dus ook de badkamer- minder aan bod komt. Als je nu de flow van de BG een klein beetje knijpt, dan moet je WP iets meer moeite doen om de doeltemperatuur te bereiken. Daardoor is er meer tijd (en dus energie) voor opwarming van andere ruimtes.Eduardo M schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:43:
Inmiddels draait in ons goed geïsoleerde nieuwbouwhuis de NIBE F1155-06 PC ruim een jaar naar volle tevredenheid. De ruimte thermostaat op de BG staat ingesteld op 21,5 graden, hetgeen zorgt voor een aangenaam constante temperatuur van rond de 22 graden. Er is eigenlijk maar één dingetje waar ik wat minder tevreden over ben: op de bovenverdieping beschikken alle ruimtes over een naregeling. Voor de slaapkamers staat deze op 20 graden, waardoor deze groepen in de praktijk eigenlijk nauwelijks open komen te staan. Voor de twee badkamers ligt dat anders: daar willen we een aangename temperatuur, vandaar dat daar de naregeling ingesteld staat op 25 graden. Nu begrijp ik dat deze waarde nooit gehaald wordt omdat de warmtepomp natuurlijk afslaat als op de begane grond de ingestelde temperatuur behaald is. Echter de temperatuur tikt in deze koudere periode nauwelijks de 21 graden aan in de badkamers en dat maakt het nu net niet aangenaam. De groepen van de badkamers staan wel open, dat heb ik gecheckt. Zou het kunnen dat misschien de flow van deze groepen te laag is, waardoor de temperatuur van de BG niet gehaald wordt?
Helpt dat?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik wil eigenlijk niet sleutelen aan de flow op de BG omdat we zeer tevreden zijn over het comfort daar. Het vergroten van de flow op de badkamers lijkt me wel een goede optie en daar ga ik verder naar kijken. Dank voor je reactie!Hippe Lip schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:57:
[...]
De doeltemperatuur op de BG wordt te makkelijk gehaald, waardoor de rest van het huis -en dus ook de badkamer- minder aan bod komt. Als je nu de flow van de BG een klein beetje knijpt, dan moet je WP iets meer moeite doen om de doeltemperatuur te bereiken. Daardoor is er meer tijd (en dus energie) voor opwarming van andere ruimtes.
Helpt dat?
Daarvoor zitten de flow metertjes erop. Je ziet meteen het resultaat. Gewoon even proberen dus.Eduardo M schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:10:
[...]
[Afbeelding]
Even het rode bescherkapje eraf gehaald, ik vermoed dat ik de bovenste (zwarte) stelring moet hebben, maar welke kant moet ie op als ik meer flow wil?
Ik denk trouwens dat je de blauwe knoppen op de verdeler eronder moet hebben. Dit zijn alleen flow metertjes, daar kan je niks aan stellen volgens mij.
[ Voor 11% gewijzigd door fishman op 17-11-2021 15:20 ]
De blauwe beneden zijn wellicht om de groep aan of uit te zetten. Normaal gesproken zit bij de flow meter ook direct de knijp functie.fishman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:18:
[...]
Daarvoor zitten de flow metertjes erop. Je ziet meteen het resultaat. Gewoon even proberen dus.
Ik denk trouwens dat je de blauwe knoppen op de verdeler eronder moet hebben. Dit zijn alleen flow metertjes, daar kan je niks aan stellen volgens mij.
@Eduardo M Bij mij moet ik het rode beschermkapje optillen en dan kan ik eronder aan de knop draaien om de flow aan te passen.
:strip_exif()/f/image/FjkpnDXlCtxxhejRR8aJtePL.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een overzichtsfoto gemaakt: groep 7 en 8 zijn van de master badkamer, die staan open (zichtbare blauwe ring). De zwarte ring van de flow meters kan ik alleen rechtsom draaien, maar dan zie ik eigenlijk niets gebeuren, wat mag ik dan verwachten? Linksom draaien lukt niet, zou het zo kunnen zijn dat de flow meters al helemaal open staan?
Ah weer wat geleerd, ik dacht dat je alleen met de blauwe knoppen kon stellen, maar is eigenlijk wel logisch dat je ook op de flowmeter nog kan stellen, zoals je dat met klassieke radiatoren ook kan met het voetventiel.Eduardo M schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:58:
[Afbeelding]
Even een overzichtsfoto gemaakt: groep 7 en 8 zijn van de master badkamer, die staan open (zichtbare blauwe ring). De zwarte ring van de flow meters kan ik alleen rechtsom draaien, maar dan zie ik eigenlijk niets gebeuren, wat mag ik dan verwachten? Linksom draaien lukt niet, zou het zo kunnen zijn dat de flow meters al helemaal open staan?
Het lijkt erop dat er momenteel helemaal geen flow is. Kan het zijn dat de warmtepomp momenteel niet aan het verwarmen is? Anders even wachten op de volgende warmte run en dan gaan afstellen.
@Eduardo M
In het glazen kijkbuisje zit een rode flotter.
Die staat nu op "0", dus er is geen flow.
Je kunt het beste (zoals @fishman ook zegt) deze alleen instellen als de circulatiepomp van de vloerverwarming draait.
Als je niet kunt wachten kun je misschien op jouw wp alleen de circulatiepomp aanzetten of je zet de stooklijn of de thermostaat op bg tijdelijk een stuk hoger.
In het glazen kijkbuisje zit een rode flotter.
Die staat nu op "0", dus er is geen flow.
Je kunt het beste (zoals @fishman ook zegt) deze alleen instellen als de circulatiepomp van de vloerverwarming draait.
Als je niet kunt wachten kun je misschien op jouw wp alleen de circulatiepomp aanzetten of je zet de stooklijn of de thermostaat op bg tijdelijk een stuk hoger.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Jullie hebben helemaal gelijk! De zon schijnt momenteel en de warmtepomp is niet actief. Ik wacht wel even tot ie vanavond weer gaat draaien 😉
Maar 'n voetventiel is weer 'n los te monteren ding en dus komt men daarvan terug: je kunt ook 'n aanvoerventiel krijgen met de debietregeling ingebouwd.fishman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:11:
zoals je dat met klassieke radiatoren ook kan met het voetventiel.
Moet @Eduardo M even onder zo'n Henco of die blauwe knop kijken. Dan zit daar een schaal, met een flinke zeskant om aan te draaien.
@DaFreakR
Daar is zo weinig over te zeggen. Komt mij niet bekend voor.
Wat is het merk en type van de verdeler?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Oeh, nu stel je me een hele goede vraag.. durf ik niet te zeggen! Wellicht dat deze foto wat verduidelijkt?KC27 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:54:
@DaFreakR
:strip_exif()/f/image/H83aFatmhAZuqBeJZGPgszg2.jpg?f=fotoalbum_large)
Eduardo M schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:20:
Jullie hebben helemaal gelijk! De zon schijnt momenteel en de warmtepomp is niet actief. Ik wacht wel even tot ie vanavond weer gaat draaien 😉
:strip_exif()/f/image/ItOEA3SpSHWs9vmjIHM6akEr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, nu de warmtepomp weer draait (op de minimale frequentie van 20 Hz) een poging gedaan om de flow aan te passen met de zwarte stelring op de flowmeters: deze eerst helemaal rechtsom gedraaid, waarbij de rode vlotter bovenin het kijkglas kwam, dicht dus. Vervolgens de stelring helemaal linksom gedraaid met als resulaat de foto hierboven. Kennelijk is dat de maximale flow op deze frequentie van de warmtepomp? Wordt deze flow nog hoger als de frequentie toeneemt?
Ze dienen standaard op auto te staan. De manual mode zet de vloerverwarming permanent open en is bedoeld om bv. het opstookprogramma uit te voeren zonder dat je alle thermostaten hoog dient te zetten. Ook is het daarmee makkelijker om de vloerverwarming in te stellen voor de monteur.DaFreakR schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:33:
Onlangs is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met hier een Alpha Innotec WP en overal VV (met naregeling op de slaapkamers, alpha direct zonder display).
Vraagje over de knoppen op de wisselaar: moeten deze op ‘auto’ of ‘manual’ staan?
Helaas hierover geen uitleg gekregen tijdens de oplevering
[Afbeelding]
Jij als gebruiker wilt echter dat die pas open gaat op het moment dat het kouder wordt. Daar is de auto voor, dan wordt die extern aangestuurd.
@DaFreakR
Volgens mij heeft @DutchKel helemaal gelijk.
Uit jouw tweede foto blijkt dat die knoppen worden aangestuurd door de naregeling (er lopen kabels naar toe).
Als ze op "auto" staan gaan ze open/dicht door de naregeling (of zijn het misschien flowregelende knoppen).
Ik zie namelijk geen stelknoppen voor de flow.
Wat voor naregeling zit er?
Volgens mij heeft @DutchKel helemaal gelijk.
Uit jouw tweede foto blijkt dat die knoppen worden aangestuurd door de naregeling (er lopen kabels naar toe).
Als ze op "auto" staan gaan ze open/dicht door de naregeling (of zijn het misschien flowregelende knoppen).
Ik zie namelijk geen stelknoppen voor de flow.
Wat voor naregeling zit er?
@Eduardo M
Ik zie nog veel lucht in de kijkbuisjes.
Met lucht erin kan het nooit goed werken.
Heb je de verdeler ontlucht?
@Eduardo M Het comfort op de BG zal echt niet wijzigen als je daar je verdelers een klein beetje knijpt. Wel alle lussen even veel, want anders verander je de balans daar. Als dat aan de hand zou zijn kun je dat trouwens ook gemakkelijk weer rechttrekken door de betreffende lus een beetje bij te stellen.Eduardo M schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:00:
Ik wil eigenlijk niet sleutelen aan de flow op de BG omdat we zeer tevreden zijn over het comfort daar. Het vergroten van de flow op de badkamers lijkt me wel een goede optie en daar ga ik verder naar kijken. Dank voor je reactie!
Je bent er nu achter gekomen dat je lussen van de badkamer al helemaal open staan. Je kunt de flow daar dus niet verhogen. De enige andere manier die ik me nu kan verzinnen om die badkamer warmer te krijgen is om de verwarmingstijd te verlengen. En dat gaat écht door de flow op de BG iets te verlagen. Het kost de WP daardoor iets meer tijd om het beneden warm te krijgen en dus heeft de badkamer iets langer warmte in zijn vloer.
<John O`Mill>
Ehh, de installateur heeft de warmtepomp ruim een jaar geleden bedrijfsklaar opgeleverd, ik heb er tot nu toe niets aan gedaan. Hoe kan ik de verdeler (ik neem aan die van de 1e verdiepng) ontluchten?KC27 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:32:
@Eduardo M
Lucht in je systeem is niet goed idd, maar ik betwijfel of dat beetje lucht in zo’n kijkglaasje enige invloed heeft. Dat is gewoon stilstaande lucht (en anders water) in dat glaasje, dus dat hindert niet, toch?KC27 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:32:
@Eduardo M
<John O`Mill>
Zitten er geen ontluchtingskraantjes op je verdeler?Eduardo M schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:51:
[...]
Ehh, de installateur heeft de warmtepomp ruim een jaar geleden bedrijfsklaar opgeleverd, ik heb er tot nu toe niets aan gedaan. Hoe kan ik de verdeler (ik neem aan die van de 1e verdiepng) ontluchten?
Zoals bijvoorbeeld deze witte:
:strip_exif()/f/image/CR5JrVv5qX361BDeKv3wchnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij zijn de stijgleidingen een halve meter verlengd boven de hoogste verdeler. Ook daar zit een ontluchtingskraantje.
Zit er op je wp een automatische ontluchter?
In dat geval kun je als volgt handelen:
- circulatiepomp op 100% zetten
- alle knoppen helemaal open
[ Voor 12% gewijzigd door KC27 op 17-11-2021 23:09 ]
(Hopelijk) in aanvulling op wat er al over gezegd is:deejeebv schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:56:
[Afbeelding]
T13 is bron uit, T14 bron in. Bron in ging vannacht naar 1.4 minimaal, bron uit was minimaal 4.3. Ik vind dat nogal lage temperaturen, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Is verticale bron van 90m.
Veelal wordt er gerekend met een bron van 3 graden. Dat wordt dus als volstrekt normaal gezien. En wordt gegarandeerd dat de bron niet onder de nul gaat. Dus 0 om -3 is het laagste wat je zou moeten zien.
Maar van een warmere bron kun je zeker profiteren, want het betekent een hogere COP. Je kunt proberen of je van (extra) regenereren kunt profiteren, d.w.z. komende zomer ruim de passieve koeling aanzetten. Laat daartoe evt. zelfs wat extra warmte het huis in.
Ik zou bij dit alles wel vooral kijken naar wat je bij het verwarmingsgebruik ziet. En daar meen ik in je grafiek niets onder de 7,5 graad te spotten. En dat is, zoals je al hoorde, echt niet verkeerd. Waar hij naar 4,3 trekt, lijkt dat het rechtstreeks gevolg van de SWW run en daarna ook snel weer te herstellen.
Hoi Eduardo,Eduardo M schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:58:
[Afbeelding]
Bij mij zit er geen actuator op de badkamer. De badkamer wordt dus altijd van warm water voorzien, als de pomp draait! Hier nooit koude voeten/koude badkamer en de elektrische radiator staat nooit aan. Hier ook geen henco ruimte thermostaat in de badkamer.
Ik zie bij jou ook dat groep 9 geen actuator heeft. Van welke ruimte is deze groep? en is het daar altijd warm?
Heb je de indeling van de groepen van een papieren/digitaal overzicht of heb je zelf nagemeten of de indeling van de groepen overeenkomt met de werkelijkheid?
Bouwers willen zich namelijk weleens vergissen.
15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.
Er is geen sprake van SWW, omdat die via de lucht/lucht warmtepomp van de Nilan loopt. In de zomer was mijn bron 18 graden, dus hij lijkt snel op te lopen en snel weer af te koelen.Gwaihir schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:43:
[...]
(Hopelijk) in aanvulling op wat er al over gezegd is:
Veelal wordt er gerekend met een bron van 3 graden. Dat wordt dus als volstrekt normaal gezien. En wordt gegarandeerd dat de bron niet onder de nul gaat. Dus 0 om -3 is het laagste wat je zou moeten zien.
Maar van een warmere bron kun je zeker profiteren, want het betekent een hogere COP. Je kunt proberen of je van (extra) regenereren kunt profiteren, d.w.z. komende zomer ruim de passieve koeling aanzetten. Laat daartoe evt. zelfs wat extra warmte het huis in.
Ik zou bij dit alles wel vooral kijken naar wat je bij het verwarmingsgebruik ziet. En daar meen ik in je grafiek niets onder de 7,5 graad te spotten. En dat is, zoals je al hoorde, echt niet verkeerd. Waar hij naar 4,3 trekt, lijkt dat het rechtstreeks gevolg van de SWW run en daarna ook snel weer te herstellen.
We gaan wel zien hoe het in de loop van de winter gaat.
@deejeebv Oh.. vanwaar dan die lange serieuze run tussen al die kleintjes?
En ja, dat gaat dan redelijk rap.
Da's knap vervelend als je in de zomer wilt koelen..hank65 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:00:
Bij mij zit er geen actuator op de badkamer. De badkamer wordt dus altijd van warm water voorzien, als de pomp draait!
hank65 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:00:
[...]
Hoi Eduardo,
Bij mij zit er geen actuator op de badkamer. De badkamer wordt dus altijd van warm water voorzien, als de pomp draait! Hier nooit koude voeten/koude badkamer en de elektrische radiator staat nooit aan. Hier ook geen henco ruimte thermostaat in de badkamer.
Ik zie bij jou ook dat groep 9 geen actuator heeft. Van welke ruimte is deze groep? en is het daar altijd warm?
Heb je de indeling van de groepen van een papieren/digitaal overzicht of heb je zelf nagemeten of de indeling van de groepen overeenkomt met de werkelijkheid?
Bouwers willen zich namelijk weleens vergissen.
/f/image/kZGs8fBW0nVX3P7h1bqIR3rK.png?f=fotoalbum_large)
Zie foto, er is een indeling gemaakt en die is ook gevolgd bij de installatie. Groep 9 is van de overloop, daar zit geen actuator op, hetgeen ook logisch is. Temperatuur is boven ok, alleen zou ik het op de badkamers iets warmer willen.
Geen idee,bijgevoegd een grafiek waar ook %pomp en %compressor in staan. Je ziet dat de pompen vaak draaien zonder dat de compressor draait.Gwaihir schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:21:
@deejeebv Oh.. vanwaar dan die lange serieuze run tussen al die kleintjes?
De meeste runs zijn maar kort, de gevraagde temperatuur wordt snel bereikt, hij daalt daarna echter ook weer snel, maar volgens de instellingen moet er minimaal 45 minuten tussen twee compressor starts zitten.
/f/image/NNdTSQiwztmb45YqDn0qI9Z8.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog op zoek naar een onafhankelijke deskundige die kan aangeven of de regeling en de bron in orde zijn. Deze grafiek is over dezelfde periode als de eerder geplaatste grafiek.
@Eduardo M
Probleem met jouw badkamer (net als de mijne trouwens) is dat hij op de hoek van je huis zit. Dus je hebt relatief meer m² afkoelende buitenwand per m² vloeroppervlak. Wij kunnen ermee leven (het wordt er nooit warmer dan 20 °C), maar als jullie het er warmer willen en de vloerverwarming staat al helemaal maximaal dan zul je een extra warmtebron moeten plaatsen.
Probleem met jouw badkamer (net als de mijne trouwens) is dat hij op de hoek van je huis zit. Dus je hebt relatief meer m² afkoelende buitenwand per m² vloeroppervlak. Wij kunnen ermee leven (het wordt er nooit warmer dan 20 °C), maar als jullie het er warmer willen en de vloerverwarming staat al helemaal maximaal dan zul je een extra warmtebron moeten plaatsen.
@deejeebv
Je hebt tussen half twaalf en half drie een redelijk lange run gehad. Die anderen lijken meer op "pendel gedrag".
Stonden er vanmiddag meer groepen open zodat er meer warmte vraag was?
Heb jij een aan/uit warmtepomp of kan ie moduleren?
Ter vergelijking: ik draai momenteel een of twee runs per dag met een modulerende wp die bij de huidige buitentemperatuur terug moduleert naar 25 %.
Misschien heb je het al gedeeld maar heb ik het gemist: welk merk en type wp heb je?
Je hebt tussen half twaalf en half drie een redelijk lange run gehad. Die anderen lijken meer op "pendel gedrag".
Ter vergelijking: ik draai momenteel een of twee runs per dag met een modulerende wp die bij de huidige buitentemperatuur terug moduleert naar 25 %.
Misschien heb je het al gedeeld maar heb ik het gemist: welk merk en type wp heb je?
@deejeebv De CV-pomp zal wel moeten, als de warmtepomp aan dat water moet meten. Waarom de brine pomp dan ook draait, geen idee. (Misschien kan een Nibe bezitter daar evt. nog iets over zeggen.)
Heb je een zoneregeling? (Vraag me af of ik naar 6x onverwacht weinig vraag zit te kijken, met 1x onverwacht veel vraag (bijv. afgekoelde woonkamervloer) ertussenin.)
Heb je een zoneregeling? (Vraag me af of ik naar 6x onverwacht weinig vraag zit te kijken, met 1x onverwacht veel vraag (bijv. afgekoelde woonkamervloer) ertussenin.)
[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 18-11-2021 17:21 ]
Ik heb een zoneregeling, maar die staan eigenlijk continu gelijk ingesteld.Gwaihir schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:20:
@deejeebv De CV-pomp zal wel moeten, als de warmtepomp aan dat water moet meten. Waarom de brine pomp dan ook draait, geen idee. (Misschien kan een Nibe bezitter daar evt. nog iets over zeggen.)
Mijn indruk als leek is dat als de gevraagde aanvoertemperatuur wordt bereikt de compressor uitschakelt, de pompen draaien na. De temperatuur van de aanvoer daalt snel dus blijven de pompen draaien. De compressor mag echter pas weer naar 45 minuten inschakelen.
Ik heb nu de maximale stand van de compressor naar 10% gezet, hij warmt dan iets minder snel op en hoop dan op een meer constante aanvoertemperatuur.
Het is een Nilan Geo 3, deze kan moduleren. Het probleem is denk ik dat er nauwelijks een buffer aanwezig is.KC27 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:20:
@deejeebv
Als je geen buffer hebt (zoals ik) dan moet de verdieping met een betonvloer (meestal begane grond, woonkamer) als buffer functioneren. Dan moet je die zone(s) buiten de naregeling houden door de ventielen daarvan altijd open te zetten (software matig of fysiek).deejeebv schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:19:
[...]
Het is een Nilan Geo 3, deze kan moduleren. Het probleem is denk ik dat er nauwelijks een buffer aanwezig is.
Hoe staat je stooklijn ingesteld?
Ik heb (nog) geen stooklijn ingesteld, op dit moment staat de aanvoer op 27 graden. Die temperatuur bereikt hij met 20% compressor vermogen al in 5 tot 10 minuten, maar de temperatuur zakt daarna snel in.KC27 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:30:
[...]
Als je geen buffer hebt (zoals ik) dan moet de verdieping met een betonvloer (meestal begane grond, woonkamer) als buffer functioneren. Dan moet je die zone(s) buiten de naregeling houden door de ventielen daarvan altijd open te zetten (software matig of fysiek).
Hoe staat je stooklijn ingesteld?
Dan lijkt de WP zijn warmte slecht (lees: te langzaam) kwijt te kunnen. Staan alle groepen (lussen) van je woonkamer permanent open, zoals @KC27 suggereerde? Als dat niet genoeg is moet er meer permanent open staan.deejeebv schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:51:
[...]
Ik heb (nog) geen stooklijn ingesteld, op dit moment staat de aanvoer op 27 graden. Die temperatuur bereikt hij met 20% compressor vermogen al in 5 tot 10 minuten, maar de temperatuur zakt daarna snel in.
<John O`Mill>
Zie ik nou goed dat tijdens die ene lange run de brinepomp een heel andere grafiek laat zien dan al die korte runs? Wat gebeurt daar nou?deejeebv schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:29:
[...]
Geen idee,bijgevoegd een grafiek waar ook %pomp en %compressor in staan. Je ziet dat de pompen vaak draaien zonder dat de compressor draait.
De meeste runs zijn maar kort, de gevraagde temperatuur wordt snel bereikt, hij daalt daarna echter ook weer snel, maar volgens de instellingen moet er minimaal 45 minuten tussen twee compressor starts zitten.
[Afbeelding]
Ik ben nog op zoek naar een onafhankelijke deskundige die kan aangeven of de regeling en de bron in orde zijn. Deze grafiek is over dezelfde periode als de eerder geplaatste grafiek.
<John O`Mill>
@deejeebv Toch eerst maar die stooklijn instellen? Nu probeer je een regelgedrag te doorgronden en verbeteren wat je weldra nooit meer zult gebruiken.
Ik vraag me af of het wel kan een warmtepomp zonder stooklijn. Hij zei dat hij het niet heeft ingesteld, ik neem aan dat degene die de warmtepomp heeft geplaatst het wel heeft ingesteld.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:24:
@deejeebv Toch eerst maar die stooklijn instellen? Nu probeer je een regelgedrag te doorgronden en verbeteren wat je weldra nooit meer zult gebruiken.
Nee, ook de installateur heeft geen stooklijn ingesteld. Ik kan handmatig de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming regelen. Daarnaast kan ik de luchttemperatuur instellen voor de ventilatie, die via de lucht lucht warmtepomp verwarmd wordt.DutchKel schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:27:
[...]
Ik vraag me af of het wel kan een warmtepomp zonder stooklijn. Hij zei dat hij het niet heeft ingesteld, ik neem aan dat degene die de warmtepomp heeft geplaatst het wel heeft ingesteld.
Het huis is zeer goed geïsoleerd en luchtdicht en hoeft dus niet direct op de buitentemperatuur te reageren. Als 's nachts de buitentemperatuur daalt tot bijvoorbeeld 5 graden hoeft hij niet ineens harder te gaan stoken als het overdag 10 graden is, en zelfs als het overdag ook maar 5 graden is en de zon schijnt.
Ik denk dat je de stooklijn verkeerd begrijpt. Stel je zet nu de temperatuur vast op 27 graden, dat is behoorlijk hoog als het buiten 13 graden is. De stooklijn zorgt bijvoorbeeld ervoor dat als het buiten 15 graden is dat de vloer 20 graden is en als het buiten -5 graden is dan is de vloer 30 graden.deejeebv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:57:
[...]
Nee, ook de installateur heeft geen stooklijn ingesteld. Ik kan handmatig de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming regelen. Daarnaast kan ik de luchttemperatuur instellen voor de ventilatie, die via de lucht lucht warmtepomp verwarmd wordt.
Het huis is zeer goed geïsoleerd en luchtdicht en hoeft dus niet direct op de buitentemperatuur te reageren. Als 's nachts de buitentemperatuur daalt tot bijvoorbeeld 5 graden hoeft hij niet ineens harder te gaan stoken als het overdag 10 graden is, en zelfs als het overdag ook maar 5 graden is en de zon schijnt.
Hoe goed je huis ook geisoleerd is, de buitentemperatuur (en zon inval) heeft zeker invloed op de temperatuur in huis.
Ik heb ook een nieuwbouwhuis met de huidige isolatienormen en heb niet veel warmteverlies. Maar met 24 graden hou ik mijn huis niet warm in de nacht terwijl dat overdag wel voldoende is. Overigens heeft elke kamer ook een eigen thermostaat dus alleen de kamers die ik warm wil hebben worden verwarmd, maar dat staat nog los van de stooklijn.
Zoals je ziet bespaar je met de stooklijn waarschijnlijk meer energie dan je denkt en het levert ook meer comfort op.
Dan neem je ook aan dat zo'n Nilan dezelfde opties biedt als jouw WP..DutchKel schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:27:
Ik vraag me af of het wel kan een warmtepomp zonder stooklijn. Hij zei dat hij het niet heeft ingesteld, ik neem aan dat degene die de warmtepomp heeft geplaatst het wel heeft ingesteld.
Al met al gebruik ik ook de stooklijn van mijn WP niet, maar geef ik een doeltemperatuur door..
Op zich 'n goed punt. Ben ik ook wat mee aan het spelen: ik top momenteel de stooklijn die ik gebruik af, zodat hij in de koudste uren van de nacht niet heel veel warmer loopt.deejeebv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:57:
Maar dat neemt niet weg dat je stooklijn wel, zeg maar per etmaal bekeken, aan moet sluiten op je warmtevraag. Hier, in ons (nog) niet bijster geïsoleerde huis, draait hij nu op 25,3 doeltemperatuur. Dus.. wat als je die 27 graden van je eens op 25 instelt: verbetert het gedrag dan al een stuk?
Ik had hem juist op advies van Nilan naar 27 graden gezet, hij stond eerder op 25. Ik heb hem nu ook weer naar 25 gezet. Het gedrag blijft eigenlijk gelijk. Het gekke is dat hij zijn doeltemperatuur bereikt, maar daarna heel snel daar weer onder komt.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:44:
[...]
Dan neem je ook aan dat zo'n Nilan dezelfde opties biedt als jouw WP..
Al met al gebruik ik ook de stooklijn van mijn WP niet, maar geef ik een doeltemperatuur door..
[...]
Op zich 'n goed punt. Ben ik ook wat mee aan het spelen: ik top momenteel de stooklijn die ik gebruik af, zodat hij in de koudste uren van de nacht niet heel veel warmer loopt.
Maar dat neemt niet weg dat je stooklijn wel, zeg maar per etmaal bekeken, aan moet sluiten op je warmtevraag. Hier, in ons (nog) niet bijster geïsoleerde huis, draait hij nu op 25,3 doeltemperatuur. Dus.. wat als je die 27 graden van je eens op 25 instelt: verbetert het gedrag dan al een stuk?
@deejeebv Hoe wil je dat in de praktijk doen dan? Zelf de 'stooklijn' spelen door elke weersomslag wat nieuws in te stellen? Ik zie dat niet praktisch worden..
Het is moeilijk voor ons te helpen, omdat we geen idee hebben welk regelgedrag er bij deze instelling hoort bij dit merk. Maar goed.. doorgaans is niet het bereiken van die doeltemperatuur waar de WP echt / sterk op reageert, maar welke temperatuur hij ziet binnenkomen (de retour van je VVW). Komt die te dicht bij de doeltemperatuur, dan schakelt hij (de compressor) af.
Hoe 'te dicht bij' precies werkt en wanneer hij dan weer aan gaat (als hij niet door die 45min setting geblokkeerd zou zijn) wordt ergens met een hysterese geregeld. Kan zijn dat die bij jou omhoog moet.
Maar die vele korte runs en dan ineens één lange blijft gek. Dat doet vermoeden dat de WP (ook) aan slaat, terwijl je (na)regeling (vrijwel) dicht staat. Dus daar zou ik het eerst zoeken: is dat wel goed ingeregeld en met je WP gekoppeld?
Het is moeilijk voor ons te helpen, omdat we geen idee hebben welk regelgedrag er bij deze instelling hoort bij dit merk. Maar goed.. doorgaans is niet het bereiken van die doeltemperatuur waar de WP echt / sterk op reageert, maar welke temperatuur hij ziet binnenkomen (de retour van je VVW). Komt die te dicht bij de doeltemperatuur, dan schakelt hij (de compressor) af.
Hoe 'te dicht bij' precies werkt en wanneer hij dan weer aan gaat (als hij niet door die 45min setting geblokkeerd zou zijn) wordt ergens met een hysterese geregeld. Kan zijn dat die bij jou omhoog moet.
Maar die vele korte runs en dan ineens één lange blijft gek. Dat doet vermoeden dat de WP (ook) aan slaat, terwijl je (na)regeling (vrijwel) dicht staat. Dus daar zou ik het eerst zoeken: is dat wel goed ingeregeld en met je WP gekoppeld?
Het lijkt dat mijn warmtepomp niet reageert op de retour maar op de aanvoer. Als die de ingestelde temperatuur bereikt schakelt hij af. Hij gaat wel moduleren maar hoe dichter hij bij de ingestelde temperatuur komt hoe meer de compressor gaat draaien, stond net op 30% bij T18 van 23.3, nu 64% bij T18 24. En zie hem nu zelfs naar 83% gaan bij T18 24.4.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:07:
@deejeebv Hoe wil je dat in de praktijk doen dan? Zelf de 'stooklijn' spelen door elke weersomslag wat nieuws in te stellen? Ik zie dat niet praktisch worden..
/f/image/Hp2R2NxhFvK0tm3l49c2Lnks.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb al een externe adviseur gevonden die de waarschijnlijk installatie gaat beoordelen.
Ik zie in die plaat niet dat / hoe de (na)regeling de WP uit houdt wanneer er geen vraag is. Dat zorgpunt blijft dus wijd open.
De Regulation dead band lijkt me een hysterese instelling. Die zou je 'ns kunnen verdubbelen.
En je kunt zo te zien erg direct op het regelgedrag ingrijpen; je stelt zelf de PID-regelaar in. Mits je eenmaal weet dat het niet (vooral) het samenspel met je naregeling is, kun je daar ook zeker wat mee. (Absoluut de standaardinstellingen eerst noteren voor je experimenteert!!)
De Regulation dead band lijkt me een hysterese instelling. Die zou je 'ns kunnen verdubbelen.
En je kunt zo te zien erg direct op het regelgedrag ingrijpen; je stelt zelf de PID-regelaar in. Mits je eenmaal weet dat het niet (vooral) het samenspel met je naregeling is, kun je daar ook zeker wat mee. (Absoluut de standaardinstellingen eerst noteren voor je experimenteert!!)
Met verstand van Nilan en jouw merk (na)regeling? En waarom eigenlijk? Wil je installateur er niet naar kijken?deejeebv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:15:
Ik heb al een externe adviseur gevonden die de waarschijnlijk installatie gaat beoordelen.
Is dat zo? Of is dat het 'ongeduld' van de I in de PID dat een steeds grotere factor geeft?deejeebv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:15:
maar hoe dichter hij bij de ingestelde temperatuur komt hoe meer de compressor gaat draaien
[ Voor 18% gewijzigd door Gwaihir op 19-11-2021 10:34 ]
Nee geen specifieke Nilan kennis. Ik wil richting mijn installateur onderbouwt hebben dat de regeling nu niet goed is. De installateur blijft verantwoordelijk voor de juiste regeling.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:28:
Ik zie in die plaat niet dat / hoe de (na)regeling de WP uit houdt wanneer er geen vraag is. Dat zorgpunt blijft dus wijd open.
[...]
Met verstand van Nilan en jouw merk (na)regeling?
De naregeling is Danfoss Icon, maar daar zit het probleem volgens mij niet in.
Ik heb de handleiding van de Nilan opgezocht:
https://www.manualslib.co...an-Compact-P-3644007.html
Maar daar staat inderdaad niets in van een stooklijn. Alleen een aanvoertemperatuur zoals @deejeebv ook zegt.
De enige oplossing die ik nog zie (en die menigeen hier al heeft verteld): zet meer groepen open.
Hoe is jouw groepen indeling, wat voor verdeler(s) heb je, misschien een foto?
Is er een naregeling, zo ja merk en type?
Hoe staat deze ingesteld?
Maar daar staat inderdaad niets in van een stooklijn. Alleen een aanvoertemperatuur zoals @deejeebv ook zegt.
De enige oplossing die ik nog zie (en die menigeen hier al heeft verteld): zet meer groepen open.
De groepen van de woonkamer (en daarop zit ook de hal en toilet) staan eigenlijk standaard open, ook de badkamer staat open.KC27 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:17:
Ik heb de handleiding van de Nilan opgezocht:
Naregeling, zoals eerder vermeld is Danfoss Icon.
Overigens kan er wel een stooklijn worden ingesteld. De handleiding die jij linkt is van Compact P, niet van de Geo versie.
De handleiding van de Geo zegt:
Weather compensation
It is possible to choose between a fixed supply temperature in the central heating system or a variable
supply temperature, regulated by the outdoor air temperature.
A fixed supply temperature is often selected in new houses with good insulation, where the outdoor
temperature has less effect on the indoor temperature.
A variable supply temperature controlled by the outdoor temperature is often used in houses with a
lower degree of insulation, where the outdoor temperature has a bigger effect on the indoor
temperature. In this way, there will be sufficient heating in cold periods, while savings will be made on
heating in less cold periods.
@KC27 Vanochtend heeft @deejeebv hierboven een schermafdruk gezet waar hij de stooklijn kan instellen
.
M.i. moet zodra er enige regeling is die de woonkamer kan sluiten, er ook een koppeling met de WP zijn die de WP uit houdt bij (te) lage vraag. (Wat die naregeling op de woonkamer veelal overbodig en onhandig maakt.) De WP heeft hiervoor vaak een te open / sluiten contact.
Dus: ofwel een aantal flinke groepen (doorgaans de woonkamer) gaan nooit dicht, óf er moet een koppeling tussen zoneregeling en WP zijn.
Eigenlijk? Wat bedoel je met eigenlijk? Klinkt als zou moeten, maar is dat ook zo, heb je dat gecontroleerd op die dag waarvan je die curves toont? Gaat dit mis, dan is je grafiek in één klap verklaard..deejeebv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:38:
De groepen van de woonkamer (en daarop zit ook de hal en toilet) staan eigenlijk standaard open, ook de badkamer staat open.
M.i. moet zodra er enige regeling is die de woonkamer kan sluiten, er ook een koppeling met de WP zijn die de WP uit houdt bij (te) lage vraag. (Wat die naregeling op de woonkamer veelal overbodig en onhandig maakt.) De WP heeft hiervoor vaak een te open / sluiten contact.
Dus: ofwel een aantal flinke groepen (doorgaans de woonkamer) gaan nooit dicht, óf er moet een koppeling tussen zoneregeling en WP zijn.
Ik denk dat ik dan ook een sensor aan kan sluiten in de woonkamer, zie zelfde schermafdruk T20 die voor ruimte compensatie kan zorgen.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:57:
@KC27 Vanochtend heeft @deejeebv hierboven een schermafdruk gezet waar hij de stooklijn kan instellen.
[...]
Eigenlijk? Wat bedoel je met eigenlijk? Klinkt als zou moeten, maar is dat ook zo, heb je dat gecontroleerd op die dag waarvan je die curves toont? Gaat dit mis, dan is je grafiek in één klap verklaard..
De installateur gaat de nargeling (Danfoss Icon) koppelen aan de Nilan, ik weet niet of dat zo kan dat die alleen op de thermostaat in de woonkamer reageert.
Ja. En dat gaat er nog steeds vanuit dat de betreffende ruimte altijd 'open' staat qua verwarming / koeling.deejeebv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:03:
Ik denk dat ik dan ook een sensor aan kan sluiten in de woonkamer, zie zelfde schermafdruk T20 die voor ruimte compensatie kan zorgen.
Hoeft ook niet alleen daarop te reageren. Maar een zoneregeling hanteert altijd een drempel alvorens 'de ketel' aan te spreken.De installateur gaat de nargeling (Danfoss Icon) koppelen aan de Nilan, ik weet niet of dat zo kan dat die alleen op de thermostaat in de woonkamer reageert.
Aanvullend kan zijn dat die zoneregeling zelf met een "binnentemperatuur" komt; een soort van representatief gemiddelde waar de WP op kan sturen. Of dat deze zelf het setpoint berekent en doorgeeft. Dat laatste doet de mijne nu.
Ik vermoed dat je toch echt ofwel een stooklijn, of een bruikbare meting van de binnentemperatuur nodig hebt, om echt jaar rond een prettig gedrag te krijgen. Met geen van beide wordt 't erg lastig.
De Nilan kan ook via de ventilatielucht verwarmen. Ik kan een setpoint instellen voor de gewenste luchttemperatuur, als die niet bereikt wordt wordt via de lucht/lucht warmtepomp de ventilatielucht verwarmd tot de gevraagde temperatuur. Dit betekend wel dat in alle verblijfsruimtes lucht met dezelfde temperatuur wordt ingeblazen. In de slaapkamers staat de vloerverwarming niet aan, maar worden op deze manier toch enigszins op temperatuur gehouden.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:14:
[...]
Ja. En dat gaat er nog steeds vanuit dat de betreffende ruimte altijd 'open' staat qua verwarming / koeling.
[...]
Ik vermoed dat je toch echt ofwel een stooklijn, of een bruikbare meting van de binnentemperatuur nodig hebt, om echt jaar rond een prettig gedrag te krijgen. Met geen van beide wordt 't erg lastig.
Overigens lijkt het advies om de deadband te verhogen te werken, ik heb naar 3°C gezet, nu heb ik een veel rustiger beeld. De compressor moduleert naar rond de 25%, en ik heb de brine pomp niet meer naar 100% zien gaan, deze wordt als de temperatuur bereikt is iets later uitgeschakeld. Voor er weer warmte gevraagd wordt duurt het nu langer als met de 1°C deadband en mag de compressor weer aan en schakelt dus niet allaen de brine pomp aan.
Het instellen is net zo simpel als het instellen van de thermostaat van een CV.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:07:
:fill(white):strip_exif()/f/image/pNGxeUPQFKMHxxVuyzgDp8Po.png?f=user_large)
Links stel je de gewenste aanvoertemperatuur in voor de vloerverwarming, in het midden de luchttemperatuur. Het scherm is een touchscreen.
Ook de gewenste SWW temperatuur kun je op dit scherm instellen.
@deejeebv Fijn dat het ophogen van die hysterese werkt.
En wat betreft het handmatig bijstellen: ik bedoel dat 't niet erg 'ontzorgt'. Het lijkt me iets dat je makkelijk vergeet. Dus dat het koud wordt en dan lang duurt om weer op temperatuur te komen, of juist nodeloos hoog blijft staan, wanneer je niet meer met je neus op die grafieken zit.
En wat betreft het handmatig bijstellen: ik bedoel dat 't niet erg 'ontzorgt'. Het lijkt me iets dat je makkelijk vergeet. Dus dat het koud wordt en dan lang duurt om weer op temperatuur te komen, of juist nodeloos hoog blijft staan, wanneer je niet meer met je neus op die grafieken zit.
Ik denk dat dat door de combinatie van lucht en vloerverwarming wel meevalt. Het probleem is dat de verwarmingsbehoefte niet alleen van de temperatuur afhankelijk is, maar ook van de zoninstraling.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:54:
@deejeebv Fijn dat het ophogen van die hysterese werkt.
We gaan het wel ervaren. Stooklijn instellen kan altijd nog.
@deejeebv Een correctie op basis van de kamertemperatuur zou die zoninval (ook) ondervangen..
@deejeebv Als ik de figuur van je regeling hierboven zie vallen me een paar dingen op:
1. Dat blok ‘Wheather comp.’ aan de linker kant lijkt me de stooklijn. Die staat nu met een horizontale grafiek ingesteld, waardoor de aanvoertemperatuur niet zal wijzigen met de buitentemperatuur. Wat zijn de keuzes bij ‘Method’ daar? Dat lijkt me een interessante hoek om eens te onderzoeken. Ik verwacht dat als je daar de juiste instellingen kiest, je de rest van het jaar er niet meer aan hoeft te zitten.
2. Aan de rechterkant staat ‘Summer/winter switching setpoint’ op 15 graden en midden boven staat ‘Cooling/heating’ op ‘automatic’. Het lijkt erop dat dit het punt is waarop er van verwarmen naar koelen overgeschakeld wordt. Klopt dat? Dan kun je die beter op 22 of 23 grafen zetten, of dat omschakelen helemaal niet op automatic maar handmatig instellen. Dan weet je zeker dat je rond dat punt straks in het voorjaar niet telkens heen en weer schakelt tussen verwarmen en koelen. Dat gaat je dan namelijk onnodig veel energie kosten. En anders kun je die ‘Summer/Winter switching offset’ mss beter wat hoger zetten?
En wat is T18 en wat is T20 ook alweer? Om dat schema beter te begrijpen.
1. Dat blok ‘Wheather comp.’ aan de linker kant lijkt me de stooklijn. Die staat nu met een horizontale grafiek ingesteld, waardoor de aanvoertemperatuur niet zal wijzigen met de buitentemperatuur. Wat zijn de keuzes bij ‘Method’ daar? Dat lijkt me een interessante hoek om eens te onderzoeken. Ik verwacht dat als je daar de juiste instellingen kiest, je de rest van het jaar er niet meer aan hoeft te zitten.
2. Aan de rechterkant staat ‘Summer/winter switching setpoint’ op 15 graden en midden boven staat ‘Cooling/heating’ op ‘automatic’. Het lijkt erop dat dit het punt is waarop er van verwarmen naar koelen overgeschakeld wordt. Klopt dat? Dan kun je die beter op 22 of 23 grafen zetten, of dat omschakelen helemaal niet op automatic maar handmatig instellen. Dan weet je zeker dat je rond dat punt straks in het voorjaar niet telkens heen en weer schakelt tussen verwarmen en koelen. Dat gaat je dan namelijk onnodig veel energie kosten. En anders kun je die ‘Summer/Winter switching offset’ mss beter wat hoger zetten?
En wat is T18 en wat is T20 ook alweer? Om dat schema beter te begrijpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2021 21:27 ]
<John O`Mill>
Die ‘Weather comp.’ is dus nu zéker de WAR.Gwaihir schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:21:
WP uit en buitentemperatuur
<John O`Mill>
Sinds de deadband naar 3 is gezet draaien de pompen niet meer onnodig. Zowel de pompen als de compressor moduleren naar rond de 20%. In de grafiek is te zien dat rond 12 uur gisteren die instelling is aangepast.
/f/image/ZRJpwdUT4EOJ61lEemcotK8L.png?f=fotoalbum_large)
Het pendelgedrag is verdwenen. Beetje jammer dat de installateur of Nilan mij daarin niet geadviseerd heeft.
/f/image/ZRJpwdUT4EOJ61lEemcotK8L.png?f=fotoalbum_large)
Het pendelgedrag is verdwenen. Beetje jammer dat de installateur of Nilan mij daarin niet geadviseerd heeft.
@deejeebv Mooi dat je het een beetje onder controle hebt nu.
En ja, jammer dat dit niet gewoon meteen goed is gedaan. Als ik de diverse verhalen her en der lees over wat installateurs lijken te weten van EP’s en de afregelingen daarvan dan krijg ik de indruk dat het voor velen een eigenlijk te ingewikkelde materie is. Zijn het dan vaak CV-installateurs die denken dat zo!n WP net zoiets is en er (bijna) geen opleiding voor hebben?
En ja, jammer dat dit niet gewoon meteen goed is gedaan. Als ik de diverse verhalen her en der lees over wat installateurs lijken te weten van EP’s en de afregelingen daarvan dan krijg ik de indruk dat het voor velen een eigenlijk te ingewikkelde materie is. Zijn het dan vaak CV-installateurs die denken dat zo!n WP net zoiets is en er (bijna) geen opleiding voor hebben?
<John O`Mill>
Dit was geen CV-installateur, toch, maar een van de hoogst aangeslagen installateurs op dit gebied?
Ik blijf 'm wel vreemd vinden. Wat geeft die kleine WP af, op zo'n lage modulatie? Iets van 750W thermisch? @KC27 rekende ons onlangs voor dat hij zo'n 12 kWh in z'n vloer kan bufferen. Maar @deejeebv weet er nog geen 2 kWh kwijt te raken? Kennelijk een huis met weinig thermische massa, maar toch!
Ik gok dat de installateur eerst die naregeling gekoppeld wil hebben aan de WP en zich daarom van tussentijds erin duiken heeft onthouden.
Ik blijf 'm wel vreemd vinden. Wat geeft die kleine WP af, op zo'n lage modulatie? Iets van 750W thermisch? @KC27 rekende ons onlangs voor dat hij zo'n 12 kWh in z'n vloer kan bufferen. Maar @deejeebv weet er nog geen 2 kWh kwijt te raken? Kennelijk een huis met weinig thermische massa, maar toch!
Ik gok dat de installateur eerst die naregeling gekoppeld wil hebben aan de WP en zich daarom van tussentijds erin duiken heeft onthouden.
Het is een installateur die is gespecialiseerd in duurzame installaties. De Nilan heeft een vermogen van 3kW. Het huis is gebouwd met SIP panelen en heeft inderdaad weinig thermische massa alleen de vloer van de begane grond en de badkamer boven zijn beton.
Ik heb zelfs contact gehad met iemand van Nilan in Nederland die heeft mijn logdata ook naar Denemarken gestuurd. Hij gaf eerlijk toe dat hij die deadband van 1° niet gezien had, de standaard instelling is 3°. Waarom die daar niet (meer?) op stond is niet duidelijk.
Ik heb zelfs contact gehad met iemand van Nilan in Nederland die heeft mijn logdata ook naar Denemarken gestuurd. Hij gaf eerlijk toe dat hij die deadband van 1° niet gezien had, de standaard instelling is 3°. Waarom die daar niet (meer?) op stond is niet duidelijk.
Hier weer een update na lange tijd.
Zoals terug te vinden is onze warmtepomp in maart 2017 vervangen door een Alpha Innotec. Afgezien van enkele (4x) storingsafschakelingen in de eerste 3 maanden vanwege een te lage brondruk (installateur dacht dat 1 bar voldoende was), totaal geen problemen in de afgelopen 4 jaar.
4 maanden geleden is Nathan geweest (vlgs onderhoudscontract dat via mijn installateur loopt) en gaf aan dat glycol concentratie te laag was (beschermde maar tot -8, dit moet schijnbaar -18 zijn).
Bij gebrek aan loodgieters na 5 (!) maanden dan eindelijk een afspraak met installateur waarbij 6 liter glycol is bijgevuld en het systeem nu weer tot -18 graden beschermd is.
Kan zeggen dat dat fijn voelt
Brontemps zijn prima na 17 jaar tijdens vol bedrijf warm water:
In: 9,8 graden
Uit: 3,6 graden
Zoals terug te vinden is onze warmtepomp in maart 2017 vervangen door een Alpha Innotec. Afgezien van enkele (4x) storingsafschakelingen in de eerste 3 maanden vanwege een te lage brondruk (installateur dacht dat 1 bar voldoende was), totaal geen problemen in de afgelopen 4 jaar.
4 maanden geleden is Nathan geweest (vlgs onderhoudscontract dat via mijn installateur loopt) en gaf aan dat glycol concentratie te laag was (beschermde maar tot -8, dit moet schijnbaar -18 zijn).
Bij gebrek aan loodgieters na 5 (!) maanden dan eindelijk een afspraak met installateur waarbij 6 liter glycol is bijgevuld en het systeem nu weer tot -18 graden beschermd is.
Kan zeggen dat dat fijn voelt
Brontemps zijn prima na 17 jaar tijdens vol bedrijf warm water:
In: 9,8 graden
Uit: 3,6 graden
3kW maximaal, dus 0,5-1kW op de lage modulatie die je noemde. En dan net zo'n betonvloer als @KC27 z'n buffer noemt - en naar mijn mening terecht.deejeebv schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:55:
De Nilan heeft een vermogen van 3kW. Het huis is gebouwd met SIP panelen en heeft inderdaad weinig thermische massa alleen de vloer van de begane grond en de badkamer boven zijn beton.
Het regelgedrag dat je laat zien, met die 'default' hysterese, is dan nog lang niet wat ik zou verwachten te zien. Niets verontrustends of zo, en we hoeven geen problemen te zoeken die jij niet ervaart. Maar ik had, bij de etmaalgemiddeldes van pakweg 8 graden, in zo'n huis slechts één à twee runs per etmaal verwacht.
Even een kleine update, om mijn eerdere vragen hierboven te beantwoorden:Gijs007 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:15:
Ik heb nog een vraagje over mijn NIBE F1255. Deze gaat eigenlijk met continue dezelfde interval automatisch verwarmen, zoals te zien op onderstaande grafiek:
[Afbeelding]
De afgelopen week was het vrij zonnig en de binnentemperatuur die de NIBE meet was constant boven de 21 graden (ook gecheckt met netatmo thermostaten, die aangeven dat de temperatuur tussen de 21c en 23c schommelt). Verwarmen is nu niet nodig en alleen maar zonde van de energie.
[knip]
1. Hoe kan ik er voor zorgen dat er bij een te hoge binnentemperatuur (veroorzaakt door bijv. zonnestraling) niet of minder wordt verwarmd? Ondanks dat de buitentemperatuur laag is.
2. Is het mogelijk om bij lage buitentemperaturen de vloerverwarming wel rond te laten pompen?
Achterliggende idee is om de temperatuur verschillen tussen de zuid en noord kant van de woning te beperken. Heb echter ook balansventilatie, dus wellicht is dat niet nodig?
1. Heb dit opgelost door de in menu 1.9.5. (instelling koeling,

De koel/verw- sensor in gesteld. (stond op geen. Staat nu op RMU-BT50.)
De inst pt-wrd koel/ver sensor staat op 21c. Helaas wordt het daarmee soms toch net iets te koud binnen.
Als ik deze instelling op 22c instel, dan gaat het systeem door met verwarmen naar 22c binnen. Dat is weer iets te veel van het goede. (Kennelijk wordt ingestelde temperatuur op de thermostaat, die op 21c staat, genegeerd.)
Helaas geen mogelijkheid om hem op 21,5 in te stellen. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag
Grafiek ziet er nu zo uit:
/f/image/S1GlCWFhtXXXTuGWPShQnhZd.png?f=fotoalbum_large)
Heb wel de minimale compressorstart terug moeten zetten (van -360 naar -180), anders ging de warmtepomp helemaal niet meer aan, omdat de binnentemperatuur overdag weer opliep naar boven de 21c. Het werd dan na een paar dagen toch echt te koud binnen.
2. Dit gebeurt soms, dus niet continue bij koude temperaturen. Als de binnen temperatuur te laag wordt, dan gaat het systeem de graadminuten berekenen, op dat moment gaat de vloerverwarming wel rondpompen. (mogelijk komt dit door wat ik hierboven heb ingesteld.)
In de praktijk blijkt het verschil in kamertemperatuur gelukkig klein, tot nog toe is de koudste kamer nog niet onder de 20c gekomen, zal ook door de balansventilatie komen. Dus continue de vloerverwarming rond laten pompen is zonde van de stroom.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Is het gebruikelijk dat mijn warmtepomp met deze temperaturen de gehele dag "bezig" is? Voornamelijk met verwarmen van de woning?
Het lijkt er een beetje op dat de graadminuten constant rond de -40~50 blijft, zodra het op de gewenste temperatuur is (21 graden).
Overigens gaat het hier om een Nibe S1155-6PC.
Zie hieronder wat grafiekjes voor meer info. Er is meer beschikbaar mocht dat relevant zijn:
Continue "bezig" (oranje = verwarmen, de andere kleine blokjes zijn boiler verwarmen):
/f/image/q848AQX7eNlNophENV9MX29S.png?f=fotoalbum_large)
Graadminuten:
/f/image/BCpKebuUw0S6iSwPsgDUVqrv.png?f=fotoalbum_large)
Binnentemperatuur:
/f/image/lzXxVKCknY0GAOOl9R7Wlfcz.png?f=fotoalbum_large)
Compressor frequentie:
/f/image/ViqFDQj3gDx4S9kIBN2o8au5.png?f=fotoalbum_large)
Berekende aanvoer temperatuur:
Het lijkt er een beetje op dat de graadminuten constant rond de -40~50 blijft, zodra het op de gewenste temperatuur is (21 graden).
Overigens gaat het hier om een Nibe S1155-6PC.
Zie hieronder wat grafiekjes voor meer info. Er is meer beschikbaar mocht dat relevant zijn:
Continue "bezig" (oranje = verwarmen, de andere kleine blokjes zijn boiler verwarmen):
/f/image/q848AQX7eNlNophENV9MX29S.png?f=fotoalbum_large)
Graadminuten:
/f/image/BCpKebuUw0S6iSwPsgDUVqrv.png?f=fotoalbum_large)
Binnentemperatuur:
/f/image/lzXxVKCknY0GAOOl9R7Wlfcz.png?f=fotoalbum_large)
Compressor frequentie:
/f/image/ViqFDQj3gDx4S9kIBN2o8au5.png?f=fotoalbum_large)
Berekende aanvoer temperatuur:
/f/image/DDXV03kD6kygSU1NEAClUL8G.png?f=fotoalbum_large)
ja dat is vrij ideaal: compressor blijft draaien, weinig start/stop cycli, dus geen pendelen.
De reden dat je een modulerende pomp hebt
Ah kijk, dat is goed om te horen - dankjewel!ouhaha schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:00:
ja dat is vrij ideaal: compressor blijft draaien, weinig start/stop cycli, dus geen pendelen.
Iemand nog een idee hierover?x_erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:27:
Een vraagje over mijn boiler. Ik heb een Nibe S1155PC, die ook 500l boilervat verwarmt. Boiler is een Nibe BA-ST 9050 - 2FE. Heeft twee spiralen voor opwarmen, maar deze zijn door gelust en alles wordt dus verwarmt door de WP.
Alles werkt prima, echter heb ik maar 1 temperatuur sensor, die redelijk onderin de boiler geplaatst is (zie afbeelding, rode pijl). Ik vermoed dat de warmtepomp de boiler nu verwarmt op basis van deze geplaatste sensor.
Nu weet ik dat je via de warmtepomp ook de "top boilter temperature" kunt uitlezen, mist uiteraard een sensor geplaatst.
Als ik een sensor plaats boven in de boiler (zie afbeelding, bovenste groene pijl), gaat dit iets opleveren qua efficiëntie? Ik kan me namelijk voorstellen dat het water bovenin de boiler warmer is dan onderin...
[Afbeelding]
Overigens viel me op dat de sensor gewoon in de buis van de boiler gedrukt is, meer niet.... Is dat juist?
Ik denk dat ik sowieso een extra sensor ga bestellen voor boven in de boiler. Weet iemand of dit een universele sensor kan zijn, of moet dat eentje van Nibe zijn?
[ Voor 0% gewijzigd door x_erik op 25-11-2021 13:13 . Reden: typo ]
Wat het oplevert weet ik niet, wel is bovenin een sensor zetten niet slim (om hierop te acteren): je hebt minder warm water en legionella kan daardoor makkelijker ontstaan omdat de ketel niet overal goed wordt verhit.x_erik schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:12:
[...]
Iemand nog een idee hierover?
Ik denk dat ik sowieso een extra sensor ga bestellen voor boven in de boiler. Weet iemand of dit een universele sensor kan zijn, of moet dat eentje van Nibe zijn?
Beter zou zijn om de temperatuur van de ketel omlaag te brengen en de legionella run eens per week uit te voeren.
@Eduardo M
Je bron temperatuur blijft goed overeind.
Aanvoer en retour hebben een goeie delta T.
Lijkt me prima allemaal.
Hoe lang zijn je runs?
Ik heb hier nu een run van 65 uur (en hij loopt nog steeds). Na een SWW gaat hij direct verder met zachtjes pruttelen (25 - 50 Hz), wel ander merk met andere regeling.
Lijkt me prima allemaal.
Hoe lang zijn je runs?
Ik heb hier nu een run van 65 uur (en hij loopt nog steeds). Na een SWW gaat hij direct verder met zachtjes pruttelen (25 - 50 Hz), wel ander merk met andere regeling.
KC27 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:24:
@Eduardo M
Lijkt me prima allemaal.
Hoe lang zijn je runs?
/f/image/XnzHBAsukMiWM68XJUDKDmSV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FdNwr5oY1CjXgK6HlYjfJTPC.png?f=fotoalbum_large)
Runs van 65 uur zijn bij mij ook geen uitzondering. Hierboven het verbruik van gisteren en vandaag. Meestal tussen de 20 en 50 Hz. Gisteren rond de middag een SWW run.
ik heb zelf ook een Nibe, hoe meet jij het stroomverbruik?Eduardo M schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Runs van 65 uur zijn bij mij ook geen uitzondering. Hierboven het verbruik van gisteren en vandaag. Meestal tussen de 20 en 50 Hz. Gisteren rond de middag een SWW run.
Ik heb een aparte kwh meter op de groep van de warmtepomp die ik uitlees met een CEMM, werkt prima.fishman schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:35:
[...]
ik heb zelf ook een Nibe, hoe meet jij het stroomverbruik?
Weet niet precies welke Nibe je hebt, maar bij een S-Serie kun je hem uitlezen over Modbus, register 2166.fishman schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:35:
[...]
ik heb zelf ook een Nibe, hoe meet jij het stroomverbruik?
bedankt. Ik heb ook een F serie, en ga toch maar eens kijken of ik een kwh meter in mijn groepenkast kan plaatsen.Eduardo M schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:44:
[...]
Ik heb een aparte kwh meter op de groep van de warmtepomp die ik uitlees met een CEMM, werkt prima.
Ondertussen heb ik een offerte binnen gekregen voor het vervangen van mijn open bron W/W warmtepomp. Daarop staat een Viessmann VITOCAL 300-G + W/W-ombouwkit (vermogen 28kW), 1000l buffervat, apart circuit voor de verwarming van het zwembad en de ruimte van het zwembad. Vloerverwarming + verkoeling en dan nog een circuit voor de ventilo's. (De huidige ventilo's zijn aangesloten met een 4-buizen systeem, maar dat wordt dan naar een 2-buizen systeem gebracht. Ik ga vermoedelijk toch nooit 1 ruimte willen verwarmen en tegelijk een andere ruimte willen koelen.) Het hele essay is 12 pagina's lang, het ziet er allemaal heel proper uit. Al bij al wel een prijs van €50 000.
Ik zie hier niet zo veel vermeldingen van die Viessmann oplossingen. Is dat allemaal degelijk materiaal? Iemand hier positieve/negatieve ervaringen met dergelijke systemen? Ik heb ook een SMA inverter voor de zonnepanelen, maar ik heb de indruk dat die twee ecosystemen niet braaf met elkaar samen spelen dus daar moet ik iets anders op verzinnen, iemand daar toevallig ervaring mee? Ik gok dat ik vermoedelijk een slimme meter ga nodig hebben om de WP aan te laten springen op het moment dat ik te veel productie heb op de zonnepanelen oid.
Ik zie hier niet zo veel vermeldingen van die Viessmann oplossingen. Is dat allemaal degelijk materiaal? Iemand hier positieve/negatieve ervaringen met dergelijke systemen? Ik heb ook een SMA inverter voor de zonnepanelen, maar ik heb de indruk dat die twee ecosystemen niet braaf met elkaar samen spelen dus daar moet ik iets anders op verzinnen, iemand daar toevallig ervaring mee? Ik gok dat ik vermoedelijk een slimme meter ga nodig hebben om de WP aan te laten springen op het moment dat ik te veel productie heb op de zonnepanelen oid.
@wouter.N @GeeMoney en eventueel andere die een Itho Daalderop WPU (5G) hebben en niet willen solderen. Er is nu ook een andere manier om de warmtepomp uit te lezen. Draait bij mij inmiddels al een dikke twee weken stabiel.Brickman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:11:
Voor de Itho gebruikers (@GeeMoney, @Leejow(saait), @Atlas) er is een mogelijkheid om logging aan te sluiten op de WPU.
***members only***
Het werkt redelijk en ik heb momenteel verbonden aan Domoticz om er grafiekjes uit te maken.[Afbeelding]
/f/image/C5AfZhZYu0DYkVZAt0Ajae9K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iQAa7fJSbUXGu9dehHQ1cNRJ.png?f=fotoalbum_large)
Dit kan via de module die een mede tweaker via zijn website (https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/) aanbiedt. Het is begonnen om de itho lucht wtw's uit te kunnen lezen, maar de warmtepomp kan er ook mee uitgelezen worden. (Ik heb zelf inmiddels zo'n dingetje aan de warmtepomp, de vloerverwarmingverdeler (uitlezen slaapkamer temperaturen) en de lucht wtw hangen. Persoonlijk lees ik dit uit met Homeassistant en ontvang ik de signalen via MQTT.
Ik zie dat ook ja, hij gaat aan voor ongeveer een half uurtje, weer uit en weer aan als de temperatuur in de woonkamer te ver onder de ingestelde waarde komt.KC27 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:59:
@MLPN
Dat ziet er goed uit!
Begrijp ik uit jouw grafiekje dat de Itho niet moduleert?
Doordat ik de grafiekjes nu uitlees en ik in dit topic wel eens rondneus ga ik wel steeds meer twijfelen of dat nou handig/bevorderlijk voor de levensduur is, het elke keer aan/uit schakelen.
korte opzoekactie: Itho Daalderop WPU (5G) lijken geen modulerende pompen te zijn volgens specificatie.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik gebruik al een jaartje dit: https://github.com/pommi/python-itho-wpuMLPN schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:41:
[...]
@wouter.N @GeeMoney en eventueel andere die een Itho Daalderop WPU (5G) hebben en niet willen solderen. Er is nu ook een andere manier om de warmtepomp uit te lezen. Draait bij mij inmiddels al een dikke twee weken stabiel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit kan via de module die een mede tweaker via zijn website (https://www.nrgwatch.nl/p...cve-wifi-module/)aanbiedt. Het is begonnen om de itho lucht wtw's uit te kunnen lezen, maar de warmtepomp kan er ook mee uitgelezen worden. (Ik heb zelf inmiddels zo'n dingetje aan de warmtepomp, de vloerverwarmingverdeler (uitlezen slaapkamer temperaturen) en de lucht wtw hangen. Persoonlijk lees ik dit uit met Homeassistant en ontvang ik de signalen via MQTT.
Mijn itho WPU kan ook niet modeleren (helaas).
Ja weet ik, maar ik dacht misschien vind je deze weg ook interessant om te wetenwouter.N schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:35:
[...]
Ik gebruik al een jaartje dit: https://github.com/pommi/python-itho-wpu
Jazeker interesant! Goede stap voorwaarts voor de mensen met een ITHO (WPU). Weet jij of de autotemp vloerverwarming verdelers hiermee ook uitgelezen kunnen worden? Zo ja, dan heb ik mogelijk nog wel interesse in één of twee stuks.MLPN schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:37:
[...]
Ja weet ik, maar ik dacht misschien vind je deze weg ook interessant om te weten. Aantal gegevens van dat python script zijn gebruikt om de codering van de WPU te doorgronden heb ik mij laten vertellen
.
Dat kan hij, mits je zo'n itho verwarmingsverdeler hebt (waar ik eigenlijk wel vanuit ga). Ik heb zo'n dingetje in de rj45 port van de vloerverwarmingverdeler op de overloop gedaan. Deze ziet dan de spider thermometer kastjes met actuele en ingestelde temperatuur.wouter.N schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:43:
[...]
Jazeker interesant! Goede stap voorwaarts voor de mensen met een ITHO (WPU). Weet jij of de autotemp vloerverwarming verdelers hiermee ook uitgelezen kunnen worden? Zo ja, dan heb ik mogelijk nog wel interesse in één of twee stuks.
De 'master' spider thermostaat van de woonkamer lees je natuurlijk al uit via de warmtepomp zelf.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cz6eCJ4Qip53hw8tBdzZnWdT.jpg?f=user_large)
(Ja ik moet de tekstlabels nog een keer stroomlijnen)
Bij het inprikken van het apparaatje had hij er wel even moeite mee om te zien dat hij aangesloten was op een vloerverwarmverdeler, hij dacht dat hij aangesloten was op de lucht wtw (die velden kwamen zichtbaar). Na 1 a 2x rebooten, bleef hij stabiel zien dat hij aangesloten was op de verdeler.
Tot nu toe kan je alleen data lezen. Dat is voor mij voldoende, maar die Arjen leek eventueel in de toekomst ook willen gaan kijken of je sommige zaken actief kan gaan sturen via het apparaatje.
Heb jij een idee welke parameters ik moet hebben als ik vanuit Home-assistant de stooklijn, en gewenste ruimte tempratuur wil instellen?KC27 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:00:
[...]
Dit is mijn voorlopige lijst van "calculations" en "parameters" die ik uitlees:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 - platform: luxtronik scan_interval: 15 sensors: - group: calculations id: ID_WEB_Temperatur_TVL friendly_name: Temperatuur Aanvoer - group: calculations id: ID_WEB_Temperatur_TRL friendly_name: Temperatuur Retour - group: calculations id: ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ friendly_name: Temperatuur Retour Berekend - group: calculations id: ID_WEB_Temperatur_TA friendly_name: Temperatuur buiten - group: calculations id: ID_WEB_Temperatur_TWE friendly_name: Bron in - group: calculations id: ID_WEB_Temperatur_TWA friendly_name: Bron uit - group: calculations id: ID_WEB_Temperatur_TBW friendly_name: Boiler gemeten - group: calculations id: ID_WEB_Einst_BWS_akt friendly_name: Boiler ingesteld - group: calculations id: ID_WEB_Freq_VD friendly_name: Frequentie compr. - group: calculations id: ID_WEB_WMZ_Seit friendly_name: Warmteprod. - group: calculations id: ID_WEB_WP_BZ_akt friendly_name: Status wp - group: calculations id: Heat_Output friendly_name: Thermisch vermogen - group: calculations id: Circulation_Pump friendly_name: Pomp vv - group: calculations id: ID_WEB_HZIO_PWM friendly_name: Pomp bron - group: calculations id: ID_WEB_Time_WPein_akt friendly_name: Compressor aan - group: calculations id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue friendly_name: Bedrijfstijd koelbedrijf - group: parameters id: ID_Einst_WK_akt #stooklijn verschuiving - group: parameters id: ID_Einst_HzHwHKE_akt #bovenpunt stooklijn - group: parameters id: ID_Einst_HzHKRANH_akt #voetpunt stooklijn - group: parameters id: ID_Einst_HzHKRABS_akt #nachtverlaging - group: parameters id: ID_Einst_Heizgrenze_Temp #stookgrens - group: parameters id: ID_Einst_KuehlFreig_akt #buitentemp. vrijgave koeling - group: parameters id: ID_Sollwert_KuCft2_akt #aanvoertemp. koeling - group: parameters id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Ein_akt #aantal uur na overschrijding van buitentemp. - group: parameters id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Aus_akt #aantal uur na onderschrijding van buitentemp. - group: parameters id: ID_Einst_BA_Kuehl_akt #bedrijfsmode koeling - group: parameters id: ID_Ba_Hz_akt # verwarmingsmode friendly_name: Verwarmingsmode
Alle in Home Assistant beschikbare calculations staan in deze lijst. Deze zijn allemaal "read only". Deze lijst is onderdeel van de repository op Github van de Luxtronik custom-component van Home Assistant.
Alle beschikbare parameters staan in deze lijst. In principe zijn alle parameters instellingen die vanuit Home Assistant kunnen worden gewijzigd. Omdat de ontwikkelaar niet alle parameters "vertrouwt" of niet weet wat ze betekenen zijn alleen de parameters met "True" achter hun id read/write. De overigen zijn vanuit Home Assistant read only.
Voor de gewenste ruimtetemperatuur weet ik het niet, want ik heb geen RBE (ik gebruik Alpha Home), misschien dat @Vaevictis_ dat weet.Dacuuu schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:16:
[...]
Heb jij een idee welke parameters ik moet hebben als ik vanuit Home-assistant de stooklijn, en gewenste ruimte tempratuur wil instellen?
Voor de stooklijn gebruik ik deze parameters:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - group: parameters id: ID_Einst_WK_akt #stooklijn verschuiving - group: parameters id: ID_Einst_HzHwHKE_akt #bovenpunt stooklijn - group: parameters id: ID_Einst_HzHKRANH_akt #voetpunt stooklijn - group: parameters id: ID_Einst_HzHKRABS_akt #nachtverlaging - group: parameters id: ID_Einst_Heizgrenze_Temp #stookgrens |
Daarvan heb ik er twee daadwerkelijk instelbaar gemaakt in HA:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lKNsLfhslrSuWpn4C1vHzeMO.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door KC27 op 30-11-2021 20:47 . Reden: Typo ]
Dat geeft toch niet?wouter.N schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:35: