mb80 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:12:
@
Stefannn ik heb de alarmdrempel verlaagd van 3 naar 1 graad. Gevolg is dat de melding over de beperking verdween en de frequentie van de compressor langzaam oploopt. Lijkt erop dat je dus gelijk hebt gehad. Mijn vraag is nu hoe ik de optimale waarde voor de alarmdrempel bepaal. Wellicht kan die lager, maar wil niet riskeren dat er wat bevriest. Die waarde is er door de installateur bewust ingezet lijk mij.
Zolang de vloeistof niet bevriest kan het geen kwaad.
De hamvraag is dan natuurlijk “bij welke temperatuur bevriest het”.
- pure glycol bevriest bij iets van -20. Dat is echter geen realistische gebruiks temperatuur. Tegen die tijd is de viscositeit (de vloeibaarheid) al terug gelopen tot “stroop”.
- meestal zal je installatie gevuld zijn met verdunde glycol. Dan kom je op iets van -10 uit.
- daarop wil je dan een veiligheids marge.
Persoonlijk zou ik zeggen:
- limiet kan echt wel naar 0.
- systeem lijkt al terug te regelen voor die waarde bereikt is. Je kan sowieso de limiet met stapjes van 1 graad per week verlagen totdat de bron-in temperatuur (warmtepomp-uit) op 0 zit.
Dat is echt wel veilig. Zelfs puur water zit dan “netaan” op vriespunt.
Voor je lager gaat zou ik contact opnemen met de installateur en uitzoeken wat voor vloeistof hij erin gestopt heeft. Niet laten afschepen. Exact merk en type opvragen en opvragen hoeveel water hij heeft bijgemengd. Vervolgens vriespunt specificatie van de gebruikte vloeistof opzoeken, van exact betreffende type want ze zit vaak al verdund in de jerrycan. Het uiteindleijke vriespunt is gewoon evenredig met de verhouding koelvloeistof en water. Dus bij 50/50 water/koelvloeistof, en bij koelvloeistof specificatie van -20 kom je op een vriespunt van -10.
Nb… heel goed vragen naar hoeveel water ze hebben bijgemengd. Daar kunnen ze mee smokkelen namelijk. Als het tankje leeg is zullen ze liever wat extra water bijmengen dan een nieuw tankje aanbreken. Is op zich allemaal geen punt, maar je wil de “echte” informatie.
Op “whatever er uit komt” een veiligheids marge nemen. Ik zou 5 graden nemen.
Alles bij elkaar.
Mits fatsoenlijk met koelmiddel gevuld (en dus niet sloppy heel marginaal), dan zou ik operationeel bedrijf (dus gemeten temperatuur, niet de alarm temperatuur) tot -5 nog aandurven. Daaronder niet.
Dat is persoonlijk, anderen zullen niet lager dan 0 of -1 gaan.
Verder…
Het is momenteel vrij koud. Dan moet de warmtepomp hard werken en onttrekt veel warmte aan de bodem. Dan is lage bron temperatuur wel begrijpelijk.
Ik zou de bron temperatuur eind januari en februari nog eens bekijken.
Eind januari moet die niet negatief zijn en eind februari echt wel een paar graden boven nul.
Als dat niet zo is dan werkt de boel voorlopig wel maar is je bron heel erg krap bemeten. Dan heb je echt wel een zorge puntje.
Geen zorg voor nu. Tegen die tijd pas.
(Wekelijks temperatuur checken en opschrijven zou wel een goed idee zijn)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV