Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 107 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31
firecaps30 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:33:
Met woonkamer bedoel ik de hele benedenverdieping, sorry dat was niet helemaal duidelijk zo. Ik heb alles waterzijdig ingeregeld zowel boven als beneden en ben ook steeds meer aan het twijfelen of Alpha Home nou echt zo een geweldige toevoeging is..

Hoe bedoel je losgekoppeld, heb je de WP nog wel op Smart staan of gebruik je gewoon weer de RBE(+), of heb je alleen de aandrijvingen van de verdelers er
af gehaald?

Plaatje van de flow temperaturen en de target, het gebeurt zoals je kunt zien alleen aan het einde van een verwarmingsrun.
[Afbeelding]
Hier geen verdere naregeling op de Innotec, de vloerverwarming is het overgrote deel van de warmtevraag en op de radiatoren in de slaapkamers staat de thermostaatkraan op vorstbescherming. Enkel in de douche kan de thermostaatkraan naar de handdoekenradiator eens open gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CC7I8b8_vF2ewZzhD1sHr1Ognv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1N7tyg3Sp8L0essD6C98dYh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWPpLqBvruyORBoHUgx05GAWAIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZTnBpzBCc1S9Tov7GEIpKC8.jpg?f=fotoalbum_large

De zichtbare pieken in de retour zijn de momenten van opwarmen warmwater.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:55
@ChrisM kun je met de integratie van je buurman ook de verdelers open/dicht zetten in HA? Ik zie het zo gauw niet, alleen de huidige status.

Of zet je dan de ruimte temperatuur hoger waardoor de groep op de verdeler open gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door firecaps30 op 15-01-2025 07:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05
firecaps30 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:42:
@ChrisM kun je met de integratie van je buurman ook de verdelers open/dicht zetten in HA? Ik zie het zo gauw niet, alleen de huidige status.
Indirect: je past de temperatuur aan, en als de temperatuur in de ruimte boven de ingestelde temperatuur is, gaan ze dicht (en andersom). Je kan de groepen inderdaad niet rechtstreeks aanpassen.

Alle groepen die bij mij open moeten staan, heb ik ingesteld op 28 graden. Dicht op 18 graden. Dat halen ze nooit, dus staan altijd goed.

[ Voor 13% gewijzigd door ChrisM op 15-01-2025 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22
ChrisM schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:06:
[...]

Indirect: je past de temperatuur aan, en als de temperatuur in de ruimte boven de ingestelde temperatuur is, gaan ze dicht (en andersom). Je kan de groepen inderdaad niet rechtstreeks aanpassen.

Alle groepen die bij mij open moeten staan, heb ik ingesteld op 28 graden. Dicht op 18 graden. Dat halen ze nooit, dus staan altijd goed.
Hier ook altijd alles open staan. Want ingestelde temperatuur halen ze toch nooit in winter en zomer (koeling) heb ook naregeling en invloed van de WAR op de stooklijn beperkt dus woonkamer (RBE) is dan leidend. Voor mij perfect omdat slaapkamers toch altijd kouder mogen zijn. In de grootste slaapkamer staat verwarming zelfs uit (ruimte thermostaat) en in de zomer koeling aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bergnvdb schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:41:
Beste Forum leden,

we hebben sinds eind 2022 een nieuwbouwrijwoning met een NIBE 1255 PC. Welke de laatste tijd veel lijkt te pendelen en starts lijkt te maken. Hierbij lijkt ie steeds kortstondig aan te slaan en daarna geruime tijd in de stand "uit" te staan. Uit de HA P1 data zie ik hem overdag een aantal keer kort aanslaan om vervolgens één keer lang te verwarmen om vervolgens weer uit te slaan. De warmtepomp heeft hierdoor circa 16-18 starts per dag en gemiddeld 17 min. per start draaitijd. Heeft iemand een idee watr hier aan de hand zou kunnen zijn? De kemkens monteur zei laatst dat hetgeen alle binnen de marges viel, echter het lijkt erop dat ie veel en kort voor niets aanslaat. Indien jullie geen antwoord hebben, weet er mischien iemand die een expert is voor Nibe wpompen rondom de regio Eindhoven. Hartelijk dank. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze WP niet, maar wat helpt is het afgifte circuit waterzijdig in te regelen. Pompsnelheid te verlagen, aanvoer temperatuur te verlagen (bij te hoge retour temperaturen slaat de WP af) en kijken op welke temperatuur je het huis nog warm krijgt. Bij mij kan ik met 25 graden het huis warm krijgen. Duurt wel een aantal uur maar dan krijg je langere runs en heel weinig start stops (1 of 2x per dag voor VV momenteel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
fishman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:42:
[...]

Volgens mij moet de druk op de bron tussen de 1 en 2 bar zijn. Niet heel hoog dus. Vergelijkbaar met de druk op de radiator of vloerverwarming. Vooral om een goede doorstroming te kunnen garanderen en geen luchtbellen erin te hebben.
Mijn bron druk is aan de lage kant nu 1,3 bar dus moet weer een afspraak maken om bij te vullen (met glycol). CV staat ook wat laag 1,4 bar dus die kan ik zelf bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 18:42
Vaevictis_ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:01:
[...]

Mijn bron druk is aan de lage kant nu 1,3 bar dus moet weer een afspraak maken om bij te vullen (met glycol). CV staat ook wat laag 1,4 bar dus die kan ik zelf bijvullen.
https://online-vloerverwarming.nl/ethyleenglycol-100/

https://www.wiltec.de/nl/...met-25-bar-testdruk/51722

https://www.hbm-machines....r-adblue-en-koelvloeistof

Ik heb wel eens overwogen om bovenstaande zelf te kopen zodat ik niet meer afhankelijk ben Zo ben je voor nog geen 100 euri helemaal klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door austin_77 op 15-01-2025 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
austin_77 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:41:
[...]

https://online-vloerverwarming.nl/ethyleenglycol-100/

https://www.wiltec.de/nl/...met-25-bar-testdruk/51722

https://www.hbm-machines....r-adblue-en-koelvloeistof

Ik heb wel eens overwogen om bovenstaande zelf te kopen zodat ik niet meer afhankelijk ben Zo ben je voor nog geen 100 euri helemaal klaar.
Nee ik ga niet zelf aan de bron zijde zitten rommelen, heb ook geen refracto meter en dat laat ik aan installateur over. Heb ook genoeg andere dingen aan mijn hoofd dus liever door een expert die ik vertrouw.

Daarnaast is minder glycol beter dan meer want rendement neemt af en is ook giftig.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-01-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
feitelijk zou je zoiets gemakkelijk moeten kunnen huren. Maar nog niet tegengekomen moet ik zeggen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:41
Vaevictis_ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:01:
[...]

Ik vul zelf bij met dit pompje
https://www.praxis.nl/ger...1QbzU9EAQYAiABEgKbm_D_BwE

Het is een beetje kliederen. En ik haal “net aan” 1.7 … 1.8 bar. Maar dat doe ik toch maar 1x in de paar jaar.
Werkt en goedkoop.
Ik heb hem wel op een plankje geschroefd.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Sinds de installatie van onze WP in juni 2021, een WZSV 62K3M AIT is er nooit iets gedaan wat betreft bijvullen glycol en/of water aan de bronkant want er zijn geen storingen op dat vlak geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk nooit stelselmatig de brondruk van de manometer heb opgeschreven en bijgehouden en vroeg mij af of ik hier iets mee moet doen als deze manometer net iets onder de 1 bar aangeeft.

Sinds eind november draai ik via Home Assistant de BenPru integratie zodat ik zaken zoveel mogelijk kan monitoren.
Hoe kan ik de brondruk monitoren via deze integratie? Ik heb niet het idee dat die waardes erin zitten. Of is daar niets over te zeggen en moet ik daar gewoon de fysieke manometer voor blijven gebruiken boven de WP?

En dan verder: wat is nu wijsheid? Is het credo 'het is een afgesloten systeem aan de bronkant dus zolang er geen problemen zijn lekker zo laten' of kan ik beter een keer een installateur zaken zoals dichtheid, vriespunt en bedrijfsdruk laten doorlopen omdat mijn druk eigenlijk iets te laag is of omdat het simpelweg zo onderhand wel eens tijd is?

Ik hoor het graag. Mijn dank is groot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@jinglewood Bron van mijn WP is inmiddels 2x wat bijgevuld. Druk de eerste keer iets van 0,5 bar nog maar (ik had zelfs het alarm van de WP 0,1 bar verschoven), tweede keer net onder de 1 bar, maar de installateur was er toch voor iets anders.

Tweede installateur controleerde eerst even met een refractometer het glycol gehalte. (Dat was Schimmel, hier wel vaker genoemd.) Elk vulde een kleine hoeveelheid bij met gewoon water, via de CV-vulslang. Gaat echt over weinig water, nog geen 10 liter gok ik zo.

Hoe is je brontemperatuur (aan het eind van de winter)? Zeker als je je over bevriezing toch niet al te veel zorgen lijkt te hoeven maken, zou ik 'm gewoon zelf bijvullen in de lente, naar pakweg 1,5 bar. Dat beetje water op één plek in het circuit heeft dan nog de hele zomer (koeling en SWW) om langzamerhand toch te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:13:
@jinglewood Bron van mijn WP is inmiddels 2x wat bijgevuld. Druk de eerste keer iets van 0,5 bar nog maar (ik had zelfs het alarm van de WP 0,1 bar verschoven), tweede keer net onder de 1 bar, maar de installateur was er toch voor iets anders.

Tweede installateur controleerde eerst even met een refractometer het glycol gehalte. (Dat was Schimmel, hier wel vaker genoemd.) Elk vulde een kleine hoeveelheid bij met gewoon water, via de CV-vulslang. Gaat echt over weinig water, nog geen 10 liter gok ik zo.

Hoe is je brontemperatuur (aan het eind van de winter)? Zeker als je je over bevriezing toch niet al te veel zorgen lijkt te hoeven maken, zou ik 'm gewoon zelf bijvullen in de lente, naar pakweg 1,5 bar. Dat beetje water op één plek in het circuit heeft dan nog de hele zomer (koeling en SWW) om langzamerhand toch te mengen.
Dank voor deze uitgebreide reactie!
Die brontemperatuur ga ik in de gaten houden. Bedoel je daar de 'heat source output' ? Die waarden zijn op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kZ7yEh1fAGRHifQVVgcQTYBTRA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YudJO2JOge79IDCPnFCvmYPT.png?f=user_large
Ik denk dat de bevriezing geen punt zal zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het broncircuit kan bijvullen. Voor de vloerverwarming kant weet ik het wel perfect en heb ik het al vaak gedaan. Denk ik nou te moeilijk en moet ik gewoon even het aansluitpunt zoeken voor de bron en daar diezelfde vulslang op aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:32:
Denk ik nou te moeilijk en moet ik gewoon even het aansluitpunt zoeken voor de bron en daar diezelfde vulslang op aansluiten?
Ja.

Aanvullend: zo'n circulatiepomp heeft slechts ca. 0,5 bar nodig om normaal te functioneren. Die grens is dus best laag. Je moet 'm wel heel serieus nemen, maar hebt dus nog prima marge om tot de lente te wachten.

En je moet ervan uitgaan dat die temperatuur lokaal, op het kwetsbaarste punt, nog 3 graden lager kan zijn (oftewel 0,4 C). Met glycol voor -veel in het circuit heb je daar dus nog ruime marge, mits het enige kans van mengen heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:46:

Sinds eind november draai ik via Home Assistant de BenPru integratie zodat ik zaken zoveel mogelijk kan monitoren.
Hoe kan ik de brondruk monitoren via deze integratie? Ik heb niet het idee dat die waardes erin zitten. Of is daar niets over te zeggen en moet ik daar gewoon de fysieke manometer voor blijven gebruiken boven de WP?

Ik draai hier met de luxtronic plugin voor domoticz maar daar zit geen brondruk bij. En net even ingelogd op het IP adres van de WZSV 92 K3M en daar zie ik ook geen weergave van de druk.
Wel zit er op zowel de bronzijde als de verwarmingszijde een manometer.

Verder nog niet echt historie opgebouwd, installatie is nog geen 2 maanden geleden geplaatst.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Ja.

Aanvullend: zo'n circulatiepomp heeft slechts ca. 0,5 bar nodig om normaal te functioneren. Die grens is dus best laag. Je moet 'm wel heel serieus nemen, maar hebt dus nog prima marge om tot de lente te wachten.

En je moet ervan uitgaan dat die temperatuur lokaal, op het kwetsbaarste punt, nog 3 graden lager kan zijn (oftewel 0,4 C). Met glycol voor -veel in het circuit heb je daar dus nog ruime marge, mits het enige kans van mengen heeft gehad.
Man ik houd van simpele antwoorden. Dank _/-\o_
In mijn historie zie ik in de afgelopen 30 dagen dat de heat source output sinds monitoring start niet onder de 0 graden is geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyccUmV2WTPC5GObXFSVn-4XL9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzZwtHLw6FgxSZjF7VoZ3U8K.png?f=fotoalbum_large

Dus volgens jouw redenatie niet dieper dan -3. Hoeveel glycol erin zit en volgens welke verhouding weet ik helaas niet. Dit zal informatie zijn die tussen de installateur (die al failliet is overigens) en Nathan tot stond is gekomen. Misschien dan toch tegen de lente eerst die informatie proberen in te winnen of gewoon lekker bijvullen naar 1,5-2 bar ? Moet ik mij daarbij nog zorgen maken over eventuele ontluchting of gaat dat allemaal in de circuits daarachter vanzelf?

En indien informatie inwinnen verstandig is, is dan Nathan direct benaderen mogelijk om tot die gegevens te komen, heeft iemand daar ervaring mee? De paar keren dat ik met Nathan heb gebeld waren ze 'not amused' dat een particulier hen vragen begon te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Man ik houd van simpele antwoorden. Dank _/-\o_
In mijn historie zie ik in de afgelopen 30 dagen dat de heat source output sinds monitoring start niet onder de 0 graden is geweest:
[Afbeelding]

Dus volgens jouw redenatie niet dieper dan -3. Hoeveel glycol erin zit en volgens welke verhouding weet ik helaas niet. Dit zal informatie zijn die tussen de installateur (die al failliet is overigens) en Nathan tot stond is gekomen. Misschien dan toch tegen de lente eerst die informatie proberen in te winnen of gewoon lekker bijvullen naar 1,5-2 bar ? Moet ik mij daarbij nog zorgen maken over eventuele ontluchting of gaat dat allemaal in de circuits daarachter vanzelf?

En indien informatie inwinnen verstandig is, is dan Nathan direct benaderen mogelijk om tot die gegevens te komen, heeft iemand daar ervaring mee? De paar keren dat ik met Nathan heb gebeld waren ze 'not amused' dat een particulier hen vragen begon te stellen.
Ik wil je niet op verkeerde gedachten brengen, maar mijn installateur heeft mij toestemming gegeven om me bij Nathan als medewerker van hem uit geven.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:06:
Hoeveel glycol erin zit en volgens welke verhouding weet ik helaas niet. Dit zal informatie zijn die tussen de installateur (die al failliet is overigens) en Nathan tot stond is gekomen. Misschien dan toch tegen de lente eerst die informatie proberen in te winnen of gewoon lekker bijvullen naar 1,5-2 bar ?
Je kunt dat na proberen te vragen, je kunt in de instellingen van je WP snuffelen wat als minimale brontemperatuur is ingesteld, je kunt er redelijkerwijs vanuit gaan dat het op pakweg -15 C ooit is opgeleverd en dus nog altijd zit, je kunt het zelf nameten voor niet al te veel geld. Opties zat ;).

En toevallig vanaf hier enkele dagen terug nog besproken: mb80 in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
(begint vanuit een andere invalshoek, maar gaat al met al over hetzelfde.)
Moet ik mij daarbij nog zorgen maken over eventuele ontluchting of gaat dat allemaal in de circuits daarachter vanzelf?
Misschien weet een mede AIT eigenaar dat. Anders: zie documentatie van jouw WP?

Ik hoop 't wel. Mijn Ecoforest heeft een automatische ontluchter. En ik zou 't geen fijn idee vinden als die druk daalt zonder dat ik snap wat er gaandweg uit gegaan kan (en hoort te) zijn.

Verder: heel weinig water aanvullen = nog minder lucht aanvullen. (Wel eerst de vulslang met water vullen (laatste stukje evt door nog net niet strak op de kraan draaien) en dan pas het circuit openen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Je kunt dat na proberen te vragen, je kunt in de instellingen van je WP snuffelen wat als minimale brontemperatuur is ingesteld, je kunt er redelijkerwijs vanuit gaan dat het op pakweg -15 C ooit is opgeleverd en dus nog altijd zit, je kunt het zelf nameten voor niet al te veel geld. Opties zat ;).

En toevallig vanaf hier enkele dagen terug nog besproken: mb80 in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
(begint vanuit een andere invalshoek, maar gaat al met al over hetzelfde.)

[...]

Misschien weet een mede AIT eigenaar dat. Anders: zie documentatie van jouw WP?

Ik hoop 't wel. Mijn Ecoforest heeft een automatische ontluchter. En ik zou 't geen fijn idee vinden als die druk daalt zonder dat ik snap wat er gaandweg uit gegaan kan (en hoort te) zijn.

Verder: heel weinig water aanvullen = nog minder lucht aanvullen. (Wel eerst de vulslang met water vullen (laatste stukje evt door nog net niet strak op de kraan draaien) en dan pas het circuit openen.)
T-Bron min. staat op -9 celcius ingesteld dus ik heb nog wat ruimte om bij te vullen.

In de handleiding staat bij het vullen : "Vul de installatie, tot deze helemaal luchtvrij is"
En verder daarna direct de instructies om te ontluchten via de circulatiepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGbCWETzkO1rzUn3e4N4cUcVLIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qrOCufTq080njMEZtNdqOx1I.png?f=fotoalbum_large

Ik kan het dus inderdaad vullen met de minste kans op lucht zoals je zelf al omschrijft, maar luchtvrij krijgen zoals men aangeeft in de handleiding lukt niet zonder de boel open te maken op een wijze waar ik als niet-installateur mij prettig bij voel.
Misschien toch maar eens de informatie proberen los te peuteren bij Nathan en op termijn een installateur inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:45:
luchtvrij krijgen zoals men aangeeft in de handleiding lukt niet zonder de boel open te maken op een wijze waar ik als niet-installateur mij prettig bij voel.
Ieder zijn ding…
Maar dat is echt bere simpel hoor.

Tenzij je echt niet wil… probeer het eens op een mooie zaterdag. Vrijwel uitgesloten dat er iets mis gaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:46:
Sinds de installatie van onze WP in juni 2021, een WZSV 62K3M AIT is er nooit iets gedaan wat betreft bijvullen glycol en/of water aan de bronkant want er zijn geen storingen op dat vlak geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk nooit stelselmatig de brondruk van de manometer heb opgeschreven en bijgehouden en vroeg mij af of ik hier iets mee moet doen als deze manometer net iets onder de 1 bar aangeeft.

En dan verder: wat is nu wijsheid? Is het credo 'het is een afgesloten systeem aan de bronkant dus zolang er geen problemen zijn lekker zo laten' of kan ik beter een keer een installateur zaken zoals dichtheid, vriespunt en bedrijfsdruk laten doorlopen omdat mijn druk eigenlijk iets te laag is of omdat het simpelweg zo onderhand wel eens tijd is?

1 bar is de ondergrens voor bron zijde om flow te kunnen genereren en zit in de winter altijd lager dan in de zomer. Ook hier Schimmel geweest met refracto meter en een keertje bijgevuld via slang en klein beetje glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 01:51:
[...]

Ieder zijn ding…
Maar dat is echt bere simpel hoor.

Tenzij je echt niet wil… probeer het eens op een mooie zaterdag. Vrijwel uitgesloten dat er iets mis gaat.
Eens het is best simpel maar een automatische ontluchter is nog simpeler kost je toch weer wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ben terug naar de oorspronkelijke setup; regeling via de RBE+. Alpha Home laat ik voorlopig nog wel draaien voor het uitlezen en indien nodig regeling ventielen op de 1e verdieping mochten (slaap)kamers te warm worden.

Denk dat er een bug zit in de Luxtronik software, bij veranderen van de ruimteopnemer instelling van Smart naar RBE startte de WP spontaan opnieuw op, terug veranderen van RBE naar Smart gaat niet, dan ook en reboot en is de nieuwe instelling niet bewaard. Maakt niet uit voor mij, gaat toch niet terug naar Smart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 06:37:
1 bar is de ondergrens voor bron zijde om flow te kunnen genereren
1 bar voor geluid, 0,5 bar voor flow (want zo'n circulatiepomp is niet zelf-aanzuigend). Dat is voor zover ik weet de laatste 20+ jaar al zo.

Wanneer de druk in je radiatoren / VVW onder de 1 bar gaat, neemt het stromingsgeluid snel toe. Dus wordt voor de CV-zijde altijd die 1 bar aangehouden als ondergrens, maar staan de verschillende alarmen, ook bij CV-ketels, toch pas op 0,5 of 0,6 bar.

D.w.z. ik heb in twee CV-ketels en nu de WP nog niet anders gezien. Staat de beveiliging bij jou duidelijk hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:45:
Ik kan het dus inderdaad vullen met de minste kans op lucht zoals je zelf al omschrijft, maar luchtvrij krijgen zoals men aangeeft in de handleiding lukt niet zonder de boel open te maken op een wijze waar ik als niet-installateur mij prettig bij voel.
Misschien toch maar eens de informatie proberen los te peuteren bij Nathan en op termijn een installateur inschakelen?
Ik kan me voorstellen dat je die WP liever dicht laat. Is vaak ook een voorwaarde van de importeur, dat er alleen een erkende installateur in heeft gezeten. Heb je ooit vage klachten met dure onderdelen, dan wil je niet daarop stranden.

Maar ik denk dat de procedure die je beschrijft alleen voor eerste keer vullen is. Je begint immers met 100% lucht en juist uit die pomp is dat notoir lastig uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:42:
[...]

1 bar voor geluid, 0,5 bar voor flow (want zo'n circulatiepomp is niet zelf-aanzuigend). Dat is voor zover ik weet de laatste 20+ jaar al zo.

Wanneer de druk in je radiatoren / VVW onder de 1 bar gaat, neemt het stromingsgeluid snel toe. Dus wordt voor de CV-zijde altijd die 1 bar aangehouden als ondergrens, maar staan de verschillende alarmen, ook bij CV-ketels, toch pas op 0,5 of 0,6 bar.

D.w.z. ik heb in twee CV-ketels en nu de WP nog niet anders gezien. Staat de beveiliging bij jou duidelijk hoger?
ik wist niet dat het invloed had op het geluid. Alweer iets bijgeleerd.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:50

DJR

Hallo tweakers,

In de winterperiode blijft onze S1155-12 vrijwel onafgebroken draaien. Is dit een gezond patroon? De graadminuten blijven rond de -500 hangen. Lijkt me eerlijk gezegd wat veel. Temperatuur in huis is stabiel 21 graden.

Voorbeeld: periode 13 - 16 januari

Graadminuten + Compressor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ssv1PUNhe_oW8s6hkRRQIxVRa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hrmzy5le7s6ocm1hGydEbJu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DJR schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:20:
In de winterperiode blijft onze S1155-12 vrijwel onafgebroken draaien. Is dit een gezond patroon? [..]
Temperatuur in huis is stabiel 21 graden.
Ja

(tenzij je het warmer of kouder wilt hebben)

Al vraag ik me met een blik op die onderste grafiek wel af of het allemaal net wat stabieler kan. Waarom steeds van 20 tot 40 à 60 op en neer? Gebeurt daar iets met naregeling? (De horizontale resolutie is vrij grof, dus van moment op moment valt het best mee, maar toch, het is wel heel zichtbaar een pendelend patroon.)

[ Voor 35% gewijzigd door Gwaihir op 17-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
Afgiftedruk is net als bij cv ketel, tussen 1,5 en 2 bar is dik in orde. Brondruk brine is rond de 1,5 bar, voor een AI machine gevuld met monopropyleen glycol met een waarde rond de -13 gr C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR

DJR

Gwaihir schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Ja

(tenzij je het warmer of kouder wilt hebben)

Al vraag ik me met een blik op die onderste grafiek wel af of het allemaal net wat stabieler kan. Waarom steeds van 20 tot 40 à 60 op en neer? Gebeurt daar iets met naregeling? (De horizontale resolutie is vrij grof, dus van moment op moment valt het best mee, maar toch, het is wel heel zichtbaar een pendelend patroon.)
Dank voor je analyse. Hier een uitvergroting naar 1 dag. Ja er is een naregeling actief (Danfoss).
Als je meer informatie nodig hebt om advies te geven kan ik die verzamelen.

Ik draai dagelijks wel vanaf 12.00 een SWW run om de boiler op temperatuur te krijgen. Dat zie je terug maar het patroon van de compressor blijft wel grillig over de gehele dag. Kan ik dit sturen met een instelling op de Nibe S1155?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjUDkhs6eEks_wEXsIUKR5SVS2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf3PbF5FLZ9aNzPHBpRdthnX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DJR op 17-01-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67oVuyKKleuM_XXQ2F6gAHzf3lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0VoNLH9HVUrVbn3AJ0bDF4z.png?f=fotoalbum_large

de mijne ziet er rustiger uit (toerental boven, buitentemperatuur beneden, laatste 8 dagen).

vandaag 2x SWW, dat zijn de pieken.

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 17-01-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DJR schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:44:
Kan ik dit sturen met een instelling op de Nibe S1155?
Nee, op de groepen / naregeling. Je WP lijkt goed te reageren op de daadwerkelijk wisselende vraag. Je wilt die vraag minder laten wisselen.
Ja er is een naregeling actief (Danfoss).
Als je meer informatie nodig hebt om advies te geven kan ik die verzamelen.
Welke groepen gaan er steeds open en dicht?

Waarschijnlijk wil je die waterzijdig wat knijpen, zodat die kamers met de groep open niet meer steeds snel zo warm worden dat de groep weer dicht gaat. En vervolgens die naregeling (een stuk verder) buiten spel zetten.

Als de over-all regeling van de WP 't netjes naar 21 graden stuurt, zet je de groepsregelingen bijvoorbeeld op 22 of 23 graden. (Meen dat er twee mensen in dit topic in de laatste twee dagen hun specifieke ervaringen hiermee nog deelden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:32
Onze Alpha Innotec MSW2-6S levert maar ongeveer 3 kW vermogen terwijl de maximale capaciteit 6 kW is.
Daardoor blijft het in de woning koud. Op dit moment 18,7 graden terwijl ik graag 22 graden wil. De vloerverwarming is niet in staat de kamertemperatuur op een constante waarde te houden. Hoe kouder het buiten is, hoe kouder het in de woonkamer is.

We hadden in november problemen. Toen was het buiten echter minder koud dan momenteel en hielp het om het filter in de Caleffi klep te reinigen. Deze klep is geplaatst in de technische ruimte tussen de aanvoer- en retourleidingen van de WKO en de warmtewisselaar.

Wat kan de oorzaak zijn dat de warmtepomp op 50% draait terwijl de temperatuur op de RBE op 28 graden staat en stooklijnen zijn aangepast?

Druk in de leidingen van de vloerverwarming is in orde.

Ik denk zelf aan te weinig flow van het water van de bron (WKO) . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_Imj7hc9H2LCLToExbPIZ1EoCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onvKFxHxgzgPPCacqnwwoUV8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
Hillberg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:20:
Onze Alpha Innotec MSW2-6S levert maar ongeveer 3 kW vermogen terwijl de maximale capaciteit 6 kW is.
Daardoor blijft het in de woning koud. Op dit moment 18,7 graden terwijl ik graag 22 graden wil. De vloerverwarming is niet in staat de kamertemperatuur op een constante waarde te houden. Hoe kouder het buiten is, hoe kouder het in de woonkamer is.

We hadden in november problemen. Toen was het buiten echter minder koud dan momenteel en hielp het om het filter in de Caleffi klep te reinigen. Deze klep is geplaatst in de technische ruimte tussen de aanvoer- en retourleidingen van de WKO en de warmtewisselaar.

Wat kan de oorzaak zijn dat de warmtepomp op 50% draait terwijl de temperatuur op de RBE op 28 graden staat en stooklijnen zijn aangepast?

Ik denk zelf aan te weinig flow van het water van de bron (WKO) . [Afbeelding]
Ik zit het te bekijken en zie een aantal vreemde dingen.
De flow op 200 liter per uur is laag, er is een hele grote afwijking tussen de retourtemperatuur ingesteld en gemeten en kijkend naar de afwijking in temperatuur tussen de RBE ingesteld en gewenst dan staat dit op 2°.

En meerdere keren uitval op minimale brontemperatuur wat ook niet gewoon is.
Als ik kijk naar temperatuur bron in en uit dan is dat nog ruim boven wat standaard is ingesteld en dat is -9°C. Zou het kunnen dat die instelling anders is?

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedennis12
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:08

Ik denk zelf aan te weinig flow van het water van de bron (WKO) . [Afbeelding]
Kan je in de logging achterhalen wat de laagste bron temperatuur is geweest? Met de foutmeldingen in de historie lijkt het alsof de flow en de compressor frequentie hierdoor niet verder mogen stijgen. Omdat dit weer een foutmelding kan triggeren Wat JaapB ook al schreef het achterhalen van de ingestelde minimale bron temperatuur is handig voor verder onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@Hillberg mss terug tijd om die filter te kuisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@DutchKel Heb je de MSW2-9S WP? Ik zag een vraag van je over in het forum. Vandaag bij een ander huis wezen kijken en daar stond deze met een 270L groot buffervat ernaast.

Hoe groot is de boiler die hierin zit? Is het een modulerende compressor? Hoeveel vermogen?
Misschien heb je wel een datasheet want ik kan op internet helemaal niets vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk zelf aan te weinig flow van het water van de bron (WKO) .
Niet lullig bedoeld hoor, maar: is dat bronfilter gister nog gereinigd? Zo niet, dan lijkt een bredere zoektocht niet zinnig meer. Het ligt telkens daaraan..

Ze moeten eerst maar 'ns wekelijks / dageljks ('what it takes') komen reinigen totdat bewezen al dat zand eruit is en die flow normaal is en blijft!

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 18-01-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:01:
@DutchKel Heb je de MSW2-9S WP? Ik zag een vraag van je over in het forum. Vandaag bij een ander huis wezen kijken en daar stond deze met een 270L groot buffervat ernaast.

Hoe groot is de boiler die hierin zit? Is het een modulerende compressor? Hoeveel vermogen?
Misschien heb je wel een datasheet want ik kan op internet helemaal niets vinden?
In de warmtepomp zit een grote holle ruimte. Er zit dus standaard geen buffervat in. Hier zit er een 200l buffervat voor de CV en een 270l boilervat voor het warme water.

Ik heb bij de bouw wat gegevens gekregen ik zal deze vanmiddag even opzoeken.

Hij is modulerend maar dit is helaas niet zelf te bepalen tenminste ik zie dat de stroom opname fluctueert en ook zie ik in de stats dat de warmteopwekking met verschillend vermogen werkt. Maar jij had toch de 6S? De 9S heeft dezelfde specificaties alleen dan met meer vermogen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:23:
[...]

In de warmtepomp zit een grote holle ruimte. Er zit dus standaard geen buffervat in. Hier zit er een 200l buffervat voor de CV en een 270l boilervat voor het warme water.

Ik heb bij de bouw wat gegevens gekregen ik zal deze vanmiddag even opzoeken.

Hij is modulerend maar dit is helaas niet zelf te bepalen tenminste ik zie dat de stroom opname fluctueert en ook zie ik in de stats dat de warmteopwekking met verschillend vermogen werkt. Maar jij had toch de 6S? De 9S heeft dezelfde specificaties alleen dan met meer vermogen.
Nee ik heb een ander model de WSZ 82K3M helaas aan/uit en 180L boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Nee ik heb een ander model de WSZ 82K3M helaas aan/uit en 180L boilervat.
Hier kun je zien dat de warmtepomp moduleert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m_MuDSl87mDdnVtzpfNKDjGMbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QtsXzaqeWQUugW5UJDKJbicD.png?f=fotoalbum_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bjp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:50:
@Hillberg mss terug tijd om die filter te kuisen?
Het eerste wat ik dacht was dat het filter in de Caleffi klep weer was vervuild met zand. Dat filter is recent schoongemaakt maar maakte niets uit. Vermogen blijft laag. Bijvullen van vloerverwarming ook recent gedaan. Geen oplossing helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Niet lullig bedoeld hoor, maar: is dat bronfilter gister nog gereinigd? Zo niet, dan lijkt een bredere zoektocht niet zinnig meer. Het ligt telkens daaraan..

Ze moeten eerst maar 'ns wekelijks / dageljks ('what it takes') komen reinigen totdat bewezen al dat zand eruit is en die flow normaal is en blijft!
Deze keer is het niet een verontreinigd Caleffi filter dat een voldoende doorstroming van het water van de bron voorkomt. Dat was in november, toen het buiten niet zo koud was als nu, de oorzaak dat de warmtepomp niet gevraagde vermogen leverde.

Het filter is vorige week nogmaals schoongemaakt. Geen resultaat. Dus het filter kan worden uitgesloten als oorzaak voor het op halve kracht draaien van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
thedennis12 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Kan je in de logging achterhalen wat de laagste bron temperatuur is geweest? Met de foutmeldingen in de historie lijkt het alsof de flow en de compressor frequentie hierdoor niet verder mogen stijgen. Omdat dit weer een foutmelding kan triggeren Wat JaapB ook al schreef het achterhalen van de ingestelde minimale bron temperatuur is handig voor verder onderzoek.
De T-Bron min. staat op 1 graden. Een aantal keer is de temperatuur van het brine mengsel (dat loopt door het circuit in mijn woning tussen de warmtewisselaar en de warmtepomp) in de buurt van die 1 graden geweest. De warmtepomp geeft dan een 720 error en reset zichzelf.

Hoeveel we de termperatuur van het bronwater niet kunnen meten (er zit daar geen sensor) is dat waarschijnlijk lager dan wat de energieleverancier zou moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
JaapB schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik zit het te bekijken en zie een aantal vreemde dingen.
De flow op 200 liter per uur is laag, er is een hele grote afwijking tussen de retourtemperatuur ingesteld en gemeten en kijkend naar de afwijking in temperatuur tussen de RBE ingesteld en gewenst dan staat dit op 2°.

En meerdere keren uitval op minimale brontemperatuur wat ook niet gewoon is.
Als ik kijk naar temperatuur bron in en uit dan is dat nog ruim boven wat standaard is ingesteld en dat is -9°C. Zou het kunnen dat die instelling anders is?
De flow die je ziet onder het kopje Ingangen met de naam Debiet is de stroomsnelheid van het water door de leiding van de vloerverwarming.
De warmtepomp is een aantal keer gereset doordat de Bron in temperatuur te laag is geworden. De grenswaarde is ingesteld op 1 graad Celcius. De temperatuur van het water uit de bron (een WKO 500 meter van onze woning) komt bij onze warmtepomp binnen met een temperatuur van naar schatting onder de tien graden.

Dat hoeft geen probleem te zijn voor het geleverde vermogen. De compressor moet daardoor harder werken. Maar mogelijk in combinatie met de flow van het water uit de bron (dat zou mogelijk te laag zijn) kan de warmtepomp onvoldoende energie uit de bron trekken en gaat met laag vermogen draaien.

Het verschil tussen de Retour temperatuur en de Retour berekend geeft aan dat de warmtepomp niet de warmte kan leveren die wordt gevraagd.
Er is een oorzaak waardoor de warmtepomp slechts 3 kW levert terwijl de vraag het maximale vermogen zou moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:50:
De T-Bron min. staat op 1 graden. Een aantal keer is de temperatuur van het brine mengsel (dat loopt door het circuit in mijn woning tussen de warmtewisselaar en de warmtepomp) in de buurt van die 1 graden geweest. De warmtepomp geeft dan een 720 error en reset zichzelf.
Dit is dan inderdaad de volgende stap. Wanneer er geen mechanische reden (meer) is voor te weinig flow, dan wordt de WP ertoe gedwongen door gebrek aan bronwarmte. (En je liet eerder al zien dat hij actief die error probeert te vermijden door zich in te houden.)
Hoeveel we de termperatuur van het bronwater niet kunnen meten (er zit daar geen sensor) is dat waarschijnlijk lager dan wat de energieleverancier zou moeten leveren.
Klopt dat? En zo ja, hoe toont de leverancier dan aan dat ze zich aan het contract houden?

Het lijkt me dat de relevante en meetbare temperatuur de temperatuur is waarmee jij water je WP in kunt pompen. Die kun jij ook duidelijk zien. Wat daar voor gebeurt, gaat zoals je zelf zegt aan jou als bewoner voorbij. En dat gaat om de temperatuur in die WKO-loop in samenhang met hoe de warmtewisselaar tussen jouw 'broncircuit' en die WKO-loop is bemeten.

Oftewel: daar die loop warm genoeg krijgen voor jouw woning een groot probleem lijkt, kunnen ze wellicht je warmtewisselaar 3x zo groot maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 19-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Dit is dan inderdaad de volgende stap. Wanneer er geen mechanische reden (meer) is voor te weinig flow, dan wordt de WP ertoe gedwongen door gebrek aan bronwarmte. (En je liet eerder al zien dat hij actief die error probeert te vermijden door zich in te houden.)

[...]

Klopt dat? En zo ja, hoe toont de leverancier dan aan dat ze zich aan het contract houden?

Het lijkt me dat de relevante en meetbare temperatuur de temperatuur is waarmee jij water je WP in kunt pompen. Die kun jij ook duidelijk zien. Wat daar voor gebeurt, gaat zoals je zelf zegt aan jou als bewoner voorbij. En dat gaat om de temperatuur in die WKO-loop in samenhang met hoe de warmtewisselaar tussen jouw 'broncircuit' en die WKO-loop is bemeten.

Oftewel: daar die loop warm genoeg krijgen voor jouw woning een groot probleem lijkt, kunnen ze wellicht je warmtewisselaar 3x zo groot maken.
Om het nog wat complexer te maken. Er zijn 24 woningen aangesloten op de WKO. Voor de meeste woningen is de warmte nu in orde. Eerder niet door een verstopping in de WKO-leiding onder de straat die het bronwater uit de bron naar de woningen brengt.

Er zijn nu nog een aantal woningen met issues. De indruk is bij de bewoners die zich aan het verdiepen zijn dat de flow bij een aantal woningen onvoldoende is. Dat zou kunnen liggen aan de afstand tussen bron en de woning. Mogelijk hoe verder weg, hoe minder flow en/of temperatuur. Echter een woning naast ons krijgt wel voldoende warmte.
Een issue kan zijn dat de warmtepomp bij mij op de 2e etage staat. Het water uit de bron moet derhalve vanaf straat niveau naar tweede etage, komt daar bij de warmtewisselaar.

De Caleffi klep heeft een klep die de flow kan verminderen. De stand van deze klep is echter helemaal open.

Is er een relatie tussen de omvang van de warmtewisselaar ? Bij mij is een Alfa Laval CB60-20H geinstalleeerd. Deze heeft een capaciteit van 16 kW. Dat lijkt ruim voldoende voor de 6 kW warmtepomp toch?

De leverancier heeft mij 1 x een grafiek laten zien van de retourtemperaruur van het water dat terugkomt bij de bron. Ik heb geen bewijs van flow gezien. Wij kunnen zelf niet constateren of flow en temperatuur voldoende is. De vraag is of deze flow en temperatuur in de woning ook nog voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Een issue kan zijn dat de warmtepomp bij mij op de 2e etage staat. Het water uit de bron moet derhalve vanaf straat niveau naar tweede etage, komt daar bij de warmtewisselaar.
Dat zou niet veel uit moeten maken.
vanaf je 2de etage gaat het water immers ook weer naar beneden hetgeen "eraan trekt". Het drukverschil om rond te pompen is voor hoog & laag gelijk.
Langere leiding vereist wel meer drukverschil
En op 2de etage is de absolute druk wel lager dus je trekt eerder luchtbellen/cavitatie als daar een pomp zit maar op de etage staat alleen de warmtewisselaar dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Alleen als je zo hoog komt dat de druk onder de 0bar komt gaan je automatische ontluchters open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:39:
Dat lijkt me zeker een invloed factor. Als de leidingen (diameters e.d.) / afstelling vervolgens hetzelfde zijn als bij je buur met wisselaar op de begane grond, zou kun je prima heel andere resultaat hebben.

Ik neem daarbij aan dat niet de hoofdloop zelf door alle wisselaars loopt, maar dat elke woning een aan- en retouraftakking van/naar die loop heeft. Oftewel, hoeveel water via de afslag door jouw woning loopt, hangt sterk af van de weerstand in die omweg.

(Vreemd dat men dat allemaal op de gok lijkt te doen. Waarom geen flow en temp meters in die leiding? Betaal je voor die WKO dan ook totaal niet op basis van verbruik?)
Is er een relatie tussen de omvang van de warmtewisselaar ? Bij mij is een Alfa Laval CB60-20H geinstalleeerd. Deze heeft een capaciteit van 16 kW. Dat lijkt ruim voldoende voor de 6 kW warmtepomp toch?
Een warmtewisselaar heeft geen 'vaste capaciteit'; die hangt rechtstreeks samen met flow en temperatuur aan beide zijden.

Je zei eerder dat jouw huis aan het eind van een eenpijps loop zit met een flink aantal huizen erop en de temperatuur bij jouw woning dus een stuk lager ligt dan bij de woning aan het begin, of halverwege. Indien je wel flink flow hebt, maar daar toch onvoldoende warmte aan weet te onttrekken vanwege een matige temperatuur, dan zou een grotere wisselaar helpen.

Niet indien er simpelweg niet meer warmte door die wisselaar komt en je dus nu al alles wat beschikbaar is onttrekt. Je laatste vermoedens leunen deze kant op, als ik je goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
@Stefannn heeft wel een punt: je trekt gemakkelijker luchtbellen aan.

Zit er iets van "ontluchter" op je 2de verdiep bij de warmtepomp, op het bron-circuit?

Met lucht erin, gaat de flow echt slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Dat lijkt me zeker een invloed factor. Als de leidingen (diameters e.d.) / afstelling vervolgens hetzelfde zijn als bij je buur met wisselaar op de begane grond, zou kun je prima heel andere resultaat hebben.

Ik neem daarbij aan dat niet de hoofdloop zelf door alle wisselaars loopt, maar dat elke woning een aan- en retouraftakking van/naar die loop heeft. Oftewel, hoeveel water via de afslag door jouw woning loopt, hangt sterk af van de weerstand in die omweg.

(Vreemd dat men dat allemaal op de gok lijkt te doen. Waarom geen flow en temp meters in die leiding? Betaal je voor die WKO dan ook totaal niet op basis van verbruik?)
[...]

Wij betalen inderdaad niet voor het verbruik van warmte. We betalen een vast bedrag per maand dat oa bestaat uit de lease van de warmtepomp en een vast bedrag voor verbruik. Dat is dus voor iedere woning gelijk.
De Caleffi klep heeft een aansluiting om de flow van het bronwater te meten. Ik ga vragen aan de installateur van de energiemaatschappij of de flow op dat punt kan worden gemeten.
Een warmtewisselaar heeft geen 'vaste capaciteit'; die hangt rechtstreeks samen met flow en temperatuur aan beide zijden.

Je zei eerder dat jouw huis aan het eind van een eenpijps loop zit met een flink aantal huizen erop en de temperatuur bij jouw woning dus een stuk lager ligt dan bij de woning aan het begin, of halverwege. Indien je wel flink flow hebt, maar daar toch onvoldoende warmte aan weet te onttrekken vanwege een matige temperatuur, dan zou een grotere wisselaar helpen.

Niet indien er simpelweg niet meer warmte door die wisselaar komt en je dus nu al alles wat beschikbaar is onttrekt. Je laatste vermoedens leunen deze kant op, als ik je goed begrijp.
Klopt. Onder de straat bij de woningen loopt een aanvoer buis (met water van rond de 10-14 graden uit de WKO) en een retourbuis terug naar de bron van de WKO.
Bij ieder woning is er een aftaking van deze lus voor de aanvoer van het water uit de WKO en de retour. Bij de ene woning is de afstand van straatbuis tot warmtepomp ongeveer 30 meter zonder hoogteverschil. Bij mij is het 30 meter maar ook met een hoogteverschil omdat warmtepomp op de 2e etage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bjp schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:19:
@Stefannn heeft wel een punt: je trekt gemakkelijker luchtbellen aan.

Zit er iets van "ontluchter" op je 2de verdiep bij de warmtepomp, op het bron-circuit?

Met lucht erin, gaat de flow echt slecht zijn.
Geen idee. Ik ga dat aan de monteur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:47
Hillberg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:32:
Wij betalen inderdaad niet voor het verbruik van warmte. We betalen een vast bedrag per maand dat oa bestaat uit de lease van de warmtepomp en een vast bedrag voor verbruik. Dat is dus voor iedere woning gelijk.
Ik neem aan dat je wel zelf voor het stroomverbruik van de warmtepomp betaalt. Dan verwacht je een prestatie levering op de aan jou geleverde 'bron'. Anders kan de er een 'prut' bron geleverd worden en betaal je dik door een resulterende slechte COP.

Als de leverancier verkeerd heeft gedimensioneerd en/of geen goede flow-metingen heeft gedaan na oplevering kan er in het systeem een punt zitten, waarna er te simpelweg onvoldoende stroming overblijft.
De Caleffi klep heeft een aansluiting om de flow van het bronwater te meten. Ik ga vragen aan de installateur van de energiemaatschappij of de flow op dat punt kan worden gemeten.
Flow + Tin en Tuit. Dan weet je tenminste het geleverde vermogen (bij benadering; afhankelijk van eventuele additieven in de vloeistof).
Klopt. Onder de straat bij de woningen loopt een aanvoer buis (met water van rond de 10-14 graden uit de WKO) en een retourbuis terug naar de bron van de WKO.
Bij ieder woning is er een aftaking van deze lus voor de aanvoer van het water uit de WKO en de retour. Bij de ene woning is de afstand van straatbuis tot warmtepomp ongeveer 30 meter zonder hoogteverschil. Bij mij is het 30 meter maar ook met een hoogteverschil omdat warmtepomp op de 2e etage staat.
Gaat de bron direct de pomp in dan? Of zit er nog een warmtewisselaar tussen?

Een schematische tekening zou voor de meedenkers alhier heel erg helpen.

En als aanvulling: Je sprak eerder over een 'warmtewisselaar van 16kW', geloof ik, volgens de bronleverancier. Waar zit die? En 16kW zegt alleen precies helemaal niets in deze. Als dat op basis van 90-70/50-60 bij 5m³/h is dan is het resultaat bij jouw pomp ongetwijfeld 'iets' te weinig om fatsoenlijk te werken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR

DJR

Hallo allemaal, een vraagje voor wie met Home Assistant een Nibe S1155 uitleest.

Ik zoek de entiteiten (namen) waarmee ik de actuele druk kan uitlezen op de CV installatie en de druk in de bronleiding. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
The Lord schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:52:
[...]
Ik neem aan dat je wel zelf voor het stroomverbruik van de warmtepomp betaalt. Dan verwacht je een prestatie levering op de aan jou geleverde 'bron'. Anders kan de er een 'prut' bron geleverd worden en betaal je dik door een resulterende slechte COP.

Als de leverancier verkeerd heeft gedimensioneerd en/of geen goede flow-metingen heeft gedaan na oplevering kan er in het systeem een punt zitten, waarna er te simpelweg onvoldoende stroming overblijft.

[...]
Flow + Tin en Tuit. Dan weet je tenminste het geleverde vermogen (bij benadering; afhankelijk van eventuele additieven in de vloeistof).

[...]
Gaat de bron direct de pomp in dan? Of zit er nog een warmtewisselaar tussen?

Een schematische tekening zou voor de meedenkers alhier heel erg helpen.

En als aanvulling: Je sprak eerder over een 'warmtewisselaar van 16kW', geloof ik, volgens de bronleverancier. Waar zit die? En 16kW zegt alleen precies helemaal niets in deze. Als dat op basis van 90-70/50-60 bij 5m³/h is dan is het resultaat bij jouw pomp ongetwijfeld 'iets' te weinig om fatsoenlijk te werken.
Wij betalen zelf voor de stroom die de warmtepomp verbruikt. Er zit tussen het punt waar de bron leiding de woning inkomt en de warmtepomp nog een Caleffi klep (filter met een bypass functie) nog een warmtewisselaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YddypGoFr7Vk8ZZXlYG_gUTGU4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KHGYqR5yD1xuCNHL9oTbTNoH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Weet iemand hoe de autorisatie van Heatpump24 werkt? Mijn Alpha Innotec is op deze site aangesloten. Dat werkt ook want ik krijg per email berichten van deze site over bijvoorbeeld een 720 error (bron temperatuur te laag).

Echter de installateur die de storingen oplost geeft aan dat hij de data van mijn warmtepomp niet kan zien.

Moet Nathan hier een autorisatie voor doen? Of Alpha Innotec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:32:
Top! En liefst meteen de temperatuur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
Hillberg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:35:
Weet iemand hoe de autorisatie van Heatpump24 werkt? Mijn Alpha Innotec is op deze site aangesloten. Dat werkt ook want ik krijg per email berichten van deze site over bijvoorbeeld een 720 error (bron temperatuur te laag).

Echter de installateur die de storingen oplost geeft aan dat hij de data van mijn warmtepomp niet kan zien.

Moet Nathan hier een autorisatie voor doen? Of Alpha Innotec?
Bij ons op het werk nemen we een foto van het mac adres, het serie nummer en dat samen met het adres wordt door de installateur dus bij nathan aangemeld zodat zij het toegankelijk kunnen maken in heatpump24. En zo kan dan de installateur de data ophalen van de server in duitsland. Eventuele aanpassingen worden dan via de server weer naar de wp geupload. Eventuele storingen komen dan in de mailbox vd installateur terecht die daar dan weer naar kan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Ik vroeg mij af wat de oorzaken kunnen zijn voor onvoldoende flow of te lage temperatuur van het water uit de WKO bij een warmtepomp.

Kan iemand dit aanvullen?

1. te lage doorvoorsnelheid in het collective deel van de waterleiding van de bron naar woningen
2. te lage temperatuur van water in het collective deel van de waterleiding van de bron naar woningen
3. te lage doorvoorsnelheid in het deel van de leiding naar een individuele woning
4. te lage temperatuur in het deel van de leiding naar een individuele woning
5. onjuiste instelling van een klep in een klep van bypass systeem waardoor de flow niet goed is
6. onjuiste capaciteit van het bypass systeem (bijv Caleffi klep)
7. vervuiling in de Caleffi klep (zand)
8. vervuiling in de warmtewisselaar (zand)
9. verkeerd aangesloten warmtewisselaar. Geen tegenstroom doordat water van bron en het brine mengsel in dezelfde rchting lopen
10. brine mengel in het interne circuit heeft niet de juiste verhouding glycol met water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Hillberg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:42:
Ik vroeg mij af wat de oorzaken kunnen zijn voor onvoldoende flow of te lage temperatuur van het water uit de WKO bij een warmtepomp.

Kan iemand dit aanvullen?
Ontoereikend vermogen warmtewisselaar.

Even snel doorgerekend;
Bronzijde in 14, uit 10; WP zijde in 8 uit 12; 16kW
Levert op: wisselaar met circa 2 m² oppervlak en debiet aan beide zijdes van circa 3,5m³/h.

Zo een wisselaar (zoiets) zit er vast niet en het debiet is er zeker niet.

Iets reëler:
Bronzijde in 14, uit 8; WP zijde in 6 uit 12; 6kW
Of: Bronzijde 10,4; WP zijde 2, 8; 6kW
Levert op: wisselaar met circa 0,75 m² oppervlak en debiet aan beide zijdes van circa 0,9m³/h.

Dan wordt het bijvoorbeeld zoiets.
Heel benieuwd wat er in het echt zit. Die eerder genoemde vervangen Laval is eigenlijk een gas condensor en geen W/W wisselaar namelijk. Die zou in de warmtepomp zitten.

Te zien aan je plaatje is de WKO druk gestuurd; je hebt verder geen eigen pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DJR schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:32:
Hallo allemaal, een vraagje voor wie met Home Assistant een Nibe S1155 uitleest.

Ik zoek de entiteiten (namen) waarmee ik de actuele druk kan uitlezen op de CV installatie en de druk in de bronleiding. Alvast dank!
Ik heb een F1255, denk zelfde opzet ongeveer. Helaas is bij deze apparaten de druk niet te meten vanuit de integratie met home assistant. Ik heb 2 analoge meters erop zitten, buiten de pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
The Lord schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Ontoereikend vermogen warmtewisselaar.

Even snel doorgerekend;
Bronzijde in 14, uit 10; WP zijde in 8 uit 12; 16kW
Levert op: wisselaar met circa 2 m² oppervlak en debiet aan beide zijdes van circa 3,5m³/h.

Zo een wisselaar (zoiets) zit er vast niet en het debiet is er zeker niet.

Iets reëler:
Bronzijde in 14, uit 8; WP zijde in 6 uit 12; 6kW
Of: Bronzijde 10,4; WP zijde 2, 8; 6kW
Levert op: wisselaar met circa 0,75 m² oppervlak en debiet aan beide zijdes van circa 0,9m³/h.

Dan wordt het bijvoorbeeld zoiets.
Heel benieuwd wat er in het echt zit. Die eerder genoemde vervangen Laval is eigenlijk een gas condensor en geen W/W wisselaar namelijk. Die zou in de warmtepomp zitten.

Te zien aan je plaatje is de WKO druk gestuurd; je hebt verder geen eigen pomp?
Er is een Alfa Laval CB60-20H geplaatst. Deze is aan de muur van de technische ruimte geplaatst. Die zit tussen de leiding van de WKO (uit de straat) en de leidingen van het brine mengsel naar de warmtepomp.

Ik lees dat het een water/water warmtewisselaar is.
Er is bij ons in de woning geen pomp. De druk komt van pompen in de buurt van de WKO. Dat is een meter of 600 hemelsbreed van de woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Kan iemand mij uitleggen hoe kan worden bepaald welk type warmtewisselaar moet worden gebruikt voor een water/water warmtepomp? Is dan een belangrijke factor het totaal aan oppervlakte van de platen?

Ik neem aan dat wordt begonnen met de inhoud van de woning en de mate van isolatie (warmte coefficient). Dan wordt de capaciteit van de warmtepomp bepaald. En daarop wordt dan een passende warmtewisselaar berekend.

Wat speelt allemaal mee? Aanvoer temperatuur en flow van het water uit de bron bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
En weet je of er glycol in de bron van je WP, of in de WKO zit? Of is dat allemaal "zuiver water" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bjp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:02:
En weet je of er glycol in de bron van je WP, of in de WKO zit? Of is dat allemaal "zuiver water" ?
de bron is gewoon grondwater dat wordt opgepomp uit een diepte van ik meen 80 meter.
het circuit vanaf de warmtewisselaar is een brine mengsel met water en glycol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Bij ons op het werk nemen we een foto van het mac adres, het serie nummer en dat samen met het adres wordt door de installateur dus bij nathan aangemeld zodat zij het toegankelijk kunnen maken in heatpump24. En zo kan dan de installateur de data ophalen van de server in duitsland. Eventuele aanpassingen worden dan via de server weer naar de wp geupload. Eventuele storingen komen dan in de mailbox vd installateur terecht die daar dan weer naar kan handelen.
Dank voor je reactie. Ik heb vandaag bericht gekregen van Nathan dat zij de installateur autorisatie hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Hillberg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:25:
Er is een Alfa Laval CB60-20H geplaatst.
...
Ik lees dat het een water/water warmtewisselaar is.
Dan heb ik eerder het type nummer verkeerd overgnomen denk ik. Toen kwam ik op een verdamper-warmtewisselaar voor koelmiddel geloof ik.

Die CB60-20H zal ongeveer 1m² zijn en heeft 1" aansluiting; die voldoet wel voor die 6kW als de bron temperaturen en flow in orde zijn.
Er is bij ons in de woning geen pomp. De druk komt van pompen in de buurt van de WKO. Dat is een meter of 600 hemelsbreed van de woningen
Zou mooi zijn als flow + Tin en Tuit aan beide zijden van de wisselaar gemeten kunnen worden. Dan kan bron c.q. wisselaar uitgesloten worden of als vermoedelijke probleem veroorzaker worden uitgesloten/aangewezen.
Hillberg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:30:
Kan iemand mij uitleggen hoe kan worden bepaald welk type warmtewisselaar moet worden gebruikt voor een water/water warmtepomp? Is dan een belangrijke factor het totaal aan oppervlakte van de platen?
Oppervlak en aan beide zijden de debieten + temperaturen in en uit.
Ik neem aan dat wordt begonnen met de inhoud van de woning en de mate van isolatie (warmte coefficient). Dan wordt de capaciteit van de warmtepomp bepaald. En daarop wordt dan een passende warmtewisselaar berekend.
Exact. Transmissieberekening & sanitair warm water => vermogen WP.

Als je op veilig speelt reken je voor de bron benodigd vermogen van WP + marge voor uitbreiding.

Dat moet minimaal aan de WP brine zijde door de bron kunnen worden geleverd.
Wat speelt allemaal mee? Aanvoer temperatuur en flow van het water uit de bron bijvoorbeeld.
Probeer hier maar: Econo berekening warmtewisselaar. Ik heb de parameters van je wisselaar al ingevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillberg
The Lord schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:06:
[...]
Dan heb ik eerder het type nummer verkeerd overgnomen denk ik. Toen kwam ik op een verdamper-warmtewisselaar voor koelmiddel geloof ik.

Die CB60-20H zal ongeveer 1m² zijn en heeft 1" aansluiting; die voldoet wel voor die 6kW als de bron temperaturen en flow in orde zijn.

[...]

Zou mooi zijn als flow + Tin en Tuit aan beide zijden van de wisselaar gemeten kunnen worden. Dan kan bron c.q. wisselaar uitgesloten worden of als vermoedelijke probleem veroorzaker worden uitgesloten/aangewezen.

[...]
Oppervlak en aan beide zijden de debieten + temperaturen in en uit.

[...]
Exact. Transmissieberekening & sanitair warm water => vermogen WP.

Als je op veilig speelt reken je voor de bron benodigd vermogen van WP + marge voor uitbreiding.

Dat moet minimaal aan de WP brine zijde door de bron kunnen worden geleverd.

[...]
Probeer hier maar: Econo berekening warmtewisselaar. Ik heb de parameters van je wisselaar al ingevuld.
Ik ben er na drie dagen zeer intensief zoeken en lezen 99,99% zeker van dat de installateur de warmtewisselaar verkeerd om heeft aangesloten. De twee stromen moeten tegen elkaar in stromen. Dat is bij mij niet het geval. Bij een van de buren wel,

Op basis van de Tin en Tuit bij de bron kant bereken ik de flow op rond de 1300l/h.
De Delta T aan die kant is 2 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Nog een vraag: nu het buiten wat warmer wordt is het lastiger de warmtepomp op het hoogst mogelijke vermogen te krijgen. Hoe kan een Alpha Innotec Alterra SWCV 62K3 worden geforceerd om op vol vermogen te gaan draaien in het verwarmingsbedrijf?

Context: er zit iets niet goed in de installatie waardoor het vermogen niet hoger wordt dan 3 kW terwijl max. vermogen 6 kW is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
Hillberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:57:
Nog een vraag: nu het buiten wat warmer wordt is het lastiger de warmtepomp op het hoogst mogelijke vermogen te krijgen. Hoe kan een Alpha Innotec Alterra SWCV 62K3 worden geforceerd om op vol vermogen te gaan draaien in het verwarmingsbedrijf?

Context: er zit iets niet goed in de installatie waardoor het vermogen niet hoger wordt dan 3 kW terwijl max. vermogen 6 kW is.
Als inderdaad de warmtewisselaar niet in tegenstroom maar in parallel stroom is aangesloten mis je een groot stuk van de capaciteit en krijg je dus wat ik al eerder voorbij zag komen dat de pomp uitvalt op lage temperatuur uit. Dat de pomp door het gebrek aan warmte vanuit die wisselaar niet op vol vermogen zal kunnen werken is dan een gevolg.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:57:

Thermostaat binnen op 30 graden zetten?
(Zwembroek aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:42:
10. brine mengel in het interne circuit heeft niet de juiste verhouding glycol met water
Neh.. weinig relevant.

Wat vind je dan 'juist'?

Glycol werkt de warmtegeleiding (wat) tegen. Dat we het toch héél graag hebben is vanwege het (niet) bevriezen. Hoe ver je daar kunt gaan is bij jou begrensd door de achterliggende WKO. Dus eigenlijk is betrekkelijk weinig glycol in jouw situatie fijner dan de standaard hoeveelheid.

Maar dit lijkt me cijfers achter de komma, heel klein bier.

Warmtewisselaar verkeerdom: da's een héél relevante vondst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
je zou dat kunnen nakijken door temperatuurmetingen te doen, aan de in/uit van beide kanten.

Ik heb zo'n IR thermometer, was bijvoorbeeld ook handig voor waterzijdig inregelen van radiatoren.

Ik heb ook een IR camera kunnen lenen, maar da's een heel ander budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Stefannn schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Thermostaat binnen op 30 graden zetten?
(Zwembroek aan)
Dat werkt niet met een warmtepomp en RBE. De RBE heeft beperkt effect en past de stooklijnen iets aan. De stooklijnen gebruiken de buitentemperatuur als ' graadmeter' voor hoe warm de retourtemperatuur van het water van de vloerverwarming moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hillberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Dat werkt niet met een warmtepomp en RBE. De RBE heeft beperkt effect en past de stooklijnen iets aan. De stooklijnen gebruiken de buitentemperatuur als ' graadmeter' voor hoe warm de retourtemperatuur van het water van de vloerverwarming moet worden.
Als je zowel het voetpunt als het hoofdpunt van de stooklijn minimaal ca 5K hoger zet moet hij wel harder gaan stoken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Kan iemand mij uitleggen wat het betekent op de Alpha Innotec wanneer er Bivalente trap op 3 staat?
Het geleverde vermogen van de compressor staat dan op 3,52 kW terwijl de warmtepomp een maximaal vermogen heeft van 6 kW.

Ik vermoed dat de waarde van de trap aangeeft hoe zwaar de compressor het heeft. Waarde 3 geeft aan dat het electrisch element kan worden ingeschakeld om meer vermogen te geven. Klopt dit?

Is het feit dat bivalante trap = 3 terwijl vermogen op 3,52 kW staat nog een indicatie dat de warmtepomp niet genoeg energie kan halen uit de bron?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfVN5lX8L500UwSq6XU5BJ9cjbk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kx36nqUBrgXXMsqVDyVNkCbu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Gisteren Home Assistant geüpdatet naar 2025.1.4, vannacht een foutmelding in HA voor BenPru/luxtronik 2025.1.4-beta.

code:
1
2
2025-01-25 03:25:30.247 ERROR (MainThread) [custom_components.luxtronik2] Error fetching luxtronik2 data: Read: Error communicating with device
2025-01-25 03:25:50.246 ERROR (MainThread) [custom_components.luxtronik2] Error fetching luxtronik2 data: Read: Error communicating with device

Misschien toeval, maar denk het niet. Heb debug logging aan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
firecaps30 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:56:
Gisteren Home Assistant geüpdatet naar 2025.1.4, vannacht een foutmelding in HA voor BenPru/luxtronik 2025.1.4-beta.

code:
1
2
2025-01-25 03:25:30.247 ERROR (MainThread) [custom_components.luxtronik2] Error fetching luxtronik2 data: Read: Error communicating with device
2025-01-25 03:25:50.246 ERROR (MainThread) [custom_components.luxtronik2] Error fetching luxtronik2 data: Read: Error communicating with device

Ik draai hier HA 2025.1.4 en Luxtronik van Benpru 2025.1.4-beta. En alles draait hier gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 21:05
firecaps30 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:56:

code:
1
2

Hier geen problemen. Je kan proberen even opnieuw op te starten. Of de update naar de main versie te doen (dat doe je via actions - luxtronik update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Toch een eenmalige hiccup, geen problemen meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Kan iemand bij uitleggen hoe de Delta T van het brine mengsel wordt bepaald? Dit voor een brine/water warmtepomp van Alpha Innotec met Luxtronik en een collective WKO.

Het vermogen van de warmtepomp komt niet boven de 4 kW uit terwijl maximale capaciteit warmtepomp 6 kW is. Dat is heel vervelend als het buiten vriest.

T-Bron min. staat ingesteld op 1 graden C.

Op dit moment is VBO Gw.waarde (dat is volgens mij de target veschil tussen Bron in en Bron uit ) 4.3 K.
VBO Aktueel is momenteel 2.9 K
De pomp VBO draait op 1 %

Bron in is 8.7 C. Bron uit is 5,9 C.
Op dit moment is het 22,3 graden C in de woonkamer maar gewenst 21,5 graden C.

Stel dat T-Bron min. op -5 wordt gezet. Wat is dan het effect op geleverde vermogen en de Delta T van brine wanneer het buiten vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:34

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Hillberg Ik dacht dat de ∆T van de bron bepaald werd door de combinatie van het gevraagde vermogen (hoeveel de WP eruit haalt) en de flow (oftewel pompsnelheid). Als er meer vermogen nodig is moet de pomp wat harder gaan draaien; als de pomp bij gelijk vermogen langzamer gaat draaien, dan wordt de ∆T groter.
Dus de pompsnelheid bepaalt de ∆T, afhankelijk van het gewenste vermogen.

Is dat wat je bedoelt?

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2025 14:51 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Hippe Lip schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:50:
@Hillberg Ik dacht dat de ∆T van de bron bepaald werd door de combinatie van het gevraagde vermogen (hoeveel de WP eruit haalt) en de flow (oftewel pompsnelheid). Als er meer vermogen nodig is moet de pomp wat harder gaan draaien; als de pomp bij gelijk vermogen langzamer gaat draaien, dan wordt de ∆T groter.
Dus de pompsnelheid bepaalt de ∆T, afhankelijk van het gewenste vermogen.

Is dat wat je bedoelt?
Dit is deels wat ik bedoel. Ik heb het idee dat de Delta T niet hoger kan dan 4 graden, terwijl er meer vermogen wordt gevraagd.

In de situatie dat mijn woonkamer 18,8 was, vraag 21,5, buitentemperatuur minus 1.2 graden, vermogen 2.11 kW bleef de pomp van brine mengsel op rond de 4 % draaien.

Het werd daardoor niet warmer in de woonkamer. Pas na bijschakelen van de ZWE werd het 3 graden warmer in 20 uur tijd.

Ik vermoed dat wanneer de temperatuur van Brine dat uit de warmtewisselaar komt in de buurt van T-Bron min. komt de compressor automatisch gaat inhouden.

De vorige keer was dat omdat er zand in de Caleffi zat (een bypass ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:34

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Hillberg Hmm, ik begon al te huiveren toen je je verhaal begon met een collectieve bron. Hier in Zutphen is er een aantal (ca. 10?) jaren geleden ook een project geweest waarbij een aantal huizen gebruik maakten van een collectieve bron. Daarbij gingen een aantal dingen mis, waaronder vervuiling, wat jij nu ook schrijft (zand in je brine?).

Verder vraag ik me af wat de reden is dat die T-bron min op +1 graad staat.
Maar inderdaad, als je daar in de buurt komt, dan beperk je het vermogen dat er uitgehaald kan worden. Maar aan de andere kant: als je bronpomp harder gaat draaien zou je daarmee toch ook meer vermogen uit je bron moeten kunnen halen?

Kun je voor die bronpomp een minimum toerental instellen? Gaat het dan wel goed?
Ik roep maar even wat er in mijn hoofd opkomt…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
normaal gezien is het zo dat je een bepaalde delta-T instelt. De pomp gaat harder als de delta-T te groot is, en trager als de delta-T te klein is, zodoende draait de pomp _net_ genoeg om een bepaalde delta-T aan te houden.

Dus automatisch, als je meer vermogen trekt, gaat de pomp harder draaien, en blijft de delta-T ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 12:26
Hillberg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:53:
Stel dat T-Bron min. op -5 wordt gezet. Wat is dan het effect op geleverde vermogen en de Delta T van brine wanneer het buiten vriest?
Als er meer warmte uit de bron wordt gehaald, zal (bij gelijk blijvende flow) de Delta-T van de brine groter worden. Dat zal dan gecompenseerd worden door de regeling door de bronpomp harder te laten draaien.

In mijn situatie lijkt er wat veel weerstand(?) te zijn in het broncircuit: de bronpomp draait (bij weinig vraag) nooit zachter dan 86%, en gaat al heel snel richting 100% zodra er meer warmtevraag is. Delta-T van de brine loopt dan wel op naar 8,5 K, terwijl de gewenste Delta-T dan 4 K is. Maar dat haalt hij dus niet.

Energievebruik van de pompen is dus ook een flinke component bij mij (100 W bij 100% bronpomp en 64% circulatiepomp, compressor deed 570 W op dat moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Hippe Lip schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:23:
@Hillberg Hmm, ik begon al te huiveren toen je je verhaal begon met een collectieve bron. Hier in Zutphen is er een aantal (ca. 10?) jaren geleden ook een project geweest waarbij een aantal huizen gebruik maakten van een collectieve bron. Daarbij gingen een aantal dingen mis, waaronder vervuiling, wat jij nu ook schrijft (zand in je brine?).

Verder vraag ik me af wat de reden is dat die T-bron min op +1 graad staat.
Maar inderdaad, als je daar in de buurt komt, dan beperk je het vermogen dat er uitgehaald kan worden. Maar aan de andere kant: als je bronpomp harder gaat draaien zou je daarmee toch ook meer vermogen uit je bron moeten kunnen halen?

Kun je voor die bronpomp een minimum toerental instellen? Gaat het dan wel goed?
Ik roep maar even wat er in mijn hoofd opkomt…
Dit is denk ik hetzelfde verhaal als Zuthpen. En ik lees heel veel ellende over collectieve WKO's met warmtepompen in iedere woning.

Bij ons was het direct bij oplevering woning al mis. Geen enkele warmtepomp leverde vermogen. Bleek de centrale leiding onder de straat van de WKO naar de woningen vol met oa zand te zitten. Graafmachine had de leiding al maanden geleden (toen er nog geen water in zat) geraakt.

Nu het zand eindelijk overal weg is (het zat ook in de Caleffi bypass in de woning ) zijn voor de meeste huizen de problemen weg. Echter voor bepaalde type huizen nog niet.

Ik ken de reden van T-bron min op +1 niet anders dan een angst van de warmteleverancier (tevens eigenaar van de warmtepomp) dat de warmtewisselaar aan de bronkant kapot vriest. Dat is al een paar keer gebeurd met overstroming in de woning tot gevolg.

De snelheid van de bronpomp (de VBO of van Ventilator BOSUP ) die het brine-mengsel van warmtewisselaar en warmtepomp ciculeert kan niet worden ingesteld.
De software in de Luxtronik en Alpha Innotec bepaalt zelf de snelheid. Vandaar mijn vraag. Ik probeer te snappen waarom die pomp niet harder draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Dit is denk ik hetzelfde verhaal als Zuthpen. En ik lees heel veel ellende over collectieve WKO's met warmtepompen in iedere woning.

Bij ons was het direct bij oplevering woning al mis. Geen enkele warmtepomp leverde vermogen. Bleek de centrale leiding onder de straat van de WKO naar de woningen vol met oa zand te zitten. Graafmachine had de leiding al maanden geleden (toen er nog geen water in zat) geraakt.

Nu het zand eindelijk overal weg is (het zat ook in de Caleffi bypass in de woning ) zijn voor de meeste huizen de problemen weg. Echter voor bepaalde type huizen nog niet.

Ik ken de reden van T-bron min op +1 niet anders dan een angst van de warmteleverancier (tevens eigenaar van de warmtepomp) dat de warmtewisselaar aan de bronkant kapot vriest. Dat is al een paar keer gebeurd met overstroming in de woning tot gevolg.

De snelheid van de bronpomp (de VBO of van Ventilator BOSUP ) die het brine-mengsel van warmtewisselaar en warmtepomp ciculeert kan niet worden ingesteld.
De software in de Luxtronik en Alpha Innotec bepaalt zelf de snelheid. Vandaar mijn vraag. Ik probeer te snappen waarom die pomp niet harder draait.
Just my 2 cents…
OF ze hebben een water gevuld systeem, maar dat zou uitermate knullig zijn.
DANWEL ze hebben een brine systeem en de bron_min mag echt wel lager. Ergens tussen -5 en -8 is vrij normaal.
“Bang zijn voor kapot vriezen” is een beetje een kul argument. Dat ding is duur genoeg, geen Chinees prul, dat heeft gewoon een temperatuur specificatie. En de boel moet dus gewoon op die specificatie ingesteld kunnen worden. Die specificatie moeten ze je kunnen geven.
Je kan eventueel wat graden marge houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:53:
De pomp VBO draait op 1 %
Bron in is 8.7 C. Bron uit is 5,9 C.
Op dit moment is het 22,3 graden C in de woonkamer maar gewenst 21,5 graden C.
Kennelijk vind je WP het nog (net) interessant om te draaien, vermoedelijk dan op minimale snelheid. Die pomp kan niet langzamer (terwijl hij wel draait). Vandaar dat die VBO aktueel afwijkt van de instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:16:
Ik vermoed dat wanneer de temperatuur van Brine dat uit de warmtewisselaar komt in de buurt van T-Bron min. komt de compressor automatisch gaat inhouden.
Niks vermoeden. Dat had je destijds al aangetoond.

En naar die ∆T aan de bronzijde hoef je niet te kijken. Die is standaard prima. En loopt denk ik ook vanzelf verder op (boven de instelling uit) wanneer je bronpomp op 100% nog steeds onvoldoende warmte aan zou voeren.

Het is kennelijk nog altijd je compressor die zich, op basis van de instellingen, inhoudt. (Maar zo wel bevriezing voorkomt.)

Hoe loopt het met het omdraaien van die warmtewisselaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 27-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:52:

Oh nee, dit is - gelukkig - totaal niet zoals in Zutphen. Dat ging om collectieve open bronnen, die stuk voor stuk dicht slibden. Wat jij meemaakt lijkt véél oplosbaarder.

@Hippe Lip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:52:
Just my 2 cents…
Van 2 cent kun je geen waterschade in huis repareren en zelfs niet preventief een afvoertje aanleggen.

Ze hebben al lang laten weten dat er in de WKO water zit, geen brine. En z'n wisselaar zit op zolder. Die is in meerdere woningen daadwerkelijk stukgevroren, waardoor dat water onder te hoge druk in het broncircuit kwam en dat broncircuit is gaan overstorten.

Dat overstortventiel is normaal gesproken bij een WP nergens op aangesloten, want er kan nooit veel water uit komen. Ook hier niet. Maar niemand had kennelijk bedacht dat er door die WKO wél veel water uit kan komen. Een bende! Geluk bij ongeluk stond de WP bij deze woningen onderin..

Hopelijk zit er bij @Hillberg inmiddels voor de zekerheid toch een afvoer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Van 2 cent kun je geen waterschade in huis repareren en zelfs niet preventief een afvoertje aanleggen.

Ze hebben al lang laten weten dat er in de WKO water zit, geen brine. En z'n wisselaar zit op zolder. Die is in meerdere woningen daadwerkelijk stukgevroren, waardoor dat water onder te hoge druk in het broncircuit kwam en dat broncircuit is gaan overstorten.

Dat overstortventiel is normaal gesproken bij een WP nergens op aangesloten, want er kan nooit veel water uit komen. Ook hier niet. Maar niemand had kennelijk bedacht dat er door die WKO wél veel water uit kan komen. Een bende! Geluk bij ongeluk stond de WP bij deze woningen onderin..

Hopelijk zit er bij @Hillberg inmiddels voor de zekerheid toch een afvoer aan..
@Hillberg
Geen brine dus?
Dan heb je “naast alle gedoe” dus een nogal beperkte bron en dat verklaart je situatie wel.
Als je de power nodig hebt wil je de bron toch wel tot 0 en liefst wat daar onder kunnen belasten. Dat kan je niet als er water in plaats van brine in zit.
Zoals ik eerder zei: “wat is de laagste temperatuur die ze toestaan?”
En als dat inderdaad niet onder nul mag is de bron erg beperkt.

NB.. dat ligt dat dan dus niet aan de warmtepomp maar aan de bron.
De afgenomen energie is lineair afhankelijk van de temperatuur. Dus als ze die op 1 graad of zo beperken dan beperken ze Defacto de energie-lever-capaciteit van de bron.
De bron levert…
De warmtepomp is slechts een transportmiddel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:21:
Als je de power nodig hebt wil je de bron toch wel tot 0 en liefst wat daar onder kunnen belasten. Dat kan je niet als er water in plaats van brine in zit.
Zoals ik eerder zei: “wat is de laagste temperatuur die ze toestaan?”
En als dat inderdaad niet onder nul mag is de bron erg beperkt.
Ik weet 't niet, @Stefannn. We zien 't toch allemaal een beetje als 'n zwaktebod dat de bronnen doorgaans ingemeten worden op 'nul is goed genoeg'?

Op zich is de broncapaciteit hem gegarandeerd, op een aanzienlijk hogere temperatuur. (10 of 12 graden, meen ik, maar die weet ik even niet meer uit het hoofd.) Helaas zit hij vrij letterlijk in de kou totdat die garantie dan eindelijk waargemaakt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Ik weet 't niet, @Stefannn. We zien 't toch allemaal een beetje als 'n zwaktebod dat de bronnen doorgaans ingemeten worden op 'nul is goed genoeg'?

Op zich is de broncapaciteit hem gegarandeerd, op een aanzienlijk hogere temperatuur. (10 of 12 graden, meen ik, maar die weet ik even niet meer uit het hoofd.) Helaas zit hij vrij letterlijk in de kou totdat die garantie dan eindelijk waargemaakt wordt..
Persoonlijk vind ik dat mager ja.
Op zich moet je met "tot 0" wel een eind kunnen komen (al blijft het mager). Maar dan wil je hem dus ook echt op vol vermogen tot 0 kunnen gebruiken. Nu staat de limiet op +1 en begint de boel daar een paar graden boven al te knijpen.

Die garantie tot 10 kan ik me inderdaad herinneren. Eerlijk gezegd vind ik dat wel erg positief gedacht.
De "onbelaste grond temperatuur" zal vast wel rond die temperatuur liggen. Maar tenzij je in een waterlaag zit zal de grond in directe omgeving rond het boorgat altijd een paar graden teruglopen in een winterseizoen.

Hoe je het ook wendt of keert...
De energie die je uit de grond haalt is (cop-1)/cop van de warmte uit je warmtepomp, dus het gross van de geleverde energie.
Dus als de grond van @Hillberg "niet lager kan of mag" dan is de energie levercapaciteit onvoldoende.

Niks mis dus met de warmtepomp. In gebreke van de bron leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Stefannn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Just my 2 cents…
DANWEL ze hebben een brine systeem en de bron_min mag echt wel lager. Ergens tussen -5 en -8 is vrij normaal.
“Bang zijn voor kapot vriezen” is een beetje een kul argument. Dat ding is duur genoeg, geen Chinees prul, dat heeft gewoon een temperatuur specificatie. En de boel moet dus gewoon op die specificatie ingesteld kunnen worden. Die specificatie moeten ze je kunnen geven.
Je kan eventueel wat graden marge houden.
In de leidingen vanaf de WKO (en die voedt 450 woningen) zit grondwater.

Ik heb nieuws voor je: een warmtewisselaar kan kapot vriezen. Dat is namelijk bij twee woningen, waaronder die van mij gebeurt. Waarschijnlijk in combinatie met onvoldoende flow aan de WKO-water kant, en veel vraag aan vermogen aan de brine kant, is het grondwater dat door de warmtewisselaar liep, bevroren geraakt.
Bij bevriezing zet het volume uit, dat drukt de platen in de warmtewisselaar uit, met als gevolg dat het grondwater in het interne brine circuit komt. Dat leidingwerk kent een beperkte lengte, komt onder druk te staan. Het expansievat houdt die druk niet tegen, het overstort ventiel in de technische ruimte springt open en brine mengsel met grondwater loopt de woning in.

True story. Vond plaats in twee woningen in de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Hoe loopt het met het omdraaien van die warmtewisselaar?
Morgen komt een monteur van het installatie bedrijf langs om te kijken en de temperaturen te meten . Dan ga ik hem overtuigen dat de flow van het brine mengsel parallel loopt met de flow van het water uit de WKO. Terwijl die tegen elkaar in moet lopen. Ik heb op drie dagen gemeten hoe de flow loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:41:
[...]

de bron (de WKO) moet volgens contract een gemiddelde temperatuur van 12 graden leveren op het punt dat de leiding de technische ruimte van mijn woning binnenkomt. Die temperatuur kan ik bij benadering vaststellen door een thermometer tussen de leiding en de isolatie te plaatsen.
Vandaag heb ik 12 graden gemeten .

Dus de temperatuur van de WKO is niet het probleem verwacht ik. Wellicht de flow. In ieder geval de verkeerd aangesloten warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Stefannn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Persoonlijk vind ik dat mager ja.
Op zich moet je met "tot 0" wel een eind kunnen komen (al blijft het mager). Maar dan wil je hem dus ook echt op vol vermogen tot 0 kunnen gebruiken. Nu staat de limiet op +1 en begint de boel daar een paar graden boven al te knijpen.

Die garantie tot 10 kan ik me inderdaad herinneren. Eerlijk gezegd vind ik dat wel erg positief gedacht.
De "onbelaste grond temperatuur" zal vast wel rond die temperatuur liggen. Maar tenzij je in een waterlaag zit zal de grond in directe omgeving rond het boorgat altijd een paar graden teruglopen in een winterseizoen.

Hoe je het ook wendt of keert...
De energie die je uit de grond haalt is (cop-1)/cop van de warmte uit je warmtepomp, dus het gross van de geleverde energie.
Dus als de grond van @Hillberg "niet lager kan of mag" dan is de energie levercapaciteit onvoldoende.

Niks mis dus met de warmtepomp. In gebreke van de bron leverancier.
Klopt van die temperatuur van het water uit de WKO. Die was vandaag 12,3 graden bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden. De temperatuur van water uit WKO was vrijdag 8,7 graden bij buitentemperatuur van 7,5 graden. Dat water uit de WKO moet zeker 600 meter afleggen van WKO onder de straat (ik meen op 80 meter diepte)

Dan door de verkeerd aangesloten warmtewisselaar is er een verlies van +/- 2 graden. En het verschil tussen punt waar brine uit de warmtewisselaar komt en het meetpunt Bron-in in de warmtepomp is 1,3 graden.

Tussen de temperatuur waar WKO-water mijn huis binnenkomt (vandaag 12,3 C) en waar brine de warmtepomp binnenkomt (8,7 C) zit dus 3,6 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:40:
[...]

de bron (de WKO) moet volgens contract een gemiddelde temperatuur van 12 graden leveren op het punt dat de leiding de technische ruimte van mijn woning binnenkomt. Die temperatuur kan ik bij benadering vaststellen door een thermometer tussen de leiding en de isolatie te plaatsen.
Vandaag heb ik 12 graden gemeten .

Dus de temperatuur van de WKO is niet het probleem verwacht ik. Wellicht de flow. In ieder geval de verkeerd aangesloten warmtewisselaar.
Vandaag … 11 graden… dan heb je geen probleem inderdaad…..
Ik zat vandaag rond de 50% van de max, vorige week op 85%.
Belasting door niet alleen jou, maar door de hele buurt is nu ongeveer de helft van een week geleden.
Het is net alsof je een gewichtje aan een elastiekje hangt. Als je het 2x zo zwaar maakt hangt het 2x lager.
Als je 2x zoveel energie uit een bron haalt dan wordt de temperatuur-val tussen de grond rondom het boorgat en de warmtepompen van de eindafnemers 2x zo groot.

Warmtewisselaar moet natuurlijk inderdaad omgedraaid. Dat scheelt dan weer.

[ Voor 198% gewijzigd door Stefannn op 27-01-2025 22:05 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 113 Laatste