Dat is op zich niet erg als een bepaalde temperatuur van de brine welke de WP in gaat gegarandeerd is voor als je WP voluit staat te stampen
zonder hulp (geen element, enkel compressor) +
marge.
Wat wel het geval is dat een vergelijkbaar type woning 100 meter korter bij de bron wel een warmtepomp heeft die bijna tot 6 kW geeft. Je zou dus denken dat flow en temperatuur van de WKO goed is.
De situatie bij X hoeft helemaal niets te zeggen over de situatie bij jou zoals je inmiddels iets te uitgebreid hebt ervaren. Het enige wat je er uit kan concluderen is dat WP voldoende vermogen kan leveren. Nu bedoel je vast dat die WP de 6kW volledig op de compressor kan leveren. Maar dan is het weer de vraag: wat is dan de COP en wat is de brine temperatuur welke de WP in gaat. Ergo, wordt daar aan de prestatie voldaan.
De installateur kan overigens ook niet de flow meten.
Dat beperkt de mogelijkheden om te troubleshooten nogal. Daarnaast, je schreef eerder dat de Caleffi een mogelijkheid tot debiet meting heeft?
Die is vandaag geweest om de temperatuur te meten bij de vier aansluitingen van de warmtewisselaar.
Daar krijg je een mooie grafiek van samen met de door de WP gemeten temperaturen, vermogen en percentages gebruik compressor en pompen, zodat duidelijk is wat er bij verschillende geforceerde deellasten en vollast gebeurt? Of heeft hij dit ter plekke gedaan, zodat de juiste informatie voorhanden was om een conclusie te kunnen trekken?
Alleen de temperaturen zonder debiet c.q. stromingsrichting meten geeft namelijk een hele grote ruimte tot het maken van onterechte conclusies.
De klep in WKO is bij diverse woningen als diverse keren schoongemaakt, Maar dat is nu het probleem niet meer.
Als het debiet aan de WKO zijde wisselaar in niet afgelezen c.q. gemeten wordt kun je dit niet uitsluiten aan de hand van de huidige informatie.
Ik kan op de Alpha Innotec de bron in (temperatuur van brine) en bron uit meten. Geen flow. Wel een percentage van de pomp voor het brinemengsel.
100% komt overeen met 850l/h dacht ik nu? Gezien de hele kleine loop van je brine zal daar vrijwel geen afwijking in zitten.
Dus, bij vollast de temperaturen met geijkte meter vastleggen bij de wisselaar aan de brine zijde samen met het 100% debiet = vermogen geleverd door wisselaar. Wordt niet aan de prestatie voldaan (te weinig vermogen en/of geleverde brine temperatuur) dan weet je dat de fout in wisselaar(aansluiting) en/of WKO bron systeem zit.
Dit is echt basis probleem isolatie die een monteur die voor dit soort problemen komt echt zo moet kunnen snappen en uitvoeren.
Ik zal vragen of percentage glycol in brine kan worden bepaald. Eerder begreep ik hier dat dit niet veel zou uitmaken voor de warmteoverdracht.
Je kan ze ook om de berekening en parameters vragen. Iemand moet bijvoorbeeld het juiste soort warmtewisselaar hebben bepaald.
De genoemde wisselaar kan bij schoon water in van de bron bij een temperatuur van 10°C en redelijk temperaturen aan de WP brine zijde inderdaad 6kW leveren als schoon water als medium wordt gebruikt. Als WKO water mate van 'vervuiling' heeft (lees: ook mineralen e.d.) en brine 50% gemengd glycol is dan heb je al minimaal een 15% mindere overdracht te pakken. En dan voldoet de wisselaar wellicht helemaal niet.
Hillberg schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:25:
Het meten van de temperartuur is vrij lastig. Als de punt van thermometer niet de leiding raakt heb je al snel een hogere waarden doordat de ruimtetemperatuur 20 graden is. Verder moet de therometer stabiel de temperatuur laten zien. Het duurt best even voordat de gemeten temperatuur niet meer daalt.
Vandaar dat we hier graag een permanentere meet opstelling zien. Een Shelley met 4x DS18b20 ofzoiets. Dan kun je de voelers zo goed als het kan tegen de buizen aan werken en daar extra isolatie materiaal omheen ty-wrappen. Dan zal de gemeten temperatuur vast wat afwijken en na-ijlen, maar geeft het wel een betrouwbare trend analyse en mogelijkheid tot correleren. Bijvoorbeeld dus met de info uit je warmtepomp.
De metingen waren vooral bedoeld om er zeker van te zijn hoe de stromingen van brine en WKO-water lopen. De loop van de leidingen gaf al veel zekerheid...
Op de WKO kant zal een bepaling van stromingsrichting d.m.v. meting plaats moeten vinden wil je écht zekerheid hebben.
Naast de debitmeting, maar dat mag inmiddels duidelijk zijn.
... maar de installateur gaf aan dat de aansluitingen van de leidingen van het brine op de warmtepomp niet zouden uitmaken. Dat lijkt mij enorm sterk.
Als dat echt zijn kennisniveau is moet hij ander werk gaan zoeken.
Ik ga niet zelf aanpassingen maken aan brine_min. De warmtepomp is eigendom van de warmteleverancier.
Dan moeten ze een mooi meetrapport met grafieken kunnen overleggen zoals ik eerder in deze post beschreef. Anders nemen ze dit echt niet serieus of snappen ze echt niet wat ze aan het doen zijn of moeten doen.
Als de leidingen op de juiste manier zijn aangesloten ga ik kijken wat dan het maximale vermogen is.
Moeten ze wel erkennen dat het verkeerd is. Of bewijzen dat het niet zo is. Beide aan de hand van zo een meetrapport.
Bij een buurman met juist aangesloten TSA is het geleverde vermogen wel maximaal. Ik ga er daarom van uit dat het bij mij ook zo gaat werken.
Enne, waar is het meetrapport van hem?