Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 105 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 20:59
ChrisM schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:51:
[...]

Heel gaaf! Dit is precies wat ik ook wil doen. Ik heb ook alpha home maar vind het niks. Maar ben nog aan het wachten op de zwave hardware van home assistant.
Kan je de temperatuur sensoren zo via zwave koppelen? En de vloerverdeler groepen ook?
Ben ik ook wel benieuwd naar, hier ook Alpha Home. Even afkloppen op hout, maar tot nu toe nog niets kapot gegaan. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:51:
[...]

Heel gaaf! Dit is precies wat ik ook wil doen. Ik heb ook alpha home maar vind het niks. Maar ben nog aan het wachten op de zwave hardware van home assistant.
Kan je de temperatuur sensoren zo via zwave koppelen? En de vloerverdeler groepen ook?
Ik heb een Aeotec Z-Wave USB Stick in mijn Raspberry Pi (waar mij HA op draait) geprikt. Met de z-wave integratie kun je die sensoren koppelen en uitlezen. Dat lukt niet met de regel units voor de vloerverwarming. Die heb ik dus vervangen door die Sonoff units met esphome (veel goedkoper en erg veelzijdig).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 10:37
KC27 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ik heb een Aeotec Z-Wave USB Stick in mijn Raspberry Pi (waar mij HA op draait) geprikt. Met de z-wave integratie kun je die sensoren koppelen en uitlezen. Dat lukt niet met de regel units voor de vloerverwarming. Die heb ik dus vervangen door die Sonoff units met esphome (veel goedkoper en erg veelzijdig).
Ah, ja, nu zie ik het.. ik heb 3 verdelers, met 6, 5 en 4 groepen.. dus dat zijn dan 5 van die apparaten, das dan best weer veel. Ga er nog eens over nadenken.

Zou zoiets ook werken? https://eu.robotshop.com/...85?utm_source=chatgpt.com

Trouwens, als je nu nog Alpha Home gebruikt, kan je deze integratie gebruiken om de temperaturen en kleppen uit te lezen (en thermostaten te sturen): https://github.com/arjenbos/ha_alpha_home

[ Voor 9% gewijzigd door ChrisM op 08-12-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:35:
[...]

Ah, ja, nu zie ik het.. ik heb 3 verdelers, met 6, 5 en 4 groepen.. dus dat zijn dan 5 van die apparaten, das dan best weer veel. Ga er nog eens over nadenken.

Zou zoiets ook werken? https://eu.robotshop.com/...85?utm_source=chatgpt.com

Trouwens, als je nu nog Alpha Home gebruikt, kan je deze integratie gebruiken om de temperaturen en kleppen uit te lezen (en thermostaten te sturen): https://github.com/arjenbos/ha_alpha_home
Die zal zeker ook kunnen werken. Je kunt per kanaal alle zones van één ruimte open/dicht sturen. Dat geldt voor beide apparaten.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
KC27 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:59:
[...]

Die zal zeker ook kunnen werken. Je kunt per kanaal alle zones van één ruimte open/dicht sturen. Dat geldt voor beide apparaten.
Oh ja, natuurlijk... hoeft niet per se per groep, maar per zone! Dan lukt het wel met 3. Thanks.

[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 08-12-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:31
Dankje @KC27! Ik heb toen Alpha Home redelijk goedkoop over kunnen nemen maar het krijgen hoe ik het wil en hoe het werkt is niet zo ‘slim’ als ik zou verwachten van een product van dezelfde fabrikant als de warmtepomp zelf.

Simpele gedachte van mij was dat als ik boven 90% van de tijd niet mee hoef te verwarmen met beneden dat het sowieso scheelt in de stookkosten.

Hoe jij het doet is eigenlijk makkelijker. Dan haal ik beneden weer de aandrijvingen er af en schakel ik boven zoals jij doet met wel automatisering in HA. Gebruik je dan wel de RBE+ nog of regel je vrijwel alles via HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
firecaps30 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:50:
Dankje @KC27! Ik heb toen Alpha Home redelijk goedkoop over kunnen nemen maar het krijgen hoe ik het wil en hoe het werkt is niet zo ‘slim’ als ik zou verwachten van een product van dezelfde fabrikant als de warmtepomp zelf.

Simpele gedachte van mij was dat als ik boven 90% van de tijd niet mee hoef te verwarmen met beneden dat het sowieso scheelt in de stookkosten.

Hoe jij het doet is eigenlijk makkelijker. Dan haal ik beneden weer de aandrijvingen er af en schakel ik boven zoals jij doet met wel automatisering in HA. Gebruik je dan wel de RBE+ nog of regel je vrijwel alles via HA?
Ik heb geen RBE(+). Ik heb twee sliders in HA die samen de uiteindelijke stooklijnverschuiving bepalen. Eentje die wordt berekend door mijn Day Ahead Optimizer (zie hierboven) en een handmatige. Als het in de woonkamer te warm wordt (bijv. door de zon) of te koud (bewolkt en winderig) dan zet ik de handmatige slider een paar tienden lager cq hoger.
Dat zou ik ook nog kunnen automatiseren, maar we willen het graag "in de hand houden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:09
bello2011 schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:08:
[...]

Wij hebben het huis gebouwd in eigen beheer. De keuze om te betegelen stond vast. Achteraf gezien hadden we meer aan de acoustic van de ruimte moeten doen maar je bouwt maar 1 keer. De nu gekozen oplossing werkt perfect.
zo was dat ook bij mijn verbouwing. Toch had ik nog een rubber ding om onder een wasmachine te leggen, en gevraagd om deze onder mijn WP te plaatsen bij installatie.

Blij dat ik dat gedaan hebt, de installateur vroeg ook waar ik dat ding gekocht had ;-)

Bij wasmachine ook handig tijden het droogzwieren, 't ding blijft op zijn plaats.

ref: https://www.hubo.be/nl/p/...t-62x62-cm-mousse/887840/

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
KC27 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:17:
De master-master regeling is een mooi marketing verhaal, maar werkt niet, omdat je met een wp graag werkt een warmtebuffer. Een betonnen vloer van 10 cm is daar ideaal voor, maar dan moet je die ruimte gaan "naregelen". Bij mij zijn de woonkamer en de keuken altijd "op temperatuur".
Het is maar wat je 'mooi' noemt.. geld uit de zak kloppen met wat niet werkt. Zijn zo van die dingen die 'de transitie' niet verder helpen.

Gelukkig is de 'master-master' hier op zich wel wenselijk, omdat de verhouding van de warmtevraag tussen de verschillende vertrekken flink kan wisselen (met name door de haard in de woonkamer).

En gelukkig is het hier - voor een tweaker - een erg flexibele regeling: ik heb er onlangs een 'baas boven baas' van gemaakt. D.w.z. de master-master regelt nog steeds alle vertrekken, maar krijgt óók door hoeveel overschot aan warmte er verdeeld moet worden (indien van toepassing) en verhoogt naar verhouding de doeltemperaturen waarop deze elk vertrek regelt. (Uiteraard zonder hierdoor de stooklijn te verschuiven en / of de WP langer door te laten draaien.) En 't zijn ook allemaal servo's, dus ze kunnen ook 'een stukje open'.

De WP loopt zo merkbaar vloeiender. D.w.z. de COP blijft beter doordat de water temperatuur minder oploopt. En doordat (sommige) kamers zelf ook als thermische buffer worden ingezet, blijft het buffervat (tussen de runs) beschikbaar voor de kamers die het hardst verwarming nodig hebben. En is er weer 'n flinke vraag eer het vat leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:18:
Toch had ik nog een rubber ding om onder een wasmachine te leggen, en gevraagd om deze onder mijn WP te plaatsen bij installatie.
Onze WP staat in de kelder. Daar heeft al 'ns een laag water in gestaan. De oorzaak daarvan is opgelost, maar toch..

Wij hebben alles wat we te duur vinden om door z'n poten te laten roesten daarom op een onderplaat staan. OEG verkoopt ze, met de advertentie dat ze bijv. je buffervat isoleren t.o.v. de keldervloer, en de prijs valt wel mee. Het lijkt een wat veredelde vorm van piepschuim, met een plastic laag erom, om dat schuim voor beschadiging te behoeden.

Afijn, dat ding zorgt er dus ook voor dat de WP uitsluitend via de buizen nog trilling over brengt.

(Ik vraag me van rubber af of het wellicht langzaam blijft inzakken. Voor de wasmachine geen probleem, maar een WP komt dan min of meer aan z'n leidingwerk te hangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Mijn stooklijn staat op 33 - 18, deze ochtend is de aanvoer 30,5 en retour 25,5.

Met 3 uurtjes draaien is de woonkamer dan op temperatuur. Liever zou ik langer verwarmen met lagere temperaturen. Stooklijn verlagen dus? Wat is die van jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:31
firecaps30 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:38:
Mijn stooklijn staat op 33 - 18, deze ochtend is de aanvoer 30,5 en retour 25,5.

Met 3 uurtjes draaien is de woonkamer dan op temperatuur. Liever zou ik langer verwarmen met lagere temperaturen. Stooklijn verlagen dus? Wat is die van jullie?
23 bij -20
21 bij 21

dit gaat om de retourtemps, aanvoer is dus nog 4gr hoger

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 12:26
Hier 25,5 -19,5, bij oplevering was het 28 - 18 maar toen werd het veel te warm als het echt koud was, en ik vond het bij buitentemperaturen tussen de 5 en 10 graden niet warm genoeg. Vandaar de aanpassing.

Voor mensen met een Luxtronik-regeling, op deze site kun je mooi zien hoe de curve eruit ziet. Je kunt tot 3 curves tegelijk laten zien, en ook de invloed van lineaire stooklijncorrecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vandaag is onze oude Aplha Innotec warmtepomp (SWC 172H/K) 18 jaar oud vervangen voor een nieuwe Alpha innotec SWCV 162K3. Vanwege verschillende redenen (geluid circulatiepomp en compressor).
Nu heb ik van alle oude instellingen foto's gemaakt mocht ik die nodig hebben.
Aangezien de installatie pas op de 3e dag is ingeschakeld is het huis met deze buiten temperatuur toch best wel afgekoeld. Sommige ruimtes zelfs tot 14,4 graden.
Nu duurt het dus wel even om alles weer warm te krijgen. Maar de vloer voelt toch duidelijk minder warm aan.
Na de instellingen van de nieuwe en de oude warmtepomp met elkaar te vergelijken valt op dat de stooklijn best wel verschilt.
De oude was: 39 bij -20 en 21 bij 21. De nieuwe wp, welke Nathan heeft instelt, staat op 32 bij -20 en 19 bij 19.

Nu voelt de vloer minder warm aan en ook worden de ruimtes niet warmer dan 18,5 graden ipv de gewenste 20-20,5.
Kan ik nu gewoon de oude stooklijn instellen? Of moet ik met stapjes omhoog omdat het een nieuwe warmtepomp is?

Mijn simpele gedachte is dat het huis en de bewoners de prettige stooklijn bepalen, en niet de warmtepomp... zie ik dat goed?

[ Voor 13% gewijzigd door visie op 14-12-2024 07:43 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:54
We hebben onze nieuwe huis zelf gebouwd en alle techniek (elektro, KNX, water, regenwater, lucht, etc) zelf gedaan, op één ding na: de WP. We hebben in overleg met de installateur gekozen voor een NIBE S1155-12 met vier bronnen rond het huis.
De WP is geïnstalleerd en afgeregeld door Nibe. op zich allemaal prima. Het draait nu bijna een jaar - onze afbouw duurt lang - en houdt het huis lekker warm (en koel).

Sinds een paar weken hebben we ook binnendeuren, zodat we nu ook gevoel per ruimte krijgen. Dan valt op dat de toilet BG beduidend koeler blijft dan andere ruimten. Daarnaast denk ik dat de stooklijn net wat warme mag zijn. Werken in een huis is toch wat anders dan wonen :)

Hoe pak ik dat aan? Ik ga niet even zomaar aan de knoppen zitten, want ik heb nog geen idee wat er dan precies gebeurd. Waar vind ik informatie hoe je dat aanpakt?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
visie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:48:
Vandaag is onze oude Aplha Innotec warmtepomp (SWC 172H/K) 18 jaar oud vervangen voor een nieuwe Alpha innotec SWCV 162K3. Vanwege verschillende redenen (geluid circulatiepomp en compressor).
Aangezien de installatie pas op de 3e dag is ingeschakeld is het huis met deze buiten temperatuur toch best wel afgekoeld. Sommige ruimtes zelfs tot 14,4 graden.
Nu duurt het dus wel even om alles weer warm te krijgen. Maar de vloer voelt toch duidelijk minder warm aan.
Na de instellingen van de nieuwe en de oude warmtepomp met elkaar te vergelijken valt op dat de stooklijn best wel verschilt.
De oude was: 39 bij -20 en 21 bij 21. De nieuwe wp, welke Nathan heeft instelt, staat op 32 bij -20 en 19 bij 19.

Nu voelt de vloer minder warm aan en ook worden de ruimtes niet warmer dan 18,5 graden ipv de gewenste 20-20,5.
Kan ik nu gewoon de oude stooklijn instellen? Of moet ik met stapjes omhoog omdat het een nieuwe warmtepomp is?

Mijn simpele gedachte is dat het huis en de bewoners de prettige stooklijn bepalen, en niet de warmtepomp... zie ik dat goed?
Als je er vanuit gaat dat je vloerverwarming goed ingeregeld is (en dus ook je WP) qua aanvoer/retour kun je dit inderdaad doen. Lage temperatuur verwarming was 18 jaar geleden misschien nog niet zo ingeburgerd als nu, vandaar dat Nathan hem lager heeft gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:01:
We hebben onze nieuwe huis zelf gebouwd en alle techniek (elektro, KNX, water, regenwater, lucht, etc) zelf gedaan, op één ding na: de WP. We hebben in overleg met de installateur gekozen voor een NIBE S1155-12 met vier bronnen rond het huis.
De WP is geïnstalleerd en afgeregeld door Nibe. op zich allemaal prima. Het draait nu bijna een jaar - onze afbouw duurt lang - en houdt het huis lekker warm (en koel).

Sinds een paar weken hebben we ook binnendeuren, zodat we nu ook gevoel per ruimte krijgen. Dan valt op dat de toilet BG beduidend koeler blijft dan andere ruimten. Daarnaast denk ik dat de stooklijn net wat warme mag zijn. Werken in een huis is toch wat anders dan wonen :)

Hoe pak ik dat aan? Ik ga niet even zomaar aan de knoppen zitten, want ik heb nog geen idee wat er dan precies gebeurd. Waar vind ik informatie hoe je dat aanpakt?
Je kunt de stooklijn shiften, dat is de makkelijkste manier om te zien of een verhoging is wat je zoekt.

Wat betreft de koelere WC: waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:47
Ik heb sinds 4 weken een Nibe S1155-12 draaien met een PCM S42 een 300l boilervat en een buffer van 120 liter. Draait op zich prima maar ik vind het temperatuur verschil groot tussen de warmte die de warmtepomp aanmaakt (bt12, bt2 en bt25 welke in de pcm zit) en het water wat aankomt bij de vloerverwarming / radiatoren boven (bij de radiatoren zou ik wel hogere temperaturen kunnen gebruiken). Hier zit wel 4 a 5 graden tussen. Water wat uit de pcm komt is nog prima maar na de buffer komt het verschil. Dus vraag me af of alles goed aangesloten zit, en het dus efficiënter kan draaien.

Het is nu volgens dit schema aangesloten wat al uit 2019 komt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f_rOTsrHxoaUVl6TiN72umUaaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoixF0oJNATaLEqS5WkdR6i7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zag ik ook dat er een nieuwer schema is namelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95Bvu_QjTbBoIW9MoJBOITEdJCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGBo0bpomEwtQXSu4hcereM8.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me opvalt is dat de extra pomp in het nieuwe schema in de retour zit ipv de aanvoer, zou dit voor minder vermenging zorgen bij het buffer?
Ook zijn er 3 sensoren bt25k in de pcm en bij het buffer bt25 en bt71.
Ik heb nu alleen de bt25 in de pcm die in het nieuwe schema bt25k heet, die waarschijnlijk alleen voor koelen gebruikt moet worden.

Of zullen de verschillen tussen de schema’s weinig uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@TheMystery Ik zie niet echt 'n verschil, qua schema's. Of 'n pomp nu in aanvoer of retour zit, hij moet toch dezelfde hoeveelheid water rondpompen.

Op de momenten die je beschrijft, meng je kennelijk koud water uit / via je buffer bij. BT25, die ook in het eerste schema staat, zou dan je WP tot harder werken aan moeten zetten. Ik hoop van harte dat je die wel degelijk hebt, op de aangegeven plaats. Als die bij jou op de plek van die nieuwe BT25K zit, dan is dat je probleem!

Die BT25K zal inderdaad wel puur met koelen te maken hebben. Wellicht is die zelfs niet nodig in de C variant, omdat je de 'originele' BT25 daar al hebt? En wellicht is ook die BT71 puur voor koelen? De retourtemperatuur wordt bij verwarmen immers ook in de WP wel gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:59:
@TheMystery Ik zie niet echt 'n verschil, qua schema's. Of 'n pomp nu in aanvoer of retour zit, hij moet toch dezelfde hoeveelheid water rondpompen.

Op de momenten die je beschrijft, meng je kennelijk koud water uit / via je buffer bij. BT25, die ook in het eerste schema staat, zou dan je WP tot harder werken aan moeten zetten. Ik hoop van harte dat je die wel degelijk hebt, op de aangegeven plaats. Als die bij jou op de plek van die nieuwe BT25K zit, dan is dat je probleem!

Die BT25K zal inderdaad wel puur met koelen te maken hebben. Wellicht is die zelfs niet nodig in de C variant, omdat je de 'originele' BT25 daar al hebt? En wellicht is ook die BT71 puur voor koelen? De retourtemperatuur wordt bij verwarmen immers ook in de WP wel gemeten.
Oké, had misschien verwacht als pomp in de retour zit dat er misschien omdat er meer flow onder in de buffer zit boven minder menging kreeg met warm water aangezien kouder water zwaarder is.

Ik heb nu alleen bt25 in de pcm zitten dus op de plaats van bt25k in het 2de schema.
Zal het voor de werking van de pomp veel uitmaken als ik bt25 aansluit op de leiding net na de leiding van de buffer? Ik zou zeggen dan gaat de pomp harder werken en wordt nog minder efficiënt. Nu compenseer ik het waarschijnlijk met een hogere stooklijn, en met bt25 op de juiste plaats zal de stooklijn waarschijnlijk lager kunnen of zie ik dit verkeerd?

Of is het toch efficiënter om een bt25 en bt71 bij te laten plaatsen? Huidige bt25 is verwerkt in de pcm dus kan niet verplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:17:
Ik heb nu alleen bt25 in de pcm zitten dus op de plaats van bt25k in het 2de schema.
Fout dus. Verkeerde info voor de WP.
Zal het voor de werking van de pomp veel uitmaken als ik bt25 aansluit op de leiding net na de leiding van de buffer? Ik zou zeggen dan gaat de pomp harder werken en wordt nog minder efficiënt. Nu compenseer ik het waarschijnlijk met een hogere stooklijn, en met bt25 op de juiste plaats zal de stooklijn waarschijnlijk lager kunnen of zie ik dit verkeerd?
Dat tweede, lijkt me: je compenseert nu met een hogere stookijn en dat geeft een slechtere COP dan evenveel warmte produceren maar op een lagere temperatuur.

(Hier ook zo'n parallelle buffer, een Ecoforest, en een eigen regeling. Oorspronkelijk direct op flow geregeld, maar die flow sensor is gesneuveld (en nog niet vervangen). Toen heb ik ook moeten puzzelen om te voorkomen dat hij te rustig bleef draaien bij hogere flow door de verwarming.)
Of is het toch efficiënter om een bt25 en bt71 bij te laten plaatsen? Huidige bt25 is verwerkt in de pcm dus kan niet verplaatst worden.
BT25 bijplaatsen dus, en die andere in de regeling correct aanmerken als BT25K. Wat BT71 dan nog toevoegt, durf ik je niet te zeggen. Als je installateur daar ook over blijkt te twijfelen, dan zou ik denken: "Hij komt nu toch al voorrijden.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
@Gwaihir oké geef ik het door aan de installateur, alleen even kijken hoe je de huidige bt25 als bt25k moet aanmerken.

Waarom zou de cop slechter worden als de pomp uiteindelijk de zelfde temperatuur aanmaakt met een hogere of lagere stooklijn?

Als ik nu de gegevens in de Nibe app moet geloven heb ik een cop van tussen de 6 en 6.5, gebruik nu een 15kwh per dag met dit weer.

[ Voor 21% gewijzigd door TheMystery op 14-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:34:
Waarom zou de cop slechter worden als de pomp uiteindelijk de zelfde temperatuur aanmaakt met een hogere of lagere stooklijn?
Hij maakt niet in beide gevallen dezelfde temperatuur aan. Je gaf aan dat de WP nu maar liefst 5 graden hoger aan moet maken, omdat het bij de buffer met koeler water wordt gemengd en je huis toch warm moet worden.

Gaat je stooklijn straks een aantal graden omlaag, dan draait die compressor al met al vrijwel even hard (toerental) maar bij een lagere watertemperatuur en een hogere omloopsnelheid (in z'n CV circuit). De lagere watertemperatuur is goed voor z'n COP. (Exact hetzelfde toerental kost bij lagere afgifte temperatuur minder stroom.)

(Mijn huis doet veelal het omgekeerde: de WP maakt hier bewust water van een iets lagere temperatuur dan het huis nodig heeft, maar wel op dezelfde flow als de verwarming verbruikt. Vanuit de buffer wordt dan warmer water bijgemengd (verwarmd met de CV-haard). Dat levert een hogere COP op dan wanneer de WP dezelfde hoeveelheid warmte zou leveren bij de hogere temperatuur die daadwerkelijk de verwarming in gaat. SCOP over de afgelopen 12 maand: 7,24. (Net als jouw getal: puur de compressor, hulpenergie niet verwerkt.) Vandaar dus die eigen regeling.)

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 14-12-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:06:
[...]

Hij maakt niet in beide gevallen dezelfde temperatuur aan. Je gaf aan dat de WP nu maar liefst 5 graden hoger aan moet maken, omdat het bij de buffer met koeler water wordt gemengd en je huis toch warm moet worden.

Gaat je stooklijn straks een aantal graden omlaag, dan draait die compressor al met al vrijwel even hard (toerental) maar bij een lagere watertemperatuur en een hogere omloopsnelheid (in z'n CV circuit). De lagere watertemperatuur is goed voor z'n COP. (Exact hetzelfde toerental kost bij lagere afgifte temperatuur minder stroom.)

(Mijn huis doet veelal het omgekeerde: de WP maakt hier bewust water van een iets lagere temperatuur dan het huis nodig heeft, maar wel op dezelfde flow als de verwarming verbruikt. Vanuit de buffer wordt dan warmer water bijgemengd (verwarmd met de CV-haard). Dat levert een hogere COP op dan wanneer de WP dezelfde hoeveelheid warmte zou leveren bij de hogere temperatuur die daadwerkelijk de verwarming in gaat. SCOP over de afgelopen 12 maand: 7,24. (Net als jouw getal: puur de compressor, hulpenergie niet verwerkt.) Vandaar dus die eigen regeling.)
Oké, ik dacht dat de vermenging van de buffer altijd wel hetzelfde blijft.
Bt25 geeft nu een 29 graden aan en ik heb nu een esp met een DS18B20 op de plaats zitten onder de isolatie waar eigenlijk bt25 moet zitten daar geeft ie nu 24.4 aan. Als ik met de zelfde sensor meet bij de pcm net na de huidige bt25 geeft deze sensor ongeveer 1,5 minder aan. Dus als ik dat bij de 24.4 tel heb ik een verlies van een 3 graden na de buffer (maar hoe hoger de temp hoe groter het verschil wordt). Boven op de verdeler van de radiatoren meet ik op de unopor leiding dan 24 graden.

Dus als bt25 straks goed zou zitten wordt de cop hoger omdat de pomp gp1 waarschijnlijk meer flow gaat genereren als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:25:
Oké, ik dacht dat de vermenging van de buffer altijd wel hetzelfde blijft.
Eh.. nee. Het hele idee van zo'n parallelle buffer is dat hij verschillen in flow opvangt. In de basis draai je 1:1 op de WP, oftewel beide pompen in dat circuit geven dezelfde flow. Verbruik je minder (flow) dan de WP bereid is te leveren, dan loopt je buffer vol warmte, en stopt uiteindelijk de WP. Dan gebruik je de buffer weer leeg, en start vervolgens de WP weer.

Jouw systeem lijkt nu 'n lege buffer doorlopend verder te proberen te legen. Da's alleen maar slecht voor rendement en comfort.
Bt25 geeft nu een 29 graden aan en ik heb nu een esp met een DS18B20 op de plaats zitten onder de isolatie waar eigenlijk bt25 moet zitten daar geeft ie nu 24.4 aan. Als ik met de zelfde sensor meet bij de pcm net na de huidige bt25 geeft deze sensor ongeveer 1,5 minder aan. Dus als ik dat bij de 24.4 tel heb ik een verlies van een 3 graden na de buffer (maar hoe hoger de temp hoe groter het verschil wordt). Boven op de verdeler van de radiatoren meet ik op de unopor leiding dan 24 graden.
Die 29 graden is ook wat de WP zelf doorgeeft? In vergelijking met de 24,4 een flink verschil inderdaad!

(En je verliest nog wat op de leiding naar boven. Of dat 0,4 is betwijfel ik. Ik dat er ook hier en daar een meetafwijking van 0,1 - 0,3 meespeelt.)
Dus als bt25 straks goed zou zitten wordt de cop hoger omdat de pomp gp1 waarschijnlijk meer flow gaat genereren als ik het goed begrijp?
Ja.
(Als je met 'gp1' de CV-pomp van de WP zelf aanduidt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
@Gwaihir oké dan denk ik idd dat er weinig gebufferd wordt idd.
Gp1 is bij Nibe de pomp die in de Nibe zelf zit, deze draait over het algemeen rond de 11,7 l/m
Dan zit er nog een pomp in de pcm welke wat ik gelezen heb standaard op stand 2 staat, en naar mijn weten is deze niet aangepast, geen idee wat de flow is. Dan zit er nog een Wilo pomp na de buffer welke op stand 2 staat en geeft 1.6m3/h aan.

De 29 graden geeft bt12 de condenser aan maar ook bt2 uitgang warmtepomp en ook bt25 in de pcm.
Voor de duidelijkheid hier het plaatje, nu iets hogere temperaturen aangezien de boiler straks opgewarmd is.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX71z4SZTMPy53Sv_eTfdQHtAmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqWel5ZilhaMXdWwVB3eW3xU.jpg?f=fotoalbum_large

Cv aanvoer en retour zijn de temperaturen boven op de verdeler van de radiatoren en vloerverwarming zit nu net na de buffer aangesloten.
Laatste start is van 8 december sinds dien draait de warmtepomp constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@TheMystery Oftewel 11,7 l/m vs. 26,7 l/m. Da's echt niet gelijk..

In de zomer is 't dan de pomp in de pcm die je met de Wilo wilt matchen. Je gebruikt of de verwarmingspomp in de WP, of de passieve koelingspomp in de pcm, niet beide. De koelingspomp draait doorgaans wat harder dan de verwarmingspomp.

(Dat de WP lekker door tuft is prima.)

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 14-12-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:34:
alleen even kijken hoe je de huidige bt25 als bt25k moet aanmerken.
Vermoedelijk is dat een andere aansluiting op de WP, niet iets wat in software kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
@Gwaihir ik zal dan eerst eens vragen of de installateur de sensoren bij wil plaatsen.
Misschien wordt dan de flow wat hoger zodat de wilo wat meer gematched kan worden qua flow, al is stand 1 nog steeds 1.1 / 1.2 m3/h heb die stand namelijk eens geprobeerd. Stand 3 heb ik de week voor de warmtepomp geactiveerd werdt aangehad om de lucht eruit te krijgen en die gaf toen ook 1.6m3/h aan dus denk dat dat de Max flow is aangezien stand 2 ook zoveel geeft.
Flow van de pcm moet ik eens uitzoeken nog.

iig bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:13:
[...]

Vermoedelijk is dat een andere aansluiting op de WP, niet iets wat in software kan gebeuren.
Heb hier nog helemaal niets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@TheMystery Die Wilo wordt niet (pwm) geregeld en past zichzelf ook niet aan omstandigheden aan (op drukverschil)?

Gebruik je nog naregeling, of staan alle groepen altijd exact hetzelfde open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:27:
[...]

Heb hier nog helemaal niets over kunnen vinden.
Heb je een installatiehandleiding bij de hand dan? (D.w.z. een handleiding niet (alleen) voor eindgebruikers.)

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 14-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:55:
@TheMystery Die Wilo wordt niet (pwm) geregeld en past zichzelf ook niet aan omstandigheden aan (op drukverschil)?

Gebruik je nog naregeling, of staan alle groepen altijd exact hetzelfde open?
Nee wordt niet pwm gestuurd via de warmtepomp, maar heeft wel standen voor drukverschil zie ik. Het is een wilo yonos pico pomp.

Nee geen naregeling, beneden vloerverwarming rond de 75m2 10 hoh 18mm
Boven jaga met heatboosters met in totaal 34 fans. Alleen in de zomer de badkamer dicht ivm koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:56:
[...]

Heb je een installatiehandleiding bij de hand dan? (D.w.z. een handleiding niet (alleen) voor eindgebruikers.)
Dit is de handleiding:
https://www.nibe.eu/assets/documents/29779/M12519-1.pdf
Staan grafieken in maar haal daar niet direct de flow uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@TheMystery Gegeven dat er op de badkamer na niets opent of sluit, komt een drukverschilregeling ook neer op één vaste stand. Maar eh.. hij gaat toch hopelijk wel uit als er geen warmte vraag is?

Wat is het berekend warmteverlies van je huis? Met de delta-T (van 5 graden?) kun je dan uitrekenen wat de optimale flow is en daar die Wilo op instellen. Vervolgens moet de WP dat a.d.h.v. die BT25 sensor zo zinnig mogelijk gaan volgen.

[Die handleiding (die je linkte) is van de PCM, niet van de warmtepomp.]

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 14-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:29:
@TheMystery Gegeven dat er op de badkamer na niets opent of sluit, komt een drukverschilregeling ook neer op één vaste stand. Maar eh.. hij gaat toch hopelijk wel uit als er geen warmte vraag is?

Wat is het berekend warmteverlies van je huis? Met de delta-T (van 5 graden?) kun je dan uitrekenen wat de optimale flow is en daar die Wilo op instellen. Vervolgens moet de WP dat a.d.h.v. die BT25 sensor zo zinnig mogelijk gaan volgen.

[Die handleiding (die je linkte) is van de PCM, niet van de warmtepomp.]
Als graadminuten naar 0 gaat gaat de warmtepomp netjes uit maar dat gebeurt nu niet met deze temperaturen.
Had dat met 10+ een aantal weken geleden wel.
Heb de pomp nu eens op drukverschil gezet met waarde 3.0 wat geadviseerd werd met vloerverwarmingsgroepen van 90m en dan draait de pomp op 1.2 /1.3m3/h, de flow van de warmtepomp valt dan ook iets terug naar 10.9l/m

Ik heb geen warmteverliesberekening van mijn huis, mijn installateur heeft de gegevens van mijn huis bouwjaar isolatie en grootte doorgegeven (plattegrond) waar hij zijn inkopen doet en daar kwam een 12kw warmtepomp uit.

Dit is de handleiding, dacht dat je de pcm wou zien ivm met de pomp die daar inzat.
https://assetstore.nibe.s...rage/ODg5OTI0LzAvbWFzdGVy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Laatst online: 08-10 20:40
visie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:48:

Lekker zo laten zou ik zeggen. Hoe lager hoe beter. Als je 3 dagen geen verwarming hebt gehad is t logisch dat niet nog de juiste temperatuur heeft. Als normaal alles egaal warm werd zou dat nu ook wel moeten worden alleen duurt even langer ivm de koude vloer die 3 dagen de kou heeft aangetrokken.

Vloer moet even de warmte weer op zich nemen dat duurt wel ff

Voordat je de stooklijn verhoogd altijd eerst kijken of je vloer wel goed ingeregeld/waterzijdig is. Dan pas zou ik de stooklijn aanpassen. Warmer water terug naar de Warmtepomp betekend dat hij terug gaat moduleren en dus steeds kouder water aanmaakt. Erg belangrijk dus!

9 van de 10x is stooklijn verhogen niet nodig. Wilde ze hier ook doen, heb ze even gedwongen om de verdelers goed in te regelen en dus nu waterzijdig. Nergens meer last van

[ Voor 30% gewijzigd door Flexiilex op 14-12-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:48:
Ik heb geen warmteverliesberekening van mijn huis, mijn installateur heeft de gegevens van mijn huis bouwjaar isolatie en grootte doorgegeven (plattegrond) waar hij zijn inkopen doet en daar kwam een 12kw warmtepomp uit.
3600 * 12.000 / (4186 * 5) = 2,064 m3/uur.

Oftewel: als 't echt koud wordt, is dat standje 2 nog (te) krap. En 't is vooral aan de WP om, met de juiste sensor, te leren het voldoende bij te benen.
Dit is de handleiding, dacht dat je de pcm wou zien ivm met de pomp die daar inzat.
https://assetstore.nibe.s...rage/ODg5OTI0LzAvbWFzdGVy
Ik dacht dat jij op zoek was naar hoe die sensor(en) aangesloten (moeten) zitten. (Pagina 20 / 21.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:22:

[...]

Ik dacht dat jij op zoek was naar hoe die sensor(en) aangesloten (moeten) zitten. (Pagina 20 / 21.)
Bt25k staat er niet in, alleen bt25.
Maar inmiddels gevonden, op een aux kun je bt25 van de koelmodule activeren. Dus huidige bt25 moet naar een aux en nieuwe bt25 naar de huidige bt25 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@TheMystery Ja, dat vond ik wel slim, die stuk of vijf instelbare 'aux' ingangen voor 'overigen'. Dat zou zo maar 'ns 20+ aansluitingen op mijn (Ecoforest) WP kunnen schelen!

En ik zou nog even doorsnuffelen, trouwens, of er ook een aansturing voor een externe pomp beschikbaar is. Het lijkt mij best waarschijnlijk dat (PWM) sturing van die pomp ondersteund wordt en nog waarschijnlijker dat jouw pomp dat toestaat. Dan is 't maar 'n draadje extra trekken..

[ Voor 44% gewijzigd door Gwaihir op 14-12-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Flexiilex schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:53:
Voordat je de stooklijn verhoogd altijd eerst kijken of je vloer wel goed ingeregeld/waterzijdig is. Dan pas zou ik de stooklijn aanpassen. Warmer water terug naar de Warmtepomp betekend dat hij terug gaat moduleren en dus steeds kouder water aanmaakt. Erg belangrijk dus!

9 van de 10x is stooklijn verhogen niet nodig. Wilde ze hier ook doen, heb ze even gedwongen om de verdelers goed in te regelen en dus nu waterzijdig. Nergens meer last van
Dank voor de tip.

Echter, hoe regel ik dat in. Kun je ergens terugvinden hoe je dat doet, of is dat iets voor de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 19:43

Wat dacht je van de handleiding lezen. Daarin staat alles wat je moet weten. Dat het toilet kouder voelt, kan te maken hebben met de geringe vloeroppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Conrado schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:46:
[...]

Dank voor de tip.

Echter, hoe regel ik dat in. Kun je ergens terugvinden hoe je dat doet, of is dat iets voor de installateur?
Er zijn hier wel een paar topics over. Het komt er op neer dat je de radiatoren of de groepen van de vloerverwarming zo ingregelt qua flow dat je optimale warmteafgifte hebt per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
PolderPloer! schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:25:
[...]
Wat dacht je van de handleiding lezen. Daarin staat alles wat je moet weten.
Nou, genoeg Nibe-documentatie om het huis te isoleren :)
Echter, geen info over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:25:
@TheMystery Ja, dat vond ik wel slim, die stuk of vijf instelbare 'aux' ingangen voor 'overigen'. Dat zou zo maar 'ns 20+ aansluitingen op mijn (Ecoforest) WP kunnen schelen!

En ik zou nog even doorsnuffelen, trouwens, of er ook een aansturing voor een externe pomp beschikbaar is. Het lijkt mij best waarschijnlijk dat (PWM) sturing van die pomp ondersteund wordt en nog waarschijnlijker dat jouw pomp dat toestaat. Dan is 't maar 'n draadje extra trekken..
Zo te zien heeft de Wilo pico geen Pwm, daar heb je de STG versie voor nodig en die zit er helaas niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:40:
Nou, genoeg Nibe-documentatie om het huis te isoleren :)
Echter, geen info over dit onderwerp.
Handig dan dat dit topic er vol mee staat - zo laat @TheMystery hier net nog zien waar je installateurs docs vindt, van notabene exact jouw WP - én er een topic over waterzijdig inregelen is :).

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 15-12-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Top @Gwaihir, dat had ik nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
Conrado schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:46:
[...]

Dank voor de tip.

Voor vloerverwarming: zorg dat alle groepen dezelfde retour temperatuur hebben. Voor radiatoren zou ik even youtube checken. Er zijn apps waarmee je je radiatoren kan instellen op basis van de temperatuur die je wilt enz qua standen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Flexiilex schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:40:
Er zijn apps waarmee je je radiatoren kan instellen op basis van de temperatuur die je wilt enz qua standen
Bedankt, gelukkig heb ik alleen vv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Iemand toevallig al V3.90.3 van de Alpha Innotec firmware geïnstalleerd in combinatie met Home Assistent en alles ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:49:
Iemand toevallig al V3.90.3 van de Alpha Innotec firmware geïnstalleerd in combinatie met Home Assistent en alles ok?
Yep. Alles is ok!
Ik kon niet updaten via myUplink, trouwens. En nu ik geüpdatet heb, zegt ie dat er een nieuwe firmware versie is.

[ Voor 47% gewijzigd door ChrisM op 23-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-09 17:52
Vanmorgen heb ik wp2reg-V3.90.3-12624 via heatpump24 geïnstalleerd. Dit ging eigenlijk helemaal zonder problemen, en alles werkt nog steeds goed in Home Assistant. 🙂
Ik had trouwens hetzelfde: via MyUplink was er geen update beschikbaar, maar nadat ik hem via heatpump25 had bijgewerkt, verscheen er in MyUplink ineens een update voor V3.90.3-12624. Terwijl die versie er toch echt al op staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Rink76 op 23-12-2024 12:20 . Reden: myUplink toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 19:34
If it ain't broke don't fix it.

Zonder changelogs ga ik niet updaten, te veel risico. Vind het wel dubieus want ik zou wel willen updaten als er een security update is. Nu weet je niet welk risico je loopt. Daarnaast is de WP (in de winter) bedrijfskritisch dus geen zin in gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Rink76 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:14:
[...]

Vanmorgen heb ik wp2reg-V3.90.3-12624 via heatpump24 geïnstalleerd. Dit ging eigenlijk helemaal zonder problemen, en alles werkt nog steeds goed in Home Assistant. 🙂
Ik had trouwens hetzelfde: via MyUplink was er geen update beschikbaar, maar nadat ik hem via heatpump25 had bijgewerkt, verscheen er in MyUplink ineens een update voor V3.90.3-12624. Terwijl die versie er toch echt al op staat.
Fun fact: die update die klaar staat, is…. V3.90.2! Haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:23:
[...]

If it ain't broke don't fix it.

Zonder changelogs ga ik niet updaten, te veel risico. Vind het wel dubieus want ik zou wel willen updaten als er een security update is. Nu weet je niet welk risico je loopt. Daarnaast is de WP (in de winter) bedrijfskritisch dus geen zin in gedoe.
Ze hebben naar je geluisterd! (Ok ok, het is echt matig, maar het zijn wel change logs!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUeVljoqjhjwuSDq1ei-WCMSjsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kXnpe274zG9tUimLDI3F2UIJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:42:
[...]

Ze hebben naar je geluisterd! (Ok ok, het is echt matig, maar het zijn wel change logs!)
[Afbeelding]
Ok beter iets dan niets, ik houd het in de gaten. Na het stookseizoen eens kijken of ze wat scheutiger zijn geworden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-10 20:58
Zijn er hier ook gebruikers van een itho daalderop WPU 5g?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:09

vliegnerd

Nintendo fan.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-10 20:58
Had ik al gevonden, maar @vliegnerd jij hebt zo een wp? Heb een appartement gekocht in aanbouw en wil me aan alle kanten oriënteren op de wpu5g omdat die geplaatst gaan worden in een gezamenlijke bron van een paar appartementen per bron. Ben zelf alleen thuis in nibe en alpha innotec machines vanwege m’n werk.

[ Voor 69% gewijzigd door scofield op 25-12-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:09

vliegnerd

Nintendo fan.

scofield schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:13:
Had ik al gevonden, maar @vliegnerd jij hebt zo een wp? Heb een appartement gekocht in aanbouw en wil me aan alle kanten oriënteren op de wpu5g omdat die geplaatst gaan worden in een gezamenlijke bron van een paar appartementen per bron. Ben zelf alleen thuis in nibe en alpha innotec machines vanwege m’n werk.
Ja heb ik. En dat kun je lezen in dat draadje…

Er zijn daar ook gebruikers met een gezamenlijke bron. Ik heb een eigen verticale bron.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-02 22:21
Ik overweeg ook een water/water WP en denk hierbij aan de WPE-I 06 HKW 230 Premium.

https://www.stiebel-eltro...i-06-hkw-230-premium.html

Ik ben redelijk handig en wil het proces in eigen beheer doen; dwz; ik regel zelf het boorbedrijf, koop zelf de warmtepomp, en vraag een monteur om de boel aan te sluiten.

Ik heb 3 woonlagen met overal 10HoH vloerverwarming, met open verdelers op een dikke standleiding, dus ik verwacht geen naregeling te doen en geen buffervat nodig te hebben.

Ik heb wel een paar vraagjes:

1. Begrijp ik het goed dat ik mijn vloerverwarming dan gewoon op de WP kan aansluiten zonder aanvullende componenten? of ga ik nu iets te kort door de bocht?

2. met de koevlaas methode kom ik op ca. 4,5 kW verwarmingcapaciteit, doe ik er dan slim aan om een iets grotere WP capaciteit van 1-6,6kW te kiezen (WPE-I 06 HKW 230 Premium.), of volstaat een 1-4,2kW? (WPE-I 04 HKW 230 Premium.)

3. wat voor broncapaciteit hoort bij die WPE-I 06 HKW? hou je dan het maximaal vermogen aan? of zit daar nog een omrekening tussen?

4. Als ik tegen het boorbedrijf zeg dat ik niet per se wil koelen, heeft de bron dan toch een bepaalde koelcapaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
DemoticaBas schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:03:
Ik overweeg ook een water/water WP en denk hierbij aan de WPE-I 06 HKW 230 Premium.

https://www.stiebel-eltro...i-06-hkw-230-premium.html

Ik ben redelijk handig en wil het proces in eigen beheer doen; dwz; ik regel zelf het boorbedrijf, koop zelf de warmtepomp, en vraag een monteur om de boel aan te sluiten.

Ik heb 3 woonlagen met overal 10HoH vloerverwarming, met open verdelers op een dikke standleiding, dus ik verwacht geen naregeling te doen en geen buffervat nodig te hebben.

Ik heb wel een paar vraagjes:

1. Begrijp ik het goed dat ik mijn vloerverwarming dan gewoon op de WP kan aansluiten zonder aanvullende componenten? of ga ik nu iets te kort door de bocht?

2. met de koevlaas methode kom ik op ca. 4,5 kW verwarmingcapaciteit, doe ik er dan slim aan om een iets grotere WP capaciteit van 1-6,6kW te kiezen (WPE-I 06 HKW 230 Premium.), of volstaat een 1-4,2kW? (WPE-I 04 HKW 230 Premium.)

3. wat voor broncapaciteit hoort bij die WPE-I 06 HKW? hou je dan het maximaal vermogen aan? of zit daar nog een omrekening tussen?

4. Als ik tegen het boorbedrijf zeg dat ik niet per se wil koelen, heeft de bron dan toch een bepaalde koelcapaciteit?
Hopelijk weet je waar je aan begint. Als ik je vragen zo zie kun je het geheel misschien toch beter uitbesteden. Naregeling is ook in jou geval nodig tenzij elke kamer exact even groot is en op elke kamer de vloerverwarming ook exact op dezelfde manier er ligt.

Wil je een master-master systeem dan is een buffervat vaak wel wat fijner om te hebben. Heb je ook al aan een boilervat gedacht? Of heb je geen warm water nodig?

Antwoord op een vraag:
4) Een boorbedrijf doet niks met verwarmen of koelen, die boren alleen een gat zo diep als de opdrachtgever aangeeft en leggen daar een slang in. De meeste warmtepompen komen met koel module waardoor je zeer goedkoop kunt koelen. Dus waarom zou je dat laten? Let op de regelgeving van jou omgeving. In sommige provincies/regios mag je niet zo heel diep graven (max 50m) en dan dien je dus meerdere bronnen te laten aanleggen.

De overige vragen laat ik aan andere over.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
DutchKel schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:17:
Naregeling is ook in jou geval nodig tenzij elke kamer exact even groot is en op elke kamer de vloerverwarming ook exact op dezelfde manier er ligt.
Dit is niet zo. Er zijn legio Tweakers met een warmtepomp die het met waterzijdig inregelen goed hebben opgelost. Dus starten met alle vvw groepen open en dan knijpen in de kamers waar het te warm wordt. Vrij simpel.

Voor een master-master regeling met naregeling op alle vvw groepen heb je een parallel buffervat nodig. Daarmee vraag je een hogere Ta van je warmtepomp, wat nadelig is voor je COP.
Zie dit experiment van de renewable heating hub met een L/W warmtepomp: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.

Een ander nadeel van een master-master regeling is een vaak enorm aantal compressorstarts door pendelen (minimumvermogen is groter dan afgifte in die ene ruimte die warmte vraagt), wat nadelig is voor de levensduur van je warmtepomp.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
SebastiaanPs schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
[...]

Dit is niet zo. Er zijn legio Tweakers met een warmtepomp die het met waterzijdig inregelen goed hebben opgelost. Dus starten met alle vvw groepen open en dan knijpen in de kamers waar het te warm wordt. Vrij simpel.

Voor een master-master regeling met naregeling op alle vvw groepen heb je een parallel buffervat nodig. Daarmee vraag je een hogere Ta van je warmtepomp, wat nadelig is voor je COP.
Zie dit experiment van de renewable heating hub met een L/W warmtepomp: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.

Een ander nadeel van een master-master regeling is een vaak enorm aantal compressorstarts door pendelen (te weinig afgifte in die ene ruimte die warmte vraagt), wat nadelig is voor de levensduur van je warmtepomp.
Ah ik bedoelde inderdaad met de naregeling ook het waterzijdig inregelen (mijn fout).

De overige nadelen zijn in geval van juiste afstelling niet altijd van toepassing.

De COP kan zelfs gelijk zijn en het verlies minimaal (dit komt omdat een warmtepomp met een lage temperatuur werkt, daardoor zijn de verliezen in een buffervat ook minimaal, hier is het buffervat nu 27 graden en in huis is het 20 graden. Het verschil is dus maar 7 graden waardoor er vrijwel geen verlies is). In mijn geval is de COP zelfs hoger door het buffervat omdat ik de benedenverdieping minder hoef te verwarmen dan de werkkamer waar ik de hele dag werk. Zonder buffervat zou er minimaal 1 groep open moeten staan en dat is vaak de benedenverdieping, waardoor deze dan weer wordt verwarmd terwijl dat niet nodig is.

Pendelen krijg je alleen als de temperatuur te hoog is, maar dat is niet specifiek voor een buffervat. Afstellen moet je sowieso goed doen met of zonder buffervat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:17:
Naregeling is ook in jou geval nodig tenzij elke kamer exact even groot is en op elke kamer de vloerverwarming ook exact op dezelfde manier er ligt.
(Actieve) naregeling is niet hetzelfde als waterzijdig inregelen.
Een boorbedrijf doet niks met verwarmen of koelen, die boren alleen een gat zo diep als de opdrachtgever aangeeft en leggen daar een slang in.
Het is de verantwoordelijkheid van het boorbedrijf dat de juiste melding aan de gemeente is gedaan. Daar hoort een berekening van de capaciteit van de bron bij. Dat heeft met de aanwezige aardlagen te maken en is daardoor bij uitstek een berekening voor dit specialisme.

@DemoticaBas Wat de capaciteit betreft: doorgaans wordt uitgegaan van 75 - 80% van de benodigde warmte. De laatste 20% komt dan uit het elektriciteitsverbruik van de compressor (COP 5, of pakweg 4,5 à 4,6 nadat je pompen en elektronica hebt meegeteld.) Persoonlijk zou ik minstens die 80% aan willen houden; een wat warmere bron verdien je aan COP wel terug. Koelen (al in de berekening) weglaten zou ik nooit doen; dat werkt tegen je. Want koelen regenereert de bron. (Of dat ook echt nodig is, merk je later, hangt van de grondwaterstromingen af en die lijken niet meegenomen te worden in zo'n berekening.)

Een warmtepomp koop je in principe niet te groot (of te klein); dat komt de COP niet ten goede. Maar eerlijk gezegd kan ik die spec niet helemaal volgen; er staat ook een véél lager B0/W35 getal bij. (Misschien conform een nieuwe, mij nog onbekende norm?) Voor welk vermogen staan deze in de subsidietabellen (ISDE)? Het is handig dat aan te houden, want dat ziet de fabrikant doorgaans als het optimale gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
@SebastiaanPs en @DutchKel Ik denk inderdaad dat ik heel ver kan komen met waterzijdig inregelen en als dat echt problematisch blijkt kan ik alsnog naregelen en een buffervat er tussen (laten) zetten. Maar op termijn komt er ook een wtw die naar verwachting de warmte ook weer wat zal "nivelleren". Dus in eerste instantie niet na-regelen.
Heb je ook al aan een boilervat gedacht? Of heb je geen warm water nodig?
Het mooie van die Siebel is dat ie een ingebouwd SWW vat heeft.

@Gwaihir

Bedoel je dan subsidiabel vermogen? die is 4kW bij de 04 variant en 7kW bij de 06 variant.

Ik wil wel koelen, maar m'n huis is niet echt te heet in de zomer. Maar als de bron geregenereerd moet worden kan ik de zon meer laten invallen en gaan "koelen".

Maar bedoel je nu dat de bron 80% van de warmtevraag moet zijn, of de warmtepomp 80% en de bron gelijk aan de WP?

En als de bron een bepaald warmtevermogen heeft, heeft ie dan hetzelfde koelvermogen? wat is het verband hiertussen?

[ Voor 5% gewijzigd door DemoticaBas op 29-12-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DemoticaBas schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:08:
@SebastiaanPs en @DutchKel Ik denk inderdaad dat ik heel ver kan komen met waterzijdig inregelen en als dat echt problematisch blijkt kan ik alsnog naregelen en een buffervat er tussen (laten) zetten. Maar op termijn komt er ook een wtw die naar verwachting de warmte ook weer wat zal "nivelleren". Dus in eerste instantie niet na-regelen.

[...]

Het mooie van die Siebel is dat ie een ingebouwd SWW vat heeft.

@Gwaihir Ik wil wel koelen, maar m'n huis is niet echt te heet in de zomer. Maar als de bron geregenereerd moet worden kan ik de zon meer laten invallen en gaan "koelen".

Maar bedoel je nu dat de bron 80% van de warmtevraag moet zijn, of de warmtepomp 80% en de bron gelijk aan de WP?

En als de bron een bepaald warmtevermogen heeft, heeft ie dan hetzelfde koelvermogen? wat is het verband hiertussen?
Gewoon komende zomer koelen en meten wat de bron doet. Ik zit b.v. op een watervoerende laag dus mijn bron T gaat niet omhoog. Maar ik wil het huis wel rond de 21 graden houden. Dat is de reden voor mij om te koelen. Vooraal de slaapkamer wordt snel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bedoel je dan subsidiabel vermogen?
Ja; dat is het vermogen dat de fabrikant heeft gebruikt voor z'n berekeningen, voor het energielabel bijvoorbeeld. (Je kunt dat dus ook op het energielabel vinden.)

Staat daar 4kW, dan is het dus volgens de fabrikant perfect geschikt voor een woning met een warmteverlies (bij -10 C, conform de berekening) van 4kW. En dan wordt uitgaande van een bepaalde standaard verdeling van temperaturen over het jaar de SCOP berekend.

Vaak hebben ze nl. nog wel reserve. Zo heb ik bijv. een 1-9, energielabel op 9 kW, die standaard 11 kW kan leveren. Maar het is niet de bedoeling daar al te zwaar op te teren; dan zie je in SCOP (en wellicht zelfs levensduur) dat je een maatje te klein hebt gekocht voor 't huis.
Ik wil wel koelen, maar m'n huis is niet echt te heet in de zomer. Maar als de bron geregenereerd moet worden kan ik de zon meer laten invallen en gaan "koelen".
Prima. Iedereen lekker van z'n standaard aannames uit laten gaan dan.
Bron (m.i.) minstens 80% van de warmtevraag.
Dat lijkt me wel, als je het over actieve koeling zou hebben. (D.w.z. de compressor koelt, net zoals hij 's winters verwarmt.) Maar doorgaans laten we het bij passieve koeling (warmtewisselaar rechtstreeks tussen bron en CV-circuit). Dan haal je pakweg 60%.

(Hmm.. aangezien bij koelen het eigen energieverbruik van de compressor ook niet mee helpt, is het verschil tussen actieve en passieve koeling in vermogen eigenlijk best wel klein!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
Als je gebruiker bent van luxtronik2 en home assistant: nog niet updaten naar (de beta van) 2025.1! Die werken niet lekker samen. :( Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Zijn er behalve hogere kosten ook technische nadelen aan een (paar kW) te grote broncapaciteit?

Ik las eerder (post van 2020) dat je het beste de maximale vermogen van de WP kan pakken en dan nog 1kW erbij op kan tellen zodat je zeker bent dat de bron niet uitput?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:36
DemoticaBas schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:41:
Zijn er behalve hogere kosten ook technische nadelen aan een (paar kW) te grote broncapaciteit?

Ik las eerder (post van 2020) dat je het beste de maximale vermogen van de WP kan pakken en dan nog 1kW erbij op kan tellen zodat je zeker bent dat de bron niet uitput?
Grotere bron is altijd beter.
Niet zozeer het uitputten, daar is al veel over geschreven, als je het een beetje goed doet is dat erg onwaarschijnlijk.
Maar grotere bron betekent “minder watt per meter buis”. Daardoor wordt het temperatuur verschil tussen de buis en de omringende aarde kleiner en dus de facto de bron temperatuur hoger.
Dat kan 1 a 2 graden schelen. En dat levert je dan een betere cop, dus betere efficiency op.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DemoticaBas schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:41:
Nee, in tegendeel: een wat grotere bron geeft een wat hogere brontemperatuur en daardoor een duidelijk hogere (S)COP. Vandaar de minstens (zo groot) in mijn eerdere posts.

Je +1 kW klinkt me prima, dus 4,25 kW bron, i.p.v 3,25. Zelf heb ik gezegd: doe nog maar 14 meter dieper (dan berekend was). Je kunt dat natuurlijk ook overdrijven: zou jij zeg maar 10 kW vragen, dan ben je alleen nog geld de grond in aan het smijten.

Meestal wordt hiervoor trouwens naar de warmteverliesberekening gekeken, niet zozeer naar de WP. Voel je je door de opties die je voorkeursmerk nu eenmaal (slechts) heeft tot 6,6 kW WP 'gedwongen' waar je maar 4,x berekend hebt, stop dan m.i. bij 4,x + 1 kW. (Gegeven de warmte uit het elektra verbruik, zit je dan immers al pakweg 40% boven de conservatieve berekening.)

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 30-12-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik heb een dikke +25% gedaan voor de bron, en kan echt niet klagen over de temperaturen :) Kost viel goed mee, en haal ik er op termijn zeker uit.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
@DemoticaBas
Bedenk ook dat je het benodigd vermogen nu met de Koevlaas-formule hebt berekend.

Jij schrijft eerder:
DemoticaBas schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:32:
Ik moet zeggen, Ik heb de verwarming nu vrij scherp op de behoefde afgesteld, met alleen tussen 6-8uur en 16-21uur 19,5°. en voor de rest 17°c Al werkt dit nu niet helemaal adequaat vanwege de grote vertraging, maar het wordt het wel altijd warm.
Met een warmtepomp zal ik de hele dag een constante temp aanhouden, met (wrs) alleen nachtverlaging. Dus zou ik wel wat meer vermogen kunnen gebruiken.
Ik zou dus wel voorzichtig zijn, het kan goed zijn dat jij straks met warmtepompgedrag (verwarmen op lage temperatuur, traag systeem) 24/7 gaat verwarmen met niet of nauwelijks nachtverlaging, waardoor je warmtevraag een stuk groter wordt.

Een alternatieve manier kan zijn: op een aantal zeer koude dagen 24/7 verwarmen met je gas CV ketel, net als met een warmtepomp. Gasverbruik (slimme meter) en daggemiddelde temperatuur (KNMI) op die dagen registreren. Je warmtebehoefte verloopt lineair op van de stookgrens (vaak zo'n 18 graden) naar beneden. Zodoende kan je extrapoleren naar je ontwerptemperatuur (afhankelijk van je woonplaats bijv. -7 of -10 gr).

Ik heb voordat ik een warmtepomp had een paar maanden 24/7 verwarmd en de volgende grafiek gemaakt: zie onder (daggemiddelde Tbuiten op de x-as, delen door 10; dagelijkse gasverbruik op de y-as). Ik verwarmde eerder ook erg zuinig (aanzienlijke nachtverlaging en lange werkdagen), na 24/7 verwarmen was de warmtebehoefte aanzienlijk hoger. Met deze grafiek kon ik het benodigde vermogen van mijn warmtepomp veel beter inschatten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yddo0sI9_N8EqcBFagzIPxucUfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/utn7GBucUxpm3EsCLr9Okkoa.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 30-12-2024 12:41 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:39:
na 24/7 verwarmen was de warmtebehoefte aanzienlijk hoger. Met deze grafiek kon ik het benodigde vermogen van mijn warmtepomp veel beter inschatten.
'k weet niet of dat heel veel 'eerlijker' is; een CV-ketel volledig als 'n warmtepomp proberen te gebruiken, laat het ding waarschijnlijk ook niet efficiënt z'n werk doen.

Maar vooral treedt dat extra, vermijdbaar warmteverlies het meest op in een slecht geïsoleerd huis. En die komen niet uit op slechts 4,5kW op z'n Koevlaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:29:
[...]

'k weet niet of dat heel veel 'eerlijker' is; een CV-ketel volledig als 'n warmtepomp proberen te gebruiken, laat het ding waarschijnlijk ook niet efficiënt z'n werk doen.

Maar vooral treedt dat extra, vermijdbaar warmteverlies het meest op in een slecht geïsoleerd huis. En die komen niet uit op slechts 4,5kW op z'n Koevlaas..
Mijn tussenwoning (bj 1931, 161 m2, matig geïsoleerd: HR++ glas, dakisolatie R-waarde 1.7 dacht ik, géén muurisolatie, wel goede vloerisolatie) kwam op 4 kW uit met Koevlaas. Dat kwam door lange werkdagen, nachtverlaging en op de 1e en 2e verdieping niet verwarmen.

Met verwarmen met de gasketel op de WP wijze werd mijn benodigde vermogen bij -7 gr op basis van de eerder geposte grafiek 6.76 kW (uitgaande van 21 verwarmingsuren, rest 2 uur voor defrosts en 1 uur voor SWW).

Overigens: als je met een gasketel op WP wijze verwarmt, dan gebruik je een lagere Ta, dus lagere Tr en juist hoger rendement. Dus juist efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:46:
Overigens: als je met een gasketel op WP wijze verwarmt, dan gebruik je een lagere Ta, dus lagere Tr en juist hoger rendement. Dus juist efficiënter.
Tot op zekere hoogte. Een beetje geleidelijk werkt inderdaad beter dan heel heet opstoken, omdat de lagere Tr enorm helpt bij het condenseren. Maar je kunt er te ver in gaan; veel (met name oudere) ketels zijn bereid verder dan optimaal terug te moduleren.

Toen ik hier de instellingen aanpaste indertijd t.o.v. de vorige bewoner, bespaarden we hierdoor juist (flink) gas: minder nachtverlaging, ketelvermogen één trap gelimiteerd. Nu met de WP geen nachtverlaging meer en zeker niet in warmtegebruik omhoog gegaan. (Ik had graag willen zeggen nog iets omlaag, maar dat zou denk ik een overschatting van het rendement van de gasketel zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
@Gwaihir
Interessant. Even naar mijn eigen data gekeken. Eerder met de gasketel bij 24/7 verwarmen en daggemiddelde van 0 graden een gasverbruik van 9.26 m3. De gasketel draaide met een Ta van 40 gr, lager kon niet, Tr weet ik niet. Met de warmtepomp en ongeveer hetzelfde verwarmingsgedrag bij daggemiddelde van 0 graden een warmtebehoefte van 87 kWh. Warmtevraag 87 kWh / 9.26 m3 zou een HR gasketel rendement betekenen van 9,40 kWh/m3. Dat zou wel kunnen kloppen (zie bijv. hier als referentie).

Edit: maar goed dit wordt wat off topic, sorry. Mijn punt is dat je bij het toepassen van de Koevlaas-formule wel goed moet blijven nadenken. Als je erg zuinig stookte, dan kan het zijn dat je warmtevraag bij een warmtepomp flink hoger wordt zoals bij mij het geval was. Daar wilde ik @DemoticaBas voor waarschuwen bij het dimensioneren van zijn bron en warmtepomp, omdat hij ook aangaf zuinig te stoken.

[ Voor 28% gewijzigd door SebastiaanPs op 30-12-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:30

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

[...]

Bij mijn warmtepomp (Itho WPU 5G) stop ik dankzij 160m2 vloerkoeling op de warmste zomerdagen ongeveer 1800W terug de bodem in, 24/7. Dat is ongeveer 1/3e van waarmee in de winter verwarmd wordt.

De limiterende factor is dat je niet condenserend kan koelen, je kunt dus niet de ~10C die uit je bron komt in de vloer stoppen. Hier gaat 18C de vloer in en die komt er met ongeveer 20C weer uit, vanwege het kleine verschil tussen binnentemperatuur en CV aanvoertemperatuur krijg je niet veel meer warmte dan dat je huis uit.
Dat was gelukkig ook in een week met 30C buitentemperatuur genoeg om m'n huis op 23C te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kanarie op 30-12-2024 16:14 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@SebastiaanPs Daarom vind ik het ook zo off topic niet hoor. Het lijkt me terecht dat we ook hier wat nuance bijeen sparren zo.

En een 'standaard' berekening is, zeker bij een bestaand huis, ook maar zoveel zeggend. Bij Koevlaas zit tenminste nog eigen gedrag in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:46:
[...]

Grotere bron is altijd beter.
Niet zozeer het uitputten, daar is al veel over geschreven, als je het een beetje goed doet is dat erg onwaarschijnlijk.
Maar grotere bron betekent “minder watt per meter buis”. Daardoor wordt het temperatuur verschil tussen de buis en de omringende aarde kleiner en dus de facto de bron temperatuur hoger.
Dat kan 1 a 2 graden schelen. En dat levert je dan een betere cop, dus betere efficiency op.
De kosten voor de bron zit de dag die geboord moet worden, niet in het aantal meters. Dus eens beter 20-30m extra boren dan een (te) krappe bron. Heb zelf 125m maar had graag 150 gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:07:
Als je gebruiker bent van luxtronik2 en home assistant: nog niet updaten naar (de beta van) 2025.1! Die werken niet lekker samen. :( Ik hou jullie op de hoogte.
Goed dat je t zegt. Je zat op de “main” versie toch? Draait 90.3 goed btw? Aangezien myuplink deze update niet aangeeft en wilt downgraden als je naar 90.3 gaat, beetje vreemd namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:28:
[...]

Goed dat je t zegt. Je zat op de “main” versie toch? Draait 90.3 goed btw? Aangezien myuplink deze update niet aangeeft en wilt downgraden als je naar 90.3 gaat, beetje vreemd namelijk
Yes. Ik draai main. BenPru zegt nu dat de nieuwste main zou moeten werken, maar ik ben terug naar 2024.12… probeer het nog wel even. Zie https://github.com/BenPru/luxtronik/issues/309

90.3 lijkt prima te werken, nog geen issues tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
SebastiaanPs schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:39:
Een alternatieve manier kan zijn: op een aantal zeer koude dagen 24/7 verwarmen met je gas CV ketel, net als met een warmtepomp. Gasverbruik (slimme meter) en daggemiddelde temperatuur (KNMI) op die dagen registreren. Je warmtebehoefte verloopt lineair op van de stookgrens (vaak zo'n 18 graden) naar beneden. Zodoende kan je extrapoleren naar je ontwerptemperatuur (afhankelijk van je woonplaats bijv. -7 of -10 gr).
[Afbeelding]
Goeie, er komen koudere dagen aan dus dat kan ik wel proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:06
Mijn bron-lekkage problemen zijn helaas weer terug. Na vorig jaar (mrt 2024) de laatste lekkende kopppeling te hebben vervangen (naast al het andere leidingwerk van de bron in 2023) neemt de druk weer rap af in de bron de laatste maanden. In de zomerperiode ging het minimaal (waardoor ik dacht dat het misschien nog ontluchten kon zijn), maar helaas nu wat sneller weer. (~0.05 bar per dag op basis van laatste twee dagen).

Ik zie nergens iets van lekkage, dus ik vrees dat 1 van de 4 lussen in de grond misschien lek is. Hoe waarschijnlijk is het dat zoiets gebeurd na 15 a 16 jaar? Lijkt me dat ik zonder problemen steeds 1 van de 4 lussen kan afslutien om te kijken of daar een lek zit? (9kW WP, 4x100 meter lussen dus volgens mij is de bron meer dan groot genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
0.05bar/dag is toch al snel 1 bar op 20 dagen. Da's idd veel. Moet je dan ook veel bijvullen, of maar een klein beetje?

Bij mij zakt het lichtjes (0.1-0.2 bar), maar niet zo snel, gewoon door afkoeling. Water/lucht krimp nu eenmaal als het kouder wordt, zelf is het maar 1 graad. Het gaat in de zomer wel terug naar boven. Dus in de zomer 1.0bar, in de tussenseizoenen 0.9bar, en in de winter 0.8bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-10 16:35
Yaldair schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:16:
Mijn bron-lekkage problemen zijn helaas weer terug. Na vorig jaar (mrt 2024) de laatste lekkende kopppeling te hebben vervangen (naast al het andere leidingwerk van de bron in 2023) neemt de druk weer rap af in de bron de laatste maanden. In de zomerperiode ging het minimaal (waardoor ik dacht dat het misschien nog ontluchten kon zijn), maar helaas nu wat sneller weer. (~0.05 bar per dag op basis van laatste twee dagen).

Ik zie nergens iets van lekkage, dus ik vrees dat 1 van de 4 lussen in de grond misschien lek is. Hoe waarschijnlijk is het dat zoiets gebeurd na 15 a 16 jaar? Lijkt me dat ik zonder problemen steeds 1 van de 4 lussen kan afslutien om te kijken of daar een lek zit? (9kW WP, 4x100 meter lussen dus volgens mij is de bron meer dan groot genoeg).
Je zou ze een voor een af kunnen sluiten inderdaad. Denk er aan dat je dan zowel de aanvoer als retour dicht zet.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
Reminder: luxtronik2 werkt nog niet met Home Assistant 2025.1! Dus niet updaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Sinds gisterochtend is onze warmtepomp (Alpha Innotec MZSV 62K3M) niet meer in staat om het tapwater te verwarmen c.q. het huis te verwarmen. Doordat de partij waarmee ik een onderhoudscontract had zich heeft teruggetrokken uit mijn regio en de nieuwe partij nog een intake moest doen, heb ik op dit moment geen onderhoudscontract. Heb wel met de nieuwe partij contact gehad, maar die had nog niet veel zin om langs te komen en het probleem op te lossen. Ze hebben wel telefonisch wat eerste hulp geboden, en heb de wp nu ingesteld op elektrisch verwarmen, maar ook dat zet niet veel zoden aan de dijk.

Wat ik in HomeAssistant kan zien, is dat de heetgas temperatuur sinds de jaarwisseling de heetgas temperatuur problemen heeft (zie grafiek). In eerste instantie kon deze zich nog herstellen, maar na een douche gisterochtend, komt hij niet meer boven de 20.6 graden, terwijl de temperatuur voorheen niet onder de 40 kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAPJw8TnuoBdE-Jd8z46_2RqLcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BkOA4tUnpYMz5ALLqMPUTXN.png?f=fotoalbum_large

Ik snap dat dit waarschijnlijk niet iets is waar ik als leek veel aan kan doen, maar heeft iemand hier een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en of het een simpele fix is voor de monteur of niet?

De warmtepomp is net 3 jaar oud, dus ik vind eigenlijk dat dit soort ellende nog niet zou mogen gebeuren. Ik hoop dan ook dat ik me uiteindelijk kan beroepen op garantie, aangezien we geen gekke dingen hebben gedaan met het ding en hij ook gewoon in onderhoud is geweest de afgelopen jaren.

Update: heb zonet de firmware van de wp bijgewerkt naar 3.90.1 en krijg nu daadwerkelijk een foutcode (791, iets met modbus inverter) maar daar kan ik verder niks mee. Dus toch maar wachten op de monteur.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevalric op 04-01-2025 13:57 ]

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:01

thommich

Belg

Kan iemand even nazien of onderstaande grafiek een goede, rustig werkende warmtepomp weergeeft?
Het betreft een Nibe S1155-6PC.
Ik vraag me af of het normaal is dat die korte periodes uitschakelt om daarna terug op te starten.
Het valt mij ook op dat de frequentie zeer sterk schommelt, is dat normaal en wat kan ik hieraan doen?

Wij hebben verschillende groepen die door de domotica open of dicht gestuurd worden naargelang de temperatuur gehaald wordt. Dit heeft als effect natuurlijk dat de warmtepomp plots bepaalde ruimtes niet meer kan op temperatuur houden, de vloer te ver afkoelt en dan plots de groep terug opengaat als de watertemperatuur al veel gezakt is.
Ik heb daarom eens de groepen allemaal continu open gezet en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shJGzOk-SxG0TfU14MYOuYiHm5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esyduTJH1PdAOqEH48fsNhhN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Chevalric schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:16:
Ze hebben wel telefonisch wat eerste hulp geboden, en heb de wp nu ingesteld op elektrisch verwarmen, maar ook dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Wat bedoel je daarmee? Als hij ook niet in staat is elektrisch te verwarmen (terwijl je daarvoor wel elementen hebt), is er aan de CV-zijde iets mis.
Ik snap dat dit waarschijnlijk niet iets is waar ik als leek veel aan kan doen
Dat valt nog te bezien. Als elektrisch verwarmen wel goed gaat, zou het bijvoorbeeld iets met de bron kunnen zijn. Oftewel: controleer de druk en maak het filter schoon. Een verstopping van het bronfilter is een heel aannemelijke verklaring..

Da's een schot voor de boeg; de info die je geeft is nu nog te beperkt om echt wat te concluderen. Maar dat een foutmelding optreedt m.b.t. het compressor-circuit, geeft zeker niet automatisch aan dat het daar kapot is. Dat kan ook betekenen dat de aan- of afvoer van warmte naar / vanaf dat circuit verstoord is en dat kan om hele simpele redenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
thommich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:59:
Wij hebben verschillende groepen die door de domotica open of dicht gestuurd worden naargelang de temperatuur gehaald wordt. Dit heeft als effect natuurlijk dat de warmtepomp plots bepaalde ruimtes niet meer kan op temperatuur houden, de vloer te ver afkoelt en dan plots de groep terug opengaat als de watertemperatuur al veel gezakt is.
Met de benodigde veiligheden om hiermee je WP niet om zeep te helpen?

De pomp moet ten alle tijde water kunnen rondpompen én eigenlijk nog wat afzet over hebben ook (veelal een woonkamer + (open) keuken waarvan de groepen nooit dicht gaan, evt. een buffervat)
Ik heb daarom eens de groepen allemaal continu open gezet en dit is het resultaat:

[Afbeelding]
Ik zie zo'n beetje één run per dag, da's niet verkeerd. Ik vind alleen het tempo waarmee hij 'ineens' helemaal klaar blijkt wel opmerkelijk. Dan staan alle groepen nog altijd volledig open?

Zo ja; dan laat ik het aan Nibe eigenaars / kenners om dit te becommentariëren; ik heb nog niet eerder m'n neus op zo'n grafiek van zo'n WP gedrukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Bedankt voor je reactie!
Gwaihir schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Als hij ook niet in staat is elektrisch te verwarmen (terwijl je daarvoor wel elementen hebt), is er aan de CV-zijde iets mis.
Nadat ik gistermiddag de elektrische verwarming had geactiveerd, is de temperatuur van het tapwater maar 1 graad gestegen in 12 uur tijd. Dat lijkt me niet normaal?
[...]

Dat valt nog te bezien. Als elektrisch verwarmen wel goed gaat, zou het bijvoorbeeld iets met de bron kunnen zijn. Oftewel: controleer de druk en maak het filter schoon. Een verstopping van het bronfilter is een heel aannemelijke verklaring..

Da's een schot voor de boeg; de info die je geeft is nu nog te beperkt om echt wat te concluderen. Maar dat een foutmelding optreedt m.b.t. het compressor-circuit, geeft zeker niet automatisch aan dat het daar kapot is. Dat kan ook betekenen dat de aan- of afvoer van warmte naar / vanaf dat circuit verstoord is en dat kan om hele simpele redenen zijn.
Ik zou niet weten waar ik het filter moet schoonmaken, kan er ook niks over vinden in de handleiding.
De druk aan bronzijde is wel iets te laag (1.8-1.9), maar niet zodanig dat het problematisch zou zijn volgens de monteur.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Chevalric schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:39:
Nadat ik gistermiddag de elektrische verwarming had geactiveerd, is de temperatuur van het tapwater maar 1 graad gestegen in 12 uur tijd. Dat lijkt me niet normaal?
Je hebt je kinderen wel onder de douche vandaan gejaagd, gistermiddag, of staan ze daar nog? :P

De druk op dat circuit heb je ook bekeken en is ok? En je hebt niet alleen de elektrische verwarming aan kunnen zetten, maar de compressor ook uit? (Zou nog kunnen dat de ene foutmelding de andere actie ook tegenhoudt..)

Lijkt erop dan dat je CV-circuit niet met (noemenswaardig) succes rondpompt. Klinkt niet meteen als het allerduurste probleem. Maar wel dat die WP nu open moet en jij dat (begrijpelijkerwijs) niet gaat doen. Hoop dat je monteur er snel is.
Ik zou niet weten waar ik het filter moet schoonmaken, kan er ook niks over vinden in de handleiding.
De druk aan bronzijde is wel iets te laag (1.8-1.9), maar niet zodanig dat het problematisch zou zijn volgens de monteur.
Het was maar 'n voorbeeld. Jouw probleem lijkt elders te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 19:01
thommich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:59:
Kan iemand even nazien of onderstaande grafiek een goede, rustig werkende warmtepomp weergeeft?
Het betreft een Nibe S1155-6PC.

Ik vraag me af of het normaal is dat die korte periodes uitschakelt om daarna terug op te starten.
Dit ziet er niet uit zoals het hoort. De warmtepomp stopt omdat deze na enige tijd op minimale frequentie van 20Hz nog steeds een aanvoer temp maakt die hoger is dan de berekende aanvoer temp.
De vraag is waarom dit. Als het wat minder koud is, zou ik zeggen dat je overcapaciteit hebt maar je hebt een 6kW model en een klein huis.

Ik zou zeker de naregeling van de vloerverwarming uitschakelen. Als teveel groepen dichtgaan, krijg je overcapaciteit en dit gedrag. Ik zou dat maar eens uitzetten.

Verder vraag ik me af of je misschien regeling op de ruimte thermostaat hebt ingeschakeld. Ik zou dit ook uitzetten en alleen stoken op buitentemperatuur. Vloerverwarming is zo’n traag systeem dat regelen op binnen temp geen zin heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Om luxtronik2 te laten werken met 2025.1 is er een handmatige fix beschikbaar die werkt: https://github.com/BenPru...9#issuecomment-2571348027

Zal vast ook snel worden verwerkt in een normale versie, maar voor nu even handmatig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:26:
Om luxtronik2 te laten werken met 2025.1 is er een handmatige fix beschikbaar die werkt: https://github.com/BenPru...9#issuecomment-2571348027

Zal vast ook snel worden verwerkt in een normale versie, maar voor nu even handmatig aanpassen.
Inmiddels ook een werkend update in HACS, werkt nu goed onder 2025.1.0. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Inmiddels ook een werkend update in HACS, werkt nu goed onder 2025.1.0. _/-\o_
Ah yes! 2025.1.4 beta moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:01

thommich

Belg

Gwaihir schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Met de benodigde veiligheden om hiermee je WP niet om zeep te helpen?

De pomp moet ten alle tijde water kunnen rondpompen én eigenlijk nog wat afzet over hebben ook (veelal een woonkamer + (open) keuken waarvan de groepen nooit dicht gaan, evt. een buffervat)
Ja, er is 1 kring (1 kring in de leefruimte, waar de zithoek is) die permanent open staat. Daarnaast is er ook een 150L buffervat in serie met de collectoren.
Ik zie zo'n beetje één run per dag, da's niet verkeerd. Ik vind alleen het tempo waarmee hij 'ineens' helemaal klaar blijkt wel opmerkelijk. Dan staan alle groepen nog altijd volledig open?

Zo ja; dan laat ik het aan Nibe eigenaars / kenners om dit te becommentariëren; ik heb nog niet eerder m'n neus op zo'n grafiek van zo'n WP gedrukt..
Alle groepen staan op dat moment nog open ja, ik zal dat nog even dubbelchecken.
(er zijn een aantal groepen (bvb slaapkamers boven) die bijna nooit openstaan maar dat mag geen effect hebben lijkt me.
JeeDeWee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Dit ziet er niet uit zoals het hoort. De warmtepomp stopt omdat deze na enige tijd op minimale frequentie van 20Hz nog steeds een aanvoer temp maakt die hoger is dan de berekende aanvoer temp.
De vraag is waarom dit. Als het wat minder koud is, zou ik zeggen dat je overcapaciteit hebt maar je hebt een 6kW model en een klein huis.

Ik zou zeker de naregeling van de vloerverwarming uitschakelen. Als teveel groepen dichtgaan, krijg je overcapaciteit en dit gedrag. Ik zou dat maar eens uitzetten.

Verder vraag ik me af of je misschien regeling op de ruimte thermostaat hebt ingeschakeld. Ik zou dit ook uitzetten en alleen stoken op buitentemperatuur. Vloerverwarming is zo’n traag systeem dat regelen op binnen temp geen zin heeft.
Ik zal de volledige naregeling uitschakelen (dus alle groepen (behalve slaapkamers) permanent open.
Er is regeling op een ruimte-thermostaat. (eigenlijk enkel temperatuursensor, een echter bediening hebben we niet. De temperatuursensor was volgens installateur nodig om relatieve vochtigheid in de gaten te houden bij passieve koeling maar ik betwijfel of dat eigenlijk wel werkt...)
Ik zal de invloed van de temperatuursensor binnen uitschakelen.
Alleen vrees ik dat we dan vaak met "overshoot" gaan zitten, als er zoninstraling is blijft de warmtepomp dan doorwarmen terwijl de ruimtetemp oploopt. Met invloed van ruimtesensor dacht ik dit te kunnen verminderen. (uiteraard moet de warmte uit de vloer nog in de ruimte komen). Dit fenomeen hebben we soms bij koude maar zonnige ochtend.

Daarnaast hangt onze buitentemperatuursensor op de noordzijde maar die geeft vaak veel hogere temperaturen dan werkelijke buitentemperaturen. (bvb als het 's avonds net 0°C is geeft de buitensensor nog 6°C aan. Zou dit "stralingswarmte" vanuit het huis kunnen zijn?

De naregeling op de domotica gebruik ik ook om bepaalde ruimtes af te sluiten. Bvb de inkomhal/traphal schakelt enkel open als het daar minder dan 20°C wordt... Dit gebeurt enkel bij echt koud weer.
De kantoor-ruimte schakel ik bvb enkel in het weekend open, in de week is dat niet nodig...
Die flexibiliteit wil ik wel behouden maar om het gedrag van de warmtepomp even na te zien heb ik dit nu uitgeschakeld...

[ Voor 6% gewijzigd door thommich op 05-01-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
thommich schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Ja, er is 1 kring (1 kring in de leefruimte, waar de zithoek is) die permanent open staat. Daarnaast is er ook een 150L buffervat in serie met de collectoren.

[...]

Alle groepen staan op dat moment nog open ja, ik zal dat nog even dubbelchecken.
(er zijn een aantal groepen (bvb slaapkamers boven) die bijna nooit openstaan maar dat mag geen effect hebben lijkt me.

[...]

Ik zal de volledige naregeling uitschakelen (dus alle groepen (behalve slaapkamers) permanent open.
Er is regeling op een ruimte-thermostaat. (eigenlijk enkel temperatuursensor, een echter bediening hebben we niet. De temperatuursensor was volgens installateur nodig om relatieve vochtigheid in de gaten te houden bij passieve koeling maar ik betwijfel of dat eigenlijk wel werkt...)
Ik zal de invloed van de temperatuursensor binnen uitschakelen.
Alleen vrees ik dat we dan vaak met "overshoot" gaan zitten, als er zoninstraling is blijft de warmtepomp dan doorwarmen terwijl de ruimtetemp oploopt. Met invloed van ruimtesensor dacht ik dit te kunnen verminderen. (uiteraard moet de warmte uit de vloer nog in de ruimte komen). Dit fenomeen hebben we soms bij koude maar zonnige ochtend.

Daarnaast hangt onze buitentemperatuursensor op de noordzijde maar die geeft vaak veel hogere temperaturen dan werkelijke buitentemperaturen. (bvb als het 's avonds net 0°C is geeft de buitensensor nog 6°C aan. Zou dit "stralingswarmte" vanuit het huis kunnen zijn?

De naregeling op de domotica gebruik ik ook om bepaalde ruimtes af te sluiten. Bvb de inkomhal/traphal schakelt enkel open als het daar minder dan 20°C wordt... Dit gebeurt enkel bij echt koud weer.
De kantoor-ruimte schakel ik bvb enkel in het weekend open, in de week is dat niet nodig...
Die flexibiliteit wil ik wel behouden maar om het gedrag van de warmtepomp even na te zien heb ik dit nu uitgeschakeld...
Die T sensor voor passieve koeling is onzin, gewoon dauwpunt in de gaten houden. Sowieso staat bij AIT koeling op max. 18 graden als doel temperatuur dat haal je niet in een goed geisoleerd huis dus kom je ook nooit onder het dauwpunt. Bij mij kan ik max. 2-3 graden passief koelen.
Pagina: 1 ... 105 ... 113 Laatste