Gwaihir schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:30:
[...]
Met de benodigde veiligheden om hiermee je WP niet om zeep te helpen?
De pomp moet ten alle tijde water kunnen rondpompen én eigenlijk nog wat afzet over hebben ook (veelal een woonkamer + (open) keuken waarvan de groepen nooit dicht gaan, evt. een buffervat)
Ja, er is 1 kring (1 kring in de leefruimte, waar de zithoek is) die permanent open staat. Daarnaast is er ook een 150L buffervat in serie met de collectoren.
Ik zie zo'n beetje één run per dag, da's niet verkeerd. Ik vind alleen het tempo waarmee hij 'ineens' helemaal klaar blijkt wel opmerkelijk. Dan staan alle groepen nog altijd volledig open?
Zo ja; dan laat ik het aan Nibe eigenaars / kenners om dit te becommentariëren; ik heb nog niet eerder m'n neus op zo'n grafiek van zo'n WP gedrukt..
Alle groepen staan op dat moment nog open ja, ik zal dat nog even dubbelchecken.
(er zijn een aantal groepen (bvb slaapkamers boven) die bijna nooit openstaan maar dat mag geen effect hebben lijkt me.
JeeDeWee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:39:
[...]
Dit ziet er niet uit zoals het hoort. De warmtepomp stopt omdat deze na enige tijd op minimale frequentie van 20Hz nog steeds een aanvoer temp maakt die hoger is dan de berekende aanvoer temp.
De vraag is waarom dit. Als het wat minder koud is, zou ik zeggen dat je overcapaciteit hebt maar je hebt een 6kW model en een klein huis.
Ik zou zeker de naregeling van de vloerverwarming uitschakelen. Als teveel groepen dichtgaan, krijg je overcapaciteit en dit gedrag. Ik zou dat maar eens uitzetten.
Verder vraag ik me af of je misschien regeling op de ruimte thermostaat hebt ingeschakeld. Ik zou dit ook uitzetten en alleen stoken op buitentemperatuur. Vloerverwarming is zo’n traag systeem dat regelen op binnen temp geen zin heeft.
Ik zal de volledige naregeling uitschakelen (dus alle groepen (behalve slaapkamers) permanent open.
Er is regeling op een ruimte-thermostaat. (eigenlijk enkel temperatuursensor, een echter bediening hebben we niet. De temperatuursensor was volgens installateur nodig om relatieve vochtigheid in de gaten te houden bij passieve koeling maar ik betwijfel of dat eigenlijk wel werkt...)
Ik zal de invloed van de temperatuursensor binnen uitschakelen.
Alleen vrees ik dat we dan vaak met "overshoot" gaan zitten, als er zoninstraling is blijft de warmtepomp dan doorwarmen terwijl de ruimtetemp oploopt. Met invloed van ruimtesensor dacht ik dit te kunnen verminderen. (uiteraard moet de warmte uit de vloer nog in de ruimte komen). Dit fenomeen hebben we soms bij koude maar zonnige ochtend.
Daarnaast hangt onze buitentemperatuursensor op de noordzijde maar die geeft vaak veel hogere temperaturen dan werkelijke buitentemperaturen. (bvb als het 's avonds net 0°C is geeft de buitensensor nog 6°C aan. Zou dit "stralingswarmte" vanuit het huis kunnen zijn?
De naregeling op de domotica gebruik ik ook om bepaalde ruimtes af te sluiten. Bvb de inkomhal/traphal schakelt enkel open als het daar minder dan 20°C wordt... Dit gebeurt enkel bij echt koud weer.
De kantoor-ruimte schakel ik bvb enkel in het weekend open, in de week is dat niet nodig...
Die flexibiliteit wil ik wel behouden maar om het gedrag van de warmtepomp even na te zien heb ik dit nu uitgeschakeld...
[
Voor 6% gewijzigd door
thommich op 05-01-2025 11:06
]