Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 104 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58
Zijn die wp’s wel officieel door een erkend bedrijf in bedrijf genomen. Is er documentatie van.
Je moet toch ergens een basis hebben. Als de by pass in de wp niet is ingesteld gaat er al veel mis met de flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
@Hillberg Tijdens het verwarmen draait zijn bronpomp op 1%, dat is de ventil-bosup. Met de cv pomp, hup, op tegen de 40% maar 100l/u is er een probleem met de flow in dat circuit. Tijdens sww toert de wp namelijk wel op. Bij minimum toeren van de hup moet je toch zeker al 300-400 liter hebben. Ik kom netweer binnen in het draadje dus ik weet niet welke wp je precies hebt, maar het moet meer zijn.

Ik zou zelf eerst van de woonkamer alle stelmotoren van de vvw eraf halen en alle lussen helemaal open zetten. Je kan dan met de functie instellen bypass de hup laten draaien en naar de flow kijken. Met hup op 100% moet dit >1500 kunnen zijn. Je kan desnoods de bypass helemaal dicht draaien om te kijken wat dan het debiet is, alleen als de hele bg open staat!

T-wq min mag je op 1 zetten ipv 2,5.

Onder warm water heb je de functie snel opwarmen, hiermee start een sww run mits de temperatuur onder gewenst is. Hoef je niet op hysterese te wachten. Kijk dan eens naar de snelheid van de hup, deze zou maximaal moeten beginnen en dan terug naar minimum met iets van 200 liter debiet.
Met dit verschil in debiet tussen sww en cv zit er ergens een obstructie.
Welke leidingdiameter loopt er van de wp naar de verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-10 13:22
scofield schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:20:
Zijn die wp’s wel officieel door een erkend bedrijf in bedrijf genomen. Is er documentatie van.
Je moet toch ergens een basis hebben. Als de by pass in de wp niet is ingesteld gaat er al veel mis met de flow.
Nathan geeft de aannemer van de energieleverancier ondersteuning. Dan zijn de WP's zeker door een erkend bedrijf geinstalleerd.
Welke documentatie bedoel je? Het is een Alpha Innotec WP

Kan je uitleggen wat de bypass in de WP is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
wiljums schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:55:
In SWW modus maakt de WP veel minder gebruik van warmte uit de bron en doet de compressor het meeste werk. Bij mij blijft het debiet van broncircuit tijdens SWW ook rond de 100-150 l/uur terwijl de compressor gaandeweg meer toeren gaat maken.
De 4kW haalt hij dus vooral uit het stopcontact met COP van 3 a 4.
Ehm, reken dat maar 'ns na..

Ja, de COP zakt duidelijk in, maar het verschil in opbrengst komt bij lange na niet 100% uit het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:43:
Met de cv pomp, hup, op tegen de 40% maar 100l/u is er een probleem met de flow in dat circuit. Tijdens sww toert de wp namelijk wel op. Bij minimum toeren van de hup moet je toch zeker al 300-400 liter hebben. [..]

Met hup op 100% moet dit >1500 kunnen zijn.
Scherp gespot. Duidelijk andere flow dan jij vanuit jouw ervaring verwacht.

Maar wat ik dan niet snap: hij kan dus wel 900 l/h halen. Waarom toert die pomp (hup) op de automaat dan niet vanzelf op? En waarom toert de WP (compressor) zelfs niet op wanneer de flow handmatig hoog gezet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16
Zie dat in het menu van de warmtepomp (Alpha Innotec) er onder connectiviteit een optie Smart Home Interface bij is gekomen. Onder instellingen ModBus TCP op aan gezet, maar bij status staat deze op niet actief. Verbinden met Qmodmaster op IP en poort 502 geeft illegal data address zodra ik deze laat scannen.

Is de GBS licentie hier een vereiste voor? Kan het niet helemaal uit de handleiding opmaken

Ben sowieso geen modbus expert, maar zat te kijken of ik dit in Home Assistant kan integreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Laatst online: 20:40
firecaps30 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:35:
Zie dat in het menu van de warmtepomp (Alpha Innotec) er onder connectiviteit een optie Smart Home Interface bij is gekomen. Onder instellingen ModBus TCP op aan gezet, maar bij status staat deze op niet actief. Verbinden met Qmodmaster op IP en poort 502 geeft illegal data address zodra ik deze laat scannen.

Is de GBS licentie hier een vereiste voor? Kan het niet helemaal uit de handleiding opmaken

Ben sowieso geen modbus expert, maar zat te kijken of ik dit in Home Assistant kan integreren...
Volgens mij komt Alpha Innotec met een Smart Home platform oid. Iemand had hier laatst een link gedeeld. Zou goed kunnen dat ze dit geïmplementeerd hebben in de laatste release

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:31
Flexiilex schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:55:
[...]

Volgens mij komt Alpha Innotec met een Smart Home platform oid. Iemand had hier laatst een link gedeeld. Zou goed kunnen dat ze dit geïmplementeerd hebben in de laatste release
Deze? https://www.alpha-innotec...gy-management-system-hems

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:03:
[...]

Ehm, reken dat maar 'ns na..

Ja, de COP zakt duidelijk in, maar het verschil in opbrengst komt bij lange na niet 100% uit het stopcontact.
Ik heb een overzicht gemaakt van de wijzigingen die ik zie bij aanpassen van automatische verwarming aansturing en handmatig

Op het moment dat de HUP van de WP op handmatig staat en debiet 1000l/h staan alle flowmeters van de verdeler op de 1e etage op 1,5 l /m
Op het moment dat de HUP weer op automatisch wordt gezet gaat de aanvoer temperatuur omhoog naar 25,4 graden, het debiet omlaag naar 200 en de flowmeters gaan terug naar 0 l/minuut !!

de manometer van de verdeler geeft 2 bar aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiQai5o-gN-Kxl7dXfrqr6VBCXM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BAPeKRo1IQG7bwXZnfEVlo22.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Hillberg op 25-11-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg En je hebt 'm tijd gegeven om te reageren?
(Een minuut of vijf zou toch voldoende moeten zijn om die 26Hz te zien veranderen, als hij zich om deze reden inhoudt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:53:
@Hillberg En je hebt 'm tijd gegeven om te reageren?
(Een minuut of vijf zou toch voldoende moeten zijn om die 26Hz te zien veranderen, als hij zich om deze reden inhoudt.)
de pompfrequentie is in de periode tussen inschakelen manuele verwarmingspomp en weer terugzetten naar automatisch niet veranderd. Er is zeker 1 uur lang gedraaid op de manuele stand

Dat had dus geen enkel effect op de frequentie de pomp.
De pomp op handmatig zetten heeft dus wel een duidelijk effect op de flowmeters,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
wiljums schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:54:
[...]

Heb je al geprobeerd om die frequentieblokkering er af te halen? Vanuit de fabriek hebben ze die instelling niet aan staan.
Er is een blokkade tussen twee frequenties ingesteld door de partij die de WP heeft geinstalleerd. Die heb ik tijdelijk er af gehaald maar maakte niets uit. Teruggezet omdat er een kans bestaat dat de compressor stuk gaat als deze op de ingestelde frequentie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
wiljums schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:00:
[...]

Post eens een grafiek van de Bron-in en Bron-uit temps. Klopt het moment van foutcode 720 met dat de minimaal ingestelde Bron-in temp wordt bereikt?
In de foutlog van vannacht staat een 720 error om 01:53
Dit is de situatie:

De warmtepomp was op dat moment bezig met het verwarmen van boilerwater (SWW).
Op enig moment schiet de Frequentie van de compressor omhoog. (01:52:44)
De bron -in temperatuur was 8.3 graden wat niet overdreven laag is. Die is de afgelopen dagen lager geweest.

Het lijkt er op dat wanneer de frequentie van de Compressor omhoog gaat er een kans bestaat op de 720 error

Dat gebeurt niet consequent overigens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lUZZOmERy7d9PxM9xTVc36jsIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vLm5gDYtZXayHrQLDX1zjfV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Op zich logisch dat de temperatuurdip en het vervolgens afslaan optreden wanneer hij juist relatief veel warmte probeert te onttrekken.

Wat mij opvalt: vlak voordat de WP uitvalt met die fout-720, is de Bron-uit (WP naar bron) onder de 2,5 graden gezakt. Correct?

Het lijkt erop dat die T-WQ min van 2,5C over de uitgaande kant gaat. Dan zit je WP vast vaak daar in de buurt! En kan hij zeker ook lager (met behoud van die wisselaar verderop)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hillberg je hebt (in ieder geval) een probleem aan de bronzijde. Als er vermogen wordt gevraagd maar het pompdebiet gaat niet omhoog, dan wordt de bron te koud.
Het verschil tussen WP Ingang en WP Uitgang (in Kelvin of graden celcius) wordt volledig bepaald door het debiet en onttrokken vermogen (volgens dT = vermogen / (4.2 kJ/kgK / debiet) , met als aanname water als medium)
Maar als je ziet hoe snel de bron weer bij komt, dan lijkt daar wel potentie.
De bronpomp moet m.i. harder, niet zachter, als de bron kouder wordt. Of altijd hard. Dat kan (zeker om te testen) geen kwaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:53:
@Hillberg Op zich logisch dat de temperatuurdip en het vervolgens afslaan optreden wanneer hij juist relatief veel warmte probeert te onttrekken.

Wat mij opvalt: vlak voordat de WP uitvalt met die fout-720, is de Bron-uit (WP naar bron) onder de 2,5 graden gezakt. Correct?

Het lijkt erop dat die T-WQ min van 2,5C over de uitgaande kant gaat. Dan zit je WP vast vaak daar in de buurt! En kan hij zeker ook lager (met behoud van die wisselaar verderop)!
Gaat inderdaad over de uitgaande kant: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wpseCm5.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:53:

Dat is correct. Afgelopen zondag avond 3 x in korte tijd een 720 error in de log.
Als ik dan kijk naar de Bron-uit temperatuur is deze bij optreden 720 rond de 2,2 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWots9MJeIzu_WbwqG3wI_rIwwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2HvU3Gt5LBvrIaIJaDdjsLkj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:33:
[...]

Dat is correct. Afgelopen zondag avond 3 x in korte tijd een 720 error in de log.
Als ik dan kijk naar de Bron-uit temperatuur is deze bij optreden 720 rond de 2,2 graden.

[Afbeelding]
Kun je het debiet aan bronzijde toevoegen aan de grafiek?
Bij nader inzien: ik verwacht dat die laag is tijdens SWW runs, zoals ik eerder al aangaf. Maar hieruit blijkt dat je ook een probleem hebt m.b.t. SWW. Dat gaat dus ook vaak niet goed met als gevolg onnodig veel start/stops van de compressor.

Interessanter is om deze grafieken incl. debiet aan bron en cv zijde te zien tijdens een verwarmingsrun. Al laten de eerste paar minuten van deze grafiek al zien dat de brontemps dan 'ok' zijn, maar de compressor op 26Hz blijft draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door wiljums op 25-11-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Wat is de instelling VW Verwarmingslimiet? Ik kom deze toevalling net tegen in de Luxtronik integratie
Staat bij mij op 23 graden. Eerder op 20. Ik heb geen aanpassingen gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM1W1mWohdoFJviRftdC-yWMbDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnIbBBnScCVhh8NTBgbK2Biy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:00:
Wat is de instelling VW Verwarmingslimiet? Ik kom deze toevalling net tegen in de Luxtronik integratie
[Afbeelding]
Is de verwarmingsgrens onder Instellingen van Verwarmen, staat bij mij op 18:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2FHJ4XW.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pTxVE3H.png

De bron van de handleiding:
Deel 1: https://nathan.compano.co...0mNL_Lux_20_21_Teil_1.pdf
Deel 2: https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055400.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door wiljums op 25-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Zet T-WQ min echt op 1 graad, of gewoon 0, dan gebeurt er echt nog niks, en kijk dan wat hij doet.
Frequentie blokkade kan er af, als hij daar echt van stukgaat zou je dat niet eens in moeten kunnen stellen.
Je kan de bronpomp nog handmatig op 80 zetten oid en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Cpt.Chaos schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:16:
Zet T-WQ min echt op 1 graad, of gewoon 0, dan gebeurt er echt nog niks, en kijk dan wat hij doet.
Frequentie blokkade kan er af, als hij daar echt van stukgaat zou je dat niet eens in moeten kunnen stellen.
T-WQ min kan hij niet zelf aanpassen omdat de WP in water/water modus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]
Dat hij bij hoge buitentemperatuur hoog zomer nooit gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Hillberg zoals @wiljums ook aangeeft is het debiet aan bronzijde wel interessant. Je grafiek laat bij afnemende compressorfrequentie (~ afnemend vermogen) een toenemende dT zien. Dat kan alleen bij afnemend debiet en dat is nou net niet wat je wil bij een dubieuze bron.

dT is vlak voor de storing veel groter dan bij de herstart op dezelfde frequentie. Dat moet het gevolg zijn van een ander debiet door de bron. Ik denk dat alle informatie die je daar over hebt, je iets kan leren.
Als er een debietmeting is dan top, maar ook de sturing in Hz of % van die pomp kan veel vertellen.
Ventil. BOSUP las ik hier.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:40:
[...]

Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:40:
[...]

Is dat dan een soort extra beperking? Ik dacht dat stooklijnen voorkomen dat de verwarming te hoog gaat draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Proton_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:08:
@Hillberg zoals @wiljums ook aangeeft is het debiet aan bronzijde wel interessant. Je grafiek laat bij afnemende compressorfrequentie (~ afnemend vermogen) een toenemende dT zien. Dat kan alleen bij afnemend debiet en dat is nou net niet wat je wil bij een dubieuze bron.

dT is vlak voor de storing veel groter dan bij de herstart op dezelfde frequentie. Dat moet het gevolg zijn van een ander debiet door de bron. Ik denk dat alle informatie die je daar over hebt, je iets kan leren.
Als er een debietmeting is dan top, maar ook de sturing in Hz of % van die pomp kan veel vertellen.
Ventil. BOSUP las ik hier.
De uitdaging in de analyse van de werking van de Alpha Innotec WP is de data en de naamgeving van sensoren voor temperatuur, flow etc .

Ik weet niet of ik het debiet kan uitlezen van het brine circuit (het circuit tussen de warmtepomp en de warmtewisselaar buiten de wp in mijn woning) . Ik zie wel 'Debiet' maar dat is de flow van het circuit van het water van de vloerverwarming (volgens mij)

De brine circuit heeft volgens mij een pomp die Ventil.-BOSUP heet. En soms is deze in de data als VBO afgekort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebawd3gi7Yrg7iHusMTtbd3U5VA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U5bpLYofyZMEEccMYiIa72pa.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:41:
Is dat dan een soort extra beperking? Ik dacht dat stooklijnen voorkomen dat de verwarming te hoog gaat draaien
Ja, de stooklijn geeft aan hoe warm hij nastreeft als hij draait. Dit blokkeert verwarmen (in de zomer) volledig. Het probeert 'het is geen verwarmingsseizoen' voor je te automatiseren.

Ik denk dat het volgende te bekijken punt is wat @Proton_ aanhaalt: wat doet je bronpomp eigenlijk? [edit: erg langzaam draaien, zie ik net hierboven.] Is dat logisch? [Nee, dus:] Kun je die ook handmatig op voluit zetten? Wat gebeurt er dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 25-11-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Klopt, deze inderdaad. Iemand nog tips om de warmte die mijn Warmtepomp maakt te beperken (Thermostaat hangt aan de andere kant) Zie toch dat er met tapwater aanmaken de temperatuur 0,3 graden omhoog gaat wat er weer voor zorgt dat de verwarming later aan gaat.

Iemand tips voor isolatie ofzo in de holle doos achter de thermostaat? Of ook aan de wanden bij de warmtepomp?

En weet iemand wat de default Hysterese HR is op een Alpha Innotec? Deze heb ik op 1.5K gezet maar twijfel of ik hem terug zet op 1. Dagen zoals vandaag verwarmd hij dan niet maar is t eigenlijk net ff te koud. Volgens mij staat hij default op 1 dacht ik

[ Voor 17% gewijzigd door Flexiilex op 25-11-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flexiilex schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:28:
[...]

Klopt, deze inderdaad. Iemand nog tips om de warmte die mijn Warmtepomp maakt te beperken (Thermostaat hangt aan de andere kant) Zie toch dat er met tapwater aanmaken de temperatuur 0,3 graden omhoog gaat wat er weer voor zorgt dat de verwarming later aan gaat.

Iemand tips voor isolatie ofzo in de holle doos achter de thermostaat? Of ook aan de wanden bij de warmtepomp?
Ik mis wat context, maar qua 'prijsschieten': een stukje radiatorfolie of zo? En bovenal: zorg dat er geen valse luchtstroom is. Stop dus de buis door de muur om het draadje heen ergens mee dicht en eventuele ruimte rondom het buisje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:31:
[...]

Ik mis wat context, maar qua 'prijsschieten': een stukje radiatorfolie of zo? En bovenal: zorg dat er geen valse luchtstroom is. Stop dus de buis door de muur om het draadje heen ergens mee dicht en eventuele ruimte rondom het buisje ook.
Komt er eigenlijk op neer dat de warmte die in de ruimte vrij komt van de warmtepomp, ontsnapt aan de muur (vermoed ik) en daardoor ook de thermostaat hoger gaat. De ruimte waar de Warmtepomp staat is 1.20 bij 80 ofzo denk ik dus kleine ruimte. buisje voor de thermostaat gaat omhoog en niet rechtstreeks naar de ruimte erachter.

Waar de warmtepomp staat heb ik nu geluidsdempende panelen geplaatst. Misschien radiatorfolie dan in de inbouwdoos doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Flexiilex Als je ervan overtuigd bent dat de muur zelf warmer is dan je lief is (en slechts soms), dan moet je zien dat ding thermisch zo los mogelijk van die muur te hangen. Bijvoorbeeld harde isolatieplaat erachter, waar je doorheen kunt schroeven, of beter nog, die je aan muur en unit vastkit - schroeven zijn immers ook behoorlijk warmtegeleidend. (Maar ik zou even aarzelen, i.v.m. het ooit nog fraai verwijderen.)

Alternatief kun je er over the top domotica tegenaan gooien :+ ; in mijn setup hier zou ik nl. simpelweg die combinatie van factoren in de aansturing meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:01:
[...]

Nathan geeft de aannemer van de energieleverancier ondersteuning. Dan zijn de WP's zeker door een erkend bedrijf geinstalleerd.
Welke documentatie bedoel je? Het is een Alpha Innotec WP

Kan je uitleggen wat de bypass in de WP is?
De bypass zit in de wp. Als de afsluiters boven de wp dicht staan en je gaat de flow instellen wordt de hup, is afgifte pomp op 100 % gezet. Dan is de afleesbare flow vaak tussen de 1200 en 1500 liter. Dit is o.a. een werkje dat je doet bij een ibn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
scofield schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:46:
De bypass zit in de wp. Als de afsluiters boven de wp dicht staan en je gaat de flow instellen wordt de hup, is afgifte pomp op 100 % gezet. Dan is de afleesbare flow vaak tussen de 1200 en 1500 liter. Dit is o.a. een werkje dat je doet bij een ibn.
Is 1000 l/h met een hele huisinstallatie eraan dan wel echt een gek laag getal, zoals @Cpt.Chaos dacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:23:
[...]

Ja, de stooklijn geeft aan hoe warm hij nastreeft als hij draait. Dit blokkeert verwarmen (in de zomer) volledig. Het probeert 'het is geen verwarmingsseizoen' voor je te automatiseren.

Ik denk dat het volgende te bekijken punt is wat @Proton_ aanhaalt: wat doet je bronpomp eigenlijk? [edit: erg langzaam draaien, zie ik net hierboven.] Is dat logisch? [Nee, dus:] Kun je die ook handmatig op voluit zetten? Wat gebeurt er dan?
Ik heb geen idee of ik de bronpomp via instellingen harder kan laten draaien. Voor zover ik kan zien draait deze altijd op 1 %
Ik kan niet iets vinden in de menu's dat lijkt op bronpomp harder laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
In het ontluchtings programma zit daar de ventil-bosup niet in? Kan het zo uit m’n hoofd ff niet voor me halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
scofield schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:23:
In het ontluchtings programma zit daar de ventil-bosup niet in? Kan het zo uit m’n hoofd ff niet voor me halen.
De Ventil-Bosup staat daar inderdaad in. Die kan aangevinkt worden. Maar is dat de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
scofield schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:46:
[...]

IBN zal ingebruiksname zijn. Ik heb sterk de indruk dat er nooit een ingebruiksname is geweest.
De warmtepompen zijn in de woningen gezet. Toen vlak voor de oplevering de installateur van het energiebedrijf in de gaten kreeg dat de flow van de leidingen in de straat niet goed was heeft de installateur de ZWE ingeschakeld zonder de bewoners hierover te informeren.

Lang verhaal kort: maanden later is de verstopping opgelost. En nog vier maanden later als het buiten echt koud wordt blijkt de vloerverwarming de woonkamers niet op 22 graden te krijgen.

En de flowmeters van de verdelers zijn (lijkt mij) nooit goed ingeregeld omdat de warmtepompen niet werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:48:
[...]

Is 1000 l/h met een hele huisinstallatie eraan dan wel echt een gek laag getal, zoals @Cpt.Chaos dacht?
Ik vroeg het ChatGPT. Antwoord:
Voor een vrijstaande woning met een warmtevraag van 10 kW:
Vereist debiet is tussen 1,23 en 1,72 m³/h afhankelijk van de ingestelde ΔT (meestal 5-7°C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is een lagetemperatuursysteem van 6 kWth dus met een aanname van de ontwerp-dT van 5K kom je op 1030 liter/uur. Dat is wel aardig OK en verklaart niet waarom de warmtepomp inhoudt.
(Tenzij een deel van het debiet door de bypass loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:45:
[...]

De Ventil-Bosup staat daar inderdaad in. Die kan aangevinkt worden. Maar is dat de bedoeling?
Kun je i.i.g. testen of ie 100% kan malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:50:
[...]

IBN zal ingebruiksname zijn. Ik heb sterk de indruk dat er nooit een ingebruiksname is geweest.
De warmtepompen zijn in de woningen gezet. Toen vlak voor de oplevering de installateur van het energiebedrijf in de gaten kreeg dat de flow van de leidingen in de straat niet goed was heeft de installateur de ZWE ingeschakeld zonder de bewoners hierover te informeren.

Lang verhaal kort: maanden later is de verstopping opgelost. En nog vier maanden later als het buiten echt koud wordt blijkt de vloerverwarming de woonkamers niet op 22 graden te krijgen.

En de flowmeters van de verdelers zijn (lijkt mij) nooit goed ingeregeld omdat de warmtepompen niet werkten.
Is inderdaad in bedrijf name, en daar is een protocol voor.
De flow kan meestal wel aardig basic ingesteld worden met een vloer legplan en een 100% goed werkende afgiftepomp icm een juist ingestelde bypass.
Btw zijn de hopelijk aanwezige vuilfilters wel geïnspecteerd en schoon?

[ Voor 3% gewijzigd door scofield op 25-11-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
scofield schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:00:
[...]

Is inderdaad in bedrijf name, en daar is een protocol voor.
De flow kan meestal wel aardig basic ingesteld worden met een vloer legplan en een 100% goed werkende afgiftepomp icm een juist ingestelde bypass.
Btw zijn de hopelijk aanwezige vuilfilters wel geïnspecteerd en schoon?
Ik lees hier veel over een bypass. Maar ik begrijp niet wat het is. Ik heb gelezen over een bypass in een van de verdelers. Dat ziet er uit als een soort flowmeter met een ventiel. Hier kan bij druk de lucht ontsnappen.

Ik lees hier over een setting in de WP dat betrekking heeft over een bypass. En over kleppen buiten de WP.

Kan iemand voor mij uitleggen wat een bypass doet , hoe deze goed ingesteld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Cpt.Chaos schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:16:
De bronpomp instellen kan ik nergens vinden in menu of settings webserver.

Bij T-WQ min op 1 graad gaat de compressor 2 tot 3 Hz harder draaien. Als deze op 2 graden staat ligt de frequentie vandaag rond de 27 Hz.
Opvallend is dat het aantal Hz vandaag hoger is dan gisteren. Ben benieuwd hoe dat verklaarbaar is.

De sterke fluctuaties komen door een aantal 720 fouten in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67bKuc0nzW3K5CuQ2xFOy-t02kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPDIdRYyDishAykY3VOCApMe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:29:
Bij T-WQ min op 1 graad gaat de compressor 2 tot 3 Hz harder draaien.
Je kunt 'm dus wel degelijk instellen (niet achter een 'servicedienst only' hek)? Mooi! Lekker op 1 graad laten staan, heb je 't alvast warmer in huis.

Maar 't blijft zo dat ook die bronpomp beter z'n best moet doen..

Qua bypasses:
  1. Als je iets op 'n verdeler hebt zitten om lucht te laten ontsnappen, dan is dat een ontluchter, geen bypass.
  2. Op één van je verdelers kun je inderdaad een bypass verwachten, die bij een bepaalde drukopbouw opent en aanvoer naar retour 'doorverbindt'. Het doel daarvan is er voor te zorgen dat er altijd doorstroming kan zijn, ook wanneer alle verwarmingsgroepen sluiten. Dit is een betrekkelijk klein, onopvallende dingetje.
  3. In de WP zit kennelijk zelf ook een bypass, die in elk geval testen zonder verwarmingsinstallatie mogelijk maakt. Wat hij verder al dan niet kan, mag 'n AIT expert vertellen. (Kan zijn dat deze bij normaal gebruik altijd gesloten is. Kan ook zijn dat hij de functie van [2] vervult en dat je die dus niet elders nodig hebt.)
  4. Wanneer een bypass in je CV-circuit (ongewenst) open zou staan, zou je woning inderdaad ook niet warm worden. Maar je WP zou dan juist wel de opgegeven temperaturen fluitend halen, omdat hij z'n eigen warmte direct retour zou krijgen. Jouw waarden laten dat totaal niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@Hillberg omdat dit aardig op een spookstoring begint te lijken, doe eens even een software update. Usb stick moet dacht ik dat zijn want ntfs slikt ie niet. Usb poort zit onder het klepje bij de luxtronic.
Google op heatpump24 download en dan kies je je wp uit. Jij draait op 3.88 met rbe 1.x. We zijn bij 3.89 en rbe 4.x.
Heb je trouwens de rbe of rbe+ (fancy scherm)?

De bypass zit achter het frontpaneel, 2x torx 25 aan de onderkant los en dan heb je hem eraf, maar daar hoef je niet te wezen, want de wp maakt wel sww dus hij kan harder. Dit is puur nummer 2 wat hierboven is gezegd.

De bronpomp regelt op deltaT bron, wanneer de wp harder gaat lopen dan pas gaat de bronpomp harder lopen, vandaar de stops op lage temperatuur.
Anyway, update en power cycle eerst maar alles en dan zien we wel verder.

Daarna een power cycle, stekker eruit, tot 10 tellen, en weer erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14
hum als de bron maar moeilijk debiet kan leveren - en er was een verhaal van verstopping...

Zou het kunnen dat er een (partiele) verstopping is aan je bron kant? of dat er een kraan ergens redelijk dicht staat?

Ik denk gewoon luidop mee.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:39
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:44:
@Hillberg omdat dit aardig op een spookstoring begint te lijken, doe eens even een software update. Usb stick moet dacht ik dat zijn want ntfs slikt ie niet. Usb poort zit onder het klepje bij de luxtronic.
Google op heatpump24 download en dan kies je je wp uit. Jij draait op 3.88 met rbe 1.x. We zijn bij 3.89 en rbe 4.x.
We zijn al bij 3.90.2! :)
Hier kan je de nieuwste software downloaden:
https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=0

(Wel even zorgen dat je de luxtronik integratie ook op de nieuwste beta versie hebt! Of eigenlijk nog beter, de main versie: developer tools - actions - action: Update: install update - target: entity luxtronik.update - version: Main - dan op Update drukken, dan krijg je de fix, incl. alle laatste wijzigingen (die o.a. al in de laatste beta zitten). Werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
3.90 al. Ik heb eigenlijk niet meer zo op de versie gelet want met een heatpump24 account is updaten een druk op de knop en de rest automatisch.
Je kan ook een heatpump24 account maken @Hillberg maar ik dacht dat even via de usb sneller was.

@bjp als de wp opstart heeft de bronpomp voorlooptijd van ten minste 1 minuut. Hij zou kunnen kijken wat de deltaT dan is, en of hij niks geks hoort. Even inloggen dan zie je net wat meer gegevens op de luxtronic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ik zou even met de usb stick updaten naar de nieuwste versie. En dan de my uplink app gebruiken. Vanaf die app kan je ook updaten naar nieuwere versies, en kan je toch ook iets meer info zien over je Wp vergeleken met heatpump24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Kan iemand verklaren waarom in de Alpha Innotec in het menu van de Luxtronik de optie om myUplink.com te gebruiken ontbreekt?

In de handleiding staat dat dit onder Service->Systeemaansturing->afstandsbeheer staat.
Daar staat bij mij alleen ' Verbinding testen'.

DNS en Default Gateway is correct ingesteld, tijd en datum ook. Ik kan de WP website wel benaderen dus is verbonden aan mijn interne netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillberg
bjp schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:24:
hum als de bron maar moeilijk debiet kan leveren - en er was een verhaal van verstopping...

Zou het kunnen dat er een (partiele) verstopping is aan je bron kant? of dat er een kraan ergens redelijk dicht staat?

Ik denk gewoon luidop mee.
Vandaag zijn er opvallende vorderingen:
de bronpomp draait veel harder. Tot 33%. Ik kreeg deze voorheen niet harder dan 1%
De aanvoer temperatuur is een stuk hoger dan de afgelopen dagen
De frequentie van de compressor is een stuk hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Hillberg schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:34:
Kan iemand verklaren waarom in de Alpha Innotec in het menu van de Luxtronik de optie om myUplink.com te gebruiken ontbreekt?

In de handleiding staat dat dit onder Service->Systeemaansturing->afstandsbeheer staat.
Daar staat bij mij alleen ' Verbinding testen'.

DNS en Default Gateway is correct ingesteld, tijd en datum ook. Ik kan de WP website wel benaderen dus is verbonden aan mijn interne netwerk.
Daarvoor heb je één van de laatste software versies nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
wiljums schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:17:
[...]

Daarvoor heb je één van de laatste software versies nodig.
Dank je voor de reactie! Dat verklaart waarom de buurman deze optie wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Flexiilex schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:28:
[...]

En weet iemand wat de default Hysterese HR is op een Alpha Innotec? Deze heb ik op 1.5K gezet maar twijfel of ik hem terug zet op 1. Dagen zoals vandaag verwarmd hij dan niet maar is t eigenlijk net ff te koud. Volgens mij staat hij default op 1 dacht ik
Achterin het boekje staan de fabrieksinstellingen: https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055300.pdf

Weet niet hoe oud dit document is, maar heb je in ieder geval een referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Hillberg schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:17:
[...]

Dank je voor de reactie! Dat verklaart waarom de buurman deze optie wel heeft.
Zie mijn berichtje op de vorige pagina over hoe te updaten. Kan je gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Proton_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:38:
Het is een lagetemperatuursysteem van 6 kWth dus met een aanname van de ontwerp-dT van 5K kom je op 1030 liter/uur. Dat is wel aardig OK en verklaart niet waarom de warmtepomp inhoudt.
(Tenzij een deel van het debiet door de bypass loopt).
Hier komt de HUP delta calculated tijdens verwarmen op 4K, maar die haal ik bijna nooit. Meestal rond de 5K. Pomp draait op 100%, dat is 1500/1600L/H.

8 groepen beneden, 5 boven.

Vorig jaar al eens de verdelers geprobeerd in te regelen toen is het een stuk beter geworden. Dit stookseizoen maar weer verder finetunen. Dat is een tijdrovende klus.

edit: Wanneer de aanvoertemperatuur net over z'n piek -hoogste temp- is dan is de HUP (vloerverwarmingspomp) delta op/rond target 4K. Dan gaat de pomp ook wat langzamer lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door firecaps30 op 27-11-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:30:
[...]

We zijn al bij 3.90.2! :)
Hier kan je de nieuwste software downloaden:
https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=0

(Wel even zorgen dat je de luxtronik integratie ook op de nieuwste beta versie hebt! Of eigenlijk nog beter, de main versie: developer tools - actions - action: Update: install update - target: entity luxtronik.update - version: Main - dan op Update drukken, dan krijg je de fix, incl. alle laatste wijzigingen (die o.a. al in de laatste beta zitten). Werkt bij mij prima.
Ik heb beta 2024.11.15-Beta draaien. Als ik jouw methode gebruik krijg ik de melding; "Failed to perform the action update.install. The version Main for this integration can not be used with HACS."

Is deze beta ok i.c.m. 90.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:03:
[...]

Ik heb beta 2024.11.15-Beta draaien. Als ik jouw methode gebruik krijg ik de melding; "Failed to perform the action update.install. The version Main for this integration can not be used with HACS."

Is deze beta ok i.c.m. 90.2?
Volgens mij zit het nog niet in beta 11.15.. BenPru heeft nog geen nieuwe beta gemaakt, dacht ik.

Weet je zeker dat je het goed hebt gedaan? Ik heb wel HACS 2.0, weet niet of dat wat uitmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgQTFSWB7k3qbaRUW4O0mMD8wR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Muiiu1a5MvCMwYKih9i4iSuS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Gebruik je die van BenPru? Ik zit nog op de ‘oude’ 2023.9.x versie. Laatst een keer geüpdatet maar ik miste een aantal entiteiten. Voor mij werkt de oude versie nog prima, maar zal ooit eens over moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
firecaps30 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:21:
Gebruik je die van BenPru? Ik zit nog op de ‘oude’ 2023.9.x versie. Laatst een keer geüpdatet maar ik miste een aantal entiteiten. Voor mij werkt de oude versie nog prima, maar zal ooit eens over moeten.
Ja, das een probleem bij bepaalde beta's. Als je een AIT hebt, en geüpdatet naar de laatste firmware, dan moet je de "main" branch installeren, anders werkt het niet. (Of de laatste beta, en zelf de code toevoegen, kan ook, maar gemakkelijker is main installeren.)

De laatste beta werkt echt top, trouwens, hoor.. draai al jaren de beta's van BenPru, behoorlijk snelle support als er iets is.

• Hillberg
Kan iemand berekenen hoeveel capaciteit een Alpha Innotec aan warmte moet kunnen leveren voor de volgende situatie:

1. vrijstaande woning met vloeroppervlak van 214 m2
2, Opgeleverd begin 2024
3. Triple glas, zeer goed isolatie
4. 1 woonkamer en 5 slaapkamers
5. Aannemer geeft aan in contractstukken dat bij -10 buitentemperatuur de woonkamer en slaapkamers minimaal tot 22 graden te verwarmen zijn

• Hillberg
De vloerverwarming wordt in mijn woning aangestuurd door een RBE die is aangesloten op de warmtepomp.
De verdelers op de 1e en 2e etage zijn gekoppeld aan wat je als leek een thermostaat zou noemen. Deze sturen de themische aandrijving aan voor de groep op de verdeler. Die themische aandrijving zet alleen de flow voor de groep open of dicht.

De temperatuur in alle vertrekken wordt vooral bepaald door de stooklijnen en een beetje de RBE beneden.

Ik begreep dat met een naregeling iedere ruimte individueel op de gewenste temperatuur kan worden gezet onafhankelijk van de ingestelde temperatuur op de RBE in de woonkamer.

Wat is daarvoor nodig? Er lopen kabels van de Alpha Innotec naar de twee regelunits die de thermische aandrijving aansturen. Ik begrijp dat de regelunits in een read mode staan. Die snappen alleen of de WP in de koelmode staat of de warmte mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hillberg schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:49:
Kan iemand berekenen hoeveel capaciteit een Alpha Innotec aan warmte moet kunnen leveren voor de volgende situatie:

1. vrijstaande woning met vloeroppervlak van 214 m2
2, Opgeleverd begin 2024
3. Triple glas, zeer goed isolatie
4. 1 woonkamer en 5 slaapkamers
5. Aannemer geeft aan in contractstukken dat bij -10 buitentemperatuur de woonkamer en slaapkamers minimaal tot 22 graden te verwarmen zijn
Nee, de Rc waarde van “zeer goede isolatie” is mij onbekend. Berekening staat overigens gewoon in de stukken die bij de vergunningsaanvraag richting de gemeente zijn gegaan. Die kun je daar opvragen, of bij je bouwer.

Maar boerenverstandberekening: <6kW.

Slaapkamers minimaal 22gr, :+

Waarom denk je dat de capaciteit vd pomp een probleem is? Zolang hij niet eens optoert zou ik eerst naar de instellingen kijken.
En zoneregeling zou ik eraf slopen of uitzetten, dat stoort alleen maar op de diagnose en doet in veel moderne huizen meer kwaad dan goed, omdat het slecht is geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Heeft de Luxtronik integratie met HA ergens de mogelijkheid om het geleverde vermogen van een Alpha Innotec uit te lezen? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Wat @bbbrumbrum zegt: dit moet berekend zijn voor je woning en dus beschikbaar, desnoods via de gemeente.

Maar waarom daar naar kijken, juist nu je ziet dat het inderdaad in die begrenzingen aan bronzijde zit? Want de 1 graad i.p.v. 2,5 maakt al duidelijk verschil, zei je toch? Al uitgevonden hoe die bronpomp op 'fors' te forceren? (Ik meen dat iemand met AIT kennis je een instelling daarvoor had aangewezen, die de pro ook voor testen gebruikt?)

En verder weet je toch al dat je (nog) niet de 'minimaal 10 graden' bron uit je contract krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:55:
@Hillberg Wat @bbbrumbrum zegt: dit moet berekend zijn voor je woning en dus beschikbaar, desnoods via de gemeente.

Maar waarom daar naar kijken, juist nu je ziet dat het inderdaad in die begrenzingen aan bronzijde zit? Want de 1 graad i.p.v. 2,5 maakt al duidelijk verschil, zei je toch? Al uitgevonden hoe die bronpomp op 'fors' te forceren? (Ik meen dat iemand met AIT kennis je een instelling daarvoor had aangewezen, die de pro ook voor testen gebruikt?)

En verder weet je toch al dat je (nog) niet de 'minimaal 10 graden' bron uit je contract krijgt?
Ik kijk hiernaar omdat er meerdere issues zijn. De flow en temperatuur van het WKO water dat de woningen inkomt is mogelijk te laag. Wij als bewoners kunnen dat niet meten. De sendor van Bron-in zit in het brine circuit en niet in het WKO circuit.

De bronpomp kan volgens mij niet geforceerd worden om sneller te draaien. De compressor en bronpomp wordt bepaald door de Lutronik door de gevraagde temperatuur, de flow en temperatuur en de mate van afgifte. Als daar ergens een onbalans zit gaat de pomp minder hard draaien terwijl er wel vraag is.

Het verlagen van de min temp naar 1 maakt zeker iets verschil.

Ik sluit niet uit dat wanneer WKO en de WP en de vloerverdelers goed staan de beloofde temperatuur van 22 graden bij --10 toch niet kan worden gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Hillberg op 29-11-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hillberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:43:
Heeft de Luxtronik integratie met HA ergens de mogelijkheid om het geleverde vermogen van een Alpha Innotec uit te lezen? Ik kan het nergens vinden.
Met als medium water geldt liter = kg.
Q=M*c*dT
, debiet en dT stonden in je screenshot, dus
vermogen [kilowatt] = (debiet [liter/uur] / 3600) * 4.2 [kJ/kg*K] * dT [Kelvin]
voorbeeld

Hoe lukt het hiermee? :)
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:44:
@Hillberg omdat dit aardig op een spookstoring begint te lijken, doe eens even een software update.
Anyway, update en power cycle eerst maar alles en dan zien we wel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:24:
Als daar ergens een onbalans zit gaat de pomp minder hard draaien terwijl er wel vraag is.

Het verlagen van de min temp naar 1 maakt zeker iets verschil.
Ja, de snelheid die de compressor kiest, lijkt begrenst te worden door die min temp. Dat klopt op zich ook; dat is een instelling waar hij zich aan moet houden.

Wat ik niet vind kloppen, is dat de bronpomp op dat moment minder dan 100% draait.

Zit je inmiddels op de laatste firmware en heb je 'm al eens helemaal uit gezet en een minuutje later weer aan? Wellicht is dit een al opgeloste bug; water/water als bron zal niet de meest gebruikte instelling zijn, wellicht is er iets doorheen geslipt..

[@Proton_ Je citeert wat mij betreft net te langzaam ;). Nou zat ik dat al weer helemaal uit te typen :P ]

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 29-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Hillberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:43:
Het geleverde vermogen, als in, hoeveel hitte er is opgewekt? (En dus niet het echte verbruik van je warmtepomp)?
Yes; ga naar Heat, dan onderaan bij Diagnostic, heb je Heating heat amount. Dat is het geleverde vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillberg
Proton_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:27:
[...]

Hoe lukt het hiermee? :)

[...]
Het gaat nu een stuk beter! De temperatuur binnen stijgt nu langzaam maar zeker naar de 21 graden terwijl het buiten 3,7 graden is. Dat lukte vorige week zeker niet.

De Caleffi klep (dit zit in de aanvoer en retour leiding van de WKO) heeft een filter dat zand tegenhoudt. Dat filter is schoongemaakt en dat helpt * enorm *
Verder had ik eerder een flowmeter van de kortste lus, die ook nog eens naast de warmtepomp zit, geknepen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:30:
[...]

Ja, de snelheid die de compressor kiest, lijkt begrenst te worden door die min temp. Dat klopt op zich ook; dat is een instelling waar hij zich aan moet houden.

Wat ik niet vind kloppen, is dat de bronpomp op dat moment minder dan 100% draait.

Zit je inmiddels op de laatste firmware en heb je 'm al eens helemaal uit gezet en een minuutje later weer aan? Wellicht is dit een al opgeloste bug; water/water als bron zal niet de meest gebruikte instelling zijn, wellicht is er iets doorheen geslipt..
Ik zit nog niet op de laatste firmware. De warmtepomp is niet mijn eigendom maar van de leverancier van de warmte vooziening en daarom wil ik niet zonder toestemming de firmware updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:23:
Ik zit nog niet op de laatste firmware. De warmtepomp is niet mijn eigendom maar van de leverancier van de warmte vooziening en daarom wil ik niet zonder toestemming de firmware updaten
Goed punt! Maar 't lijkt wel een Catch 22 zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:20:
[...]

Goed punt! Maar 't lijkt wel een Catch 22 zo..
De oplossing zit vooral in het schoonmaken van het filter in de leiding van het lauwwarm water uit de WKO. In die leiding zit nog steeds zand nadat zeker 1 jaar geleden een graafmachine de leiding heeft beschadigd.
Verder aanpassen van settings zoals de minimale temperatuur van brine van 2,5 naar 1
Aanpassen van de afgifte door het knijpen van de kortste lussen.

Is ergens beschreven wat een nieuwere versie van firmware precies aan verbeteringen brengt? Ik kan nergens een changelog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
ChrisM schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:58:
[...]

Het geleverde vermogen, als in, hoeveel hitte er is opgewekt? (En dus niet het echte verbruik van je warmtepomp)?
Yes; ga naar Heat, dan onderaan bij Diagnostic, heb je Heating heat amount. Dat is het geleverde vermogen.
Dank! Na lang zoeken gevonden. Deze sensor heet 'current_heat_output' en in het Nederlands " Prestaties wel". Wie maakt die gekke vertalingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Hillberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:16:
[...]

Dank! Na lang zoeken gevonden. Deze sensor heet 'current_heat_output' en in het Nederlands " Prestaties wel". Wie maakt die gekke vertalingen?
Je kan betere vertalingen aanleveren. ;)

Ik ben zelf maar overgestapt op het Engels. Ook gemakkelijker om support te krijgen en antwoorden te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:09:
De oplossing zit vooral in het schoonmaken van het filter in de leiding van het lauwwarm water uit de WKO. In die leiding zit nog steeds zand nadat zeker 1 jaar geleden een graafmachine de leiding heeft beschadigd.
Oh, nou, dan heb je gelukkig 'n oplossing :)

Kun je dat zelf, bijv. wekelijks, of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:17:
[...]

Oh, nou, dan heb je gelukkig 'n oplossing :)

Kun je dat zelf, bijv. wekelijks, of..?
Nee, dat schoonmaken doet de aannemers van de energieleverancier. Deze problematiek (het onvoldoende vermogen van de warmtepomp) is allemaal een direct gevolg van het beschadigen van een leiding die van de WKO bron het water naar de woningen brengt. Er zat ook nog een verstopping (rommel anders dan zand) in de leiding.

Het effect; veel te weinig doorstroming. De WP gaat dan in een minimale stand draaien. Vandaar dat de frequentie van de compressor nauwelijks boven de 22 Hz kwam en de pomp van het brine circuit op 1% vermogen draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
ChrisM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:23:
[...]

Ja, das een probleem bij bepaalde beta's. Als je een AIT hebt, en geüpdatet naar de laatste firmware, dan moet je de "main" branch installeren, anders werkt het niet. (Of de laatste beta, en zelf de code toevoegen, kan ook, maar gemakkelijker is main installeren.)

De laatste beta werkt echt top, trouwens, hoor.. draai al jaren de beta's van BenPru, behoorlijk snelle support als er iets is.
Vandaag de overstap gemaakt naar de nieuwe versie, volgens mij zit ik op main (nooit eerder gedaan), bij versie zie ik nu:

Installed version:
bbab400

Latest version:
2024.11.15-Beta

Wat bedoel je met de zelf de code toevoegen?

Misschien is het toeval, maar sinds vandaag ook 3 spontane herstarts van de WP gehad. Zag het 2x achteraf en 1x toen ik in HA bezig was. 'became unavailable' en inderdaad de WP was opnieuw aan het opstarten.

Kijk het nog een dag aan anders ga ik terug naar m'n HA backup met m’n oude Luxtronik setup.

Versie warmtepomp software: V3.90.2 Revision 12457, deze draait nu ongeveer een week en daar tot vandaag geen issues mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
firecaps30 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:42:
[...]

Vandaag de overstap gemaakt naar de nieuwe versie, volgens mij zit ik op main (nooit eerder gedaan), bij versie zie ik nu:

Installed version:
bbab400

Latest version:
2024.11.15-Beta

Wat bedoel je met de zelf de code toevoegen?

Misschien is het toeval, maar sinds vandaag ook 3 spontane herstarts van de WP gehad. Zag het 2x achteraf en 1x toen ik in HA bezig was. 'became unavailable' en inderdaad de WP was opnieuw aan het opstarten.

Kijk het nog een dag aan anders ga ik terug naar m'n HA backup met m’n oude Luxtronik setup.

Versie warmtepomp software: V3.90.2 Revision 12457, deze draait nu ongeveer een week en daar tot vandaag geen issues mee gehad.
Die installed version heb ik ook. Dan hoef je geen code meer toe te voegen, zodat het werkt. Dus das goed.

Waren het echt herstarts van je WP, of was het netwerk gewoon even niet beschikbaar? Het is misschien wel goed om uit te zoeken waarom ie herstart... hier doet ie dat bijv. niet zomaar. Is echt 24/7 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ja, echt de WP zelf, op het scherm van de WP zag ik ook ‘net inschakelen over xx’ staan.

Zal morgen eens de logs van de warmtepomp zelf exporteren en bekijken. In de HA debug logs was niets bijzonders te zien. Nooit eerder gehad dit.

Draai je ook 3.90.2?

[ Voor 4% gewijzigd door firecaps30 op 01-12-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
firecaps30 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:14:
Ja, echt de WP zelf, op het scherm van de WP zag ik ook ‘net inschakelen over xx’ staan.

Zal morgen eens de logs van de warmtepomp zelf exporteren en bekijken. In de HA debug logs was niets bijzonders te zien. Nooit eerder gehad dit.

Draai je ook 3.90.2?
Yep, 3.90.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Vannacht weer een herstart gehad. Ben nu teruggegaan naar de oude versie van de Integratie.

Zal de debug logs van beide versies eens vergelijken, en ook de logs van de Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Niks bijzonders uit de logs kunnen halen. Ben dinsdag eerst naar benpru/luxtronik 2024.9.30 gegaan. Tijdens configuratie de parameters aangepast van 60 naar 120 seconden timeout en max packet length van 10000 naar 5000. Tot nu toe geen problemen meer gehad.

Morgen maar weer upgraden naar een van de betas, kijken of alles OK blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:14
ChrisM schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:31:
[...]

Je kan betere vertalingen aanleveren. ;)

Ik ben zelf maar overgestapt op het Engels. Ook gemakkelijker om support te krijgen en antwoorden te vinden.
De monteurs zetten hem bij mij elke keer terug op Nederlands omdat ze het anders niet snappen 8)7

Ik wil graag onze ervaring delen en ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit merken:

Wij merken dat het bij ons eigenlijk te warm wordt op een gegeven moment of dat het te lang te koud blijft. Paar voorbeelden:

1) 's avonds voor het slapen gaan blijft hij draaien (de hele nacht door) waardoor het 's nachts steeds warmer wordt en het op een gegeven moment vervelend wordt met slapen.

2) Of de warmtepomp gaat wel uit ergens vroeg op de middag en vindt dat ie de volgende dag om 09:00 pas weer aan hoeft. Gevolg: koud huis in de ochtend en hij gaat stoken wanneer we naar ons werk zijn 8)7

3) De zon schijnt kort op de buitensensor waardoor die mag stoppen met verwarmen volgens de stooklijn. Echter, de rest van de dag komt ie niet boven de hysterese (2 graden) uit waardoor het verwarmen niet opnieuw start en het koud blijft.

We zetten nu maar handmatig de vloerverwarming uit om 19:00 en zetten hem weer aan om 06:00, op deze manier lijkt het het prettigst te zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:35
zwaargeschapen schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:50:
2) Of de warmtepomp gaat wel uit ergens vroeg op de middag en vindt dat ie de volgende dag om 09:00 pas weer aan hoeft. Gevolg: koud huis in de ochtend en hij gaat stoken wanneer we naar ons werk zijn 8)7

3) De zon schijnt kort op de buitensensor waardoor die mag stoppen met verwarmen volgens de stooklijn. Echter, de rest van de dag komt ie niet boven de histerese (2 graden) uit waardoor het verwarmen niet opnieuw start en het koud blijft.
Deze punten zijn een gevolg van een beroerde installatie of instelling en kun je zelf fixen:
  1. Installeer een thermostaat met een normale hysterese. Als je veel vloerverwarming hebt is een hyserese van 0.2 K of hooguit 0.5 K normaal. Hier gebruik ik een thermostaat met een hysterese van 0.2 K, en dat is erg comfortabel. 2 K hysterese slaat nergens op.
  2. Een buitensensor hoort op een noordgevel te hangen en nooit in de zon te kunnen komen. Die moet je dus op een andere plaats ophangen.
Als je deze twee zaken fixt, zal je WP-ervaring al een stuk positiever zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wij merken dat het bij ons eigenlijk te warm wordt op een gegeven moment of dat het te lang te koud blijft.
- Zeker geen zon op de buitensensor laten vallen -> verplaatsen of zonneschermpje geven.
- Hysterese wat lager zetten (bijvoorbeeld van 2 naar 1K).
- Eventueel de groep(en) van de slaapkamer(s) wat knijpen. Maar dat vind je in de zomer wellicht weer jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Is dat de Hysterese HR? Zo heet deze in Luxtronik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Laatst online: 08-10 16:49
[...]

1) 's avonds voor het slapen gaan blijft hij draaien (de hele nacht door) waardoor het 's nachts steeds warmer wordt en het op een gegeven moment vervelend wordt met slapen.

We zetten nu maar handmatig de vloerverwarming uit om 19:00 en zetten hem weer aan om 06:00, op deze manier lijkt het het prettigst te zijn 8)7
Waarom niet gewoon een nachtverlaging toepassen. Doe ik ook. De WP stopt 's-avonds en start 's-morgens weer. Voordeel is dat de opwarming maar ook het geluid 's-nachts minimaal is. Overdag maak ik maximaal gebruik van de energie van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bello2011 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:06:
Waarom niet gewoon een nachtverlaging toepassen. Doe ik ook. De WP stopt 's-avonds en start 's-morgens weer. Voordeel is dat de opwarming maar ook het geluid 's-nachts minimaal is. Overdag maak ik maximaal gebruik van de energie van de zonnepanelen.
Geluid? Als jij last hebt van geluid, lijkt me dat er iets mis is.

Zo 'hard' uit zetten, verhindert in veel gevallen een rustig richting 24/7 doortuffen op de hoogste COP.

Stroomverbruik kan een argument zijn, maar wat dan gunstig is, hangt maar net af van je contract (en 's winters slechts zelden van je PV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 15:47
Gwaihir schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:46:
[...]

Zo 'hard' uit zetten, verhindert in veel gevallen een rustig richting 24/7 doortuffen op de hoogste COP.

Stroomverbruik kan een argument zijn, maar wat dan gunstig is, hangt maar net af van je contract (en 's winters slechts zelden van je PV).
Ik hoor het geluid van het stromende water door de huizen, dus heb de stroomsnelheid begrensd op 50%.
Het is geen heel hard geluid, maar toch irritant als het verder helemaal stil is in huis.
[...]

De monteurs zetten hem bij mij elke keer terug op Nederlands omdat ze het anders niet snappen 8)7

Ik wil graag onze ervaring delen en ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit merken:

Wij merken dat het bij ons eigenlijk te warm wordt op een gegeven moment of dat het te lang te koud blijft. Paar voorbeelden:

3) De zon schijnt kort op de buitensensor waardoor die mag stoppen met verwarmen volgens de stooklijn. Echter, de rest van de dag komt ie niet boven de hysterese (2 graden) uit waardoor het verwarmen niet opnieuw start en het koud blijft.

Mijn Nibe warmtepomp heeft een instelling waarmee je kunt instellen over welke periode hij de buitentemperatuur berekend. Hier zou je ook mee kunnen spelen.
Standaard is 1 of 2 uur. Dan krijg je dus dat ie 's nachts aan gaat, omdat het dan buiten koud is, en na een zonnetje in de ochtend weer uit. Ik heb het op 12 uur gezet, 24 kan ook. Sindsdien loopt ie veel gelijkmatiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
firecaps30 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:54:
Is dat de Hysterese HR? Zo heet deze in Luxtronik
Ja, ik heb hem op 1K staan.
Bij mij pruttelt ie rustig door op gemiddeld 300 W (elektrisch) = 2400 W (thermisch). Door de day ahead aanpassingen van de stooklijn is het meer als de prijs laag is en vice versa.
@Andrehj voor de duidelijkheid: dit betreft de hysterese van de retourtemperatuur van de vloerverwarming, niet van de ruimte thermostaat.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
KC27 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:40:
[...]

Ja, ik heb hem op 1K staan.
Bij mij pruttelt ie rustig door op gemiddeld 300 W (elektrisch) = 2400 W (thermisch). Door de day ahead aanpassingen van de stooklijn is het meer als de prijs laag is en vice versa.
@Andrehj voor de duidelijkheid: dit betreft de hysterese van de retourtemperatuur van de vloerverwarming, niet van de ruimte thermostaat.
Kun je eens wat meer van je instellingen delen van de Warmtepomp, en heb je ook Alpha Home? Optimaliseren vind ik toch lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
bello2011 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:06:
[...]

Nachtverlaging kan alleen als het huis flink afkoelt (en dus niet goed geisoleerd is of ramen open hebt staan). Bij een moderne woning met W/W WP is juist de isolatie goed of zeer goed waardoor je weinig warmteverlies hebt dus nachtverlaging heeft dan geen zin. Mijn woning koelt in 24 uur bij 0 graden buiten ong 0,8 graden af (gemeten in de woonkamer). Dit als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
Gwaihir schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:17:
[...]

- Zeker geen zon op de buitensensor laten vallen -> verplaatsen of zonneschermpje geven.
- Hysterese wat lager zetten (bijvoorbeeld van 2 naar 1K).
- Eventueel de groep(en) van de slaapkamer(s) wat knijpen. Maar dat vind je in de zomer wellicht weer jammer
Op onze slaapkamer staat de VV in de winter uit, we slapen ook met raam op kiepstand anders wordt het te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Gwaihir schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:46:
[...]

De warmtepomp staat opgesteld in een "harde" betegelde ruimte en maak inderdaad bij vollast een zacht brommend geluid. Niet vervelend, behalve dat deze ruimte grenst aan de slaapkamer.
Wanneer de WP 's-morgens na de nachtverlaging opstart dan loopt deze de rest van de dag rustig door tot het einde van de dag. Wanneer ik de nachtverlaging niet toepas dan loopt de WP door de lagere nacht temperatuur meer 's-nachts dan als overdag. Dat is wat ik niet wil. Over de afgelopen 5 jaren heb ik een gemiddelde van 1,7 starts per dag met een gemiddelde SCOP van 5,2. Niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:31:
Op onze slaapkamer staat de VV in de winter uit
Ja, ik ben ook blij dat die los uit kan alhier.

(Maar ik nam aan dat de vraagsteller dat al gedaan had, of die optie niet heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bello2011 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:32:
De warmtepomp staat opgesteld in een "harde" betegelde ruimte en maak inderdaad bij vollast een zacht brommend geluid. Niet vervelend, behalve dat deze ruimte grenst aan de slaapkamer.
Nou ja.. dan toch wel vervelend 's nachts dus.

Kwam dat zo bij 't nieuwbouwhuis? Soms lijkt men dat standaard een nette afwerking voor de ruimte voor was drogen en techniek te vinden, maar het komt op mij niet heel logisch over. Betegeling kost toch geld, wat ook in trilling demping / geluidsisolatie had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Gwaihir schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:53:
[...]

Nou ja.. dan toch wel vervelend 's nachts dus.

Kwam dat zo bij 't nieuwbouwhuis? Soms lijkt men dat standaard een nette afwerking voor de ruimte voor was drogen en techniek te vinden, maar het komt op mij niet heel logisch over. Betegeling kost toch geld, wat ook in trilling demping / geluidsisolatie had gekund.
Wij hebben het huis gebouwd in eigen beheer. De keuze om te betegelen stond vast. Achteraf gezien hadden we meer aan de acoustic van de ruimte moeten doen maar je bouwt maar 1 keer. De nu gekozen oplossing werkt perfect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
firecaps30 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:27:
[...]

Kun je eens wat meer van je instellingen delen van de Warmtepomp, en heb je ook Alpha Home? Optimaliseren vind ik toch lastig.
Ik heb de stooklijn zo staan dat in de woonkamer/keuken altijd ongeveer de goede temperatuur heerst.
Precies zoals @Vaevictis_ ook zegt: ik gebruik geen nachtverlaging, de (vrijstaande) woning is super geïsoleerd (Rc > 7 m2.K/W) met triple glas.
Met mijn HA-addon Day Ahead Optimizer optimaliseer ik de gebruikstijden van mijn grote verbruikers (EV, WP incl SWW) en de inzet van mijn thuisbatterij.
De SWW draait in principe eens per dag op het goedkoopste uur.
Daaromheen wordt de warmtepomp ingepland door de verschuiving van de stooklijn.
De verschuiving van de stooklijn is een van de entities van de luxtronic in HA.
Het liefst zou ik het elektrisch of thermisch vermogen rechtstreeks instellen maar ik heb nog geen entity gevonden waarmee dat mogelijk is.
Dit is het algoritme waarmee ik de verschuiving van de stooklijn bereken: (geprogrammeerd in python):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
def calc_adjustment_heatcurve(
    price_act: float, price_avg: float, adjustment_factor, old_adjustment: float
) -> float:
    """
    Calculate the adjustment of the heatcurve
    formule: -0,05*(price-price_avg)*100/price_avg
    :param price_act: the actual hourprice
    :param price_avg: the day average of the price
    :param adjustment_factor: factor in K/% for instance 0,4K per 10% = 0.04 K/%
    :param old_adjustment: current/old adjustment
    :return: the calculated adjustment
    """
    if price_avg == 0:
        adjustment = 0
    else:
        adjustment = round(
            -adjustment_factor * (price_act - price_avg) * 100 / price_avg, 1
        )
    # toename en afname maximeren op 10 x adjustment factor
    if adjustment >= old_adjustment:
        adjustment = min(adjustment, old_adjustment + adjustment_factor * 10)
    else:
        adjustment = max(adjustment, old_adjustment - adjustment_factor * 10)
    return round(adjustment, 1)

De adjustmentfactor staat nu bij mij op 0,05.

Ik had Alpha Home, maar die heb ik eruit gegooid. Om twee redenen:
  1. Om de haverklap was er iets (gateway, regelunit) kapot met dure vervangingskosten
  2. De master-master regeling is een mooi marketing verhaal, maar werkt niet, omdat je met een wp graag werkt een warmtebuffer. Een betonnen vloer van 10 cm is daar ideaal voor, maar dan moet je die ruimte gaan "naregelen". Bij mij zijn de woonkamer en de keuken altijd "op temperatuur".
Voor de overige ruimtes (entree, bijkeuken, badkamer, slaapkamers en werkkamers) heb ik wel een naregeling: de z-wave sensoren van Alpha Home hangen er nog maar die lees ik nu zelf uit met een z-wave hub in Home Assistant.
Met ESP-home heb twee regelunits (Sonoff, https://www.sonoff.nl/a-6...-wifi-433mhz/#description) geprogrammeerd die ik vanuit Home Assistant aanstuur, zodat de regelventielen open/dicht gaan. Dit werkt goed met zowel verwarming als koeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-KWOb31j5225sY_znDQbMljFvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CwZp1tQdSWgQbuTKD7hKTBr.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
KC27 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:17:
[...]

Ik had Alpha Home, maar die heb ik eruit gegooid. Om twee redenen:
  1. Om de haverklap was er iets (gateway, regelunit) kapot met dure vervangingskosten
  2. De master-master regeling is een mooi marketing verhaal, maar werkt niet, omdat je met een wp graag werkt een warmtebuffer. Een betonnen vloer van 10 cm is daar ideaal voor, maar dan moet je die ruimte gaan "naregelen". Bij mij zijn de woonkamer en de keuken altijd "op temperatuur".
Voor de overige ruimtes (entree, bijkeuken, badkamer, slaapkamers en werkkamers) heb ik wel een naregeling: de z-wave sensoren van Alpha Home hangen er nog maar die lees ik nu zelf uit met een z-wave hub in Home Assistant.
Met ESP-home heb twee regelunits (Sonoff, https://www.sonoff.nl/a-6...-wifi-433mhz/#description) geprogrammeerd die ik vanuit Home Assistant aanstuur, zodat de regelventielen open/dicht gaan. Dit werkt goed met zowel verwarming als koeling:
[Afbeelding]
Heel gaaf! Dit is precies wat ik ook wil doen. Ik heb ook alpha home maar vind het niks. Maar ben nog aan het wachten op de zwave hardware van home assistant.
Kan je de temperatuur sensoren zo via zwave koppelen? En de vloerverdeler groepen ook?
Pagina: 1 ... 104 ... 113 Laatste