Ik heb de stooklijn zo staan dat in de woonkamer/keuken altijd ongeveer de goede temperatuur heerst.
Precies zoals @
Vaevictis_ ook zegt: ik gebruik geen nachtverlaging, de (vrijstaande) woning is super geïsoleerd (Rc > 7 m2.K/W) met triple glas.
Met
mijn HA-addon Day Ahead Optimizer optimaliseer ik de gebruikstijden van mijn grote verbruikers (EV, WP incl SWW) en de inzet van mijn thuisbatterij.
De SWW draait in principe eens per dag op het goedkoopste uur.
Daaromheen wordt de warmtepomp ingepland door de verschuiving van de stooklijn.
De verschuiving van de stooklijn is een van de entities van de luxtronic in HA.
Het liefst zou ik het elektrisch of thermisch vermogen rechtstreeks instellen maar ik heb nog geen entity gevonden waarmee dat mogelijk is.
Dit is het algoritme waarmee ik de verschuiving van de stooklijn bereken: (geprogrammeerd in python):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| def calc_adjustment_heatcurve(
price_act: float, price_avg: float, adjustment_factor, old_adjustment: float
) -> float:
"""
Calculate the adjustment of the heatcurve
formule: -0,05*(price-price_avg)*100/price_avg
:param price_act: the actual hourprice
:param price_avg: the day average of the price
:param adjustment_factor: factor in K/% for instance 0,4K per 10% = 0.04 K/%
:param old_adjustment: current/old adjustment
:return: the calculated adjustment
"""
if price_avg == 0:
adjustment = 0
else:
adjustment = round(
-adjustment_factor * (price_act - price_avg) * 100 / price_avg, 1
)
# toename en afname maximeren op 10 x adjustment factor
if adjustment >= old_adjustment:
adjustment = min(adjustment, old_adjustment + adjustment_factor * 10)
else:
adjustment = max(adjustment, old_adjustment - adjustment_factor * 10)
return round(adjustment, 1) |
De adjustmentfactor staat nu bij mij op 0,05.
Ik had Alpha Home, maar die heb ik eruit gegooid. Om twee redenen:
- Om de haverklap was er iets (gateway, regelunit) kapot met dure vervangingskosten
- De master-master regeling is een mooi marketing verhaal, maar werkt niet, omdat je met een wp graag werkt een warmtebuffer. Een betonnen vloer van 10 cm is daar ideaal voor, maar dan moet je die ruimte gaan "naregelen". Bij mij zijn de woonkamer en de keuken altijd "op temperatuur".
Voor de overige ruimtes (entree, bijkeuken, badkamer, slaapkamers en werkkamers) heb ik wel een naregeling: de z-wave sensoren van Alpha Home hangen er nog maar die lees ik nu zelf uit met een z-wave hub in Home Assistant.
Met ESP-home heb twee regelunits (Sonoff,
https://www.sonoff.nl/a-6...-wifi-433mhz/#description) geprogrammeerd die ik vanuit Home Assistant aanstuur, zodat de regelventielen open/dicht gaan. Dit werkt goed met zowel verwarming als koeling:
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer