@Hillberg welke software versie heb je op de warmtepomp staan? Als je op de webserver van de WP kijkt, onder Informatie, zie je ergens wel software versie staan.
V3.88.0ChrisM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
@Hillberg welke software versie heb je op de warmtepomp staan? Als je op de webserver van de WP kijkt, onder Informatie, zie je ergens wel software versie staan.
Overigens is het laatste nieuws dat de WKO bron een te lage temperatuur water levert aan de WP. Voor sommige woningen nog goed genoeg om tot 22 graden te verwarmen. Voor mijn woning niet goed genoeg.
De actual capacity staat mometeel op 2.22 kW
Dit is dan misschien meer een vraag voor de (echte) experts hier:Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:32:
[...]
V3.88.0
Overigens is het laatste nieuws dat de WKO bron een te lage temperatuur water levert aan de WP. Voor sommige woningen nog goed genoeg om tot 22 graden te verwarmen. Voor mijn woning niet goed genoeg.
De actual capacity staat mometeel op 2.22 kW
Ik denk, als de bron temperatuur te laag is, dan moet de warmtepomp toch gewoon harder werken (en dus minder efficient, meer stroom verbruiken) om de target temperature te bereiken? En aangezien jouw warmtepomp echt nog niet hard aan het werk is, lijkt het ook een instelling te zijn. Ik denk dat ik mijn warmtepomp (zonder het elektrisch element te gebruiken) gemakkelijk naar 35 graden water kan krijgen (heck, het opwarmen van m'n boiler water gaat zonder elektrisch element.. kost veel stroom, meer dan 1kW, maar het kan wel).
Dus, ja, qua efficiency is een lage bron temperatuur killing, maar het lijkt mij nog steeds alsof er ook iets anders aan de hand is.
Probeer nog eens het start- en eindpunt van de stooklijn flink (bijv. 3 of 5 graden) te verhogen? Kijken wat er dan gebeurd. (Wel even de oude waardes opschrijven, zodat je weer terug kan).
idd. Met 8 graden input, moet dat perfect lukken, misschien met wat minder COP, om tot 56 graden te gaan als output (doet hij ook voor SWW).
Enkel als je de beveiliging van "minimum bron input" zou raken, zou de WP moeten stoppen. Maar da's eerder om bevriezing in de warmtewisselaar te vermijden.
Stel je bronwater heeft antivries erin tot -10C, en je WP krijgt op een bepaald moment water "bron uit" onder die -10C. Dan *moet* de beveiliging absoluut stoppen, anders krijg je ijsvorming. Very very very unlikely hier met 8 graden input. Dit legt ook niet de beperking tot 22Hz uit. Dan is het een harde stop + error melding.
Dus idd eerder richting stookcurve / flow / waterzijdig inregelen.
Dat laatste kan ervoor zorgen dan de WP feitelijk maar 1 ruimte degelijk verwarmt als het helemaal niet ingeregeld is, als bijna alle flow naar 1 ruimte gaat. En dan heeft de WP geen zin om sneller te draaien, want het retourwater is warm genoeg.
Ik heb niet goed opgelet: is het WP direct naar VVW, of zit er nog een buffervat tussern (*niet het SWW vat") ?
Indien "niet direct", dan kan het gewoon zo zijn dat de CV-pomp niet snel genoeg draait, waardoor je WP het buffervat wel op temperatuur houd, maar niet genoeg warmte van dat vat naar je VVW loopt.
Enkel als je de beveiliging van "minimum bron input" zou raken, zou de WP moeten stoppen. Maar da's eerder om bevriezing in de warmtewisselaar te vermijden.
Stel je bronwater heeft antivries erin tot -10C, en je WP krijgt op een bepaald moment water "bron uit" onder die -10C. Dan *moet* de beveiliging absoluut stoppen, anders krijg je ijsvorming. Very very very unlikely hier met 8 graden input. Dit legt ook niet de beperking tot 22Hz uit. Dan is het een harde stop + error melding.
Dus idd eerder richting stookcurve / flow / waterzijdig inregelen.
Dat laatste kan ervoor zorgen dan de WP feitelijk maar 1 ruimte degelijk verwarmt als het helemaal niet ingeregeld is, als bijna alle flow naar 1 ruimte gaat. En dan heeft de WP geen zin om sneller te draaien, want het retourwater is warm genoeg.
Ik heb niet goed opgelet: is het WP direct naar VVW, of zit er nog een buffervat tussern (*niet het SWW vat") ?
Indien "niet direct", dan kan het gewoon zo zijn dat de CV-pomp niet snel genoeg draait, waardoor je WP het buffervat wel op temperatuur houd, maar niet genoeg warmte van dat vat naar je VVW loopt.
[ Voor 41% gewijzigd door bjp op 22-11-2024 15:17 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@bjp leuk dat je meedenkt.
(Zeg ik vast ook voor @Hillberg haha).
Als ik het plaatje in deze post bekijk: Hillberg in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Dan denk ik: de retour temperatuur is fors lager dan de target retour temperatuur. Dus het lijkt niet het geval te zijn dat de CV pomp niet snel genoeg draait, want dan zou de retour temperatuur wel hoger zijn.. Mijn simpele interpretatie: de retour moet iets van 27 graden zijn (target), maar op de een of andere manier blijft de WP steeds maar op ca 22 graden hangen.
Pas als de retour gelijk is aan de target, en dan komt het huis nog steeds niet op temperatuur, dan kunnen we gaan kijken naar stooklijnen, flows, etc etc., maar eerst lijkt het toch alsof de warmtepomp op een andere manier wordt tegengehouden ergens door?
Als ik het plaatje in deze post bekijk: Hillberg in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Dan denk ik: de retour temperatuur is fors lager dan de target retour temperatuur. Dus het lijkt niet het geval te zijn dat de CV pomp niet snel genoeg draait, want dan zou de retour temperatuur wel hoger zijn.. Mijn simpele interpretatie: de retour moet iets van 27 graden zijn (target), maar op de een of andere manier blijft de WP steeds maar op ca 22 graden hangen.
Pas als de retour gelijk is aan de target, en dan komt het huis nog steeds niet op temperatuur, dan kunnen we gaan kijken naar stooklijnen, flows, etc etc., maar eerst lijkt het toch alsof de warmtepomp op een andere manier wordt tegengehouden ergens door?
zou er per ongeluk iets van vermogenbegrenzing op staan?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Iedereen dank voor het meedenken en reageren! Helpt mij om te snappen hoe de WP werkt en helpt bij de oplossing.ChrisM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:27:
@bjp leuk dat je meedenkt.(Zeg ik vast ook voor @Hillberg haha).
Ik heb zojuist de stooklijn verhoogt. Het effect is dan dat de Retour berekend (target temperature) omhoog gaat. Dat is precies de bedoeling.
Maar de Return temperature blijft onveranderd. De frequentie blijft op 22 hZ, het geleverde vermogen blijft gelijk. En de Debiet / flow blijft ook gelijk.
/f/image/TGRdEX2YZARiwpphKNvmfk3e.png?f=fotoalbum_large)
Ja, zat ik ook aan te denken.. maar waar je dat instelt op de WP? Geen idee. Heb overal gezocht, kan niet echt iets vinden. Ook niet echt verschil in de instellingen bij Hillberg en bij mij, zo op het eerste gezicht.bjp schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:31:
zou er per ongeluk iets van vermogenbegrenzing op staan?
Ok.. ik had gehoopt dat de warmtepomp hiermee een schop onder z’n kont ging krijgen. Misschien dat dat iets zou doen.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:53:
[...]
Ik heb zojuist de stooklijn verhoogt. Het effect is dan dat de Retour berekend (target temperature) omhoog gaat. Dat is precies de bedoeling.
Maar de Return temperature blijft onveranderd. De frequentie blijft op 22 hZ, het geleverde vermogen blijft gelijk. En de Debiet / flow blijft ook gelijk.
[Afbeelding]
Ander ding wat je nog kan proberen, is in de instellingen de RBE niet gebruiken bij ruimte opnemer. Gewoon geen kiezen. Kan je altijd weer terug zetten.
Bij mij zorgt de ruimte opnemer dat de instellingen veel ingewikkelder werden, dus die heb ik uit de connectie met de warmtepomp gehaald (hij hangt er nog wel en stuurt m’n vloerverwarming verdeler aan natuurlijk). Ook heb ik nooit de koeling aan de gang kunnen krijgen.
En.. de vraag van bjp: heb je een buffervat tussen je warmtepomp en vloerverwarming? Of is het rechtstreeks? (Foto’s helpen)
Hoe staan de systeeminstellingen bij @Hillberg ?
Je krijgt ze uitgebreid te zien (en aanpasbaar) als je eerst toegang krijgt als installateur (wachtwoord is 9445).
Bij mij staan ze zo (zoek de verschillen):
Je krijgt ze uitgebreid te zien (en aanpasbaar) als je eerst toegang krijgt als installateur (wachtwoord is 9445).
/f/image/jWEFCNaXS0edDZftCUmaCfWI.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik ben met name benieuwd hoe bij @Hillberg de "Regeling verwarm." staat ingesteld.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Wat bedoel je met een buffervat? Kan ik dat zien in de ruimte waar de WP staat? Ik denk dat, gebaseerd op de leidingen, dat de warmtepomp rechtstreeks is aangesloten op de verdelers.ChrisM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:03:
[...]
En.. de vraag van bjp: heb je een buffervat tussen je warmtepomp en vloerverwarming? Of is het rechtstreeks? (Foto’s helpen)
de verschillen zijn dat bij mij de setting als volgt is:KC27 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:18:
Hoe staan de systeeminstellingen bij @Hillberg ?
ruimteopnemer: RBE
Tapwater 4: Berekenen ret t
Opwarmen: zonder mengkl <-- vreemd
Aanlooptijd bronpomp: 3 min
Regelling MG2 : snel
We hebben geen buffervat voor de vloerverwarming. Wel een groot vat maar dat is de boiler.
de verschillenChrisM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:25:
En die van mij:
Ruimteopnemer: RBE
Tapwater 4: Bereken ret t
Regeling MG1 : BT afhankelijk
opwarmen: zonder mengkl
aanlooptijd bronpomp: 3 min
Melding TDI: nee
Wat is het verschil in de setting : opwarmen en dan de waarden zonder mengkl (is dat mengklep?) en met mengkl?
Die staat op BT-Afhank.KC27 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:43:
Ik ben met name benieuwd hoe bij @Hillberg de "Regeling verwarm." staat ingesteld.
@Hillberg @ChrisM
Onder Service -> Instellingen -> Vermogensbeperking, kun je de begrenzing aan/uit zetten.
Waar je ook nog naar kunt kijken is Service -> Instellingen -> Inverter, om te zien of de freqentie niet vast is gezet. En check ook eens bij Service -> instellingen -> E.zuininge pomp
In je eerste screenshot is je aanvoer 22.9, retour 22.7 en 27.2 je berekende retour (vraag). Je aanvoer moet hoger worden. Je circulatiepomp draait ook zie ik. Heb je open verdelers of zit er nog naregeling op?
Wat is de hoogste temperatuur die je aanvoer heeft gehaald de afgelopen dagen? Aangezien je WP ook warmwater doet en verwarmt naar 57/58 graden zonder het elektrisch element 'kan' deze het dus wel.
En wat is je stooklijn instelling bij Verwarmen -> Stooklijnen ?
Onder Service -> Instellingen -> Vermogensbeperking, kun je de begrenzing aan/uit zetten.
Waar je ook nog naar kunt kijken is Service -> Instellingen -> Inverter, om te zien of de freqentie niet vast is gezet. En check ook eens bij Service -> instellingen -> E.zuininge pomp
In je eerste screenshot is je aanvoer 22.9, retour 22.7 en 27.2 je berekende retour (vraag). Je aanvoer moet hoger worden. Je circulatiepomp draait ook zie ik. Heb je open verdelers of zit er nog naregeling op?
Wat is de hoogste temperatuur die je aanvoer heeft gehaald de afgelopen dagen? Aangezien je WP ook warmwater doet en verwarmt naar 57/58 graden zonder het elektrisch element 'kan' deze het dus wel.
[ Voor 6% gewijzigd door firecaps30 op 22-11-2024 19:23 ]
Kun je de retour temp én de aanvoer temp van/naar de vloer in beeld brengen?Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:53:
[...]
Iedereen dank voor het meedenken en reageren! Helpt mij om te snappen hoe de WP werkt en helpt bij de oplossing.
[Afbeelding]
Als de warmtepomp de warmte niet kwijt kan, gaat hij niet harder werken. Volgens mij wil hij graag een delta t van 4 graden tussen aanvoer en retour.
Kun je de flow van het vloerverwarmingscircuit ergens zien en staan de groepen voldoende open? De flow die jij laat zien is waarschijnlijk van het broncircuit en dat wordt vanzelf hoger als de compressor harder gaat werken en meer warmte uit de bron gaat onttrekken (of de bron de benodigde warmte niet kan leveren). Maar als de warmtepomp zijn warmte toch niet kwijt kan, hoeft de flow van het broncircuit ook niet hoger te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door wiljums op 22-11-2024 20:00 ]
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Ter info, ik heb een SWCV92K3 en mijn stooklijn is als volgt:Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:53:
[...]
Iedereen dank voor het meedenken en reageren! Helpt mij om te snappen hoe de WP werkt en helpt bij de oplossing.
[Afbeelding]
+23 bij -20
+21 bij +21
En dit gaat over de retourtemperatuur, dus de aanvoer temperatuur is pm 4 graden hoger dan de retourtemp.
Ter vergelijking, @Hillberg , bij mij zijn dit de waardes:firecaps30 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:22:
@Hillberg @ChrisM
Vermogens begrenzing: uit
inverter: blokkade start en stop 0 hz (dus uit)
freq tw Automatisch
Warmwater normaal
E.zuinige pomp:
Afgiftesysteem: VLV
verwarming aansturing automatisch
verw. verm. max: 100%
rest gaat niet over verwarming
Je kan de aanvoer temperatuur ook zichtbaar maken in Home Assistant, zet die ook even in het grafiekje (naast de target en retour temperatuur), @Hillberg
[ Voor 6% gewijzigd door ChrisM op 22-11-2024 20:04 ]
Vermogensbeperking kom ik in menu niet tegenfirecaps30 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:22:
@Hillberg @ChrisM
De inverter -> Freq. blokkade start = 39 Hz
de inverer-> Freq blokkade stop = 43 Hz
Freq TW = Automatisch
Ik heb alle verdelers op alle etages openstaan. Op de begane grond zitten geen thermische motoren. De kranen staan open.
Aanvoer leg ik sinds vier dagen vast. Was vier dagen geleden 26,4 en nu 22.2
Stooklijn: Ik heb vakje linkerkolom bovenste op 43 gezet (voor buitentemperatuur -20) . Geen effect gezien in bijvoorbeeld de retour temperatuur
Vakje er onder staat op 19 bij +19 buitentemperatuur
>> En check ook eens bij Service -> instellingen -> E.zuininge pomp
Hier staan heel veel settings
Even inloggen via Instellingen - Datatoegang, en dan de code 9445 invoeren. Dan krijg je vermogensbeperking vast wel te zien.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:08:
[...]
Vermogensbeperking kom ik in menu niet tegen
Freq TW = Automatisch
Ik heb alle verdelers op alle etages openstaan. Op de begane grond zitten geen thermische motoren. De kranen staan open.
Stooklijn: Ik heb vakje linkerkolom bovenste op 43 gezet (voor buitentemperatuur -20) . Geen effect gezien in bijvoorbeeld de retour temperatuur
Verder kan je in mijn post (boven die van jou) een aantal belangrijke waardes zien uit de menuutjes.
Trouwens, kan je in Home Assistant een grafiekje maken, met:
Aanvoer temperatuur
Retour temperatuur
Retour target temperatuur
[ Voor 4% gewijzigd door ChrisM op 22-11-2024 20:23 ]
Bij mij staat ook ingesteld: Opwarmen met mengklHillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:13:
[...]
de verschillen
Ruimteopnemer: RBE
Tapwater 4: Bereken ret t
Regeling MG1 : BT afhankelijk
opwarmen: zonder mengkl
aanlooptijd bronpomp: 3 min
Melding TDI: nee
Zit er nog een pomp buiten de warmtepomp die het water door de vloerverwarmingscircuits pompt? Als die niet door de warmtepomp wordt aangestuurd en in de verkeerde stand staat, kan het zijn dat je veel te weinig flow in je vvw circuit hebt.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:45:
[...]
Wat bedoel je met een buffervat? Kan ik dat zien in de ruimte waar de WP staat? Ik denk dat, gebaseerd op de leidingen, dat de warmtepomp rechtstreeks is aangesloten op de verdelers.
Wil eigenlijk uitgebreider op @Hillberg's saga reageren, incl. de vraag die rechtstreeks aan mij gericht was. Maar ik houd nu 't lezen al amper bij
.
Dus vanavond alleen even dit: de meeste WPs hebben een instelling voor minimale brontemperatuur in hun installateursmenu's. Ik weet niet hoe elke WP er precies op reageert, maar een 'getrapte' reactie klinkt niet gek: 'ik nader het minimum, dus ik doe 't maar rustig aan'. Is deze instelling al gespot?
(Daarmee kun je bijv. voorkomen dat de WP kouder gaat dan je brine kan hebben. Maar dat voorkomen was, als ik me goed herinner, juist weer niet best gelukt in @Hillberg's wijk (kapot gevroren wisselaar in de bron)?)
[Ook de uitleg van waarom ik het ergens nog wel snugger zou vinden als hier mee gespeeld is, houd je nog even van me te goed.]
Dus vanavond alleen even dit: de meeste WPs hebben een instelling voor minimale brontemperatuur in hun installateursmenu's. Ik weet niet hoe elke WP er precies op reageert, maar een 'getrapte' reactie klinkt niet gek: 'ik nader het minimum, dus ik doe 't maar rustig aan'. Is deze instelling al gespot?
(Daarmee kun je bijv. voorkomen dat de WP kouder gaat dan je brine kan hebben. Maar dat voorkomen was, als ik me goed herinner, juist weer niet best gelukt in @Hillberg's wijk (kapot gevroren wisselaar in de bron)?)
[Ook de uitleg van waarom ik het ergens nog wel snugger zou vinden als hier mee gespeeld is, houd je nog even van me te goed.]
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 22-11-2024 20:39 ]
Je kunt eens proberen die frequentie instellingen aan te passen naar 0, zodat de WP zelf de frequentie kan regelen.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:08:
[...]
Vermogensbeperking kom ik in menu niet tegen
Freq TW = Automatisch
Heb je geen flow-regelaars op je verdelers, hoe staan die ingesteld?
De instelling is nog niet gespot.Gwaihir schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:37:
Wil eigenlijk uitgebreider op @Hillberg's saga reageren, incl. de vraag die rechtstreeks aan mij gericht was. Maar ik houd nu 't lezen al amper bij.
Nog wat context. Samen met een aantal buren proberen we dit issue op te lossen. Meerdere woningen hebben onvoldoende verwarming.
Er zijn echter ook woningen waar de verwarming het wel doet. Zelfde WKO, zelfde warmtepomp. Alles gelijk anders dan het type woning (vrijstaand, twee en drie onder 1 kap) en de positie in de lus van de WKO-leiding. De ene wonig is aangesloten op begin lus, de mijne aan einde van de lus.
Zo is op hetzelfde moment bij de ene woning de bron-in 14,0 , bij de andere 7.4 en weer bij een derde stopt de warmtepomp met code 720. Dat houdt in dat het water van de bron te koud is met risico van bevriezing warmtepomp. De bron in ligt dan rond de 5 graden.
Ik sluit niet uit dat in de logica van de Luxtronik iets staat als ' als Bron in tussen 7 en 9 graden is dan moet de compressor/pomp op een laag pitje draaien". Hier komt de frequentie niet boven de 20 Hz. Bij de woning waar de warmtebedrijf actief is met goede vloerverwarming , is de frequentie dan 27 Hz
Een van de andere buren heeft de ZWE maar erbij gezet om de woning warm te krijgen
Er is een paar maanden geleden twee keer een warmtewisselaar kapotgevroren. In beide gevallen lekte het brine mengsel in de woning. De oorzaak was te weinig flow in de WKO leidingen onder de straat.
De flow is er nu wel. De temperatuur van de WKO is echter waarschijnlijk te laag voor sommige warmtepompen in de straat
Instellingen -> Temperaturen -> T-bron min
De functie Vermogensbeperking is niet aanwezig. Wat ik zo lees in een Luxtronik handleiding is dat deze functie te maken heeft met de electrische aansluiting van de WP.ChrisM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:23:
[...]
Even inloggen via Instellingen - Datatoegang, en dan de code 9445 invoeren. Dan krijg je vermogensbeperking vast wel te zien.
Verder kan je in mijn post (boven die van jou) een aantal belangrijke waardes zien uit de menuutjes.
Trouwens, kan je in Home Assistant een grafiekje maken, met:
Aanvoer temperatuur
Retour temperatuur
Retour target temperatuur
Ik zal morgen een grafiek posten
Frequenties beide op 0 gezet. Geen effectfirecaps30 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:52:
[...]
Je kunt eens proberen die frequentie instellingen aan te passen naar 0, zodat de WP zelf de frequentie kan regelen.
Heb je geen flow-regelaars op je verdelers, hoe staan die ingesteld?
Wat bedoel je met flowregelaars? Zijn dat de kraantje met de doorzichtige buisjes en een vlotter? Die vlotters staan voor de groepen in de woonkamer rond de 2.
Is het te zien, anders dan de stand van die vlotter, of er stroming is?
Er is geen externe pomp. In de warmtepomp zit wel een pomp om het water van de vloerverwarming rond te pompen. Als de snelheid Bij Instellingen - E zuinige pomp - > verwarming aansturing = automatisch staat is Debiet rond de 100 l/hwiljums schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:36:
[...]
Zit er nog een pomp buiten de warmtepomp die het water door de vloerverwarmingscircuits pompt? Als die niet door de warmtepomp wordt aangestuurd en in de verkeerde stand staat, kan het zijn dat je veel te weinig flow in je vvw circuit hebt.
Zet ik dit op handmatig en verwarming verm. max op 100 % gaat de debiet richting de 900 l/h
Het wordt helaas niet warmer in huis door deze aanpassing.
Die dingen heten inderdaad flow regelaar.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:04:
[...]
Frequenties beide op 0 gezet. Geen effect
Wat bedoel je met flowregelaars? Zijn dat de kraantje met de doorzichtige buisjes en een vlotter? Die vlotters staan voor de groepen in de woonkamer rond de 2.
Is het te zien, anders dan de stand van die vlotter, of er stroming is?
Als de vlotter hoog staat is er flow.
Hij “drijft” namelijk niet echt maar zit in de konisch buisje. Daardoor wordt de doorstroom opening groter naar mate hij hoger staat.
“Regelaar” is eigenlijk een verkeerde benaming. Het is eigenlijk “regelaar/indicator combinatie”. Met het knopje dat er op zit stel je de flow in. De positie van de vlotter verandert dus niet direct door het knopje maar is een echte meting van de flow die door het knopje veranderd is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Als je flow op elke verdeler op 2 staat zou ik toch echt beginnen met het eisen dat de installateur je verdelers inregelt. Er is geen mogelijkheid dat je vloer nu egaal warm word en er een juiste temperatuur retour komt. Zeker als je ziet dat je debiet maar 100 l/h is op automatisch. Er komt waarschijnlijk gewoon te weinig water door je verdelers heen. Zeker de instellingen onder “energie zuinige pomp” zijn heel belangrijk. Kijk eens hoeveel je WP je pomp stuur als de verwarming aan gaat en je hem op automatisch hebt staan.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:10:
[...]
Er is geen externe pomp. In de warmtepomp zit wel een pomp om het water van de vloerverwarming rond te pompen. Als de snelheid Bij Instellingen - E zuinige pomp - > verwarming aansturing = automatisch staat is Debiet rond de 100 l/h
Zet ik dit op handmatig en verwarming verm. max op 100 % gaat de debiet richting de 900 l/h
Het wordt helaas niet warmer in huis door deze aanpassing.
Ik vermoed dat je pomp maar op 10% staat dan ofzo. Je vv pomp draait langzamer als je retour temperatuur dicht bij je retour berekend komt. Is dat zo bij jou? En anders: laat de installateur Nathan inschakelen om mee te kijken, vaak ligt het ook aan de kennis van de monteurs (helaas). Was bij mij ook zo, nadat Nathan was gekomen is alles (zo goed als) opgelost.
Je debiet zou met verwarmen (afhankelijk hoe hard de pomp draait en hoe groot je woning is etc etc. Toch zeker wel rond de 500 l/h denk ik moeten zitten. Exact kan ik niet zeggen maar niet 100 l/h.
Kan ook nog zijn dat er iets in je leidingwerk niet goed zit waardoor er geen warmte in je verdelers komt ofzo. Je zou ook nog met een warmtebeeld camera kunnen kijken
Edit: kan ook zijn dat je vv groep die bij je thermostaat zit te weinig warmte krijgt waardoor t lijkt dat t niet warm is? Of is het echt niet warm in de woning. Hier was dat weer andersom, leiding bij de thermostaat werd te snel warm (teveel flow) waardoor het enorm warm leek en WP weer heel snel terug ging in vermogen.
[ Voor 19% gewijzigd door Flexiilex op 23-11-2024 10:33 ]
de vloerverwaming is nooit goed ingeregeld door de installateur. Dat kon niet omdat op moment van oplevering de WKO onvoldoende flow had vanwege een verstopping in de leiding. De blauwe dopjes die het pinnetje omlaag drukken waardoor de kraan van de groep dicht is, zaten bij de oplevering nog op de verdeler van de woonkamer.Flexiilex schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:28:
[...]
Als je flow op elke verdeler op 2 staat zou ik toch echt beginnen met het eisen dat de installateur je verdelers inregelt. Er is geen mogelijkheid dat je vloer nu egaal warm word en er een juiste temperatuur retour komt. Zeker als je ziet dat je debiet maar 100 l/h is op automatisch. Er komt waarschijnlijk gewoon te weinig water door je verdelers heen. Zeker de instellingen onder “energie zuinige pomp” zijn heel belangrijk. Kijk eens hoeveel je WP je pomp stuur als de verwarming aan gaat en je hem op automatisch hebt staan.
Ik vermoed dat je pomp maar op 10% staat dan ofzo. Je vv pomp draait langzamer als je retour temperatuur dicht bij je retour berekend komt. Is dat zo bij jou? En anders: laat de installateur Nathan inschakelen om mee te kijken, vaak ligt het ook aan de kennis van de monteurs (helaas). Was bij mij ook zo, nadat Nathan was gekomen is alles (zo goed als) opgelost.
Je debiet zou met verwarmen (afhankelijk hoe hard de pomp draait en hoe groot je woning is etc etc. Toch zeker wel rond de 500 l/h denk ik moeten zitten. Exact kan ik niet zeggen maar niet 100 l/h.
Kan ook nog zijn dat er iets in je leidingwerk niet goed zit waardoor er geen warmte in je verdelers komt ofzo. Je zou ook nog met een warmtebeeld camera kunnen kijken
>Ik vermoed dat je pomp maar op 10% staat dan ofzo.
Hoe kan ik dat zien? Is dat het Debiet ? En is de HUP de pomp voor de vloerverwaming? Die staat nu op 34%
Retour is 20,5 graden. Retour berekend is 36,4 graden
Als ik de insteling E.zuinige pomp-> verwarming aansturen - op handmatig zet en de Verw. verm max op 100% komt er flow rond de 900 l/h. De temperatuur in de kamers gaat echter niet omhoog.
ik werd wakker met een idee: op wat staat de delta-T regeling tussen aanvoer en afvoer voor CV?
Dit bepaald hoe snel de CV-pomp draait. Indien een groot getal, gaan deze regelen richting laag debiet/flow (met dezelfde warmteproductie, heb je minder flow nodig als de delta-T groot is).
Dit bepaald hoe snel de CV-pomp draait. Indien een groot getal, gaan deze regelen richting laag debiet/flow (met dezelfde warmteproductie, heb je minder flow nodig als de delta-T groot is).
Zoals ik dit van een afstandje lees, sluit het de frequenties van 39 - 43 Hz uit. Dat doet mij vermoeden dat er bij 41 Hz een vervelende resonantie te verwachten is en de WP er daarom vooral niet moet blijven hangen, net zoals een centrifugerende wasmachine bepaalde toerentallen zo snel mogelijk passeert. Als dat zo is en je deze beveiliging verwijdert, dan is het mogelijk dat je WP op een zeker moment in 1x total loss is.Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:08:
Hopelijk is 't niet zo erg als bij o.a. een wasmachine en blijft 't bij nogal luid zijn bij die frequentie, maar toch. Ik raad je aan deze instelling terug te zetten zoals hij stond, totdat je volledig duidelijk is waar hij voor dient.
Bedoel je deze temperaturen?bjp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:40:
ik werd wakker met een idee: op wat staat de delta-T regeling tussen aanvoer en afvoer voor CV?
:strip_exif()/f/image/DzFusceQZCfbKiJFTZTQKz04.png?f=user_large)
waarom staat er bij menggr2-ingestel. maar 22 graden? (mooi halverwege tussen aanvoer en retour).
14 graden of 5 graden, dat is nogal een verschil! Het is dus een eenpijpsysteem: jij ontvangt water dat al door alle eerdere huizen is afgekoeld? (De besparing van dat stukje buis hebben ze onderhand al wel weggegooid aan trouble shooting, lijkt me..Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:55:
De instelling is nog niet gespot. [..]
Er zijn echter ook woningen waar de verwarming het wel doet. Zelfde WKO, zelfde warmtepomp. Alles gelijk anders dan het type woning (vrijstaand, twee en drie onder 1 kap) en de positie in de lus van de WKO-leiding. De ene wonig is aangesloten op begin lus, de mijne aan einde van de lus.
Zo is op hetzelfde moment bij de ene woning de bron-in 14,0 , bij de andere 7.4 en weer bij een derde stopt de warmtepomp met code 720. Dat houdt in dat het water van de bron te koud is met risico van bevriezing warmtepomp. De bron in ligt dan rond de 5 graden. [..]
Er is een paar maanden geleden twee keer een warmtewisselaar kapotgevroren. In beide gevallen lekte het brine mengsel in de woning. De oorzaak was te weinig flow in de WKO leidingen onder de straat.
De flow is er nu wel. De temperatuur van de WKO is echter waarschijnlijk te laag voor sommige warmtepompen in de straat

Wanneer je minimale brontemperatuur op 5 graden staat (sinds het stukvriezen van die wisselaars?), dan kan ik me voorstellen dat hij bij 7,5 graad inderdaad al bewust langzamer gaat draaien. Ook lijkt het me dan dat om die wisselaars verderop heel te houden, men wellicht voorzichtig is geworden met die instelling. Zo'n wisselaar zou nl. in kunnen gaan vriezen wanneer de temperatuur van jouw bron daadwerkelijk onder 0 C ligt (jouw bron-uit, het brine dat van WP weer naar de bron gaat).
Het snelst bevriezende punt is, voor zover ik begrepen heb, in de verdamper van je WP, waar je lokaal een graad of drie onder de bron-uit temperatuur kunt zitten. Zo te horen zit er daarom wel brine in jullie eigen mini-broncircuit naar die wisselaar verderop?
Afijn, ook als je zeker weet dat je zelf een redelijk brine mengsel hebt, heb je helaas nog steeds weinig marge om met die minimale brontemperatuur te experimenteren zonder die wisselaar weer in gevaar te brengen. Het klinkt wel als een traag proces, wat bij voldoende flow (in die WKO loop) sowieso niet op hoort te treden. Dus wellicht kun je 'm een uurtje van 5 naar 4 graden zetten en kijken of het iets doet. Zo ja, dan heb je 't concrete pijnpunt gevonden, al kun je er zelf niets mee.
Ik heb geen idee. Is dit de fabrieksinstelling? Of berekent de WP deze waarde? Kan dat worden aangepast en wat is dan het effect?bjp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:29:
waarom staat er bij menggr2-ingestel. maar 22 graden? (mooi halverwege tussen aanvoer en retour).
@Hillberg staat Gemeten ruimtetemperatuur op 25,5 °C?? Waarschijnlijk een meetfout?
Misschien moet je bij de instellingen dan de RBE uit zetten ( ik weet niet waar, want ik heb geen RBE).
Misschien moet je bij de instellingen dan de RBE uit zetten ( ik weet niet waar, want ik heb geen RBE).
Hmm.. ik kom met een iets andere indruk dan @firecaps30. Hoop dat hij gelijk heeft..Hillberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:55:
De instelling is nog niet gespot.
Je post 'm naar ik van 'n afstandje zie nl. hier al:
Ik bedoel T-WQ min, die op 2,5 C staat. En vind gebruiksaanwijzingen die aangeven dat je deze niet zelf een beetje aan kunt passen, maar dat alleen de servicedienst dat kan doen.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:09:
De bedrijfsmodes staan op automatisch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht reageert hij nog wel wanneer je je brontype aanpast (zie de screenshots van anderen) naar brine. (Staat dat bij jou op water/water?) Maar, als dat al werkt, geeft dat nogal een grote aanpassing, die niet verantwoord lijkt.
Afijn, als ik dat goed spot, kun je 'm dus helaas niet zelf aanpassen om wat uit te vinden. Maar staat hij bij jou ook op 2,5 C. Dat verklaart niet zo goed waarom hij dan bij 7,5 al langzaam gaat en bij sommige buren bij 5 C al stopt. Staat bij hen die T-WQ min ook op 2,5 C?'n manual online:
T-WQ min Brine: -9 °C
Wat./Brine: 1 °C
Wat./Wat.: 3 °C°C -20 °C –20 °C (↕1) Servdienst
@Hillberg dit doe je Onder instellingen - systeeminstelling - ruimteopnemer op Nee zetten (op de webserver van de WP).KC27 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:00:
@Hillberg staat Gemeten ruimtetemperatuur op 25,5 °C?? Waarschijnlijk een meetfout?
Nee. de Gewenste ruimtetemperatuur staat op 26.5 graden,KC27 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:00:
De actuele temperatuur is 19,1 graden (in de woonkamer bbbbbbbrrrrrr)
De RBE uitschakelen had geen enkel effect op de werking van de warmtepompChrisM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:05:
[...]
@Hillberg dit doe je Onder instellingen - systeeminstelling - ruimteopnemer op Nee zetten (op de webserver van de WP).
. Behalve dan dat de RBE/themostaat beneden in de woonkamer het dan niet meer doet. Display is weg.
Dat is de gewenste ruimtetemp, de actuele ruimtetemp is 19,..KC27 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:00:
Menggroep 2 is ingesteld voor koelen als ik in de eerder geüploade screenshot kijk. Dus dat is de aanvoertemperatuur koeling.bjp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:29:
Dat klopt. Menggroep 1 en 3 staan op nee.firecaps30 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:32:
[...]
Menggroep 2 is ingesteld voor koelen als ik in de eerder geüploade screenshot kijk. Dus dat is de aanvoertemperatuur koeling.
Retour berekend - wat hij probeert te bereiken - staat ook al hartstikke hoog. Het is dus (primair) geen probleem met stooklijn, instelling van de ruimtetemperatuur, of meting daarvan. Dat is nl. allemaal input voor retour berekend en die oogt best goed.wiljums schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:15:
Dat is de gewenste ruimtetemp, de actuele ruimtetemp is 19,..
Ook lijkt het me niet (primair) een probleem met de flow in huis (groepsverdelers, etc.). Die is laag, inderdaad, maar gaat probleemloos omhoog indien daartoe handmatig gedwongen. Lijkt dus automatisch aangepast aan hoe weinig warmte er te verdelen is.
Er is iets wat die compressor op de rem houdt, ondanks voldoende vraag en voldoende mogelijkheid tot afgifte.
@Hillberg
Een rechtstreekse begrenzing op compressortoerental is daarbij nog niet aangetroffen. En het stemt ook niet overeen met de observatie dat 't ding er die ene keer dat de bron warmer was meteen voor ging.
Ik vind 't alleen vanuit de instellingen moeilijk verklaarbaar. De minimale brontemperatuur staat inderdaad hoog, maar dat dat 5 graden erboven al zo'n effect heeft.. Zit er wel 'n standaard firmware op, of is er wat bij geprogrammeerd voor dat grote project wat alleen de servicedienst kan zien? (Ik vind er op zich nl. wel wat voor te zeggen dat indien de brontemperatuur inzakt, de WP even wat geduld heeft totdat de pompen van de WKO dat weer rechtgezet hebben. Als die pompen er meteen fatsoenlijk de vaart in zouden zetten, zou dat een heel elegant systeem zijn geweest.)
En hoe zit 't trouwens met SWW; maakt hij dat ook op 'n slakkengangetje warm met slechts zo'n 22 Hz? (Wellicht al gezegd maar heb ik niet (meer) scherp.)
@Hillberg Wat is trouwens die zonneboiler van 150 graden? Die wordt toch niet toevallig als externe warmtebron gezien, hoop ik? (Heb die instelling in de voorbeelden van anderen nog niet gezien.)
Ik heb even een grafiek geplaatst van de rotatie van de compressor. Die is altijd 20 Hz. Behalve:Gwaihir schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:59:
[...]
Retour berekend - wat hij probeert te bereiken - staat ook al hartstikke hoog. Het is dus (primair) geen probleem met stooklijn, instelling van de ruimtetemperatuur, of meting daarvan. Dat is nl. allemaal input voor retour berekend en die oogt best goed.
Ook lijkt het me niet (primair) een probleem met de flow in huis (groepsverdelers, etc.). Die is laag, inderdaad, maar gaat probleemloos omhoog indien daartoe handmatig gedwongen. Lijkt dus automatisch aangepast aan hoe weinig warmte er te verdelen is.
Er is iets wat die compressor op de rem houdt, ondanks voldoende vraag en voldoende mogelijkheid tot afgifte.
@Hillberg
Een rechtstreekse begrenzing op compressortoerental is daarbij nog niet aangetroffen. En het stemt ook niet overeen met de observatie dat 't ding er die ene keer dat de bron warmer was meteen voor ging.
Ik vind 't alleen vanuit de instellingen moeilijk verklaarbaar. De minimale brontemperatuur staat inderdaad hoog, maar dat dat 5 graden erboven al zo'n effect heeft.. Zit er wel 'n standaard firmware op, of is er wat bij geprogrammeerd voor dat grote project wat alleen de servicedienst kan zien? (Ik vind er op zich nl. wel wat voor te zeggen dat indien de brontemperatuur inzakt, de WP even wat geduld heeft totdat de pompen van de WKO dat weer rechtgezet hebben. Als die pompen er meteen fatsoenlijk de vaart in zouden zetten, zou dat een heel elegant systeem zijn geweest.)
En hoe zit 't trouwens met SWW; maakt hij dat ook op 'n slakkengangetje warm met slechts zo'n 22 Hz? (Wellicht al gezegd maar heb ik niet (meer) scherp.)
op moment 1 toen er in een kort tijd veel fluctuatie was in de temperatuur van de het lauwwarm water van de WKO
/f/image/LAWi8OxD8cRQ22LlnhcYdGj9.png?f=fotoalbum_large)
Moment 2: dat was na een powerdown van de warmtepomp. Na opstarten gaat frequentie omhoog maar zakt binnen een paar minuten weer terug naar 20 Hz,
Omdat ik nog maar kort meet met Home Assistent heb ik geen data van de compressor van voor 20 november 18:00
Het lijkt mij zeer sterk dat de onderaannemer van het energiebedrijf iets anders dan de standaard firmware heeft geinstalleerd.Gwaihir schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:59:
[...]
[~
Zit er wel 'n standaard firmware op, of is er wat bij geprogrammeerd voor dat grote project wat alleen de servicedienst kan zien? (Ik vind er op zich nl. wel wat voor te zeggen dat indien de brontemperatuur inzakt, de WP even wat geduld heeft totdat de pompen van de WKO dat weer rechtgezet hebben. Als die pompen er meteen fatsoenlijk de vaart in zouden zetten, zou dat een heel elegant systeem zijn geweest.)
De SWW / water in het boilervat wordt prima warmgehouden door de compressor die op 22 Hz draait. We hebben geen bad dus het boilervat verliest per douchebeurt relatief weinig warm water,
Geen idee wat die zonneboiler is. We hebben een warmtepomp en een boilervat.Gwaihir schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:04:
@Hillberg Wat is trouwens die zonneboiler van 150 graden? Die wordt toch niet toevallig als externe warmtebron gezien, hoop ik? (Heb die instelling in de voorbeelden van anderen nog niet gezien.)
Hoe kan ik zien dat die zonneboiler (ik snap die temperatuur van 150 graden niet) iets doet zoals worden gezien als warmtebron?
@Hillberg Helder. Ik denk dat het meest zinnige om te proberen blijft om heel hard te klagen bij het team van de WKO.
Wil je toch nog zelf een duidelijker observatie, dan zou ik dus Medium Bron WP bekijken: staat dat op Water/Water? Dan eventjes op Brine zetten. En dan eerst te kijken of T-WQ Min inderdaad naar -9 C is gesprongen (niet blijft staan op die 'technische service ingestelde waarde' van 2,5 C) en zo ja wat de WP dan doet.
Maar, voor dat je dat doet: het lijkt me niet verantwoord 'm daar te laten staan - voor meer dan een pakweg een kwartiertje terwijl je zelf in de gaten houdt dat je bron-uit temperatuur niet hard onder nul knalt. Je wilt immers niet ook in jouw huis toch nog die wisselaar in de bron kapot vriezen. En als je de instelbare waarde vervolgens terug zet op Water/Water zou die afgeleide waarde wel 'ns op de 'default' van 3 C kunnen komen. Je hebt dan 0,5 graad opgeofferd aan het experiment.
Jij hebt een AIT en had problemen met je bron, toch? Bij brine zou de minimale brontemperatuur standaard op -9 C staan. Herinner jij je hoe koud 't bij jou gegaan is en of de WP daarop reageerde door langzamer te gaan draaien?
Wil je toch nog zelf een duidelijker observatie, dan zou ik dus Medium Bron WP bekijken: staat dat op Water/Water? Dan eventjes op Brine zetten. En dan eerst te kijken of T-WQ Min inderdaad naar -9 C is gesprongen (niet blijft staan op die 'technische service ingestelde waarde' van 2,5 C) en zo ja wat de WP dan doet.
Maar, voor dat je dat doet: het lijkt me niet verantwoord 'm daar te laten staan - voor meer dan een pakweg een kwartiertje terwijl je zelf in de gaten houdt dat je bron-uit temperatuur niet hard onder nul knalt. Je wilt immers niet ook in jouw huis toch nog die wisselaar in de bron kapot vriezen. En als je de instelbare waarde vervolgens terug zet op Water/Water zou die afgeleide waarde wel 'ns op de 'default' van 3 C kunnen komen. Je hebt dan 0,5 graad opgeofferd aan het experiment.
@Vaevictis_ Heb jij wellicht een indruk hiervan? Z'n minimale brontemperatuur staat op 2,5 C, maar reeds bij 7,5 C draait de WP (om verder onduidelijke redenen) niet harder dan 22 Hz.Hillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:20:
Het lijkt mij zeer sterk dat de onderaannemer van het energiebedrijf iets anders dan de standaard firmware heeft geinstalleerd.
Jij hebt een AIT en had problemen met je bron, toch? Bij brine zou de minimale brontemperatuur standaard op -9 C staan. Herinner jij je hoe koud 't bij jou gegaan is en of de WP daarop reageerde door langzamer te gaan draaien?
Beats me. Maar als je die waarde kunt veranderen in iets onschuldigs als 10 C, dan zou ik dat doen.Hillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:27:
Geen idee wat die zonneboiler is. We hebben een warmtepomp en een boilervat.
Hoe kan ik zien dat die zonneboiler (ik snap die temperatuur van 150 graden niet) iets doet zoals worden gezien als warmtebron?
Anders is 't afwachten of een van de AIT bezitters die je aan het helpen is hier iets over weet te zeggen.
[Net als @bjp heb ik zelf 'n EcoForest. Wij spelen hier dus mee als beste stuurlui vanaf de wal
[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 23-11-2024 17:31 ]
@Hillberg Ik zou die WTW lekker weer aan zetten (en evt. je temperatuurdoel iets omlaag halen). Dat ding scheelt echt niet zoveel in hoeveel warmte je binnen houdt. Je test is realistisch met. En je wilt niet gaandeweg andere problemen (met vocht) opdoen.
Voor zover ik weet is 't altijd een temperatuursensor (oftewel ruimte opnemer, zoals @ChrisM dat noemde) en vaak daarbij ook een gedeeltelijke controle unit / afstandbediening voor het systeem.
Het simpelweg een temperatuur instellen erop is eigenlijk altijd een behoorlijk begrensd signaal. Deels / soms lijkt dat bewust, om mensen tegen hun eigen 'bedieningsfouten' te beschermen. (Iemand die 'm op 25 zet omdat hij 't koud heeft. Dat vergeet omdat het systeem zo traag is. Naar 't werk gaat. En het bij thuiskomst helemaal niet op 25 graden weer aan wil treffen.) Deels lijkt 't te komen omdat er voor flinke veranderingen meerdere instellingen aangepast moeten worden in een verhouding die 'onderling klopt'.
(In mijn specifieke geval verschilt het van kamer tot kamer van alléén temperatuursensoren, tot uitgebreidere klimaatsensoren die ook luchtvochtigheid meten en soms ook nog CO2. Maar bedieningselementen zitten daar juist (vrijwel) niet op.)
[Daarop had je nog reactie van me tegoed en nu denk ik bij te zijn. Oftewel: als je meent dat ik toch iets gemist heb: sorry dan, maar vraag 't me effe opnieuw.]
Denk dat ik persoonlijk zou beginnen bij de naam die de fabrikant erop geplakt heeft. RBE, in jouw geval? Dat geeft het hoofd ruimte om te ontdekken wat die unit nu eigenlijk doet, zonder automatisch in 'oud denken' te vallen.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:05:
Wat vind jij een goede naam voor de controle unit aan de muur in de woonkamer (niet-thermostaat)?
Voor zover ik weet is 't altijd een temperatuursensor (oftewel ruimte opnemer, zoals @ChrisM dat noemde) en vaak daarbij ook een gedeeltelijke controle unit / afstandbediening voor het systeem.
Het simpelweg een temperatuur instellen erop is eigenlijk altijd een behoorlijk begrensd signaal. Deels / soms lijkt dat bewust, om mensen tegen hun eigen 'bedieningsfouten' te beschermen. (Iemand die 'm op 25 zet omdat hij 't koud heeft. Dat vergeet omdat het systeem zo traag is. Naar 't werk gaat. En het bij thuiskomst helemaal niet op 25 graden weer aan wil treffen.) Deels lijkt 't te komen omdat er voor flinke veranderingen meerdere instellingen aangepast moeten worden in een verhouding die 'onderling klopt'.
(In mijn specifieke geval verschilt het van kamer tot kamer van alléén temperatuursensoren, tot uitgebreidere klimaatsensoren die ook luchtvochtigheid meten en soms ook nog CO2. Maar bedieningselementen zitten daar juist (vrijwel) niet op.)
[Daarop had je nog reactie van me tegoed en nu denk ik bij te zijn. Oftewel: als je meent dat ik toch iets gemist heb: sorry dan, maar vraag 't me effe opnieuw.]
Staat er ook niks in de fouten log in de WP @Hillberg ?
Deze info haal ik van de webserver van de WP. Vannacht dus weer een 720 error. Dat wil zeggen dat Bron-in temperatuur de drempelwaarde bereikt heeft.firecaps30 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:45:
Staat er ook niks in de fouten log in de WP @Hillberg ?
Is er nog een andere foutenlog?
:strip_exif()/f/image/kwadMUFdsbUqipkOia6oVPZh.png?f=user_large)
Ik zou de monteur eerst eens al je groepen laten inregelen. Of op basis van de berekening die ze tijdens de bouw hebben gedaan of op basis van je retour op je verdelerw van elke groep. Die moet overal even warm terugkomen.Hillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:39:
[...]
de vloerverwaming is nooit goed ingeregeld door de installateur. Dat kon niet omdat op moment van oplevering de WKO onvoldoende flow had vanwege een verstopping in de leiding. De blauwe dopjes die het pinnetje omlaag drukken waardoor de kraan van de groep dicht is, zaten bij de oplevering nog op de verdeler van de woonkamer.
>Ik vermoed dat je pomp maar op 10% staat dan ofzo.
Hoe kan ik dat zien? Is dat het Debiet ? En is de HUP de pomp voor de vloerverwaming? Die staat nu op 34%
Retour is 20,5 graden. Retour berekend is 36,4 graden
Als ik de insteling E.zuinige pomp-> verwarming aansturen - op handmatig zet en de Verw. verm max op 100% komt er flow rond de 900 l/h. De temperatuur in de kamers gaat echter niet omhoog.
Als je tijdens het verwarmen naar “energiezuinige pomp” gaat kan je dat daar terugvinden hoe snel hij draait. Of via HA integratie. 34% is in automatische stand? En hoelang draait hij dan al? Bij is 65% maximum ingesteld en begint daar vaak ook en daalt dan samen met de compressor als retour dichterbij de retour berekend komt.
Staat je stooklijn nog zo hoog dat hij 36,5 graden retour berekend heeft nu? Retour berekend zou rond deze dagen rond de 23 graden moeten zitten (afhankelijk van stooklijn enz). 36,5 is niet oke. Dat betekenend dat hij 40,5 graden aan moet maken voor een delta t van 4. Als je retour nu 20,5 is, staat je warmtepomp dan wel aan of is dit gewoon retour zonder dat hij ook daadwerkelijk aan staat.
Btw, vloerverwarming kan echt zo 12 uur duren voordat het goed warm is/warmer word.
Btw, wat is de druk in je systeem? Voor zowel je cv als voor je bodem middel? (Ff naam kwijt)
Zelfs met SWW aanmaken draait hij op 22 hz? Dat lijkt mij sterk, dat hoort echt niet. Het opwarmen van je vat duurt dan zo’n 4/5 uur ofzo? Of zie ik dat verkeerd. Die van mij draait dan op 53/54 hzHillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:20:
[...]
Het lijkt mij zeer sterk dat de onderaannemer van het energiebedrijf iets anders dan de standaard firmware heeft geinstalleerd.
De SWW / water in het boilervat wordt prima warmgehouden door de compressor die op 22 Hz draait. We hebben geen bad dus het boilervat verliest per douchebeurt relatief weinig warm water,
Btw, mijn bron-in van mijn Alpha Innotec 62K3 was vannacht rond 04:00 zo’n 9,3 graden.
[ Voor 19% gewijzigd door Flexiilex op 23-11-2024 19:17 ]
T-WQ min. = Minimum warmtebrontemperatuur (soms ook T-Bron min. genoem)
Instelling van de minimaal toelaatbare temperatuur bij de
warmtebron-uitgang van de warmtepomp.
Deze staat op 2,5 in je screenshot @Hillberg. Ik denk echt dat je het aan de bron kant moeten zoeken, ook aangezien er meer buren zijn die ook problemen ervaren...
Instelling van de minimaal toelaatbare temperatuur bij de
warmtebron-uitgang van de warmtepomp.
Deze staat op 2,5 in je screenshot @Hillberg. Ik denk echt dat je het aan de bron kant moeten zoeken, ook aangezien er meer buren zijn die ook problemen ervaren...
Ik heb geen problemen met bron, ik de eerste jaren vragen over de dimensionering "budget bron" van Nathan Projects. Heb maar 1 lus met 115m en 8kW machine, die helaas aan/uit is.Gwaihir schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:27:
@Hillberg Helder. Ik denk dat het meest zinnige om te proberen blijft om heel hard te klagen bij het team van de WKO.
[...]
@Vaevictis_ Heb jij wellicht een indruk hiervan? Z'n minimale brontemperatuur staat op 2,5 C, maar reeds bij 7,5 C draait de WP (om verder onduidelijke redenen) niet harder dan 22 Hz.
Welke mogelijkheden heeft een energieleverancier die eigenaar is van een collectieve WKO met ik gok rond de 400 woningen aangesloten om de temperatuur van het water dat de WKO bron verlaat te verhogen?
Staan in het technische gebouw ergens in de wijk naast pompen die het grondwater naar boven pompen en dan de leidingen in de straat inpompen ook compressoren die de temperatuur verhogen?
Alles begint er op te wijzen dat de Bron-in temperatuur te laag is,
Staan in het technische gebouw ergens in de wijk naast pompen die het grondwater naar boven pompen en dan de leidingen in de straat inpompen ook compressoren die de temperatuur verhogen?
Alles begint er op te wijzen dat de Bron-in temperatuur te laag is,
Je hebt gelijk! Ik heb nog even goed gezocht. Op het moment dat de WP bezig is met verwarmen van het boilerwater SWW gaat de frequentie van de compressor omhoog.Flexiilex schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:03:
[...]
[...]
Zelfs met SWW aanmaken draait hij op 22 hz? Dat lijkt mij sterk, dat hoort echt niet. Het opwarmen van je vat duurt dan zo’n 4/5 uur ofzo? Of zie ik dat verkeerd. Die van mij draait dan op 53/54 hz
Btw, mijn bron-in van mijn Alpha Innotec 62K3 was vannacht rond 04:00 zo’n 9,3 graden.
/f/image/O4xFNTOX9k0iGDP0eQLvvnRn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Hillberg op 23-11-2024 20:30 ]
>>Als je retour nu 20,5 is, staat je warmtepomp dan wel aan of is dit gewoon retour zonder dat hij ook daadwerkelijk aan staat.Flexiilex schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:03:
[...]
Als je tijdens het verwarmen naar “energiezuinige pomp” gaat kan je dat daar terugvinden hoe snel hij draait. Of via HA integratie. 34% is in automatische stand? En hoelang draait hij dan al? Bij is 65% maximum ingesteld en begint daar vaak ook en daalt dan samen met de compressor als retour dichterbij de retour berekend komt.
Staat je stooklijn nog zo hoog dat hij 36,5 graden retour berekend heeft nu? Retour berekend zou rond deze dagen rond de 23 graden moeten zitten (afhankelijk van stooklijn enz). 36,5 is niet oke. Dat betekenend dat hij 40,5 graden aan moet maken voor een delta t van 4. Als je retour nu 20,5 is, staat je warmtepomp dan wel aan of is dit gewoon retour zonder dat hij ook daadwerkelijk aan staat.
Btw, vloerverwarming kan echt zo 12 uur duren voordat het goed warm is/warmer word.
Btw, wat is de druk in je systeem? Voor zowel je cv als voor je bodem middel? (Ff naam kwijt)
Wat bedoel je met " wp staat dan wel aan?" Het verwarmingsbedrijf is actief. Vrijwel altijd, al dagen lang
Ik zou met alle plezier 12 uur willen wachten op warmer worden en vele van mijn buren ook. Het wordt niet warmer, maar kouder, en de grootste oorzaak is zeer waarschijnlijk de Bron in temperatuur. Het water van de collectieve WKO van de woonwijk is bij ons te koud.
Ik heb de stooklijn lager gezet. Maakt allemaal niets uit. De compressor komt bij mij niet verder dan 22 Hz voor het verwarmen van de vloer,
De druk die ik zie is HD 9.00 bar en ND 4,64 bar
:strip_exif()/f/image/VD62uEcEgwsj75BlO2Gfed3G.png?f=user_large)
Als je debiet werkelijk 0,1m3/hr is zou ik daar eens naar kijken, dat dient 10x zoveel te zijn.
Kijk eens naar de verschillen met een SWW run, want dan doet hij het wel.
De drukken die je ziet zijn koudemiddel, er word gewoon om CV-druk (en bron) gevraagd. Dat kun je gewoon op de manometertjes aflezen.
Brontemp is laag, maar bedenk je dat een LW het ook gewoon bij -20 doet.... Wat staat er in de technische documentatie van je WP als minimale en nominale brontemperatuur?
Lijkt me dat 7gr BRON-UIT (dus toevoer WP) technisch geen probleem zou moeten zijn.
De drukken die je ziet zijn koudemiddel, er word gewoon om CV-druk (en bron) gevraagd. Dat kun je gewoon op de manometertjes aflezen.
Brontemp is laag, maar bedenk je dat een LW het ook gewoon bij -20 doet.... Wat staat er in de technische documentatie van je WP als minimale en nominale brontemperatuur?
Lijkt me dat 7gr BRON-UIT (dus toevoer WP) technisch geen probleem zou moeten zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-11-2024 01:25 ]
Als bron temperatuur boven 0 zit en de bron pomp gaat aan, dan zou ik zeker eerst kijken naar het CV deel grote kans dat afgifte niet goed gaat.bbbrumbrum schreef op zondag 24 november 2024 @ 01:22:
Als je debiet werkelijk 0,1m3/hr is zou ik daar eens naar kijken, dat dient 10x zoveel te zijn.
Heeft het nooit goed gewerkt of alleen recent niet?
Idd. @Hillberg fotos?Vaevictis_ schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:41:
[...]
Als bron temperatuur boven 0 zit en de bron pomp gaat aan, dan zou ik zeker eerst kijken naar het CV deel grote kans dat afgifte niet goed gaat.
Naregeling aanwezig? Pomploze verdelers?
Nog wat context:
als het SWW (boilerwater) wordt verwarmd door de WP draait de compressor op 55 Hz en geeft het een vermogen van rond de 4 kW.
Draait de WP op vloerverwarming dan is het vermogen zo rond de 2 kW en de frequentie 22 Hz,
Op de een of andere manier wil de compressor niet harder draaien in het verwarmingbedrijf. Terwijl er wel vraag is naar warmte voor de vloer.
als het SWW (boilerwater) wordt verwarmd door de WP draait de compressor op 55 Hz en geeft het een vermogen van rond de 4 kW.
Draait de WP op vloerverwarming dan is het vermogen zo rond de 2 kW en de frequentie 22 Hz,
Op de een of andere manier wil de compressor niet harder draaien in het verwarmingbedrijf. Terwijl er wel vraag is naar warmte voor de vloer.
Dit is de eerste periode (nieuwbouw woningen) dat de buitentemperatuur dusdanig laag is dat behoefte is aan vloerverwarming. Het heeft nooit goed gewerkt is mijn overtuiging. Dit omdat in zeker 15 van de 23 huizen dezelfde installatie ook niet goed werkt.Vaevictis_ schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:41:
[...]
Als bron temperatuur boven 0 zit en de bron pomp gaat aan, dan zou ik zeker eerst kijken naar het CV deel grote kans dat afgifte niet goed gaat.
Hoe kan ik contstateren dat de afgifte niet goed werkt? Flowmeters van de verdelers? Themische scanner richten op de vloer? Druk van de manometers van de verdelers?
Dit klinkt als een regeling die jou niet begrijpt, of jij die de regeling niet begrijpt.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:48:
Nog wat context:
In zo'n geval is altijd mijn stelregel: Terug naar de basis. Begin met de meest simpele regeling. In dit geval: Ontkoppel alle thermostaten en stel je WP in op een vaste aanvoertemperatuur, uiteraard zodanig dat deze daarin goed zijn minimale vermogen kwijt kan. Liefst dus een watertemperatuur waarbij de WP zijn nominale vermogen nodig heeft.
Als dat goed draait, en je snapt hoe dat werkt, ga je weer iets van een regeling toevoegen. Zo bouw je het langzaam op, en weet je uiteindelijk precies hoe het werkt en waarom dat zo werkt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb je al geprobeerd om die frequentieblokkering er af te halen? Vanuit de fabriek hebben ze die instelling niet aan staan.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:48:
Nog wat context:
[ Voor 8% gewijzigd door wiljums op 24-11-2024 11:35 ]
Post eens een grafiek van de Bron-in en Bron-uit temps. Klopt het moment van foutcode 720 met dat de minimaal ingestelde Bron-in temp wordt bereikt?Hillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:50:
[...]
Deze info haal ik van de webserver van de WP. Vannacht dus weer een 720 error. Dat wil zeggen dat Bron-in temperatuur de drempelwaarde bereikt heeft.
Is er nog een andere foutenlog?
[Afbeelding]
Voor de context: de warmtepomp in mijn woning is niet mijn eigendom. Die leasen we van een energiebedrijf waarvan ik de naam nu nog niet noem. Dat energiebedrijf is verantwoordelijk voor de WKO, de juiste instellingen van de warmtepomp en het onderhoud van de WP. De onderaannemer van de aannemer die de woning heeft gebouwd is verantwoordelijk voor de vloerverwarming.Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:52:
[...]
Dit klinkt als een regeling die jou niet begrijpt, of jij die de regeling niet begrijpt.
In zo'n geval is altijd mijn stelregel: Terug naar de basis. Begin met de meest simpele regeling. In dit geval: Ontkoppel alle thermostaten en stel je WP in op een vaste aanvoertemperatuur, uiteraard zodanig dat deze daarin goed zijn minimale vermogen kwijt kan. Liefst dus een watertemperatuur waarbij de WP zijn nominale vermogen nodig heeft.
Als dat goed draait, en je snapt hoe dat werkt, ga je weer iets van een regeling toevoegen. Zo bouw je het langzaam op, en weet je uiteindelijk precies hoe het werkt en waarom dat zo werkt.
Alle partijen laten de bewoners letterlijk in de kou zitten. Vandaar dat ik hier aan het leren ben hoe de WP en de VW werkt. Zou helemaal niet moeten,
Zou er een andere installateur bij halen die kan de afgifte kant waterzijdig inregelen. Dan zou de afgifte goed moeten zijn. Kan zijn dat de wp instellingen nog niet goed staan b.v. stooklijn, aanvoer temperatuur of hysterese. Dat kan die meteen nakijken, maar eerst moet de afgifte kant in orde zijn.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:51:
[...]
Dit is de eerste periode (nieuwbouw woningen) dat de buitentemperatuur dusdanig laag is dat behoefte is aan vloerverwarming. Het heeft nooit goed gewerkt is mijn overtuiging. Dit omdat in zeker 15 van de 23 huizen dezelfde installatie ook niet goed werkt.
Hoe kan ik contstateren dat de afgifte niet goed werkt? Flowmeters van de verdelers? Themische scanner richten op de vloer? Druk van de manometers van de verdelers?
Het kan ook iets heel stoms zijn zoals dat warm en koud aansluiting cv zijde zijn omgewisseld als de bron opwarmt dan is dat een sterke aanwijzing. Had ik namelijk bij oplevering.
Hoe lang heb je deze instelling op handmatig+100% gehad? En heb je toen gekeken of er verandering kwam in compressorfrequentie en aanvoer/retourtemp?Hillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:39:
[...]
Weer wat nieuwe info: ik heb zojuist een Infrarood meter kunnen lenen.
Toen de WP in de stand 'SWW stond' draaide de compressor rond de 30 Hz.
De flowmeters van de verdeler in de huiskamer stonden op nul. De IR meter gaf bij de buis van de aanvoer een temperatuur van tussen de 19,5 en 19,8 graden.
Daarna heb ik verwarming SWW uitgezet. De pomp in de WP hoor ik dan aanslaan.
Als ik daar met de IR meter de verdeler meet, meet ik 23,2 graden. En de flowmeters van de verdeler staan rond de 1 tot 1,5 liter per minuut.
Debiet staan nu op 500 l/h en de HUP (de pomp van de vloerverwarming draait op 64 %
Toen de WP in de stand 'SWW stond' draaide de compressor rond de 30 Hz.
De flowmeters van de verdeler in de huiskamer stonden op nul. De IR meter gaf bij de buis van de aanvoer een temperatuur van tussen de 19,5 en 19,8 graden.
Daarna heb ik verwarming SWW uitgezet. De pomp in de WP hoor ik dan aanslaan.
Als ik daar met de IR meter de verdeler meet, meet ik 23,2 graden. En de flowmeters van de verdeler staan rond de 1 tot 1,5 liter per minuut.
Debiet staan nu op 500 l/h en de HUP (de pomp van de vloerverwarming draait op 64 %
/f/image/eOp1KuGNokqvAUQOqXEVZVtB.png?f=fotoalbum_large)
Dat klopt, maar het lijkt alsof je geen andere keus hebt dan zelf maar uitzoeken hoe alles werkt.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:21:
Voor de context: de warmtepomp in mijn woning is niet mijn eigendom. Die leasen we van een energiebedrijf waarvan ik de naam nu nog niet noem. Dat energiebedrijf is verantwoordelijk voor de WKO, de juiste instellingen van de warmtepomp en het onderhoud van de WP. De onderaannemer van de aannemer die de woning heeft gebouwd is verantwoordelijk voor de vloerverwarming.
Alle partijen laten de bewoners letterlijk in de kou zitten. Vandaar dat ik hier aan het leren ben hoe de WP en de VW werkt. Zou helemaal niet moeten,
Voor mensen die nog moeten kiezen: Probeer dergelijke constructies te vermijden als de pest. Met zoveel partijen (aannemer, onderaannemer, energiebedrijf als eigenaar van de WP, installateur en wellicht nog een ingenieursbureau die het allemaal heeft uitgerekend) heb je als consument altijd het nakijken.
Met alleen een (zelf ingeschakelde) installateur is het vaak al ingewikkeld genoeg. Meer partijen wil je echt niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
900L is wel aannemelijk getal dan is of de aanvoertemperatuur of afgifte niet op orde. Als je een infrarood camera hebt kun je dit ook meten alle groepen open zetten thermostaat flink hoog en dan meten wat de vloer temperatuur is. Denk dat er teveel wordt geknepen. Maar haal er iemand anders bij laat het waterzijdig inregelen dan weet je zeker dat afgifte goed moet gaan.wiljums schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:44:
[...]
Hoe lang heb je deze instelling op handmatig+100% gehad? En heb je toen gekeken of er verandering kwam in compressorfrequentie en aanvoer/retourtemp?
De instellling heb ik paar keer gewisseld tussen automatisch en handmatig+100%. Ik zag geen effect in compressorfrequentie en aanvoer/retour temperatuur.wiljums schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:44:
[...]
Hoe lang heb je deze instelling op handmatig+100% gehad? En heb je toen gekeken of er verandering kwam in compressorfrequentie en aanvoer/retourtemp?
Enige verschil is het Debiet.
Met een ir camera kun je ook de hoh afstand meten. Ben heel benieuwd wat ze hebben aangehouden.
Ik kan over de situatie zonder overdrijven een boek volschrijven. En onze wijk is een van de vele in Nederland waar het niet goed gaat. In aantal gevallen leidde dit zelfs tot rechtszaken.Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:58:
[...]
Dat klopt, maar het lijkt alsof je geen andere keus hebt dan zelf maar uitzoeken hoe alles werkt.
Voor mensen die nog moeten kiezen: Probeer dergelijke constructies te vermijden als de pest. Met zoveel partijen (aannemer, onderaannemer, energiebedrijf als eigenaar van de WP, installateur en wellicht nog een ingenieursbureau die het allemaal heeft uitgerekend) heb je als consument altijd het nakijken.
Met alleen een (zelf ingeschakelde) installateur is het vaak al ingewikkeld genoeg. Meer partijen wil je echt niet.
Als partijen naar elkaar wijzen moet je als consument dus leren te begrijpen waar de fout zit. Ze wijzen naar elkaar en hebben onvoldoende kennis.
In ons geval hadden we geen keuze. De projectontwikkelaar wilde een WKO. En dat zal vast met gunning van de grond te maken hebben gehad. Daarna ging het mis. Veel partijen die energieleverancier willen spelen snappen te weinig van de materie.
De WP is onderdeel van het koopcontract.
Wat is de hoh afstand? De lengte van iedere lus onder de vloer?Vaevictis_ schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:59:
Met een ir camera kun je ook de hoh afstand meten. Ben heel benieuwd wat ze hebben aangehouden.
Wat een verschrikkelijke constructie. In een normale huizenmarkt zou je dit natuurlijk nooit accepteren en verder kijken, maar in de huidige moet je wat...Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:03:
In ons geval hadden we geen keuze. De projectontwikkelaar wilde een WKO. En dat zal vast met gunning van de grond te maken hebben gehad. Daarna ging het mis. Veel partijen die energieleverancier willen spelen snappen te weinig van de materie.
De WP is onderdeel van het koopcontract.
Dan toch maar zelf uitzoeken wat er aan de hand is.
Hart-op-Hart, dus de afstand tussen de vvw-leidingen in de vloer. Voor nieuwbouw meestal 15 cm, maar op plaatsen met meer warmtevraag (langs verdiepingshoge ramen of in badkamers) is ook 10 cm gebruikelijk.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:04:
Wat is de hoh afstand? De lengte van iedere lus onder de vloer?
Als dit werkt, dan werkt je Warmtepomp ook gewoon. Waarschijnlijk zal het dus in de instellingen van je Warmtepomp zitten. Als hij dan 4kW kan trekken en je vat warm kan krijgen gaat dat dus gewoon goed. Waar het dan exact zit is dan nog even een raadsel..Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:48:
Nog wat context:
Hoelang geleden is alles opgeleverd? De aannemer is gewoon verantwoordelijk voor een degelijke en werkende installatie. Hebben jullie de laatste 5% achter gehouden? Of wellicht WoningBorg? Dan gewoon in gebreken stellen. Er is een WoningBorg formulier die je kan invullen met je klachten en dan word dit genoteerd bij WoningBorg + mail naar de aannemer (kan je zelf invullen). Dit hoor je totaal niet zelf op te lossen, uiteraard snap ik dat je dit wel probeert want dat heb ik ook gedaan, al is het om mee te kunnen praten met een installateur of aannemer.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:21:
[...]
Voor de context: de warmtepomp in mijn woning is niet mijn eigendom. Die leasen we van een energiebedrijf waarvan ik de naam nu nog niet noem. Dat energiebedrijf is verantwoordelijk voor de WKO, de juiste instellingen van de warmtepomp en het onderhoud van de WP. De onderaannemer van de aannemer die de woning heeft gebouwd is verantwoordelijk voor de vloerverwarming.
Ik zou dus aanraden om naast het zelf uit te zoeken, bovenstaande stappen uit te gaan zetten. Mocht je geen WoningBorg hebben oid. Dan maar via Rechtsbijstand verzekering maar dit is niet normaal
[ Voor 48% gewijzigd door Flexiilex op 24-11-2024 13:37 ]
Oplevering van de woningen was maart en april 2024. Nog een complicatie is dat de aannemer die de woningen heeft gebouwd niet betrokken is geweest bij de installatie van de warmtepomp. De demarcatiegrens zijn de verdelers van de vloerverwarming. De WP en de boiler zijn geinstalleerd door een aannemer van de energiemaatschappij.Flexiilex schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:32:
[...]
Als dit werkt, dan werkt je Warmtepomp ook gewoon. Waarschijnlijk zal het dus in de instellingen van je Warmtepomp zitten. Als hij dan 4kW kan trekken en je vat warm kan krijgen gaat dat dus gewoon goed. Waar het dan exact zit is dan nog even een raadsel..
[...]
Hoelang geleden is alles opgeleverd? De aannemer is gewoon verantwoordelijk voor een degelijke en werkende installatie. Hebben jullie de laatste 5% achter gehouden? Of wellicht WoningBorg? Dan gewoon in gebreken stellen. Er is een WoningBorg formulier die je kan invullen met je klachten en dan word dit genoteerd bij WoningBorg + mail naar de aannemer (kan je zelf invullen). Dit hoor je totaal niet zelf op te lossen, uiteraard snap ik dat je dit wel probeert want dat heb ik ook gedaan, al is het om mee te kunnen praten met een installateur of aannemer.
Ik zou dus aanraden om naast het zelf uit te zoeken, bovenstaande stappen uit te gaan zetten. Mocht je geen WoningBorg hebben oid. Dan maar via Rechtsbijstand verzekering maar dit is niet normaal
De aannemer houdt zijn handen af van de oplossing. De aannemer heeft wel in de documentatie die we bij de koop kregen aangegeven dat de woonkamer en slaapkamers bij -10 buitentemperatuur een binnentemperatuur van minstens 22 graden moeten hebben.
Ik ga maandag iedere partij (en hier namen noemen kan altijd nog) dringend verzoeken in een hok te gaan zitten en dit op te lossen
Dat kan, wie zal 't zeggen. Gebruik van warmtepompen om een stadsverwarming (deels) op de gewenste temperatuur te brengen gebeurt zeker, meer en meer.Hillberg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:19:
Welke mogelijkheden heeft een energieleverancier die eigenaar is van een collectieve WKO met ik gok rond de 400 woningen aangesloten om de temperatuur van het water dat de WKO bron verlaat te verhogen?
Maar eh.. temperatuur verhogen? Die 14 graden die die lus in gaat, zou voor jou toch ook prima zijn? Als ze in diezelfde lus dat water van 14 graden zo hard doorpompen dat het bij jou nog pakweg 12 graden is, dan zit je ook helemaal goed, toch? (En zij helemaal op 't contract.)
Ja, daar was ik dus volledig in mee, tot je begon te posten dat je er voor SWW wel degelijk 4kW uit krijgt, zonder problemen.Alles begint er op te wijzen dat de Bron-in temperatuur te laag is,
In je grafieken zie ik dat nog niet zo goed - dat is toch nog steeds degene waar (ook) met de WKO gerommeld werd? Kun je in de recentere logging terugzien of dit 4kW (bij 30Hz?) verhaal inderdaad klopt, en voor hoe lang dat loopt dan?
Zoals velen hier al aandragen: zo'n WP zelf draait z'n hand normaal gesproken niet om voor een brontemperatuur van 7,5 graad. Er komen hier wel Itho WPs langs met water in de bron (geen brine) en daarom een minimale brontemperatuur van 5 C, maar die doen het dan tot 5 C ook gewoon voluit (zijn ook AAN/UIT, trouwens). Het is dus sowieso de combinatie met de bijzondere bron die de hoofdbrekens oplevert.
Verder:
- kon je nog iets met die Zonneboiler van 150 C?
- kun je inderdaad de druk in CV- en broncircuit bekijken?
- zit bron-in en bron-uit temp inmiddels in je logging?
Ook dat is normaal. Elke thermische lusmotor die actief is, gebruikt doorlopend 1 - 5 W om in z'n actieve stand te blijven. Dat ding wordt dus warm van binnen. (Hoeveel het is, is afhankelijk van het model, normaliter 1 - 2 W, voor een ernstig budget model kan het oplopen tot 5W.)Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:17:
wat opvalt is dat de temperatuur van de themische motor die kraan van de lus open of dichtzet op 34,5 graden staat.
Ik vind dit trouwens wel een 'helaas'. Het is mijn beeld dat (te vaak) gedachteloos alle groepen met die dingen worden uitgevoerd, dus ook de groepen die vrijwel altijd open staan. Wat dan op z'n minst nog verbetering zou zijn, is als die NO (normally open) exemplaren zouden krijgen i.p.v. NC (normally closed); dan gebruiken ze alleen stroom op dat uitzonderlijke moment dat ze dicht zitten.
IR beeld van de verdeler op de 2e etage. Deze staat naast de WP,
Onder in beeld de 4 aanvoer leidingen van het water. Vier lussen onder de vloer
invoer temperatuur van links naar rechts
25,1 24,7 24, 24,8
De retour temp van leidingen aan de bovenkant van de verdeler van links naar rechts
21,8 21,3 21,3 23,7
Opvallend is dat van de meest rechter lus de retour maar 1 graad lager is dan de invoer
De thermische motors heb ik verwijderd,
25,1 24,7 24, 24,8
De retour temp van leidingen aan de bovenkant van de verdeler van links naar rechts
21,8 21,3 21,3 23,7
Opvallend is dat van de meest rechter lus de retour maar 1 graad lager is dan de invoer
De thermische motors heb ik verwijderd,
:strip_exif()/f/image/9LRj9VFY3wYpT07MQq2jnQqp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Hillberg op 24-11-2024 14:35 ]
Hoe kan ik de druk in CV circuit aflezen? Zijn dat de manometers bij de verdelers?Gwaihir schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:17:
[...]
Verder:
- kon je nog iets met die Zonneboiler van 150 C?
- kun je inderdaad de druk in CV- en broncircuit bekijken?
- zit bron-in en bron-uit temp inmiddels in je logging?
Hoe kan ik de druk in broncircuit aflezen? Is dat de manometer bij het overdrukventiel?
Bron in en bron uit zit in de logging,
We kunnen niet de temperatuur van het water uit de WKO leiding meten. We meten Bron in maar dat is van het brine circuit. Het circuit tussen de warmtewisselaar en de warmtepomp.
Je hebt de woning bij de aannemer gekocht, die is ten alle tijden verantwoordelijk hiervoor. Had je iets van woningborg? Ik zou meer richting de aannemer gaan dreigen, helaas kan t blijkbaar niet normaal.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:00:
[...]
Oplevering van de woningen was maart en april 2024. Nog een complicatie is dat de aannemer die de woningen heeft gebouwd niet betrokken is geweest bij de installatie van de warmtepomp. De demarcatiegrens zijn de verdelers van de vloerverwarming. De WP en de boiler zijn geinstalleerd door een aannemer van de energiemaatschappij.
De aannemer houdt zijn handen af van de oplossing. De aannemer heeft wel in de documentatie die we bij de koop kregen aangegeven dat de woonkamer en slaapkamers bij -10 buitentemperatuur een binnentemperatuur van minstens 22 graden moeten hebben.
Ik ga maandag iedere partij (en hier namen noemen kan altijd nog) dringend verzoeken in een hok te gaan zitten en dit op te lossen
Dat de aannemer het uitbesteed of whatever is zijn probleem, zeker niet die van jou. Dus, woningborg of een andere instantie inschakelen die hierbij desnoods kan helpen. Vaak is WoningBorg namelijk wel hierin betrokken.
Precies t zelfs hier gehad maar na aantoonbaar bewijs dat het niet warm werd (IR camera enz) zijn ze toch in actie gekomen.
Oh.. mijn WP meet ze zelf. Afijn,Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:52:
Hoe kan ik de druk in CV circuit aflezen? Zijn dat de manometers bij de verdelers?
Hoe kan ik de druk in broncircuit aflezen? Is dat de manometer bij het overdrukventiel?
Ja, iedere manometer in het CV-circuit zou die druk moeten weergeven.
En als dat overdrukventiel en die manometer in je bron-circuit zitten: prima.
(Is ook puur even dingen afstrepen; alles boven de pakweg 0,7 bar lijkt mij te betekenen dat 't probleem niet in te lage druk zit. Tegen het maximum van 3 bar aan zitten, lijkt mij overdreven, maar ook dan: geen probleem.)
Ja, logisch. Ik neem aan dat alle afspraken daar dan ook betrekking op hebben? D.w.z. het is aan de club van de WKO om te zorgen dat via hun warmtewisselaar jouw brine circuit de daarvoor afgesproken temperaturen haalt, lijkt me?We kunnen niet de temperatuur van het water uit de WKO leiding meten. We meten Bron in maar dat is van het brine circuit. Het circuit tussen de warmtewisselaar en de warmtepomp.
In SWW modus maakt de WP veel minder gebruik van warmte uit de bron en doet de compressor het meeste werk. Bij mij blijft het debiet van broncircuit tijdens SWW ook rond de 100-150 l/uur terwijl de compressor gaandeweg meer toeren gaat maken.Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:48:
Nog wat context:
De 4kW haalt hij dus vooral uit het stopcontact met COP van 3 a 4.
Met een aanvoer van 25 gr stijgt de binnentemperatuur niet naar 21/22? Of houdt hij dit niet lang vol?Hillberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:34:
IR beeld van de verdeler op de 2e etage. Deze staat naast de WP,
25,1 24,7 24, 24,8