De C16 zal de compressor zijn.jinglewood schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:54:
Dan zou de bovenste schakelaar dus de stuur elektronica zijn en de onderste de compressor.
Wij gaan binnenkort een nieuwe woning laten bouwen en twijfelen tussen het plaatsen van een lucht/water warmtepomp of water/water warmtepomp. Standaard heeft de modelwoning een lucht/water warmtepomp en de aannemer heeft een stelpost aangehouden van 25k voor een water/water warmtepomp. Een behoorlijke investering maar willen er wel minimaal de komende 30 jaar blijven wonen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen om het wel of niet te overwegen.
Tja dit is mijn mening, maar als ik had geweten dat voor mijn merk water/water WP zo weinig bevoegde installateurs in de buurt zouden zitten en dat je ook geen onderhoudscontract tegen een redelijke prijs kunt afsluiten waar onderdelen zitten inbegrepen (NB: volgens Nathan monteur gebeurt dat nog wel in het oosten van het land), dan was ik de route lucht/water gegaan. Ik vind het gezien de hoogte vd investering niet te rechtvaardigen tenzij je zelf bijzonder goed in de materie zit en het geheel wanneer het in storing valt vrijwel allemaal zelf op kan lossen (dus alleen materiaalkosten).Leussink schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:46:
Wij gaan binnenkort een nieuwe woning laten bouwen en twijfelen tussen het plaatsen van een lucht/water warmtepomp of water/water warmtepomp. Standaard heeft de modelwoning een lucht/water warmtepomp en de aannemer heeft een stelpost aangehouden van 25k voor een water/water warmtepomp. Een behoorlijke investering maar willen er wel minimaal de komende 30 jaar blijven wonen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen om het wel of niet te overwegen.
Ja ik heb wel een degelijke installateur gevonden 2 jaar terug - op 15km van hier ongeveer. Die antwoord nog steeds op vragen en is eerder constructief.
Maar goeie installateurs zijn idd moeilijk te vinden, zoals voor alles.
Heel tevreden van mijn investering (+/- 21k maar 4k premie daarna eraf - dus netto 17k), hoewel L/W zeker goedkoper was. Maar ik geniet wel van:
- stilte (geen buitenunit) - de WP zelf staat in de kelder en is niet te horen boven.
- typisch gaan W/W warmtepomp langer dan L/W mee.
- hoog rendement, ook in putje winter. Ook dankzij het modulerend aspect (heb je niet altijd bij W/W, is standaard bij L/W).
- door de extra diepe boringen, heb ik ook algeheel een hoog rendement wat volgens mij echt niet te evenaren is met L/W.
- passieve koeling in de zomer. Niet super effectief door mijn radiatoren (vloerverwarming zou beter zijn), maar het spaart me wel de aankoop van een airco.
- lager capaciteitstarief (enkel relevant in Vlaanderen voorlopig).
- naar toekomst toe: ik vermoed bij dynamische elektriciteitsprijzen, dat de W/W gemakkelijker daarop kan inspelen (je hoeft niet te verwarmen wanneer de buitenlucht het warmste is om een goed rendement te halen). Dus het kan gewoon zijn dat het nog goedkoper wordt in verbruik.
- iets minder rendement voor SWW in de zomer, da's wel een nadeel. Lucht is dan typisch warmer dan de grond
Ja de boring is duur (+/- 6k in mijn geval - excl tuinaanleg, maar dat heeft me niks gekost). Maar die gaat heel lang mee, ik schrijf die af op meer dan de levensduur van 1 WP.
Na 2 winters, lijkt de grond zich niet uit te putten, ik zit ongeveer op dezelfde temperaturen aanvoer. Ik heb ook geen verzakingen gehad.
Als je het puur economisch bekijkt, is het meestal L/W die wint. Als je het geheel pakket bekijkt, moet je kijken wat deze andere voordelen voor je waard zijn.
De vraag is ook wat die 25k dekt. Inclusief de vloerverwarming leggen? Welke buffers? Welke maat boiler? en zo verder...
Bij een nieuwbouw, heb je mss zo weinig energievraag dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt. Overhitting komt wel snel tenzij je (of je architect) goed nadenkt daarover. Dus bijvoorbeeld screens/schaduw/... of geen grote raampartij naar het zuiden.
Heel tevreden van mijn investering (+/- 21k maar 4k premie daarna eraf - dus netto 17k), hoewel L/W zeker goedkoper was. Maar ik geniet wel van:
- stilte (geen buitenunit) - de WP zelf staat in de kelder en is niet te horen boven.
- typisch gaan W/W warmtepomp langer dan L/W mee.
- hoog rendement, ook in putje winter. Ook dankzij het modulerend aspect (heb je niet altijd bij W/W, is standaard bij L/W).
- door de extra diepe boringen, heb ik ook algeheel een hoog rendement wat volgens mij echt niet te evenaren is met L/W.
- passieve koeling in de zomer. Niet super effectief door mijn radiatoren (vloerverwarming zou beter zijn), maar het spaart me wel de aankoop van een airco.
- lager capaciteitstarief (enkel relevant in Vlaanderen voorlopig).
- naar toekomst toe: ik vermoed bij dynamische elektriciteitsprijzen, dat de W/W gemakkelijker daarop kan inspelen (je hoeft niet te verwarmen wanneer de buitenlucht het warmste is om een goed rendement te halen). Dus het kan gewoon zijn dat het nog goedkoper wordt in verbruik.
- iets minder rendement voor SWW in de zomer, da's wel een nadeel. Lucht is dan typisch warmer dan de grond
Ja de boring is duur (+/- 6k in mijn geval - excl tuinaanleg, maar dat heeft me niks gekost). Maar die gaat heel lang mee, ik schrijf die af op meer dan de levensduur van 1 WP.
Na 2 winters, lijkt de grond zich niet uit te putten, ik zit ongeveer op dezelfde temperaturen aanvoer. Ik heb ook geen verzakingen gehad.
Als je het puur economisch bekijkt, is het meestal L/W die wint. Als je het geheel pakket bekijkt, moet je kijken wat deze andere voordelen voor je waard zijn.
De vraag is ook wat die 25k dekt. Inclusief de vloerverwarming leggen? Welke buffers? Welke maat boiler? en zo verder...
Bij een nieuwbouw, heb je mss zo weinig energievraag dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt. Overhitting komt wel snel tenzij je (of je architect) goed nadenkt daarover. Dus bijvoorbeeld screens/schaduw/... of geen grote raampartij naar het zuiden.
[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 27-10-2024 15:04 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Als ik een nieuw huis zou bouwen (wat ik erg graag zou willen, alleen woon nu eigenlijk wel ok), dan zou ik sws kiezen voor een w/w warmtepomp.Leussink schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:46:
Overal vloerverwarming en koelplafonds die goedkoop middels passieve koeling zorgen voor een aangename temperatuur in huis.
Op de hoogste woonlaag w/l airco's (geen l/w) en warmte naar de bodem afvoeren.
Minder ruimte rond de woning moeten reserveren voor de werking van een buitenunit en geen defrosts. Hoger rendement ivm constante temperatuur van de bron. Met PVT ook een bron voor het voor en najaar. En op de warme dagen in de winter een warmere aanvoer terug naar je bron of direct je wp in.
Verder een WTW, ook op de bron die de warmte uit de woning in de winter ook naar de bron afvoert.
And last but no least: fluisterstille apparatuur.
Maar dat zijn slechts mijn ervaringen met een w/w wp.
Helaas nog geen geld en tijd om de w/l airco te plaatsen. Had ik voor de verbouwing, 3 jaar terug, mee moeten beginnen. Daar kwam ik net te laat achter dat ik daar eigenlijk mee had moeten beginnen. Nu veel sloopwerk in mooi gestucte muren. Zeer laag WAF-gehalte.
K weet nu wel beter mocht ik opnieuw beginnen. Zeker als ik van scratch kan beginnen, zou ik alle leidingen in de muur verwerken. Aanvoer afvoer en condenswater afvoer. En het condenswater afvoeren naar de regenwateropslag om met
dit water de wc's en wasmachine van water te voorzien.
Maar dat zijn mijn dromen voor een woning.
Ik snap die prijzen niet. Ben hier met 2 partijen bezig geweest, beiden kwamen astronomisch uit de bus. 12-15KW, niet eens a;;es onclusief en dan toch tegen de 50K. Daar kwamen dan meterkast, kabels trekken, overgang naar inductiekoken (ok, andere post op de begroting) nog bij. Das zelfs uit milieuoverweging niet rond te breien.bjp schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:51:
Misschien wordt het tijd voor een topic met betrouwbare en betaalbare installateurs.....
Zeker weten dat je zoveel vermogen nodig hebt? Wat was je jaarlijkse gasverbruik in de winter van 2020-2021? (De winters daarna mag je eigenlijk geen winter noemen, herfst ging naadloos over in het voorjaar en zijn dus niet representatief).DjoeC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:44:
Ik snap die prijzen niet. Ben hier met 2 partijen bezig geweest, beiden kwamen astronomisch uit de bus. 12-15KW, niet eens a;;es onclusief en dan toch tegen de 50K.
Overigens zou ik met dergelijke investeringsbedragen voor W/W toch serieus gaan kijken naar L/W, dan kun je voor 10k klaar zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
6kW model (ietswat goedkoper), renovatie waar ik zelf al de mazoutketel weggedaan had, herbruik van de bestaande CV (radiatoren). Dus het was enkel "aansluiten". Ik heb zelf de boring geregeld (dus niet via de WP installateur, maar ze kennen elkaar goed). Ook zelf de gaten door de muur van de kelder gedaan (en ook waterdicht gemaakt). En niet zo onbelangrijk, 2 jaar terug al gebeurt, besteld in voorjaar 2022.
Gemakkelijk toegankelijk voor de boring (was letterlijk: machine van de vrachwagen rijden, direct tuin in), ook de stookruimte (via garagedeur).
Zelf voor de thermostaat in de living was het heel gemakkelijk: gewoon doortrekken van de oude kabel naar de nieuwe.
Kortom: ja ik had vanalles gedaan om de kost te drukken, inclusief onderhandelen
Gemakkelijk toegankelijk voor de boring (was letterlijk: machine van de vrachwagen rijden, direct tuin in), ook de stookruimte (via garagedeur).
Zelf voor de thermostaat in de living was het heel gemakkelijk: gewoon doortrekken van de oude kabel naar de nieuwe.
Kortom: ja ik had vanalles gedaan om de kost te drukken, inclusief onderhandelen
[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 27-10-2024 17:55 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Verbruik 2020-2021 was 2.372 m3, 2021-2022 was 2050 m3, 2022-2023 was 1.938 m3. Vrijstaande woning met vaak (tussen) deuren open en iemand die van "warm" houdt. Vermoedelijk zit veel verbruik in SWW, ketel - keuken is ~10-12m en dat wordt niet minder als je "een beetje" warm water nodig hebt dus close-in oid zou waarschijnlijk ook helpen. Geen slimme meter. Eigenlijk zou ik het eens goed moeten bijhouden.Andrehj schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:53:
[...]
Zeker weten dat je zoveel vermogen nodig hebt? Wat was je jaarlijkse gasverbruik in de winter van 2020-2021? (De winters daarna mag je eigenlijk geen winter noemen, herfst ging naadloos over in het voorjaar en zijn dus niet representatief).
Overigens zou ik met dergelijke investeringsbedragen voor W/W toch serieus gaan kijken naar L/W, dan kun je voor 10k klaar zijn.
Ik zat te kijken naar een Stiebel Eltron omdat die tot zo'n 20% van max kunnen terug moduleren, de 12 kW doet 2,1-12,7 kW, de 15 kW: 2,1-14,8 kW waarbij het lage vermogen volgens specs voor beiden gelijk is.....
2372*8/1650= 11.5 kW. 15 kW lijkt dus zeker te veel.DjoeC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:03:
Verbruik 2020-2021 was 2.372 m3,
Hoeveel je voor SWW gebruikt kun je afleiden uit het gasverbruik in de zomer. Wat is dat?2021-2022 was 2050 m3, 2022-2023 was 1.938 m3. Vrijstaande woning met vaak (tussen) deuren open en iemand die van "warm" houdt. Vermoedelijk zit veel verbruik in SWW, ketel - keuken is ~10-12m en dat wordt niet minder als je "een beetje" warm water nodig hebt dus close-in oid zou waarschijnlijk ook helpen. Geen slimme meter. Eigenlijk zou ik het eens goed moeten bijhouden.
Heb je wel een afgiftesysteem wat geschikt is om zoveel vermogen op een warmtepompvriendelijke temperatuur af te geven?Ik zat te kijken naar een Stiebel Eltron omdat die tot zo'n 20% van max kunnen terug moduleren, de 12 kW doet 2,1-12,7 kW, de 15 kW: 2,1-14,8 kW waarbij het lage vermogen volgens specs voor beiden gelijk is.....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nieuwe woning ….Leussink schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:46:
Dan zeer zeker heel goed isoleren, dan heb je gewoon heel weinig nodig.
Iemand hier in de buurt heeft het zelfs voor elkaar om vrijwel energie neutraal te zijn met grote vrijstaande villa die er “normaal” uit ziet.
Als verwarming dan zeer zeker lage temperatuur verwarming. Geen airco.
Maar ik geloof eerlijk gezegd dat je daarna met een bescheiden L/W warmtepomp toe moet kunnen. Ik geloof dat ik dat nu zo zou doen (en ik heb nu dus w/w dus ik ga tegen mijn eigen installatie in).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zomerverbruik nooit goed bijgehouden, en zal vanwege patroon (bij 30c gaan we geen bad met 30c laten vollopen) aan de lage kant zijn. Daarnaast: life gets in the way....Andrehj schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:52:
[...]
2372*8/1650= 11.5 kW. 15 kW lijkt dus zeker te veel.
[...]
Hoeveel je voor SWW gebruikt kun je afleiden uit het gasverbruik in de zomer. Wat is dat?
[...]
Heb je wel een afgiftesysteem wat geschikt is om zoveel vermogen op een warmtepompvriendelijke temperatuur af te geven?
Afgifte: 100% vloerverwarming met slechte regeling: verspilling door weersafhankelijk en niet vraaggestuurd. Staat ook op de lijst. Wel is de huidige cv ketel sinds vorig jaar flink geknepen. Maar cv tuning is een ander onderwerp.
De 2 WP installateurs die hier geweest zijn waren naar mijn lekenmening niet werkelijk deskundig en klikten ook maar wat bij elkaar.
O ja, bij echt langdurig koud weer gaat er ook 100 m2 garagevloer meedraaien, beetje reserve kan dus geen kwaad.
[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 27-10-2024 22:05 ]
Technisch kunnen en praktisch interessant zijn, zijn hier twee verschillende dingen. De COP van de WP is afhankelijk van het toerental. Hoe precies, wordt helaas door weinig fabrikanten gepubliceerd. Je kunt in de datasheets van EcoForest kijken voor een indruk.DjoeC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:03:
Ik zat te kijken naar een Stiebel Eltron omdat die tot zo'n 20% van max kunnen terug moduleren, de 12 kW doet 2,1-12,7 kW, de 15 kW: 2,1-14,8 kW waarbij het lage vermogen volgens specs voor beiden gelijk is.....
Met name aan de onderzijde van de range, dondert de COP snel ineen, zie je bij de EcoForest WPs. Hoe dat voor andere merken zit, is dus niet zo duidelijk. Het zal vast wat verschillen per compressortype, maar het lijkt me sterk dat ze het verschijnsel niet hebben.
Waar het concreet op neer komt: een ideale warmtepomp is niet te klein voor je huis, maar ook niet te groot. Een CV-ketel koop je 'voor de zekerheid aan de grote kant', een WP niet. (Die garage bijvoorbeeld mag dan 100 m2 extra zijn, maar hoeft slechts +5 graden Celcius, neem ik aan?)
Veel WPs hebben aan de bovenzijde ook nog wel wat marge, mocht het toch 'ns -22 worden. Mijn EcoForest staat bijv. als een 1-9 kW model in de markt, maar kan 11 kW leveren. Dat wil je niet te vaak in gebruik hebben, want slechte COP, maar het is wel beschikbaar, nog zonder COP 1 elektrische bijverwarming.
@Gwaihir Ik was zelf inmiddels al wel om van de voorgestelde 15kW naar "een kleinere". Ook zat er in de offertes een buffervat wat ik op basis van wat ik hier gelezen heb niet werkelijk noodzakelijk is - gewoon een paar groepen altijd aan laten staan lost dat ook op.
Maar een "normale" prijs en een betrouwbare/deskundige/meedenkende installateur vinden is me nog niet gelukt. "grote stappen, snel thuis (binnenlopen)" lijkt wel het warmtepompen motto.....
O ja, en waarom Stiebel: Heb ik 25 jaar geleden al naar gekeken. Toen zo ongeveer het enige beschikbare merk bij de enige installateur die toen te vinden was. Helaas, de koe in de kont kijkend: spijt als haren op m'n hoofd dat ik toen niet heb doorgezet maar de extra kosten (toen 40-50K guldens) waren niet (meer) beschikbaar in het bouwbudget en dus werden de warmtepomp en een paar andere dingen geschrapt.
Maar een "normale" prijs en een betrouwbare/deskundige/meedenkende installateur vinden is me nog niet gelukt. "grote stappen, snel thuis (binnenlopen)" lijkt wel het warmtepompen motto.....
O ja, en waarom Stiebel: Heb ik 25 jaar geleden al naar gekeken. Toen zo ongeveer het enige beschikbare merk bij de enige installateur die toen te vinden was. Helaas, de koe in de kont kijkend: spijt als haren op m'n hoofd dat ik toen niet heb doorgezet maar de extra kosten (toen 40-50K guldens) waren niet (meer) beschikbaar in het bouwbudget en dus werden de warmtepomp en een paar andere dingen geschrapt.
[ Voor 30% gewijzigd door DjoeC op 28-10-2024 11:55 ]
eerst goed ontluchten, dan zoeken naar de 2 kraantjes tussen je waterleidingen en je CV-installatie. Deze dan een tijd open zetten zodat de druk op je gewenste waarde ligt.
Daar zal nog wel een vulslang tussen moeten, want een vaste verbinding tussen waterleidingnet en een CV-circuit is (in ieder geval in NL) zeker niet toegestaan.bjp schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:44:
eerst goed ontluchten, dan zoeken naar de 2 kraantjes tussen je waterleidingen en je CV-installatie. Deze dan een tijd open zetten zodat de druk op je gewenste waarde ligt.
(I.v.m. het risico op vervuilen van het drinkwaternet.)
1,1 bar (bij de WP) is meestal ruim voldoende. Ik zou pas bij 0,8 gaan bijvullen. Bij een hele nieuwe installatie misschien wat eerder, omdat je dan weet dat hij nog snel lucht eruit gaat laten. En naar 1,5 bar is meestal inderdaad al zat.ChrisM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:37:
[Afbeelding]
Ik ben weer bezig mijn CV klaar te maken voor de winter. Nu zie ik dat de bar meter voor het cv systeem op ca 1,1-1,2 bar staat, en dat lijkt me best weinig.
Moet deze inderdaad hoger zijn (ik lees tussen de 1,5 en 2,0 bar)?
Het hangt af van waar je WP staat. Heb je nog drie verdiepingen daarboven, dan kan het zijn dat je op zolder wat geluid krijgt, door de erg lage druk daar. Dan iets hoger gaan zitten.
ja idd een slang met ook een terugslagklep zelf dacht ik.
Tja, alsof die slang een terugslagklep vormt.. not.Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:14:
een vaste verbinding tussen waterleidingnet en een CV-circuit is (in ieder geval in NL) zeker niet toegestaan.
(I.v.m. het risico op vervuilen van het drinkwaternet.)
Zou het met een inlaatcombinatie (of alleen een terugslagklep) dan wel mogen?
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 30-10-2024 09:56 ]
Ik ben ook gebruiker van Alpha Home icm een Alpha Innotec LWD70A/RX (Luxtronic 2.0). Volgens AdGuard pingen de Control Box en de Gateway gezamelijk bijna 17.000x per dag naar <ping.heatapp.de>. Als ik deze URL blokkeer is Alpha Home niet meer remote/mobiel bereikbaar. De Control Box en Gateway hebben allebei firmwareversie 2.2.39533.
Mijn installateur weet van toeten nog blazen. Ik heb contact gehad met Nathan die de vraag weer uitgezet hebben bij AIT; die geven aan met een update te komen maar dat is al ruim een jaar geleden. Ik heb contact gezocht met ebV Elektonik, de maker van Heatapp die OEM leverancier is van AIT. Zij erkennen het probleem, hebben al ruim een jaar een nieuwe firmware versie beschikbaar, maar deze moet nog worden vertaald naar een AIT/Alpha Home variant.
Zijn er hier lotgenoten of Tweakers die hier een workaround (andere firmware?) of oplossing voor hebben?
Mijn installateur weet van toeten nog blazen. Ik heb contact gehad met Nathan die de vraag weer uitgezet hebben bij AIT; die geven aan met een update te komen maar dat is al ruim een jaar geleden. Ik heb contact gezocht met ebV Elektonik, de maker van Heatapp die OEM leverancier is van AIT. Zij erkennen het probleem, hebben al ruim een jaar een nieuwe firmware versie beschikbaar, maar deze moet nog worden vertaald naar een AIT/Alpha Home variant.
Zijn er hier lotgenoten of Tweakers die hier een workaround (andere firmware?) of oplossing voor hebben?
@r0el is dat erg, 17.000x per dag? da's om de 5 seconden ongeveer.
Erg? Nee, nodig? Lijkt me ook van nietbjp schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:09:
@r0el is dat erg, 17.000x per dag? da's om de 5 seconden ongeveer.
Klopt, maar 'boeien'? De eventueel vervelende belasting ontstaat aan de zijde van heatapp.de, toch? Kunnen zij de voortgang een schop geven wanneer die firmware update hen niet snel genoeg gaat.r0el schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:16:
Erg? Nee, nodig? Lijkt me ook van niet
Het is uiteraard de bedoeling dat je die slang weer afkoppelt na het bijvullen. Is ook in je eigen belang, want jij bent uiteindelijk degene bij wie dat vervuilde CV-water in het drinkwater terecht komt.Gwaihir schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:55:
Tja, alsof die slang een terugslagklep vormt.. not.
Nee. Mag ook niet, want die kunnen ook gaan lekken, en dat is dan niet te controleren. Bel je leidingwaterbedrijf maar, die kunnen je dit haarfijn uitleggen.Zou het met een inlaatcombinatie (of alleen een terugslagklep) dan wel mogen?
Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:05:
[...]
Het is uiteraard de bedoeling dat je die slang weer afkoppelt na het bijvullen. Is ook in je eigen belang, want jij bent uiteindelijk degene bij wie dat vervuilde CV-water in het drinkwater terecht komt.
[...]
Nee. Mag ook niet, want die kunnen ook gaan lekken, en dat is dan niet te controleren. Bel je leidingwaterbedrijf maar, die kunnen je dit haarfijn uitleggen.
offtopic:
In mijn studentenhuis met chronisch lekkende CV zat inderdaad de slang vast aangesloten. In de winter moest die iedere twee weken wel worden bijgevuld (wat dus nu een kwestie was van even de kraan open zetten). Goed idee? Zeker niet, maar ik denk wel de praktijk in veel gevallen. En dan zou een terugslagklep al beter zijn dan niets, hoewel de echte oplossing natuurlijk was om de verhuurder zo ver te krijgen die installatie eens te fixen. Maar zie dat maar eens te doen als student....
In mijn studentenhuis met chronisch lekkende CV zat inderdaad de slang vast aangesloten. In de winter moest die iedere twee weken wel worden bijgevuld (wat dus nu een kwestie was van even de kraan open zetten). Goed idee? Zeker niet, maar ik denk wel de praktijk in veel gevallen. En dan zou een terugslagklep al beter zijn dan niets, hoewel de echte oplossing natuurlijk was om de verhuurder zo ver te krijgen die installatie eens te fixen. Maar zie dat maar eens te doen als student....
It's time to play the music, it's time to light the lights
het risico is wel heel beperkt:
- er staan 2 kranen op
- mogelijks een terugslagklep
lekken de kranen, dan is de kans feitelijk groter dat de druk in je CV-installatie veel te hoog wordt.
De kranen staan altijd dicht, tenzij je bijvult, wat normaal gezien heel uitzonderlijk is. Nu ik snap de redenering, je kan er niet op rekenen dat die kranen dicht staan (de gebruiker is het grootste risico).
Mss tijd om er een gardena aansluiting op te zetten
Die sluit dan ook nog af als de slang er _niet_ op hangt, stel dat iemand een kraantje zou openen.
- er staan 2 kranen op
- mogelijks een terugslagklep
lekken de kranen, dan is de kans feitelijk groter dat de druk in je CV-installatie veel te hoog wordt.
De kranen staan altijd dicht, tenzij je bijvult, wat normaal gezien heel uitzonderlijk is. Nu ik snap de redenering, je kan er niet op rekenen dat die kranen dicht staan (de gebruiker is het grootste risico).
Mss tijd om er een gardena aansluiting op te zetten
[ Voor 15% gewijzigd door bjp op 30-10-2024 11:28 ]
Dat is het bij een SWW voorziening toch ook niet en daar wéét je dat hij water terug de leiding in gaat drukken bij het opwarmenAndrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:05:
Nee. Mag ook niet, want die kunnen ook gaan lekken, en dat is dan niet te controleren. Bel je leidingwaterbedrijf maar, die kunnen je dit haarfijn uitleggen.
Ik heb niet de illusie dat een eerste lijn van Vitens hier iets zinnigs over gaat zeggen. Mijn persoonlijke gok: een CV bijvullen is incidenteel, dus een tijdelijke verbinding kan. Bij SWW zou dat niet te doen zijn, dus moeten we maar leven met het risico.
Gwaihir schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:55:
Dat is het bij een SWW voorziening toch ook niet en daar wéét je dat hij water terug de leiding in gaat drukken bij het opwarmen
- Bij SWW maken is er geen contact tussen je CV-water en het leidingwater. Behalve als je spiraal lek is.
- Bij SWW wordt er normaliter geen water teruggedrukt de leiding in. Daarvoor zit er namelijk een inlaatcombinatie tussen je SWW-vat en de inkomende waterleiding.
Bij SWW maken is dit zoals hierboven beargumenteerd helemaal niet van toepassing.Ik heb niet de illusie dat een eerste lijn van Vitens hier iets zinnigs over gaat zeggen. Mijn persoonlijke gok: een CV bijvullen is incidenteel, dus een tijdelijke verbinding kan. Bij SWW zou dat niet te doen zijn, dus moeten we maar leven met het risico.
Er is potentieel contact met water dat niet (meer) van drinkwaterkwaliteit is, dat lijkt me het punt in beide gevallen. Diezelfde inlaatcombinatie was daarom wat ik voorstelde.Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:02:
- Bij SWW maken is er geen contact tussen je CV-water en het leidingwater. Behalve als je spiraal lek is.
- Bij SWW wordt er normaliter geen water teruggedrukt de leiding in. Daarvoor zit er namelijk een inlaatcombinatie tussen je SWW-vat en de inkomende waterleiding.
Daarbij wéét je dat in een SWW boiler een druk boven leidingwaterdruk gaat ontstaan, waar dat voor een CV-installatie uiterst ongebruikelijk is. (Dan zou het hele bijvullen op deze wijze immers niet meer werken.)
(Een inlaatcombinatie bestaat uit een terugslagklep en een overdrukventiel, met afvoer. Die afvoer is niet gebruikelijk op het overdrukventiel van een CV-installatie en dat overdrukventiel zit doorgaans al elders. Houdt je over: een terugslagklep van tenminste dezelfde kwaliteit als in een inlaatcombinatie zit..)
Allen, dank. Ik heb vloerverwarming tot 2 verdiepingen omhoog. M’n installateur zegt dat ik richting de 2 bar moet gaan. Ik ga de warmtevraag op de WP uitzetten, en dan een Gardena koppeling op het kraantje zetten op de leidingen in het cv systeem (in de foto net naast/onder het rode expansie vat), zorgen dat m’n waterslang luchtvrij is en dan vullen tot 1,8-2,0 bar.
:strip_exif()/f/image/WkwPGDDFGtnC63UogXJIgW5O.jpg?f=fotoalbum_large)
Wist hij ook te vertellen waarom? Boven de 1bar is prima.ChrisM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:45:
Allen, dank. Ik heb vloerverwarming tot 2 verdiepingen omhoog. M’n installateur zegt dat ik richting de 2 bar moet gaan. Ik ga de warmtevraag op de WP uitzetten, en dan een Gardena koppeling op het kraantje zetten op de leidingen in het cv systeem (in de foto net naast/onder het rode expansie vat), zorgen dat m’n waterslang luchtvrij is en dan vullen tot 1,8-2,0 bar.
[Afbeelding]
Belangrijkste reden: omdat ik zo’n 7m omhoog ga, en je per ca 10m omhoog, 1 bar kwijt raakt. Daarom wel goed om (flink) boven de 1 bar te zitten. Optimaal, volgens hem, is 1,5-2,0 bar.bbbrumbrum schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:54:
[...]
Wist hij ook te vertellen waarom? Boven de 1bar is prima.
Niet mee eens?
Als je vat beneden zit dan inderdaad 1,5 á 2 bar. Heb je ook een 'vat voor beneden'. Die hebben een hogere voordruk.ChrisM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:32:
[...]
Belangrijkste reden: omdat ik zo’n 7m omhoog ga, en je per ca 10m omhoog, 1 bar kwijt raakt. Daarom wel goed om (flink) boven de 1 bar te zitten. Optimaal, volgens hem, is 1,5-2,0 bar.
Niet mee eens?
Wij gaan ook een nieuw huis bouwen en zijn nu met de begrotingen bezig. Het doel is W/W maar dat is natuurlijk wel afhankelijk wat dat allemaal gaat kosten.Leussink schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:46:
Wij hebben vorige week de eerste offerte binnen gehad voor een Ecoforest , totale aanleg VV , inclusief groepen verdelers voor plafond koeling, grondboring etc v. Prijs van de offerte was 40K inclusief BTW.
Vind het lastig. Aan de ene kant wil je je nieuwe huis gewoon pico bello in orde maken, en dan is zo,n buitenunit ook zo.... bwegh... maar ja als dat 10K of 15K scheelt.... Keuzes keuzes
Zowieso kom ik hier weinig Ecoforest tegen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
10-15? Zou eerder 25-30K zeggenbackupdevice schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:02:
[...]
Wij gaan ook een nieuw huis bouwen en zijn nu met de begrotingen bezig. Het doel is W/W maar dat is natuurlijk wel afhankelijk wat dat allemaal gaat kosten.
Wij hebben vorige week de eerste offerte binnen gehad voor een Ecoforest , totale aanleg VV , inclusief groepen verdelers voor plafond koeling, grondboring etc v. Prijs van de offerte was 40K inclusief BTW.
Vind het lastig. Aan de ene kant wil je je nieuwe huis gewoon pico bello in orde maken, en dan is zo,n buitenunit ook zo.... bwegh... maar ja als dat 10K of 15K scheelt.... Keuzes keuzes
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn Itho Amber water-water warmtepomp, maar ik kan op mijn thermostaat de Cycling Rate (aantal schakelingen per uur) niet direct instellen. Wel heb ik de optie om de Compressor Delay Time aan te passen, waarmee ik de minimale tijd bepaal voordat de compressor na het uitschakelen weer kan opstarten.
Ik heb begrepen dat het voorkeur heeft om de warmtepomp maximaal 1 à 2 keer per uur te laten schakelen om slijtage te beperken en de efficiëntie te verhogen. Weet iemand of ik door de Compressor Delay Time aan te passen een vergelijkbaar effect kan bereiken als met het direct instellen van de Cycling Rate?
Ik zie op internet verschillende termen voorbij komen zoals Compressor Delay Time, Anti-Short Cycle Time, Compressor protection time en Minimum Runtime. Het lijkt erop dat deze termen mogelijk hetzelfde doel hebben, maar ik ben niet zeker van de exacte verschillen. Hopelijk kan iemand hier verduidelijking over geven.
Ik overweeg bijvoorbeeld om de standaard Compressor Delay Time van 5 minuten te verlengen naar 30 of 60 minuten om de schakelfrequentie te verlagen. Leidt dit tot hetzelfde effect?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn Itho Amber water-water warmtepomp, maar ik kan op mijn thermostaat de Cycling Rate (aantal schakelingen per uur) niet direct instellen. Wel heb ik de optie om de Compressor Delay Time aan te passen, waarmee ik de minimale tijd bepaal voordat de compressor na het uitschakelen weer kan opstarten.
Ik heb begrepen dat het voorkeur heeft om de warmtepomp maximaal 1 à 2 keer per uur te laten schakelen om slijtage te beperken en de efficiëntie te verhogen. Weet iemand of ik door de Compressor Delay Time aan te passen een vergelijkbaar effect kan bereiken als met het direct instellen van de Cycling Rate?
Ik zie op internet verschillende termen voorbij komen zoals Compressor Delay Time, Anti-Short Cycle Time, Compressor protection time en Minimum Runtime. Het lijkt erop dat deze termen mogelijk hetzelfde doel hebben, maar ik ben niet zeker van de exacte verschillen. Hopelijk kan iemand hier verduidelijking over geven.
Ik overweeg bijvoorbeeld om de standaard Compressor Delay Time van 5 minuten te verlengen naar 30 of 60 minuten om de schakelfrequentie te verlagen. Leidt dit tot hetzelfde effect?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Poeh… geen idee. Hoe kan ik dat zien?The Lord schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:37:
[...]
Als je vat beneden zit dan inderdaad 1,5 á 2 bar. Heb je ook een 'vat voor beneden'. Die hebben een hogere voordruk.
Het is allemaal niet om je druk* over te maken, want 1,5-2,0 bar is allemaal prima.ChrisM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:32:
[...]
Belangrijkste reden: omdat ik zo’n 7m omhoog ga, en je per ca 10m omhoog, 1 bar kwijt raakt. Daarom wel goed om (flink) boven de 1 bar te zitten. Optimaal, volgens hem, is 1,5-2,0 bar.
Niet mee eens?
Maar, niet helemaal mee eens, nee.
Zeven meter omhoog acht ik volkomen doorsnee en daarvoor heb je dus 0,7 bar druk nodig. (Het is overdruk, eigenlijk, dus bovenop de luchtdruk van 1 bar. Maar we meten altijd de overdruk, voor CV-systemen.) Vandaar dat ik zei bijvullen aan te raden bij 0,8 en hij kennelijk (afgerond) roept dat te doen bij 1 bar.
Er gebeurt ook niet veel, mocht bovenin je systeem de druk toch lager worden. In het ergste geval ga je wat extra geluid horen daar boven en zou je er dan per ongeluk wat lucht in kunnen laten, met een handmatige ontluchter, denkende dat het ontlucht moet worden.
Voor je eigen systeem, als het niet lekt en ook z'n lucht al kwijt is, is 1,5 bar dan echt wel zat. Ik zeg dan bewust je eigen systeem: een installateur zal geneigd zijn dat wat eerder al en wat verder te doen, want hij wil er zeker niet voor terug hoeven komen.
Anderzijds heb ik er wat nauwkeuriger over na mogen denken, omdat het overdrukventiel hier op z'n Duits 2,5 bar is, waar in Nederland 3,0 bar gebruikelijk is. Ik heb dus wat minder marge naar boven. En ik stook soms een flink aantal liters flink heet op. (Reden voor beide: een CV-haard in het systeem, van Duitse makelij.)
(*Pun intented)
Ja, en voor zover ik weet is dat de normale instelling om aan te treffen hiervoor.psycho-realm schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:47:
Ja, als je dat op een uur zet, dan gaat hij dus zeker weten niet binnen een uur na uitschakeling weer aan. 20 à 30 minuten lijkt mij redelijk.Ik overweeg bijvoorbeeld om de standaard Compressor Delay Time van 5 minuten te verlengen naar 30 of 60 minuten om de schakelfrequentie te verlagen. Leidt dit tot hetzelfde effect?
Dit zit wel allemaal aan de kant van 'beveiliging'; achtervang die je bij normaal gebruik niet geacht wordt daadwerkelijk te raken.
Ik zou eerst / ook kijken naar het instellen van de hysterese: in hoeverre de WP nog even blijft doen wat hij al doet (aan of uit zijn), op het moment dat de doeltemperatuur langs komt. Bij voldoende hysterese treedt dat pendelen niet op.
Mijn lg 7kw L/W warmtepomp was 4500,- all in.... Incl een paar dagen knutselen en huur perstang.backupdevice schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:02:
[...]
Wij gaan ook een nieuw huis bouwen en zijn nu met de begrotingen bezig. Het doel is W/W maar dat is natuurlijk wel afhankelijk wat dat allemaal gaat kosten.
Voor 40k kun je al wat 'extra' electriciteit verbruiken, leg er desnoods nog voor 10k pv bij.... Dan ben je goedkoper af dan w/W.... en zelfs nog met minder verbruik....
[ Voor 9% gewijzigd door Kenwood960 op 01-11-2024 19:26 ]
Geen appels met peren vergelijken.Kenwood960 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:21:
[...]
Mijn lg 7kw L/W warmtepomp was 4500,- all in.... Incl een paar dagen knutselen en huur perstang.
Voor 40k kun je al wat 'extra' electriciteit verbruiken, leg er desnoods nog voor 10k pv bij.... Dan ben je goedkoper af dan w/W.... en zelfs nog met minder verbruik....
@bbbrumbrum @Kenwood960Kenwood960 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:21:
[...]
Mijn lg 7kw L/W warmtepomp was 4500,- all in.... Incl een paar dagen knutselen en huur perstang.
Hij schrijft:
“Wij hebben vorige week de eerste offerte binnen gehad voor een Ecoforest , totale aanleg VV , inclusief groepen verdelers voor plafond koeling, grondboring etc v. Prijs van de offerte was 40K inclusief BTW.”
Dus het lijkt erop dat er VV (=vloerverwarming? Hoeveel m2?) en verdelers in het bedrag zitten? Verder geen info over het vermogen, de kenmerken van de bron, enz enz.
Met deze info is het totaal niet te zeggen of 40k een redelijk bedrag is en wat het verschil is met een L/W warmtepomp.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 01-11-2024 19:41 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ja sorrySebastiaanPs schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:40:
[...]
@bbbrumbrum @Kenwood960
Hij schrijft:
“Wij hebben vorige week de eerste offerte binnen gehad voor een Ecoforest , totale aanleg VV , inclusief groepen verdelers voor plafond koeling, grondboring etc v. Prijs van de offerte was 40K inclusief BTW.”
Dus het lijkt erop dat er VV (=vloerverwarming? Hoeveel m2?) en verdelers in het bedrag zitten? Verder geen info over het vermogen, de kenmerken van de bron, enz enz.
Met deze info is het totaal niet te zeggen of 40k een redelijk bedrag is en wat het verschil is met een L/W warmtepomp.
Gaat om het volgende
1 st. Ecoforest water(brine) modulerende solo-warmtepomp Ecogeo 1-9 B2 incl. passieve koeling
1 st. Ecoforest RVS 316 boiler 300 liter
1 st. Ecoforest buitensensor met omkasting
1 st. Ecoforest boilersensor
1 st. Verticale bodemwarmtewisselaars (diepte boringen)
Daarnaast 2000 meter vv slang
1 st. MANITHERM LTV-verdeler 2-gr. voor verw./koelen incl.
flowmeting bedoeld voor de vrijstaande berging/techniekruimte
1 st. MANITHERM LTV-verdeler 12-gr. voor verw./koelen incl.
flowmeting bedoeld voor de begane grond
1 st. MANITHERM LTV-verdeler 9-gr. voor verw./koelen incl.
flowmeting bedoeld voor de 1e verdieping
1 st. MANITHERM koelplafondsysteem LTV-verdeler 9-gr. voor verw./koelen incl.
flowmeting bedoeld voor de begane grond van de woning
770 Meter koelplafondslang met alu-inlage diff. dicht kiwa/komo keur
1 st. Benodigde bevestigingsmaterialen t.b.v. slangen
1 st. Benodigde aansluitleidingen t.b.v. verdeler
1 st. MANITHERM thermische motoren 24v met indicator open/dicht
t.b.v. na-regeling div. groepen
1 st. MANITHERM trafostation 230/24V verw./koelen t.b.v. na-regeling
diverse groepen
1 st. Inclusief benodigde montage
En dan alles wat er nodig is voor een nieuwe installatie. 40k
[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 02-11-2024 11:39 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Heeft er iemand al de nieuwe software van Alpha Innotec geïnstalleerd? Krijg zojuist versie V3.90.2-12457 voorgeschoteld. Ben benieuwd of iemand deze release notes al heeft kunnen bemachtigen.
Heb hem net geudate!
Geen idee wat er nieuw is...
edit: I wish I hadn't... integratie met Luxtronik2 in Home Assistant naar de knoppen en krijg het met geen mogelijkheid meer goed. Heb alweer gedowngraded, andere versies van Luxtronik2 geïnstalleerd, maar krijgt het niet goed. Zie https://github.com/BenPru/luxtronik/issues/299
Geen idee wat er nieuw is...
edit: I wish I hadn't... integratie met Luxtronik2 in Home Assistant naar de knoppen en krijg het met geen mogelijkheid meer goed. Heb alweer gedowngraded, andere versies van Luxtronik2 geïnstalleerd, maar krijgt het niet goed. Zie https://github.com/BenPru/luxtronik/issues/299
[ Voor 73% gewijzigd door ChrisM op 19-11-2024 07:05 ]
Software updaten doe je liever alleen als het noodzakelijk een probleem kan oplossen en niet voor de fun. Er zijn nml zelfs updates gedraaid waarna bv de compressor niet meer werd aangestuurd. Moet je niet willen.
Tsja... dat is toch een beetje de fun van nieuwe dingen uit willen proberen. Sommige mensen vinden het leuk om voor te lopen, tegen dingen aan te lopen, te balen, en weer door te gaan. En soms iets gaafs nieuws uit te vinden.scofield schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:53:
Software updaten doe je liever alleen als het noodzakelijk een probleem kan oplossen en niet voor de fun. Er zijn nml zelfs updates gedraaid waarna bv de compressor niet meer werd aangestuurd. Moet je niet willen.
Het komt wel goed, moet alleen even uitzoeken hoe het zit!
Dit is trouwens de eerste keer, voor mij, sinds anderhalf jaar, dat een update zoiets kapot maakt. En de warmtepomp doet het nog top, het is alleen de integratie waar iets fout gaat, denk ik.
Edit: en eigenlijk vind ik dat je wel snel moet updaten. Die warmtepomp hangt aan het internet, die moet gewoon constant geüpdatet worden, ook ivm beveiliging enzo. (Jaja, dat regel je op meerdere manieren.. maar smart devices moet je gewoon regelmatig updaten). En de my UpLink app geeft aan dat er een update is. Dus als ik iets kapot zou maken, dan ben ik er zeker van dat ik Alpha Innotec het komt fixen.. anders zouden ze niet de mogelijkheid aanbieden aan consumenten (via de app) om je warmtepomp te updaten.
[ Voor 24% gewijzigd door ChrisM op 19-11-2024 08:10 ]
Dat laatste vind ik sowieso geen goede ontwikkeling. Ik weet niet in welke sector jij werkt, als je dat nog doet eventueel maar ik werk als service monteur aan cv, wp, mv en wtw. Ik vind het soms enorm knap hoe mensen bepaalde regelingen en menu structuren kunnen ontregelen met hun geklooi, dat is bizar.
M'n buurman heeft het probleem gevonden in de integratie en ik heb de aanpassing gedaan, en het werkt weer.
Dus ik kan weer heerlijk gaan klooien.
Zie https://github.com/BenPru...9#issuecomment-2485315891
[ Voor 5% gewijzigd door ChrisM op 19-11-2024 11:46 ]
Ben er nog niet zo van overtuigd dat alles (rechtstreeks) aan het internet hangen zo handig is. Mijn WP hangt zelf niet aan het internet. En de 'slimmigheid' is los belegd.ChrisM schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:03:
Edit: en eigenlijk vind ik dat je wel snel moet updaten. Die warmtepomp hangt aan het internet, die moet gewoon constant geüpdatet worden, ook ivm beveiliging enzo.
Zat de fix nou ook in de normale release? Als ik soms HA restart zie ik weer entities die te gebruiken zijn, soms ook niet. Of werkt jouw fix alleen?ChrisM schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:46:
M'n buurman heeft het probleem gevonden in de integratie en ik heb de aanpassing gedaan, en het werkt weer.Dus ik kan weer heerlijk gaan klooien.
Kwam er indd ook achter na 90.2
Nee, zit nog niet in de normale versie.Flexiilex schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:57:
[...]
Zat de fix nou ook in de normale release? Als ik soms HA restart zie ik weer entities die te gebruiken zijn, soms ook niet. Of werkt jouw fix alleen?
Kwam er indd ook achter na 90.2
Je kan wel updaten naar de Main branch (developer tools - actions - action: Update: install update - target: entity luxtronik.update - version: Main - dan op Update drukken), dan krijg je de fix, incl. alle laatste wijzigingen (die o.a. al in de laatste beta zitten). Werkt bij mij prima.
Enige wat niet werk bij mij, is de Current Heat Output.. die zie ik nog steeds wel in het menu van de warmtepomp, en ook op de webserver van de warmtepomp, maar ik zie hem niet meer in Home Assistant. Daar geeft hij geen waarde (zie https://github.com/BenPru/luxtronik/issues/300). Niet per se nodig, maar ik gebruikte die om de huidige COP te zien. Gewoon... voor het leuke.
edit:
Werkt wel.. moest even die een paar keer disablen - enablen
Werkt wel.. moest even die een paar keer disablen - enablen
[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 19-11-2024 22:05 ]
Ik krijg de temperatuur in de woning niet hoger dan 21 graden terwijl de thermostaat op 25 graden staat. Wat zouden de oorzaken kunnen zijn? Warmtepomp is een Alpha Innotec , bron is een collectieve WKO. Bron in temperatuur ligt rond de 7,5 graden. Contracttemperatuur is 10 graden.
Andere woningen in de straat zelfde probleem. De temperatuur van het boilerwater bereikt wel de gevraagde 58 graden.
Andere woningen in de straat zelfde probleem. De temperatuur van het boilerwater bereikt wel de gevraagde 58 graden.
Ik vermoed dat enkel de temperatuur op de thermostaat aanpassen niet voldoende effect heeft.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:36:
Ik krijg de temperatuur in de woning niet hoger dan 21 graden terwijl de thermostaat op 25 graden staat. Wat zouden de oorzaken kunnen zijn? Warmtepomp is een Alpha Innotec , bron is een collectieve WKO. Bron in temperatuur ligt rond de 7,5 graden. Contracttemperatuur is 10 graden.
De meeste warmtepompen gebruiken een zogenaamde stooklijn, die aangeeft welke watertemperatuur gehanteerd wordt bij welke buitentemperatuur.
De temperatuur die ingesteld wordt op de thermostaatt dient slechts als bijsturing (als de binnentemperatuur veel afwijkt van de ingestelde temperatuur, wordt de stooklijn aangepast).
Omdat het buiten nu nog relatief warm is, verwacht ik dat de watertemperatuur ook nog vrij laag is.
Daarnaast is 25 graden wel hoog, daar is het systeem niet op ontworpen volgens mij. Iets met gegarandeerde temperaturen uit het bouwbesluit.
Belangrijk om te beseffen is dat het geen CV ketel is (of houtkachel), die heel snel heel veel warmte de kamer in kunnen pompen.
Ik heb 25 graden ingesteld om te zien tot welke temperatuur de vloerverwarming kan verwarmen. Nu het vandaag kouder is dan gisteren daalt de temperatuur in de kamers van de woning. Nu rond de 19,8 graden. Ik kon in bouwbesluit geen minimale kamertemperatuur vinden. Het gaat mij niet om de snelheid waamee de vloerverwaming de temperatuur kan verhogen maar om de maximale temperatuur,roltor schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:48:
[...]
Ik vermoed dat enkel de temperatuur op de thermostaat aanpassen niet voldoende effect heeft.
De meeste warmtepompen gebruiken een zogenaamde stooklijn, die aangeeft welke watertemperatuur gehanteerd wordt bij welke buitentemperatuur.
De temperatuur die ingesteld wordt op de thermostaatt dient slechts als bijsturing (als de binnentemperatuur veel afwijkt van de ingestelde temperatuur, wordt de stooklijn aangepast).
Omdat het buiten nu nog relatief warm is, verwacht ik dat de watertemperatuur ook nog vrij laag is.
Daarnaast is 25 graden wel hoog, daar is het systeem niet op ontworpen volgens mij. Iets met gegarandeerde temperaturen uit het bouwbesluit.
Belangrijk om te beseffen is dat het geen CV ketel is (of houtkachel), die heel snel heel veel warmte de kamer in kunnen pompen.
Ik verwacht dat je meer instellingen moet aanpassen om deze test echt goed uit te kunnen voeren. Zoals de stooklijn, maar bijvoorbeeld ook de invloed van de kamertemperatuur op de watertemperatuur.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:11:
[...]
Ik heb 25 graden ingesteld om te zien tot welke temperatuur de vloerverwarming kan verwarmen. Nu het vandaag kouder is dan gisteren daalt de temperatuur in de kamers van de woning. Nu rond de 19,8 graden. Ik kon in bouwbesluit geen minimale kamertemperatuur vinden. Het gaat mij niet om de snelheid waamee de vloerverwaming de temperatuur kan verhogen maar om de maximale temperatuur,
andere vraag is mss of er genoeg water (flow) van de WP naar de vloerverwarming loopt. Als er ergens een kraantje wat dicht is... effe kijken op de verdeler zou ik aanraden.
Niet zomaar direct en enkel richting stooklijn lopen.
Heb je wat data voor ons om naar te kijken? Zit de warmtepomp verbonden aan je netwerk, dan kan je inloggen op het IP van je warmtepomp (wachtwoord 999999) en een screenshot maken van de informatie daar.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:36:
Gebruik je Home Assistant, dan raad ik je van harte aan om de luxtronik2 integratie van BenPru te installeren (https://github.com/BenPru/luxtronik), daarmee kan je veel zaken inzichtelijk maken. En daar kunnen we (ze) hier in dit topic je beter helpen.
Nu is het heel erg gissen: stooklijn, flow, capaciteit, iets anders.
bjp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:47:
andere vraag is mss of er genoeg water (flow) van de WP naar de vloerverwarming loopt. Als er ergens een kraantje wat dicht is... effe kijken op de verdeler zou ik aanraden.
Dat is een goede. Een van de buren heeft de ZWE ingeschakeld (het electrisch element). De flow is dan 1500-1600 liter per uur. Als de WP op de WKO bron draait is de flow(debiet) bij mij maximaal 200 l/uur wanneer de bedrijfsmode verwarming van de vloer is.bjp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:47:
Wat voor kraantje op de verdeler kan dicht staan? Kraantjes die de lus van de vloerverwarming dicht op open zet?
je zou feitelijk best nooit het elektrisch element nodig hebben, tenzij voor SWW bij de wekelijkse legionella run.
Voor CV, heb je dat met W/W nooit nodig normaal gezien. Tenzij je WP echt (te) krap bemeten is, maar dat zou me verbazen.
Zonder data of fotos gaan we weinig kunnen vertellen waar het zit
Waar zie je die flow metingen (200l/uur) ?
Voor CV, heb je dat met W/W nooit nodig normaal gezien. Tenzij je WP echt (te) krap bemeten is, maar dat zou me verbazen.
Zonder data of fotos gaan we weinig kunnen vertellen waar het zit
We hebben een Alpha Innotec SWCV-62K3 warmtepomp. Totaal vloeroppervlak van de woning is 214 m2. Verdeeld over woonkamer en 5 slaapkamers.bjp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:59:
je zou feitelijk best nooit het elektrisch element nodig hebben, tenzij voor SWW bij de wekelijkse legionella run.
Zonder data of fotos gaan we weinig kunnen vertellen waar het zitWaar zie je die flow metingen (200l/uur) ?
De ZWE heb ik vandaag ingeschakeld om te zien of het debiet omhoog gaat. En dat is het geval. Van 200 l/h wanneer de WKO wordt gebruikt naar 1000 l/h wanneer de ZWE wordt ingeschakeld.
Ik lees de Debiet (VW Meter warmtebrondebiet in Home Assistant) uit via de ingebouwde webserver van de WP. En leg de waarden in de tijd vast met Home Assistant.
@Hillberg Heb je de Luxtronik integratie van BenPru al geïnstalleerd in Home Assistant?
ChrisM in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 20-11-2024 11:06 ]
Ja. Dat is heel handig om te leren begrijpen hoe de warmtepomp en de vloerverwarming werkt.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:06:
@Hillberg Heb je de Luxtronik integratie van BenPru al geïnstalleerd in Home Assistant?
Dit is de status van 1 minuut geleden. Ik heb de ZWE ingeschakeld om te zien wat effect is op de Debiet en op de retourtemperatuurChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:54:
[...]
Heb je wat data voor ons om naar te kijken? Zit de warmtepomp verbonden aan je netwerk, dan kan je inloggen op het IP van je warmtepomp (wachtwoord 999999) en een screenshot maken van de informatie daar.
Gebruik je Home Assistant, dan raad ik je van harte aan om de luxtronik2 integratie van BenPru te installeren (https://github.com/BenPru/luxtronik), daarmee kan je veel zaken inzichtelijk maken. En daar kunnen we (ze) hier in dit topic je beter helpen.
Nu is het heel erg gissen: stooklijn, flow, capaciteit, iets anders.
/f/image/dDaicZsqXa4xjwphDmBwmUJ7.png?f=fotoalbum_large)
Qua debiet: die van mij staat, zonder elektrisch element, bij het verwarmen van het huis altijd rond de 500 l/h.
Wat heb je als stooklijnen ingevuld? Heat - Heating curve 1 en heating curve 2 in Luxtronik.
Is je flow altijd 200 l/h tijdens het verwarmen van het huis? Misschien even een screenshotje van de history graph in Home Assistant, over een iets langere periode (weekje? 10 dagen?), incl. de HP Status (kunnen we zien of hij aan het DHW, Heating of Idle is).
Wat heb je als stooklijnen ingevuld? Heat - Heating curve 1 en heating curve 2 in Luxtronik.
Is je flow altijd 200 l/h tijdens het verwarmen van het huis? Misschien even een screenshotje van de history graph in Home Assistant, over een iets langere periode (weekje? 10 dagen?), incl. de HP Status (kunnen we zien of hij aan het DHW, Heating of Idle is).
Ik zie in de Luxtronik VW Verwarmingscurve 1. De grafiek is een rechte lijn van 30 graden over de 3 dagen dat ik nu met HA aan het meten ben.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:44:
Qua debiet: die van mij staat, zonder elektrisch element, bij het verwarmen van het huis altijd rond de 500 l/h.
De VW Verwarmingscurve 2 is een rechte lijn van 18 graden
De flow is wanneer de WP op de WKO draait meestal 200 l/h. Soms zakt dit terug voor korte periodes naar 100 l/h. Ik kan niet verder terug dan drie dagen, het moment dat ik ben gaan meten met HA.
De WP staat altijd in de mode Vloerverwarming. Op de thermostaat in de woonkamer staat het vinkje altijd te knipper op de vloerverwarming.
Curve 1 = 30 graden, curve 2 = 18 graden?
Ik zou die 18 graden wat omhoog krikken.
Maar dat weten de experts hier beter dan ik.
Gebruik je de WP niet ook voor DHW (Domestic Hot Water, oftewel Sanitair Warm Water)?
Ik zou die 18 graden wat omhoog krikken.
Gebruik je de WP niet ook voor DHW (Domestic Hot Water, oftewel Sanitair Warm Water)?
De warmtepomp wordt ook gebruikt voor het verwarmen van water in de boiler. Ik denk dat je dat bedoelt met DHW?ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:04:
Curve 1 = 30 graden, curve 2 = 18 graden?
Ik zou die 18 graden wat omhoog krikken.Maar dat weten de experts hier beter dan ik.
Dat werkt prima. De ingestelde temperatuur van rond de 58 graden wordt bereikt.
Ja, dat is DHW. Was even in de warm, omdat je zei dat de WP altijd op Vloerverwarming staat..
Maar goed, ik vind het interessant om dit soort plaatjes te maken om te begrijpen hoe de warmptepomp werkt (wanneer ie aan gaat en uitgaat):
/f/image/EWUMZI6UUKojG6oObFtp1jEd.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet de retour uit de warmtepomp (Flow retour, Heat Flow out temperature in Home Assistant/Luxtronik2). Die gaat "aan" als hij de target temperature (Heat flow out target temperature) - hysteresis (Heat Hysteresis heating) bereikt. Dan gaat de warmtepomp verwarmen, totdat hij de target temperature + hysteresis bereikt. En dan gaat ie weer uit, koelt de retour temperature heel langzaam af, totdat ie weer target temperature - hysteresis heeft bereikt. Etc. etc.
Ik heb een sensor gemaakt die target - hysteresis en target + hysteresis laat zien (target- en target+ in mijn grafiekje). Dan kan ik namelijk een beetje in de gaten houden hoe lang een run is, en waarom ie uit gaat enzo.
Probeer dat grafiekje eens te maken (en ook te delen hier!
). Ter lering en vermaak.
(Je ziet in mijn grafiek iets gebeuren, dat ik zelf doe: als mijn warmtepomp aan gaat, dan gaat de hysteresis van 0.5 naar 4.5 (daarom die grote sprong van Target+ als Heating aan gaat), maar dat is iets specifieks voor mijn huis.)
Trouwens, ik vind dit ook wel handig om wat beter de stooklijn te begrijpen: https://mnemotron.de/lux/heatcurve.html Hier kan je de bovenkant en onderkant van de curve invoeren (30 graden en 18 graden) en dan zie je de impact van de buiten temperatuur op de temperatuur die de warmtepomp wil maken (grofgezegd geeft dat aan hoe hoog de target temperature moet zijn).
Dit soort plaatjes hebben mij wel echt geleerd om de warmtepomp in mijn huis beter te begrijpen.
Maar goed, ik vind het interessant om dit soort plaatjes te maken om te begrijpen hoe de warmptepomp werkt (wanneer ie aan gaat en uitgaat):
/f/image/EWUMZI6UUKojG6oObFtp1jEd.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet de retour uit de warmtepomp (Flow retour, Heat Flow out temperature in Home Assistant/Luxtronik2). Die gaat "aan" als hij de target temperature (Heat flow out target temperature) - hysteresis (Heat Hysteresis heating) bereikt. Dan gaat de warmtepomp verwarmen, totdat hij de target temperature + hysteresis bereikt. En dan gaat ie weer uit, koelt de retour temperature heel langzaam af, totdat ie weer target temperature - hysteresis heeft bereikt. Etc. etc.
Ik heb een sensor gemaakt die target - hysteresis en target + hysteresis laat zien (target- en target+ in mijn grafiekje). Dan kan ik namelijk een beetje in de gaten houden hoe lang een run is, en waarom ie uit gaat enzo.
Probeer dat grafiekje eens te maken (en ook te delen hier!
(Je ziet in mijn grafiek iets gebeuren, dat ik zelf doe: als mijn warmtepomp aan gaat, dan gaat de hysteresis van 0.5 naar 4.5 (daarom die grote sprong van Target+ als Heating aan gaat), maar dat is iets specifieks voor mijn huis.)
Trouwens, ik vind dit ook wel handig om wat beter de stooklijn te begrijpen: https://mnemotron.de/lux/heatcurve.html Hier kan je de bovenkant en onderkant van de curve invoeren (30 graden en 18 graden) en dan zie je de impact van de buiten temperatuur op de temperatuur die de warmtepomp wil maken (grofgezegd geeft dat aan hoe hoog de target temperature moet zijn).
Dit soort plaatjes hebben mij wel echt geleerd om de warmtepomp in mijn huis beter te begrijpen.
Ik bedoelde dat de WP bijna altijd de vloerverwarming verwarmt. En af en toe het tapwater in de boiler.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:45:
Ja, dat is DHW. Was even in de warm, omdat je zei dat de WP altijd op Vloerverwarming staat..
Dank voor de grafiek. Ik zal ook deze gaan maken. Ik vind de werking van de WP zeer complex om te begrijpen.
Wat is de hysteresis voor de vloerverwarming bij jou? Deze staat bij mij op 2K.
In HA heet deze ' VW Hysteresis verwarmingsregelaar'. Hoeveel is 2K in graden Celcius?
.. op een input die bedoeld is om een kleine correctie te vragen.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:11:
Ik heb 25 graden ingesteld om te zien tot welke temperatuur de vloerverwarming kan verwarmen.
Eerlijk gezegd kan ik nog steeds niet zo goed volgen wat je probeert te doen, en waarom. Valt daar nog wat meer over te zeggen?Het gaat mij niet om de snelheid waamee de vloerverwaming de temperatuur kan verhogen maar om de maximale temperatuur,
Verwarmingen worden berekend op een resultaat bij -10 Celcius. Het is best lastig te zeggen welk resultaat dan bij de huidige (twee graden?) mogelijk moet zijn. Sowieso moet je voor zo'n test héél wat instellingen vernachelen aanpassen en zeker een etmaal geduld hebben, liefst 48 uur.
Laat daarbij het idee los dat het knopje waaraan je gedraaid hebt het (primaire) instelapparaat is, zoals dat bij de kamerthermostaat van je gasketel het geval was. De regeling is inderdaad 'n stuk complexer dan dat (en eerlijk gezegd vraag ik me al met al dan ook een beetje af of dit een goede route is naar vinden wat je zoekt). Gelukkig heb je al diverse concrete tips én hebben we hier 'n topic vol over deze apparaten
Een verschil van 2K is een verschil van 2 graden Celcius.
Staat in de eerste zin van mijn eerste post:Gwaihir schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:19:
[...]
.. op een input die bedoeld is om een kleine correctie te vragen.
[...]
Eerlijk gezegd kan ik nog steeds niet zo goed volgen wat je probeert te doen, en waarom. Valt daar nog wat meer over te zeggen?
Ik krijg de temperatuur in de woning niet hoger dan 21 graden terwijl de thermostaat op 25 graden staat.
Simpel dus wat ik wil: een warm genoeg huis, en snappen hoe ik dat voor elkaar krijg. De diverse partijen zoals energieleverancier, de aannemer en bedrijf die vloerverwarming heeft aangelegd wijzen naar elkaar en doen vrij weinig.
[ Voor 13% gewijzigd door Hillberg op 20-11-2024 15:37 ]
@Hillberg maak eens een screenshotje van de history zoals deze:
/f/image/KHI3Wol13Q6GEBjQzGFFV1ga.png?f=fotoalbum_large)
Dus met Heat flow out temperature, heat flow out target temperature, HP status en HP Pump frequency.
Je geeft mij eigenlijk net te weinig info om echt te begrijpen wat er aan de hand is.
/f/image/KHI3Wol13Q6GEBjQzGFFV1ga.png?f=fotoalbum_large)
Dus met Heat flow out temperature, heat flow out target temperature, HP status en HP Pump frequency.
Je geeft mij eigenlijk net te weinig info om echt te begrijpen wat er aan de hand is.
hij overstijgt zijn "heat flow out target temperatuur", en de absolute waarde lijkt ... 25 graden? (om 7:00 bijvoorbeeld).
Dus het warmste water dat richting je vloer gaat is ... 25 graden (wss niets met je thermostaat te maken, waar je ook 25 graden instelt). Dit komt uit de stookcurve.
Je vloer zou dan op zijn best 25 graden worden, wat verwarming zou opleveren. Om +/-11:40 (de links) zie je de targettemperatuur lager worden.
Dus het warmste water dat richting je vloer gaat is ... 25 graden (wss niets met je thermostaat te maken, waar je ook 25 graden instelt). Dit komt uit de stookcurve.
Je vloer zou dan op zijn best 25 graden worden, wat verwarming zou opleveren. Om +/-11:40 (de links) zie je de targettemperatuur lager worden.
[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 20-11-2024 16:09 ]
Sorry, maar dat klinkt niet logisch. 21 graden klinkt best prima. Als een huis van 25 graden voor jou pas 'warm genoeg' is, dan had je daar een specifiek contract voor af moeten sluiten. Dat noem je evenwel niet..Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:36:
[...]
Staat in de eerste zin van mijn eerste post:
Ik krijg de temperatuur in de woning niet hoger dan 21 graden terwijl de thermostaat op 25 graden staat.
Simpel dus wat ik wil: een warm genoeg huis, en snappen hoe ik dat voor elkaar krijg. De diverse partijen zoals energieleverancier, de aannemer en bedrijf die vloerverwarming heeft aangelegd wijzen naar elkaar en doen vrij weinig.
Het is mij dus ook niet duidelijk wat er zou moeten gebeuren en waarom. En dan kan ik dus niet met je meedenken.
(Dat jij de installatie (nog) niet zodanig weet te bedienen dat deze iets gaat doen waarvoor hij niet ontworpen en afgesteld is, betekent nl. allerminst dat er een fout in zit.)
Wat wil je echt?
Probeer je nu het probleem van @Hillberg op te lossen met de data van @ChrisM ?bjp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:03:
hij overstijgt zijn "heat flow out target temperatuur", en de absolute waarde lijkt ... 25 graden? (om 7:00 bijvoorbeeld).
(En als je dat dan lukt, kun je mij dat ook leren?
ik vermoed dat hij de thermostaat al op 21, 22 gezet heeft. Dacht "'t is koud" en dus probeerde om 25C te zetten, om te zien of het helpt.
Ik begrijp het als "zelf bij 25 op de thermostaat, voelt het nog te koud aan".
Nuja, hoelang de thermostaat al zo hoog staat weten we nog niet denk ik. Een WP is een stuk trager dan een gasketel
(zeker met een lage stookcurve).
Nuja, hoelang de thermostaat al zo hoog staat weten we nog niet denk ik. Een WP is een stuk trager dan een gasketel
ik had het niet doorGwaihir schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:20:
[...]
Probeer je nu het probleem van @Hillberg op te lossen met de data van @ChrisM ?
(En als je dat dan lukt, kun je mij dat ook leren?)

Gwaihir schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:20:
[...]
Probeer je nu het probleem van @Hillberg op te lossen met de data van @ChrisM ?
(En als je dat dan lukt, kun je mij dat ook leren?)
Ik probeer beetje met @Hillberg mee te denken. Ik heb zelf ook heel veel gehad aan alle info en tips die de mensen in dit topic met mij hebben gedeeld, daardoor ben ik echt m'n warmtepomp gaan begrijpen, en ook hoe het in mijn huis werkt. Maar, Hillberg, je moet dan wel wat meer info delen. En vooral data. Screenshots.
Iets wat mij ook wel echt heeft geholpen:
Een thermostaat is, in de basis, eigenlijk niks anders dan een sensor die een signaal afgeeft aan de vloerverwarming verdeler: is de temperatuur onder de ingestelde temperatuur? Dan de groepen in de vloerverwarming verdeler open zetten, zodat er warm water doorheen kan stromen, dan warmt het op in de kamer. Totdat de temperatuur is bereikt, dan geeft de thermostaat een seintje aan de vloerverwarming verdeler, dat de groep dicht moet. Dan stroomt er dus geen warm water meer door en warmt het niet meer op. (simpel gezegd).
En dan: de warmtepomp bepaalt (o.b.v. o.a. de stooklijn) hoe warm het water is dat door je vloerverwarming heen gaat. Hoe warm dit moet zijn, is afhankelijk van de buitentemperatuur, maar ook wat jij comfortabel vindt, maar ook hoe snel de afgifte kan naar de kamer (tegels warmen sneller op dan een houten vloer), en ook hoe groot je huis is (heel groot huis = veel afgifte, dan moet je aan het begin (bij de warmtepomp) iets warmer zijn, want als de laatste kamer is bereikt, is het water afgekoeld). En de temperatuur van het water door je vloerverwarming, stel je m.b.v. de stooklijn, in op de warmtepomp. Dit is dus heel erg persoonlijk en afhankelijk van jouw huis, en, mijn mening, heeft echt tijd nodig om het echt goed in te stellen hoe jij het zelf wilt. Daarom veel experimenteren (was een leuke 1e winter
Ik vind het prima als m'n huis rond de 21 graden is, maar mijn vrouw wil 23 graden, en het ook echt voelen. Aangezien ik een houten vloer heb, die best lang nodig heeft om op te warmen, en een zeer goed geïsoleerd huis, wil ik eigenlijk een heel lage temperatuur hebben, maar wel dat er een paar uur een flow door de vloerverwarming (meerdere verdiepingen) is, zodat je het ook echt voelt. En mijn warmtepomp is te groot gedimensioneerd voor onze woning. Dat zijn een paar ingewikkelde variabelen voor mijn woning, maar nu draait het heerlijk! (En nog energie zuinig ook, het huis is warm (23 graden waar we zijn) en ik verwarm met een COP van 6,5, daar ben ik blij mee.)
Ik heb Home Assistant nog maar een dag of drie draaien dus verder terug in de tijd gaat niet. De pomp frequentie was nog niet als sensor ingeschakeld dus geen historie daarvan. Die staat momenteel op 22 Hz.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:58:
@Hillberg maak eens een screenshotje van de history zoals deze:
De warmtepomp staat constant te draaien om de vloer te verwarmen
/f/image/4PJWY2PPnvKSBbZSe15g6d03.png?f=fotoalbum_large)
Ah, dit is wel interessant...Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:35:
[...]
Ik heb Home Assistant nog maar een dag of drie draaien dus verder terug in de tijd gaat niet. De pomp frequentie was nog niet als sensor ingeschakeld dus geen historie daarvan. Die staat momenteel op 22 Hz.
De warmtepomp staat constant te draaien om de vloer te verwarmen
[Afbeelding]
Ik zou verwachten, aangezien de doeltemperatuur best hoog staat (t.o.v. de retour temperatuur), dat de warmtepomp wat harder zou gaan werken, om meer in de buurt van de doeltemperatuur kan komen (en dan gaat er warmer water door de vloerverwarming heen en warmt je woning dus ook meer op). Ook aangezien je pomp op maar 22hz werkt, lijkt alsof hij heel zachtjes staat te pruttelen. Waarom hij niet wat harder aan het werk gaat, geen idee (op dit moment)...
Ben benieuwd wat een paar van de experts hier er van gaan zeggen.
Ik zou zeker niet zeggen dat je het elektrisch element hiervoor nodig hebt, want je warmtepomp (als hij steeds rond de 22hz staat te pruttelen) heeft nog capaciteit genoeg om wat warmer te draaien. Aanpassingen aan de stooklijn zijn ook niet nodig (voor nu), want daarmee beïnvloed je de target temperatuur, en die staat al hoog. M.a.w.: eerst moet je de retour temperatuur omhoog krijgen.
Zo op het eerste gezicht, zou ik ook niet zeggen dat het aan de flow ligt.. dat is pas een probleem voor later om te fine-tunen. De warmtepomp moet toch echt eerst het water warmer maken, denk ik.
@Hillberg Wil je ook eens een screenshot maken van je warmtepomp instellingen, en dan niet de pagina Informatie, maar de pagina Instellingen.
[ Voor 24% gewijzigd door ChrisM op 20-11-2024 16:52 . Reden: Nog wat analyse toegevoegd ]
Ja, maar we moeten toch echt weten wat 'warm genoeg' is, zodat we naar het juist doel toe kunnen werken.bjp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:21:
Nuja, hoelang de thermostaat al zo hoog staat weten we nog niet denk ik. Een WP is een stuk trager dan een gasketel(zeker met een lage stookcurve).
Want die niet-thermostaat (ik vind dat we de term echt niet moeten gebruiken, het klopt gewoon niet), heeft maar beperkt invloed en het lijkt me vrij onzinnig om alles overhoop te trekken voor 25 graden, als bijv. 21,5 het doel is.
Dank voor het meedenken en je reactie. Wat context. Deze nieuwbouwwoning werd rond april 2024 opgeleverd. De WKO werkte niet, maar werd ons niet verteld door de aannemer. De WP is in onderhoud bij de leverancier van de energie. Die dacht dat alles werkte totdat de bewoners in de straat gingen klagen over de hoge stroomrekening. Wat bleek, de onderaannemer had de ZWE zonder aan bewoners te vragen ingeschakeld. Omdat de WKO niet goed werkte. Die was verstopt. De energieleverancier heeft de verstopping pas begin juli opgelost.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:35:
[...]
Ik probeer beetje met @Hillberg mee te denken. Ik heb zelf ook heel veel gehad aan alle info en tips die de mensen in dit topic met mij hebben gedeeld, daardoor ben ik echt m'n warmtepomp gaan begrijpen, en ook hoe het in mijn huis werkt. Maar, Hillberg, je moet dan wel wat meer info delen. En vooral data. Screenshots.
Dan is het zomer en doe je niets met vloerverwarming. Die staat nu aan maar de temperatuur in de kamers blijft achter bij de verwachtingen. Niet alleen in mijn woning maar ook bij andere. Dan wil je graag dat laten herstellen. De installateur van de vloerverwarming doet weinig en snapt vermoedelijk de werking van de WP onvoldoende.
En als aannemer, energieleverancier en vloerverwarming installateur het laten afweten dan ga je zelf maar kennis opdoen van het systeem. Kleppen van de verdelers stonden voor sommige groepen/lussen dicht, soms zat er lucht in. Heel scala van issues bij vele woningen hier.
Ik ben natuurlijk graag bereid om data hier te delen. Zodat ik en vele buren hiermee via jullie kunnen leren ;-)
Mijn doel is rond de 22 / 22,5 graden. En dat voor alle slaapkamers. Daar kan de deur dicht en zijn kleine ruimtes. Als hier de 22,5 graden kan worden bereikt heb ik het gevoel dat de warmtepomp goed genoeg werkt.Gwaihir schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:56:
[...]
Ja, maar we moeten toch echt weten wat 'warm genoeg' is, zodat we naar het juist doel toe kunnen werken.
Want die niet-thermostaat (ik vind dat we de term echt niet moeten gebruiken, het klopt gewoon niet), heeft maar beperkt invloed en het lijkt me vrij onzinnig om alles overhoop te trekken voor 25 graden, als bijv. 21,5 het doel is.
Wat vind jij een goede naam voor de controle unit aan de muur in de woonkamer (niet-thermostaat)?
De bedrijfsmodes staan op automatisch.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:39:
[...]
@Hillberg Wil je ook eens een screenshot maken van je warmtepomp instellingen, en dan niet de pagina Informatie, maar de pagina Instellingen.
/f/image/7JdQnVYw2zg89ttLcS9DIASy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A1nIoJLYM0CADjzTVMEAaSMH.png?f=fotoalbum_large)
Gaat het alleen over de slaapkamers?Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:05:
[...]
Mijn doel is rond de 22 / 22,5 graden. En dat voor alle slaapkamers. Daar kan de deur dicht en zijn kleine ruimtes. Als hier de 22,5 graden kan worden bereikt heb ik het gevoel dat de warmtepomp goed genoeg werkt.
Wat vind jij een goede naam voor de controle unit aan de muur in de woonkamer (niet-thermostaat)?
Is de woonkamer wel op temperatuur?
Het gaat om alle kamers inclusief de woonkamer. Maar die is groter dan de slaapkamers. Als die op de gewenste temperatuur komen heb ik vertrouwen in de werking en begrijp ik de werking van de wp ook.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:12:
[...]
Gaat het alleen over de slaapkamers?
Is de woonkamer wel op temperatuur?
Om eventuele koude van de WTW te voorkomen heb ik deze tijdelijk uitgeschakeld.
Ok.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:55:
[...]
Het gaat om alle kamers inclusief de woonkamer. Maar die is groter dan de slaapkamers. Als die op de gewenste temperatuur komen heb ik vertrouwen in de werking en begrijp ik de werking van de wp ook.
Om eventuele koude van de WTW te voorkomen heb ik deze tijdelijk uitgeschakeld.
Dan moet je echt gaan kijken hoe je de warmtepomp harder kan later werken, lijkt me. Dat probleem heb ik nog niet gehad (bij mij werkt ie altijd te hard
Trouwens, (richting de rest!), als ik verkeerde aannames doe, of uitleg geef, hoor ik ook graag, wil dit soort zaken ook graag beter begrijpen.
Oh, @Hillberg , wat zijn de waardes van Heat source input en output (in de home assistant integratie, device HP (WP, warmtepomp, weet niet zeker wat de vertaling in Nederlands is).
Dit is de temperatuur van het brine vloeistof in de grond bron.
(Hoe hoger de input is, hoe beter. Bij mij staat ie op 12.1 graden). Ook interessant om die over wat langere termijn te bekijken.
(Hoe hoger de input is, hoe beter. Bij mij staat ie op 12.1 graden). Ook interessant om die over wat langere termijn te bekijken.
hi all, hier een Alpha Innotec SWCV 92K3 met rbe in de woonkamer (20,5) en uponor smatrix met regelaars in de overige leefruimtes.
In woonkamer (1e verdieping) is temperatuur OK, en is 20,5. Maar op BG (slaapakmers is het 22 graden (met regelaar op 21) en op de 2e verdieping is het 18,5 (max...) met regelaar oook op 21.. Ik zoek even advies nu ik met de stooklijnen begonnen ben (nu totaal +2 (van 33->35 / -20) bij 18/18. Maar Izit daar wel het antwoord in...
In woonkamer (1e verdieping) is temperatuur OK, en is 20,5. Maar op BG (slaapakmers is het 22 graden (met regelaar op 21) en op de 2e verdieping is het 18,5 (max...) met regelaar oook op 21.. Ik zoek even advies nu ik met de stooklijnen begonnen ben (nu totaal +2 (van 33->35 / -20) bij 18/18. Maar Izit daar wel het antwoord in...
De bron-in temperatuur (dat is van het water in het intere circuit tussen de wamtewisselaar en de warmtepomp) is al weken net onder de 8 graden. Lager dan de contracttemperatuur van 10 graden. Dat was voor mij de reden om deze temperatuur te gaan loggen. De grond bron is een collectieve WKO waar nu een paar honderd woningen gebruik van makenChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:07:
Oh, @Hillberg , wat zijn de waardes van Heat source input en output (in de home assistant integratie, device HP (WP, warmtepomp, weet niet zeker wat de vertaling in Nederlands is).
De bron-uit is rond de 4.1 graden
/f/image/Qbo5PxXzGLbiidjTdQIMFnQ4.png?f=fotoalbum_large)
ik zou eerder zeggen dat het bij jou waterzijdig niet goed ingeregeld is. Dus bg slaapkamer iets knijpen (minder flow), slaapkamer 2e iets meer flow. En dat in stapjes proberen.cvstrat schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:12:
hi all, hier een Alpha Innotec SWCV 92K3 met rbe in de woonkamer (20,5) en uponor smatrix met regelaars in de overige leefruimtes.
Ok, das nog wel ok.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:17:
[...]
De bron-in temperatuur (dat is van het water in het intere circuit tussen de wamtewisselaar en de warmtepomp) is al weken net onder de 8 graden. Lager dan de contracttemperatuur van 10 graden. Dat was voor mij de reden om deze temperatuur te gaan loggen. De grond bron is een collectieve WKO waar nu een paar honderd woningen gebruik van maken
De bron-uit is rond de 4.1 graden
[Afbeelding]
Tsja, dan lijkt het toch echt te liggen aan dat je warmtepomp zich inhoudt, maar waarom.. geen idee.
Ik heb er zelf voor gekozen om de ruimte opnemer niet te gebruiken, en de warmtepomp volledig te sturen op de stooklijn. Dat zou je kunnen proberen (ook al weet ik niet zeker wat dat doet met de connectie met je vloerverwarming verdeler, geen idee hoe die is verbonden met je RBE?).
Dit doe je door, in de instellingen, ruimteopnemer op geen te zetten (i.p.v. RBE).
Kan je proberen, soms doet dat ding vreemde dingen. Maar ik zou niet zomaar op advies van een vreemde op tweakers dat wijzigen, moet ik eerlijk zeggen.
Wat mij vreemd lijkt is dat de pomp frequency bij mij vrijwel constant op 22 Hz draait. Bij iemand anders in de straat, met hetzelfde huis, zelfde warmtepomp is dit 37 Hz.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:40:
[...]
Ok, das nog wel ok.
Tsja, dan lijkt het toch echt te liggen aan dat je warmtepomp zich inhoudt, maar waarom.. geen idee.
Ik heb er zelf voor gekozen om de ruimte opnemer niet te gebruiken, en de warmtepomp volledig te sturen op de stooklijn. Dat zou je kunnen proberen (ook al weet ik niet zeker wat dat doet met de connectie met je vloerverwarming verdeler, geen idee hoe die is verbonden met je RBE?).
Dit doe je door, in de instellingen, ruimteopnemer op geen te zetten (i.p.v. RBE).
Kan je proberen, soms doet dat ding vreemde dingen. Maar ik zou niet zomaar op advies van een vreemde op tweakers dat wijzigen, moet ik eerlijk zeggen.je kan je altijd weer terug zetten, dat wel.
De RBE staat (als ik het goed zeg) in master slave. De aansturingsunit bij de verdelers op de 1e en 2e etage is van Uponor. Hoe de aansluiting van de RBE vanaf de woonkamer precies is aangesloten weet ik niet.
Woon je toevallig in Waddinxveen? Daar zijn (o.a. bij ons) deze warmtepompen geplaatst. Hele installatie is totals niet waterzijdif ingergeld met de oplevering. Ik zou je bouwer lekker aanschrijven, heb in ook gedaan.Hillberg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:47:
[...]
We hebben een Alpha Innotec SWCV-62K3 warmtepomp. Totaal vloeroppervlak van de woning is 214 m2. Verdeeld over woonkamer en 5 slaapkamers.
De ZWE heb ik vandaag ingeschakeld om te zien of het debiet omhoog gaat. En dat is het geval. Van 200 l/h wanneer de WKO wordt gebruikt naar 1000 l/h wanneer de ZWE wordt ingeschakeld.
Ik lees de Debiet (VW Meter warmtebrondebiet in Home Assistant) uit via de ingebouwde webserver van de WP. En leg de waarden in de tijd vast met Home Assistant.
Die thermostaat staat al weken op 25 graden of hoger. Warmer dan 21 graden wordt het niet. En dan heb ik het over gemeten temperaturen. Niet of een temperatuur koud of warm aanvoelt.bjp schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:21:
ik vermoed dat hij de thermostaat al op 21, 22 gezet heeft. Dacht "'t is koud" en dus probeerde om 25C te zetten, om te zien of het helpt.
Nuja, hoelang de thermostaat al zo hoog staat weten we nog niet denk ik. Een WP is een stuk trager dan een gasketel(zeker met een lage stookcurve).
Nee. De aannemer is niet betrokken geweest bij de installatie van de warmtepomp. Dat heeft de aannemer van de energieleverancier gedaan. Die heeft onvoldoende kennis van de vele settings van de warmtepomp. En verder lijkt de temperatuur van de bron wat laag te zijn. Deze aannemer is al maanden bezig met oplossenFlexiilex schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:46:
[...]
Woon je toevallig in Waddinxveen? Daar zijn (o.a. bij ons) deze warmtepompen geplaatst. Hele installatie is totals niet waterzijdif ingergeld met de oplevering. Ik zou je bouwer lekker aanschrijven, heb in ook gedaan.
vandaag is de energie leverancier bezig geweest met de WKO. Een aantal woningen in de straat hadden koud boiler water. Wat in HA te zien is, is een constant omhoog en omlaag gaan van de Bron-in temperatuur over een periode van een aantal uren.ChrisM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:39:
[...]
Ah, dit is wel interessant...
Ik zou verwachten, aangezien de doeltemperatuur best hoog staat (t.o.v. de retour temperatuur), dat de warmtepomp wat harder zou gaan werken, om meer in de buurt van de doeltemperatuur kan komen (en dan gaat er warmer water door de vloerverwarming heen en warmt je woning dus ook meer op). Ook aangezien je pomp op maar 22hz werkt, lijkt alsof hij heel zachtjes staat te pruttelen. Waarom hij niet wat harder aan het werk gaat, geen idee (op dit moment)...
Ben benieuwd wat een paar van de experts hier er van gaan zeggen.
Wat je dan ook ziet is de frequentie van de pomp. De frequentie waar de pomp op draait is gerelateerd aan de bron-in temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de frequentie.
Het lijkt wel of de logica van de WP zo is, dat bij een lage Bron in (rond de 7,5 graad) het voor de pomp geen zin heeft om hard te draaien