beste tweakers,
ik wil jullie een wel héél erg vreemd probleem voorleggen waar ik niet uitkom en ik hoop dat iemand me op een idee kan brengen.
Probleem: drukverlies, iedere anderhalve week (ongeveer) daalt de druk van 2 naar 0,5 bar. Dit drukverlies vindt plaats in de zomerperiode (verwarming uit, maar ook nu, verwarming aan)
Situatie: w/w warmtepomp, alleen vloerverwarming, meer dan 10 jaar geleden aangelegd, nooit problemen (met lekkage). VV verdeler beneden, vulnippel met drukmeter, overdrukventiel en expansievat zitten binnen een meter van de wp, dus goed zichtbaar.
Ik heb in de afgelopen circa vier maanden al een stuk of tien keer water toegevoegd en de druk op 2 bar gebracht. Ik heb een keer gemeten op de watermeter en toen bleek dat er circa 3 liter water toegevoegd werd.
Alle koppelingen gecontroleerd, op lekkage, niets te zien.
Vloeren en plafond nauwkeurig bekeken: niets te zien wat op een lekkage duid (laminaat staat nergens bol, voegen tussen tegels vertonen geen natte plekken, Ruimte onder de woning is niet benaderbaar (geen kruipruimte).
We hebben nog nooit geboord in of wat dan ook gedaan met de vloer. Na de bouw is er niets meer gebeurd.
Boven laminaat, beneden plavuizen.
De vloerverwarmingverdelers (gesloten typen natuurlijk, dus zonder pomp) hebben op aanvoer en retour een afsluiter.
Boven zit er nog op de verdeler een automatisch ontluchter.
Bij de vulaansluiting voor het cv-water zit er een overdrukventiel 3 bar.
Ook natuurlijk een expansievat.
Wat heb ik zelf al gedaan?
1. Tikken tegen expansievat, lijkt goed te klinken, daarnaast: 10 x 3 liter = 30 liter, dat past niet in het expansievat.
2. vv boven aanvoer/retour afgesloten: ook dan blijft druk dalen (bij opendraaien zie ik de druk lichtjes stijgen, wat logisch lijkt want de druk was gedaald maar niet in het afgesloten gedeelte).
3. vv beneden aanvoer/retour afgesloten: ook dan blijft druk dalen.
4. vv boven én beneden aanvoer/retour afgesloten: ook dan blijft druk dalen.
5. vv boven én beneden aanvoer/retour afgesloten én de afsluiters (aanvoer/retour) op de warmtepomp dichtgedraaid: ook dan blijft druk dalen.
6. alle thermische motoren verwijderd én flowmeters dichtgedraaid op beide vv verdelers: ook dan blijft druk dalen
Bij test 5 (en ook 6) test ik feitelijk of er een lek is in de distributieleidingen, expansievat én overdrukventiel want vv verdelers en wp zijn dichtgedraaid.
Mijn conclusie uit de test zijn:
Het lijkt er op dat de distributieleiding ergens lekt. Maar die leidingen zijn zeer zichtbaar om de wp heen en de enige leiding die "uit het zicht verdwijnt" is de leiding naar boven, dat is een meerlaagsbuis en die ligt weer in een mantelbuis. En uit die mantelbuis zie ik geen water druppelen.
Ook het overdrukventiel voelt droog aan en onder het overdrukventiel is het ook droog.
De wp staat beneden en daar liggen plavuizen, dus als het ergens lekt moet dit zichbaar zijn. Maar niets te zien.
Een andere conclusie zou kunnen zijn: de afsluiters heb ik wel dichtgedraaid, maar sluiten toch niet 100% af.
Als dat het geval zou zijn dan kan de lekkage zich bevinden in de warmtepomp onder en rond wp is het droog, of de lekkage zit in een van de vv groepen beneden of boven.
Recentelijk zijn door de verwarmingsmonteur de afsluiters op de vv verdelers vervangen, én is de automatische ontluchter dichtgedraaid (die zou nog roet in het eten kunnen strooien doordat er mogelijk nog lucht in de groepen van de vv zit). Maar ook na die actie blijft het drukverlies. In vier dagen van 2 bar naar 1 bar.
Overigens: verwarming doet het gewoon ondanks zeer lage druk. Er zit dus geen druk op de ketel

(is ie leuk of niet?)
Ik weet het niet meer, de cv-monteur krapt ook op zijn hoofd...