Ik heb weer sterk het idee dat veel zaken worden overdreven en dat veel geruchten simpelweg verzonnen zijn. Ik bedoel, 4k makkelijk weergeven, daar heb je een behoorlijke grafische kaart voor nodig. Dat ga je niet zomaar redden. Menig PC kan dat momenteel niet eens. Of daar gaan ze al liever naar de 144hz toe met 1080p of 2k resoluties. Dat zie ik zelf ook liever eigenlijk.
Maar goed, een PS4,5 die sneller is, specifiek voor VR zie ik nog wel gebeuren. Het is alleen een behoorlijke slap-in-the-face voor bestaande gebruikers. En ik zie met de huidige behuizing ook niet hoe zoiets kan werken als "upgrade". Maar waar sommigen met een beperkt budget er vooral boos over zullen zijn, zal het voor mij geen probleem zijn om een nieuwe PS4.5 te halen.
De vraag is echter "is betere hardware nou echt nodig?" Ikzelf vind de games er al prima uit zien. Van mij hoeft het niet specifiek nog veel mooier. Want zoveel krijg je er nou ook niet meer voor terug. Dan liever games die meer content bevatten, langer zijn en op meer facetten de speler meenemen in diens wereld, dan puur voor grafische pracht te gaan. Want we weten allemaal hoe het is gegaan met de diverse games die zogenaamd "de mooiste ever" waren. Menig werd uiteindelijk toch afgebrand om diens gameplay.
Ik neem de huidige geruchten dan ook met een nodige korrel zout en denk dat zowel Sony als MS niet met nieuwe hardware op de proppen gaat komen voor mooiere games en dat ook Nintendo niet mee gaat daarin. Sure, er zal vast wat worden meegeleverd om betere VR-games te krijgen, maar niet meer dan dat. Het is vooral wishful thinking van menig gamer die teleurgesteld is in de huidige performance.
Toch geloof ik nog steeds dat er nog wel meer te halen is uit de huidige consoles. Zeker als ik kijk naar games als The Division of Uncharted 4. Als meer games dat niveau kunnen halen, zie ik niet waarom we zo nodig betere hardware nodig gaan hebben. 4k is leuk maar nog steeds erg prijzig en totaal niet ingeburgerd. Nog afgezien van de enorme extra performance die nodig is, waar je uiteindelijk maar weinig extra voor krijgt. Liever blijven focussen op 1080p en 60fps met wat mooie AA dan naar 4k en verder dezelfde nadelen te behouden.
De consoles zijn ook nooit bedoeld om zo geweldig mogelijk games te weergeven op spetterende hardware. Bij diverse generaties was het vooral geluk dat bepaalde hardware beschikbaar was, maar het bleef toch nog altijd een prijs/prestatie verhouding waar men naar op zoek was. Als een PS4.5 echt zoveel sneller is, gaat ie echt niet 400 euro meer kosten. Dat gaat dan al snel richting het dubbele. En het is maar de vraag of devs daar dan wel in mee gaan, simpelweg omdat het de markt nog verder verdeeld. Als het backwards compatible is, dan zul je altijd blijven zitten met het feit dat het alleen op resolutie/detail vooruit gaat en nooit op inhoud.
[
Voor 12% gewijzigd door
Martinspire op 26-03-2016 16:31
]