Chaoss schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 01:36:
Dat is imho dan wel een erg kortzichtig commercieel inzicht. Wel fijn dat jij de strategie van Sony precies schijnt te kennen, want je brengt jouw inzicht alsof het de enige logische waarheid is?
Let's agree to disagree, want zoals je hier kunt lezen zijn er voldoende mensen die wel waarde hechten aan goede PS+ titels. PS+ had een bepaalde kwaliteit in het verledem die niet meer gehaald wordt ook niet ten opzichte van de concurrentie. En nee het zal niet de enige doorslaggevende factor zijn wanneer een consument kiest voor de ene of de andere console, maar het kan wel meewegen in het totaalplaatje.
Sinds de release van de XBO en de PS4 zijn ze qua kwaliteit en wat beide platformen te bieden alleen maar dichter bij elkaar komen te liggen dan moet je als fabrikant kwaliteit en pluspunten blijven bieden. Om dan te stellen dat het merk wat de meeste condoles verkocht heeft die kwaliteit niet meer hoeft te bieden is kortzichtig.
Laten we wel wezen Sony heeft ook al niet het stabielste/snelste netwerk of (gratis) backward comptability. Sony moet er hard aan trekken om de voorstand te behouden.
Zeg ik ergens te weten wat de strategie is van Sony

En een kortzichtig commercieel inzicht? Waar haal je het allemaal vandaan?
Het enige wat ik doe is alle feiten op een rijtje zetten. De feiten zijn dat je op de PS3 gratis online kon spelen en er weinig reden was om plus te nemen zonder een goed aanbod aan games. Als Sony bij de release van de PS4 ineens geld was gaan vragen om online te gamen dan hadden ze echt gezeik gehad en dikke minpunten gescoord bij de achterban.
Het betaalde online gamen verpakken in een service van gratis games was simpelweg een gouden zet en ik verklaarde mensen voor gek als ze geen plus hadden. Die paar euro was een schijntje voor wat je er voor terug kreeg. En nu? Nu heeft het grootste deel van de klanten plus simpelweg nodig om online te gamen of om de opgebouwde library te kunnen benutten.
De PS4 doet het ongelofelijk goed en gaat echt niet meer ingehaald worden door de Xbox One...noway. Als je dat denkt dan onderschat je de macht van vrienden die een bepaalde console hebben. En de kans dat je vrienden een PS4 hebben is nu veel groter dan dat ze een Xbox hebben. MS moet nu extra aan de kar trekken en geeft dus de betere games weg (al is dat voor elke persoon verschillend). MS heeft eigenlijk bij de aankondiging de strijd al verloren en Sony in het zadel geholpen. Ben al blij dat die console gewoon lekker verkoopt, maar ik zie het niet meer gebeuren.
En ik snap dat je niet alles kan lezen wat ik hier in het forum plant, maar als er één iemand ontevreden is over het netwerk dan ben ik het wel en ik heb niks met Sony als bedrijf. Was tijdens de Xbox360 periode zelfs een lichtelijke fanboy, maar de Xbox one heeft me simpelweg niets te bieden momenteel op een beter netwerk na. Zeker niet nu ze blijkbaar exclusives naar de pc gaan brengen wat me niet echt goed lijkt voor de verkoop van je console.
Dat terzijde blijf ik er bij dat er een duidelijke lijn in de plus games te zien is. En die gaat alleen maar omlaag. Van AAA titels naar indies, van 13 naar 12 x nieuwe toevoegingen per maand, van minimaal een 8 op Metacritic (hebben ze zelf ooit als ondergrens gesteld) naar games die niet eens een 6 scoren en van volledige games naar een enkele episode. Je hoeft geen expert te zijn om die lijn te zien dus ik kan de vergaderingen van Sony rustig overslaan

Op een gegeven moment kan je het dan beter accepteren of afscheid nemen van Playstation. Het wordt gewoon lichtelijk vermoeiend om elke maand weer de berichten te zien met de vraag waar die AAA titel toch blijft. Iets met behaalde successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Dus ik kies absoluut geen partij voor Sony, maar ik heb gewoon nog steeds veel plezier met bijvoorbeeld Helldivers en Rocket League. Ook heb ik genoten van een paar indies die ik anders waarschijnlijk niet had gespeeld. Voor mij is het uitdunnen van de service dus eigenlijk een pluspunt

, want een AAA titel die ik wil spelen koop ik toch wel. En het betaalde online gamen was ik toch al vele jaren gewend door Xbox live dus dan verwacht ik er misschien ook minder voor terug.