Wat me vaak opvalt (ook hier) is dat kritiek vaak opgevat wordt als haat richting een game of studio.
Laat ik in mijn geval Gran Turismo als voorbeeld nemen:
Die ben ik bij deel 4 begonnen en dat deel heb ik samen met deel 5 en de prologue daarvan, redelijk grijs gespeeld. Deel 6 niet gespeeld omdat die uitkwam net toen de PS4 op launch stond. Wel een hoop gezien van 6 en op mij kwam het over als een Gran Turismo 5.5, nauwelijks vernieuwing. Daar kwam de kritiek al op gang. Van wat ik nu heb gezien van GT Sport wordt dat ook weer hetzelfde, het ziet er meer uit als Gran Turismo 5.5.2 dan als een nieuwe game in de serie. Dat er, zelfs van fanboys zoals ik (ik heb PD hoog zitten), kritiek komt is dan ook logisch vind ik. Maar haat ik de studio daardoor? Nee, ik heb enkel kritiek.
Ander voorbeeld: Far Cry 3 heb ik erg van genoten, hele toffe game. Far Cry 4 ook gespeeld maar de game was nul komma nul vernieuwend: de gameplay, de missies, zelfs het verhaal leken wel een één op één kopie. Ja, dan komt er kritiek, kun je donder op zeggen. Maakt dat de game opeens slecht? Nee, want waarom iets succesvols (drastisch) gaan veranderen?
Dat er mensen zeggen dat de Far Cry's teveel op elkaar lijken en niet vernieuwend zijn moet je dan ook niet als haat opvatten maar als (in mijn ogen) terechte kritiek. Ook ik zal wel twee keer nadenken alvoor ik de nieuwe Far Cry ga spelen, puur omdat ik al weet dat er weinig zal veranderen.
Hetzelfde geldt voor de Assassins Creeds: ik heb ze vanaf deel één gespeeld en ze zijn redelijk onder drie verschillende labels op te hangen (degenen vóór Black Flag, Black Flag en degenen ná Black Flag).
Black Flag is buiten deel 1 de enige die écht nieuw en verfrissend aanvoelde.
Unity en Syndicate heb ik beiden gespeeld maar vervang Londen door Parijs en je bent gewoon Unity weer aan het spelen. Die twee games zijn qua missies en verhaal nagenoeg hetzelfde.
Net als bij Far Cry is het logisch dat er dan kritiek komt. Die zal ik in het vervolg ook niet meer zo snel gaan kopen. Maar het is niet zo dat ik de studio of de games nu opeens haat; ik ben kritisch, dat is wat anders.
Verandering is leuk en is zeker ook nodig om mensen te blijven prikkelen maar mensen willen wel hun vertrouwde games blijven spelen. Als iets je bevalt hoeft er niet veel veranderd te worden, maar als er niet veel veranderd kun je er de klok op gelijk zetten dat het als een herhaling gaat aanvoelen.
Als je écht vernieuwing wilt moet je andere games gaan spelen dan je gewend bent, even buiten je genre kijken zeg maar.
Een serie als Uncharted, Assassins Creed, Far Cry, CoD en Fifa om maar wat te noemen zijn zeker niet slecht, integendeel, maar ook niet echt vernieuwend bij elk nieuw deel. Voor de fans maakt dat niet uit, voor de casual gamer voelt het al gauw aan als wéér hetzelfde.
*bugs bij launch zoals bv een Assassins Creed Unity had laat ik even buiten beschouwing, maar daar mag de developer zéker wel op aangekeken worden.
Dat waren mij 2 centjes.
Game on!
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"