[F1] Seizoen 2015 - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 92 Laatste
Acties:
  • 286.253 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48

pinda powerrr

Slow down...

Het komt op mij over dat zowel Mercedes als Ferrari twee dingen hebben "geleerd" van Red Bull en deze nu eigenlijk tegen RB gaan inzetten.
- Marketing (exposure)
- Talenten een kans geven

Door de derde auto komen beide zaken breed aan bod, niet dat de marketing nou slecht is van Merc en Ferrari, maar ze zien ook wel hoe RB dat doet en die doet het in extremis (met succes). Een derde auto geeft natuurlijk veel meer opties om ook sneller talenten te contracteren en te begeleiden.

Ik denk dat ze het nu heel slim uitspelen en inderdaad Mateschitz bedanken voor de goede ideeën en er uiteindelijk mee aan de haal gaan.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

Martinspire

Awesomeness

Maar waarom zou er niet een "Mercedes Junior" team zijn ipv iedereen met 3 auto's? Ik zie dat wel gebeuren, dat ze RB "overnemen" en dat dan zo doen of iets dergelijks. Ik vind nog steeds 3 auto's een waardeloze oplossing.

En overigens blijf ik erbij, RB blijft gewoon. Dan maar terug naar Renault, maar het platform legt ze gewoon geen windeieren. En dan zou ik nog niet eens verbaasd staan als ze Kvyat lozen (of dat die bij Lotus komt te zitten oid, daar kunnen ze het geld goed gebruiken) voor Max.

[ Voor 58% gewijzigd door Martinspire op 12-10-2015 13:39 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sainz had ook nog een voordat ie uitviel zijn snelste tijd neergezet. Eigenaardig als je weet dat je het iets rustiger aan moet doen ivm banden remmen.

http://en.mclarenf-1.com/...0Jr.&dr2=Max%20Verstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 16:04
Ik zie het al voor me......

(Teamradio)> Please MAX , can you let Hamilton pass please....?
(Max)> NOOOOOOOO !!!!
(Teamradio)> Max Please ??
(Max)> silence ...............

Whahahaha heerlijk

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11
Martinspire schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:38:
Maar waarom zou er niet een "Mercedes Junior" team zijn ipv iedereen met 3 auto's? Ik zie dat wel gebeuren, dat ze RB "overnemen" en dat dan zo doen of iets dergelijks. Ik vind nog steeds 3 auto's een waardeloze oplossing.

En overigens blijf ik erbij, RB blijft gewoon. Dan maar terug naar Renault, maar het platform legt ze gewoon geen windeieren. En dan zou ik nog niet eens verbaasd staan als ze Kvyat lozen (of dat die bij Lotus komt te zitten oid, daar kunnen ze het geld goed gebruiken) voor Max.
Dat lijkt mij inderdaad ook logischer. En fijner. Zit eerlijk gezegd echt niet op 3 auto's per team te wachten. Vermoed eerlijk gezegd dat Mercedes en Ferrari het argument gebruiken om DM een toontje lager te laten zingen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
DRaakje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:40:
Sainz had ook nog een voordat ie uitviel zijn snelste tijd neergezet. Eigenaardig als je weet dat je het iets rustiger aan moet doen ivm banden.

http://en.mclarenf-1.com/...0Jr.&dr2=Max%20Verstappen
Remmen bedoel je. ;)

Alles optellend had ie er best wel een potje van gemaakt.
  • Auto TL in FP3 door een rijdersfout.
  • 5 seconden straf in de race door weer een fout bij pitentry.
  • Hij werd al vanaf ronde 20 gewaarschuwd voor de remmen, maar gaat stug door met snellere rondes neerzetten. Remmen houden het niet meer en hij spint. Nog geen ronde later weer en rijdt met schade de baan op. Verliest onderdelen en komt ermee weg ook nog. Verstappen niet in Monza en Japan...
  • Was duizelig en zou eigenlijk niet moeten rijden.
Volgens mij is hij aan het overdriven en dat werkt niet echt voor hem. Het is ook nog maar de vraag of hij achteropkomend verkeer af had kunnen houden.

Mercedes en Ferrari zijn Red Bull gewoon liever kwijt dan rijk. Ze weten allebei dat ze op aero erg sterk zijn en ze dus met hun eigen materiaal verslagen kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2015 13:48 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Lijkt me sterk dat RB twee teams die eigenlijk ook al veel waarde vertegenwoordigen zomaar "terugtrekt" . Meestal worden teams toch altijd overgenomen voor een fors bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Door wie dan? Probleem van geen motor blijft. F1 is lang niet zo aantrekkelijk meer als eerst. Het kost gewoon een godsvermogen (half miljard/jaar of meer) om die twee teams te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Señor Sjon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:53:
Door wie dan? Probleem van geen motor blijft. F1 is lang niet zo aantrekkelijk meer als eerst. Het kost gewoon een godsvermogen (half miljard/jaar of meer) om die twee teams te laten draaien.
Een team naar Mercedes en het andere naar Ferrari? Dan zal er wel snel een krachtbron vrijkomen verwacht ik ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

hardware-lover schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:54:
[...]

Een team naar Mercedes en het andere naar Ferrari? Dan zal er wel snel een krachtbron vrijkomen verwacht ik ;)
Dat zou het ultieme uitspelen zijn, als Merc en Ferrari onder een hoedje spelen en zo de teams voor een schijntje kunnen overkopen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Wat voor belang zouden ze dan bij een extra team hebben?

Ik zie Mercedes eventueel nog wel geinteresseerd in een opleidingsteam maar Ferrari niet echt. Meestal steken ze toch liever alle energie in de nr.1 coureur en doet de nr.2 al niet echt serieus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:46
Mogelijkerwijs, maar persoonlijk denk ik weer vergezocht, kunnen ze idd het verlies van RB en STR goed hebben, want dan komen er een stel goede mensen vrij, en dan bedoel ik niet alleen de rijders, maar ook aerodynamica (Newey...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ferarri heeft Haas al min of meer als opleidingsteam. Anders zou het wel een mooie strijd zijn wie TR over kan nemen en wie het met RB moet doen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mateschitz is rijk en eigenwijs genoeg om het team gewoon aan te houden. Zelfs zonder F1 deelname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
http://www.autoblog.nl/ni...-met-max-verstappen-81036

Q: You were spotted 'conferring' with Max Verstappen's management - his father Jos and his manager - for quite some time here in Sochi. It is understood that Mercedes wanted to sign Max, but Red Bull snatched him before your very eyes..

TW: Ha, I've known 'crazy' Jos for so many years - so we just had a nice talk over coffee!

Q: Are you sure? If you were having a nice talk over coffee, why bring his manager?

TW: No, not sure! (laughs)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ze hebben toch nog steeds contract met Renault motoren voor 2016? Zo slecht zijn de nou ook weer niet de laatste tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt nu toch weer op RBR-Renault en TR-Ferrari voor volgend jaar. Renault moet de 'brain-drain' in hun fabriek oplossen en zijn daarmee volgend jaar echt nog niet competitief. Dus die zullen zich richten op 2017. Dan kan je mooi volgend jaar RBR gebruiken om wellicht mee te vechten om een titel (onder voorbehoud van een goede motor). Dat zie ik nog wel zitten.

RBR kan dan vervolgens kijken wat er met Audi staat te gebeuren voor 2017 e.v. Dat hangt natuurlijk voor een groot gedeelte samen met het VW schandaal.

Maar ik vraag me af waarom je als TR met een 2015 Ferrari wilt rijden. Dan ben je toch per definitie veroordeeld tot de achterhoede? Nu kan je nog met RBR, F-I en Lotus strijden. Die hebben straks allemaal een behoorlijke stap gezet. Zelfs Manor is niet meer zo eenvoudig volgend jaar met een Mercedes/Williams opzet.

Ik zou eerder op Honda afstappen. Die hebben dispensatie gehad voor 1 jaar om geen leverancier te hoeven zijn (naast McLaren). Die verloopt dus. En je merkt nu dat ze het lek wel redelijk boven hebben. Ze weten waar ze moeten verbeteren en ze tonen aan te kunnen ontwikkelen.

In die combinatie kan je op z'n minst gaan vechten met Button en Alonso. En wie weet nog wel met RBR en Lotus. Lijkt mij een fijner vooruitzicht om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
BlauweFles schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:19:

Maar ik vraag me af waarom je als TR met een 2015 Ferrari wilt rijden. Dan ben je toch per definitie veroordeeld tot de achterhoede? Nu kan je nog met RBR, F-I en Lotus strijden. Die hebben straks allemaal een behoorlijke stap gezet. Zelfs Manor is niet meer zo eenvoudig volgend jaar met een Mercedes/Williams opzet.
De 2015 ferrarimotor is gewoon een forse vooruitgang met nu. En ik vermoed dat de 2015 ferrari motor nog wel beter is dan de 2016 renault hoor. Als je ziet dat renault dit jaar 0% vooruitgang heeft geboekt, en eigenlijk de motor begin dit jaar slechter was dan die van vorig jaar.

Ik zou meteen tekenen voor een ferrari 2015 motor. Met een goed chassis blijven ze gewoon op dezelfde plek hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
Ferrari 2015 A-spec is gewoon nog beter dan een Renault 2016 A-spec. Daarbij is het ook een betere motor dan de huidige, dus het is een stap vooruit.

Concurrenten stappen ook vooruit, maar de echte grote stappen op motorgebied zijn verleden tijd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
Adlermann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:52:
[...]
Ik zou meteen tekenen voor een ferrari 2015 motor. Met een goed chassis blijven ze gewoon op dezelfde plek hoor.
Als door alle ellende RBR alsnog volgend jaar met Renault motoren moet rijden, dan acht ik zelfs de kans groot dat STR met een Ferrari motor het ze heel moeilijk gaat maken en zelfs vaak voor ze staat.

Ik vraag me alleen af waarom STR wel volgend jaar onder Renault uit zou komen en RBR niet.
Beiden hebben een contract voor 2016 met Renault. Waarom zou Renault dan STR niet aan dat contract houden en RBR wel gaan voorzien van motoren?
Juist omdat je dan een reële kans hebt om door het junior team om de oren te worden gereden met de motor van de concurrent..

Als RBR alsnog met Renault gaat rijden volgend jaar, zie ik niet waarom STR dan niet ook met Renault rijdt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Trouwens, ik zou een vertrek van RB en TR een zeer groot gemis vinden. Hebben sinds midden jaren 90 veel voor de sport gedaan. Ze doen ook veel promotie bij events op verzoek van FOM/FIA.

En 3 autos per team zit ik helemaal niet op te wachten. WMB moet Red Bull / Toro Rosso koste wat kost voor de f1 bvehouden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Adlermann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:56:
Trouwens, ik zou een vertrek van RB en TR een zeer groot gemis vinden. Hebben sinds midden jaren 90 veel voor de sport gedaan. Ze doen ook veel promotie bij events op verzoek van FOM/FIA.

En 3 autos per team zit ik helemaal niet op te wachten. WMB moet Red Bull / Toro Rosso koste wat kost voor de f1 bvehouden blijven.
'iedereen' heeft het over de F1, dare i say it; dat is bijzaak

RBL doet veeeeeel meer voor de (moto)sport dan F1, zijn in veel meer takken/onderdelen erg actief, heben een mega opleidingsprogramma en scouting voor talent. stel... ze stappen op, dan is dat een gemis voor de gehele motorsport, waar de F1 slechts een onderdeel van is

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:15

Player1S

Probably out in the dark

asing schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:17:
http://www.autoblog.nl/ni...-met-max-verstappen-81036

Q: You were spotted 'conferring' with Max Verstappen's management - his father Jos and his manager - for quite some time here in Sochi. It is understood that Mercedes wanted to sign Max, but Red Bull snatched him before your very eyes..

TW: Ha, I've known 'crazy' Jos for so many years - so we just had a nice talk over coffee!

Q: Are you sure? If you were having a nice talk over coffee, why bring his manager?

TW: No, not sure! (laughs)
Brrrr ondanks dat dit een compleet andere TW is krijg ik toch nog een nare bijsmaak als de afkorting TW lees in combinatie met "Verstappen"

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
himlims_ schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:00:
[...]

'iedereen' heeft het over de F1, dare i say it; dat is bijzaak

RBL doet veeeeeel meer voor de (moto)sport dan F1, zijn in veel meer takken/onderdelen erg actief, heben een mega opleidingsprogramma en scouting voor talent. stel... ze stappen op, dan is dat een gemis voor de gehele motorsport, waar de F1 slechts een onderdeel van is
Ze klussen alleen niet even zelf een goede motor in elkaar.

En omdat iedereen ze erbij wil houden denken ze dat ze iedereen ook kunnen manipuleren. Daarom is het wel goed dat andere teams hun poot stijf houden. Prachtig wat ze allemaal doen, helden maken je groep zwakker.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Ankona schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:05:
[...]

Ze klussen alleen niet even zelf een goede motor in elkaar.

En omdat iedereen ze erbij wil houden denken ze dat ze iedereen ook kunnen manipuleren. Daarom is het wel goed dat andere teams hun poot stijf houden. Prachtig wat ze allemaal doen, helden maken je groep zwakker.
Het is natuurlijk een verre van ideale situatie dat door de motorwijziging we nu twee oppermachtige fabrieksteams hebben die ook zelf hun motoren bouwen. Die gaan NOOIT hun aspec motoren leveren aan de concurrent. En dat is wel een verkeerde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:22

Destruction

(ex-)Automonteur

L1nt schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:02:
[...]

Brrrr ondanks dat dit een compleet andere TW is krijg ik toch nog een nare bijsmaak als de afkorting TW lees in combinatie met "Verstappen"
Gelukkig is dit idd niet de TW van Arrows ;)

Ik zou idd liever zien dat Merc en Ferrari dan RBR/STR kopen en als satelliettteams gebruiken dan 3e auto's.

Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Destruction schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:18:
[...]

Gelukkig is dit idd niet de TW van Arrows ;)

Ik zou idd liever zien dat Merc en Ferrari dan RBR/STR kopen en als satelliettteams gebruiken dan 3e auto's.
Ik heb liever dat RBR en STR blijven en Mercedes met een satelietteam komt. Ferrari komt al met een Satelietteam (Haas).

Hoe meer hoe beter. Een grid behoord 26 auto's te hebben. En het liefst meer auto's die strijden voor die 26 plekjes.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Adlermann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:08:
[...]

Het is natuurlijk een verre van ideale situatie dat door de motorwijziging we nu twee oppermachtige fabrieksteams hebben die ook zelf hun motoren bouwen. Die gaan NOOIT hun aspec motoren leveren aan de concurrent. En dat is wel een verkeerde situatie.
Logisch toch, als je mee wil doen aan de F1 en je wil/kan zelf geen motor maken dan weet je dat je het moet doen met wat er 'op de markt' te halen is. Maar men zal als team altijd bepaalde nadelen hebben als je voor een klanten motor kiest.
Daarom is het zaak dat er naast de Mercedes en Ferrari ook nog twee 'onafhankelijke' motorenbouwers bestaan. Door het oerwoud aan motoren regeltjes maakt men het alleen niet goedkoper, maar wel moeilijker om tijdens het seizoen grote upgrades te maken dus kijkt men al snel naar hele seizoenen in plaats van een aantal races.
Dat RBR zegt dat het pas weer in 2017 interessant is om mee te doen is eigenlijk van de zotte.

Hoeveel zouden ze zelf nog kunnen/mogen verbeteren aan de 2015 spec Ferrari motor in 2016?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:24
L1nt schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:21:
[...]

Ik heb liever dat RBR en STR blijven en Mercedes met een satelietteam komt. Ferrari komt al met een Satelietteam (Haas).

Hoe meer hoe beter. Een grid behoord 26 auto's te hebben. En het liefst meer auto's die strijden voor die 26 plekjes.
Dit dus. Ik vind het huidige veld ook maar net aan kunnen. Maar je ziet wel meteen dat er alleen competitie is in het middenveld zegmaar plaatsen 3-10. Gooi er nog een team of 2 in en dan zal het ook vermakelijker zijn en wellicht wat meer fans terug naar de sport trekken.

Zelf lijkt me 3 auto teams helemaal niks, voornamelijk omdat de grotere teams daar het geld wel voor hebben en de kleinere teams hebben nu al moeite om de boel gaande te houden... Dan hebben we straks meerdere Maldonado's die niet snel en niet interessant zijn maar wel het geld binnenhalen, ja dat schiet ook niet op toch?

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Even onafhankelijk van de huidige soap, 26 auto's op de grid zie ik sowieso als positief. Meer actie, meer te zien, leuker voor de fans. En daarbij, krijg je niet zoiets als gisteren, als er veel uitvallers zijn dan lijkt het net alsof de Manors ineens supergoed gereden hebben. Er zijn teveel uitvallers, dus blijft er haast niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even de bevestiging dat Max z'n auto een beetje stuk was :)
http://www.telegraaf.nl/t...ral&utm_campaign=facebook
"Op de rechte stukken had ik het stuur niet eens recht in handen"

[ Voor 3% gewijzigd door Exocet op 12-10-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

pinda powerrr schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:00:
Even onafhankelijk van de huidige soap, 26 auto's op de grid zie ik sowieso als positief. Meer actie, meer te zien, leuker voor de fans. En daarbij, krijg je niet zoiets als gisteren, als er veel uitvallers zijn dan lijkt het net alsof de Manors ineens supergoed gereden hebben. Er zijn teveel uitvallers, dus blijft er haast niks over.
Gemiddeld 4 uitvallers per race is nog wel te doen op 20 auto's. Maar om het nog iets spannender te maken voor het middenveld/achterhoede zou men iets meer posities kunnen belonen met punten.
Als je dus 26 auto's hebt vallen er met de huidige puntentelling per definitie al 16 buiten de punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Hippocampus schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:07:
[...]

Gemiddeld 4 uitvallers per race is nog wel te doen op 20 auto's. Maar om het nog iets spannender te maken voor het middenveld/achterhoede zou men iets meer posities kunnen belonen met punten.
Als je dus 26 auto's hebt vallen er met de huidige puntentelling per definitie al 16 buiten de punten.
Ja ok, maar punten halen mag toch ook wel iets bijzonders zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Het wordt inderdaad wel heel karig. De Manors reken ik bij de overzichten niet eens mee, die wagens zijn er enkel als veldvulling. Als je die 2 weg streept kwamen er gisteren maar 11 wagens aan de finish, dus bijna iedereen in de punten. Tezamen met Australië en Engeland was dat het laagste aantal dit jaar.

Ben wel blij dat FOM de rug recht heeft gehouden en zoveel mogelijk actie op de baan laat zien. Heb gisteren maar een paar shots van een seconde of 10 voorbij zien komen van Hamilton die 7 seconden los was van de rest. Dat was 10 jaar geleden wel anders, toen we 90% een solo rijdende Schumi mochten moesten aanschouwen.

Hoewel Ferrari dichterbij lijkt te kruipen heb ik het gevoel dat Mercedes nog steeds de volledige controle heeft. Ze houden de concurrentie op een armlengte afstand. Af en toe lijkt er een kink in de kabel te komen (Hongarije, Singapore), maar dat wordt altijd gevolgd door een soevereine 1-2. Ik ben bang dat Mercedes nog reserves overheeft maar deze nog niet gebruikt om de boel niet volledig te verzuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Nog meer mensen punten geven lijkt me niet echt een goede oplossing. Vroeger reden ze met 26 auto's met maar 6 auto's in de punten en waren de grids ook enorm vol. True; de onvoorspelbaarheid was een heel stuk hoger, maar denk niet dat meer posities punten geven een oplossing is.

Het speciale gevoel om punten te halen gaat er dan ook vanaf denk ik....

Ik zou ook wel wat voelen voor een onvoorspelbaarheid dmv sprinklers langs de baan welke volledig willekeurig aan kunnen springen tijdens de races _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door StealthyPeanut op 12-10-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Het grootste, onbesproken, probleem is ook de bulletproofheid van de autos tegenwoordig.

Er zijn jaren geweest dat 13 finishers (van de 26) belachelijk veel was.
De dominantie van McLaren in 1988 vind ik dan ook veel knapper dan de huidige Mercedes dominantie of de dominantie van Red Bull of Ferrari.

De races waar de ene na de andere leider met problemen uitviel waren geweldig.

Het is echter ook niet iets wat zal terugkeren.Niemand wil een motor en/of auto bouwen die bewust onbetrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

maussert schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:08:
[...]

Ja ok, maar punten halen mag toch ook wel iets bijzonders zijn..
Ach, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. In Nascar bv. krijgt iedereen punten. Wat dus de strijd tussen nummer 20 en 21 nog extra aanwakkert. Ook is het voor de fans leuker als je team ook daadwerkelijk mee doet in het klassement.
Het is ook maar een ideetje. ;)

(bovendien zie ik voorlopig niet snel meer teams komen, eerder gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hippocampus schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:21:
[...]

Ach, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. In Nascar bv. krijgt iedereen punten. Wat dus de strijd tussen nummer 20 en 21 nog extra aanwakkert. Ook is het voor de fans leuker als je team ook daadwerkelijk mee doet in het klassement.
Het is ook maar een ideetje. ;)
Ik ben het daar mee eens! Nu is er geen verschil tussen altijd uitvallen en altijd 11e worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:24
Ach, over een paar maanden is iedereen dat Volkswagen schandaal alweer vergeten. Wellicht komt Audi dan toch in 2017 erbij ^^

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, de oude puntentelling. Ik denk er nog met weemoed aan terug. Ik krijg het huidige systeem echt niet in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Drie autos per team ben ik geen voorstander van. Grote kans dat het dan nog meer treintje rijden wordt.
Misschien is het voor Ferrari geen slecht idee om toch motoren aan RB en STR te leveren, zodat ze misschien ook wat punten kunnen afpakken van Mercedes. Die hadden mede zo veel punten omdat
als het echt slecht ging, ze evengoed 2e-3e worden.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ome Ernst schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:31:
Drie autos per team ben ik geen voorstander van. Grote kans dat het dan nog meer treintje rijden wordt.
Misschien is het voor Ferrari geen slecht idee om toch motoren aan RB en STR te leveren, zodat ze misschien ook wat punten kunnen afpakken van Mercedes. Die hadden mede zo veel punten omdat
als het echt slecht ging, ze evengoed 2e-3e worden.
Ferrari mag toch maar 1 team leveren. Dus tenzij de regels aangepast worden, RBR mag zowiezo geen Ferrari motoren krijgen (maximaal 4 teams).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Ferrari mag toch maar 1 team leveren. Dus tenzij de regels aangepast worden, RBR mag zowiezo geen Ferrari motoren krijgen (maximaal 4 teams).
Dispensatie is altijd wel mogelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Voor deze bijzondere situatie sluit ik niet uit dat ze de regels aanpassen, maar je hebt gelijk, nu gaat mijn vliegertje niet op. (Ben niet super bekend met de regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Adlermann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:36:
[...]

Dispensatie is altijd wel mogelijk hoor.
High 5 ! xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
kevz schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:25:
Ach, over een paar maanden is iedereen dat Volkswagen schandaal alweer vergeten. Wellicht komt Audi dan toch in 2017 erbij ^^
Mwoah. Het zal een minder prominente plaats in de media krijgen, maar de penningmeester van VAG zal dit nog jarenlang voelen. Ze zijn zelfs genoodzaakt het researchbudget fors naar beneden bij te stellen, een maatregel die ze het komende decennium op achterstand zal zetten ten opzichte van de concurrentie.

Mocht de (financiële) druk op termijn weer een beetje van de ketel gaan, dan zal de eerste prioriteit liggen bij het weer ophogen van het researchbudget. Niet bij het optuigen van een raceteam. Tenzij er een miraculeuze wederopstanding komt binnen nu en 4 jaar kun je VAG het komende decennium wel afschrijven als motorleverancier.

Tenminste, dat is mijn voorspelling ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

alexbl69 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:51:
[...]

Mwoah. Het zal een minder prominente plaats in de media krijgen, maar de penningmeester van VAG zal dit nog jarenlang voelen. Ze zijn zelfs genoodzaakt het researchbudget fors naar beneden bij te stellen, een maatregel die ze het komende decennium op achterstand zal zetten ten opzichte van de concurrentie.

Mocht de (financiële) druk op termijn weer een beetje van de ketel gaan, dan zal de eerste prioriteit liggen bij het weer ophogen van het researchbudget. Niet bij het optuigen van een raceteam. Tenzij er een miraculeuze wederopstanding komt binnen nu en 4 jaar kun je VAG het komende decennium wel afschrijven als motorleverancier.

Tenminste, dat is mijn voorspelling ;) .
Ten eerste denk ik dat er binnen afzienbare tijd nog wel meer merken door de mand gaan vallen.
Ten tweede verwijs ik naar het Ebola verhaal. binnen een jaar van "OMG WE'RE ALL DOOMED!! ZOMBIES !!!11111ONEONEONE" naar "ebowhat? isn't that Eminem's new album?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ach, ze hebben in ieder geval wel de juiste instelling door met de regeltjes te spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
Ebola uitbraak en moedwillig sjoemelen met emissiewaarden lijkt me nou niet echt te vergelijken...

VAG heeft aangegeven alle niet noodzakelijk activiteiten onder de loep te nemen. Bugatti wordt al genoemd, en ook VFL Wolfsburg zal het waarschijnlijk met minder moeten gaan doen.

Bij die laatste zou het om 80 Miljoen in plaats van 100 Miljoen gaan... Als je al gaat bezuinigen op 20 miljoen bij een (hun!) Duitse voetbalclub..denk je dan dat VW wel een veelvoud daarvan gaat steken in een F1 experiment?

Dit drama gaat inderdaad verdwijnen uit de media, maar afhankelijk van wat de straffen/boetes/uitkomsten gaan zijn is VAG hier nog jaren financieel zoet mee.
De enige manier waarop het zou kunnen is dat Red Bull alles betaald en VW dus niets hoeft te investeren. Feitelijk bouwen ze dan 2 hele dure motoren voor auto's voor 1 klant..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
Ebola heeft geen imagoprobleem. Volkswagen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Net als ebola verdwijnt dit weer uit het nieuws. Over een tijdje is iedereen het vergeten. De verkopen zullen een dip krijgen maar binnen 12-18 maand zit het weer op het oude pijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
L1nt schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:27:
Net als ebola verdwijnt dit weer uit het nieuws. Over een tijdje is iedereen het vergeten. De verkopen zullen een dip krijgen maar binnen 12-18 maand zit het weer op het oude pijl.
En ondertussen miljarden aan schadevergoeding betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:10

fynrd1

Fooled by Randomness

Waar komt die wijsheid vandaan?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doubt it. F1 zit negatieve spiraal. Kosten lopen op, kijkers zijn aanzienlijk afgenomen vanwege de pay wall en daarmee ook de marketing activiteiten binnen de F1. Er is tegen Bernie al geroepen dat F1 een onverkoopbaar product is geworden. De kosten lopen op daar waar ze gereduceerd moesten worden, interessante circuits in Europa worden verruild voor circuits met minder charme in oliestaten (met nieuwe eigenaar uit oa Qatar zal dit mogelijk nog erger worden).

Komt nog bij dat de strategy group puur met eigen agenda opereert en elke interessante wijziging er niet doorheen komt, iets wat zowel Horner als Wolff beiden hebben bevestigd, en Bob Fernley ook al pijnlijk bevestigde.

Afgelopen jaar werd pijnlijk duidelijk dat er te weinig instrumenten zijn om tijdens een seizoen competitie te behouden; juist omdat men daarmee kosten wilden besparen en een evenwichtig speelveld te creeren wat dus niet werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Andere kijk op Raikonen VS Bottas: YouTube: Райкконен выбивает Боттаса
Hij lijkt er eerst toch wat meer naast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het schijnt dat Dieter Mateschitz een deadline heeft gesteld van 2 weken....

bron : http://www.ad.nl/ad/nl/10...naar-Max-Verstappen.dhtml

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Net als ebola verdwijnt dit weer uit het nieuws. Over een tijdje is iedereen het vergeten. De verkopen zullen een dip krijgen maar binnen 12-18 maand zit het weer op het oude pijl peil.
Zoals eerder gezegd, 'iedereen' is het misschien wel vergeten, maar dit gaat VAG tientallen miljarden kosten. Miljarden die ze eigenlijk hard nodig hebben om op zeer korte termijn 'legale' diesels en - gezien de dieselmarkt waarschijnlijk fikse klappen gaat krijgen - competitieve benzinemotoren te ontwikkelen.

Diverse VAG bobo's hebben al gezegd dat het worst-case-scenario wel eens een struggle-for-survival kan zijn. Daarin past simpelweg geen exorbitant F1-avontuur. Zeker in een tijd dat de F1 zo kostbaar is en zo weinig kans biedt op succes.

Sorry, maar VAG in de F1 gaat hem de komende 10 jaar niet worden. Daar durf ik een krat bier onder te verwedden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
Ook al waait het over: Volkswagen moet geld reserveren voor de regen aan claims en boetes.

Hoe kun je in die positie verantwoorden tegenover 1) je personeel dat er ontslagen vallen terwijl er een grote zak poen naar F1 gaat en 2) aan je aandeelhouders verkopen dat je een paar honderd mio per jaar nodi hebt voor je F1 project.

In de huidige omstandigheden kan Volkswagen intern F1 niet verkopen aan zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wat alexbl zegt idd. RedBull heeft volgens mij gegokt op VAG maar met de huidige omstandigheden met VW gaat dat niet meer gebeuren.

RedBull heeft miz echt een probleem, Ferrari en Mercedes willen geen A-spec motor leveren en met Renault wil het gewoon niet vlotten.
Ik heb geruchten gelezen dat cristian horner misschien een "Brawn" wil doen op het team RB en dat ook Renault wel een overname van RB ziet zitten, misschien ook de reden dat het zolang duurt met de aankoop van Lotus?
En de Verstappens hebben dit weekend ook met Mercedes zitten babbelen, heerlijk deze soap :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Zelfs met RB gokkend op VAG was het misgegaan, want die zouden voor 2018 ook geen motor hebben. Die dingen vallen niet uit de lucht.

Dus de hele potentiele VAG-deal heeft niks met de huidige crisis te maken. Dat hebben ze alleen aan zichzelf te danken, door de oude schoenen weg te gooien voor ze nieuwe hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Bosmonster schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:32:
Zelfs met RB gokkend op VAG was het misgegaan, want die zouden voor 2018 ook geen motor hebben. Die dingen vallen niet uit de lucht.
Dat is het mooie aan zo'n soap, wie zegt dat VAG al niet aan het ontwikkelen was op een van hun motoren ;)
Dus de hele potentiele VAG-deal heeft niks met de huidige crisis te maken. Dat hebben ze alleen mede aan zichzelf te danken, door de oude schoenen weg te gooien voor ze nieuwe hadden.
FTFY :) Ze hebben het inderdaad het niet handig gespeeld. Althans voor wat wij horen aan geruchten, je weet gewoonweg niet wat er achter de schermen speelt. Wat ik wel vermoed is dat RB ( mateschitz) klaar is met geld weggooien, ja hij is pro extreme sporten maar de F1 wordt veels te exclusief/niche dus weinig marketing en al helemaal niet als je middenmoot rijd.
Ik ben heel benieuwd wat de uitkomst wordt 8)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Situatie had voor Red Bull niets uitgemaakt. Ze willen gewoon competitief meerijden in de top en een gelijkwaardig speelveld met de works teams. Renault heeft alleen zin als ze een motorblok gaan leveren wat met Ferarri en Mercedes kan meekomen.

De situatie is meer dat de F1 als een 'niet-works' team momenteel betekent dat je niet competitief kunt zijn. En zolang daar geen structurele oplossing voor komt ziet het er slecht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ik denk dat we volgend jaar gewoon geen TR en RB gaan zien. Ferrari, Mercedes en Honda zijn geen opties. De relatie met Renault is onherstelbaar beschadigd door alles wat beide partijen hebben geroepen....

Ben toch wel heel erg benieuwd hoe dit zich verder ontvouwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Formule1nieuws.nl maakt melding van het volgende :
Ondertussen was Red Bull gestart met het ontwikkelen van hun eigen motor, in samenwerking met het Britse bedrijf Ilmor. Begin van de zomer was een motorontwerp klaar dat beloofde 0,45 seconden sneller te zijn dan de motor van Renault waarmee op dit moment geracet werd.
Bron : http://www.formule1nieuws...article.php?storyid=42025

Ik weet uit de goede oude tijd dat Ilmor motoren bouwde voor de Formule 1. Maar ergens in mijn achterhoofd zit de gedachte dat Mercedes Ilmor heeft gekocht om het Mercedes logo op dat blok te kunnen plakken :D.

Ilmor lijkt weer zelfstandig te zijn of een nieuw bedrijf te zijn gestart met dezelfde naam. http://www.ilmor.co.uk/home

Ecclestone zelf roept weer om Cosworth (http://www.formule1nieuws...article.php?storyid=42035).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:26

Hoogie2004

Whohooooo

Dit betrof niet een compleet eigen motor, maar Ilmor is door RedBull ingehuurd om het Renault blok eens nader te bekijken en hun adviezen te geven. Renault moest daar echter niets van hebben. Beetje vreemde verwoording in dat artikel.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Blijf dat Ilmor verhaal maar vreemd vinden. Als het waar is kan ik RB's frustratie echter goed begrijpen. 0,45s per ronde betekent dat ze zo'n beetje elke race op het podium hadden gestaan, dan zouden ze op Ferrari niveau zitten.

Als de Franse koppigheid ervoor gezorgd heeft dat er niet naar Ilmor geluisterd is kan ik me goed voorstellen dat RB helemaal klaar is met Renault.

Maar ik kan het me bijna niet voorstellen dat het zo simpel in elkaar steekt. Renault heeft ongetwijfeld de mogelijkheid van RB gehad deze verbeteringen door te voeren zonder dat Ilmor's betrokkenheid bekend zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
maar dat zou ook betekenen dat het ontwerp van de Renault in de basis goed is. Waarom zou Renault zelf die progressie er dan niet uit kunnen halen (of willen halen....)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 01:06

Edd

alexbl69 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:41:
Als de Franse koppigheid ervoor gezorgd heeft dat er niet naar Ilmor geluisterd is kan ik me goed voorstellen dat RB helemaal klaar is met Renault.
Wat ik van het verhaal begrepen heb is dat Renault inderdaad koppig was en aangaf met hun eigen ontwerp ook 0.4 seconden gevonden had. Echter naarmate de tijd verstreek werd de verbetering steeds kleiner tot men aankwam bij 0.1 seconden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien om volgend jaar met Lotus zelf een flinke stap te maken?
Misschien hebben ze wel 50pk op de plank liggen die ze nog achter houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53

Dus de hele potentiele VAG-deal heeft niks met de huidige crisis te maken. Dat hebben ze alleen aan zichzelf te danken, door de oude schoenen weg te gooien voor ze nieuwe hadden.
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat het voor Red Bull nogal een verschil maakt om akkoord te gaan met 2015 motoren van Ferrari als je weet dat je ze maar twee jaar nodig hebt en daarna VAG motoren krijgt. Nu die VAG motoren sowieso niet gaan komen is het ook logisch dat ze minder happig zijn om inferieur materiaal van Ferrari of Mercedes in de wagen te hangen.
StealthyPeanut schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:29:
Ik denk dat we volgend jaar gewoon geen TR en RB gaan zien. Ferrari, Mercedes en Honda zijn geen opties. De relatie met Renault is onherstelbaar beschadigd door alles wat beide partijen hebben geroepen....

Ben toch wel heel erg benieuwd hoe dit zich verder ontvouwd.....
Ze zullen wel overgenomen worden als ze stoppen, geruchten gingen al dat bijv. Horner het team wel over wilde nemen om het om te dopen tot Arden F1. Als Horner geen problemen heeft met 2015 Ferrari motoren zal een deal nog wel lukken ook.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:45:
Misschien om volgend jaar met Lotus zelf een flinke stap te maken?
Misschien hebben ze wel 50pk op de plank liggen die ze nog achter houden.
Daar ben ik ook wel bang voor...... wie zegt dat ze geen performance upgrades achterhouden en na het seizoen door bouwen op de motor? Wie controleert dat?

Zeker met het oog op overname Lotus is Renault er veel aan gelegen dat TR niet boven Lotus eindigt. Als Renault dan Lotus overneemt dit seizoen nog, dan krijgen ze de centen van P6 (of zelfs P5, maar dat zal wel niet) in het constructeurskampioenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verstappen aan het babbelen met Mercedes, dus die volgend jaar in een Manor? (als het RB circus vertrekt)

Het is inmiddels wel duidelijk dat het even stil is in contractenland in afwachting van wat er gebeurt met RB/TR. Volgens mij wacht zelfs Renault met de definitieve overname van Lotus, omdat ze liever RB overnemen.

Trouwens, inderdaad nepbieders... lekker weer die kleine kutkinderen:
http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9383

[ Voor 83% gewijzigd door Bosmonster op 13-10-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Bosmonster schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:00:
Verstappen aan het babbelen met Mercedes, dus die volgend jaar in een Manor? (als het RB circus vertrekt)
Alsjeblieft niet :X .
Bosmonster schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:00:
Trouwens, inderdaad nepbieders... lekker weer die kleine kutkinderen:
http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9383
Maar toch nog een heel net bedrag. Heeft hij toch voor het eerst het podium gehaald ;) .

[ Voor 81% gewijzigd door alexbl69 op 13-10-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Denk dat de Manor volgend jaar (met aardig wat Mercedes support en de 2016 Merc motor) ongeveer gaat presteren als de Force India van dit jaar. Lijkt me niks mis mee.

Ben eerder bang om Verstappen naast Hamilton te zien in een mogelijke verre toekomst.. Wat je niet wilt is dat Max eindigt als een nieuwe Rosberg..

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 13-10-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

XyritZz schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:47:

Ze zullen wel overgenomen worden als ze stoppen, geruchten gingen al dat bijv. Horner het team wel over wilde nemen om het om te dopen tot Arden F1. Als Horner geen problemen heeft met 2015 Ferrari motoren zal een deal nog wel lukken ook.
want er stonden ook zoveel mensen in de rij om Lotus over te nemen.

Misschien dat Horner, met steun van RB, RBR kan overnemen maar dan is het nog de vraag of er iemand bereid is om STR over te nemen.

Maar volgens Bernie is alles al in kannen en kruiken en gaan we beide teams volgend jaar gewoon zien. Of hij heeft de motoren voor ze geregeld of ze krijgen een zakcentje extra van ome Bernie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bosmonster schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:15:
[...]

Denk dat de Manor volgend jaar (met aardig wat Mercedes support en de 2016 Merc motor) ongeveer gaat presteren als de Force India van dit jaar. Lijkt me niks mis mee.
Als je die onboard van de Manors ziet; ook qua mechanische grip en aero mankeert er een hoop aan die auto. Ik denk dat je beter een jaar op de reservebank kunt gaan zitten.
Ben eerder bang om Verstappen naast Hamilton te zien in een mogelijke verre toekomst.. Wat je niet wilt is dat Max eindigt als een nieuwe Rosberg..
Als je wilt winnen, moet je iedereen kunnen verslaan, dus dat punt zal hij sowieso moeten passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Bosmonster schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:15:
[...]

Dat laatste ben ik niet zo bang voor. Vanuit Mercedes' oogpunt is het met het oog op de toekomst beter om op Verstappen in te zetten. Verder schaal ik (met een hele oranje bril op ;) ) Verstappen hoger in dan Rosberg. Hij heeft dit seizoen laten zien zich het kaas niet van het brood te laten eten en het absolute maximale uit de wagen te kunnen halen.

Maar nogmaals: dat is met een hele oranje bril op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 02-10 12:41

Bergie

Lekker belangrijk...

Manor zal volgend jaar vast wel een stap gaan maken maar de motor is natuurlijk maar een deel van het totaalplaatje. Er zal ook een goed chassis ontwikkeld (en gedurende het seizoen doorontwikkeld) moeten worden etc. Ik verwacht niet dat ze daar de toppers qua aerodynamica, strategie etc op de loonlijst hebben staan.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Uhm, dan komen er gewoon derde auto's hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:09
Bergie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:31:
Manor zal volgend jaar vast wel een stap gaan maken maar de motor is natuurlijk maar een deel van het totaalplaatje. Er zal ook een goed chassis ontwikkeld (en gedurende het seizoen doorontwikkeld) moeten worden etc. Ik verwacht niet dat ze daar de toppers qua aerodynamica, strategie etc op de loonlijst hebben staan.
Maar manor heeft ook 2015 als ontwikkel jaar opgegeven. Dit jaar rijden ze eigenlijk met een 2e rangs 2014 auto en motor. Voor volgend jaar zijn er ook deals gesloten met williams voor de ophanging en versnellingsbak en hebben ze een heel jaar kunnen ontwikkelen aan de 2016 auto. Ik verwacht geen topper, maar zeker wel een auto die met lotus/FI/STR kan concurreren.

Daarbij is het onderstel/aero van de sauber misschien bijna zo belabberd, maar je ziet dat het 2015 ferrari blok die auto op snelle circuits echt compleet anders laat presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:46
Stel dat DM zich inderdaad terugtrekt uit de F1 als teameigenaar, dan staan RBR en STR te koop.
De geruchten gaan dat Horner een management buy out probeert, kan ook verklaren waarom er nog geen witte rook is, STR kan overgenomen worden door Frans Tost en evt Gerard berger.
Hier vanuit kan STR met een Ferrari 2015 blok rijden en RBR zou met de dor Ilmor Renault blok kunnen rijden.
Lotus wordt dan toch overgenomen door Renault, laat ze daar maar lekker aanmodderen met hun eigenwijze houding.
Zou het een reëel scenario kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bergie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:31:
Ze halen heel veel bij Mercedes vandaan en hebben daarnaast de expertise van Williams ingeschakeld voor een aantal onderdelen. Bovendien zijn ze al een heel jaar bezig met de ontwikkeling van de 2016 auto, omdat ze 2015 gewoon opgegeven hebben en met de 2014 auto+motor zijn gaan rijden.

Nee denk dat Manor in 2016 een prima middenmoter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Juncto schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:12:
Stel dat DM zich inderdaad terugtrekt uit de F1 als teameigenaar, dan staan RBR en STR te koop.
De geruchten gaan dat Horner een management buy out probeert, kan ook verklaren waarom er nog geen witte rook is, STR kan overgenomen worden door Frans Tost en evt Gerard berger.
Hier vanuit kan STR met een Ferrari 2015 blok rijden en RBR zou met de dor Ilmor Renault blok kunnen rijden.
Lotus wordt dan toch overgenomen door Renault, laat ze daar maar lekker aanmodderen met hun eigenwijze houding.
Zou het een reëel scenario kunnen zijn?
Voor Max Verstappen een verloren jaar, die gaan never nooit in de subtop mee doen in zo een overgangsjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Bosmonster schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:22:
[...]

Ze halen heel veel bij Mercedes vandaan en hebben daarnaast de expertise van Williams ingeschakeld voor een aantal onderdelen. Bovendien zijn ze al een heel jaar bezig met de ontwikkeling van de 2016 auto, omdat ze 2015 gewoon opgegeven hebben en met de 2014 auto+motor zijn gaan rijden.

En hoger mogen ze niet komen want dan vinden Ferarri en Mercedes het niet meer leuk en gaan ze niet meer helpen. Zo eindigt elk team in de middenmoot.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zie ook de engine upgrades van Monza die Mercedes om 'betrouwbaarheidsredenen' en 'werkt alleen met Petronas' achterhoudt voor haar klantenteams. Ferrari doet hetzelfde, waarbij Sauber net weer een Canada-spec motor heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Kortom, in de top kun je alleen meedoen als je alles in eigen beheer hebt. Een goede rijder kun je eventueel nog wel kopen, een goede motor of wagen niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:26

Hoogie2004

Whohooooo

Juncto schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:12:
Dit gaat echt niet zomaar. Renault gaat echt niet toestaan (en de reglementen vast ook niet) dat RBR een blok kopieert, aanpast en dan inzet... Als ze iets willen zullen ze een compleet eigen blok moeten ontwikkelen.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

Martinspire

Awesomeness

Bosmonster schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:22:
[...]

Je klinkt hoopvol. Waarom denk je dat Manor ook maar enigszins hoger gaat komen? tot nu toe hebben ze gewoon weinig gepresteerd. 2014 was ook geen geweldig jaar en die auto was wel nieuw

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
Misschien kan iemand mij uitleggen waarom F1 zo graag naar een engine dominated formula wil verhuizen t.o.v. het aero dominated.

Zo ver ik zie kan elk F1 team een aantal dingen. Dat is voornamelijk aero,chassis ontwikkelen en onderhoud aan de auto doen.

Dingen zoals de banden, motoren en ecu hebben niet alle teams de specialiteit voor in huis. De banden en ecu worden dan ook ontwikkeld door 1 partij en zijn gestandaardiseerd. Waarom wordt dit niet met de motoren gedaan? Elke auto hetzelfde blok en laat het chassis/aero het verschil maken. Dit doet elk team toch al zelf.
Martinspire schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:36:
[...]

Je klinkt hoopvol. Waarom denk je dat Manor ook maar enigszins hoger gaat komen? tot nu toe hebben ze gewoon weinig gepresteerd. 2014 was ook geen geweldig jaar en die auto was wel nieuw
2014 was nog een ander team. Met een niet dominante motor. 2016 heeft meer ontwikkeling, meer ondersteuning, een ander team en een dominant blok. Het wordt geen super team, maar wel relatief competitief. Ik zie in Manor wel een nieuwe arrows.

[ Voor 32% gewijzigd door perpixel op 13-10-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 13:24
Martinspire schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:36:
[...]

Omdat ze volgend jaar veel support krijgen van Mercedes.
perpixel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:36:
Misschien kan iemand mij uitleggen waarom F1 zo graag naar een engine dominated formula wil verhuizen t.o.v. het aero dominated.

Zo ver ik zie kan elk F1 team een aantal dingen. Dat is voornamelijk aero,chassis ontwikkelen en onderhoud aan de auto doen.

Dingen zoals de banden, motoren en ecu hebben niet alle teams de specialiteit voor in huis. De banden en ecu worden dan ook ontwikkeld door 1 partij en zijn gestandaardiseerd. Waarom wordt dit niet met de motoren gedaan? Elke auto hetzelfde blok en laat het chassis/aero het verschil maken. Dit doet elk team toch al zelf.
Het doel van de F1 is uitvechten wie de beste auto maakt, het gaat totaal niet over wie de beste coureur is.

[ Voor 52% gewijzigd door SnowDude op 13-10-2015 10:39 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SnowDude schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:38:
[...]

En natuurlijk spul van Williams...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
SnowDude schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:38:
[...]

[...]

Het doel van de F1 is uitvechten wie de beste auto maakt, het gaat totaal niet over wie de beste coureur is.
Maar de auto is wat anders dan de motor. Zou met deze logica niet elk team zijn eigen motor moeten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat de teams zelf de regels maken (lunatics running the asylum). In dit geval hebben Mercedes en Renault erop gegokt dat ze de beste zouden zijn. Mercedes heeft er een godsvermogen in gestoken om zeker te weten dat die gok bewaarheid werd. Iedereen wist dat door de vele regeltjes omtrent het ontwerp van de motor en het tokensysteem een winnend ontwerp ook wel een tijdje winnend zou blijven. Door de vele systemen is het voor een derde partij nauwelijks rendabel om nog in deze rat race te springen. Honda zegt te weten waar het aan ligt en qua ICE gaan ze ook best goed. Dus wellicht volgend jaar ook beter dan de Renault.

Renault heeft nauwelijks extra R&D aangetrokken of geld geïnvesteerd. Je ziet ook rondom de soap van Lotus dat Renault eigenlijk voor nop probeert mee te doen.

Deze post vat het wel uitstekend samen:
You can rest assure that RedBull had been promised a competitive engine from Renault (who wanted these engine regulations), it´s just that they didn´t get one.

One could perhaps say that it was foolish of Red Bull to trust that they would (get a competitive engine). But probably due to the fact that they of course did a "due diligence", or in other words looked at past years Renault engines performances and requirements. And prolly thought that although they might not get the absolutely most powerful engine in 2014, they would at least get a pretty good one, as the Renault V8 became once it had gotten it´s performance/equalization update.

It still wasn´t the most powerful engine of the field but its cooling requirements was good (the reason they wanted it instead of the Ferrari), it had good driveabillity, and pretty low fuel consumption too. The engine used "cold blowing" of the defuser. And even if many of the "magic" mapping settings was made by Redbull, Renault made them work. Which meant that although it wasn´t the most powerful engine, it was good enough for Red Bull to be able to make up for that deficit and win 4 straight WDC with it.

So I´m pretty sure that they assumed that they would get a competitive engine, perhaps not the most powerful one, but surely one good enough to stay competitive but.. :well:
...
Anyways, we all know that neither Renault or Red Bull are not happy about that situation. Red Bull could sort of take it for a year, but come 2015 their patience run out. And the further the season went without no real progress in sight, Red Bulls anger and public critic escalated. And as it did Renault felt hard done by and replied. But not by sorting out their engine, which would have stopped the critic at once, but by publicly criticize Red Bull for their chassi (which had some problems) and calling Newey a liar.

But the problem here wasn´t just about the engines poor performance anymore, it was about pride now too. No-one likes to get criticized and especially when you know that you´ve screwed up and can´t really defend your (lack of) actions. And it´s here that pride comes in and when you feel stung you start to defend yourself anyways, as Renault has done by saying that they´ve been treated badly by Red Bull, "dragged in the mud" and so on.

But as Marsellus Wallace said: "F*ck pride. Pride only hurts, it never helps", and it certainly hasn´t in this case as that only raised Red Bulls anger.
...
It doesn´t matter if they got some people feeling sorry for them (for some odd reason), venting their vitriol over Red Bull at here, or that I for instance gives my point of view on the matter here too. What matters now is that both parties needs to get together, swallow their pride and start to try to find a way to solve this whole situation as it would be a real shame if we lose two really good F1 teams and perhaps an engine manufacturer too, all due to lack of commitment on Renault`s part and pride on both sides.
...
I do understand Renault´s point of view, they have done a pretty good job in the past and although they´ve screwed up badly the past 1.5 years, they don´t want to get criticized publicly for it. But you can´t live on old merits so I understands why Red Bull, who expected to get at least a somewhat better engine this year feels that they have been really badly let down by Renault.

And as they didn´t respond to the internal critic or wanted any help other than more money from Red Bull, Red Bull prolly went public in an effort to put some fire under their asses, hoping that that would get them into fighting mode and invest a lot more commitment and resources into their engine project.

But instead, we got this war of words between them until Red Bull had enough and said that they wanted to end the contract, which was a very naive thing to do without a new engine supplier signed, (to say the least). But what´s done is done and it´s time for both of them to pick up the pieces and try to find a solution that works for the both of them.
...
I don´t think that Red Bull has behaved them self exemplary since they became a top team and got involved in the Strategy Group and so on btw. They were very fast to acclimatize to being a part of the Piranha Club, looking almost only after their own interest instead of the sport just as the other top teams have done for ages, but I still want them racing competitively next year, taking the fight to Mercedes and Ferrari.

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 13-10-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
perpixel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:50:
[...]

Maar de auto is wat anders dan de motor. Zou met deze logica niet elk team zijn eigen motor moeten maken?
De motor is iets anders, ten eerste worden klanten motoren als sinds de jaren 20 gebruikt in autosport, ten tweede rijd bijvoorbeeld ook Mercedes met een klanten motor, het race team is volledig onafhankelijk van de motoren fabriek.

Maar stel, dat Cosworth alle F1 blokken gaat maken, denk je dan dat Ferrari, Mercedes en Renault nog mee doen met een eigen team?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
@Señor Sjon

Lijkt me inderdaad een juiste analyse van de situatie. Tegelijk ook beangstigend, want Mercedes zal al dat geld vertaald willen zien naar succes de komende jaren, en zullen dus niet zo happig zijn op het wijzigen van de regels. Ze hadden inderdaad waarschijnlijk gegokt dat ze tezamen met Renault de prijzen een paar jaar konden verdelen, maar het falen van Renault heeft een streep door die rekening gezet. Om de F1 te redden zal er nu wel wat moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, in the end denk ik dat iedereen er beter van wordt als er drie/vier teams aan het knokken zijn geweest en er een winnaar boven komt drijven.
Meer kijkers, meer waarde aan je overwinningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daarom waren ze ook bezig met de regels voor 2017. Dan heeft Mercedes drie titels op rij en staan ze weer even bovenop de apenrots. Volgende klant zal Ferrari zijn denk ik. Hun laatste titel is ook alweer 2007. ;)

Maar goed, de meeste interviews die ik lees over de 2017 ruleset komen neer op: "same shit, different day". Het opnieuw vastleggen van Pirelli heeft alvast niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tja, de FIA/FOM hebben de teams gewoon te veel macht gegeven waardoor regelementswijzigingen amper zijn door te voeren. In de Nascar of indycar gaat dat heel anders. Daar zeggen ze gewoon dat er over 3 races andere aero regels zijn, en de teams zorgen maar dat ze er aan voldoen. In de F1 zouden daar eerst 5 meetings over gehouden worden en na 5 maanden kommen er er uit dat ze de aanpassing afzwakken en pas over 2 jaar invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Was het echt zoveel beter in het verleden, of maken we het groter dan het is?

* Hieronder de winnaar van 2015 ook maar vast toegevoegd

JAARCOUREURTEAMMOTOR
1968Graham HillLotusFord
1969Jackie StewartMatraFord
1970Jochen RindtLotusFord
1971Jackie StewartTyrrellFord
1972Emerson FittipaldiLotusFord
1973Jackie StewartTyrrellFord
1974Emerson FittipaldiMcLarenFord
1975Niki LaudaFerrariFerrari
1976James HuntMcLarenFord
1977Niki LaudaFerrariFerrari
1978Mario AndrettiLotusFord
1979Jody ScheckterFerrariFerrari
1980Alan JonesWilliamsFord
1981Nelson Piquet sr.BrabhamFord
1982Keke RosbergWilliamsFord
1983Nelson Piquet sr.BrabhamBMW
1984Niki LaudaMcLarenTAG (Porsche)
1985Alain ProstMcLarenTAG (Porsche)
1986Alain ProstMcLarenTAG (Porsche)
1987Nelson Piquet sr.WilliamsHonda
1988Ayrton SennaMcLarenHonda
1989Alain ProstMcLarenHonda
1990Ayrton SennaMcLarenHonda
1991Ayrton SennaMcLarenHonda
1992Nigel MansellWilliamsRenault
1993Alain ProstWilliamsRenault
1994Michael SchumacherBenettonFord
1995Michael SchumacherBenettonRenault
1996Damon HillWilliamsRenault
1997Jacques VilleneuveWilliamsRenault
1998Mika HäkkinenMcLarenMercedes-Benz
1999Mika HäkkinenMcLarenMercedes-Benz
2000Michael SchumacherFerrariFerrari
2001Michael SchumacherFerrariFerrari
2002Michael SchumacherFerrariFerrari
2003Michael SchumacherFerrariFerrari
2004Michael SchumacherFerrariFerrari
2005Fernando AlonsoRenaultRenault
2006Fernando AlonsoRenaultRenault
2007Kimi RäikkönenFerrariFerrari
2008Lewis HamiltonMcLarenMercedes-Benz
2009Jenson ButtonBrawn GPMercedes-Benz
2010Sebastian VettelRed BullRenault
2011Sebastian VettelRed BullRenault
2012Sebastian VettelRed BullRenault
2013Sebastian VettelRed BullRenault
2014Lewis HamiltonMercedesMercedes-Benz
2015Lewis HamiltonMercedesMercedes-Benz

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 02:30
albino71 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:13:
Was het echt zoveel beter in het verleden, of maken we het groter dan het is?

* Hieronder de winnaar van 2015 ook maar vast toegevoegd

JAARCOUREURTEAMMOTOR
1968Graham HillLotusFord
1969Jackie StewartMatraFord
1970Jochen RindtLotusFord
1971Jackie StewartTyrrellFord
1972Emerson FittipaldiLotusFord
1973Jackie StewartTyrrellFord
1974Emerson FittipaldiMcLarenFord
1975Niki LaudaFerrariFerrari
1976James HuntMcLarenFord
1977Niki LaudaFerrariFerrari
1978Mario AndrettiLotusFord
1979Jody ScheckterFerrariFerrari
1980Alan JonesWilliamsFord
1981Nelson Piquet sr.BrabhamFord
1982Keke RosbergWilliamsFord
1983Nelson Piquet sr.BrabhamBMW
1984Niki LaudaMcLarenTAG (Porsche)
1985Alain ProstMcLarenTAG (Porsche)
1986Alain ProstMcLarenTAG (Porsche)
1987Nelson Piquet sr.WilliamsHonda
1988Ayrton SennaMcLarenHonda
1989Alain ProstMcLarenHonda
1990Ayrton SennaMcLarenHonda
1991Ayrton SennaMcLarenHonda
1992Nigel MansellWilliamsRenault
1993Alain ProstWilliamsRenault
1994Michael SchumacherBenettonFord
1995Michael SchumacherBenettonRenault
1996Damon HillWilliamsRenault
1997Jacques VilleneuveWilliamsRenault
1998Mika HäkkinenMcLarenMercedes-Benz
1999Mika HäkkinenMcLarenMercedes-Benz
2000Michael SchumacherFerrariFerrari
2001Michael SchumacherFerrariFerrari
2002Michael SchumacherFerrariFerrari
2003Michael SchumacherFerrariFerrari
2004Michael SchumacherFerrariFerrari
2005Fernando AlonsoRenaultRenault
2006Fernando AlonsoRenaultRenault
2007Kimi RäikkönenFerrariFerrari
2008Lewis HamiltonMcLarenMercedes-Benz
2009Jenson ButtonBrawn GPMercedes-Benz
2010Sebastian VettelRed BullRenault
2011Sebastian VettelRed BullRenault
2012Sebastian VettelRed BullRenault
2013Sebastian VettelRed BullRenault
2014Lewis HamiltonMercedesMercedes-Benz
2015Lewis HamiltonMercedesMercedes-Benz
Ja dit zijn wel de statistieken, maar de manier waarop ze kampioen zijn geworden is wel totaal anders dan nu.
Pagina: 1 ... 22 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?

IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2

Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.