Renault heeft eerder aangegeven nog maar één team te willen voorzien.Bullet NL schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:28:
Zeg boys....
Nu Renault heeft aangegeven dat ze Lotus over willen nemen (intentie) Kan deze fabrikant natuurlijk wel gewoon een ander (dus meer dan één) team van motoren blijven voorzien.
Dus.... Ik denk dat het mogelijk is dat Red Bull volgend jaar met Ferrari rijd, Terwijl Torro Roso volgend jaar gewoon Renault onder de motor kap heeft liggen. Beide teams RB en TR hebben in het verleden al vaker een andere motor gehad.
[...]
Dat voel jij aan je water?
Ik zie RB niet zomaar uit de F1 stappen hoor. Ik denk dat ze gewoon een Ferrari onder de motorkap hebben liggen. Misschien met een andere naam, maar die motor uit Maranello komt er wel in. Zoals ik net al schreef, TR kan gewoon bij Renault blijven, ze hebben immers ook nog gewoon een contact.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als je alle nieuwsartikelen leest, zie je wel dat het die kant op gaat. Helmut Marko die live op TV zegt: we hebben een B spec engine aangeboden gekregen, maar dat is onaanvaardbaar.
[edit]
Misschien is de renault upgrade van Austin wel zo goed dat iedereen met hangende pootjes terug wil naar Renault (er is nog een contract in place namelijk
[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 28-09-2015 13:37 ]
maar wel alle lopende contracten te respecteren. En STR (en eigk ook RB) heeft een contract t/m 2016Señor Sjon schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:34:
[...]
Renault heeft eerder aangegeven nog maar één team te willen voorzien.
Ik denk dat er rebadged 2016 motoren in komen te zitten bij RBR en STR krijgt oudere of misschien toch Honda.
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Ook Renault heeft een contract met RB en TR, waar alleen RB heeft aangegeven dat ze van Renault af willen. Renault kan dus wel roepen dat ze maar één team willen voorzien, maar dan moeten ze eerst de contacten afkopen.Señor Sjon schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:34:
[...]
Renault heeft eerder aangegeven nog maar één team te willen voorzien.
Ik denk dat TR daarom volgend jaar gewoon met Renault rondjes gaat rijden, de vraag is alleen in hoeverre deze motor door Renault ontwikkeld gaat worden. Gaat het bijvoorbeeld een specs zusje van de nieuwe motor worden die in het oude Lotus komt te hangen of gaan ze met twee verschillende motoren verder.
Indien Renault de motor aan TR wel blijft leveren, maar er eigenlijk niet zoveel meer aan gaat ontwikkelen dan moet Max gewoon weg bij TR. Het wordt anders een verloren jaar. Kortom, door de overname van Lotus zijn vermoedelijk twee teams gewoon van motoren voorzien, Alleen RB heeft aangegeven koste wat kost niet meer met Renault verder te willen.
Cogitationis poenam nemo patitur
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Dan zullen ze eerst de bestaande contracten af moeten kopen. Zonder dit kan alles nog gebeuren!iichel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:49:
STR kan geen Renault hebben want Renault stopt na 2015 toch als motor leverancier?
Jullie hebben allebei gelijk, Honda had meerdere concepten (ik meen 3) in ontwikkeling voor 2009. Eén daarvan is wel degelijk de BGP001 geworden - weliswaar met Mercedes motor (inclusief reële kans dat ze met de Honda motor geen kampioen waren geworden). Zo werd er gezegd dat dit de duurste F1 auto ooit qua ontwikkelingsgeld en tevens de goedkoopste qua operationele kosten was.asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:02:
[...]
Hmmmm nee![]()
Er zaten fundamentele verschillen tussen de RA109 en de BGP001 :
http://www.formule1nieuws...article.php?storyid=41744
http://www.formule1nieuws...article.php?storyid=41754
http://www.formule1nieuws...article.php?storyid=41772
http://www.formule1nieuws...article.php?storyid=41786
Overigens snap ik (uit dat eerste linkje) niet de bewering dat deze aero/chassis ontwikkeling uit 2008/2009 iets te maken heeft met de huidige Honda V6T motor
Ik vind dat die teams niet zo moeten lopen janken. Het gaat om de competitie wie als team het beste fuctioneert. Dat ze adneren zo gek weten te krijgen om voor hun een motortje in elkaar te sleutelen maakt nog niet dat ze meteen moeten gaan zwartepieten. Wil je winnen dan moet alles kloppen. Kun je zelf niet sleutelen dan mag je blij zijn als je wat kunt kopen. Kun je niet sleutelen en niet kopen, dan is een plek in de achterhoede de juiste.Adlermann schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:36:
Als je alle nieuwsartikelen leest, zie je wel dat het die kant op gaat. Helmut Marko die live op TV zegt: we hebben een B spec engine aangeboden gekregen, maar dat is onaanvaardbaar.
alles kan off-topic
Signature
- 2 andere teams als je een works engine levert
- 3 teams als je alleen als motorleverancier werkt
Honda heeft dispensatie om alleen McLaren te voorzien.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Moet je andere teams voorzien of alleen de mogelijkheid aanbieden?asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:56:
Er is een regel dat je als motorleverancier ook anderen moet voorzien van een motor.
- 2 andere teams als je een works engine levert
- 3 teams als je alleen als motorleverancier werkt
Honda heeft dispensatie om alleen McLaren te voorzien.
Yamaha MT-09
Moet voorzienBergie schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:02:
[...]
Moet je andere teams voorzien of alleen de mogelijkheid aanbieden?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Alsof die nog twee andere teams bereid gaan vinden met een Renault blok erin te rijden.
De motor heeft dit jaar onvoldoende ontwikkelingsgelden gekregen, ik zie niet in waarom ze dit volgend jaar met een eigen team weer zouden doen. begrijp me goed, ik ben helemaal geen Renault fan, maar ik kan de zakelijke keuze wel begrijpen om dit jaar niet elke euro stuk te slaan op een team waar je volgend jaar niet meer mee samen werkt.MikeyMan schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:09:
Dan ben ik benieuwd hoe renault dat gaat doen?
Alsof die nog twee andere teams bereid gaan vinden met een Renault blok erin te rijden.
Zijn die tokens voldoende om de achterstand in te halen dan?Bullet NL schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:11:
[...]
De motor heeft dit jaar onvoldoende ontwikkelingsgelden gekregen, ik zie niet in waarom ze dit volgend jaar met een eigen team weer zouden doen. begrijp me goed, ik ben helemaal geen Renault fan, maar ik kan de zakelijke keuze wel begrijpen om dit jaar niet elke euro stuk te slaan op een team waar je volgend jaar niet meer mee samen werkt.
Bron?asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:08:
[...]
Moet voorzien. Volgens mij zit er ook weer een maximum aan en ook daarvoor moet je dan dispensatie aanvragen. Mercedes schijnt die te hebben.
Een korte googke actie levert niets op wat betreft verplichtingen van eng. Manufacturers om meerdere teams te voorzien?
Kan het zelf 123 ook niet vinden maar heb het de afgelopen 10-15 jaar regelmatig voorbij horen komen. Zowel op RTL/SBS als op de BBC als op verschillende sites/fora.Requiem19 schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:19:
[...]
Bron?
Een korte googke actie levert niets op wat betreft verplichtingen van eng. Manufacturers om meerdere teams te voorzien?
Renault heeft aangegeven te stoppen als Engine manufacturer. Blijkbaar gelden de regels dan niet meer voor hun.
Kijk hier eens : http://www.f1hub.net/inde...d-manor-talk-engine-deal/Requiem19 schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:19:
[...]
Bron?
"engine suppliers can only ....."
Daar staat dat een engine supplier maximaal 3 teams mag voorzien. Mercedes heeft dispensatie om 4 teams te voorzien van een motor (merc, williams, FI & Lotus).asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:27:
[...]
Kijk hier eens : http://www.f1hub.net/inde...d-manor-talk-engine-deal/
"engine suppliers can only ....."
In dat artikel wordt geen minimum genoemd.
Die fabricagefout (zuiger ontwerp om precies te zijn), die bij de start van dit seizoen aan het licht kwam, heeft ze natuurlijk wel flink extra geld gekost waar geen rekening mee gehouden kon worden. Als er een bepaald budget is waarmee gewerkt moet worden (en waarom zou dat niet), dan valt het natuurlijk heel erg tegen dat het besteedbare ineens aan andere zaken uitgegeven moet worden waarmee geen rekening is gehouden. In dit geval, het herstellen van de betrouwbaarheid. Dan rest de vraag wat er nog aan budget beschikbaar blijft om het vermogen eens flink aan te pakken.Bullet NL schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:11:
[...]
De motor heeft dit jaar onvoldoende ontwikkelingsgelden gekregen, ik zie niet in waarom ze dit volgend jaar met een eigen team weer zouden doen. begrijp me goed, ik ben helemaal geen Renault fan, maar ik kan de zakelijke keuze wel begrijpen om dit jaar niet elke euro stuk te slaan op een team waar je volgend jaar niet meer mee samen werkt.
Testing, one, two ...
De tweede keer had ik gehoord maar de eerste was me ontgaan. Maar blijkbaar wil hij toch zijn laatste twee jaar bij McLaren uitdoen, volgens de BBCAfter being passed by a Sauber, he said over the radio to his team: "I'm being passed down the straights like a GP2. This is embarrassing, very embarrassing."
Later in the race, after being passed by Max Verstappen's Toro Rosso, he said: "GP2 engine, GP2", before letting out an exasperated: "Rarh."
Ik geef toe, hear-say maar dit staat er :Requiem19 schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:30:
[...]
Daar staat dat een engine supplier maximaal 3 teams mag voorzien. Mercedes heeft dispensatie om 4 teams te voorzien van een motor (merc, williams, FI & Lotus).
In dat artikel wordt geen minimum genoemd.
Mandate that, as a condition of entry, they must be willing to supply at least 2 additional teams (for works manufacturers) or 3 teams (for purely PU suppliers).
http://www.f1technical.ne...iewtopic.php?p=601082&f=1
Vandaar dat ik aangaf dan Honda dispensatie heeft. Het is ook wel heel flauw van Mercedes om ineens Manor te voorzien. Ze hebben natuurlijk gezien dat ze Lotus kwijtraken en die plek waarvoor ze dispensatie hadden meteen gevuld met Manor. Zo hoeven/kunnen ze niet aan RB leveren en zetten ze Wehrlein in een stoeltje.
Win-win voor Mercedes.
- Ze kiezen om geen 2016 A-spec motoren te leveren : RB vertrekt en Ferrari krijgt een hoop gezeik over zich heen
- Ze kiezen om 2015 A-spec of 2016 B-spec motoren te leveren : RB vertrekt en Ferrari krijgt een hoop gezeik over zich heen
- Ze kiezen om 2016 A-spec motoren te leveren en eindigen boven RB : Geklaag van RB dat hun motor niet snel genoeg is, niet bij het chassis paste, zuiger krom was, uitlaat te klein of ze trekken nog wel een andere aap uit de mouw....
- Ze kiezen om 2016 A-spec motoren te leveren en eindigen onder RB : De hele tiffosi gaat over de emmer en Ferrari zal niet heeeel blij zijn!
Natuurlijk zal RB niet echt vertrekken, maar kan je die bluf proberen te spelen?
[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-09-2015 14:55 ]
Dat wil zeggen dat Mercedes en Ferrari de resterende 9 teams moeten bevoorraden. Mercedes heeft er al 4 (zichzelf, FI, Manor en Williams). Ferrari heeft zichtzelf, Haas en Sauber.
Zou Bernie het zover laten komen dat Renault onder de regels uit weet te komen?
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. RB is slim genoeg en heeft middelen genoeg om een grote middelvinger naar Bernie op te steken en volgend jaar 4 auto's van de grid terug te trekken. Mateschitz heeft al vaak genoeg aangegeven dat het geen zin heeft voor RB als ze niet om wins kunnen strijden, helemaal omdat het runnen van een midfield team net zoveel kost als een winnend team.StealthyPeanut schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:53:
Natuurlijk zal RB niet echt vertrekken, maar kan je die bluf proberen te spelen?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nu mogen ze trappers monteren omdat ze zelf geen motor kunnen maken.
alles kan off-topic
http://www.motorsport.com...e-situation-now-critical/
https://twitter.com/tgruener/status/648472623542767617
Volgens mij heeft RB wel enig recht om dit te doen, omdat Renault elke vorm van hulp vanuit RB heeft afgewezen.Ankona schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:26:
Als RB slim en loyaal was dan hadden ze niet naar Renault moeten wijzen om de zwarte piet uit te delen, maar moeten helpen en investeren in een goede motor.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dat hebben ze gedaan, maar Renault heeft dat aanbod van tafel geveegd.Ankona schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:26:
Als RB slim en loyaal was dan hadden ze niet naar Renault moeten wijzen om de zwarte piet uit te delen, maar moeten helpen en investeren in een goede motor.
Ik las ergens dat ze een contacrt hebben om t/m 2020 in de F1 te blijven en als ze dat niet doen het ze 100M per jaar kost. Dat is alleen al 500M, nog afgezien van de kosten voor het ontmantelen van je fabriek en het kapitaal wat in het team zit (o.a. door de extra gelden die ze krijgen van FOM). Al met al kom je al snel op 1 miljard of meer uit.Arfman schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:15:
[...]
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. RB is slim genoeg en heeft middelen genoeg om een grote middelvinger naar Bernie op te steken en volgend jaar 4 auto's van de grid terug te trekken. Mateschitz heeft al vaak genoeg aangegeven dat het geen zin heeft voor RB als ze niet om wins kunnen strijden, helemaal omdat het runnen van een midfield team net zoveel kost als een winnend team.
Natuurlijk kunnen ze het betalen maar even een miljardje weg gooien is óók voor RB een grote stap...
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
En toch komt dat bij mij over als een intern probleem. Als Ronald Boer en Cillessen ruzie krijgen, dan stapt Ajax toch ook niet naar de Fifa om een nieuwe goede keeper te eisen?MrSleeves schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:36:
[...]
Volgens mij heeft RB wel enig recht om dit te doen, omdat Renault elke vorm van hulp vanuit RB heeft afgewezen.
Ze zoeken het dus maar lekker samen uit.
alles kan off-topic
En toch gaat het met een gigantische sisser aflopen.
Of ze toveren een verrassing uit de hoed, of Ferrari gaat vrijwillig overstag of Ferrari gaat onder druk overstag.
Tot nu toe zijn het allemaal loze dreigementen. Als ze het echt menen zeggen ze wel "Ferrari en Mercedes willen niet leveren, wij zijn dus weg. Red je er me" en niet "Als we geen motoren krijgen zijn we echt wel weg hoor...."
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
RB moet overal tegenaan trappen en heeft voor zichzelf een reputatie opgebouwd als zeer lastig, zeer veeleisend en, als je ze geeft wat ze willen, bijzonder snel.
Met andere woorden, ze zitten in de tang en ze zouden een toontje lager moeten zingen. Maar dat doen ze niet. Zowel Ferrari als Mercedes zou kunnen zeggen dat er een maxiimum is van 3 teams. Beiden hebben die drie al dus geen motoren voor RBR of TR.
Wilde gok : Renault moet dispensatie aanvragen om alleen zichzelf te voorzien. Daar kan Bernie een stokje voor steken en de dispensatie weigeren. Daarna is Renault verplicht om motoren aan RBR en TR te leveren, zodra die erom vragen.
Mwoah... Volgens mij was Alonso afgelopen weekend toch vrij duidelijk hoe hij over de Honda motor dachtasing schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:48:
RedBull is net een verwende puber. Honda heeft ook niet het beste blok maar daar hoor je McLaren niet zo over. Die houden de vuile was binnen.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
En die willen ze dus niet hebbenATS schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:46:
Ik ben benieuwd. Volgens Adam Cooper heeft Ferrari 2015 spec motoren aangeboden aan RB.
Het beloofd een hete herfst te worden. Jos heeft gezegd "Max heeft een stoeltje" toen werd gezinspeeld op vertrek van RBR en TR. Zou men een tweede stoeltje naast Romain beklonken hebben?
En Ron Dennis heeft gezegd dat hij nu een appeltje te schillen heeft omdat hij dit soort uitspraken niet tolereert van zijn rijders.derx666 schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:49:
[...]
Mwoah... Volgens mij was Alonso afgelopen weekend toch vrij duidelijk hoe hij over de Honda motor dacht
[ Voor 25% gewijzigd door asing op 28-09-2015 15:51 ]
Thuis voor de buis zodat Jos languit op de bank kan liggen.asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:50:
[...]
Jos heeft gezegd "Max heeft een stoeltje" toen werd gezinspeeld op vertrek van RBR en TR. Zou men een tweede stoeltje naast Romain beklonken hebben?
alles kan off-topic
Dat zou mooi zijn... Eerst een jaar lang RB uitvaren tegen Renault en stampend het pand verlaten. Dan met hangende pootjes terugkomen en waarna Renault ze een B-spec motor aanbiedt omdat ze nu zelf een fabrieksteam hebben die de A-spec gaat krijgen.asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:48:
RedBull is net een verwende puber.
[...]
Wilde gok : Renault moet dispensatie aanvragen om alleen zichzelf te voorzien. Daar kan Bernie een stokje voor steken en de dispensatie weigeren. Daarna is Renault verplicht om motoren aan RBR en TR te leveren, zodra die erom vragen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Het contract is nog niet ontbonden, en in het contract staat iig dat Red Bull works status heeft. Dus alsz e bij renault blijven (wat neit gaat gebeuren), dan krijgen ze wel dezelfde motoren hoor.ATS schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:53:
[...]
Dat zou mooi zijn... Eerst een jaar lang RB uitvaren tegen Renault en stampend het pand verlaten. Dan met hangende pootjes terugkomen en waarna Renault ze een B-spec motor aanbiedt omdat ze nu zelf een fabrieksteam hebben die de A-spec gaat krijgen.Ik heb niets tegen RB per se, maar dat zou ik wel een grappig script voor een soap vinden.
[edit]
Maar het is gewoon beter voor de F1 dat de twee teams blijven en dat RB een goede motor krijgt.
3 autos per team zit ik al helemaal niet op te wachten.
[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 28-09-2015 15:57 ]
Soaps hebben zelden een realistisch verhaalAdlermann schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:56:
[...]
Het contract is nog niet ontbonden, en in het contract staat iig dat Red Bull works status heeft. Dus alsz e bij renault blijven (wat neit gaat gebeuren), dan krijgen ze wel dezelfde motoren hoor.
Nee, inderdaad. Daar zit niemand op te wachten.[edit]
Maar het is gewoon beter voor de F1 dat de twee teams blijven en dat RB een goede motor krijgt.
En wie van de huidige teams (buiten RBR) kunnen dat, zonder extra vergoeding, betalen? Mercedes en Ferrari... Wooptidoo.Adlermann schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:56:
Bernie weet dat ook wel dus die grijpt echt wel in.
Als RB en TR wegvallen dan krijgen de andere teams wel meer centen van FOM he.L1nt schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:03:
[...]
En wie van de huidige teams (buiten RBR) kunnen dat, zonder extra vergoeding, betalen? Mercedes en Ferrari... Wooptidoo.
Bernie weet dat ook wel dus die grijpt echt wel in.
Dus het zou zomaar eens uitkunnen, volgens FI hadden ze 25 miljoen per jaar nodig (extra) voor een 3e auto.
alles kan off-topic
Behalve dat het minder interessant wordt, en je dus kan verwachten dat kijkcijfers en bezoekersaantallen gaan teruglopen.Adlermann schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:05:
[...]
Als RB en TR wegvallen dan krijgen de andere teams wel meer centen van FOM he.
Dus het zou zomaar eens uitkunnen, volgens FI hadden ze 25 miljoen per jaar nodig (extra) voor een 3e auto.
[ Voor 56% gewijzigd door ATS op 28-09-2015 16:08 ]
Renault zorgt dat in ieder geval TR geen kans heeft (uitstel performance upgrades en überhaupt veel minder ontwikkeling dan normaal met nog een seizoen erachteraan) om Lotus nog in te halen in het WCK. Hierdoor ontvangt Lotus (dus Renault) een hogere fee aan het einde van het seizoen.
Zou zelfs een beetje kunnen lijken op competitievervalsing als je het zo bekijkt toch?
En vergeet niet dat Renault deze motor specs eisten of anders zouden vertrekken.robpol schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:07:
Ik snap de haat die Red Bull over zich heen krijgt niet helemaal. Renault levert een prutsproduct af en weigert alle medewerking en expertise die Red Bull ze kan bieden. Vervolgens duurt het een eeuwigheid voordat die motor een keer 'betrouwbaar' wordt en de performance updates worden keer op keer uitgesteld, tot het punt waarop ze waarschijnlijk niet eens meer gebruikt gaan worden. Hiermee hebben ze Red Bull alle kansen om ook maar iets te winnen dit seizoen ontnomen. Het is misschien niet netjes van Red Bull hoe ze hiermee in de media zijn omgegaan, maar Renault is gewoon enorm tekort geschoten. Red Bull speelt nu een slim spelletje, want de F1 heeft Red Bull harder nodig dan andersom. Aan het einde van het liedje zal Bernie vast wel weer iets weten te regelen om Red Bull in de F1 te houden en kunnen we hopelijk uitkijken naar een interessanter seizoen volgend jaar.
Die hebben ook een doel met de motor. Red Bull nietasing schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:48:
RedBull is net een verwende puber. Honda heeft ook niet het beste blok maar daar hoor je McLaren niet zo over. Die houden de vuile was binnen.
Renault heeft dat niet en wou ook geen hulp van Red Bull omdat ze een eigen works team wilden. Het is ook niet heel toevallig dat ze alle tokens opsparen zodat Lotus meer punten kan pakken en dat meer geld voor hun is volgend jaar.
Anoniem: 14124
Honda heeft gewoon in het begin een verkeerde keuze gemaakt in te weinig tijd met beperkte tokens.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 28-09-2015 16:16 ]
"If I was Mateshitz, wait for Manor to get Mercedes deal. Buy team. Change stickers. Move it to MK. Let Newey do his best..." aldus Jon Noble
Ik zie ook zo gebeuren dat Red Bull straks een fabriek ergens of personeel overneemt of gewoon voor zichzelf gaat beginnen. Of dat ze wel voor Honda gaan, maar met enorm veel inspraak oid.
Dat Ferrari het af wil doen met 2015 spec (net als Mercedes) is gewoon erg kinderachtig. Hoe je het ook went of keert, als je motor wint, dan is dat ook al prima bruikbaar in de marketing. En dan als Mercedes en Ferrari in de media gaan huilen dat Red Bull niet verder wil praten. Kom op, ze zijn nu een paar jaar in de F1, je mag ze wel met wat meer respect behandelen imo.
Maar inderdaad, dat ze terug naar Renault gaan, is natuurlijk ook nog zoiets. Al zullen ze dat nooit doen zonder meer inspraak te krijgen. Renault die Red Bull als primaire team gaat leveren en dan TR en voormalig Lotus als bij-teams lijkt me dan ook nog wel een optie, maar hoe dan ook komt daar wel eerst een reorganisatie overheen.
[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 28-09-2015 17:22 ]
Het kan haast niet anders dat er op dit moment een groot politiek spel gespeeld wordt tussen de motoren leveranciers, Bernie Ecclestone en Red Bull want dit zou een te groot gezichtsverlies zijn voor alle betrokkenen.

Honda zie ik niet snel gebeuren, gezien de exclusieve deal die ze momenteel met McLaren hebben.Martinspire schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:21:
Haha ook een leuke:
"If I was Mateshitz, wait for Manor to get Mercedes deal. Buy team. Change stickers. Move it to MK. Let Newey do his best..." aldus Jon Noble
Ik zie ook zo gebeuren dat Red Bull straks een fabriek ergens of personeel overneemt of gewoon voor zichzelf gaat beginnen. Of dat ze wel voor Honda gaan, maar met enorm veel inspraak oid.
Dat Ferrari het af wil doen met 2015 spec (net als Mercedes) is gewoon erg kinderachtig. Hoe je het ook went of keert, als je motor wint, dan is dat ook al prima bruikbaar in de marketing. En dan als Mercedes en Ferrari in de media gaan huilen dat Red Bull niet verder wil praten. Kom op, ze zijn nu een paar jaar in de F1, je mag ze wel met wat meer respect behandelen imo.
Maar inderdaad, dat ze terug naar Renault gaan, is natuurlijk ook nog zoiets. Al zullen ze dat nooit doen zonder meer inspraak te krijgen. Renault die Red Bull als primaire team gaat leveren en dan TR en voormalig Lotus als bij-teams lijkt me dan ook nog wel een optie, maar hoe dan ook komt daar wel eerst een reorganisatie overheen.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Is het waar? Geen idee. Bernie kennende waarschijnlijk wel.
RBR krijgt hun motoren wel.
In het vorige topic deel kwam een post van een forum langs wat uitlegde waarom Mercedes niet zo vaak in beeld kwam. Niet om de fittie met RBR maar omdat ze razendsnel een deal met Manor hadden gesloten.L1nt schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:57:
Bernie zou bewust de Mercedesen minder in beeld hebben laten brengen om ze te straffen dat se RBR geen motoren wilden leveren.
Ik vindt het wel een bak hoor, het viel mij ook wel op dat Mercedes heel weinig in beeld was de afgelopen race, Max kreeg zeker in het begin van de race wel heel veel air-tijd.L1nt schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:57:
Bernie zou bewust de Mercedesen minder in beeld hebben laten brengen om ze te straffen dat se RBR geen motoren wilden leveren.
Afijn, Bernie weet het spel vast wel weer goed te spelen, ouwe boef als dat hij is..
Nou, dat is ook weer politiek gespeeld..Humma Kavula schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:37:
[...]
Zo las ik het ook inderdaad, ik ben benieuwd of we het einde van de dag weten.

Alleen een intentie dus ze hebben tijdgerekt om ze nog verder onder druk te zetten, beetje sneu ook hoe Renault dit allemaal speelt.Met de intentieverklaring van Renault om een meerderheidsbelang te nemen in Lotus is voorkomen dat het team uit Enstone onder curatele wordt geplaatst. De rechtbank van Londen heeft de zaak tegen het Formule 1-team, aangespannen door de Britse belastingdienst, verdaagd.-knip- De rechtszaak tegen Lotus is daarom verdaagd tot 7 december.
Bron
http://www.visionf1.com/ Welke ook wel mooi is om wat races terug te zien. (loopt wel 4 seizoenen achter helaas)
Iemand die weet waar ik het over heb en waar ik het kan vinden?
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
http://formula1.ferrari.com/en/inforacing-japanese-gp-2015/Hippocampus schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:41:
Ergens in voorgaande delen van dit topic kwam een linkje voorbij met de samenvatting van een race maar dan geanimeerd. Ik was op zoek naar die site maar kan m zo niet snel niet vinden, ik kwam wel deze tegen:
http://www.visionf1.com/ Welke ook wel mooi is om wat races terug te zien. (loopt wel 4 seizoenen achter helaas)
Iemand die weet waar ik het over heb en waar ik het kan vinden?
Mess with the best, die like the rest
Vooral "Combo Bull!!!!"

Wie goed oplet ziet Max onder één van de Lotussen doorgaan die daarna
[ Voor 47% gewijzigd door asing op 28-09-2015 20:02 ]
... ik kon er niet om lachen. maar dat zal denk ik aan mij liggenasing schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:58:
Voor wie wil lachen
[video]
Vooral "Combo Bull!!!!"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wie goed oplet ziet Max onder één van de Lotussen doorgaan die daarnadoet. Max komt als poes de finish over.
Ik zou het doen!
Uhm... Hahahaasing schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:58:
Voor wie wil lachen
[video]
Vooral "Combo Bull!!!!"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wie goed oplet ziet Max onder één van de Lotussen doorgaan die daarnadoet. Max komt als poes de finish over.
Maarehm, waarom gaat verstappen als kat met fopspeen over de finish??
EDIT: Ik zie nu ook dat hij als "normale" Max een fopspeen heeft
Ow wacht.. Er zit een spanjaard achter, verklaart alles

[ Voor 11% gewijzigd door Edd op 28-09-2015 20:07 ]
-
De uitspraak van Jos is niet slim geweest. Als Toro Rosso en Red Bull er niet bij zijn volgend jaar heeft Verstappen niet zo 1,2,3 plaats in een resterend F1 stoeltje.asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:50:
[...]
En die willen ze dus niet hebben.
Het beloofd een hete herfst te worden. Jos heeft gezegd "Max heeft een stoeltje" toen werd gezinspeeld op vertrek van RBR en TR. Zou men een tweede stoeltje naast Romain beklonken hebben?
[...]
En Ron Dennis heeft gezegd dat hij nu een appeltje te schillen heeft omdat hij dit soort uitspraken niet tolereert van zijn rijders.
Toch leek de Toro Rosso van Max niet langzamer dan de Honda van Alonso. Het was puur de DRS.Kenhas schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:50:
Moet zeggen dat het me ontgaan is dat Alonso twee keer een steen richting Honda heeft gesmeten tijdens de race
[...]
De tweede keer had ik gehoord maar de eerste was me ontgaan. Maar blijkbaar wil hij toch zijn laatste twee jaar bij McLaren uitdoen, volgens de BBC
Ik ook niet eigenlijk...rammes schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:04:
[...]
... ik kon er niet om lachen. maar dat zal denk ik aan mij liggen
En poes-max:

(als ie werkt
Ik denk dat het managementteam regelmatig in gesprek is met de topteams. Niemand wil de boot missen wbt een volgende Senna. Dus als de deal ploft en RB stapt eruit, dan zijn er ineens opties. Haas heeft nog geen tweede rijder bijvoorbeeld.alwaysleft schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:12:
[...]
De uitspraak van Jos is niet slim geweest. Als Toro Rosso en Red Bull er niet bij zijn volgend jaar heeft Verstappen niet zo 1,2,3 plaats in een resterend F1 stoeltje.
Er is iets fundamenteel fout met de hybride systemen. Ze kunnen de tap niet vol open gooien bij McLaren,d0s schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:19:
[...]
Toch leek de Toro Rosso van Max niet langzamer dan de Honda van Alonso. Het was puur de DRS.
In alle gevallen heeft Mercedes en Ferrari er dan een concurrent bij die ze om de oren kan rijden. Zie het somber in voor Red Bull/Toro Rosso. En alle top teams zijn bezet. Wordt spannend voor Max.asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:25:
[...]
Ik denk dat het managementteam regelmatig in gesprek is met de topteams. Niemand wil de boot missen wbt een volgende Senna. Dus als de deal ploft en RB stapt eruit, dan zijn er ineens opties. Haas heeft nog geen tweede rijder bijvoorbeeld.
[...]
Er is iets fundamenteel fout met de hybride systemen. Ze kunnen de tap niet vol open gooien bij McLaren,
Dat weet ik, maar zonder DRS lag de topsnelheid volgens mij aardig gelijk.asing schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:25:
[...]
Ik denk dat het managementteam regelmatig in gesprek is met de topteams. Niemand wil de boot missen wbt een volgende Senna. Dus als de deal ploft en RB stapt eruit, dan zijn er ineens opties. Haas heeft nog geen tweede rijder bijvoorbeeld.
[...]
Er is iets fundamenteel fout met de hybride systemen. Ze kunnen de tap niet vol open gooien bij McLaren,
Optie 2: Dieter accepteert de 2015 Ferrari motor Max rijdt in 2016 in de TR en 2015 Ferrari Motor.
In 2017 stapt hij over naar Ferrari.
Optie3: Dieter krijgt de 2016 Ferrari voor Red Bull. Max stapt in bij Red Bull in 2016. 2017 Max gaat naar Ferrari neemt de stoel over van Kimi
Mercedes is ook flink aan het flirten met hem.
Nogal eenzijdige blik op de wereld.
Ik mis nog een aantal opties...alwaysleft schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:17:
De opties van Max op een rij. Bron Verstappen forum Optie 1: Dieter wacht niet tot 7 december hij trekt de stekker eruit: Max rijdt in de 3de Ferrari in 2016
Optie 2: Dieter accepteert de 2015 Ferrari motor Max rijdt in 2016 in de TR en 2015 Ferrari Motor.
In 2017 stapt hij over naar Ferrari.
Optie3: Dieter krijgt de 2016 Ferrari voor Red Bull. Max stapt in bij Red Bull in 2016. 2017 Max gaat naar Ferrari neemt de stoel over van Kimi
1. Max gaat mee naar Renault, verwacht ik niet, maar is wel een optie.
2. Max gaat naar Haas, die moeten nog hun rijders presenteren.
3. RB trekt de stekker eruit en verkoopt de boel. Max blijft zitten waar hij zit en gaat mee in het nieuwe team.
Zomaar wat opties die ik bedenk
-
www.steamloco.info
Testing, one, two ...
Waarvan Sainz nog het ruimst in de slappe was zit denk ik.Spoetnik385 schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:42:
Minor detail: Als RB eruit stapt, heb je niet alleen Max als getalenteerde, "ervaren" F1-coureur, maar ook nog 3 andere mannen... Die zijn dan ook op zoek naar een zitje...
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik had gelezen dat de lotus 2016 wagens al ontworpen waren voor een merc motor. En het ombouwen geen makkelijke klus was.
Dat zou toch wat zijn zeg.......ook lekker voor Manor, kunnen die dadelijk nog fluiten naar hun Merc motor.
https://f1manager.info/ranking/4605
Dat was dus wat ik vannochtend al zei.powah33 schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:11:
Is het mogelijk dat Lotus-Renault in 2016 gewoon met een mercedes krachtbron gaat werken?????
Ik had gelezen dat de lotus 2016 wagens al ontworpen waren voor een merc motor. En het ombouwen geen makkelijke klus was.
Dat zou toch wat zijn zeg.......ook lekker voor Manor, kunnen die dadelijk nog fluiten naar hun Merc motor.
Niks is zeker met betrekking tot Lotus-Mercedes.
Hun 'beloofde' om voor Manor te leveren vind ik dus net iets te vroeg.
Het zou voor Renault overigens wel interessant zijn, dat geeft ze dan de optie om zonder restricties (ze zijn dan geen leverancier) de motor te ontwikkelen een jaar lang.
Ligt er maar net aan hoe de contracten zijn opgesteld en wat daarin staat mbt een overname van het team.Ryur schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:13:
[...]
Dat was dus wat ik vannochtend al zei.
Niks is zeker met betrekking tot Lotus-Mercedes.
Hun 'beloofde' om voor Manor te leveren vind ik dus net iets te vroeg.
Daarnaast denk ik dat die Fransen te eigenwijs zijn om niet hun eigen motor erin te zetten...;)
[ Voor 11% gewijzigd door Edd op 28-09-2015 22:42 ]
-
En ik denk dat Jos misschien ook van RB de garantie heeft gekregen dat Max ook genoeg Euro's mee krijgt als ze eruit stappen, want hij klinkt nog steeds erg zelfverzekerd.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Max zal zeker gewild zijn, maar gelukkig is F1 nog steeds geen voetballerij.Martinspire schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:24:
En ik denk dat Jos misschien ook van RB de garantie heeft gekregen dat Max ook genoeg Euro's mee krijgt als ze eruit stappen, want hij klinkt nog steeds erg zelfverzekerd.
Max heeft een contract en als RBR niet kan voldoen aan dat contract is Max vrij om te gaan en staan waar hij wil. (Dan ga ik er vanuit dat er minstens een clausule in zijn staat dat hij kan rijden..)
Als er al sprake zou zijn van een deal met Ferrari waarbij Max een rol speelt, dan zou dat betekenen dat ze aan een 18 jarig jochie moeten vragen of hij alsjeblieft bij Ferrari wil tekenen om zo motoren te regelen voor het team dat hem een kans gegeven heeft. Dat zou ook betekenen dat Ferrari een plekje voor hem beschikbaar heeft....en er dus eigenlijk geen enkele reden is om RBR motoren te leveren, behalve omdat Max dat graag wil?
Geen RBR en STR betekent waarschijnlijk inzet van 3e auto's. Wolff heeft al aangegeven dat wel leuk te vinden, en ook voor Ferrari is het goedkoper een derde auto in te zetten dan 2 teams van motoren te voorzien die het hun eigen team wel eens moeilijk konden maken..
Dat Jos zelfverzekerd klinkt, is niets meer dan gezonde arrogantie
En dat bedoel ik positief..
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Oke, je verkoopt het team, de basis, alle contracten, de medewerkers en de kennis aan iemand anders. Die moet er dan alleen nog een motor bij ritselen. Dan heb je gewoon een revamped Red Bull team staan wat net zo goed en snel is als voor de verkoop. En dan vragen om een blokEdd schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:39:
[...]
3. RB trekt de stekker eruit en verkoopt de boel. Max blijft zitten waar hij zit en gaat mee in het nieuwe team.
Mercedes wil dan nog steeds niet en Ferrari wil alleen de 2015 spec leveren.
Max is in dat geval de inzet bij onderhandelingen, hij heeft verder weinig te willen naast het overgaan naar een ander team.sanderb schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:02:
[...]
Max zal zeker gewild zijn, maar gelukkig is F1 nog steeds geen voetballerij.
Max heeft een contract en als RBR niet kan voldoen aan dat contract is Max vrij om te gaan en staan waar hij wil. (Dan ga ik er vanuit dat er minstens een clausule in zijn staat dat hij kan rijden..)
Als er al sprake zou zijn van een deal met Ferrari waarbij Max een rol speelt, dan zou dat betekenen dat ze aan een 18 jarig jochie moeten vragen of hij alsjeblieft bij Ferrari wil tekenen om zo motoren te regelen voor het team dat hem een kans gegeven heeft. Dat zou ook betekenen dat Ferrari een plekje voor hem beschikbaar heeft....en er dus eigenlijk geen enkele reden is om RBR motoren te leveren, behalve omdat Max dat graag wil?
Geen RBR en STR betekent waarschijnlijk inzet van 3e auto's. Wolff heeft al aangegeven dat wel leuk te vinden, en ook voor Ferrari is het goedkoper een derde auto in te zetten dan 2 teams van motoren te voorzien die het hun eigen team wel eens moeilijk konden maken..
Dat Jos zelfverzekerd klinkt, is niets meer dan gezonde arrogantie
En dat bedoel ik positief..
En zelfs al zou Redbull stoppen en alle twee de teams verdwijnen, het feit dat Haas erbij komt zorgt ervoor dat er geen reden is voor drie auto's per team toch? (dan staan er vervolgens 27 auto's aan de start)
http://www.f1fanatic.co.u...ix-driver-of-the-weekend/
Ook geholpen vanwege de hoeveelheid airtime afgelopen race, maar toch vrij knap
Ja, zoiets ja.. En dan gesponsord worden door Red Bull om het af te makenasing schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:11:
[...]
Oke, je verkoopt het team, de basis, alle contracten, de medewerkers en de kennis aan iemand anders. Die moet er dan alleen nog een motor bij ritselen. Dan heb je gewoon een revamped Red Bull team staan wat net zo goed en snel is als voor de verkoop. En dan vragen om een blok.
Mercedes wil dan nog steeds niet en Ferrari wil alleen de 2015 spec leveren.
Ik ben heel erg benieuwd of dit is bijgehouden of dat dit te achterhalen is. Want ik heb echt het gevoel dat ik het eerste uur alleen maar naar een blauw/rode auto heb zitten kijken met startnummer 33.. Of is dat mijn Oranje bril?Martinspire schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:20:
Ook geholpen vanwege de hoeveelheid airtime afgelopen race, maar toch vrij knap
-
Is ook, was ook 1 van de weinigen die binnen 1 seconde van zijn voorganger zat en waarvan we weten dat ie gewoon elke mogelijkheid aanpakt. Plus dat ie zichtbaar sneller was dan zijn voorgangers, dus een inhaalactie er wel in zat.Edd schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:23:
[...]
Ja, zoiets ja.. En dan gesponsord worden door Red Bull om het af te maken
[...]
Ik ben heel erg benieuwd of dit is bijgehouden of dat dit te achterhalen is. Want ik heb echt het gevoel dat ik het eerste uur alleen maar naar een blauw/rode auto heb zitten kijken met startnummer 33.. Of is dat mijn Oranje bril?
Dit gevoel had ik ook. Had op een gegeven moment iets van plaatsvervangende schaamte, want ik rondje na rondje werd alleen maar Max in beeld gebracht. Ik dacht echt van, als hij nu niet een mooie inhaalactie maakt, wordt ie weer afgemaakt dat de vorige keren gelukstreffers waren.Edd schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:23:
Ik ben heel erg benieuwd of dit is bijgehouden of dat dit te achterhalen is. Want ik heb echt het gevoel dat ik het eerste uur alleen maar naar een blauw/rode auto heb zitten kijken met startnummer 33.. Of is dat mijn Oranje bril?
Trouwens, was er morgen niet de persco van HAAS? Ik meende de BBC dat horen zeggen.
Waiting on the world to change
Nouja, je doet er weinig aan als je topsnelheid tekort komt, iets wat wel duidelijk te zien was. Bij Ericsson en Nasr was het overigens erg duidelijk dat die na de kwalificatie een dergelijke setup hadden gebruikt om minder makkelijk ingehaald te worden. Bij Alonso stond ik er eigenlijk wel van te kijken dat die lang voor Max uit kon rijden, totdat ik erachter kwam dat Alonso op Soft en Max op Hard aan het rijden was.pinda powerrr schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:42:
[...]
Dit gevoel had ik ook. Had op een gegeven moment iets van plaatsvervangende schaamte, want ik rondje na rondje werd alleen maar Max in beeld gebracht. Ik dacht echt van, als hij nu niet een mooie inhaalactie maakt, wordt ie weer afgemaakt dat de vorige keren gelukstreffers waren.
Trouwens, was er morgen niet de persco van HAAS? Ik meende de BBC dat horen zeggen.
Maar als ze de andere mensen in beeld hadden gebracht, dan was daar ook weinig aangeweest. Zaten allemaal op ruime afstand van elkaar. Max was (zoals ik al zei) 1 van de weinigen op korte afstand.
Overigens wel kudo's voor Sainz dat ie soms zo dicht achter zijn voorbuurman kan zitten. Net als in Singapore zit die voorvleugel af en toe onder de achtervleugel en vrij dicht tegen de wielen van de voorbuurman.
[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 29-09-2015 00:02 ]
Ok.. Ik kon het niet laten en heb de race nog even doorgeskipped en bijgehouden hoelang Max in beeld is geweest (puur uit eigen interesse en het is ook geen precisie werkEdd schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:23:
Misschien moet Mercedes hem toch maar aantrekken, hoeven ze niet meer te klagen dat ze niet op TV komen. Moeten ze alleen wel zorgen dat hij iedere race achteraan start.
-
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] - Seizoen 2015: waar te kijken?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.