koelkast schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:20:
Misschien is het leuk om als gebruikers eens te laten zien hoe je je huisautomatisering met Domoticz hebt gedaan. Welke scenes gebruik je, welke sensoren / actuators en spullen heb je nog meer om zaken te automatiseren? Ik wil dit najaar / winter iets verder gaan dan het schakelen van kerstverlichting

Je zoekt inspiratie begrijp ik?
In gebruik:
• Verlichting in voorraadkast schakelt bij openen en sluiten van deur. (kaku deursensor, hue bolletje)
• Verlichting boven aanrecht gaat aan bij beweging aan het aanrecht, mits het schemerig of donker is. Na korte afwezigheid gaat hij uit, of als de woonkamerverlichting aan is naar een lager dimniveau. (kaku pir, livingwhites plug)
• Verlichting in schuur schakelt op beweging, mits het schemerig of donker is. (fibaro pir, fibaro relais).
• Verlichting in toilet schakelt op beweging. (kaku pir, fibaro dimmer)
• Verlichting op overloop schakelt op beweging naar een 10% niveau, mits het shemerig of donker is. Dat is het antinekbreeklicht, met de wandschakelaar schakelt hij naar 100%. (fibaro pir, fibaro dimmer)
• Verbruik van de wasmachine wordt gemeten en een pushbericht wordt verstuurd als hij klaar is. (everspring tussenstekker)
• Deurbel stuurt pushbericht, met cooldown uiteraard. (kaku deurbel met drukknopzender)
• Rookmelders meten temperatuur door hele huis (net als fibaro pirs) en sturen pushbericht bij alarm. (fibaro rookmelders)
Schemering wordt uitgelezen door een kaku schemersensor, daarnaast heb ik ook nog een weerstation van iemand uit de straat gekoppeld via weather underground.
Daarnaast heb ik nog wat meer spul in huis waar ik ook nog wat ideeën mee heb voor de korte termijn:
• Verlichting woonkamer schakelen op basis van aanwezigheid en in stappen op basis van aanwezig licht bij invallende schemering (aeon labs pir, hue)
• Verlichting woonkamer van scene laten veranderen afhankelijk van activiteit in woonkamer (hue, harmony)
• Verlichting eettafel mee laten gaan met hue scenes en bedienbaar met wandschakelaar (fibaro dimmer)
• Verlichting in hal en gang laten schakelen op basis van beweging en schemer/donker. (fibaro dimmers)
• Mediakast stroom schakelen op basis van aanwezigheid. (everspring tussenstekker)
• Stroom subwoofer schakelen op basis van activiteit (everspring tussenstekker, harmony)
• Sonos in badkamer/slaapkamer/zolder schakelen op basis van aanwezigheid en tijd.
Opties voor de toekomst:
• CV schakelen op afstand en op aanwezigheid (niet echt nodig vanwege slimme thermostaat en regelmatig leven)
• Luchtbevochtiger schakelen op basis van luchtvochtigheid.
• Gordijnen (is me eigenlijk te duur).
• Pushberichten als iemand in huis is maar niet één van de bewoners.
Misschien ben ik nog wat vergeten maar het is een idee.