Het grote Domotica projecten showcase topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45
Mede-auteur:
  • luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02

luigi87

Dit topic is in het leven geroepen omdat er behoefte is om de smarthome/domotica projecten en opstellingen te kunnen bespreken zonder dat specifiekere topics vervuilen. Overigens mag patsen natuurlijk ook :+ 8)
Hou er rekening mee dat iedereen dit kan lezen en de veiligheid van je systeem niet in het geding brengt.

Om af te trappen:
  • Er liggen 21 zonnepanelen van 260Wp op het dak, aangesloten op 2 Growatt 3000 inverters. Die lees ik uit met een raspberry Pi. Deze upload die data naar PVOutput.org.
  • De Raspberry Pi leest de slimme meter uit via een RS kabel. Via een pythonscript upload hij de gasmeterstanden naar mindergas
  • De Raspberry Pi draait Domoticz en laat een overzicht zien van de slimme meterstanden, de zonnepanelen opbrengst, een weerstation via weatherunderground met temperatuur etc.
  • De raspberry Pi heeft een zwave+ controller stick. Via deze stick lees ik een Fibaro rookmelder uit naar Domoticz. Deze stuurt pushmelding via email als de status naar "on" springt en er dus rook is.
  • Update 29-11-2017:
  • De voordeur is voorzien van een Zwave aeotec recessed door sensor
  • De achterdeur is voorzien van een Neo Coolcam Zwave raam/deursensor
  • De ramen boven zijn voorzien van Neo Coolcam Zwave raam/deursensoren (4x)
  • De leeslamp van vrouwlief bevat een Zwave domitech dimbare ledlamp
  • Het verbruik van de droogtrommel word gemeten via een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • Het kleine aquarium met garnaaltjes wordt de verlichtin aan/uit geschakeld via een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • De spotjes in de keuken worden aan/uit geschakeld via een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • De lampen bij de eettafel (3 stuks) zijn vervangen door Wifi Philips Ledlampen die worden aangestuurd door pythonscripts uit Domoticz
  • Achter de TV is de lamp verlichting vervangen door een RGBW Yeelight Zwave Ledbulb
  • Het aquarium heeft inmiddels ledstrips welke door een eigen driver worden aangestuurd voor zon op,- en neer en scenes met wolken enzo. Daar was zwave echt nog een stap te ver
  • De kerstboom en kerstverlichting wordt straks aangestuurd met een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • De tuinverlichting wordt geschakeld met een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • zwave PIR op de overloop is in plaats
  • Zwave PIR in de huiskamer is in plaats
  • Zwave PIR in de keuken is in plaats
  • Zwave PIR in de hal is in plaats
  • Alles behalve de aquariumverlichting via domoticz aan sturen
  • Domoticz stuurt events uit via een Telegram bot / kanaal als de virtuele switch "iemand thuis" op UIT staat
  • [br] Todo:
  • raam/deursensoren aanbrengen binnen het Zwave netwerk
  • tuinverlichting aan gaan sturen via zwave
  • zonnescherm aan gaan sturen via zwave
  • het aquarium voorzien van LED strips, inclusief een RGB strip. In plaats van deze traditioneel aan te sturen met een aparte controller/dimmer wil ik deze aansluiten op een RGB Zwave dimmer/controller en dee vanuit domoticz aansturen
  • het luikje van het kippenhok heeft een automatische opener/sluiter. Via een zwave sensor de status hiervan weergeven in domoticz
  • Update 29-11-2017:
  • Lamp hal smart maken, hetzij wifi ledlampen via python en domoticz, hetzij zwave
  • buitenlamp voorzijde smart maken
  • Business case met vrouwlief bespreken over Nefit Easy (of zo) om de ketel aan te sturen
  • kijken naar smart deurbel
  • indirecte verlichting met ledstrips in de keuken
  • indirecte verlichting met ledstrips in de hal
  • indirecte verlichting met ledstrips in de woonkamer
update 7-12-2020: Bockelaar in "Het grote Domotica projecten showcase topic"

[insert future pics - or it didn't happen] :D

Let op: dit topic is alleen voor het showen van algemene domotica projecten en opstellingen. We gaan geen discussie welk pakket beter is voeren. Pakketspecifieke vragen horen in hun eigen topics zoals bijvoorbeeld:
Philips HUE
KNX
Domoticz
Loxone
Homey
Pimatic
Lidl Smart home
Shelly
Ikea Home Smart
Xiaomi / Aqara

[ Voor 36% gewijzigd door Bockelaar op 08-12-2020 09:41 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Dit topic heeft toestemming van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:30
Leuk topic :)

Ik maak ook dankbaar gebruik van Domotica:

- Screendoeken automatisch op basis van 9 factoren (buienradar, solar radiation, uv index, wind, etc. Overigens haal ik dus alle waarden van internet af, Weather Underground)
- Verlichting gaat volledig automatisch, ook als we van huis zijn
- Poort is te bedienen met telefoon (gezamenlijke poort met de buurman)
- Poort is te openen met een telefoontje naar een prepaid kaartje (Tasker op een oude telefoon)
- Deurschakelaars op alle deuren en kritische raampjes, als we niet thuis zijn(Geofencing telefoons) of we gaan slapen (dus lampen uitzetten 's avonds) dan is er een alarm actief.
- Nefit Easy thermostaat waar een programma op draait, maar zodra we niet thuis zijn wordt hij tussen bepaalde tijden (waarin er verwarmd wordt) uit zijn programma gehaald zodat er niet onnodig gestookt wordt (en nee, geofencing van Nefit zelf vinden wij niets aangezien we vaste werktijden hebben)
- Afzuiging douche automatisch adv status Nefit Easy
- Bewegingsdetectie dmv camera's, stuurt de foto naar Telegram
- Alle notificaties komen binnen in een Telegram Channel (alarm etc)
- Tuin wordt automatisch gesproeid als er een paar dagen geen regen is gevallen in het hoogseizoen (moet enkel nog een spoeiinstallatie aanleggen :p)
- Nest brandmelders, ook gekoppeld met domotica.
- Deurbel, stuurt ook direct een foto mee richting Telegram

Verder stuur ik wat meldingen richting telegram, bijvoorbeeld als de achterdeur niet goed dicht is getrokken of als het erg warm is in huis en buiten is het koeler.

Verlichting heb ik geschakeld met kaku, de sfeerlampjes en buitenverlichting zitten hierop aangesloten. De screendoeken, poort en deurschakelaars met z-wave.

Ik gebruik Domoticz overigens.

Op dit moment weet ik even niet wat het volgende grote project is(heb dit sinds mei dus het is al een aardig project geweest tot nu toe), wellicht een keer de schuur vol zonnepanelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36

HeroS

SmartHome Nerd

Mijn "domotica" ;)

Controller:
Zipabox/ZipaMini/ZipaTile

*knip*, AL je modules opsommen voegt niet zoveel toe ;) De strekking van dit topic is meer wát je er mee doet ;)

Alles is zo'n beetje geautomatiseerd:):

- Het alarm gaat aan/uit als ik weg ga, de verwarming gaat lager en hoger.
- De meest lampen zijn geschakeld op een bewegingssensor en gaan dus automatisch aan/uit.
- Het weer wordt in de gaten gehouden en er wordt doorgeven dat een raam openstaat als het gaat regen
- Als de wasmachine klaar staat geeft deze een signaal dat hij klaar is
- Als de deurbel gaat en het is donker in de hal dan gaat automatisch de verlichting aan
- Als me auto klaar is met laden geeft deze een signaal dat hij klaar is
- Als wij weg zijn gaan automatisch onnodige apparaten uit ...en als we weer terug zijn gaan ze aan
- Rookmelder zijn natuurlijk gekoppeld met meldingen en verlichting die aan gaat
- Etc etc etc etc

Oohja, heb ook nog een HC2, Eeedomus, Vera Plus en Edge, HomeWizard, DIO controller en als klap op de vuurpijl een Benext controller.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2016 16:12 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03 19:29
Hier is inmiddels het volgende aangesloten:
  • verlichting (Philips Hue) aan wanneer het donker wordt en er beweging is in de kamer
  • pirs van alarmsysteem (Visonic 868MHz) worden gebruikt als bewegingsmelder. Raam- en deursensoren zijn wel beschikbaar in Domoticz maar doe ik nog niets mee
  • zonnescherm (Somfy 433MHz) in en uit
  • sierhaard (gashaard met 433MHz afstandsbediening) automatisch uitschakelen wanneer het nachtprogramma wordt ingeschakeld. Inschakelen doen we altijd zelf, dat wil ik niet automatiseren
  • thermostaat lager zetten wanneer we 's avonds gashaard aan zetten of wanneer het nachtprogramma wordt ingeschakeld
  • kaku deurbel met notificatie naar de smartphone wanneer er wordt aangebeld
  • wanneer we een film starten (Kodi) wordt automatisch het licht in de woonkamer gedimd en de stroom van verouderde versterker gehaald
  • favoriete radiostations starten vanuit Domoticz, zodat de tv niet aan hoeft om Kodi te bedienen
  • spanning van versterker, printer, tv, etc halen om standby verbruik te verminderen
To-do / wensenlijstje:
  • stembediening met Homey, amazon echo of iets dergelijks
  • kaku schemersensor vervangen door enkele sensoren die lux doorgeven zodat donkere zones eerder ingeschakeld worden
  • manier vinden om de beelden van mijn gedateerde GE/Truvision TVR10 systeem te onderscheppen. Dit kan nu wel via de browser, maar de stream ergens anders gebruiken lukt me nog niet
  • Home Assistant testen als (sneller?) alternatief voor Domoticz
edit:
kleine correctie

[ Voor 3% gewijzigd door matthijsph op 01-10-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
Heel leuk initiatief :D ;)

zie mijn latere post! luigi87 in "Het grote Domotica projecten showcase topic"

[ Voor 207% gewijzigd door luigi87 op 15-08-2018 14:52 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 18:56

CSB

:D

Ik heb ook Domoticz draaien, echter in mijn geval via een Synology DS414 met een RFXcom USB transceiver en wat KAKU spul.

Ik heb nu:
- woonkamer verlichting (staande lampen met losse KAKU stopcontactschakelaars) gaat aan als het donker is in huis en er is iemand aanwezig (bewegingssensor en lichtsensor)
- Kodi is d.m.v. een Logitech Harmony Hub gekoppeld aan Domoticz maar zou niet weten wat ik er nog mee zou kunnen doen, behalve zien wat er afgespeeld wordt en de HTPC aan/uit zetten.
- Plugwise Starter kit met USB stick (ongebruikt omdat ik de stick niet kan gebruiken zonder Windows client :( )

Toekomstwensen:
- Vaste verlichting (inbouwspots) schakelen via Domoticz
- Automatische gordijnen bij fel zonlicht of "slapen gaan".
- Thermostaat / C.V. ketel koppelen aan Domoticz (hoe, weet ik nog niet)
- Misschien zonnepanelen later
- Slimme deurbel
- Custom Domoticz interface op een tabletje in de huiskamer voor snelle bediening
- Geofencing via smartphone (werkt niet goed via de paid app van Domoticz overigens... te instabiel)
- Slimme koelkast? :)

[ Voor 5% gewijzigd door CSB op 05-10-2016 22:34 . Reden: Plugwise vergeten ]

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Hier Domoticz draaien op een RPI icm een RFlink (433 Mhz)

- Schemerlamp gaat automatisch aan als de TV aan staat (ping TV) en als het donker is. (zon onder)
- Laptop voeding gaat aan als de laptop aan staat (ping laptop)
- Tuin wordt gesproeid als de grondvochtigheid te laag is, tenzij er regen voorspeld is. Dit gebeurt 's nachts. Als dit gebeurt krijg ik een e-mail melding.
- Als er 's nachts beweging is bij de voordeur gaan binnen de lichten aan, na een minuutje gewacht te hebben. Soort inbraakbeveiliging.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn systeem:

Controller
  • Mac Mini 2012 met Windows 10 en IP-Symcon 3.4
Interfaces
  • Artnet/DMX (Enttec ODE + Chinese ArtNet-interface)
  • Z-wave (Z-wave.me UZB1 en Symcon Z-Wave LAN Gateway)
  • Wago 750-881 plc met 88 digitale inputs, 64 digitale en 22 analoge inputs (4-20mA)
  • Wago 750-841 plc met 16 digitale inputs, 16 digitale outputs en 4 analoge inputs (4-20mA)
  • 1-Wire (Symcon 1-Wire LAN Gateway)
  • Infrarood (IR-Trans Ethernet Modul)
  • Husdata H1N voor koppeling met Nibe F1145 warmtepomp
PLC verplaatst

Functionaliteit
  • Lichtsturing via pulsdrukkers, app en aanwezigheidssensoren. Zelfgeschreven lichtcontroller die werkt op basis van lichtscènes waar je z-wave of dmx-instanties aan kunt koppelen en per instantie voor drie dimniveaus de kleur/lichtsterkte kunt instellen.
  • Bediening van vloerverwarming (deels geautomatiseerd)
  • Koppeling met warmtepomp (inzicht in alle temperaturen en status van kleppen, bedrijfsmodi e.d.).
  • Energieverbruik (verbruik van de drie binnenkomende fases in het huis en verbruiksmeting van verlichting en home cinema)
  • Camerabeelden in app
  • Deurbel (notificatie als er gebeld wordt, email met camerabeelden, geluidje over speakers in de keuken)
  • Tuinberegening (werkt nog niet automatisch maar wel bediening op afstand + instellen timers, automatische tuinberegening is lastig ivm rondrijdende robots die absoluut niet in aanraking mogen komen met popupsproeiers ivm mogelijke waterschade aan de elektronica)
  • Schrikdraad op afstand bedienbaar
  • Buitenverlichting geschakeld op basis van zonsondergang
  • Mechanische ventilatie op basis van aanwezigheid in toilet en luchtvochtigheid in badkamer
  • Schakelen home cinema en bediening volume
  • Intrusion detection
In progress
  • Ontwikkeling van modules voor IP-Symcon 4.1 die verwarming regelen en warmtepomp aansturen.
  • Ontwikkeling van module om Beca BHT-1000 modbus thermostaat te integreren zodat gebruiker zowel op thermostaat als in app de doeltemperatuur van een ruimte kan instellen en doeltemperatuur altijd op thermostaat en app in sync is
  • Ontwikkeling van module om Railduino te integreren in IP-Symcon
Temperatuurcontroller

IP-Symcon object tree

Railduino I/O-module

Todo
  • Productiesysteem upgraden naar IP-Symcon 4.1 op een Odroid C2 met Ubuntu of Armbian
  • Ombouwen van lichtcontrollers naar modules voor IP-Symcon, bediening gebruiksvriendelijker maken en lichtscènes configureerbaar maken vanuit de app
  • Mechanische ventilatie variabel aansturen, ombouwen naar module voor IP-Symcon
  • Automatische beregening, ombouwen naar module voor IP-Symcon
  • Licht in de schuur ombouwen van conventioneel naar geschakeld via relais die bestuurd worden vanuit plc
  • Aanwezigheidsdetectie verbeteren met meer pir- en radarsensoren
  • Robotmaaiers integreren
  • Amazon Echo integreren
  • Failover setup met twee controllers en twee Odroid C2's maken
  • Bouwen van monitoringfuncties die notificaties versturen als interfaces of sensoren niet meer bereikbaar zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 05-10-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 22:46
Mijn systeem:

Controller
  • Zelfbouw server, Core i3 3240 met KodiBuntu
  • Draait: OpenHAB 2 beta 3
Interfaces / gateways
  • RFXCom USB 433MHz
  • Ethernet
  • PlugWise
  • MiLight WiFi
  • Honeywell Internet Gateway
  • App op de smartphone
  • Voice control via de Smartwatch
Apparatuur
  • 8 Elro sopcontact switches/li]
  • 7 Plugwise switches
  • Honeywell Round Modulation Wireless thermostaat
  • 5 MiLight lampen
  • Cresta thermometer op 433MHz
  • Action 433MHz deurbel
Functionaliteit
  • Diverse scenes die het huis in de juiste toestand brengen mbt: Stand-by killing, temperatuur, verlichting, subwoofer aan bij films, etc.
  • Bediening van verlichting, automatisch. Inclusief bijvoorbeeld de bureaulamp bij de computer indien de computer aan staat en het donker is
  • Bediening van de thermostaat + klokprogramma + intelligent voorverwarmen
  • Zelflerend algorithme voor het voorverwarmen inclusief MPC en model estimatie
  • Stand-by killing als ik afwezig ben
  • Deurbel (notificatie als er aangebeld wordt) + verlichting hal aan indien aangebeld wordt
  • Automatisch film/muziek pauzeren en muten van de versterker als ik bel, gebeld wordt, of iemand bij de deur staat
  • Diverse voice commands via de smartwatch
  • Logging van data in InfluxDB
In progress
  • Plugwise plugs ook daadwerkelijk integreren, gister binnengekregen O-) . Onder andere dus een aantal Elro schakelaars vervangen, verbruiksmeting en bijvoorbeeld een notificatie als
Todo
  • Slimme meter, mochtik die ooit nog krijgen in mijn huurhuis*
  • Intruder detectie met sensoren die ik heb, inclusief alarm
  • Improved self-learning systeem voor de thermostaat
  • Bewegingssensoren*
  • Andere actuatoren voor o.a. gordijnen*
*) Grote kans dat die to-do list niet meer aan bod gaat komen in mijn huidige woning. Ik ben wel aardig uitgeklust. De plugwise plugs die ik deze week op de kop getikt heb zijn eigenlijk het laatste puzzelstukje voor nu.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/nVsQZaCqie3AGCp7LqyUlOa3/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:01
Mijn systeem:
Zelfbouw servertje: Win10 met Intel SOC J1900
Software: Homeseer 3, Hue virtual bridge

Apparatuur:
Zwave:
4x Dim Actor
4x 2v Schakelactor
1x 6v Schakelactor
1x 4in1 sensor tbv bewegingsdectie wc
1x wandzender, direct geassocieerd aan dimmer slaapkamer
1x Binaire sensor met temperatuur probe in de voeg van schuur weg gewerkt

433Mhz:
5x 2in1 sensor: temperatuur en vocht
1x temperatuur sensor
2x 2voudige wandzender
1x deurbel drukker (nog 1 reserve)
1x deurbel gong
1x ATI remote wonder (wordt niet meer gebruikt ivm harmony hub)
3x magneet contact voor raamstand signalering

Audio:
Denon 3808 met 3 zones in gebruik (woonkamer, keuken en badkamer)
Harmony hub
rs232 koppeling naar TV (overbodig sinds harmony hub ;) )

Diverse:
1x ETH008, 8 voudige over ethernet aangestuurd relais bord
1x ETH484, 4 analoge input, 8 digitale i/o en 4x relais
2x sensibo pod (temperatuur en vocht meting + aansturing airco)
MHI interface 4web (airco koppeling maar helaas nog niet met domotica gekoppeld)
Los alarm systeem welke ook weer koppeling heeft naar ETH484
Op dit moment 2x tablet aan de muur voor vaste bediening plaats

En dan even in het kort omschreven hoe alles met elkaar is gekoppeld :D
De meeste schakeling worden getriggert door het van huis gaan/ thuis komen. Deze status laat ik mijn alarm systeem in lijden. Dus alarm ingeschakeld dan gaat er veel apparatuur uit, en bij thuiskomst weer aan. Dit aanzetten zit weer een hoop voorwaardes aan gebonden zoals status is het donker buiten/ hoelaat is het.
Dit laatste punt ivm het aanzetten van de radio/ al dan niet een beperkter volume. Dit zelfde geld voor het starten van douche scene, na 22:00 gaat radio bijvoorbeeld helemaal niet aan.

Via software linken in het alarm paneel stuur ik beweging status van de alarmsensoren weer via een output door naar een input van de ETH484. Zo word de status van sensor woonkamer weer uitgelezen door tablet in de woonkamer. Deze word dmv tasker gemonitord en het scherm van tablet gaat automatisch aan bij beweging. Ditzelfde geld ook voor tablet op het overloop. Oorspronkelijk liet ik dit door front camera en motion detector app doen maar na verloop van tijd werkte dit niet meer.
Via tablet kan ik ook makkelijk een radio zender kiezen en afhankelijk van zender laat ik de versterker op de zone in kwestie schakelen van FM naar internet radio.

Puntje wat ik nog niet aan heb gehaald is de virtuele hue brigde, deze draai ik omdat er op mijn harmony afstandbediening ook een 4 tal verlichting toetsen zit. Deze zijn alleen te koppelen met een hue brigde. Je kunt aan de knoppen een short en long press toekennen welke zich normaal vertalen als aan/uit. Maar bij deze virtuele brigde kun je gewoon iets oproepen via een http request, in mijn geval dus weer iets uit mijn homeseer configuratie + een koppeling naar mijn laptop met MPC-HC waarbij 1 knop als play/pauze fungeert.

Todo:
Tablet interface woonkamer verbouwen omdat hier nu een full-hd tablet hangt
Sensibo of MHI beter gekoppeld met HomeSeer
Hier en daar wat finetuning in bepaalde scripts

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me ook wel nuttig om het posten van losse showcasetopics over individuele domoticaprojecten aan te moedigen. Vanuit dit topic (dat een mooie stucky zou zijn) kan er dan naar de losse topics gelinkt worden, waar de bouwer updates kan posten over zijn project en andere gebruikers reacties kunnen plaatsen. Ik kan me voorstellen dat dit best interessant is voor mensen die en vergelijkbaar project willen bouwen en vragen of opmerkingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 05:50

BCGraaf

BC

Ben na wat rondneuzen op tweakers ook begonnen met domotica,

Controller
Domoticz
Homebridge

Interfaces
Domoticz op een Mac mini in een ubuntu VM
Homebridge op de Mac mini zelf
2 fibaro dimmer 2 modules

Functionaliteit
* Spots bij de erker schakelen bij aankomst en het is donker. Wordt bediend door middel van HomeKit.

Todo
* Somfy zonnescherm automatisch schakelen (maak nu al gebruik van de somfy wind en regen sensor)
* Rest van de verlichting in de woonkamer en keuken automatisch laten schakelen.
* Gang verlichting aanzetten als er iemand aan de deur staat
* MV schakelen wanneer er gedoucht wordt
* Verlichting op de overlopen schakelen wanneer het er te donker is en als er beweging is
* Centrale tablet plaatsen voor de interface van Domoticz
* Tuin verlichting schakelen
* LED strip plaatsen bij de ingang van de schoonheidssalon van mijn vrouw en automatisch laten schakelen.
* sponsor zoeken ;)

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 18:56

CSB

:D

Ik vraag me af of hier mensen zijn die via LED strips hun trap hebben verlicht d.m.v. Domotica? Ik zou wel iets in elkaar willen flansen met LED strips i.c.m. Domoticz en wat ideeën of voorbeelden zouden welkom zijn. :)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSsNHKTMlgsifZ6dcYQ6O4l8/medium.jpg

Stelt weinig voor maar wel leuk om te zien :)
Dit is een ledstrip van 5m met IR remote die de laatst gebruikte instelling bewaart.
Ik schakel hem met een Kaku switch op de voeding, that's all.
Hij is gedimd op de foto, hij kan nog een stuk feller.
In mijn Homewizard (of Domoticz) heb ik wat timers gezet om hem op vaste tijden te schakelen.
De gewone verlichting van de trap zit op een pir schakelaar in de wcd, met wat moeite zou ik deze kunnen gebruiken als trigger voor de Homewizard, maar door de inbouw pir is er geen ruimte in de wcd meer :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Ook maar even een duit in het zakje gooien.

Mijn domtica bestond tot een paar weken geleden uit een Harmony Hub met remote, en een MiLight V5 bridge met 4 lampen, die ik eigenlijk altijd met de afstandsbediening schakelde.

Sinds een maandje of zo heb ik echter een Google Home (GH) uit Amerika laten komen en sindsdien is de boel wat uitgebreid.

Als eerste heb ik HA Bridge geïnstalleerd om de GH te laten denken dat ik Hue lampen heb. Hiermee kan ik dan de MiLight lampen via de GH aan- en uitzetten en dimmen. Die afstandsbediening kon al weer in de kast (tenzij ik een kleur wil kiezen). Ook heb ik via IFTTT mijn Harmony Hub gekoppeld zodat ik via de GH mijn activities kan starten en dus mijn apparatuur aan en uit kan zetten. Ik heb ook een aantal activities aangemaakt om van zender te wisselen (alleen 1 t/m 4). Via een php script kan ik ook via de GH het volume van mijn Onkyo receiver instellen.

Vervolgens heb ik een Raspberry Pi en een RFXcom RFXtrx433E gekocht zodat ik via Domoticz een aantal ELRO stopcontact schakelaars kon schakelen. Met IFTTT en het Maker channel is dat ook weer aan de GH te koppelen, dus ik kon vorige maand mooi de kerstverlichting aan en uitzetten met stembediening. Ook heb ik in Domoticz wat events aangemaakt zodat het licht aangaat als ik of mijn vriendin thuis komt (mits het donker is) en uit gaat als we weg zijn. Ook de eventuele ingeschakelde apparaten gaan dan uit.

Sinds zondag heb ik ook 3 lampen voorzien van kaku inbouwschakelaars en gekoppeld aan Domoticz (en de GH). Daarmee waren de lichten in de woonkamer en keuken (= 1 ruimte) allemaal te bedienen via de GH. Er zijn nu nog 3 schakelaars onderweg, die komen in de hal, slaapkamer en logeerkamer.

Buiten dat heb ik ook nog een oude Nexus 7 tablet zodanig ingesteld dat hij commando's van de GH ontvangt, en deze doorstuurt naar Kodi, zodat ik met de GH ook films en series kan starten of pauzeren.

Samengevat kan ik in de nabije toekomst dus:
- Met stembediening
* Het licht in de woonkamer, keuken, hal en slaapkamers schakelen
* Mijn apparaten (HTPC, TV, Onky Receiver, Wii, Ziggo receiver) aan en uitzetten
* Zenders wisselen als ik TV kijk (alleen 1 t/m 4)
* Het volume regelen van mijn Onkyo receiver
* Films en series starten op mijn HTPC en deze pauzeren of stoppen
* (met behulp van Domoticz) bij het opstaan meteen de lichten én TV aanzetten, die dan naar het RTL nieuws schakelt en het volume op wat zachter zet dan hij meestal in de avond staat
* (met behulp van Domoticz) bij het slapen gaan de lichten in de woonkamer aanzetten, en die in de hal en slaapkamer aan. Het licht in de hal gaat dan na 5 minuten uit.

- Verder gaat automatisch
* het licht in de hal en woonkamer aan als ik thuis kom, het licht in de hal gaat na 5 minuten weer uit (alleen als het donker is)
* het licht en eventuele apparaten uit wanneer er niemand thuis is
* het licht uit als de zon langer dan een half uur op is

Als dit allemaal af is, wil ik wat gaan proberen met Home Assistant, daarmee kun je ook de GH dingen laten zeggen. Zo zou ik bijvoorbeeld notificaties van mijn telefoon door kunnen geven. In ieder geval nog genoeg leuke dingen te verzinnen :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcwieger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-04 10:20
Bediening
  • Domoticz op een Synology DS414.
  • Android tablet op de muur met Imperihome als front-end (MyDomoAtHome als gateway geïnstalleerd).
  • HA-Bridge geïnstalleerd om een koppeling te maken met Logitech Harmony Elite.
  • Additionele remote controle (Zwave.Me) voor bediening screens.
Verlichting
  • Qubino dimmers op alle lampen op de begane grond (inclusief tuinverlichting). Diverse groepen gemaakt voor snel schakelen (op juiste dimstand) van meestgebruikte lampen.
  • Scenarios gemaakt voor vakanties, lampen die automatisch aan/uit gaan op diverse tijdstippen.
  • Verlichting te bedienen met Logitech Harmony Elite afstandsbediening (maar één afstandsbediening nodig dus).
Screens/horren
  • Bediening van screens met behulp van Fibaro roller shutters. Afstandsbediening van Zwave.Me
  • Overweeg te automatiseren op basis van weerinfo.
Afzuiging
  • Afzuiging in alle WC's en badkamer op basis van licht dat aan/uit wordt gedaan voor een bepaalde tijd. Alles met Fibaro/Qubino switches en Duco mechanische afzuiging.
Audio en video
  • Onkyo versterker geïntegreerd in Domoticz. Stembediening op tablet ("OK Google") om muziek aan te zetten.
  • Bediening van TV en mediacenter (Kodi) in Domoticz door koppeling met Harmony Elite.
Energie
  • Zonnepanelen met Solaredge SE4000 omvormer verbonden met monitoring server van SolarEdge. Gegevens worden weer ingelezen in Domoticz.
  • P1 slimme meter verbonden met Synology via USB om meterstanden uit te lezen.
Alarm en monitoring
  • Alarm op basis van Aeotec bewegingsmelders, verlichting en Aeotec sirene. Automatisch bericht naar telefoon met behulp van Pushover
  • D-Link camera op de verdieping van de kinderen, gebruikt als babyfoon als we bij de buren zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygD9pLaXqnnle9S7fNDSgiw2/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door mcwieger op 24-03-2017 10:40 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:13
• Android tablet op de muur met Imperihome als front-end (MyDomoAtHome als gateway geïnstalleerd).
Wat voor tablet, tablet houder is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
TS even bijgewerkt naar actuele situatie :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:00
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dbo3t5.jpg

Centraal systeem

digitalSTROM

Bediening

via bestaande pulsschakelaars, Iphones en Ipad aan wand in de woonkamer.
meest gebruikte processen gaan volledig automatisch

Geïntegreerd zijn:

-WTW installatie op CO2, Vocht of toilet gebruik
-Radiator/Convector sturing per ruimte/kamer met thermostaten per ruimte
-Ketel sturing
-Airconditioning
-10 rookmelders
-Abus Alarminstallatie
-Sonos
-Amazon Alexa spraaksturing
-Miele IP wasmachine en IP wasdroger
-Zonwering
-Garagedeur
-Diverse bewegingsmelders
-CO2 / Vochtsensoren binnen
-Weerstation met regeninfo, zon west/oost/zuid sensor, schemersensor, windsensor, buitentemperatuur. luchtvochtigheid
-Buitenverlichting
-Tuinspots
-60 lichtpunten in huis, alles LED en dimbaar
-Geolocatiesturing 5 personen aanwezig/afwezig
-Doorbird video deurbel
-Smarter waterkoker
-Philips Hue led strips
-Logitech Harmony HUB voor TV/Audio bediening
-wat IFTTT grapjes

Stroomvoorziening:

6200Wp installatie met 3 omvormers

Omvangrijke IP installatie met camera's, 4 switches, 3 AP's, 2x NAS, vrijwel alles 19 inch rackmounted.

Zal vast nog wel iets vergeten :-)

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 30-11-2017 15:48 ]

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 19:50
Mijn systeem:

Controller
  • Home Assistant (in een Ubuntu 16.04.3 LTS VM op m'n ESXi thuisserver)
Interfaces
  • Philips Hue Hub
  • YouLess LS110 voor uitlezing zonnepanelen
  • YouLess LS120 voor uitlezing slimme meter
  • DIY Itho 868Mhz transmitter
  • MH-Z19 CO2-sensor aan een ESP8266 om luchtkwaliteit in woonkamer te meten
  • ESP8266 met lichtsensor (LDR) op display van wasmachine
  • Aantal Sonoff S20 stekkers om apparaten/lampen te bedienen via MQTT
  • 3x DS18B20 temperatuursensor op leidingen (aanvoer, retour, tapwater) van CV-ketel. Uitlezing via ESP8266 + MQTT
  • Slimme meter (DSMR4) voor elektra + gas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1V3C8uRPVYk8pTrEXYfT0ixU/thumb.png

Functionaliteit
  • Lichtsturing op basis van beweging + lux. Aantal verschillende scenes (functioneel licht/gezellig licht) waar we met Hue remote tussen wisselen
  • Energieverbruik + opwek zonnepanelen loggen naar PVOutput. Gasverbruik loggen naar Mindergas.nl
  • Pushnotificatie (Telegram) wanneer wasmachine klaar is, gezien deze helemaal op zolder staat
  • Buitenverlichting geschakeld op basis van zonsondergang
  • Mechanische ventilatie op basis van luchtkwaliteit (CO2) of douchegebruik (temperatuurmeting waterleiding naar douche om dit te detecteren)
  • Energiebesparing door uitzetten A/V-apparatuur bij afwezigheid (uur geen beweging)
  • Killswitch om in één klap alles uit te zetten bij slapen / van huis gaan. Erruug handig ;)
In progress
  • Itho ventilatie omzetten naar een bedrade oplossing via Sonoff Dual relay module (aan te sturen via MQTT, Tasmota firmware), de Itho 868Mhz draadloze aansturing is mij niet betrouwbaar genoeg. Mist soms schakelmomenten en dan wordt het nogal mistig in de badkamer ;)
  • Finetunen / plaatsen extra bewegingssensor. Ik heb nu een dead spot qua detectie van beweging in woonkamer
Todo
  • Deurbel interface weer koppelen (in vorig huis had ik relay + ESP8266 om indrukken deurbel te monitoren) zodat ik Chromecast kan pauzeren als er aangebeld wordt
  • In de tuin/schuur een aanwezigheidssensor plaatsen, zodat de tuinverlichting feller gaat branden als we met de fiets thuiskomen in het donker.
  • Regel voor aansturing ventilatie bij douchen slimmer maken, nu heb ik een vaste tijd (20 min.). Ik wil gaan tellen hoe lang er water is getapt en dit wordt dan ook de nadraaitijd.
    Als er één persoon aan het douchen is dan werkt de huidige oplossing prima, maar vlak na elkaar douchen werkt minder goed omdat hij na 20 min. uitgaat terwijl de tweede persoon nog aan het douchen is
  • Wellicht nog eens iets met een Harmony Hub doen om samen met verlichting bepaalde scenes te maken. TV-kijken / gezellige radiozender aan etc.
Achtergrond
Ooit begonnen met Domoticz, RFXCOM & KlikAanKlikUit. Daarna overgestapt op Z-Wave voor meer betrouwbaarheid in schakelmomenten. Op een gegeven moment was ik helemaal klaar met Z-Wave. Snoeiduur en met Domoticz liet de betrouwbaarheid ook te wensen over (heb wel eens verbruiksmetingen gehad van 50 kWh op een dag voor een TV bijv.). Daarna nog een Zipato Zipabox gehad, maar dat was ook van korte duur :P

Nu zoveel mogelijk via IP (Ethernet/WiFi) via MQTT/JSON. Vooral goedkope modules zoals Sonoff hebben het stukken leuker gemaakt om snel stappen te maken. Dat klooien met Z-Wave modules includen, weer losschroeven uit de wand omdat het includen niet lukt, parameters aanpassen om module op juiste manier te laten gedragen e.d. vond ik altijd maar gedoe.

Verwarming doe ik niks mee in de domotica. We werken beiden op vaste tijden, dus een klokthermostaat voldoet voor ons prima. Een slimme thermostaat in het verleden wel geprobeerd, maar heeft voor ons geen enkele meerwaarde. Zijn ook nog eens dure apparaten.

Mijn Home Assistant configuratie (automation rules) staat online voor de liefhebber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
Updatetje van mijn settup, en een klein schopje om even wat activiteit in dit topic te krijgen :+

Controller
Domoticz

Interfaces
Domoticz op een Raspberry Pi 3b
Domoticz app op 2 Anroid toestel
Tasker op Android toetstel (voor slaap detectie)
Aanwezigheids detectie via Ubiquity wifi AP's
Klik aan Klik uit Sensoren en actoren (433mhz) (aan het uitfaseren ivm te veel storing)
Fibaro Z-wave Sensoren en Actoren
Open Therm GateWay (OTGW)
Slimme Engiemeter uitgelezen via de P1 poort
Xiaomi smart home gateway
Open VPN verbinding tussen Anroid toestelen en de RPI.

Functionaliteit
* Deurbel met notificatie naar de Email;
* Deurbel notificatie met foto van de dader ;)
* Automatische verlichting in huis;
* Alarm via bewegingssensors met doormelding naar onze beide telefoons;
* Rolluiken automatisch op (vast tijd), neer bij zonsondergang;
* Rolluiken ventilatie stand (overruled bovenstaande);
* Buitenverlichting geschakeld;
* Radiatoren setpoint bedienbaar via Domoticz;
* Termostaat beïnvloedbaar via Domoticz;
* Veel verlichting schakebaar via Smartphone;
* Kooker die uit schakelt bij afwezigheid en nacht;
* Uitlezen van het realtime energie verbruik en de registratie ervan
* Automatisch bij bezoek aan WC ventilatie voor x tijd op stand 2
* Automatisch ventilatie op stand 3 als iemand aan het douchen is
* Slaap dectectie (geen verlichting in de hal/ afzuging uit/ staby killers uit
* Automatisch licht bij beweging in de hallen (savonds gedimd)
* Home server automatisch opstarten/afsluiten via WOL[/s]
* Iedere ruimte in huis uitvoeren met Temp en Hum sensor;
* Automatisch licht bij beweging in de hallen (savonds gedimd)
* Foto in de woonkamer bij Alarm melding
* Hombot via domoticz bedienbaar, en uitleesbaar.
* Brandmelders uiteraard.
* Alexa spraak besturing voor alle verlichting en zonnescherm op de Begane Grond.
* automatische buitenverlichting

Todo
* Mechanische ventilatie naar Sonoff omzetten
* ElectroDragon ESP relais boardjes inbouwen voor rolluiken
* Automatische rolluiken + zonnescherm bij volle zon;
* Zonnescherm ingetrekken bij te veel wind, of regen.
* Per kamer in huis de CV laten regelen;
* RPI healt uitlezen via LCD schermpje in CV kast deur

* Weerstation (windmeter, Zon, Temp, Hum, Regen sensor) ontwikkelen met gebruik van Wifi of Z-wave.
Dit is mijn grootste uitdaging aangezien erg weinig ervaring heb met schrijven van software. Dus dit wordt een bijelkaar raapsel van How to's van anderen :+

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Controller
Domoticz

Interfaces
Domoticz op een Raspberry Pi 2
Domotix app op iOS
( Hacked ) Toon Thermostaat
Aanwezigheids detectie via ping
KaKu ontvangers ( gaan vervangen worden voor Zwave)
Fibaro Z-wave Smoke Sensors / Hank Zwave deur sensors
Logitech Harmony
NeoCoolcam Camera's
Nest Protect
Telegram

Functionaliteit
* Automatische verlichting in huis, op tijd en bij binnenkomst indien donker buiten.
* Notificatie deursensors indien niemand thuis
* Buitenverlichting geschakeld;
* Termostaat via Domoticz.
* Thermostaat gaat uit wanneer keukendeur langer dan 5 minuten openstaat, of wanneer er niemand meer aanwezig is ( dmv pingdetectie ).
* Uitlezen van P1 (Gas/Stroom) verbruik
* Slaap dectectie. Wanneer TV savonds uit gaat , gaan paar minuten later de Zwave/Kaku uit (tv meubel ,verlichting,WiFi op begane grond).
* Rookmelders op iedere verdieping , gekoppeld aan Domoticz. Bij CV Ketel hangt een Nest Protect (CO)
* Everest waterdetectie, hadden een daklek wat maar niet verholpen werd. Wanneer het weer lekte automatisch een notificatie via Telegram
* Camera in garage maakt automatisch 5 foto's wanneer schuurdeur opengaat en verstuurd deze naar Telegram
* Grondvochtmeter. Stuurt notificatie naar Telegram wanneer vochtnivo onder de 50% is. De plantjes hebben dan dorst!
* Logitech Harmony regelt tv meubel. Ook bestuurbaar via Domoticz. Zo word via Domoticz sochtends de radio zachtjes aangezet.
* WOL Nas en monitoring van NAS / Pi ( ram,cpu,disken).

Todo
* Gordijnrails met Zwave.
* Mechanische ventilatie automatiseren.
* Notificatie wanneer brievenbusklep opengaat. Afstand is nu te groot om dat te realiseren. Misschien iets met arduino en batterij?

Before
In het oude huis had ik ook nog een electriscshe garagedeur die ik dmv een WemoMaker via de telefoon kon bedienen. Dat werkte perfect. Tevens hadden we in het oude huis ook rolluiken met Somfy motor. Deze gingen automatisch een half uur voor zonsondergang naar beneden , en wanneer sochtends de wekker ging, gingen ze weer omhoog.
CSB schreef op donderdag 17 november 2016 @ 17:05:
Ik vraag me af of hier mensen zijn die via LED strips hun trap hebben verlicht d.m.v. Domotica? Ik zou wel iets in elkaar willen flansen met LED strips i.c.m. Domoticz en wat ideeën of voorbeelden zouden welkom zijn. :)
Ik heb een ledstrip in mijn trap verwerkt, maar niet aan domoticz gekoppeld. Er zat namelijk al een bewegingssensor bij. Deze hangt op een plek waar zowel benden als boven getriggerd kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door degroot op 18-06-2018 09:56 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02
Controller
Homey

Interfaces
Domoticz op een Raspberry Pi 2 (in opbouw)
( Hacked ) Toon Thermostaat
KaKu ontvangers
Fibaro Z-wave Smoke Sensors
Nest Protect rookmelders
Logitech Harmony
Philips Hue bewegingsdetectors in trappenhuis en keuken, verlichting in trappenhuis, slaapkamer, woon/eetkamer en keuken
Alexa dot, spot en echo
Sonos

Functionaliteit
- Alexa reageert op Computer als trigger en zorgt voor de spraakinterface naar Homey
- Verlichting met stembediening (als in startrek) voor aan/uit en dimmen
- Schakelen van apparatuur bij tv en versterker via Harmony hub en kaki
- Kaku bij apparatuur tv als stand-by killers
- voice controller van audio apparatuur via Alexa/harmony hub
- volledige bewegingsdetectie in trappenhuis zodat lichten aan gaan als je door trappenhuis beweegt en het donker is
- temperatuurmeting door hele huis via bewegingsdetectoren
- automatisch inschakelen CV als binnen bepaalde tijd, geofencing telefoon
- schakelen thermostaat (toon) via Homey en Alexa (computer, ik heb het koud)
- bij rookalarm automatisch verlichting op volle sterkte, trapledverlichtingstrips richting uitgang op grond automatisch op fel rood knipperend.

Todo
- domoticz als gui frontend
- elektriciteit, gas en water meter extra aansluiten en zichtbaar maken in domoticz (of via Toon uitlezen door domoticz)
- navragen aan VvE en mogelijk elektrisch maken van de screens buiten
- melding wasmachine, vaatwasser of wasdroger klaar via Homey/Alexa (powerplugs?)
- verder uitbreiden hui door het huis
- mogelijk de afzuiginstallatie in huis te schakelen

[ Voor 5% gewijzigd door SunnieNL op 31-08-2018 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Confuzer
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09-2022
Wat een leuk topic :)

Controller

Raspberry met Php/Mysql + z-wave printplaat. Heb hiervoor gekozen voor de totale controle en vervangbaarheid van randapparatuur
Raspberry met Domoticz

Interfaces / gateways

Razzberry printplaatje voor z-wave
MiLight WiFi hub voor koofverlichting Mi spots
Usb naar x10 voor oude Marmitek schakelaars
Google Home mini -> IFTTT -> webhook -> raspberry
HTML5 interface met schematische weergave huis
Prowl op smartphone voor berichten

Apparatuur

2 MiLight lampen (koof)
Diverse Z-wave stopcontacten (fibaro, coolcam)
Z-wave inbouw voor licht (keukenlicht, buitenlicht)
Marmitek aan uit schakelaars voor diverse lichten rond huis.
3 kamers met audio apparatuur (1x google home, 2x speakers op raspberry)
Fibaro thermostaat knop
2 TV's met Chromecasts die via Google Home te besturen zijn.
Neo coolcam touch lichtschakelaar

Sensoren

Buitendeuren hebben beide 3 in 1 z-wave sensor voor open dicht, licht, temp
3 binnendeuren met open dicht sensoren
6 kamers met allen een 3 in 1 sensor (z-wave) en sommigen met vocht en/of UV sensor erin
Zolderkamer heeft extra losse Fibaro thermostaatknop temp sensor
3 Coolcam stopcontacten die stroomverbruik meten (zo kan je o.a. zien of de tv aanstaat, of op standby)
Netatmo camera met face recognition -> stuurt herkende gezichten naar php "app" raspberry en fungeert dus als sensor.
WeatherUnderground weerstation uit de buurt
P1 naar usb kabel in raspberry voor zonnepanelen/stroomverbruik/gasverbruik
Geofency met webhook
IP scan of mobiele telefoons thuis zijn
Bluetooth scan of mobiele telefoons thuis zijn

Verder heb ik allerlei conditionele virtuele sensoren: is er iemand thuis, wie is er thuis, allerlei weer attributen, staat een bepaalde modus aan, etc

Functionaliteit

Sensor logging via z-wave.me interface die sensor data doorstuurt via http get methode.
Licht 's avonds automatisch aan als een sensor donker wordt en er iemand thuis is
Persoonlijk spraakbericht als een gezicht gedecteerd is (niet al te vaak haha) via de Google Home. Heb een Golang progje die hem Nederlandse zinnen laat oplezen die ik stuur.
Aanwezigheids check via allerlei zaken zoals IP scan, Camera, Geofency, Bluetooth.
Low power mode die alle apparaten met standby modus hard uitzet via de z-wave schakelaars.
Huis doet aantal lichten aan en uit en koof kleurt even vrolijk als ik thuis kom (jaja, lol)
Bericht via Prowl dat er niemand meer thuis is
Bericht dat de voordeur open gaat
Diverse commando's naar Google Home mini (in Engels nog) die via IFTTT een webhook sturen. Functionaliteiten zoals lichten aan/uit, stroom overal uit. "Movie time" zet bv lampen uit rond tv, en "Cooking time" zet lampen keuken aan.
Centrale raspberry gebruikt de andere raspberry's Domoticz restfull API om de keuken leds aan te sturen (overkill I know)
Audio in woonkamer, gang en slaapkamer die wat zeggen als daar iets wordt geschakelt.
Wakker worden speech via audio slaapkamer zodra Fibaro motion sensor iets in de slaapkamer detecteert (na 6 uur!)
Thuiszijn simulatie als we op vakantie zijn
Guard modus die dingen gaat afspelen via de boxen en lichten laat flikkeren als er ingebroken wordt (dit was ook leuk tijdens Halloween)

In progress

- Sensor rapportage / health check want het wordt een beetje veel en wil proactief geïnformeerd worden als er zaken niet meer werken.
- Xiaomi Universal IR Remote Controller installatie en aansturing via raspberry bewerkstelligen voor alle apparaten in de woonkamer met infrarood bediening

Todo

- Alle Marmitek vervangen door z-wave omdat het onbetrouwbaar is.
- Schuur uitrusten met sensor voor automatische lichtschakeling en alarmmelding
- Heb nog een sloot Sonoff liggen... maar het hacken hiervan dat het niet via China ging allemaal lukte op dat moment nog niet, pak ik nog een keer op.
- AI systeem per lamp of groep die gaat voorspellen dat er een lamp aan moet, of dat er niemand meer thuis is, etc.
- Thermostaat van beneden en boven apart inregelen (heb nu Honeywell, EvoHome? Heb 2 waterstoppen dus weet niet of dat kan)
- Elektrische rolluiken zolder
- Hoofd raspberry via USP laten draaien met fallback wifi van buren voor als er bewust kortsluiting wordt gemaakt
- DUCO luchtcirculatie systeem aansturen via centrale domotica
- Harde lichtschakelaar z-wave inbouwen zolder. Moet eerst neutraal draad trekken vanaf plafondlamp naar stopcontact, nergens heeft het blauw draad
- Alle hotelschakelaars trappen vervangen door z-wave schakelaars.
- Slimme deurbel uitkiezen en plaatsen
- 2 extra google home mini's plaatsen
- Tablet touch interface gang of keuken

etc etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.confuzion.nl/home.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

luigi87 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:47:
Updatetje van mijn settup, en een klein schopje om even wat activiteit in dit topic te krijgen :+

Controller
Domoticz

Interfaces
Domoticz op een Raspberry Pi 3b
Domoticz app op 2 Anroid toestel
Tasker op Android toetstel (voor slaap detectie)
Aanwezigheids detectie via Ubiquity wifi AP's
Klik aan Klik uit Sensoren en actoren (433mhz) (aan het uitfaseren ivm te veel storing)
Fibaro Z-wave Sensoren en Actoren
Open Therm GateWay (OTGW)
Xiaomi smart home gateway
Open VPN verbinding tussen Anroid toestelen en de RPI.

Functionaliteit

* Rolluiken automatisch op (vast tijd), neer bij zonsondergang;
* Rolluiken ventilatie stand (overruled bovenstaande);
* Alexa spraak besturing voor alle verlichting en zonnescherm op de Begane Grond.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik heb nu een proefopstelling gemaakt met 1 fibaro shutter maar Alexa werkend krijgen is een verhaal apart.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:31:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik heb nu een proefopstelling gemaakt met 1 fibaro shutter maar Alexa werkend krijgen is een verhaal apart.
Als je de koppeling tussen Alexa en de Fibaro shutter bedoelt.
Dit kost even wat extra werk.

Ik heb Domoticz draaien op een Rasp Pi 3b+, hier draait ook HA bridge op (nodig voor de koppeling met Alexa)

Dus Alexa --> HA bridge --> Domoticz --> Zwave antenne --> Fibaro shutter
Hier kan je meer over de combi domoticz en ha bridge lezen

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Fast forward 4 jaar, 2 maanden en een paar dagen. Er is veel gebeurd en veel veranderd, niet alleen in mijn setup maar ook in de wereld van smart home.

Na een release van domoticz met een lek in de webinterface raakte mijn rPI besmet met een coinminer. Dat ontdekte ik heel snel en kon dus voorkomen dat dingen erger werden. Bij vragen op de domoticzforums werd ik verweten dat het een slecht idee is om een webinterface aan het internet te hangen :? 8)7

Goed. Mooie tijd dus voor een heroverweging. Na onderzoek kwam ik tot de conclusie dat Home Assistant veel volwassener was geworden dan mijn ijkmoment eerder. Ergo: HA it is. Na een paar herinstallaties bleek dat HA met alle logging aan toch echt je SDkaart sloopt.

Eind 2019 besloten om een intel NUC aan te schaffen. Gekozen voor de NUC8i3BEH met 16G RAM en een Kingston A2000 M2 van 512GB. Hierop draait een VMWare esx-i installatie met daarom de HA OVA installatie (HASSIO).

Wat een verademing! HA draait als een tierelier, alle delays uit het zwave netwerk zijn weg en .. just WOW.

Anyway. Mijn huidige setup:
  • Er is een intel NUC8i3BEH met 16G RAM en een Kingston A2000 M2 van 512GB. Hierop draait een VMWare esxi installatie met daarop (onder meer) de HA OVA installatie (HASSIO).
  • Er liggen 21 zonnepanelen van 260Wp op het dak, aangesloten op 2 Growatt 3000 inverters. Die lees ik uit met een linux VM. Deze upload die data naar PVOutput.org.
  • Een Raspberry Pi4 leest de slimme meter uit via een RS kabel. Hierop draait DSMR. Deze upload ook de gasmeterstanden naar mindergas
  • Daarnaast gooit DSMR wat MQTT berichten naar HA met gasmeterstanden en stroommeterstanden.
  • De NUC heeft een zwave+ controller stick. Deze is dus beschikbaar voor HASSIO. Via deze stick lees ik een Fibaro zwave rookmelder uit. Home Assistant stuurt pushmelding via telegram als de status naar "on" springt en er dus rook is.
  • De voordeur is voorzien van een Zwave aeotec recessed door sensor
  • De achterdeur is voorzien van een Neo Coolcam Zwave raam/deursensor
  • De ramen boven zijn voorzien van dezelfde Neo Coolcam Zwave raam/deursensoren (4x)
  • De leeslamp van vrouwlief bevat een Zwave domitech dimbare ledlamp
  • Het kleine aquarium met garnaaltjes wordt de verlichting aan/uit geschakeld via een Neo Coolcam WIFI tussenstekker
  • De koel witte ledstrips boven het keukenwerkblad worden aan/uit geschakeld via een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • De RGBWW ledstrips boven de keukenkastjes worden aangestuurd via een Mi-Light RF Gateway
  • De lampen bij de eettafel zijn voorzien van een qubino mini dimmer
  • Achter de TV is de lamp verlichting vervangen door een RGBW Yeelight Zwave Ledbulb
  • Het aquarium heeft inmiddels ledstrips welke door een eigen driver worden aangestuurd voor zon op,- en neer en scenes met wolken enzo. Daar was Home Assistant integratie nog een stap te ver
  • De kerstboom en kerstverlichting wordt aangestuurd met een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • De kerstverlichting voor wordt aangestuurd met een Neo Coolcam Zwave tussenstekker
  • De tuinverlichting wordt geschakeld via Qubino flush relay
  • Diverse Zwave PIR sensoren in huis
  • Home Assistant stuurt events uit via een Telegram bot / kanaal als de virtuele switch "iemand thuis" op UIT staat
  • Alle schakelingen beneden in huis zijn voorzien van de genoemde Qubino relays. Hiermee kun je de lampen dus met de bestaande schakelaars bedienen, en tegelijk kun je ze ook smart bedienen.
  • Het grote zonnescherm aan de pui achter is voorzien van een Qubino Flush Shutter
  • Het kippenhok heeft Ledstrip verlichting. Ook daar zit een wifi tussenstekker tussen om aan/uit te schakelen vanuit Home Assistant
  • De temperatuur wordt gestuurd door een Anna vanuit Home Assistant
  • De temperatuur in de garage wordt gemeten met een Xiaomi Mijia bluetooth draadloze temperatuur en vochtigheid sensor. Deze wordt door een ESP32 ingelezen via bluetooth. Deze ESP32 hangt aan home Assistant met ESPHOME.
  • Diverse ESP32's in huis geven de temperatuur en luchtvochtigheid door aan Home Assistant via ESPHOME.
  • Een RPI3 met scherm staat in kiosmodus zodat mensen die op het huis passen ook de (beperkte) smart features kunnen gebruiken
  • Een ikea Tradfri gateway is toegevoegd om straks toch wat van die ikea bulbs enzo in te voegen. Wellicht een ikea tussenstekker met een smart knop zodat bijvoorbeeld de keuken werkbladlampen ook met een fysieke knop te schakelen zijn tijdens het aardappelen schillen >:)

Todo:
Update 7-12-2020:
  • kijken naar smart deurbel
  • indirecte verlichting met ledstrips in de hal
  • Ook eens kijken naar andere zigbee producten zoals Lidl en HEMA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 10:05
Hier doe ik graag aan mee:
Platform
Protocol adapters
  • RFXCOM 433Mhz transmitter
  • CC2531 Zigbee adapter
    • CC2652 incoming
    • zzh! incoming
Lights
  • KAKU 433Mhz
    • Dimming 6 lights in the livingroom
    • Kitchen-, bathroom-, livingroom-, and halswitch for override/manual control
      • For the wife/gf acceptance factor
      • Manual switches still work, but automated also works
    • Door sensor
      • Activating kitchen storage lights
    • Ventilation
      • Activated on too warm or too humid bathroom and/or kitchen
  • Zigbee
    • Innr Puck Light - Kitchen
    • 2 Aqara Motion detectors
    • 7 Aqara Motion and Lux detectors
      • Hacked for updates every 5s
      • Some with Lux detectors
        • Lux levels used for activation of lights
    • 5 Aqara Temperature & Humidity detectors
    • Ikea Floalt panel - Bathroom
      • Activated on movement
    • 4 door/window sensors
      • only front door activates lights
    • Xiaomi Aqara Cube
      • Probably for manual scene switching
Audio
  • Yamaha MusicCast
    • Activated once entering a room (deactivated when no movement for 5 minutes)
    • Acitvated by Alarmclock
Dummy switches
  • Presence
    • WIFI connection with Ubiquiti
  • Alarmclock
  • Sceneswitch
    • Instead of Domoticz scenes for better control
  • Debugger
    • Activates extra log from Lua scripts
  • Radio
    • Activates all speaker with FM radio
Todo
  • Boot RPI4 from NAS/USB
  • Automated heating
  • Movienight based on Android TV
  • Improve activity sensing
    • What is happening based on movement, time and (de)activated lights
  • Add automation to lights in the bedrooms and toilet
  • Optional: MusicCast control from Domoticz
  • Optional: Switch to HA for better Android TV integration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
thanks, leuk om te zien dat jij het met zigbee en kaku op domoticz doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
Ooit begonnen met kaku, want dat kon ik destijds makkelijk combineren met echte schakelaars. Daarna de Xiaomi beweging sensoren erbij gekocht en toen steeds meer zigbee. Nu ik zie dat deze markt eindelijk goed gevuld wordt, wat ik wel langzaamaan steeds meer overzetten op zigbee. Toch wel betrouwbaarder dan kaku (al wil dat niet zeggen dat kaku slecht is).

Overigens nooit naar zwave gekeken. Meer onbewust op zigbee uitgekomen (waarschijnlijk lage prijs bij AliExpress). Waarom zou je zwave kiezen tov zigbee?

[ Voor 17% gewijzigd door Jilvoos op 07-12-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
voor de inbouwdingen achter het schakelmateriaal, voor de statusfeedback, voor de afstand (meshnetwerk). Was in 2015/2016 wel het verst ontwikkeld, zigbee was nog niet zover met spulletjes . En nu het erin zit en werkt ga ik het niet vervangen als dat niet nodig is.
Denk ook dat home automation gaat bestaan uit het bij elkaar brengen van diverse ecosystemen, zwave, zigbee, wifispul en dan een interface eroverheen die het user friendly maakt en vooral de WAF ondersteund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
Eens.

Status feedback en mesh heeft zigbee ook toch? Of is dat ook een nieuwe ontwikkeling? Hoe dan ook. Ik zou het fijn vinden als er meer zigbee schakelmateriaal beschikbaar komt in nederland. Ben altijd bang dat buitenlands spul niet lekker past hier (wel een testje gekocht via ali)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik ken zigbee niet voldoende. Zo te zien wel status feedback ja. Ik heb bewust geen aliexpress spul in de muur achter de schakelaars gestopt, niet vanwege het passen, meer vanuit een kwaliteit/veiligheid overweging, met name brand op de kwalitatief soms mindere electronica.

Pagina: 1