Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:27
Mede-auteur:
  • stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:36

stat

:? Pimatic: smart home automation for the Raspberry Pi

Wat is pimatic?
Pimatic is een open-source domotica framework dat runt op node.js en speciaal is ontwikkeld voor de raspberry pi (www.pimatic.org)

:? Wat zijn de voordelen van pimatic?
Het sterkste punt van pimatic is het regel-systeem. Dit stelt je in staat op om een hele natuurlijke manier vrij gecompliceerde regels in te stellen. Het is ontwikkeld door Oliver Schneider (Sweetpi) en er wordt nog steeds druk aan gewerkt.

Daarnaast zijn er veel plugins voor pimatic ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld:
• Cron (voor het kunnen sturen op basis van tijd)
• GPIO (voor het rechtstreeks aansturen van een GPIO, of kijken of deze wel of niet verbonden zijn)
• pilight (Vrijwel alle devices van pilight kunnen geïmporteerd en bestuurd worden)
• ping (is een device wel of niet bereikbaar?)
• pushover (Stuur berichtjes middels de pushover API naar je telefoon)
• Mail (Verstuur mail)
• shell-execute (uitvoeren van CMD opdrachten)
• sunrise (Een skala aan zonsop- en ondergang momenten op basis van locatie
• sysinfo (monitor CPU temp, CPU load, memory load, disksize en pimatic DB size)
• weather (Weersinformatie en voorspelling).

:? Hoe implementeer ik pimatic in mijn domotica systeem thuis?
Sinds kort kan pimatic direct een 433Mhz zender en ontvanger aansturen via de GPIO pins (of een Arduino Nano) van de raspberry pi.
Het is Het is ook mogelijk om middels een plugin op pilight te leunen, eigenlijk gebruik je pilight dan als een soort van device driver voor je RF hardware.

:? Wat heb je nodig?
Als je 433Mhz ontvangers zoals die van KlikaanKlikuit wilt kunnen besturen dan heb je een 433Mhz zender en ontvanger nodig. Die kun je bestellen vanaf ebay. Let op, er is wel een groot verschil in kwaliteit! Zorg dat je een setje koopt die als '433MHz Superheterodyne' word aangeduid.

:? Wat kan je er allemaal mee?
Het mooie van pimatic is dat je alle plugins kunt combineren in het regelsysteem. Koffie heeft in zijn blog enkele mooie voorbeelden gegeven (Koffie's tweakblog: Home automation met Pimatic). Bijvoorbeeld:
code:
1
IF it is after 22:00 and beneden-thermostaat-runprogram is on and pilight-Beneden-dressoir is off THEN $BenedenTemperatuurInstelling = 18

:? OK, maar hoe installeer ik pimatic?
Dat is heel eenvoudig, zie de website: http://pimatic.org/guide/getting-started/
De installatie en eerste keer opstarten duren wel lang, houd daar rekening mee!
Plugins installeren gaat het makkelijkst via de webinterface: na de eerste keer opstarten log je in (default port is gewoon 80) en via het 'hamburgermenu' kan je voor plugins kiezen. Je zult merken dat ook het installeren van plugins vrij veel tijd in beslag neemt.
Als je pimatic al gebruikt en je installeert de pimatic-plugin dan zullen de devices automatisch geimporteerd worden. Als je ervoor kiest direct met pimatic je devices aan te sturen dan moet je de homeduino-plugin hebben (let erop dat je de juiste pins selecteerd!).
Vervolgens maak je de devices aan zoals is gedocumenteerd op de website. Als je ook via de webinterface bijvoorbeeld lampen wilt kunnen schakelen dan moet je de devices toevoegen aan een pagina (via het instellings-icoontje rechtsboven).

:? Heb je nog tips voor het maken van de regels?
- ten eerste: als je de regels in de webinterface maakt dan krijg je steeds opties te zien. Als die opties niet verschijnen dan heb je waarschijnlijk ergens iets verkeerd gedaan.
- als je een regel wilt maken die alleen geldt wanneer een device wordt aangeschakeld (en niet wanneer die device vervolgens ook aan blijft) dan kan je dat aangeven door 'trigger: ' ervoor te zetten.
- verder is het regelsysteem erg intuitief. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk een actie aan te zetten met een vertraging 'after 1345 ms' of voor een bepaalde tijd (for 1 hour).

Doel van dit topic is om de (on)mogelijkheden en configuratieopties van pimatic te bespreken en samen problemen op te lossen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
Vandaag mijn Arduino Nano clone binnen gekregen :Y)
Ik maak op dit moment nog gebruik van pilight als driver voor mijn RF, zonder enige filter. Hierdoor heb ik een behoorlijke CPU load.
Overstappen naar volledig RF via pimatic zit er nog even niet in, omdat ik met mijn draadloze temperatuur sensor een fork van KaKu gebruik (ons zogenoemde probe protocol).
Eerst moet mijn temperatuursensor op een andere manier zenden.
De homeduino plugin kent een generic sensor protocol waarmee vrijwel dezelfde informatie verzonden kan worden.
Als ik een attiny kan voorzien van dit protocol, kan ik volledig overstappen naar RF zenden/ontvangen met pimatic.

De Nano draagt behoorlijk bij aan het verlagen de CPU load, van gemiddeld 50% ben ik naar 5 tot 10% load gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 18:12

pcprutser

No message

Ik heb het idee om met een Raspberry Pi en pimatic icm KaKu het een en ander aan lampen aan te gaan sturen. Maar ik heb ook de nodige meters aan RGB-leds op mijn kamer hangen.
Momenteel wordt dit aangestuurd door een controller die ik kan bedienen met een app op mijn telefoon (helemaal hip natuurlijk), deze heb ik gekocht via een samenkopen actie.

Deze werkt dus via wifi. Nu ben ik al uren aan het speuren om erachter te komen of ik deze met pimatic (of evt. pilight) aan zou kunnen sturen. Vooralsnog: Geen resultaat. Kan ik beter een andere controller eraan knopen? Zoals bijvoorbeeld deze?

Vervolg vraag: Als het hele zaakje draait, kan ik dan de kleur instellen door middel van een kleurenwiel, of zal ik elke kleur die ik wil vooraf moeten definiëren? (of het kleurenwiel zelf maken uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
De grote vraag is: hoe werkt het nu via wifi?
Als dat ding iets van een API ondersteuning heeft, ben je al een heel eind. Probleem met dergelijk spul is vaak dat iedere fabrikant zijn eigen versie heeft en er dus amper iets te ondersteunen valt.

Ik geloof dat er wel iemand bezig was met RGB in pimatic, maar hoe en wat weet ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Mm, klinkt als een eigen versie inderdaad. In de pdf is ook niks nuttigs te vinden. Weinig hoop dus.

Op welke zaken moet ik nog letten bij het aanschaffen van een RPi? Een lijstje van zaken die ik nu in gedachten heb:
-De Raspberry Pi
-Een 433MHz Superheterodyne RF ontvanger/zender
-Kaku apparatuur (die via eBay ed. vast goedkoper te verkrijgen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Om te beginnen zou ik gewoon de echte KaKu hier in Nederland halen.
De gamma heeft vaak (nu ook) kortingsbonnen voor 20% korting op een artikel naar keuze, daar kun je een leuk startsetje voor halen.
De ebay meuk heeft 2 nadelen:
- protocol zal nu nog niet in pimatic zitten
- documentatie en bereik is vaak niet je van het

Bij de action hebben ze een of ander setje met 3 stekkerdozen en 1 afstandsbediening voor 10 eruo (eurodomest). Dat protocol is inmiddels al in pimatic opgenomen: https://github.com/pimatic/rfcontroljs/issues/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Mm, dat is interessant! Zeker die korting bij de Gamma nu!
Ik zag dat je de reciever op een breadboard hebt geprikt Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/1422014_04_27_13.39.26.jpg
Toen dacht ik: Dat moet makkelijker kunnen, na wat googlen: link kan dus ook makkelijker. (alleen voor pilight, wat hardware technisch hetzelfde is) Maarja, nergens een pcb hiervoor te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Een breadboard is 10 keer makkelijker dan een PCB ;)
Met een breadboard klus je met 5 minuten een 'printje' in elkaar. Heb je een fout gemaakt? Geen probleem, even de draadjes veranderen en je bent klaar.
Zelfs voor de langere termijn werkt dit prima.

Mijn Raspberry Pi in de meterkast is overigens voorzien van een adafruit pi plate, waar ik alle componenten op gesoldeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pcprutser schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:43:
Mm, klinkt als een eigen versie inderdaad. In de pdf is ook niks nuttigs te vinden. Weinig hoop dus.

[..]
Volgens mij heb je een 'wifi370' controller. Daar is al eea. over uitgezocht: https://www.npmjs.org/package/rgb-led

De KaKu was afgelopen zomer bij de Gamma in de aanbieding trouwens. Geloof €15 voor 3 ontvangers + 1 AB.
Dat was deze: https://www.gamma.nl/asso...lset-apa3-1500r/p/B364802
Zelf toen 2 setjes van gekocht (had nog een VVV-bon :9 ) en werkt perfect met Domoticz op de Pi + RFXCOM.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

ThinkPadd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:52:
[...]

Volgens mij heb je een 'wifi370' controller. Daar is al eea. over uitgezocht: https://www.npmjs.org/package/rgb-led
Dat is inderdaad de controller die ik heb!
Zojuist een Raspberry Pi besteld, dus hopelijk morgen ermee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik heb hier sinds een aantal dagen ook pimatic draaien in combinatie met onder andere de pilight plugin op een raspberry pi. Dit werkt echt heel erg goed.

Hiervoor heb ik eerst pilight geconfigureerd. het grote voordeel is dat pilight een groot aantal protocollen ondersteund. Je kunt zeer veel verschillende merken home automation apparatuur configuren. Hiervoor kun je de pilight wiki erop naslaan. Momenteel stuur ik 6 KAKU switches en 3 eurodomest switches van de action aan. Allen werken op hetzelfde kaku_switch_old protocol.

Hierna heb ik pimatic op de rasp geinstalleerd en daarna via config.json de basis plugins geconfigureerd. Voor de pilight-plugin heb ik het ssdp protocol aangezet zodat pimatic zelf op zoek gaat naar de pilight api.
Als je pimatic hierna start (wat de eerste keer lang duurt ivm builden) dan zul je zien dat alle devices geconfigureerd in pilight in pimatic worden geladen.

Na het builden heb ik eerst via de pimatic gui de software geconfigureerd naar mijn wensen. Momenteel maak ik gebruik van 1 page met daarin een aantal groepen. Zo heb je een mooi overzicht op 1 pagina. Alle pilight devices zijn onderverdeeld in de groepen welke de verschillende ruimtes representeren.

Begin volgend jaar ga ik beginnen aan een verbouwing waarbij ik zoveel mogelijk in huis wil gaan automatiseren met KAKU. Dan zal de configuratie met meerdere pages gemaakt gaan worden.

Eerst heb ik geprobeerd om middels jScheduler de event aansturing te doen, echter is pimatic veel uitgebreider waardoor ik snel ben geswitched naar pimatic
Bijvoorbeeld met de ping-plugin kan ik op het moment wanneer ik of mijn partner thuis komen, en de smartphone een wifi verbinding maakt, ervoor laten zorgen dat onze mediaset wordt ingeschakeld in de woonkamer. Als het begint te schemeren laat ik de lampen in de woonkamer en de hal automatisch inschakelen.

Verder kun je middels rules ook dynamische regels instellen wat handig is als je even op vakantie gaat.

Wat ook grappig is, is de voice recognition plugin. Hiermee kun je (mits je alle devices in het engels hebt geschreven) met je stem schakelen. Deze plugin werkt niet onder alle browsers. Firefox ondersteund de API niet, Chrome wel.

De volgende stap is om mijn CV ook aan te laten sturen middels pilight en pimatic. Ik wil hiervoor een relais bij de CV ketel gaan plaatsen en middels een temperatuursensor in de woonkamer pimatic de ketel laten aansturen met nieuw in te stellen rules.

Wat betreft de hardware. ik heb de complete 433,92 MHz communicatie set van curlymo gekocht. Hierin zit een goede sender en receiver. Ik bereik op 5 volt gemakkelijk de gehele woning. Door de LPF wordt ook voorkomen dat mijn pi teveel CPU gebruikt doordat deze de ruis signalen goed wegfilterd bij inkomende data. Daarnaast gebruik ik een raspberry Pi B met een 2A voeding en een goede SD kaart met daarop Debian.

Dit weekend is er trouwens een leuke deal. Bij formido is er morgen en zaterdag een actie waarmee je met een bon 25% korting kunt krijgen voor 1 artikel naar keuze. Je mag hierbij wel meerdere dezelfde artikelen met 25% korting kopen. Ik zit er aan te denken om nog een aantal KAKU dimmers van 300W te kopen voor het aansturen van led spots.

pilight en pimatic zijn super projecten waarmee je relatief goedkoop je hele huis kunt automatiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaChaC op 23-10-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom het KaKu old protocol? Dan kunnen de buren je KaKu spul ook besturen toch? Juist met het nieuwere protocol zijn ontvanger en zender met elkaar gepaired, en dus een stuk veiliger.

Gamma heeft overigens ook aanbieding, 20% op artikel naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
ThinkPadd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:17:
Waarom het KaKu old protocol? Dan kunnen de buren je KaKu spul ook besturen toch? Juist met het nieuwere protocol zijn ontvanger en zender met elkaar gepaired, en dus een stuk veiliger.

Ik heb die eurodomest switches niet met het nieuwe protocol werkend gekregen. Ik weet niet hoe het komt maar ze pairen hier alleen met het oude protocol. Ik moet dat dan nog even uitzoeken. heb jij die switches ook in huis? Zo ja heb je die dan wel werkend gekregen met het nieuwe kaku protcol? Van buren heb ik hier gelukkig geen last. dus dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik Domoticz met een RFXCOM, dus met pimatic niks te maken ;)

Maar in het verleden bij m'n ouders vaak genoeg gehad dat er ineens een lamp aan stond omdat die op de zender van de buren reageerde (toen KaKu nog met die instelwieltjes werkte). Daarom wil ik dat nu niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dít topic ga ik volgen. Misschien wel een goede opvolger van m'n Homewizard. En ik denk dat hij leuk staat naast de Arduino gebaseerde Solarmeter.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Mooi stukje :Y)

Zelf heb ik ooit geprobeerd een filter mbv een attiny te maken op basis van pilight_firmware, maar dat lukte toen niet. Ik heb het toen gelaten voor wat het is.

Van de week kreeg ik mijn arduino nano clone hebben, waarmee je ook heel makkelijk een filter kunt maken: https://github.com/pimatic/pimatic-homeduino#drivers
Dit resulteerde in een aanzienlijke drop van CPU usage, en ook een veel beter ontvangst.
ThinkPadd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:17:

Die snap ik even niet?
Zowel kaku_old als kaku_new zijn (net als alle andere protcollen) onvelig.
Als mijn buren kaku_new hebben, kan ik zonder probleem hun unit en ID opvangen en lekker broadcasten met die adressen,
De kans op dubbele adressen is bij kaku_new echter een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is vreemd. Ik dacht dat die nieuwe units alleen op een geverifieerde transponder reageerden. Maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Maar qua veiligheid is dat dus niet zo veilig. Maar dan moet je al een Tweaker naast je hebben wonen die jou gaat lopen trollen door jouw units aan/uit te zetten.

Maar dubbele adressen is inderdaad wat je wilt voorkomen, en zeker in een drukke woonwijk ben je dan met kaku_new beter af lijkt mij. Je onwetende buren kunnen dan iig niet zo snel meer jouw stekkerdozen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
Dank je voor :Y)

Ik heb een issue waar je mij misschien wel mee kunt helpen. Ik probeer al een aantal dagen de sys-info plugin te installeren zodat ik ook mijn hardware kan monitoren. Ik krijg alleen de plugin niet geinstalleerd.

Ik heb wel gelezen dat de laatste versie van nsutil is gecompileerd in C++11 en dat Debian dit nog niet ondersteund. Toch lees ik ook terug dat in de sys-info plugin een andere versie van nsutil wordt gebruikt (van sweet-pi) welke wel op debian werkt.

Wat ik heb geprobeerd:

in config.json van pimatic sys-info geconfigureerd. Bij opstarten krijg ik een warning dat sys-info niet kan worden geinstalleerd.

Handmatig installeren met npm install pimatic-sysinfo

Ik krijg dan onderstaande terug:

npm http GET https://registry.npmjs.org/pimatic-sysinfo
npm http 304 https://registry.npmjs.org/pimatic-sysinfo
npm ERR! not found: git
npm ERR!
npm ERR! Failed using git.
npm ERR! This is most likely not a problem with npm itself.
npm ERR! Please check if you have git installed and in your PATH.

npm ERR! System Linux 3.12.21
npm ERR! command "/usr/local/bin/node" "/usr/local/bin/npm" "install" "pimatic-sysinfo"
npm ERR! cwd /usr/local/pimatic-app
npm ERR! node -v v0.10.28
npm ERR! npm -v 1.4.9
npm ERR! code ENOGIT
npm ERR!
npm ERR! Additional logging details can be found in:
npm ERR! /usr/local/pimatic-app/npm-debug.log
npm ERR! not ok code 0

Als ik in het debug log kijk zie ik dezelfde logging terug komen.

GIT is geinstalleerd als onderdeel in de pimatic-app map.

ik gebruik npm 1.4.9 en node.js v0.10.28

Zou de plugin op Github misschien niet meer correct zijn of zou het in mijn installatie kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Draai je npm als sudo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
Ja heb met sudo gedraaid. Maar jij weet het dus ook niet. heb jij sys-info wel draaien? Anders ga ik de vraag bij pimatic neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ja, ik draai ook sysinfo, maar herken je probleem niet. Misschien even een issue voor openen bij pimatic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
Welke Linux versie draai jij op jouw pi?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaChaC op 24-10-2014 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Linux raspberrypi 3.6.11+ #371 PREEMPT Thu Feb 7 16:31:35 GMT 2013 armv6l GNU/Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
Ik heb het gevonden. git-core was niet goed geinstalleerd. nadat ik git-core heb verwijderd en hierna weer heb geinstalleerd krijg ik nu wel de sysinfo install binnen. iig bedankt voor het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
Mijn dashboard ziet er nu compleet uit. Monitoring van het weer en het raspberry pi systeem staan mooi naast elkaar. Heb opgemerkt dat een aantal rules issues geven via console. Pimatic accepteert de rules wel en slaat ze op. Nog even uitzoeken waarom de rule request niet uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaChaC
Vanavond nog de hele avond en nacht bezig geweest. Mijn installatie bleek corrupt te zijn geraakt door het vele testwerk :?. Uiteindelijk alles in 1 keer goed geinstalleerd in een verse nieuwe installatie. Nu werkt alles perfect :D.

Zoals gevraagd de screens van mijn dash:

Homescreen: http://i.imgur.com/k3d5mjJ.png

System graphs: http://i.imgur.com/393gbsN.png

Weather graphs: http://i.imgur.com/XnCd0hv.png

Ziet er cool (blue) uit hé :P.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaChaC op 25-10-2014 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Goed bezig :Y)
Je weet dat je ook nog eens een forecast via de weather plugin kunt aanmaken he ;)

Even wat screenshots van mijn setup:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/993pimatic_tab1_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/125pimatic_tab2_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/299pimatic_tab3PNG_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/212pimatic_tab4_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/695pimatic_tab5_tn.jpg

Alles wat RF is, loopt nog via de pilight plugin. Op de homeduino tab staan dezelfde devices als test voor homeduino.
Ik hoop op korte termijn alle pilight devices eruit te kunnen halen en vervangen voor de homeduino devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Zojuist een informatief filmpje op youtube gevonden over pimatic. Welliswaar in het Duits, maar het laat redelijk zien waar alles zo'n beetje zit:

En mocht je eens live willen spelen: http://demo.pimatic.org:8080/ user en pass is demo/demo

[ Voor 19% gewijzigd door Koffie op 25-10-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Gisteren mijn RP binnen gekregen! Gelijk mee aan de slag. Wat blijkt: SD-kaartje (oud ding) had slechte sectoren. Vanmiddag dus maar even een nieuwe gehaald: Loopt als een trein!

Nu draait pimatic, de WiFi370 driver is ook geïnstalleerd. Nu er alleen nog achter komen hoe ik deze daadwerkelijk kan gebruiken in pimatic. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:04
Tof topic dit. Ga ik ook eens mee spelen. Heb spotjes in mijn woonkamer die ik graag met telefoon wil dimmen, lijkt me leuk om dat via raspberry te doen.

Heb nu een fysieke dimmer, is het eigenlijk ook mogelijk die te behouden en via telefoon te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
KaKu_dimm word rechtstreeks nog niet ondersteund, is wel in development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

Om een slowchat op Koffie's tweakblog te voorkomen:
tim427 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:20:
[...]

Stel je hebt nu 10 apparaten en je maakt een Button "Alles uit" dan krijg je dus:
code:
1
switch ding1 off and swith ding2 off ... switch ding10 off

Nu heeft pimatic ondersteuning voor "groepen", maar dat is puur een visueel aspect in de interface. Leuker/mooier/gaafer zou zijn:
code:
1
switch groep1 off and swtich groep2 off
(bijoorbeeld boven en beneden verdieping).

Met andere rule triggeren bedoel ik het volgende: Je hebt een knop "TV Kijken". Die zet je TV, Speaker set en mediacenter aan, de lichten iets gedimmed en je rolgordijn naar beneden. *ik noem maar wat*

Maar je heb daarnaast ook een knop: "Terug van werk" die vervolgens: De verwarming en buitenverlichten aanzet en vervolgens de "TV Kijken" rule start.

Natuurlijk kun je met variabelen gaan werken die men bij beide rules in de if-statement zet. Maar hoe gaaf zou het zijn als je kunt zeggen:
code:
1
THEN run rule1

Op dit moment heb ik het voorelkaar gekregen om een ButtonsDevice aan een rule te koppelen. Weet iemand of het ook mogelijk is om een "Toggle Switch" te gebruiken? En is het mogelijk om simpel op het "Dashboard" een tijd in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:50
Ik vind pimatic persoonlijk iets te basaal met configureren. Het werkt voor simpele dingen, maar complexe regelsystemen zorgen voor te complexe rules die gemakkelijk bugs bevatten.

Daarom werk ik zelf met OpenHAB. Een andere tweaker heeft daarvoor een plugin gemaakt om hem met pilight te verbinden. De drempel is hoger dan pimatic, maar als je het eenmaal doorhebt, dan kun je er veel complexere zaken mee maken en goed onderhouden. Wat jij wil zou daar prima mee kunnen, zeker met predefined scripts. Zie ook:
sfinx in "pilight - open source domotica oplossing"

Edit: @Hieronder. Uiteraard, was daarom ook een suggestie om eventueel naar te kijken, ook voor anderen, als pimatic niet voldoet.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 26-10-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Maar dit topic gaat juist over pimatic, niet over pilight of OpenHAB ;)

@tim427 ik kan je nog steeds niet helemaal volgen? Je kunt toch een button aanmaken en deze een rule laten triggeren?

Ik snap nu wat je bedoelt met het runnen van rules.
Ik denk dat beide feature requests (groeperen van devices en rules aanspreken) wel haalbaar zijn als je ze op github aanvraagt.

Update: vie een omweg zou je via de API een executeAction kunnen aanroepen :+

[ Voor 92% gewijzigd door Koffie op 26-10-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pcprutser schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:35:
Gisteren mijn RP binnen gekregen! Gelijk mee aan de slag. Wat blijkt: SD-kaartje (oud ding) had slechte sectoren. Vanmiddag dus maar even een nieuwe gehaald: Loopt als een trein!

Nu draait pimatic, de WiFi370 driver is ook geïnstalleerd. Nu er alleen nog achter komen hoe ik deze daadwerkelijk kan gebruiken in pimatic. Iemand ideeën?
Laat je je ervaringen met de wifi370 even weten? Wil misschien ook zo'n ding halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Vandaag tussen de bedrijven door getest met een attiny, DS18B20 en pimatic_generic protocol.
Ik heb nog problemen met slechte contactverbindingen op het breadboard waardoor hij niet elke keer lekker verzend, maar ik kon iig een temperatuur meten en zenden naar pimatic :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Bleek dus niet zozeer de contactpunten te zijn, maar de attiny :?
Heb een andere attiny geflashed en deze werkt wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/1002014_10_27_21_tn.12_tn.11_tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/8332014_10_27_21_tn.12_tn.56_tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/7282014_10_26_09_tn.23_tn.49_tn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zohandini
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 07:13
Gaaf topic,

Ik heb hier ook nog een RP liggen van een xbmc project.

Ik ga deze volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

ThinkPadd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:41:
[...]

Laat je je ervaringen met de wifi370 even weten? Wil misschien ook zo'n ding halen.
Na veel zoekwerk er ook achter gekomen dat ago control ook ondersteuning biedt voor de wifi370. Echter draait die dan weer niet op een RP (voor zover ik zo snel kan vinden).

Bijkomend nadeel van node-rgb is dat dit alleen de driver is om mee te communiceren. Het ontbreekt mij aan zowel ervaring als tijd om op dit moment daar dieper op in te gaan en die koppeling te maken (jeej: een nadeel van student zijn :+). Daarom zit ik er aan te denken om de wifi370 controller te vervangen voor een 433 mHz gestuurde via ebay. Is wel weer 20 euro maar dat is nog wel te overzien, schakelaars ed. zijn ook niet gratis :p

Voor mij is het nu vooralsnog wachten op de 433 mHz transmitter/receiver voordat ik weer echt verder kan. (komt voor mijn tentamens dan wel weer goed uit O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:33
Zojuist ook maar eens de homeduino plugin geprobeerd met een RPI en ATTiny45 filter, lijkt goed te draaien! Hoop dat het dim protocol snel wordt toegevoegd :P

Koffie, gebruik je toevallig ook een aparte AB om de lampen aan te sturen? Zo ja, pikt de ontvanger die signalen goed op (zonder het knopje op de AB langer dan een seconde in te hoeven drukken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Nee, ik gebruik geen AB. Wel heb ik diverse KaKu zenders achter mijn schakelaars, en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
Groot voordeel van pilight en Tasker vond ik de mogelijkheid om een snelkoppeling naar een bepaald device/devices op je homescreen te plaatsen, bv een alles uit knop.. Dat mis ik nog bij pimatic, ben zelf helaas niet handig genoeg om iets te maken dat met de API babbelt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Waarom zie ik dergelijke vragen/ideeën niet op github terug als verzoek aan de programmeur ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-06 21:34
Op het moment heb ik wat sensoren in de meterkast hangen voor energie verbruik. Op lange termijn wil ik het graag uitbouwen naar echte domotica. Kan ik pimatic gebruiken om alleen het energieverbruik weer te geven? Alles hangt direct aan een RPi, geen draadloos gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 04:23
Na een lange pauze vandaag eindelijk het breadbord en het LPF filter in elkaar gezet.

Wat is nu de beste manier om pilight/pimatic te laten weten dat ik thuis ben? Constant een mobile telefoon pingen lijkt me wat vreemd? Of maakt dat geen drol uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
grolle schreef op zondag 02 november 2014 @ 20:27:
Na een lange pauze vandaag eindelijk het breadbord en het LPF filter in elkaar gezet.

Wat is nu de beste manier om pilight/pimatic te laten weten dat ik thuis ben? Constant een mobile telefoon pingen lijkt me wat vreemd? Of maakt dat geen drol uit?
Hangt er vanaf wat je wil doen.
Je zou kunnen denken aan een NFC sticker waar je bijvoorbeeld je telefoon een POST laat doen naar de API als je bij binnenkomst je telefoon tegen de sticker houd.
Of inderdaad je telefoon een vast IP adres geven en deze middels de ping plugin opnemen.
Een collega heeft alle mobile devices zo in zijn config opgenomen. Zodra 1 van die devices op een ping reageert zet hij de variabele $AnybodyHome op 1 om daar weer rules van afhankelijk te laten zijn.

Weer een andere optie is om bijvoorbeeld iets te doen met verlichting of deurcontacten.
Zelf heb ik mijn kachel gekoppeld aan een basislamp in de woonkamer: standaard gaat de instelling terug naar 18 graden vanaf 22:00 uur, tenzij deze verlichting nog aan is.
Als jij altijd via een donkere gang binnenkomt en daar de verlichting moet gebruiken kun je dat als trigger voor thuiskomen gebruiken.

Legio mogelijkheden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
Grappig, het is juist de lamp in de gang die aan moet gaan op het moment dat ik mijn auto aan het parkeren ben.

Flitmeister heeft een leuke koppeling die ik helaas nog niet voor pimatic gevonden heb. De app start zodra er bluethoot verbinding met de carkit is. Werkt bijzonder goed, als mijn vriendin thuis komt springt op mijn telefoon flitsmeister aan ;-)

De telefoon eindeloos pingen is denk ik voorlopig de beste optie dan. Al ben ik benieuwd hoe dat uitpakt als de telefoon zijn wifi standby zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Daar valt natuurlijk omheen te werken door je rule uit te breiden:

code:
1
trigger: Telefoon is absent and it is after sunset and lamp is off THEN turn lamp on

Als je gebruik maakt van een sleepmode op je telefoon, zou je nog gebruik kunnen maken van een extra rul, die bij een $AnybodyHome pas op 0 zet als de telefoon al meer dan x uur niet meer online is (IF Telefoon is absent for 4 hours THEN ..)

Daarnaast zou je natuurlijk ook nog eens je telefoon met tasker zou kunnen instellen dat deze de variabele $ComingHome op 1 zet zodra deze een bluetooth verbinding verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grolle schreef op maandag 03 november 2014 @ 06:58:
[..]
De telefoon eindeloos pingen is denk ik voorlopig de beste optie dan. Al ben ik benieuwd hoe dat uitpakt als de telefoon zijn wifi standby zet
Bij Android is dat een instelling die je aan/uit kunt zetten. Je kunt daarmee kiezen om wifi ook met scherm uit aan te houden. Bij mij werkt het met bovenstaand script dan perfect. Ik heb een cooldown periode van 2 minuten ingesteld voor mijn telefoon (zodat ik hem wel even opnieuw kan starten indien nodig, zonder dat gelijk het licht uitgaat enzo ;) ) en dat werkt dikke prima. Ik loop de voordeur uit, portiek naar beneden, en als ik bij de auto ben is het licht uit ;)

M'n vriendin heeft echter een iPhone, en daar begint de ellende. Een iPhone zet z'n wifi uit een paar sec nadat het scherm uit is gegaan. Dan kun je bovenstaand script nog steeds wel gebruiken, maar moet je werken met een vrij lange 'cooldown' periode. Als je die te kort instelt denkt het script anders dat je van huis bent, terwijl dat niet zo is. Ik heb nu 45min ingesteld, en dat lijkt te werken.

Maar opzich ondervind je er alleen hinder van als je de iPhone als trigger gebruikt om iets uit te zetten. Ik heb het script elke 30s draaien, en dan ziet hij de iPhone wel gelijk (die verbind immers met wifi als je thuiskomt). Dus daarmee geen vertraging.

Maar als je wilt dat lampen uit gaan als de iPhone van huis is, dan duurt dat dus 45 min voordat het event reageert. Via Bluetooth schijnt beter te werken, maar ik vraag me af wat de impact daarvan is op je batterijduur. Meer daarover in het Domoticz topic ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik *dacht* dat ik die optie op mijn telefoon (android) ook uit had staan, maar kwam er van de week achter dat er toch een optie aan stond die wifi uit zet bij langdurig standby. Dit gaf direct de verklaring waarom ik in pimatic mijn telefoon zo vaak zag wisselen tussen absent en present.
Vervolgens die optie uitgezet, maar eerlijk gezegd vind ik het teveel nadelig invloed hebben op mijn batterijverbruik.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit hoe ik er mee om moet gaan, heb sowieso nog niets gekoppeld aan de aanwezigheid van de telefoons.

Over het gedrag van iphone loopt / liep er op pimatic github een discussie waar dit probleem besproken werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hangt er van af hoe vaak je pingt. Eens per 30 seconden trok de accu aardig leeg. Eens per 2 minuten is beter. Wat ik echter nu heb in mijn setup is de andere kant op. Ik heb Tasker (maar wellicht zijn er ook gratis apps) zo ingesteld dat deze iedere 2 minuten een heartbeat naar OpenHAB stuurt door een variabele te veranderen. Die kan ik koppelen aan een SSID. Tevens kan ik ook bij het verbinden met mijn accesspoint deze heartbeat versturen.

Dit idee zou ook prima moeten kunnen werken met pimatic volgens mij. Gewoon je toestand naar afwezig zetten als je langer dan x minuten geen heartbeat hebt ontvangen. Ik kan met OpenHAB triggeren op een update van ene variabele, zelfs als de waarde niet veranderd. Ik weet niet of pimatic dat kan. Dat zou je kunnen oplossen door de variabele weer terug te zetten bij binnenkomst van de heartbeat.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 03-11-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Maar of je nu elke 2 minuten iets pushed (ping) of pulled (heartbeat) zal qua batterijverbruik om het even zijn denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Absoluut! Het voordeel is echter wel dat je de frequentie kan verlagen zonder dat je lang hoeft te wachten voor je huis door heeft dat je thuis bent. Dat is fijn. Daarbij heb ik ook het gevoel dat dit betrouwbaarder is. Ook ik had met Android al een keer last dat de pings niet aankwamen ondanks dat ik WiFi had en deze afaik niet op standby stond.

Grappig als je domotica systeem ineens de stroomvoorziening naar je bureau afsluit terwijl je aan het gamen bent... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 03-11-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
Leuke discussie op gang gebracht met daarbij ook een leuke draai welke ik niet verwacht had. (Een en ander omdraaien en kijken of je telefoon er niet is ipv wel)

Ik heb bluetooth altijd aan staan ivm de car kit, en vind hier in de rommel la nog zo'n mini usb ding, ik ga daar maar eens mee spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Voor de geïnteresseerden: ik heb mijn code voor de attiny/arduinoop github gezet https://github.com/koffienl/pimatic-probe

Hiermee word elke minuut de temperatuur en luchtvochtigheid gemeten en via RF naar pimatic verstuurd. Er staat in development al (untested) code als KaKu_proxy te fungeren.
Het idee is als volgt:
Neem een proxy adres welke je nog niet gebruikt (in mijn geval 101010) en koppel dat adres in pimatic aan devices die slecht bereikbaar zijn.
Wanneer pimatic nu een commando verzend, zal deze door de sensorbox opgepakt worden en verzonden worden via zijn echte adres.
Wanneer het moeilijk bereikbare device met zijn eigen code zend, zal deze ook door de sensorbox opgepikt worden, en via het proxy adres doorgestuurd worden. Als er al per ongeluk het echte adres bij pimatic aankomt, of het proxy adres bij het device, zal er niets gebeuren omdat die adressen niet gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Ik draai nu al een tijdje Pimatic in combinatie met Pilight.

Via Pilight kun je een "dim stand" en een "on/of" sturen naar een dimmer. Dit resulteert in het volgende:
-Lamp staat uit, stuurt "dimm 50%" en de lamp gaat aan op halve intensiteit
-Je stuurt vervolgens een "off" en de lamp gaat uit
-Je stuurt vervolgens een "on" en de lamp gaat weer naar zijn oude "50% dimm stand"

Als ik bovenstaande via Pimatic uitvoer krijg ik het volgende:
-Lamp staat uit, stuurt "dimm 50%" en de lamp gaat aan op halve intensiteit
-Je stuurt vervolgens een "off" en de lamp likt gaat uit
-Je stuurt vervolgens een "on" en de lamp gaat aan, maar nu op de laagste dimm stand..

Hebben jullie dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Stuur je de dimmer dan vanuit pimatic aan middels de pilight-plugin of rechtstreeks via RF ?
De dimmer (via eigen RF) in pimatic heeft nog een bug met dimlevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

@Koffie, ja via de pilight plugin inderdaad. Best wel irritant :)

Het lijkt er op dat hij met "switch off" een "0% dimm" commando stuurt ipv "off"

[ Voor 39% gewijzigd door tim427 op 06-11-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Overigens vond ik het dimmen met kaku/pilight/pimatic sowieso ruk en heb ik al mijn dimmers al maanden geleden gefineerd als normale kaku_switch, nooit meer gedoe met dimmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Koffie schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:53:
Overigens vond ik het dimmen met kaku/pilight/pimatic sowieso ruk en heb ik al mijn dimmers al maanden geleden gefineerd als normale kaku_switch, nooit meer gedoe met dimmen ;)
Dus dan maar helemaal niet meer dimmen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
Dimmen via pilight en pimatic-pilight plugin vond ik erg goed werken! Van 20% naar 80% met de slider ging probleemloos. Alhoewel een combo (slider + button) in sommige situaties wel handig kan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:53
@koffie

Echt geweldig dit. ik vond Pilight net te weinig kunnen.

En Openhab is simpelweg veel te uitgebreid om er snel iets nuttigs mee te kunnen doen.

ik vroeg me wel af, hoe heb jij je termostaat er zo mooi in gekregen?
ik ben van plan om de openthem gateway te implementeren. Maar vind front end echt een regel rechte ramp.

dingen koppelen daar in tegen is voor mij een eitje.

Ik loop er nog wel tegen aan dat ik nog niet om pilight heen kan. Heb homeduino als plugin er op gezet. Maar die krijgt het niet voor elkaar om mijn kaku aan te sturen.

Pi light met de zelfde instelling heeft er geen problemen mee, maar met de pilight plugin werkt alles prima naar behoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb stadsverwarming, dus ik schakel simpelweg een relais als ik warmte wil.
Vreemd dat je met homeduino problemen hebt? Is dat met een arduino, rechtstreeks op GPIO of via een pilight filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Ah vandaar, en de temeratuur is gewoon een sensor gok ik.

En ik gebruik direct de GPIO van de raspi.

zonder filters of iets. (met een kitje van 2 dollar)

Ja ik weet het ze zijn niet geweldig maar met pilight werkt het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Dan zou ik zeker overwegen om naar een beter setje over te stappen in combinatie met een Arduino Nano clone. Geeft veel betere resultaten.

De temperatuur is een draadloze sensor: https://github.com/koffienl/pimatic-probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Zojuist even een stukje geschreven over het zenden en ontvangen met een arduino ipv via de pimatic-pilight plugin: Koffie's tweakblog: Native RF zenden en ontvangen met pimatic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
OK, het heeft wat tijd gekost maar het is me gelukt (met wat hulp van Koffie) om een op attiny85 gebaseerde KaKu-compatibele zender te maken!
Omdat ik me kan voorstellen dat meer mensen dit interessant vinden zal ik proberen het proces hieronder te beschrijven.

Eerst wat feitjes:
- deze zender is in feite een vervanger van de AWMT-003 van KaKu. Je kan hem dus aansluiten op een bestaande lichtschakelaar, waar de zender dan op reageert. Nooit 220V hierop aansluiten!
- Kosten: minder dan 5 euro per unit ;-) (als je arbeidsloon op 0 zet).

Benodigdheden
- RF transmitter. Ik heb er nu 1 gebruikt van een superheterodyne-ontvanger setje, maar via ebay zijn ze voor ongeveer 1 USD per stuk te koop. Als ik meer ervaringen heb zal ik die posten
- Attiny85
- Breadboard, of experimenteerplaat en een soldeerbout
- USB AVR programmer (USBASP is prima, kan je voor 6 euro kopen met snelle verzendtijd in NL)
- Tijd (hoewel het idee van deze tutorial is dat je het binnen een uur lopend zou moeten hebben)

Voorbereiding
- Download en installer Arduino IDE
Reboot windows met de optie om unsigned drivers te installeren (http://forums.laptopvideo...ned-drivers-in-windows-8/)
- Fix installeren : http://forum.arduino.cc/index.php/topic,116674.0.html
- Attiny files installeren (http://highlowtech.org/?p=1695 -> https://github.com/damellis/attiny/archive/master.zip )

Testen
- Sluit de attiny85 op de goede manier aan op de USBASP programmer.
De pinout van de attiny85 is hier te vinden
Afbeeldingslocatie: https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/r/600-600/assets/f/8/f/d/9/52713d5b757b7fc0658b4567.png
De standaard pinout van de usbasp is ook makkelijk te vinden.
Sluit een led aan op pin 0 van de attiny85, en de andere kant via een weerstand naar de GND
Arduino IDE starten
Juiste board selecteren, juiste programmer selecteren
Selecteer in de IDE via file-example-basics bijvoorbeeld blink of fade en verander in die code de 13 door een 0.
Vervolgens uploaden, en met een beetje gelukt werkt het in een keer. Deze foutmelding is normaal:
code:
1
avrdude: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.

Als het een nieuwe attiny is zal de knipperfrequentie erg traag zijn. Zet hem daarom op 8MHz (ook nodig voor het zenden van 433Mhz code) en Burn Bootloader (via tools menu). Dan zal het beter gaan. Dit moet dus altijd bij een nieuwe chip.

Het echte werk
Eigenlijk is het heel simpel. Sluit de Attiny en de transmitter aan op 5V en GND, de datapin van de transmitter op een van de pins van de Attiny.
Om de knop te laten werken moet je 1 kant aansluiten aan de GND en de ander aan een van de ongebruikte pins van de Attiny (of 2x als je een dubbele knop hebt).

Voor eens simpele aan-uit knop kan je deze code gebruiken. De data uitgang van de transmitter gaat aan pin0, en de knoppen aan pin3 en pin4.
De code lijkt me vrij vanzelfsprekend. Tussendoor slaapt de attiny, dat verlengt het leven van de batterijen nogal.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
#include <avr/sleep.h>    // Sleep Modes
#include <avr/power.h>
#include <NewRemoteTransmitter.h>
const int txPin = 0;
NewRemoteTransmitter transmitter(111, txPin, 260, 2);
NewRemoteTransmitter transmitter2(112, txPin, 260, 2);

const byte SWITCH = 3; 
const byte SWITCH2 = 4;
int buttonState = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast = 1;
int buttonState2 = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast2 = 1;
int notimesmax = 10;

ISR (PCINT0_vect) 
{
// do something interesting here
}

void setup ()
 {
 pinMode (SWITCH, INPUT);
 pinMode (SWITCH2, INPUT);
 pinMode(txPin, OUTPUT);  // RF TRANSMITTER
 digitalWrite (SWITCH, HIGH);  // internal pull-up
 digitalWrite (SWITCH2, HIGH);  // internal pull-up

// pin change interrupt (example for D4)
 PCMSK  |= bit (PCINT3); 
 PCMSK  |= bit (PCINT4); 
 GIFR   |= bit (PCIF);    // clear any outstanding interrupts
 GIMSK  |= bit (PCIE);    // enable pin change interrupts 

}  // end of setup

void loop ()
 {
  delay (100); 
for(int notimes = 0;notimes<notimesmax;notimes++){//Loop to prevent errors when hitting the 2 buttons simultaneously
 buttonState = digitalRead(SWITCH);
 buttonState2 = digitalRead(SWITCH2);
 if (buttonState != buttonLast) {
  if(buttonState == HIGH) transmitter.sendUnit(0, true);
  if(buttonState == LOW) transmitter.sendUnit(0, false);
  buttonLast = buttonState;
 }
  if (buttonState2 != buttonLast2) {
  if(buttonState2 == HIGH) transmitter2.sendUnit(0, true);
  if(buttonState2 == LOW) transmitter2.sendUnit(0, false);
   buttonLast2 = buttonState2;
  }
 }
 }  // end of loop

void goToSleep ()
 {
 set_sleep_mode(SLEEP_MODE_PWR_DOWN);
 ADCSRA = 0;            // turn off ADC
 power_all_disable ();  // power off ADC, Timer 0 and 1, serial interface
 sleep_enable();
 sleep_cpu();                             
 sleep_disable();   
 power_all_enable();    // power everything back on
 }  // end of goToSleep

Als je iets ingewikkelders wilt, bijvoorbeeld met dimmers, dan kan dat ook natuurlijk. Idee is dat als je 2x vrij snel na elkaar drukt, dat er dan een dimmermodus optreedt waar je uitkomt door nog een keer op de knop te drukken.
Code heb ik nog niet getest met een zender, alleen met ledjes, dus is onder voorbehoud. Ik zal deze post updaten met nieuwe code. Er zit wat code in die te maken heeft met het feit dat ik 'correcties' wilt laten uitvoeren door pimatic (als je een lamp aan zet die al aan staat dan moet-ie uit). Dat ga ik nog wat verder testen, als het goed werkt dan post ik daar wel wat over.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
#include <avr/sleep.h>    // Sleep Modes
#include <avr/power.h>
#include <NewRemoteTransmitter.h>
const int txPin = 0;
const int LED = 2;
NewRemoteTransmitter transmitter(111, txPin, 260, 2);
NewRemoteTransmitter transmitter2(112, txPin, 260, 2);
NewRemoteTransmitter transmitter3(1011, txPin, 260, 3);
NewRemoteTransmitter transmitter4(1021, txPin, 260, 3);

//const byte LED = 4;  // pin 2
const byte SWITCH = 3; // pin 3 / PCINT4
const byte SWITCH2 = 4; // pin 3 / PCINT4
int buttonState = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast = 1;
int buttonState2 = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast2 = 1;
int notimesmax = 10;
int switched1 = 0;
int switched2 = 0;
int dimlevel = 15;
int dimlevel2 = 15;
int startdimlevel = 15;
int lastsignal = 1;
int lastsignal2 = 1;
ISR (PCINT0_vect) 
{
// do something interesting here
}

void setup ()
 {
 pinMode (SWITCH, INPUT);
 pinMode (SWITCH2, INPUT);
 pinMode(txPin, OUTPUT);  // RF TRANSMITTER
 digitalWrite (SWITCH, HIGH);  // internal pull-up
 digitalWrite (SWITCH2, HIGH);  // internal pull-up

// pin change interrupt (example for D4)
 PCMSK  |= bit (PCINT3);  // want pin D4 / pin 3
 PCMSK  |= bit (PCINT4);  // want pin D4 / pin 3
 GIFR   |= bit (PCIF);    // clear any outstanding interrupts
 GIMSK  |= bit (PCIE);    // enable pin change interrupts 

}  // end of setup

void loop ()
 {
 for(int notimes = 0;notimes<notimesmax;notimes++){
 digitalWrite (LED, HIGH);
    delay (10); 
 digitalWrite (LED, LOW);
    delay (10);
 if (buttonState != buttonLast & switched1 == 0) {
  if(lastsignal == 0) {
    transmitter.sendUnit(0, true);
    lastsignal = 1;
  }
  if(lastsignal == 1){
   transmitter.sendUnit(0, false);
   lastsignal = 0;
  }
  switched1 = 1;
 }
  if (buttonState2 != buttonLast2 & switched2 == 0) {
  if(lastsignal2 == 0) {
    transmitter2.sendUnit(0, true);
    lastsignal2 = 1;
  }
  if(lastsignal2 == 1){
   transmitter2.sendUnit(0, false);
   lastsignal2 = 0;
  }
 //  digitalWrite (LED, HIGH);
 //  delay(500);
 //  digitalWrite (LED, LOW);
 //  delay(500);
   switched2 = 1;
  }
  if (buttonState != buttonLast & switched1 == 1) {
    if(lastsignal == 0) transmitter.sendUnit(0, true);
    while (buttonState != buttonLast) { //Button was hit again, time to go into the dimmer mode until button is hit again
    dimlevel = dimlevel - 1;
    if (dimlevel<0) dimlevel = startdimlevel;
    transmitter.sendDim(0, dimlevel);  
    lastsignal = 1;
    }
    transmitter3.sendUnit(0, true);
    dimlevel = startdimlevel;
    }

if (buttonState2 != buttonLast2 & switched2 == 1) {
    if(lastsignal == 0) transmitter2.sendUnit(0, true);
    while (buttonState2 != buttonLast2) { //Button was hit again, time to go into the dimmer mode until button is hit again
    dimlevel2 = dimlevel2 - 1;
    if (dimlevel2<0) dimlevel2 = startdimlevel;
    transmitter2.sendDim(0, dimlevel);  
    lastsignal2 = 1;
    }
    transmitter4.sendUnit(0, true);
    dimlevel2 = startdimlevel;

}

}

// notimes = notimes +1;
// if(notimes>notimesmax) 

goToSleep ();
 }  // end of loop

void goToSleep ()
 {
 set_sleep_mode(SLEEP_MODE_PWR_DOWN);
 ADCSRA = 0;            // turn off ADC
 power_all_disable ();  // power off ADC, Timer 0 and 1, serial interface
 sleep_enable();
 sleep_cpu();                             
 sleep_disable();   
 power_all_enable();    // power everything back on
 switched1 = 0;
 switched2 = 0;

// notimes = 1;
 }  // end of goToSleep

En hoe ziet het er dan uit
Je kan de zender en attiny koppelen aan 2 of 3 AAA batterijen. In mijn 4cm diepe wanddozen kan ik net een 3AAA-batterijenhouder kwijt + zender + transmitter.
Ik heb het stroomverbruik gemeten en kom dan uit op een geschatte levensduur van 3 900mAH batterijen van 1200 dagen. Waarschijnlijk loopt de batterij sneller leeg, maar in elk geval moet dat genoeg zijn zou ik zeggen.

Plaatje van de printlayout (op experimenteerprint)
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2qbbr5g.jpg
Rood=3 of 5V, Zwart is GND (1 voor de stroombron en 1 voor de lichtknop) en die andere zijn voor de lichtknop.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1zy7r7n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2056xdd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Stat,

Ik zou zeggen maak er ook een blog van,

Kans is groot dat het wegvalt als dit topic wat gaat groeien!

@koffie

Blog ziet er mooi uit, heb zelf alleen 1 toevoeging er voor.

Je gaat er nu steeds vanuit dat de ardu op ttyUSB0 zit, maar dit kan veranderen. Zelfs al bij een snelle disconnect en connect van de USB.

Als ik alle spullen binnen heb ben ik van plan om dit te gebruiken: http://hintshop.ludvig.co...names-usb-serial-devices/

Zorgt er voor dat ik een specifiek USB device een vaste naam kan geven. Bijvoorbeeld ttyArdu

Dan weet je zeker dat je tegen het correcte apparaat aan het praten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Je gaat er nu steeds vanuit dat de ardu op ttyUSB0 zit, maar dit kan veranderen. Zelfs al bij een snelle disconnect en connect van de USB.
Wij hebben het volgende proefondervindelijk achterhaald: Als je de arduino aansluit (als enige apparaat) krijgt deze altijd USB0 als naam. Ook als je deze loskoppelt en weer aansluit.
Echter, als pimatic gestart is en verbinding met de arduino heeft en je trekt dan de USB kabel eruit en er weer in zal hij als USB1 gezien worden. Je zult dan moeten rebooten.

Ik ga je link over persistent names eens doorlezen, klinkt interessant :)

@Stat mooi werk en goede uitleg. Persoonlijk ben ik nog erg geïnteresseerd hoe KaKu het voor elkaar krijgt om stroom af te snoepen van de bestaande 230V verbinding, zonder dat de lamp aan gaat. Scheelt je namelijk batterijen :)
Heb je nog foto's van je batterijhouder, en het geheel zoals het in de muur zit?

Ik gebruik nu 2 AWMT-003 zenders op 1 dezelfde fysieke plek (heel veel knoppen naast elkaar :P) Deze wil ik nog wel eens vervangen voor een zelfbouw versie op stroom zodat ik niet elke keer de batterijen hoef te vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Koffie op 09-11-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
fjux schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 20:32:
Stat,

Ik zou zeggen maak er ook een blog van,

Kans is groot dat het wegvalt als dit topic wat gaat groeien!
Op zich een goed idee, maar ik heb me er even in verdiept en ik kom nog aardig wat karma te kort.

@koffie:
Ik heb de zender nu in een inbouwkast hangen, dus kan even geen goede foto maken. Maar een 3xAAA batterijenhouder past precies achterin een inbouwdoos, en in het hoekje ruimte wat dan over blijft kan je de zender+attiny prima kwijt. Gaat echt ruim.

Wat betreft de stroom: het afnemen van stroom doen ze alleen bij de ontvangers (en die verbruiken ook veel meer stroom natuurlijk). De zenders gaan alleen op batterij, zeker de AWMT-003. Die zou een jaar mee moeten gaan. Volgens mij moet je met de 3 AAA's veel langer mee kunnen, en ik vervang liever die batterijen eens per 3-4 jaar dan dat ik ga experimenteren met 220V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
je kan het natuurlijk ook oplossen door een transformator te gebruiken:

https://www.conrad.nl/nl/...lektrotechnik-504567.html

uiteraard wel een beetje overdreven om voor dit soort dingen een transformator te gebruiken, maarja. als je al ziet hoe klein telefoon opladers zijn moet een kleinere prima haalbaar zijn.

En deze schakelingen gebruiken nou ook niet echt een enorm vermogen ofzo, Alleen het relais. Maar als je daar een Solid state relais voor gebruikt valt dat ook al mee dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Laatst online: 22-06 11:28
Zonder trafo, zoekwoord(en): capacatieve voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik zit met de volgende uitdaging waar ik op vastloopt, namelijk hoe ik dht11, bmp180 en MQ-2 sensors zet ik pimatic(Deze zitten allemaal gekoppeld aan mijn Rpi B plus via Gpio). En de AWST-8800 en ACDB-7000A die ik niet weet hoe deze te ontvangen.
Later mijn smartmeter(Rpi B ) en frontdoorcam(Axis) image laten lopen in pimatic dashbord.
Helaas heb ik weinig ervaring, maar tot zover heb ik pimatic draaien met 8 ontvangers.

Doel is om de Rpi binnenkort te voorzien van een 7inch usb touch display(hdmi) zodat ik alles kan aansturen, deur activiteiten kan waarnemen en cv bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
DHT11 : Is al een plugin voor
BMP180 : geen idee
MQ-2 : geen idee
AWST-8800 : word gewoon als normale kaku switch verzonden (protocol switch1), gebruik 'm hier thuis ook.
ACDB-7000A : Lijkt mij ook gewoon switch1 ?

Waar loop je precies tegen aan ? Wat heb je nu precies al draaien met wat voor hardware (arduino met RF setje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
DHT11 ook gevonden Bedankt voor je tip die is top. Ga ik binnenkort even testen.
Ik denk dat ik ergens een stuk informatie mis hoe je alles inregeld, maar ik kan de vinger er niet opleggen.
Waarschijnlijk zijn er te weinig voorbeelden....of heb ik gewoonweg niet of slecht gelezen. Krijg het niet transparant voor mezelf.

Draai nu een Rpi B plus met RF zender en ontvanger. Met daarnaast over de andere Gpio pinnen een DHT11 sensor, een BMP180 druksensor en een MQ-2 gassensor. De laatste 2 sensoren vond ik wel leuk om mee te pakken omdat er smartmeters zijn gebouwd met vele extra opties. Dus dacht ik dit kan misshien dan ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door dj-dano op 13-11-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Aansturing van stadsverwarming draadloos gemaakt: Koffie's tweakblog: (stads)verwarming draadloos schakelen

Ik ben nu nog even aan het uitvogelen hoe ik dit het beste in pimatic kan afvangen (pushmessage zenden als er geen confirm terug komt).

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:18
Even een tip voor degene die op zoek zijn naar een draadloze schakelset. Bij de Lidl is nu een Silvercrest setje met 1 afstandsbediening + 4 ontvangers (433.92MHz, 3600W, <0.7W standby) voor €15. Duitse degelijkheid voor een mooie prijs ;)
http://www.lidl.nl/nl/Off...action=showDetail&id=8656

Geen idee wat voor protocol er achter zit (om het aan te sturen via pimatic), maar het bereik is dik in orde. Volgens de specificaties gaat het tot 40m onder ideale omstandigheden. Ik heb de ontvanger in alle uithoeken van het huis geprobeerd en geen problemen ondervonden. Ik zal binnenkort eens bekijken wat voor codering de zender stuurt en of het wellicht al gesupport is door pimatic.
Grote voordeel van deze set is dat iedere ontvanger een Learn knop heeft zodat je niet hoeft te prutsen met dipswitches. Een zender kan daarbij meerdere ontvangers tegelijk aansturen. Daarnaast kan een ontvanger bestuurd worden door zes afzonderlijke zenders (ideaal om meerdere afstandbedieningen in huis te hebben liggen). Ten slotte zit op iedere ontvanger een aan/uit knop voor handmatige bediening.

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
In hoeverre werkt die zender ontvanger van pilight hier mee?
Lijkt me makkelijker om die in een keer in te pluggen in plaats van zelf te maken.

Verder heb ik ooit op je tweakblog gelezen dat je nog wilde proberen om de temperatuur sensor op batterij te laten draaien. Is je dit inmiddels al gelukt?

Verder gebruiken jullie gewoon een standaard raspbian image of halen jullie er nog een hoop uit? Om resources enz vrij te maken.

Ga me hier eens in verdiepen omdat het met de rules makkelijker is dan met pilight

• Koffie
Eoghlear schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:30:
In hoeverre werkt die zender ontvanger van pilight hier mee?
Lijkt me makkelijker om die in een keer in te pluggen in plaats van zelf te maken.
Geen idee.
Verder heb ik ooit op je tweakblog gelezen dat je nog wilde proberen om de temperatuur sensor op batterij te laten draaien. Is je dit inmiddels al gelukt?
Ik heb het een keer met een CR232 batterij geprobeert, maar het bereik van de zender was aanzienlijk slechter.
Verder gebruiken jullie gewoon een standaard raspbian image of halen jullie er nog een hoop uit? Om resources enz vrij te maken.

Ga me hier eens in verdiepen omdat het met de rules makkelijker is dan met pilight
Gewoon raspbian. Eventueel kun je ongebruikte meuk verwijderen maar dat is niet perse nodig voor de werking.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23
@Koffie, gebruik je pilight-debug om achter de codes te komen die je kunt gebruiken in pimatic?

PSN: PcDCch

geekeep schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:22:
Even een tip voor degene die op zoek zijn naar een draadloze schakelset. Bij de Lidl is nu een Silvercrest setje met 1 afstandsbediening + 4 ontvangers (433.92MHz, 3600W, <0.7W standby) voor €15. Duitse degelijkheid voor een mooie prijs ;)
http://www.lidl.nl/nl/Off...action=showDetail&id=8656
[..]
Bij Action is een setje van 3 ontvangers + AB te koop voor €9,95. Per ontvanger bekeken dus nog iets goedkoper dan die van Lidl ;) Afstandsbediening echter niet bruikbaar voor domotica, ik krijg niks binnen op m'n systeem daarmee.

Die van Action werken volgens het oudere KaKu protocol (ARC, dus codewieltje in principe). Ik gebruik ze onder Domoticz + RFXcom.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2014 13:42 ]

• Koffie
Volgens mij zijn die van de action al opgenomen in pimatic: https://github.com/pimatic/rfcontroljs/issues/5
Mozart schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:40:
@Koffie, gebruik je pilight-debug om achter de codes te komen die je kunt gebruiken in pimatic?
Nee, gewoon de debug van pimatic aanzetten. Sowieso gebruik ik eigenlijk alleen KaKu, dus ik weet mijn codes al :)

• geekeep
ThinkPadd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:41:
[...]

Bij Action is een setje van 3 ontvangers + AB te koop voor €9,95. Per ontvanger bekeken dus nog iets goedkoper dan die van Lidl ;) Afstandsbediening echter niet bruikbaar voor domotica, ik krijg niks binnen op m'n systeem daarmee.

Die van Action werken volgens het oudere KaKu protocol (ARC, dus codewieltje in principe). Ik gebruik ze onder Domoticz + RFXcom.
Ik weet van de goedkopere Action setjes inderdaad. Ik kan op dit moment weinig zeggen over de Silvercrest compatibiliteit met Pimatic, maar het feit dat ze 3600W aankunnen (gemiddeld setje doet zo'n 1000W volgens een snelle google), het bereik dik in orde is, een Learn knop hebben, aangestuurd kunnen worden door 6 zenders alsook een handmatige aan/uit knop hebben, maakt het toch potentieel interessant. Ik zal van het weekend eens kijken hoe ze werken, wellicht werken ze gewoon op een reeds ondersteund protocol.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik krijg mijn ontvanger niet aan de praat. Ik heb de receiver die ook voor pilight wordt aangeraden.
Als ik die aansluit (met of zonder attiny filter), krijg ik geen informatie binnen.
De ontvanger sluit ik aan rechtstreeks op de gpio poorten van de PI (B+ variant), op hardware pin 11 en in de config heb ik de verwijzing naar pin 0 staan. Dit staat in mijn config.json hierover:
code:
1
2
3
4
5
      "plugin": "homeduino",
      "driver": "gpio",
      "driverOptions": {},
      "receiverPin": 0,
      "transmitterPin": 4

Ik heb de ontvanger ook al een keer vervangen met een ander exemplaar ( ik heb er 3).

Het moet toch mogelijk zijn om op deze manier te werken hiermee of zie ik dat verkeerd?

Om te controleren of er wat binnen komt heb ik pimatic in debug mode gezet.

Wat doe ik fout?

[ Voor 20% gewijzigd door Mozart op 13-11-2014 15:51 ]

PSN: PcDCch

• dj-dano
Koffie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:18:
DHT11 : Is al een plugin voor
BMP180 : geen idee
MQ-2 : geen idee
AWST-8800 : word gewoon als normale kaku switch verzonden (protocol switch1), gebruik 'm hier thuis ook.
ACDB-7000A : Lijkt mij ook gewoon switch1 ?

Waar loop je precies tegen aan ? Wat heb je nu precies al draaien met wat voor hardware (arduino met RF setje?)
Ik heb de code met met pilight-reveice gepakt, maar als ik deze zet in /etc/pilight/config.json start pilight niet meer op. Wat ik ook verander.

{
"code": {
"id": 13390474,
"all": 1,
"state": "on"
},
"origin": "receiver",
"protocol": "arctech_switches",
"uuid": "0000-00-00-88-c62016",
"repeats": 6
}

DHT 11 geeft geen waardes o graden en 0%

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 17:42
Vanavond heb ik ook setje van de action gehaald (9,95) en deze werkt prima. mbv remote de id uitgelezen en ingesteld.

heb dit setje echter gekocht omdat ik van mijn Flamingo setje de afstandsbediening gesloopt heb. dit is een setje met dipswitches. via de rcswitch library voor arduino kan ik ze nog aansturen door de dipswitch standen intestellen. Heb echter geen idee hoe ik ze moet toevoegen en gebruiken in pimatic. iemand tips?

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Jammer is dat er geen goede omschrijving is hoe je nu een zender in pilight of pimatic zet. Anders nog: het is jammer dat er geen knop zit om deze in te leren. Bijna iedereen krijg de installatie werkend samen met een aantal ontvangers etc. Alle andere items kunnen met een plugin functioneren. Misschien een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Double B
Heb het al werkend gekregen, heb de zender even op een andere arduino aangesloten en daarmee te zenden via rcscript library. Op deze manier via debug in pimatic de codes kunnen achterhalen en heb ze nu werkend 👍

[ Voor 15% gewijzigd door Mr Double B op 14-11-2014 23:52 ]

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Ben gisteravond en vandaag bezig geweest die Silvercrest (ondersteund door Pilight, dus misschien een kans dat ze default werken) werkend te krijgen in Pimatic. Ik zag gisteren niks voorbij komen met de Silvercrest set in de debug log, heb dus vandaag ook een Action setje gehaald. Helaas ziet de Arduino/Pi met dit merk ook niks.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een Uno gebruik (zelfde pins gebruikt), i.p.v. Nano, weet niet of dat iets uitmaakt...enige verschil was dat het adres op ACM0 zit i.p.v. ttyUSB0, dit reeds aangepast in de config files. Daarnaast zijn die Action setjes van een nieuw merk. Volgens een blogpost hier werken ze wel, dus vraag me af wat er mis kan zijn?

edit: ik vermoed de Uno. Krijg een 'could not open port /dev/ttyACM0 ... ... "recipe for target 'reset' failed.
Voor zover ik weet reset de Nano via USB. De Uno heeft een reset knop. Iemand een idee?

edit2: ttyACM0 gewijzigd in ttyAMA0. Nu een 'recipe for target 'do_upload' failed'.

[ Voor 17% gewijzigd door geekeep op 15-11-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
dj-dano schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:41:
Jammer is dat er geen goede omschrijving is hoe je nu een zender in pilight of pimatic zet. Anders nog: het is jammer dat er geen knop zit om deze in te leren. Bijna iedereen krijg de installatie werkend samen met een aantal ontvangers etc. Alle andere items kunnen met een plugin functioneren. Misschien een idee.
Kijk eens rond in pimatic door in het linkermenu op Config te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Double B
geekeep schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:18:
Ben gisteravond en vandaag bezig geweest die Silvercrest (ondersteund door Pilight, dus misschien een kans dat ze default werken) werkend te krijgen in Pimatic. Ik zag gisteren niks voorbij komen met de Silvercrest set in de debug log, heb dus vandaag ook een Action setje gehaald. Helaas ziet de Arduino/Pi met dit merk ook niks.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een Uno gebruik (zelfde pins gebruikt), i.p.v. Nano, weet niet of dat iets uitmaakt...enige verschil was dat het adres op ACM0 zit i.p.v. ttyUSB0, dit reeds aangepast in de config files. Daarnaast zijn die Action setjes van een nieuw merk. Volgens een blogpost hier werken ze wel, dus vraag me af wat er mis kan zijn?

edit: ik vermoed de Uno. Krijg een 'could not open port /dev/ttyACM0 ... ... "recipe for target 'reset' failed.
Voor zover ik weet reset de Nano via USB. De Uno heeft een reset knop. Iemand een idee?

edit2: ttyACM0 gewijzigd in ttyAMA0. Nu een 'recipe for target 'do_upload' failed'.
Ik zou sowieso de pins ff checken, verschilt wel tussen de nano / en de uno /mega. Op de nano is bijv D2 de '0' pin op de mega is dit wel gewoon '0' als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Mr Double B schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:50:
[...]

Ik zou sowieso de pins ff checken, verschilt wel tussen de nano / en de uno /mega. Op de nano is bijv D2 de '0' pin op de mega is dit wel gewoon '0' als ik het goed heb.
Dat was ook mijn eerste ingeving inderdaad.

Volgens dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/htMfrNh.png
Zou de data pin gewoon op D2 (INT0) moeten. Heb ook beide data pins van de receiver gewisseld, zonder resultaat.

Heb trouwens wel eindelijk de upload richting Uno kunnen doen. De Uno werd namelijk herkend als ACM device ipv USB. Bij het maken van een (symbolische) link werkt het uploaden wel:
code:
1
$ sudo ln -s /dev/ttyACM0 /dev/ttyUSB0

Nu vooralsnog geen resultaat m.b.t. ontvangen van rf signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Double B
Probeer anders eerst even met de rcswitch library op de arduino alleen. Daarbij zitten ook simpele voorbeeld sketches om de ontvanger/zender te testen. Zo heb ik het ook gedaan, wist ik zeker dat de ontvanger en zender werkten en juist aangesloten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Dat zal ik eens doen, thanks.

(Ben bang dat ik nog meer over het hoofd zie, aangezien de mobile-front-end ook niet bereikbaar is.
1. Installeren van plugin via npm:
code:
1
sudo npm install pimatic-mobile-frontend

2. plugin laden via config.json (staat standaard al in de config)
code:
1
sudo nano config.json

3.starten pimatic
code:
1
sudo node_modules/pimatic/pimatic.js

Benaderen via 'http://ip_van_rpi:80'. Dit is toch juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Double B
Klopt, maar check je log pimatic-daemon.log eens daar kun je wel zien of die klaar is met opstarten. Mijn ervaring is dat dat wel even duurt. De website is niet gelijk benaderbaar na het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
16:41:09.549 2014-11-16 Sunday
16:41:20.285 [pimatic] info: Starting pimatic version 0.8.27
16:41:21.789 [pimatic] error: Authentication is enabled, but no password is defined for the user "admin". Please define a password for "admin" in the users section o$
16:41:24.554 [pimatic] debug: Error: Authentication is enabled, but no password is defined for the user "admin". Please define a password for "admin" in the users se$
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at Framework._setupExpressApp (/home/pi/pimatic-app/framework.coffee:228:23)
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at new Framework (/home/pi/pimatic-app/framework.coffee:76:8)
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at /home/pi/pimatic-app/startup.coffee:36:21
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at tryCatch1 (/home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/node_modules/bluebird/js/main/util.js:43:21)
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at Function.Promise$_Try (/home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/node_modules/bluebird/js/main/promise.js:233:11)
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at Object.module.exports.startup (/home/pi/pimatic-app/startup.coffee:35:3)
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at run (/home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/pimatic.js:15:24)
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at /home/pi/pimatic-app/daemon.coffee:98:9
16:41:24.554 [pimatic] debug:>    at Object.oncomplete (fs.js:107:15)

Dat is de inhoud van de log.

edit: blijkbaar was het invullen van een wachtwoord benodigd om pimatic te laten doorstarten. Nu dus gewijzigd in de config en gelukkig gaat ie nu verder (benodigde plugins downloaden). Ben benieuwd!

Ben ondertussen bezig met de rc-switch library. Zie dat het Silvercrest spul een rollende code heeft. Iedere knop van de afstandbediening heeft een rijtje van 4 codes die in een vaste volgorde verstuurd worden als men meerdere keren op dezelfde knop drukt. Daarnaast lijkt de gestuurde code afhankelijk te zijn van de vorige code (als in: knop A on + knop ALL off, geeft twee wisselende paren van codes. Maar knop A on + knop A on + Knop ALL off geeft weer een andere combinatie).
De Action set lijkt iedere code tweemaal te versturen, een soort checksum neem ik aan?

Silvercrest en Action zijn respectievelijk 'protocol' 3 en 1 volgens rc-switch. Voor zover ik kan zien heeft dat met de timing te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 16-11-2014 21:47 ]

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste