• marvandorth
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 14:26
Ik zit met een vraag!
Wellicht weet één van jullie hier een antwoord op.

Ik heb sinds kort sonoff switches gekocht en deze geflashed met ESPeasy. Werkt keurig!
toen ik een volgende batch had gekocht van deze switches wou ik daar ook ESPeasy op flashen voor Pimatic icm MQTT (wat overigens prima werkt).
Echter de tweede batch gekochte switches lijken compleet dood. Het flashen gaat goed en dat kan ik herhaaldelijk doen alleen er verschijnt nooit een esp_0 WiFi AP.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:25
marvandorth schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:07:
Ik zit met een vraag!
Wellicht weet één van jullie hier een antwoord op.

Ik heb sinds kort sonoff switches gekocht en deze geflashed met ESPeasy. Werkt keurig!
toen ik een volgende batch had gekocht van deze switches wou ik daar ook ESPeasy op flashen voor Pimatic icm MQTT (wat overigens prima werkt).
Echter de tweede batch gekochte switches lijken compleet dood. Het flashen gaat goed en dat kan ik herhaaldelijk doen alleen er verschijnt nooit een esp_0 WiFi AP.

Iemand enig idee?
Jazeker, zie mijn post in het sonoff topic. Tipje van de sluier..
code:
1
 stout

• marvandorth
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:23:
[...]

code:
1
 stout
Whoops... nooit aan gedacht daar ook nog te gaan kijken! 8)7
Nachtdienst doet gekke dingen met je...
Ga gelijk kijken! :9

• marvandorth
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:23:
[...]

code:
1
 stout
Als ik je post begrijp heb ik dus een Arduino Mega nodig... :'(
Zou het ook met een uno kunnen?

Drama dit! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:25
marvandorth schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 06:46:
[...]

Als ik je post begrijp heb ik dus een Arduino Mega nodig... :'(
Zou het ook met een uno kunnen?

Drama dit! 8)7
Kan ook wel met een normale usb naar serieel denk ik. Het gaat er om dat je in de arduino ide de flash methode kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvandorth
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:45:
[...]

Kan ook wel met een normale usb naar serieel denk ik. Het gaat er om dat je in de arduino ide de flash methode kan instellen.
Ik heb het voor elkaar!! _/-\o_
Inderdaad met USB naar serieel (zo'n FTDI) en het werkt nu prima! Thanks voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een B-merk variant van de KAKU ACD-1000 is ingebouwd in een plafond (onzichtbaar dus). De bijbehorende afstandsbediening is niet meer beschikbaar, maar in pimatic heb ik deze toegevoegd met switch5 en een id en unit. Inschakelen werkt, uitschakelen niet. Nog zo'n stopcontact ontvanger heb ik op dezelfde wijze toegevoegd, ook switch5, daarbij werkt wel zowel in- als uitschakelen.

Iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Is het mogelijk dat een switch5 met combinatie id en unit enkel juist is voor inschakelen? Zo ja, is op basis daarvan wellicht af te leiden wat er nodig is voor het uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 08:04
JBS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:55:
Een B-merk variant van de KAKU ACD-1000 is ingebouwd in een plafond (onzichtbaar dus). De bijbehorende afstandsbediening is niet meer beschikbaar, maar in pimatic heb ik deze toegevoegd met switch5 en een id en unit. Inschakelen werkt, uitschakelen niet. Nog zo'n stopcontact ontvanger heb ik op dezelfde wijze toegevoegd, ook switch5, daarbij werkt wel zowel in- als uitschakelen.

Iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Is het mogelijk dat een switch5 met combinatie id en unit enkel juist is voor inschakelen? Zo ja, is op basis daarvan wellicht af te leiden wat er nodig is voor het uitschakelen?
Ik heb even naar de code voor de switch zitten kijken. En het lijkt mij dat vooral de pulslength bepaald of een protocol uberhaupt zou kunnen werken. Maar bij de encode wordt in het geval van Switch 5 de volgende states geschakeld: 1-> 0, 2->1 3->2 en 4->4. Ik kan niet helemaal op maken wat deze states betekenen, maar het is niet een aan -> uit en uit->aan schakeling.
Ik denk dat je inderdaad opzoek moet naar een andere switch moet om het te laten werken. Volgens de Pimatic website zou je switch 1 moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-03 11:14
Dag allemaal, ik draai ook al een aantal maanden met succes pimatic op een raspberry. Nu zou ik ook wel graag aan de slag gaan met arduino om bijvoorbeeld ESPimaticRF te draaien, servo's aan te sturen etc. etc. Nu werk ik thuis vanaf een macbook en begrijp ik dat niet alles even makkelijk te programmeren is vanaf een mac. Vandaar de vraag: welk development bord zouden jullie me aanraden? (Wemos D1 Mini, NodeMcu, HUZZAH, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:29
Al paar uur aan het klooien om mijn sonoff op ESPeasy te krijgen. Blijkt dat je de latere versies van sonoff dus via de arduino software moet uploaden, omdat je anders geen ESP_01 op je WIFI krijgt. De uploader die meegeleverd is doet het dus niet goed genoeg.

Daarna nog een typefout in het ipadres van mijn mqtt-broker gemaakt... Maar goed, het werkt nu dus.

Ik kan alleen nu de status niet zien van de Sonoff in pimatic, ik zie alleen de knop waarmee ik hem aan en uit zet. Iemand een idee hoe dat moet?

Mijn config is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
      "class": "MqttSwitch",
      "id": "switch",
      "name": "Sonoff Switch",
      "topic": "/esp02/gpio/12",
      "stateTopic": "/esp02/relay/switch",
      "onMessage": "1.00",
      "offMessage": "0.00"
    },

[ Voor 37% gewijzigd door Jape op 04-10-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tip, kijk even naar Tasmota, zit imho heel wat beter in elkaar dan ESPeasy (wat ik ook nog op diverse plekken gebruik, maar niet op de sonoff's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
neographikal schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:47:
Tip, kijk even naar Tasmota, zit imho heel wat beter in elkaar dan ESPeasy (wat ik ook nog op diverse plekken gebruik, maar niet op de sonoff's )
Wat zijn de voordelen van Tasmota dan? Ik ben blij dat ik ESPeasy nu onder de knie heb, dus voordelen moeten wel groot zijn om over te stappen.

Ik heb nog een NodeMCU ergens draaien met ESPeasy, hou er wel van om zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tasmota zit écht heel erg goed in elkaar, over alles is beter nagedacht dan in espeasy m.i. en het is stabieler. Arend denkt na over architectuur, deployment, beheerbaarheid en hij kan domweg programmeren, een erg prettige combinatie, daarnaast is de communicatie veel actiever.

Ik ben bezig om te kijken of ik mijn nodemcu's ook om kan flashen naar Tasmota, deze draaien nu nog ESPeasy.

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 04-10-2017 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59
Ik heb zojuist mijn laatste versie van een PimaticGUI op Github gezet : https://github.com/koffie...UI/tree/master/PimaticGUI

Download de files (alleen de pimaticgui folder (niet de andere / oudere). Zet ze op een webserver en edit js/config.js
Meer info in de wiki : https://github.com/koffienl/PimaticGUI/wiki (under construction!)

Zie ook : https://forum.pimatic.org...our-own-user-interface/52

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
Even het eea op het Pimatic forum gepost hoe je een tablet aan de muur hangt om hiermee Pimatic te besturen:

https://forum.pimatic.org...e-for-wall-mounted-tablet
https://forum.pimatic.org...ntrol-tablet-with-pimatic
https://forum.pimatic.org...able-html-gui-for-pimatic

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 02-04-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-06 10:50
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met wat verlichting schakelen via mijn raspberry + pimatic.

Nu lees ik op dit forum veel over de ESP8266 module waar Wifi op zit en zodoende het RF verkeer kan versterken. Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd om het via mijn raspberry werkend te krijgen maar wil dit helaas niet lukken.

Kan iemand van jullie mij hierbij helpen en een soort stappenplan doorsturen wat ik allemaal moet doen om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Edje6 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:26:
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met wat verlichting schakelen via mijn raspberry + pimatic.

Nu lees ik op dit forum veel over de ESP8266 module waar Wifi op zit en zodoende het RF verkeer kan versterken. Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd om het via mijn raspberry werkend te krijgen maar wil dit helaas niet lukken.

Kan iemand van jullie mij hierbij helpen en een soort stappenplan doorsturen wat ik allemaal moet doen om dit werkend te krijgen?
Ik neem aan dat je ESPimaticRF bedoeld ?
Waar loop je precies vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
Ja, ik bedoel ESPimaticRF.

Ik heb ondertussen 2 dingen geprobeerd:

1) Arduino IDE installeren op mijn raspberry pi 3 waar de Debian Jessie op draait. Ik krijg Arduino IDE ingestalleerd, maar als ik vervolgens het programma wil openen blijft ik het zandlopertje zien en wil het programma niet opstarten.

2) Op mijn Windows 10 pc heb ik arduino IDE geinstalleerd. Ik kan dan het programma wel starten, allee als ik mijn ESP module op de PC aansluit, ziet mijn pc deze module niet (heb wel alle drivers ingestalleerd).

Bij beide installaties heb ik deze versie van Arduino IDE gebruikt:

‘arduino-1.6.5-r5-linux64.tar.xz

Ik gebruik overings deze module https://nl.aliexpress.com...P8266-We/32565317233.html

Ben al een tijdje bezig om dit werkend te krijgen, al veel op internet rond gezocht maar wil helaas niet lukken. Daarnaast vind ik dit een hele mooie future om mijn RF gebied te vergroten/versterken

[ Voor 5% gewijzigd door Edje6 op 15-10-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb hetzelfde probleem. Arduino IDE 1.8.5 op windows 10, 8.1 en Mint Petra draaien maar ik kan ook de sketch niet uploaden. Er komt de hele tijd een error. Ook met andere versies van Arduino
Wat me heel erg opvalt is dat alle arduino borden in de lijst staan maar niet de esp8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Je moet idd wel de ESP8266 core toevoegen aan je Arduino IDE : http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html

Zie ook: https://github.com/koffie...ki/Installing-ESPimaticRF

[ Voor 23% gewijzigd door Koffie op 15-10-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Ik heb alle board manager tools geinstalleerd, maar staat niet in de lijst.
en link: http://arduino.esp8266.co...age_esp8266com_index.json, werkt niet

[ Voor 36% gewijzigd door dj-dano op 15-10-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
We zitten nu hier met 5 man te kijken wat er mogelijk niet goed gaat. En we denken het probleem gevonden te hebben.
je zal waarschijnlijk eerst onder schets moeten instellen dat je een ESP8266 wilt gebruiken voordat je de plugin of addon onder board manager kan toevoegen.

We zijn het op dit moment aan het testen.

---->
onder schets en manage libraries de ESP toevoegen en dat kun je via tools/ hulpmiddelen de juiste addon instaleren.

Zal misschien helpen voor een aantal. Helaas voor mij niet, krijg nog steeds errors. Zowel als op mijn windows 10 als op linux Mint dezelfde errors

esp8266.ino:3:17: fatal error: DHT.h: No such file or directory
compilation terminated.
Fout bij compileren.

esp8266.ino: In function 'void handle_root()':
esp8266:102: error: 'hour' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'minute' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'second' was not declared in this scope
esp8266.ino: In function 'void send_data()':
esp8266:226: error: 'base64_encode' was not declared in this scope
'hour' was not declared in this scope

Jammer dat er verouder software gebruikt moet worden en er geen duidelijke omschrijving is over hoe en wat. Terwijl het gaat om gewoon simpel flashen van een rom.
Helaas 5 ESP8266 aan geschaft omdat het zo makkelijk zou zijn, maar uiteindelijk nu op marktplaats zullen belanden.

[ Voor 155% gewijzigd door dj-dano op 16-10-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
Mijn probleem is het installeren van Arduino IDE op mijn raspberry pi 3. Nog niet wat daarna komt.

Hebben jullie nog tips/voorbeelden voor het goed installeren van Arduino IDE 1.6.5 op de raspberry pi 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Install via tar.gz misschien.
https://github.com/arduino/Arduino/archive/1.6.5-r5.tar.gz

Dan de Rpi via desktopmode de tools instellen.

[ Voor 21% gewijzigd door dj-dano op 16-10-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
dj-dano schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:53:
We zitten nu hier met 5 man te kijken wat er mogelijk niet goed gaat. En we denken het probleem gevonden te hebben.
je zal waarschijnlijk eerst onder schets moeten instellen dat je een ESP8266 wilt gebruiken voordat je de plugin of addon onder board manager kan toevoegen.

We zijn het op dit moment aan het testen.

---->
onder schets en manage libraries de ESP toevoegen en dat kun je via tools/ hulpmiddelen de juiste addon instaleren.

Zal misschien helpen voor een aantal. Helaas voor mij niet, krijg nog steeds errors. Zowel als op mijn windows 10 als op linux Mint dezelfde errors

esp8266.ino:3:17: fatal error: DHT.h: No such file or directory
compilation terminated.
Fout bij compileren.

esp8266.ino: In function 'void handle_root()':
esp8266:102: error: 'hour' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'minute' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'second' was not declared in this scope
esp8266.ino: In function 'void send_data()':
esp8266:226: error: 'base64_encode' was not declared in this scope
'hour' was not declared in this scope
Geef eens duidelijk informatie?
- Exact welke Arduino IDE ? Ik gebruik zelf 1.8.3 en die werkt ook
- Heb je de boardmanager URL correct ingevuld volgens deze guide: http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html ?
- Exact welke ESP82666 core versie gebruik je? Wijk je af van de wiki ?
Jammer dat er verouder software gebruikt moet worden en er geen duidelijke omschrijving is over hoe en wat. Terwijl het gaat om gewoon simpel flashen van een rom.
Helaas 5 ESP8266 aan geschaft omdat het zo makkelijk zou zijn, maar uiteindelijk nu op marktplaats zullen belanden.
Als je zelf met ESP en compilers wil hobbyen word er wel enigszins verwacht dat je een beetje weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Ik gebruik de NodeMCU Lua ESP8266 ESP-12E WiFi Development Board Iot v2.
Uploaden doe ik met Arduino IDE v1.6.5 (omdat een hoger versie niet correct zou werken)
Boardmanager ingevuld als opgegeven.

Voor mij is nu totaal onduidelijk wat wel of juist niet te doen. Ik ben hier nu al maanden mee bezig en wat ik ook doe, krijg ik foutmeldingen.
Een EEprom branden, of tablet flashen lukt me perfect, maar hier mis ik een stuk info ergens.

En mijn intentie is niet om zelf script te gaan schrijven, dat is nog even een brug te ver.

Ik wil gewoon de ESPimatic.ino uploaden naar mijn ESP's.

[ Voor 14% gewijzigd door dj-dano op 17-10-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
- Arduino IDE installeren
- Boardmanager URL invoeren en juiste ESP core selecteren : http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html
- ESPimaticRF downloaden en uitpakken in je sketchfolder
- Sketch opnenen
- Juiste ESP selecteren in Tools -> Board
- Correcte COM-port selecteren in Tools -> Port
- Upload Speed op hoogst zetten in Tools -> Upload Speed
- Flash size zetten op 4M (3M SPIFFS) onder Tools -> Flash Size
- Compileren maar

Foutmeldingen? Duidelijke foutmeldingen (in het engels) posten met duidelijke uitleg wat je hebt gedaan en waar het fout gaat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Koffie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:56:
- Boardmanager URL invoeren en juiste ESP core selecteren : http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html
- Sketch opnenen
- Compileren maar

Foutmeldingen? Duidelijke foutmeldingen (in het engels) posten met duidelijke uitleg wat je hebt gedaan en waar het fout gaat :Y)
ESPimaticRF?? en ik ben ESPimatic-master aan het instellen(vanuit hier: https://github.com/koffienl/ESPimatic)

Maar gelukkig heb ik alles precies gedaan zoals omschreven, enkel kan ik niet het juiste board selecteren omdat die niet in de lijst staat.

ik heb het nu via NodeMCU firmware programmer gedaan

btw ik kan inloggen op SSID maar niet met wactwoord espimatis maar met password, maar kan niet http://192.168.4.1 oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Aha, daar komt de verwarring vandaan ... ik dacht je ESPimaticRF wilde flashen, maar dat was dus @Edje6 niet jij. Sorry :P

Na het flashen moet je verbinding maken met accespoint "ESPimatic" en wachtwoord espimatic.
Ik doe dit meestal via een (android) smartphone omdat windows vaak moeite heeft met een accesspoint op een NodeMCU op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Excusus, dat is soms een handicap van me.

Ik heb vreemdgenoeg accespoint SSID met password als password. en ja ook ik gebruik mijn mobiel daarvoor

heb trouwens ook een error melding voor je op linux distro:

/home/xxxx/Arduino/libraries/Base64/src/Base64.cpp:11:26: fatal error: avr/pgmspace.h: No such file or directory
#include <avr/pgmspace.h>
^
compilation terminated.
exit status 1
Fout bij het compileren voor board NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module)

[ Voor 66% gewijzigd door dj-dano op 17-10-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Als je accesspoint niet ESPimatic is, vraag ik me af of het flashen uberhaupt gelukt is?
Post eens wat er op je serial monitor voorbijkomt als de ESP opstart na het flashen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj-dano
Koffie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:35:
Als je accesspoint niet ESPimatic is, vraag ik me af of het flashen uberhaupt gelukt is?
Post eens wat er op je serial monitor voorbijkomt als de ESP opstart na het flashen ?
Is nu gelukt maar niet op de manier zoals is omschreven op github, ik heb de uitleg site https://eye-vision.homeip...tuur-sensor-voor-pimatic/ gebruikt. En hiermee lukte het.

Nu druk aan het solderen, want werkt echt perfect. En dit brengt me gelijk tot nog wat wensen als ik die mag delen. Een simpele contact schakelaar en een ligt gevoelige sensor. Relais omzetten naar 6 kanalen lijkt me niet zo moeilijk.

Dat is soms een nadeel voor mij omdat er 2 verschillende soorten van opzet zijn, en welke is nu echt de juiste voor mij. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 13:13
Langzaam maar zeker groeit het aantal devices op mijn Pimatic. Vooral lampen in dit geval.
Maar nu ik meer aan het configureren ben viel me op dat bij rules het "Then" stuk geen "gui mode" heeft. Heeft iemand enig idee waarom?
Het viel me op dat het namelijk heel lastig is om bijvoorbeeld 6 lampen tegelijk te gelijk aan te zetten op een gedimd niveau
code:
1
Then [turn on x, y and z] and [dim x, y and z to 80%]

Of zie ik iets over het hoofd.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
mr.inno schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:33:
Langzaam maar zeker groeit het aantal devices op mijn Pimatic. Vooral lampen in dit geval.
Maar nu ik meer aan het configureren ben viel me op dat bij rules het "Then" stuk geen "gui mode" heeft. Heeft iemand enig idee waarom?
Het viel me op dat het namelijk heel lastig is om bijvoorbeeld 6 lampen tegelijk te gelijk aan te zetten op een gedimd niveau
code:
1
Then [turn on x, y and z] and [dim x, y and z to 80%]

Of zie ik iets over het hoofd.
Dat eerste gedeelte is niet nodig, wanneer je een dim level instelt boven 0% gaan de lampen aan.

Bij tradfri moet je trouwens een delay instellen (after 1 second) voor dim level wanneer je dim level en kleur in wil stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Als je de lampen via RF (KaKu) stuurt zou ik ook een seconde of 2 tussen elke lamp doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
Goed om te weten van de delay, tot nu toe nog geen last van gehad.
Weet iemand toevallig ook waarom "Then" stuk geen "gui mode" heeft?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syllie91
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09-2022
Hoi allemaal.

Mijn eerste bericht hier. Na veel lezen vooral op tweakers en de blogs van Koffie, heb ik mijn pimatic draaiend en werkend.
Het enige wat vaag is, is dat ik twee dezelfde stopcontact dimmers van kaku heb. De ACD300.
Een ervan krijg ik wel gedimd met pimatic met dimmer1 protocol.
De ander krijg ik niet werkend. Heb al vanalles geprobeerd. Ook de ontvanger in leermodus zetten en dan vanuit Pimatic een dim commando sturen.
Dus aan en uit schakelen gaat prima, dimmen niet...

Herkent iemand dit probleem of weet iemand een oplossing?

Ik hoor het graag!

[ Voor 13% gewijzigd door Syllie91 op 07-11-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
Post je configuratie van pimatic is in dit forum.

Kunnen we vanuit daar kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syllie91
Hierbij een stukje van mijn device config:
(Excuses voor het niet plaatsen in een "code" blok. Ik weet nog niet hoe dat moet ;).

"devices": [
{
"id": "rfswitch",
"name": "Lamp Eetkamertafel",
"class": "HomeduinoRFSwitch",
"protocols": [
{
"name": "switch1",
"options": {
"id": 29,
"unit": 31
}
}
]
},
{
{
"name": "dimmer1",
"id": 29,
"unit": 31,
"dimlevel": 1
}
}
],
"id": "eetkamertafel",
"name": "EetkamertafelDimmen",
"class": "HomeduinoRFDimmer"
},
{
"class": "HomeduinoRFPir",
{
"name": "pir5",
"id": 21965906,
"unit": 9
}
}
],
"id": "pir",
"name": "PIR"
},
{
{
"id": 21965906,
"unit": 9
}
}
],
"id": "lamptv",
"name": "Lamp Keuken"
},
{
{
"name": "switch4",
"unit": 30,
"id": 30
}
}
],
"id": "SfeerlampTV",
"name": "LampTV"
},
{
"id": "slapen",
"name": "Slapen",
"class": "DummySwitch",
"xOnLabel": "Truste"
},
{
{
"id": 30,
"unit": 30,
"dimlevel": 1
}
}
],
"id": "dimmenvantvlamp",
"name": "Dimmenvantvlamp",
"class": "HomeduinoRFDimmer"
},

"Eetkamertafel" Dimmen lukt wel, dimmenvantvlamp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
Het opbouwen van je code klopt niet helemaal. Als je een ACD-300 wilt koppelen moet je dit eerst met een HomeduinoRFSwitch doen. Deze heb je bij je eetkamertafel wel zitten.

Zorg er ook voor dat je id en unit nooit hetzelfde nummer hebben. Je hebt nu 30 en 30 gebruikt voor zowel unit als id

Zo maak ik mijn code altijd voor een dimmer:

{
"id": "rfswitch6",
"name": "Schakelaar dimmer slaapkamer",
"xOnLabel": "Aan",
"xOffLabel": "Uit",
{
"id": 7654321,
"unit": 0
}
}
]
},
{
"id": "HomeDimmer6",
"name": "Dimmer slaapkamer",
"class": "HomeduinoRFDimmer",
{
},
"send": true,
"receive": true
}
]
},

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat is handig om te lezen als je nieuw bent met het hardwaredeel van RPi en PiMatic?

Linux komt goed, PiMatic gaat goed komen, maar het kopen van de juiste 433MHz hardware (want de huidige kan het tuinhuisje niet bereiken), en het aansluiten er van op de Pi, zijn daar goede blogs van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno

inno

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Thanks.
Leuke dingen daar te vinden.

Qua bereikt blijft het toch wel een probleem denk ik. Als ik het zo inschat moet er 30 meter overbrugt worden. Waarbij er 2-3 deuren tussen zitten en hemelbreed ook muren, maar als het signaal daar om heen kan lopen, dan alleen de deuren. Tevens, de huidige RF-set van het merk Elro/Flamingo pakt iets van 17 meter plus een deur.
Afbeeldingslocatie: https://unsafeproducts.eu/imagecache/original/228/2007-w24_2-2f.jpg

Hoe ver komen die "superheterodyne RF Links?"

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:34

K-Jay

Klaas Jan

Saturnus schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:39:
[...]
Qua bereikt blijft het toch wel een probleem denk ik. Als ik het zo inschat moet er 30 meter overbrugt worden. Waarbij er 2-3 deuren tussen zitten en hemelbreed ook muren, maar als het signaal daar om heen kan lopen, dan alleen de deuren. Tevens, de huidige RF-set van het merk Elro/Flamingo pakt iets van 17 meter plus een deur.
Ik denk dat je dan beter met MQTT en wifi aan de slag kan. Prima te combineren met pimatic!

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje6
Een andere optie is deze blog uitvoeren:

https://eye-vision.homeip...z-rf-zender-voor-pimatic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:24
hallo, na al tijdje meelezen, en thuis pimatic 0.9 draaiend te hebben,
heb ik nog 1 probleempje,

ik heb probleem met de thermostaat, als ik volgende regel wil invoeren
IF temperature of woonkamer < $thermostaat.temperatureSetpoint
wil pimatic de regel niet aanvaarden

het lijkt erop dat na de vergelijking er enkel maar een getal goedgekeurd word

geraak er maar niet uit... ofwel kijk ik er fenomenaal over 8)7

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30
Heeft er iemand ervaring met de OpenMQTTGateway?
https://github.com/1technophile/OpenMQTTGateway

Hiermee kun je namelijk direct een RF Gateway maken met MQTT.
Op die manier kun je zonder homeduino ook signalen vanuit Pimatic naar je 433 (KaKu) spullen sturen, en ontvangen.

Ik heb het draaiend op een NodeMCU.
Alleen krijg het ontvangen van signalen op de node nog niet helemaal stabiel. Zenden gaat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syllie91
Edje6 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:49:
Het opbouwen van je code klopt niet helemaal. Als je een ACD-300 wilt koppelen moet je dit eerst met een HomeduinoRFSwitch doen. Deze heb je bij je eetkamertafel wel zitten.

Zorg er ook voor dat je id en unit nooit hetzelfde nummer hebben. Je hebt nu 30 en 30 gebruikt voor zowel unit als id

Zo maak ik mijn code altijd voor een dimmer:

{
"id": "rfswitch6",
"name": "Schakelaar dimmer slaapkamer",
"xOnLabel": "Aan",
"xOffLabel": "Uit",
{
}
}
]
},
{
"id": "HomeDimmer6",
"name": "Dimmer slaapkamer",
"class": "HomeduinoRFDimmer",
{
},
"send": true,
"receive": true
}
]
},
Bedankt voor de uitgebreide hulp. En excuses voor de late reactie.. druk, druk, druk zoals iedereen.
Ik ben er in ieder geval mee bezig geweest maar het werkt alsnog niet... Ik vermoed dat het aan mijn dimmer ligt.. Ik zou geen idee hebben wat er dan mis mee is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 10:17

Dr.Roelski

Walk on ....

Weet iemand of er ook al een colorpicker bestaat die onafhankelijk van de aparatuur werkt? Dus een die bijv. een variable vult? Ben bezig met een led dimmer op basis van MQTT en een ESP32. Nu mis ik alleen nog een mooie manier om de kleur in te kunnen stellen vanuit pimatic. Bedoeling is dat helderheid zowel met potmeter op lamp als vanuit pimatic (middels mqtt) bestuurd kan worden. Daarnaast de kleur via pimatic. Behalve 3 sliders met maar 15 stappen kan ik niets vinden wat een beetje in de buurt komt en makkelijk te implementeren is.

// update
Eindelijk iets gevonden wat standaard in pimatic of een plugin zit: https://github.com/philip1986/pimatic-led-light bevat ook een DummyLight, wat niet op die pagina staat, maar wel als je naar de devices gaat. Woohoo! Nu nog testen of het werkt. Ik zal voor mijn RGBWW leds wel het wit apart moeten gaan sturen, maar dat is niet erg.

[ Voor 24% gewijzigd door Dr.Roelski op 09-12-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
  • Laatst online: 09:24
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een makkelijke manier om mijn volledige SD-kaart (volledige OS + PiMatic config) te backupen, mocht mijn SD-kaartje onverhoopt er een keer mee ophouden, dan wil ik zonder al te veel moeite, alles makkelijk kunnen terugzetten, wie heeft de oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02
@Crashy Kijk eens naar Win32DiskImager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Hallo,

ik heb nu al wat langer pimatic draaien en heb sinds van de week 3 Hue lampen die ik inmiddels ook via m'n oude wandcontact dozen kan schakelen d.m.v. KAKU AWMT-003 zenders.

Ik heb de AWMT-003 zenders toegevoegd als HomeduinoRFContactSensor en via een rule wordt de lamp aan of uitgeschakeld, maar hoe kan ik de AWMT-003 verbergen van het menu, er is nu een status zichtbaar en ik krijg 'm niet weg.

Afbeeldingslocatie: http://rolandmegens.xs4all.nl/pimatic.png

Dus hoe verberg ik de balk "Wandschakelaar woonkamer" ?

edit:
Al gevonden, pagina bewerken en verwijderen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Roland_Megens op 10-12-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 08:55
.

[ Voor 99% gewijzigd door djmvt op 21-12-2017 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Koffie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:56:
- Sketch opnenen
- Compileren maar

Na een aantal malen ESPimatic in gebruik te hebben genomen dacht ik het eens tijd was voor ESPimticRF te gaan gebruiken.
Helaas lukt het niet om de sketch te uploaden. ik blijf errors krijgen "ESPimaticRF.ino:19:27: fatal error: SerialCommand.h: No such file or directory".

Ik heb de gehele arduino 1.6.5 verwijdert van mijn windows 10 install, opnieuw geinstalleerd en alles dubbel gechecked kwa gevraagde software en bm 2.3.0. Zelfs heb ik ook lagere en hogere versies geprobeerd , maar ik blijf dezelfde meldingen krijgen.

Dus wederom terug naar de basis en elke stap zoals omschreven gevolgd, zelfs nieuwe windows installatie.
Arduino 1.6.5 met de gevraagde esp8266 plugin.
Zip gedownload en uitgepakt in \Arduino map, arduino 1.6.5 de correcte instellingen gebruikt(http://arduino.esp8266.co...age_esp8266com_index.json).

Alles gedaan en geprobeerd en wil niet werken, maar vreemde is dat ik nu ESPimatic download en direct kan uploaden naar mijn esp8266 zonder enig probleem.

btw ik heb nu nieuwe esp8266 van LoLin v3 maar mijn andere heb ik dezelfde problemen mee.

wie heeft er een idee wat ik over het hoofd zie of.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
.

[ Voor 98% gewijzigd door djmvt op 21-12-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Ik loop nu bij herinstallatie tegen het probleem aan dat cd /home/pi niet werkt!? Als ik sudo su doe, werkt het daarna wel. Ik kan me niet herinneren eerder dit soort problemen te hebben gehad.

Gebruik Raspbian Jessie (stretch gaf dezelfde problemen, dus hoopte dat het op Jessie wel zou werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1021725

Ik heb onlangs pimatic opnieuw geinstalleerd op mn rp3 waarmee ik dmv een relais-boardje twee lampen schakel. Ik heb een tijdschema ingesteld mbv een paar rules.
Echter het updaten (lampen aan/uit) gebeurd alleen nadat ik verbinding maak met de webserver (plugin: mobile-frontend) en dus niet vanzelf.
Heeft iemand een een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 20:30
@Anoniem: 1021725
In je log kan je zien of de rule is uitgevoerd. Hier zou ik eerst even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik gebruik nu al een paar jaar Pimatic in combinatie met Homeduino op een Arduino nano met een 433 mhz setje uit HongKong.
Al die tijd regelmatig problemen dat lampen niet uit of aan gaan. Ondertussen al verschillende transmitters en antennes geprobeerd. En ook wat verschillende settings met oa rf-repeats.
Heeft iemand nog goede ideeën om die transmits te verbeteren?

[ Voor 3% gewijzigd door cemi op 24-01-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
Ik gebruik zelf deze send/receivers:

https://www.ebay.nl/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Daarnaast gebruik ik een externe voltbooster om het signaal te versterken:
https://www.ebay.com/itm/...t%3D6%26sd%3D232044384613

Dit in samenwerking met een arduino nano en de Homeduino plugin. Moet zeggen dat mijn signalen heel betrouwbaar zijn en ook de afstanden zijn prima (zo'n meter of 20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
cemi schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:03:
Ik gebruik nu al een paar jaar Pimatic in combinatie met Homeduino op een Arduino nano met een 433 mhz setje uit HongKong.
Al die tijd regelmatig problemen dat lampen niet uit of aan gaan. Ondertussen al verschillende transmitters en antennes geprobeerd. En ook wat verschillende settings met oa rf-repeats.
Heeft iemand nog goede ideeën om die transmits te verbeteren?
Boel omhakken naar sonoff met mqtt. 433mhz is domweg onbetrouwbaar, fire and forget in een veel te druk bezette frequentieband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
Eensch met Neographikal, ben die KaKu zooi hier ook steeds meer aan het verbannen door allerlei ander spul. Zo zijn m'n deursensoren zijn nu van Xiaomi met mqtt. en als ik zelf iets wil knutselen gebruik maak ik iets van Mysensors ook met mqtt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
Gisteren voor de grap eens gekeken naar dat tradfri slimme verlichting van Ikea. Leuk, maar met 2 plafondlampen waar in elke 4 maal een GU10 gaat word het een redelijk duur geintje. Los van het feit dat ik niets in huis heb waarmee het te bedienen is (en ik er dus weer een gateway oid bij moet kopen).
Ik hou het voorlopig wel even bij KaKu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
neographikal schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:59:
[...]

Boel omhakken naar sonoff met mqtt. 433mhz is domweg onbetrouwbaar, fire and forget in een veel te druk bezette frequentieband.
Inderdaad zit ik daar al langer aan te denken, maar om alle Eurodomest socket switches te gaan vervangen door die Sonoff S20's vind ik nogal wat, het is ook maar voor de fun. Bovendien werkt Wifi niet vanuit mijn schuur naar de woning waarin thermopane met speciale isolerende coating zit.
Maar gisteren toch een Sonoff besteld en een FTDI bij die goede Bang. Eens kijken of ik dat aan de praat kan krijgen en misschien het daarna wel inbouwen in een van de socket switches die ik nu in huis gebruik.

Voor de 433mhz ook nog een voltage booster van 3.3 naar 12 volt om te zien of ik daarmee de bestaande oplossing kan verbeteren. Ben wel benieuwd of dat ook gaat werken als ik die tussen mijn homeduino en transmitter zet, het is er namelijk een zonder aparte usb voeding.

Als ik dan toch met ESP Easy aan de slag ga, zou ik ook mijn ESP in de meterkast opnieuw willen configureren zodat die de P1 van de slimme meter naar mijn RPI stuurt. De vraag is: ondersteund ESP Easy die P1 en zijn er voorbeelden van hoe dat te configureren?

[ Voor 11% gewijzigd door cemi op 29-01-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-06 20:08
Deze week 2 plugins ontwikkeld voor pimatic.

pimatic-aqara
Verbind pimatic met de aqara (xiaomi) gateway
https://www.npmjs.com/package/pimatic-aqara

pimatic-nefit
Bedien en lees de Nefit Easy thermostaat uit
https://www.npmjs.com/package/pimatic-nefit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
ik krijg het niet zo snel gevonden.
Hoe kan ik code commenten om zo blokken tijdelijk uit te zetten?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Driek schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:05:
ik krijg het niet zo snel gevonden.
Hoe kan ik code commenten om zo blokken tijdelijk uit te zetten?
Welke code en welke blokken bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Koffie schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:34:
[...]

Welke code en welke blokken bedoel je ?
Ik wil bijv tijdelijk even een ds18b20 uitzetten. In de configuratie file moet dat dan op 3 plekken, als apparaat en bij de groupen en sortering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Bij mijn weten is dit niet mogelijk dmv rules oid. Je zou hooguit kunnen kijken om met de API een device te verwijderen en weer aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Koffie schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:22:
Bij mijn weten is dit niet mogelijk dmv rules oid. Je zou hooguit kunnen kijken om met de API een device te verwijderen en weer aan te maken.
zonde, had gehoopt dat net als met bijv sql je met -- een stukje code kon "uitzetten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djgait
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11-2024
Misschien de rule van de ds18b20 aanvullen met een variabele? Deze kun je dan met de api op 0 of 1 zetten. Je kan hem dan alleen laten uitvoeren als hij 1 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
Koffie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:09:
Gisteren voor de grap eens gekeken naar dat tradfri slimme verlichting van Ikea. Leuk, maar met 2 plafondlampen waar in elke 4 maal een GU10 gaat word het een redelijk duur geintje. Los van het feit dat ik niets in huis heb waarmee het te bedienen is (en ik er dus weer een gateway oid bij moet kopen).
Ik hou het voorlopig wel even bij KaKu :+
@Koffie Tradfri is Zigbee, Raspbee van dresden elektronik is daarvoor een leuk stukje speelgoed. Er is zelf een plugin voor "pimatic-raspbee". Zelf niet meer geprobeerd, ben aan het overstappen van Pimatic naar hass.io

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
sweebee schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:48:
Deze week 2 plugins ontwikkeld voor pimatic.
...
pimatic-nefit
Bedien en lees de Nefit Easy thermostaat uit
https://www.npmjs.com/package/pimatic-nefit
Ziet er goed uit. Maakt het mogelijk om met rules ook de temperatuur te gaan regelen.
Zou nog mooier zijn als hij iets meer van de status zou laten zien, zoals InHouseTemp,OutDoorTemp en Boilerindicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ik zou graag vanuit Node-RED (in HASS) devices in pimatic willen schakelen. Heeft iemand dit hier al voor elkaar gekregen?

\\Edit: Ah, vond dit topic waarin de te gebruiken URL genoemd wordt: https://forum.pimatic.org/topic/46/trigger-by-url/6

[ Voor 221% gewijzigd door JBS op 21-05-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02
Ik heb een systeem bedacht om mijn gordijnen automatisch te bedienen via een ESP8266 en een stappenmotor. Dit kun je eenvoudig integreren in Pimatic. Op mijn blog heb ik beschreven hoe ik dit allemaal heb gedaan. Wellicht inspireert dit jullie ook om mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
Hallo,

Ik ben bezig met de espimatic RF en heb dit blog gevolgd:
Koffie's tweakblog: ESPimaticRF : verstuur RF verkeer over wifi vanuit Pimatic

Ik ben zover dat ik signalen kan ontvangen, maar zodra ik signalen wil verzenden krijg ik de foutmelding:

"Serial port not open"

Ik heb zelf al veel geprobeerd en ben tot 1 conclusie gekomen:

Als in de terminal kijk naar:
- cd/dev
- ls -1 ttyUSB? En de USB staat op nummer 1 (wat bijna altijd is) krijg ik de foutmelding Serial port not open

Soms zie ik dat de waarde op USB0 staat en dan kan ik wel signalen versturen.

Iemand enig idee..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Had nog een setje Home Easy HE831S ligggen die ik nog even aan pimatic wilde koppelen. Devices discoveren en de schakelaars schakelen met de gekoppelde afstandsbediening levert de twee schakelaars op. Wanneer ik ze echter via pimatic schakel gebeurt er niets, schakel ik ze via de afstandsbediening dan zie ik de switch in pimatic naar on/off gaan en gaan de schakelaars ook aan/uit.
Inmiddels ook zonder succes de discoverde KAUK/Trust/Elro protocollen toegevoegd, maar geen van alle schakelt de schakelaars vanuit pimatic.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
JBS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:55:

Destijds had ik dit probleem met een B-merk variant van de KAKU ACD-1000 (ik geloof dat 't Eurodomest was): Inschakelen ging nog, uitschakelen niet meer via pimatic.

Nu heb ik exact hetzelfde probleem met een Home-Easy schakelaar die ik in de plafonddoos heb weggewerkt. Aan gaat ie nog via pimatic, uit niet meer. 'Discover' ik devices wanneer ik de betreffende lamp met een gekoppelde KAKU wandschakelaar aan- en uitzet, dan werkt na het toevoegen van de gevonden KAKU device ook enkel 'aan' via pimatic.

Zo maar, uit 't niets. Merkwaardig, toch?

De schakelaars uit m'n quote heb ik overigens inmiddels verwijderd en de spots vervangen door 6x Tradfri GU10 spots. Dat is voor deze lamp ook wel een optie, maar feit blijft dat 't vreemd is dat 'ineens' enkel 'aan' nog werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
hoi iedereen,

kleinigheidje met Pimatic nu, na een reboot zet ie zn uitgangen niet terug in de staat zoals voor de reboot?

Dit is nu sinds paar dagen...

Iemand idee waar ik kan zoeken?

Hoogdringend is het niet echt, binnenkort toch een fresh install op een ssd,
maar ik zou toch graag weten waarom?

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Voor mij gevoel uit 't niets ervaar ik nu problemen met inloggen op pimatic.
Het inlogscherm wordt ververst na het drukken op enter, dat gebeurt overigens ook wanneer ik een verkeerd wachtwoord invoer. Ik zie dus geen verschil tussen juist of onjuist wachtwoord invoer.

Ook na het stoppen en starten lukt het niet om in te loggen.

Stop, start en log:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qUcJJVK.png

Melding in Chrome na poging tot inloggen::

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y955Na5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Hoi JBS, ik ervaar dit ook, en vooral na een reboot.
Als de pi herstart is krijg ik netjes melding van Pushover, dus Pimatic is opgestart en werkt.

Maar toch geraak ik niet of niet direct op webpagina.
Soms lukt het me na 20x refresh. Zelfs op Iphone ook niet.
De laatste paar maand ervaar ik meer probleem met Pimatic, ervoor 18 maanden feilloos gewerkt, geen omkijken naar.
Het enige wat de laatste tijd is bijgekomen zijn Hue lampen, waar Pïmatic perfect mee overweg kan.

Modbus lukt me niet in pimatic, jammer
Ben nu aan het kijken naar OpenHab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Er moet toch iets aan de hand zijn met Pimatic.
Begin augustus, 2 raspberry b3+ geinstalleerd met pimatic en in dienst zonder problemen.

En nu krijg ik het bijna niet werkend :(
Gisternavond dan maar de oude rasp2 terug in dienst,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@RedPas Ik kwam er gisteravond achter dat inloggen via mijn telefoon inderdaad wel mogelijk is. Hoe vaak ik ook refresh op mijn desktop, inloggen lukt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
@JBS zoals gezegd heb ik gistern mn pi2 met mn eerste stabiele pimatic (is nu al 15maandjes online) terug in dienst. Deze draaid op een gewoon sd tje.
Al mn nieuwe probeersels met Raspberry werken met een USB SSD, denk niet dat de Pimatic problemen daaruit komen.

Gisternavond op een ander pi Openhab geinstalleerd, deze vandaag beetje verkennen.

Al blijf ik voorlopig nog voorkeur hebben voor Pimatic, mss enkel en alleen omdat ik de homeduino gebruik als aansturing van CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Heb je je browser cache al eens volledige verwijderd, inclusief app data? Incognito modus geprobeerd ?
Vooral Chrome wil nogal eens heel eigenwijs oude cached data gebruiken bij pimatic, vooral als er ineens een andere install achter exact dezelfde URL zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Ik gebruik Firefox, enkel chrome voor Unifi.
En het probleem is op meerdere pc's

De oude versie draaid nu nog, net deurbel met ipcam geintegreerd
En Pimatic boot telkens netjes.

Wel serieus mogen zoeken....
K-Jay's knutselavonturen via deze link krijg ik het niet werkend.
Ik heb het nu werkend met Telegram. Blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:34

K-Jay

Klaas Jan

Je bent niet de enige bij wie pimatic niet lekker (meer) werkt. Na de laatste update deed mijn installatie het ook niet meer. Uiteindelijk helemaal opnieuw geïnstalleerd en ook dat ging niet meteen goed. De documentatie op de website lijkt niet meer up-to-date. Ook op het pimatic-forum worden problemen gemeld.
Voor mij genoeg reden om eens verder te kijken. Inmiddels heb ik hass.io draaien en dat bevalt tot nu toe goed.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Pimatic wil eigenlijk niet graag vervangen, heeft hier meer dan een jaar probleemloos en zonder omkijken gedraaid.

Ik gebruik de Homeduino plugin voor de volledige besturing van cv, das nog de enige reden waarom ik nog niet volledig overstap naar openhab bv.
Mogelijks kan ik mn cv sturing ombouwen naar Lan ipv usb.
Maar zoals gezegd ben ik zeer tevreden van Pimatic en wil ik ook weten waarom de andere installs hier falen.

Nu draaid Pimatic op een pi2 met een sd card.
De nieuwe zijn pi3b+ en hebben een usb ssd van 120gig, zijn fresh installs van max 3 maand oud.
Deze zijn ook zonder problemen geinstalleerd, zelfs geen prob met sqlite.

De nieuwe installs heb ik vooral een versie conflict :)
npm, node
en sqlite is niet meer te installeren zonder errors....

Ook heb ik ook wel wat browser problemen ondervonden, maar heb nu nog niks gewist of gecleared en Pimatic komt nog mooi vlug op scherm.

Op een andere pi heb ik nu openhab, is een deftige overstap.
Maar het idee om ze samen als 1 groter domotica systeem uit te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door RedPas op 08-10-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:05
Ook hier is Pimatic een weekje terug vast gelopen - inloggen was niet meer mogelijk. Voor de zekerheid een nieuwe (verse) installatie begonnen. Helaas lijkt de meest recente versie (0.9.43) niet te werken, behalve een lading warnings tijdens installatie, loopt ie ook vast bij starten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@pimatic:~/pimatic-app $ sudo node_modules/pimatic/pimatic.js
10:16:50.046 2018-10-14 Sunday
/home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/node_modules/i18n/node_modules/debug/src/node.js:132
        let val = process.env[key];
        ^^^

SyntaxError: Block-scoped declarations (let, const, function, class) not yet supported outside strict mode

Dan maar terug naar 0.9.42, een stuk minder warnings tijdens installatie en deze start wel.
code:
1
2
pi@pimatic:~ $ npm install pimatic@0.9.42 --prefix pimatic-app --production
npm WARN deprecated nomnom@1.8.1: Package no longer supported. Contact support@npmjs.com for more info.

Op het Pimatic forum lijkt het al een tijdje stil, al zijn er meer problemen gemeld met de laatste installatie. Het lijkt erop dat Pimatic leuk is voor een hobby project, maar als serieus domotica project niet geschikt is. Jammer, want de eenvoud (normaliter dan) staat me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazel85
  • Laatst online: 04-07-2023
Op dit moment ben ik aan het stoeien met 2 raspberry pi's, beide met pimatic geïnstalleerd.
Pimatic 1 hangt in de voorraadkast en daarmee regel is de thermostaat en de lampen in huis.
Pimatc 2 hangt in de meterkast waarmee ik de slimme meter uitlees.

Wat mij nu niet lukt is om de waarden die in de variabelen staan van pimatic 2 / slimme meter om die met de api door te sturen naar pimatic 1.
Ik gebruik hiervoor:

curl -X PATCH --header "Content-Type:application/json" --data '{"type": "value", "valueOrExpression": "'$totaal-elektriciteit.totaal_elektriciteit'"}' --user "user:passwrd" http://pimatic1:poort/api/variables/total_electricity

Dit is wat er gebeurd na de update:

{"variable":{"name":"total_electricity","readonly":false,"type":"value","value":"","unit":""},"success":true}

De waarde wordt geupdate met "value" in plaats van de waarde vanaf de variabele van pimatic 2 te updaten.
Heeft iemand van jullie een idee waar dit mis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
Deze zou moeten werken:
code:
1
execute "curl --silent -X PATCH --header \"Content-Type:application/json\" --user \"user:pass\" --data '\{\"type\": \"value\", \"valueOrExpression\": $waterin.temperature\}' http://192.168.2.118:82/api/variables/ZwembadWaterIn > /dev/null"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazel85
Na nog wat experimenteren en de hulp van Koffie is het gelukt!
Big thnx!

Dit is het geworden:

execute "curl --silent -X PATCH --header \"Content-Type:application/json\" --user \"user:pass\" --data '\{\"type\": \"value\", \"valueOrExpression\": $totaal-elektriciteit.totaal_elektriciteit\}' http://ip-adres/api/variables/total_electricity > /dev/null"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
Moor dat het gelukt is, maar is MQTT niet een eenvoudigere oplossing in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazel85
Ik moet mij nog eens inlezen in MQTT :-)

Verder valt het mij op dat d teruglevering niet in Pimatic gepresenteerd wordt via smartmeter2 plugin. In het telegram vanuit de P1 poort wordt deze wel netjes vermeld.

Heeft iemand een werkende teruglevering in Pimatic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Miyamoto schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:59:
Ook hier is Pimatic een weekje terug vast gelopen - inloggen was niet meer mogelijk. Voor de zekerheid een nieuwe (verse) installatie begonnen. Helaas lijkt de meest recente versie (0.9.43) niet te werken, behalve een lading warnings tijdens installatie, loopt ie ook vast bij starten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
/home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/node_modules/i18n/node_modules/debug/src/node.js:132
        let val = process.env\[key];
        ^^^

SyntaxError: Block-scoped declarations (let, const, function, class) not yet supported outside strict mode

Dan maar terug naar 0.9.42, een stuk minder warnings tijdens installatie en deze start wel.
code:
1
2
npm WARN deprecated nomnom@1.8.1: Package no longer supported. Contact support@npmjs.com for more info.

Op het Pimatic forum lijkt het al een tijdje stil, al zijn er meer problemen gemeld met de laatste installatie. Het lijkt erop dat Pimatic leuk is voor een hobby project, maar als serieus domotica project niet geschikt is. Jammer, want de eenvoud (normaliter dan) staat me wel aan.
Hier hetzelfde met een nieuwe installatie op een schone installatie van Raspbian. Iemand dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 10:17

Dr.Roelski

Walk on ....

Miyamoto schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
        let val = process.env\[key];
        ^^^

code:
1
2

Na per ongeluk een te hoge versie node.js geinstalleerd te hebben (ivm node-red) draaide mijn pimatic ook niet meer. Pogingen gedaan om met nvm meeerdere versies te draaien en ook docker geprobeerd. Uiteindelijk alles gewist en weer de oude manier node.js met pimatic geinstalleerd. Sindsdien kan ik geen 0.9.43 meer draaien: exact dezelfde fout als je hier beschrijft. Rare is dat het op deze pi wel gewerkt heeft. Nu ook terug naar 0.9.42.
Ben nog steeds fan van pimatic en hoop dat er mensen zijn die pimatic naar een nieuwe node.js versie kunnen tillen zodat het weer up-to-date is. Zo niet, dan vrees ik het ergste. Hoe meer mensen tegen dit soort problemen aan gaan lopen, hoe meer er naar alternatieven gaan kijken. Zou zeer zonde zijn, want pimatic vind ik nog steeds meest gebruikersvriendelijke kwa inrichten devices en rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
Ook hier dezelfde issues met de 0.9.43 versie na een crash van Pimatic (ook met 43) en zoals degene boven mij al aangaven: 0.9.42 werkt in ieder geval nog wel.

Op het Pimatic forum zijn inmiddels een paar draadjes geopend, ook is er een testrelease 0.9.44a maar deze krijg ik helaas ook niet aan de gang.

Ik hoop in ieder geval dat de huidige versie blijft werken, groot deel van wat hier in huis geautomatiseerd is draait op Pimatic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
djmvt schreef op maandag 3 december 2018 @ 02:01:
Ook hier dezelfde issues met de 0.9.43 versie na een crash van Pimatic (ook met 43) en zoals degene boven mij al aangaven: 0.9.42 werkt in ieder geval nog wel.

Op het Pimatic forum zijn inmiddels een paar draadjes geopend, ook is er een testrelease 0.9.44a maar deze krijg ik helaas ook niet aan de gang.

Ik hoop in ieder geval dat de huidige versie blijft werken, groot deel van wat hier in huis geautomatiseerd is draait op Pimatic.
Kunt je 0.9.43 installatie handmatig fixen door deze stappen te volgen:
https://forum.pimatic.org/post/34498

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:24

GVR

Hallo pimatic gebruikers. Ik heb op een raspberry pimatic en domoticz draaien. Pimatic zend en ontvangt via een arduino nano de 433 MHz signalen (kaku). Met een regel (json api) wordt de schakelaar in domoticz bijgewerkt (wanneer de kaku afstandsbediening wordt gebruikt). Vanuit domoticz wordt de pimatic api aangeroepen om de kaku schakelaars aan te sturen.

Dit werkte eigenlijk altijd prima, maar sinds kort merk ik vaak dat de domoticz schakelaars niet worden bijgewerkt bij gebruik van de kaku afstandsbediening. Als ik dan op de webinterface van pimatic inlog en nogmaals de afstandsbediening gebruik werkt het ineens wel. Net alsof pimatic in slaapstand staat en wakker geschud wordt wanneer ik inlog? Als ik in de log meekijk zie ik geen rare dingen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdruten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik wil graag mijn 4 Youless LS120 loggers uitlezen in Pimatic.
Helaas krijg ik alleen de uitlezing van de module met de P1 aansluiting, de 3 loggers waaruit alleen de S0 ingang gebruikt wordt blijven in Pimatic op 0 kWh - 0 kWh staan.
Hoe kan ik dit aanpassen??
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste