Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pasz
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11-12 16:27

pasz

is kikke

Gisteren kwam dit schatje aan uit China. Een TM1638 panel. Kost ongeveer 1,5EU en bevat veel knopjes en lichtjes voor weinig. Aangezien ik tegenwoordig alles via MQTT wil doen, ben ik bezig geweest om deze module uit te lezen en te sturen via MQTT.

Na een avondje experimenteren met deze library lijkt alles te werken en kan ik alles uitlezen met MQTT.fx :

Op naar pimatic dacht ik. Switches gaan prima, ledjes sturen ook, maar tekst kan ik niet versturen.
Iemand een work-around hiervoor gevonden ? Ik zou graag info naar de display willen sturen, bijvoorbeeld temperatuur oid.

woei!

• lxz
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-12 08:17
quote:
Pascal Saul schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:49:
Ik heb meteen maar 7 Touch's besteld om een begin te maken om de enkelpolige stand-alone schakelaars te vervangen. Ik mis nog wel de dubbelpolige schakelaars zoals zovelen en de mogelijkheid om op een of andere manier een wissel of kruisschakeling software matig te maken.
Dan hoop ik dat je er rekening mee hebt gehouden dat die dingen een nuldraad nodig hebben? Ik heb nu 2 van deze switches binnen, maar nog niet in gebruik omdat ik eerst nog 2 draden bij moet trekken en dat blijkt hier nogal tegen te vallen :|

Los daarvan zijn het wel toffe switches inderdaad, zeker als je ze flasht met bijvoorbeeld tasmota

• Agrotech
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15-12 16:46
Hallo,

Vandaag heb ik ook de stap gemaakt om ook Pimatic te installeren.

Het installeren zelf was niet echt een probleem, het resultaat is er echter niet naar. Ik krijg hetzelfde te zien als in deze post in alle browsers. Bij mij is het probleem echter niet dat ik navigeer in privémodus op Iphone.

Ik heb de installatie uitgevoerd zoals beschreven op https://pimatic.org/. Omdat mijn standaard ip-adres al bezet was met een website, heb ik met apache2 een alias gecreëerd die je van http://jouw-ip/pimatic doorstuurd naar de ../pimatic-mobile-frontend/public map. Volgens mij zit hier ook het probleem, omdat de scripts dan niet juist uitgevoerd worden. Ik weet alleen niet hoe dit te repareren.

Mijn vraag is dus hoe dit in te stellen of te installeren zodat het wel werkt?

Alvast bedankt!

Edit:

Het is gelukt, er bleek bij installatie al wat te lopen op de poort, waardoor het renderen van html niet gelukt is. Opgelost volgens deze link.

Agrotech wijzigde deze reactie 30-04-2017 21:17 (10%)
Reden: Probleem opgelost

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:12
quote:
Pascal Saul schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:49:
Dit is een slecht topic voor mijn bankrekening na het lezen van dat Sonoff spul!

Ik heb meteen maar 7 Touch's besteld om een begin te maken om de enkelpolige stand-alone schakelaars te vervangen. Ik mis nog wel de dubbelpolige schakelaars zoals zovelen en de mogelijkheid om op een of andere manier een wissel of kruisschakeling software matig te maken.

Een goede universele leddimmer hebben ze jammer genoeg ook nog niet zodat ik mijn Philips hanglamp weer kan ombouwen naar de versie met dimbare ledlampen i.p.v. de huidige ledlampen die alleen op vol vermogen werken met de originele dimmer.

De normale basic,dual, pow, etc modules zijn vrij groot om in te bouwen in de bestaande inbouwdoos jammer genoeg. In een apparaat bouwen is soms ook lastig omdat daar geen ruimte is. Dan moet je dus de stekker eraf knippen en het kastje ergens wegleggen of wegwerken weer. De sockets zijn dan een goed alternatief maar ware het niet dat deze in mij situatie weer te diep zijn om achter de gordijnen en meubels etc te gebruiken.

Dat Sonoff heeft zeer grote potentie. Die andere Chinese merken zijn toch iets minder ondanks dat ze nu al weer 2 en 3 voudige schakelaar hebben.
Over welke touch heb je het nu? Heb je een linkje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 10:47
quote:
lxz schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:43:
[...]

Dan hoop ik dat je er rekening mee hebt gehouden dat die dingen een nuldraad nodig hebben? Ik heb nu 2 van deze switches binnen, maar nog niet in gebruik omdat ik eerst nog 2 draden bij moet trekken en dat blijkt hier nogal tegen te vallen :|

Los daarvan zijn het wel toffe switches inderdaad, zeker als je ze flasht met bijvoorbeeld tasmota
Ja, dat is het eerste waar ik aan dacht na het bestellen... moet even wat blauw VDE draad erbij halen en alle enkele schakelaars langs. Het zijn niet de langste afstanden maar ik moet wel alle plafondlampen er weer een keer afhalen (om af te stoffen) om de draad erbij te trekken.
quote:
Koffie schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:36:
[...]

Over welke touch heb je het nu? Heb je een linkje?
https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-touch.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-12 15:51
quote:
Software is ESPEasy R120 met pimatic hack ( https://forum.pimatic.org...pimatic-controller-plugin ).

Ik zag later dat deze hack ook al in latere versie opgenomen is. Alleen moet je dan de #ifdef PLUGIN_BUILD_DEV gebruiken of weghalen in https://github.com/letsco...asy/blob/master/_C022.ino .
Mag ik vragen hoe je de espeasy precies geflsahed hebt?
Ik heb namelijk C009 wel aangepast, maar hij lijkt nog de oude te schrijven. Moet ik nog iets compilen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-12 13:55
Ha Koffie, ik heb inmiddels wat ESP8266's binnen, en ben wat zaken van mijn Pi over aan het zetten, heb inmiddels de temperatuur werkend via de ESPimatic welke keurig alles weergeeft in PiMatic zelf. Ben nog in afwachting op de PIR functionaliteit en meerdere DS18B20 sensors tegelijkertijd :-)

Ook de Relais heb ik overgezet (voor mijn CV aansturing), en die lijkt het niet op 3V te doen (die de ESP8266 levert), is hier een simpele oplossing voor? het LEDje van de Relais gaat wel aan/uit, maar hij schakelt vervolgens niet.

Daarnaast de vraag, hoe schakel ik de relais op afstand via PiMatic? http://192.168.2.31/api?action=relay1&value=on werkt wel via de browser, maar ik snap niet zo goed hoe ik PiMatic deze link kan laten uitvoeren (en dus de Relais aan/zetten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 15-12 10:47
Ik heb nu 6x een Sonoff geplaatst en de oude schakelaars opgeruimd :) Ze doen wat ze moeten doen alleen het touch gedeelte is een beetje 'vaag' of 'ongevoelig' af en toe. Het beste is om met de handpalm een tikje in het midden te geven om dat te laten schakelen. Persoonlijk hadden ze daar van mij part gewoon een deurbel drukker van mogen maken want dat werkt intuïtiever mijn inziens. Het schakelen zelf hoor je natuurlijk vanwege het relais maar dat is een kleinigheidje.

Het toevoegen van de schakelaar aan de app is appeltje eitje. Schakelaar 5 seconden in drukken en next next finish.

De plexiglas afdekkap moet je niet laten vallen op een harde grond want die is dan gewoon echt stuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:01
Is het mogelijk om met een (kaku) schakelaar verschillende acties uit te voren?
Bijv.
1x aan is device A aan
2x aan is device B aan
1x uit is alles uit

Zo ja, kan iemand me met zo'n regel helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
quote:
Crashy schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:07:
Ha Koffie, ik heb inmiddels wat ESP8266's binnen, en ben wat zaken van mijn Pi over aan het zetten, heb inmiddels de temperatuur werkend via de ESPimatic welke keurig alles weergeeft in PiMatic zelf. Ben nog in afwachting op de PIR functionaliteit en meerdere DS18B20 sensors tegelijkertijd :-)

Ook de Relais heb ik overgezet (voor mijn CV aansturing), en die lijkt het niet op 3V te doen (die de ESP8266 levert), is hier een simpele oplossing voor? het LEDje van de Relais gaat wel aan/uit, maar hij schakelt vervolgens niet.

Daarnaast de vraag, hoe schakel ik de relais op afstand via PiMatic? http://192.168.2.31/api?action=relay1&value=on werkt wel via de browser, maar ik snap niet zo goed hoe ik PiMatic deze link kan laten uitvoeren (en dus de Relais aan/zetten).
Je moet in pimatic een sheelswitch aanmaken : https://github.com/koffie...lay-directly-from-pimatic

• Driek
quote:
pasz schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:16:
Eindelijk mijn EspEasy sensor af.
Het is een opgevoerde PIR lamp van de action. Deze heeft een compartiment waar 3 AA's in kunnen.

Ik heb het binnenwerk vervangen en het volgende erin gebouwd :
  • BH1750
  • BMP180
  • Witty development board
Software is ESPEasy R120 met pimatic hack ( https://forum.pimatic.org...pimatic-controller-plugin ).

Ik zag later dat deze hack ook al in latere versie opgenomen is. Alleen moet je dan de #ifdef PLUGIN_BUILD_DEV gebruiken of weghalen in https://github.com/letsco...asy/blob/master/_C022.ino .

Hij gaat om de 5 minuten lekker diep slapen en wordt alleen wakker om te meten.
Ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt op 3AA's.

Werkt echt prachtig.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hi Pasz,
Ik ben ook wat aan het prullen met een esp met easpeasy. Heb inmiddels de "hack" toegepast zodat ik de pimatic restapi heb. Gegevens ingevoerd en als test een temp sensor eraan gehangen die keurig de temp in espeasy weergeeft.
so far so good.

in pimatic een variable aangemaakt met dezelfde naam, een device eraan geknoopt die de waarde weergeeft.

Probleem is nu echter dat er geen waardes binnenkomen in pimatic.
Kan jij aangeven hoe je een en ander ingesteld hebt?

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01:22
Ik ben hier wat aan het rommelen met de SNMP plugin. Mijn doel is in het scherm de hoeveelheid verkeer op de VDSL interface van mijn Cisco weer te geven.
De data komt Pimatic prima in alleen zijn de gegevens counters in bytes terwijl ik juist Mbits per seconde wil aangeven. Heeft Pimatic hier voorzieningen voor? Ik heb wat door de documentatie gelezen maar ik zie nergens hoe je kan aangeven dat een waarde een counter is en geen "hoeveelheid per seconde".

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• Dr.Roelski
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Voor wie Sonoff switches gebruikt van type POW of TH16: er is blijkbaar een recall geweest (geproduceerd tussen dec 2016 en jan 2017) omdat de vertinde sporen te dun waren en deze geen 16A kan schakelen. Zie https://esp8266hints.wordpress.com/2017/03/01/itead-recall/ (soieso zeer interessante site voor de hobbyist!).
Mocht je dus 16A willen schakelen kan het verstandig zijn de vertinde sporen met extra draad o.i.d. te versterken.
Persoonlijk zou ik nooit zoveel met zo'n chinees ding willen schakelen, maar ter info!

P.S.: POW werkt bij mij nu ook met pimatic en tasmota firmware. Kan ik eindelijk zien wat het effect is als ik mn halogeen lamp omgebouwd heb naar led (ook esp8266 project).

• pasz

pasz

is kikke

quote:
Driek schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:32:
[...]

Hi Pasz,
Ik ben ook wat aan het prullen met een esp met easpeasy. Heb inmiddels de "hack" toegepast zodat ik de pimatic restapi heb. Gegevens ingevoerd en als test een temp sensor eraan gehangen die keurig de temp in espeasy weergeeft.
so far so good.

in pimatic een variable aangemaakt met dezelfde naam, een device eraan geknoopt die de waarde weergeeft.

Probleem is nu echter dat er geen waardes binnenkomen in pimatic.
Kan jij aangeven hoe je een en ander ingesteld hebt?
Ik ben helemaal aan het overstappen op MQTT. Kan ik je aanraden.

Om een lang verhaal simpel te houden. Ik heb handmatig in de config.json de volgende variabelen gemaakt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 "variables": [
    {
      "name": "ldr17",
      "value": 463
    },
    {
      "name": "lux17",
      "value": 0
    },
    {
      "name": "temp17",
      "value": 25.23
    },
    {
      "name": "pres17",
      "value": 1018.46
    }
  ]

De namen (bv. pres17) heb ik ook in ESPEasy gezet bij Value Name.

Even schelden in de kerk : ik heb er nu ook een PINE64 naast draaien met daarop Home Assistant.

woei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
quote:
pasz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:26:
[...]

Ik ben helemaal aan het overstappen op MQTT. Kan ik je aanraden.

Om een lang verhaal simpel te houden. Ik heb handmatig in de config.json de volgende variabelen gemaakt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 "variables": [
    {
      "name": "ldr17",
      "value": 463
    },
    {
      "name": "lux17",
      "value": 0
    },
    {
      "name": "temp17",
      "value": 25.23
    },
    {
      "name": "pres17",
      "value": 1018.46
    }
  ]

De namen (bv. pres17) heb ik ook in ESPEasy gezet bij Value Name.

Even schelden in de kerk : ik heb er nu ook een PINE64 naast draaien met daarop Home Assistant.
Dank je, heb het precies zo ingesteld, maar toch werkt het niet :(

ik zal eens naar mqtt kijken, alleen krijg ik nergens een goede how to gevonden om het in gebruik te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasz

pasz

is kikke

quote:
Driek schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:51:
[...]

Dank je, heb het precies zo ingesteld, maar toch werkt het niet :(

ik zal eens naar mqtt kijken, alleen krijg ik nergens een goede how to gevonden om het in gebruik te nemen.
Heb je je gebruiker goed ingesteld in ESPEasy ?

Zie hier voor de mosquitto. Kun je gewoon naast pimatic draaien :
https://www.digitalocean....saging-broker-on-debian-8

Een goed test proggie is http://www.mqttfx.org/

woei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
quote:
pasz schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:17:
[...]

Heb je je gebruiker goed ingesteld in ESPEasy ?

Zie hier voor de mosquitto. Kun je gewoon naast pimatic draaien :
https://www.digitalocean....saging-broker-on-debian-8

Een goed test proggie is http://www.mqttfx.org/
jazeker, ik heb ook een esp draaien met espimatic, zelfde instellingen, werkt prima
Ik zie ook als ik iets wijzig aan de instellingen in de espeasy log dat hij een http foutmelding geeft.
Dit geeft hij niet bij de goede instellingen, alleen gebeurt er dan niks.

Ik zal me eens verdiepen in mqtt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Laatst al screens voor de erker besteld, bevalt zo goed dat ik de ramen boven ook ga doen. Dus weer 4 extra screens besteld :P Aansturing via een esp8266 met een stapeltje relais en pimatic! :) Ik stap trouwens helemaal van 433mhz af en vervang alles door sonoffjes met espeasy daarop geflasht, aansturing via mqtt. Ben klaar met die usb-poort en het iffy karakter van 433mhz, mqtt is top, qos=2 gebruik en hij houdt het ook netjes vast als de esp onverhoopt even zoek is.

M'n wifinetwerkje krijgt het druk lol, m'n aantal connected devices slaat al nergens op voor een 1-persoons huishouden en het wordt niet beter :X

neographikal wijzigde deze reactie 18-06-2017 13:55 (10%)

Op zoek naar een fotograaf?

• K-Jay
  • Laatst online: 00:27

K-Jay

Klaas Jan

Ik ben ook maar eens met mqtt aan de slag gegaan. En met succes! Ik heb er ook een blogje over geschreven.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Crashy
Het is mij na veel geklungel ook eindelijk gelukt om temperatuur (1x buiten en 1x woonkamer) via een ESP via MQTT binnen te krijgen op PiMatic, heeft me wel de hele dag gekost :-), maar het resultaat is er!

Volgende is nu het aansluiten van de PIR op diezelfde ESP met ESPeasy, heeft iemand een idee? Ik heb hem nu als Switch aangesloten (wel op 5V van de Pi die nu nog voor het gemak ernaast ligt), maar de waardes zijn niet consequent.

Volgens mij zit daar ook nog de uitdaging van ESP die maar 3.3V levert, en de PIR 5V nodig heeft. Ideeën zijn welkom, moet uiteindelijk idealiter op batterijen gaan draaien!

Crashy wijzigde deze reactie 01-07-2017 18:54 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14-12 19:04
@K-Jay @Crashy ik ben ook bezig met MQTT sensors uitlezen met pimatic en ESP Easy.
Ik kan in ESP Easy zien dat er een waarde uitlezen wordt. Maar in Pimatic blijft de temperatuur op Unknown staan. Ik heb al geprobeerd te zoeken of ik via Mosquitto kan zien of de waarde daar in ieder geval aan komt, maar daar had ik ook nog niet veel succes. Is jullie dit gelukt?
Zouden jullie daarnaast misschien de precieze config van ESP Easy / Pimatic kunnen posten zodat ik kan zien of ik daar misschien iets verkeerd in heb zitten?

EDIT: Natuurlijk lukt het 5 minuten later... Ik zal even mijn werkende config posten met mijn DHT11 sensor.

Mijn config in de ESP Easy ziet er als volgt uit.
Bij config geef je de ESP een naam, in dit geval esp01
Bij controllers moet je het ip adress van de plek waar mosquitto draait opgeven, normaal gesproken het IP van je Raspberry Pi.
Vervolgens ga je naar Devices -> Task en kies je het juiste type Device en geef je de task een naam. Selecteer de juiste GPIO pin en in mijn geval het DHT Type.

Forum
ESPdevicesESPcontrollerESPconfig

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
plugin:

{
      "plugin": "mqtt",
      "active": true,
      "brokers": [
        {
          "brokerId": "default"
        }
      ]
    }

devices:
    {
      "attributes": [
        {
          "name": "esp01",
          "topic": "/esp01/Temp/Temperature",
          "type": "number",
          "messageMap": {},
          "unit": "°C"
        },
        {
          "name": "Humidity",
          "topic": "/esp01/Temp/Humidity",
          "type": "number",
          "messageMap": {},
          "unit": "%"
        }
      ],
      "xAttributeOptions": [],
      "id": "esp-simple",
      "name": "esp-simple",
      "class": "MqttSensor"
    }

Het belangrijkste is dat je het 'topic' goed weet in te vullen dit bestaat uit:
/<config-UnitName>/<Devices-Task-Name>/<Device-Task-Value-ValueName>
zoals ook te vinden was in de ESP bij Controller -> Controller Publish.

Als je wilt checken of er iets bij mosquitto binnen komt en hoe dan kun je mosquitto starten met mosquitto -v bij werd de output zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
osmc@osmc-3:~$ mosquitto -v
1499009416: mosquitto version 1.4.12 (build date Thu, 25 May 2017 22:38:16 +0100) starting
1499009416: Using default config.
1499009416: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1499009416: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1499009416: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1499009416: New client connected from 127.0.0.1 as pimatic_f0af392 (c1, k60).
1499009416: Sending CONNACK to pimatic_f0af392 (0, 0)
1499009416: Received SUBSCRIBE from pimatic_f0af392
1499009416:     /esp01/Temp/Temperature (QoS 0)
1499009416: pimatic_f0af392 0 /esp01/Temp/Temperature
1499009416:     /esp01/Temp/Humidity (QoS 0)
1499009416: pimatic_f0af392 0 /esp01/Temp/Humidity
1499009416: Sending SUBACK to pimatic_f0af392

Je ziet dat onder /esp01/Temp/Temperature en /esp01/Temp/Humidity waardes worden gelogd.

heintjeput wijzigde deze reactie 02-07-2017 17:31 (79%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Iemand hier al IKEA Tradfri lampen gekoppeld aan Pimatic?

Is wel een plugin voor beschikbaar:
https://forum.pimatic.org...-plugin-ikea-smart-lights

Edit: lampen koppelen aan pimatic werkt goed. Moet alleen wachten tot volgende release totdat ze in pimatic-hap worden ondersteund. (Of zelf even twee regels toevoegen aan hap.coffee, zie commit #73)

Whatson wijzigde deze reactie 05-07-2017 10:53 (37%)

• Driek
ik ben ook nog steeds aan het pielen met mosquitto. Maar als ik de blog van K-jay volg dan krijg ik deze status bij runnen van mosquitto.
1499279251: Using default config.
1499279251: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1499279251: Error: Address already in use

ik kan alleen nergens achterhalen welk programma er poort 1883 gebruikt.
Hoe kan ik daarachter komen?

• Crashy
quote:
Driek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:31:
ik ben ook nog steeds aan het pielen met mosquitto. Maar als ik de blog van K-jay volg dan krijg ik deze status bij runnen van mosquitto.
1499279251: Using default config.
1499279251: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1499279251: Error: Address already in use

Ik kwam dezelfde error tegen, een keer de Pi restarten heeft bij mij toen geholpen, bleek achteraf volgens mij dat ik Mosquitto al had draaien, en hem dus nogmaals wilde starten. Hoop dat het helpt!

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

quote:
Driek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:31:
Ja dat is inderdaad Mosquitto zelf :P dus je zit goed.

• Driek
quote:
K-Jay schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:48:
[...]

Ja dat is inderdaad Mosquitto zelf :P dus je zit goed.
Top, herstarten heeft geholpen.

Nu verder pielen, de esp is gekoppeld, ik zie ook dat hij verbinding maakt.

1499366118: mosquitto version 1.4.12 (build date Thu, 25 May 2017 22:38:16 +0100 ) starting
1499366118: Using default config.
1499366118: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1499366118: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1499366119: New connection from 192.168.178.10 on port 1883.
1499366119: New client connected from 192.168.178.10 as ESPClient0 (c1, k15, u'' ).
1499366119: Sending CONNACK to ESPClient0 (0, 0)
1499366119: Received SUBSCRIBE from ESPClient0
1499366119: /espeasy1/# (QoS 0)
1499366119: ESPClient0 0 /espeasy1/#
1499366119: Sending SUBACK to ESPClient0
1499366119: Received PUBLISH from ESPClient0 (d0, q0, r0, m0, '/espeasy1/status' , ... (9 bytes))
1499366119: Sending PUBLISH to ESPClient0 (d0, q0, r0, m0, '/espeasy1/status', . .. (9 bytes))
1499366124: Received PUBLISH from ESPClient0 (d0, q0, r0, m0, '/espeasy1/temp1/t emp1', ... (5 bytes))
1499366124: Sending PUBLISH to ESPClient0 (d0, q0, r0, m0, '/espeasy1/temp1/temp 1', ... (5 bytes))
1499366139: Received PINGREQ from ESPClient0
1499366139: Sending PINGRESP to ESPClient0
1499366154: Received PINGREQ from ESPClient0
1499366154: Sending PINGRESP to ESPClient0
1499366169: Received PINGREQ from ESPClient0
1499366169: Sending PINGRESP to ESPClient0
1499366184: Received PUBLISH from ESPClient0 (d0, q0, r0, m0, '/espeasy1/temp1/temp1', ... (5 bytes))
1499366184: Sending PUBLISH to ESPClient0 (d0, q0, r0, m0, '/espeasy1/temp1/temp1', ... (5 bytes))

Heb nu een device aangemaakt, alleen wil deze nergens getoond worden..

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

In de pimatic gui, rechtsboven op het tandwielsymbooltje klikken. Dan helemaal naar beneden scrollen, Nieuw onderdeel toevoegen, device aanklikken, vinkje rechtsboven klikken, done.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
Thnks, na veel pielen is het dan eindelijk gelukt om het werkend te krijgen
Keurig de temperatuur in Pimatic.

Iemand al een sonoff werkend met espeasy en pimatic?

Bij mij lijkt hij toch regelmatig vast te lopen. Oplossing is dan pi herstarten. Jullie hier ook last van?

Driek wijzigde deze reactie 07-07-2017 16:24 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djmvt
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 03-12 02:01
Zit met een lastig probleempje (en mijn programmeerskills zijn niet best):

Op dit moment gebruik ik in pimatic 433mhz kaku wall switches om oa mijn hue verlichting te schakelen. De wall switches doen niets anders dan een code zenden als ik er op druk, code wordt ontvangen via homeduino en pimatic reageert hierop door een rule te starten.
Lijkt flawless maar helaas blijft het receive deel van homeduino bij mij niet lekker werken (slecht bereik waardoor codes gemist worden).

Nu dacht ik dit op te lossen met een ESP (nodemcu V3) en dan via wifi de codes naar pimatic sturen maar dit is veel ingewikkelder dan ik dacht.

Iemand een idee?

Concreet: gebruik maken van de io pins van de nodemcu, pin hoog, signaal naar pimatic die hierdoor een rule start en het licht aan zet. Pin laag, signaal naar pimatic die hierdoor een rule start en licht uit zet.

En dan het liefst met bv 4 pins op 1 esp. (Dus 4 verschillende codes).
Ik heb geen idee hoe ik dit kan implementeren, dacht dat het simpel was (espimatic kan bv 4 relays tegelijk aansturen vanuit pimatic) maar binnen espimatic is hier geen oplossing voor voor zover ik zo kan zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12-12 12:28
Misschien de rule 4x direct achter elkaar?

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djmvt
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 03-12 02:01
quote:
Sneezzer schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:28:
Misschien de rule 4x direct achter elkaar?
Die rules zijn het probleem niet, de code op de ESP (nodemcu) wel: geen idee hoe ik dit moet maken.
In feite heb ik een sketch op de ESP nodig die bij een state change van 1 van de gpio pennen een bericht stuurt naar de pimatic.

• Crashy
quote:
Driek schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:26:
Thnks, na veel pielen is het dan eindelijk gelukt om het werkend te krijgen
Keurig de temperatuur in Pimatic.

Iemand al een sonoff werkend met espeasy en pimatic?

Bij mij lijkt hij toch regelmatig vast te lopen. Oplossing is dan pi herstarten. Jullie hier ook last van?
Nee, geen last van, PiMatic en Mosquitto draaien al enige tijd hier zonder vastlopers. Sonoff gebruik ik (nog) niet, voorlopig werkt het voor mij goed via mobiele interface + rules/triggers als PIR voor 's nachts en thuiskomen. Heb een 3.3V PIR besteld, hopelijk werkt die zonder problemen via ESPEasy. Daarnaast een 3.3V Relais (voor mijn CV) besteld, dan kan ik namelijk de Pi gaan verplaatsen en er ook KODI op gaan draaien, hij ligt nu te ver weg van mijn TV.

• Driek
quote:
Crashy schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:46:
[...]

Nee, geen last van, PiMatic en Mosquitto draaien al enige tijd hier zonder vastlopers. Sonoff gebruik ik (nog) niet, voorlopig werkt het voor mij goed via mobiele interface + rules/triggers als PIR voor 's nachts en thuiskomen. Heb een 3.3V PIR besteld, hopelijk werkt die zonder problemen via ESPEasy. Daarnaast een 3.3V Relais (voor mijn CV) besteld, dan kan ik namelijk de Pi gaan verplaatsen en er ook KODI op gaan draaien, hij ligt nu te ver weg van mijn TV.
ik moet zeggen, sinds de post draait het stabiel. Mijn test esp met temp en licht sensor draait sinsdien zonder problemen. Wil nu graag naar een door wifi gestuurde esp-achtig apparaat mijn lampen gaan schakelen. Een sonoff lijkt daarvoor ideaal.

• Crashy
quote:
Driek schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:25:
[...]

ik moet zeggen, sinds de post draait het stabiel. Mijn test esp met temp en licht sensor draait sinsdien zonder problemen. Wil nu graag naar een door wifi gestuurde esp-achtig apparaat mijn lampen gaan schakelen. Een sonoff lijkt daarvoor ideaal.
Zo'n lichtsensor, is niet hetzelfde als bewegingssensor toch? Waar gebruik je die precies voor?

• Driek
quote:
Crashy schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:27:
[...]

Zo'n lichtsensor, is niet hetzelfde als bewegingssensor toch? Waar gebruik je die precies voor?
is inderdaad geen bewegingssensor.

Ik wil hem inzetten om lampen te schakelen. Dat doe ik nu op basis van sunset/rise. Maar vooral in de winter wil het nog weleens voorkomen dat het gedurende de dag ook wel eens donker genoeg is om de lampen aan te zetten.
Ik wil kijken of ik dat daarmee kan bereiken. (dus een regel ala: als iemand thuis en lux onder X dan doe lamp aan.)

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

quote:
Driek schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:25:
Ik heb net twee sonoff's ontvangen met het plan om er espeasy op te zetten. Kom er net achter dat ik dan een USB TTL converter nodig heb...lekkere voorbereiding :X . Nu dus weer wachten op zo'n bubbeltjesenvelopje uit het Verre Oosten :P
Als het uiteindelijk gelukt is zal ik er wel weer een stukje over schrijven.

• Driek
quote:
K-Jay schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:20:
[...]

Ik heb net twee sonoff's ontvangen met het plan om er espeasy op te zetten. Kom er net achter dat ik dan een USB TTL converter nodig heb...lekkere voorbereiding :X . Nu dus weer wachten op zo'n bubbeltjesenvelopje uit het Verre Oosten :P
Als het uiteindelijk gelukt is zal ik er wel weer een stukje over schrijven.
:)
die heb ik dan gelukkig wel al in bezit. Als je dichtbij woont kan je hem altijd wel ff lenen.

• Crashy
Hebben jullie mooie nette oplossingen om de ESP met sensoren mooi weg te werken of op te hangen? En ik ben ook nog opzoek naar een mooie oplossing voor met batterijen, hebben jullie tips? En ervaring hoelang een ESP dan meegaat? Als ik bijvoorbeeld elke 5 minuten de temperatuur door laat geven?

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15-12 14:01
Een Sonoff met EspEasy werkt prima, heb er thuis al enkele draaien. Alleen de Dual wordt door EspEasy nog niet ondersteund aangezien de outputs daar geschakeld worden via een serieel commando (via een extra uC). Hoewel dat niet moeilijk is, de commando's zijn bekend, is het nog niet geimplementeerd. Heb er nu zelf zolang even Tasmota opstaan, werkt verder prima maar vind het fijner om overal dezelfde fimware te draaien.

Asus X5QSF || Lenovo P2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasz

pasz

is kikke

quote:
neographikal schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:03:
[...]
Ik wacht alleen nog altijd op de MQTT support van pimatic voor de Homeduino zodat ik van die vieze USB redirection oplossing af kan. Het werkt, maar ideaal is het niet.
Ken je deze al ? Na wat gepruts werkt deze het beste in mijn situatie. Gebaseerd op pilight.

https://github.com/puuu/MQTT433gateway

woei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasz

pasz

is kikke

quote:
Crashy schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:20:
Hebben jullie mooie nette oplossingen om de ESP met sensoren mooi weg te werken of op te hangen? En ik ben ook nog opzoek naar een mooie oplossing voor met batterijen, hebben jullie tips? En ervaring hoelang een ESP dan meegaat? Als ik bijvoorbeeld elke 5 minuten de temperatuur door laat geven?
Mijn zelfbouw esp node gaat 4 weken mee op 3 AA batterijen. De boosdoener is waarschijnlijk de Voltage regulator die te veel ruststroom trekt. 1 meting per kwartier.

Ben er helemaal niet tevreden mee. Voor echt langdurige sensor gebruik kun je beter een Arduino met bv mysensors gebruiken.

woei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crashy
quote:
pasz schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Mijn zelfbouw esp node gaat 4 weken mee op 3 AA batterijen. De boosdoener is waarschijnlijk de Voltage regulator die te veel ruststroom trekt. 1 meting per kwartier.

Ben er helemaal niet tevreden mee. Voor echt langdurige sensor gebruik kun je beter een Arduino met bv mysensors gebruiken.
Thanks, heb ze nu voorlopig op 220 aangesloten met een oude iPhone oplader... Werkt vooralsnog prima, maar nadeel is natuurlijk dat ze altijd in de buurt van een elektriciteitsbron moeten aangesloten worden, vind ik persoonlijk wat minder mooi.

Heb er nu 4 stuks aangesloten, ben vrij content met mijn set-up :*)

• Driek
zo inmiddels heb ik een sonoff up and running met easpeasy gekoppeld aan pimatic volgens deze link:
https://forum.pimatic.org...r-mqtt-coap-smart-home/54

Standaard krijg ik nu deze foutmelding:
error [pimatic]: Invalid config of device "sonoff_1": Property "state" is not a valid property

Het schakelen werkt ook niet structureel, vaak maar eenmalig.

Hoe hebben jullie het ingesteld?

ok, ik heb nu deze manier geprobeerd:
https://forum.pimatic.org...off-switch-without-mqtt/2

die werkt duidelijker stabieler bij mij.

Wat zijn jullie ervaringen?

Driek wijzigde deze reactie 25-07-2017 21:50 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-03 21:40

Rempage0611

5505 WP @ SMA 5000TL-21

Even een klein vraagje: Ik probeer al een halve dag GPIO aan de gang te krijgen in pimatic. Via 'gpio readall' kan ik zien dat de poort die ik naar de 3.3V zet, netjes op 1 komt te staan. In Pimatic bebeurt er echter niets... Ik heb de pin die ik gebruik netjes vertaald naar de pin de gpio plugin zoals aangegeven in de manual:
http://elinux.org/RPi_Low...Input.2FOutput_.28GPIO.29

Maar als ik bij variables kijk voor mijn 'doorbell' device, gebeurt er niets.... Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
Rempage0611 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:14:
Even een klein vraagje: Ik probeer al een halve dag GPIO aan de gang te krijgen in pimatic. Via 'gpio readall' kan ik zien dat de poort die ik naar de 3.3V zet, netjes op 1 komt te staan. In Pimatic bebeurt er echter niets... Ik heb de pin die ik gebruik netjes vertaald naar de pin de gpio plugin zoals aangegeven in de manual:

Maar als ik bij variables kijk voor mijn 'doorbell' device, gebeurt er niets.... Wat doe ik fout?
Gebruik je wel homeduino?

• Koffie
quote:
Rempage0611 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:14:

Wat probeer je precies met de GPIO te doen? Iets schakelen door er vanuit je Pi spanning op te zetten, of juist een extern device de GPIO op high laten zetten en die uitlezen in Pimatic?
Kun je eens een stukje van je GPIO device in Pimatic laten zien ?
quote:
Whatson schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:51:
[...]

Gebruik je wel homeduino?
Wat heeft dat er mee te maken?

• Rempage0611

Rempage0611

5505 WP @ SMA 5000TL-21

quote:
Koffie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:28:
[...]

Wat probeer je precies met de GPIO te doen? Iets schakelen door er vanuit je Pi spanning op te zetten, of juist een extern device de GPIO op high laten zetten en die uitlezen in Pimatic?
Kun je eens een stukje van je GPIO device in Pimatic laten zien ?
Ik probeer m`n deurbel uit te lezen. Daar zit een relais tussen zodat de 5v wissel met een condensator en diode het relais maakt en ik dus de 3.3v aan een pin hang en dan high uitlees.

Config:

{
"plugin": "gpio"
}
....
{
"id": "doorbell",
"class": "GpioSwitch",
"name": "doorbell",
"gpio": 17
},

Via 'gpio readall' zie ik de input netjes op '1' komen te staan als ik contact maak.

Stukje extra info is dat gpio zelf ook eerst niet werkte, dit omdat ik kernel 4.9 draai de broadcom chipset daardoor niet herkend werd. Hiervoor heb ik wiringpi 2.36 moeten compilen. Zie ook:
http://wiringpi.com/wiringpi-updated-to-2-36/

Wellicht dat pimatic ook een probleem heeft met mijn kernel, maar voordat ik die kant op ga wil ik even checken of ik niets simpels vergeten ben.

Rempage0611 wijzigde deze reactie 31-07-2017 09:00 (7%)

• neographikal
  • Niet online
Okay het is zover, ik heb alle kaku hardware vervangen door sonoffs en nodemcu's. Alles loopt nu over mqtt dus ik heb ook homeduino de deur gewezen. Dit betekent dat ik nu alles 100% gevirtualiseerd kan draaien omdat ik van de afhankelijkheid van USB af ben. Bijkomend voordeel is dat de schakelsnelheid echt bizar is vergeleken met homeduino, daar zat er seconden tussen en kon je de lampen gewoon volgen. Dit is meer klik alles tegelijk (<100ms) en het is al geschakeld.

Mooi spul!

• Rempage0611

Rempage0611

5505 WP @ SMA 5000TL-21

Update: Het probleem lijkt te zitten in de mode van de interface. De gpio plugin pakt de broadcom pinout (BCM in de tabel hieronder) en zet die op mode OUT in plaats van IN.... In onderstaand voorbeeld heb ik BCM ping 4 (GPIO. 7) geconfigureerd zoals hierboven weergegeven. Deze pin staat nu echter op OUT.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
+-----+-----+---------+------+---+---Pi 3---+---+------+---------+-----+-----+
 | BCM | wPi |   Name  | Mode | V | Physical | V | Mode | Name    | wPi | BCM |
 +-----+-----+---------+------+---+----++----+---+------+---------+-----+-----+
 |     |     |    3.3v |      |   |  1 || 2  |   |      | 5v      |     |     |
 |   2 |   8 |   SDA.1 |   IN | 1 |  3 || 4  |   |      | 5v      |     |     |
 |   3 |   9 |   SCL.1 |   IN | 1 |  5 || 6  |   |      | 0v      |     |     |
 |   4 |   7 | GPIO. 7 |  OUT | 0 |  7 || 8  | 0 | IN   | TxD     | 15  | 14  |
 |     |     |      0v |      |   |  9 || 10 | 1 | IN   | RxD     | 16  | 15  |
 |  17 |   0 | GPIO. 0 |   IN | 0 | 11 || 12 | 0 | IN   | GPIO. 1 | 1   | 18  |
 |  27 |   2 | GPIO. 2 |   IN | 0 | 13 || 14 |   |      | 0v      |     |     |
 |  22 |   3 | GPIO. 3 |   IN | 0 | 15 || 16 | 0 | IN   | GPIO. 4 | 4   | 23  |
 |     |     |    3.3v |      |   | 17 || 18 | 0 | IN   | GPIO. 5 | 5   | 24  |
 |  10 |  12 |    MOSI |   IN | 0 | 19 || 20 |   |      | 0v      |     |     |
 |   9 |  13 |    MISO |   IN | 0 | 21 || 22 | 0 | IN   | GPIO. 6 | 6   | 25  |
 |  11 |  14 |    SCLK |   IN | 0 | 23 || 24 | 1 | IN   | CE0     | 10  | 8   |
 |     |     |      0v |      |   | 25 || 26 | 1 | IN   | CE1     | 11  | 7   |
 |   0 |  30 |   SDA.0 |   IN | 1 | 27 || 28 | 1 | IN   | SCL.0   | 31  | 1   |
 |   5 |  21 | GPIO.21 |   IN | 1 | 29 || 30 |   |      | 0v      |     |     |
 |   6 |  22 | GPIO.22 |   IN | 1 | 31 || 32 | 0 | IN   | GPIO.26 | 26  | 12  |
 |  13 |  23 | GPIO.23 |   IN | 0 | 33 || 34 |   |      | 0v      |     |     |
 |  19 |  24 | GPIO.24 |   IN | 0 | 35 || 36 | 0 | IN   | GPIO.27 | 27  | 16  |
 |  26 |  25 | GPIO.25 |   IN | 0 | 37 || 38 | 0 | IN   | GPIO.28 | 28  | 20  |
 |     |     |      0v |      |   | 39 || 40 | 0 | IN   | GPIO.29 | 29  | 21  |
 +-----+-----+---------+------+---+----++----+---+------+---------+-----+-----+
 | BCM | wPi |   Name  | Mode | V | Physical | V | Mode | Name    | wPi | BCM |
 +-----+-----+---------+------+---+---Pi 3---+---+------+---------+-----+-----+

Wie heeft dit eerder meegemaakt? Mis ik nou iets basaals of loop ik tegen een bug aan?

• neographikal
  • Niet online
Persoonlijk zou ik niks meer aan de gpio van de pi zelf hangen maar alles via esp's ontsluiten. Meer flexibiliteit, scheiding van de taken, ontsluiting via mqtt (handig voor evt. andere afnemers van de data) :)

• Rempage0611

Rempage0611

5505 WP @ SMA 5000TL-21

Niet goed gelezen dus. GpioSwitch een output, om GPIO output switch te zetten, GpioContact is input, om een GPIO input waarde te lezen :)

Rempage0611 wijzigde deze reactie 31-07-2017 19:53 (15%)

• Thedr
quote:
neographikal schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:28:
Okay het is zover, ik heb alle kaku hardware vervangen door sonoffs en nodemcu's. Alles loopt nu over mqtt dus ik heb ook homeduino de deur gewezen. Dit betekent dat ik nu alles 100% gevirtualiseerd kan draaien omdat ik van de afhankelijkheid van USB af ben. Bijkomend voordeel is dat de schakelsnelheid echt bizar is vergeleken met homeduino, daar zat er seconden tussen en kon je de lampen gewoon volgen. Dit is meer klik alles tegelijk (<100ms) en het is al geschakeld.

Mooi spul!
Alles via MQTT is ook mijn streven. Heb alleen nog geen goede/betaalbare oplossing om de KaKu dimmer voor GU10 220V Led spots te vervangen, anders was ik ook al wel over geweest :)

Asus X5QSF || Lenovo P2

• WJvA
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15-12 15:08
Hi all,

Ik heb een vraag die ik niet goed gegoogeld krijg. Wellicht kan iemand me hier op weg helpen.
Ik heb Pimatic geïnstalleerd en gebruikte het interne IP om in te loggen. Daarna ook via port forwarding in de router gezorgd dat de boel van buitenaf te benaderen is. Zowel intern als extern kon ik dezelfde URL gebruiken (met WAN IP) om in te loggen.
Sinds kort werkt die snelkoppeling alleen nog maar als ik extern ben, en niet meer intern. Als ik thuis ben en verbonden ben met wifi blijft hij hangen op 'connecting'. Zodra ik bijv. wifi uitzet op m'n telefoon ben ik via 4G meteen verbonden.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• Thedr
quote:
WJvA schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:21:
Hi all,

Ik heb een vraag die ik niet goed gegoogeld krijg. Wellicht kan iemand me hier op weg helpen.
Ik heb Pimatic geïnstalleerd en gebruikte het interne IP om in te loggen. Daarna ook via port forwarding in de router gezorgd dat de boel van buitenaf te benaderen is. Zowel intern als extern kon ik dezelfde URL gebruiken (met WAN IP) om in te loggen.
Sinds kort werkt die snelkoppeling alleen nog maar als ik extern ben, en niet meer intern. Als ik thuis ben en verbonden ben met wifi blijft hij hangen op 'connecting'. Zodra ik bijv. wifi uitzet op m'n telefoon ben ik via 4G meteen verbonden.

Dat lijkt me een typisch geval van het ontbreken van een hairpin NAT. Is er iets aan je router/netwerksetup veranderd?

Asus X5QSF || Lenovo P2

• heintjeput
quote:
WJvA schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:21:
Hi all,

Weet je zeker dat je dit wilt? Ik verwacht namelijk dat pimatic niet het beste programma zal zijn m.b.t. beveiliging en als het open staat naar de hele wereld dan kan iedereen dus via daar naar binnen komen. Ik heb zelf een VPN via m'n Fritzbox die ik even aanzet als ik iets doen met pimatic als ik buitenshuis ben.

• neographikal
  • Niet online
Ik heb Pimatic intern gehost en achter een Apache webserver met reverse proxy gegooid. Apache zorgt naast een extra laag voor de beveiliging dmv letsencrypt voor SSL :)

• WJvA
  • Laatst online: 15-12 15:08
quote:
Thedr schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Dat lijkt me een typisch geval van het ontbreken van een hairpin NAT. Is er iets aan je router/netwerksetup veranderd?
Nee, niks veranderd. Na wat googlen op hairpin NAT lijkt het ontbreken hiervan inderdaad het probleem. Thanks voor de hint, ik kan weer even verder.
quote:
heintjeput schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Weet je zeker dat je dit wilt? Ik verwacht namelijk dat pimatic niet het beste programma zal zijn m.b.t. beveiliging en als het open staat naar de hele wereld dan kan iedereen dus via daar naar binnen komen. Ik heb zelf een VPN via m'n Fritzbox die ik even aanzet als ik iets doen met pimatic als ik buitenshuis ben.
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet zeker. Ik weet dat het niet de veiligste oplossing is, maar op dit moment wel de makkelijkste manier om extern in Pimatic te komen. Aangezien het bij m'n ouders draait is gemak een belangrijke factor. Een VPN is inderdaad de overweging waard, bijv. via OpenVPN op dezelfde R.Pi. Dank voor de tip in ieder geval.

• WebWire
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-03 01:30
Misschien wel even leuk om te melden hier... Ik ben bezig met een aantal wijzigenen in pimatic homeduino...
Ik heb het geport naar pigpio i.p.v. wiringPI (werkt nu dus ook met de laatste kernels)... De ontvangst is een stuk nauwkeuriger en het cpu gebruik op een raspberry pi v1 Model B is van 30% naar 10% gegaan... Op dit moment ben ik bezig om ook rtl-sdr te ondersteunen zodat je met een goedkope dvb-t stick signalen kunt ontvangen... Deze ontvangers kosten ongeveer tussen de 5 en de 10 euro en hebben een groot frequentiebereik.... Met een spijker als antenne kan ik nu dus alles binnenshuis ontvangen...

• marvandorth
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-10 21:41
Ik zit met een vraag!
Wellicht weet één van jullie hier een antwoord op.

Ik heb sinds kort sonoff switches gekocht en deze geflashed met ESPeasy. Werkt keurig!
toen ik een volgende batch had gekocht van deze switches wou ik daar ook ESPeasy op flashen voor Pimatic icm MQTT (wat overigens prima werkt).
Echter de tweede batch gekochte switches lijken compleet dood. Het flashen gaat goed en dat kan ik herhaaldelijk doen alleen er verschijnt nooit een esp_0 WiFi AP.

Iemand enig idee?
quote:
marvandorth schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:07:
Ik zit met een vraag!
Wellicht weet één van jullie hier een antwoord op.

Ik heb sinds kort sonoff switches gekocht en deze geflashed met ESPeasy. Werkt keurig!
toen ik een volgende batch had gekocht van deze switches wou ik daar ook ESPeasy op flashen voor Pimatic icm MQTT (wat overigens prima werkt).
Echter de tweede batch gekochte switches lijken compleet dood. Het flashen gaat goed en dat kan ik herhaaldelijk doen alleen er verschijnt nooit een esp_0 WiFi AP.

Iemand enig idee?
Jazeker, zie mijn post in het sonoff topic. Tipje van de sluier..
code:
1
 stout

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• marvandorth
quote:
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:23:
[...]

code:
1
 stout

Whoops... nooit aan gedacht daar ook nog te gaan kijken! 8)7
Nachtdienst doet gekke dingen met je...
Ga gelijk kijken! :9

• marvandorth
quote:
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:23:
[...]

code:
1
 stout

Als ik je post begrijp heb ik dus een Arduino Mega nodig... :'(
Zou het ook met een uno kunnen?

Drama dit! 8)7
quote:
marvandorth schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 06:46:
[...]

Als ik je post begrijp heb ik dus een Arduino Mega nodig... :'(
Zou het ook met een uno kunnen?

Drama dit! 8)7
Kan ook wel met een normale usb naar serieel denk ik. Het gaat er om dat je in de arduino ide de flash methode kan instellen.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• marvandorth
quote:
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:45:
[...]

Kan ook wel met een normale usb naar serieel denk ik. Het gaat er om dat je in de arduino ide de flash methode kan instellen.
Ik heb het voor elkaar!! _/-\o_
Inderdaad met USB naar serieel (zo'n FTDI) en het werkt nu prima! Thanks voor de tip

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Een B-merk variant van de KAKU ACD-1000 is ingebouwd in een plafond (onzichtbaar dus). De bijbehorende afstandsbediening is niet meer beschikbaar, maar in pimatic heb ik deze toegevoegd met switch5 en een id en unit. Inschakelen werkt, uitschakelen niet. Nog zo'n stopcontact ontvanger heb ik op dezelfde wijze toegevoegd, ook switch5, daarbij werkt wel zowel in- als uitschakelen.

Iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Is het mogelijk dat een switch5 met combinatie id en unit enkel juist is voor inschakelen? Zo ja, is op basis daarvan wellicht af te leiden wat er nodig is voor het uitschakelen?

• heintjeput
quote:
JBS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:55:
Een B-merk variant van de KAKU ACD-1000 is ingebouwd in een plafond (onzichtbaar dus). De bijbehorende afstandsbediening is niet meer beschikbaar, maar in pimatic heb ik deze toegevoegd met switch5 en een id en unit. Inschakelen werkt, uitschakelen niet. Nog zo'n stopcontact ontvanger heb ik op dezelfde wijze toegevoegd, ook switch5, daarbij werkt wel zowel in- als uitschakelen.

Iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Is het mogelijk dat een switch5 met combinatie id en unit enkel juist is voor inschakelen? Zo ja, is op basis daarvan wellicht af te leiden wat er nodig is voor het uitschakelen?
Ik heb even naar de code voor de switch zitten kijken. En het lijkt mij dat vooral de pulslength bepaald of een protocol uberhaupt zou kunnen werken. Maar bij de encode wordt in het geval van Switch 5 de volgende states geschakeld: 1-> 0, 2->1 3->2 en 4->4. Ik kan niet helemaal op maken wat deze states betekenen, maar het is niet een aan -> uit en uit->aan schakeling.
Ik denk dat je inderdaad opzoek moet naar een andere switch moet om het te laten werken. Volgens de Pimatic website zou je switch 1 moeten gebruiken.

• Zomer
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08-12 13:06
Dag allemaal, ik draai ook al een aantal maanden met succes pimatic op een raspberry. Nu zou ik ook wel graag aan de slag gaan met arduino om bijvoorbeeld ESPimaticRF te draaien, servo's aan te sturen etc. etc. Nu werk ik thuis vanaf een macbook en begrijp ik dat niet alles even makkelijk te programmeren is vanaf een mac. Vandaar de vraag: welk development bord zouden jullie me aanraden? (Wemos D1 Mini, NodeMcu, HUZZAH, etc.)

• Jape
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15-12 11:09
Al paar uur aan het klooien om mijn sonoff op ESPeasy te krijgen. Blijkt dat je de latere versies van sonoff dus via de arduino software moet uploaden, omdat je anders geen ESP_01 op je WIFI krijgt. De uploader die meegeleverd is doet het dus niet goed genoeg.

Daarna nog een typefout in het ipadres van mijn mqtt-broker gemaakt... Maar goed, het werkt nu dus.

Ik kan alleen nu de status niet zien van de Sonoff in pimatic, ik zie alleen de knop waarmee ik hem aan en uit zet. Iemand een idee hoe dat moet?

Mijn config is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
      "class": "MqttSwitch",
      "id": "switch",
      "name": "Sonoff Switch",
      "topic": "/esp02/gpio/12",
      "stateTopic": "/esp02/relay/switch",
      "onMessage": "1.00",
      "offMessage": "0.00"
    },

Jape wijzigde deze reactie 04-10-2017 20:47 (37%)

• neographikal
  • Niet online
Tip, kijk even naar Tasmota, zit imho heel wat beter in elkaar dan ESPeasy (wat ik ook nog op diverse plekken gebruik, maar niet op de sonoff's )

• Jape
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15-12 11:09
quote:
neographikal schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:47:
Tip, kijk even naar Tasmota, zit imho heel wat beter in elkaar dan ESPeasy (wat ik ook nog op diverse plekken gebruik, maar niet op de sonoff's )
Wat zijn de voordelen van Tasmota dan? Ik ben blij dat ik ESPeasy nu onder de knie heb, dus voordelen moeten wel groot zijn om over te stappen.

Ik heb nog een NodeMCU ergens draaien met ESPeasy, hou er wel van om zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken.

• neographikal
  • Niet online
Tasmota zit écht heel erg goed in elkaar, over alles is beter nagedacht dan in espeasy m.i. en het is stabieler. Arend denkt na over architectuur, deployment, beheerbaarheid en hij kan domweg programmeren, een erg prettige combinatie, daarnaast is de communicatie veel actiever.

Ik ben bezig om te kijken of ik mijn nodemcu's ook om kan flashen naar Tasmota, deze draaien nu nog ESPeasy.

neographikal wijzigde deze reactie 04-10-2017 21:32 (4%)

• Koffie
Ik heb zojuist mijn laatste versie van een PimaticGUI op Github gezet : https://github.com/koffie...UI/tree/master/PimaticGUI

Download de files (alleen de pimaticgui folder (niet de andere / oudere). Zet ze op een webserver en edit js/config.js
Meer info in de wiki : https://github.com/koffienl/PimaticGUI/wiki (under construction!)

Zie ook : https://forum.pimatic.org...our-own-user-interface/52

• Koffie
Even het eea op het Pimatic forum gepost hoe je een tablet aan de muur hangt om hiermee Pimatic te besturen:

https://forum.pimatic.org...e-for-wall-mounted-tablet
https://forum.pimatic.org...ntrol-tablet-with-pimatic
https://forum.pimatic.org...able-html-gui-for-pimatic

• Edje6
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 26-11 19:49
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met wat verlichting schakelen via mijn raspberry + pimatic.

Nu lees ik op dit forum veel over de ESP8266 module waar Wifi op zit en zodoende het RF verkeer kan versterken. Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd om het via mijn raspberry werkend te krijgen maar wil dit helaas niet lukken.

Kan iemand van jullie mij hierbij helpen en een soort stappenplan doorsturen wat ik allemaal moet doen om dit werkend te krijgen?

• Koffie
quote:
Edje6 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:26:
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met wat verlichting schakelen via mijn raspberry + pimatic.

Nu lees ik op dit forum veel over de ESP8266 module waar Wifi op zit en zodoende het RF verkeer kan versterken. Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd om het via mijn raspberry werkend te krijgen maar wil dit helaas niet lukken.

Kan iemand van jullie mij hierbij helpen en een soort stappenplan doorsturen wat ik allemaal moet doen om dit werkend te krijgen?
Ik neem aan dat je ESPimaticRF bedoeld ?
Waar loop je precies vast?

• Edje6
Ja, ik bedoel ESPimaticRF.

Ik heb ondertussen 2 dingen geprobeerd:

1) Arduino IDE installeren op mijn raspberry pi 3 waar de Debian Jessie op draait. Ik krijg Arduino IDE ingestalleerd, maar als ik vervolgens het programma wil openen blijft ik het zandlopertje zien en wil het programma niet opstarten.

2) Op mijn Windows 10 pc heb ik arduino IDE geinstalleerd. Ik kan dan het programma wel starten, allee als ik mijn ESP module op de PC aansluit, ziet mijn pc deze module niet (heb wel alle drivers ingestalleerd).

Bij beide installaties heb ik deze versie van Arduino IDE gebruikt:

‘arduino-1.6.5-r5-linux64.tar.xz

Ik gebruik overings deze module https://nl.aliexpress.com...P8266-We/32565317233.html

Ben al een tijdje bezig om dit werkend te krijgen, al veel op internet rond gezocht maar wil helaas niet lukken. Daarnaast vind ik dit een hele mooie future om mijn RF gebied te vergroten/versterken

Edje6 wijzigde deze reactie 15-10-2017 20:31 (5%)

• dj-dano
  • Laatst online: 15-12 16:43
Ik heb hetzelfde probleem. Arduino IDE 1.8.5 op windows 10, 8.1 en Mint Petra draaien maar ik kan ook de sketch niet uploaden. Er komt de hele tijd een error. Ook met andere versies van Arduino
Wat me heel erg opvalt is dat alle arduino borden in de lijst staan maar niet de esp8266

• Koffie
Je moet idd wel de ESP8266 core toevoegen aan je Arduino IDE : http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html

Zie ook: https://github.com/koffie...ki/Installing-ESPimaticRF

Koffie wijzigde deze reactie 15-10-2017 22:03 (23%)

• dj-dano
Ik heb alle board manager tools geinstalleerd, maar staat niet in de lijst.
en link: http://arduino.esp8266.co...age_esp8266com_index.json, werkt niet

dj-dano wijzigde deze reactie 15-10-2017 22:35 (36%)

• dj-dano
We zitten nu hier met 5 man te kijken wat er mogelijk niet goed gaat. En we denken het probleem gevonden te hebben.
je zal waarschijnlijk eerst onder schets moeten instellen dat je een ESP8266 wilt gebruiken voordat je de plugin of addon onder board manager kan toevoegen.

We zijn het op dit moment aan het testen.

---->
onder schets en manage libraries de ESP toevoegen en dat kun je via tools/ hulpmiddelen de juiste addon instaleren.

Zal misschien helpen voor een aantal. Helaas voor mij niet, krijg nog steeds errors. Zowel als op mijn windows 10 als op linux Mint dezelfde errors

esp8266.ino:3:17: fatal error: DHT.h: No such file or directory
compilation terminated.
Fout bij compileren.

esp8266.ino: In function 'void handle_root()':
esp8266:102: error: 'hour' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'minute' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'second' was not declared in this scope
esp8266.ino: In function 'void send_data()':
esp8266:226: error: 'base64_encode' was not declared in this scope
'hour' was not declared in this scope

Jammer dat er verouder software gebruikt moet worden en er geen duidelijke omschrijving is over hoe en wat. Terwijl het gaat om gewoon simpel flashen van een rom.
Helaas 5 ESP8266 aan geschaft omdat het zo makkelijk zou zijn, maar uiteindelijk nu op marktplaats zullen belanden.

dj-dano wijzigde deze reactie 16-10-2017 21:45 (155%)

• Edje6
Mijn probleem is het installeren van Arduino IDE op mijn raspberry pi 3. Nog niet wat daarna komt.

Hebben jullie nog tips/voorbeelden voor het goed installeren van Arduino IDE 1.6.5 op de raspberry pi 3?

• dj-dano
Install via tar.gz misschien.
https://github.com/arduino/Arduino/archive/1.6.5-r5.tar.gz

Dan de Rpi via desktopmode de tools instellen.

dj-dano wijzigde deze reactie 16-10-2017 10:06 (21%)

• Koffie
quote:
dj-dano schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:53:
We zitten nu hier met 5 man te kijken wat er mogelijk niet goed gaat. En we denken het probleem gevonden te hebben.
je zal waarschijnlijk eerst onder schets moeten instellen dat je een ESP8266 wilt gebruiken voordat je de plugin of addon onder board manager kan toevoegen.

We zijn het op dit moment aan het testen.

---->
onder schets en manage libraries de ESP toevoegen en dat kun je via tools/ hulpmiddelen de juiste addon instaleren.

Zal misschien helpen voor een aantal. Helaas voor mij niet, krijg nog steeds errors. Zowel als op mijn windows 10 als op linux Mint dezelfde errors

esp8266.ino:3:17: fatal error: DHT.h: No such file or directory
compilation terminated.
Fout bij compileren.

esp8266.ino: In function 'void handle_root()':
esp8266:102: error: 'hour' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'minute' was not declared in this scope
esp8266:102: error: 'second' was not declared in this scope
esp8266.ino: In function 'void send_data()':
esp8266:226: error: 'base64_encode' was not declared in this scope
'hour' was not declared in this scope
Geef eens duidelijk informatie?
- Exact welke Arduino IDE ? Ik gebruik zelf 1.8.3 en die werkt ook
- Heb je de boardmanager URL correct ingevuld volgens deze guide: http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html ?
- Exact welke ESP82666 core versie gebruik je? Wijk je af van de wiki ?
quote:
Jammer dat er verouder software gebruikt moet worden en er geen duidelijke omschrijving is over hoe en wat. Terwijl het gaat om gewoon simpel flashen van een rom.
Helaas 5 ESP8266 aan geschaft omdat het zo makkelijk zou zijn, maar uiteindelijk nu op marktplaats zullen belanden.
Als je zelf met ESP en compilers wil hobbyen word er wel enigszins verwacht dat je een beetje weet wat je doet.

• dj-dano
Ik gebruik de NodeMCU Lua ESP8266 ESP-12E WiFi Development Board Iot v2.
Uploaden doe ik met Arduino IDE v1.6.5 (omdat een hoger versie niet correct zou werken)
Boardmanager ingevuld als opgegeven.

Voor mij is nu totaal onduidelijk wat wel of juist niet te doen. Ik ben hier nu al maanden mee bezig en wat ik ook doe, krijg ik foutmeldingen.
Een EEprom branden, of tablet flashen lukt me perfect, maar hier mis ik een stuk info ergens.

En mijn intentie is niet om zelf script te gaan schrijven, dat is nog even een brug te ver.

Ik wil gewoon de ESPimatic.ino uploaden naar mijn ESP's.

dj-dano wijzigde deze reactie 17-10-2017 17:09 (14%)

• Koffie
- Arduino IDE installeren
- Boardmanager URL invoeren en juiste ESP core selecteren : http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html
- ESPimaticRF downloaden en uitpakken in je sketchfolder
- Sketch opnenen
- Juiste ESP selecteren in Tools -> Board
- Correcte COM-port selecteren in Tools -> Port
- Upload Speed op hoogst zetten in Tools -> Upload Speed
- Flash size zetten op 4M (3M SPIFFS) onder Tools -> Flash Size
- Compileren maar

Foutmeldingen? Duidelijke foutmeldingen (in het engels) posten met duidelijke uitleg wat je hebt gedaan en waar het fout gaat :Y)

• dj-dano
quote:
Koffie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:56:
- Arduino IDE installeren
- Boardmanager URL invoeren en juiste ESP core selecteren : http://esp8266.github.io/...2.0.0/doc/installing.html
- ESPimaticRF downloaden en uitpakken in je sketchfolder
- Sketch opnenen
- Juiste ESP selecteren in Tools -> Board
- Correcte COM-port selecteren in Tools -> Port
- Upload Speed op hoogst zetten in Tools -> Upload Speed
- Flash size zetten op 4M (3M SPIFFS) onder Tools -> Flash Size
- Compileren maar

Foutmeldingen? Duidelijke foutmeldingen (in het engels) posten met duidelijke uitleg wat je hebt gedaan en waar het fout gaat :Y)
ESPimaticRF?? en ik ben ESPimatic-master aan het instellen(vanuit hier: https://github.com/koffienl/ESPimatic)

Maar gelukkig heb ik alles precies gedaan zoals omschreven, enkel kan ik niet het juiste board selecteren omdat die niet in de lijst staat.

ik heb het nu via NodeMCU firmware programmer gedaan

btw ik kan inloggen op SSID maar niet met wactwoord espimatis maar met password, maar kan niet http://192.168.4.1 oproepen.

• Koffie
Aha, daar komt de verwarring vandaan ... ik dacht je ESPimaticRF wilde flashen, maar dat was dus @Edje6 niet jij. Sorry :P

Na het flashen moet je verbinding maken met accespoint "ESPimatic" en wachtwoord espimatic.
Ik doe dit meestal via een (android) smartphone omdat windows vaak moeite heeft met een accesspoint op een NodeMCU op de een of andere manier.

• dj-dano
Excusus, dat is soms een handicap van me.

Ik heb vreemdgenoeg accespoint SSID met password als password. en ja ook ik gebruik mijn mobiel daarvoor

heb trouwens ook een error melding voor je op linux distro:

/home/xxxx/Arduino/libraries/Base64/src/Base64.cpp:11:26: fatal error: avr/pgmspace.h: No such file or directory
#include <avr/pgmspace.h>
^
compilation terminated.
exit status 1
Fout bij het compileren voor board NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module)

dj-dano wijzigde deze reactie 17-10-2017 23:23 (66%)

• Koffie
Als je accesspoint niet ESPimatic is, vraag ik me af of het flashen uberhaupt gelukt is?
Post eens wat er op je serial monitor voorbijkomt als de ESP opstart na het flashen ?

• dj-dano
quote:
Koffie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:35:
Als je accesspoint niet ESPimatic is, vraag ik me af of het flashen uberhaupt gelukt is?
Post eens wat er op je serial monitor voorbijkomt als de ESP opstart na het flashen ?
Is nu gelukt maar niet op de manier zoals is omschreven op github, ik heb de uitleg site https://eye-vision.homeip...tuur-sensor-voor-pimatic/ gebruikt. En hiermee lukte het.

Nu druk aan het solderen, want werkt echt perfect. En dit brengt me gelijk tot nog wat wensen als ik die mag delen. Een simpele contact schakelaar en een ligt gevoelige sensor. Relais omzetten naar 6 kanalen lijkt me niet zo moeilijk.

Dat is soms een nadeel voor mij omdat er 2 verschillende soorten van opzet zijn, en welke is nu echt de juiste voor mij. :) :) :)

• mr.inno
  • Laatst online: 28-11 15:07
Langzaam maar zeker groeit het aantal devices op mijn Pimatic. Vooral lampen in dit geval.
Maar nu ik meer aan het configureren ben viel me op dat bij rules het "Then" stuk geen "gui mode" heeft. Heeft iemand enig idee waarom?
Het viel me op dat het namelijk heel lastig is om bijvoorbeeld 6 lampen tegelijk te gelijk aan te zetten op een gedimd niveau
code:
1
Then [turn on x, y and z] and [dim x, y and z to 80%]

Of zie ik iets over het hoofd.

inno

• Whatson
  • Niet online
quote:
mr.inno schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:33:
Langzaam maar zeker groeit het aantal devices op mijn Pimatic. Vooral lampen in dit geval.
Maar nu ik meer aan het configureren ben viel me op dat bij rules het "Then" stuk geen "gui mode" heeft. Heeft iemand enig idee waarom?
Het viel me op dat het namelijk heel lastig is om bijvoorbeeld 6 lampen tegelijk te gelijk aan te zetten op een gedimd niveau
code:
1
Then [turn on x, y and z] and [dim x, y and z to 80%]

Of zie ik iets over het hoofd.
Dat eerste gedeelte is niet nodig, wanneer je een dim level instelt boven 0% gaan de lampen aan.

Bij tradfri moet je trouwens een delay instellen (after 1 second) voor dim level wanneer je dim level en kleur in wil stellen.

• Koffie
Als je de lampen via RF (KaKu) stuurt zou ik ook een seconde of 2 tussen elke lamp doen ;)

• mr.inno
Goed om te weten van de delay, tot nu toe nog geen last van gehad.
Weet iemand toevallig ook waarom "Then" stuk geen "gui mode" heeft?

inno

• Syllie91
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15-04 13:38
Hoi allemaal.

Mijn eerste bericht hier. Na veel lezen vooral op tweakers en de blogs van Koffie, heb ik mijn pimatic draaiend en werkend.
Het enige wat vaag is, is dat ik twee dezelfde stopcontact dimmers van kaku heb. De ACD300.
Een ervan krijg ik wel gedimd met pimatic met dimmer1 protocol.
De ander krijg ik niet werkend. Heb al vanalles geprobeerd. Ook de ontvanger in leermodus zetten en dan vanuit Pimatic een dim commando sturen.
Dus aan en uit schakelen gaat prima, dimmen niet...

Herkent iemand dit probleem of weet iemand een oplossing?

Ik hoor het graag!

Syllie91 wijzigde deze reactie 07-11-2017 22:47 (13%)

• Edje6
Post je configuratie van pimatic is in dit forum.

Kunnen we vanuit daar kijken wat er aan de hand is.

• Syllie91
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15-04 13:38
Hierbij een stukje van mijn device config:
(Excuses voor het niet plaatsen in een "code" blok. Ik weet nog niet hoe dat moet ;).

"devices": [
{
"id": "rfswitch",
"name": "Lamp Eetkamertafel",
"class": "HomeduinoRFSwitch",
"protocols": [
{
"name": "switch1",
"options": {
"id": 29,
"unit": 31
}
}
]
},
{
{
"name": "dimmer1",
"id": 29,
"unit": 31,
"dimlevel": 1
}
}
],
"id": "eetkamertafel",
"name": "EetkamertafelDimmen",
"class": "HomeduinoRFDimmer"
},
{
"class": "HomeduinoRFPir",
{
"name": "pir5",
"id": 21965906,
"unit": 9
}
}
],
"id": "pir",
"name": "PIR"
},
{
{
"id": 21965906,
"unit": 9
}
}
],
"id": "lamptv",
"name": "Lamp Keuken"
},
{
{
"name": "switch4",
"unit": 30,
"id": 30
}
}
],
"id": "SfeerlampTV",
"name": "LampTV"
},
{
"id": "slapen",
"name": "Slapen",
"class": "DummySwitch",
"xOnLabel": "Truste"
},
{
{
"id": 30,
"unit": 30,
"dimlevel": 1
}
}
],
"id": "dimmenvantvlamp",
"name": "Dimmenvantvlamp",
"class": "HomeduinoRFDimmer"
},

"Eetkamertafel" Dimmen lukt wel, dimmenvantvlamp niet.

• Edje6
Het opbouwen van je code klopt niet helemaal. Als je een ACD-300 wilt koppelen moet je dit eerst met een HomeduinoRFSwitch doen. Deze heb je bij je eetkamertafel wel zitten.

Zorg er ook voor dat je id en unit nooit hetzelfde nummer hebben. Je hebt nu 30 en 30 gebruikt voor zowel unit als id

Zo maak ik mijn code altijd voor een dimmer:

{
"id": "rfswitch6",
"name": "Schakelaar dimmer slaapkamer",
"xOnLabel": "Aan",
"xOffLabel": "Uit",
{
"id": 7654321,
"unit": 0
}
}
]
},
{
"id": "HomeDimmer6",
"name": "Dimmer slaapkamer",
"class": "HomeduinoRFDimmer",
{
"id": 7654321,
"unit": 0
},
"send": true,
"receive": true
}
]
},

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Wat is handig om te lezen als je nieuw bent met het hardwaredeel van RPi en PiMatic?

Linux komt goed, PiMatic gaat goed komen, maar het kopen van de juiste 433MHz hardware (want de huidige kan het tuinhuisje niet bereiken), en het aansluiten er van op de Pi, zijn daar goede blogs van?

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo

• mr.inno

inno

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True