Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Koffie, ik zat je blog over de ESPimaticRF te lezen en de commentaren daarop. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de optie om de hele bende over MQTT te routen. Dit maakt de implementatie enorm open, waardoor ook bv. Domoticz gebruikers aan de gang kunnen ermee, of met je eigen progsels. De broker draai je dan op je Linux-VM naast Pimatic (apt-get install mosquitto en je bent klaar).

Qua architectuur is dit echt de beste optie imho. Voordeel is dat je ook met QOS kunt gaan werken waardoor je aflevergarantie hebt mocht de wifi even wegvallen. Geen gekloot meer met herhalende UDP packets om het al dan niet afleveren te "fixen".

Ken je Homie? https://github.com/marvinroger/homie-esp8266

Die kan bv. ook weer firmwareupdates over MQTT heen gooien. Ik doe al een hoop met MQTT icm EspEasy en wat eigen geschreven spullen om de Nest thermostaat via MQTT te ontsluiten. Kan niet anders dan zeggen dat het een extreem krachtige combinatie is.

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 03-02-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Weet iemand hoe het kan dat mijn gebruikersaccount allemaal gewijzigd worden als ik de pimatic service restart? Daar waar ik eerst gewoon persoonlijke wachtwoorden had, staat er nu ineens 'xxxxxx' als wachtwoord.

Eerst dacht ik dat het een soort van ****** notering was, maar ook in config.json staat dat wachtwoord.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 "users": [
    {
      "username": "admin",
      "password": "xxxxxxxxxx",
      "role": "admin"
    },
    {
      "username": "gebruiker",
      "role": "gebruiker"
    }
  ],

En inderdaad, dat is nu precies het wachtwoord waarmee ik moet inloggen. Als ik hem wijzig naar mijn eigen wachtwoord kan ik weer inloggen met mijn eigen wachtwoord. Als ik hem wijzig en de pimatic service restart is het als nog weer 'xxxxxx'.

Dit gedrag is er pas sinds vandaag. De laatste acties die ik uitgevoerd heb (gister) was het installeren van de openweather plugin en de angular-material-frontend plugin.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32
neographikal schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:09:
@Koffie, ik zat je blog over de ESPimaticRF te lezen en de commentaren daarop. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de optie om de hele bende over MQTT te routen. Dit maakt de implementatie enorm open, waardoor ook bv. Domoticz gebruikers aan de gang kunnen ermee, of met je eigen progsels. De broker draai je dan op je Linux-VM naast Pimatic (apt-get install mosquitto en je bent klaar).

Qua architectuur is dit echt de beste optie imho. Voordeel is dat je ook met QOS kunt gaan werken waardoor je aflevergarantie hebt mocht de wifi even wegvallen. Geen gekloot meer met herhalende UDP packets om het al dan niet afleveren te "fixen".

Ken je Homie? https://github.com/marvinroger/homie-esp8266

Die kan bv. ook weer firmwareupdates over MQTT heen gooien. Ik doe al een hoop met MQTT icm EspEasy en wat eigen geschreven spullen om de Nest thermostaat via MQTT te ontsluiten. Kan niet anders dan zeggen dat het een extreem krachtige combinatie is.
Zal er nog eens naar kijken ;)
Heb nog niets met MQTT gedaan omdat ik zo min mogelijk extra software wil installeren. Naar ik begrepen heb gaat het nooit lukken om een MQTT broker op een ESP oid te draaien - dat was namelijk het mooiste geweest.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
.SnifraM schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:00:
Weet iemand hoe het kan dat mijn gebruikersaccount allemaal gewijzigd worden als ik de pimatic service restart? Daar waar ik eerst gewoon persoonlijke wachtwoorden had, staat er nu ineens 'xxxxxx' als wachtwoord.

Eerst dacht ik dat het een soort van ****** notering was, maar ook in config.json staat dat wachtwoord.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 "users": [
    {
      "username": "admin",
      "role": "admin"
    },
    {
      "username": "gebruiker",
      "role": "gebruiker"
    }
  ],

En inderdaad, dat is nu precies het wachtwoord waarmee ik moet inloggen. Als ik hem wijzig naar mijn eigen wachtwoord kan ik weer inloggen met mijn eigen wachtwoord. Als ik hem wijzig en de pimatic service restart is het als nog weer 'xxxxxx'.

Dit gedrag is er pas sinds vandaag. De laatste acties die ik uitgevoerd heb (gister) was het installeren van de openweather plugin en de angular-material-frontend plugin.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?
Even 2 verschillende problemen denk ik: wijzigingen aan config.json moet je altijd doen wanneer pimatic gestopt is. Als je een wijziging aanbrengt en daarna pimatic herstart is de kans bijzonder groot dat je wijzigingen overschreven worden. Uit je verhaal lijkt dat nu aan de orde te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Even 2 verschillende problemen denk ik: wijzigingen aan config.json moet je altijd doen wanneer pimatic gestopt is. Als je een wijziging aanbrengt en daarna pimatic herstart is de kans bijzonder groot dat je wijzigingen overschreven worden. Uit je verhaal lijkt dat nu aan de orde te zijn?
Top! dat was inderdaad aan de hand. Als ik de service nu stop en wijzig, blijft mijn wijziging inderdaad behouden. Dan rest alleen nog de vraag, waar heeft hij die 'xxxxxx' in eerste instantie vandaan gehaald? want dat heeft er naar mijn weten nog nooit in gestaan. |:( ook niet toen ik de config file, terwijl de service nog draaide, aan wilde passen.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Het enige wat ik kan bedenken: Het aantal xjes (xxxxxxxxxx) is exact gelijk aan wat pimatic GUI weergeeft als je de config vanuit de gui opent in read modus. Pas in edit modus (na bevestigen van je wachtwoord) krijg je het daadwerkelijke wachtwoord te zien.
Stomtoevallig vanuit de GUI je config gekopieerd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:32:
Het enige wat ik kan bedenken: Het aantal xjes (xxxxxxxxxx) is exact gelijk aan wat pimatic GUI weergeeft als je de config vanuit de gui opent in read modus. Pas in edit modus (na bevestigen van je wachtwoord) krijg je het daadwerkelijke wachtwoord te zien.
Stomtoevallig vanuit de GUI je config gekopieerd oid?
Je had waarzegger moeten worden man :9 :D Volgens mij had ik inderdaad 1 en ander gewijzigd, maar kon niet opslaan omdat ik nog niet in de edit mode zat. Ik sluit niet uit dat ik toen ctrl+c ctrl+v gedaan heb. Klinkt zeer aannemelijk :X

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Zit even vlug te kijken, heb de dev branch gedownload (want master gaf compile errors) maar ook daar krijg ik nog niet eens een example mee gecompileerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
In file included from D:\richard\Documents\Arduino\libraries\homie-esp8266\src/Homie.h:4:0,
                 from Broadcast.ino:1:
D:\richard\Documents\Arduino\libraries\homie-esp8266\src/Homie.hpp:5:29: fatal error: AsyncMqttClient.h: No such file or directory
 #include <AsyncMqttClient.h>
                             ^
compilation terminated.
Error compiling.

Arduino IDE 1.6.5 (Arduino IDE 1.8.1 zelfde error)
ESP8266 core 2.3.0

Enig idee waar te zoeken?

update: Je hebt dus nog een handvol dependencies, fijn dat dit niet even gewoon in neon letters en braille flikkerend op de github pagina staat of gewoon in de download er bij zit.
Na die gedownload te hebben lukte het nog niet in 1.6.5 maar wel in 1.8.1
Straks even verder stoeien.

[ Voor 16% gewijzigd door Koffie op 05-02-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 22:53
K-Jay schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Probeer eens een andere USB-kabel? Verder weet ik ook niet zo veel over de Arduino nano. Maar als je er niet uit komt, kun je nog altijd met een set ESP8266's aan de slag gaan om hetzelfde effect te bereiken, zie de blog van Koffie.
Na veel google heb ik maar eens iets geks geprobeerd, niets aan te sluiten op de nano behalve de USB naar de Pi. Wonder boven wonder ging het uploaden nu wel in een keer goed! Ook in PiMatic geeft hij aan dat de Arduino verbonden is, maar ik krijg nu geen enkele debugline te zien van het RF verkeer, ik heb al verschillende setjes gebruikt, ik heb alle debug regels aangezet, heb verschillende draadjes getest tussen de nano en de receiver set, nul komma nul resultaat... mijn gevoel zegt dat het setje kapot is. Is er een mogelijkheid te testen of te zien via de terminal hoe en of de nano verbinding heeft tussen de receiver set? Anders bestel ik wel weer een nieuw setje... Heeft iemand verder ervaring met deze: http://www.tinytronics.nl...eiver-link-kit?search=433 Anders ben ik weer 6 weken verder voordat hij uit China hier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Zit even vlug te kijken, heb de dev branch gedownload (want master gaf compile errors) maar ook daar krijg ik nog niet eens een example mee gecompileerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
In file included from D:\richard\Documents\Arduino\libraries\homie-esp8266\src/Homie.h:4:0,
                 from Broadcast.ino:1:
D:\richard\Documents\Arduino\libraries\homie-esp8266\src/Homie.hpp:5:29: fatal error: AsyncMqttClient.h: No such file or directory
 #include <AsyncMqttClient.h>
                             ^
compilation terminated.
Error compiling.

Arduino IDE 1.6.5 (Arduino IDE 1.8.1 zelfde error)
ESP8266 core 2.3.0

Enig idee waar te zoeken?

update: Je hebt dus nog een handvol dependencies, fijn dat dit niet even gewoon in neon letters en braille flikkerend op de github pagina staat of gewoon in de download er bij zit.
Na die gedownload te hebben lukte het nog niet in 1.6.5 maar wel in 1.8.1
Straks even verder stoeien.
Enigzins aan de praat, maar homie is mij te groot/complex. Dat ding wil mijn hele wifi regelen en daar heb ik geen zin in. Ik wil gewoon mqtt en meer niet, ik hoef daar geen heel framework omheen.
Iemand toevallig een goede tut om simptel tegen mosquitto aan te praten zonder dat ik mijn bestaande code overhoop moet halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56
Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:20:
[...]

Enigzins aan de praat, maar homie is mij te groot/complex. Dat ding wil mijn hele wifi regelen en daar heb ik geen zin in. Ik wil gewoon mqtt en meer niet, ik hoef daar geen heel framework omheen.
Iemand toevallig een goede tut om simptel tegen mosquitto aan te praten zonder dat ik mijn bestaande code overhoop moet halen?
Bekijk de examples van PubSubClient in de Arduino IDE eens; stelt eigenlijk niks voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882153

Beste Tweakers,

Ik ben nieuw in de tweaker wereld en heb een vraag. Ik wil in huis:
-Per ruimte de temperatuur kunnen regelen;
Het idee is een kamerthermostaat met bijbehorende radiatorknoppen per ruimte

Wat heb ik:
-Conrad FHT80B kamerthermostaten
-Conrad Radiatorventielen STA800C
-Nefit ketel met aan/uit aansluiting
De Conrad delen komen van het duitse ELV, is volgensmij FS20 ook wel genoemd.
Ze communiceren via 868,35 mhz

Ik zie in deze blog hoe Koffie zijn ketel aanstuurt via raspberry pi met een thermostaat.
Koffie's tweakblog: Je kachel aansturen met pimatic, de basics

Ik wil graag dezelfde opbouw maken maar dan in plaats van de thermostaat een ontvanger plaatsen die tegen de raspberry zegt dat er een radiatorknop open gaat/warmte vraagt, waarop vervolgens de ketel wordt ingeschakeld om warmte te transporten naar de radiator waar de knop open staat.
De Conrad ontvangers aansluiten op een minicomputer(arduino) heeft iemand al gedaan zie hier, http://wordpress.meulenhoff.org/?p=133

Dit is de ontvanger: https://www.elv.de/output...4&detail=10&detail2=42432

Denken jullie dat dit mogelijk is?
Ik wil dus het liefst alles zo maken als Koffie maar dan i.p.v. de thermostaat, de 868MHZ module van ELV.

Tot slot, het gaat om zulke conrad spullen:
http://www.ebay.de/itm/Co...t%3D2%26sd%3D331371948160

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
P.s.: Randvoorwaarden voor verdere cv technische installatie qua leidingwerk etx hoef ik in principe geen tips
Groet,
Max

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 882153 op 05-02-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 15:46

Dr.Roelski

Walk on ....

Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:13:
[...]

Heb nog niets met MQTT gedaan omdat ik zo min mogelijk extra software wil installeren. Naar ik begrepen heb gaat het nooit lukken om een MQTT broker op een ESP oid te draaien - dat was namelijk het mooiste geweest.
Maar op een raspberry-pi met de arduino/433MHz zender zou het wel kunnen. Dan kunnen alle sensors over wifi met de raspberry communiceren. Wil al lang zoiets gaan doen, maar nog niet aan toegekomen.Moet ook nog steeds naar 0.9 upgraden. Teveel leuke projecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:13:
[...]

De broker moet je inderdaad niet op de ESP willen draaien, maar kan prima op een pi erbij (of op een andere LinuxVM). Er is zelfs een MQTT broker voor Node:

https://github.com/mcollina/mosca

Deze zou misschien wel te packagen zijn als plugin voor pimatic. Je ziet steeds meer richting MQTT trekken en ik snap goed waarom. Het is gestandaardiseerd, open, snel en heel veel IOT/Domocatica-achtige zaken praten inmiddels MQTT. Ik ga nu zover dat ik eigenlijk steeds minder met pimatic plugins doe waar mogelijk en de spullen via MQTT ontsluit. Kwestie van op het goede topic aboneren en gaan.

Zeker waar je ook nog eens 1:m communicatie wil kunnen faciliteren, zoals bijv. je RF projectje met meerdere modules die overal en nergens liggen, is het een briljante optie. Zeker als je met QOS=2 de data verstuurd heb je gewoon aflevergarantie, erg prettig en voorkomt een hoop gekut met UDP pakketten die nog altijd niet waterdicht zijn.

Ik moet nog met Homie aan de gang maar was ook onder de indruk van de firmwareupgrades die ook via MQTT kunnen worden uitgevoerd. Bijzonder krachtig en flexibel allemaal met als bijkomend voordeel dat meer domoticaprojecten kunnen profiteren van onze code, zolang ze maar MQTT praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Gisteravond nog even lopen prutsen met MQTT. Heb ESPimaticRF zover dat hij het RF verkeer vanuit pimatic naar MQTT verzend en een node het ook weer ontvangt.
Heb even heel vlug mosquitto geinstalleerd op mijn VM, maar een eerste aanmeldpoging was niet altijd direct succesvol. Het standaard voorbeeldje blijft net zolang proberen tot het wel lukt en blocked de coded volledig. Dat moet dus nog even eleganter.

Misschien vd week eens een dev bracnh van ESPimaticRF met MQTT op github etten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
neographikal schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:09:
ESPimaticRF met MQTT support : https://forum.pimatic.org...pimaticrf-0-0-4-with-mqtt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Cool! Lekker bezig :)

Ik zit vlak voor een vakantie, heb nu even geen tijd om te testen, maar na de vakantie ga ik het zeker doen. Vervalt de verplichting voor een ESP via USB bij deze ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
neographikal schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:39:
Cool! Lekker bezig :)

Ik zit vlak voor een vakantie, heb nu even geen tijd om te testen, maar na de vakantie ga ik het zeker doen. Vervalt de verplichting voor een ESP via USB bij deze ook?
Nee, dat zou namelijk het schrijven van een hele nieuwe plugin betekenen. De homeduino ESP is zo geschreven dat hij zich voordoet als normale (arduino) homeduino naar de pimatic-homeduino plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik kan dan ook weer geen Javascript/Node, misschien dat sweetpi daar wel bij wil helpen, deze oplossing is fucking elegant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882153

Anoniem: 882153 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:18:
Beste Tweakers,

Wat heb ik:

Ik zie in deze blog hoe Koffie zijn ketel aanstuurt via raspberry pi met een thermostaat.

Ik wil graag dezelfde opbouw maken maar dan in plaats van de thermostaat een ontvanger plaatsen die tegen de raspberry zegt dat er een radiatorknop open gaat/warmte vraagt, waarop vervolgens de ketel wordt ingeschakeld om warmte te transporten naar de radiator waar de knop open staat.
De Conrad ontvangers aansluiten op een minicomputer(arduino) heeft iemand al gedaan zie hier, http://wordpress.meulenhoff.org/?p=133

Ik wil dus het liefst alles zo maken als Koffie maar dan i.p.v. de thermostaat, de 868MHZ module van ELV.

P.s.: Randvoorwaarden voor verdere cv technische installatie qua leidingwerk etx hoef ik in principe geen tips
Groet,
Max
En, is er iemand die denk te weten of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Anoniem: 882153 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:18:
Beste Tweakers,

Wat heb ik:

Groet,
Max
Persoonlijk zou ik het als volgt doen:

- Installeer op de radiatoren die je wil bedienen een Max! EQ3 thermostaatknop
- Koop een Max Cube (of bouw een culfw stick)
- Hang een ESP met ESPimatic aan je CV ketel (uitgaande van niet modulerende ketel ...)
- Stuur een aan/uit signaal naar de ESP/ketel wanneer er ergens warmte mag zijn
- Regel vanuit pimatic de in te stellen temperaturen per radiator

Ik heb zelf al 3 Max knoppen, maar wacht nog op onderdelen uit china om er mee te communiceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Werkt het ook op een ODROID C2 of een Linux installatie op mijn NAS? Ik vindt het een interessant systeem, wel jammer dat het coffescript gebruikt, in plaats van normaal JavaScript.

Het design is bovengemiddeld, maar niet heel goed, de frontend ziet er erg feature-rich uit, dat wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Voor zolang de usb-verbinding nog vereist is heb ik een mogelijke oplossing gevonden:

https://wiki.openwrt.org/doc/howto/usb.iptunnel

Ik ga binnenkort twee ESP's in elkaar hacken en experimenteren of dit wil werken, dan kan m'n raspberry pi de meterkast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Is het niet makkelijker om het probleem zelf daadwerkelijk uit te zoeken : waarom je USB verbinding op je VM wegvalt ?
Ik heb op mijn Qnap met virtualbox echt geen enkel issue met doorporten van USB naar VM.

Tenzij iemand een aangepaste homeduino plugin bouwt die rechtstreeks naar iets anders praat, ga je niet ontkomen aan een ESP op USB naar je pimatic installatie met ESPimaticRF.

Had je de nieuwe ESPimaticRF met MQTT al getest? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zit momenteel ergens in Oostenrijk in de sneeuw, dus daar ben ik nog niet aan toegekomen. Maar dan wil ik het ook in 1x fixen, dus dat wordt volgende week ergens. Op de USB-connectie heb ik niet zoveel invloed, dat zal een bug in VMware Workstation zijn vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Tsss, voor de sneeuw had je net zo goed hier in NL kunnen blijven ;)
Have fun daar en laat tzt maar even weten hoe het voor je loopt ESPimaticRF en MQTT. Draai er sinds ik 'm op github heb geplaatst zelf ook op, zonder enige problemen. Transmits tussen homeduino -> node zijn een stuk sneller dan met de UDP broadcast :Y)

• .SnifraM
  • Niet online
Ik heb de default sqllite database overgezet naar mijn Synology DB (mariaDB), maar nu krijg ik de koppeling tussen pimatic en mijn DB niet goed.

In de documentatie staat dat als je MySQL wilt gebruiken, je

code:
1
2
3
{
filename: "pimatic-database.sqlite"
}

moet aanpassen naar:

code:
1
2
3
4
5
6
{
  host     : '127.0.0.1',
  user     : 'your_database_user',
  password : 'your_database_password',
  database : 'myapp_test'
}

maar als ik daar dus mijn NAS, DB user en pass invul, krijg ik de pimatic service niet meer online.

De melding die ik krijg in pimatic-daemon.log is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
20:37:38.488 [pimatic] info: Starting pimatic version 0.9.38
coffee-cache: compiling coffee-script file "config-schema.coffee"...20:37:39.918 [pimatic] error: Startup error: /home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/config-schema.coffee:143:43: error: unmatched OUTDENT
20:37:39.918 [pimatic] error:>                host     : '192.168.2.14',
20:37:39.918 [pimatic] error:>                                          ^
20:37:39.932 [pimatic] info: exiting...
20:39:53.518 2017-02-16 Thursday
20:40:20.441 [pimatic] info: Starting pimatic version 0.9.38
coffee-cache: compiling coffee-script file "config-schema.coffee"...20:40:21.867 [pimatic] error: Startup error: /home/pi/pimatic-app/node_modules/pimatic/config-schema.coffee:143:43: error: unmatched OUTDENT
20:40:21.867 [pimatic] error:>                host     : '192.168.2.14',
20:40:21.867 [pimatic] error:>                                          ^
20:40:21.881 [pimatic] info: exiting...

Heeft iemand zo'n externe DB werkend gekregen? :9

lol+lol=hihi

• Koffie
error: unmatched OUTDENT
Haal die tabjes eens weg?

• .SnifraM
  • Niet online
Thanks! het werkt.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Gisteren ook eens met MQTT aan de slag gegaan. Supersimpel te installeren op mn pi (XBIAN) die al XBMC en pimatic draait met een homeduino arduino.
Poging gedaan met esp8266 witty bordje om RGB licht te sturen. Code van https://github.com/corbanmailloux/esp-mqtt-rgb-led gebruikt en klein beetje aangepast. Werkt als een speer, en door MQTT laad hij ook na reboot de vorige waarde in. MQTT icm pimatic is super.
Enige waar ik tegenaan loop is beperkte RGB mogelijkheid in pimatic en mijn gebrekkige kennis van json objecten icm pimatic en MQTT, maar dat komt vanzelf wel en is geen grote beperking.
Superblij met pimatic! Heeft er ook voor gezorgd dat ik eindelijk weer een met mn electronica hobby bezig ben :)
Nog steeds onder de indruk van alle programmeurs die met pimatic bezig zijn! Wow! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Blogje om zelf een HTML GUI te maken middels de websocket-API : Koffie's tweakblog: Maak je eigen HTML GUI voor Pimatic - Basic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Net eens goed zitten lezen hoe je RF implementatie werkt en ik denk dat ik het begrijp, je plukt de commando's op die via USB naar de "homeduino" worden gestuurd, wat feitelijk een ESP is met je eigen software. Voor de ontvangende kant maak je gebruik van de bestaande implematie in pimatic. Knap bedacht en creatief, maar een tikje hackish, dit kan vast mooier :)

Volgens mij moeten we eens contact opnemen met sweetpi om een derde device driver toe te voegen aan het homeduino project. Nu zijn er:

A. Computer with connected Arduino (with homeduino sketch) and 433 MHz transmitter and receiver (recommended)
B. Raspberry Pi (or Banana Pi or Hummingboard) with 433 MHz transmitter and receiver

We hebben optie C nodig: een MQTT connector die berichten vanaf de bus plukt en daar naartoe stuurt. Als ik het goed begrijp zal dit niet eens zo superveel werk zijn, alle RF-protocolspecifieke rommel wordt in Pimatic zelf gedaan dmv rfcontroljs en vereist geen logica/updates op de esp's zelf, correct?

Na wat brainstormwerk hoe de interface (topicstructuur) eruit moet komen te zien zou het dan mee moeten vallen. Wat denk jij? Ik zou willen helpen, probleem is dat ik Coffeescript niet ken, de syntax en het framework sterk afwijken van wat ik gewend ben en ik niet goed weet hoe je de boel moet packagen.... Ik kan wel meedenken over hoe de spullen te implementeren maar het daadwerkelijk implementeren gaat me op korte termijn niet lukken (kost voor nu even teveel tijd en ik vermoed dat het voor sweetpi vrij triviaal is)

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 19-02-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 20:48
egev schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:02:
Ik probeer nu met Pimatic te schakelen doormiddel van een Arduino clone. Nu heb ik een uitdaging dat de Arduino alleen op ttyUSB0 komt wanneer ik deze hot-inplug na het opstarten van de Raspberry. Als deze tijdens een boot al in de Raspberry zit, dan ontstaat de ttyUSB0 device niet.

Zijn er meer mensen die dit probleem gehad hebben en een oplossing hebben. Volgens onderstaande info zouden pin 25 en pin 26 met elkaar verbonden moeten worden. Klopt dat?

http://raspberrypi.stacke...can-of-usb-serial-devices
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=91&t=59420
@egev heb je dit nog op kunnen lossen, zo ja hoe?
Ik zit momenteel namelijk met hetzelfde probleem. De methode waar je naar linkt heb ik geprobeerd maar lijkt het niet te verhelpen bij mij. Anders kan ik ook met ESP's aan de gang gaan, maar die heb ik weer niet in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
neographikal schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:29:
Net eens goed zitten lezen hoe je RF implementatie werkt en ik denk dat ik het begrijp, je plukt de commando's op die via USB naar de "homeduino" worden gestuurd, wat feitelijk een ESP is met je eigen software. Voor de ontvangende kant maak je gebruik van de bestaande implematie in pimatic. Knap bedacht en creatief, maar een tikje hackish, dit kan vast mooier :)
Kopt, de ESP doet zich gewoon voor als homeduino. Hij kan nog steeds als homeduino direct via lokale RF hardware zenden en ontvangen, maar hij kan het ook via MQTT/UDP naar andere nodes versturen.
De nodes praten rechtstreeks met Pimatic over HTTP-API , deze optie bestond al langer.
Volgens mij moeten we eens contact opnemen met sweetpi om een derde device driver toe te voegen aan het homeduino project. Nu zijn er:

A. Computer with connected Arduino (with homeduino sketch) and 433 MHz transmitter and receiver (recommended)
B. Raspberry Pi (or Banana Pi or Hummingboard) with 433 MHz transmitter and receiver

We hebben optie C nodig: een MQTT connector die berichten vanaf de bus plukt en daar naartoe stuurt. Als ik het goed begrijp zal dit niet eens zo superveel werk zijn, alle RF-protocolspecifieke rommel wordt in Pimatic zelf gedaan dmv rfcontroljs en vereist geen logica/updates op de esp's zelf, correct?
Sweetpi / andere devvers weten van het bestaan van ESPimaticRF, ik heb al enkele keren gevraagd om een optie om een homeduino achtige plugin die rechtstreeks iets over TCP/IP kan gooien ipv serial.
Alle protocol afhandeling vind plaats binnen Pimatic zelf. Homeduino / ESPimaticRF hebben geen kennis van de protocollen. Wanneer er een nieuw protocol in Pimatic komt, hoef je geen firmware update van homeduino / ESPimaticRF te doen.
Na wat brainstormwerk hoe de interface (topicstructuur) eruit moet komen te zien zou het dan mee moeten vallen. Wat denk jij? Ik zou willen helpen, probleem is dat ik Coffeescript niet ken, de syntax en het framework sterk afwijken van wat ik gewend ben en ik niet goed weet hoe je de boel moet packagen.... Ik kan wel meedenken over hoe de spullen te implementeren maar het daadwerkelijk implementeren gaat me op korte termijn niet lukken (kost voor nu even teveel tijd en ik vermoed dat het voor sweetpi vrij triviaal is)
Ik wil best ergens aan meehelpen, maar ...
- Ik ben geen ontwikkelaar, ik pruts gewoon wat rotzooi en in elkaar en als het werkt knal ik het op github ;) Het kan vast allemaal veel mooier, sneller beter en volgens het wetboek "fatsoenlijk programmeren" maar dit is op de top van mijn kunnen. Veel meer dan dit gaat het niet worden :P
- Ik snap ook de ballen van coffeescript en hoe je in hemelsnaam een plugin voor Pimatic maakt
- Het huidige model heeft 1 ontzettend groot voordeel : alles werkt out of the box zonder extra plugin (die onderhouden moet worden)
- Niet MQTT only, niet iedereen zit te wachten op een extra stuk software installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mijn voorstel zou zijn om een derde devicedriver te maken, optioneel te gebruiken, een MQTT driver. Wat ik zo zie gaat er niet veel meer dan wat strings over de lijn naar de Homeduino, dat richting MQTT duwen en subscriben op topics van de ESPimaticRF's stelt dat echt geen fuck voor zover ik het nu kan overzien. Eerlijk gezegd gok ik dat het sweetpi nog geen uur kost om het in elkaar te flansen, zeker omdat je al aangeeft dat de protocolafhandeling van RF in Pimatic zelf gebeurt. Kwestie van wat configsettings, een extra implementatie van de interface richting "Homeduino" met daarin een paar regels MQTT.

Het is dat het in een andere omgeving is, anders had ik dit zo in elkaar gehackt.... Ik heb mbv Cylon.js (da's ook op Node gebaseerd) al wel een Nest-MQTT bridge geschreven, het stelt echt niks voor, maar dat Coffeescript en het deploymentmodel van Node/NPM is me totaal onbekend.

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 20-02-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Start een topic op het pimatic forum, met een beetje mazzel hoppen er wat devvers mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Komt eraan, na wat gekloot met dat brakke forum....Oauth en email die niet goed gingen enzo..

https://forum.pimatic.org...or-pimatic-homeduino-mqtt

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 21-02-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 10:25
Goedemiddag medetweakers,

Ik heb inmiddels enkele maanden naar tevredenheid een setup met pimatic.
Nu ben ik inmiddels ook aan het rommelen met ESPimatic,
mijn doel is om hiermee via IR een versterker te bedienen.

Het ledje werkt en de interface ook, echter ben ik er nog niet helemaal achter waar ik de raw ir codes vandaan moet halen, mijn apparaat is bekend in LIRC, hoe zou ik deze om kunnen zetten naar codes die ESPimatic kan uitzenden?

Ik ben reeds enkele dagen bezig geweest met proberen, zonder succes.

Dit is de remote waar het om gaat:
http://lirc.sourceforge.net/remotes/sony/RM-S325

Met vriendelijke groet,
Randommen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb mijn RAW codes verkregen door deze zelf uit te lezen : https://github.com/marksz...IRrecvDump/IRrecvDump.ino

Als ik vlug google op Lirc zie ik wel dat deze opties heeft om RAW te generen ipv lirc codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Het probleem is dat ik helaas de originele remote niet meer heb, en ook op het moment niet beschik over een IR receiver.

In een van jouw tweakblogs staat het volgende linkje http://www.righto.com/200...d-remote-library.html?m=1
Hierin wordt vermeld dat het mogelijk zou moeten zijn om lirc files te gebruiken als het goed is.

Het zou toch op de een of andere manier omzetbaar moeten zijn? De data is er in wezen al.

Volgens mij zou het met de Arduino ir library ook mogelijk moeten zijn om de Hex codes te gebruiken, waarom niet met espimatic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kunnen we zorgen dat de MQTT ontsluiting wat tractie krijgt? :)

Als je het handig vindt, gooi er even een reply in, dan krijgt het wat aandacht. Persoonlijk denk ik dat het erg krachtig is en het zorgt ervoor dat de moeite die Koffie heeft gedaan voor EspimaticRF volledig wordt benut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
randommen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:26:
Het probleem is dat ik helaas de originele remote niet meer heb, en ook op het moment niet beschik over een IR receiver.

In een van jouw tweakblogs staat het volgende linkje http://www.righto.com/200...d-remote-library.html?m=1
Hierin wordt vermeld dat het mogelijk zou moeten zijn om lirc files te gebruiken als het goed is.

Het zou toch op de een of andere manier omzetbaar moeten zijn? De data is er in wezen al.

Volgens mij zou het met de Arduino ir library ook mogelijk moeten zijn om de Hex codes te gebruiken, waarom niet met espimatic?
Probleem is: ik heb geen kennis van LIRC ;)
Ik kan eens kijken of het makkelijk is dergelijke codes naar ESPimatic te sturen, het is nu volledige op RAW gebaseerd omdat mijn (airco)remote toch nergens herkend werd.
In principe is alles in ESPimatic geschreven voor mijn thuissituatie :o

edit: In theory moet het niet moeilijk zijn om zelf de ESPimatic code aan te passen dat je bij sturen van IR naar de API een remote meegeeft en dat hij dan ipv RAW die sony gebruikt en de input als HEX verstuurd

[ Voor 9% gewijzigd door Koffie op 21-02-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Hoe zou ik daar aan moeten beginnen? Ik kan 3d printers bouwen en cad tekenen maar code aanpassen vind ik nog altijd lastig :P

Als je me enige richting kan geven? Dat zou wel erg prettig zijn, dan ben ik ook bereid om daarna die source weer te delen ofcourse :D

Edit:
Als dat lukt ga ik ook kijken hoe ik een PIR kan toevoegen in espimatic :+

[ Voor 14% gewijzigd door randommen op 22-02-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Probeer eens een simpele sketch te maken die met die library jouw IR code uitzend. Dan kunnen we dat vast wel in de code krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Van het weekend ga ik eens kijken :)
Kom er alleen net achter dat ik met de verkeerde remote in m'n achterhoofd zat,
degene die ik nodig heb is inderdaad ook niet te vinden op het web,
ik ga dus maar een receiver bestellen en ook met raw codes werken.
Desalniettemin blijft het een leuke uitdaging, dus ik ga eens kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
#include <IRremoteESP8266.h>
#include "LedControlSPIESP8266.h"
}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:

IRsend irsend(5); //an IR led is connected to GPIO pin 0

for (int i = 0; i < 3; i++) 
{
    irsend.sendSony(0xA81, 12); // Sony Receiver power code
    delay(40);
}

Dit zou moeten werken, ik zal vanavond de sketch even op een arduino testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:34:
Kunnen we zorgen dat de MQTT ontsluiting wat tractie krijgt? :)

Als je het handig vindt, gooi er even een reply in, dan krijgt het wat aandacht. Persoonlijk denk ik dat het erg krachtig is en het zorgt ervoor dat de moeite die Koffie heeft gedaan voor EspimaticRF volledig wordt benut :)
Ik spam hem nog even een keer om wat zieltjes te winnen :) Dit zou pimatic zo ongelofelijk veel flexibeler maken, je zou zelfs meerdere fysieke locaties eenvoudig kunnen bridgen met alleen maar een afhankelijkheid van MQTT. :)

@Koffie jouw steun zou daar denk ik ook helpen als ontwikkelaar van EspmaticRF

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 02-03-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:06

TNW

Ik vond vandaag in de junkbox een Elro SA50M magneetcontact. Deze zendt alleen bij het openen van een deur een signaal. Ik zou dit graag in pimatic willen integreren. Pimatic herkent het ding niet en geeft in de debug alleen het volgende aan:

23:57:31.094 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 352 244 624 10944 0 0 0 0 00012122020020202200202023"
23:57:31.100 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 244, 352, 624, 10944 ] 11102022121121212211212123

Hoe krijg ik dit werkend in Pimatic? Is er een optie ergens om op ruwe data te matchen?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
neographikal schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:12:
[...]

Ik spam hem nog even een keer om wat zieltjes te winnen :) Dit zou pimatic zo ongelofelijk veel flexibeler maken, je zou zelfs meerdere fysieke locaties eenvoudig kunnen bridgen met alleen maar een afhankelijkheid van MQTT. :)

@Koffie jouw steun zou daar denk ik ook helpen als ontwikkelaar van EspmaticRF
Zal daar ook nog even reageren.

Moet daar wel aan toevoegen : zo zaligmakend is MQTT op ESP blijkbaar niet.
Nu al 2 totaal verschillende projectjes op ESP waar ik met MQTT wil communiceren maar de connectie bijna elke minuut eruit dondert omdat de ESP te druk is om MQTT in leven te houden. Schiet een beetje zijn doel voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Huh, ik draai espeasy en die doet het slapend, geen enkele hik? Ook Homie concentreert zich op mqtt op een esp, die doen er zelfs firmwareupgrades mee, ik lees nergens dat het een probleem zou zijn.

Vermoed dat ze het iets anders implementeren. :)

[ Voor 59% gewijzigd door neographikal op 03-03-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:06

TNW

Ik heb ook meerdere ESP easy's met ritsen sensoren draaien met mqtt. Mijn buitenprintje loopt wel eens vast maar dat is vermoedelijk iets elektrisch, slechte voeding of vocht in de elektronica.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Het ene projectje zit op een plek die niet een al te best bereik heeft, de andere hangt aan de slimme meter en is dus vaak naar de SoftSerial aan het luisteren.
Die ESP hangt in meterkast naast het wifi AP.
Ik zie gewoon die ESP op de broker inloggen en binnen de minuut de broker zeggen "poef, verbinding weg want hij reageert niet snel genoeg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Afgelopen zaterdag kreeg ik een aantal IR receivers in de brievenbus, gelijk maar even mee gerommeld.
Alleen als ik de raw codes opvang middels dit scriptje https://github.com/z3t0/A...IRrecvDump/IRrecvDump.ino
krijg ik bijvoorbeeld deze output:
code:
1
2
3
D4C
Decoded RC5: D4C (12 bits)
Raw (20): 4328 950 -800 950 -800 950 -800 1800 -1750 1750 -1750 1800 -800 900 -1750 900 -850 1800 -850 900

Ik ging er vanuit dat ik de minnetjes weg moet halen, of doe ik dan iets verkeerd?
code:
1
http://192.168.1.129/api?action=ir&value=23864,900,850,1800,1700,1800,1700,1800,1700,1800,850,900,1700,950,800,1800,850,950

Nu heb ik een aantal pogingen gedaan, espimatic verstuurt het signaal ook (getest met een camera), echter krijg ik geen reactie van het apparaat, nu vraag ik me af of dat aan mijn ir code ligt of dat ik iets anders verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Minnetjes weglaten ja.
Zie net dat er best wel een bugje in ESPimatic zit :/
De GPIO voor de IRLED is hardcoded op GPIO 5 :+
line 33 eeditten voor andere GPIO

[ Voor 15% gewijzigd door Koffie op 06-03-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Hmm oke dankje :D
Mijn led is inderdaad aangesloten op gpio 5, er gaat dus iets anders fout.
Nog even zoeken dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18
inmiddels heb ik een esp binnen gekregen, om precies te zijn deze:http://www.ebay.nl/itm/201542946669?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Kan ik nu via usb hierop de ESPimatic software zetten?

inmiddels ben ik met Arduino 1.6.5 aan de slag, maar daar krijg ik compileer fouten, hoe is zoiets op te lossen?

[ Voor 21% gewijzigd door Driek op 19-03-2017 09:55 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:51
Driek schreef op zondag 19 maart 2017 @ 08:56:
inmiddels heb ik een esp binnen gekregen, om precies te zijn deze:http://www.ebay.nl/itm/201542946669?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Kan ik nu via usb hierop de ESPimatic software zetten?

inmiddels ben ik met Arduino 1.6.5 aan de slag, maar daar krijg ik compileer fouten, hoe is zoiets op te lossen?
Wel effies de boards toevoegen :
https://learn.sparkfun.co...the-esp8266-arduino-addon

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
ja dat heb ik gedaan, en ook versie 2.0.0 zoals ik ergens gelezen had, maar blijf compileer fouten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Driek schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:45:
[...]

ja dat heb ik gedaan, en ook versie 2.0.0 zoals ik ergens gelezen had, maar blijf compileer fouten houden
Kun je iets specifieker zijn ? bv. door de foutmelding hier te pasten. Is het de base64 library ?

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
pasz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:50:
[...]

Kun je iets specifieker zijn ? bv. door de foutmelding hier te pasten. Is het de base64 library ?
wat ik heb gedaan:
- arduino 1.6.5 geinstalleerd.
- board bron toegevoegd:
http://arduino.esp8266.co...age_esp8266com_index.json
- board geinstalleerd, v2.0.0
esp8266 by ESP8266 Community
- board NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module) gekozen
- espimatic ingeladen
- sketch compileer

daarna krijg ik compileer error:
Arduino: 1.6.5 (Windows 8.1), Board: "NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module), 80 MHz, Serial, 115200, 4M (3M SPIFFS)"

ESPimatic:23: error: stray '\' in program
ESPimatic.ino:127:8: warning: missing terminating ' character [enabled by default]
ESPimatic:127: error: missing terminating ' character
ESPimatic.ino:162:31: warning: missing terminating " character [enabled by default]
ESPimatic:162: error: missing terminating " character
ESPimatic.ino:382:128: warning: missing terminating " character [enabled by default]
ESPimatic:382: error: missing terminating " character
ESPimatic.ino:384:17: warning: missing terminating " character [enabled by default]
ESPimatic:384: error: missing terminating " character
ESPimatic:446: error: stray '#' in program
ESPimatic:450: error: stray '#' in program
ESPimatic:454: error: stray '#' in program
ESPimatic:458: error: stray '#' in program
ESPimatic:462: error: stray '#' in program
ESPimatic:466: error: stray '#' in program
ESPimatic:470: error: stray '#' in program
ESPimatic:474: error: stray '#' in program
ESPimatic:478: error: stray '#' in program
ESPimatic:482: error: stray '#' in program
ESPimatic:486: error: stray '#' in program
ESPimatic:600: error: too many decimal points in number
ESPimatic:713: error: stray '#' in program
ESPimatic:717: error: stray '#' in program
ESPimatic:721: error: stray '#' in program
ESPimatic:725: error: stray '#' in program
ESPimatic:729: error: stray '#' in program
ESPimatic:733: error: stray '#' in program
ESPimatic:737: error: stray '#' in program
ESPimatic:741: error: stray '#' in program
ESPimatic:745: error: stray '#' in program
ESPimatic:749: error: stray '#' in program
ESPimatic:753: error: stray '#' in program
ESPimatic:757: error: stray '#' in program
ESPimatic:761: error: stray '#' in program
ESPimatic:765: error: stray '#' in program
ESPimatic:769: error: stray '#' in program
ESPimatic:773: error: stray '#' in program
ESPimatic:777: error: stray '#' in program
ESPimatic:781: error: stray '#' in program
ESPimatic:785: error: stray '#' in program
ESPimatic:789: error: stray '#' in program
ESPimatic:793: error: stray '#' in program
ESPimatic:797: error: stray '#' in program
ESPimatic:801: error: stray '#' in program
ESPimatic:805: error: stray '#' in program
ESPimatic:809: error: stray '#' in program
ESPimatic:813: error: stray '#' in program
ESPimatic:817: error: stray '#' in program
ESPimatic:821: error: stray '#' in program
ESPimatic:825: error: stray '#' in program
ESPimatic:829: error: stray '#' in program
ESPimatic:833: error: stray '#' in program
ESPimatic:837: error: stray '#' in program
ESPimatic:841: error: stray '#' in program
ESPimatic:845: error: stray '#' in program
ESPimatic:849: error: stray '#' in program
ESPimatic:853: error: stray '#' in program
ESPimatic:857: error: stray '#' in program
ESPimatic:861: error: stray '#' in program
ESPimatic:865: error: stray '#' in program
ESPimatic:869: error: stray '#' in program
ESPimatic:873: error: stray '#' in program
ESPimatic:877: error: stray '#' in program
ESPimatic:881: error: stray '#' in program
ESPimatic:885: error: stray '#' in program
ESPimatic:889: error: stray '#' in program
ESPimatic:893: error: stray '#' in program
ESPimatic:897: error: stray '#' in program
ESPimatic:901: error: stray '#' in program
ESPimatic:905: error: stray '#' in program
ESPimatic:909: error: stray '#' in program
ESPimatic:913: error: stray '#' in program
ESPimatic:917: error: stray '#' in program
ESPimatic:921: error: stray '#' in program
ESPimatic:925: error: stray '#' in program
ESPimatic:929: error: stray '#' in program
ESPimatic:933: error: stray '#' in program
ESPimatic:937: error: stray '#' in program
ESPimatic:941: error: stray '#' in program
ESPimatic:962: error: stray '#' in program
ESPimatic:966: error: stray '#' in program
ESPimatic:970: error: stray '#' in program
ESPimatic:974: error: stray '#' in program
ESPimatic:978: error: stray '#' in program
ESPimatic:1009: error: stray '#' in program
ESPimatic:1128: error: stray '#' in program
ESPimatic:2441: error: stray '#' in program
ESPimatic:3011: error: stray '\' in program
ESPimatic:3079: error: stray '\' in program
ESPimatic:3079: error: stray '\' in program
ESPimatic:4051: error: stray '\' in program
ESPimatic:5276: error: stray '\' in program
ESPimatic:5296: error: stray '#' in program
ESPimatic:5321: error: stray '#' in program
ESPimatic:5407: error: stray '#' in program
ESPimatic:5454: error: stray '\' in program
ESPimatic:5498: error: stray '\' in program
ESPimatic:5498: error: stray '\' in program
ESPimatic:6562: error: stray '#' in program
ESPimatic:6562: error: stray '#' in program
ESPimatic:6566: error: stray '#' in program
ESPimatic:6566: error: stray '#' in program
ESPimatic:6570: error: stray '#' in program
ESPimatic:6570: error: stray '#' in program
ESPimatic:6603: error: stray '\' in program
ESPimatic:6640: error: stray '\' in program
ESPimatic:9368: error: stray '\' in program
ESPimatic:9447: error: stray '\' in program
ESPimatic:9858: error: stray '\' in program
ESPimatic:9875: error: stray '\' in program
ESPimatic:9875: error: stray '\' in program
ESPimatic:9887: error: stray '\' in program
ESPimatic:9887: error: stray '\' in program
ESPimatic:9891: error: stray '\' in program
ESPimatic:9891: error: stray '\' in program
ESPimatic:9895: error: stray '\' in program
ESPimatic:9895: error: stray '\' in program
ESPimatic:9907: error: stray '\' in program
ESPimatic:9941: error: stray '#' in program
ESPimatic:9941: error: stray '\' in program
ESPimatic:9941: error: stray '#' in program
ESPimatic:10079: error: stray '\' in program
ESPimatic:10079: error: stray '\' in program
ESPimatic:10091: error: stray '\' in program
ESPimatic:10091: error: stray '\' in program
ESPimatic:10095: error: stray '\' in program
ESPimatic:10095: error: stray '\' in program
ESPimatic:10099: error: stray '\' in program
ESPimatic:10099: error: stray '\' in program
ESPimatic:10111: error: stray '\' in program
ESPimatic:10145: error: stray '#' in program
ESPimatic:10145: error: stray '\' in program
ESPimatic:10145: error: stray '#' in program
ESPimatic:10149: error: stray '\' in program
ESPimatic:10149: error: stray '\' in program
ESPimatic:10187: error: stray '\' in program
ESPimatic:10191: error: stray '#' in program
ESPimatic:10191: error: stray '#' in program
ESPimatic:10758: error: stray '\' in program
ESPimatic:10762: error: stray '\' in program
ESPimatic:10783: error: stray '#' in program
ESPimatic:10787: error: stray '#' in program
ESPimatic:10787: error: stray '#' in program
ESPimatic:10791: error: stray '#' in program
ESPimatic:10791: error: stray '#' in program
ESPimatic:10795: error: stray '#' in program
ESPimatic:10795: error: stray '#' in program
ESPimatic:10799: error: stray '#' in program
ESPimatic:10799: error: stray '#' in program
ESPimatic:10803: error: stray '#' in program
ESPimatic:10807: error: stray '#' in program
ESPimatic:10811: error: stray '#' in program
ESPimatic:11413: error: stray '#' in program
ESPimatic:11413: error: stray '#' in program
ESPimatic:11529: error: stray '#' in program
ESPimatic:11529: error: stray '#' in program
ESPimatic:11545: error: stray '#' in program
ESPimatic:11545: error: stray '#' in program
ESPimatic:11590: error: stray '\' in program
ESPimatic:11809: error: stray '#' in program
ESPimatic:11813: error: stray '#' in program
ESPimatic:11817: error: stray '#' in program
ESPimatic:11821: error: stray '#' in program
ESPimatic:11825: error: stray '#' in program
ESPimatic.ino:12062:8: warning: missing terminating ' character [enabled by default]
ESPimatic:12062: error: missing terminating ' character
ESPimatic.ino:12082:21: warning: missing terminating " character [enabled by default]
ESPimatic:12082: error: missing terminating " character
ESPimatic.ino:12114:12: warning: missing terminating ' character [enabled by default]
ESPimatic:12114: error: missing terminating ' character
ESPimatic:7: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:446: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:446: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:450: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:450: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:454: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:454: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:458: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:458: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:462: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:462: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:466: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:466: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:470: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:470: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:474: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:474: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:478: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:478: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:482: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:482: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:486: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:486: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:499: error: expected unqualified-id before '<' token
ESPimatic:503: error: expected unqualified-id before '<' token
stray '\' in program

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
enabled in File > Preferences.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Koffie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:49:
Het ene projectje zit op een plek die niet een al te best bereik heeft, de andere hangt aan de slimme meter en is dus vaak naar de SoftSerial aan het luisteren.
Die ESP hangt in meterkast naast het wifi AP.
Ik zie gewoon die ESP op de broker inloggen en binnen de minuut de broker zeggen "poef, verbinding weg want hij reageert niet snel genoeg"
Hm je zou met de MQTT parameters kunnen spelen. De timeout regelt ook hoe vaak de keepalive messages gestuurd worden. Je zou deze (veel) ruimer kunnen zetten, bijvoorbeeld 2 of 5 minuten.
Ik weet niet welke code je gebruikt, ik gebruik de ESP8266 als NodeMCU, om dan in LUA wat MQTT messages te sturen.
Ik vind het een voordeel dat het MQTT protocol door de Lua code wordt afgehandeld.

Er is zelfs voorbeeldcode die de ESP8266 na elk MQTT bericht uitschakelt. Daarna laten ze met een timer het ding zelfresetten. Na de reset maakt hij weer wifi-verbinding en stuurt weer één mqtt-update.
Allemaal om energie te besparen. Je hebt niet toevallig die code te pakken... ?

[ Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 21-03-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Driek schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:59:
[...]

wat ik heb gedaan:
- board bron toegevoegd:
- espimatic ingeladen
- sketch compileer

Arduino: 1.6.5 (Windows 8.1), Board: "NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module), 80 MHz, Serial, 115200, 4M (3M SPIFFS)"

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
enabled in File > Preferences.
Die errors zeggen mij totaal niets :?
Voor de zekerheid de source nog eens opnieuw downloaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Driek schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:59:
[...]

wat ik heb gedaan:
- board bron toegevoegd:
- espimatic ingeladen
- sketch compileer

Mijn eerste twee reacties zijn:
- ben je wel het juiste programma (ESPmatic.ino) aan het compileren?
- heb je de bij ESPmatic geleverde libraries op de goede plek gezet?

Wat je kunt proberen om je ontwikkelomgeving te testen, is het standaardprogrammaatje 'blink' eens compileren. Werkt dat wel?
Als je de LED-pin op 2 zet (ipv de waarde 13 waar hij voor de arduino op staat), en dan zou de led moeten knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Tarquin schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:47:
[...]

Mijn eerste twee reacties zijn:
- ben je wel het juiste programma (ESPmatic.ino) aan het compileren?
- heb je de bij ESPmatic geleverde libraries op de goede plek gezet?

Wat je kunt proberen om je ontwikkelomgeving te testen, is het standaardprogrammaatje 'blink' eens compileren. Werkt dat wel?
Als je de LED-pin op 2 zet (ipv de waarde 13 waar hij voor de arduino op staat), en dan zou de led moeten knipperen.
ik heb de ESPmatic hier vandaan:
https://github.com/koffienl/ESPimatic

en volg eigenlijk dit stappenplan
https://eye-vision.homeip...tuur-sensor-voor-pimatic/

Zal zo de handel eens deinstalleren en opnieuw proberen.

Zo, we zijn toch weer wat verder :)
Het bleek inderdaad aan de ESPimatic.ino en diverse te liggen.

Inmiddels dus verbonden aan de wifi, en de folder "Upload this to SPIFFS" via de interface geupload.
Na herstarten krijg ik nu de webpagina te zien.
Echter heb ik verder geen menu etc. Ben ik nog een stap vergeten?

Keer herstarten en refreshen deed wat het moest doen, menu present.
Even de dsb1820 gaan zoeken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Driek op 23-03-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Driek schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:21:
[...]
Keer herstarten en refreshen deed wat het moest doen, menu present.
Even de dsb1820 gaan zoeken :)
Mooi, zover kom ik ook idd.

Tip: De pinmapping is anders.
Als je temp-sensor op D1 zit, moet je pin 5 selecteren. Komt omdat de D-nummers op andere pinnummers mappen dan in de Arduino software. Hier heb ik de pinnen vandaan.

Mijn Dallas sensor zit op D7 en ik moet in de web-interface pin 13 selecteren.

Vraag: Als jij de ESPmatic zo ver hebt dat hij ook in Pimatic zijn waarde toont, wil je dan vertellen hoe precies?
Want dat krijg ik dus niet aan de praat. Ik denk dat ik de verkeerde variabele invoer of het verkeerde sensortype kies ... ik weet het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Mak een variabele aan in pimatic (bijvoorbeeld $pietje) en bij de DS18B20 config in ESPimatic vul je bij "variable name" de naam van die pimatic variabele in (zonder $ : pietje).
Check ook of onder System ->Pimatic alles correct is ingevuld voor communicatie met pimatic.

Krijg je wel op de 'homepage' van ESPimatic de waarden van je DS18B20 te zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Koffie schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:23:
Mak een variabele aan in pimatic (bijvoorbeeld $pietje) en bij de DS18B20 config in ESPimatic vul je bij "variable name" de naam van die pimatic variabele in (zonder $ : pietje).
Check ook of onder System ->Pimatic alles correct is ingevuld voor communicatie met pimatic.

Oh, er valt een kwartje. Ik moet een variabele aanmaken, geen device.
Inderdaad, dan werkt het!

Ik zat maar devices aan te maken, en het werkte maar niet.

Nu zie ik het; ik moet dan een dummy-variables device aanmaken, en daar kan ik die variabele 'pietje' weer aan koppelen.
Het werkt!

Dat verschil tussen variabelen en devices miste ik in de uitleg van de ESPmatic; ik nam aan dat een device gewoon variabelen had, en dat een device aan de ESPmatic gekoppeld zat.
Maar het is dus andersom: een variabele zit aan de ESPmatic gekoppeld, en die kan weer aan een device worden toegevoegd.

Heb ik nog een vraagje: Zou het makkelijk zijn een SHT30 sensor toe te voegen? Gewoon een beetje copy-paste in de code? Of loopt de ESPmatic dan tegen de limieten van het apparaatje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
Ik ben een tijdje stil geweest hier maar heb stiekem wel een beetje zitten meelezen.

Komend weekend wil ik eigenlijk alles opnieuw gaan installeren, omdat ik er enorm van baal dat ik de KaKu niet werkend krijg op mijn huidige set-up, zoals ik al eerder aangaf lukt het mij niet om debug regels te zien/ontvangen van het RF setje, waardoor het niet lukt om de ID's te ontcijferen van mijn klik aan klik uit (heb zowel verschillende Nano's als RF setjes als KaKu setjes getest). Vooralsnog werkt de thermostaat met thermometer goed.

3 vragen die ik nu heb:
1. Hebben jullie nog tips/tricks om mijn configuratie te testen/pingen om te kijken waar de fout zit in de set-up van de RF set/nano? Zodat ik dus niet aangewezen ben om alles opnieuw te installeren/gids opniew volgen. Andere vraag, is het mogelijk dat ik van iemand een werkende image krijg die ik dan zou kunnen testen? Betreft een Raspberry Pi 2B.
2. Kan ik heel simpel mijn volledige SD kaart kopiëren zodat als het niet lukt, ik in 1 keer mijn oude configuratie terug kan zetten zonder verlies? Of moet ik dit op een speciale manier kopiëren (via mijn mac)
3. Omdat de thermostaat goed werkt (via relais) ben ik van plan nu in ieder geval 1 lamp (of stekkerdoos met meerdere lampen) op de tweede relais (zitten er twee op het bord wat ik heb gekocht destijds) aan te sluiten, ik ben alleen een beetje huiverig om 220V via die relais te schakelen, kunnen jullie mij vertellen of dit de bedoeling is/veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Crashy schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:22:
Ik ben een tijdje stil geweest hier maar heb stiekem wel een beetje zitten meelezen.

Komend weekend wil ik eigenlijk alles opnieuw gaan installeren, omdat ik er enorm van baal dat ik de KaKu niet werkend krijg op mijn huidige set-up, zoals ik al eerder aangaf lukt het mij niet om debug regels te zien/ontvangen van het RF setje, waardoor het niet lukt om de ID's te ontcijferen van mijn klik aan klik uit (heb zowel verschillende Nano's als RF setjes als KaKu setjes getest). Vooralsnog werkt de thermostaat met thermometer goed.

3 vragen die ik nu heb:
1. Hebben jullie nog tips/tricks om mijn configuratie te testen/pingen om te kijken waar de fout zit in de set-up van de RF set/nano? Zodat ik dus niet aangewezen ben om alles opnieuw te installeren/gids opniew volgen. Andere vraag, is het mogelijk dat ik van iemand een werkende image krijg die ik dan zou kunnen testen? Betreft een Raspberry Pi 2B.
2. Kan ik heel simpel mijn volledige SD kaart kopiëren zodat als het niet lukt, ik in 1 keer mijn oude configuratie terug kan zetten zonder verlies? Of moet ik dit op een speciale manier kopiëren (via mijn mac)
3. Omdat de thermostaat goed werkt (via relais) ben ik van plan nu in ieder geval 1 lamp (of stekkerdoos met meerdere lampen) op de tweede relais (zitten er twee op het bord wat ik heb gekocht destijds) aan te sluiten, ik ben alleen een beetje huiverig om 220V via die relais te schakelen, kunnen jullie mij vertellen of dit de bedoeling is/veilig is?
gebruik je 0.9 of 0.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
0.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
via 0.8 ging het bij mij ook makkelijker omdat je dan gewoon het log bestand life kan volgen.
Met 0.9 kan je deze link is bekijken:
YouTube: Pimatic auto discovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
Driek schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:59:
[...]

via 0.8 ging het bij mij ook makkelijker omdat je dan gewoon het log bestand life kan volgen.
Met 0.9 kan je deze link is bekijken:
YouTube: Pimatic auto discovery
Dank, maar dat helpt mij niet echt verder, als ik dat probeer krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DUDqNehQcLqnfm3GkOQyfHeS/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Crashy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:37:
[...]

Dank, maar dat helpt mij niet echt verder, als ik dat probeer krijg ik dit te zien:
[afbeelding]
Ik neem aan dat je dan tussendoor op de ab van de kaku klikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
Driek schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:41:
[...]

Ik neem aan dat je dan tussendoor op de ab van de kaku klikt
Ja, correct, ik krijg niets te zien van ID's :(

Ik ben zelf een redelijke newbie als het gaat om Linux, maar mijn gevoel zegt dat het ligt aan de upload die ik op de Nano heb gezet, kan ik de nano pingen/controleren of deze naar behoren werkt, en bijvoorbeeld de sender/receiver kit ziet? Overigens ziet mijn setup er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/bhhc1g.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Crashy op 29-03-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Crashy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:23:
[...]

Ja, correct, ik krijg niets te zien van ID's :(

Ik ben zelf een redelijke newbie als het gaat om Linux, maar mijn gevoel zegt dat het ligt aan de upload die ik op de Nano heb gezet, kan ik de nano pingen/controleren of deze naar behoren werkt, en bijvoorbeeld de sender/receiver kit ziet? Overigens ziet mijn setup er zo uit:
[afbeelding]
ik heb de receiver/ontvanger rechtstreeks op de rpi, dus kan je met je setup helaas niet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:58
@Crashy Als ik jouw foto bekijk mis ik sowieso twee antennes voor de 433MHz modules.

En ik zie dat je de voeding voor de RF modules via de Pi laat lopen, dat zou in theorie moeten kunnen werken, maar probeer het eerst eens via de Arduino. De relaismodule voed je dan wel via de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Koffie schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:23:

Hoi Koffie, weet jij zo of ik een esp ook kan resetten?
Ik heb geprobeerd de temp sensor aan mijn esp te hangen, alleen daarna was hij niet meer te benaderen.

Heb geprobeerd hem opnieuw van de sketch te voorzien, en dan flikkert de led genoeg, maar daarna wordt hij niet beschikbaar als accesspoint , maar blijft hij volgens de router zijn ipadres houden, die dus niet benaderbaar is,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
DavidZH schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:46:
@Crashy Als ik jouw foto bekijk mis ik sowieso twee antennes voor de 433MHz modules.

En ik zie dat je de voeding voor de RF modules via de Pi laat lopen, dat zou in theorie moeten kunnen werken, maar probeer het eerst eens via de Arduino. De relaismodule voed je dan wel via de Pi.
Ik heb antennes, zal ik er weer even op aansluiten, werkte in het verleden overigens ook niet, maar ik probeer het graag nogmaals!

Zal vanavond ook even de 5V en grond aansluiten op de nano, zou dacht ik eigenlijk niet uit mogen maken (zeker gezien de nano gevoed wordt door de Pi)
Driek schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 07:19:
[...]

ik heb de receiver/ontvanger rechtstreeks op de rpi, dus kan je met je setup helaas niet helpen
Ook dit heb ik al eerder geprobeerd, maar zal het nogmaals aansluiten, welke GPIO pins heb jij hiervoor gebruikt voor de RF set? Welke service onder PiMatic gebruik je hiervoor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Crashy schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:16:
[...]

Ik heb antennes, zal ik er weer even op aansluiten, werkte in het verleden overigens ook niet, maar ik probeer het graag nogmaals!

Zal vanavond ook even de 5V en grond aansluiten op de nano, zou dacht ik eigenlijk niet uit mogen maken (zeker gezien de nano gevoed wordt door de Pi)

[...]

Ook dit heb ik al eerder geprobeerd, maar zal het nogmaals aansluiten, welke GPIO pins heb jij hiervoor gebruikt voor de RF set? Welke service onder PiMatic gebruik je hiervoor dan?
Volgens mij deze plugins:
{
"plugin": "homeduino",
"driver": "gpio",
"driverOptions": {},
"receiverPin": 1,
"transmitterPin": 0
},
{
"plugin": "gpio"
},

en dan devices alla:
{
"id": "lamp1",
"name": "Buiglamp",
"class": "HomeduinoRFSwitch",
"protocols": [
{
"name": "switch1",
"options": {
"id": 17619138,
"unit": 1
}
}
],
"xOnLabel": "Aan",
"xOffLabel": "Uit"
},

ik zal nog proberen te achterhalen op welke pinnen ze dan echt zitten. (is alleen erg lastig om te zien)
volgens mij 17 en 18, volgens dit plaatje:
https://eye-vision.homeip...-Transmitter-Receiver.png

[ Voor 5% gewijzigd door Driek op 31-03-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 08:35
Crashy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:23:
Overigens ziet mijn setup er zo uit:
Als je het eerst is probeert zonder dat relais?
Op je foto ziet het er allemaal een beetje rommelig uit.

Heb je in de config.json van Pimatic bij de plugin sectie debug op true staan?
Hieronder een voorbeeld van mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
      "driver": "serialport",
      "driverOptions": {
        "serialDevice": "/dev/ttyUSB1",
        "baudrate": 115200
      },
      "receiverPin": 0,
      "transmitterPin": 4,
      "debug": true,
      "active": true
    },

Als het bij jou het zelfde staat ingesteld, ga je in Pimatic naar "messages" en druk een paar keer op je Kaku afstands bediening. (serialDevice zou bij jou anders kunnen zijn, probeer hier /dev/ttyUSB0 )
Nu zou je iets voor bij moeten zijn komen.

Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
mr.smith schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:09:
[...]

Als je het eerst is probeert zonder dat relais?
Op je foto ziet het er allemaal een beetje rommelig uit.

Heb je in de config.json van Pimatic bij de plugin sectie debug op true staan?
Hieronder een voorbeeld van mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
      "driver": "serialport",
      "driverOptions": {
        "serialDevice": "/dev/ttyUSB1",
        "baudrate": 115200
      },
      "receiverPin": 0,
      "transmitterPin": 4,
      "debug": true,
      "active": true
    },

Als het bij jou het zelfde staat ingesteld, ga je in Pimatic naar "messages" en druk een paar keer op je Kaku afstands bediening. (serialDevice zou bij jou anders kunnen zijn, probeer hier /dev/ttyUSB0 )
Nu zou je iets voor bij moeten zijn komen.

Suc6.
Haha, ja klopt, het ziet er inderdaad rommelig uit (als het allemaal werkt ga ik het netjes maken), maar de relais en temperatuursensoren werken, dus die laat ik even voor wat het is (gebruik ik overigens ook dagelijks).

Hier is mijn code uit config.json:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2r46jk1.png

Daarnaast heb ik natuurlijk gecontroleerd of dit USB0 moet zijn:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2a77qkp.png

Nog steeds krijg ik helemaal niets te zien via Debug, en ook debug staat aan van Pimatic:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/nd4c8y.png

Enige wat ik dus te zien krijg:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/nn0jn9.png

Voor het gemak, ik gebruik twee verschillende KaKu setjes:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2d79dsz.jpg

Overigens heb ik nu antennes aangesloten + de GND en 5V via de Nano laten lopen.

Edit: oke... ik voel me nu redelijk dom, maar wel heel blij dat het na maanden eindelijk gelukt is... Ik had de Nano op zijn kop aangesloten (dus de pinnen naar boven), en dan gaat het natuurlijk niet werken... pfff nu gelijk alle lampen ingeregeld, echt top en dank voor jullie hulp!

Nu even spelen met timers enzo, en een switch maken voor alles uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Crashy op 01-04-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Door een crash van mn RPi heb ik een nieuwe sdcard gemaakt en daar weer pimatic op gezet. Krijg nu alleen telkens een foutmelding in log:

error [pimatic]: Error in VariablePredicateHandler: undefined

Kan niet vinden wat hiermee bedoeld wordt. Iets met een variabele, maar welke en wie gebruikt hem?
Vrees dat ik stukje bij beetje mn config moet herbouwen.
Iemand nog een idee?

//edit: door nieuwe installatie is pimatic waarschijnlijk wel een versie omhoog gegaan, dus dat is er wel veranderd.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr.Roelski op 11-04-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Hoi Koffie, weet jij zo of ik een esp ook kan resetten?
Ik heb geprobeerd de temp sensor aan mijn esp te hangen, alleen daarna was hij niet meer te benaderen.

Heb geprobeerd hem opnieuw van de sketch te voorzien, en dan flikkert de led genoeg, maar daarna wordt hij niet beschikbaar als accesspoint , maar blijft hij volgens de router zijn ipadres houden, die dus niet benaderbaar is,.
Uiteindelijk heb ik alles werkend met een nieuwe ESP. Zit nu een dht ding op op die keurig de waardes iedere minuut doorgeeft. Nu nog bedenken waar ik hem voor ga gebruiken...

oh, en natuurlijk top software @Koffie

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 13-04-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Eindelijk mijn EspEasy sensor af.
Het is een opgevoerde PIR lamp van de action. Deze heeft een compartiment waar 3 AA's in kunnen.

Ik heb het binnenwerk vervangen en het volgende erin gebouwd :
  • BH1750
  • BMP180
  • Witty development board
Software is ESPEasy R120 met pimatic hack ( https://forum.pimatic.org...pimatic-controller-plugin ).

Ik zag later dat deze hack ook al in latere versie opgenomen is. Alleen moet je dan de #ifdef PLUGIN_BUILD_DEV gebruiken of weghalen in https://github.com/letsco...asy/blob/master/_C022.ino .

Hij gaat om de 5 minuten lekker diep slapen en wordt alleen wakker om te meten.
Ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt op 3AA's.

Werkt echt prachtig.

Afbeeldingslocatie: https://benselectronics.nl/files/15180/webshopartikelen/1156658/witty_cloud_esp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/mmq0z9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2qxsrd4.png

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nice! is dat sensorbordje kant en klaar?

De softwaresetup vind ik, hoewel het een leuk initiatief is(!!), minder interessant omdat ik in het kader van openheid de boel toch al over MQTT gooi.

[ Voor 65% gewijzigd door neographikal op 16-04-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
neographikal schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:02:
Nice! is dat sensorbordje kant en klaar?

De softwaresetup vind ik, hoewel het een leuk initiatief is(!!), minder interessant omdat ik in het kader van openheid de boel toch al over MQTT gooi.
Focus lag deze keer op de hardware. Ik heb nog geen ervaring met MQTT. Is wellicht wel een goede volgende stap. Zat eerst te denken aan een MQTT in de cloud, maar vindt dit toch wel tricky qua security.
Heb je je mosquito lokaal draaien en is deze bereikbaar vanaf het internet ?

Met een eenvoudige configuratie wijziging is de sensor om te zetten naar een MQTT versie :
https://forum.pimatic.org...sy-with-pimatic-over-mqtt

Sensor bordje is het beroemde witty cloud bordje, o.a. te vinden bij Ali en eBay. Heb ik een tijdje geleden al gekocht toen ze nog goedkoop waren ( https://gregwareblog.wordpress.com/2016/01/10/esp-witty/ ).
Tegenwoordig zijn de Wemos D1 mini bordjes goedkoper.
Er zit een LDR en een 3 kleuren led op. Die laatste ga ik eraf slopen, omdat deze wel eens blijft 'hangen' en heel licht schijnt. Niet echt handig op een batterij gevoede sensor.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
pasz schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:26:
[...]

Focus lag deze keer op de hardware. Ik heb nog geen ervaring met MQTT. Is wellicht wel een goede volgende stap. Zat eerst te denken aan een MQTT in de cloud, maar vindt dit toch wel tricky qua security.
Ik heb er zelfs twee, ik heb een VM die voor de externe connecties zorgt (MQTT, maar ook Apache draait erop met een reverse proxy naar de achterliggende webservers zoals Pimatic, IIS voor de .NET applicaties, etc). Daarnaast heb ik een intern bereikbare VM waar de interne mosquitto op draait, naast Influx/Telegraf/Kapacitor en nog wat PHP-sites. Vrij stevige setup, maar het werkt als een trein :)

Ik wacht alleen nog altijd op de MQTT support van pimatic voor de Homeduino zodat ik van die vieze USB redirection oplossing af kan. Het werkt, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
neographikal schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:03:
[...]
Ik wacht alleen nog altijd op de MQTT support van pimatic voor de Homeduino zodat ik van die vieze USB redirection oplossing af kan. Het werkt, maar ideaal is het niet.
Even voor de duidelijkheid. Je wilt een standalone Homeduino, die op MQTT publiceert en abonneert ?
Op een esp'tje ?

Op zich is dat niet heel ingewikkeld, ware het niet dat de afhandeling/vertaling van de berichten zelf in de Pimatic plugin wordt gedaan . Mijn coffeescript kennis is echt beroerd en ik heb weinig zin om nog een syntax te moeten leren (noem me lui, maar ik heb er al zo veel te onderhouden). Aan de andere kant heb je wel een winner als je dit voor elkaar krijgt. Bruikbaar voor talloze systemen en niet alleen pimatic. Je zou je bijna afvragen waarom dit nog nooit door iemand gemaakt is ...

Ik ga me er eens in verdiepen. Homeduino is voor mij echt de reden om op pimatic te blijven.

Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is hoe (en of) pimatic zelf ook published. Is dit niet geïmplementeerd of lees ik ergens overheen ?

update :
Dit ziet er veelbelovend uit :
https://github.com/1technophile/OpenMQTTGateway

[ Voor 9% gewijzigd door pasz op 17-04-2017 10:45 ]

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
pasz schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:26:
[...]
Ik ben zelf bezig om een netwerkje van sensors op te zetten en ik ga voorlopig voor MQTT.
De reden het subscribe-principe.
Je hoeft geen IP adressen te onthouden, je kunt je sensoren en devices aanspreken zoals jij dat wilt.
Dat kan op naam, type, locatie, verdieping - of allemaal tegelijk.
En als je er een andere indeling bij wilt: Dan voeg je een topic toe.

Bovendien is het open, zodat het overal op aansluit.
Ik kan het in Pimatic inlezen, maar het is ook met talloze andere programma's benaderen.

Ik heb een MQTT broker op mijn router. Gewoon een OpenWRT router, software, install Mosquitto, klaar.
Maar het kan natuurlijk ook naast Pimatic draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Tarquin schreef op zondag 23 april 2017 @ 22:21:
[...]
Ik ben zelf bezig om een netwerkje van sensors op te zetten en ik ga voorlopig voor MQTT.
De reden het subscribe-principe.
Je hoeft geen IP adressen te onthouden, je kunt je sensoren en devices aanspreken zoals jij dat wilt.
Dat kan op naam, type, locatie, verdieping - of allemaal tegelijk.
En als je er een andere indeling bij wilt: Dan voeg je een topic toe.

Bovendien is het open, zodat het overal op aansluit.
Ik kan het in Pimatic inlezen, maar het is ook met talloze andere programma's benaderen.

Ik heb een MQTT broker op mijn router. Gewoon een OpenWRT router, software, install Mosquitto, klaar. Maar het kan natuurlijk ook naast Pimatic draaien.
Goed bezig. Je hebt me getriggerd om hier eens naar te kijken en ik moet zeggen dat ik blij verrast was.
Ik wist echt niet dat het zo simpel was. Mijn mosquitto draait nu gewoon mee op de pimatic (op een rpi 1B). Wellicht ook eens proberen om het op de Synology te zetten. Zo zwaar is het niet.

Zoals al eerder gezegd. Mijn eerste focus was op de hardware. Ik ben nu al mijn sensoren aan het overkitten naar ESPEasy nodes met MQTT, behalve de batterij versies. Die kan ik niet heel de dag wakker houden.

Nu nog een goed ontwerp maken voor de topics :*)

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je kunt Espeasy ook laten slapen en gewoon via MQTT laten werken.

En inderdaad, ik wil de Homeduino ook graag over MQTT hebben lopen zodat die shitty USB-connectie weg kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
neographikal schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:21:
Je kunt Espeasy ook laten slapen en gewoon via MQTT laten werken.
Ahz. Ik dacht dat EspEasy wakker moest blijven. Anders kun je natuurlijk nooit pub/sub'en. Goed om te weten.

Mijn sensor heb ik nu wat aangepast en de 3 kleuren LED van de witty gesloopt. Zie het gapende gat rechts boven.

Van links naar rechts zie je BMP180 voor temp en luchtdruk, een BH1750 voor de lux en een niet gebruikte ds18b20, die ik al had vast gesoldeerd voordat ik wist dat de BMP180 ook temp aangaf ...

Alles woont in een super lelijke behuizing van de action. Het was in oorsprong een PIR LED ding, maar het ging mij om de batterijhouder.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zx3ak2.jpg

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Misschien ook interessant voor anderen: ik ben met pimatic ook aan het overstappen van klikaanklikuit naar MQTT schakelaars. Hiervoor heb ik een aantal sonoff schakelaars met de firmware van https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota omgebouwd. Is in principe een esp8266 die er in zit dus wellicht ook voor kale esp te gebruiken. Werkt in elk geval als een speer! Je kan er zelfs nog sensors inbouwen (heb er nu een DHT11 inzitten). Heb helaas nog geen alternatief voor mn halogeen dimmer, en wil ook nog een ledstrip dimmer bouwen, maar ik ben in elk geval van een aantal klikgaatnietaanblijftuit schakelaars af. Volgende bestelling: de sonoff pow met verbruiksmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Holy shit, dat is leuk speelgoed en nog te betalen ook! Fuck dat is mooi spul, you just made my day! Bouw je het in de installatiedozen in of pruts je het in de bekabeling naar de apparaten toe?

Dit zou ook betekenen dat ik die hele 433mhz spulleboel kan vergeten en dat de schakelingen gewoon aan gaan komen door de QOS/retain goed in te stellen. Nice!

@Espeasy verhaal: subben werkt niet, maar pubben wel in sleepmode. Of je moet QOS=2 + retain doen, dan zou het weer wel moeten gaan, zodra 'ie wakker wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door neographikal op 26-04-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

neographikal schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:41:
Holy shit, dat is leuk speelgoed en nog te betalen ook! Fuck dat is mooi spul, you just made my day! Bouw je het in de installatiedozen in of pruts je het in de bekabeling naar de apparaten toe?

Dit zou ook betekenen dat ik die hele 433mhz spulleboel kan vergeten en dat de schakelingen gewoon aan gaan komen door de QOS/retain goed in te stellen. Nice!

@Espeasy verhaal: subben werkt niet, maar pubben wel in sleepmode. Of je moet QOS=2 + retain doen, dan zou het weer wel moeten gaan, zodra 'ie wakker wordt.
Ik heb pas 1 schakelaar werkelijk in gebruik: een s20 smart socket om mn subwoofer te kunnen schakelen. Voordeel is dat er ook nog knop op zit waarmee ik handmatig kan schakelen. Verder een basic verbouwd met een dht11 (inmiddels een dht22 in de brievenbus) die nog niets doet. Nu ik weet dat er ook powermeting mogelijk is wacht ik tot die binnen zijn. Die gaan waarschijnlijk tussen een stekkerblok geplaatst worden, of nog beter ingebouwd. Vrees alleen dat er te weinig ruimte in stekkerblokken is om dat te doen. Heb totaal 2 s20 en 3 basic die de tv en verlichting schakelaars moeten gaan vervangen die nu met klikaanklikuit geschakeld wordt. Keuken wordt nu gedimt, daar heb ik nog geen vervanging voor. Misschien zelf bouwen en gelijk van halogeen naar led ombouwen.

P.S.: voor zover ik weet heeft de library voor mqtt in arduino nog geen QOS mogelijkheid. Retain is echter wel mogelijk (heb ik getest).
P.P.S.: volgend project: m'n flower care/mi care sensors uitlezen.Heb nog een zooitje chinese sensors die ik niet met flowercare app kan uitlezen (door stomme beperking). Zou wel moeten kunnen met script van https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway. 2b-continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
pasz schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:58:
[...]
Zoals al eerder gezegd. Mijn eerste focus was op de hardware. Ik ben nu al mijn sensoren aan het overkitten naar ESPEasy nodes met MQTT, behalve de batterij versies. Die kan ik niet heel de dag wakker houden.

Nu nog een goed ontwerp maken voor de topics :*)
Wakker houden:
- je hoeft ze niet perse wakker te houden. Geen idee of ik je iets nieuws vertel:
Je kunt ze in deep-sleep mode zetten, waarbij de klok blijft draaien. Die geeft de ESP na een voorgeprogrammeerde tijd een reset en dan start hij weer op.
Hij moet dan een meting doen, wifi-connecten en de meting opsturen. Daarna mag hij weer gaan slapen.
Hier is veel over te vinden, zoek op 'deep sleep esp8266'.

Je moet hiervoor alleen de MQTT timeout wel op de tijd zetten die de module slaapt. Als de tijd te kort staat en de broker geen bericht krijgt, denkt hij dat de node dood is. Dat wil je niet dus je moet melden dat je behoorlijk lang niets van je laat horen.
In bijvoorbeeld de PubSubclient van de Arduino IDE moet je hiervoor de pubsubclient.h editen en MQTT_TIMEOUT aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dr.Roelski schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:08:
P.S.: voor zover ik weet heeft de library voor mqtt in arduino nog geen QOS mogelijkheid. Retain is echter wel mogelijk (heb ik getest).
P.P.S.: volgend project: m'n flower care/mi care sensors uitlezen.Heb nog een zooitje chinese sensors die ik niet met flowercare app kan uitlezen (door stomme beperking). Zou wel moeten kunnen met script van https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway. 2b-continued....
Klopt maar de publisher is leidend bij de QOS flag, laat dat nou pimatic zijn die het wel ondersteunt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasz
Tarquin schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:12:
[...]

Wakker houden:
- je hoeft ze niet perse wakker te houden. Geen idee of ik je iets nieuws vertel:
Je kunt ze in deep-sleep mode zetten, waarbij de klok blijft draaien. Die geeft de ESP na een voorgeprogrammeerde tijd een reset en dan start hij weer op.
Hij moet dan een meting doen, wifi-connecten en de meting opsturen. Daarna mag hij weer gaan slapen.
Hier is veel over te vinden, zoek op 'deep sleep esp8266'.

Je moet hiervoor alleen de MQTT timeout wel op de tijd zetten die de module slaapt. Als de tijd te kort staat en de broker geen bericht krijgt, denkt hij dat de node dood is. Dat wil je niet dus je moet melden dat je behoorlijk lang niets van je laat horen.
In bijvoorbeeld de PubSubclient van de Arduino IDE moet je hiervoor de pubsubclient.h editen en MQTT_TIMEOUT aanpassen.
Thnx voor je feedback. Ik moet dit nog even testen met de OpenHab MQTT connectie mogelijkheid van EasyESP. Op dit moment doet de pimatic connectie zijn truukje in ongeveer 200ms. Daarna slaapt hij weer 5 minuten heel diep. (zie m'n ping resultaten). Voor batterij sensors vind ik dit erg netjes.

Helaas is mijn tijd beperkt en moest ik het afgelopen week investeren in het volgende :

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2e4b4md.jpg

Deze schakelaar stuurt gezellige 433Mhz (contact4) berichtjes naar m'n homeduino.
Je kunt hem ergens op plakken met bijgeleverde dubbelzijdige plakband of monteren met schroefjes. Het wordt gevoed door een klein cell batterijtje.Ideaal voor bestaande bouw dus.

Helaas zit er geen toggle mechanisme in, dus die moest ik virtueel aanmaken in pimatic mbv een DummySwitch. Telkens als pimatic een berichtje ontvangt togglet deze switch.

In mijn setting gebruik ik de schakelaar om al mijn verlichting uit te schakelen als ik naar bed ga. Werkt erg leuk, vooral omdat pimatic alles sequentieel doet.

Te koop bij onze Chinese vrienden.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:16
Dit is een slecht topic voor mijn bankrekening na het lezen van dat Sonoff spul!

Ik heb meteen maar 7 Touch's besteld om een begin te maken om de enkelpolige stand-alone schakelaars te vervangen. Ik mis nog wel de dubbelpolige schakelaars zoals zovelen en de mogelijkheid om op een of andere manier een wissel of kruisschakeling software matig te maken.

Een goede universele leddimmer hebben ze jammer genoeg ook nog niet zodat ik mijn Philips hanglamp weer kan ombouwen naar de versie met dimbare ledlampen i.p.v. de huidige ledlampen die alleen op vol vermogen werken met de originele dimmer.

De normale basic,dual, pow, etc modules zijn vrij groot om in te bouwen in de bestaande inbouwdoos jammer genoeg. In een apparaat bouwen is soms ook lastig omdat daar geen ruimte is. Dan moet je dus de stekker eraf knippen en het kastje ergens wegleggen of wegwerken weer. De sockets zijn dan een goed alternatief maar ware het niet dat deze in mij situatie weer te diep zijn om achter de gordijnen en meubels etc te gebruiken.

Dat Sonoff heeft zeer grote potentie. Die andere Chinese merken zijn toch iets minder ondanks dat ze nu al weer 2 en 3 voudige schakelaar hebben.
Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste