Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:23
Mede-auteur:
  • stat
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:10

stat

:? Pimatic: smart home automation for the Raspberry Pi

Wat is pimatic?
Pimatic is een open-source domotica framework dat runt op node.js en speciaal is ontwikkeld voor de raspberry pi (www.pimatic.org)

:? Wat zijn de voordelen van pimatic?
Het sterkste punt van pimatic is het regel-systeem. Dit stelt je in staat op om een hele natuurlijke manier vrij gecompliceerde regels in te stellen. Het is ontwikkeld door Oliver Schneider (Sweetpi) en er wordt nog steeds druk aan gewerkt.

Daarnaast zijn er veel plugins voor pimatic ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld:
• Cron (voor het kunnen sturen op basis van tijd)
• GPIO (voor het rechtstreeks aansturen van een GPIO, of kijken of deze wel of niet verbonden zijn)
• pilight (Vrijwel alle devices van pilight kunnen geïmporteerd en bestuurd worden)
• ping (is een device wel of niet bereikbaar?)
• pushover (Stuur berichtjes middels de pushover API naar je telefoon)
• Mail (Verstuur mail)
• shell-execute (uitvoeren van CMD opdrachten)
• sunrise (Een skala aan zonsop- en ondergang momenten op basis van locatie
• sysinfo (monitor CPU temp, CPU load, memory load, disksize en pimatic DB size)
• weather (Weersinformatie en voorspelling).

:? Hoe implementeer ik pimatic in mijn domotica systeem thuis?
Sinds kort kan pimatic direct een 433Mhz zender en ontvanger aansturen via de GPIO pins (of een Arduino Nano) van de raspberry pi.
Het is Het is ook mogelijk om middels een plugin op pilight te leunen, eigenlijk gebruik je pilight dan als een soort van device driver voor je RF hardware.

:? Wat heb je nodig?
Als je 433Mhz ontvangers zoals die van KlikaanKlikuit wilt kunnen besturen dan heb je een 433Mhz zender en ontvanger nodig. Die kun je bestellen vanaf ebay. Let op, er is wel een groot verschil in kwaliteit! Zorg dat je een setje koopt die als '433MHz Superheterodyne' word aangeduid.

:? Wat kan je er allemaal mee?
Het mooie van pimatic is dat je alle plugins kunt combineren in het regelsysteem. Koffie heeft in zijn blog enkele mooie voorbeelden gegeven (Koffie's tweakblog: Home automation met Pimatic). Bijvoorbeeld:
code:
1
IF it is after 22:00 and beneden-thermostaat-runprogram is on and pilight-Beneden-dressoir is off THEN $BenedenTemperatuurInstelling = 18

:? OK, maar hoe installeer ik pimatic?
Dat is heel eenvoudig, zie de website: http://pimatic.org/guide/getting-started/
De installatie en eerste keer opstarten duren wel lang, houd daar rekening mee!
Plugins installeren gaat het makkelijkst via de webinterface: na de eerste keer opstarten log je in (default port is gewoon 80) en via het 'hamburgermenu' kan je voor plugins kiezen. Je zult merken dat ook het installeren van plugins vrij veel tijd in beslag neemt.
Als je pimatic al gebruikt en je installeert de pimatic-plugin dan zullen de devices automatisch geimporteerd worden. Als je ervoor kiest direct met pimatic je devices aan te sturen dan moet je de homeduino-plugin hebben (let erop dat je de juiste pins selecteerd!).
Vervolgens maak je de devices aan zoals is gedocumenteerd op de website. Als je ook via de webinterface bijvoorbeeld lampen wilt kunnen schakelen dan moet je de devices toevoegen aan een pagina (via het instellings-icoontje rechtsboven).

:? Heb je nog tips voor het maken van de regels?
- ten eerste: als je de regels in de webinterface maakt dan krijg je steeds opties te zien. Als die opties niet verschijnen dan heb je waarschijnlijk ergens iets verkeerd gedaan.
- als je een regel wilt maken die alleen geldt wanneer een device wordt aangeschakeld (en niet wanneer die device vervolgens ook aan blijft) dan kan je dat aangeven door 'trigger: ' ervoor te zetten.
- verder is het regelsysteem erg intuitief. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk een actie aan te zetten met een vertraging 'after 1345 ms' of voor een bepaalde tijd (for 1 hour).

Doel van dit topic is om de (on)mogelijkheden en configuratieopties van pimatic te bespreken en samen problemen op te lossen.

• Koffie
Vandaag mijn Arduino Nano clone binnen gekregen :Y)
Ik maak op dit moment nog gebruik van pilight als driver voor mijn RF, zonder enige filter. Hierdoor heb ik een behoorlijke CPU load.
Overstappen naar volledig RF via pimatic zit er nog even niet in, omdat ik met mijn draadloze temperatuur sensor een fork van KaKu gebruik (ons zogenoemde probe protocol).
Eerst moet mijn temperatuursensor op een andere manier zenden.
De homeduino plugin kent een generic sensor protocol waarmee vrijwel dezelfde informatie verzonden kan worden.
Als ik een attiny kan voorzien van dit protocol, kan ik volledig overstappen naar RF zenden/ontvangen met pimatic.

De Nano draagt behoorlijk bij aan het verlagen de CPU load, van gemiddeld 50% ben ik naar 5 tot 10% load gegaan :)

• stat
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:10
OK, het heeft wat tijd gekost maar het is me gelukt (met wat hulp van Koffie) om een op attiny85 gebaseerde KaKu-compatibele zender te maken!
Omdat ik me kan voorstellen dat meer mensen dit interessant vinden zal ik proberen het proces hieronder te beschrijven.

Eerst wat feitjes:
- deze zender is in feite een vervanger van de AWMT-003 van KaKu. Je kan hem dus aansluiten op een bestaande lichtschakelaar, waar de zender dan op reageert. Nooit 220V hierop aansluiten!
- Kosten: minder dan 5 euro per unit ;-) (als je arbeidsloon op 0 zet).

Benodigdheden
- RF transmitter. Ik heb er nu 1 gebruikt van een superheterodyne-ontvanger setje, maar via ebay zijn ze voor ongeveer 1 USD per stuk te koop. Als ik meer ervaringen heb zal ik die posten
- Attiny85
- Breadboard, of experimenteerplaat en een soldeerbout
- USB AVR programmer (USBASP is prima, kan je voor 6 euro kopen met snelle verzendtijd in NL)
- Tijd (hoewel het idee van deze tutorial is dat je het binnen een uur lopend zou moeten hebben)

Voorbereiding
- Download en installer Arduino IDE
Reboot windows met de optie om unsigned drivers te installeren (http://forums.laptopvideo...ned-drivers-in-windows-8/)
- Fix installeren : http://forum.arduino.cc/index.php/topic,116674.0.html
- Attiny files installeren (http://highlowtech.org/?p=1695 -> https://github.com/damellis/attiny/archive/master.zip )

Testen
- Sluit de attiny85 op de goede manier aan op de USBASP programmer.
De pinout van de attiny85 is hier te vinden

De standaard pinout van de usbasp is ook makkelijk te vinden.
Sluit een led aan op pin 0 van de attiny85, en de andere kant via een weerstand naar de GND
Arduino IDE starten
Juiste board selecteren, juiste programmer selecteren
Selecteer in de IDE via file-example-basics bijvoorbeeld blink of fade en verander in die code de 13 door een 0.
Vervolgens uploaden, en met een beetje gelukt werkt het in een keer. Deze foutmelding is normaal:
code:
1
avrdude: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.

Als het een nieuwe attiny is zal de knipperfrequentie erg traag zijn. Zet hem daarom op 8MHz (ook nodig voor het zenden van 433Mhz code) en Burn Bootloader (via tools menu). Dan zal het beter gaan. Dit moet dus altijd bij een nieuwe chip.

Het echte werk
Eigenlijk is het heel simpel. Sluit de Attiny en de transmitter aan op 5V en GND, de datapin van de transmitter op een van de pins van de Attiny.
Om de knop te laten werken moet je 1 kant aansluiten aan de GND en de ander aan een van de ongebruikte pins van de Attiny (of 2x als je een dubbele knop hebt).

Voor eens simpele aan-uit knop kan je deze code gebruiken. De data uitgang van de transmitter gaat aan pin0, en de knoppen aan pin3 en pin4.
De code lijkt me vrij vanzelfsprekend. Tussendoor slaapt de attiny, dat verlengt het leven van de batterijen nogal.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
#include <avr/sleep.h>    // Sleep Modes
#include <avr/power.h>
#include <NewRemoteTransmitter.h>
const int txPin = 0;
NewRemoteTransmitter transmitter(111, txPin, 260, 2);
NewRemoteTransmitter transmitter2(112, txPin, 260, 2);

const byte SWITCH = 3; 
const byte SWITCH2 = 4;
int buttonState = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast = 1;
int buttonState2 = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast2 = 1;
int notimesmax = 10;

ISR (PCINT0_vect) 
{
// do something interesting here
}

void setup ()
 {
 pinMode (SWITCH, INPUT);
 pinMode (SWITCH2, INPUT);
 pinMode(txPin, OUTPUT);  // RF TRANSMITTER
 digitalWrite (SWITCH, HIGH);  // internal pull-up
 digitalWrite (SWITCH2, HIGH);  // internal pull-up

// pin change interrupt (example for D4)
 PCMSK  |= bit (PCINT3); 
 PCMSK  |= bit (PCINT4); 
 GIFR   |= bit (PCIF);    // clear any outstanding interrupts
 GIMSK  |= bit (PCIE);    // enable pin change interrupts 

}  // end of setup

void loop ()
 {
  delay (100); 
for(int notimes = 0;notimes<notimesmax;notimes++){//Loop to prevent errors when hitting the 2 buttons simultaneously
 buttonState = digitalRead(SWITCH);
 buttonState2 = digitalRead(SWITCH2);
 if (buttonState != buttonLast) {
  if(buttonState == HIGH) transmitter.sendUnit(0, true);
  if(buttonState == LOW) transmitter.sendUnit(0, false);
  buttonLast = buttonState;
 }
  if (buttonState2 != buttonLast2) {
  if(buttonState2 == HIGH) transmitter2.sendUnit(0, true);
  if(buttonState2 == LOW) transmitter2.sendUnit(0, false);
   buttonLast2 = buttonState2;
  }
 }
 }  // end of loop

void goToSleep ()
 {
 set_sleep_mode(SLEEP_MODE_PWR_DOWN);
 ADCSRA = 0;            // turn off ADC
 power_all_disable ();  // power off ADC, Timer 0 and 1, serial interface
 sleep_enable();
 sleep_cpu();                             
 sleep_disable();   
 power_all_enable();    // power everything back on
 }  // end of goToSleep

Als je iets ingewikkelders wilt, bijvoorbeeld met dimmers, dan kan dat ook natuurlijk. Idee is dat als je 2x vrij snel na elkaar drukt, dat er dan een dimmermodus optreedt waar je uitkomt door nog een keer op de knop te drukken.
Code heb ik nog niet getest met een zender, alleen met ledjes, dus is onder voorbehoud. Ik zal deze post updaten met nieuwe code. Er zit wat code in die te maken heeft met het feit dat ik 'correcties' wilt laten uitvoeren door pimatic (als je een lamp aan zet die al aan staat dan moet-ie uit). Dat ga ik nog wat verder testen, als het goed werkt dan post ik daar wel wat over.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
#include <avr/sleep.h>    // Sleep Modes
#include <avr/power.h>
#include <NewRemoteTransmitter.h>
const int txPin = 0;
const int LED = 2;
NewRemoteTransmitter transmitter(111, txPin, 260, 2);
NewRemoteTransmitter transmitter2(112, txPin, 260, 2);
NewRemoteTransmitter transmitter3(1011, txPin, 260, 3);
NewRemoteTransmitter transmitter4(1021, txPin, 260, 3);

//const byte LED = 4;  // pin 2
const byte SWITCH = 3; // pin 3 / PCINT4
const byte SWITCH2 = 4; // pin 3 / PCINT4
int buttonState = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast = 1;
int buttonState2 = 1;         // variable for reading the pushbutton status
int buttonLast2 = 1;
int notimesmax = 10;
int switched1 = 0;
int switched2 = 0;
int dimlevel = 15;
int dimlevel2 = 15;
int startdimlevel = 15;
int lastsignal = 1;
int lastsignal2 = 1;
ISR (PCINT0_vect) 
{
// do something interesting here
}

void setup ()
 {
 pinMode (SWITCH, INPUT);
 pinMode (SWITCH2, INPUT);
 pinMode(txPin, OUTPUT);  // RF TRANSMITTER
 digitalWrite (SWITCH, HIGH);  // internal pull-up
 digitalWrite (SWITCH2, HIGH);  // internal pull-up

// pin change interrupt (example for D4)
 PCMSK  |= bit (PCINT3);  // want pin D4 / pin 3
 PCMSK  |= bit (PCINT4);  // want pin D4 / pin 3
 GIFR   |= bit (PCIF);    // clear any outstanding interrupts
 GIMSK  |= bit (PCIE);    // enable pin change interrupts 

}  // end of setup

void loop ()
 {
 for(int notimes = 0;notimes<notimesmax;notimes++){
 digitalWrite (LED, HIGH);
    delay (10); 
 digitalWrite (LED, LOW);
    delay (10);
 if (buttonState != buttonLast & switched1 == 0) {
  if(lastsignal == 0) {
    transmitter.sendUnit(0, true);
    lastsignal = 1;
  }
  if(lastsignal == 1){
   transmitter.sendUnit(0, false);
   lastsignal = 0;
  }
  switched1 = 1;
 }
  if (buttonState2 != buttonLast2 & switched2 == 0) {
  if(lastsignal2 == 0) {
    transmitter2.sendUnit(0, true);
    lastsignal2 = 1;
  }
  if(lastsignal2 == 1){
   transmitter2.sendUnit(0, false);
   lastsignal2 = 0;
  }
 //  digitalWrite (LED, HIGH);
 //  delay(500);
 //  digitalWrite (LED, LOW);
 //  delay(500);
   switched2 = 1;
  }
  if (buttonState != buttonLast & switched1 == 1) {
    if(lastsignal == 0) transmitter.sendUnit(0, true);
    while (buttonState != buttonLast) { //Button was hit again, time to go into the dimmer mode until button is hit again
    dimlevel = dimlevel - 1;
    if (dimlevel<0) dimlevel = startdimlevel;
    transmitter.sendDim(0, dimlevel);  
    lastsignal = 1;
    }
    transmitter3.sendUnit(0, true);
    dimlevel = startdimlevel;
    }

if (buttonState2 != buttonLast2 & switched2 == 1) {
    if(lastsignal == 0) transmitter2.sendUnit(0, true);
    while (buttonState2 != buttonLast2) { //Button was hit again, time to go into the dimmer mode until button is hit again
    dimlevel2 = dimlevel2 - 1;
    if (dimlevel2<0) dimlevel2 = startdimlevel;
    transmitter2.sendDim(0, dimlevel);  
    lastsignal2 = 1;
    }
    transmitter4.sendUnit(0, true);
    dimlevel2 = startdimlevel;

}

}

// notimes = notimes +1;
// if(notimes>notimesmax) 

goToSleep ();
 }  // end of loop

void goToSleep ()
 {
 set_sleep_mode(SLEEP_MODE_PWR_DOWN);
 ADCSRA = 0;            // turn off ADC
 power_all_disable ();  // power off ADC, Timer 0 and 1, serial interface
 sleep_enable();
 sleep_cpu();                             
 sleep_disable();   
 power_all_enable();    // power everything back on
 switched1 = 0;
 switched2 = 0;

// notimes = 1;
 }  // end of goToSleep

En hoe ziet het er dan uit
Je kan de zender en attiny koppelen aan 2 of 3 AAA batterijen. In mijn 4cm diepe wanddozen kan ik net een 3AAA-batterijenhouder kwijt + zender + transmitter.
Ik heb het stroomverbruik gemeten en kom dan uit op een geschatte levensduur van 3 900mAH batterijen van 1200 dagen. Waarschijnlijk loopt de batterij sneller leeg, maar in elk geval moet dat genoeg zijn zou ik zeggen.

Plaatje van de printlayout (op experimenteerprint)

Rood=3 of 5V, Zwart is GND (1 voor de stroombron en 1 voor de lichtknop) en die andere zijn voor de lichtknop.

Resultaat:

• Koffie
Hoewel mijn evraring is dat het zenden niet het probleem is bij een slecht setje, zou ik adviseren om op ebay een superheterodyne RF setje te scoren. Kost je circa 7 dollar (Soms goedkoper als je een bod kunt plaatsen) maar wel veel beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10-11 22:57
Naar aanleiding van de opmerkingen van K-Jayy, mijn bijgewerkte lijstje

Mijn boodschappenlijstje:
Wat?Kost
16GB SDHC kaart €9,00
Raspberry Pi 2 Model B 1GB€36,95
Raspberry Pi 2B behuizing€6,95
Andruino Nano Clone€4,30
433Mhz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver€6,80
Breadboard + jumper kabels€4,60
totaal  €68,60

Compleet zo?

• Pazzie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Graag gedaan nog.

Zoals je al uitgevonden had, werkt dat ook gewoon als je de Pi via een UTP-kabel hebt aangesloten.

Kreeg je dan een foutmelding bij het uitvoeren van 'npm install pimatic-ping'? Naast dit commando, moet je ook de plugin in je config file zetten. Had je dit ook gedaan?

• Pazzie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:09
quote:
pasz schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:03:
[...]

Die condensator is mijn laatste hoop. Kun je eens kijken wat je CPU load is ? Bij mij liep deze namelijk meteen op naar 100%.
CPU gebruik is zo'n 0,2% volgens pimatic-sysinfo. Ik zal je binnenkort wel even een PM sturen.

• Kiwi
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:27

Kiwi

Gadgetfreak

quote:
pasz schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:10:
[...]

Is de app Android native ? Of een phonegap/cordova app ?

Ik denk dat er altijd wel interesse is. De REST api van pimatic is best goed.
Meerdere servers lijkt me op dit moment niet heel belangrijk. Denk dat 9 van de 10 tweakers maar 1 pimatic server draaien.
Ja, het gaat om een native app. Ik werk overigens met de socket API ipv REST, gaat toch wat sneller, en maakt het ook mogelijk om een background service te draaien.

AllesOverCrypto.nl

• Kiwi
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:27

Kiwi

Gadgetfreak

quote:
pasz schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:10:
Is de app Android native ? Of een phonegap/cordova app ?

Ik denk dat er altijd wel interesse is. De REST api van pimatic is best goed.
Meerdere servers lijkt me op dit moment niet heel belangrijk. Denk dat 9 van de 10 tweakers maar 1 pimatic server draaien.
quote:
BastienVH schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:32:
+1 voor tasker-integratie!
Nog een suggestie: de optie om een interne en externe serverlocatie op te geven (interne ipadres vs domeinnaam voor externe gebruik). Zo kan de app eerst checken of je pimatic server via interne adres te bereiken is en indien nodig automatisch overschakelen op extern adres.
De openHAB-app werkt op die manier en dat werk echt handig.

Als je tester nodig heb, hoor ik het graag ;)
quote:
Thedr schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 22:13:
Kiwi: gaaf, zo'n app. Was laatst al aan het zoeken naar widgets, zou wat mij betreft erg handig zijn!
Ik gebruik nu op mijn telefoon een gepind tabblad met pimatic, werkt ook best prima bij gebrek aan een echte app. Echter widgets om iets te schakelen of uit te lezen (huidig verbruik/temp) zouden een welkome aanvulling zijn. Als er getest kan worden dan laat maar horen!
Ik heb zojuist de eerste alpha gepost op het Pimatic forum, daar kan je ook inschrijven voor de test.
http://forum.pimatic.org/...trol-pimatic-with-android

Widgets/dubbel adres zijn nog niet aanwezig, ik wil eerst weten of de app betrouwbaar werkt :)

AllesOverCrypto.nl

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 22:41
quote:
Chaoss schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 10:43:
Ik ga mijn door Tweakers gedoneerde Raspberry maar inzetten voor domotica dmv pimatic/pilight dus ik zal nog wel eens in dit topic voorbijkomen want ik heb o ervaring met de Raspberry en Linux etc. :P

Eerst maar eens kiezen welk OS ik neem, is dit nog van invloed op Pimatic/Pilight? ik neig eigenlijk het meeste naar Raspbian, maar ik weet niet waarom, waarschijnlijk omdat dat een beetje "het "default" OS is.

Verder is mijn meegeleverde 8Gb kaartje gelijk gesneuveld 8)7 Is het verstandig om gelijk voor 1Gb te gaan? geen idee hoe groot die software etc is.
Zou voor 4GB gaan, heb je sowieso genoeg aan. Beste is een debian based os zoals Raspbian te nemen, die werkt prima.

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 15 ‘17

• Koffie
Ik ken je setje niet, maar je zult het adres moeten weten om er iets heen te kunnen sturen.

Even vlug een Nederlands post over ESPimatic gemaakt : Koffie's tweakblog: DIY draadloze temperatuursensor voor pimatic - en meer!

• Koffie
Ik heb zo'n eurodomest setje en hoewel ik jubelende verhalen hoor heb ik er echt ontvangst problemen mee. Of ik nu via Pimatic zend of met de originele AB er komen teveel commando's niet aan. Zelfs binnen een bereik van een paar meter.

Dat KaKu setje waar je naar linkt is prima.

• Suneye
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19:22

Suneye

] Ken sent me _

Uiteindelijk gelukt met;
var gasTotalUsage = returnRegExResult(data, /^0-1:24\.2\.1(?:.*)\(0+(\d+\.\d+)/m, 1);

• incmve
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:14

incmve

maredana.nl

Heb de code net al ff getest maar kreeg wat errors, ga later wel ff verder :)

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 22:41
quote:
OMX2000 schreef op maandag 18 april 2016 @ 06:32:
[...]

Details please! Hardware en zo
Het is qua software gewoon een PIR, elke keer dat de schakelaar omgeschakeld wordt stuurt die een "true" signaal naar pimatic. pimatic zet deze waarde vervolgens weer op false in 50ms.

Hardware:

Arduino Pro Mini 3.3v
NRF24L01 smd pro mini shield
NRF24L01 smd versie
Weerstand 470k (pull-up, express hoge waarde om stroom verbruik te verminderen).
En een AAA batterij houder

Modificaties:

BOD uitgezet zodat de arduino ook bruikbaar is onder 2.7V
Power LED verwijderd
Regulator verwijderd

Software:

Heb een pir aangemaakt in pimatic:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
      "class": "MySensorsPIR",
      "nodeid": 15,
      "sensorid": 1,
      "id": "keuken-switch3",
      "name": "Keuken toggle",
      "resetTime": 50,
      "batterySensor": true
    },

Zo kun je hem in een regel gebruiken:
code:
1
if trigger: keuken-switch3 is present then toggle keuken

Arduino code (MySensors 2.0 beta):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
// ********** CONFIG **********************************

//#define MY_NODE_ID 16         // ID of node
    #define CHILD_ID 1            // ID of sensor
    #define SWITCH_PIN 3             // Pin connected to the PIR

#define MIN_V 2000            // empty voltage (0%)
    #define MAX_V 3200            // full voltage (100%)

#define SLEEP_TIME 3600000    // Sleep 1h

#define MY_DEBUG              // Debug

// ****************************************************

#define MY_RADIO_NRF24
#include <MySensor.h>
#include <SPI.h>
#include <readVcc.h>

MyMessage msg(CHILD_ID, V_TRIPPED);
int oldBatteryPcnt = -1;
boolean oldValue;
int forceSend = 0;

void setup()
{
  sendSketchInfo("Wall switch", "2.0");
  present(CHILD_ID, S_MOTION);
  pinMode(SWITCH_PIN, INPUT);
}

void loop()
{

// Switch changed
  boolean value = digitalRead(SWITCH_PIN);
  if(value != oldValue){
    resend(msg.set(1),6);
    oldValue = value;
  }
  // Send batterylevel
  sendBattery(); 

// Sleep until something happens with the switch
  sleep(SWITCH_PIN-2, CHANGE, SLEEP_TIME); 
}

// FUNCTIONS

void sendBattery() // Send battery percentage to GW
{
  forceSend++;
  int batteryPcnt = min(map(readVcc(), MIN_V, MAX_V, 0, 100), 100); // Get VCC and convert to percentage      
  if (batteryPcnt != oldBatteryPcnt || forceSend >= 23) { // If battery percentage has changed
    sendBatteryLevel(batteryPcnt); // Send battery percentage to gateway
    oldBatteryPcnt = batteryPcnt; 
    forceSend = 0;
  }
}

void resend(MyMessage &msg, int repeats) // Resend messages if not received by GW
{
  int repeat = 1;
  int repeatDelay = 0;

while ((!send(msg)) and (repeat < repeats)) {
      repeatDelay += 100;
      repeat++;
      delay(repeatDelay);
    }    
}

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 15 ‘17

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik wilde even laten weten dat ik die goedkope schakelaars van de Action (pro-max) heb werken in pimatic.

Instructies staan op het pimatic forum:
https://forum.pimatic.org.../433-mhz-promax-switch/27

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Ah, ja in een nieuwere versie heb ik het protocol inderdaad rawswitch genoemd, dit omdat ik ook nog een protocol rawshutter wil gaan maken om zo mijn beamer scherm werkend te krijgen en de namen rawswitch en rawshutter de lading beter dekken.

Ik gebruik voor de action switches een pulseCount van 58 en pulseLengths van 222, 438, 952, 5028. pulseCount wordt overigens niet gebruikt bij het verzenden, maar voor de compleetheid toch even vermeld.

Het lijkt er op dat jij de pulses die bij een ander protocol horen gebruikt. Als je in pimatic de messages pagina opent, debug aan zet en dan een knop op je remote gebruikt dan is het protocol waar de action schakelaar op werkt het eerste protocol dat voorbijkomt, oftewel het onderste, met een lengte van 58 pulses.

Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 10:39
quote:
pasz schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:30:
Anijs. Was afgelopen week bij de Ikea en heb dit schatje meegenomen:

Goed gejat van dit voorbeeld :
https://forum.mysensors.o...-pir-based-on-ikea-molgan

Mijn soldeerkunsten zijn wat roestig, maar de planning is om een ds18b20, een bh1750 en een PIR erin te proppen en die via mysensors naar m'n pimatic te sturen.
Leuk te lezen dat mijn post goed gejat wordt, dat was de bedoeling ook. :-). De originele PIR kun je erin laten zitten. De volgende hang ik ook een bh1750 erin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Hoi @Whatson,

Nee, er is geen protocol geïmplementeerd, maar je kan de rawswitch gebruiken en zo het commando van de afstandsbediening opnieuw afspelen.

Succes!

• Koffie
https://pimatic.org/plugins/pimatic-homeduino/
En dan in de config van homeduino een zelfverzonnen API key instellen. Daarna pak je een ESP en daar ram je https://github.com/pimatic/homeduino-esp8266-node op met een RF ontvanger.
In de code ff IP adres en API key invullen.
Alles wat dan op een protocol lijkt (gelijk aan hoe de homeduino werkt) word over HTTP naar Pimatic gestuurd welke de data analyseert alsof het door de lokale homeduino is ontvangen.

• Koffie
quote:
neographikal schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:18:
Now we're talking dat ziet er mooi uit. Hij pakt ook transmit events aan en gooit dat weer de lucht in?
Weet niet precies wat je ermee bedoeld?
Het is exact dezelfde code als op de homeduino, met enige verschil dat hij het niet over de serial gooi maar via HTTP naar Pimatic.

• Koffie
Blogje geplaatst met installatie uitleg voor ESPimaticRF : Koffie's tweakblog: ESPimaticRF : verstuur RF verkeer over wifi vanuit Pimatic

Vragen? Stel ze gerust!

• JoostTheHost
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-11 16:10
quote:
Thedr schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:03:
[...]
Ja, het is inderdaad een snel in elkaar gehackte en deels gestripte versie van Koffie's ESPimatic. Het staat op mijn todo lijst om deze functionaliteit te integreren in ESPimatic v2 of ESPEasy. Of het wellicht iets simpeler houden en het eventueel naar keuze ook via MQTT uit te sturen, dat maakt het wat flexibeler inzetbaar voor mensen die geen pimatic gebruiken.
Integratie met ESPimatic v2 of ESPEasy klinkt goed, dan blijft alles mooi centraal. :)

Wat betreft je MQTT idee; het viel me laatst op dat er iemand is geweest die jouw project heeft geforked, en reeds het e.e.a met MQTT lijkt te hebben gedaan.
quote:
Koffie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:20:

@Thedr staat je code ergens online? Moet ook nog steeds eens mijn slimme meter uitlezen / integreren in ESPimatic.
@Koffie, zie hier voor Thedr's Arduino sketch op GitHub:
https://github.com/renearts/ESP8266-P1-transmitter
quote:
K-Jay schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:05:
Hmmm, ik krijg geen debug-regels meer in de logging na mijn upgrade naar pimatic v0.9. Volgens mij heb ik alles goed in de config staan. Uiteraard ook het juiste vinkje gezet op de logging-pagina van pimatic.
Heb ik iets over het hoofd gezien?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
"settings": {
    "httpServer": {
      "enabled": true,
      "port": 80
    },
    "locale": "nl",
    "debug": true,
    "logLevel": "debug",
    "database": {
      "messageLogging": [
        {
          "level": "*",
          "tags": [],
          "expire": "30d"
        },
        {
          "level": "debug",
          "tags": [],
          "expire": "1d"
        }
      ]
    },

Had ik destijds ook. Het is nodig om per plugin "debug": true toe te voegen. lxz in "het grote pimatic topic - home domotica met je Raspberry Pi"

• VAnTurenhout
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11-11 13:23
quote:
Crashy schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Deze heb ik besteld via eBay: http://www.ebay.com/itm/250891310891

Maar als ik een andere moet hebben, hoor ik het graag! Enige nadeel via ebay is in mijn ogen dat ik er 6-8 weken op moet wachten... Dus een NL alternatief wat iets duurder is kan ik mee leven.

[...]

Ik ben nog aan het leren, so bear with me :-) wellicht dat het er over een paar maanden wel wat netter en professioneler uit ziet!
Ik weet niet of je dit interessant vindt:

http://www.tinytronics.nl...uct/search&search=ds18b20

Kun je ook afhalen (Eindhoven)

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:33
quote:
.SnifraM schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:57:
[...]

Top, die heb ik er ook gelijk even op gezet ;) Ook gelijk een sunrise device aangemaakt zodat ik de actuele tijden zie.

Maar de rule werkt nog steeds niet. Ik heb nu precies jouw rule overgenomen. Zou hij de rule wel direct uit moeten voeren als ik op save druk of moet ik nog wat doen om hem af te trappen?

edit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
      "id": "tuinverlichting",
      "name": "Tuinverlichting",
      "rule": "when [after sunset and before 23:59] or [after 00:00 and before dawn] then switch Tuinverlichting on",
      "active": true,
      "logging": true
    }

versimpelt ook niet:
code:
1
"rule": "when after sunset or before sunrise then switch Tuinverlichting on",

Zojuist hier even getest, maar werkt inderdaad niet direct. Ik vermoed dat dit event pas de eerst volgende keer getriggerd wordt: after sunset is een tijdsmoment (event). Ik ben met je eens dat het niet helemaal intuïtief is, ik zou het logischer vinden als de rule geïnterpreteerd wordt als je hem opslaat.

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• Koffie
quote:
.SnifraM schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:54:
Wie o wie kan mij op weg helpen. Ik probeer een tijd gerelateerde rule aan te maken maar hij lijkt niet te werken. De bedoeling is eigenlijk dat de tuinverlichting tussen 17:00 en 07:00 aanstaat.

Dan kan ik 2 rules maken, 1 voor het aanzetten om 17:00 en 1 voor het uitzetten om 07:00 maar dat moet volgens mij ook in 1 regel kunnen. Stel mijn Pi is even niet beschikbaar om 17:00 dan zal de verlichting dus niet meer aangaan omdat de rule alleen om 17:00 getriggered wordt.

Als ik
code:
1
when its 17:00 then switch on tuinverlichting

gebruik gaat de verlichting netjes aan zodra de klok 17:00 aantikt.

Maar zodra ik om 17:15 deze rule aanmaak
code:
1
when its after 17:00 then switch on tuinverlichting

werkt de rule niet.

De rule maak ik via de GUI aan en gebruik daarbij de 'before/after time' events.

edit:
Ik ben nog nieuw met Pimatic, maar het werkt nu al erg verslavend haha :+ .
De stofhappende KaKu adapters heb ik allemaal onder uit de kast gehaald.
Triggeren op tijd is helaas gewijzigd in pimatic 0.9
Als je alleen triggert op tijdstip, zal deze nooit TRUE worden na dat tijdstip.

Stel je maakt de volgende regel aan NA 08:00
code:
1
WHEN it is after 08:00 THEN turn on lamp

Dan zal deze niet werken.
Stel je hangt ook nog een switch in je rule en deze maak je aan NA 08:00 en de sitc staat al op ON gaat deze ook niet werken:
code:
1
WHEN it is after 08:00 and switch is on THEN turn on lamp

Echter als je na 08:00 de switch die op ON staat op OFF zet en daarna weer op ON zal de rule wel getriggerd worden.
Helaas, het is niet anders.
quote:
Crashy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:07:
[...]

Voor zover ik weet heb ik hem precies zo aangesloten als in Koffie zijn post:
[afbeelding]
Ik zal nogmaals controleren of ik de weerstand goed heb aangesloten, heb sowieso nieuwe sensors besteld, ook omdat ik buitentemp wil gaan meten. Kan het aan de weerstand liggen? verkeerde type? Of aan de GPIO pin waar ik hem op heb aangesloten? Of dat hij toch op 5V moet aangesloten worden?

Daarnaast heb ik nog een beetje ruzie met PiMatic en de rules section, ik wil de simpele regel maken dat als de temperatuur in de woonkamer onder de thermostaat gekozen temperatuur is, de thermostaat "aan" zet. Maar krijg de volgende foutmelding:

[afbeelding]

En als ik het instel via PiMatic vraagt hij bij de vergelijking als laatste een $value, hier wil ik dus de ingestelde temperatuur van de thermostaat kiezen.
[afbeelding]

Ik heb nog heel veel meer vragen, excuses als ze af en toe wat dom overkomen. Wederom, dank!
probeer het eens met $Temperatuur-woonkamer.temperature (aanname hoe je device precies heet)

• Thedr
quote:
Koffie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:20:
[...]

Enigzins aan de praat, maar homie is mij te groot/complex. Dat ding wil mijn hele wifi regelen en daar heb ik geen zin in. Ik wil gewoon mqtt en meer niet, ik hoef daar geen heel framework omheen.
Iemand toevallig een goede tut om simptel tegen mosquitto aan te praten zonder dat ik mijn bestaande code overhoop moet halen?
Bekijk de examples van PubSubClient in de Arduino IDE eens; stelt eigenlijk niks voor :)

• Koffie
quote:
neographikal schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:09:
@Koffie, ik zat je blog over de ESPimaticRF te lezen en de commentaren daarop. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de optie om de hele bende over MQTT te routen. Dit maakt de implementatie enorm open, waardoor ook bv. Domoticz gebruikers aan de gang kunnen ermee, of met je eigen progsels. De broker draai je dan op je Linux-VM naast Pimatic (apt-get install mosquitto en je bent klaar).
ESPimaticRF met MQTT support : https://forum.pimatic.org...pimaticrf-0-0-4-with-mqtt :Y)

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Komt eraan, na wat gekloot met dat brakke forum....Oauth en email die niet goed gingen enzo..

https://forum.pimatic.org...or-pimatic-homeduino-mqtt

neographikal wijzigde deze reactie 21-02-2017 10:33 (31%)

Op zoek naar een fotograaf?

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Kunnen we zorgen dat de MQTT ontsluiting wat tractie krijgt? :)

https://forum.pimatic.org...or-pimatic-homeduino-mqtt

Als je het handig vindt, gooi er even een reply in, dan krijgt het wat aandacht. Persoonlijk denk ik dat het erg krachtig is en het zorgt ervoor dat de moeite die Koffie heeft gedaan voor EspimaticRF volledig wordt benut :)

Op zoek naar een fotograaf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11-11 07:34

pasz

is kikke

quote:
Tarquin schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:12:
[...]

Wakker houden:
- je hoeft ze niet perse wakker te houden. Geen idee of ik je iets nieuws vertel:
Je kunt ze in deep-sleep mode zetten, waarbij de klok blijft draaien. Die geeft de ESP na een voorgeprogrammeerde tijd een reset en dan start hij weer op.
Hij moet dan een meting doen, wifi-connecten en de meting opsturen. Daarna mag hij weer gaan slapen.
Hier is veel over te vinden, zoek op 'deep sleep esp8266'.

Je moet hiervoor alleen de MQTT timeout wel op de tijd zetten die de module slaapt. Als de tijd te kort staat en de broker geen bericht krijgt, denkt hij dat de node dood is. Dat wil je niet dus je moet melden dat je behoorlijk lang niets van je laat horen.
In bijvoorbeeld de PubSubclient van de Arduino IDE moet je hiervoor de pubsubclient.h editen en MQTT_TIMEOUT aanpassen.
Thnx voor je feedback. Ik moet dit nog even testen met de OpenHab MQTT connectie mogelijkheid van EasyESP. Op dit moment doet de pimatic connectie zijn truukje in ongeveer 200ms. Daarna slaapt hij weer 5 minuten heel diep. (zie m'n ping resultaten). Voor batterij sensors vind ik dit erg netjes.

Helaas is mijn tijd beperkt en moest ik het afgelopen week investeren in het volgende :

Deze schakelaar stuurt gezellige 433Mhz (contact4) berichtjes naar m'n homeduino.
Je kunt hem ergens op plakken met bijgeleverde dubbelzijdige plakband of monteren met schroefjes. Het wordt gevoed door een klein cell batterijtje.Ideaal voor bestaande bouw dus.

Helaas zit er geen toggle mechanisme in, dus die moest ik virtueel aanmaken in pimatic mbv een DummySwitch. Telkens als pimatic een berichtje ontvangt togglet deze switch.

In mijn setting gebruik ik de schakelaar om al mijn verlichting uit te schakelen als ik naar bed ga. Werkt erg leuk, vooral omdat pimatic alles sequentieel doet.

Te koop bij onze Chinese vrienden.

woei!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 11:24
quote:
lxz schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:43:
[...]

Dan hoop ik dat je er rekening mee hebt gehouden dat die dingen een nuldraad nodig hebben? Ik heb nu 2 van deze switches binnen, maar nog niet in gebruik omdat ik eerst nog 2 draden bij moet trekken en dat blijkt hier nogal tegen te vallen :|

Los daarvan zijn het wel toffe switches inderdaad, zeker als je ze flasht met bijvoorbeeld tasmota
Ja, dat is het eerste waar ik aan dacht na het bestellen... moet even wat blauw VDE draad erbij halen en alle enkele schakelaars langs. Het zijn niet de langste afstanden maar ik moet wel alle plafondlampen er weer een keer afhalen (om af te stoffen) om de draad erbij te trekken.
quote:
Koffie schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:36:
[...]

Over welke touch heb je het nu? Heb je een linkje?
https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-touch.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08-11 10:20
@K-Jay @Crashy ik ben ook bezig met MQTT sensors uitlezen met pimatic en ESP Easy.
Ik kan in ESP Easy zien dat er een waarde uitlezen wordt. Maar in Pimatic blijft de temperatuur op Unknown staan. Ik heb al geprobeerd te zoeken of ik via Mosquitto kan zien of de waarde daar in ieder geval aan komt, maar daar had ik ook nog niet veel succes. Is jullie dit gelukt?
Zouden jullie daarnaast misschien de precieze config van ESP Easy / Pimatic kunnen posten zodat ik kan zien of ik daar misschien iets verkeerd in heb zitten?

EDIT: Natuurlijk lukt het 5 minuten later... Ik zal even mijn werkende config posten met mijn DHT11 sensor.

Mijn config in de ESP Easy ziet er als volgt uit.
Bij config geef je de ESP een naam, in dit geval esp01
Bij controllers moet je het ip adress van de plek waar mosquitto draait opgeven, normaal gesproken het IP van je Raspberry Pi.
Vervolgens ga je naar Devices -> Task en kies je het juiste type Device en geef je de task een naam. Selecteer de juiste GPIO pin en in mijn geval het DHT Type.

Forum
ESPdevicesESPcontrollerESPconfig

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
plugin:

{
      "plugin": "mqtt",
      "active": true,
      "brokers": [
        {
          "brokerId": "default"
        }
      ]
    }

devices:
    {
      "attributes": [
        {
          "name": "esp01",
          "topic": "/esp01/Temp/Temperature",
          "type": "number",
          "messageMap": {},
          "unit": "°C"
        },
        {
          "name": "Humidity",
          "topic": "/esp01/Temp/Humidity",
          "type": "number",
          "messageMap": {},
          "unit": "%"
        }
      ],
      "xAttributeOptions": [],
      "id": "esp-simple",
      "name": "esp-simple",
      "class": "MqttSensor"
    }

Het belangrijkste is dat je het 'topic' goed weet in te vullen dit bestaat uit:
/<config-UnitName>/<Devices-Task-Name>/<Device-Task-Value-ValueName>
zoals ook te vinden was in de ESP bij Controller -> Controller Publish.

Als je wilt checken of er iets bij mosquitto binnen komt en hoe dan kun je mosquitto starten met mosquitto -v bij werd de output zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
osmc@osmc-3:~$ mosquitto -v
1499009416: mosquitto version 1.4.12 (build date Thu, 25 May 2017 22:38:16 +0100) starting
1499009416: Using default config.
1499009416: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1499009416: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1499009416: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1499009416: New client connected from 127.0.0.1 as pimatic_f0af392 (c1, k60).
1499009416: Sending CONNACK to pimatic_f0af392 (0, 0)
1499009416: Received SUBSCRIBE from pimatic_f0af392
1499009416:     /esp01/Temp/Temperature (QoS 0)
1499009416: pimatic_f0af392 0 /esp01/Temp/Temperature
1499009416:     /esp01/Temp/Humidity (QoS 0)
1499009416: pimatic_f0af392 0 /esp01/Temp/Humidity
1499009416: Sending SUBACK to pimatic_f0af392

Je ziet dat onder /esp01/Temp/Temperature en /esp01/Temp/Humidity waardes worden gelogd.

heintjeput wijzigde deze reactie 02-07-2017 17:31 (79%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Iemand hier al IKEA Tradfri lampen gekoppeld aan Pimatic?

Is wel een plugin voor beschikbaar:
https://forum.pimatic.org...-plugin-ikea-smart-lights

Edit: lampen koppelen aan pimatic werkt goed. Moet alleen wachten tot volgende release totdat ze in pimatic-hap worden ondersteund. (Of zelf even twee regels toevoegen aan hap.coffee, zie commit #73)

Whatson wijzigde deze reactie 05-07-2017 10:53 (37%)

• Thedr
quote:
neographikal schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:28:
Okay het is zover, ik heb alle kaku hardware vervangen door sonoffs en nodemcu's. Alles loopt nu over mqtt dus ik heb ook homeduino de deur gewezen. Dit betekent dat ik nu alles 100% gevirtualiseerd kan draaien omdat ik van de afhankelijkheid van USB af ben. Bijkomend voordeel is dat de schakelsnelheid echt bizar is vergeleken met homeduino, daar zat er seconden tussen en kon je de lampen gewoon volgen. Dit is meer klik alles tegelijk (<100ms) en het is al geschakeld.

Mooi spul!
Alles via MQTT is ook mijn streven. Heb alleen nog geen goede/betaalbare oplossing om de KaKu dimmer voor GU10 220V Led spots te vervangen, anders was ik ook al wel over geweest :)

• WJvA
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 10-11 22:17
quote:
Thedr schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Dat lijkt me een typisch geval van het ontbreken van een hairpin NAT. Is er iets aan je router/netwerksetup veranderd?
Nee, niks veranderd. Na wat googlen op hairpin NAT lijkt het ontbreken hiervan inderdaad het probleem. Thanks voor de hint, ik kan weer even verder.
quote:
heintjeput schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Weet je zeker dat je dit wilt? Ik verwacht namelijk dat pimatic niet het beste programma zal zijn m.b.t. beveiliging en als het open staat naar de hele wereld dan kan iedereen dus via daar naar binnen komen. Ik heb zelf een VPN via m'n Fritzbox die ik even aanzet als ik iets doen met pimatic als ik buitenshuis ben.
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet zeker. Ik weet dat het niet de veiligste oplossing is, maar op dit moment wel de makkelijkste manier om extern in Pimatic te komen. Aangezien het bij m'n ouders draait is gemak een belangrijke factor. Een VPN is inderdaad de overweging waard, bijv. via OpenVPN op dezelfde R.Pi. Dank voor de tip in ieder geval.

• WebWire
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-09 10:10
Misschien wel even leuk om te melden hier... Ik ben bezig met een aantal wijzigenen in pimatic homeduino...
Ik heb het geport naar pigpio i.p.v. wiringPI (werkt nu dus ook met de laatste kernels)... De ontvangst is een stuk nauwkeuriger en het cpu gebruik op een raspberry pi v1 Model B is van 30% naar 10% gegaan... Op dit moment ben ik bezig om ook rtl-sdr te ondersteunen zodat je met een goedkope dvb-t stick signalen kunt ontvangen... Deze ontvangers kosten ongeveer tussen de 5 en de 10 euro en hebben een groot frequentiebereik.... Met een spijker als antenne kan ik nu dus alles binnenshuis ontvangen...

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:12
quote:
marvandorth schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:07:
Ik zit met een vraag!
Wellicht weet één van jullie hier een antwoord op.

Ik heb sinds kort sonoff switches gekocht en deze geflashed met ESPeasy. Werkt keurig!
toen ik een volgende batch had gekocht van deze switches wou ik daar ook ESPeasy op flashen voor Pimatic icm MQTT (wat overigens prima werkt).
Echter de tweede batch gekochte switches lijken compleet dood. Het flashen gaat goed en dat kan ik herhaaldelijk doen alleen er verschijnt nooit een esp_0 WiFi AP.

Iemand enig idee?
Jazeker, zie mijn post in het sonoff topic. Tipje van de sluier..
code:
1
 stout

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:12
quote:
marvandorth schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 06:46:
[...]

Als ik je post begrijp heb ik dus een Arduino Mega nodig... :'(
Zou het ook met een uno kunnen?

Drama dit! 8)7
Kan ook wel met een normale usb naar serieel denk ik. Het gaat er om dat je in de arduino ide de flash methode kan instellen.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Koffie
Ik heb zojuist mijn laatste versie van een PimaticGUI op Github gezet : https://github.com/koffie...UI/tree/master/PimaticGUI

Download de files (alleen de pimaticgui folder (niet de andere / oudere). Zet ze op een webserver en edit js/config.js
Meer info in de wiki : https://github.com/koffienl/PimaticGUI/wiki (under construction!)

Zie ook : https://forum.pimatic.org...our-own-user-interface/52

• Koffie
Even het eea op het Pimatic forum gepost hoe je een tablet aan de muur hangt om hiermee Pimatic te besturen:

https://forum.pimatic.org...e-for-wall-mounted-tablet
https://forum.pimatic.org...ntrol-tablet-with-pimatic
https://forum.pimatic.org...able-html-gui-for-pimatic

• dj-dano
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11-04 12:42
quote:
Koffie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:35:
Als je accesspoint niet ESPimatic is, vraag ik me af of het flashen uberhaupt gelukt is?
Post eens wat er op je serial monitor voorbijkomt als de ESP opstart na het flashen ?
Is nu gelukt maar niet op de manier zoals is omschreven op github, ik heb de uitleg site https://eye-vision.homeip...tuur-sensor-voor-pimatic/ gebruikt. En hiermee lukte het.

Nu druk aan het solderen, want werkt echt perfect. En dit brengt me gelijk tot nog wat wensen als ik die mag delen. Een simpele contact schakelaar en een ligt gevoelige sensor. Relais omzetten naar 6 kanalen lijkt me niet zo moeilijk.

Dat is soms een nadeel voor mij omdat er 2 verschillende soorten van opzet zijn, en welke is nu echt de juiste voor mij. :) :) :)

• mr.inno
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-10 10:53

inno

• Edje6
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16-08 13:01
Een andere optie is deze blog uitvoeren:

https://eye-vision.homeip...z-rf-zender-voor-pimatic/

• Koffie
Gisteren voor de grap eens gekeken naar dat tradfri slimme verlichting van Ikea. Leuk, maar met 2 plafondlampen waar in elke 4 maal een GU10 gaat word het een redelijk duur geintje. Los van het feit dat ik niets in huis heb waarmee het te bedienen is (en ik er dus weer een gateway oid bij moet kopen).
Ik hou het voorlopig wel even bij KaKu :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-10 10:53
quote:
Koffie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:09:
Gisteren voor de grap eens gekeken naar dat tradfri slimme verlichting van Ikea. Leuk, maar met 2 plafondlampen waar in elke 4 maal een GU10 gaat word het een redelijk duur geintje. Los van het feit dat ik niets in huis heb waarmee het te bedienen is (en ik er dus weer een gateway oid bij moet kopen).
Ik hou het voorlopig wel even bij KaKu :+
@Koffie Tradfri is Zigbee, Raspbee van dresden elektronik is daarvoor een leuk stukje speelgoed. Er is zelf een plugin voor "pimatic-raspbee". Zelf niet meer geprobeerd, ben aan het overstappen van Pimatic naar hass.io

inno

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:27
Ik heb een systeem bedacht om mijn gordijnen automatisch te bedienen via een ESP8266 en een stappenmotor. Dit kun je eenvoudig integreren in Pimatic. Op mijn blog heb ik beschreven hoe ik dit allemaal heb gedaan. Wellicht inspireert dit jullie ook om mee aan de slag te gaan.

• Koffie
Deze zou moeten werken:

code:
1
execute "curl --silent -X PATCH --header \"Content-Type:application/json\" --user \"user:pass\" --data '\{\"type\": \"value\", \"valueOrExpression\": $waterin.temperature\}' http://192.168.2.118:82/api/variables/ZwembadWaterIn > /dev/null"

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True