Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:45
thankxz voor deze info
[sarcastisch] maar het is toch jouw schuld jij wilde die zyxel eruit [/sarcatisch]
maar krijg je wel makkelijk het nieuwe adres te zien ??
Philos31 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:23:
Opeens werkt mijn sparql niet meer via mijn edgerouter. Na wat onderzoek blijk ik dus opeens op een ander subnet gezet te zijn.
Voor Zyxel gebruikers geen probleem, dat gaat automagisch, maar bij Edgerouters moet je dus handmatig je Static Route aanpassen.... Toch even een stressmomentje want als mijn 2 vrouwen straks thuiskomen en de TV doet het niet, wie denk je dan dat de schuld krijgt?

Gelukkig snel gevonden hoe het ook weer zat:
http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/
Dus hopelijk geen gezeur vanavond....

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 18:52
Mr-D. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:28:
thankxz voor deze info
[sarcastisch] maar het is toch jouw schuld jij wilde die zyxel eruit [/sarcatisch]
maar krijg je wel makkelijk het nieuwe adres te zien ??

[...]
Makkelijk? voor een tweaker ja, voor een leek, nee niet te doen. En je moet er aan denken als het opeens niet meer werkt, je moet gaan troubleshooten, want ook je sparql box kan gekkigheid vertonen, of Tweak zit zelf te klooien, of je kabel ligt eruit af whatever...
Kijken of je routes kloppen als alles al 6 maanden (en daarvoor met de oude config al een jaar) prima op die adressen draait dat doe je niet als eerste...

Hoe:
Je logt in op de ERL (EdgeRouter Lite) en in je dashboard kun je bij Eth 1.4 zien welk ip adres je krijgt. Is bij mij: 10.10.48.x en was bij mij 10.10.34.45, ik had dus een static route staan naar 10.10.34.1 (de gateway voor de 10.10.34.x range) en ik heb nu een nieuwe route aangemaakt naar 10.10.48.1, en de oude disabled (dan kan het vanuit de GUI)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
top thankxz
ik heb deze zelf niet maar andere misschien wel vandaar deze vraag

maar als je deze router zelf plaatst val je toch niet meer onder een leek :)
Philos31 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:37:
[...]

Makkelijk? voor een tweaker ja, voor een leek, nee niet te doen. En je moet er aan denken als het opeens niet meer werkt, je moet gaan troubleshooten, want ook je sparql box kan gekkigheid vertonen, of Tweak zit zelf te klooien, of je kabel ligt eruit af whatever...
Kijken of je routes kloppen als alles al 6 maanden (en daarvoor met de oude config al een jaar) prima op die adressen draait dat doe je niet als eerste...

Hoe:
Je logt in op de ERL (EdgeRouter Lite) en in je dashboard kun je bij Eth 1.4 zien welk ip adres je krijgt. Is bij mij: 10.10.48.x en was bij mij 10.10.34.45, ik had dus een static route staan naar 10.10.34.1 (de gateway voor de 10.10.34.x range) en ik heb nu een nieuwe route aangemaakt naar 10.10.48.1, en de oude disabled (dan kan het vanuit de GUI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZelPik
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Philos31 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:37:
[...]

Hoe:
De reeks is ook bij mij aangepast. Krijg nu wel de zenderinformatie maar nog geen beeld. Nog maar even verder zoeken :+

Update: De igmp proxy even gerestart en de boel werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:55
Jup... Meer problemen hier in Almere (1336)?.. Helemaal geen internet sinds een paar minuten. FTU geeft ook geen netwerk verbinding aan.
Begin er wel een beetje moe van te worden met al die storingen laatste maand (wel of niet door hun schuld).

NVM: Lijkt het ineens weer te doen...

[ Voor 7% gewijzigd door Csotranme op 01-11-2016 23:09 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:43
Storingen?
Zal wel heel plaatselijk zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Bij mij is ook de range aangepast voor Vlan 4. vanuit de log zag ik 6 uur in de ochtend.
Jammer genoeg kreeg ik mijn edge router niet meer aan de praat binnen de irritatie curve van zoon(lief) en vrouw.. Dus heb uit armoede de zyxel er tijdelijk weer tussen gehangen. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:03
FOXlife stopt per 1 januari in Nederland

Met zulke berichten zijn ze rap, maar met een update over Fox Sport of HBO zijn ze zo traag als een slak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mja, en ook schijnen ze dus te hebben bijgedragen aan een artikel in NRC, met hun mening over het verdwijnen van HBO en de machtspositie van KPN en Ziggo. En zo geven ze 'en passant' ook nog aan dat ze zich nog steeds aan het beraden zijn over de pakketten .

https://www.facebook.com/sparqlnl/posts/657863411049697

Dus in de (social) media zijn ze wel druk bezig. En op zich is dat natuurlijk allemaal prima. Ik vind het juist een goede zaak dat kleinere bedrijven zich ook laten horen.

Maar als ik van jullie lees dat er naar klanten direct (of op de site) van 'bestaande zaken' nauwelijks updates worden gegeven, dan vind ik dat wel weer jammer.

En hetzelfde geldt voor het 'volwassen worden' van de dienst. Aan de ene kant kan je wel afgeven op Ziggo en KPN... en dat zijn natuurlijk ook bedrijven met flinke budgetten voor development en zo.

Maar Sparql is en blijft sowieso een behoorlijk duur product met nog steeds behoorlijk veel mankementen en weinig ontwikkeling.

Dus tsja, helaas zit ik voor TV dus ook nog steeds bij het grote boze Ziggo. Ook duur, maar met nog een aantal voordelen qua flexibiliteit (FM door het hele huis heen, commerciele zenders, zij het SD, onversleuteld, dus ook hele huis).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
  • Laatst online: 23-10-2024
Je hoort niet veel van cambrium die uiteindelijk de eindverantwoordelijke is.
Dus tweak en sparql zitten in een spagaat je moet en wij dus ook als klant van de diensten afwachten wat cambrium beslist.
Dat is de reden volgens mij persoonlijke mening dat tweak en sparql niet zo veel met hun klanten communiceren. (dit is niet negatief bedoeld)
En je hebt altijd de mogelijkheid om naar een andere provider te gaan.
Dus hoe je het ook draait je komt toch altijd bij de twee grootse bedrijf terecht hetzij kpn of ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mwa, je maakt Cambrium denk ik wel wat groter dan het is. Cambrium = alle mensen die aan Tweak en Sparql werken, met die twee als label. En wholesale breedbandtoegang op het eigen coanet en dealerschap van Sparql als wholesaledienst. Dus in die zin is er niet echt een beslissing die Cambrium moet nemen waar Tweak en Sparql zich aan te houden hebben ;).

Maar op een andere manier heb je wel gelijk dat ze in een spagaat zitten. De hele basis onder het huidige abonnementenmodel van Sparql is het inbegrepen zijn van HBO. Zonder dat verkoopargument kunnen ze Sparql Basic gewoonweg niet voor de huidige prijs in de markt zetten. Maar simpelweg Sparql Basic goedkoper maken kan wellicht weer niet uit in verhouding met wat ze aan de overige contentproviders moeten betalen, marge dieze moeten houden om de dienst verder te ontwikkelen / het bedrijf te runnen, etc.

Dat maakt deze helemarkt gewoon zo 'ziek'. Er wordt gedaan alsof er genoeg concurrentie is en keus voor de consument. Maar 'onder water' komt het geld altijd grotendeels bij KPN of bij Ziggo uit. Bij KPN vanwege de breedbandtoegang (waar Cambrium in steeds meer plaatsen onafhankelijk wordt), maar straks dus ook voor content, bv. als Sparql nog HBO series wil kunnen doorgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 02-11-2016 11:28 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Zou de staatsecretaris meelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 12:37
Thanks, toen ik thuis kwam had ik hetzelfde probleem. Static route aangepast naar nieuwe subnet en na een restart van de IGMP proxy werkte alles weer.

Dankzij jouw post hoefde ik niet te gaan debuggen wat er mis was _/-\o_
Philos31 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:23:
Opeens werkt mijn sparql niet meer via mijn edgerouter. Na wat onderzoek blijk ik dus opeens op een ander subnet gezet te zijn.
Voor Zyxel gebruikers geen probleem, dat gaat automagisch, maar bij Edgerouters moet je dus handmatig je Static Route aanpassen.... Toch even een stressmomentje want als mijn 2 vrouwen straks thuiskomen en de TV doet het niet, wie denk je dan dat de schuld krijgt?

Gelukkig snel gevonden hoe het ook weer zat:
http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/
Dus hopelijk geen gezeur vanavond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GEi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:40:
Zou de staatsecretaris meelezen?
Nee maar je kan wel zelf de ACM tippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
eymey schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:26:
Mwa, je maakt Cambrium denk ik wel wat groter dan het is. Cambrium = alle mensen die aan Tweak en Sparql werken, met die twee als label. En wholesale breedbandtoegang op het eigen coanet en dealerschap van Sparql als wholesaledienst. Dus in die zin is er niet echt een beslissing die Cambrium moet nemen waar Tweak en Sparql zich aan te houden hebben ;).
Ja oke je hebt gelijk ik wou alleen een positieve insteek aan cambrium geven (niet dat ik medelijden heb met ze).
Zie news server tweak.
Maar tegen kpn en liberty gobal moet je niet te veel energie in steken want dat kost je klauwen met geld en het eindresultaat is vrijwel niks.
En tevens een politieke keus die gemaakt wordt in den haag. :+ :+ (off topic)
We hebben ook nog de voordeel dat we glasvezel hebben maar 9 procent van de nederland
En je bepaald toch zelf welke provider je wilt.
En tweak en sparql zijn toch de goedkoopste op dit moment in nederland.
En daarom zijn wij ook normale nederlanders wij zijn zuinig :) :)
Dus ik zie straks sparql een stlile dood in de loop van de tijd mits ze een kijkje gaan nemen bij onze oost buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
In Leeuwarden een storing? Internet doet het hier niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door WhySoSerious? op 02-11-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoFlame
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 14:27
WhySoSerious? schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:41:
Ik denk dat de storing wat breder is, dacht vanmiddag eerst problemen bij mij thuis te hebben en dacht dat het in mn switch lag... Maar ondertussen kan ik ook niet meer bij mn router...

Almere/1363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
WhySoSerious? schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:41:
Hier niet 8921 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23
pd5lwd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:59:
Op mijn adres ben je met 50Mbit toch €5 goedkoper uit met Vodafone thuis (54,95 voor Tweak, €50 voor Vodafone).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
Raar, het werkt nu weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
LordSinclair schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:07:
[...]

Op mijn adres ben je met 50Mbit toch €5 goedkoper uit met Vodafone thuis (54,95 voor Tweak, €50 voor Vodafone).
Ja je hebt gelijk maar heb je je kortingen er af of erbij?
Ik heb 1000Mbit telefoon en tv+ hbo die gaat straks weg voor 54,75.

Groet :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
LordSinclair schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:07:
[...]

Groet :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frelam
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-04 16:53
Weet niet wat de gevolgen zullen zijn voor bestaande klanten maar hou hier ook rekening mee:
nieuws: Europese Commissie keurt fusie Vodafone en Ziggo goed onder voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
pd5lwd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:13:
Dat is zonder kortingen, want Vodafone is de eerste 6 maanden €30 ipv €50.

Maar binnen Tweak gebied is Tweak wel een stuk goedkoper waarschijnlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
nou een stuk valt wel mee hoor :)
Afbeeldingslocatie: http://universalexports.tk/plaatjes/abbo.PNG

dan kom ik uit op 49,95 dus 5 cent goedkoper maar dan heb je wel op een tv sparql meerdere kost 4 euro per kast extra
LordSinclair schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:37:
[...]

Dat is zonder kortingen, want Vodafone is de eerste 6 maanden €30 ipv €50.

Maar binnen Tweak gebied is Tweak wel een stuk goedkoper waarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Mr-D. schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:00:
nou een stuk valt wel mee hoor :)
[afbeelding]

dan kom ik uit op 49,95 dus 5 cent goedkoper maar dan heb je wel op een tv sparql meerdere kost 4 euro per kast extra

[...]
-edit;

Ik las verkeerd, dat valt inderdaad wel mee, een wooping 5 cent _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door LordSinclair op 03-11-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frelam schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:13:
Weet niet wat de gevolgen zullen zijn voor bestaande klanten maar hou hier ook rekening mee:
nieuws: Europese Commissie keurt fusie Vodafone en Ziggo goed onder voorwaarden
Die gevolgen zullen voorlopig nog niet merkbaar zijn, misschien zelfs niet binnen een jaar.

Vodafone en Ziggo gaan samen zónder het "vaste netwerk" (waar ook Vodafone Thuis onder valt). Die tak moeten ze verkopen (aan een door ACM goed te keuren partij).

Vodafone Thuis zal voorlopig dus waarschijnlijk gewoon op de huidige manier blijven functioneren, tot uiteindelijk de eventuele koper van de tak een beslissing heeft genomen wat ze ermee gaan doen.

Overigens nog best interessant, want netals Tweak zijn zij ook in meerdere plaatsen begonnen met uitrollen van eigen netwerk en apparatuur in de glasvezel PoP's. Volgens mij zijn ze daar zelfs al heel veel verder in dan Tweak. De koper krijgt dus best een behoorlijk netwerk.

Overigens, qua verschillen tussen Vodafone en Tweak. Naast prijzen (die in Tweak gebied wel redelijk dicht bij elkaar zullen liggen), schijnt het TV platform van Vodafone wel stukken volwassener/betrouwbaarder te zijn (sorry Tweak ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 03-11-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
TV van Vodafone ziet er zelf in "KPN-gebied" erg goed uit. Veel zenders, goede kwaliteit en tien dagen NPO en SBS terugkijken.

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:14:
[...]

Die gevolgen zullen voorlopig nog niet merkbaar zijn, misschien zelfs niet binnen een jaar.

Vodafone en Ziggo gaan samen zónder het "vaste netwerk" (waar ook Vodafone Thuis onder valt). Die tak moeten ze verkopen (aan een door ACM goed te keuren partij).

Vodafone Thuis zal voorlopig dus waarschijnlijk gewoon op de huidige manier blijven functioneren, tot uiteindelijk de eventuele koper van de tak een beslissing heeft genomen wat ze ermee gaan doen.

Overigens nog best interessant, want netals Tweak zijn zij ook in meerdere plaatsen begonnen met uitrollen van eigen netwerk en apparatuur in de glasvezel PoP's. Volgens mij zijn ze daar zelfs al heel veel verder in dan Tweak. De koper krijgt dus best een behoorlijk netwerk.

Overigens, qua verschillen tussen Vodafone en Tweak. Naast prijzen (die in Tweak gebied wel redelijk dicht bij elkaar zullen liggen), schijnt het TV platform van Vodafone wel stukken volwassener/betrouwbaarder te zijn (sorry Tweak ;) ).
Alleen vodafone heeft zijn tv stukken beter voor elkaar dan tweak. Mijn rechtsbijstandsverzekering is een zaak tegen tweak begonnen. Hun tv is echt waardeloos en ze doen er al twee maanden helemaal niets aan, en ik maar betalen voor de diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pd5lwd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:59:
[...]

Ja oke je hebt gelijk ik wou alleen een positieve insteek aan cambrium geven (niet dat ik medelijden heb met ze).
Zie news server tweak.
Maar tegen kpn en liberty gobal moet je niet te veel energie in steken want dat kost je klauwen met geld en het eindresultaat is vrijwel niks.
En tevens een politieke keus die gemaakt wordt in den haag. :+ :+ (off topic)
We hebben ook nog de voordeel dat we glasvezel hebben maar 9 procent van de nederland
En je bepaald toch zelf welke provider je wilt.
En daarom zijn wij ook normale nederlanders wij zijn zuinig :) :)
Dus ik zie straks sparql een stlile dood in de loop van de tijd mits ze een kijkje gaan nemen bij onze oost buren.
De goedkoopste ja, maar de slechtse tv van allemaal. 5-10x vastlopers op een avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpien schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:49:
[...]

Is het niet mogelijk om de R7800 te gebruiken i.p.v de Zyxel voor internet en tv? Dan krijg je dezelfde situatie als je nu hebt met de Draytek. Letwel, de R7800 heeft geen ondersteuning voor telfonie, dus daar zou je de Zyxel dan nog voor moeten gebruiken.

Ik vermoed dat dit de problemen die je hebt ook oplost en dan hoef je geen nieuwe router aan te schaffen. ;)
Dat lukt niet, krijg de R7800 niet werkend met tv en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:42:
[...]

Dat lukt niet, krijg de R7800 niet werkend met tv en internet.
Ik heb gisteren hier Vodafone Thuis werkend gekregen met de R7800. (Helaas geen telefonie though.) Voor zo ver ik weet is het bij Tweak alleen een extra static route.

Ik wil je graag helpen. Waar loop je tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpien schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:44:
[...]

Ik heb gisteren hier Vodafone Thuis werkend gekregen met de R7800. (Helaas geen telefonie though.) Voor zo ver ik weet is het bij Tweak alleen een extra static route.

Ik heb het probleem dat er geen internet verbinding beschikbaar is. Ik doe iets fout bij de instelling vlan-IPTV instellingen ben ik bang en dan de static routing vermoed ik. Geen idee waar ik 185....... moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpien schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:44:
[...]

Kun je de zyxel router gebruiken voor alleen telefonie als ik tv en internet heb overgezet op de R7800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Flevoboy63, enkel Zyxel voor telefonie werkt prima.
Waar loop je tegenaan dat TV niet werkt of niet goed werkt?

Daarnaast, wellicht voortaan je posts editen ipv 3x achtereen posten? ;)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
dan gaat het al fout bij vlan 34
stel eerst is alleen vlan 34 in en kijk of je dan internet hebt dus 802.1p: 1 en 802.1q: 34
dan moet je al internet hebben lukt dit dan vlan 4 802.1p: 5 en 802.1q: 4
dan moet er ook al wat gebeuren met je tv
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:53:
[...]

Ik heb het probleem dat er geen internet verbinding beschikbaar is. Ik doe iets fout bij de instelling vlan-IPTV instellingen ben ik bang en dan de static routing vermoed ik. Geen idee waar ik 185....... moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
.
[...]

Het eerste wat ik heb gedaan is het updaten van de R7800. Er komen dan wat kleine handige functies bij. Je kan dit met een netwerkkabel in je computer doen. (Dus hier heb je op de router zelf geen internet voor nodig.)

Als je dan alles geüpdatet hebt, kun je de basis configuratie instellen onder het kopje internet. Hier stellen ze een paar vragen over hoe je ISP internet regelt. Volgens mij kan alles zo'n beetje op automatisch, omdat DHCP enzovoorts allemaal door Tweak worden doorgegeven.

Vervolgens ga je naar de advanced en dan naar de advanced setup instellingen. Hier kun je onder "Bridge/Vlan" heel gemakkelijk de VLANs instellen. De VLAN voor internet staat er al, dus die kun je wijzigen (VLAN 34). Vervolgens voeg je er twee toe: IPTV (VLAN 4) en VOIP (gewoon VLAN 34?). Hier voeg je dan de poorten aan toe waar je je TV-Box(en) en de Zyxel in wil gaan doen. De overige poorten zijn dan automatisch voor internet.

Vergeet de Priority niet in te stellen. VOIP 1, IPTV 2 en internet 3.

Vervolgens kun je onder het kopje Static Routes deze instellen. Dit hoefde ik zelf niet te doen, dus ik weet niet precies hoe of wat. Maar ik lees hier dat Sparql een Static Route naar 185.6.48.0/26 over VLAN 4 moet hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:57:
[...]

Kun je de zyxel router gebruiken voor alleen telefonie als ik tv en internet heb overgezet op de R7800?
Ja dit kan. Vul bij de VOIP VLAN bijvoorbeeld poort 4 in en dan sluit je daar de Zyxel op aan. Als het goed is pakt de Zyxel het dan automatisch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpien schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:39:
.
[...]

Het eerste wat ik heb gedaan is het updaten van de R7800. Er komen dan wat kleine handige functies bij. Je kan dit met een netwerkkabel in je computer doen. (Dus hier heb je op de router zelf geen internet voor nodig.)

Als je dan alles geüpdatet hebt, kun je de basis configuratie instellen onder het kopje internet. Hier stellen ze een paar vragen over hoe je ISP internet regelt. Volgens mij kan alles zo'n beetje op automatisch, omdat DHCP enzovoorts allemaal door Tweak worden doorgegeven.

Vervolgens ga je naar de advanced en dan naar de advanced setup instellingen. Hier kun je onder "Bridge/Vlan" heel gemakkelijk de VLANs instellen. De VLAN voor internet staat er al, dus die kun je wijzigen (VLAN 34). Vervolgens voeg je er twee toe: IPTV (VLAN 4) en VOIP (gewoon VLAN 34?). Hier voeg je dan de poorten aan toe waar je je TV-Box(en) en de Zyxel in wil gaan doen. De overige poorten zijn dan automatisch voor internet.

Vervolgens kun je onder het kopje Static Routes deze instellen. Dit hoefde ik zelf niet te doen, dus ik weet niet precies hoe of wat. Maar ik lees hier dat Sparql een Static Route naar 185.6.48.0/26 over VLAN 4 moet hebben.

[...]

Ja dit kan. Vul bij de VOIP VLAN bijvoorbeeld poort 4 in en dan sluit je daar de Zyxel op aan. Als het goed is pakt de Zyxel het dan automatisch op.
Het lukt niet. Ik heb nu wel internet, maar de tv box kan geen verbinding maken met internet geeft hij aan.

Vlan 34 op poorten 2,3 en 4 en Vlan 4 op poort 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpien schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:39:
.
[...]

[...]

Het lukt niet, wel internet. Kun je eens een print screen van vlan maken, kan ik even zien hoe jij hem ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
[...]

Dus je rommelt zelf wat aan en geeft Tweak de schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:47:
[...]

Het lukt niet. Ik heb nu wel internet, maar de tv box kan geen verbinding maken met internet geeft hij aan.

Vlan 34 op poorten 2,3 en 4 en Vlan 4 op poort 1
Huh? VLAN 34 op poorten 2, 3 en 4? Wat bedoel je daarmee?

Je gaat toch niet poorten op je router 'hard' aan VLAN 34 aan de WAN kant koppelen? Dan zouden al je PC's in het slechtste geval een publiek IP krijgen ipv een intern LAN ip.

Misschien ken ik de betreffende router niet goed genoeg hoor, maar als ik het gesprek zo lees vraag ik me af of het ergens heen gaat.

De enige plek waar VLAN 34 van belang is, is op de WAN poort van je router (de poort die richting de NT gaat). Je router moet over VLAN34 via DHCP een adres aanvragen. Eventueel zou je VLAN 34 nog tagged naar 1 van de LAN poorten van je router kunnen sturen zodat je zonder her-configuratie daar de ZyXEL aan kan hangen zodat die de telefonieverbinding op kan zetten. Dan heb je wel twee publieke IP's in gebruik maar dat schijnt op dit moment voor Tweak nog niet zo'n probleem te zijn.

Maar nogmaals, misschien denk ik wel te technisch en zie ik spoken ;) . Maar mijn suggestie zou wel zijn dat je even een plaatje maakt van wat nu precies de bedoeling is en dat iemand die de router kent en het al werkend heeft dat ook doet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
nee omdat Tweak het niet voor elkaar krijgt met de zyxel dus is hij ten einde raad en gaat dan pas zelf klooien wel ff alles teug lezen he ;)
Arjantje72 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 07:28:
[...]

Dus je rommelt zelf wat aan en geeft Tweak de schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
ik denk ook in deze dat deze tweaker wat kennis mist in deze materie niet erg kan nu eenmaal niet alles weten
eymey schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:46:
[...]

Huh? VLAN 34 op poorten 2, 3 en 4? Wat bedoel je daarmee?

Je gaat toch niet poorten op je router 'hard' aan VLAN 34 aan de WAN kant koppelen? Dan zouden al je PC's in het slechtste geval een publiek IP krijgen ipv een intern LAN ip.

Misschien ken ik de betreffende router niet goed genoeg hoor, maar als ik het gesprek zo lees vraag ik me af of het ergens heen gaat.

De enige plek waar VLAN 34 van belang is, is op de WAN poort van je router (de poort die richting de NT gaat). Je router moet over VLAN34 via DHCP een adres aanvragen. Eventueel zou je VLAN 34 nog tagged naar 1 van de LAN poorten van je router kunnen sturen zodat je zonder her-configuratie daar de ZyXEL aan kan hangen zodat die de telefonieverbinding op kan zetten. Dan heb je wel twee publieke IP's in gebruik maar dat schijnt op dit moment voor Tweak nog niet zo'n probleem te zijn.

Maar nogmaals, misschien denk ik wel te technisch en zie ik spoken ;) . Maar mijn suggestie zou wel zijn dat je even een plaatje maakt van wat nu precies de bedoeling is en dat iemand die de router kent en het al werkend heeft dat ook doet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Mr-D. schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:48:
nee omdat Tweak het niet voor elkaar krijgt met de zyxel dus is hij ten einde raad en gaat dan pas zelf klooien wel ff alles teug lezen he ;)
[...]
Oeps, smorgens is niet mijn beste tijd :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-D. schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:48:
[...]
Dank je voor het begrip, sommige hier zijn vergeten dat ze zelf ook ooit dit soort zaken hebben moeten leren/ontdekken.

Maar ik had met iemand contact die ook een netgear R7800 heeft en vodafone tv hier werkend op gekregen. Dus ik was even bezig om te kijken of het met Tweak dan ook lukt. Alleen dat gedoe met vlan 34 en 4 snap ik niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjantje72 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:43:
[...]

Oeps, smorgens is niet mijn beste tijd :z
Ben al twee en halve maand bezig om tv stabiel te krijgen en die Zyxel gaat steeds over de kop en staat mijn beeld weer stil. Dit 5-10x op een avond. En Tweak krijgt het niet voor elkaar. Zelfs de monteur geeft aan niks te kunnen doen en dat ik maar eens moet gaan kijken naar andere routers/modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:40:
[...]

De goedkoopste ja, maar de slechtse tv van allemaal. 5-10x vastlopers op een avond.
Je bent zeker een newbie :) :) :)
Ik in het begin ook :(
In dit forum proberen de mensen je te helpen met ervaring met tweak glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:40:
[...]

Je bent zeker een newbie :) :) :)
Ik in het begin ook :(
In dit forum proberen de mensen je te helpen met ervaring met tweak glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudmansky
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08 10:48
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:51:
[...]

Ben al twee en halve maand bezig om tv stabiel te krijgen en die Zyxel gaat steeds over de kop en staat mijn beeld weer stil. Dit 5-10x op een avond. En Tweak krijgt het niet voor elkaar. Zelfs de monteur geeft aan niks te kunnen doen en dat ik maar eens moet gaan kijken naar andere routers/modems.
Je was toch ook met een bruikleen Draytek Vigor 2132 FVn aan de slag geweest? Werkte het daarmee wel? Laatste wat ik daarover heb gelezen is dat je nog vragen had over de telefonie. heb je die telefonie uiteindelijk wel aan de praat gekregen op die Draytek?

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:45:
[...]

Dank je voor het begrip, sommige hier zijn vergeten dat ze zelf ook ooit dit soort zaken hebben moeten leren/ontdekken.

Maar ik had met iemand contact die ook een netgear R7800 heeft en vodafone tv hier werkend op gekregen. Dus ik was even bezig om te kijken of het met Tweak dan ook lukt. Alleen dat gedoe met vlan 34 en 4 snap ik niet goed.
Vodafone TV werkt volgens mij nog wel net eventjes iets anders dan Sparql.

Ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is, maar tot een poos terug werkte Vodafone niet met routed TV, maar echt alles over VLAN 4. Door VLAN 4 van de WAN kant untagged op een LAN poort te zetten komen de STB's dan zeg maar gewoon direct in VLAN 4 te hangen. Meer is er dan niet nodig.

Als je dit echter bij Sparql doet, dan weet je zeker dat dat niet gaat werken. Bij Sparql moeten de boxen gewoon in je LAN zitten en zorg je met een IGMP proxy en static route dat ze voor bepaald verkeer een route hebben naar VLAN 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 15:44
Ik zit een beetje in dubio. Net als anderen hier loopt Sparql net niet helemaal soepel. Zo'n 2 a 3 keer per avond hapert het beeld even terwijl de setup toch redelijk eenvoudig is: netwerk stekker in de tvbox en het andere uiteinde in de Zyxel en verder gebeurd er eigenlijk niet zoveel op het netwerk.
Gezien het vele geklaag over de Zyxel en de succesverhalen van de Edge Router Lite (ERL) zit ik eraan te denken om ook maar een ERL aan te schaffen in de hoop dat dit mijn TV ergernissen vermindert. Aan de andere kant vind ik het werkelijk waar van de zotte dat Tweak blijkbaar ondermaatste apparatuur levert en vind ik het belachelijk dat ik dit op eigen kosten mag op gaan lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
Net als andere hier ben ik van mening dat het niet de taak van de ISP is om een router te leveren het is een leuke bijkomstigheid ik heb zelf altijd zo gelezen Tweak voor tweakers dus ik zie het probleem dan ook niet heb zelf mijn eigen opstelling en dat werkt gewoon goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Mr-D. schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:05:
Net als andere hier ben ik van mening dat het niet de taak van de ISP is om een router te leveren
Dit dus.

Het is handig om even een tijdelijke router te hebben als je eigen router nog niet geleverd is of als je die nog moet configureren, meer niet.

Die Zyxel is een goedkoop consumentenprul, moet je ook niet te veel van verwachten.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Aaargh! schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:19:
[...]

Dit dus.

Het is handig om even een tijdelijke router te hebben als je eigen router nog niet geleverd is of als je die nog moet configureren, meer niet.

Die Zyxel is een goedkoop consumentenprul, moet je ook niet te veel van verwachten.
Of om daar benodige info uit te halen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
Mr-D. schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:05:
Net als andere hier ben ik van mening dat het niet de taak van de ISP is om een router te leveren het is een leuke bijkomstigheid ik heb zelf altijd zo gelezen Tweak voor tweakers dus ik zie het probleem dan ook niet heb zelf mijn eigen opstelling en dat werkt gewoon goed
Kan ik op zich inkomen, maar geef me dan ook de mogelijkheid om de Abox buiten de deur te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:50:
[...]

Het lukt niet, wel internet. Kun je eens een print screen van vlan maken, kan ik even zien hoe jij hem ingesteld hebt.
Ik zal vanmiddag even screenshots maken voor je ;)
eymey schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:32:
[...]

Vodafone TV werkt volgens mij nog wel net eventjes iets anders dan Sparql.

Ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is, maar tot een poos terug werkte Vodafone niet met routed TV, maar echt alles over VLAN 4. Door VLAN 4 van de WAN kant untagged op een LAN poort te zetten komen de STB's dan zeg maar gewoon direct in VLAN 4 te hangen. Meer is er dan niet nodig.

Als je dit echter bij Sparql doet, dan weet je zeker dat dat niet gaat werken. Bij Sparql moeten de boxen gewoon in je LAN zitten en zorg je met een IGMP proxy en static route dat ze voor bepaald verkeer een route hebben naar VLAN 4.
Bij Vodafone is het inderdaad simpel. VLAN 4 een poort toewijzen, daar de TV in en klaar.

Ik had het gisteren zelfs zo: geen IP adres op de WAN van de Draytek, maar ondertussen stond op de TV Fox gewoon te draaien.
scrappy.doo schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:34:
[...]

Kan ik op zich inkomen, maar geef me dan ook de mogelijkheid om de Abox buiten de deur te zetten.
Ja ik snap ook niet waarom we niet gewoon zelf een settopbox mogen kiezen. Net als bij de router: als hij aan een paar functies voldoet dat je hem dan aan kan sluiten.

Zou leuk zijn als de providers hadden gezegd: nou we gebruiken de settopboxen van het merk "Amino". Standaard leveren we de basis variant, maar als je zelf een luxer model wilt kun je die zelf kopen. Deze drie varianten van Amino werken: model 1, model 2 en model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
De ERL draait bij mij lekker stabiel, maar helaas zal dit niet de sporadische haperingen oplossen. Ik heb ook nog steeds een aantal haperingen van 1s op een avond. Ik vermoed dat het probleem in de wijkcentrales van Tweak ligt.

Ik zal binnenkort proberen om bijvoorbeeld de stream van NPO1 op mijn PC te analyseren (ffmpeg) om te kijken wat er misgaat. Ik vermoed dat de wijkcentrale soms een aantal pakketten niet doorstuurt. Zou cool zijn om te onderzoeken of deze onderbrekingen (per wijkcentale) op meerdere adressen tegelijk plaatsvinden. Als wij dit kunnen aantonen hebben wij het bewijs dat de onderbrekingen niet aan eigen apparatuur/netwerk liggen.

Ik zit op de Regenboogbuurt Almere-Buiten.
scrappy.doo schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:47:
Ik zit een beetje in dubio. Net als anderen hier loopt Sparql net niet helemaal soepel. Zo'n 2 a 3 keer per avond hapert het beeld even terwijl de setup toch redelijk eenvoudig is: netwerk stekker in de tvbox en het andere uiteinde in de Zyxel en verder gebeurd er eigenlijk niet zoveel op het netwerk.
Gezien het vele geklaag over de Zyxel en de succesverhalen van de Edge Router Lite (ERL) zit ik eraan te denken om ook maar een ERL aan te schaffen in de hoop dat dit mijn TV ergernissen vermindert. Aan de andere kant vind ik het werkelijk waar van de zotte dat Tweak blijkbaar ondermaatste apparatuur levert en vind ik het belachelijk dat ik dit op eigen kosten mag op gaan lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door webmasternick op 04-11-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
webmasternick schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:54:
De ERL draait bij mij lekker stabiel, maar helaas zal dit niet de sporadische haperingen oplossen. Ik heb ook nog steeds een aantal haperingen van 1s op een avond. Ik vermoed dat het probleem in de wijkcentrales van Tweak ligt.

Ik zal binnenkort proberen om bijvoorbeeld de stream van NPO1 op mijn PC te analyseren (ffmpeg) om te kijken wat er misgaat. Ik vermoed dat de wijkcentrale soms een aantal pakketten niet doorstuurt. Zou cool zijn om te onderzoeken of deze onderbrekingen (per wijkcentale) op meerdere adressen tegelijk plaatsvinden. Als wij dit kunnen aantonen hebben wij het bewijs dat de onderbrekingen niet aan eigen apparatuur/netwerk liggen.

[...]
Ik in buiten wil daar wel mee helpen zolang we maar de zelfde test methode hanteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo

[...]
Zou graag mee willen helpen en deel vooral je methode. Ik zit zelf in Deventer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan inderdaad interessant zijn om een hele avond 1 of meerdere van de vrij (onversleuteld) te ontvangen streams op te halen en te analyseren. Kijken of er dan ook onderbrekingen zijn.

Want het kan óf aan de Abox liggen, óf aan de gebruikte router óf aan de aanvoer in het netwerk van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch apart dat er zoveel (zijn het er wel veel eigenlijk?) mensen zijn die problemen met de tv hebben.
Ik heb hier 2 Sparql boxen en zeker de laatste tijd geen enkel probleem meer te zien. Daarvoor
wilde het signaal een paar keer per week wel eens stotteren. En echt maar een paar keer, viel ook
nog wel mee. En heel soms viel het signaal even weg, 3 puntjes linksboven in beeld en dan ging ie
weer verder. Maar de laatste tijd gaat het prima. Ook live tv pauzeren en on demand werken goed.
(En ook de vrije Sparql streams in VLC Player op de laptop doen het best). Op firmware AAKL.13c0.

Maar blijkbaar hebben ze netwerkbreed wel iets aan de tv instellingen veranderd. :? Denk ik...
Ik las van meerdere mensen dat er een instelling veranderd is (wat bij mensen met een eigen router
een probleem gaf). Als ik naar de uptime kijk van de verschillende onderdelen dan was de Zyxel zelf
(eergisteren) 186 dagen 3 uren en 17 minuten 'up'. De IP v4 uptime van het internet was 162 dagen
14uren en 52 minuten. Maar de IP v4 uptime van het tv gedeelte was nog maar
1 dag 12 uur en 13 minuten. Dus hier zijn ze blijkbaar ergens mee bezig geweest.

En nu ik weer kijk is het IP v4 voor internet en tv allebei nog maar net weer 6 uren en 27 minuten 'up'.
Nah ja, maar hopen dat het ook iets doet/ verbeterd voor mensen die nog problemen met de tv hebben. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 13:07
Ik heb sinds een jaar tweak in een nieuwbouw appartement met glas, en heb eigenlijk met de tv geen problemen.
Alleen HBO 3 geeft van iedere 5 seconden maar 1 seconde geluid als die op digitaal staat. Terugzetten geeft wel gewoon geluid. Maar goed, die gaan er toch af dus laat maar zitten, keek er toch minder naar dan ik verwacht had. We hebben geen opname pakket, maar gebruiken de pauzeer functie wel. Dat gaat ook goed.

We hebben maar 1 echt heel vreemd probleem de laatste tijd, dat is met de telefoon.
We kunnen door bijna iedereen gebeld worden en bellen. Bij een paar krijgen we geen geluid of ingesprek terwijl ze er wel zijn. Die paar waar wij niet mee kunnen bellen, kunnen ook verder met iedereen normaal bellen. Dus alleen bij die paar gaat alleen tussen ons en hen niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Ik heb op een Linux PC ffmpeg geinstalleerd. Dit programma zal de video stream decoderen. Als er fouten in de stream zitten (frames ontbreken, etc) zal het volgende command dit loggen:
code:
1
ffmpeg -i rtp://@239.0.2.1:7000 -acodec copy -vcodec copy -sn -f null -nostats -loglevel repeat+verbose - 2>&1 | ./predate.sh > npo1-decode.log

predate.sh is een klein bash scriptje om een datum en tijd voor elke log regel te plaatsen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash

while read line
    do

echo $(date) ":" $line;

done

Vergeet niet om dit bestand executie rechten te geven (chmod +x predate.sh).

In het bestand npo1-decode.log komen nu de fouten in de stream te staan. Ik draai nu enkele minuten en heb al een decode probleem (mogelijk een hikje) gevonden:
code:
1
2
3
4
5
Fri Nov 4 16:43:12 CET 2016 : Press [q] to stop, [?] for help
Fri Nov 4 16:46:08 CET 2016 : RTP: missed 1 packets
Fri Nov 4 16:46:08 CET 2016 : [rtp @ 0x1784be0] PES packet size mismatch
Fri Nov 4 16:46:16 CET 2016 : RTP: missed 1 packets
Fri Nov 4 16:46:16 CET 2016 : [rtp @ 0x1784be0] PES packet size mismatch
scrappy.doo schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:04:
[...]

Zou graag mee willen helpen en deel vooral je methode. Ik zit zelf in Deventer.

[ Voor 3% gewijzigd door webmasternick op 10-12-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnssn
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-04 12:36
meer mensen met problemen met VOD. Sinds een paar dagen geen opnames, hbo on demand of uitzending gemist meer af te spelen. Ook na pauzeren blijft het op zwart.

[ Voor 13% gewijzigd door jnssn op 04-11-2016 19:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:45:
[...]

Zoals beloofd de screenshots.

http://imgur.com/gallery/1B85o

Ik hoop dat het met deze instellingen lukt, misschien dat er ervaren Tweak abonnees aanvullingen of verbeteringen kunnen geven. Die weten immers nu hoe de interface eruit ziet die je (en ik) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
wimpien schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:38:
[...]

Ik hoop dat het met deze instellingen lukt, misschien dat er ervaren Tweak abonnees aanvullingen of verbeteringen kunnen geven. Die weten immers nu hoe de interface eruit ziet die je (en ik) gebruiken.
Bij Gateway in de static route moet de gateway van het over vlan 4 verkregen ip(bij mij bijvoorbeeld 10.10.28.1. Voor zover ik de settings in de screenshot kan zien lijkt de R7800 echter niet over verschillende vlan's te kunnen dhcp'en dus dan betwijfel ik of die static route wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
en er moet ook nog een eigen mac adres komen voor vlan 4 als aanvulling op die static route
zag wel dat je vlan 4 ook prio 5 mee kan geven dat dan weer wel
dus ik denk dat deze router het niet gaat doen
wimpien schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:38:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jnssn schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:21:
meer mensen met problemen met VOD. Sinds een paar dagen geen opnames, hbo on demand of uitzending gemist meer af te spelen. Ook na pauzeren blijft het op zwart.
Nope. Tenminste, Uitzending Gemist en pauzeren werken hier allebei op het moment gewoon goed.
Opnemen heb ik niet. En HBO heb ik niet geprobeerd, en die gaat er toch ook uit binnenkort.

De hele boel ook al eens opnieuw opgestart? De Zyxel opstarten wil wel eens helpen bij vage (tv) problemen.
En als het dan nog niet goed is ook de Sparql box eens opnieuw opstarten en zien of het dan goed is.
Hier (in Leeuwarden) in ieder geval geen enkel probleem met de tv op 2 boxen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Hallo Webmasternick,

Ik ben blij te lezen dat ook jij de haperingen hebt vanuit Tweak. Toevallig woon ik ook in Almere-Buiten Regenboogbuurt. Ik ben dus heel nieuwsgierig of jij wat kunt vinden. Alleen mijn haperingen zijn wel 5-10 keer op een avonden en duren een seconden of 5.

Ik heb inderdaad de DRAYTEK VIGOR 2132FVN geprobeerd en deze werkt een stuk sneller en de haperingen komen een stuk minder voor. Alleen ik kreeg de telefoon niet voor elkaar. Dus ik was aan het proberen om de telefoon via de Zyxel van Tweak te laten lopen en de tv via mijn eigen router de Netgear R7800. Maar dat is tot op heden nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Centurius schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:30:
[...]

Bij Gateway in de static route moet de gateway van het over vlan 4 verkregen ip(bij mij bijvoorbeeld 10.10.28.1. Voor zover ik de settings in de screenshot kan zien lijkt de R7800 echter niet over verschillende vlan's te kunnen dhcp'en dus dan betwijfel ik of die static route wel gaat werken.
Hallo,

Dank je voor de screenshot, zo zag hij er bij mij ongeveer ook uit. Alleen ik had voor IPTV vlan 4 prior. 5, zo had ik dat gevonden in de zyxel van Tweak en zag ook dat anderen deze instelling gebruikten.

Ik neem dan aan dat de abox(tv's) dus hangen in poort 3? Zoals op jouw screenshot is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan die screenshots dus niet zo maar over nemen, want daar betreft het een Vodafone configuratie, wat voor IPTV dus een heel andere setup is.

In een configuratie voor Tweak maakt het niets uit waar de Abox STB's aan hangen. Iedere poort die gewoon een verbinding met je LAN geeft is geschikt bij routed IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
eymey schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:44:
Je kan die screenshots dus niet zo maar over nemen, want daar betreft het een Vodafone configuratie, wat voor IPTV dus een heel andere setup is.

In een configuratie voor Tweak maakt het niets uit waar de Abox STB's aan hangen. Iedere poort die gewoon een verbinding met je LAN geeft is geschikt bij routed IPTV.
Ik heb de configuratie zo aangepast dat het overeen komt met de VLAN IDs van Tweak.

Maar je hebt gelijk, ik heb geen idee of dit werkt. Blijkbaar niet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de opstelling van Wimpien uitgevoerd, maar het probleem blijft dat de Abox geen verbinding kan maken met de servers van tweak. Ik heb de Abox in de verschillende ppprten gehangen, maar hij kon geen verbinding maken. Ik denk inderdaad dat de R7800 niet kan omgaan met de verschillende Wlan's en DHCP's. Was te proberen toch.

De DRAYTEK VIGOR 2132FVN was nog het meest stabiel, maar helaas kreeg ik de telefonie niet aan de gang. De haperingen waren hier ook wel te zien, maar duren dan maar een 1sec ofzo, terwijl de Zyxel wel 15-25 sec kan stil staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:34:
Ik heb de opstelling van Wimpien uitgevoerd, maar het probleem blijft dat de Abox geen verbinding kan maken met de servers van tweak. Ik heb de Abox in de verschillende ppprten gehangen, maar hij kon geen verbinding maken. Ik denk inderdaad dat de R7800 niet kan omgaan met de verschillende Wlan's en DHCP's. Was te proberen toch.

De DRAYTEK VIGOR 2132FVN was nog het meest stabiel, maar helaas kreeg ik de telefonie niet aan de gang. De haperingen waren hier ook wel te zien, maar duren dan maar een 1sec ofzo, terwijl de Zyxel wel 15-25 sec kan stil staan.
De router op zichzelf zou het wel aan moeten kunnen maar ik ben bang dat Netgear die functies er software-matig uitgesloopt heeft. Wat was het probleem met de Draytek? Als het de sip login info betreft kun je die opvragen bij Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sip inlog weet ik wel, maar er zijn meer instellingen nodig en deze kreeg ik niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:20:
De Sip inlog weet ik wel, maar er zijn meer instellingen nodig en deze kreeg ik niet voor elkaar.
Welke mis je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
enige wat je nodig hebt zijn de urls en die zijn allemaal sip.tweakphone.nl en eventueel de poort is 5060
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:20:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
In de weekenden is TV van Sparql écht ruk. Vooral de RTL zenders haperen nog steeds als een malle. Zelf kijk ik amper TV maar mijn vrouw wel en die heb ik de laatste tijd nog nooit zo vaak Sparql horen vervloeken. En heb maakt niet uit of de kabel rechtstreeks op de router zit, of niet. Het blijft haperen. Misschien toch echt eens tijd gedag te zeggen tegen Sparql. Maarja, het alternatief is een factor 2 duurder ....

Heeft iemand nog ideeën? Ik gebruik de standaard Zyxel met de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Alleen voor TV weg gaan bij Tweak? Bv Ziggo. Zo heb ik het ook ingericht, acceptabel voor de rest van het gezin, en voor mij.
OriginalDon schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:52:
...
Heeft iemand nog ideeën? Ik gebruik de standaard Zyxel met de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
GEi schreef op zondag 06 november 2016 @ 17:12:
Alleen voor TV weg gaan bij Tweak? Bv Ziggo. Zo heb ik het ook ingericht, acceptabel voor de rest van het gezin, en voor mij.

[...]
Ja, maar dan wel voor hetzelfde zenderaanbod 2x meer betalen. Dat vind ik zonde. Voor Sparql Premium betaal ik 15 euro en dan komt er nog wat bij voor extra box etc. Ik betaal nu ongeveer 74 per maand inclusief (geringe) belkosten. Dat Horizon TV bij Ziggo kost al minimaal 34,95 met niets extra's ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dan betaal je meer dan ik idd. Tweak 1 Gb internet en bellen kost mij 30 euro per maand. Middelste tv pakket bij Ziggo, waar ook de kinderzenders in zitten, 28 euro nog wat. Maakt iedere maand een kleine 60 euro. Veel geld, maar voor ons de aantrekkelijkste situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier hebben we het 1 Gbit internet+bellen abonnement van Tweak, dat we per jaar betalen. Dat komt uit op ongeveer 31 euro per maand.

Bij Ziggo nemen we alleen het basispakket af. Dus ~19,- voor analoog + een FTC DVB-C pakket + FM.

Dat is dus samen ongeveer 50 euro per maand. We missen best wel opties zoals "begin gemist" en opnemen en zo. Maar goed, opnemen kunnen we doen met TVHeadend + een HDHomerun. En live TV pauzeren kan eventueel ook als we ervoor kiezen om via KODI tv te kijken, dan werkt pauzeren ook. En voor "gemist" hebben we nu een NLZiet abbo'tje. Dat werkt in combinatie met een Chromecast eigenlijk ook subliem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
eymey schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:31:
Hier hebben we het 1 Gbit internet+bellen abonnement van Tweak, dat we per jaar betalen. Dat komt uit op ongeveer 31 euro per maand.

Bij Ziggo nemen we alleen het basispakket af. Dus ~19,- voor analoog + een FTC DVB-C pakket + FM.

Dat is dus samen ongeveer 50 euro per maand. We missen best wel opties zoals "begin gemist" en opnemen en zo. Maar goed, opnemen kunnen we doen met TVHeadend + een HDHomerun. En live TV pauzeren kan eventueel ook als we ervoor kiezen om via KODI tv te kijken, dan werkt pauzeren ook. En voor "gemist" hebben we nu een NLZiet abbo'tje. Dat werkt in combinatie met een Chromecast eigenlijk ook subliem.
Goede tips indd! Wij betalen 1gb gewoon nog per maand. Scheelt wel even 9 p/m. Als we alles op een rij zetten kijken we per saldo maar 3 of 4 tv zenders echt en nemen maar 1 of 2 keer per 2 maanden wat op. Zelf kijk ik al mijn series via KODI (soms sickbeard / sabnzbd combi ipv streamen). Dus wellicht wel een goede keus om het ook zo aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:49:

Ik heb hier 2 Sparql boxen en zeker de laatste tijd geen enkel probleem meer te zien. Daarvoor
wilde het signaal een paar keer per week wel eens stotteren. En echt maar een paar keer, viel ook
nog wel mee. En heel soms viel het signaal even weg, 3 puntjes linksboven in beeld en dan ging ie
weer verder. Maar de laatste tijd gaat het prima. Ook live tv pauzeren en on demand werken goed.
De problemen komen pas als je het opnamepakket er bij hebt

Heb verleden week een klacht naar Sparql gestuurd, maar zoals wel vaker zullen ze wel niet antwoorden.
de klacht:
----
Live terugspoelen is niet mogelijk. Bijzonder ergelijk als je niet goed hoort wat er gezegd wordt en nog even terug wilt spoelen)

In-geprogrammeerde opnames worden vaak niet opgenomen. (onbetrouwbaar)

Geen ondertiteling bij BBC (wel bij andere providers)
Bij de andere zenders valt de ondertiteling herhaaldelijk midden in het programma weg en moet je het weer activeren.
Ondertiteling vast zetten (voor doven en slechthorenden) is niet mogelijk.
Ondertiteling werkt vaak niet, alleen een reset van de Sparq-lbox geeft weer ondertiteling.
Sparqlbox bevriest spontaan, alleen na een harde reset komt er weer leven in.

Teletext is een veel te kleine pagina. (storend het TV-beeld op de achtergrond)
----
Heb enige maanden geleden gevraagd waarom er geen ondertiteling bij de BBC was, hun antwoord: Dat wordt niet aangeleverd.
Onzin want elke provider heeft ondertiteling bij de BBC.

Eind februari loopt mijn contract af dan ben ik vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Ik heb dit weekend trouwens geen haperingen opgemerkt. Mogelijk heeft de (gateway) wijziging van vorige week dit probleem opgelost!! Ik zal het scherp in de gaten houden.

Wat zijn jullie ervaringen na de wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu loopt de klok van de BBC zenders een uur achter in de gids, lastig als je een programma wilt in-programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Meer mensen last van haperingen op alle zenders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
hier geen problemen op npo3
Aaargh! schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:09:
Meer mensen last van haperingen op alle zenders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:35:
[...]

De problemen komen pas als je het opnamepakket er bij hebt

Heb verleden week een klacht naar Sparql gestuurd, maar zoals wel vaker zullen ze wel niet antwoorden.
de klacht:
----
Live terugspoelen is niet mogelijk. Bijzonder ergelijk als je niet goed hoort wat er gezegd wordt en nog even terug wilt spoelen)

In-geprogrammeerde opnames worden vaak niet opgenomen. (onbetrouwbaar)

Geen ondertiteling bij BBC (wel bij andere providers)
Bij de andere zenders valt de ondertiteling herhaaldelijk midden in het programma weg en moet je het weer activeren.
Ondertiteling vast zetten (voor doven en slechthorenden) is niet mogelijk.
Ondertiteling werkt vaak niet, alleen een reset van de Sparq-lbox geeft weer ondertiteling.
Sparqlbox bevriest spontaan, alleen na een harde reset komt er weer leven in.

Teletext is een veel te kleine pagina. (storend het TV-beeld op de achtergrond)
----
Heb enige maanden geleden gevraagd waarom er geen ondertiteling bij de BBC was, hun antwoord: Dat wordt niet aangeleverd.
Onzin want elke provider heeft ondertiteling bij de BBC.

...
Hier al 2 jaar precies dezelfde ervaringen! Wij gaan lekker over naar Ziggo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:20
Ik heb een vraag voor mede Tweak afnemers. Ik heb vanavond een poging gewaagd om mijn oude tp-link wdr3600 router als access point op zolder in te stellen, maar helaas zonder succes.
De tplink router is aangesloten via een cat5e kabel op de zyxel modem-router. Vervolgens heb ik deze stappen uitgevoerd: http://nl.tp-link.com/faq-417.html echter zodra de router herstart is krijgt hij een 169.xxx ip adres.
Maar zodra ik de kabel met dezelfde instellingen in de meterkast omplug van de Zyxel modemrouter naar mijn Asus router dan doet de verbinding het wel weer. Weet iemand of Tweak deze mogelijkheid heeft uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Eskiya schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:54:
Ik heb een vraag voor mede Tweak afnemers. Ik heb vanavond een poging gewaagd om mijn oude tp-link wdr3600 router als access point op zolder in te stellen, maar helaas zonder succes.
De tplink router is aangesloten via een cat5e kabel op de zyxel modem-router. Vervolgens heb ik deze stappen uitgevoerd: http://nl.tp-link.com/faq-417.html echter zodra de router herstart is krijgt hij een 169.xxx ip adres.
Maar zodra ik de kabel met dezelfde instellingen in de meterkast omplug van de Zyxel modemrouter naar mijn Asus router dan doet de verbinding het wel weer. Weet iemand of Tweak deze mogelijkheid heeft uitgeschakeld?
Geef je router een statisch IP; schakel DHCP uit; en prik de verbinding van Zyxel -> TP-Link in een LAN poort en niet in een WAN poort.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
thats it dan moet het werken daar heeft de zyxel of tweak nl niets mee te maken het statische ip moet wel in het zelfde netwerk zitten als de zyxel uitdeelt dat dan weer wel standaard is dit dus tussen de 192.168.1.2 en de 192.168.1.253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:20
Dank jullie wel. Ik ga dat vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb al een paar dagen ellende met de second screen app op de iPad. Alle zenders werken, behalve NPO1. Deze blijft een stukje journaal herhalen van een paar dagen terug. De iPad heb ik al geüpdate naar de nieuwste iOS en de Sparql app verwijderd en weer teruggezet, maar het blijft hetzelfde. Hebben meer mensen deze ervaring en evt. een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Mr-D. schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:29:
hier geen problemen op npo3

[...]
Uurtje later ofzo was het weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
aha toen stond de tv dacht ik niet aan (jouw post tijd)
Aaargh! schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:21:
[...]

Uurtje later ofzo was het weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
dat had ik gisteren ook nu net ff gekeken lijkt nu weer goed te zijn nb ik heb helemaal niets gedaan
Alfie104 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:38:
Ik heb al een paar dagen ellende met de second screen app op de iPad. Alle zenders werken, behalve NPO1. Deze blijft een stukje journaal herhalen van een paar dagen terug. De iPad heb ik al geüpdate naar de nieuwste iOS en de Sparql app verwijderd en weer teruggezet, maar het blijft hetzelfde. Hebben meer mensen deze ervaring en evt. een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr-D. op 08-11-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:10
Onbegrijpelijk dat ze niets doen aan alle klachten over de televisie. Het is de reden dat ik niet overstap. Ik bedoel 360 voor 1000mb is gewoon het snelste internet tegen een veel goedkopere prijs dan bij kpn. En ik steun liever een kleine partij dan een monopolist zoals ziggo of kpn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt dat ze er niks aan doen? :? Ik ga er maar vanuit dat er heus wel aan gewerkt word.
Er zijn ook al best wel verbeteringen te zien in vergelijking met een half jaar/ een jaar terug.
Ik neem ook aan dat ze de laatste 'kinderziekten' er ook nog wel uitwerken.
En ik persoonlijk heb op het moment totaal geen enkel probleem met de tv op 2 boxen. d:)b
(Afkloppen! :D ) Dus hier gaat het (gelukkig) wel helemaal goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
er wordt wel gewerkt aan de klachten maar... ze hebben geloof ik maar een persoon die de tv-platform regelt (ramon dacht ik) en net als je zegt een klein bedrijf[
maar daarentegen ze zouden ook eventueel wat hulp kunnen inhuren of de vraag hier ook neer leggen zodat wij eventueel wat testen kunnen doen op hun netwerk en ik geloof ook nog steeds in mijn eigen verzonnen motto voor tweak "tweak voor tweakers" tja en dan ligt de acceptatie nivo in een keer stuk anders :)
el flaco schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:41:
Onbegrijpelijk dat ze niets doen aan alle klachten over de televisie. Het is de reden dat ik niet overstap. Ik bedoel 360 voor 1000mb is gewoon het snelste internet tegen een veel goedkopere prijs dan bij kpn. En ik steun liever een kleine partij dan een monopolist zoals ziggo of kpn.

Pagina: 1 ... 35 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.