Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben al weken aan zoeken naar een oplossing voor een probleem met mijn ITV setup voor Sparql via Tweak Glasvezel 1Gb.

Mijn setup heb ik gebouwd rondom de Edgerouter lite. De zyxel gebruik alleen nog maar als AccessPoint en ik heb een tweetal Netgear switches GS108Ev3 en GS105Ev2.

Heb EdgerouterLite, geconfigureerd met de instructies van Nick: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/

Werkt prima. Behalve.... Pauzeren van de live-stream. Om precies te zijn, bij het weer hervatten van de stream uit de pauze stand, loopt deze vrijwel direct vast om nooit meer te hervatten. Dit werkt wel goed als ik de Zyxel van Tweak gebruik. Ik heb gisteren als laatste poging de firmware van de Edgerouter gedowngrade van 1.90 naar 1.85 om die conform de setup van Nick te krijgen en mogelijk ook iets uit te sluiten. Heb ook nergens andere voorbeelden van mensen kunnen vinden die hetzelfde probleem met een soortgelijke setup ervaren.

Alles werkt dus verder prima: HBO VOD, Uitzending gemist, Opnames, Gids....

Heb ook de alternatieve IGMPproxies van Nick geprobeerd. Niets heeft tot op heden het issue op kunnen lossen en eerlijk gezegd weet ik ook niet welke techniek het precies is die de pauze-functionaliteit laat werken.

Iemand tips waar ik kan gaan zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heb je misschien een mogelijkheid (bv. met 1 van die Netgear switches) om, met je Sparql box lopend via de ZyXEL, een port mirror te doen zodat je het verkeer tussen de Sparql boxen en Tweak kan analyseren met Wireshark?

Wellicht is er (inmiddels) een extra static route nodig voor de host waar de Sparql box z'n pauze stream vandaan wil halen? Ik ga er daarbij van uit dat pauzeren ook gewoon een on demand stream is, op dezelfde manier als bij de andere on demand streams, maar wellicht wel vanaf een andere server.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
eymey schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:31:
Heb je misschien een mogelijkheid (bv. met 1 van die Netgear switches) om, met je Sparql box lopend via de ZyXEL, een port mirror te doen zodat je het verkeer tussen de Sparql boxen en Tweak kan analyseren met Wireshark?

Wellicht is er (inmiddels) een extra static route nodig voor de host waar de Sparql box z'n pauze stream vandaan wil halen? Ik ga er daarbij van uit dat pauzeren ook gewoon een on demand stream is, op dezelfde manier als bij de andere on demand streams, maar wellicht wel vanaf een andere server.
Zou misschien een van onze mede tweak(ers) die nog wel gebruik maken van de zyxel een screenshotje kunnen delen van de zyxel webgui (monitoring menu, IGMP & static routes) op het moment dat ze een gepauzeerde opname aan het kijken zijn?? (mijn zyxel ligt helemaal weggestopt in een doos op zolder.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 12:37
Dit komt waarschijnlijk door de RTSP NAT module (mogelijk heeft de ZyXEL een afwijkende module). In mijn config staat een port-forward die uit staat ("ipv-srtp-abox1"). Als je deze aanzet, en het IP van je Sparql box aan die rule koppelt, zou het moeten werken. Dit kan helaas maar voor één Sparql box.
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:49:
ben al weken aan zoeken naar een oplossing voor een probleem met mijn ITV setup voor Sparql via Tweak Glasvezel 1Gb.

Mijn setup heb ik gebouwd rondom de Edgerouter lite. De zyxel gebruik alleen nog maar als AccessPoint en ik heb een tweetal Netgear switches GS108Ev3 en GS105Ev2.

Heb EdgerouterLite, geconfigureerd met de instructies van Nick: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/

Werkt prima. Behalve.... Pauzeren van de live-stream. Om precies te zijn, bij het weer hervatten van de stream uit de pauze stand, loopt deze vrijwel direct vast om nooit meer te hervatten. Dit werkt wel goed als ik de Zyxel van Tweak gebruik. Ik heb gisteren als laatste poging de firmware van de Edgerouter gedowngrade van 1.90 naar 1.85 om die conform de setup van Nick te krijgen en mogelijk ook iets uit te sluiten. Heb ook nergens andere voorbeelden van mensen kunnen vinden die hetzelfde probleem met een soortgelijke setup ervaren.

Alles werkt dus verder prima: HBO VOD, Uitzending gemist, Opnames, Gids....

Heb ook de alternatieve IGMPproxies van Nick geprobeerd. Niets heeft tot op heden het issue op kunnen lossen en eerlijk gezegd weet ik ook niet welke techniek het precies is die de pauze-functionaliteit laat werken.

Iemand tips waar ik kan gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
webmasternick schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:10:
Dit komt waarschijnlijk door de RTSP NAT module (mogelijk heeft de ZyXEL een afwijkende module). In mijn config staat een port-forward die uit staat ("ipv-srtp-abox1"). Als je deze aanzet, en het IP van je Sparql box aan die rule koppelt, zou het moeten werken. Dit kan helaas maar voor één Sparql box.
[...]
Direct even getest en inderdaad werkt de pauze functie weer.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webmasternick schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:10:

[...]
O ja, vergeten op te nemen in mijn beschrijving... Dit commando geef ik na elke boot van de Edgerouter: "sudo modprobe nf_nat_rtsp". Deze zorgt er i.i.g. voor dat alle on-demand-achtige functionaliteit werkt (behalve 'Pauze'). zonder dit commando werkt dat allemaal niet bij mij.

De port forward werkt maar ik heb 4 van die sparql-meuk-boxen in huis. Ze zijn hier nog niet al te enthousiast over de move van papa naar tweak btw ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 12:37
Die module is inderdaad nodig. In mijn config wordt die automatisch geladen via een script (config/scripts/pre-config.d/load_nat_rtsp_module
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:23:
[...]

O ja, vergeten op te nemen in mijn beschrijving... Dit commando geef ik na elke boot van de Edgerouter: "sudo modprobe nf_nat_rtsp". Deze zorgt er i.i.g. voor dat alle on-demand-achtige functionaliteit werkt (behalve 'Pauze'). zonder dit commando werkt dat allemaal niet bij mij.

De port forward werkt maar ik heb 4 van die sparql-meuk-boxen in huis. Ze zijn hier nog niet al te enthousiast over de move van papa naar tweak btw ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 11:11

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:31:
[...]

Nou ja, ik kan je wel wat vertellen over de snelheid met de meegeleverde Zyxel. Ik woon ook in Deventer. Ik haal de Gb op wat Mb's na. Doorgaans haal ik 980/980 wanneer ik een test uitvoer. Dan zit er nog een aantal meter kabel met een switch (stiekem is het een WRT320n) er tussen. Maak verder ook geen gebruik van TV of zelfs telefonie. Dus op zich, ben tevreden. :)
Heeft de Zyxel een throughput van 980Mbit??

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:45
volgens de zuster site niet klik
maar de max die ik heb gehaald bij upload is 960Mbit volgens speedtest.net
Sm0k3r schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:28:
[...]

Heeft de Zyxel een throughput van 980Mbit??

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:44
Hoi! Hier een post voor alle DSL-klanten van Tweak (ondanks het topic weet ik dat jullie hier zitten).

Ik heb eens naar mijn Zyxel modem(/router) gekeken, en specifiek de pagina System Monitor => xDSL Statistics. Ik zag dit:
code:
1
2
3
4
5
.      VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     10.447 Mbps       51.996 Mbps
    Actual Net Data Rate:     10.448 Mbps       51.997 Mbps
(knip)
Attainable Net Data Rate:     48.777 Mbps      105.427 Mbps

Ik heb inderdaad een 50/10 pakket, maar ik zou ook bijvoorbeeld 100/20 of zelfs (bijna) 100/50 kunnen halen.

Maar Tweak levert dit (nog) niet. Op https://www.tweak.nl/dsl/productoverzicht.html staan alleen pakketten tot 50, en dat heb ik al.

Daarom wil ik hier jullie oproepen om ook te kijken naar de snelheid waarmee jullie modems intrainen, en (als dat (veel) sneller is dan 50/10) hieronder aangeven of jullie ook een sneller pakket zouden willen hebben.

Poll: Willen we snellere pakketten?
Ja!
Nee
Mijn modem haalt de 50/10 niet.
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=397697&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of er veel DSL klanten hier zitten, hoor. Als er nog geen Tweak DSL topic is, kan je die misschien zelf aanmaken?

Bovendien weet ik niet zeker of Tweak hier uberhaupt invloed op heeft. Als het op DSL net zo werkt als glasvezel (in de gebieden waar Tweak afhankelijk is van KPN Wholesale voor de breedbandtoegang tot de consument), dan kan Tweak alleen de snelheden leveren die KPNWholesale als standaardprofiel voert.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen internet en tv nu In Enschede. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennischo schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:12:
Geen internet en tv nu In Enschede. Meer mensen last van?
Internet doet hier prima, tv heb ik niet van Tweak.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
eymey schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:25:
Bovendien weet ik niet zeker of Tweak hier uberhaupt invloed op heeft. Als het op DSL net zo werkt als glasvezel (in de gebieden waar Tweak afhankelijk is van KPN Wholesale voor de breedbandtoegang tot de consument), dan kan Tweak alleen de snelheden leveren die KPNWholesale als standaardprofiel voert.
Goed punt. Ik heb even de KPN WBA menukaart opgezocht, en ik zag dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gte9QB6.png

Dus als ik het goed begrijp zouden ze probleemloos 100/30 kunnen leveren, als ze zouden willen. Ik heb zeker interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peetz0r schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:18:
[...]

Goed punt. Ik heb even de KPN WBA menukaart opgezocht, en ik zag dit:
[afbeelding]

Dus als ik het goed begrijp zouden ze probleemloos 100/30 kunnen leveren, als ze zouden willen. Ik heb zeker interesse.
Kijk ff hier, is een aardig topic over wat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Hans_18T schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:01:
[...]

Kijk ff hier, is een aardig topic over wat haalbaar is.
Mijn modem vertelt me allang wat er mogelijk is. Zie 2 posts terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
Peetz0r schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:26:
[...]

Mijn modem vertelt me allang wat er mogelijk is. Zie 2 posts terug ;)
Je hebt gelijk. Dit kan Tweak leveren als ze daarvoor bij KPN inkopen (en als je modem Vectoring ondersteunt). Dan zal het geen 100/30 worden omdat een groot aantal woningen wel de 100 kan halen maar niet de 30, maar goed, dat boeit voor nu even niet.

Dus je hebt een mail naar Tweak klantenservice gestuurd neem ik aan?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:25:
Ik weet niet of er veel DSL klanten hier zitten, hoor. Als er nog geen Tweak DSL topic is, kan je die misschien zelf aanmaken?

Bovendien weet ik niet zeker of Tweak hier uberhaupt invloed op heeft. Als het op DSL net zo werkt als glasvezel (in de gebieden waar Tweak afhankelijk is van KPN Wholesale voor de breedbandtoegang tot de consument), dan kan Tweak alleen de snelheden leveren die KPN Wholesale als standaardprofiel voert.
Dat is niet helemaal waar. Vodafone en Telfort bijv leveren een contractsnelheid van 80/8. Terwijl in het KPN WBA lijstje zien dat ze daarvoor bij KPN 100/30 afrekenen.

Moet ik wel bij zeggen dat je volgens mij wel meer dan 80 krijgt als dat ook technisch mogelijk is. Dus dat die 80 niet softwarematig gecapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een bijzondere situatie dan, inderdaad.

Ik weet ook niet meer waar / van wie ik het heb gehoord dat de snelheidsprofielen van providers overeen komen met de WBA profielen van KPN. Maar enige correlatie is er blijkbaar dus idd wel ;)

Hoe dan ook, wel bijzonder dat Tweak op VDSL dan niet hoger wil leveren terwijl het wel kan. Even ervan uit gaande dat het modem van de vraagsteller niet liegt :P. Maar volgens mij is die attainable data rate meestal wel aardig accuraat.

[ Voor 32% gewijzigd door eymey op 14-10-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:59:
Dat is wel een bijzondere situatie dan, inderdaad.

Ik weet ook niet meer waar / van wie ik het heb gehoord dat de snelheidsprofielen van providers overeen komen met de WBA profielen van KPN. Maar enige correlatie is er blijkbaar dus idd wel ;)

Hoe dan ook, wel bijzonder dat Tweak op VDSL dan niet hoger wil leveren terwijl het wel kan. Even ervan uit gaande dat het modem van de vraagsteller niet liegt :P. Maar volgens mij is die attainable data rate meestal wel aardig accuraat.
Vergeet niet dat Tweak dan ook nieuwe modems moet kopen die Vectoring aankunnen. Ik heb toch al het idee dat bij Tweak de aandacht voor DSL minimaal is en dat ze hier weinig energie in willen stekken (voor nu dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, dat kan ik me natuurlijk voorstellen.

Maar Peetz0r z'n modem kan het al aan ( @Peetz0r, weet niet welk modem je gebruikt? )

Probleem kan idd wel zijn dat de standaard door Tweak geleverder ZyXEL het nog niet aan kan. En dus gaat Tweak het ook niet bieden want ze kunnen er dan ook geen support op bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:54:
Mja, dat kan ik me natuurlijk voorstellen.

Maar Peetz0r z'n modem kan het al aan ( @Peetz0r, weet niet welk modem je gebruikt? )

Probleem kan idd wel zijn dat de standaard door Tweak geleverder ZyXEL het nog niet aan kan. En dus gaat Tweak het ook niet bieden want ze kunnen er dan ook geen support op bieden.
Ik trek dat weer in. Huidige nieuwe klanten bij Tweak krijgen een Zyxel VMG8324-B10A, en die is geschikt voor VDSL2 met Vectoring.

Dus een keer bellen of mailen met Tweak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Barre73 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:54:
[...]

Ik trek dat weer in. Huidige nieuwe klanten bij Tweak krijgen een Zyxel VMG8324-B10A, en die is geschikt voor VDSL2 met Vectoring.

Dus een keer bellen of mailen met Tweak?
Die heb ik inderdaad. En mijn moeder thuis ook (maar zij heeft glas).

Mijn vorige modem (van telfort, nooit teruggestuurd) trainde in met 100/30 ofzo. Iets lagere upstream maar ook snel zat en met vectoring.

Was een flinke upgrade toen: Peetz0r in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
nu het niet meer echt over de glasvezel ervaring gaat kan ik dus wel concluderen dat er weinig problemen meer zijn
althans ik heb met mijn set-up eigenlijk geen problemen meer moet wel zeggen dat ik het ondemand gedeelte en het pauzeren niet gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:03
Zijn Tweak en Fox Sports er nog niet uit? Nog steeds geen update. Het begint een soap te worden.

[ Voor 53% gewijzigd door WhySoSerious? op 16-10-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 19:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hoe zit het inmiddels met Tweak als het gaat om de Sparql box?

Ben destijds weg gegaan omdat ik het niet zag zitten om als test persoon te fungeren voor een nieuwe box na alle ellende met de Horizon van UPC. (was niet verkeerd uiteindelijk)

maar nu Vodafone afgestoten wordt ben ik toch weer aan het rondkijken en heb een aantal vragen omtrent Tweak in de huidige situatie.

- Eigen apparatuur wordt nog steeds goed ondersteund, mits je de Vlans kan splitsen?
- HBO, dat is in NL natuurlijk op zwart per 1 januari en was een sales dingetje van de Sparql box, hhoe wordt dat opgevangen behalve wat op de site staat we zijn er mee bezig.
- Fox Sports, heeft Tweak afspraken met Fox Sports of geven ze het niet door?
- Sparql Box, Is deze inmiddels een beetje stabiel en hoe is de beeldkwaliteit?

Kan op de site van Tweak niet bijster veel vinden hierover dus vandaar dat ik het hier maar even vraag O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Rubman op 17-10-2016 09:00 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 19:48
Rubman schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:59:

Ben destijds weg gegaan omdat ik het niet zag zitten om als test persoon te fungeren voor een nieuwe box na alle ellende met de Horizon van UPC. (was niet verkeerd uiteindelijk)

maar nu Vodafone afgestoten wordt ben ik toch weer aan het rondkijken en heb een aantal vragen omtrent Tweak in de huidige situatie.

- Eigen apparatuur wordt nog steeds goed ondersteund, mits je de Vlans kan splitsen?
- HBO, dat is in NL natuurlijk op zwart per 1 januari en was een sales dingetje van de Sparql box, hhoe wordt dat opgevangen behalve wat op de site staat we zijn er mee bezig.

Kan op de site van Tweak niet bijster veel vinden hierover dus vandaar dat ik het hier maar even vraag O-)
- eigen apparatuur werkt inderdaad prima mits je VLAN's kan splitten en de juiste config hebt.
- Nog steeds geen update betreft vervanger HBO, idem voor Fox sports.
- Stabiliteit, tja.. de GUI is er iets op vooruit gegaan en beeldkwaliteit is nog steeds perfect maar stabiel? nee...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Werkt nog steeds prima :D , mits je apparatuur gebruikt dat overweg kan met VLAN.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:01
Ik heb geen opname pakket dus dat weet ik niet, maar verder is de Sparql box (2×)hier heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Almere, met 4 ontvangers en opname pakket, de laatste tijd (zo'n 4 maanden) erg stabiel.
Geen problemen meer en ik ben dus erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
hier 2 boxen en internet
internet top
tv perfect beeld en de laatste tijd behoorlijk stabiel
dus kortom tevreden :)

voor de rest weet je net zo veel als ons

vind het jammer dat Tweak weinig loslaat ook bv wat ze nu gedaan hebben om het eea op te lossen nu kunnen we alleen maar vermoeden dat ze bv hun platform uitgebreid hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hmm, normaal haal ik makkelijk 900/950mbit via LAN, de laatste paar dagen maar max 92mbit. Meer ook niet, zelfs na 10x testen + een reboot niet.
Vond m'n UniFi access point ineens traag, ik dacht ligt vast daar aan, maar blijkt dat LAN zelf dus "traag" is. Zal morgen eens contact opnemen met Tweak, maar meer mensen hier last van of die hier last van gehad hebben?

[ Voor 43% gewijzigd door Dennischo op 17-10-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 19:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Bedankt voor de feedback, dan wacht ik gewoon nog even lekker af wat er gaat gebeuren.
Ga met nieuwe huis sowieso over naar andere provider/ook omdat VF thuis worden afgestoten en ik niet 123 een goede overname kandidaat zie.

is Tweak trouwens nog steeds bezig om hun eigen apparatuur uit te breiden? dus zou ik theoretisch gezien een keer 1000/1000 kunnen verwachten?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theoretisch wel, ja. Echter, ik heb al een poosje geen berichten meer van ze gezien omtrent nieuwe uitrol.

Wellicht omdat ze erg druk zijn met het project in De Wolden? Volgens mij worden ze daar ook de operator van de fysieke infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADK
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 12:56

ADK

Zijn er meer mensen die "last" hebben van een daling in snelheid? Normaal haal ik 920-930mbit op m'n Fritzbox 7490 maar na de laatste Beta update kom ik niet hoger dan 800mbit. Weet ff niet of dat aan de update ligt of iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, welke Beta update? :)

Ik zit nu op 6.52 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADK

ADK

eymey schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:56:
Hmm, welke Beta update? :)

Ik zit nu op 6.52 .
Deze:

Sprache: Deutsch
FRITZ!OS 06.69-41556
Datum: 11.10.2016

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah mja, ik installeer in principe pas beta's als ze ook Engels erbij hebben. Find ik fijner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADK

ADK

Maakt mij niet zoveel uit, Love to tinker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in Almere en heb sinds september Tweak internet en Tv met 4 Sparql boxen. Het internet is stabiel, maar tv is hier waardeloos. Ik heb ook opname pakket, maar dat functioneert amateuristisch. De monteur is al een keer of 10 geweest nu en ze hebben het opgegeven, de boxen blijven vastlopen zonder aanwijsbare reden. Ik heb een officiële klacht lopen nu en ben benieuwd hoe zij dit gaan oplossen.Had voorheen vodafone en deze werkte probleemloos op de vaste telefoon na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij helpen aan de configuratie gegevens voor de Fritzbox 7490 voor Tweak Glasvezel, (TV, tel en internet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
die is er niet met tv erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:26:
[...]

Ik zit in Almere en heb sinds september Tweak internet en Tv met 4 Sparql boxen. Het internet is stabiel, maar tv is hier waardeloos. Ik heb ook opname pakket, maar dat functioneert amateuristisch. De monteur is al een keer of 10 geweest nu en ze hebben het opgegeven, de boxen blijven vastlopen zonder aanwijsbare reden. Ik heb een officiële klacht lopen nu en ben benieuwd hoe zij dit gaan oplossen.Had voorheen vodafone en deze werkte probleemloos op de vaste telefoon na.
Dat is wel apart inderdaad, is dat met de Zyxel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja met de Zyxel router van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
neem aan dat je ook het internet gebruikt dus moet er ergens een switch zitten want we hebben nu eenmaal 4 aansluitingen.
als je deze switch even demonteert en met drie boxen direct of 4 boxen direct in de zyxel (dus ff geen internet) heb je deze problemen dan nog steeds??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mr-D. schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:57:
neem aan dat je ook het internet gebruikt dus moet er ergens een switch zitten want we hebben nu eenmaal 4 aansluitingen.
als je deze switch even demonteert en met drie boxen direct of 4 boxen direct in de zyxel (dus ff geen internet) heb je deze problemen dan nog steeds??

[...]
Ik mag toch hopen dat een Tweak monteur dat bij 1 van die 10 bezoekjes ook wel had bedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
tja de wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor
Barre73 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:22:
[...]

Ik mag toch hopen dat een Tweak monteur dat bij 1 van die 10 bezoekjes ook wel had bedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-D. schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:57:

[...]
Hallo,

Ik gebruik Telefoon,internet en TV van Tweak inderdaad. Maar alles is al geprobeerd, zelfs mijn eigen router met mijn netwerk hen ik 72 uur van de Zyxelrouter afgehaald. Er is al een nieuwe Zyxel router geplaatst en de video converteer (contactdoos waar de glasvezel binnenkomt) is vervangen door het nieuwste type. Maar tot op heden zijn de vastlopers van tv niet afgenomen. Ik ben benieuwd met welke oplossing Tweak gaat komen. Ik heb voorgesteld om mijn abonnement te beëindigen, zodat ik weer terug naar Vodafone kan. daar had ik immers de storingen van tv niet. Daar had ik alleen problemen met de vaste telefoon. Maar die gebruik ik toch niet meer.
Ik had van de monteur begrepen dat een Draytek router oplossing zou kunnen bieden omdat de Zyxel een te zwakke router is voor 4 tv's. Maar ja ik zou niet weten hoe je zoiets moet configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Nog meer mensen problemen met internet? TV doet het prima en sommige websites ook.. Zyxel al een reboot gegeven.. Almere 1336

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, hier ook problemen (Almere) met het Internet. Beetje vreemd gedrag. Ten eerste haal ik de opgegeven 1gbit niet (slechts 70mbit) en daarnaast doen een aantal sites het niet, als in: dns-issue, bijv. Twitter.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 14:56

henri8096

BIM is not a software!

Hier ook al problemen sommige sites doen het wel andere weer niet. DNS probleempje?

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ik ben bang van wel ja.. inderdaad Twitter en RTL XL doen het o.a. Niet. Daar merkte ik het aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henri8096 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:24:
Hier ook al problemen sommige sites doen het wel andere weer niet. DNS probleempje?
Heb de DNS-servers van Google al geprobeerd en het wordt er niet beter op, dus DNS-issue lijkt uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier hetzelfde, inderdaad twitter.com, rtl.nl. Ik heb tweak dns, google dns en opendns geprobeerd, maar mag niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Nu ligt het bij mij helemaal plat lijkt het op TV na. Google en tweakers doen het nu ook niet meer

Edit: yep... ddos nieuws: Populaire sites tijdelijk onbereikbaar door ddos op DynDNS - update 3

[ Voor 51% gewijzigd door Csotranme op 21-10-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 18:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen deskundige dus even een vraag...Weet iemand hoe het mogelijk is dat er op dit moment geen resolve plaatsvindt voor veel sites via opendns terwijl ik met een traceroute 208.67.222.222 gewoon kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:34:
Ik ben geen deskundige dus even een vraag...Weet iemand hoe het mogelijk is dat er op dit moment geen resolve plaatsvindt voor veel sites via opendns terwijl ik met een traceroute 208.67.222.222 gewoon kan bereiken?
Omdat je met een traceroute DNS omzeilt. De zogenaamde resolve zoals je zelf al zegt.
Als je direct het IP opgeeft heb je geen DNS nodig om de web url om te zetten (resolven) naar IP.

Het probleem ligt blijkbaar bij DNS provider DYN. Als je alles op IP doet heb je als het goed is nergens last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 21-10-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Tja dat zou goed kunnen dat de zyxel te zwak is
Mocht je de draytek kopen in mijn handtekening staat een gebruiksaanwijzing om deze te configureren
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:30:
[...]

Hallo,

Ik gebruik Telefoon,internet en TV van Tweak inderdaad. Maar alles is al geprobeerd, zelfs mijn eigen router met mijn netwerk hen ik 72 uur van de Zyxelrouter afgehaald. Er is al een nieuwe Zyxel router geplaatst en de video converteer (contactdoos waar de glasvezel binnenkomt) is vervangen door het nieuwste type. Maar tot op heden zijn de vastlopers van tv niet afgenomen. Ik ben benieuwd met welke oplossing Tweak gaat komen. Ik heb voorgesteld om mijn abonnement te beëindigen, zodat ik weer terug naar Vodafone kan. daar had ik immers de storingen van tv niet. Daar had ik alleen problemen met de vaste telefoon. Maar die gebruik ik toch niet meer.
Ik had van de monteur begrepen dat een Draytek router oplossing zou kunnen bieden omdat de Zyxel een te zwakke router is voor 4 tv's. Maar ja ik zou niet weten hoe je zoiets moet configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Beetje off-topic, maar door lokaal een DNS servertje in te richten heb je nergens last van (heb zelf een RPi 2 met Pi-Hole). Wellicht is de DDOS aanleiding voor een nieuw projectje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
Dat werkt in principe ook alleen voor sites die je recent bezocht hebt. Jouw server cached de gegevens ook maar voor een bepaalde tijd.
En als je een site nog nooit bezocht hebt moet hij het ook van de authorative nameserver van het domein halen. Als die eruit ligt ben je net zover als wanneer je de DNS van de provider gebruikt.

Technisch gezien zit er niet zoveel verschil in het gebruik van je eigen DNS server of die van de provider ofzo. Het enige wat je zelf kan doen is de caching wat langer maken zodat je bij een storing langer van 'oude' records gebruik kan maken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Oké... weer wat geleerd :X . Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
NovapaX schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 08:19:
Dat werkt in principe ook alleen voor sites die je recent bezocht hebt. Jouw server cached de gegevens ook maar voor een bepaalde tijd.
En als je een site nog nooit bezocht hebt moet hij het ook van de authorative nameserver van het domein halen. Als die eruit ligt ben je net zover als wanneer je de DNS van de provider gebruikt.
Met mijn eigen DNS server had ik gisteren zelfs meer last dan met de Google DNS servers. De DNS van mijn provider was slecht Ziggo maar Google DNS werkte wel.

Mijn hypothese: De authoritative nameservers kunnen er voor kiezen om verkeer van "bekende" ranges van IP adressen (waar downstream DNS servers in zitten) via een andere route te laten lopen.

Dan kan je het verkeer van Google DNS via een andere route (niet vol) afhandelen dan die van de rest van het internet.

Als je geen recursive resolver draait maar enkel een DNS cache dan vermindert dat in deze situatie de problemen misschien ook. Maar dan kan je bijvoorbeeld geen DNSSEC meer controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google DNS heeft een flinke cache een groot aantal gebruikers. Het zit er dik in dat die servers "gewoon" nog een geldig resultaat hadden.

Van OpenDNS weet ik - en misschien doet Google DNS dit ook - dat ze wijzigingen voor bekende domeinen vertraagd doorvoeren. Dit om tijdelijke wijzigingen als gevolg van spoofing of andere aanvallen te neutraliseren. Een dergelijk systeem zal ook hier bij de aanval op Dyn het probleem verhelpen, in elk geval voor de bekendere domeinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:58:
Google DNS heeft een flinke cache een groot aantal gebruikers. Het zit er dik in dat die servers "gewoon" nog een geldig resultaat hadden.

Van OpenDNS weet ik - en misschien doet Google DNS dit ook - dat ze wijzigingen voor bekende domeinen vertraagd doorvoeren. Dit om tijdelijke wijzigingen als gevolg van spoofing of andere aanvallen te neutraliseren. Een dergelijk systeem zal ook hier bij de aanval op Dyn het probleem verhelpen, in elk geval voor de bekendere domeinen.
Er zijn heel veel trucjes om de impact van zulke incidenten te verkleinen :)

OpenDNS en Google DNS gebruiken ook anycast IP adressen. Hierdoor ga je automatisch naar een server met een korte route toe.

Dyn doet dat waarschijnlijk ook voor hun authoritative nameservers. Tegelijkertijd bieden ze iets aan dat "traffic director" heet, dat ze omschrijven als geolocation load balancing. Zulke DNS responses kan je niet wereldwijd cachen, dan overbelast je een bepaalde locatie van de dienstverlener.

Ik denk dus niet dat een wereldwijde DNS cache nuttig is. Ook een theoretische oorzaak waardoor sites traag worden bij zo'n DDOS. Verre verbindingen/overbelaste machines :+. Ben iig blij dat het internet weer werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-D. schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:34:
Mocht je de draytek kopen in mijn handtekening staat een gebruiksaanwijzing om deze te configureren

[...]
Waar vind ik jouw handtekening om de draytek te configureren dan? Ben nog niet zo thuis in dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wdeb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 23:54
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:24:
[...]

Waar vind ik jouw handtekening om de draytek te configureren dan? Ben nog niet zo thuis in dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ynpge0no7acln.png

[ Voor 8% gewijzigd door Wdeb op 22-10-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:30:
[...]

Hallo,

Misschien moet je wat duidelijker zijn hoe een en ander bij jou thuis aan elkaar is geknoopt, daarnaast zou je aan kunnen geven wat je zoal hebt uitgeprobeerd. (vergeet niet de extra in gebruik zijnde HW aan te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans_18T schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 00:30:
[...]

Misschien moet je wat duidelijker zijn hoe een en ander bij jou thuis aan elkaar is geknoopt, daarnaast zou je aan kunnen geven wat je zoal hebt uitgeprobeerd. (vergeet niet de extra in gebruik zijnde HW aan te geven)
Ik snap niet wat jij bedoelt, volgens mij is het erg duidelijk voor anderen geweest. Als ik jou moet vertellen wat ik of de monteur van Tweak heeft geprobeerd, kan ik beter beginnen een boek te schrijven.

Maar ik heb een netwerk op eigen router en met een eigen ip range 10.0.0....enz.(Dit is een Netgear Night Hawk R7800). Deze zit op lan poort 4 van de Zyxel router) Ik heb een zyxel router waar 2 tv's aan gekoppeld zitten(lan 1 en 2 van de Zyxel) en de andere twee zitten op een switch(TP-Link TL-SG105), welke ook op de zyxel router aangesloten zitten( dit moet wel anders kun je geen extra tv's aansluiten). De TP-Link switch is aangeschaft op advies van de monteur en is door hem getest. De TP switch zit dus op lan 3 van de Zyxel router. Maar zowel de tv's die op de Zyxel direct zijn aangesloten als de tv's welke in de switch zitten, vertonen dezelfde storingen. Ook als ik dus de switch loskoppel van de Zyxel en mijn eigen router loskop van de Zyxel, vertonen de twee nog aangesloten tv's in de Zyxel router dezelfde storingen.

Ik heb 72 uur mijn eigen router losgekoppeld van de Zyxel router om zo te kunnen testen of de storing misschien uit mijn eigen router komt. Maar alle tv's blijven storingen geven in de vorm van vastlopen van het beeld. Alsof zij in een pauze stand komen en vervolgens na een seconden of 30 werkt alles weer zonder actie van mij. Ik heb al veel mensen hier gehoord het zelfde probleem te ervaren en dat het vervangen van de Zyxel router een oplossing biedt bij hen. Daarom wil ik een DrayTek Vigor 2132FVn router gaan plaatsen (deze gebruikt vodafone ook voor zijn glasvezel aansluitingen).

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stuk duidelijker :)
Welnu, ik gebruik een soortgelijke opstelling router achter router, icm 2 tv's. Het grote verschil is dat ik de tv's heb aangesloten op een GS108EV2 (min of meer dezelfde als een TL-SG105E (let op de E!).
Ik zelf heb eigenlijk geen problemen met de TV's. Zie ook Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1" al is eea nu wat uitgebreid edoch het concept is hetzelfde.
Het verschil tussen de TL-SG105 en de TL-SG105E is dat de E overweg kan met IGMP.
Wat je zou kunnen proberen is:
1 - sluit (tijdelijk) slechts 1 TV aan.
2 - sluit alle TV's aan op de switch (dus slechts 1 verbinding richting de Zyxel)
Indien het pause tijd altijd dezelfde is, 30 seconden, dan zou het te maken kunnen hebben met IGMP
3 - Gebruik je de TL-SG105 of de TL-SG105E?
4 - Welke FW gebruik je op de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:56:
Maar zowel de tv's die op de Zyxel direct zijn aangesloten als de tv's welke in de switch zitten, vertonen dezelfde storingen. Ook als ik dus de switch loskoppel van de Zyxel en mijn eigen router loskop van de Zyxel, vertonen de twee nog aangesloten tv's in de Zyxel router dezelfde storingen.
dat lees ik dus verwacht ik niet dat dit in zijn switch zit
Hans_18T schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:59:
Stuk duidelijker :)
Welnu, ik gebruik een soortgelijke opstelling router achter router, icm 2 tv's. Het grote verschil is dat ik de tv's heb aangesloten op een GS108EV2 (min of meer dezelfde als een TL-SG105E (let op de E!).
Ik zelf heb eigenlijk geen problemen met de TV's. Zie ook Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1" al is eea nu wat uitgebreid edoch het concept is hetzelfde.
Het verschil tussen de TL-SG105 en de TL-SG105E is dat de E overweg kan met IGMP.
Wat je zou kunnen proberen is:
1 - sluit (tijdelijk) slechts 1 TV aan.
2 - sluit alle TV's aan op de switch (dus slechts 1 verbinding richting de Zyxel)
Indien het pause tijd altijd dezelfde is, 30 seconden, dan zou het te maken kunnen hebben met IGMP
3 - Gebruik je de TL-SG105 of de TL-SG105E?
4 - Welke FW gebruik je op de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Het is weer zo ver.. Nog meer mensen een klapperende verbinding in Almere (1336)?

Edit: Wellicht weer DNS, TV doet het wel...

[ Voor 22% gewijzigd door Csotranme op 23-10-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:17:
[...]

dat lees ik dus verwacht ik niet dat dit in zijn switch zit

[...]
Klopt maar er worden nog steeds 2 poorten op de Zyxel gebruikt. (zou natuurlijk niets uit "moeten" maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
klopt helemaal zeker omdat hij al een nieuwe had gehad dus konden we dit al uitsluiten
Hans_18T schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:34:
[...]

Klopt maar er worden nog steeds 2 poorten op de Zyxel gebruikt. (zou natuurlijk niets uit "moeten" maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-D. schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:34:

[...]
Ik heb de Draytek Vigor 2132FVn (glasvezel uitvoering met telefoon) in bruikleen van iemand. Ik heb de tv werkend gekregen volgens jouw handleiding en hij werkt perfect en zelfs het zappen gaat veel sneller! Dank je wel voor dit en nog geen vastlopers gehad!

Maar weet jij toevallig ook hoe ik mijn telefoon werkend kan krijgen in deze router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig dat dus inderdaad de router zo veel invloed heeft op de gebruikservaring van TV. Dat vermoedde ik al wel en het is ook te verklaren. Ik begreep al eerder dat mensen zoals Aargh, met een eigen linux router, ook veel betere TV ervaring hebben (voor zover ze verder TV kijken)

Nu moet alleen Tweak nog inzien dat ze met die Zyxel moeten stoppen en een échte router moeten gaan mee leveren. En natuurlijk ook nog wat aan de boxen en on demand diensten zelf doen.

Wat telefonie betreft: gewoon SIP gegevens invoeren? (Die moet je, inclusief wachtwoord, even bij de servicedesk opvragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
nou ik heb dit niet uitgevonden hoor maar Drummie

maar wat betreft de voip net als eymey zegt gegevens opvragen als je geen brief heb gehad
poort is 5060 en de servers zijn simpel overall sip.tweakphone.nl invullen :)
blij dat het voor zover is opgelost maar ook ik had hetzelfde vermoeden hierin van daar dat ik ook andere spullen gebruik omdat de zyxel echt door zijn hoeven gaat in mijn netwerk
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:39:
[...]

Ik heb de Draytek Vigor 2132FVn (glasvezel uitvoering met telefoon) in bruikleen van iemand. Ik heb de tv werkend gekregen volgens jouw handleiding en hij werkt perfect en zelfs het zappen gaat veel sneller! Dank je wel voor dit en nog geen vastlopers gehad!

Maar weet jij toevallig ook hoe ik mijn telefoon werkend kan krijgen in deze router?

[ Voor 11% gewijzigd door Mr-D. op 25-10-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens @Flevoboy63: Heb je al getest wat voor doorvoersnelheid die Draytek haalt? :).

En, mocht het je lukken om een meer sustained downloadsnelheid richting de Gigabit te krijgen voor een minuutje ofzo, gaat het zappen van de boxen achteruit als de Draytek 'onder load' staat?

Ben gewoon benieuwd hoe veel ruimte er in zo'n ding is qua performance :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:05:
Overigens @Flevoboy63: Heb je al getest wat voor doorvoersnelheid die Draytek haalt? :).

En, mocht het je lukken om een meer sustained downloadsnelheid richting de Gigabit te krijgen voor een minuutje ofzo, gaat het zappen van de boxen achteruit als de Draytek 'onder load' staat?

Als ik het goed gelezen heb dan wordt er geen igmp proxy gedraaid op de Draytek. Dat zou betekenen dat het volledige in hardware gebeurt/er geen performance impact is van TV.

@Flevoboy63: Heb je in die opstelling TV en internet poorten? Of is draait er wel een IGMP proxy achtige dienst op? Op de pagina's kwam ik het niet tegen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee hoe dat zit. In de specificaties op de site van Draytek staat in ieder geval wel dat IGMP Proxy'ing wordt ondersteund (anders zou Sparql denk ik uberhaupt niet werken). Maar kan idd best dat Draytek daar wellicht hardware acceleration voor heeft. Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:53:
Geen idee hoe dat zit. In de specificaties op de site van Draytek staat in ieder geval wel dat IGMP Proxy'ing wordt ondersteund (anders zou Sparql denk ik uberhaupt niet werken). Maar kan idd best dat Draytek daar wellicht hardware acceleration voor heeft. Geen idee.
Bij Vodafone Thuis had ik losse IPTV poorten met dezelfde Draytek. Het "leuke" maar tegelijkertijd ook het zwakke aan de Zyxel is dat de poorten gecombineerd zijn?

IGMP snooping heeft de Draytek iig wel. Dat is ook nodig. Wanneer je dat niet hebt dan verliest de tweede TV het beeld als de eerste van zender wisselt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IGMP Snooping heeft bijna ieder fatsoenlijk apparaat dat bewust voor IPTV wordt ingezet wel :). De Experiabox van KPN had het ook al sinds de eerste versie.

Maar goed, het kan heel goed dat de Draytek ook prima "routed IPTV" ondersteunt. Net zoals je de ZyXEL ook gewoon prima kan configureren om met losse IPTV poorten te werken, ookal moet het voor Sparql met Routed IPTV werken.

Dat de poorten gecombineerd zijn (routed IPTV) hoeft niet perse de zwakte van een router te zijn. Een goed geconfigureerde Linux router op basis van bv. Ubuntu heeft hier totaal geen problemen mee.

Als er wel problemen mee zijn, dan ligt het aan de router. Niet aan het feit dat je gecombineerde poorten gebruikt ;)

[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 26-10-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:05:

Hallo,

Mijn snelheid is dezelfde als met de Zyxel router namelijk 940 down en 975 up. Ik weet niet wat je met dat andere bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik met dat laatste bedoel is: Als je een flinke download of upload hebt lopen waarbij je de snelheid ook echt goed haalt (of rond de 700 ofzo), of daarvan dan ook het zappen van de Sparql boxen langzamer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:19:
Dat de poorten gecombineerd zijn (routed IPTV) hoeft niet perse de zwakte van een router te zijn. Een goed geconfigureerde Linux router op basis van bv. Ubuntu heeft hier totaal geen problemen mee.

Als er wel problemen mee zijn, dan ligt het aan de router. Niet aan het feit dat je gecombineerde poorten gebruikt ;)
Het grote vraagteken is alleen of de hardware NAT/routing support gebruikt kan worden voor routed IPTV, waar pakketten tussen VLAN's gekopieerd moeten worden.

Zodra iets op een router die zijn performance uit hardware haalt, veel door de CPU gedaan moet worden, krijg je problemen. En de naïeve implementatie van routed-IPTV gebruikt de CPU…
En dan merk je dat die MIPS routertjes erg traag zijn vergeleken met een "snelle", moderne ARM SOC of de meeste x86 hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I know ;). Vandaar ook mijn vraag aan @Flevoboy63 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de 2925 kan je IGMP zaken instellen onder "Applications >> IGMP". Ik zou hem voor de Vigor 2132FVn ook daar ergens verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 19:32
Laatste tijd veel last dat ingeplande opnames verdwijnen voordat de opname moet beginnen.Meer mensen met het opnamepakket van Sparql hier last van?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:56:
[...]
Maar ik heb een netwerk op eigen router en met een eigen ip range 10.0.0....enz.(Dit is een Netgear Night Hawk R7800).
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Is het niet mogelijk om de R7800 te gebruiken i.p.v de Zyxel voor internet en tv? Dan krijg je dezelfde situatie als je nu hebt met de Draytek. Letwel, de R7800 heeft geen ondersteuning voor telfonie, dus daar zou je de Zyxel dan nog voor moeten gebruiken.

Ik vermoed dat dit de problemen die je hebt ook oplost en dan hoef je geen nieuwe router aan te schaffen. ;)

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
dat kan want deze ondersteund 802.1q dus das goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30
Jan Driebeen schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:01:
Laatste tijd veel last dat ingeplande opnames verdwijnen voordat de opname moet beginnen.Meer mensen met het opnamepakket van Sparql hier last van?

Jan
Laatste tijd niet meer , maar waar ik nog wel last van heb is opnames die een aantal dagen van te voren zijn ingepland ( en dat lijkt alleen bij de RTL zenders te gebeuren) dat ie niet opgenomen wordt. Doe je het op de dag zelf dan is er geen probleem. Maar een aantal dagen van te voren een opname inplannen bij de RTL zenders is er niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgvliet
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09-2020
Dancis schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 21:21:
[...]

Laatste tijd niet meer , maar waar ik nog wel last van heb is opnames die een aantal dagen van te voren zijn ingepland ( en dat lijkt alleen bij de RTL zenders te gebeuren) dat ie niet opgenomen wordt. Doe je het op de dag zelf dan is er geen probleem. Maar een aantal dagen van te voren een opname inplannen bij de RTL zenders is er niet bij
hier hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds anderhalve week over van Telfort naar Tweak. Ook nummerportering aangevraagd. Nu dus een tijdelijk nummer gekregen. Bleek dat er iets niet goed is gegaan bij de portering, en is deze afgelopen zaterdag weer opnieuw aangevraagd. *zucht*, dit duurt wel erg lang! Iemand anders ervaring met tijdsduur van portering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:43:
Sinds anderhalve week over van Telfort naar Tweak. Ook nummerportering aangevraagd. Nu dus een tijdelijk nummer gekregen. Bleek dat er iets niet goed is gegaan bij de portering, en is deze afgelopen zaterdag weer opnieuw aangevraagd. *zucht*, dit duurt wel erg lang! Iemand anders ervaring met tijdsduur van portering?
Is hier zonder enig probleem gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 19:57

Zorian

What the fox?

Gisteren had mijn broertje ook gedoe met Tweak, wegvallende verbinding enzo.
Ik voor hem gebeld, geeft de persoon aan de andere kant toe dat de Zyxels eigenlijk best onbetrouwbare modems zijn en zeer gevoelig voor diverse soorten storingen. :X Dat had ik al door ja. Fijn dat er nu ook bevestiging is. De medewerker wou ook al graag dat ie wat anders dan een Zyxel kon geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
Dan zou ik ze aanraden om de vodafone-oplossing over te nemen (genexis elimineren en glasvezel patchen naar de router) en iedereen te voorzien in een ubiquiti Edgerouter X-SFP (werkt prima :) )

Moeten ze alleen nog wat voor de wifi en telefoon verzinnen... zal wel niet de goedkoopste oplossing worden op die manier :P
En ook niet echt de meest eenvoudige voor de meeste consumenten...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

NovapaX schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:50:
Moeten ze alleen nog wat voor de wifi en telefoon verzinnen... zal wel niet de goedkoopste oplossing worden op die manier :P
UniFi AC LR als AP meeleveren en een Gigaset N300A-IP voor telefoon.
En ook niet echt de meest eenvoudige voor de meeste consumenten...
Juist een stuk eenvoudiger dan zo'n raar consumenten alles-in-een ding waar ze settings verstopt hebben in 'gebruikersvriendelijke' wizards en waar ze zelf-verzonnen terminologie gebruiken zodat helemaal niemand meer weet welke setting wat doet en waar 't dan verstopt zit.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
koelkast schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:43:
Toen wij overstapten van Ziggo naar Vodafone glasvezel duurde de nummer portering ook twee à drie weken. Het is even lastig, maar niet het einde van de wereld.

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 18:52
Opeens werkt mijn sparql niet meer via mijn edgerouter. Na wat onderzoek blijk ik dus opeens op een ander subnet gezet te zijn.
Voor Zyxel gebruikers geen probleem, dat gaat automagisch, maar bij Edgerouters moet je dus handmatig je Static Route aanpassen.... Toch even een stressmomentje want als mijn 2 vrouwen straks thuiskomen en de TV doet het niet, wie denk je dan dat de schuld krijgt?

Gelukkig snel gevonden hoe het ook weer zat:
http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/
Dus hopelijk geen gezeur vanavond....

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Pagina: 1 ... 34 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.