Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:45
Sorry overheen gelezen O+
Aaargh! schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:36:
[...]

Ik zei full duplex met een switch. Er is dan in elk collision domain maar 1 zender en 1 ontvanger omdat de computer en switch op een ander ader paar zenden en ontvangen.

Ik geloof niet dat er zoiets bestaat als een gigabit hub.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Voor 100/100 kan het, want 100Mbit hubs bestaan wel, maar gbit hubs v.z.i.w. niet. Ik heb er tenminste nog nooit eentje gezien.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aaargh! schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:23:
[...]

Omdat er meerdere factoren zijn die een maximum opleggen en degene die het laagste is bepaalt de max. van het geheel.

Versimpelde uitleg: Voor de collision detection wordt dit bepaald door de lengte v/d kabel icm de snelheid van elektriciteit in die kabel en de lengte (in tijd) van een ethernet frame, uitgaande van het worst-case scenario. Basically: je ethernet kaart stuurt het kleinst mogelijke ethernet frame (64 bytes) het netwerk op en luistert of deze 'botst' met een frame van een andere netwerkkaart in hetzelfde collision-domain, deze botsing moet ie detecteren voordat ie klaar is met sturen v/h frame, het signaal in de kabel moet dus een keer heen-en-weer kunnen binnen de tijd die het kost om dat frame te sturen omdat dat in het worst-case scenario het laatste moment is waarin een collision gezien kan worden.

Overigens is dit alleen van toepassing in half-duplex mode, in full-duplex mode met een switch kan er geen collision optreden. Ook de storing in de kabel e.d. is van invloed, en daar zijn de standaarden basically ook allemaal ook afgestemd op die 100m limiet die er toch al was.
OK, maar dat verhaal geldt dus alleen voor half-duplex? In dat geval is het toch eigenlijk niet relevant? Ik denk niet dat ik ooit een half-duplex verbinding heb gebruikt of gezien.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Compizfox schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:29:
[...]

OK, maar dat verhaal geldt dus alleen voor half-duplex? In dat geval is het toch eigenlijk niet relevant? Ik denk niet dat ik ooit een half-duplex verbinding heb gebruikt of gezien.
Half duplex of het gebruik van een hub. Maar zoals ik zei: er zijn meerdere factoren die de boel limiteren en die zijn allemaal zo'n beetje opgehangen aan die 100m want ja, meer had je niks aan en minder limiteert de max. lengte ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aaargh! schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:31:
[...]

Half duplex of het gebruik van een hub. Maar zoals ik zei: er zijn meerdere factoren die de boel limiteren en die zijn allemaal zo'n beetje opgehangen aan die 100m want ja, meer had je niks aan en minder limiteert de max. lengte ...
Juist. Maar een paar posts terug beweerde je nog dat het niets met de signaalkwaliteit te maken had:
Aaargh! schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:21:
[...]

De lengte beperking heeft niets te maken met de kwaliteit van het signaal maar met de timing ervan.
Dat timingverhaal gaat dus niet op voor full-duplex. Dan is de factor die overblijft toch gewoon de signaalkwaliteit die in dat geval de maximale lengte beperkt? Dat klopt ook met de observatie dat een betere kwaliteit kabel (hogere categorie) een langere afstand aankan.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 23-09-2016 16:36 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Compizfox schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:36:
Dat timingverhaal gaat dus niet op voor full-duplex. Dan is de factor die overblijft toch gewoon de signaalkwaliteit die in dat geval de maximale lengte beperkt?
Nee, want je gaat buiten spec en dan heb je geen enkele garantie meer. De spec zegt 100m en die 100m is gebaseerd op die timing issues.

Ook met een half-duplex verbinding kan je over die 100m, want die 100m is alleen in het worst-case scenario (dat is : minimale size van je ethernet frame, maximale afstand tussen netwerk kaarten, alles precies verkeer getimed, etc.). Die situatie zal in de praktijk weinig voorkomen maar dat wil niet zeggen dat je er overheen kan gaan. "Once in a million is next Tuesday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de geïnteresseerden: [Tweak] Wij hebben zojuist te horen gekregen dat NPO gemist momenteel een storing heeft en inderdaad achter loopt in het uploaden van uitzendingen. Het probleem ligt bij NPO en zij zijn ermee bezig om het probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik sparql op mijn laptop bekijken?
Moet ik daar iets voor downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:04:
Hoe kan ik sparql op mijn laptop bekijken?
Moet ik daar iets voor downloaden?
Ja vlc speler maar je kan dan niet alle zenders bekijken alleen die niet encrypted zijn
Zie mijn handtekening

Verwijderd

Oke,
Jammer eigenlijk dat er alleen een app is voor telefoons/tablets.
En dat er niet iets is voor een laptop/pc

• Mr-D.
Je kan eventueel android op je pc/laptop zetten ism de sparql app omslachtig dat dan weer wel

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:48
Iemand hier die toevallig een profi Cisco heeft hangen ter vervanging van de Zyxel?

Ben op zoek naar een config/dump voor Cisco.
Scheelt mij dan weer een hoop werk :p
Gaat om internet + tv. Telefonie gebruik ik niet ;)

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:57
Shit, storing in de Filmwijk Almere vanwege stroomstoring.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:19
Iemand toevallig enig idee welke hardware Tweak inzet op de 10Gbit verbindingen?
En dan met name de hardware die je uiteindelijk in huis zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanielAlm schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:38:
Shit, storing in de Filmwijk Almere vanwege stroomstoring.....
Yeah. Tell me about it. :P

Ik woon in 1 van de straten daar die nu al sinds zondagavond 20:30 aan een aggregaat ter grootte van zo'n verhuis-vrachtauto'tje hangen.

Electriciteitshuisje op de hoek van de Simon van Collemstraat en Truffautstraat is dusdanig uitgefikt dat Liander morgen moet beginnen dat ding grondig opnieuw op te bouwen.

Volgens mij hangt de PoP van Reggefiber aan de Bunuellaan op dit moment ook op het circuit dat vanaf dat aggregaat gevoed wordt. Weet overigens niet of die PoP ook een City-PoP is of gewoon een Area-PoP.

Wel weet ik, aan de berichten op social media te zien, dat bij het herstel van de stroom, het nog heel lang geduurd heeft voor KPN weer online was. Tweak was alweer online tegen de tijd dat ik in huis alles weer had ingeschakeld :P.

Via-via heb ik ook navraag gedaan wat er gaat gebeuren als ze zo ver zijn om de voeding weer vanaf het landelijke net te schakelen. Ze weten nog niet of dat seamless kan, of ook weer met een (korte) onderbreking moet.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
HomeServ schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:16:
Iemand toevallig enig idee welke hardware Tweak inzet op de 10Gbit verbindingen?
En dan met name de hardware die je uiteindelijk in huis zal krijgen.
afbeelding van de tweak website https://www.tweak.nl/wp-c..._AANSLUITING_GIGABIT1.png

zo ik het daar uit haal krijg je een switch waar je de 10Gbit uit kunt halen en een modem voor de 1000Mbit.

ik denk dat alleen tweak je op dit moment kan zeggen wat ze gaan leveren aan hardware.

Het glasvezel project in de wolden waar als eerste 10Gbit word aangeboden is nog niet van start over ongeveer 3 weken beginnen ze hier (in koekange) te graven dat is dan ook de start van de pilot. En dan nog vermoed ik niet dat er hier in koekange mensen een 10Gbit verbinding hebben afgesloten. ik weet dat er in ruinen wel iemand is maar daar word rond komend voorjaar pas aangesloten als alle benodigde abonnementen (nog 400 abonnementen te gaan) in het pilot gebied (koekange, ruinerwold, oosteinde) worden gehaald wat ik wel verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Waarschijnlijk 'gewoon' een managed switch met twee sfp+ poorten en een paar gigabit poorten.
(de gewone glasvezel modem gaat dan in een gigabit poort)
Of je er voor jezelf een sfp+ => UTP module bijkrijgt weet ik niet.
Qua opzet is er volgens mij geen enkel verschil met de rest van het tweak-netwerk.
(je kon, voor zover ik weet, nu ook al twee routers of een router en een server paralel op de lijn zetten, en beide kregen dan gewoon een publiek ip-adres.)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
NovapaX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:58:

(je kon, voor zover ik weet, nu ook al twee routers of een router en een server paralel op de lijn zetten, en beide kregen dan gewoon een publiek ip-adres.)
sssttt

[ Voor 59% gewijzigd door arjan.n op 27-09-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Hoezoe SST je mag 3 publieke IP-adressen trekken met de 10 gbit lijn hoor
Zie dit bericht https://www.tweak.nl/glasvezel/pionieren-met-10-gigabit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand willen controleren of Ray Donovan 4 aflevering 12 beschikbaar is via het HBO OD menu via de Sparql box? Deze is de 18e uitgezonden maar bij ons niet beschikbaar. Daarnaast doet Uitzending Gemist het nog steeds niet (laatste afleveringen zijn van de 19e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:58:
Zou iemand willen controleren of Ray Donovan 4 aflevering 12 beschikbaar is via het HBO OD menu via de Sparql box? Deze is de 18e uitgezonden maar bij ons niet beschikbaar. Daarnaast doet Uitzending Gemist het nog steeds niet (laatste afleveringen zijn van de 19e).
Bij mij is deze beschikbaar
Had jij nog wel een melding gemaakt over uitzending gemist zoja wat Zeiden zij hiervan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-D. schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:20:
[...]

Bij mij is deze beschikbaar
Had jij nog wel een melding gemaakt over uitzending gemist zoja wat Zeiden zij hiervan??
Ze zeiden:
Wij hebben zojuist te horen gekregen dat NPO gemist momenteel een storing heeft en inderdaad achter loopt in het uploaden van uitzendingen. Het probleem ligt bij NPO en zij zijn ermee bezig om het probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen.

Is inmiddels 8 dagen gaande dus ik vermoed dat er bij mij meer aan de hand is aangezien HBO ook niet meer update. Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? Alle beschikbare afleveringen op HBO OD en Uitzending gemist doen het wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinct
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2018
Uploaded van de uitzendingen? Waarnaar toe? Naar Sparql?
Want de recente uitzendingen zijn gewoon wel terug te kijken in de NPO app zelf.
Zou toch ook veel handiger zijn om ze daar vandaan te streamen via de Sparqlbox?! Maar misschien denk ik te simpel.

[ Voor 3% gewijzigd door Xtinct op 27-09-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan.n
Mr-D. schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:57:
[...]

Hoezoe SST je mag 3 publieke IP-adressen trekken met de 10 gbit lijn hoor
Zie dit bericht https://www.tweak.nl/glasvezel/pionieren-met-10-gigabit.html
Was ook meer als grapje bedoeld.
Het ging over de opmerking dat het bij 1gbit ook kan.
Zelf maak ik hier dankbaar gebruik van.
Maar als iedereen masaal 2 of meer ip-adressen gaat gebruiken kan het wel
eens snel over zijn met de pret.

[ Voor 3% gewijzigd door arjan.n op 27-09-2016 22:58 ]

• Mr-D.
Weet ik maak er ook dankbaar gebruik van maar ik heb er over gebeld of dit nu wel of niet mocht en toen hebben zei mondeling gezegd dat dit geen probleem was heb helaas geen schriftelijk bewijs
arjan.n schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:46:
[...]

Was ook meer als grapje bedoeld.
Het ging over de opmerking dat het bij 1gbit ook kan.
Zelf maak ik hier dankbaar gebruik van.
Maar als iedereen masaal 2 of meer ip-adressen gaat gebruiken kan het wel
eens snel over zijn met de pret.

Verwijderd

iemand ervaringen al met de nieuwe firmware van de tweak, Zyxel versie 15?

Verwijderd

deze staat overigens op de officiële firmware pagina van tweak!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32

Quad

Doof

Is een testversie en is niet interessant zonder een changelog erbij te hebben.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:58:
Daarom krijg je bij Tweak ook usenet meegeleverd ;)

• basd123
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-07 12:29
Bye Bye HBO...... http://sparql.nl/hbo-nederland-stopt-per-1-januari.html
Amazon Prime dan maar binnen halen? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:03
Erg jammer, was één van de redenen dat ik Sparql nam. Mag je het abbo daardoor straks beëindigen, omdat HBO in het basispakket zit? Nu nog graag een nieuwe update over Fox Sports.

[ Voor 16% gewijzigd door WhySoSerious? op 28-09-2016 20:43 ]

• Mr-D.
Maar is niet alleen bij sparql hoor was net op het nieuws
Weer een reden om usenet te gebruiken

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

Gelukkig word er idd gratis usenet bijgeleverd. Het TV abo word wel steeds kariger zo, hopelijk komt er wat voor terug.

I am the great Cornholio!

• WhySoSerious?
Mr-D. schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:23:
Maar is niet alleen bij sparql hoor was net op het nieuws
Weer een reden om usenet te gebruiken
Oké maar bij Sparq zit het in het basispakket en niet los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jaaja ze stoppen in heel Nederland en vervolgens wordt het exclusieve content voor Ziggo. Tsss.
' ...HBO wordt exclusieve content Ziggo.
Ziggo is één van de joint venture-partners van HBO Nederland. Vandaag stuurde de betaalzender aan alle aanbieders een brief waarin wordt aangekondigd dat HBO de activiteiten als betaalzender in Nederland op 31 december 2016 staakt. Net als in België met Telenet wordt een constructie opgezet waarbij Ziggo in Nederland de rechten koopt om HBO-content exclusief aan klanten te mogen aanbieden....'

En het draait dan allemaal weer om de strijd tussen KPN en Ziggo.
'Met de aankoop van de rechten van HBO-content worden deze films en series onderdeel van de abonneestrijd die tussen Ziggo en KPN op de Nederlandse vaste markt gevoerd wordt. Met exclusieve content proberen beiden aanbieders bestaande abonnees te behouden en nieuwe abonnees aan zich te binden. HBO lijkt het antwoord van Ziggo te zijn op het goedkoper aanbieden van betaalzender FOX Sports door KPN.'

En Sparql zegt:
...De komende weken zullen wij ons buigen over de beslissing wat er gaat gebeuren met onze pakketten. Duidelijk is in ieder geval dat met name het Sparql Basic pakket zal moeten worden aangepast. Wij houden jullie vanzelfsprekend op de hoogte.
Op de hoogte houden Mmm....Net zoals het bij Fox Sports gaat zeker? 8)
Tja, het mag dan wel ietsje goedkoper worden. Heb ik geen probleem mee. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 19:52 ]

• Alfie104
Nog een reden om blij te zijn met TweakNews...

[edit] Was al gemeld...
[edit2] Ik neem aan dat het ook voor HBO Go geldt, hoewel dat technisch gesproken geen zender is, maar een video-on-demand net als Netflix (die waarschijnlijk heel blij zal zijn met deze stap van HBO).

[ Voor 29% gewijzigd door Alfie104 op 28-09-2016 19:53 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:13
Maar wat werkt dat HBO Go beroerd zeg. Zoekfunctie en indeling is gewoon dramatisch en probeer maar eens te pauzeren en dan weer af te spelen.
Ik zal het niet missen, maar dan wel de prijs omlaag.
Als Sparql Basic nu wat goedkoper kan worden, dan zou ik dat helemaal niet vervelend vinden.

Wellicht wordt het dan ook nog een keer aantrekkelijk om het er toch bij te nemen (en dan evt. TV basis van Ziggo op te zeggen).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32

Quad

Doof

Prijs zal wel gelijk blijven, denk dat ze extra zenders, HD materiaal of functionaliteiten zullen toevoegen aan het pakket.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Mr-D.
eymey schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:56:
Als Sparql Basic nu wat goedkoper kan worden, dan zou ik dat helemaal niet vervelend vinden.

Wellicht wordt het dan ook nog een keer aantrekkelijk om het er toch bij te nemen (en dan evt. TV basis van Ziggo op te zeggen).
Dan heb je niets aan je fritzbox >:)

• Alfie104
Van mij mag Tweak HBO wel vervangen door Netflix, als ze dat voor dezelfde kosten voor elkaar kunnen krijgen. Of desnoods Videoland.
Mr-D. schreef op donderdag 29 september 2016 @ 06:30:
[...]

Dan heb je niets aan je fritzbox >:)
Dat is dan jammer voor de Fritz!box >:)

Ik denk er sowieso al steeds meer over om toch eens met meer 'profi' spul aan de gang te gaan voor m'n router. Dat wordt dan of een Ubiquiti Edgerouter, of wellicht een klein systeempje en dan met IPFIRE of PFsense :P.

En dan met WIFI spul van Ubiquiti.

De Fritz!box kan dan nog een (duur) DECT basisstation blijven, of wellicht dat ik die dan ook ga vervangen voor een IP DECT basisstation van Siemens, of een wat goedkopere (tweedehands) Fritz met DECT.

Maar goed, dat zijn nog allemaal gedachten.

Bij Sparql zou ik sowieso eerst nog graag zien dat opnemen en afkijken stabieler wordt (met een goedkoper Sparql Basic abbo wordt het opnemen pakket wellicht interessanter). En ik heb ook nog allemaal andere zaken aan m'n hoofd :D

• WhySoSerious?
Alfie104 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:10:
Van mij mag Tweak HBO wel vervangen door Netflix, als ze dat voor dezelfde kosten voor elkaar kunnen krijgen. Of desnoods Videoland.
Videoland was al gestopt bij Sparql. Film1 zou ook nog kunnen.

http://sparql.nl/videolan...veren-via-sparql-box.html

https://www.tweak.nl/film1-bij-sparql.html

[ Voor 9% gewijzigd door WhySoSerious? op 29-09-2016 10:05 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eymey schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:54:
of wellicht een klein systeempje en dan met IPFIRE of PFsense :P.
Of je gaat met een minimale install van Ubuntu Server 16.04 LTS aan de gang. Dan heb je tenminste geen beperkingen van als je functionaliteit wilt toevoegen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Aaargh!

Aaargh!

WhySoSerious? schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:56:
[...]

Videoland was al gestopt bij Sparql. Film1 zou ook nog kunnen.
Film1 is natuurlijk niet te vergelijken met HBO. Heb het vroeger een tijdje gehad en ze zenden maar weinig recente big-budget films uit, vooral filmhuis en andere cultureel-verantwoorde rommel.

• WhySoSerious?
Ik krijg net een bericht over het beëindigen van het contract, maar nu zeggen ze dat je alleen het tv gedeelte kan stop zetten. Ik zie het nergens staan dat sparql per maand opzegbaar is. Ik heb een alles in 1 pakket en als daar iets in wijzigt kun je het lopende contract toch helemaal beëindigen?
Zou u alleen willen stoppen met Sparql televisie of wilt u het hele contract (dus ook internet en bellen) beëindigen? Sparql televisie is maandelijks opzegbaar, het hele contract is pas opzegbaar zodra u uit uw contracttermijn bent.
Raven schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:02:
[...]

Of je gaat met een minimale install van Ubuntu Server 16.04 LTS aan de gang. Dan heb je tenminste geen beperkingen van als je functionaliteit wilt toevoegen.
Dat kan ook inderdaad. Alleen moet ik dan ook weer veel meer zelf gaan doen en onderhouden en met elkaar integreren, waarvan het de vraag is of ik daar over een poosje nog tijd voor heb :P.

Zo ben ik echter ooit wel begonnen met m'n eerste kabelinternet (of zelfs nog ISDN internet) deel PC. Nog in Debian Slink, met "ipfwadm", "ipchains" en daarna "iptables" :P.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 29-09-2016 11:28 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eymey schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:28:
[...]

Dat kan ook inderdaad. Alleen moet ik dan ook weer veel meer zelf gaan doen en onderhouden en met elkaar integreren, waarvan het de vraag is of ik daar over een poosje nog tijd voor heb :P.

Zo ben ik echter ooit wel begonnen met m'n eerste kabelinternet (of zelfs nog ISDN internet) deel PC. Nog in Debian Slink, met "ipfwadm", "ipchains" en daarna "iptables" :P.
Voor basis router functionaliteit valt het wel mee hoor.

Forwarding inschakelen, iptables (en evt ip6tables) firewall opzetten waarvan genoeg voorbeelden te vinden zijn, dhcp-server en evt radvd en omdat het om Tweak gaat: vlan pakket installeren.

Hierbij zou je de firewall zo op kunnen zetten dat alleen de clients toegang hebben tot het www en de Ubuntu Server niet. Dan heb je er haast geen omkijken meer na.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Aaargh!

Aaargh!

Raven schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:02:
[...]

Of gewoon een echte Debian install.

• Aaargh!

Aaargh!

eymey schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:28:
[...]

Wat voor onderhoud heb je er aan ? Als je de boel goed dichtspijkert heb je er geen omkijken naar.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aaargh! schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:09:
[...]

Of gewoon een echte Debian install.
Dat kan ook :)

Oscar Wilde

Debian FTW (voor servers, althans, hoewel ik voor m'n werk bijna uitsluitend met RedHat/Oracle Linux werk).

Tsja, maar als ik ook nog wat UTM functies wil toevoegen, dan wordt het toch al meer uitzoekwerk ;)

Routing en iptables opzetten is gesneden koek voor me, jarenlang m.b.v. Debian servers firewalls en openvpn servers op enkele kantoorlokaties beheerd en uitgedacht.

Maar zaken via een GUI in kunnen stellen en makkelijk extra functionaliteit aanzetten heeft gewoon zo z'n eigen voordelen :P.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 29-09-2016 15:06 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om beeld via de telefoon (met lightning naar hdmi of microusb naar hdmi) naar je tv te krijgen?
En dan ook of de kwaliteit nog redelijk goed is dan?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 20:58
Iemand storing met sparql tv hier in omgeving Dronten? Blijkbaar hele dag al geen verbinding te krijgen op beide kastjes. Nog geen tijd gehad om Tweak te bellen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eymey schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:05:
Maar zaken via een GUI in kunnen stellen en makkelijk extra functionaliteit aanzetten heeft gewoon zo z'n eigen voordelen :P.
Kun je misschien wat met webmin? En anders een lichtgewicht desktop erop zetten en een vnc-server om geen scherm nodig te hebben. Zie bijv. https://vandorp.biz/2012/...on-your-ubuntudebian-vps/ , om maar een van de vele voorbeelden te noemen.

Oscar Wilde

Thanks voor het mee denken ;)

Maar dat is nog steeds allemaal meer werk dan met Sophos, IPFire, PFSense of een Edgerouter aan de slag gaan ;)

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57

Zorian

What the fox?

Ik kan om de 1 of andere reden geen nieuwe firmware op de zyxel zetten.
Dit gaat in eerste instantie goed, hij herstart, internet werkt, en na een minuutje herstart ie wederom en staat de oude er doodleuk weer op...
Zijn er meer mensen die dit ervaren?

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 29-09-2016 21:15 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

speeder1988 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:53:
Iemand storing met sparql tv hier in omgeving Dronten? Blijkbaar hele dag al geen verbinding te krijgen op beide kastjes. Nog geen tijd gehad om Tweak te bellen.
Same here, weigert op te starten omdat ie zogenaamd geen internet zou hebben.

//Excuus, dubbelpost.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 29-09-2016 21:16 ]

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 20:58
Zorian schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:15:
[...]

Same here, weigert op te starten omdat ie zogenaamd geen internet zou hebben.

//Excuus, dubbelpost.
Na een keer modem herstarten is het weer terug op beide kastjes. Werkte in begin van de avond nog niet. Zojuist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:52
Amazon brengt filmstreamingdienst binnenkort naar Nederland
http://www.nu.nl/internet...er&utm_medium=socialmedia

Amazon prime zou wel een leuke vervanging zijn voor HBO

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
komt waarschijnlijk doordat tweak meteen hun firmware pushed via tr-069
Zorian schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:12:
Ik kan om de 1 of andere reden geen nieuwe firmware op de zyxel zetten.
Dit gaat in eerste instantie goed, hij herstart, internet werkt, en na een minuutje herstart ie wederom en staat de oude er doodleuk weer op...
Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 21:30
Een paar dagen geleden kan ik opeens niet meer op Playstation Network inloggen.
Ik kan wel internetten op de console en krijg verder deze foutcode te zien als ik probeer in te loggen. "Ws-37397-9"

De websites van sonyentertainmentnetwork zijn ook geblokkeerd, ik word dan begroet met "access denied".
Ik heb via een 4g verbinding kunnen inloggen, hieruit blijkt dat mijn accounts niet gebanned zijn. Het gaat hier puur om een ip ban.

Hierna besloot ik om Playstation support maar even op te bellen, na circa 15min in de wacht te hebben gestaan word ik vrolijk verwezen naar mijn ISP (je raad t al, Tweak)

Wat blijkt is dat mijn Tweak IP op een of andere manier is geblacklist, ik heb ook contact opgenomen met Tweak en die zeiden dat het mogelijk was op een ander IP te krijgen als je de Zyxel een resetje geeft.

Helaas krijg ik hetzelfde WAN ip toegewezen als ik een reset uitvoer.

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? Of hier ervaring mee (gehad)

Thanks,

Sesmar

[ Voor 13% gewijzigd door sesmar op 30-09-2016 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:15

The_Worst

Unox

Volgens mij moet je de router wel een kwartier - half uur spanningsloos maken voordat je een nieuw ip krijgt.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
The_Worst schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:42:
Volgens mij moet je de router wel een kwartier - half uur spanningsloos maken voordat je een nieuw ip krijgt.
Oh, right. Aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
Of een fictief mac-adres invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
Mr-D. schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:37:
Of een fictief mac-adres invullen
Waar kan dit eigenlijk? In de Zyxel ergens neem ik aan? Heb al gezocht maar kon dat niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
network setting/ broadband / ethwan/
Afbeeldingslocatie: http://ruiter.tk/mac.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
Mr-D. schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:47:
network setting/ broadband / ethwan/
[afbeelding]
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eymey schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:35:
Thanks voor het mee denken ;)

Maar dat is nog steeds allemaal meer werk dan met Sophos, IPFire, PFSense of een Edgerouter aan de slag gaan ;)
Die paar apt-get installs vallen wel mee :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb regelmatig vastlopend beeld. Monteur alles al doorgemeten en geeft aan dat het vanuit mijn thuisnetwerk kan komen. Echter als ik mijn router loskoppel, blijft het probleem bestaan.

Anderen die ook het zelfde probleem ervaren? Ik woon in Almere, misschien zit het daar wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo nu en dan een hikje (geluid gaat gewoon verder) heb ik zo nu en dan ook (1 a 2x per week) echte vastlopers echter nooit.
Wat bedoel je met "mijn router loskoppel"?
Hoe is je Sparql aangesloten op de Zyxel, direct of via een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Laatst online: 10-05-2024
De laatste weken geen last meer.
Totaal geen hikjes of vastlopers gehad.
Zelfs opgenomen programma's lopen zonder hikken door.
Dat is wel eens anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 13:55
Deze vraag is vast wel tig keer langsgekomen maar wat vinden jullie nou van de ZyXEL VMG8324-B10A?

Ik heb op 1 poort een gigabit switch aangesloten waar maximaal 12 apparaten op aangesloten kunnen worden. En eigenlijk gaat bijna al het verkeer over die ene lan poort naar buiten.

Ik heb nu het gevoel dat de ZyXEL moeite heeft om zoveel traffic over 1 poort te verwerken. Als ik dan een torrent download op 50 60 70 mbps en vervolgens data over het netwerk van de ene pc naar de ander overpomp lijkt het netwerk eraan te bezwijken. Voorheen, met KPN en de Xperiabox V10 had ik hier helemaal geen last van.

Nu heb ik een TP-LINK WDR4900 router met DD-WRT liggen die ik tijdelijk op poort 2 van de ZyXEL heb aangesloten om in ieder geval het wifi netwerk met het lan netwerk te scheiden.

Ik vraag me af in hoeverre het een performance winst zal opleveren als ik de ZyXEL er volledig uit haal en de TP-LINK aansluit als router. Ik weet dat de tp-link ingeval van hoge loads ook wel eens ging "choken" dus dat lijkt mij niet echt een optie.

De wifi van de ZyXEL gebruik ik nu al niet meer om de load op de router te beperken. Maar ook omdat het gewoon ontzettend slecht werkt.

Ik zoek eigenlijk een router die een beetje van deze tijd is (anno 2016) en geen moeite heeft met 10 torrents aan, tegelijk met een stream naar de tv en grote bestanden overzetten van de ene pc naar de ander. Eigenlijk moet de router tegen een professionele toepassing aanleunen, waarbij wifi niet een must is. Daarvoor zou ik mijn eigen router nog kunnen gebruiken. Hij moet de 1gbps wan verbinding gewoon volledig kunnen benutten :(

Any help appreciated :)

[ Voor 3% gewijzigd door Empo op 04-10-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik herken je probleem niet dat de Zyxel moeite heeft om veel sessies over 1 LAN port te routeren.
Ik gebruik een kale Draytek 2925 achter de Zyxel (op de Zyxel heb ik een aantal portforwards ingesteld) en losse AP's (3x AVM1750 elke verdieping 1) Daarnaast zijn de Sparql doosjes op de Zyxel aangesloten, dus IPTV loopt niet over de Draytek. daarnaast gebruik ik niet de WiFi van de Zyxel, dit omdat ik de 5GHz band wil gebruiken.

Wat mij bevreemd is dat je aangeeft dat " Als ik dan een torrent download op 50 60 70 mbps en vervolgens data over het netwerk van de ene pc naar de ander overpomp lijkt het netwerk eraan te bezwijken." Ik zou dit niet verwachten, immers de Zyxel is hier geen onderdeel van je "routering", welke switch gebruik je?
Zelf gebruik ik een combinatie van een TL-SG1016DE en een aantal GS108Ev2 switches (beiden kunnen met VLAN's overweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:48
Empo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:59:
Deze vraag is vast wel tig keer langsgekomen maar wat vinden jullie nou van de ZyXEL VMG8324-B10A?

Ik heb op 1 poort een gigabit switch aangesloten waar maximaal 12 apparaten op aangesloten kunnen worden. En eigenlijk gaat bijna al het verkeer over die ene lan poort naar buiten.

Ik heb nu het gevoel dat de ZyXEL moeite heeft om zoveel traffic over 1 poort te verwerken. Als ik dan een torrent download op 50 60 70 mbps en vervolgens data over het netwerk van de ene pc naar de ander overpomp lijkt het netwerk eraan te bezwijken. Voorheen, met KPN en de Xperiabox V10 had ik hier helemaal geen last van.

Nu heb ik een TP-LINK WDR4900 router met DD-WRT liggen die ik tijdelijk op poort 2 van de ZyXEL heb aangesloten om in ieder geval het wifi netwerk met het lan netwerk te scheiden.

Ik vraag me af in hoeverre het een performance winst zal opleveren als ik de ZyXEL er volledig uit haal en de TP-LINK aansluit als router. Ik weet dat de tp-link ingeval van hoge loads ook wel eens ging "choken" dus dat lijkt mij niet echt een optie.

De wifi van de ZyXEL gebruik ik nu al niet meer om de load op de router te beperken. Maar ook omdat het gewoon ontzettend slecht werkt.

Ik zoek eigenlijk een router die een beetje van deze tijd is (anno 2016) en geen moeite heeft met 10 torrents aan, tegelijk met een stream naar de tv en grote bestanden overzetten van de ene pc naar de ander. Eigenlijk moet de router tegen een professionele toepassing aanleunen, waarbij wifi niet een must is. Daarvoor zou ik mijn eigen router nog kunnen gebruiken. Hij moet de 1gbps wan verbinding gewoon volledig kunnen benutten :(

Any help appreciated :)
Ik heb hier geen enkele moeite met tv kijken en usenet volgas aan.
Ik heb alle pc's via een switch lopen en de Sparql boxjes los op de Zyxel.
WiFi gaat hier met een Netgear Nighthawk R8000. Ook aangesloten op de switch.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24
Csotranme schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:36:
[...]

Ik heb hier geen enkele moeite met tv kijken en usenet volgas aan.
Ik heb alle pc's via een switch lopen en de Sparql boxjes los op de Zyxel.
WiFi gaat hier met een Netgear Nighthawk R8000. Ook aangesloten op de switch.
De "professionele toepassing" betreft hier 10 gelijktijdige torrents ;)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Hans_18T schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:34:
Ik herken je probleem niet dat de Zyxel moeite heeft om veel sessies over 1 LAN port te routeren.
Ik gebruik een kale Draytek 2925 achter de Zyxel (op de Zyxel heb ik een aantal portforwards ingesteld) en losse AP's (3x AVM1750 elke verdieping 1) Daarnaast zijn de Sparql doosjes op de Zyxel aangesloten, dus IPTV loopt niet over de Draytek. daarnaast gebruik ik niet de WiFi van de Zyxel, dit omdat ik de 5GHz band wil gebruiken.

Wat mij bevreemd is dat je aangeeft dat " Als ik dan een torrent download op 50 60 70 mbps en vervolgens data over het netwerk van de ene pc naar de ander overpomp lijkt het netwerk eraan te bezwijken." Ik zou dit niet verwachten, immers de Zyxel is hier geen onderdeel van je "routering", welke switch gebruik je?
Zelf gebruik ik een combinatie van een TL-SG1016DE en een aantal GS108Ev2 switches (beiden kunnen met VLAN's overweg).
Switch betreft een Netgear GS116E. Wan van de glasvezelbox gaat naar de zyxel. Port 1 gaat naar de switch, met een cat6e kabel waar alle overige apparatuur op is aangesloten. Port 2 gaat naar de TP-Link router voor wifi (5ghz en 2.4ghz) met eigen DHCP server in een andere range dan de zyxel. Ik heb hem niet op birdge modus gezet om de "load" op de zyxel zoveel mogelijk te beperken. Overige poorten worden niet gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Empo op 04-10-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Empo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:59:
Ik zoek eigenlijk een router die een beetje van deze tijd is (anno 2016) en geen moeite heeft met 10 torrents aan, tegelijk met een stream naar de tv en grote bestanden overzetten van de ene pc naar de ander.
Heb je dezelfde problemen met één/twee torrents aan?

Alle routers krijgen het zwaar als er erg veel verbindingen zijn. Bij een router die voor zijn performance afhankelijk is van hardware nat ("alle niet-x86 of professionele gear") dan stort de performance in als er teveel verbindingen zijn.

Hoeveel verbindingen heb je ingesteld in de torrent client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
ANdrode schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:30:
[...]

Heb je dezelfde problemen met één/twee torrents aan?

Alle routers krijgen het zwaar als er erg veel verbindingen zijn. Bij een router die voor zijn performance afhankelijk is van hardware nat ("alle niet-x86 of professionele gear") dan stort de performance in als er teveel verbindingen zijn.

Hoeveel verbindingen heb je ingesteld in de torrent client?
Aantal verbindingen totaal: 1000
maximum aantal peers per tor: 125
Maximum aantal verbindingen per torrent: 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Empo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:35:
[...]
Aantal verbindingen totaal: 1000
maximum aantal peers per tor: 125
Maximum aantal verbindingen per torrent: 50
Dat is best hoog :). Kan je het totale aantal verbindingen verlagen en kijken wat er gebeurd?
Aantal verbindingen per torrent kan eventueel ook omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
ANdrode schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:36:
[...]

Dat is best hoog :). Kan je het totale aantal verbindingen verlagen en kijken wat er gebeurd?
Aantal verbindingen per torrent kan eventueel ook omhoog
Ik zal ernaar kijken. Had hier in ieder geval met kpn en de "beruchte" Xperiabox V10 geen last van.

Misschien toch maar eens een keer overstappen naar X86...

http://www.ebay.com/itm/Q...erboard-ITX-/262610298803 zo iets icm pfsense...

[ Voor 20% gewijzigd door Empo op 04-10-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Heren,

Binnen een aantal maanden verhuizen we naar Deventer waar ook wij Tweak willen afnemen. We hebben weinig baat bij bellen of TV (Sparql) dus eigenlijk is Internet de enige prioriteit.
De vraag is of dat werkt met mijn voorkeur router, de FRITZ!Box 7490. Deze hebben wij bij XS4ALL gekregen en deze zou ik graag zelf weer kopen en dan met Tweak gebruiken.

Vraag is dus of het kan (wat ik uit de zoekfunctie terug krijg moet het wel kunnen, maar 't is vaag) en ook ben ik natuurlijk benieuwd naar de snelheid van de verbinding. 500mbit t.o.v. 1Gbit is natuurlijk andere koek voor een routertje. Zijn er mensen die exact deze combinatie draaien of in ieder geval in Deventer de 1000 lijn hebben? Wat voor snelheden kunnen doorgaans gehaald worden?

Mochten jullie er meer over weten, ik hoor 't graag!

[ Voor 10% gewijzigd door ReSpawN op 04-10-2016 16:22 ]

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MarkReSpawN schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:21:
Heren,

Binnen een aantal maanden verhuizen we naar Deventer waar ook wij Tweak willen afnemen. We hebben weinig baat bij bellen of TV (Sparql) dus eigenlijk is Internet de enige prioriteit.
De vraag is of dat werkt met mijn voorkeur router, de FRITZ!Box 7490. Deze hebben wij bij XS4ALL gekregen en deze zou ik graag zelf weer kopen en dan met Tweak gebruiken.

Vraag is dus of het kan (wat ik uit de zoekfunctie terug krijg moet het wel kunnen, maar 't is vaag) en ook ben ik natuurlijk benieuwd naar de snelheid van de verbinding. 500mbit t.o.v. 1Gbit is natuurlijk andere koek voor een routertje. Zijn er mensen die exact deze combinatie draaien of in ieder geval in Deventer de 1000 lijn hebben? Wat voor snelheden kunnen doorgaans gehaald worden?

Nou ja, ik kan je wel wat vertellen over de snelheid met de meegeleverde Zyxel. Ik woon ook in Deventer. Ik haal de Gb op wat Mb's na. Doorgaans haal ik 980/980 wanneer ik een test uitvoer. Dan zit er nog een aantal meter kabel met een switch (stiekem is het een WRT320n) er tussen. Maak verder ook geen gebruik van TV of zelfs telefonie. Dus op zich, ben tevreden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarkReSpawN schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:21:
Heren,

De Fritz!Box 7490 is, zolang je geen TV afneemt, helemaal prima met Tweak 1 Gbps te gebruiken! Zowel telefonie (SIP server van Tweak) als internet werken perfect.

Ik, en met mij nog 1 of 2 anderen hier, gebruiken hem op deze manier.

Er is één 'maar': Je haalt niet helemaal de Gigabit. Je blijft steken bij rond de 910-930 Mbps (ik, althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
ook ik ben superblij met mijn fritz op het tweaknet idd iets minder snel maar wel zeer stabiel en dat kan ik van de zyxel nu niet zeggen (in huidige opstelling werkt het wel goed )
net ff getest.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5687553845.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Gloednieuwe Zyxel gekregen, preloaded met v15 van de firmware.
Helaas binnen het half uur hetzelfde probleem weer. Poef en weg was het internet.
Rebooten deed ie dit keer niet, dus ik kon hem eens even uitlezen.
En jawel: http://i.imgur.com/4YT7xkj.png
ETHWAN/eth4.1 krijgt doodleuk geen enkel IP meer toegewezen.
De Renew knop doet ook noppes. Enkel een reboot helpt.
Er komt morgenmiddag een monteur, ben benieuwd wat ie gaat vinden... Enige wat ik nog kan verdenken is storing op de lijn (wijkkast?) of een probleem met de Genexis. De rest is geheel vernieuwd.

//Edit: Wat me zojuist opvalt is dat het serienummer lijkt te verdwijnen zodra het probleem optreedt.
Zie hier de output van een werkende verbinding: http://i.imgur.com/okJWZR7.png
Heb enkel de MAC adressen volledig verwijderd in beide screenshots.

[ Voor 18% gewijzigd door Zorian op 05-10-2016 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Dank Robe90, eymey en Mr-D voor de terugkoppeling! Mocht de prijs het toelaten, dan is de kans dat ik een FRITZ!Box of Asus router neem erg aanwezig.
Enig idee waarom IPTV niet (zo goed?) werkt op de FRITZ?

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
heel simpel zowel de asus als de fritz kan niet overweg met static routes over vlan 4
MarkReSpawN schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:19:
Dank Robe90, eymey en Mr-D voor de terugkoppeling! Mocht de prijs het toelaten, dan is de kans dat ik een FRITZ!Box of Asus router neem erg aanwezig.
Enig idee waarom IPTV niet (zo goed?) werkt op de FRITZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan.n
Is wel mogelijk bij de Asus je moet dan gebruik maken van Merlin firmware en scipts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
arjan.n schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:55:
Is wel mogelijk bij de Asus je moet dan gebruik maken van Merlin firmware en scipts.
maar dan is je router zo druk met routeren en als je dan wat uit een nieuwsgroep haalt op fullspeed dan vind jouw Asus jouw niet meer zo lief en het rest van het netwerk word supertraag daar schiet hij toch echt tekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Mr-D. schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:57:
[...]
maar dan is je router zo druk met routeren en als je dan wat uit een nieuwsgroep haalt op fullspeed dan vind jouw Asus jouw niet meer zo lief en het rest van het netwerk word supertraag daar schiet hij toch echt tekort
Kortom, wanneer we enkel internet nemen voldoet een redelijke ASUS of FRITZ gewoom prima! Nice, dat wou ik weten. Mochten we voor static VLAN wat moeten hebben dan zal ik dat t.z.t. maar uit moeten zoeken. 't Scheelt want 't is 2x sneller dan XS4ALL en ook nog eens de helft goedkoper.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vermoed dat de Fritz!box 7490 an sich, ook qua cpu power, best wel overweg kan met IPTV routeren van/naar VLAN 4.

Tenslotte gebruikt XS4ALL dezelfde Fritz!box en wordt ook bij KPN ITV tegenwoordig de tv-box in het LAN opgenomen, met static routes over VLAN 4 voor de TV-infra. Alleen heb ik begrepen dat bij de KPN/XS4ALL PPPoE setup, de static routes via DHCP worden verkregen en dan dus automatisch in de FB gezet.

Maar de User Interface biedt de voor Tweak noodzakelijke opties gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

En wie van ons heeft, met allen internet, naast een Fritz!box of Asus, zijn eigen router gebouwd (met pfSense)? Daar zal een processor in zitten die meerdere taken aan kan(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

GEi schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:01:
En wie van ons heeft, met allen internet, naast een Fritz!box of Asus, zijn eigen router gebouwd (met pfSense)? Daar zal een processor in zitten die meerdere taken aan kan(?).
Raven volgens mij, maar die had volgens mij alleen geen TV

[ Voor 6% gewijzigd door MegaTronics op 06-10-2016 12:22 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GEi schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:01:
MegaTronics schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:21:
[...]

Raven volgens mij, maar die had volgens mij alleen geen TV
* Raven steekt hand op.
* Raven gebruikt sinds '09 dit systeem (alleen voor internet):
- MSI IM-945GSE-A (Singlecore Atom N270, 2* onboard Intel 82574 Gb)
- Corsair 1024MB DDR2 533MHz PC4200 Value Select (exacte type weet ik niet uit 't hoofd)
- picoPSU-60-WI 6-26V (60W) + bijpassende adapter
- Mini-Box M300-LCD
- 2GB CF-kaartje voor OS, er zit een PATA->CF reader in de case, kan door sata vervangen worden, al zitten de schroefgaten net niet op de juiste afstand van elkaar.
- AR9380 450Mbps 802.11abgn kaartje als AP.

OS was oorspronkelijk pfSense embedded v1.2.3, waarbij ik een 386-era laptop heb gebruikt om pfSense via nullmodem-kabel aan het werk te krijgen. (Toen kon je de nic's alleen via die weg instellen om de webinterface bereikbaar te krijgen.)
Nadat pfSense besloot in een half uur tijd zo'n 10k dhcp-requests naar Concepts te sturen en de verbinding afgesloten werd ben ik overgestapt naar IPFire wat sindsdien perfect draait. Gelijk betere wifi-drivers, de *BSD ath9k driver was toen nogal bagger, de Linux tegenhanger had ik geen problemen mee :)

Dat systeem kan zelf met maar 40% CPU-load de 100MBps grens passeren, tijdens een snelle test kwam ik op zo'n 110MBps uit, met 2 wget's tegelijk naar /dev/null. M.b.t. NAT-performance, testen gaat nogal lastig, de veel zwaardere clients hebben overduidelijk moeite met hoge snelheden :+

Ik moet overigens de iets krachtigere opvolger, die al een hele tijd klaar staat, nog steeds inzetten :P Die heeft meer RAM, een tweede CPU-core (en HT), ruimte voor een 2e wifi kaart (QCA9880) en plek over voor een PCIe-kaart waar een pricewatch: HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA) in zit i.v.m. VLAN en het niet hebben van 2 (maar 1) onboard Intel nic's.
Deze opvolger draait trouwens Ubuntu Server 16.04.1 LTS.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 06-10-2016 14:07 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Dank je wel Raven, voor je uitgebreide antwoord. Ik opperde het omdat ik al geruime tijd mij oriënteer op een router bordje om zelf in een 1u rack in te bouwen. De router moet routeren en een OpenVPN server huisvesten; verder niets. Ik wil niet dat de router mij te veel beperkt in de 1Gb verbinding die Tweak levert; dat zou jammer zijn. Maar het is zo lastig om op het grote www concrete info te vinden van 'processor / router / WAN bandbreedte / andere processen die de router uitvoert en de bandbreedte beperken' combinaties / mogelijkheden te vinden. Vandaar mijn vraag tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GEi schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:24:
Maar het is zo lastig om op het grote www concrete info te vinden van 'processor / router / WAN bandbreedte / andere processen die de router uitvoert en de bandbreedte beperken' combinaties / mogelijkheden te vinden.
Dat is inderdaad erg lastig te vinden, zelf toen ook eens naar gezocht, daarna op goed geluk met een simpel pc-tje begonnen.

Ik had zelf overigens niet verwacht dat die singlecore Atom-pc zo snel data kon binnenhalen. Die had ik oorspronkelijk gebouwd toen Ziggo de 25Mbps voorbij ging en mijn Asus WL500g Deluxe dat niet bij kon benen. Later kwam er 35/35Mbps glasvezel, gratis ophoging naar 50/50 en toen naar Tweak voor 1000/1000Mb.

Maar als er VPN bij komt kijken, dan zit je denk ik al minimaal aan een i3 of i5 CPU vast. Er staat zo te zien wel het een en ander over VPN in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:36:
[...]
Maar als er VPN bij komt kijken, dan zit je denk ik al minimaal aan een i3 of i5 CPU vast. Er staat zo te zien wel het een en ander over VPN in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)
Bij OpenVPN zou ik er op letten dat de CPU aes-ni ondersteuning heeft en dat OpenVPN die gebruikt. Dat scheelt veel snelheid. Zelfs op een "simpele" cpu met hardware AES encryptie moet je dan > 100mbit kunnen halen

De ars technica zelfbouw router haalt > 800 mbit/s NAT met een J1900 Bay Trail Celeron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ANdrode schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:11:
[...]

Bij OpenVPN zou ik er op letten dat de CPU aes-ni ondersteuning heeft en dat OpenVPN die gebruikt. Dat scheelt veel snelheid. Zelfs op een "simpele" cpu met hardware AES encryptie moet je dan > 100mbit kunnen halen

De ars technica zelfbouw router haalt > 800 mbit/s NAT met een J1900 Bay Trail Celeron
Ehm, renedis in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)"
renedis schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:46:
De N3150 doet hardwarematig AES-NI wat als voordeel is. Echter ondersteund OpenVPN nu net niet het juiste protocol voor AES-NI en schiet dat dus niets op.
:?
renedis schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:46:
Daarnaast is OpenVPN op PfSense een singlethreaded proces waardoor je maar 1 core kan gebruiken per sessie. Dat is op de webpagina van je PfSense router dan ook heel duidelijk te zien op de CPU belasting. Die is dan voor 25% belast (1 core :) )
En dat is ook niet handig :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Die kwam ik ook tegen ja :)

Ik linkte naar een bron vanaf de OpenVPN website. Ik ga er vanuit dat die klopt en het dus kan werken. Maar als dit op één (linux?) omgeving werkt zegt dat natuurlijk niet dat het in PfSense werkt.

Je moet er sowieso een andere cipher voor kiezen. Ik gebruik zelf geen blowfish meer (default cipher) want het is zwak aan het worden. Als het goed is ondersteunt OpenVPN al diverse AES modi, ook met AES-NI --cipher aes-256-cbc --engine aesni.

Recenter zijn ook wat AEAD ciphers zoals AES-GCM toegevoegd. OpenSSL pakt dan de hardware variant als die support (a) in jouw binary zit en (b) beschikbaar is voor de cipher die je kiest.
Raven schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:07:
[...]
En dat is ook niet handig :/
Ik weet niet hoe dat bij linux zit. Als de CPU tijd voor encryptie bijna wegvalt haalt het hopelijk de bottleneck weg.

edit: het verschil
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
user@linux:~/src$ echo "Geen AES-NI"
Geen AES-NI
user@linux:~/src$ OPENSSL_ia32cap="~0x200000200000000" openssl speed -elapsed -evp aes-128-cbc
...
type             16 bytes     64 bytes    256 bytes   1024 bytes   8192 bytes
aes-128-cbc     217684.27k   244156.61k   251407.10k   254436.35k   247382.02k
user@linux:~/src$ openssl speed -elapsed -evp aes-128-cbc
...
type             16 bytes     64 bytes    256 bytes   1024 bytes   8192 bytes
aes-128-cbc     446410.61k   478121.30k   486088.36k   488115.20k   488871.25k

[ Voor 28% gewijzigd door ANdrode op 06-10-2016 18:45 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.