* Raven steekt hand op.
* Raven gebruikt sinds '09 dit systeem (alleen voor internet):
-
MSI IM-945GSE-A (Singlecore Atom N270, 2* onboard Intel 82574 Gb)
- Corsair 1024MB DDR2 533MHz PC4200 Value Select (exacte type weet ik niet uit 't hoofd)
- picoPSU-60-WI 6-26V (60W) + bijpassende adapter
-
Mini-Box M300-LCD
- 2GB CF-kaartje voor OS, er zit een PATA->CF reader in de case, kan door sata vervangen
worden, al zitten de schroefgaten net niet op de juiste afstand van elkaar.
- AR9380 450Mbps 802.11abgn kaartje als AP.
OS was oorspronkelijk pfSense embedded v1.2.3, waarbij ik een 386-era laptop heb gebruikt om pfSense via nullmodem-kabel aan het werk te krijgen. (Toen kon je de nic's alleen via die weg instellen om de webinterface bereikbaar te krijgen.)
Nadat pfSense besloot in een half uur tijd zo'n 10k dhcp-requests naar Concepts te sturen en de verbinding afgesloten werd ben ik overgestapt naar IPFire wat sindsdien perfect draait. Gelijk betere wifi-drivers, de *BSD ath9k driver was toen nogal bagger, de Linux tegenhanger had ik geen problemen mee
Dat systeem kan zelf met maar 40% CPU-load de 100MBps grens passeren, tijdens een snelle test kwam ik op zo'n 110MBps uit, met 2 wget's tegelijk naar /dev/null. M.b.t. NAT-performance, testen gaat nogal lastig, de veel zwaardere clients hebben overduidelijk moeite met hoge snelheden
Ik moet overigens de iets krachtigere opvolger, die al een hele tijd klaar staat, nog steeds inzetten

Die heeft meer RAM, een tweede CPU-core (en HT), ruimte voor een 2e wifi kaart (QCA9880) en plek over voor een PCIe-kaart waar een
pricewatch: HP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA) in zit i.v.m. VLAN en het niet hebben van 2 (maar 1) onboard Intel nic's.
Deze opvolger draait trouwens Ubuntu Server 16.04.1 LTS.
[
Voor 4% gewijzigd door
Raven op 06-10-2016 14:07
]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde