20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Of is het een defect aan mijn meter?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Zie ook deze vraag van mij in een ander forum.
Een slimme meter die zich aan de DSMR3.x standaard houdt: ja, die ik wel eens gezien, bijvoorbeeld een Kamstrup ZABF… [382JxC], waarvan het P1 telegram begint met /KMP5 (eigen waarneming, komt overeen met voorbeeld in https://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ ).
Ook de in DSMR2.x voorgeschreven OBIS-codes 7-0:23.n.0 voor gasmeterwaarde en 0-0:42.0.0 voor apparatuuridentificatie ontbreken in de voorbeelden die ik tot nu toe heb gezien.
Mijn conclusie: oude slimme meters in Nederland voldoen allemaal aan DSMR3; versie 2.x heeft wel bestaan, maar is nooit (echt) uitgerold. Ik zie graag tegenvoorbeelden.
Voor wat betreft Landis+Gyr slimme meters ik heb inmiddels 21 verschillende soorten ervan in de dsmr-info repo verzameld. Veel daarvan hebben '350' groot op de buitenkant stan, maar in alle officiële registraties komt '350' of '360' nergens voor. De officiële modelnaam begint vaak met een Z of met een C. De eerste 4 of 5 tekens van de equipment identifier (tekens die onder de grootste barcode van je slimme meter staan) zijn de metercode, daarmee kun je iets preciezer het model aanduiden.
Begint dat met een K of Z, dan is het vrijwel zeker een oude slimme meter (in dsmr-info staat nu nog DSMR2.2, maar dat verander ik zonder tegenbewijs spoedig naar DSMR 3.x). Begint het met een E, dan zijn die E plus 1e vier cijfers erna de meter code. Specifiek voor slimme meters in Nederland gemaakt door Landis+Gyr: met metercode E0004 was als DSMR4.0, vanaf E0030 was zeker al DSMR4.2 en vanaf E0035 was het al DSMR5.0.
Voor zover mij bekend (inmiddels staan 91 verschillende typen slimme meters in dsmr-info) is van de typen slimme meters (dus NIET de aantallen geïnstalleerd)
- 37% DSMR3.x of kleiner,
- 14% DSMR4.x
- 27% DSMR5.x
- 22% ken ik het type (nog) niet.
En van datagrammen met negatieve waarden kleiner in het power veld kleiner (als in meer negatief) dan de op opbrengst heb ik nog niet gehoord, maar dat kan aan mij liggen (want in mijn onderzoekswerk focus ik nu vooral op meterstanden; privé doe ik wel aan slim laden met de Serkri distributie, maar daar heb nog niet zo scherp op de logs gelet.
Overigens, @Proton_ als je vindt dat deze discussie in het topic DSMR Standaarden en Open Data over Nederlandse Slimme Meters hoort, laat even weten, dan gaan we daarover daar verder.
[ Voor 4% gewijzigd door hterhofte op 09-11-2023 17:59 . Reden: opmerking over ander topic toegevoegd ]
Ja, er zijn SMR5 meters die 10 seconden lang iedere seconde hetzelfde bericht opsturen. Helaas heb ik het merk en type waarbij ik dit zelf heb gezien niet meer paraat...[b]hterhofte schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:44:
Het lijkt natuurlijk logisch om te verwachten dat een slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 en dus elke seconde een nieuw telegram uitspuugt, dan dus gemiddelde power waardes van de afgelopen seconde zal uitspugen... maar dat hoeft dus niet. De functionele eisen in de meest recente DSMR standaard die ik ken voor de slimme meter zelf (DSMR 4.2.3 main) zeggen nergens dat de actual power over een interval korter dan 10 seconden moet worden vastgesteld...
Het is zoiezo een goed idee om wat marge te houden, zeker als je geen automaten als 'hoofdzekering' hebt.
Eerlijk gezegd.hterhofte schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:56:
De DSMR2.x standaard wordt vaak genoemd, maar ik zou graag bewijs zien van een slimme meter in Nederland die zich echt aan de DSMR2.x standaard houdt (en waarvan het telegram dus volgens de standaard moet beginnen met /XXX3 in plaats van /XXX5 (waarbij XXX drie willekeurige andere karakters kunnen zijn).
Zie ook deze vraag van mij in een ander forum.
Een slimme meter die zich aan de DSMR3.x standaard houdt: ja, die ik wel eens gezien, bijvoorbeeld een Kamstrup ZABF… [382JxC], waarvan het P1 telegram begint met /KMP5 (eigen waarneming, komt overeen met voorbeeld in https://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ ).
Ook de in DSMR2.x voorgeschreven OBIS-codes 7-0:23.n.0 voor gasmeterwaarde en 0-0:42.0.0 voor apparatuuridentificatie ontbreken in de voorbeelden die ik tot nu toe heb gezien.
Mijn conclusie: oude slimme meters in Nederland voldoen allemaal aan DSMR3; versie 2.x heeft wel bestaan, maar is nooit (echt) uitgerold. Ik zie graag tegenvoorbeelden.
Voor wat betreft Landis+Gyr slimme meters ik heb inmiddels 21 verschillende soorten ervan in de dsmr-info repo verzameld. Veel daarvan hebben '350' groot op de buitenkant stan, maar in alle officiële registraties komt '350' of '360' nergens voor. De officiële modelnaam begint vaak met een Z of met een C. De eerste 4 of 5 tekens van de equipment identifier (tekens die onder de grootste barcode van je slimme meter staan) zijn de metercode, daarmee kun je iets preciezer het model aanduiden.
Begint dat met een K of Z, dan is het vrijwel zeker een oude slimme meter (in dsmr-info staat nu nog DSMR2.2, maar dat verander ik zonder tegenbewijs spoedig naar DSMR 3.x). Begint het met een E, dan zijn die E plus 1e vier cijfers erna de meter code. Specifiek voor slimme meters in Nederland gemaakt door Landis+Gyr: met metercode E0004 was als DSMR4.0, vanaf E0030 was zeker al DSMR4.2 en vanaf E0035 was het al DSMR5.0.
Voor zover mij bekend (inmiddels staan 91 verschillende typen slimme meters in dsmr-info) is van de typen slimme meters (dus NIET de aantallen geïnstalleerd)
- 37% DSMR3.x of kleiner,
- 14% DSMR4.x
- 27% DSMR5.x
- 22% ken ik het type (nog) niet.
En van datagrammen met negatieve waarden kleiner in het power veld kleiner (als in meer negatief) dan de op opbrengst heb ik nog niet gehoord, maar dat kan aan mij liggen (want in mijn onderzoekswerk focus ik nu vooral op meterstanden; privé doe ik wel aan slim laden met de Serkri distributie, maar daar heb nog niet zo scherp op de logs gelet.
Overigens, @Proton_ als je vindt dat deze discussie in het topic DSMR Standaarden en Open Data over Nederlandse Slimme Meters hoort, laat even weten, dan gaan we daarover daar verder.
Machtig interessant, en just in time.
Ik heb de api communicatie net afgelopen weekend voor elkaar.
Vooralsnog doet het terugregelen het nog niet. Ik krijg “no power data” messages, en dan valt het stil. Vooralsnog lijk ik de metercurrents niet frequent genoeg te updaten. Wil ik komend weekend fixen.
Maar… ik weet wel dat ik een oud protocol p1 heb dat ik via home automation uitlees. Ik heb geen info per fase. Ik weet niet precies hoe frequent.
Ben benieuwd of dat gaat werken.
Zo niet: dan ga ik een “power manager” in de home automation bouwen.
Voor de lange duur, mocht er een capaciteits tarief komen, wil ik dat sowieso hebben.
Ik denk aan een service waar de applicaties een “power request” kunnen doen en dan een “power grant” kunnen krijgen.
We zullen zien
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik heb de API calls voor der serkri software netjes voor elkaar.
Ik lees de P1 via mijn home automation
Ik geef de currents netjes door aan de evse
Vorige weekend nog 1x/5sec maar door wat optimalisatie nu 1x/2sec.
Met de standaard webpage van de serkri software kan ik het allemaal heel goed volgen.
Maar helaas, mijn P1 geeft slechts 1x/10sec "verse data". Ik stuur de data dus wel 1x/2sec maar dat zijn dan 4 a 5 repeats.
Smart charging begint goed maar stabiliseert slecht, ramp-up & ramp-down met overshoot, en dat is heel logisch want de evse "denkt" dat er nog genoeg "ruimte" is omdat de P1 read achterloopt.
Na een paar cycles stop het laden dan met error "no power available".
Geen paniek, ik had dit al half half verwacht gezien alles wat ik hier gelezen heb.
Op naar plan B:
de "smart charging" vanuit de home automation realiseren.
Via de override current "langzaam de power regelen", wat langzamer dan de evse zelf doet zodat er geen overshoot optreed vanwege de 1x/10sec P1 update.
NB,
de P1 data is ook niet "per fase" maar dat heb ik opgelost door:
1
2
3
| pseudo code: I_other = (total_meter_power/230 - 3xactual_charge_current; //find non-evse total current send to evse: L1 = L2 = L3 = I_other + actual_charge_current; //as we don't know which phase, just assume they all have this I_other |
Lekker prutsen
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Stuurt de meter tien keer achter elkaar elke seconde dezefde data of stuurt die maar 1x per tien seconden een telegram?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik weet niet meer precies hoe vaak ik het telegram krijg. Dat is een service die ik al jaren geleden gemaakt heb. Die draait gewoon op de achtergrond en haalt zoveel mogelijk data op.Proton_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:40:
@Stefannn wat gebeurt er als je 1x per 10 seconden gaat sturen, hetzelfde interval waarmee je data ververst?
Stuurt de meter tien keer achter elkaar elke seconde dezefde data of stuurt die maar 1x per tien seconden een telegram?
ik heb vanmorgen vooral eens gekeken "hoe vaak de gerapporteerde getallen daadwerkelijk van waarde veranderen" en dat is 1x/10sec.
Maar... wat ik wel kan proberen is het "naar de evse sturen" enkel te doen als er daadwerkelijk nieuwe meter data is.
Ga ik proberen...
ik heb nog wel wat andere klusjes dus duurt even. Gaat dit weekend wel lukken.
NB: voor de test heb ik de mains meter setting op 10A gezet. dan neem ik geen risico met de hoofdstop.
Kan iemand mij daarbij helpen, gebaseerd op een SmartEVSE?
Ik heb de volgende situatie / wensen.
- Aansluiting van 3x 25A (gaat in de toekomst misschien naar 3x 35A).
- Wil load balancing kunnen toepassen (bijvoorkeur middels Home Assistant). Ook max vermogen bijvoorbeeld beperken op bepaalde momenten
- P1poort van mijn meter is al ingebruik voor een Slimmemeter ESP (zelfde situatie als @Hmmbob ).
- In de meterkast is een aardlekautomaat aanwezig waarachter het gemonteerd moet worden (vanaf daar met aparte kabel naar een nieuw kastje voor de laadpaal) https://www.elektramat.nl...-aardl-aut-4p-16a-c-30ma/
- Wil dat niet iedereen zomaar kan laden, dus met een verborgen knopje of bijvoorbeeld een tag aanbieden die in HA geregistreerd is kunnen activeren.
- Over een vaste kabel of losse ben ik nog niet uit.
- Zonnepanelen aanwezig, bij overschot mag alles naar de auto.
[ Voor 3% gewijzigd door ngommers op 11-11-2023 12:43 ]
Helpt zelfs mijn uitgebreide recept niet?ngommers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:32:
Zeer intressant topic, alleen ik vind er helaas niet specifiek terug wat ik allemaal zou moeten bestellen.
Kijk anders ff bij de andere gepinde posts in dit topic.
ik heb het gevoel dat dat links en rechts als staat, maar goed...ngommers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:32:
Zeer intressant topic, alleen ik vind er helaas niet specifiek terug wat ik allemaal zou moeten bestellen.
Kan iemand mij daarbij helpen, gebaseerd op een SmartEVSE?
Ik heb de volgende situatie / wensen.
- Aansluiting van 3x 25A (gaat in de toekomst misschien naar 3x 35A).
- Wil load balancing kunnen toepassen (bijvoorkeur middels Home Assistant). Ook max vermogen bijvoorbeeld beperken op bepaalde momenten
- P1poort van mijn meter is al ingebruik voor een Slimmemeter ESP (zelfde situatie als @Hmmbob ).
- In de meterkast is een aardlekautomaat aanwezig waarachter het gemonteerd moet worden (vanaf daar met aparte kabel naar een nieuw kastje voor de laadpaal) https://www.elektramat.nl...-aardl-aut-4p-16a-c-30ma/
- Wil dat niet iedereen zomaar kan laden, dus met een verborgen knopje of bijvoorbeeld een tag aanbieden die in HA geregistreerd is kunnen activeren.
- Over een vaste kabel of losse ben ik nog niet uit.
kijk op website stegen: https://www.stegen.com/en/8-ev-products
- smart evse 3 controller. als je erop klikt kom je ook bij de page waar je de manual kan downloaden (summier maar compleet, 5x lezen).
- smart meter mode (dus dat hij de boel niet overbelast) heeft meter data nodig. dat kan via P1, OF via Home Assistant als daar de meter data al beschikbaar is, OF via sensorbox met 3x stroomklem erbij kopen
- 4polig relais
- dc sensor
- APARTE 3fase aardlekautomaat in de meterkast, mag niet gecombineerd met de rest van het huis
- je kan er een tag reader bij kopen bij stegen, maar kan ook met knopje
- behuizing: kiezen of je het buiten bij de auto doet, danwel in de meterkast
- evse kabel --> die zijn duur! 15euro per meter. Handigste om "open eind" met 1 stekker voor vaste montage, of complete kabel te kopen, zelf stekker aanzetten kan (heb ik gedaan) maar dan moet je wellicht speciaal gereedschap hebben.
- YMVK van meterkast naar smart evse
- Als je de smartevse in de meterkast hebt: ook nog een kabel voor het CP signaal. onder de 10m gewoon met installatie snoer, boven de 10 meter afgeschermd bv afgeschermde Cat kabel
zo uit mijn hoofd. ik hoop niks vergeten
@Proton_Stefannn schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:31:
[...]
Ik weet niet meer precies hoe vaak ik het telegram krijg. Dat is een service die ik al jaren geleden gemaakt heb. Die draait gewoon op de achtergrond en haalt zoveel mogelijk data op.
ik heb vanmorgen vooral eens gekeken "hoe vaak de gerapporteerde getallen daadwerkelijk van waarde veranderen" en dat is 1x/10sec.
Maar... wat ik wel kan proberen is het "naar de evse sturen" enkel te doen als er daadwerkelijk nieuwe meter data is.
Ga ik proberen...
ik heb nog wel wat andere klusjes dus duurt even. Gaat dit weekend wel lukken.
NB: voor de test heb ik de mains meter setting op 10A gezet. dan neem ik geen risico met de hoofdstop.
getest..
Dat werkt niet (en dat had ik eigenlijk kunnen weten, daarom had ik de calls juist versneld).
Want. nu zend ik met iets langer interval dan 1x/10sec een meterstand en dan loop ik uit de timeout van de smartevse. die moet immers 1x/10sec een meterstand hebben.
Ik krijg nu "communication error".
Geeft niet, ik ga het gewoon in mijn home automation zelf oplossen.
Duurt alleen wat langer voordat dat klaar is.
Of elke 9 seconden sturen, dat zal meestal ook wel goed zijn. Dan zit er maar één in de tien keer een dubbele bij.
Voor de hoofdzekeringen maakt het weinig uit, 2x overbelasting kan gegarandeerd 10 seconden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor jullie reactie, ik was beide artikelen al tegen gekomen.
Ik loop eigenlijk specifiek nog vast op het stukje load balancing, in mijn huidige meterkast is er geen ruimte meer voor de CT klemmen en de P1 poort is dus in gebruik, de informatie moet dus via de ESP komen welke nu in de P1 poort zit. Maar kan niet vinden hoe dat dan werkt.
Een andere optie is misschien een P1 poort splinter toepassen.
Ik heb in de planning staan om de dynamische regeling afhankelijk te maken van de update-frequentie, zodat de overshoot/undershoot problemen met P1 feeds opgelost zouden moeten zijn; met alle plezier zet ik de timeout dan meteen op 11s.Proton_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:25:
@Stefannn ik zie in de code inderdaad dat de timeout overal op 10 wordt gezet. Beetje jammer; je kunt een pull request/fork maken die het op 11 zet en dan wel elke 10 seconden sturenDan is het ineens compatible met veel meer meters.
Of elke 9 seconden sturen, dat zal meestal ook wel goed zijn. Dan zit er maar één in de tien keer een dubbele bij.
Voor de hoofdzekeringen maakt het weinig uit, 2x overbelasting kan gegarandeerd 10 seconden.
Daar zou ik heel blij mee zijn.dingo35 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:42:
[...]
Ik heb in de planning staan om de dynamische regeling afhankelijk te maken van de update-frequentie, zodat de overshoot/undershoot problemen met P1 feeds opgelost zouden moeten zijn; met alle plezier zet ik de timeout dan meteen op 11s.
@dingo35 : misschien beter op 12? 11 is "netaan". In mijn homeautomation heb ik een variabiliteit van ongeveer 0.5secondes. Maar ik laat het aan jou over, en test met liefde een protoversie.
Ik zal/zou het dan ook direct testen.
Ik ga zelf geen PR maken. Op zich snap ik heel goed dat dat de "nette" manier zou zijn en op zich wil ik daar best mee meewerken, maar ik ben van oude stempel.... 62 jaar oud (jong).
ik heb nog nooit iets met GitHub gedaan, nog nooit PR, en de language waar het in staat ken ik ook niet. Die hobbel is gewoon even te hoog voor me.
Over een paar jaar ga ik met pensioen, wellicht ga ik me er dan wel in verdiepen. Ik vind wel dat ik het moet kunnen.
Ik heb nu een compleet home-brew home automation, van 2008, VOOR Home Assistant (algemeen) bestond. Staat volledig in native C en loopt op een minuscuul klein servertje op DSL (damn Small Linux) op een Ramdisk (geen harddisk writes dus geen slijtage). Servertje is ook van VOOR de raspberry pi.
Ik loop er nu al tegen aan dat werkelijk alles verouderd is.
Van een aantal kritische hardware componenten heb ik een aantal op voorraad omdat die uit productie gaan.
Als ik over een paar jaar met pensioen ga dan denk ik dat ik het GitHub gebeuren ga verkennen en stap voor stap de boel moderniseer.
NB: op zich vind ik het trouwens niet zo'n punt het op mijn home automation te regelen. In eerste instantie wordt dat een vermogens regelaar voor de evse, maar eigenlijk wil ik een complete power_manager service maken. Daar kunnen applicaties dan "stroom" aanvragen en op basis van prioriteit toegekend krijgen. Leuk dingetje.
Overigens...
Als dat werkt dan weten we ook meteen of mijn oplossing voor "meters zonder fase informatie" werkt:
1
2
3
| pseudo code: I_other = (total_meter_power/230 - 3xactual_charge_current; //find non-evse total current send to evse: L1 = L2 = L3 = I_other + actual_charge_current; //as we don't know which phase, just assume they all have this I_other |
(ook voor @Proton_ )
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 11-11-2023 16:38 ]
Idd, dat doe ik zelf ook.ngommers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:
@hterhofte en @Stefannn
Alleen... de ontwerpers van de P1 poortspecifcatie hadden bedacht dat het met een passieve splitter zou moeten werken. Helaas blijken sommige (oude) slimme meters en sommige p1-poortlezers niet samen te werken. Het puzzeltje heb ik zelf nog niet helemaal rond, dus ipv je verwijzen naar een nieuwe pagina op de dsmr-info repository zal ik hier maar even de info spammen die ik heb:
For symmetric passive splitters, see:
- Telefoon Splitter - Telefoon Splitter, Aansluiting 1: RJ12 Female, Aansluiting 2: 2x RJ12 Female. (allekabels.nl)
- RJ12 (v) - 2x RJ12 (v) telefoon splitter / wit (onlinekabelshop.nl)
- P1 Splitter voor laadpalen - Cedel webshop (shop info explicitly states: "Bekende werkende configuratie: Easee Home, EnergyFlip, CEMM, Raspberry Pi; Bekende niet werkende configuratie: Homewizard")
- Kalaa® Passieve P1 Splitter - Geschikt voor HomeWizard Wi-Fi P1 Meter & andere meters... | bol.com
- P1-poortsplitter - EARN-E
- P1 Kabel Splitter | bol.com
- Dazaro P1 poortsplitter - splitter voor P1 poort slimme meter - P1 meter - P1 splitter... | bol.com
- handleiding P1 poort splitter (iungo.nl; REV 4.0 feb 2017)
- P1 Poortsplitter 5.1 b (iungo.nl)
- ;P1 Poortsplitter 5.1 c Homewizard (iungo.nl);
- Bestel hier jouw actieve P1 splitter - HomeWizard
- P1 hub: van 1 naar 3 actieve P1 poort aansluitingen, elk met 250mA voeding | 2-Wire
- Powerbaas P1 Splitter | Powerbaas.nl
- P1 port splitter 4x (tech4ushop.nl)
- P1 port smart splitter (tech4ushop.nl)
Ik ben benieuwd hoe je dat in gedachten hebt.dingo35 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:42:
[...]
Ik heb in de planning staan om de dynamische regeling afhankelijk te maken van de update-frequentie, zodat de overshoot/undershoot problemen met P1 feeds opgelost zouden moeten zijn; met alle plezier zet ik de timeout dan meteen op 11s.
De charge current verlagen zal aggressief moet blijven om binnen de circuit te blijven. De variabele belasting op de aansluiting is iets wat je met hoge precisie zal moeten volgen, of accepteren dat je na het verlagen de regeling maar heel langzaam terug op laat klimmen. Het resultaat is dan dat je niet op de maximale capaciteit van de aansluiting laad maar wel de hoofdzekering heel houd.
De EVSE v2 met de laatste (met regeling update) stegen FW heeft er last van. Ondanks dat de meter hier wel een update per seconde geeft (of die waarde per s dan ook echt een actuele of al een meting x seconden geleden is?). Ik heb ooit een keer contact gehad met Stegen en hij vertelde toen ook dat verschillende autos ook weer anders reageren op de wijzigingen.
3x25A aansluiting, circuit staat op 25A. Hyundai Kona, droger & airfryer:
/f/image/icMFnCPMd0E88iudOi52IB6t.png?f=fotoalbum_large)
Als de meter in mijn toekomstige huis een brakke update rate heeft dan komt er een kWh meter of CT clamp oplossing.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Trouwens…. Voor je aan de P1 begint… je moet wel checken of je een modern genoege P1 hebt.ngommers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:
@hterhofte en @Stefannn
Dank voor jullie reactie, ik was beide artikelen al tegen gekomen.
Ik loop eigenlijk specifiek nog vast op het stukje load balancing, in mijn huidige meterkast is er geen ruimte meer voor de CT klemmen en de P1 poort is dus in gebruik, de informatie moet dus via de ESP komen welke nu in de P1 poort zit. Maar kan niet vinden hoe dat dan werkt.
- data moet elke seconde komen ,bij oude slimme meters is dat elke 10 secondes.
- je moet data “per fase” hebben, bij oude slimme meters krijg je alleen het totaal.
Zoals je in andere Posts kan lezen ben ik dat met mijn oude meter wel aan de praat aan het krijgen maar dat is dan dus zeer zeker niet “out of the box”.
en?decramy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:50:
Dat is niet zo moeilijk te testen toch? Kacheltje van 2kW aan, telegram afvangen, kacheltje uit. En dat binnen 5 seconden.
Als ik thuis ben zal ik dat even uitvoeren
Ik ben benieuwd ... komt er 10 x elke seconde dezelfde waarde? Dus dat je altijd 'trappetjes' in de grafiek zou zien als de waarde verandert en als je ver genoeg 'inzoomt' zodat je de waarneming van elke seconde los zou kunnen zien?
Vertel er svp ook even bij wat je metercode is (Ennnn of XXXX, waarbij n een willekeurig cijfer is en X )? Dan weten we zeker om welk van de meer dan 90 typen slimme meters het gaat. Merk en typeaanduiding helpen ook, maar bieden wellicht niet altijd voldoende houvast.
A... even niet in de gaten dat je het wilde weten.hterhofte schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:50:
[...]
en?
Ik ben benieuwd ... komt er 10 x elke seconde dezelfde waarde? Dus dat je altijd 'trappetjes' in de grafiek zou zien als de waarde verandert en als je ver genoeg 'inzoomt' zodat je de waarneming van elke seconde los zou kunnen zien?
Vertel er svp ook even bij wat je metercode is (Ennnn of XXXX, waarbij n een willekeurig cijfer is en X )? Dan weten we zeker om welk van de meer dan 90 typen slimme meters het gaat. Merk en typeaanduiding helpen ook, maar bieden wellicht niet altijd voldoende houvast.
Nou.. ik heb mijn "meter read test programmaatje" gevonden. het was van december 2012, dus al sinds die tijd heb ik er niet echt iets aan veranderd.
Anyway:
- telegram stuurt 1x/10sec een message, tussendoor niks
- elke message is "anders". kWh gaan op 10W nauwkeurig dus dat is nooit hetzelfde over 10sec.
- alleen "total" informatie, geen info-per-fase
- Kamstrup 382JxC
als je nog meer wilt weten moet je het even vragen dan check ik het.
[ Voor 26% gewijzigd door Stefannn op 12-11-2023 15:53 ]
Ik vond nog een oude "raw data" van dit voorjaar, toen heb ik die kennelijk eens gedumpt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| note: commentaar na / heb ik zelf toegevoegd /KMP5 ZABF001605355512 0-0:96.1.1(205A414246***). / equipment Id 1-0:1.8.1(43224.803*kWh). /tarief 1 deliver 1-0:1.8.2(23354.930*kWh). /tarief 2 deliver 1-0:2.8.1(10021.060*kWh). /tarief 1 return 1-0:2.8.2(22574.904*kWh). /tarief 2 return 0-0:96.14.0(0002). / huidig tarief 1-0:1.7.0(0002.06*kW). / now deliver 1-0:2.7.0(0001.42*kW). / now return 0-0:96.13.1() 0-0:96.13.0() 0-1:24.1.0(3). / iets mnet gas 0-1:96.1.0(3238313031353431303034343830323131) 0-1:24.3.0(230306130000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3). /gas (14853.502) |
[ Voor 40% gewijzigd door Stefannn op 12-11-2023 20:20 ]
Dank, maar mijn vraag gaat over een DSMR5 meter, die elke 1 sec een telegram stuurt, maar wsl maar 1x per 10s de waardes wijzigt.Stefannn schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:35:
[...]
- telegram stuurt 1x/10sec een message, tussendoor niks
- Kamstrup 382JxC
Deze Kamstrup ZABF... [382JxC] is een oude meter met DSMR <= 3.0
Heeft iemand anders misschien een DSMR 5.0 meter met daaraan een monotor die wat kan loggen? (Ik heb zelf momenteel anderen spullen eraan hangen die ff moeten doordraaien)
[ Voor 18% gewijzigd door hterhofte op 12-11-2023 17:42 ]
Tussenstand:
Ik heb de laadstroom regeling met in achtneming van mains_belasting in mijn home_automation voor elkaar:
- op basis van een DSMR<=3.0 protocol
- op basis van 1 telegram/10sec
- op basis van enkel "totale meter kw" informatie, dus niet per fase.
Werkt op zich prima. echter....
- Van tijd tot tijd schakelt hij de boel af.
- Ik heb de logging bekeken -> dat gebeurt op moment dat ik de laadstroom naar beneden regel.
- de auto reageert daar met een zekere traagheid op. Het telegram rapporteert de gemiddelde power over 10 seconden dus daar zit dan nog een aantal seconden "hogere laadstroom" in.
- regelaar denkt dan ten onrechte dat er niet genoeg is terug geregeld en regelt nog meer terug, naar 0 in het extreme geval.
Dat krijg ik nog wel opgelost. In feite betreft dit de "D" actie van een PID regelaar.
Leek me wel leuk om de tussenstand te melden. Afmaken gaat wellicht 2 weken duren. Het is nu weer "werkweek" en komend weekend geen tijd.
Natuurlijk is een CT clamp de "fail save recht toe rechtaan oplossing"maarten_NL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:35:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je dat in gedachten hebt.
De charge current verlagen zal aggressief moet blijven om binnen de circuit te blijven. De variabele belasting op de aansluiting is iets wat je met hoge precisie zal moeten volgen, of accepteren dat je na het verlagen de regeling maar heel langzaam terug op laat klimmen. Het resultaat is dan dat je niet op de maximale capaciteit van de aansluiting laad maar wel de hoofdzekering heel houd.
De EVSE v2 met de laatste (met regeling update) stegen FW heeft er last van. Ondanks dat de meter hier wel een update per seconde geeft (of die waarde per s dan ook echt een actuele of al een meting x seconden geleden is?). Ik heb ooit een keer contact gehad met Stegen en hij vertelde toen ook dat verschillende autos ook weer anders reageren op de wijzigingen.
3x25A aansluiting, circuit staat op 25A. Hyundai Kona, droger & airfryer:
[Afbeelding]
Als de meter in mijn toekomstige huis een brakke update rate heeft dan komt er een kWh meter of CT clamp oplossing.
Als ik geen tweaker was dan zou ik dat ook gedaan hebben en ik raad het iedereen aan.
Als tweaker vind ik het echter wel leuk om het voor elkaar proberen te krijgen.
om op jouw zorgen in te gaan:
- in eerste instantie was ik inderdaad wat huiverig mbt de kans op overbelasting.
- echter... ik realiseerde me dat het helemaal niet erg is als de evse "behoudend" regelt.
- ik heb een 3x25A aansluiting, die kan dus 3x 5750W leveren. Als de evse op 16A staat kan hij nog steeds 3x2kW aan de rest van het huis leveren.
- het grootste deel van de tijd gebruikt de rest van het huis 200 a 500W verdeeld over 3 fases, Het grootste deel van de tijd kan ik dus met 3x16A laden en heb dan nog iets van 1800W per fase "over" voordat ik de boel overbelast.
- Ik denk dat ik maximaal een uur per dag die 3x16A niet ter beschikking heb. Het is dus helemaal niet zo erg als dat regelen tijdens dat ene uur erg conservatief gaat. Sowieso laad je met 3x16A de auto met 77kWh accu in 7 uur op. Dat is veel sneller als ik ooit nodig heb: van 24:00 leeg naar 7:00 vol.
- Automaat schakelt af bij 40secondes met 1.5x Inom of 10secondes met 2x Inom, dus er zit nog wel wat marge.
Kortom;
- yep, hij zal langzaam op-regelen
- yep, hij zal snel terug regelen
- en ik denk dat ik de mains op 20A zet in plaats van 25A (in ieder geval de eerste maand), dan laadt hij nachts nog steeds met 3x16A maar dan grijpt de boel net wat sneller in.
En verder is het gewoon leuk om te tweaken
Nou... hij lijkt het te doen.
voor de liefhebber de code (native C),
Ik heb het relevante deel uit mijn programma geknipt. Ik hoop dat ik niks vergeten heb:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| int do_evse(smartEVSE *X, int power) // X: struct implementing evse datastructure, power: measured mains power in W { char request[128]; // url-encoded message for http_post int L_mains; // meter measured total 3phase mains current in 0.1A int L_set; // To be set charge current per phase in 0.1A int L_other; // total un-explained mains current after correcting measured mains with charge current in 0.1A int L_delta =10; // "no control" band in 0.1A to avoid too many adjustments // all X->dev_xxx variables are preloaded in this data structure using the get settings call to the evse // X->dev_actual_current = (X->dev_state==2)? (X->dev_override_current>0?X->dev_override_current:X->dev_charge_current):0; // this is the actual current deducted from override, charge and mode in 0.1A L_mains = power/23.0; //23 = 230volt x 0.1A = total 3phase deci-current L_other = L_mains - 3*X->dev_actual_current; // current not explained by charging in 0.1A L_set = 10*X->dev_current_main - L_other; // set L_new to max allowable by mains L_set -= (L_set-X->L_set_old)/2; // avoid overshoot if ( (L_set < X->dev_actual_current) || (L_set > X->dev_actual_current +L_delta) ) // only update if down or minimally delta above current { L_set -= L_delta/2; // send with L_delta/2 substracted to avoid oscilation if (L_set>10*X->dev_current_max ) // truncate at max if above max L_set = 10*X->dev_current_max; else if (L_set<(10*X->dev_current_min-L_delta/2) ) // turn off if below the minimum L_set = 0; else if (L_set<(10*X->dev_current_min) ) // truncate at min if below min L_set = 10*X->dev_current_min; sprintf(request,"mode=%d&override_current=%d",(L_set>0)?1:0,L_set); http_post( &handle, "/settings", request); // initiate post request to evse X->L_set_old = L_set; } return 1; } |
Ik test nu met maximaal 15A laadstroom en maximaal 16A mains stroom.
Dat is een zeer onrealistische stress situatie want dan stuur je de auto naar een gebied waar je nog maar 3x 200W voor de rest van het huis hebt.
De afgelopen uren de auto geladen: door de bank genomen onder de 46A = 3x15.2A mains current gebleven.
1x 51A (=1.06Inom) die binnen 10sec naar 40 geregeld was, 1x 56A (=1.16Inom) die binnen 10sec naar 20 geregeld was.
De eerste keer weet ik de bron niet, de tweede keer was het de heater van de douche boiler. Dat is dus exact zoals het hoort:
- er komt een fikse verstoring van een extra gebruiker
- die wordt binnen 1 power-measure-cycle binnen spec geregeld.
[ Voor 65% gewijzigd door Stefannn op 13-11-2023 18:14 ]
Dat staat buiten kijf
Met die gedachte wil ik hier kijken hoe ver ik de 3x25A aansluiting kan uitknijpen (Tweaker==zuinige Nederlander de kostenopstap naar 3x35A geeft ruimte om te tweaken) Nu nog met 1 EV en airfryer maar binnen een half jaar staat er nog een 2e EV, inductiekookplaat en een WP aan de aansluiting te trekken, dat met diverse apparatuur die alleen aan/uit kent is meer precisie wel nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door maarten_NL op 13-11-2023 18:25 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Hier al precies dat setje gewoon op 3x25A in gebruik. Beetje plannen af en toe maar geen verlies aan comfort. Prima te doen.maarten_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...]
Dat staat buiten kijf
Met die gedachte wil ik hier kijken hoe ver ik de 3x25A aansluiting kan uitknijpen (Tweaker==zuinige Nederlander de kostenopstap naar 3x35A geeft ruimte om te tweaken) Nu nog met 1 EV en airfryer maar binnen een half jaar staat er nog een 2e EV, inductiekookplaat en een WP aan de aansluiting te trekken, dat met diverse apparatuur die alleen aan/uit kent is meer precisie wel nodig.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
De WP is een grote continue verbruiker dus samen met ongeregelde apparatuur wil ik daar zelf een load balancer voor gaan maken. Als de oven aanstaat komt die restwarmte toch al het huis in dus dan mag die WP wel een tandje lager/later zingen.Himalaya schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:57:
[...]
Hier al precies dat setje gewoon op 3x25A in gebruik. Beetje plannen af en toe maar geen verlies aan comfort. Prima te doen.
Bij mij werkt dit ook gewoon, momenteel met een tweede generatie Tesla Wall Charger, een Raspberry Pi 1b en een aangepaste versie van TWCManager (link naar Github) die via MQTT de P1 data aangeleverd krijgt van DSMR Reader. En je warmtepomp draait echt niet de hele dag hoormaarten_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...]
Dat staat buiten kijf
Wij laden beide auto’s op max 3x13A en dan blijft er alle ruimte over voor de rest. WP pakt standaard max 1kW en alleen bij defrost meer, en dan grijpen de loadbalancers van de laadpalen wel in. Dus alleen op beide laadpalen een loadbalancer. De rest mag gewoon zijn gang gaan. En wat planning betreft zorgen we er vooral voor dat het laden van de EV’s op geschikte momenten plaatsvindt (deels via HomeAssistant). Tot nu toe nog nooit een probleem geweest.maarten_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:13:
[...]
De WP is een grote continue verbruiker dus samen met ongeregelde apparatuur wil ik daar zelf een load balancer voor gaan maken. Als de oven aanstaat komt die restwarmte toch al het huis in dus dan mag die WP wel een tandje lager/later zingen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb ook wel de nodige spullen die allemaal 1 a 2kW doen:maarten_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...]
Dat staat buiten kijf
- jacuzzi
- heater voor zonneboiler
- warmtepomp
- close in boiler
- wamachine en vaatwasser
- electrische oven
- magnetron
- broodrooster
- waterkoker
- espresso automaat
- en als klap op de vuurpijl een sauna die 8kW trekt.
Die laatste ben ik wel een beetje huiverig voor.
De rest zijn 1 a 2kW loads die best 1 a 30 seconden op de hoofdstop mogen (zoals gezegd, 40sec 1.5Inom is toegestaan).
Maarrrrr...
In het testje heb ik dus een stress gedaan met 15A max laadvermogen tegen 16A.
Het "reactief reageren" viel me eigenlijk nog alles mee.
Maar in zo'n volbelastte situatie regelen zorgt voor veel onregelmatiger regelen dan ik zou willen.
Wat ik in de toekomst nog van plan ben is om een "power manager" te gaan bouwen. Ik stel me een service voor waar applicaties "power kunnen aanvragen" en waarbij die dan op basis van prioriteit "toegekend wordt". Dan kan je een veel rustiger regelgedrag krijgen. En dan hoef je niet met grote urgentie op vermogens pieken te reageren want je zorgt gewoon dat ze niet voorkomen.
Dat zal zeker gaan in combinatie met een "vrije" band van 2000W of iets dergelijks. evse, warmtepomp en jacuzzi kan je daar echter prima mee regelen. De sauna zal eigenlijk moeten maar ik heb er momenteel geen actuator voor. Wasmachines en dergelijken krijgen meer en meer api's waarmee je dit voor elkaar kan krijgen.
Als je met 2 else's aan de slag gaat zou ik dat denk ik ook zo doen: zelf prioriteren in plaats van "laten gebeuren". Dan heb je dus ook de situatie dat je 2 autos niet in 1 nacht van 0% naar 100% zal kunnen laden, dus je zal een keuze moeten maken.
Food for thought
[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 13-11-2023 22:40 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Met deze control wil je dus om 20:00 kunnen thuiskomen, auto aan de lader hangen, sauna aan.daemonix schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:04:
Ik neem aan dat je niet na 23.00 in je sauna stapt of in je jacuzzi gaat zitten. Wat is het probleem dan?Het gros van de spullen doet niets als je auto aan het laden is.
Dan laad je de auto dus met 3x 16A, met een beetje pech nog een waterkoker van 10A en dan dump je daar 2x 16A in 1 klap bovenop.
De meter spuwt maar 1x per 10sec data uit dus zelfs als je in 1cycle reageert heb je dus 10secondes een overbelasting van 42/25 = 1.7x
Zou moeten gaan. Volgens spec mag je 10sec op 2xInom zitten maar dit voorbeeld lijkt meer op een stress test dan “bedoeld gebruik”.
Liever zou ik de sauna ook gecontroleerd vrij geven middels een “power manager”
Of gewoon een meter nemen die vaker dan 1x per 10s data doorgeeft.. dat is een stuk makkelijkerStefannn schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:30:
[...]
Met deze control wil je dus om 20:00 kunnen thuiskomen, auto aan de lader hangen, sauna aan.
Dan laad je de auto dus met 3x 16A, met een beetje pech nog een waterkoker van 10A en dan dump je daar 2x 16A in 1 klap bovenop.
De meter spuwt maar 1x per 10sec data uit dus zelfs als je in 1cycle reageert heb je dus 10secondes een overbelasting van 42/25 = 1.7x
Zou moeten gaan. Volgens spec mag je 10sec op 2xInom zitten maar dit voorbeeld lijkt meer op een stress test dan “bedoeld gebruik”.
Liever zou ik de sauna ook gecontroleerd vrij geven middels een “power manager”
Ik heb dat zo aangesloten omdat ik ook zonnepanelen heb en - tja tweaker... - graag wil weten wat mijn échte verbruik in huis is, dat kan niet met een P1-meter, die meet immers alleen netto wat er het huis in en uit gaat, maar al het verbruik van je zonnepanelen dat in huis al verbruikt wordt meet een P1-meter niet.
Daarom heb ik nu kwh-meters op: 1) hoofdaansluiting, 2) zonnepanelen, 3) warmtepomp en 4) laadpaal.
Werkt als een tierelier en je bent zo flexibel als wat en het geeft veel meer inzicht dan slechts een P1-meter...
Ik twijfel dus of je daar wat mee opschiet, omdat het niet gezegd is dat die waarde niet gewoon het gemiddelde is van het vorige window van 10s. Sterker nog, op mijn vraag hierover in dit forum heb ik tot nu toe nog nergens een bewijs gezien dat er überhaupt DSMR5 meters zijn die daadwerkerlijk die elke seconde een nieuw P1 telegram uitspugen die waardes bevatten die alleen afgeleid zijn is uit de sensorwaarden van de afgelopen seconde. Ik heb alleen maar een bevestiging gekregen van mijn vermoeden dat er (in elk geval ook) slimme meters zijn die DSMR 5.x compliant zijn en doodleuk telkens 10 keer dezelfde waarde doorgeven.DanTm schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:05:
[...]
Of gewoon een meter nemen die vaker dan 1x per 10s data doorgeeft.. dat is een stuk makkelijker
Als je een DSMR5 meter hebt met bewijs dat de waarden per P1 telegram en dus per seconde kunnen verschillen (en niet telkens 10 s lang hetzelfde zijn), dan zie ik dat bewijs erg graag! Noem gelijk ook ff je metercode erbij. Ik bedoel dan de eerste Ennnn of XXXX van je equipment identifier, die je kunt vinden onder de grootste barcode op je slimme meter, of hex-string encoded in je OBIS code 0-0:96.1.1; haal in die OBIS code wel even alles na het 10e hex character weg, zodat je niet per ongeluk het serienummer van je slimme meter deelt, maar alleen je metercode. Voorbeeld hoe je alleen je meter code deelt:
1
| 0-0:96.1.1(205A414246***) |
Ik zal het dan op een of andere manier in de nieuwe dsmr-info repo verwerken.
[ Voor 1% gewijzigd door hterhofte op 14-11-2023 12:10 . Reden: grammatica ]
ik zei niet dat je een P1 meter moest nemen, hoewel mijn ervaring is dat die prima elke 1 seconde de waardes bijwerkt (die van mij iig wel, ik heb de /Ene5\T210-D ESMR5.0)hterhofte schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:07:
[...]
Ik twijfel dus of je daar wat mee opschiet, omdat het niet gezegd is dat die waarde niet gewoon het gemiddelde is van het vorige window van 10s. Sterker nog, op mijn vraag hierover in dit forum heb ik tot nu toe nog nergens een bewijs gezien dat er überhaupt DSMR5 meters zijn die daadwerkerlijk die elke seconde een nieuw P1 telegram uitspugen die waardes bevatten die alleen afgeleid zijn is uit de sensorwaarden van de afgelopen seconde. Ik heb alleen maar een bevestiging gekregen van mijn vermoeden dat er (in elk geval ook) slimme meters zijn die DSMR 5.x compliant zijn en doodleuk telkens 10 keer dezelfde waarde doorgeven.
Als je een DSMR5 meter hebt met bewijs dat de waarden per P1 telegram en dus per seconde kunnen verschillen (en niet telkens 10 s lang hetzelfde zijn), dan zie ik dat bewijs erg graag! Noem gelijk ook ff je metercode erbij. Ik bedoel dan de eerste Ennnn of XXXX van je equipment identifier, die je kunt vinden onder de grootste barcode op je slimme meter, of hex-string encoded in je OBIS code 0-0:96.1.1; haal in die OBIS code wel even alles na het 10e hex character weg, zodat je niet per ongeluk het serienummer van je slimme meter deelt, maar alleen je metercode. Voorbeeld hoe je alleen je meter code deelt:
code:
1 0-0:96.1.1(205A414246***)
Ik zal het dan op een of andere manier in de nieuwe dsmr-info repo verwerken.
Je kunt ook je eigen meter plaatsen natuurlijk.
Waar ik op doelde is dat elke seconde een nieuw telegram ontvangen nog niet betekent dat je ook nieuwe meetwaardes krijgt.DanTm schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:16:
[...]
ik zei niet dat je een P1 meter moest nemen, hoewel mijn ervaring is dat die prima elke 1 seconde de waardes bijwerkt (die van mij iig wel, ik heb de /Ene5\T210-D ESMR5.0)
Je kunt ook je eigen meter plaatsen natuurlijk.
Je stuurt kennelijk de eerste regel van een telegram. Daarin staat niet de metercode, die het type uniek identificeert. Zo te zien zou het wel eens de E0048 kunnen zijn (tot nu toe is mij maar één T210-D ESMR5 van Sagemcom bekend).
Maar: interessant dat je zegt ook echt andere waarden te zien binnen 10 seconden. Heb je ook een serie P1-telegrammen waaruit dat blijkt? (en vervang daarbij dus even je OBIS regels voor 0-0:96.1.1 dus even voor 0-0:96.1.1(4530303438***) als je je serienummer niet wilt delen)
Ik heb ze je per prive bericht gestuurd.hterhofte schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:53:
[...]
Waar ik op doelde is dat elke seconde een nieuw telegram ontvangen nog niet betekent dat je ook nieuwe meetwaardes krijgt.
Je stuurt kennelijk de eerste regel van een telegram. Daarin staat niet de metercode, die het type uniek identificeert. Zo te zien zou het wel eens de E0048 kunnen zijn (tot nu toe is mij maar één T210-D ESMR5 van Sagemcom bekend).
Maar: interessant dat je zegt ook echt andere waarden te zien binnen 10 seconden. Heb je ook een serie P1-telegrammen waaruit dat blijkt? (en vervang daarbij dus even je OBIS regels voor 0-0:96.1.1 dus even voor 0-0:96.1.1(4530303438***) als je je serienummer niet wilt delen)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als je de 'aan/uit en charge mode switch' aansluit op P2, schakelt de master module de slave dan in dezelfde stand? Bijv alles staat op Smart mode. Als je dan de master via de knop van Smart naar Solar zet, gaat de slave dan ook op solar? Of heeft de slave gewoon een eigen knop en eigen laadmodus die onafhankelijk is in te stellen?
Dat is opmerkelijk,hterhofte schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:07:
[...]
Ik twijfel dus of je daar wat mee opschiet, omdat het niet gezegd is dat die waarde niet gewoon het gemiddelde is van het vorige window van 10s. Sterker nog, op mijn vraag hierover in dit forum heb ik tot nu toe nog nergens een bewijs gezien dat er überhaupt DSMR5 meters zijn die daadwerkerlijk die elke seconde een nieuw P1 telegram uitspugen die waardes bevatten die alleen afgeleid zijn is uit de sensorwaarden van ….
Want de serkri software heeft dus de api voor meterwaardes. Ik heb het niet zo bijgehouden maar volgens mij hebben meerdere mensen de smart mode daarmee aanneemt praat.
Als die waardes eigenlijk over 10sec zijn dan is mijn oplossing voor dsmr<3 op basis van telegrammen per 10sec technisch van gelijke kwaliteit.
1/ minder leuk, je bent tweaker of nietDanTm schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:05:
[...]
Of gewoon een meter nemen die vaker dan 1x per 10s data doorgeeft.. dat is een stuk makkelijker
2/ laten vervangen is niet gratis
je hoeft de P1 niet te vervangen, voor rond de 70 euro heb je een 3 fase modbus meter, moet je wel plek in je meterkast hebben natuurlijk (en een klein beetje handig zijn), en correct, dat is niet gratis, wel makkelijkerStefannn schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:27:
[...]
1/ minder leuk, je bent tweaker of niet
2/ laten vervangen is niet gratis
Ja in theorie is dat zo, echter door de webinterface kan er een kink in de kabel komen, met de ontwikkelaar van de Serki distributie ben ik bezig om te testen wanneer het fout gaat. Het concept is de salev volgt de master, mits de modbus verbinding OK is. Aan/uit en Smart wordt officieel ondersteund, solar modus niet.THM0 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:23:
Nog een vraagje over loadbalancing (niet te verwarren met Smart mode).
Als je de 'aan/uit en charge mode switch' aansluit op P2, schakelt de master module de slave dan in dezelfde stand? Bijv alles staat op Smart mode. Als je dan de master via de knop van Smart naar Solar zet, gaat de slave dan ook op solar? Of heeft de slave gewoon een eigen knop en eigen laadmodus die onafhankelijk is in te stellen?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Hoi, op zich kan dat natuurlijk, en iedereen zijn eigen voorkeur zou ik zeggen.DanTm schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:38:
[...]
je hoeft de P1 niet te vervangen, voor rond de 70 euro heb je een 3 fase modbus meter, moet je wel plek in je meterkast hebben natuurlijk (en een klein beetje handig zijn), en correct, dat is niet gratis, wel makkelijker
Misschien ga ik het nog een keer doen maar dan met name vanwege de informatie per fase. Eigenlijk hoop ik echter dat ik op een gegeven moment een argument heb om de meter gratis te laten modificeren.
Echt "makkelijker" vind ik het niet direct. Meeste werk was eigenlijk het api-protocol aan de praat te krijgen en dat wilde ik sowieso wel hebben om de boel in mijn home automatisering te integreren.
Het algorithm is grotendeels bedacht tijdens de ritjes op mijn fiets naar werk.
Het inkloppen is eigenlijk niet eens heel veel werk, het zijn immers maar 30 regels code.
Dank!
Ik heb via privé berichten inmiddels van twee slimmemetermodellen bewijzen gezien dat die P1 waarden per seconde ondersteunen:
- Iskra E0044. . . [AM550-TD2.01]
- Iskra E0054. . . [AM550-TD2.04]
en dit is nu de derde:
- Sagemcom E0048. . . [T210-D ESMR5]
Ik zal binnenkort in een aparte kolom opnemen in het overzicht in de dsmr-info repo van welke typen DSMR 5 meters dit bevestigd is.
Ik zal de specifieke P1 telegram headers ook opnemen in dit overzicht, hoewel de P1 telegram headers na /XXXN volledig vormvrij zijn volgens de standaard; de header zegt veel minder dan het begin van de OBIS 0-0:96.1.1 waarde.
Het lijkt erop dat er slimmemeterfabrikanten zijn geweest die het logisch vonden om ook echt elke seconde nieuwe meetwaarden vast te stellen.
Dit maak me erg nieuwsgierig of er een DSMR 5.0 main standaard is die dit voorschrijft. Ik kan die namelijk nergens vinden (zie hier een overzicht van een link alle DSRM standaarden die ik ken). Wel een DSMR P1 companion standard, maar dat zegt niet alles.
Als iemand me aan een (link naar) de DSMR 5.0 main standaard kan helpen, I'm all ears.
Dank voor de info!daemonix schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:37:
@hterhofte Het spijt me maar ik zie toch ook echt iedere seconde andere kWh waardes voorbij komen als ik /dev/ttyUSB0 dump op mijn Pi. Ziv kWh meter. ESMR 5.
Heb je misschien ook info voor me WELK type onderstaande ZIV's het is? In de lijst in dsmr-info heb ik deze verzameld:
- ZIV E0058. . . [5CTA3BCE000AAD0]
- ZIV E0063. . . [5CTA1DCE000AAD0]
- ZIV E0068. . . [5CTA3BCE000AAD0]
- ZIV E0069. . .
- ZIV E0076. . .
- ZIV E0077. . .
1
| OBIS 0-0:96.1.1(4530303434XXXX |
en die 4 X-en vormen samen hex-encoded deel van de meter code; deel erna mag je weglaten (beter zelfs, want daarin zit hex-encoded unieke serienummer van je slimme meter die je wellicht NIET publiek wilt delen.)
Ook interessant: wat is volgens de opdruk het metertype (dus het deel dat in bovenstaande rijtje tussen [] staat)?
Sturen in prive bericht ook prima, dan kom ik er ook wel uit.
Vraagje. Ik zet nu de mode op “off” via de api als er minder dan 6A op mijn meter over is. Dat heeft als nadeel dat het relais dan afschakelt en dat de auto een berichtje stuurt dat het laden gestopt is.
Beetje tegen beter weten in,.. maar is er niet iets van een “stand-by” mode? En daarmee bedoel ik 0A laad stroom maar relais nog wel actief en auto nog wel “in de verwachting dat er weer stroom komt cq dat de laadsessie nog actief is”?
Dat dacht ik al…. Tegen beter weten indingo35 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:36:
Nee zo'n standby status zit niet in de laadstandaard, de lader kan de beschikbare stroom naar 6A signaleren naar het EV, maar daar beneden rest niets anders dan de laadsessie beëindigen. Die dan later uiteraard weer gewoon opgestart kan worden....
Kun je nog eens een poging doen om dit boven water te halen? Inmiddels heb ik via dit topic van 4 DSMR5 modellen bevestiging dat ze wél elke seconde een niew gemeten waarde kunnen sturen (zie ook https://github.com/energi...ob/main/dsmr-e-meters.csv, separate values per second).WillemI schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:59:
[...]
Ja, er zijn SMR5 meters die 10 seconden lang iedere seconde hetzelfde bericht opsturen. Helaas heb ik het merk en type waarbij ik dit zelf heb gezien niet meer paraat...
Omdat ik ook nog stees geen DSMR5 main standaard heb kunnen vinden is de vraag nu: stond het echt niet in de DSMR5 spec en hebben de DSMR5 makers gewoon maar zelf gedaan wat logisch was (dus: bij sommige merken en modellen wel en bij andere weer niet), of... stond het wel in de spec maar zijn ze het bij die slimme meter die je eerder niet paraat had vergeten?
Alles wat je je nog weet te herinneren is welkom!
Mijn Landis gyr E350 doet dit, 10 seconden lange elke seconde een herhalend bericht.hterhofte schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:18:
[...]
Kun je nog eens een poging doen om dit boven water te halen? Inmiddels heb ik via dit topic van 4 DSMR5 modellen bevestiging dat ze wél elke seconde een niew gemeten waarde kunnen sturen (zie ook https://github.com/energi...ob/main/dsmr-e-meters.csv, separate values per second).
Omdat ik ook nog stees geen DSMR5 main standaard heb kunnen vinden is de vraag nu: stond het echt niet in de DSMR5 spec en hebben de DSMR5 makers gewoon maar zelf gedaan wat logisch was (dus: bij sommige merken en modellen wel en bij andere weer niet), of... stond het wel in de spec maar zijn ze het bij die slimme meter die je eerder niet paraat had vergeten?
Alles wat je je nog weet te herinneren is welkom!
Mijn oplossing is nu dan ook de solar mode van de EVSE nooit te gebruiken en via home assistant een 'zelfbouw solarregeling' toe te passen.
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76362550
Alternatieven: CT klem met een Arduino of sensorbox, of sleutelen aan de EVSE firmware (zelf compilen) zodat deze op 10 seconden interval gaat regelen..
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Tnx! Heb je ook een metercode voor me zodat ik het iets preciezer kan noteren?Scatman_II schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:42:
[...]
Mijn Landis gyr E350 doet dit, 10 seconden lange elke seconde een herhalend bericht.
[...]
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76362550
Dus E00nn, Kxxx of Zxxx, te vinden direct onder de grootste streepjescode?
Of OBIS code 0:96.1.1(HHHHHHHHHH [...]) in het P1-telegram?
NB Meer delen dan 5 tekens van metercode of 10 hex digits van OBIS code 0:96.1.1 is niet nodig (en niet verstandig).
Tot en met E0031 weet ik vrij zeker dat het Landis+Gyr DSMR<5 is en vanaf E0035 weet ik vrij zeker dat het DSMR>=5 is. E0032 is nog een onbekende voor me (kwam voor in een oud KEMA overzicht met uitgegeven metercodes, maar KEMA of een van de juridische opvolgers lijkt niet meer de coördinator en publiceren van uitgegeven metercodes lijkt niet (meer) publiek te gebeuren).
Overigens, E350 staat weliswaar groot op de behuizing, maar is vrij nietszeggend qua model (KEMA en later KIWA doen er helemaal niets mee).
Dit zijn de modellen die ik ken:
Landis+Gyr KAAE. . . [ZCF120ABdFs2]
Landis+Gyr ZAEX. . . [ZMF120ABdFs2]
Landis+Gyr ZAEZ. . . [ZMF120ACdFs2]
Landis+Gyr ZAMK. . . [ZMF120ACds2]
Landis+Gyr ZAML. . . [ZMF120ABds2]
Landis+Gyr E0004. . . [ZCF110CBtFs2]
Landis+Gyr E0005. . . [ZMF110CBtFs2]
Landis+Gyr E0013. . .
Landis+Gyr E0018. . .
Landis+Gyr E0019. . .
Landis+Gyr E0030. . . [ZMF110CCtFs2]
Landis+Gyr E0031. . . [ZCF110CCtFs2]
Landis+Gyr E0032. . .
Landis+Gyr E0035. . . [ZCF110CCtFs2 (CDMA/GPRS)]
Landis+Gyr E0036. . . [ZMF110CCtFs2 (CDMA/GPRS)]
Landis+Gyr E0040. . . [ZMF110ACdFs2]
Landis+Gyr E0045. . . [ZCF110CCtFs2 CDMA]
Landis+Gyr E0046. . . [ZMF110CCtFs2 CDMA]
Landis+Gyr E0051. . . [CD2D]
Landis+Gyr E0052. . . [CM3D]
Landis+Gyr E0067. . . [CM3D]
Zeker, deze code begint met E0045. Er staat groot 'SMR 5.0' op.hterhofte schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:18:
[...]
Tnx! Heb je ook een metercode voor me zodat ik het iets preciezer kan noteren?
Dus E00nn, Kxxx of Zxxx, te vinden direct onder de grootste streepjescode?
Of OBIS code 0:96.1.1(HHHHHHHHHH [...]) in het P1-telegram?
NB Meer delen dan 5 tekens van metercode of 10 hex digits van OBIS code 0:96.1.1 is niet nodig (en niet verstandig).
Tot en met E0031 weet ik vrij zeker dat het Landis+Gyr DSMR<5 is en vanaf E0035 weet ik vrij zeker dat het DSMR>=5 is. E0032 is nog een onbekende voor me (kwam voor in een oud KEMA overzicht met uitgegeven metercodes, maar KEMA of een van de juridische opvolgers lijkt niet meer de coördinator en publiceren van uitgegeven metercodes lijkt niet (meer) publiek te gebeuren).
Overigens, E350 staat weliswaar groot op de behuizing, maar is vrij nietszeggend qua model (KEMA en later KIWA doen er helemaal niets mee).
Dit zijn de modellen die ik ken:
Landis+Gyr KAAE. . . [ZCF120ABdFs2]
Landis+Gyr ZAEX. . . [ZMF120ABdFs2]
Landis+Gyr ZAEZ. . . [ZMF120ACdFs2]
Landis+Gyr ZAMK. . . [ZMF120ACds2]
Landis+Gyr ZAML. . . [ZMF120ABds2]
Landis+Gyr E0004. . . [ZCF110CBtFs2]
Landis+Gyr E0005. . . [ZMF110CBtFs2]
Landis+Gyr E0013. . .
Landis+Gyr E0018. . .
Landis+Gyr E0019. . .
Landis+Gyr E0030. . . [ZMF110CCtFs2]
Landis+Gyr E0031. . . [ZCF110CCtFs2]
Landis+Gyr E0032. . .
Landis+Gyr E0035. . . [ZCF110CCtFs2 (CDMA/GPRS)]
Landis+Gyr E0036. . . [ZMF110CCtFs2 (CDMA/GPRS)]
Landis+Gyr E0040. . . [ZMF110ACdFs2]
Landis+Gyr E0045. . . [ZCF110CCtFs2 CDMA]
Landis+Gyr E0046. . . [ZMF110CCtFs2 CDMA]
Landis+Gyr E0051. . . [CD2D]
Landis+Gyr E0052. . . [CM3D]
Landis+Gyr E0067. . . [CM3D]
Ik lees de meter uit met een ESPhome script maar zie geen OBIS code of een getal in dat format voorbij komen. Dus als je die nodig hebt heb ik meer instructie nodig.
In het telegram zie ik wel: 'DSMR Version': Sending state '50'.
Verder wat betreft de EVSE zelf erg tevreden - inmiddels alweer een half jaar in gebruik met de Ioniq 28. Ik ben nog op zoek naar een handige automation die slim met dynamische tarieven om kan gaan. Ik kwam daarbij het project 'evcc' tegen dat prachtig gelikte UI's laat zien. Ik krijg het alleen niet aan de praat met onze EVSE.
Deze 'smartheid' zelf bouwen met behulp van de nordpool planner komt ook nog niet echt verder (met name tijd/aandachtsgebrek).
Als tussenoptie zou het superfijn zijn een 'tap action' op de day-ahead bargraph (apex charts) te kunnen doen om bijvoorbeeld 2 losse goedkope uurtjes in de nacht de woon-werk kWhs te kunnen bijladen.
Of om een 'time timer' achtige klok-interface te hebben om 'van tijd X tot Y' laden heel intuïtief in te stellen.
Tips welkom.
[ Voor 16% gewijzigd door Scatman_II op 17-11-2023 10:17 ]
Probeer de start/stop/daily velden in de webinterface eens.....Scatman_II schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:09:
[...]
Of om een 'time timer' achtige klok-interface te hebben om 'van tijd X tot Y' laden heel intuïtief in te stellen.
Tips welkom.
Die ken ik natuurlijk, en dat is de huidige methode.dingo35 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:57:
[...]
Probeer de start/stop/daily velden in de webinterface eens.....
Wat je dan moet weten is dat je eerst naar een IP adres moet navigeren (anders dan home assistant app), helemaal voorbij allemaal onduidelijke info moet scrollen, een timer instellen die initieel op 'nu' en 'vandaag' staat - terwijl er altijd vannacht (=morgen) geladen moet worden, en ivm uurprijzen (zonneplan) laden altijd vanaf het hele uur gestart en gestopt 'moet' worden... En dat moet je dan op twee plekken allemaal doorscrollen in 3 inputvelden. En dan niet vergeten op 'smart te drukken' en wachten tot de webinterface geupdate is, want initieel lijkt het of er niks is gebeurd.
Dit is geschreven vanuit het perspectief van mijn vriendin
Ik snap technisch wel dat een esp z'n beperkingen heeft, en vind het een mooi trucje dat de tijd altijd op 'nu' start.
Maar zeg nou zelf: als ik van 2 tot 5 vannacht wil laden moet dat toch niet moeilijker zijn dan op een 2 en een 5 drukken op een klok
https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging
Ik begreep dat je elke nacht van 2 tot 5 wilde laden; dat is eenmalig instellen....
En je SmartEVSE is via smartevse-xxxx.nl bereikbaar (xxxx hetzelfde als via welke je AP initieel opkwam), en als je mDNS geconfigureerd hebt ook nog via het serienummer....
[ Voor 47% gewijzigd door dingo35 op 17-11-2023 17:41 ]
/f/image/jb4WXeME5AaETdhP9fxq0uud.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb net voor de zekerheid nog de spanning gemeten die naar de laadkabel gaat. Die is 230V op alle fasen.
[ Voor 9% gewijzigd door HaTe op 17-11-2023 19:21 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
De repeat-knop is inderdaad een mooie optie!dingo35 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:38:
@Scatman_II
Ik begreep dat je elke nacht van 2 tot 5 wilde laden; dat is eenmalig instellen....
En je SmartEVSE is via smartevse-xxxx.nl bereikbaar (xxxx hetzelfde als via welke je AP initieel opkwam), en als je mDNS geconfigureerd hebt ook nog via het serienummer....
mDNS is ook een goeie tip, daar duik ik in.
@kuhlivisj Tof, ga ik naar kijken. Al dit soort mooie oplossingen mogen wat mij betreft in de topicstart!
En ik ben me ervan bewust dat ik een eigenwijze user ben met rare wensen
Ons onregelmatige gebruik van de auto, gecombineerd met de kleine accu én dynamisch energietarief maakt dat ook een slimme automatisering via HA sowieso nooit de hele usecase afdekt. Maar dat geeft niet - dan blijft het boeiend om verder uit te bouwen
[ Voor 6% gewijzigd door Scatman_II op 17-11-2023 19:43 ]
Dan zit je in de goede groepScatman_II schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:39:
[...]
De repeat-knop is inderdaad een mooie optie!
mDNS is ook een goeie tip, daar duik ik in.
@kuhlivisj Tof, ga ik naar kijken. Al dit soort mooie oplossingen mogen wat mij betreft in de topicstart!
En ik ben me ervan bewust dat ik een eigenwijze user ben met rare wensen
Ons onregelmatige gebruik van de auto, gecombineerd met de kleine accu én dynamisch energietarief maakt dat ook een slimme automatisering via HA sowieso nooit de hele usecase afdekt. Maar dat geeft niet - dan blijft het boeiend om verder uit te bouwen
Dit is erg vreemd; het screenshot toont * achter elke stroom per fase in het "mains" blokje, en ook in de samenvatting boven staat 3x15.0 A; de SmartEVSE denkt dus over alle 3 de fasen te laden.HaTe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:19:
Zojuist voor het eerst de SmartEVSE gebruikt icm met de Citroen E-C4. Communicatie van P1 en de kwh meter verloopt goed. Echter, laad hij maar op 1 fase (L1). Enige idee of ik nog wat in moet stellen hiervoor?
[Afbeelding]
Ik heb net voor de zekerheid nog de spanning gemeten die naar de laadkabel gaat. Die is 230V op alle fasen.
Dit is óf een bedradingsfout, óf vreemd gedrag van de C4; die beslist uiteindelijk zelf óf en hoeveel stroom hij van elke fase afneemt.
EDIT: Het is toevallig niet zo dat een solar installatie zo'n 13-14A op L2 en L3 injecteert?
[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 17-11-2023 20:05 ]
Ik heb hem nu weer aan de lader en nu geeft hij wel 1 fase aan. Toch ook maar eens de bedrading nakijken binnenkort..dingo35 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:03:
[...]
Dit is erg vreemd; het screenshot toont * achter elke stroom per fase in het "mains" blokje, en ook in de samenvatting boven staat 3x15.0 A; de SmartEVSE denkt dus over alle 3 de fasen te laden.
Dit is óf een bedradingsfout, óf vreemd gedrag van de C4; die beslist uiteindelijk zelf óf en hoeveel stroom hij van elke fase afneemt.
EDIT: Het is toevallig niet zo dat een solar installatie zo'n 13-14A op L2 en L3 injecteert?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dan zul je bij de dealer te horen krijgen dat dat normaal is omdat je auto slechts een monofase lader heeft.HaTe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:43:
Het lijkt aan de auto te liggen. Ook een externe laadpaal laadde maar met 1 fase.. Maandag maar even met de dealer bellen
In mijn ogen niet ideaal met een 50 kWh batterij.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
@HaTe ,SpongeRob schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:32:
[...]
Dan zul je bij de dealer te horen krijgen dat dat normaal is omdat je auto slechts een monofase lader heeft.
No worry.
Natuurlijk een verrassing om daar pas achter te komen als je de auto al hebt,
Maar zoals ik al in meerdere Posts heb geschreven vind ik de “hunt voor enorme thuislaad vermogens” flink overrated.
Ja kan dan dus met 3.6kW laden. Dat betekent toch dat als je om 18:00 met een compleet lege accu thuis komt je de volgende dag om 8:00 met 100% weer op stap kan.
In 99% van de gevallen kom je met 20% thuis. Heb je de volgende dag aan 80% echt wel genoeg. Dan kan je dus om 22:00 met 20% thuiskomen en de volgende dag om 7:00 met 80% weer op stap.
Die ene keer dat dat “net niet” gaat spendeer je op betreffende reisdag 20 minuten extra aan de snellader.
Er is een (of meerdere) site die dit soort forecasting aanbiedt, bijvoorbeeld https://energie.theoxygent.nl/ .mukky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:51:
[...]
Dan zit je in de goede groepidealiter is er ook een API voor forecasting om te kunnen inschatten op welke dagen de stroom het goedkoopst gaat zijn. Ik weet dat er professionele diensten zijn voor windmolenparkbeheerders maar iets voor de gewone tweaker?
In de praktijk kun je er van uit gaan merk ik dat zondag gegarandeerd goedkoop is, dus idealiter laad ik de auto dan volledig vol - dan heb ik de halve week woon/werk al gedekt. Het loopt natuurlijk mis als we een weekend weg zijn of er doordeweeks een eind verder gereden moet worden.
Ik heb de HA integratie die @kuhlivisj noemde nu draaien, goeie tip! Net thuisgekomen, auto ingeplugd en hij laat met de zwarte balken (beetje slecht te zien met dark theme) zien wanneer hij van plan is bij te laden - gaaf!
:fill(white):strip_exif()/f/image/BTLjdwYOAdAzGwACVYItSeMh.png?f=user_large)
Enige nadeeltje nu nog is dat de IONIQ 28 niet 'connected' is en ik dus zelf het laadniveau bij inpluggen moet doorgeven. Het project om via OBD de accustatus naar HA te sturen loopt nog...

Flink overrated vind ik dan weer niet.Stefannn schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:43:
[...]
@HaTe ,
No worry.
Maar zoals ik al in meerdere Posts heb geschreven vind ik de “hunt voor enorme thuislaad vermogens” flink overrated.
Ja kan dan dus met 3.6kW laden. Dat betekent toch dat als je om 18:00 met een compleet lege accu thuis komt je de volgende dag om 8:00 met 100% weer op stap kan.
In 99% van de gevallen kom je met 20% thuis. Heb je de volgende dag aan 80% echt wel genoeg. Dan kan je dus om 22:00 met 20% thuiskomen en de volgende dag om 7:00 met 80% weer op stap.
Die ene keer dat dat “net niet” gaat spendeer je op betreffende reisdag 20 minuten extra aan de snellader.
Heb zelf dynamisch contract en als er een dag is waarbij 1-2 uurtjes de prijs flink laag is, dan is het wel fijn om sneller dan bv 16A te kunnen laden.
En als je een keer thuis komt maar in de avond weg moet en dus nog effe "snel" uurtje wilt laden zodat je genoeg hebt zonder gelijk naar een dure DC lader te grijpen dan is sneller dan 16A laden zeker ook wel fijn.
Maar ook hier geld dat het situatie specifiek is, wellicht dat het voor jou wel zo prima uit kan.
Ik laad nu zelf met 16A, kan het (achteraf) dus wel weten dat het voor mijn situatie niet zo uit kan
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Bij een 1x35A aansluiting kan je met 7,4kW laden. bij een 3x25A aansluting kan je alsnog met 5.7kW laden. Biede mits je een installatie & kabel hebt die 32A geschikt is.Stefannn schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:43:
[...]
@HaTe ,
No worry.
Ja kan dan dus met 3.6kW laden.
Same here. Bij lage tarieven kun je snel veel bijladen. Mede daarom heb ik mijn granny charger ingeruild voor een laadpaal met P1 zodat ik in de goedkoopste uren 3*25 ampere kan bijladen. Dat is zo’n 16~17 kW per uur. Dit weekend geladen voor € 0,18/kWh dus en daarmee bespaar ik gemiddeld zo’n 10 cent tov het gangbare tarief dus 70 kwh*0,10 = € 7 bespaard. Ik laad gemiddeld eens per week dus 7 * 52 = € 350 verschil op jaarbasis. Ik denk dat de besparing tov laden met 11 kW niet zo groot is maar voor een 3,6 of 7,2 lader heb je weinig mogelijkheid om het laagste tarief te kiezen en betaal je meer. Zet dat af tegen de lage meerkosten van een sneller laadpunt tijdens installatie en dan zie ik weinig reden om dat niet te doen.Jazsie schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:30:
[...]
Flink overrated vind ik dan weer niet.
Heb zelf dynamisch contract en als er een dag is waarbij 1-2 uurtjes de prijs flink laag is, dan is het wel fijn om sneller dan bv 16A te kunnen laden.
En als je een keer thuis komt maar in de avond weg moet en dus nog effe "snel" uurtje wilt laden zodat je genoeg hebt zonder gelijk naar een dure DC lader te grijpen dan is sneller dan 16A laden zeker ook wel fijn.
Maar ook hier geld dat het situatie specifiek is, wellicht dat het voor jou wel zo prima uit kan.
Ik laad nu zelf met 16A, kan het (achteraf) dus wel weten dat het voor mijn situatie niet zo uit kan.
Volgens mij heeft @HaTe 3x25A want dat was geloof ik het originele probleem.maarten_NL schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:35:
[...]
Bij een 1x35A aansluiting kan je met 7,4kW laden. bij een 3x25A aansluting kan je alsnog met 5.7kW laden. Biede mits je een installatie & kabel hebt die 32A geschikt is.
Ophogen naar 3x35A is mega duur in vaste kosten.
NEN1010 schrijft wel “selectiviteit” voor. Dat betekent dat achter de 3x25 aansluting groepen van 16A moeten zitten.
@Jazsie, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik wilde meer aangeven dat “nu hij de auto eenmaal heeft” hij ook weer niet enorm teleurgesteld hoeft te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 19-11-2023 21:40 ]
Ik snap er niks van. In alle documentatie, inclusief die van Citroën zelf, behalve deze site, staat dat hij gewoon met 3f 11kW kan laden. Ik ga morgen gewoon bellen, naar mijn weten is hij gewoon kapot of niet conform specificaties geleverd.SpongeRob schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:32:
[...]
Dan zul je bij de dealer te horen krijgen dat dat normaal is omdat je auto slechts een monofase lader heeft.
Met een slimme lader die de laadstroom aanpast op basis van de beschikbare capaciteit kun en mag je gewoon de volledige 25 ampere per fase gebruiken. Zie eerdere posts. Zou eigenlijk in de opening post moeten staan want dit misverstand komt vaak voorbij.Stefannn schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:39:
[...]
Volgens mij heeft @HaTe 3x25A want dat was geloof ik het originele probleem.
Ophogen naar 3x35A is mega duur in vaste kosten.
NEN1010 schrijft wel “selectiviteit” voor. Dat betekent dat achter de 3x25 aansluting groepen van 16A moeten zitten.
@Jazsie, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik wilde meer aangeven dat “nu hij de auto eenmaal heeft” hij ook weer niet enorm teleurgesteld hoeft te zijn.
De ë-C4 is geleverd met wee versies geïntegreerde lader;HaTe schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:35:
[...]
Ik snap er niks van. In alle documentatie, inclusief die van Citroën zelf, behalve deze site, staat dat hij gewoon met 3f 11kW kan laden. Ik ga morgen gewoon bellen, naar mijn weten is hij gewoon kapot of niet conform specificaties geleverd.
1F met 7.4kW of 3F met 11kW.
Je hebt dus de 1F versie of is stuk...
Edit:
Ik neem aan dat je uiteraard een 3F laadkabel gebruikt en niet een 1F variant...
[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 20-11-2023 02:48 ]
Ook heb je uiteraard een driefasen laadkabel nodig.
Het model met de wat kleinere batterij heeft een monofase obc en degene met de grotere batterij heeft een driefasen obc.
Inderdaad maar 1 pin..SpongeRob schreef op maandag 20 november 2023 @ 05:29:
@HaTe Je zou nog even kunnen kijken hoeveel pinnen er in je type 2 connector zitten om te kijken of je auto over een driefasen lader beschikt.
Ook heb je uiteraard een driefasen laadkabel nodig.
De dealer geeft aan dat hij verkeerd geleverd is.. Wordt opgelost.
[ Voor 9% gewijzigd door HaTe op 25-11-2023 18:37 ]
Edit; heb je je kabel gecheckt, of je auto?
[ Voor 40% gewijzigd door Hmmbob op 20-11-2023 12:16 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
:strip_exif()/f/image/LRkpes1u6Zpv1rprvr69ZjXq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan alleen maar adviseren om naar 1.7.3 te upgraden en te checken of OverrideCurrent wel op 0 staat.
Een screenshot in OFF mode draagt niet echt bij...
ik zal de volgende keer een printscreen maken wanneer het weer optreed.
Greetings
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_van_eck op 24-11-2023 11:05 ]

[ Voor 99% gewijzigd door Pietje NL op 25-11-2023 10:56 ]
Wat hij doet:
Bij elke verandering van stroom een http request doen naar de SmartEVSE. Als dit langer dan 8s duurt, dan ook een http request doen.
ESPHome configuratie:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 --- substitutions: device_name: slimmelezer esphome: name: ${device_name} platform: ESP8266 esp8266_restore_from_flash: true board: d1_mini name_add_mac_suffix: false project: name: zuidwijk.slimmelezer version: "1.2" on_boot: then: - if: condition: lambda: return id(has_key); then: - lambda: |- std::string key(id(stored_decryption_key), 32); id(dsmr_instance).set_decryption_key(key); else: - logger.log: level: info format: "Not using decryption key. If you need to set a key use Home Assistant service 'ESPHome: ${device_name}_set_dsmr_key'" wifi: # remove leading '#' and fill in your wifi details # ssid: !secret wifi_ssid # password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: ${device_name} captive_portal: # Enable logging logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: services: service: set_dsmr_key variables: private_key: string then: - logger.log: format: Setting private key %s. Set to empty string to disable args: [private_key.c_str()] - globals.set: id: has_key value: !lambda "return private_key.length() == 32;" - lambda: |- if (private_key.length() == 32) private_key.copy(id(stored_decryption_key), 32); id(dsmr_instance).set_decryption_key(private_key); ota: dashboard_import: package_import_url: github://zuidwijk/dsmr/slimmelezer.yaml@main import_full_config: true web_server: port: 80 http_request: globals: - id: last_evse_update type: int restore_value: no initial_value: '0' - id: has_key type: bool restore_value: yes initial_value: "false" - id: stored_decryption_key type: char[32] restore_value: yes uart: baud_rate: 115200 rx_pin: D7 rx_buffer_size: 1700 dsmr: id: dsmr_instance max_telegram_length: 1700 # For Luxembourg users set here your decryption key #decryption_key: !secret decryption_key // enable this when using decryption for Luxembourg; key like '00112233445566778899AABBCCDDEEFF' script: - id: update_evse then: - http_request.post: url: !lambda |- return ((std::string) id(http_request_url).state); - lambda: |- id(last_evse_update) = id(now).state; sensor: - platform: dsmr energy_delivered_tariff1: name: "Energy Consumed Tariff 1" energy_delivered_tariff2: name: "Energy Consumed Tariff 2" energy_returned_tariff1: name: "Energy Produced Tariff 1" energy_returned_tariff2: name: "Energy Produced Tariff 2" power_delivered: id: power_delivered name: "Power Consumed" accuracy_decimals: 3 power_returned: id: power_returned name: "Power Produced" accuracy_decimals: 3 electricity_failures: name: "Electricity Failures" icon: mdi:alert entity_category: diagnostic electricity_long_failures: name: "Long Electricity Failures" icon: mdi:alert entity_category: diagnostic voltage_l1: id: voltage_l1 name: "Voltage Phase 1" accuracy_decimals: 0 voltage_l2: name: "Voltage Phase 2" accuracy_decimals: 0 id: voltage_l2 voltage_l3: name: "Voltage Phase 3" accuracy_decimals: 0 id: voltage_l3 # current_l1: # name: "Current Phase 1" # current_l2: # name: "Current Phase 2" # current_l3: # name: "Current Phase 3" power_delivered_l1: id: power_delivered_l1 name: "Power Consumed Phase 1" accuracy_decimals: 3 power_delivered_l2: id: power_delivered_l2 name: "Power Consumed Phase 2" accuracy_decimals: 3 power_delivered_l3: id: power_delivered_l3 name: "Power Consumed Phase 3" accuracy_decimals: 3 power_returned_l1: id: power_returned_l1 name: "Power Produced Phase 1" accuracy_decimals: 3 power_returned_l2: id: power_returned_l2 name: "Power Produced Phase 2" accuracy_decimals: 3 power_returned_l3: id: power_returned_l3 name: "Power Produced Phase 3" accuracy_decimals: 3 - platform: wifi_signal name: "Wi-Fi Signal" update_interval: 60s - platform: template id: current_l1 device_class: "current" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 unit_of_measurement: A name: "Current Phase 1" lambda: |- return (id(power_delivered_l1).state - id(power_returned_l1).state)*1000 / id(voltage_l1).state; update_interval: 10s - platform: template id: current_l2 device_class: "current" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 unit_of_measurement: A name: "Current Phase 2" lambda: |- return (id(power_delivered_l2).state - id(power_returned_l2).state)*1000 / id(voltage_l2).state; update_interval: 10s - platform: template id: current_l3 device_class: "current" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 unit_of_measurement: A name: "Current Phase 3" lambda: |- return (id(power_delivered_l3).state - id(power_returned_l3).state)*1000 / id(voltage_l3).state; update_interval: 10s # - platform: template # device_class: "power" # state_class: "measurement" # accuracy_decimals: 1 # name: "Power" # lambda: |- # return (id(power_delivered).state - id(power_returned).state)*1000; # update_interval: 10s - platform: uptime id: now update_interval: 1s text_sensor: - platform: dsmr identification: name: "DSMR Identification" entity_category: diagnostic p1_version: name: "DSMR Version" entity_category: diagnostic - platform: wifi_info ip_address: name: "Slimmelezer IP Address" - platform: template id: http_request_url update_interval: 1s lambda: |- int current_l1 = ((id(power_delivered_l1).state - id(power_returned_l1).state)*1000 / id(voltage_l1).state) * 10; int current_l2 = ((id(power_delivered_l2).state - id(power_returned_l2).state)*1000 / id(voltage_l2).state) * 10; int current_l3 = ((id(power_delivered_l3).state - id(power_returned_l3).state)*1000 / id(voltage_l3).state) * 10; char url[60]; sprintf(url, "http://10.10.10.40/currents?L1=%d&L2=%d&L3=%d", current_l1, current_l2, current_l3); return (std::string) url; on_value: - script.execute: update_evse interval: - interval: 9s then: - if: condition: lambda: 'return (id(now).state - id(last_evse_update)) > 8;' then: - script.execute: update_evse
Ik draai 1.7.3 en heb dit ook gehad en precies die zelfde handelingen gedaan en sprong toen ook naar max laad vermogen @dingo35.martijn_van_eck schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:20:
@dingo35 Ik heb mijn laadpaal al een periode draaien op versie 1.7.2 i.c.m sensorbox V2 en een eastron energie meter. Op zich draait het probleemloos en gebruik voor nu alleen de smart mode. Het enige wat ik regelmatig zie (eens in de 2 weken ongeveer) is dat bij het inschakelen de charge current op 6 ampere blijft staan en deze niet op regelt naar 3x20A. Er is voldoende power available op de hoofdaansluiting. Zodra in zelf via de webpagina "no override" selecteer gaat hij wel gelijk op regelen. Ik gebruik voor de rest geen andere API. Enig idee waar dit aan kan liggen? Alvast dank voor je reactie. [Afbeelding]
Gebruik enkel smart mode.
Aangezien ik enkelfase laad is dat niet handig als je in de ochtend volle accu verwacht
@Jazsie Is dit bij jou reproduceerbaar, of treedt het af en toe op?
Enige wat ik weet is dat het laden start met 10A (het minimale ingestelde) en na aantal seconden (niet gemeten) vervolgens naar het max gaat.
Dat laatste stap gebeurd dus niet en op de web gui staat override op 10A wat normaal niet zo is.
Na dat laatst de zekering sprong omdat ik de auto aan laden was en de frietpan aan zette kwam ik er achter dat ik toch maar eens een meter tussen moet hangen om dit te in de toekomst nog een keer te voorkomen haha, nu zit ik met 1 ding,
ik wil graag los kunnen zien hoeveel de EV gebruikt in vergelijken met de rest, eerst zat ik te denken om een Shelly Pro 4PM te halen en stroom van alle outputs via Home assistant samen te laten voegen en naar de evse via api te sturen.
Heeft iemand een beter idee om dit te doen misschien?
Echter om te zorgen dat je zekering heel blijft zul je, je totale verbruik (per fase) moeten weten zodat je kan load balancen. En dat is iets anders dan een kWh meter tussen je laadpaal groep en "laadpaal".
Je wilt 2 dingen:
1) kWh meter tussen laadpaal groep en laadpaal zodat je verbruik van je EV kan meten.
2) kWh meter of CT klemmen of je P1 meter data (als deze geschikt is) gebruiken om te load balancen zodat je zekering er niet uit vliegt.
Eigenlijk hetzelfde als @Jazsie zegt, maar wat meer naar de basis:Neko Central schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:19:
eens een vraagje kijken of andere met een betere oplossing komen,
Na dat laatst de zekering sprong omdat ik de auto aan laden was en de frietpan aan zette kwam ik er achter dat ik toch maar eens een meter tussen moet hangen om dit te in de toekomst nog een keer te voorkomen haha, nu zit ik met 1 ding,
ik wil graag los kunnen zien hoeveel de EV gebruikt in vergelijken met de rest, eerst zat ik te denken om een Shelly Pro 4PM te halen en stroom van alle outputs via Home assistant samen te laten voegen en naar de evse via api te sturen.
Heeft iemand een beter idee om dit te doen misschien?
- om te voorkomen dat het laden van de EV de boel overbelast is “smart loading” uitgevonden.
- “smart loading” heeft een sensor op het verbruik van de meterkast en regelt de laadstroom terug als de meterkast te zwaar belast wordt.
- er zijn verschillende manieren om “smart loading” voor elkaar te krijgen:
A/ als je een gekochte laadpaal hebt kijken wat de laadpaal leverancier aanbiedt. Bijna alle laadpalen ondersteunen dit, vaak onder afwijkende benamingen. Dat gaat vrijwel altijd middels “CT klemmen” die op de draden naar de hoofd-zekering geclipt worden die daarmee de stroom meten.
B/ als je zelf je laadpaal gemaakt met “smartevse”, zoals heel veel mensen op deze thread, dan wordt dat standaard ondersteund. Je hebt diverse mogelijkheden: met “sensorbox & ct klemmen”, met “sensorbox en P1 aansluiting”, met “sensorbox en modbus powermeter” of met “sensorbox en api-gestuurde meterinformatie van HA of ander software pakket”
Nu lees ik hier dat er een nu lees ik dat als er een aardlekautomaat wordt gebruikt deze Uitschakelkarakteristiek type B nodig heeft, nu heb ik tijdens installatie van mijn zonnepanelen mijn meterkast laten aanpassen en laten voorbereiden op een laadpaal en is er een Gewiss GW94367 GEW AARDL.AUT.4P 16A C 30mA aardlekautomaat geplaatst, maar deze is dus Type C is die bruikbaar of moet ik gaan melden dat ze een verkeerde aardlekautomaat geplaatst hebben?
Ik heb al vanaf de hooft zekering via HA lopen met mains meter api, mijn probleem is dat mijn lader een zekering van 16 amp deelt met mijn hele garage en ik dus ook nog een evmeter tussen moet hangen voor de load balancing van die zekering maar ik wil eigenlijk de stats van de auto los van de "evmeter (garage meter,)" hebbenStefannn schreef op zondag 26 november 2023 @ 06:40:
[...]
Eigenlijk hetzelfde als @Jazsie zegt, maar wat meer naar de basis:
- om te voorkomen dat het laden van de EV de boel overbelast is “smart loading” uitgevonden.
- “smart loading” heeft een sensor op het verbruik van de meterkast en regelt de laadstroom terug als de meterkast te zwaar belast wordt.
- er zijn verschillende manieren om “smart loading” voor elkaar te krijgen:
A/ als je een gekochte laadpaal hebt kijken wat de laadpaal leverancier aanbiedt. Bijna alle laadpalen ondersteunen dit, vaak onder afwijkende benamingen. Dat gaat vrijwel altijd middels “CT klemmen” die op de draden naar de hoofd-zekering geclipt worden die daarmee de stroom meten.
B/ als je zelf je laadpaal gemaakt met “smartevse”, zoals heel veel mensen op deze thread, dan wordt dat standaard ondersteund. Je hebt diverse mogelijkheden: met “sensorbox & ct klemmen”, met “sensorbox en P1 aansluiting”, met “sensorbox en modbus powermeter” of met “sensorbox en api-gestuurde meterinformatie van HA of ander software pakket”
Dat is niet zomaar te zeggen. Veel laadpalen hebben een ingebouwde dc lekdetectie en kunnen dus op een “gewone” aardlekautomaat. Ook met een zelfbouw laadpaal kan dat als je de beveiliging in de laadpaal zelf bouwt.ngommers schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:22:
Ik ben mij inmiddels flink aan inlezen op dit topic aangezien ik als ik vergunning voor een inrit krijg ook een eigen laadpaal wil gaan maken.
Nu lees ik hier dat er een nu lees ik dat als er een aardlekautomaat wordt gebruikt deze Uitschakelkarakteristiek type B nodig heeft, nu heb ik tijdens installatie van mijn zonnepanelen mijn meterkast laten aanpassen en laten voorbereiden op een laadpaal en is er een Gewiss GW94367 GEW AARDL.AUT.4P 16A C 30mA aardlekautomaat geplaatst, maar deze is dus Type C is die bruikbaar of moet ik gaan melden dat ze een verkeerde aardlekautomaat geplaatst hebben?
Maar type B en uitschakel karakteristiek “B” zijn hier twee verschillende dingen. Jij hebt er nu een met uitschakelkarakteristiek “C” en dat is eigenlijk niet nodig, die gebruik je eigenlijk alleen bij apparaten met een hoge inschakelstroom zoal een dikke zaagtafel o.i.d. Een EV heeft dat niet en kan dus prima op een “B” automaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Himalaya op 26-11-2023 12:14 ]
Type C schakelt langzamer af. Je laadpaal heeft een eigen aardlek nodig dus zet er een type B bij voor je laadpaal en je hebt geen probleem. Wel even de andere regels in acht nemen (selectiviteit e.d.)ngommers schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:22:
Ik ben mij inmiddels flink aan inlezen op dit topic aangezien ik als ik vergunning voor een inrit krijg ook een eigen laadpaal wil gaan maken.
Maar dit is nu een aardlekautomaat, dan hoef ik daar toch geen extra aardlek Type B achter te zetten? maar eerder deze aardlekautomaat vervangen of kan deze ook prima gebruikt worden? Deze is enkel bedoeld voor de Laadpaal.mukky schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:13:
[...]
Type C schakelt langzamer af. Je laadpaal heeft een eigen aardlek nodig dus zet er een type B bij voor je laadpaal en je hebt geen probleem. Wel even de andere regels in acht nemen (selectiviteit e.d.)
Ik las het verkeerd, je hebt een C automaat laten installeren VOOR je laadpaal TIJDENS het installeren van je zonnepanelen. Zou ik gewoon gebruiken.ngommers schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:21:
[...]
Maar dit is nu een aardlekautomaat, dan hoef ik daar toch geen extra aardlek Type B achter te zetten? maar eerder deze aardlekautomaat vervangen of kan deze ook prima gebruikt worden? Deze is enkel bedoeld voor de Laadpaal.