Correct (vwb pwm), 80m (we hebben zelf wel 100m gezien) werkt prima mits afgeschermd.Stefannn schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Ho ho.
Er staat een pwm signaal op de cp dat de laadstroom definieert.
Gewone laadkabels zijn tot 10m gegarandeerd en hebben een simpele niet afgeschermde 0.5mm2 ader. Tot 15m moet dat in praktijk ook wel werken (geen garantie). Voor langere leidingen is het algemene advies op dit forum om afgeschermde signaal kabel te nemen zoals bijvoorbeeld een cat kabel.
Er zijn tweakers die het daarmee tot iets van 80m werkend hebben.
Welke knikbeschermer heb je gekocht?superyupkent schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:58:
@Daros ,
Ik ben zelf ook begonen met kijken naar een TWC met daarin een SmartEVSE. Ik kwam er al snel achter dat het wat onhandig was om een TWC te gaan ombouwen vergeleken met een relatief eenvoudig zelfbouw laadstation.
Ik heb zelf ook de chargeking kabel uitgekozen, laadstation in schuur en een kabel met knikbescherming en kabelhouder. Erg happy mee, ook fijne support vanuit de Nederlandse maker.
[Afbeelding]
Ik wil ook graag alleen de kabel door de muur laten komen maar stoei nog een beetje met hoe ik de trekontlasting en doorvoer ga maken. Zoals in jouw foto ziet er goed uit, dus ik zou graag meer info willen. Als anderen ideeën hebben is ook goed.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
@HaTe
De link in superyupkent in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" is inderdaad dood maar lijkt naar een van deze te wijzen:
https://www.lapp.com/nl/nl/skintop-bs/p/53015850
https://www.lapp.com/nl/n...cherming%20tegen%20buigen
De link in superyupkent in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" is inderdaad dood maar lijkt naar een van deze te wijzen:
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 22:25 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt! Dat is in ieder geval al de helft. Nu zoek ik eigenlijk nog hoe ik die schroefdraad of wartel in mijn muur maak. Ik zou denken via een plaat op de muur, maar dat lijkt bij superyupkent niet zo te zijn.Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:24:
@HaTe
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Klein model lasdoos op de muur zou ook nog kunnen en dan de kabel naar beneden laten hangen.HaTe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:35:
[...]
Bedankt! Dat is in ieder geval al de helft. Nu zoek ik eigenlijk nog hoe ik die schroefdraad of wartel in mijn muur maak. Ik zou denken via een plaat op de muur, maar dat lijkt bij superyupkent niet zo te zijn.
Maar is ook niet het fraaist.
Je kunt iets 3dprinten of een 3/4" variant nemen die op een kraan-muurplaat of sok past.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Beide vind ik slim bedachtProton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:55:
Je kunt iets 3dprinten of een 3/4" variant nemen die op een kraan-muurplaat of sok past.
Trekontlasting heb ik gemaakt door een stuk mantel open te snijden en die om de kabel met tywraps te bevestigen.
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Ik heb bij de verkoop van mijn huidige huis de smartevse v2 mee verkocht dus ik kan ook eindelijk aan de V3 
Mijn Raspberry met P1 uitlezing in Node Red gaat wel mee dus nu is mijn vraag. Heeft iemand het robuust werkend om de sekri fw de P1 data rechtstreeks of van MQTT af te snoepen ipv er een sensorbox voor te gebruiken?
Mijn Raspberry met P1 uitlezing in Node Red gaat wel mee dus nu is mijn vraag. Heeft iemand het robuust werkend om de sekri fw de P1 data rechtstreeks of van MQTT af te snoepen ipv er een sensorbox voor te gebruiken?
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Alles hangt af van je meter: je hebt stroom per fase nodig, en een update van minimaal 1 keer per 5 seconden. Er zijn mensen die het met 1 keer per 10 seconden doen, maar dan krijg je over- en undershoot verschijnselen in je laadstroom...
Kan prima, ik stuur het via NodeRed naar MQTT broker waar ook de SmartEVSE op zit.maarten_NL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:23:
Ik heb bij de verkoop van mijn huidige huis de smartevse v2 mee verkocht dus ik kan ook eindelijk aan de V3
Voorheen via de web API maar MQTT heeft veel minder overhead.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hoe zit het eigenlijk als er geen data meer binnenkomt over de Mains-API? Ik heb gisteren tijdens het laden mijn Mains-API-feed even uitgezet en had verwacht dat na enige tijd (30s? 60s?) de laadsnelheid zou terugvallen naar minimum bij gebrek aan data, maar hij bleef vrolijk doorladen op bijna 16A.dingo35 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:37:
Alles hangt af van je meter: je hebt stroom per fase nodig, en een update van minimaal 1 keer per 5 seconden. Er zijn mensen die het met 1 keer per 10 seconden doen, maar dan krijg je over- en undershoot verschijnselen in je laadstroom...
In mijn geval heb ik een raspberry pi voor de uitlezeing, een mqtt-broker op een andere server en uiteraard mijn netwerk. Spul draait in principe allemaal altijd, maar voor extra robuustheid zou ik het niet gek vinden als bij uitblijven van actuele data naar 6A zou terugvallen totdat er weer data binnenkomt?
Draai je wel in SMART mode?
Bij mij stopt ie na ~15sec met laden met "Communication error".
Bij mij stopt ie na ~15sec met laden met "Communication error".
Ja, hij draait in Smart mode, doet hij ook keurig. Aangezien ik gisteren ook de vaatwasser tijdens het laden aan had staan, was ik maar even gestopt met testen. Maar na 15 sec zou er dus een communication error moeten komen?
Ik ga het bij de volgende keer laden nog eens een keer proberen...
Ik ga het bij de volgende keer laden nog eens een keer proberen...
In MQTT is het "communcation error" op het display iets met "Serial commucation error".
Ik had gedcht dat ie naar 6A (mijn min) zou gaan maar stopt er gewoon helemaal mee
.
Ik had gedcht dat ie naar 6A (mijn min) zou gaan maar stopt er gewoon helemaal mee
Dat is gek.... Bij mij doet hij dat niet:
Firmware-versie is Serkri-1.7.3.
Qua reactie is stoppen met laden eigenlijk wel een betere en robuustere fail-safe reactie dan terugvallen naar laden op minimum vermogen. Dus bij jou doet hij precies wat ik zou verwachten?
update: of komt die error alleen tijdens het laden? (ben nu niet aan het laden....)
Staan geen timestamps bij, maar Set/Mains stuur ik ca 1 x per seconde. Zodra dat stopt stuurt de SmartEVSE 1 x per 10 sec een MQTT-update, oftewel hierboven bijna 2 minuten geen data ontvangen.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 mosquitto_sub -v -t "SmartEVSE/Set/#" -t "SmartEVSE/Error" SmartEVSE/Set/Mode Smart SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Set/MainsMeter 4:10:4 SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None SmartEVSE/Error None
Firmware-versie is Serkri-1.7.3.
Qua reactie is stoppen met laden eigenlijk wel een betere en robuustere fail-safe reactie dan terugvallen naar laden op minimum vermogen. Dus bij jou doet hij precies wat ik zou verwachten?
update: of komt die error alleen tijdens het laden? (ben nu niet aan het laden....)
Uiteraard komt die error alleen tijdens het laden.
Een veel uitgebreidere foutlog krijg je als je de debug-versie flashed en naar je SmartEVSE telnet.
Een veel uitgebreidere foutlog krijg je als je de debug-versie flashed en naar je SmartEVSE telnet.
Er hangt een ZIV 3ph DSMR5 meter dus die zou elke seconde een update moeten geven.dingo35 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:37:
Op het verbruik van de domme apparatuur zal ik de WP moeten gaan throttelen om de hoofdzekeringen heel te houden en de kostbare overstap naar 3x35A te voorkomen.
De Raspberry draait hier maanden zonder onderbreking en als de EVSE er na 15s mee ophoudt durf ik die oplossing wel te gaan testen.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Op het scherm krijg ik het direct "serial.... com" error, zelfs als ik niet aan het laden ben.
Via MQTT kan ik nu niet checken want auto is aan het laden
.
@dingo35: Zie dat de Serkri fw nu ook API heeft voor EV meter. Welke topic is dat in MQTT? Kan dit niet zo gauw vinden...
Via MQTT kan ik nu niet checken want auto is aan het laden
@dingo35: Zie dat de Serkri fw nu ook API heeft voor EV meter. Welke topic is dat in MQTT? Kan dit niet zo gauw vinden...
Inmiddels ook tijdens het laden geprobeerd, maar hij blijft bij mij gewoon doorgaan zonder error, ook als er meer dan de 15 s die @Jazsie noemde geen Mains-data opgestuurd wordt...dingo35 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:23:
Uiteraard komt die error alleen tijdens het laden.
Debug-versie heb ik nog niet geprobeerd, dat wordt de volgende stap.
Update: Debug-versie geeft geen duidelijke aanvullende info. Ik zie daar niet de Mains-API-data via MQTT apart binnenkomen. Wel zie ik de opgestuurde data staan in de regels met "CalcBalancedCurrent" (Imeasured is de stroom op de fase die het meeste stroom gebruikt) en in "printStatus" (elk van de 3 waarden).
Die printStatus-regels blijven bij mij gewoon komen met de laatst bekende data, ook al is de data al enige tijd niet meer ge-update?
[ Voor 30% gewijzigd door ocaj op 22-10-2023 17:52 ]
Apart @ocaj, die van mij reageert totaal anders.
Voor de volledigheid (weet niet of het relevant is) @dingo35 ?:
Mijn SmartEVSE heeft een modbus-verbinding met een EV-meter en een API-verbinding voor de Mains-meter.
Mains-API wordt via MQTT opgestuurd.
Mijn SmartEVSE heeft een modbus-verbinding met een EV-meter en een API-verbinding voor de Mains-meter.
Mains-API wordt via MQTT opgestuurd.
Hoi, ik heb sinds gisteren het probleem dat mijn auto citroen c5 aircross niet meer laad.
De auto meld bij het laden rood( technische probleem).
Ik heb de laatste smart even V3 serkei 1.7.3.
Geen idee wat er is gebeurd, er zijn geen wijzigingen geweest in de software, geen home assistant koppeling of andere koppeling.
Ik zet hem via de webpagina off/on.
Webpagina is gewoon bereikbaar.
Iemand een idee?
Geen idee wat er is gebeurd, er zijn geen wijzigingen geweest in de software, geen home assistant koppeling of andere koppeling.
Iemand een idee?
scholten45 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:13:
Hoi, ik heb sinds gisteren het probleem dat mijn auto citroen c5 aircross niet meer laad.
Iemand een idee?
Ik heb de spanning er al eens afgehaald de wel bekende reset.
Misschien overbodig maar ik heb het hier bij mijn V2 ook even geprobeerd.ocaj schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:44:
[...]
Inmiddels ook tijdens het laden geprobeerd, maar hij blijft bij mij gewoon doorgaan zonder error, ook als er meer dan de 15 s die @Jazsie noemde geen Mains-data opgestuurd wordt...
Debug-versie heb ik nog niet geprobeerd, dat wordt de volgende stap.
Update: Debug-versie geeft geen duidelijke aanvullende info. Ik zie daar niet de Mains-API-data via MQTT apart binnenkomen. Wel zie ik de opgestuurde data staan in de regels met "CalcBalancedCurrent" (Imeasured is de stroom op de fase die het meeste stroom gebruikt) en in "printStatus" (elk van de 3 waarden).
Die printStatus-regels blijven bij mij gewoon komen met de laatst bekende data, ook al is de data al enige tijd niet meer ge-update?
P1 poort los, EVSE laden in SMART mode. Alleen de netaansluting waardes gaan naar 0, verder geen reactie.
Sensorbox los, na 15s Comm error op het display.
Als jullie wat meer bekend zijn met de code, zit er een timestamp of plausbiliteits check op de ingelezen waarde in het MQTT topic?
Als de timestamp of de waardes x tijd (zeg 15 seconden) niet is gewijzigd dan vertrouwen we de data niet meer?
Ik zie dat hij een paar minuten laad en daarna stop het laden.scholten45 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:13:
Iemand een idee?
Dit is de raw log:scholten45 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Ik zie dat hij een paar minuten laad en daarna stop het laden.
{"version":"SERKRI-1.7.3","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"www.telecomservices.nl_2.4Ghz","rssi":-65,"bssid":"D0:21:F9:CA:DE:78","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":19,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":0,"loadbl":0,"pwm":272,"solar_stop_timer":0,"state":"Connected to EV","state_id":1,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":160,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"solar_max_import":0,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":0,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Disabled","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"192.168.1.1","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-12699","username":"admin","password_set":true,"status":"Connected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"charging_L1":false,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}}
@scholten45 Eerste verdachte zou kabelbreuk/vuile contacten zijn. Je krijgt meer details door de debug versie te flashen, en via telnet voor "verbose" te kiezen.
@ocaj : Er is één timeout mechanisme, vermoedelijk wordt bij ontvangst van je EV modbus bericht de teller gereset, zodat er geen timeout optreedt als de EM_API gegevens uitblijven; ik zie dat als een bug.
Als je je EVmeter uitschakelt zou de timeout wél op moeten treden...(geen workaround maar een test of mijn diagnose klopt).
@ocaj : Er is één timeout mechanisme, vermoedelijk wordt bij ontvangst van je EV modbus bericht de teller gereset, zodat er geen timeout optreedt als de EM_API gegevens uitblijven; ik zie dat als een bug.
Als je je EVmeter uitschakelt zou de timeout wél op moeten treden...(geen workaround maar een test of mijn diagnose klopt).
Dat heb je goed gezien! Zojuist even de EV-meter op "Disabled" gezet en als ik dan de Mains-API feed via MQTT stop, dan komt er inderdaad vrij vlot een Communication Error (en de ledring op de knop aan de SmartEVSE gaat driftig rood knipperen). Het lijkt dus inderdaad dat het succesvol uitlezen van de EV-meter de Mains-API-timer reset, waardoor deze effectief niet meer werkt. (de kans dat die 25cm kabel tussen SmartEVSE en SDM630 stuk gaat lijkt me heel veel kleiner dan de kans dat mijn API-feed er mee stopt)dingo35 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:22:
Ik heb er alle vertrouwen in dat hij op je todo-lijstje komt te staan, er is voor mij geen grote haast bij, mijn API-feed heeft een hele hoge uptime, maar ja, dat is met alle beveiligingen zo: in principe heb je ze nooit nodig...
Hi, ik heb de debug versie erin gedraaid, de uitkomst was het volgende:scholten45 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:50:
[...]
Dit is de raw log:
{"version":"SERKRI-1.7.3","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"www.telecomservices.nl_2.4Ghz","rssi":-65,"bssid":"D0:21:F9:CA:DE:78","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":19,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":0,"loadbl":0,"pwm":272,"solar_stop_timer":0,"state":"Connected to EV","state_id":1,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":160,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"solar_max_import":0,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":0,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Disabled","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"192.168.1.1","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-12699","username":"admin","password_set":true,"status":"Connected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"charging_L1":false,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}}
(I) (printStatus)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(I) (printStatus)(C1) L1: 0.0 A L2: 0.0 A L3: 0.0 A Isum: 0.0 A
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A.
(I) (printStatus)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(ProximityPin)(C0) PP pin: 297 (611 mV)
(I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 32A Max: 16A
(setState)(C1) 19:53:02 STATE A -> B
(EVSEStates)(C0) Diode OK
(I) (printStatus)(C1) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(I) (printStatus)(C1) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(I) printStat(us)(C1C)a lLc1B:a l0a.n0c eAd CLu2r:r e0n.t0) (AC 0L)3 :C h0e.c0k pAoiInstu m1: I0s.e0t bAa
(I) lanced=16.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(setState)(C0) 19:53:05 STATE B -> C
(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(loop)(C1) 0 clients running.
Als ik de auto op een andere laadpaal aansluit werkt deze goed(aangesloten met de laadkabel van de auto de zelfde als ik thuis ook gebruik)
De kabel en auto werken dus goed.
Het lijkt er op dat hij geen info van de auto krijgt: Imeasured_EV=0.0 A
Ik heb de bekabeling voor PP en CP nagekeken die zitten vast en ook geen corrosie.
Deze conclusie is met mijn boeren verstand.
Ik heb ook wel het gehele log bestand maar ik heb geen idee hoe ik dat hier op het forum kan delen.scholten45 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:01:
[...]
Hi, ik heb de debug versie erin gedraaid, de uitkomst was het volgende:
(ProximityPin)(C0) PP pin: 297 (611 mV)
(I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 32A Max: 16A
(setState)(C1) 19:53:02 STATE A -> B
(EVSEStates)(C0) Diode OK
(I) printStat(us)(C1C)a lLc1B:a l0a.n0c eAd CLu2r:r e0n.t0) (AC 0L)3 :C h0e.c0k pAoiInstu m1: I0s.e0t bAa
(I) lanced=16.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(setState)(C0) 19:53:05 STATE B -> C
(loop)(C1) 0 clients running.
Als ik de auto op een andere laadpaal aansluit werkt deze goed(aangesloten met de laadkabel van de auto de zelfde als ik thuis ook gebruik)
De kabel en auto werken dus goed.
Het lijkt er op dat hij geen info van de auto krijgt: Imeasured_EV=0.0 A
Ik heb de bekabeling voor PP en CP nagekeken die zitten vast en ook geen corrosie.
Deze conclusie is met mijn boeren verstand.
Yes gevonden, het probleem zat inderdaad in een contact.
Ik wou de 3 fase nog even aandraaien voor je weet maar nooit, begin L1 te vonken.
En daar had ik mijn probleem, het ader eind hulsje te diep erin gestoken zodat het geen goed contact maakt.
Er uitgehaald kijken of deze verder schoon is, ja dat is zo en dan er terug in(maar dit keer niet te diep).
Probleem opgelost thanks.
Ik wou de 3 fase nog even aandraaien voor je weet maar nooit, begin L1 te vonken.
En daar had ik mijn probleem, het ader eind hulsje te diep erin gestoken zodat het geen goed contact maakt.
Er uitgehaald kijken of deze verder schoon is, ja dat is zo en dan er terug in(maar dit keer niet te diep).
Probleem opgelost thanks.
Huidige instalatie: smart evse V3 met laatste update denk ik : SERKRI 1.7.1
met extra button voor keuze solar of smart.
gekoppeld met dig meter via sensorbox V2.
en automatisatie via homeassistant met docker.
Probleemstelling: Bij ons thuis zijn er binnenkort 2 personen die willen laden. Dus ik wil 2 aparte verbruik optellingen in kW.
Is er een mogelijkheid om met RFID de juiste persoon te koppelen aan zijn eigen rekening ?
+ met RFID starten en stoppen van de laadsessie ?
met extra button voor keuze solar of smart.
gekoppeld met dig meter via sensorbox V2.
en automatisatie via homeassistant met docker.
Probleemstelling: Bij ons thuis zijn er binnenkort 2 personen die willen laden. Dus ik wil 2 aparte verbruik optellingen in kW.
Is er een mogelijkheid om met RFID de juiste persoon te koppelen aan zijn eigen rekening ?
Ik zit/zat met heltzelfde "probleem" om zakelijk en prive (2 auto's) te scheiden. Heb dus een 2e SmartEVSE laadpunt gemaakt met een eigen modbus EV meter. Nu kan ik 2 tegelijkertijd laden en zie ik aantoonbaar wat prive en zakelijk is, als je maar de juiste aansluiting pakt.dimitri_Maes schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:45:
[ Voor 0% gewijzigd door rvdgaag op 24-10-2023 18:58 . Reden: spelfout ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
ETEK EVSE (het ALI ding) binnen gehad en an zich, ziet het er kwalitatief best goed uit. in de bestaande wallbox behuizing met gebruik maken van de contactors en diverse andere componenten op de hoofdprint niet echt de ruimte om hem in zijn geheel er bij in te zetten, dat wist ik al vantevoren, dus het apparaatje uit elkaar gehaald en vlak gebouwd. (foto's komen binnenkort) heb nog niet verder kunnen testen, donderdag is de vuurdoop van mijn mobiele laadpaal op een Cee vorm 16A stekker op kantoor. daarna zal ik verder moeten aanpassen om de omschakeling van amperage mogelijk te maken (al zou ik het ook kunnen laten en in de auto zelf het vermogen aanpassen, behoud ik ook een redelijke waterdichtheid)
Mijn SmartEVSEV3 is binnen dus ik heb gelijk de Serki 1.7.3 er op gezet, MAINSMET op API gezet, dat ging soepeltjes, maar nu de MQTT integratie.
Ik heb de MQTT config aangepast en het Topic pre-fix op smartevse gezet. De data van de SmartEVSE3 komt netjes binnen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/bgnPYOZ3Ou1DME7Prxxc1iS7.png?f=user_large)
Zoals je ziet heb ik geprobeerd om de L1,L2,L3 waardes in dat topic, of in het subtopic /currents (zoals ik lees in de API) gezet maar geen van beide resulteren in het inlezen van de phase currents en op het display blijft Error no serial com check wiring staan.
Of ik zie het over het hoofd of het is niet (duidelijk) beschreven: Welk topic verwacht de Serkri FW de Phase currents?
Ik heb de MQTT config aangepast en het Topic pre-fix op smartevse gezet. De data van de SmartEVSE3 komt netjes binnen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/bgnPYOZ3Ou1DME7Prxxc1iS7.png?f=user_large)
Zoals je ziet heb ik geprobeerd om de L1,L2,L3 waardes in dat topic, of in het subtopic /currents (zoals ik lees in de API) gezet maar geen van beide resulteren in het inlezen van de phase currents en op het display blijft Error no serial com check wiring staan.
Of ik zie het over het hoofd of het is niet (duidelijk) beschreven: Welk topic verwacht de Serkri FW de Phase currents?
Ik ben in gesprek met Dingo35 voor problemen met de WEBUI en Multi smart evse oplossingen (master slave)
Heb een issue geopend op Guthub:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/211
Kan iedereen die dezelde issue heeft @Femme ?? bijdragen hier zodat DIngo35 er aan kan werken.
Heb een issue geopend op Guthub:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/211
Kan iedereen die dezelde issue heeft @Femme ?? bijdragen hier zodat DIngo35 er aan kan werken.
[ Voor 50% gewijzigd door rvdgaag op 25-10-2023 17:57 . Reden: Nederlands ipv engels :-) ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
@maarten_NL Stromen gaan in SmartEVSE in tienden van Ampères.
Dus phasecurrent=10 zet m op 1A, 100 zet m op 10A...
Zie ook MaxCurrent staat op 130 = 13A.
[ Voor 14% gewijzigd door dingo35 op 25-10-2023 17:14 ]
Dat had in begrepen dus heb de currents * 10 gedaan voor ik ze naar het MQTT topic push, alleen de vraag is welk topic verwacht de fw de L1L2L3 values?dingo35 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:13:
@maarten_NL Stromen gaan in SmartEVSE in tienden van Ampères.
Topic (mijn prefix is SmartEVSE):maarten_NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:35:
Dat had in begrepen dus heb de currents * 10 gedaan voor ik ze naar het MQTT topic push, alleen de vraag is welk topic verwacht de fw de L1L2L3 values?
SmartEVSE/Set/MainsMeter
Inhoud: I1:I2:I3 (3 waardes, gescheiden door een : ), zoals al aangegeven is de eenheid 0,1A.
Je ziet op de webpagina van de SmartEVSE de waardes die binnenkomen, dus daarmee kun je makkelijk controleren of het aankomt.
[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 25-10-2023 19:21 ]
Geloof niet dat t spreekwoord van toepassing is als de foto louter woorden bevat :-)
Zo, tijd voor mijn hele verhaal van de mobiele laadpaal.
ik rij een Polestar 2, deze kan 11KW AC laden en ook met 32A op 1 fase (dus 7,4KW) laden. regelmatig dus dat ik vrij toegang heb tot 16, en 32A 3 fase aansluitingen. Ook heb ik dan praktisch altijd vrij en goed zicht op de auto.
tijdje terug is dus een 22KW Wallbox lader defect geraakt door een defect in de besturing.
dit is de besturing PCB met de leds en wifi enzo
:strip_exif()/f/image/SMhcRMLOckESck74Zm4UpfUK.jpg?f=fotoalbum_large)
zoals dus ook te zien is de compute module een Raspbery PI
deze plaat houdt ook de 2 plastic delen met een rubbertje er tussen vast zodat er licht doorheen kan en waterdicht blijft, dus heb ik de PCB nagebouwd met een RVS plaat met een gat er in, dit zodat ik dan gewone leds er in kan doen. (hier helaas geen foto van)
Dit is de kant van de voedings aansluiting op de schakel PCB.
:strip_exif()/f/image/pe8id9VrePWioyF0UjhILt3R.jpg?f=fotoalbum_large)
de 4 witte blokken zijn de relais, welke de Fases en nul schakellen als de lader gaat laden. het oranje blok is een 230V naar 12V omvormer met net geen 2A power. rechts boven is een CT spoel te zien, ik kan hier de aansluitingen helaas niet van achterhalen om als RCMU te gebruiken.
hier wat adapters zodat ik praktisch altijd kan laden
230V Schuko
230V 1P 16A (3P 16A blauwe CEE vorm)
230V 1P 32A (3P 32A blauwe CEE vorm)
230V 3P 16A (5P 16A rode CEE vorm)
230V 3P 32A (5P 32A rode CEE vorm)
:strip_exif()/f/image/9tNxDJJfCqVnDsGNqKFvsl9W.jpg?f=fotoalbum_large)
hier de onderkant van de schakel PCB met de 2 helften van de ALI EVSE (ETEK) er op gemaakt. ik had nergens anders ruimte in de behuizing, en heb vanaf de flatcable aansluiting alle relais aansturingen en voedingen weten te achterhalen en daar de EVSE op aangesloten. Het op de EVSE aanwezige Relais schakelt de 4 relais van de schakel PCB.
:strip_exif()/f/image/O0sbsCHvLBPCYw5REm8Gt1yQ.jpg?f=fotoalbum_large)
het werkt enige wat ik nog moet/wil nakijken is de vermogens instelling, daar wil ik toch een manier op vinden om tussen 10A, 16A en 32A te kunnen kiezen., het zwarte draai knopje op de linker van de 2 EVSE printjes is daar voor bedoeld, en moet dit nog nameten hoe en wat... maar moet niet al te moeilijk zijn. ik denk dat ik een arduino er toch nog bij in ga bouwen want ik wil de LED status uitgangen van de EVSE zo interpreteren dat ik een ARGB led stripje aanstuur met diverse effecten..... moet niet al te moeilijk zijn denk ik. en als dat klaar is dan gaat de unit nog 1 keer dicht met wat kit, zodat hij extra waterdicht is.
hier nog een shotje van wat dip switch instellingen van de EVSE, denk dat dit toch echt wel voldoende is voor de meeste toepassingen.....
ik rij een Polestar 2, deze kan 11KW AC laden en ook met 32A op 1 fase (dus 7,4KW) laden. regelmatig dus dat ik vrij toegang heb tot 16, en 32A 3 fase aansluitingen. Ook heb ik dan praktisch altijd vrij en goed zicht op de auto.
tijdje terug is dus een 22KW Wallbox lader defect geraakt door een defect in de besturing.
dit is de besturing PCB met de leds en wifi enzo
:strip_exif()/f/image/SMhcRMLOckESck74Zm4UpfUK.jpg?f=fotoalbum_large)
zoals dus ook te zien is de compute module een Raspbery PI
deze plaat houdt ook de 2 plastic delen met een rubbertje er tussen vast zodat er licht doorheen kan en waterdicht blijft, dus heb ik de PCB nagebouwd met een RVS plaat met een gat er in, dit zodat ik dan gewone leds er in kan doen. (hier helaas geen foto van)
Dit is de kant van de voedings aansluiting op de schakel PCB.
:strip_exif()/f/image/pe8id9VrePWioyF0UjhILt3R.jpg?f=fotoalbum_large)
de 4 witte blokken zijn de relais, welke de Fases en nul schakellen als de lader gaat laden. het oranje blok is een 230V naar 12V omvormer met net geen 2A power. rechts boven is een CT spoel te zien, ik kan hier de aansluitingen helaas niet van achterhalen om als RCMU te gebruiken.
hier wat adapters zodat ik praktisch altijd kan laden
230V Schuko
230V 1P 16A (3P 16A blauwe CEE vorm)
230V 1P 32A (3P 32A blauwe CEE vorm)
230V 3P 16A (5P 16A rode CEE vorm)
230V 3P 32A (5P 32A rode CEE vorm)
:strip_exif()/f/image/9tNxDJJfCqVnDsGNqKFvsl9W.jpg?f=fotoalbum_large)
hier de onderkant van de schakel PCB met de 2 helften van de ALI EVSE (ETEK) er op gemaakt. ik had nergens anders ruimte in de behuizing, en heb vanaf de flatcable aansluiting alle relais aansturingen en voedingen weten te achterhalen en daar de EVSE op aangesloten. Het op de EVSE aanwezige Relais schakelt de 4 relais van de schakel PCB.
:strip_exif()/f/image/O0sbsCHvLBPCYw5REm8Gt1yQ.jpg?f=fotoalbum_large)
het werkt enige wat ik nog moet/wil nakijken is de vermogens instelling, daar wil ik toch een manier op vinden om tussen 10A, 16A en 32A te kunnen kiezen., het zwarte draai knopje op de linker van de 2 EVSE printjes is daar voor bedoeld, en moet dit nog nameten hoe en wat... maar moet niet al te moeilijk zijn. ik denk dat ik een arduino er toch nog bij in ga bouwen want ik wil de LED status uitgangen van de EVSE zo interpreteren dat ik een ARGB led stripje aanstuur met diverse effecten..... moet niet al te moeilijk zijn denk ik. en als dat klaar is dan gaat de unit nog 1 keer dicht met wat kit, zodat hij extra waterdicht is.
hier nog een shotje van wat dip switch instellingen van de EVSE, denk dat dit toch echt wel voldoende is voor de meeste toepassingen.....
:strip_exif()/f/image/XT2aBvxjVo1gBCmHrYgXTyGA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Tvdl2000 op 26-10-2023 18:57 ]
Als je toch met een arduino aan de slag gaat zul je deze link uit de openingspost interessant vinden: https://www.instructables...V-J1772-Charging-Station/
die kwam ik in mijn internet struintochten afgelopen week per ongeluk ook al tegen en had hem gebookmarked, desondanks. THNXdingo35 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:01:
Als je toch met een arduino aan de slag gaat zul je deze link uit de openingspost interessant vinden: https://www.instructables...V-J1772-Charging-Station/
Jazsie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:38:
@maarten_NL, foto zegt soms meer dan woorden:
[Afbeelding]
/f/image/tWZrnNwcdf0oVfFy2wKwk1M2.png?f=fotoalbum_large)
Yay
@dingo35 Staat het op de planning om de documentatie uit te bereiden met de MQTT methods, topics, etc?
@Jazsie Zou je zo vrij willen zijn om een export van je node red flow voor het versturen van je L1/L2/L3 data naar de SmartEVSE te delen?
Zit even te worstelen hier maar kom er nog niet uit
https://github.com/serkri...tegrations/home-assistant heeft ook een Node Red voorbeeld... .
[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 28-10-2023 13:55 ]
Lees je de P1 in NR via USB in?Foxdelta-mods schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:09:
@Jazsie Zou je zo vrij willen zijn om een export van je node red flow voor het versturen van je L1/L2/L3 data naar de SmartEVSE te delen?
Het formaat de dubbele punt is een beetje onhandig te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
| var L1 = msg.payload.phases.currentph1 * 10 var L2 = msg.payload.phases.currentph2 * 10 var L3 = msg.payload.phases.currentph3 * 10 var CON = L1 + ":" + L2 + ":" + L3 msg = { payload: CON } return msg; |
maarten_NL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Lees je de P1 in NR via USB in?
Het formaat de dubbele punt is een beetje onhandig te maken:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 var L1 = msg.payload.phases.currentph1 * 10 var L2 = msg.payload.phases.currentph2 * 10 var L3 = msg.payload.phases.currentph3 * 10 var CON = L1 + ":" + L2 + ":" + L3 msg = { payload: CON } return msg; Data komt binnen via de slimmelezer (ESPHome -> home assistant) maar hier ben ik denk ik al mee geholpen
Stelt niet veel voor maar hier is ie, input is payload[0] / payload[1] / payload[2] voor L1 / L2 / L3:Foxdelta-mods schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:09:
code:
1
| [{"id":"6f19502b9f152309","type":"mqtt out","z":"17a90757a2d21193","name":"SmartEVSE","topic":"SmartEVSE/Set/MainsMeter","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"eca6af44.5297b","x":2010,"y":340,"wires":[]},{"id":"e21a3c8da6738fca","type":"function","z":"17a90757a2d21193","name":"To MQTT","func":"msg.payload = (Math.round(Number.parseFloat((msg.payload[0] * 10)) * 1) / 1) + \":\" + (Math.round(Number.parseFloat((msg.payload[1] * 10)) * 1) / 1) + \":\" + (Math.round(Number.parseFloat((msg.payload[2] * 10)) * 1) / 1);\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":1840,"y":340,"wires":[["6f19502b9f152309"]]},{"id":"eca6af44.5297b","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"192.168.178.28","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""}] |
Het valt me sinds het gebruik van de de Serkri firmware op dat de auto op 1 fase teruglevert aan het net. Is dat normaal?
Het is ongeveer 130Watt met 2 verschillende meters gemeten. Als je de SMARTEVSE uit zet stopt het terug voeden.
Het is ongeveer 130Watt met 2 verschillende meters gemeten. Als je de SMARTEVSE uit zet stopt het terug voeden.
[ Voor 31% gewijzigd door mgroen81 op 30-10-2023 20:04 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
@mgroen81 interessante observatie; een EVSE zou technisch niet in staat moeten zijn dit gedrag op te wekken omdat het simpelweg niet in het protocol staat, dus dit zal je elders (in de meter of auto) moeten zoeken.
Met de EVSE uit is het relais ook uit en de auto losgekoppeld van het net, dus dat de teruglevering dan stopt is niet vreemd.
Met de EVSE uit is het relais ook uit en de auto losgekoppeld van het net, dus dat de teruglevering dan stopt is niet vreemd.
@Proton_ Inderdaad lijkt mij ook dat de SMARTevse dit niet kan veroorzaken. Ik heb hetzelfde gedrag nu gezien bij 2 verschillende ZOE's.
De ZOE's geven wel foutmeldingen met de SERKRI firmware en niet met de basis firmware. Ik weet niet waarom.
Misschien toch nog eens terug naar de basis firmware.
De ZOE's geven wel foutmeldingen met de SERKRI firmware en niet met de basis firmware. Ik weet niet waarom.
Misschien toch nog eens terug naar de basis firmware.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Het zou zo maar kunnen, de Zoe's staan er om bekend dat ze zich aan geen enkel protocol houden; ik meen dat zij, door het ontbreken van galvanische scheiding, de oorzaak zijn voor de wetgeving m.b.t. DC lekstromen voor EV laders....
EDIT: mocht je dit probleem willen lokaliseren, dan kun je in de serkri-releases teruggaan tot zover het probleem niet meer optreedt (de eerste release is vrijwel gelijk aan de originele firmware). Als je weet vanaf welke release het probleem optreedt kunnen we verder zoeken...
EDIT: mocht je dit probleem willen lokaliseren, dan kun je in de serkri-releases teruggaan tot zover het probleem niet meer optreedt (de eerste release is vrijwel gelijk aan de originele firmware). Als je weet vanaf welke release het probleem optreedt kunnen we verder zoeken...
[ Voor 37% gewijzigd door dingo35 op 30-10-2023 23:05 ]
Met welke meters? Wellicht een power quality issue (reactief vermogen) dat niet correct wordt gemeten.mgroen81 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:01:
Het valt me sinds het gebruik van de de Serkri firmware op dat de auto op 1 fase teruglevert aan het net. Is dat normaal?
Ik vermoed oa omdat ie ontworpen is om te werken met de SensorBox voor de zaken waar nu een API voor is in de Serkri firmware.Conrado schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:17:
Waarom is er eigenlijk geen SMARTevse met bedraad Ethernet?
Omdat hij is opgebouwd rond een ESP module die standaard wifi aan boord heeft.Conrado schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:17:
Waarom is er eigenlijk geen SMARTevse met bedraad Ethernet?
Sometimes you need to plan for coincidence
De slimme meter en de 3fase meter van Homewizzard (Eastron SM630) laten excact hetzelfde zien.Femme schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
Met welke meters? Wellicht een power quality issue (reactief vermogen) dat niet correct wordt gemeten.
@mgroen81 Het zou kunnen dat er behoorlijk verschil zit in netspanning tussen twee fasen en met een netfilter in driehoek ertussen kan er dan netto stroom tussen de fasen lopen die bij één fase in het kwadrant van "vermogen leveren" terecht komt. Dan verwacht ik dat de som van de vermogens van alle fasen wel >=0 is.
Als het netfilter niet gebalanceerd (of defect...) is zou het ook kunnen.
Maar ook dan is correlatie met Serkri firmware toeval.
Als het netfilter niet gebalanceerd (of defect...) is zou het ook kunnen.
Maar ook dan is correlatie met Serkri firmware toeval.
Mijn SmartEVSE heeft kuren. Pas was de webpagina niet beschikbaar, kon hem ook niet pinnen. Op apparaat wel te bedienen. Vandaar reboot, alles OK.
Maar volgende dag van BlueLink app (Hyunday Kona) opdracht tot laden: Gaat niet, check auto. Vanuit web pagina reset: Laden gaat wel.
Viel me ook op dat na reboot control mode naar OFF gaat, stond op SMART. Is dat normaal?
Maar volgende dag van BlueLink app (Hyunday Kona) opdracht tot laden: Gaat niet, check auto. Vanuit web pagina reset: Laden gaat wel.
Viel me ook op dat na reboot control mode naar OFF gaat, stond op SMART. Is dat normaal?
Je hebt Hyundai smart charging als app draaien ? Die verstiert een hoop dus die zou ik verwijderen.
Dank voor de tip, maar ik (wij) hebben alleen Bluelink (Als je het op de telefoon hebt, op Homey draait ook niets van Hyundai.) En Bluelink is een draak van een app als het om laadplanning gaat. Als je instelt dat hij om 3 uur moet gaan laden doet hij dat zonder enige melding vaan niet, omdat er om raadselachtige reden een vertrekmoment van 3 dagen later staat en hij (kennelijk) denkt dat hij dan nog niet hoeft te laden. Geen idee. Ook als hij tot limiet vol zit en de stekker zit er in gaat hij te hooi en te gras proberen te laden, komt er achter dat hij vol zit en stopt dan. (Je hoort het relais kort na elkaar klappen.)rvdgaag schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:55:
Je hebt Hyundai smart charging als app draaien ? Die verstiert een hoop dus die zou ik verwijderen.
Ik gebruik de bluelink app helemaal niet om te laden, ik sluit de auto(s) aan zodra ik thuis kom (Ioniq 5 en Fiat 500e) en regel met de domotica dat de SMARTEVSE lader (s) aan gaan om 01.00 zodat ik de volgende dag weer weg kan met 80% geladen. De hobby auto laad ik meestal alleen in het weekend, die gebruik ik doordeweeks weinig.
Tijdens het ontbijt zet ik nog wel eens de verwarming alvast aan om warm weg te kunnen rijden, is een leuke functie die ook met de bluelink planner kan, maar alleen als er constant spanning op het laadpunt staat en dat wil ik niet.
Tijdens het ontbijt zet ik nog wel eens de verwarming alvast aan om warm weg te kunnen rijden, is een leuke functie die ook met de bluelink planner kan, maar alleen als er constant spanning op het laadpunt staat en dat wil ik niet.
Dat is een interessante, Niet genoeg in verdiept dat dat kan. Ik had al eens met de serkri-firmware pijltje naar rechts geprobeerd, maar dan gebeurt er met mijn Kona niets. Dus te snel de conclusie getrokken dat start laden van de Kona moet komen. Gebruik je MQTT om het commando te geven? Of iets anders? Ik heb volgens mij wel in Node-red de KONA-besturing, want dan kan ik bijv SOC uitlezen, maar er verder nog geen tijd aan besteed. Meer als proof of concept om dat nog eens te bekijken...rvdgaag schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:33:
Ik gebruik de bluelink app helemaal niet om te laden, ik sluit de auto(s) aan zodra ik thuis kom (Ioniq 5 en Fiat 500e) en regel met de domotica dat de SMARTEVSE lader (s) aan gaan om 01.00 zodat ik de volgende dag weer weg kan met 80% geladen. De hobby auto laad ik meestal alleen in het weekend, die gebruik ik doordeweeks weinig.
Ik kan het via mijn Digital Strom systeem doen met een relais unit die het aan/uit contactpunt van de SMARTEVSEs schakelt of via MQTT met Home assistant. Ik prefereer de dS oplossing want bedraad, ben geen fan van draadloze oplossingen.
Ik doe mijn eGolf laden via Home Assistant icm Serkri FW.rene037 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:59:
[...]
Dat is een interessante, Niet genoeg in verdiept dat dat kan. Ik had al eens met de serkri-firmware pijltje naar rechts geprobeerd, maar dan gebeurt er met mijn Kona niets. Dus te snel de conclusie getrokken dat start laden van de Kona moet komen. Gebruik je MQTT om het commando te geven? Of iets anders? Ik heb volgens mij wel in Node-red de KONA-besturing, want dan kan ik bijv SOC uitlezen, maar er verder nog geen tijd aan besteed. Meer als proof of concept om dat nog eens te bekijken...
zoals @rvdgaag al zei is dit het meest makkelijke. Als je geen HA hebt kan je het ook enkel in Node-RED doen.
Heb een SmartEVSE met Sensorbox 2 op een DSMR 5 slimme meter (e360). Zou moeten werken maar...
- Sensorbox 2 knippert rood dus geen meting, andere Sensorbox met andere RJ12 geprobeerd maar zelfde resultaat
- Op het scherm staat 0 bij iedere fase
- In het menu op de SmartEVSE verschijnt ook optie om de 3WIRE of 4WIRE te kiezen, dus er kan niet worden uitgelezen
- De slimme meter zelf werkt wel, met een seriële kabel op 115200 krijg ik er onderstaande telegrammen uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| /XMX5LGF0010455828152 1-3:0.2.8(50) 0-0:1.0.0(231105090304W) 0-0:96.1.1(4530303637303035353832383135323230) 1-0:1.8.1(005239.601*kWh) 1-0:1.8.2(004062.632*kWh) 1-0:2.8.1(000243.921*kWh) 1-0:2.8.2(000441.693*kWh) 0-0:96.14.0(0001) 1-0:1.7.0(00.456*kW) 1-0:2.7.0(00.000*kW) 0-0:96.7.21(00014) 0-0:96.7.9(00009) 1-0:99.97.0(7)(0-0:96.7.19)(000101000000W)(0000008960*s)(210119094251W)(0000086383*s)(210407142929S)(0000003714*s)(210601072137S)(0000406130*s)(210601094117S)(0000006213*s)(210919163052S)(0000004278*s)(230913163108S)(0000000596*s) 1-0:32.32.0(00035) 1-0:52.32.0(00015) 1-0:72.32.0(00029) 1-0:32.36.0(00000) 1-0:52.36.0(00000) 1-0:72.36.0(00000) 0-0:96.13.0() 1-0:32.7.0(230.2*V) 1-0:52.7.0(229.2*V) 1-0:72.7.0(229.9*V) 1-0:31.7.0(001*A) 1-0:51.7.0(001*A) 1-0:71.7.0(002*A) 1-0:21.7.0(00.167*kW) 1-0:41.7.0(00.000*kW) 1-0:61.7.0(00.288*kW) 1-0:22.7.0(00.000*kW) 1-0:42.7.0(00.000*kW) 1-0:62.7.0(00.000*kW) 0-1:24.1.0(003) 0-1:96.1.0(4730303635303032303136313339393230) 0-1:24.2.1(231105090008W)(04262.707*m3) !C8B2 |
Hi Allen,
Onlangs heb ik een 3-fase evbox homeline met vaste laadkabel via mp op de kop getikt voor onze e-golf. Gezien wij een 1-fase aansluiting hebben (40a) kunnen we denk ik max 3,7kw laden, wat voor ons ook prima is.
Ik wil graag via homeassistant of evcc maximaal gebruik maken van onze zonnestroom en goedkope laadtarieven (dynamisch contract). Load balancing is wat mij betreft niet nodig. Omdat de evbox dit zelf niet kan ben ik bij de smart-evse uitgekomen. Het is mij alleen niet duidelijk of ik voor de bovenstaande doeleinden ook de smart sensorbox nodig heb.
Hieronder een foto van de evbox in orginele staat. Klopt het dat ik iniedergeval het volgende nodig heb?
- smart evse module
- DC/AC lekstroom detecter
Kan ik daarnaast de driefasen automaat en kwh meter die momenteel in de box zitten blijven gebruiken bij een 1-fase aansluiting?
Onlangs heb ik een 3-fase evbox homeline met vaste laadkabel via mp op de kop getikt voor onze e-golf. Gezien wij een 1-fase aansluiting hebben (40a) kunnen we denk ik max 3,7kw laden, wat voor ons ook prima is.
Ik wil graag via homeassistant of evcc maximaal gebruik maken van onze zonnestroom en goedkope laadtarieven (dynamisch contract). Load balancing is wat mij betreft niet nodig. Omdat de evbox dit zelf niet kan ben ik bij de smart-evse uitgekomen. Het is mij alleen niet duidelijk of ik voor de bovenstaande doeleinden ook de smart sensorbox nodig heb.
Hieronder een foto van de evbox in orginele staat. Klopt het dat ik iniedergeval het volgende nodig heb?
- smart evse module
Kan ik daarnaast de driefasen automaat en kwh meter die momenteel in de box zitten blijven gebruiken bij een 1-fase aansluiting?
:strip_exif()/f/image/yA0xnXlCWfog2dYqDuCMjyyX.jpg?f=fotoalbum_large)
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Dat zou voldoende moeten zijn, misschien nog wat stukjes draad. Ik heb zelf een golf ehybrid, ook 1 fase op een 3 fase voorbereide smartevse zitten die zijn loadbalancing doet vanaf een esphome. Omdat de paal niet op fase 1 zit heb ik de fases doorgeschoven dat de smartevse denkt dat het verbruik en de auto op dezelfde fase zitten.Djvdb schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:07:
- smart evse module
Of de Serkri web interface, daar kan je ook in schedulen etc. Sterker nog, volgens mij kan je daarin alles wat ook via MQTT etc kan.Jazsie schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:14:
[...]
Ik doe mijn eGolf laden via Home Assistant icm Serkri FW.
zoals @rvdgaag al zei is dit het meest makkelijke. Als je geen HA hebt kan je het ook enkel in Node-RED doen.
Ik was er ten onrechte vanuit gegaan dat de auto alleen kon 'vragen' om te gaan laden en de laadpaal/smartevse alleen kon 'toestaan'. Ook omdat 2sec pijltje naar rechts het laden niet start.Jazsie schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:14:
[...]
Ik doe mijn eGolf laden via Home Assistant icm Serkri FW.
Ik heb geen HA, wel node-red en Homey. Ik dacht ook dat de MQTT-interface alleen voor het uitlezen was, niet voor sturing van de smartevse. In MQTT explorer zie ik wel de HA beschrijvingsdata gepublished worden, en ik denk dat je vanuit node-red wel een soort HA-datagram kunt maken, maar zie zo snel nog niet welke dat is. Iemand het toevallig al eens gedaan? Dan zou voorbeeld datagram wel handig zijn. Of iemand die vanuit MQTT-explorer het relevante stukje post.
Je ziet de discovery informatie voor alle sensoren in het Home assistant topic (mqtt-topic), maar de echte waardes zitten in het SmartEVSE-**** topic verstopt.
Ja, vooral dat 'verstopt'. Overigens zie ik daar alleen beschrijvingen, geen waardes.Hmmbob schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:52:
Je ziet de discovery informatie voor alle sensoren in het Home assistant topic (mqtt-topic), maar de echte waardes zitten in het SmartEVSE-**** topic verstopt.
Ik heb even in de source gekeken naar welke MQTT-topics subscribed zijn (MQTTprefix + "/Set/#") en welke er dan gedecodeerd worden (set/mode, /set/CurrentOverride etc.), maar ik zie geen topic dat laden start of stopt. Of ik mis de logica, zit het in mode off/normal/solar/smart icm de tijd?
De mode inderdaad, tijd is optioneel
rene037 schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:07:
[...]
Ja, vooral dat 'verstopt'. Overigens zie ik daar alleen beschrijvingen, geen waardes.
Ik heb even in de source gekeken naar welke MQTT-topics subscribed zijn (MQTTprefix + "/Set/#") en welke er dan gedecodeerd worden (set/mode, /set/CurrentOverride etc.), maar ik zie geen topic dat laden start of stopt. Of ik mis de logica, zit het in mode off/normal/solar/smart icm de tijd?
Ik ben van plan om de MQTT implementatie in Serkri documentatie te gaan verwerken (op het moment zit ik een verhuizing). Mocht er iemand het al in NR gebouwd hebben, zou je dat hier dan kunnen delen?Hmmbob schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:52:
Hoi @michels911,michels911 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:02:
Goedendag,
Ik draai al sinds 2018 met de zelfbouwpaal volgens dit Topic. SmartEVSE v2.
Ik heb daar nu de Sensorbox v2 bijgekocht. Mijn slimme meter is een Landis en Gyr E360 met (D)SMR 5.0
De Sensorbox praat met de SmartEVSE maar ik krijg hem niet goed aan de P1 gekoppeld. Oranje Led knippert iedere seconde. SmartEVSE met aanwijzing van Stegen geflashed naar 2.17
De SmartEVSE zet ik op Smart/ 'sensorbox' maar ik zie direct de CT instellingen voor 3/4 fasen en (A) calibratie. Die P1 lees ik ook jaren uit met Domoticz (2022-1) en heb ik ook op geen timout gezet. Er komt keurig iedere seconde een uitlezing binnen met gegevens over alle 3 fasen.
Uiteraard koppel ik deze tijdens de pogingen tot aansluiten los en gebruik dan alleen het bijgeleverde RJ kabeltje (heb wel al een splitter liggen).
Mijn hulpvragen:
- Is er iemand die de Landis Gyr E360 heeft werken? (Hij staat op lijstje van gesupporte meters) en zo ja, iets speciaal gedaan met kabeltje?
- Is er een manier om op de sensorbox mee te lezen/ te debuggen? Bijv via de USB poort en Arduino seriele monitor?
- Er is ook al versie 2.30 voor de SmartEVSE. Is het beter om gewoon laatste versie te flashen?
Alvast dank voor suggesties.
Michel
Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde meter, zie mijn post hier. Heb je dit ooit opgelost?
Nou…
Ik heb de communicatie van de Smartevse met serkri software met mijn home automation voor elkaar.
Dat was echter wel flink zwoegen.
Eerst wat context
Mij home automation is compleet home-brew. Stamt uit 2008, toen was er nog geen HA.
En het draait op een minuscuul computertje, moderne libraries kunnen daar niet op. Geen curl helaas.
Derhalve… programmeer ik de http calls rechtstreeks in C met Connect, read en write commandos.
Het lastigste was het post commando.
De parameters moet je in de url meegeven.
Ik heb echt uren geprobeerd dat in de body via application/x-www-form-urlencoded methode te doen.
Achteraf gezien staat dat zo in de api-beschrijving.
(En begrijp me goed, ik klaag niet hoor. Prutsen hoort bij de hobby, ik ben al lang blij dat ik het niet heb hoeven opgeven)
Maar wel een tip voor de documentatie: iets beter aangeven dat het in de url moet?
(Helpt trouwens ook niet dat application/x-www-form-urlencoded suggereert dat het in de url zit terwijl het defacto in de body zit)
Ik heb de communicatie van de Smartevse met serkri software met mijn home automation voor elkaar.
Eerst wat context
Mij home automation is compleet home-brew. Stamt uit 2008, toen was er nog geen HA.
En het draait op een minuscuul computertje, moderne libraries kunnen daar niet op. Geen curl helaas.
Derhalve… programmeer ik de http calls rechtstreeks in C met Connect, read en write commandos.
Ik heb echt uren geprobeerd dat in de body via application/x-www-form-urlencoded methode te doen.
(En begrijp me goed, ik klaag niet hoor. Prutsen hoort bij de hobby, ik ben al lang blij dat ik het niet heb hoeven opgeven)
Maar wel een tip voor de documentatie: iets beter aangeven dat het in de url moet?
(Helpt trouwens ook niet dat application/x-www-form-urlencoded suggereert dat het in de url zit terwijl het defacto in de body zit)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Je kan ook 32A (7,4kW) laden, maar zou dan wel een load balancer gebruiker en kost wat meer werk als de laadpaal nu met max 3x16A kan laden.Djvdb schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:07:
Hi Allen,
- smart evse module
Kan ik daarnaast de driefasen automaat en kwh meter die momenteel in de box zitten blijven gebruiken bij een 1-fase aansluiting? [Afbeelding]
- De hoofschakelaar (is geen automaat) kan je gebruiken.
- De relais kan je gebruiken (voor 32A is de 63A variant wel beter).
- De kWh meter ook als goed is (als ie RS485 heeft en de datasheet is bekend).
- De 12V voeding vervalt, SmartEVSE werkt direct op 220V.
Verder zou ik wel nog een kleine automaat (6A) plaatsen voor je SmartEVSE.
Leuke box om om te bouwen !
Klopt ja, ik maak zelf geen gebruik van de site enkel voor diagnoseHmmbob schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
[...]
Of de Serkri web interface, daar kan je ook in schedulen etc. Sterker nog, volgens mij kan je daarin alles wat ook via MQTT etc kan.
Ik gebruik de MQTT momenteel ook nog enkel om de L1/L2/L3 waarde te sturen, de rest doe ik nog ouderwets met de APIrene037 schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:07:
[...]
Ja, vooral dat 'verstopt'. Overigens zie ik daar alleen beschrijvingen, geen waardes.
Wat mij hier een beetje van weerhoudt is dat de vaste laadkabel geschikt is voor 11kw dus volgensmij kan ik daar niet met 32a op een fase mee laden toch?Jazsie schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:54:
[...]
Je kan ook 32A (7,4kW) laden, maar zou dan wel een load balancer gebruiker en kost wat meer werk als de laadpaal nu met max 3x16A kan laden.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Correct, de hele keten moet er geschikt voor zijn. Dus ook de laadkabel moet dat dan aankunnen.Djvdb schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:10:
[...]
Wat mij hier een beetje van weerhoudt is dat de vaste laadkabel geschikt is voor 11kw dus volgensmij kan ik daar niet met 32a op een fase mee laden toch?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Klopt @Djvdb , dan moet je die ook vervangen zoals @Himalaya zegt.
Ik was inderdaad de vaste kabel vergeten mee te tellen...
Ik rjjd dagelijks 75-100km en doe ook op 3,7kW laden (dynamisch contract) en dat is prima te doen.
Merk alleen dat als je spontaan weg wilt/moet en effe moet bijladen dat het wel traag is (3,7kW = ~20km per uur erbij).
Ben dus van plan om naar 32A laden te gaan (huisaansluiting ook 1-fase 40A).
Vaste laadkabel van MP voor 75,-- op de kop getikt (3x32A en 8meter lang).
Ik was inderdaad de vaste kabel vergeten mee te tellen...
Ik rjjd dagelijks 75-100km en doe ook op 3,7kW laden (dynamisch contract) en dat is prima te doen.
Merk alleen dat als je spontaan weg wilt/moet en effe moet bijladen dat het wel traag is (3,7kW = ~20km per uur erbij).
Ben dus van plan om naar 32A laden te gaan (huisaansluiting ook 1-fase 40A).
Vaste laadkabel van MP voor 75,-- op de kop getikt (3x32A en 8meter lang).
Kan je HA van harte aanbevelen!Stefannn schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:28:
Nou…
Eerst wat context
Staat overigens duidelijk vermeld hoe de API werkt, er is zelfs een swagger pagina (https://swagger-ui.serkri.be).
Hoi,Jazsie schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:16:
[...]
Kan je HA van harte aanbevelen!
Staat overigens duidelijk vermeld hoe de API werkt, er is zelfs een swagger pagina (https://swagger-ui.serkri.be).
Nogmaals,... niet om moeilijk te doen want ik ben er gewoon blij mee. prutsen hoort erbij. En ik sta op achterstand omdat ik de curl niet kan gebruiken.
Yep... betreffende page heb ik 1000 keer gebruikt (en heeft me uiteindelijk ook geholpen het op te lossen).
En nu ik het opgelost snap ik ook dat de voorbeelden op die page inderdaad kloppen.
En als ik curl had gebruikt dan had ik gewoon de curl gekopieerd.
En ik ben een hobbyist die het allemaal met "learning on the job" bij elkaar prutst, ik weet echt maar half wat ik aan het doen ben.
Maar dat gezegd hebbende....
Overal waar ik zoek hoe een POST format eruit ziet geeft aan dat het zo moet:
code:
1
2
3
4
5
6
| POST /settings HTTP/1.1 Host: 192.168.178.117 Content-Type: application/x-www-form-urlencoded Content-Length: 6 mode=1 |
Maar het moet dus zo:
code:
1
2
3
4
5
| POST /settings?mode=1 HTTP/1.1 Host: 192.168.178.117 Content-Type: application/json {} |
Anyway... ik ben happy, na een hoop gepruts werkend.
Bij deze vooral een potentiële hint voor anderen die er mee struggelen
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Tweede EV is besteld, nu moet de tweede SmartEVSE gebouwd worden. Paar vragen die me niet helemaal duidelijk worden uit de handleiding:
- De 6-pin connector voor LED en mode switch (P2), is die 2.0mm of 2.54mm pitch afstand?
- Ik heb SmartEVSE v3 modules draaien, kan de loadbalancing over IP of moet ik daar een modbus kabel voor trekken tussen beide modules?
- In load balancing mode, regelt de master dan volledig de besturing van de slave? Of moet de slave ook de currents ontvangen tbv smart mode?
- Maakt het qua gedrag uit welke master is en welke slave? Wat bepaalt welke auto eerst opgeladen wordt?
- De 6-pin connector voor LED en mode switch (P2), is die 2.0mm of 2.54mm pitch afstand?
- Ik heb SmartEVSE v3 modules draaien, kan de loadbalancing over IP of moet ik daar een modbus kabel voor trekken tussen beide modules?
- In load balancing mode, regelt de master dan volledig de besturing van de slave? Of moet de slave ook de currents ontvangen tbv smart mode?
- Maakt het qua gedrag uit welke master is en welke slave? Wat bepaalt welke auto eerst opgeladen wordt?
Dat komt dus door de constant veranderende specs van HA en het yaml/ninja-taaltje. Daardoor vind je op het internet constant verouderde voorbeelden, en moet je geluk hebben een voorbeeld te treffen dat nog steeds geldig is. De prijs die we betalen voor een snelle ontwikkeling zonder echte documentatie....Stefannn schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:30:
[...]
Hoi,
Nogmaals,... niet om moeilijk te doen want ik ben er gewoon blij mee. prutsen hoort erbij. En ik sta op achterstand omdat ik de curl niet kan gebruiken.
Yep... betreffende page heb ik 1000 keer gebruikt (en heeft me uiteindelijk ook geholpen het op te lossen).
En nu ik het opgelost snap ik ook dat de voorbeelden op die page inderdaad kloppen.
En als ik curl had gebruikt dan had ik gewoon de curl gekopieerd.
En ik ben een hobbyist die het allemaal met "learning on the job" bij elkaar prutst, ik weet echt maar half wat ik aan het doen ben.
Maar dat gezegd hebbende....
Overal waar ik zoek hoe een POST format eruit ziet geeft aan dat het zo moet:code:
1 2 3 4 5 6 POST /settings HTTP/1.1 Host: 192.168.178.117 Content-Type: application/x-www-form-urlencoded Content-Length: 6 mode=1
Maar het moet dus zo:code:
1 2 3 4 5 POST /settings?mode=1 HTTP/1.1 Host: 192.168.178.117 Content-Type: application/json {}
Anyway... ik ben happy, na een hoop gepruts werkend.
Bij deze vooral een potentiële hint voor anderen die er mee struggelen
Vanochtend even met @stegen gemaild, die legde uit dat bij sommige E360 meters de weerstand R15 in de Sensorbox moet worden vervangen voor een 3k3 variant. Is bij alle nieuwe modellen standard maar ik had waarschijnlijk (orderdatum oktober 2023) nog net een oude batch te pakken. Hij ruilt 'm gratis om. Dank je wel Michaelmukky schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:06:
[...]
Hoi @michels911,
Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde meter, zie mijn post hier. Heb je dit ooit opgelost?
Als ik @Stefannn goed begrijp, gaat het (helemaal) niet om HA maar om hoe iets gepost moet worden naar de SmartEVSE api?dingo35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:24:
[...]
Dat komt dus door de constant veranderende specs van HA en het yaml/ninja-taaltje. Daardoor vind je op het internet constant verouderde voorbeelden, en moet je geluk hebben een voorbeeld te treffen dat nog steeds geldig is. De prijs die we betalen voor een snelle ontwikkeling zonder echte documentatie....
Ja idd, zie dat nu ook; het probleem blijft dat de definitie van de API (de http POST) rock solid stabiel en goed gedocumenteerd is/was, maar hij er voor kiest dit onconventioneel(niet eens in curl maar in C, begrijp ik, hoewel de "code" die hij post geen code is maar declaratief; node-red?) te bouwen, en er dan niet uit komt.
Ik kan iedereen die "de boel bij elkaar prutst" (eigenlijk iedere echte tweaker hier) adviseren óf de gebaande paden te volgen, óf lange avonden te reserveren.
Hoe opener de API/MQTT interface, hoe meer ruimte om onhandige keuzes te maken...
Ik kan iedereen die "de boel bij elkaar prutst" (eigenlijk iedere echte tweaker hier) adviseren óf de gebaande paden te volgen, óf lange avonden te reserveren.
Hoe opener de API/MQTT interface, hoe meer ruimte om onhandige keuzes te maken...
Verschillende SmartEVSE's moeten via modbus aan elkaar gekoppeld worden. Alle kWh-meters (Mains, EV, PV) moeten aan de Master gekoppeld/in de Master geconfigureerd worden, doorgaans gaat dat via diezelfde modbus.THM0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:34:
De Master bepaalt zowel mode als laadstromen voor zowel zichzelf als alle aangesloten Slave units.
Zover ik in de code kan zien wordt de Master qua laadstrategie hetzelfde behandeld als de Slave units, maar wellicht kan één van de multi-SmartEVSE gebruikers daar uitsluitsel over geven.
[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 06-11-2023 13:54 ]
No worry, ik hoop dat "tweaker status" hier wel mee is bevestigd.dingo35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:42:
Ja idd, zie dat nu ook; het probleem blijft dat de definitie van de API (de http POST) rock solid stabiel en goed gedocumenteerd is/was, maar hij er voor kiest dit onconventioneel(niet eens in curl maar in C, begrijp ik, hoewel de "code" die hij post geen code is maar declaratief; node-red?) te bouwen, en er dan niet uit komt.
Het stukje "code" is geen code, het is de "datastream" die ik naar de http-connectie schrijf. Het "ruwe http protocol" dus.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat de https://swagger-ui.serkri.be suggereert dat de data als Content-Type: application/json wordt verstuurd.
In dat geval was het verstuurd in de body:
{"mode":1}.
Meest gebruikelijk voor POST commandos is om als "url encoded message in de body te zetten.
In dat geval heb je een Content-Type: application/x-www-form-urlencoded en staat in de body:
mode=1.
In dit geval wordt de data echter in de url meegestuurd:
192.168.178.117/settings?mode=1
Verwarrend genoeg (en dat was onderdeel van de verwarring) heet dat ook "url encoded".
Op zich kan dat. Maar aangezien er nu helemaal geen data meer in de body staat is het eigenlijk een GET commando (dwz, het was logischer geweest als exact ditzelfde commando als "GET" was geïmplementeerd).
POST commandos onderscheiden zich namelijk van GET commandos in de zin dat ze data in de body "posten". Message in de url meegeven is meer een extra.
Maar nogmaals... no worry... we zijn hier om te tweaken. Maar volgens mij ook om ervaring te delen zodat opvolgers op weg geholpen worden.
Niet helemaal, een POST heeft side-effects en kan dus niet zonder meer herhaald worden. Een GET wel, die kan je bv prefetchen, cachen etc.Stefannn schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:15:
[...]
POST commandos onderscheiden zich namelijk van GET commandos in de zin dat ze data in de body "posten".
Ik ben het wel met je eens dat afstappen van de deci-amperes en valide json gebruiken wat intuïtiever zou zijn.
Wellicht een domme vraag:
Ben op het moment een lader aan het maken voor onze PHEV, en deze laad maar met 1 fase. Maar op welke pin van de stekker van de laadkabel sluit je die fase dan aan??
Op de bruine? fase 1?
gaat om deze kabel:
https://www.stegen.com/nl...teinde-8718375369180.html
Ben op het moment een lader aan het maken voor onze PHEV, en deze laad maar met 1 fase. Maar op welke pin van de stekker van de laadkabel sluit je die fase dan aan??
Op de bruine? fase 1?
gaat om deze kabel:
Op fase 1, de bruine inderdaad.mr.smith schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:14:
Wellicht een domme vraag:
Op de bruine? fase 1?
gaat om deze kabel:
Weet iemand of de RFID status uit te lezen is via HomeAssistant door iets toe te voegen aan de config.yaml?
Nvm, found it
Nvm, found it
[ Voor 7% gewijzigd door Foxdelta-mods op 08-11-2023 22:12 ]
Bij een Tesla (m3 SR+) in elk geval wel; die wil bij 1-faseladen per sé dat N en L1 gebruikt worden; zie ook hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
De Babbelbox vraagt zich ineens af: een slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 en nieuwer spuugt weliswaar elke seconde een nieuw P1 telegram uit... maar is er ook wel bewijs dat die waarden ook echt actueel zijn en niet het gemiddelde van de laatste 10 seconden?
Heeft iemand met een slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 daar bewijs voor kunnen vinden?
In mijn eerdere lange post met uitgebreid verslag en recept hoe zelf een laadpaal te bouwen schreef ik doodleuk dat de SAE J1772 standaard voorschrijft dat de auto binnen 5 seconden met een ander (meestal: lager) maximaal vermogen moet gaan laden en dat dat (in combinatie met die ene seconde vertraging door slimme meter en P1-poort) zou betekenen dat een totale reactietijd in het hele systeem zou opleveren van maximaal ca. 6 seconden.
Als de meting echter maximaal 10 seconden oud kan zijn, betekent het dat de totale reactietijd niet 6, maar 15 seconden oud zou kunnen zijn! En in die tijd kan er een hoop gebeuren; een installatie-automaat zou volgens de karakteristieke curves van installatie-automaten dan al bij een 2-voudige belasting van de nominale waarde moeten afschakelen.
Aanleiding: ik heb gisteren de dsmr-info repo op GitHub gepubliceerd met daarin technische data over alle 11 DSMR versies en meer dan 90 (!) verschillende soorten slimme meters in Nederland. Daarin zit ook een overzicht van belangrijke verschillen tussen de DSMR specs. In die repo ook een overzicht naar de mij bekende DSMR standaarden, maar daarin kan ik nergens een aanwijzing vinden dat er voor DSMR 5.0 slimme meters een wijziging is ten aanzien van de functionele eis DSMR-M 4.5.17, waarin staat: "The E meter shall determine the average electrical power (delivery and consumption) for every 10 second interval."
:fill(white):strip_exif()/f/image/8Anj974t7XJS4ptPLPcSAT5i.png?f=user_large)
Het lijkt natuurlijk logisch om te verwachten dat een slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 en dus elke seconde een nieuw telegram uitspuugt, dan dus gemiddelde power waardes van de afgelopen seconde zal uitspugen... maar dat hoeft dus niet. De functionele eisen in de meest recente DSMR standaard die ik ken voor de slimme meter zelf (DSMR 4.2.3 main) zeggen nergens dat de actual power over een interval korter dan 10 seconden moet worden vastgesteld...
Heeft iemand met een slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 daar bewijs voor kunnen vinden?
In mijn eerdere lange post met uitgebreid verslag en recept hoe zelf een laadpaal te bouwen schreef ik doodleuk dat de SAE J1772 standaard voorschrijft dat de auto binnen 5 seconden met een ander (meestal: lager) maximaal vermogen moet gaan laden en dat dat (in combinatie met die ene seconde vertraging door slimme meter en P1-poort) zou betekenen dat een totale reactietijd in het hele systeem zou opleveren van maximaal ca. 6 seconden.
Als de meting echter maximaal 10 seconden oud kan zijn, betekent het dat de totale reactietijd niet 6, maar 15 seconden oud zou kunnen zijn! En in die tijd kan er een hoop gebeuren; een installatie-automaat zou volgens de karakteristieke curves van installatie-automaten dan al bij een 2-voudige belasting van de nominale waarde moeten afschakelen.
Aanleiding: ik heb gisteren de dsmr-info repo op GitHub gepubliceerd met daarin technische data over alle 11 DSMR versies en meer dan 90 (!) verschillende soorten slimme meters in Nederland. Daarin zit ook een overzicht van belangrijke verschillen tussen de DSMR specs. In die repo ook een overzicht naar de mij bekende DSMR standaarden, maar daarin kan ik nergens een aanwijzing vinden dat er voor DSMR 5.0 slimme meters een wijziging is ten aanzien van de functionele eis DSMR-M 4.5.17, waarin staat: "The E meter shall determine the average electrical power (delivery and consumption) for every 10 second interval."
:fill(white):strip_exif()/f/image/8Anj974t7XJS4ptPLPcSAT5i.png?f=user_large)
Het lijkt natuurlijk logisch om te verwachten dat een slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 en dus elke seconde een nieuw telegram uitspuugt, dan dus gemiddelde power waardes van de afgelopen seconde zal uitspugen... maar dat hoeft dus niet. De functionele eisen in de meest recente DSMR standaard die ik ken voor de slimme meter zelf (DSMR 4.2.3 main) zeggen nergens dat de actual power over een interval korter dan 10 seconden moet worden vastgesteld...
[ Voor 0% gewijzigd door hterhofte op 09-11-2023 11:48 . Reden: grammatica ]