Onder “Releases” op GitHub te downloaden.Possible schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:17:
Vraagje over de serkri firmware... of ik zie het over het hoofd, maar is er geen kant en klare firmware die je kan uploaden, of moet je tegenwoordig zelf compilen?
Thanks gevonden idd!
@ De rest:
Vriend van mij heeft nu alles aangesloten. Wifi ingesteld en alles netjes aangesloten. SmartEVSE geeft netjes Ready to charge aan.. ALs we de kabel in de auto (Ioniq) stoppen gebeurt er niks. Blijft dan ook Ready to Charge staan. Er gaat wel een rood lampje branden in de auto. Dus ''iets'' zit er dus niet goed? Dit schijnt normaal te zijn.
Hij heeft een losse kabel. PP en CP. Zoals ik het kon zien moeten deze beiden aangesloten worden toch?
Wat kan het nog meer zijn?
[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 02-10-2023 13:46 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
een losse kabel (open end) aangesloten op de SMARTEVSe of een socket waar je de laadkabel van de auto in stopt ?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet.
Ga naar https://github.com/serkri/SmartEVSE-3, rechts-midden van de pagina zie je 'releases'.Klik op 'latest' en je komt hier: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3 (Vandaag, bij volgende updat niet natuurlijk.)
Oh ja, download de zip-file ne pak hem uit, lees de readme.
Ga naar https://github.com/serkri/SmartEVSE-3, rechts-midden van de pagina zie je 'releases'.Klik op 'latest' en je komt hier: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3 (Vandaag, bij volgende updat niet natuurlijk.)
Oh ja, download de zip-file ne pak hem uit, lees de readme.
[ Voor 10% gewijzigd door rene037 op 02-10-2023 14:10 . Reden: laatste regel toegevoegd ]
Je kan een schakeling maken die een andere weerstand schakelt tussen de PP en de aarde aan de kant van de laadkabel. Met die weerstand ziet de EVSE welk vermogen laadkabel zit aangesloten (in jouw geval dus steeds dezelfde kabel). Maar dat zijn wel andere waardes dan die jij noemt, namelijk 13A, 20A en 32A.Tvdl2000 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:40:
ik wil dus gewoon een 3 positie schakelaar er in doen voor 10, 16 en 32A laadstroom beperking
Dit is sowieso onveilig omdat je dus de schakelaar te hoog kan zetten voor het vermogen van de kabel die naar het huis/gebouw/whatever gaat. Dat is een risico op smelten, brand en noem maar op. In principe hetzelfde als in de EVSE een verkeerde waarde instellen voor de limits.
Hoe wil je voorkomen dat een onbekende dat schakelaartje omzet waardoor er te veel vermogen gaat lopen?
Als je de EVSE op een 1 1 fase wandcontactdoos aansluit dan kan de auto vanzelf niet op 3 fasen laden. Daar gaat verder niets fout, dus zo'n schakeling om L2 en L3 aan te schakelen hoef je dan niet per se te bouwen.ik wil er voor zorgen dat de L2 en L3 relais (op het Wallbox mainboard zitten 4 aparte relais vopor de 3 fases en de nul) alleens chakellen als er ook daadwerkelijk spanning op de L2 en L3 staat (waardoor dus automatisch wordt geselecteerd met de juiste plug tussen 1 en 3 fase) 12V is ook al op dat mainboard aanwezig.
Wat je wel zou kunnen bouwen is dat je op een 3 fasen wandcontactdoos maar met 1 fase laadt door de L2 en L3 juist niet te schakelen. Als je terugbladert kan je dit wel vinden voor mensen die willen voorkomen dat er meer wordt geladen dan de PV opwekt.
Wat voor lampje? In de meeste auto's brand er wel een rood lampje met een stekkertje zodat je weet dat de laadkabel is aangesloten.Possible schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:38:
s]Er gaat wel een rood lampje branden in de auto. Dus ''iets'' zit er dus niet goed?[/s] Dit schijnt normaal te zijn.
Op zich betekent dat dat de laadkabel dus wel wordt gezien. Dan kan de CP nog niet kloppen, waardoor de auto niet ziet dat hij mag laden. Of bijvoorbeeld dat de auto geen goede aarde vindt. Meestal krijg je dan wel een melding dat het laden niet gestart kan worden in een auto, soms met een betere foutmelding wat er dan fout is. Maar niet alle auto's doen dat.
Andere oorzaak kan zijn uitgesteld laden waardoor de auto bijvoorbeeeld pas na 23:00 begint gaat laden.
Heb je een sensorbox aangesloten?
Als ik hem op een CEE 16A aansluit is de beveiliging voor die CEE 16A stekker ok te voorkomen dat het gaat smelten o.i.d. de instelling/schakelaar is ter voorkoming dat die beveiliging tript. En hoe voorkom ik dat men aan de schakelaar gaat zitten.... heel simpel is mijn laderen ga hem alleen gebruiken waar ik zicht er op heb of zeker weet dat men er niet aan gaat zitten prutsen. En dan nog, al zou men prutsen zou dus hooguit de groep er uit knallen..... das niet zo erg.JeroenE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:15:
[...]
Je kan een schakeling maken die een andere weerstand schakelt tussen de PP en de aarde aan de kant van de laadkabel. Met die weerstand ziet de EVSE welk vermogen laadkabel zit aangesloten (in jouw geval dus steeds dezelfde kabel). Maar dat zijn wel andere waardes dan die jij noemt, namelijk 13A, 20A en 32A.
Dit is sowieso onveilig omdat je dus de schakelaar te hoog kan zetten voor het vermogen van de kabel die naar het huis/gebouw/whatever gaat. Dat is een risico op smelten, brand en noem maar op. In principe hetzelfde als in de EVSE een verkeerde waarde instellen voor de limits.
Hoe wil je voorkomen dat een onbekende dat schakelaartje omzet waardoor er te veel vermogen gaat lopen?
[...]
Als je de EVSE op een 1 1 fase wandcontactdoos aansluit dan kan de auto vanzelf niet op 3 fasen laden. Daar gaat verder niets fout, dus zo'n schakeling om L2 en L3 aan te schakelen hoef je dan niet per se te bouwen.
Wat je wel zou kunnen bouwen is dat je op een 3 fasen wandcontactdoos maar met 1 fase laadt door de L2 en L3 juist niet te schakelen. Als je terugbladert kan je dit wel vinden voor mensen die willen voorkomen dat er meer wordt geladen dan de PV opwekt.
[...]
Wat voor lampje? In de meeste auto's brand er wel een rood lampje met een stekkertje zodat je weet dat de laadkabel is aangesloten.
Op zich betekent dat dat de laadkabel dus wel wordt gezien. Dan kan de CP nog niet kloppen, waardoor de auto niet ziet dat hij mag laden. Of bijvoorbeeld dat de auto geen goede aarde vindt. Meestal krijg je dan wel een melding dat het laden niet gestart kan worden in een auto, soms met een betere foutmelding wat er dan fout is. Maar niet alle auto's doen dat.
Andere oorzaak kan zijn uitgesteld laden waardoor de auto bijvoorbeeeld pas na 23:00 begint gaat laden.
Heb je een sensorbox aangesloten?
Ik dacht dat je hem ging gebruiken terwijl je op bezoek was bij klanten? Gaan die dan samen met jou naast de auto op een stoeltje zitten om dit in de gaten te houdenTvdl2000 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
heel simpel is mijn laderen ga hem alleen gebruiken waar ik zicht er op heb of zeker weet dat men er niet aan gaat zitten prutsen.
Bij overbelasting zal ook de groep wel springen, maar het is handiger om die situatie überhaupt niet te creëren.
Waarom pas je ipv een een handmatige schakeling niet 'gewoon' de mains en/of max limit aan op de EVSE? Dat kan iemand anders ook nog verprutsen, maar wellicht al moeilijker dan (per ongeluk) een schakelaar omschakelen. Het voordeel van die limits is dat je die ook nog op meer standen kan zetten dan de weerstand van een laadkabel. Dan kan je ook laden op 12A of 20A bijvoorbeeld.
Het is ook juist de bedoeling om dit te realiseren met de in de laadkabel aanwezige evse.... daar het 3 standen schakelaartje aan en voila...JeroenE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
Ik dacht dat je hem ging gebruiken terwijl je op bezoek was bij klanten? Gaan die dan samen met jou naast de auto op een stoeltje zitten om dit in de gaten te houden![]()
Bij overbelasting zal ook de groep wel springen, maar het is handiger om die situatie überhaupt niet te creëren.
Waarom pas je ipv een een handmatige schakeling niet 'gewoon' de mains en/of max limit aan op de EVSE? Dat kan iemand anders ook nog verprutsen, maar wellicht al moeilijker dan (per ongeluk) een schakelaar omschakelen. Het voordeel van die limits is dat je die ook nog op meer standen kan zetten dan de weerstand van een laadkabel. Dan kan je ook laden op 12A of 20A bijvoorbeeld.
En nee niet met een stoeltje naast zitten maar de klanten waar ik kom en die aansluiting hebben hebben enorm grote hallen waar ik mijn werkzaamheden dien uit te voeren..... kan meestal een 200 a 400 m lopen voor ik een hal uit ben
Ik heb gelezen dat het puur gaat om een signaaltje wat vanuit de auto op cp pin wordt geset en dan antwoordt de in de lader aanwezige evse "ik ben er en met dit vermogen kan/wil ik je van vermogen vooorzien" en als dat dan accoord is o.i.d. dan krijgt de lader evse signaal daarvan en maakt hij een contactje waarmee een relais te schakelen is om de spanning daadwerkelijk op de fase(s) en Nul te zetten..... die signalering/handshake.... die wil ik beinvloeden door met een schakelaartje te kiezen welk amperage en dan de zooi in pluggen en gaan met de banaan
@Tvdl2000 Met zulke grote hallen heb je toch juist bij uitstek niet de hele tijd zicht op wat er rond je auto gebeurt? Daar wil je toch ook geen risico nemen dat jouw auto er voor zorgt dat de productie uitvalt? Maar goed, dat schat ik misschien pessimistisch in.
De meeste mensen in dit topic gebruiken een SmartEVSE, al dan niet met alternatieve software. Wellicht heb ik te snel aangenomen dat jij die controller ook wilde gaan inbouwen in je de half defecte wallbox waar je het over had en waar je de onderdelen van wilde gaan gebruiken.
Wat ben je dan wel precies van plan om te gaan gebruiken? Want zonder zo'n controller (die dus de juiste signalen naar de auto stuurt etc) ga je het niet voor elkaar krijgen dat je een auto kan opladen. Je hebt allerlei smaken, maar ik zou er dan 1 kiezen waarbij je relatief makkelijk op de controller zelf in kan stellen wat het maximum is dat geladen mag worden.
De meeste mensen in dit topic gebruiken een SmartEVSE, al dan niet met alternatieve software. Wellicht heb ik te snel aangenomen dat jij die controller ook wilde gaan inbouwen in je de half defecte wallbox waar je het over had en waar je de onderdelen van wilde gaan gebruiken.
Wat ben je dan wel precies van plan om te gaan gebruiken? Want zonder zo'n controller (die dus de juiste signalen naar de auto stuurt etc) ga je het niet voor elkaar krijgen dat je een auto kan opladen. Je hebt allerlei smaken, maar ik zou er dan 1 kiezen waarbij je relatief makkelijk op de controller zelf in kan stellen wat het maximum is dat geladen mag worden.
@JeroenE Nog wel een vraag m.b.t. de sensorbox voor loadbalancing: Ik begreep dat deze niet nodig is als je een DSMR 5.0 meter hebt? Met de firmware van serkri kan dat softwarematig ingesteld worden?
[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 02-10-2023 15:01 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Possible Ja, maar dat kan je beter uit hun eigen documentatie halen, zie https://github.com/serkri/SmartEVSE-3
Als ik het goed heb moet je dan een systeem hebben wat de kwh-meter uitleest en deze waarden doorgeeft via een API aan de serkri firmware.
De sensorbox doet zelf een meting met CT klemmen. Die werkt "altijd" ongeacht wat voor soort kwh-meter er hangt.
Als ik het goed heb moet je dan een systeem hebben wat de kwh-meter uitleest en deze waarden doorgeeft via een API aan de serkri firmware.
De sensorbox doet zelf een meting met CT klemmen. Die werkt "altijd" ongeacht wat voor soort kwh-meter er hangt.
Thanks zie het. @Stefannn Hoe heb jij dit gedaan? ik draai zelf DSMR Reader addon welke de fases doorgeeft dmv mqtt naar home-assistant. Kan de firmware daarmee communiceren?JeroenE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:08:
@Possible Ja, maar dat kan je beter uit hun eigen documentatie halen, zie https://github.com/serkri/SmartEVSE-3
Dus je wil gewoon een compacte setup hebben om her en der stroom te kunnen "lenen" in grote fabriekshallen zonder dat het opvaltTvdl2000 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:48:
[...]
Het is ook juist de bedoeling om dit te realiseren met de in de laadkabel aanwezige evse.... daar het 3 standen schakelaartje aan en voila...
En nee niet met een stoeltje naast zitten maar de klanten waar ik kom en die aansluiting hebben hebben enorm grote hallen waar ik mijn werkzaamheden dien uit te voeren..... kan meestal een 200 a 400 m lopen voor ik een hal uit ben
Zonder dat het opvalt.... parkeer dan effectief mijn auto in de bedrijfshal. Niet echt subtiel imho. En qua verbruik is het een miniscuul druppeltje op een heeeeeeeeeele grote hete plaat aangezien alle bedrijven waar ik kom en dit aan de orde is minimaal een 400A aansluiting hebben en in uitzonderlijke gevallen al rond de 2000Amukky schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Dus je wil gewoon een compacte setup hebben om her en der stroom te kunnen "lenen" in grote fabriekshallen zonder dat het opvalt
Productie kan dan niet uitvallen want de productie machines hebben hun eigen voedingen... en hooguit een keer een radiotje of ventilator o.i.d. wat op een zelfde groep zou zitten.JeroenE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:58:
@Tvdl2000 Met zulke grote hallen heb je toch juist bij uitstek niet de hele tijd zicht op wat er rond je auto gebeurt? Daar wil je toch ook geen risico nemen dat jouw auto er voor zorgt dat de productie uitvalt? Maar goed, dat schat ik misschien pessimistisch in.
Ik denk dat ik wel gewoon de eerder door mij gelinkte basis evse bestel en dan daar de schakeling omheen bedenken. (En dan ook hier delen hoe en wat ik heb gedaan)
Ik heb het “nog niet” gedaan.Possible schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
Thanks zie het. @Stefannn Hoe heb jij dit gedaan? ik draai zelf DSMR Reader addon welke de fases doorgeeft dmv mqtt naar home-assistant. Kan de firmware daarmee communiceren?
Puur uit tijdsgebrek, ik weet al precies wat ik ga doen.
Ik ben net klaar met het installeren van een tweede warmtepomp en over 2 weken gaat de zonneboiler op de schop. Maar goed…. Als het straks koud is ga ik lekker binnen zitten programmeren met een mooi glas whisky.
Mijn oplossing is simpel maar ik vrees nauwelijks universeel toepasbaar.
1/ momenteel draai ik de serkri software, die heeft een rudimentaire web pagina waar je de maximale laad stroom kan instellen. Die staat nu op 13A en ik laad meestal na 24:00. Dan zit daar dus geen regeling op maar met een meterkast van 3x25A ga ik na 24:00 echt geen probleem krijgen met laden met 3x13A. En zelfs als ik met mijn ioniq5 met 77kWh accu compleet leeg middernacht aankom dan is die rond 8:00 wel weer helemaal vol met die 3x13A.
2/ ik heb een compleet home brew home-automation systeem. Het stamt uit 2008. Toen was er nog geen HA. Van de winter zal ik daar de api van serkri mee gaan aansturen. Dat gaat me wel lukken. De api is redelijk rechttoe rechtaan.
De meter lees ik al uit met mijn home automation via een rs232-usb converter.
Ik heb het probleem dat ik een oude meter heb waarin slecht het totale gebruik en niet het gebruik per fase wordt gerapporteerd. Ik ga dat oplossen door stomweg een schatting te maken van het maximale gebruik op 1 fase. Ik stuur de grootgebruikers namelijk zelf aan dus daarvan weet ik wel op welke fase die zitten. Ik hoef enkel het verschil tussen werkelijk gebruik en “zelf aangestuurd gebruik” te monitoren en dan met enige marge beslissen hoeveel de auto mag doen.
Echter….
Voor ik hier aan begon maakte ik me nogal druk over overbelasting. Inmiddels blijkt dat enorm mee te vallen. Maximale laad stroom op 3x13A zetten lost vrijwel alles op. Letterlijk het enige dat ik (op dit moment handmatig, straks automatisch) niet moet doen is de auto laden terwijl ik in mijn huis sauna zit.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Voor minder dan 10 meter, gemeten vanaf smart evse tot auto aansluiting werkt gewoon 0.75m2 kabel (dus gewoon lampjes aansluit snoer). De oplaadkabel heeft namelijk ook gewoon een 0.75m2 on afgeschermde ader en oplaadkabel is gespecificeerd op maximaal 10m. Daarboven ben je in het ongespecificeerde gebied en dat gaat echt nog wel even goed. Ik zelf heb met een afstand van 15m shielded utp genomen. Dat is dus waarschijnlij’ overkill maar het ligt in de grond dus ik wilde geen risico nemen.ocaj schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:03:
Dank, gaan we dat gewoon proberen en laat ik hier binnenkort wel weten of het werkt
Op dit forum is dacht ik iemand die het op 80meter voor elkaar heeft maar dan dus wel met een nette afschermde utp kabel.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik oordeel niet hoor :-) Zou er zelf voor willen betalen want op een aansluiting van 2000 A betalen ze praktisch geen belastingTvdl2000 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:42:
[...]
Zonder dat het opvalt.... parkeer dan effectief mijn auto in de bedrijfshal. Niet echt subtiel imho. En qua verbruik is het een miniscuul druppeltje op een heeeeeeeeeele grote hete plaat aangezien alle bedrijven waar ik kom en dit aan de orde is minimaal een 400A aansluiting hebben en in uitzonderlijke gevallen al rond de 2000A
@cyclone Ik zie nu je script/automation voor de softwarematige loadbalancing thanks.. Heb wel een vraag:
De ioniq 28KWh kan maar 1 fase opladen. Is het dan voldoende met je script om maar 1 L1 sensor te gebruiken?
De ioniq 28KWh kan maar 1 fase opladen. Is het dan voldoende met je script om maar 1 L1 sensor te gebruiken?
[ Voor 69% gewijzigd door Possible op 03-10-2023 12:18 ]
Aan alle SmartEVSE gebruikers die gebruik maken van de P1 uitgang van hun electriciteitsmeter: ik merk dat op dit deelonderwerp veel onduidelijkheid bestaat, en wil graag de documentatie hieromtrent uitbreiden; het is geen toeval dat dit onderwerp onderbelicht is, want zelf heb ik nog een ouderwetse draaischijf-meter waar ik erg zuinig op ben
.
Dus graag van eenieder opmerkingen, aanvullingen etc..; de README is in het Engels dus ik hoop dat de moderator er geen bezwaar tegen heeft als de concept tekst in het Engels is:
Use P1 data from your electricity meter to safeguard main fuses
To prevent overload of your main fuses, this firmware can use the P1 data of your mains electricity meter to dynamically adjust the charging current to your EV. To feed the firmware you can either use the REST API or the MQTT interface.
Hardware needed
You have the following options:
1. Interface your P1 data to HomeAssistant, and interface that data to SmartEVSE
Dus graag van eenieder opmerkingen, aanvullingen etc..; de README is in het Engels dus ik hoop dat de moderator er geen bezwaar tegen heeft als de concept tekst in het Engels is:
To prevent overload of your main fuses, this firmware can use the P1 data of your mains electricity meter to dynamically adjust the charging current to your EV. To feed the firmware you can either use the REST API or the MQTT interface.
Hardware needed
1. Interface your P1 data to HomeAssistant, and interface that data to SmartEVSE
- a. P1 monitor software on Raspberry Pi
- b. ET-SM01 diy project (https://www.espthings.io/...1-diy-dsmr-p1-smart-meter) via wifi to HA, Ha-configuration script https://github.com/serkri...ns/home-assistant/esphome
- c. Slimmelezer+ hardware based on ESPhome with ethernet port, HA-configuration https://github.com/serkri.../p1_dsmr_to_SmartEVSE_API
- ….question: aren’t the scripts esphome and p1_dsmr_to_SmartEVSE_API doing exactly the same? And if so, isn’t the esphome script somewhat cleaner?
- d. ….? Other options?
- a. Sensorbox that is sold separately by Stegen (the manufacturer of SmartEVSE)
- b. ….?
Belangrijk aandachtspunt is dat de slimme meter het amperage per fase moet doorgeven; dat doen ze niet allemaal, volgens mij pas vanaf DSMR v5. Ik heb een v4 meter, en heb daarom een losse SDM630 meter geplaatst maar lees die generiek uit en voed vervolgens de data oa in op de SmartEVSE via de API. De SmartEVSE is dus niet via modbus gekoppeld aan de meter.dingo35 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:58:
Aan alle SmartEVSE gebruikers die gebruik maken van de P1 uitgang van hun electriciteitsmeter: ik merk dat op dit deelonderwerp veel onduidelijkheid bestaat, en wil graag de documentatie hieromtrent uitbreiden; het is geen toeval dat dit onderwerp onderbelicht is, want zelf heb ik nog een ouderwetse draaischijf-meter waar ik erg zuinig op ben.
Hardware needed
1. Interface your P1 data to HomeAssistant, and interface that data to SmartEVSE2. Interface your P1 data directly to SmartEVSE
- b. ET-SM01 diy project (https://www.espthings.io/...1-diy-dsmr-p1-smart-meter) via wifi to HA, Ha-configuration script https://github.com/serkri...ns/home-assistant/esphome
- c. Slimmelezer+ hardware based on ESPhome with ethernet port, HA-configuration https://github.com/serkri.../p1_dsmr_to_SmartEVSE_API
- ….question: aren’t the scripts esphome and p1_dsmr_to_SmartEVSE_API doing exactly the same? And if so, isn’t the esphome script somewhat cleaner?
- d. ….? Other options?
3. Install extra kWh meter (p.ex. Eastron SDM72D – M V2) in your power panel, that connects directly via modbus to SmartEVSE. You are not using the P1 data of the mains Electricity meter then, but you get a lot of information on your mains (energy import, export, voltages, currents, power factor, frequency etc.).
- a. Sensorbox that is sold separately by Stegen (the manufacturer of SmartEVSE)
- b. ….?
Ik heb een vraag over het aansluiten van de 2 relais op de SmartEVSE. Het eerste (4-polige) relais gaat op de N en de C1 (posities 3 en 4 aan de bovenkant van de SmartEVSE) en het (2-polige) relais dat voor L2 en L3 in serie komt na het 4-polige relais moet op C2 (positie 5) en N.
Maar de SmartEVSE heeft niet nog een extra N voor het C2-relais.
Vraagje: Moet de N vanuit/via de SmartEVSE komen, of mag ik die N ook gewoon elders aftappen uit een rijgklem waar ik nog posities vrij heb? Qua bedrading zou het me handiger uitkomen als ik de N van beide relais niet vanuit de SmartEVSE zou hoeven te laten komen.
Is mijn aanname terecht dat er tussen posities 2 en 3 van de SmartEVSE (de 2 N-en) geen intelligentie zit en het een simpel doorlus-contactje is om makkelijk het 1e relais aan te kunnen sluiten?
(Tweede relais verwacht ik nu nog niet te gebruiken ("always-on" dus), maar ik wil het qua bedrading gewoon nu allemaal gelijk netjes maken nu ik alles in mijn hoofd heb zitten en dan ben ik klaar voor het geval de salderings-regels of piek-belasting-regels anders worden)
Maar de SmartEVSE heeft niet nog een extra N voor het C2-relais.
Vraagje: Moet de N vanuit/via de SmartEVSE komen, of mag ik die N ook gewoon elders aftappen uit een rijgklem waar ik nog posities vrij heb? Qua bedrading zou het me handiger uitkomen als ik de N van beide relais niet vanuit de SmartEVSE zou hoeven te laten komen.
Is mijn aanname terecht dat er tussen posities 2 en 3 van de SmartEVSE (de 2 N-en) geen intelligentie zit en het een simpel doorlus-contactje is om makkelijk het 1e relais aan te kunnen sluiten?
(Tweede relais verwacht ik nu nog niet te gebruiken ("always-on" dus), maar ik wil het qua bedrading gewoon nu allemaal gelijk netjes maken nu ik alles in mijn hoofd heb zitten en dan ben ik klaar voor het geval de salderings-regels of piek-belasting-regels anders worden)
Deze optie kende ik nog niet maar lijkt een stuk aantrekkelijker dan de slimme meter te vervangen (ik heb nog een oude DSMR 2 en vervangen door Enexis kost EUR 200+). Ik kan uit de documentatie niet goed afleiden wat voor meters zouden werken (ook anderen?) dus als je dit kunt verduidelijken ben ik je zeer erkentelijk (en stuur ik de Sensorbox weer terug naar Stegen)dingo35 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:58:
3. Install extra kWh meter (p.ex. Eastron SDM72D – M V2) in your power panel, that connects directly via modbus to SmartEVSE. You are not using the P1 data of the mains Electricity meter then, but you get a lot of information on your mains (energy import, export, voltages, currents, power factor, frequency etc.).
Super initiatief!!!dingo35 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:58:
Aan alle SmartEVSE gebruikers die gebruik maken van de P1 uitgang van hun electriciteitsmeter: ik merk dat op dit deelonderwerp veel onduidelijkheid bestaat, en wil graag de documentatie hieromtrent uitbreiden; het is geen toeval dat dit onderwerp onderbelicht is, want zelf heb ik nog een ouderwetse draaischijf-meter waar ik erg zuinig op ben.
Hardware needed
1. Interface your P1 data to HomeAssistant, and interface that data to SmartEVSE2. Interface your P1 data directly to SmartEVSE
- d. ….? Other options?
- b. ….?
suggesties:
----------
4. Use any home automation system that has meter data by either P1 or anyother means and relay that to smartEVSE via the API. This needs to happen with at least 1x per 10seconds interval and should make sure to have recent data to avoid the control-algorithm to become unstable. Use the /current api, using the L1, L2 and L3 parameters to inform the smartEVSE on mainsmeter current. Negative values represent feedin current alike solarenergy or windenergy.
5. Not feed the P1 data to the smartEVSE and not use the smartEVSE builtin overload method but execute the overload protection calculation in any home automation system and directly interface the allowable current to the smartEVSE using the /setting api using the "mode" parameter to start or stop charging and using the "override_current" parameter to set the allowable current.
This method allows to balance not only the smartEVSE but also any other appliance that is controlled by the home automation system.
note, in order to protect the system in case the home-automation is down it would be good practice to send a low dummy current using the /current api using parameters L1, L2 and L3 at least 1x per 10seconds. This practice will act as a "watchdog" and terminate charging in case the home-automation is down.
------
motivatie:
mbt suggestie (4),
met (1) beschrijf je slechts de toepassing met Hiome Automation. Veel mensen zullen dat gebruiken maar eigenlijk vind ik het juist heel gaaf dat je een api hebt die echt overal mee te integreren is. Een heel simpele toepassing zou stomweg al een website zijn. Als je wat poorten openzet kan je dat zelfs overla op je mobiele telefoon beschikbaar kunnen krijgen.
Vandaar mijn suggestie om met (4) stomweg te vertellen waar een home auotmatimn systeem aan moet voldoen om het werkend te krijgen.
NB: ik heb het zelf. nog niet aan de praat. Dat is een klusje voor de winter, dus ik weet niet zeker of ik alle condities goed heb staan zo.
mbt suggestie (5),
ik weet het nog niet zeker. Maar met het steeds ingewikkelder worden van alle "power-weighting options" weet ik niet zeker of "laten afhandelen door de smartEVSE" de goed optie zal blijven.
Zolang je de P1 direct uitleest via de sensorbox wel. dan heb je een mooi standalone systeem.
Zodra er echter een home-automation systeem in beeld komt kan je het argument maken dat daar een "power-manager" in gaat komen.
Er gaan nu al geluiden dat we ooit een keer naar een "bandbreedte tarief" gaan. In dat geval betaal je "extra" als je boven je contract-capaciteit gaat gebruiken. Dan gaat het interessant worden om niet alleen de smartEVSE maar alle gebruikers centraal te gaan plannen.
Anyway.... ik zal niet beweren dat iedereen dat moet gaan doen, maar ik vind het eerlijk gezegd heel prettig dat de api die mogelijkheid biedt en zou die optie zeker vermelden.
NB: dit is sowieso de optie die ik ga bewandelen. Ik heb daarbij niet veel keuze want mijn P1 heeft oud protocol en heeft geen informatie per fase. Maar goed.. zelfs als dat wel zo was zou ik het denk ik in mijn home automaten blijven regeloen. Ik regel daar immers alles.
dat gezegd hebbende: waarschuwing dat "oud protocol P1 niet werkt" zou eigenlijk ook ergens moeten.
tot slot... mag ik nog even opmerken dat ik de hele serkri software super gaaf vind. Dank daarvoor.,
Ligt er aan hoe je de laadpaal gaat aansluiten maar in alle eerlijkheid zou ik nu direct alles goed inregelen en aansluiten op 3 fases (indien mogelijk).Possible schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:05:
@cyclone Ik zie nu je script/automation voor de softwarematige loadbalancing thanks.. Heb wel een vraag:
Botweg om de reden dat mocht je een andere auto kopen / huren / op bezoek hebben die 2 of 3 fases kan / wil laden dit ook mogelijk is.
Het is een kwestie van 2 draden meer en een paar lijntjes code meer kopieren.
Stel je hebt geen 3 fase mogelijkheden (aansluiting) tja dan is het idd niet mogelijk en dus ook niet nodig en kun je je beperken tot alle code lijntjes met L1
@dingo35 Wil je met liefde helpen met de readme, maar zit ff in een paar drukke weken dus als je geen haast hebt kan ik je daar wel volledig bij helpen, ben immers ook een beetje de aanstichter van deze "ellende" ;-)
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
In hoeverre is er koppeling met domoticz mogelijk?
Gebruik geen p1 vanwege draaischijf
Wel zijn de metingen door sdm630 via modbus naar mqtt beschikbaar.
Gebruik geen p1 vanwege draaischijf
Wel zijn de metingen door sdm630 via modbus naar mqtt beschikbaar.
[ Voor 85% gewijzigd door barneby op 03-10-2023 02:12 ]
Ok, ik dacht dat je al die spullen al had liggen. Als je nog alles moet kopen dan kan je wellicht net zo goed een goedkope Ali lader kopen. Een buurman heeft deze gekocht en gebruikt hem al een paar jaar voor zijn vakanties in Scandinavië.Tvdl2000 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:46:
Ik denk dat ik wel gewoon de eerder door mij gelinkte basis evse bestel en dan daar de schakeling omheen bedenken. (En dan ook hier delen hoe en wat ik heb gedaan)
Zijn auto kan ook maximaal 16A laden en bij de vakantiehuisjes waar hij zit zijn blijkbaar ook geen 32A aansluitingen te vinden, dus hij heeft niet de behoefte om 32A te laden.
Kan jouw auto wel 32A laden? Sommige auto's kunnen op 1 fase wel 32A laden omdat ze dan intern 2 van de 3 AC-DC converters gebruiken.
Volgens mij kan je 32A varianten ook wel vinden.
Je kan ook nog op marktplaats kijken, daar staan vaak ook Tesla home chargers die dan behalve schuko ook een rode 3 fasen stekker hebben. Bijvoorbeeld deze. Ik weet alleen niet of je daar wel makkelijk andere stekkers voor kan vinden.
Dat is natuurlijk allemaal geen zelfbouw, maar wellicht wel makkelijker/goedkoper dan alle onderdelen los te kopen.
Ik heb de defecte wallbox al en de kabels en stekkers en al. Enige wat mist is die evse
Het is wellicht nitpicking, maar de opties 2 en 3 die je noemt gebruiken juist expliciet NIET de P1 data uit een bestaande kWh-meter. Dat is een meting via de sensorbox of een andere kWh-meter die modbus met de SmartEVSE praat.dingo35 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:58:
EDIT: Sensorbox v2 kan je wel aansluiten op de P1 ingang, dus hoeft niet per se met CT klemmen
Het voordeel van P1 data gebruiken is juist dat je niet extra hardware hoeft te kopen om te meten, maar "slechts" hardware die bestaande meetgegevens uit de kWh-meter kan halen (plus nog iets wat het kan doorgeven aan SmartEVSE). Zeker als je het laatste al hebt (vanwege domotica aansturing) is dat dan goedkoper dan een extra kWh-meter/sensorbox met ct-klemmen.
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 04-10-2023 10:04 . Reden: sensorbox v2 kan rechtstreeks P1 gebruiken ]
Er is een3x25a aansluiting inderdaad. We hebben de laadpaal ook al 3 fase gemaakt (3x4mm2 kabel)cyclone schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Ligt er aan hoe je de laadpaal gaat aansluiten maar in alle eerlijkheid zou ik nu direct alles goed inregelen en aansluiten op 3 fases (indien mogelijk).
Botweg om de reden dat mocht je een andere auto kopen / huren / op bezoek hebben die 2 of 3 fases kan / wil laden dit ook mogelijk is.
Het is een kwestie van 2 draden meer en een paar lijntjes code meer kopieren.
Stel je hebt geen 3 fase mogelijkheden (aansluiting) tja dan is het idd niet mogelijk en dus ook niet nodig en kun je je beperken tot alle code lijntjes met L1
@dingo35 Wil je met liefde helpen met de readme, maar zit ff in een paar drukke weken dus als je geen haast hebt kan ik je daar wel volledig bij helpen, ben immers ook een beetje de aanstichter van deze "ellende" ;-)
De ioniq kan niet 3 fase laden en zag dat hij L1 pakt als hij gaat laden. Dus denk dat het script dan voldoende is vool alleen die fase ? (De ampere/stroom meten zeg maar)
Ik zie echter alleen dit op de pagina:
/f/image/yigD0aV3zmIDxiJeBkYafc1J.png?f=fotoalbum_medium)
moet ik nog een extra setting inschakelen om de faes te zien en eventueel op solar te kunnen laden?
[ Voor 17% gewijzigd door Possible op 03-10-2023 12:19 ]
Top echter dan is the way to go gewoon alles 3 fases doorgevenPossible schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
We hebben de laadpaal ook al 3 fase gemaakt (3x4mm2 kabel)
Het zal wellicht wel werken maar je creert wel een situatie waarbij dingen (serieus) mis kunnen gaan zodra je er een andere auto mee gaat laden.De ioniq kan niet 3 fase laden en zag dat hij L1 pakt als hij gaat laden. Dus denk dat het script dan voldoende is vool alleen die fase ? (De ampere/stroom meten zeg maar)
Waarom zou je dat risico willen lopen ? Die paar regeltjes extra in het script kosten geen geld he .. levert je alleen maar een veiligere situatie op.
Ik snap oprecht niet waarom je die shortcut zou willen nemen het levert niks op en creert wel onduidelijkheid / onveiligheid.
Ik zie de logica er niet van in.
Komt omdat je in de settings de meters niet hebt geconfigureerd dit doe je niet in de web interface maar op de SmartEVSE zelf.
moet ik nog een extra setting inschakelen om de faes te zien en eventueel op solar te kunnen laden?
[/quote]
nee is ook zo.. Prima dan gaan we daarmee aan de slag. Inmiddels de DSMR addon aan de praat die de split topics doorgeeft aan HA.cyclone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
Top echter dan is the way to go gewoon alles 3 fases doorgeven
[...]
Het zal wellicht wel werken maar je creert wel een situatie waarbij dingen (serieus) mis kunnen gaan zodra je er een andere auto mee gaat laden.
Waarom zou je dat risico willen lopen ? Die paar regeltjes extra in het script kosten geen geld he .. levert je alleen maar een veiligere situatie op.
Ik snap oprecht niet waarom je die shortcut zou willen nemen het levert niks op en creert wel onduidelijkheid / onveiligheid.
[...]
Komt omdat je in de settings de meters niet hebt geconfigureerd dit doe je niet in de web interface maar op de SmartEVSE zelf.
[/quote]
Ik zal de SmartEVSE eens gaan checken op de waardes.
Kijk even naar de 5e bullet in de docs https://github.com/serkri...ith-the-original-firmware, je moet MainsMeter instellen op API (kan alleen op de SmartEVSE, niet via de webinterface)Possible schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
nee is ook zo.. Prima dan gaan we daarmee aan de slag. Inmiddels de DSMR addon aan de praat die de split topics doorgeeft aan HA.
Ik zal de SmartEVSE eens gaan checken op de waardes.
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 03-10-2023 12:47 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Top! Vanavond maar eens kijken.. nog wel een korte vraag:cyclone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
Top echter dan is the way to go gewoon alles 3 fases doorgeven
[...]
Het zal wellicht wel werken maar je creert wel een situatie waarbij dingen (serieus) mis kunnen gaan zodra je er een andere auto mee gaat laden.
[...]
[/quote]
code:
1
| electricity_meter_power_production_phase_l1 |
Dit is de waarde per fase wat je aan het net teruglevert toch ?
Jip, maar houdt er rekening mee dat ik wellicht andere benamingen heb van sensoren dan jij in jouw HA omgeving.Possible schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Top! Vanavond maar eens kijken.. nog wel een korte vraag:
code:
1 electricity_meter_power_production_phase_l1
Dit is de waarde per fase wat je aan het net teruglevert toch ?
Dus da's even kwestie van opzoeken en correleren.
Hier heb je mijn referenies tussen de sensor namen in HA en P1 telegram referentie :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| "nettocurrent_l1" --> eigen custom sensor 'sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1 --> 1-0:21.7 in p1 telegram 'sensor.electricity_meter_current_phase_l1 --> 1-0:31.7 in p1 telegram "nettocurrent_21" --> eigen custom sensor 'sensor.electricity_meter_power_production_phase_21 --> 1-0:41.7 in p1 telegram 'sensor.electricity_meter_current_phase_21 --> 1-0:51.7 in p1 telegram "nettocurrent_31" --> eigen custom sensor 'sensor.electricity_meter_power_production_phase_31 --> 1-0:61.7 in p1 telegram 'sensor.electricity_meter_current_phase_31 --> 1-0:71.7 in p1 telegram |
[ Voor 53% gewijzigd door cyclone op 03-10-2023 14:37 ]
Gelukt!cyclone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:59:
[...]
Jip, maar houdt er rekening mee dat ik wellicht andere benamingen heb van sensoren dan jij in jouw HA omgeving.
Dus da's even kwestie van opzoeken en correleren.
Hier heb je mijn referenies tussen de sensor namen in HA en P1 telegram referentie :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 "nettocurrent_l1" --> eigen custom sensor 'sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1 --> 1-0:21.7 in p1 telegram 'sensor.electricity_meter_current_phase_l1 --> 1-0:31.7 in p1 telegram "nettocurrent_21" --> eigen custom sensor 'sensor.electricity_meter_power_production_phase_21 --> 1-0:41.7 in p1 telegram 'sensor.electricity_meter_current_phase_21 --> 1-0:51.7 in p1 telegram "nettocurrent_31" --> eigen custom sensor 'sensor.electricity_meter_power_production_phase_31 --> 1-0:61.7 in p1 telegram 'sensor.electricity_meter_current_phase_31 --> 1-0:71.7 in p1 telegram
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M8SrZOnxrxym7QAPFCdgpaM5.jpg?f=user_large)
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de Sensorbox v2 ook zonder ct-klemmen, op moderne P1 meters aangesloten kan worden?JeroenE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Het is wellicht nitpicking, maar de opties 2 en 3 die je noemt gebruiken juist expliciet NIET de P1 data uit een bestaande kWh-meter. Dat is een meting via de sensorbox of een andere kWh-meter die modbus met de SmartEVSE praat.
Het voordeel van P1 data gebruiken is juist dat je niet extra hardware hoeft te kopen om te meten, maar "slechts" hardware die bestaande meetgegevens uit de kWh-meter kan halen (plus nog iets wat het kan doorgeven aan SmartEVSE). Zeker als je het laatste al hebt (vanwege domotica aansturing) is dat dan goedkoper dan een extra kWh-meter/sensorbox met ct-klemmen.
Ja dat klopt @dingo35
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
@dingo35 Als ik in plaats van een Sensorbox een kWh meter wil installeren en die wil gebruiken waar moet ik dan op letten?
- Welke merken en types worden ondersteund?
- Wat zijn de voor/nadelen van een kWh meter t.o.v. een Sensorbox met CT klemmen
Hoi,dingo35 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:16:
[...]
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de Sensorbox v2 ook zonder ct-klemmen, op moderne P1 meters aangesloten kan worden?
Op zich is het Nobel om alles te willen beantwoorden en de manual heel compleet te willen maken, maar als “welgemeend advies” zou ik het toch anders aanpakken:
Met de manual die je begonnen bent loop je het risico een steeds uitgebreidere manual te gaan schrijven over iets dat je eigenlijk helemaal niet gemaakt hebt en waar je primaire interesse niet eens ligt.
Ik heb ook wel een beetje het idee dat veel mensen nauwelijks nog “tweaken” en gewoon op zoek zijn naar een pasklare oplossing.
Mijn tip:
- beperk de beschrijving tot een minimum.
- de api beschrijving is prima, ik had werkelijk niks extra’s nodig.
- hooguit toevoegen dat de meter data echt 1x per 10sec moet en ververst moet zijn.
Voor al het andere zou ik een FAQ format kiezen.
Dat voorkomt dat je vragen 10x beantwoordt maar ontslaat je van de impliciete verplichting om compleet te zijn. Alles wat niet gevraagd is hoeft er niet op. En je kan vrij eindeloos voorbeelden toevoegen zonder je al te veel zorgen te hoeven maken over de structuur.
Nogmaals… een welgemeend advies… doe wat je goeddunkt.
Het laden gaat inmiddels met 20A! Dus dat is top!
Echter op SMART mode' gaf hij een communication Error. Op NORMAL gezet en dan werkt wel.
Is het zo dat hij met NOMRAL nog steeds naar de fase kijkt en load balancing toepast?
Echter op SMART mode' gaf hij een communication Error. Op NORMAL gezet en dan werkt wel.
Is het zo dat hij met NOMRAL nog steeds naar de fase kijkt en load balancing toepast?
@savale zijn de automations.yaml en de configuration.yaml die we onlangs aan de SmartEVSE hebben toegevoegd, niet geheel hetzelfde als het script in de esphome directory?
@Possible RFTM, Normal mode laadt hij gewoon de ingestelde current.
gelukt.dingo35 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:52:
@savale zijn de automations.yaml en de configuration.yaml die we onlangs aan de SmartEVSE hebben toegevoegd, niet geheel hetzelfde als het script in de esphome directory?
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 03-10-2023 21:09 ]
Ik ben het met je eens, hou het zo compact mogelijk. Wat voor iedere nieuwe tweaker waardevol is is alles omtrent compatibiliteit (hou het duurzaam, voorkom HW miskopen) en evt. een aantal voorbeelden (zo werkt het hier). Stegen zelf zegt ook op de website dat het spul niet bedoeld is als een hapklare laadpaal.Stefannn schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:38:
[...]
Mijn tip:
- beperk de beschrijving tot een minimum.
- de api beschrijving is prima, ik had werkelijk niks extra’s nodig.
- hooguit toevoegen dat de meter data echt 1x per 10sec moet en ververst moet zijn.
Voor al het andere zou ik een FAQ format kiezen.
Dat voorkomt dat je vragen 10x beantwoordt maar ontslaat je van de impliciete verplichting om compleet te zijn. Alles wat niet gevraagd is hoeft er niet op. En je kan vrij eindeloos voorbeelden toevoegen zonder je al te veel zorgen te hoeven maken over de structuur.
de mini EVSE via de link die ik eerder had gedeeld (GWL group) hoewel qua functionaliteit en formaat ideaal, de prijs is nog erger dan gedacht, kom effectief of 80 euro voor een miniscuul klein rot printje met een chippie....
kan toch niet zo zijn dat alleen een obscuur britse firma in samenwerking met een nederlander een bestaand chipje weet te hergebruiken op deze toepassing en niemand anders die het weet te reproduceren of hoe het daadwerkelijk zit qua singalering.
dus ben ik gaan kijken of de chinezen wat hadden. Onze ALI vrienden. et voila..... https://www.aliexpress.co...6519.html?channel=twinner
nog geen 20 euro, stukje groter..... iemand ervaring of eerder gezien?
vind er diverse andere aanbieders van dezelde evse waar ze adverteren met RFID load balancing en al dat soort functies op uitgebreid kunnen worden, geen geprogrameer, goedkoper en qua formaat zelfs kleiner dan de smart en open EVSE.
kan toch niet zo zijn dat alleen een obscuur britse firma in samenwerking met een nederlander een bestaand chipje weet te hergebruiken op deze toepassing en niemand anders die het weet te reproduceren of hoe het daadwerkelijk zit qua singalering.
dus ben ik gaan kijken of de chinezen wat hadden. Onze ALI vrienden. et voila..... https://www.aliexpress.co...6519.html?channel=twinner
vind er diverse andere aanbieders van dezelde evse waar ze adverteren met RFID load balancing en al dat soort functies op uitgebreid kunnen worden, geen geprogrameer, goedkoper en qua formaat zelfs kleiner dan de smart en open EVSE.
@Tvdl2000 Ik denk dat de meesten hier niet willen bezuinigen op veiligheid. Als de Chinezen/AliExpress ergens om bekend staat dan is het wel dat ze replica's/klonen/etc bouwen van dingen waarbij ze aan de binnenkant allerlei kantjes er af lopen om kosten te besparen. China kent geen veiligheidscultuur zoals wij dat in Europa wel hebben.
Gezien de hoge vermogens moet zo'n ding gewoon veliig en goed werken. Ik wil persoonlijk geen ali-spul in mijn laadpaal hebben, maar hey, het is hier Tweakers: als jij vrijstaand woont (geen buren die last van je hebben als het mis gaat...) en een goede brandverzekering hebt, dan is dat je eigen keuze. Anders zou ik liever een paar euro meer uitgeven....
Gezien de hoge vermogens moet zo'n ding gewoon veliig en goed werken. Ik wil persoonlijk geen ali-spul in mijn laadpaal hebben, maar hey, het is hier Tweakers: als jij vrijstaand woont (geen buren die last van je hebben als het mis gaat...) en een goede brandverzekering hebt, dan is dat je eigen keuze. Anders zou ik liever een paar euro meer uitgeven....
Denk dat je je niet hebt ingelezen in de usecase van deze laadpaal. En dan nog gaat er geen vermogen over de EVSE zelf. Sua denk dat mijn gebruik hiervoor juist een ideaal geval ia als proefkonijn (voor hoever dat mogelijk is met de veranderende chinese productielijnen)ocaj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 06:40:
@Tvdl2000 Ik denk dat de meesten hier niet willen bezuinigen op veiligheid. Als de Chinezen/AliExpress ergens om bekend staat dan is het wel dat ze replica's/klonen/etc bouwen van dingen waarbij ze aan de binnenkant allerlei kantjes er af lopen om kosten te besparen. China kent geen veiligheidscultuur zoals wij dat in Europa wel hebben.
Werkt prima.Tvdl2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:51:
de mini EVSE via de link die ik eerder had gedeeld (GWL group) hoewel qua functionaliteit en formaat ideaal, de prijs is nog erger dan gedacht, kom effectief of 80 euro voor een miniscuul klein rot printje met een chippie....
Als de functies voldoende voor je zijn is het een prima ding.
Ik als Tweaker wil natuurlijk meer en dan blijft SmartEVSE toch wel de top momenteel
Als je het leuk vindt: gewoon proberen.Tvdl2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:51:
Persoonlijk bestel ik principieel niet bij Ali, voornamelijk omdat ik daarmee een Chinese registratie over me heen haal waar ik geen zin in heb. Garantie zal wel ongeveer tot de deur zijn, maar anders dan @ocaj zegt zou ik nou niet direct bang zijn voor brand want het betreft slechts de controller. Als power relais en aardlek automaat zou ik bijvoorbeeld wel spullen nemen van een erkende winkel zoals Electramat of zo (dan kan je daar altijd nog voor de goedkopere series kiezen als je dat wilt).
Dat gezegd hebbende…
Je hebt zeker nog een dc beveiliging nodig want dat is verplicht in Nederland. Kan je die aansluiten op dat ding? En heeft het ding aansluiting voor sensorbox voor ac meting?
Verkijk je niet op de totale kosten. Ik was aan onderdelen toch ongeveer 500euro kwijt. 200euro alleen al voor de diverse kabels. Verder dus nog relais, aardlek automaat, wellicht nog iets voor loadbalancing? Din rails, inbouw kast, Mantelbuis? Dc sensor, sensor-box.
En dan tot slot. Voor jou wellicht niet nodig. Heeft het een api?
Afgezien dat ik het gewoon erg leuk vond mijn eigen laadpaal te maken is de grootste reden voor mij om voor smartEVSE te kiezen de api. Op die manier kan ik het ding optimaal met mijn home automation integreren. En ik loop geen risico dat ik ergens tegen aanloop dat niet helemaal lekker werkt en dat daar dan geen oplossing voor is.
Kortom…
Als je het leuk vindt: gewoon doen.
Je neemt wat risico’s mbt integreerbaarheid en support maar die 20 euro kosten je de kop niet. De ac en dc sensing nog wel even uitzoeken.
Als je zelf de spullen hebt om QA te doen, geen belang hecht aan kloppende documentatie of als er niets vanaf hangt dat het blijft werken is er weinig mis met Ali. De belangrijke dingen zitten immers in je donorpaal.
@Tvdl2000 laat maar weten hoe het afloopt
@Tvdl2000 laat maar weten hoe het afloopt
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die DC sensor is ook een aansluiting voor op het ding en mijn donor paal bordje zit de spoel er voor ook nog werkend op, ik was van plan te proberen die te hergebruiken (weer een betrouwbaarheid afhankelijk component van niet China kwalitie) (ja misspel het expres)Stefannn schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:33:
[...]
Als je het leuk vindt: gewoon proberen.
Persoonlijk bestel ik principieel niet bij Ali, voornamelijk omdat ik daarmee een Chinese registratie over me heen haal waar ik geen zin in heb. Garantie zal wel ongeveer tot de deur zijn, maar anders dan @ocaj zegt zou ik nou niet direct bang zijn voor brand want het betreft slechts de controller. Als power relais en aardlek automaat zou ik bijvoorbeeld wel spullen nemen van een erkende winkel zoals Electramat of zo (dan kan je daar altijd nog voor de goedkopere series kiezen als je dat wilt).
Dat gezegd hebbende…
Je hebt zeker nog een dc beveiliging nodig want dat is verplicht in Nederland. Kan je die aansluiten op dat ding? En heeft het ding aansluiting voor sensorbox voor ac meting?
Verkijk je niet op de totale kosten. Ik was aan onderdelen toch ongeveer 500euro kwijt. 200euro alleen al voor de diverse kabels. Verder dus nog relais, aardlek automaat, wellicht nog iets voor loadbalancing? Din rails, inbouw kast, Mantelbuis? Dc sensor, sensor-box.
En dan tot slot. Voor jou wellicht niet nodig. Heeft het een api?
Afgezien dat ik het gewoon erg leuk vond mijn eigen laadpaal te maken is de grootste reden voor mij om voor smartEVSE te kiezen de api. Op die manier kan ik het ding optimaal met mijn home automation integreren. En ik loop geen risico dat ik ergens tegen aanloop dat niet helemaal lekker werkt en dat daar dan geen oplossing voor is.
Kortom…
Als je het leuk vindt: gewoon doen.
Je neemt wat risico’s mbt integreerbaarheid en support maar die 20 euro kosten je de kop niet. De ac en dc sensing nog wel even uitzoeken.
electramat huismerk zie ik niet al kwaliteit. ABB, hager, schneider en eaton iets anders weiger ik te gebruiken voor mijn huis installatie. Daarentegen zal ik dat niet nodig hebben omdat het een mobiele laadpaal betreft en ik dus gebruik maak van bestaande installaties naar de CEE stekker.
De controller loopt inderdaad geen hoog vermogen door, maar ik doelde meer op de onbekende kwaliteit van de software-kant in de controller.Stefannn schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:33:
[...]
Garantie zal wel ongeveer tot de deur zijn, maar anders dan @ocaj zegt zou ik nou niet direct bang zijn voor brand want het betreft slechts de controller.
Ik verwacht dat de controller in geval van twijfel/storing het vermogen-relais afschakelt en netjes acteert op de input van een DC-lek detectie. Dat soort fail-safe functies zijn essentieel in een controller en bij een Ali-controller moet je maar hopen dat hij op de juiste moment de relais in en uit schakelt....
Geen idee wat er gebeurt als de controller het relais "per ongeluk" activeert terwijl de auto er nog niet klaar voor is, en meer van dat soort scenario's....
Nee hoor, jij hebt gelijk. De nieuwe versie kan dat wel. Ik weet niet of er nog mensen zijn met een "oude" sensorbox en een nieuwe SmartEVSE waar de serkri firmware op kan draaien.dingo35 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:16:
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de Sensorbox v2 ook zonder ct-klemmen, op moderne P1 meters aangesloten kan worden?
Dat is toch enkel verplicht voor een vaste EVSE? @Tvdl2000 wil juist een mobiele maken met een stekker. Daar is het volgens mij niet voor verplicht.Stefannn schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:33:
Je hebt zeker nog een dc beveiliging nodig want dat is verplicht in Nederland.
Dat verklaart ook gelijk waarom bijvoorbeeld een API integratie in dit geval niet interessant is, want op de locaties waar de auto geladen gaat worden is het helemaal niet belangrijk wat er op dat moment op de thuislocatie voor stroom wordt verbruikt/opgewekt etc.
Wellicht is het wel leuk om een kWh-meter in te bouwen, als is het alleen maar voor jezelf om een beetje inzicht te krijgen.
Ik snap je sentiment wel, maar dat kan in principe natuurlijk met iedere laadpaal gebeuren. Daar zit ook 'gewoon' software in die een foutje kan hebben. Bij Stegen en serkri kan je die software zelf bekijken, dat is zeker een groot voordeel. Maar die roepen ook gewoon dat het experimenteel is en dat je alles op eigen risico doet. Wat dat betreft heb je dus net zo veel garantie (=geen) of schadevergoeding (=geen) als een willekeurige controller van Ali.ocaj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:20:
Geen idee wat er gebeurt als de controller het relais "per ongeluk" activeert terwijl de auto er nog niet klaar voor is, en meer van dat soort scenario's....
Als je een mobiele lader wilt -maken- dan is DC beveiliging des te meer belangrijk omdat voor 99,99% de aardlekgroep erachter geen Type B zal zijn maar juist -zoals gewoonlijk- Type A.JeroenE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Nee hoor, jij hebt gelijk. De nieuwe versie kan dat wel. Ik weet niet of er nog mensen zijn met een "oude" sensorbox en een nieuwe SmartEVSE waar de serkri firmware op kan draaien.
[...]
Dat is toch enkel verplicht voor een vaste EVSE? @Tvdl2000 wil juist een mobiele maken met een stekker. Daar is het volgens mij niet voor verplicht.
Dat verklaart ook gelijk waarom bijvoorbeeld een API integratie in dit geval niet interessant is, want op de locaties waar de auto geladen gaat worden is het helemaal niet belangrijk wat er op dat moment op de thuislocatie voor stroom wordt verbruikt/opgewekt etc.
Wellicht is het wel leuk om een kWh-meter in te bouwen, als is het alleen maar voor jezelf om een beetje inzicht te krijgen.
EV moet achter een Type B of Type A met DC beveiliging.
Alleen vraag ik mij af waarom je niet gewoon kant en klaar gaat, 200,-- EUR heb je een mobiele 11 kW lader van OmeAli.
(ik pak OmeAli erbij omdat je de EV controller ook van OmeAli als voorbeeld erbij haalt).
Of gewoon de Granny lader gebruiken, die is ook mobiel
We zitten toch op Tweakers hier of nie dan?Jazsie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Alleen vraag ik mij af waarom je niet gewoon kant en klaar gaat, 200,-- EUR heb je een mobiele 11 kW lader van OmeAli.
dat en dat ik (hopelijk) alles van 6A enkele fase tot 22KW 3 fase en alles er tussenin technisch gezien zou moeten kunnen doen. (ga er dan wel maar 5 verschillende "modi" van gebruiken en huidige auto ondersteunt 22KW niet eens maar toch)
10 A 1L
16A 1L
16A 3L
32A 1L
32A 3L
Leuk project en weer eens wat anders dan een SmartEVSE dus ik lees graag je ervaringen zodat andere (toekomstige?) lezers ook zoiets kunnen bouwen.Tvdl2000 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:20:
[...]
dat en dat ik (hopelijk) alles van 6A enkele fase tot 22KW 3 fase en alles er tussenin technisch gezien zou moeten kunnen doen. (ga er dan wel maar 5 verschillende "modi" van gebruiken en huidige auto ondersteunt 22KW niet eens maar toch)
10 A 1L
16A 1L
16A 3L
32A 1L
32A 3L
Ieder zijn ding natuurlijk, het wiel opnieuw uitvinden vind ik dan ook weer niet nodig en die tijd dat je eraan kwijt bent krijg je nooit meer terug
Ik vraag mij af waar je onderweg CEE 32A voeding ter beschikking hebt, ben ze zelf niet tegen gekomen.Tvdl2000 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:20:
[...]
10 A 1L
16A 1L
16A 3L
32A 1L
32A 3L
max 22 kW met alles tussenin:
https://www.aliexpress.com/item/1005004090959923.html
max 11 kW met alles tussenin:
https://www.aliexpress.com/item/1005003323940094.html
Ben uiteraard wel benieuwd naar het resultaat mocht je voor zelfbouw gaan
Tijd er aan kwijt, paar uurtjes aan hobby tijd inclusief het zoeken en bestellen van spullen.Jazsie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Ieder zijn ding natuurlijk, het wiel opnieuw uitvinden vind ik dan ook weer niet nodig en die tijd dat je eraan kwijt bent krijg je nooit meer terug.
[...]
Ik vraag mij af waar je onderweg CEE 32A voeding ter beschikking hebt, ben ze zelf niet tegen gekomen.
max 22 kW met alles tussenin:
https://www.aliexpress.com/item/1005004090959923.html
max 11 kW met alles tussenin:
https://www.aliexpress.com/item/1005003323940094.html
Ben uiteraard wel benieuwd naar het resultaat mocht je voor zelfbouw gaan.
Ik zat zelfs nog te kijken naar verloop zodat ik hem in CEE 63 en 125 kan steken want die kom ik ook nog wel eens tegen.... 32 en 16 alleen veeeeeel vaker.
307 usd en alleen een 32a stekker er aan heb nu al een hele zooi aan adapters zodat ik ook daadwerkelijk overal in kan pluggen en ben daar nog geen €50 aan kwijt en de ali evse nog geen €20 en ik voeg nog wat ledjes toe. De defecte wallbox met de kabel naar de auto was een 22kw variant en die is bij mij defect gegaan en onder garantie vervangen. Dus geen kostten aan.
Wij heb een andere definitie met "geen kosten aan"
.
We zien graag het eind resultaat (+foto's). Zeker doen als het je hobby is en tijd geen rol speelt
.
We zien graag het eind resultaat (+foto's). Zeker doen als het je hobby is en tijd geen rol speelt
Ik ben wat verder gedoken in het feit dat mijn relais erg vaak schakelt tijdens een laadsessie. Op basis van het log lijkt er wat fout te gaan doordat de tijden van data 'out of sync' zijn en de SmartEVSE daardoor over compenseert.
Mijn setup: DSRM v5 spuwt elke seconde data van mijn slimme meter naar home assistant. Home assistant (Node Red) voegt de fase data samen en geeft deze door aan de API. Al deze data komt zichtbaar binnen op de EVSE. Extra Wifipunt aangebracht voor de EVSE daardoor geen (problematische) latency.
Initieel liet ik Nodered elke seconde spugen, maar had hierbij vaak dat de EVSE afschakelde, dit komt omdat de data van de P1 iets vertraging heeft en de EVSE daardoor elke update verder terugregeld (omdat deze het effect dus nog niet ziet) totdat de smartevse tot de conclusie komt dat er <6A beschikbaar is en deze afschakelt.
Als mogelijke oplossing heb ik toen de data slechts 1x per 5 seconde en 1x per 10 seconde gestuurd. Hiermee zou je in theorie het aantal 'regelmomenten' laten afnemen en deze extreme overshoot voorkomen. Ik merk echter dat de EVSE een zelfde cadans houdt voor het bijregelen, los van de timing van de P1 data. Hieronder het log van 1x per 5 seconde data naar de EVSE maar de EVSE blijft elke seconde regelen en daarmee afschakelen.
Iemand anders hier ervaring mee en tips hoe op te lossen?
Mijn setup: DSRM v5 spuwt elke seconde data van mijn slimme meter naar home assistant. Home assistant (Node Red) voegt de fase data samen en geeft deze door aan de API. Al deze data komt zichtbaar binnen op de EVSE. Extra Wifipunt aangebracht voor de EVSE daardoor geen (problematische) latency.
Initieel liet ik Nodered elke seconde spugen, maar had hierbij vaak dat de EVSE afschakelde, dit komt omdat de data van de P1 iets vertraging heeft en de EVSE daardoor elke update verder terugregeld (omdat deze het effect dus nog niet ziet) totdat de smartevse tot de conclusie komt dat er <6A beschikbaar is en deze afschakelt.
Als mogelijke oplossing heb ik toen de data slechts 1x per 5 seconde en 1x per 10 seconde gestuurd. Hiermee zou je in theorie het aantal 'regelmomenten' laten afnemen en deze extreme overshoot voorkomen. Ik merk echter dat de EVSE een zelfde cadans houdt voor het bijregelen, los van de timing van de P1 data. Hieronder het log van 1x per 5 seconde data naar de EVSE maar de EVSE blijft elke seconde regelen en daarmee afschakelen.
Iemand anders hier ervaring mee en tips hoe op te lossen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| (I) (printStatus)(C1) L1: 17.0 A L2: 16.0 A L3: 16.0 A Isum: 49.0 A (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020. (I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 17.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (printStatus)(C1) L1: 17.0 A L2: 16.0 A L3: 16.0 A Isum: 49.0 A (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020. (loop)(C1) 0 clients running. (I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 31.0 A IsetBalanced: 10.0 A (I) (printStatus)(C1) L1: 17.0 A L2: 31.0 A L3: 16.0 A Isum: 64.0 A (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020. (I) (CalcBalancedCurrent)(C1) No Current!! (I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 1 Imeasured: 31.0 A IsetBalanced: 6.0 A (I) (printStatus)(C1) L1: 17.0 A L2: 31.0 A L3: 16.0 A Isum: 64.0 A (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020. (I) (CalcBalancedCurrent)(C1) No Current!! (I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 2 Imeasured: 31.0 A IsetBalanced: 6.0 A (I) (printStatus)(C1) L1: 17.0 A L2: 31.0 A L3: 16.0 A Isum: 64.0 A (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020. (I) (CalcBalancedCurrent)(C1) No Current!! (I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 1 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 31.0 A IsetBalanced: 6.0 A (I) (printStatus)(C1) L1: 17.0 A L2: 31.0 A L3: 16.0 A Isum: 64.0 A (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 06, reg: 0001. (I) (Timer1S)(C0) Not enough current available! (setState)(C0) 17:51:36 STATE C -> C1 (setState)(C1) 17:51:36 STATE C1 -> B1 |
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Je zou de SmartEVSE in Normal mode kunnen zetten en zelf een regeling in HA kunnen maken, via de OverrideCurrent parameter....
Korte vraag:
ik heb nu een aardlekautomaat in de meterkast met een kabel naar mijn schuur, daar heb ik een hoofdschakelaar en voor elke laadpaal weer een aardlekautomaat.
Nu wil ik wat dingen verbouwen, en dacht: Dit is misschien wat overdreven.
Mag ik en is het veilig als ik alleen de aardlekautomaat in de meterkast behoud, en dat ik gewoon automaten per laadpaal gebruik? (De EVSEs hebben de DC beveiliging voor allebei de laadpalen).
ik heb nu een aardlekautomaat in de meterkast met een kabel naar mijn schuur, daar heb ik een hoofdschakelaar en voor elke laadpaal weer een aardlekautomaat.
Mag ik en is het veilig als ik alleen de aardlekautomaat in de meterkast behoud, en dat ik gewoon automaten per laadpaal gebruik? (De EVSEs hebben de DC beveiliging voor allebei de laadpalen).
Helaas @djoenez, ieder laadpaal "moet" zijn eigen ALS hebben...
Je installatie is dus niet overdreven maar gewoon correct gemaakt
.
Je installatie is dus niet overdreven maar gewoon correct gemaakt
Als je de DC protectie van Stegen gebruikt… die doen ook AC dus ik zie er geen probleem in. Echter de SmartEVSE zelf valt dan weer buiten die beveiliging dus heb ik toch maar voor een ALA gekozen.djoenez schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:47:
Korte vraag:
Tnx, daar zat ik zelf idd ook aan te denken als oplossing. Toch moet mijn use case redelijk standaard zijn: Landys meter DSRM V5, goede homeassistant hardware. Ik zou dus verwachten dat meer mensen dit issue hebben, of er toch een specifieke root cause is aan te wijzen?dingo35 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:43:
Je zou de SmartEVSE in Normal mode kunnen zetten en zelf een regeling in HA kunnen maken, via de OverrideCurrent parameter....
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Lijkt idd standaard use case.sailor_dg schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:15:
[...]
Tnx, daar zat ik zelf idd ook aan te denken als oplossing. Toch moet mijn use case redelijk standaard zijn: Landys meter DSRM V5, goede homeassistant hardware. Ik zou dus verwachten dat meer mensen dit issue hebben, of er toch een specifieke root cause is aan te wijzen?
Ik zie wel dat je L2 fase in de log van 16 naar 31 ampère springt.
Mischien reageerd je auto traag op wijzigingen van de evse?
Ik stuur zelf de waarden elke 2 seconden via nodered (ophalen en dan versturen, als het ophalen dan faalt krijgt de evse ook geen data en valt in storing).
Andere optie dat HA de waarden niet snel genoeg doorstuurt.
[ Voor 22% gewijzigd door DanTm op 06-10-2023 10:09 ]
Kun je niet de N en de L waarmee je de SmartEVSE voedt, óók door de RCS sensor voeren, waardoor de SmartEVSE zelf ook AC/DC beveiligd is?mukky schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Als je de DC protectie van Stegen gebruikt… die doen ook AC dus ik zie er geen probleem in. Echter de SmartEVSE zelf valt dan weer buiten die beveiliging dus heb ik toch maar voor een ALA gekozen.
EDIT: Of, beter nog, de N, L1-L3 door de RCS monitor voeden vóór het relais en de aftakking naar de SmartEVSE?
[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 08-10-2023 17:32 ]
:strip_exif()/f/image/AK2MJ6dbCJPMLSgZXlyrrhmJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door dingo35 op 08-10-2023 17:45 ]
Er zitten IMHO al zó ontzettend veel goede keuzes in de SmartEVSE v3, mag er dan ook eens een suboptimaal iets in zitten 😁
Maar zonder gekheid, @stegen , is er iets tegen op bovenstaande bedrading?
Als je een losse type B ALS installeert, krijg je het zelfde als op jouw tekening.dingo35 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:32:
Er zitten IMHO al zó ontzettend veel goede keuzes in de SmartEVSE v3, mag er dan ook eens een suboptimaal iets in zitten 😁
Ik ga er vanuit dat de tekening uit de handleiding zo gemaakt is wanneer de SmartEVSE buiten geïnstalleerd wordt en je daar dus ook de RCD installeert.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Eh… mij ontgaat me het nut…dingo35 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:32:
De dc sensor wordt uitgelezen door de smartevse en schakelt de auto af middels het relais als er iets mis is.
Met dc sensor voor de smartevse detecteer je potentieel dc stromen door de smartevse, maar als je die dan detecteert dan schakel je de boosdoener niet af. Dan heb je er dus eigenlijk niks aan.
Afschakelen zou ook niet echt kunnen want als je smartevse afschakelt dan kan hij de sensor niet meer lezen dus schakelt weer aan. Dat oscilleert dan dus. Is niet de bedoeling.
Tot slot… ik denk dat “dc current” een extreem zeldzame fout modus is van de smartevse. Als dat immers een veelvoorkomende fout modus was dan zouden werkelijk alle power adapters voor telefoons, laptops, scheerapparaten enz. Een dc beveiliging moeten hebben.
Maar… misschien mis ik de point…
De point is dat de RCS óók AC lekstromen detecteert; maar idd, als de SmartEVSE de boosdoener is schakelt deze zichzelf niet uit.... goed punt, dank!
Ah. Dat wist ik niet zo.dingo35 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:12:
De point is dat de RCS óók AC lekstromen detecteert; maar idd, als de SmartEVSE de boosdoener is schakelt deze zichzelf niet uit.... goed punt, dank!
In dat geval is het eigenlijk stomweg wetgeving cq nen1010.
Wat je namelijk wel zou kunnen doen is de smartEVSE op een andere groep zetten. Aangezien de smartevse galvanische gescheiden is van het laad circuit is er eigenlijk helemaal geen noodzaak dat die op dezelfde groep zit.
Dan krijg je dus een “dubbelop” aardlek beveiliging, 1x via de aardlek automaat en daarna via de sensor en de smartevse automatisering.
Je zou kunnen redeneren dat je de aardlek automaat dan weg kan laten omdat de beveiliging via de sensor dat overneemt.
Dan is echter de vraag of nen1010 een beveiliging via een “intelligente lus” net zo veilig vind als via een rechttoe rechtaan verschil stroom relais.
Waarschijnlijk niet… maar… dat is geen ramp…
De Nederlandse wet schrijft voor dat een installatie veilig moet zijn, ze laat het aan de gebruiker over om te bepalen “hoe” die dat doet.
Vervolgens zegt de wet dat ze vindt dat installaties “in ieder geval veilig zijn” als ze aan nen1010 voldoen. Ze houdt de optie open dat je een alternative manier verzint. Dus op zich mag je prima van mening zijn dat een installatie met bovenstaande methode voldoende beschermt is.
Het venijn zit in de staart…
Als je huis afbrand en bij onderzoek blijkt het aan de lader te liggen dan zal je heel hard moeten bewijzen dat de brand met even grote waarschijnlijkheid was ontstaan als je gewoon een aardlek automaat had gebruikt.
Kortom…. Het is voornamelijk een wetgeving cq “bewezen failsave” reden.
Dat gezegd hebbende….
Met smartevse werk je sowieso al enigszins in het schaduw gebied aangezien de smartevse geen CE keurmerk heeft. Zolang je het 220V schakel circuit maar met goedgekeurd schakel materiaal uitrust zit je aan de veilige kant. Aansturing van schakel materiaal valt namelijk buiten nen1010.
Andere optie: 3 fase stopcontact in de meterkast en an de hele boel met een stekker aansluiten. Dan is het geen onderdeel van de installatie en is nen1010 niet van toepassing.
De bedoeling was natuurlijk de kosten van een aardlek uit te sparen en dat stopcontact met stekker zijn waarschijnlijk duurder en nemen ook veel meer plek in beslag.
Dat allemaal gezegd hebbende….
Eigenlijk is het meest opmerkelijke dat een dc-beveiliging die gebaseerd is op de intelligentie van een niet CE gekeurde intelligente controller in voldoende mate veiligheid creeert… ehh… eigenlijk moet je nu nalezen in welke mate nen1010 die dc beveiliging vereist. Cq.. of ze “enige inrichting” vereist of “middels een mechanische afschakelautomaat”. Ik heb die tekst echter niet beschikbaar.
EDIT..
Ik ben vanmorgen wat gaan zoeken.
Ik heb geen beschikking over de originele NEN1010 documenten (die moet je kopen en zijn best duur), maar vond wel dit artikel: https://advies-elektrotec...r-elektrische-voertuigen/
Mbt dc beveiliging staat daar dat het voldoende is als:
Nou zal stegen daar zijn hand niet voor in het vuur willen steken (gebruik is sowieso voor eigen risico en niet commercieel), maar dit geeft in ieder geval aan dat nen1010 een echte dc aardlek automaat niet verplicht stelt en genoegen neemt met een dc beveiliging via een “intelligente controller”.een door de fabrikant opgestelde 6mA-verklaring. In de productdocumentatie moet dan expliciet zijn vermeld dat de oplaadeenheid geen hogere DC-foutstroom (lekstroom) kan genereren dan 6mA.
Dat gezegd hebbende. Heeft iemand het wel eens getest?
Ik ga nu op vakantie maar als ik terug kom za, ik dat eens doen. Gewoon een extra draadje er door dat je kortsluit met een AA batterijtje.
[ Voor 26% gewijzigd door Stefannn op 09-10-2023 07:12 ]
Hallo allemaal
Dit is m'n eerste bericht in dit forum maar hopelijk kunnen jullie me als 'zelfbouwer' op weg helpen.
In mijn lease (via Leaseplan) zit een laadpaaloplossing inbegrepen, via muurboring. Helaas heb ik een woning met crepi en wil ik daar niet van gebruik maken - men spreekt dus over een alternatief en dat is een laadpunt dat op een paal in snelbeton staat.
Lijkt me ook de meest logische oplossing, maar de leverancier Shell Recharge wil me daar €500 extra voor factureren. En dat lijkt me toch wel echt iets te veel van het goede te zijn.
Mijn vraag voor jullie is dus: is er iemand die weet hoe ik, mits wat creativiteit, toch tot een oplossing kan komen die me dat geld bespaart? Bijvoorbeeld zelf een paal voorzien met een betonplexplaat waartegen het laadpunt wordt gevezen, al weet ik niet of dat zomaar kan of mag?
Alvast bedankt!
Dit is m'n eerste bericht in dit forum maar hopelijk kunnen jullie me als 'zelfbouwer' op weg helpen.
In mijn lease (via Leaseplan) zit een laadpaaloplossing inbegrepen, via muurboring. Helaas heb ik een woning met crepi en wil ik daar niet van gebruik maken - men spreekt dus over een alternatief en dat is een laadpunt dat op een paal in snelbeton staat.
Lijkt me ook de meest logische oplossing, maar de leverancier Shell Recharge wil me daar €500 extra voor factureren. En dat lijkt me toch wel echt iets te veel van het goede te zijn.
Mijn vraag voor jullie is dus: is er iemand die weet hoe ik, mits wat creativiteit, toch tot een oplossing kan komen die me dat geld bespaart? Bijvoorbeeld zelf een paal voorzien met een betonplexplaat waartegen het laadpunt wordt gevezen, al weet ik niet of dat zomaar kan of mag?
Alvast bedankt!
Klinkt meer als een klusvraag dan een laadpaalvraagSTAUTINHO schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:32:
Hallo allemaal
Alvast bedankt!

Verder zitten hier vooral mensen die de laadpaal zelf bouwen. De afwerking... meestal niet de hoogste prio
Indien de SmartEVSE de laadstroom regelt, hoe doet deze dat? (kan het zelf niet uit de beschrijving halen)
De enige controlemogelijkheid is het onderbreken van de voeding naar de auto middels de contactor?
Of is er communicatie met de auto?
@dingo35 thanks; de openingspost heb ik gelezen en ook de manual van het kastje
Update: Zoals ik het her en der kan nagaan vertelt het voertuig via de CP pin aan de lader zijn toestand middels ohmse waarden.
De lader geeft met een PWM signaal op dezelfde pin aan het voertuig de beschikbare laadstroom door.
De enige controlemogelijkheid is het onderbreken van de voeding naar de auto middels de contactor?
Of is er communicatie met de auto?
@dingo35 thanks; de openingspost heb ik gelezen en ook de manual van het kastje
Update: Zoals ik het her en der kan nagaan vertelt het voertuig via de CP pin aan de lader zijn toestand middels ohmse waarden.
De lader geeft met een PWM signaal op dezelfde pin aan het voertuig de beschikbare laadstroom door.
[ Voor 44% gewijzigd door Rob Z op 16-10-2023 09:31 ]
Lees de openingspost, daar staat t globaal uitgelegd, met links naar de details.
dingo35 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:32:
Thanks! Ik zie geen problemen.
De sensor mag ook op vóór de controller zitten. Als je maar niet de aansluitdraden daarvoor moet verlengen.
Je moet altijd de groep waarop je de auto gaat laden alsnog voorzien van een aardlek automaat.Stefannn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 05:20:
[...]
Als je huis afbrand en bij onderzoek blijkt het aan de lader te liggen dan zal je heel hard moeten bewijzen dat de brand met even grote waarschijnlijkheid was ontstaan als je gewoon een aardlek automaat had gebruikt.
Als je namelijk een schop in de grond steekt, en je raakt de voedings kabel voor je laadpunt, dan is het wel fijn als de groep afschakelt.
Yep, dat heb ik getest met een batterij, weerstand, en een druk schakelaar. Rond de 6mA wordt de sensor getriggerd. Dus een kortgesloten AA batterij werkt ook. De controller blijft overigens in storing staan, tot de fout niet meer voor komt, en je een van de knoppen in drukt (of de externe knop) om de storing te resetten.Dat gezegd hebbende. Heeft iemand het wel eens getest?
Ik ga nu op vakantie maar als ik terug kom za, ik dat eens doen. Gewoon een extra draadje er door dat je kortsluit met een AA batterijtje.
[ Voor 54% gewijzigd door stegen op 12-10-2023 20:39 ]
Zelf ben ik van plan om na diverse 1-fase en 3-fase EVSE WallBox DIN laders voor familie en buren gebouwd te hebben eens een SmartEVSE te proberen.
De laadcontroller heb ik al liggen en daar de Serkri firmware in gezet. In de testopstelling werkt het prima.
Nu wil ik de SmartEVSE gaan inzetten op een parkeerplaats op mijn werk. Daar staat vlakbij de 4 laadplekken nu een grote losse verdeelkast (waar ook een wifi-AP in zit) en van daaruit lopen 4 3x 4mm2 kabels naar 4 afzonderlijke 1-fase laders. 2 laders (32A) zitten op een kabellengte van 6 meter, 2 laders (16A) op 15 meter.
Mij vragen zijn als volgt:
1. Als ik alle laadapparatuur in de verdeelkast plaats en vanuit daar 2x6 meter 5x4mm2 (aarde, fase, null, cp en pp) en 2x15 meter 5x4mm2 leg en daar waar nu de laders zitten alleen doorlus naar een 3-4 meter vaste 1-fase laadkabel, gaat die (laad)kabellengte van maximaal 20 meter dan een probleem worden?
2. Als ik niet plan 1. doe, maar gewoon de huidige laders vervang door zelfbouw 1-fase SmartEVSE, welke degelijke en 100% waterdichte buitenbehuizing kan ik dan het beste nemen? Ik heb alles afgezocht, maar het moet een stevige (in weer en wind) waterdichte behuizing zijn. Alles dat ik tot op heden gevonden heb is slappe hap.
3. Welke 1 fase modbus kWh meter is 100% geschikt voor SmartEVSE? Ik heb nu een 3-fase Eastron SDM630 in test en die werkt prima, maar nu zoek ik dus een 1-fase variant die 100% zeker goed werkt.
Werkt de SDM230-Modbus goed?
Alvast bedankt!
De laadcontroller heb ik al liggen en daar de Serkri firmware in gezet. In de testopstelling werkt het prima.
Nu wil ik de SmartEVSE gaan inzetten op een parkeerplaats op mijn werk. Daar staat vlakbij de 4 laadplekken nu een grote losse verdeelkast (waar ook een wifi-AP in zit) en van daaruit lopen 4 3x 4mm2 kabels naar 4 afzonderlijke 1-fase laders. 2 laders (32A) zitten op een kabellengte van 6 meter, 2 laders (16A) op 15 meter.
1. Als ik alle laadapparatuur in de verdeelkast plaats en vanuit daar 2x6 meter 5x4mm2 (aarde, fase, null, cp en pp) en 2x15 meter 5x4mm2 leg en daar waar nu de laders zitten alleen doorlus naar een 3-4 meter vaste 1-fase laadkabel, gaat die (laad)kabellengte van maximaal 20 meter dan een probleem worden?
2. Als ik niet plan 1. doe, maar gewoon de huidige laders vervang door zelfbouw 1-fase SmartEVSE, welke degelijke en 100% waterdichte buitenbehuizing kan ik dan het beste nemen? Ik heb alles afgezocht, maar het moet een stevige (in weer en wind) waterdichte behuizing zijn. Alles dat ik tot op heden gevonden heb is slappe hap.
3. Welke 1 fase modbus kWh meter is 100% geschikt voor SmartEVSE? Ik heb nu een 3-fase Eastron SDM630 in test en die werkt prima, maar nu zoek ik dus een 1-fase variant die 100% zeker goed werkt.
Werkt de SDM230-Modbus goed?
Alvast bedankt!
Er is een "Eastron 1P" setting ingebouwd op verzoek van bezitters van een Eastron 1 fase kWh meter; ik verwacht dat alle Eastron 1 fase meters werken.
De Eastron is de enige waarvoor een specifieke single fase setting aamwezig is.
Let bij Eastron wel op het versie-nummer, sommige versies hebben (bij gelijkblijvend modelnummer) géén meting van vermogen/energie, dat beperkt het gebruik als EVmeter.
De Eastron is de enige waarvoor een specifieke single fase setting aamwezig is.
Let bij Eastron wel op het versie-nummer, sommige versies hebben (bij gelijkblijvend modelnummer) géén meting van vermogen/energie, dat beperkt het gebruik als EVmeter.
[ Voor 27% gewijzigd door dingo35 op 18-10-2023 14:24 ]
1) Kan aan mij liggen maar volg dit niet helemaal. Lengte stroomkabel maakt weinig uit mits goed gedimensioneerd ivm verliezen. CP en PP is normaal tot 15m, zelf heb ik 18m (vaste kabel) en dat gaat prima. Er zijn medetweakers die 20-25m hebben waar het ook zonder problemen werkt.mw303 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:05:
Zelf ben ik van plan om na diverse 1-fase en 3-fase EVSE WallBox DIN laders voor familie en buren gebouwd te hebben eens een SmartEVSE te proberen.
Werkt de SDM220 Modbus goed?
Alvast bedankt!
2) Gewoon een ABS waterdichte box zoals deze: https://www.amazon.nl/Res...-Equipment/dp/B08B1RJ51S/
Er zijn natuurlijk veel meer smaken, of vind je dit slappe hap?
3) Ik weet dat de SDM230 werkt, is nagenoeg gelijk aan de SDM220 maar dan iets nieuwer. Op de Github van SmartEVSE kan je lijst vinden met supported modbus meters.
1. Ik vraag dat uiteraard ook met name m.b.t. de cp en pp. De fases geloof ik wel op 20 meter 
2. Bedankt voer de tip!
3. Die lijst had ik gezocht maar niet gevonden (en nog steeds niet overigens). Bedankt, dan wordt het een SDM230.
2. Bedankt voer de tip!
3. Die lijst had ik gezocht maar niet gevonden (en nog steeds niet overigens). Bedankt, dan wordt het een SDM230.
[ Voor 6% gewijzigd door mw303 op 18-10-2023 14:32 ]
Ik vraag me wel af of je CP-signaal betrouwbaar gaat zijn als deze zonder afscherming in dezelfde kabel zit als je netspanning. Een netwerkkabel trekken voor de CP en PP geeft een zekerder resultaat en kan in de toekomst nog voor een ander doeleinde gebruikt worden.mw303 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:05:
Gebruik dan ook FTP (afgeschermde) kabel tot aan je "vaste laadkabel", weet je zeker dat je goed zit
.
Toen ik voor het eerst de titel van dit topic las, dacht ik "Zelf een laadpaal maken, dat kan/doe je toch niet?". Maar nieuwsgierig geworden ben ik toch gaan lezen en langzaam maar zeker het vertrouwen gekregen dat ik dit ook zelf kan. En inmiddels is het gelukt, de auto begon direct keurig te laden en er komt nergens rook uit
Heel veel dank dus voor dit inspirerende forum
!
Even een kleine foto-rapportage voor de liefhebbers en ter inspiratie van anderen (en mocht ik iets stoms gedaan hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag):
:strip_exif()/f/image/QF00pKOxQ9GEw38ChbF0qHor.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/iaXrdSydDXM2vOPxHkjlDqii.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/A10HWHF3IP1WYxkY0OTpW44A.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ddG7MC08g2wMd59wZRjlqUlR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voorlopig ga ik lekker op 3 fasen laden, maar ik heb alles wel voorbereid met een 2-polig relais dat achter het 4-polige relais de L2+L3 schakelt, om bij veranderende regelgeving (saldering, piekbelasting etc) eventueel te kunnen schakelen tussen 3-fasen en 1-fase laden.
De laadpaal zit in de schuur die achter in mijn tuin staat, apparatuur binnen, rozet met socket aan de andere kant van de muur buiten. Toen we 3 jaar geleden de tuin verbouwd hebben had ik de vooruitziende blik om alvast 5x4mm2 in te graven met het oog op de toekomst. Wat ik toen niet gedaan heb is er een data-lijntje naar toegelegd voor het meten van de hoofd-schakelaar in het huis. Wifi is middels een powerine-extender inmiddels aanwezig in de schuur.
Ik ben erg blij met de API-Mains-meter interface in de serkri-distributie. Ik had al een kwh-meter in de meterkast achter de hoofdschakelaar en die data heb ik 1 x per seconde beschikbaar. Gaat nu via MQTT razendsnel door naar de SmartEVSE. De eerste keer laden had ik voor de zekerheid maar in de avond gedaan, maar inmiddels heb ik ook al getest hoe het smart-gedeelte werkt door tijdens het laden de oven aan te zetten en dat lijkt prima te gaan. Geeft vertrouwen dat we niet al te alert hoeven te zijn wat we verbruiken tijdens het laden.
Ik dacht een niet al te groot kastje te kopen (12 eenheden breed), maar had onderschat hoeveel ruimte je nodig hebt om alle kabels een beetje netjes weg te werken, en dat 4mm2 YMVK best wel stug is in de omgang als het ook nog door de lekstroom-detector heen moet, maar ik heb het er allemaal in gekregen.
Kleine vraagjes waar ik nog mee zit:
- Als de auto klaar is met laden dan blijft de SmartEVSE op I1, I2 en I3 aangeven dat hij 0,4A gebruikt. De SDM630 geeft dat overigens ook aan, maar tegelijkertijd zie ik op de SDM630 een afgenomen vermogen van 0W? Dat snapt mijn basis-natuurkunde-achtergrond niet zo goed. Hoe kan er stroom lopen zonder dat er vermogen afgenomen wordt? Zodra ik de stekker uit de auto trek valt de stroom keurig naar 0, dus kennelijk toch iets van spookverbruik van de auto?
- Klopt het dat je via MQTT niet alle settings in kan stellen? Op zich niet zo'n probleem, je kan natuurlijk MQTT en HTTP-Post mixen, maar ik vind het qua overzichtelijkheid van mijn scripts wel handig om alles via MQTT te doen. Mode en OverrideCurrent kan al wel via MQTT, maar MaxCurrent en SolarStartCurrent (nog?) niet. Aangezien je de minste laadverliezen schijnt te hebben bij 3x16A laden is dat niet echt dringend en wie weet komt het nog in een volgende update.
Nogmaals dank allemaal voor dit inspirerende topic en speciale dank voor @stegen en @dingo35 voor hun werk aan de SmartEVSE hardware + firmware

Heel veel dank dus voor dit inspirerende forum
Even een kleine foto-rapportage voor de liefhebbers en ter inspiratie van anderen (en mocht ik iets stoms gedaan hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag):
:strip_exif()/f/image/QF00pKOxQ9GEw38ChbF0qHor.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/iaXrdSydDXM2vOPxHkjlDqii.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/A10HWHF3IP1WYxkY0OTpW44A.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ddG7MC08g2wMd59wZRjlqUlR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voorlopig ga ik lekker op 3 fasen laden, maar ik heb alles wel voorbereid met een 2-polig relais dat achter het 4-polige relais de L2+L3 schakelt, om bij veranderende regelgeving (saldering, piekbelasting etc) eventueel te kunnen schakelen tussen 3-fasen en 1-fase laden.
De laadpaal zit in de schuur die achter in mijn tuin staat, apparatuur binnen, rozet met socket aan de andere kant van de muur buiten. Toen we 3 jaar geleden de tuin verbouwd hebben had ik de vooruitziende blik om alvast 5x4mm2 in te graven met het oog op de toekomst. Wat ik toen niet gedaan heb is er een data-lijntje naar toegelegd voor het meten van de hoofd-schakelaar in het huis. Wifi is middels een powerine-extender inmiddels aanwezig in de schuur.
Ik ben erg blij met de API-Mains-meter interface in de serkri-distributie. Ik had al een kwh-meter in de meterkast achter de hoofdschakelaar en die data heb ik 1 x per seconde beschikbaar. Gaat nu via MQTT razendsnel door naar de SmartEVSE. De eerste keer laden had ik voor de zekerheid maar in de avond gedaan, maar inmiddels heb ik ook al getest hoe het smart-gedeelte werkt door tijdens het laden de oven aan te zetten en dat lijkt prima te gaan. Geeft vertrouwen dat we niet al te alert hoeven te zijn wat we verbruiken tijdens het laden.
Ik dacht een niet al te groot kastje te kopen (12 eenheden breed), maar had onderschat hoeveel ruimte je nodig hebt om alle kabels een beetje netjes weg te werken, en dat 4mm2 YMVK best wel stug is in de omgang als het ook nog door de lekstroom-detector heen moet, maar ik heb het er allemaal in gekregen.
- Als de auto klaar is met laden dan blijft de SmartEVSE op I1, I2 en I3 aangeven dat hij 0,4A gebruikt. De SDM630 geeft dat overigens ook aan, maar tegelijkertijd zie ik op de SDM630 een afgenomen vermogen van 0W? Dat snapt mijn basis-natuurkunde-achtergrond niet zo goed. Hoe kan er stroom lopen zonder dat er vermogen afgenomen wordt? Zodra ik de stekker uit de auto trek valt de stroom keurig naar 0, dus kennelijk toch iets van spookverbruik van de auto?
- Klopt het dat je via MQTT niet alle settings in kan stellen? Op zich niet zo'n probleem, je kan natuurlijk MQTT en HTTP-Post mixen, maar ik vind het qua overzichtelijkheid van mijn scripts wel handig om alles via MQTT te doen. Mode en OverrideCurrent kan al wel via MQTT, maar MaxCurrent en SolarStartCurrent (nog?) niet. Aangezien je de minste laadverliezen schijnt te hebben bij 3x16A laden is dat niet echt dringend en wie weet komt het nog in een volgende update.
Nogmaals dank allemaal voor dit inspirerende topic en speciale dank voor @stegen en @dingo35 voor hun werk aan de SmartEVSE hardware + firmware
Dus, na 3/4 jaar dat SmartEVSE zonder problemen werkt was ik verrast dat ik gisterochtend geen volle auto had 
Draai Serkri FW met Mainsmeter op API.
Probleem leek te liggen aan "Communictaion error" mbt LB, nou afijn zat nog op Serkri FW 1.5x dus gelijk helemaal geupdate zodat ik MQTT kan gebruiken om de L1/L2/L3 waardes te sturen.
Na overstap op MQTT blijft het probleem bestaan. Ik doe iets fouts met de topic/payload.
Zie de waarders ook niet terug komen in de web interface.
Iemand die een voorbeeld heeft van de topic en payload?
Momenteel heb ik dit (wat dus niet werkt):
Topic = SmartEVSE-XXXX/Set/MainsMeter
Payload = X:X:X
XXXX is serienr.
X:X:X is L1-L3 waarders in A (bv 10:2:2).
Kan de SmartEVSE overigens prima uitlezen via MQTT.
In normal mode werkt het laden zonder problemen.
Draai Serkri FW met Mainsmeter op API.
Probleem leek te liggen aan "Communictaion error" mbt LB, nou afijn zat nog op Serkri FW 1.5x dus gelijk helemaal geupdate zodat ik MQTT kan gebruiken om de L1/L2/L3 waardes te sturen.
Na overstap op MQTT blijft het probleem bestaan. Ik doe iets fouts met de topic/payload.
Zie de waarders ook niet terug komen in de web interface.
Iemand die een voorbeeld heeft van de topic en payload?
Momenteel heb ik dit (wat dus niet werkt):
Topic = SmartEVSE-XXXX/Set/MainsMeter
Payload = X:X:X
XXXX is serienr.
X:X:X is L1-L3 waarders in A (bv 10:2:2).
Kan de SmartEVSE overigens prima uitlezen via MQTT.
In normal mode werkt het laden zonder problemen.
@Jazsie De eenheid is 10-den van A. Oftewel, je moet alle waarden in A * 10 doen en dan via MQTT opsturen, jouw voorbeeld zegt 1A op L1, en 0,2A op L2 en L3.
Verder geven negatieve waarden voor I aan dat je teruglevert.
Als het goed werkt dan zie je op de webpagina van de SmartEVSE in het blokje met "Phase Details" de actuele waarden en de laatste update-tijd. (waarbij de webpagina slechts 1 x per 5 seconde ververst, onder water komen waarden sneller door)
Als het goed werkt dan zie je op de webpagina van de SmartEVSE in het blokje met "Phase Details" de actuele waarden en de laatste update-tijd. (waarbij de webpagina slechts 1 x per 5 seconde ververst, onder water komen waarden sneller door)
[ Voor 35% gewijzigd door ocaj op 20-10-2023 08:38 ]
Kan weinig kwaad, laden op AC werkt enkel op basis van spanning van CP (tov PE) en de marge op het spanningsniveau (6/9/12V) is vrij ruim (+/- 10% is niks). Wordt wat anders als je powerline comm gaat doen (zoals met iso15118, alleen zit je daar met je afstandbeperking).Femme schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
Ik vraag me wel af of je CP-signaal betrouwbaar gaat zijn als deze zonder afscherming in dezelfde kabel zit als je netspanning. Een netwerkkabel trekken voor de CP en PP geeft een zekerder resultaat en kan in de toekomst nog voor een ander doeleinde gebruikt worden.
Ahh oops, thanks ga ik proberen !ocaj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:35:
@Jazsie De eenheid is 10-den van A. Oftewel, je moet alle waarden in A * 10 doen en dan via MQTT opsturen, jouw voorbeeld zegt 1A op L1, en 0,2A op L2 en L3.
Ho ho.Asclepius8 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:40:
[...]
Kan weinig kwaad, laden op AC werkt enkel op basis van spanning van CP (tov PE) en de marge op het spanningsniveau (6/9/12V) is vrij ruim (+/- 10% is niks). Wordt wat anders als je powerline comm gaat doen (zoals met iso15118, alleen zit je daar met je afstandbeperking).
Er staat een pwm signaal op de cp dat de laadstroom definieert.
Gewone laadkabels zijn tot 10m gegarandeerd en hebben een simpele niet afgeschermde 0.5mm2 ader. Tot 15m moet dat in praktijk ook wel werken (geen garantie). Voor langere leidingen is het algemene advies op dit forum om afgeschermde signaal kabel te nemen zoals bijvoorbeeld een cat kabel.
Er zijn tweakers die het daarmee tot iets van 80m werkend hebben.
Ik heb twee SmartEVSE's in master/slave op dezelfde bus waarbij de CP over een 2,5mm speakerkabel (onafgeschermd) gaat in een buis parallel aan twee andere buizen voor de AC-voedingskabels. Wat ik merk is dat als er twee auto's aan de laadkabel hangen en er één aan het laden is de andere auto op random momenten naar state B1 gaat (voertuig ingeplugd) waardoor er een start van een nieuwe sessie wordt gezien.
Dit verpest de laadplanning omdat die uitgaat van een 25 kWh in 18 uur of een bepaald laaddoel en vertrektijd die ik voor die sessie heb ingesteld. Als er maar één auto aan het laden is lijk ik er geen last van te hebben. Ik moet de kabel nog een keer vervangen door afgeschermde netwerkkabel om te kijken of het dan beter gaat.
Dit verpest de laadplanning omdat die uitgaat van een 25 kWh in 18 uur of een bepaald laaddoel en vertrektijd die ik voor die sessie heb ingesteld. Als er maar één auto aan het laden is lijk ik er geen last van te hebben. Ik moet de kabel nog een keer vervangen door afgeschermde netwerkkabel om te kijken of het dan beter gaat.
Daarom zet ik hem altijd op off na een laadperiode. Ofwel via Home Assistant, ofwel via de start/stop timer die op de SmartEVSE zelf zit. Natuurlijk met voldoende marge om de laadbeurt wel te voltooienocaj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:37:
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat is wel een goede tip en eenvoudig te automatiseren.Hmmbob schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Daarom zet ik hem altijd op off na een laadperiode. Ofwel via Home Assistant, ofwel via de start/stop timer die op de SmartEVSE zelf zit. Natuurlijk met voldoende marge om de laadbeurt wel te voltooien
Nu de eerste keren laden zit ik er nog bovenop, maar ik zal de volgende keren zal ik eens kijken hoe lang na het laden de stroom op die 0,4A blijft hangen. Misschien dat de auto na 5 of 10 minuten of zo zelf weer naar een standby-stand gaat of zoiets?