Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:36
dingo35 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 00:08:
Ik zou even een foto van je bedrading sturen, wie weet spot iemand een foutje?
Hier wat foto’s. Ik weet dat de boel volgens NEN1010 achter een enkele aardlek moet, maar de laadpaal deelt op dit moment de aardlek met een inductiekookplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHVzMu5oThc6Mgw1ITSDtCxQn_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axRiXIWZvyQjZVxVIV4rc52q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Db2fSzm6Ye7qnWZKDUi9ZY9ER8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqAk3QSMTlwW9dDKj4Rx4vCK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yjqa4Q73Zmhp-RKZAdlCdIGX_YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnHJ7csFycneNDbtZK8S6DJs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4AOHVrXYPZkIZISfPvYkegxULg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFhNkvRaTuvXZfS452BVXvDR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fr_m9EIMze6MMsNSWcGOLPbsRTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYYDW5pHomDdUbPWnPB7OVyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3NE1Mp1HkTjJn6xGwocUU3X0Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3krN9hMqPKaOOcHQqWQVxrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twvk5reJF_9NQ8zKLCaXV8NOiRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/042LTuqRCrIY5yz8nTodtn2g.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@sailor_dg waarom heb je voor de SDM72D kwh meter gekozen en waar ga jij heen met de output want de 2 draden die dit zijn blauw en zwart gaan niet naar de Smart EVSE meen ik uit de plaatjes op te kunnen maken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 14:51
Denk dat die draden voor het pulssignaal zijn. Zo ja, dan had ik daar wel een andere kleur voor gekozen. Maar verder springt er niks uit op deze foto's. Mijn eerste verdenking zou naar de contactor uitgaan aangezien het bij schakelen gebeurt. Ik heb zelf ook een EV6 met SmartEVSE en mijn aardlekautomaat springt er nooit uit. Je zou eens een andere contactor kunnen proberen. Ik gebruik zelf de ISKRA van de website van Stegen.

• cyclone

cyclone

marcel3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:24:
Denk dat die draden voor het pulssignaal zijn.
Ja dat denk ik ook, echter waar gaat dat signaal naartoe want zover mij bekend kan de EVSE v3 helemaal niets met een pulse signaal (zie mijn vraag ook iets eerder) en deze eastron meter is er ook in een Modbus variant die je wel direct op je EVSE v3 kunt aansluiten.

Dus vandaar mijn vraag waarom deze meter en niet de modbus en waar ga je naartoe met het pulse signaal / wat doe je daarmee ?

• marcel3
cyclone schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:28:
[...]

Ja dat denk ik ook, echter waar gaat dat signaal naartoe want zover mij bekend kan de EVSE v3 helemaal niets met een pulse signaal (zie mijn vraag ook iets eerder) en deze eastron meter is er ook in een Modbus variant die je wel direct op je EVSE v3 kunt aansluiten.

Dus vandaar mijn vraag waarom deze meter en niet de modbus en waar ga je naartoe met het pulse signaal / wat doe je daarmee ?
Het is een beetje een zijspoor en @sailor_dg zal hier zo wel uitsluitsel over geven, maar je kan natuurlijk prima op een andere manier dan via de smartEVSE de meterstanden bijhouden. Ik heb zelf wel de versie met modbus, maar die hangt samen met wat andere modbus slaves clients rechtstreeks aan een modbus usb dongle in de Home Assistant.

• cyclone

cyclone

reden waarom ik het vraag (zie paar posts terug) is dat ik ook een pulse (S0) kwh meter heb liggen maar zojuist toch maar de Eastron modbus variant heb besteld om zo de EV meting te kunnen doen.

Nu nog de P1 poort (loopt via een E20 module van Marcel Zuidwijk) naar mijn HA in via de API in de Mains meter zien te krijgen.
Helaas is er verrotte weinig documentatie beschikbaar die ook begrijpelijk is voor iemand die niet kan programmeren.

Zelfs links richting de firmwares vond ik al lastig te vinden (zo kan ik nergens de link naar de originele FW vinden maar is de flash naar Sekri me nu net wel gelukt).

Heeft een hoger puzzel gehaalte dan ik verwacht had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
cyclone schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:37:
reden waarom ik het vraag (zie paar posts terug) is dat ik ook een pulse (S0) kwh meter heb liggen maar zojuist toch maar de Eastron modbus variant heb besteld om zo de EV meting te kunnen doen.

Nu nog de P1 poort (loopt via een E20 module van Marcel Zuidwijk) naar mijn HA in via de API in de Mains meter zien te krijgen.
Helaas is er verrotte weinig documentatie beschikbaar die ook begrijpelijk is voor iemand die niet kan programmeren.

Zelfs links richting de firmwares vond ik al lastig te vinden (zo kan ik nergens de link naar de originele FW vinden maar is de flash naar Sekri me nu net wel gelukt).

Heeft een hoger puzzel gehaalte dan ik verwacht had.
Klopt, het is soms wel puzzelen. Ik zie trouwens dat die zuidwijk meter op ESPhome is gebaseerd. Als je dat toch al hebt dan is een pulse counter ook zo gebouwd en had je die oude S0 meter gewoon kunnen houden: https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html. Maar goed, dat is nu misschien een gepasseerd station ;)

• cyclone

cyclone

marcel3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:44:
[...]
. Ik zie trouwens dat die zuidwijk meter op ESPhome is gebaseerd.
Euh neen nog een keer goed kijken de ethernet versie die ik gebruik is op een E20 module gebaseerd ;-)

Maargoed ik ben niet vies van een ESP 8266 implementatie maar dan nog geeft een pulse teller geeft nooit een verbruik per fase weer dus lijkt me niet een goed alternatief. En die gekke KWH meters die ik heb (bestaande laadpaal) kan ik ook niet naar 0 resetten dus een verse meter op 0 is ook wel prima.

Inmiddels ook de how to (in dit topic) gevonden hoe ik de meting uit HA kan halen en richting de EVSE kan proppen.
Eens kijken of me dat gaat lukken ik en yaml zijn niet de beste vrienden (iets met teveel of te weinig spaties :-))

[Edit]
Werkt ! met dank aan de howto van @rvdgaag.
Helaas kwam ik er iets te laat achter dat een quick restart niet werkte na het editen van de Yaml files maar een full restart van HA de boel wel aan de gang kreeg.
Top !

[ Voor 19% gewijzigd door cyclone op 15-09-2023 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
Bedankt voor de inzichten. De puls uitgang van de eastron gaan naar een esp chipje en verwerk ik in home Assistant. Modbus heeft voor mij weinig meerwaarde. Inderdaad is de kleur van het signaal draad is wat ongelukkig.

Ook goed te horen dat de bedrading er ok uitziet. Ik ga maar het volgende onderzoeken:
- laadkabel nog eens checken op issues (is nieuw)
- meten totale weerstand tussen de groep en begin laadkabel
- vervangen relais
- eventueel vervangen klemmen (nu Chinees wel gerated op 35A)
- eventueel vervangen kabels binnen de kast naar montagesnoer en grotere diameter

Gisterenavond het laden om 23:00 gestart. De auto zat een uur of twee later op 80% en stopte de vraag, waarop de SmartEVSE het relais opende en de aardlek wederom klapte. Hieronder het temperatuur verloop. Op basis van teruglezen in het forum zie ik niks raars en is 50 graden geen issue?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rkQ-bc4ZkkcVbqN0-LNYUZ6xAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bmEp6Nwbo5f0qxn9ZbjV6l4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door sailor_dg op 15-09-2023 07:53 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 21:28

decramy

root@birdie:~#

Normaal kan electronica prima tegen 50 graden...

Mogelijk ook nog eens kijken wat de kookplaat voor invloed heeft? Even loskoppelen?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-09 20:57
sailor_dg schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:46:

Ook goed te horen dat de bedrading er ok uitziet. Ik ga maar het volgende onderzoeken:
][Afbeelding][/URL]
Brr, blij dat je er zelf blij mee bent maar hier krijg ik echt de kriebels van:

2 ader eindhulzen achter 1 klem op de aardlek automaat, los van de capaciteit en dat dat niet mag volgens NEN1010 is het gevaarlijk, je kan duo adereindhulzen gebruiken die 2 draden op 1 huls kunnen zetten.

Als je kijkt naar de fase, nul en C1, C2 draden op de SmartEVSE zijn deze te lang, je ziet het koper zitten, dus afknippen en dieper monteren, als het flex bedrading is dan adereindhuls erop.

[ Voor 0% gewijzigd door rvdgaag op 15-09-2023 10:03 . Reden: spelfout ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
rvdgaag schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:53:
[...]

2 ader eindhulzen achter 1 klem op de aardlek automaat, los van de capaciteit en dat dat niet mag volgens NEN1010 is het gevaarlijk, je kan duo adereindhulzen gebruiken die 2 draden op 1 huls kunnen zetten.

Als je kijkt naar de fase, nul en C1, C2 draden op de SmartEVSE zijn deze te lang, je ziet het koper zitten, dus afknippen en dieper monteren, als het flex bedrading is dan adereindhuls erop.
Een beetje vrijblijvend advies is nooit weg, en het kan allemaal wat netter, sure, maar de vraag was of er een aardlek zichtbaar is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
Waarschijnlijk heeft jouw EV6 ook last van een rotte ICCU, wat een probleem is bij veel Ioniq 5/6 en Kia EV6'en aangezien ze het zelfde platform delen

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

marcel3 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:11:
[...]
vraag was of er een aardlek zichtbaar is...
No offense maar een aardlek / aanleiding klappen van een aardlek schakelaar is nooit zichtbaar.
En als er een aanleiding zou kunnen zijn is al genoemd namelijk feit dat je gekozen hebt om een aardlekschakelaar op een slordige wijze je aardlek schakelaar aan te sluiten en te delen met een ander apparaat.

De pragmatische engineer in mij zou er dan direct voor kiezen om als test de aardlekschakelaar enkel en alleen in te zetten voor je laadpaal (kan denk ik makkelijk gezien je je kookplaat vaak maar een paar uur per dag gebruikt).

Mocht je geen ruimte meer in je meterkast hebben kun je er ook voor kiezen om je kookplaat en / of je laadpaal middels een aardlek automaat aan te sluiten (zekering en aardlek in 1) dat is niet goedkoop maar bespaard wel een hoop ruimte en pak je ook nog eens mee dat je je wel netjes aan de NEN1010 houdt en je sluit direct de afhankelijkheid van je kookplaat uit, die mogelijk invloed heeft op de aardlek van je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
rvdgaag schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:21:
Waarschijnlijk heeft jouw EV6 ook last van een rotte ICCU, wat een probleem is bij veel Ioniq 5/6 en Kia EV6'en aangezien ze het zelfde platform delen
Das inderdaad ook nog een optie, al heb ik wel de indruk obv wat ik daarvan voorbij zie komen dat dat eerder eenmalig een probleem met de aardlek en of zekering geeft en dat het daarna einde verhaal is met het AC laden via de ICCU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:00
sailor_dg schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:46:
Bedankt voor de inzichten. De puls uitgang van de eastron gaan naar een esp chipje en verwerk ik in home Assistant. Modbus heeft voor mij weinig meerwaarde. Inderdaad is de kleur van het signaal draad is wat ongelukkig.

- laadkabel nog eens checken op issues (is nieuw)
- meten totale weerstand tussen de groep en begin laadkabel
- vervangen relais
- eventueel vervangen klemmen (nu Chinees wel gerated op 35A)
- eventueel vervangen kabels binnen de kast naar montagesnoer en grotere diameter

Gisterenavond het laden om 23:00 gestart. De auto zat een uur of twee later op 80% en stopte de vraag, waarop de SmartEVSE het relais opende en de aardlek wederom klapte. Hieronder het temperatuur verloop. Op basis van teruglezen in het forum zie ik niks raars en is 50 graden geen issue?

[Afbeelding]
Suggestie: laden op full power. Dan laden stoppen vanuit de auto (zodat relais aan blijft) en daarna relais uit.

Wat je daarmee test:
- is het de power-off-switch van de auto die het problem is?
- versus relais dat wellicht te vroeg afschakelt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Nu ik gisteren via Home Assistant mijn P1 meting doorstuur naar mijn Evse v3 dacht ik klaar.
Maar ik kijk net op de webinterface en ik zie nu mijn zonnepanelen heerlijk staan terug te leveren dat mijn EVSE het verschil niet ziet tussen belasting vs terugleveren.

Ik zou nu op de fase's negatieve waardes verwachten (teruglevering) maar wellicht werkt dit anders iemand die hier ervaring mee heeft ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9lXh2hcCQNTVHXhtNJbZz9b7-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLjr7GwrgfHcQ4kMEWp2Zvhb.png?f=user_large

Net even telegrammetjes uit de P1 meter bestudeerd maar die geeft botweg geen verschil tussen terugleveren en leveren weer in zijn meting.
Denk dat hier de oorzaak ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ShewHu-mNZWe7Ac2JH_u9zy-3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mde2YbGafpZfAFDdI8rA3pB7.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door cyclone op 15-09-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09 18:56
cyclone schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:55:
Nu ik gisteren via Home Assistant mijn P1 meting doorstuur naar mijn Evse v3 dacht ik klaar.
Maar ik kijk net op de webinterface en ik zie nu mijn zonnepanelen heerlijk staan terug te leveren dat mijn EVSE het verschil niet ziet tussen belasting vs terugleveren.

Ik zou nu op de fase's negatieve waardes verwachten (teruglevering) maar wellicht werkt dit anders iemand die hier ervaring mee heeft ?
[Afbeelding]

Net even telegrammetjes uit de P1 meter bestudeerd maar die geeft botweg geen verschil tussen terugleveren en leveren weer in zijn meting.

[Afbeelding]
Klopt, ik heb nieuwe sensors aangemaakt en dan de voorwaarde als consumption > production is stroom positief op die fase. Indien consumption < production is stroom negatief op die fase. De waarde van die nieuwe sensor die rekening houdt met de richting van elektriciteit stuur ik dan door naar de EVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
rvdgaag schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:53:
[...]

bedankt voor je feedback. Ter info, dit zijn ABB componenten en die hebben twee aparte klemmen (zie je niet zo goed op de foto) elke arendhuls zit dus netjes in 1 klem.

mbt to het blote koper, dat ga ik aanpassen, goede tip. Alles stranded cables zitten uiteraard in een huls.

[ Voor 3% gewijzigd door sailor_dg op 15-09-2023 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, die moet je zelf nog negatief maken.

Mijn ESPHome based slimme lezer doet dat zo:

https://github.com/hmmbob...limmelezer.yaml#L211-L227

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
interval:
  - interval: 3sec
    then:
      - http_request.post:
          url: !lambda |-
            std::string url;

float l1 = id(dsmr_phase_currently_returned_l1).state > 0 ? - id(dsmr_phase_power_current_l1).state : id(dsmr_phase_power_current_l1).state;
            float l2 = id(dsmr_phase_currently_returned_l2).state > 0 ? - id(dsmr_phase_power_current_l2).state : id(dsmr_phase_power_current_l2).state;
            float l3 = id(dsmr_phase_currently_returned_l3).state > 0 ? - id(dsmr_phase_power_current_l3).state : id(dsmr_phase_power_current_l3).state;

url.append("http://192.168.88.216/currents?L1=");
            url.append(to_string(l1*10));
            url.append("&L2=");
            url.append(to_string(l2*10));
            url.append("&L3=");
            url.append(to_string(l3*10));
            return url.c_str();

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je het script moet aanpassen, zodat je de P1 waarde van verbruik minus productie (netto vermogen) deelt door 230V dan heb je het aantal ampere, kan zowel positief zijn als negatief.

Ik gebruikt een modbus meter die wel onderscheid maakt, als ik naar de P1 data kijk die ik ook heb dan worden deze netjes door de P1 in productie en consumptie per fase weergegeven.

je kan een sensor aanmaken waar den calculatie voor plaatsvind, hier een voorbeeld die ik gebruik om het amperage te bereken voor een anders toepassing (calculatie COP waarde van wamrtepomp)

sensor:
- name: "nettocurrent_l1"
unit_of_measurement: A
device_class: current
state: >
{% set vermogenhuis_l1 = states('sensor.modbus_power_l1_huis') | float %}
{% set voltagehuis_l1 = states('sensor.modbus_voltage_l1_huis') | float %}
{{ (vermogenhuis_l1 / voltagehuis_l1 ) | round(2, default=0) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
sailor_dg schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:55:
[...]

bedankt voor je feedback. Ter info, dit zijn ABB componenten en die hebben twee aparte klemmen (zie je niet zo goed op de foto) elke arendhuls zit dus netjes in 1 klem.

mbt to het blote koper, dat ga ik aanpassen, goede tip. Alles stranded cables zitten uiteraard in een huls.
nog een puntje wat me net opviel, de contactor (eaton) lijkt verkeerd aangesloten op de SMARTEVSe,

de zwarte draad op C1 is ok, aan de andere kant van de eaton met een nul worden aangesloten, hij zit nu op C2 (da's voor een eventuele 2e contactor) of heb je een zwarte draad gebruikt om de N naar de contactor te brengen ??

[ Voor 5% gewijzigd door rvdgaag op 15-09-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@rvdgaag & @Hmmbob
Thanks Heren !

Zoals ik al aangaf ben ik niet heul handig qua programmeren en moet ik het eigenlijk hebben van mijn copy and paste skils.
Alle informatie is er wel echter weet ik nu zo 1 2 3 niet hoe ik het bijelkaar kan brengen.

Ik heb geen ESP aan mijn P1 meter hangen maar zoals eerder genoemd een E20 based sensor (ik ben meer fan van bekabelde ethernet dan van wifi) en daar heb ik niet genoeg kennis van om te kunnen beoordelen of ik het op die unit kan doen (hij kan wel HTTP posts doen maar verder dan dat kom ik niet (dus hoe ik de variabelen eruit haal die ik van de UART moet plukken).

De P1 telegrammen zijn qua waardes die de stromen weergeven alleen in amperes (op hele getallen afgerond) en geven dus geen richting (positief / negatief ) qua leveren of terugleveren weer.

Leveren of teruglevering kan alleen worden opgemaakt uit het P1 telegram uit de specifieke waardes :

1-0:21.7 levering L1 in kwh
1-0:41.7 levering L2 in kwh
1-0:61.7 levering L3 in kwh

en

1-0:22.7 terug levering L1 in kwh
1-0:42.7 terug levering L2 in kwh
1-0:62.7 terug levering L3 in kwh

Gezien de EVSE zijn data in Amperes wil hebben kan ik dus niets met de waardes in Kwh en zal ik dus op basis van de info van de waardes hierboven per fase moeten gaan vertalen :

If 1-0:21.7 is groter dan 0 dan wordt er op L1 geleverd uit het net
If 1-0:22.7 is groter dan 0 dan wordt er op L1 terug geleverd naar het net

Dit zou ik dan op de E20 module moeten doen.
Of een P1 splitter gaan gebruiken (maar dat vind ik geen goed idee) en een ESP erbij zetten.

Mijn voorkeur zou zijn zo dicht mogelijk bij de bron blijven maar met mijn beperkte kennis lukt me dat niet (op de E20 unit)
Dus nu moet ik me dan gaan verdiepen hoe ik dit slim gedaan krijg in Home Assistant. Maar again .. ik ben weinig programmeur als eenvoudige netwerk nerd :-)

Stiekem hoop ik dat iemand me hier even mee op weg kan helpen maar misschien kan ik al wat met het bouwen van die sensor zoals @rvdgaag gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

sailor_dg schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:55:
[...]

Die tweede is bedoeld voor een kam, waarmee je eenvoudig meerdere units aan elkaar koppelt zonder draden maar met vaste koperen verbindingen.

Mijn vraag blijft bestaan. Probeer het ook nog eens zonder kooktoestel en ik vond de suggestie van het beëindigen van de laadsessie vanuit de auto ook een goede.

Ik denk (maar weet niet zeker) dat het relais niet zou werken als je C1 en C2 met elkaar verbindt.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
Bedankt allemaal voor de tips.

Inmiddels wat meer gedaan:
- boel netter aangesloten (geen koper meer te zien)
- alle bedrading nogmaals nagelopen en weerstand gemeten - alles ok
- relais is goed aangesloten. Op C1 & N
- getest zonder kookplaat - zelfde issue
- getest vanuit de auto - vreemd resultaat:

Ik lijk het volgende te kunnen reproduceren:
- beëindigen laden via linkerknop op de evse en via homeassistant. Aardlek klapt mee
- beëindigen laden door de auto te openen en stekker uit de auto te halen. Geen issues. Relais schakelt netjes af.
- auto beëindigt laden bij bereiken ingestelde SoC, aardlek klapt mee.

Ik blijf denken dat de auto de boosdoener is, maar zou verwachten dat meer mensen dit issue dan hebben. Ik wacht maar even op mijn Tesla en mocht het probleem zich blijven voordoen, koop ik een nieuw relais.

Update:

Zojuist het relais uit de installatie gehaald en nagemeten. Overgangsweerstand (onbelast) is onder de 1 Ohm, Afhankelijk hoe ik mijn probes plaats. Relais teruggeplaatst en wederom dubbel gecheckt of de draden goed contact maken. Nog steeds zelfde issue.

Andere tips zijn natuurlijk welkom.
decramy schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:06:
[...]

Die tweede is bedoeld voor een kam, waarmee je eenvoudig meerdere units aan elkaar koppelt zonder draden maar met vaste koperen verbindingen.
Interessant. Mijn meterkast (nieuwbouw woning) zit vol met het dubbele gebruik op deze manier. Blijkbaar heeft de installateur zich er dan ook makkelijk vanaf gemaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door sailor_dg op 15-09-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:00
sailor_dg schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:19:
Bedankt allemaal voor de tips.

Inmiddels wat meer gedaan:
- boel netter aangesloten (geen koper meer te zien)
- alle bedrading nogmaals nagelopen en weerstand gemeten - alles ok
- relais is goed aangesloten. Op C1 & N
- getest zonder kookplaat - zelfde issue
- getest vanuit de auto - vreemd resultaat:

Ik lijk het volgende te kunnen reproduceren:
- beëindigen laden via linkerknop op de evse en via homeassistant. Aardlek klapt mee
- beëindigen laden door de auto te openen en stekker uit de auto te halen. Geen issues. Relais schakelt netjes af.

Ik blijf denken dat de auto de boosdoener is, maar zou verwachten dat meer mensen dit issue dan hebben. Ik wacht maar even op mijn Tesla en mocht het probleem zich blijven voordoen, koop ik een nieuw relais.

Update:

Zojuist het relais uit de installatie gehaald en nagemeten. Overgangsweerstand (onbelast) is onder de 1 Ohm, Afhankelijk hoe ik mijn probes plaats. Relais teruggeplaatst en wederom dubbel gecheckt of de draden goed contact maken. Nog steeds zelfde issue.

Andere tips zijn natuurlijk welkom.

[...]

Interessant. Mijn meterkast (nieuwbouw woning) zit vol met het dubbele gebruik op deze manier. Blijkbaar heeft de installateur zich er dan ook makkelijk vanaf gemaakt.
Dat de boel boel blijft werken als je de laadsessie vanuit de auto beëindigd is een veeg teken (dat het aan de auto ligt).

Volgende test die ik zou doen:
- serkri software downloaden
- beëindigen via downscalen van stroom via api (dat gaat gewoon via de ingebouwde rudimentaire website).

Verder zou ik de aard draad van meterkast totop de auto-stekker nameten (of misschien zelfs tot chassis van de auto). Ik kan het niet precies beredeneren maar iets zegt me dat als je ergens een zwevende aarde hebt dit probleem zou kunnen optreden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:50
sailor_dg schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:19:

Dat betekent dat de auto de boosdoener is. De SmartEVSE heeft nl. geen enkele manier om te weten dat de ingestelde SoC bereikt is (er vanuit gaande dat je dit niet monitort via een HomeAssistant integratie specifiek voor jouw auto).

Dus de auto lijkt de laadsessie foutief te beeindigen, maar dan nog mag de aardlek niet springen.
Het lijkt er op dat de auto aan het einde van de sessie zélf een aardlek veroorzaakt.

Interessante test is de auto op een andere laadpaal aan te sluiten, en te kijken of er dan ook een aardlek uit springt.

En omgekeerd, andere auto op je SmartEVSE aansluiten om te kijken of je aardlek we dan wél in blijft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Stefannn schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:21:
[...]

Dat de boel boel blijft werken als je de laadsessie vanuit de auto beëindigd is een veeg teken (dat het aan de auto ligt).

Volgende test die ik zou doen:
- serkri software downloaden
- beëindigen via downscalen van stroom via api (dat gaat gewoon via de ingebouwde rudimentaire website).

Verder zou ik de aard draad van meterkast totop de auto-stekker nameten (of misschien zelfs tot chassis van de auto). Ik kan het niet precies beredeneren maar iets zegt me dat als je ergens een zwevende aarde hebt dit probleem zou kunnen optreden.
Nameten kan natuurlijk nooit kwaad, maar een onderbroken aarde draad zal geen aardlekschakelaar over laten gaan, integendeel, dit eeder bemoeilijken.

[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 15-09-2023 23:34 ]

• sailor_dg
Bedankt. Ga ik testen, moet nog even wachten op mijn laadpas.

Nog twee observaties:
- Op 10-16A laden schakelt het relais af na ongeveer 1,5 uur. Aardlek klapt wederom mee.
- Relais wordt toch wel flink warm na 1,5 uur. Kan nog net aanraken.
- vannacht hele nacht laden op 6A. Geen issues

Dit lijkt ook te wijzen op (ook) een issue in het relais?

Om zeker te zijn heb ik toch bij stegen een 32A relais besteld kleine moeite om dat deel iig uit te sluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
sailor_dg schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 06:33:
De meeste apps kan je koppelen aan een bankpas of creditcard (bijvoorbeeld die van Vattenfall of Shell) en dan de paal ontgrendelen met de QR code. Geen laadpas nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 16-09-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Tesla werkt voor niet Tesla's zelfs alleen via de app, abo kun je per maand afsluiten en was voor mij zelfs zonder abo één van de goedkoopste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:27
Ik heb nog een SmartEVSE v1 en v2 te koop. Ik heb zelf een SmartEVSE v3 gekocht vandaar.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
hallo toppers hier ook een EV bezitter met OpenEVSE laadpaal zalfbouw.
Ook ik heb eea in HA zitten maar ben op zoek naar script voor loadbalancing op basis van P1 richting laadpaal.
Nu zijn we al 178 pagina's verder.... wel gezocht op script maar relatief gedateerde hits..
Iemand die een werkend script heeft in HA opbasis van P1 e/o 1 fase lader?
Ga deze iig volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Gevonden door op trigger te zoeken in dit topic: Scatman_II in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 18:14
Hoi, ik heb hier een eastron SDM630 modbus v2 weet iemand of de basis config die erin zit goed is?
Op mij enexis meter staat 1000imp/kWh en op mijn eastron staat 400imp/kWh.
En ik zie dat de eastron na een x tijd weer op 0 staat en opnieuw begint met tellen, dit is vast een instelling.

Mvg jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 18:14
scholten45 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:55:
Hoi, ik heb hier een eastron SDM630 modbus v2 weet iemand of de basis config die erin zit goed is?
Op mij enexis meter staat 1000imp/kWh en op mijn eastron staat 400imp/kWh.
En ik zie dat de eastron na een x tijd weer op 0 staat en opnieuw begint met tellen, dit is vast een instelling.

Mvg jos
Een kleine correctie die 400imp/kWh in de instellingen staat:set puls 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
killer2 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:10:
Ook ik heb eea in HA zitten maar ben op zoek naar script voor loadbalancing op basis van P1 richting laadpaal.
Nu zijn we al 178 pagina's verder.... wel gezocht op script maar relatief gedateerde hits..
Sekri flashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3

Nog twee observaties:
- Op 10-16A laden schakelt het relais af na ongeveer 1,5 uur. Aardlek klapt wederom mee.

Om zeker te zijn heb ik toch bij stegen een 32A relais besteld kleine moeite om dat deel iig uit te sluiten
Lijkt me verstandig idd. Contactors worden hooguit een beetje warm, heet is niet goed.

• rvdgaag
kan niet op een openevse

• sailor_dg

Nog twee observaties:

Nog even een update. Nieuw 32A contactor geplaatst en de kWh meter verplaatst naar de meterkast. Scheelt veel mbt tot warmte ontwikkeling, dus sowieso een vooruitgang. Het uitzetten van het laden veroorzaakt nog steeds een aardlek fout.

Ik merk ook dat tijdens het laden de Smartevse soms het relais afschakelt en dan na ongeveer 10 seconde weer inschakelt. Op het display telt de smart evse ook af. Het laden gaat dan weer verder. Soms knalt hiermee ook de aardlek. Is het schakelen van het relais midden in een laadsessie normaal gedrag?

Morgen komt de tesla dus fingers crossed dat dit de issues oplost.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@killer2 inmiddels is dit topic zo'n beetje gekaapt door SmartEVSE :)
Maar OpenEVSE zal het ongetwijfeld ook kunnen, heb je er al een seriële of wifi unit aan voor de communicatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Proton_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:32:
@killer2 inmiddels is dit topic zo'n beetje gekaapt door SmartEVSE :)
Maar OpenEVSE zal het ongetwijfeld ook kunnen, heb je er al een seriële of wifi unit aan voor de communicatie?
@Proton_ Hoi ja ik heb reeds een wifi module in gebruik en kan eea uilezen via HA
die 120V klopt niet kan ik overschrijven als ik wil naar 230 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlWvqWD_4AzC3ukER5QdKLo2aXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63Ybla2MlGlGmL56tkGVGsKS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door killer2 op 20-09-2023 21:41 ]

• dingo35
sailor_dg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:18:
[...]

Nog even een update. Nieuw 32A contactor geplaatst en de kWh meter verplaatst naar de meterkast. Scheelt veel mbt tot warmte ontwikkeling, dus sowieso een vooruitgang. Het uitzetten van het laden veroorzaakt nog steeds een aardlek fout.

Ik merk ook dat tijdens het laden de Smartevse soms het relais afschakelt en dan na ongeveer 10 seconde weer inschakelt. Op het display telt de smart evse ook af. Het laden gaat dan weer verder. Soms knalt hiermee ook de aardlek. Is het schakelen van het relais midden in een laadsessie normaal gedrag?

Morgen komt de tesla dus fingers crossed dat dit de issues oplost.
Afschakelen gebeurt in Solar of in Smart mode als de beschikbare stroom onder MinCurrent (default 6A) zakt.

EDIT: Flash eens een debug versie van de serkri software, en kijk via telnet wat er gebeurt; post evt. je log hier...

[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 20-09-2023 21:46 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@killer2 dan heb je het deel waar ik misschien had kunnen helpen al helemaal in orde, de rest is erg HA specifiek en ik geef je dan meer kans in een HA-specifiek topic / het smarthome subforum.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sailor_dg
dingo35 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:44:
[...]

Afschakelen gebeurt in Solar of in Smart mode als de beschikbare stroom onder MinCurrent (default 6A) zakt.

EDIT: Flash eens een debug versie van de serkri software, en kijk via telnet wat er gebeurt; post evt. je log hier...
Ga ik doen. Laad nu even op normal om te kijken of dat eea oplost. Dat zou al goede telltale zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

killer2 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:10:
Ik ben een redelijk eindje op weg (allemaal jatwerk uit dit topic trouwens) gebaseerd op 3 fases en de Serkri firmware.

Opgelost met wat hulp op een ander forum :)

Met HA push ik iedere 3 seconden de sensoren voor (die ik zelf custom heb gemaakt middels een berekening) iedere fase naar de SmartEvse middels :

Deze regel toe te voegen aan je configuration.yaml (en dan wel even zelf het juiste IP adres van je EVSE in de url wijzigen :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#Data naar SMARTEVSe
shell_command:
  dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.x.x/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

template:
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l1"
          {% set solarl1 = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0) %}
          {% set currentl1 = states('sensor.electricity_meter_current_phase_l1') | float(0) %}
          {{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}
        availability: >
          {{ states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | is_number and 
            states('sensor.electricity_meter_current_phase_l1') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l2"
          {% set solarl2 = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2') | float(0) %}
          {% set currentl2 = states('sensor.electricity_meter_current_phase_l2') | float(0) %}
          {{ currentl2 * -1 if solarl2 > 0 else currentl2 }}
          {{ states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2') | is_number and 
            states('sensor.electricity_meter_current_phase_l2') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l3"
          {% set solarl3 = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3') | float(0) %}
          {% set currentl3 = states('sensor.electricity_meter_current_phase_l3') | float(0) %}
          {{ currentl3 * -1 if solarl3 > 0 else currentl3 }}
          {{ states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3') | is_number and 
            states('sensor.electricity_meter_current_phase_l3') | is_number }}

Dit is dus wat er moet gebeuren en middels een automation die iedere 3 seconden loopt gebeurd dat middels dit toe te voegen aan automations.yaml :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: 'xxxxxxxxxxx'
  alias: P1toSmartevse
  description: ''
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /3
  condition: []
  action:
  - service: shell_command.dsmrtosmartevse
    data: {}
  mode: single

ID heb ik even verwijderd moet je even checken hoe dat in jouw systeem loopt ik vermoed dat het alleen een unique ID hoeft te zijn.

Het is yaml dus een spatie meer of minder kan dodelijk zijn dus let daar goed op.
En verder na het wijzigen van de configs moet je (en daar kwam ik pas na een uur achter) heel HA even restarten, een quick restart werkte bij mij niet (tot grote frustratie kwam ik daar pas laat achter).

Met deze code kun je dus alle P1 data op de juiste wijze naar je SmartEVSE sturen middels de API
Dit is vers van de pers dus heb het nog niet helemaal doorgetest, maar doe er je voordeel mee.

[ Voor 62% gewijzigd door cyclone op 22-09-2023 10:41 . Reden: Oplossing gevonden dus alle probeersels eruit gegooid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
sailor_dg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:56:
[...]

Ga ik doen. Laad nu even op normal om te kijken of dat eea oplost. Dat zou al goede telltale zijn.
De tesla lost inderdaad de aardfout op. Lekkere wagen dan die Kia EV6. Wel blij dat het nu betrouwbaar werkt.

Nu alleen dit weekend nog even debuggen waarom er af en toe een relais schakelt op smart modus terwijl er nog geen load balancing nodig is. Op NORMAL laadt de wagen prima. Bedankt allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-09 20:52
Vraagje aan de Serkri 1.7.3 (debug) gebruikers, die ook MQTT gebruiken. Ik maak zie nog steeds af-en-toe vreemde current-readings die van mijn sdm630 komen. Er komen regelmatig waardes op current waardes op l2 / l3 langs, terwijl die helemaal niet aangesloten zijn(meestal max int). Ik gok dat dit te maken heeft met multithreading / concurrency, of modbus parsing. Als ik met een eigen versie draai (met modbustcp) waarin ik alle mqtt-calls in mqttPublishData() staan heb ik dit probleem niet. Dat kan natuurlijk toeval zijn, omdat deze versie nooit lang draait (mijn lokale modbus client kan maar 1 verbinding aan en die wil een ander process).

Hebben meer gebruikers last van vreemde waardes op de mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ze zijn me nooit opgevallen, maar ik leg ze ook niet vast in de HA database dus kan niet terug kijken voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

sailor_dg schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:13:
[...]

Lekkere wagen dan die Kia EV6.
Ach kunnen altijd dingen stukgaan toch ? Kwestie van na laten kijken en laten repareren (maar volgens mij was dit een voorloper voor je en niet jouw auto).
Dus zou het wel even melden bij de lease maatschappij / garage waar je hem van hebt mogen gebruiken.

[Ontopic]
Mijn code in mijn post hierboven werkt trouwens het zonnetje schijnt en ik zie nu ook netjes negatieve waardes in mijn SmartEvse :-)

Kortom concept werkt nu nog een electrische auto 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7v-aPUBP-M4pI-wRlMS4GggGik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQFrDFWPc5Dmykp0NZOc5pnE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door cyclone op 22-09-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
cyclone schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:27:
[...]

Ach kunnen altijd dingen stukgaan toch ? Kwestie van na laten kijken en laten repareren (maar volgens mij was dit een voorloper voor je en niet jouw auto).
Dus zou het wel even melden bij de lease maatschappij / garage waar je hem van hebt mogen gebruiken.

[Ontopic]
Mijn code in mijn post hierboven werkt trouwens het zonnetje schijnt en ik zie nu ook netjes negatieve waardes in mijn SmartEvse :-)

Kortom concept werkt nu nog een electrische auto 8)7

[Afbeelding]
Wil je in solar mode gaan laden?
Uit ervaring weet ik dat dit in de praktijk niet goed gaat werken omdat je maar iedere 3 seconden een update stuurt naar de EVSE maar de EVSE wel iedere seconde de laadstroom updaten richting de auto. Hierdoor ga je constant over en undershooting krijgen van de laadstroom. De EVSE heeft voor een optimale werking echt iedere seconde een update nodig van de actuele stroom van/naar het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

De voorbeelden die ik nu gezien heb doen een POST iedere 3 seconden, maar die automation kan ik ook iedere seconde laten sturen .. kortom dat is 1 simpele edit.
Heb een DMSR 5 meter dus die spuugt ook iedere seconde een update uit.
De sensor box doet trouwens niet anders als je de P1 optie gebruikt ipv de meet trafo's

Kortom dat moet ook op de API POST niet anders werken dan met de sensor box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@jaaktrek heeft gelijk, velen hebben de P1 data slechts elke 3s beschikbaar, als je die per seconde kan aanleveren dan heeft dat de voorkeur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Dit is wel een leuke voor de Serkri docs trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaktrek
cyclone schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:34:
De voorbeelden die ik nu gezien heb doen een POST iedere 3 seconden, maar die automation kan ik ook iedere seconde laten sturen .. kortom dat is 1 simpele edit.
Heb een DMSR 5 meter dus die spuugt ook iedere seconde een update uit.
De sensor box doet trouwens niet anders als je de P1 optie gebruikt ipv de meet trafo's

Kortom dat moet ook op de API POST niet anders werken dan met de sensor box.
Ik hoopte dat dit ook zo eenvoudig was. Echter lijkt dit in de praktijk net iets moeilijker omdat HA eerst de data uit de P1 meter moet halen, vervolgens verwerken in de formules die we in de configuration hebben ingegeven en daarna gaan posten over wifi naar de EVSE.
Hierdoor krijg ik zelden iedere seconde een up to date waarde aan in de EVSE.
Gemiddeld gezien is dit iedere 2 seconden. (ook al trigger ik iedere seconde)
Hierdoor heb ik jammer genoeg nog steeds last van under en overshooten van de laadstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 09:21
jaaktrek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:00:
[...]

Ik hoopte dat dit ook zo eenvoudig was. Echter lijkt dit in de praktijk net iets moeilijker omdat HA eerst de data uit de P1 meter moet halen, vervolgens verwerken in de formules die we in de configuration hebben ingegeven en daarna gaan posten over wifi naar de EVSE.
Hierdoor krijg ik zelden iedere seconde een up to date waarde aan in de EVSE.
Gemiddeld gezien is dit iedere 2 seconden. (ook al trigger ik iedere seconde)
Hierdoor heb ik jammer genoeg nog steeds last van under en overshooten van de laadstroom.
Je hebt teveel stappen: Een sensorbox rechtstreeks aan de SmartEVSE en een P1 splitter zou sneller zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Hmmbob schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:44:
Dit is wel een leuke voor de Serkri docs trouwens
Klopt was ook al met hem in contact maar hij kon me niet helpen.
Nu ik de oplossing heb gevonden heb ik die ook bij hem op GIT gepost en wordt dit nu meegenomen.
jaaktrek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:00:
[...]
Ik hoopte dat dit ook zo eenvoudig was.
Zoals ik het nu kan beoordelen wordt de Evse netjes iedere seconde geupdate maar hoe betrouwbaar dat is durf ik nu geen uitspraak over te doen want jouw argumenten zijn volledig valide.

Heb mijn HA wel op een doos draaien met voldoende capaciteit en mijn P1 meting komt over een betrouwbare ethernet verbinding binnen bij mijn HA doos.
Enige minder betrouwbare verbinding is naar de Evse zelf via wifi.

Kan er pas echt iets zinnigs over zeggen als ik hem echt in gebruik heb.
En verder is het wel een interesante casus of die RS485 nou daadwerkelijk sneller / betrouwbaarder is.
Da's een kwestie van meten / testen. (voor mij overigens geen optie want ik heb geen zin om nog een nieuwe kabel tussen mijn hoofdaansluiting te trekken naar mijn laadpaal).

Net even de documentatie van de Sensorbox V2 erbij gepakt en ook die werkt idd ook alleen maar op P1 op basis van een DSMR 5 meter.
mukky schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:05:
[...]

Je hebt teveel stappen: Een sensorbox rechtstreeks aan de SmartEVSE en een P1 splitter zou sneller zijn
Dat kan waar zijn echter vind ik deze redenatie te kort door de bocht/ niet technisch onderbouwd,
Maar challange accepted :-) leuk om dat uit te zoeken maar daar heb ik echt een elektrische auto bij nodig en die komt er voorlopig nog niet.
De paal is puur uit hobby alvast gebouwd om mijn bezoek te kunnen laten laden, en omdat ik het gewoon fukking leuk vind om dit soort projectjes te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
cyclone schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:58:
Dat kan waar zijn echter vind ik deze redenatie te kort door de bocht/ niet technisch onderbouwd,
Maar challange accepted :-) leuk om dat uit te zoeken maar daar heb ik echt een elektrische auto bij nodig en die komt er voorlopig nog niet.
De paal is puur uit hobby alvast gebouwd om mijn bezoek te kunnen laten laden, en omdat ik het gewoon fukking leuk vind om dit soort projectjes te bouwen.
Dat enthousiasme deel ik en als je in zuid Limburg woont kom ik gerust eens langs en kun je alvast proberen te laden. Mijn technische onderbouwing is dat je de data door teveel tech stacks heen laat lopen:
P1 -> serieel -> Node/HA -> MQTT -> sekri -> onboard charger
Zal niet helemaal kloppen maar iedere stap introduceert latency en is een kans op vertraging en die wordt groter na iedere stap. Je systeem wordt dus nerveus omdat-ie tegen zichzelf in blijft regelen. Mijn oplossing was destijds om main amps hoger te zetten, je hoofdzekering kan wel wat hebben en dan vang je de rimpels daar af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 08:30
Kan aan mij liggen maar ik krijg met geen mogelijkheid een overzicht van de laatste Serkri versies (of een versie overzicht in het algemeen) + de link naar een firmware.bin file.

Iemand die mij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Foxdelta-mods schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:05:
Kan aan mij liggen maar ik krijg met geen mogelijkheid een overzicht van de laatste Serkri versies (of een versie overzicht in het algemeen) + de link naar een firmware.bin file.

Iemand die mij kan helpen?
Op de hoofdpagina op GitHub op ‘Releases’ klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@mukky
Ik deel deze observatie hoor en je beschrijving klopt bijna HA doet alleen geem MQQT maar een API Post naar de SmartEvse (en dat gaat dus via Ethernet --> WiFi).

Dit is trouwens simpel te ondervangen middels een eerder geposte oplossing hier die een ipv mijn E20 ethernet P1 reader een ESP based P1 reader gebruikt.
Die doet op de ESP zelt direct de conversie en API Post naar de Smart Evse en in basis is dit hetzelfde als wat een SensorBox doet alleen dan via Wifi (of Ethernet).

Wellicht kan ik het ook op het E20 platform voorelkaar smurfen en daarmee ook de HA component buitenspel kan zetten, of mijn huidige P1 reader vervangen door deze maar ach what;s the fun of that :)

To Be Continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
cyclone schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:35:
@mukky
Ik deel deze observatie hoor en je beschrijving klopt bijna HA doet alleen geem MQQT maar een API Post naar de SmartEvse (en dat gaat dus via Ethernet --> WiFi).

Dit is trouwens simpel te ondervangen middels een eerder geposte oplossing hier die een ipv mijn E20 ethernet P1 reader een ESP based P1 reader gebruikt.
Die doet op de ESP zelt direct de conversie en API Post naar de Smart Evse en in basis is dit hetzelfde als wat een SensorBox doet alleen dan via Wifi (of Ethernet).

Wellicht kan ik het ook op het E20 platform voorelkaar smurfen en daarmee ook de HA component buitenspel kan zetten, of mijn huidige P1 reader vervangen door deze maar ach what;s the fun of that :)

To Be Continued
Moet dat E20 platform dan ook niet eerst de stroomwaarden negatief maken alvorens ze naar de EVSE te sturen? Lukt dat? Heeft iemand dit al getest of de slimme lezer van zuidwijk iedere seconde een nieuwe up to date waarde aan de EVSE bezorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
cyclone schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:35:
@mukky

To Be Continued
De laatste keer dat ik een SmartEVSe bouwde was alweer > 2 jaar geleden... toen was er nog geen E20, laat staan een SmartEVSE v3 met alternatieve firmware die thuisbatterijen kon uitlezen :) Ik ga over een tijdje verhuizen en dan ga ik ook weer bouwen, beetje jouw omgekeerde situatie dus (wel een auto maar nog geen huis :)

Momenteel heb ik een Tesla Wall Connector met daaraan een geforkte versie van TWC Manager met mijn eigen load balancer logic (linkje voor geinteresseerden). Werkt goed genoeg maar ik vind het toch niet zo'n mooie oplossing 8)

• sailor_dg
Bij het sturen van mijn P1 waarde lijkt hij toch niet happy:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 16.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(I) (printStatus)(C1) L1: 14.0 A L2: 16.0 A L3: 14.0 A Isum: 44.0 A
(MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020.
(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 16.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 16.0 A IsetBalanced: 16.0 A
(I) (printStatus)(C0) L1: 14.0 A L2: 16.0 A L3: 14.0 A Isum: 44.0 A
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 16.0 A IsetBalanced: 16.0 A

Zo te zien krijgt hij wel de waarde goed door, maar geeft hij een C0 error terwijl je een 200 OK verwacht? Heb een AP naast de EVSE geplaatst, dus verbinding is goed.

edit:
Ik kwam deze een keer eerder hier tegen, als ik het goed begrijp is deze te verwachten aangezien het een broadcast is naar eventuele slaves?:
vicom147 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:47:
In dit stukje log staat de loadbalancing aan, dus dan klopt die poll van 2 t/m 8 wel weer. Ben ook nog door de broncode geweest, als loadbalancing aan staat doet hij geen fase controle meer. Dat gaat er gewoon vanuit dat hij met 3 fasen laad. En die timeout op 2 t/m 8 hoort er gewoon bij.

Wat gebeurd er bij jou als je loadbalancing gewoon op master zet. Want de fout treed hier ook op met alleen de master. (zonder dat er een Node aan zit)

De meeste modbus fouten kan ik redelijk nagaan behalve deze: (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020.

Dat adres is er niet, maar kan ook niet vinden waar hij het vandaan heeft.

Wat ik nog ga proberen is alle EV meters eruit, wellicht dat het met timing te maken heeft. Want de lus die continu de checks uitvoert en de aansturing doet is dezelfde als bij loadbalancing disabled.

Is het mogelijk om de deze regel in de Pilot() functie aan te zetten:
code:
1
//_LOG_A("min:%u max:%u\n",Min ,Max);

Misschien dat daar nog iets uitkomt? Want die functie bepaald uiteindelijk de status van de auto en aansluitend of het relais aan/uit moet.

[ Voor 56% gewijzigd door sailor_dg op 23-09-2023 14:57 . Reden: verwijzing eerdere post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
In Unix/C omgevingen betekent Error: 0 dat er geen fout optreedt.

De modbus timeout op adres 9 is logisch, vermoedelijk heb je maar 1 SmartEVSE en adres 9 wordt als broadcast naar eventuele slaves gebruikt.

• mukky
Zie beoogde setup hieronder die ik wil bouwen. Kunnen jullie helpen met de volgende vragen?
  • Ik wil de data van de P1 poort naar zowel DSMR reader sturen als naar de SmartEVSE met Serkri firmware. Echter voor DSMR reader moet ik ser2net gebruiken en Serkri wil data van HA (wat ik niet heb). Is daar een oplossing voor?
  • Er is ook een thuisbatterij van Alpha ESS, daar moet ik dan de stroom van gaan uitlezen. Moet ik zowel de stroom als de L1, L2 en L3 in 1 keer aanleveren of mag dit parallel? In de API swagger staat het als 1 POST
  • Ik wil ook gebruik gaan maken van C2 zodat de auto's op zonnestroom gaan laden, dat zullen er tenminste 2 tegelijk zijn. Werkt dit i.c.m. load balancing van de Smart EVSE?
Alvast dank voor het meedenken _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyxkKt2gMxHfcR7Vo5eTvplP2LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbkXdG6q1buy5tP1x5P8xH1H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
1 serkri heeft z'n p1 data niet noodzakelijkerwijs van HA nodig, een http post voldoet.
2 de battery_current mag los van L1-L3 aangeleverd worden; L1-L3 moeten tegelijkertijd
3 C2 aansturing werkt NIET i.c.m. loadbalancing; zou erg complex worden, is ook niet erg logisch (als je te weinig zonnestroom hebt voor 3 fasen heb je ook te weinig zonnestroom voor 3 SmartEVSE's), en tot slot heb ik geen test-setup hiervoor....

• mukky
dingo35 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:29:
1 serkri heeft z'n p1 data niet noodzakelijkerwijs van HA nodig, een http post voldoet.
Iemand ervaring met een SlimmeLezer om beiden aan te sturen? Het lijkt nl. niet te combineren (ESPHome doet alleen HTTP Post en geen ser2net als ik het goed begrijp)
2 de battery_current mag los van L1-L3 aangeleverd worden; L1-L3 moeten tegelijkertijd
Helder, dank
3 C2 aansturing werkt NIET i.c.m. loadbalancing; zou erg complex worden, is ook niet erg logisch (als je te weinig zonnestroom hebt voor 3 fasen heb je ook te weinig zonnestroom voor 3 SmartEVSE's), en tot slot heb ik geen test-setup hiervoor....
In dit geval liggen er zo'n 100 zonnepanelen op het dak en de aansluiting is 3*80A. Er kunnen er dus meerdere auto's tegelijk laden op 1 of 3 fasen. Een tabel zou er als volgt uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se_Wdy8HqyHe45NECXJJhYiXK8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXjAiLYrhgq3UbID7b4AjZ1c.png?f=user_large

Ik denk dat de complexiteit grotendeels af te vangen is met de volgende flow:
  1. Bij solar alles op 1 fase
  2. Is er > 12A onbenut dan kan een paal die aan het laden is naar 3F
Een testsetup staat bij deze tot je beschikking :)

• dingo35
mukky schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:03:
[...]

Een testsetup staat bij deze tot je beschikking :)
Dat is heel vriendelijk aangeboden, maar dan heb je daarbij ook iemand nodig die op door ontwikkelaar/tester gewenste tijdstippen EV's aan en afkoppelt.... Dat is dus niet praktisch.

Daarnaast betekent het het aanpassen van het communcatie-protocol tussen de Master en de Slaves, en verliezen we daarmee backwards compatibility met de Stegen firmware.

Het staat je vrij om een PR in te dienen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2JvJcYxMr6rzlChP-8MoEeXly8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVSJtoqTlhPpXOgY3Yp3sOrF.png?f=user_large

Hmm, gisteren toch iets misgegaan met loadbalancing hier thuis. Na een minuut of 8 35A getrokken te hebben ging de 25A hoofdzekering eruit. Het vervelende is.... ik weet niet waarom het mis is gegaan.

Ik zou zweren dat ik de SmartEVSE op 22A Override Smart had ingesteld, en er stond ook een droger en (achteraf gezien) stofzuiger aan op dat moment. Ik had verwacht dat de 22A override ook terug zou schakelen in Smart modus, maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Droger trekt 4-5A en de stofzuiger ~8A, dus dat samen met die 22A komt wel aan die 35A inderdaad. Maar waarom de EVSE niet is teruggeschakeld is me nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

De webinterface geeft de huidige waarden weer. Kloppen die een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, dat gaat prima. Het lijkt er echt op of de SmartEVSE niet in Smart aan de gang is gegaan.

In de HA history mist ook een heel stuk in de "charge current override" info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DFz0hhhX7msHl1uKfbwVfltHig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lYI0lbTph2YJ6j7RlHLiwrYU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Override betekent overschrijven; je overschrijft dus, ongeacht de mode, de laadstroom.

Feitelijk haal je dan de Smart uit SmartEVSE, met de verantwoordelijkheid om via de REST API of via MQTT zelf de Smart weer toe te voegen via een eigen regeling, bijv. in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:03:
[...]

Dat is heel vriendelijk aangeboden, maar dan heb je daarbij ook iemand nodig die op door ontwikkelaar/tester gewenste tijdstippen EV's aan en afkoppelt.... Dat is dus niet praktisch.

Daarnaast betekent het het aanpassen van het communcatie-protocol tussen de Master en de Slaves, en verliezen we daarmee backwards compatibility met de Stegen firmware.

Het staat je vrij om een PR in te dienen 😁
Dank voor het meedenken. Omdat er zoveel panelen liggen gaat het moment waarop je maar met 1 fase kunt laden ook te kort zijn om er profijt van te hebben. Ik zie dus af van de C2 oplossing.

Dan blijft de batterij+omvormer van Alpha ESS nog over. Die signaleert zelf wanneer-ie gaat op/ontladen. Ik ga eerst maar eens testen hoe doe zich gedraagt en dan kijken hoe ik m kan koppelen. Moet blijkbaar via RS-485, nog niet zo eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:59:
De modbus bridge (rtu to tcp) is nog steeds in experimentele fase; er zijn rapporten dat het prima werkt, en berichten dat willekeurige waardes optreden, m.n. als je zaken uitleest die de SmartEVSE zelf ook al uitleest.

Ik heb er nog geen patroon in kunnen herkennen; je kunt maximaal 5 slaves uitlezen op poort 502, waarbij default MainsMeter, EVMeter en PVMeter (indien geconfigureerd) gebridged worden, en nog twee devices via de API (/modbus?bridge_meter_address=x, waarbij x decimaal adres van de slave, tussen 10 en 247).
Ik ben mijn laadpaal aan het voorbereiden en twijfel nog wat handig is voor de kwh-meter voor de EV: zelf uitlezen en via API aan SmartEVSE voeren of de SmartEVSE de EV-meter laten uitlezen en die dan ook via de bridge uitlezen.

Ik heb al een script dat mijn andere 4 kwh-meters uitleest en zou graag dat script alle meters uit laten lezen.
Hoe robuust is e.e.a.? Ik gok dat de SmartEVSE de kwh-meter 1 keer per seconde uitleest? Dat doet mijn script ook, kan ik 1 keer per seconde via de bridge uitlezen terwijl de SmartEVSE dat ook doet?
Kan me voorstellen dat je in die bridge-functie dan toch wat zult moeten doen om gelijktijdigheid te voorkomen, of "werkt dat gewoon"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:12:
Override betekent overschrijven; je overschrijft dus, ongeacht de mode, de laadstroom.

Feitelijk haal je dan de Smart uit SmartEVSE, met de verantwoordelijkheid om via de REST API of via MQTT zelf de Smart weer toe te voegen via een eigen regeling, bijv. in HA.
Check. Dan moet dit even aangepast worden lijkt me, want die suggereert weldegelijk dat je een SMART mode activeert :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhLPFDZ53_hbcarWxM4kBFoeMbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2i34zoVqXyAVmIvcMyIWjH3R.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Nee het zegt alleen dat'ie in Solar niet zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dus het is niet logisch om te denken dat als je "22A" selecteert en dan op SMART duwt, dat hij dan SMART gaat laden met een max van 22A?

Ik vind dit vrij verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Vroeger werkte OverrideCurrent alleen in Normal Mode, maar op verzoek heb ik dit ook opengesteld voor Smart Mode; als je OverrideCurrent = 0 zet (bijv. vanuit HA), override je de Smart Mode niet langer meer; als je MainsMeter hebt, ga je eigenlijk nooit meer naar Normal Mode terug....

De een vindt het logisch dat Override de Smart Mode current overrides, de ander vindt het logisch dat de Smart Mode de OverrideCurrent overruled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
OK, maar uitgaande van de werking zoals het nu is (de override gaat ook voor/over de smart mode), dan zet je dus effectief "normal mode met de current uit override current" aan. Dan zou current override imho alleen icm met normal moeten werken, en niet smart. En om override current te gebruiken, zou je dan dus op normal mode moeten klikken, en wil je terug naar smart dan zou je dat (again, imho) niet met overridecurrent=0 moeten doen maar door simpelweg te switchen naar mode "smart".

Anyways, ik snap nu hoe deze functie wel werkt - ik zal zelf zorgen dat ik niet te hoog uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Hmmbob schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:08:
OK, maar uitgaande van de werking zoals het nu is (de override gaat ook voor/over de smart mode), dan zet je dus effectief "normal mode met de current uit override current" aan. Dan zou current override imho alleen icm met normal moeten werken, en niet smart. En om override current te gebruiken, zou je dan dus op normal mode moeten klikken, en wil je terug naar smart dan zou je dat (again, imho) niet met overridecurrent=0 moeten doen maar door simpelweg te switchen naar mode "smart".

Anyways, ik snap nu hoe deze functie wel werkt - ik zal zelf zorgen dat ik niet te hoog uit kom.
Voor wat het waard is, ik vind de UI ook wat verwarrend (op Smart klikken waarmee je dan Smart uitschakelt).
Maar als je het weet is het prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
@dingo35 Ik was nog even verder aan het kijken en heb net Smart mode aangezet zonder de override. Wat is het verwachte gedrag bij deze current_max en current_mains settings? Tot welke stroomsterkte mag de SmartEVSE opregelen?

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  "settings": {
    "charge_current": 160,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 32,
    "current_main": 25,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 5,
    "solar_stop_time": 3,
    "enable_C2": "Not present",
    "modem": "Not present",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0
  },
  "phase_currents": {
    "TOTAL": 50,
    "L1": 20,
    "L2": 10,
    "L3": 20,
    "last_data_update": 1695666052,
    "charging_L1": false,
    "charging_L2": false,
    "charging_L3": false,
    "original_data": {
      "TOTAL": 50,
      "L1": 20,
      "L2": 10,
      "L3": 20
    }

Ik heb nu current_max op 32A staan, want dat is wat het gedeelte tussen de meterkast en laadpaal mag hebben en current_mains op 25A want dat is de hoofdaansluiting. Mijn dak ligt ook vol met panelen, dus op een mooie dag heb ik daadwerkelijk 32A (gecombineerd PV+mains) tot mijn beschikking, vandaar. Ik zag net (in het donker...) ook de meter doorlopen naar 32A charge_current in smart modus, terwijl ik hier een max van 25A had verwacht. De fase data komt wel gewoon netjes binnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 25-09-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 22-09 22:11

Scatman_II

R9500 Pro >:)

copy-paste schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:12:
Vraagje aan de Serkri 1.7.3 (debug) gebruikers, die ook MQTT gebruiken. Ik maak zie nog steeds af-en-toe vreemde current-readings die van mijn sdm630 komen. Er komen regelmatig waardes op current waardes op l2 / l3 langs, terwijl die helemaal niet aangesloten zijn(meestal max int). Ik gok dat dit te maken heeft met multithreading / concurrency, of modbus parsing. Als ik met een eigen versie draai (met modbustcp) waarin ik alle mqtt-calls in mqttPublishData() staan heb ik dit probleem niet. Dat kan natuurlijk toeval zijn, omdat deze versie nooit lang draait (mijn lokale modbus client kan maar 1 verbinding aan en die wil een ander process).

Hebben meer gebruikers last van vreemde waardes op de mqtt?
Ik heb ook zoiets met mijn SDM230 modbus unit met SERKRI 1.7.1 over mqtt.

Ik zie als de auto (Ioniq electric) aangesloten is maar niet aan het laden is regelmatig even 420 Watt verbruik, dan weer naar nul.
Als ik aan het laden ben schiet hij soms juist kort naar 0 Watt.

Beide zie ik niet terug in de P1 data, dus ik ben vrij zeker dat de kwh meter of serkri dat zelf bedenkt.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Hmmbob schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:25:
[

Ik heb nu current_max op 32A staan, want dat is wat het gedeelte tussen de meterkast en laadpaal mag hebben en current_mains op 25A want dat is de hoofdaansluiting. Mijn dak ligt ook vol met panelen, dus op een mooie dag heb ik daadwerkelijk 32A (gecombineerd PV+mains) tot mijn beschikking, vandaar. Ik zag net (in het donker...) ook de meter doorlopen naar 32A charge_current in smart modus, terwijl ik hier een max van 25A had verwacht. De fase data komt wel gewoon netjes binnen.
Volgens mij is dit gesprek al eens gevoerd, met iemand met exact die config, weet niet zeker of jij het was.

De conclusie van dat gesprek was, dat t algoritme van Stegen er van uitgaat dat MaxMains >= MaxCurrent .

Ik beschouw het als een "known bug", die voor mij lastig te testen is omdat mijn config anders is, en ik bovendien ouderwetse "gemeentestoppen" heb. Als ik die opblaas zit ik zonder fase totdat Enexis langskomt .... $$.

PR is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:36:
[...]

Volgens mij is dit gesprek al eens gevoerd, met iemand met exact die config, weet niet zeker of jij het was.

De conclusie van dat gesprek was, dat t algoritme van Stegen er van uitgaat dat MaxMains >= MaxCurrent .

Ik beschouw het als een "known bug", die voor mij lastig te testen is omdat mijn config anders is, en ik bovendien ouderwetse "gemeentestoppen" heb. Als ik die opblaas zit ik zonder fase totdat Enexis langskomt .... $$.

PR is welkom.
Haha, gelukkig heb ik hoofdautomaten.

Het kan best zijn dat we het daar eerder over hebben gehad idd. Kon je dit antwoord in ieder geval niet herinneren.

Qua PR - dat zou ik wel willen doen, maar daar ontbreekt me echt de kennis aan. Het bij elkaar hacken van het MQTT gedeelte lukte me wel, maar dit ligt buiten mijn skills :+

Mocht iemand er ooit aan toe komen wil ik gerust testen - heb vrij recent geleerd dat je zeker een minuut of 8 wel 32A door een 25A hoofdzekering kan trekken
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Ik heb pas een SmartEVSE v3 geplaatst en het laden van de ZOE werkt gewoon in alle modi met de laatste Serkri firmware. Ook vanuit HomeAsistant.

Nu probeer ik met HomeAssistant het laden uit te stellen maar als de auto uren later geladen moet worden gaat de ZOE niet laden. Als ik het laden stop en start vlak nadat de auto is in geplugd werkt het wel.

Als ik de SmartEVSE een aantal seconden spanningslos maakt start het laden daarna gewoon op.
Ik heb gezocht. Maar kan er niks over vinden.

edit: Kan de SmartEVSE het CP signaal tijdelijk onderbreken om een herstart van het laden te triggeren?
Zou het mogelijk zijn zoiets in de firmware te maken?

[ Voor 13% gewijzigd door mgroen81 op 26-09-2023 15:09 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Je kunt het CP signaal manipuleren als je in de settings Modem op Experimental zet; dan verschijnen er in de web interface een paar knoppen waarmee je CP op 0% kunt zetten, je ziet dan ook "connected" status veranderen.

Let op: manipuleren van het CP signaal vereist gedegen kennis, en Renault staat bekend als de meest eigenzinnige, "moeilijke" en onveilige EV fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Ah, mooi. Kan ik die setting in Home Assistant als entiteit krijgen? Of kan ik met een commando de setting aanpassen?

De Zoe die we eerst hadden (1e model) had inderdaad veel problemen met openbare laadpunten. Thuis nooit problemen gehad.
De 40kWh Zoe die we nu hebben werkt het laden eigenlijk altijd probleemloos. De nieuwere zijn dus wel iets beter?

[ Voor 5% gewijzigd door mgroen81 op 26-09-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
mgroen81 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:41:
Ah, mooi. Kan ik die setting in Home Assistant als entiteit krijgen? Of kan ik met een commando de setting aanpassen
Als je niet de kennis hebt om dit uit de source code te lezen, dan raad ik je af om met het CP signaal te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ik ben een avondje aan het onderzoeken welke opties er zijn voor een type 2 socket, dit kwam ik zo tegen:

Phoenix Contact CHARX (link), oogt hoogwaardig maar veel verschillende types en moeilijk verkrijgbaar. Verder:
  • Wat is het verschil tussen een 3P en een 4P actuator?
  • Er staat 15 meter max voor deactuator, wat voor kabel te gebruiken (UTP?) en iemand ervaring of 1-2 meter meer ook nog werkt?
  • Als er geen kabel aan de socket zit hoe kun je er dan een kabel aan vast maken? Zitten die vierkante klemmetjes erbij of moet je zo'n setje bestellen en daar dan weer je eigen kabel aan vast maken?
  • Als je geen locking actuator gebruikt en je trekt de stekker eruit wat gebeurt er dan? Vlamboog? Of valt het wel mee?
  • Kun je die LED aansturen met Serkri? (i.e. groen voor laden, rood voor fout)
Duosida Type 2 socket (link), voor $ 44 als je er 5 bestelt. Ook te koop bij Laadkabelwinkel voor EUR 80 (link) en bij Stegen met actuator voor EUR 119 (link)
  • Heeft schroefverbindingen, dat maakt het aansluiten van een eigen draad erg makkelijk
  • Wordt bij Laadkabelwinkel ook verkocht met een DSIEC-ELB of een DSIEC-ELC actuator. Van de laatste staat in de SmartEVSE handleiding dat deze niet werkt. Wat zijn de verschillen tussen de actuators?
Duosida 62196-2 TYpe 2 socket (link) rond maar dan met knijpverbinding. Nog wat goedkoper ($ 30) en ook verkrijgbaar bij Laadkabelwinkel (link) voor EUR 80.
  • Kun je deze knijpen met een gewone adereindhulstang?
  • Nog een verschil in kwaliteit met z'n iets uurdere broertje?
Als laatste is er deze Dostar (link) die 2 eenvoudige LED's heeft maar waarvan mij onbekend is hoe deze moet worden aangesloten en of er ook een locking actuator op kan.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben met name benieuwd naar de meerwaarde van een locking actuator en de voor/nadelen van een knijp/schroefverbinding. Dank alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
dingo35 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:25:
[...]

Als je niet de kennis hebt om dit uit de source code te lezen, dan raad ik je af om met het CP signaal te rommelen.
Komt goed. En zo rommelen we weer verder.

• ocaj
  • Niet online
Volgende week komt mijn elektrische auto en ik ben dus dit weekend (aangemoedigd door heel lang in dit topic meelezen...) aan het knutselen om een SmartEVSE-laadpaal te maken.

Ik hang het elektrische deel in een kastje in de schuur en ga dan door een gat naar buiten waar een type-2 stopcontact op een rozet in de muur komt.

Voor de L1/L2/L3/N/PE ben ik van plan om 5-aderige YMVK te gebruiken, maar wat ik niet kan vinden is wat voor draad ik moet gebruiken voor de CP en PP-pinnen?
Dat is alleen signaal en geen vermogen, kan ik daar simpel huishoudsnoer (bruin/blauw 0,75mm2) voor gebruiken? Het is minder dan een meter, dus ik verwacht dat het niet zo nauw komt, maar wil het wel graag goed doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 11:32
ik zie door de bomen het bos niet meer denk ik

ben nu al een tijdje bezig om op een zo goedkoop mogelijke manier een tot 32A 3fase mobiele lader mee te hebben die ik bij klanten ongestoord in kan pluggen in een CEE 5P 32A/ CEE 5P 16A/CEE 3P 32A/CEE 3P 16A/schuko kan steken

de stekker voor in de wagen met bijbehorende 32A gegeschikte 3Fase laadkabel heb ik al en de main switching board van een deels defecte Wallbox 32A versie heb ik ook. het enige wat ik dus niet heb is een super simpele communicatie met de CP pin met de auto voor de handshake en afstemming vwb laadamperage. ik wil dus gewoon een 3 positie schakelaar er in doen voor 10, 16 en 32A laadstroom beperking (zodat ik met gewone CEE verloop pluggen kan werken en een CEE 32A 5P op het hoofd gedeelte van de lader kan maken) en ik wil er voor zorgen dat de L2 en L3 relais (op het Wallbox mainboard zitten 4 aparte relais vopor de 3 fases en de nul) alleens chakellen als er ook daadwerkelijk spanning op de L2 en L3 staat (waardoor dus automatisch wordt geselecteerd met de juiste plug tussen 1 en 3 fase) 12V is ook al op dat mainboard aanwezig.

TLDR.... zo simpel/goedkoop mogelijk voorbeeld schakellingetje voor CP comms op 3 vermogens instelbaar nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

ocaj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:38:

Voor de L1/L2/L3/N/PE ben ik van plan om 5-aderige YMVK te gebruiken, maar wat ik niet kan vinden is wat voor draad ik moet gebruiken voor de CP en PP-pinnen?
Dat is alleen signaal en geen vermogen, kan ik daar simpel huishoudsnoer (bruin/blauw 0,75mm2) voor gebruiken? Het is minder dan een meter, dus ik verwacht dat het niet zo nauw komt, maar wil het wel graag goed doen...
Ik heb voor 8 meter UTP gebruikt. Doet het ook. Maar ik verwacht dat huishoudsnoer het ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dank, gaan we dat gewoon proberen en laat ik hier binnenkort wel weten of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Tvdl2000 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:40:

TLDR.... zo simpel/goedkoop mogelijk voorbeeld schakellingetje voor CP comms op 3 vermogens instelbaar nodig
Als ik je goed begrijp wil je met alleen wat schakelaars het vermogen instellen. Vziw gaat er over de CP pin echt een communicatie stroom met bitjes. Maar ik kan dat mis hebben.

Je kunt met een smartevse module vrij eenvoudig het vermogen instellen in het menu. Voldoet dat?

Edit: hieronder lees ik dat er geen bitjes over de lijn gaan maar PWM.

[ Voor 6% gewijzigd door decramy op 02-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 11:32
https://shop.gwl.eu/Elect...arging-Station-Cable.html zoiets maar dat moet nog goedkoper kunnen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Tvdl2000 om het netjes en veilig te doen hoort er best wat code bij. Als je meer tijd dan geld hebt is dat dus goedkoper zelf te doen, de hardware stelt niet veel voor, maar $44 is anders geen geld.
Welke onderdelen van de donorpaal kan je hergebruiken?
Er is overigens geen detectie en geen relais nodig voor 1/3fase omschakeling. Dat doet de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03
Vraagje over de serkri firmware... of ik zie het over het hoofd, maar is er geen kant en klare firmware die je kan uploaden, of moet je tegenwoordig zelf compilen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Pagina: 1 ... 45 ... 88 Laatste