Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
THM0 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

Maar je zult ergens een Modbus RTU->TCP gateway moeten draaien lijkt me, op het apparaat waar je meters bedraad zijn aangesloten? Daar kun je dan toch prima een scriptje draaien die de stroomsterktes naar de laadpaal doorzet?
Nope, je hebt DIN-rail modbus gateways die een interne webserver hebben die simpel weg alle modbus devices kan opvragen/schrijven via TCP requests. Deze zijn er zelf POE+ based, ik gebruikt er diverse in huis om geen modbus kabels overal te moeten trekken want ethernet heb ik plenty.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
rvdgaag schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Nope, je hebt DIN-rail modbus gateways die een interne webserver hebben die simpel weg alle modbus devices kan opvragen/schrijven via TCP requests. Deze zijn er zelf POE+ based, ik gebruikt er diverse in huis om geen modbus kabels overal te moeten trekken want ethernet heb ik plenty.
Ah zo, ja zo'n gateway (met PoE) heb ik hier ook aan de omvormer hangen. Zou je wellicht ook kunnen overwegen/proberen om zo'n gateway bij de SmartEVSE te plaatsen en dan de standaard Modbus functionaliteit gebruiken om de Mains meter uit te lezen, die gaat dan RTU->TCP->TCP->RTU.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je erin wilt steken qua code maar dan ben je voor een paar tientjes klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 16:53
rvdgaag schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Welke DIN-rail modbus gateway met POE+ gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
Ik wil mijn laadpaal gaan ombouwen naar load balancing (om maximaal terugleveren van PV te voorkomen), Maar ik twijfel of dan smart EVSE handig is of niet?
Ik heb:
- 3 1f omvomers die verdeeld over 2 fases terugleveren met pieken van 6kW
- 3x25A huisaansluiting
- 25A laadpaal op 1 fase (Waar ook meeste PV op geleverd wordt)
- ik heb een nas waar ik domoticz op draai, maar ben niet echt handig in het aanpassen van de software (Type download, install and pray :) )

a/ ik wil eigenlijk niet alle PV op 1 fase (Want ga dan soms over de 25A heen door de 6kW), kan ik met de smartevse dan toch alle teruglevering compenseren (Auto kan 7kW 1f laden)
b/ op termijn wil ik ook een thuisaccu, maar hoe ga ik de thuisaccu aansturing dan regelen vs. de smartevse
c/ ik wil ook op termijn van 3x25A naar 1x10A (garagebox aansluiting) en dan de smartevse en thuisaccu gebruiken voor piekafslakking

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zijn er Belgische gebruikers die problemen ondervonden tijdens de keuring van de SmartEVSE omdat deze geen EU-conformiteitsverklaring heeft?
Het elektrische dossier moet de volgende documenten bevatten:
- Het ééndraads- en de situatieschema van de te inspecteren elektrische installatie.
- De aanwezigheid van de installatie- en veiligheidsinstructies van de fabrikant voor laadpaal en zijn onderdelen.
- De EU-conformiteitsverklaring(en) van de laadpaal en zijn onderdelen die er betrekking op hebben.
https://www.vincotte.be/home/nl/services/keuring-laadpaal

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 05:21
Ik begrijp uit de tekst dat de laadpaal onder deze wetgeving valt omdat hij permanent met het lichtnet verbonden is.
Dus als je de laadpaal via stekker/stopcontact (IEC60309) verbindt zou je geen probleem meer moeten hebben. Tijdens de keuring stekker er uit....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:42
Ik heb via MP een Mennekes Amtron Start enkelfase laadpaal gekocht en geplaatst. Nu zit in de laadpaal echter geen Aardlek type B en wil ik deze zelf in de laadpaal plaatsen (lijkt me dat dat ook in dit topic kan?).

Er lijkt genoeg ruimte te zijn alleen short het wat aan mijn kennis van aardlek schakelaars.

Ik ben van plan een Aardlek type B te kopen en deze in de paal te plaatsen. Kan ik die 'gewoon' in het circuit opnemen direct na het 'binnenkomen' van de leiding? Dus binnenkomende kabel > aardlek > rest van de paal.

Dit is de paal van 'binnen':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTByCzt_tKNtNxhetQMAXsyI8nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0gVTiwyK6YwLHvTZraHfNaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Ik zou de aardlek zetten in je groepenkast, anders werkt het niet goed als dit nu in de laadpaal gaat, is niet selectief .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:14
Je hoort de aardlek en de installatie automaat in de meterkast plaatsen, je moet namelijk ook je kabel zekeren.
Ik zet altijd in de meterkast een alamat 3 fase en leg een 5 aderige kabel.
Nu heb je nog een 1 fase lader en over 2 jaar 3 fase( maar dit moet je uiteraard zelf weten).
Zelf heb ik een citroen c5 aircross die heeft ook een 1 fase lader.
Maar ik heb 6mm2 5 aderige kabel gelegd, dan kan ik later ook 22 KW lader als ik zou willen.

[ Voor 26% gewijzigd door scholten45 op 28-08-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
THM0 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Deze heb ik ook maar is 802.3af en niet 802.3at. Gewoon PoE dus en niet PoE+.
Dat is juist goed. Max 15w vs 25w verbruik is een enorm verschil ;).

Als ie POE+ zou zijn omdat ie >15w verbruik dan zou ik em links laten liggen.

Daarnaast doet een POE+ switch ook POE maar niet andersom...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hercul3s schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:26:
Ik heb via MP een Mennekes Amtron Start enkelfase laadpaal gekocht en geplaatst. Nu zit in de laadpaal echter geen Aardlek type B en wil ik deze zelf in de laadpaal plaatsen (lijkt me dat dat ook in dit topic kan?).
Wat je wil kan wel, op de bovenste rail is plek genoeg. Ik neem aan dat de kap aan de rechterbovenkant net zo hoog is als aan de linkerbovenkant en daar dan geen dingen zitten gemonteerd.

Maar je moet dan wel een type A aardlek (en zekering of een gecombineerde alamat) in de meterkast laten zitten om de kabel van de meterkast naar de laadpaal af te zekeren. Maar die heb je daar nu toch ook al in zitten?

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 29-08-2023 10:17 . Reden: niet alleen aardlek, maar ook zekering natuurlij zoals @scholten45 schrijft ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scholten45
JeroenE schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:36:
[...]
Wat je wil kan wel, op de bovenste rail is plek genoeg. Ik neem aan dat de kap aan de rechterbovenkant net zo hoog is als aan de linkerbovenkant en daar dan geen dingen zitten gemonteerd.

Maar je moet dan wel een type A aardlek in de meterkast laten zitten om de kabel van de meterkast naar de laadpaal af te zekeren. Maar die heb je daar nu toch ook al in zitten?
Niet alleen de aardlek maar ook je installatie automaat.
Anders heb je de kabel nog steeds niet afgezekerd voor overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
JeroenE schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Maar je moet dan wel een type A aardlek (en zekering of een gecombineerde alamat) in de meterkast laten zitten om de kabel van de meterkast naar de laadpaal af te zekeren. Maar die heb je daar nu toch ook al in zitten?
De laadpaal zit op een eigen groep maar achter een gedeelde type A aardlekschakelaar. Dat lijkt me dan voldoen?

Qua ruimte komt het goed uit inderdaad.
scholten45 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:10:
[...]
Niet alleen de aardlek maar ook je installatie automaat.
Anders heb je de kabel nog steeds niet afgezekerd voor overbelasting.
In de meterkast zit een 16A zekering en van wat ik kon zien zit er ook een zekering in de Laadpaal (rechtsonder). Is dat dan voldoende? Als de laadpaal meer dan 16A vraagt klapt sowieso de zekering in de meterkast, of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hercul3s schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:13:
De laadpaal zit op een eigen groep maar achter een gedeelde type A aardlekschakelaar. Dat lijkt me dan voldoen?
Een laadpaal moet een eigen aardlek hebben volgens de huidige NEN-regels. Dus zoals je nu hebt zou dan eigenlijk niet mogen.

Ik zou het zelf prima vinden als in de laadpaal zelf een eigen aardlek zit. Ik denk dat dit van de NEN ook wel zou mogen, maar als je het zeker wil weten (want ik ben geen elektricien, laat staan een NEN-expert) dan kan je het nog eens navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Scatman_II schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Ik zie hetzelfde gedrag. Ik gebruik een WemosD1mini met DSMR die de currents naar de API van de Smart EVSE post.
Hoewel de WemosD1 nu elke 1.5 seconde een waarde post zie ik dat in de UI van Serkri niet updaten met die frequentie.

Het gevolg is dat de SmartEVSE de hele tijd (binnen 10 seconden opnieuw) van 6A naar max. A schiet,en weer terug...

Heb je al een oplossing gevonden?..

edit - iets verder gekeken dan m'n neus lang is. De log van de Wemos update wel elke seconde, maar de waarde verandert niet. Ik nam aan dat de slimme meter (SMR5.0, Gyr E350) dit interval triggererde met 1 seconde, maar blijkbaar is dat niet zo en zit het probleem in de uitlezing zelf.
Het display van de Landys Gyr update wel elke seconde..
Aangezien het 'in feite zelf bouwen van de sensorbox-project' even wat langer op zich laat wachten maar even wat in home assistant geknutseld om de laadsnelheid automatisch aan te laten passen op de beschikbare zonne-energie. Zegmaar een minder nette échte solar mode - Ik doe dit zo omdat ik geen sensorbox heb en mijn P1 data maar elke 10 seconden refresht, waardoor EVSE solar mode niet werkt.

Deze relatief domme automation schakelt in als er een auto is verbonden en een input_boolean aan staat, en regelt bij elke P1 meter data-refresh (/10 seconden bij mij) de laadstroom bij als de netto energie mijn huis in/uit meer +of -100W afwijkt van nul watt. Bij te lang hoge net-afname (gebrek aan zon) schakelt hij uit, tot er weer 1200W (6A) beschikbaar is.

Nu rustig leren hoe een CT-klem werkt en welk schemaatje en kalibratie daar voor nodig is :9 Als dat lekker werkt gaat deze automation weer weg.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
alias: EV SolarCharging - work in progress
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.net_power
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.smartevse_mqtt_evplugstate
        state: Connected
        entity_id: sensor.smartevse_mode
        state: SMART
        enabled: false
        entity_id: input_boolean.solarchargeon
        state: "on"
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.net_power
                below: -100
              - condition: device
                device_id: 995a621f10d253acbd8cd95ab61bafac
                domain: select
                entity_id: 33dab4e1ea835857e10678f28be8facd
                type: selected_option
                option: Smart
        sequence:
          - service: input_number.increment
            data: {}
            target:
              entity_id: input_number.test_number
          - service: number.set_value
            data:
              value: "{{ states('input_number.test_number') | int }}"
            target:
              entity_id: number.smartevse_mqtt_chargecurrentoverride
      - conditions:
            conditions:
                above: 100
                entity_id: sensor.smartevse_mqtt_chargecurrent
                above: 6
        sequence:
          - service: input_number.decrement
            target:
              entity_id: input_number.test_number
          - service: number.set_value
            data:
              value: "{{ states('input_number.test_number') | int }}"
            target:
              entity_id: number.smartevse_mqtt_chargecurrentoverride
      - conditions:
            conditions:
                entity_id: sensor.smartevse_mqtt_chargecurrent
                below: 7
                entity_id: sensor.net_power_runavg
                above: 500
        sequence:
          - device_id: 995a621f10d253acbd8cd95ab61bafac
            type: select_option
            option: "Off"
      - conditions:
            conditions:
                entity_id: sensor.net_power_runavg
                below: -1200
              - condition: device
                device_id: 995a621f10d253acbd8cd95ab61bafac
                type: selected_option
                option: "Off"
        sequence:
          - device_id: 995a621f10d253acbd8cd95ab61bafac
            type: select_option
            option: Smart
mode: single

De automation gebruikt een dummy helper die waardes tussen 6 en 16 (ampere) accepteert, een net_power sensor en een sensor met lopend gemiddelde van deze net_power.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:
    - name: "Net power"
      unit_of_measurement: "W"
      unique_id: netpower
      state: >
        {% set net_in = states('sensor.power_delivered') | float %}
        {% set net_out = states('sensor.power_returned') | float %}

{{ ((net_in - net_out) | float*1000) | int }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: statistics
  name: "net_power_runavg"
  unique_id: "NetPowerRunAvg"
  state_characteristic: mean
  max_age:
    minutes: 15
  sampling_size: 30
  precision: 1

Was dit meer werk dan gewoon die sensorbox kopen of zelf bouwen? Zeker. Maar de helft was al beschikbaar voor andere doeleinden in HA, en het kon lekker lui vanaf de bank :+

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scholten45
JeroenE schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:24:
[...]
Een laadpaal moet een eigen aardlek hebben volgens de huidige NEN-regels. Dus zoals je nu hebt zou dan eigenlijk niet mogen.

Ik zou het zelf prima vinden als in de laadpaal zelf een eigen aardlek zit. Ik denk dat dit van de NEN ook wel zou mogen, maar als je het zeker wil weten (want ik ben geen elektricien, laat staan een NEN-expert) dan kan je het nog eens navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Gedeelde aardlek mag is geen probleem, als hij verder afgezekerd is.
Dus wat je hebt, aardlek en installatie automaat in de meterkast is goed.
De automaat die in de kast zit van je lader heeft geen meerwaarde.
Het is alleen irritant als er een automaat uitschakelt ga je eerst in de meterkast kijken is dat het niet moet je de lader open schroeven.

Even die gedeelde aardlek, je aardlek gaat uit als er een verschil is van stroom dat heen en terug gaat.
Alle apparaten die in aanraking komt met water heeft een groter kans op lekstroom dit geld ook voor motoren.
Dus als je de wasmachine en lader is het mogelijk dat de aardlek uitgaat.
Dit hoeft natuurlijk niet.
Maar om ergenis te voorkomen en een optelling van lekstroom plaatsen wij altijd een alamat dan is alles gescheiden dit doen we ook altijd bij het plaatsen van zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
scholten45 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:14:
Gedeelde aardlek mag is geen probleem, als hij verder afgezekerd is.
Ik weet niet of het echt een probleem is (of niet). Ik zou zelf ook denken van niet, overigens.

Maar volgens de huidige NEN mag het dus niet. Zie bijvoorbeeld Jazsie in "Thuisladen van je EV deel 2"

Ik heb volgens mij nog nooit ergens gelezen wat "de reden" is dat dit per se een aparte aardlek moet zijn en je die niet mag delen met andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
JeroenE schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:02:
[...]
Ik weet niet of het echt een probleem is (of niet). Ik zou zelf ook denken van niet, overigens.

Maar volgens de huidige NEN mag het dus niet. Zie bijvoorbeeld Jazsie in "Thuisladen van je EV deel 2"

Ik heb volgens mij nog nooit ergens gelezen wat "de reden" is dat dit per se een aparte aardlek moet zijn en je die niet mag delen met andere groepen.
Maar met de installatie van een Aardlekschakelaar type B zou dat afgedekt zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hercul3s Volgens mij wel. Ik weet niet of er verder nog regels zijn in welke volgorde de aardlek en de zekering zitten. Normaal is het altijd eerst aardlek en dan zekering, maar dat is dus omdat je bij normale groepen de aardlek kan delen over meerdere groepen. Ik zou het in de laadpaal ook in die volgorde aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Scatman_II schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Aangezien het 'in feite zelf bouwen van de sensorbox-project' even wat langer op zich laat wachten maar even wat in home assistant geknutseld om de laadsnelheid automatisch aan te laten passen op de beschikbare zonne-energie. Zegmaar een minder nette échte solar mode - Ik doe dit zo omdat ik geen sensorbox heb en mijn P1 data maar elke 10 seconden refresht, waardoor EVSE solar mode niet werkt.
Maak een automation in HA (of nodered) die elke 5 seconden de P1 waarden naar de EVSE stuurt, dan werkt de solar mode ook gewoon (en de smart mode).

Wel ff zeker weten dat de P1 waarden up-to-date zijn, maar anders haal je ze eerst op bij je P1 device, als dat dan niet lukt lever je de waarde ook gewoon niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
DanTm schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Maak een automation in HA (of nodered) die elke 5 seconden de P1 waarden naar de EVSE stuurt, dan werkt de solar mode ook gewoon (en de smart mode).

Wel ff zeker weten dat de P1 waarden up-to-date zijn, maar anders haal je ze eerst op bij je P1 device, als dat dan niet lukt lever je de waarde ook gewoon niet door.
Ik heb een ESPHome device die de P1 uitleest en de waardes rechtstreeks (dus zonder HA tussenkomst) naar de SmartEVSE API stuurt met een http.post call. Werkt prefect.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Ik heb een ESPHome device die de P1 uitleest en de waardes rechtstreeks (dus zonder HA tussenkomst) naar de SmartEVSE API stuurt met een http.post call. Werkt prefect.
helaas kan mijn P1 meter lezer dat niet (HomeWizard), maar dat is ook een mooie oplossing.

Ik had een tijdje de EVSE code aangepast om rechtstreeks de API van mijn P1 lezer uit te lezen, maar dat kreeg ik niet helemaal stabiel.

Dus doe het zelf via node-red.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Hercul3s schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:11:
[...]

Maar met de installatie van een Aardlekschakelaar type B zou dat afgedekt zijn toch?
Je mag de Type B in de laadpaal plaatsen.

Verder zou je wel in de meterkast een eigen Type A ALS met automaat of ALAMAT -moeten- gebruiken zodat de kabel tussen meterkast en laadpaal beveiligt is.

Nu heb je een gedeelde Type A met automaat (als ik goed gelezen hebt).

Hoewel dit volgens NEN niet mag zal dit in de praktijk mbt veiligheid niets veranderen.
Grootste nadeel is dat je dus bij een probleem je Type A ALS die je dus deelt eruit zal vliegen met dus ook alle andere groepen die eraan zitten...

Verder heb je mogelijk ook meer kans dat je Type A ALS in de meterkast er sneller uitvliegt want die 30mA foutstroom deel je nu met je andere groepen waarbij deze normaal enkel voor de EV is.

Als je ruimte te kort komt in je meterkast voor een Type B ALS + automaat dan zou je voor een Type A ALAMAT kunnen gaan en de Type B ALS in de laadpaal.
(maar een 3-fasen Type A ALAMAT is ook niet goedkoop, dan is een 2de meterkast ernaast wellicht goedkoper).

Dan doe je het netjes volgens de NEN normen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dingo35
"Hoewel dit volgens NEN niet mag zal dit in de praktijk mbt veiligheid niets veranderen."

Ik hoop dat voor alle meelezers duidelijk is dat NEN (in Nederland) slechts een norm is, en (voor particulieren die klussen aan hun eigen huis) geen wet.
En dat het gezonde verstand de voorkeur geniet boven (immer wijzigende) normen; iedereen die wel eens langdurig met een granny kabel geladen heeft zal gemerkt hebben dat die NEN normen niet voorkomen dat stekkers en stopcontacten gevaarlijk warm kunnen worden.
En selectiviteit (van zowel aardlek als installatie-automaat) is meer een gebruikers- dan een veiligheids-aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 22:11

Scatman_II

R9500 Pro >:)

[...]

Niet bij mij. De regelloop ging dan als volgt, bij 100% constante zon:

- Waarde P1 post 10 seconden lang bijv. -6 A
- Wat doet EVSE: in 10 seconden blijven verhogen ampères (want de waarde die hij binnenkrijgt blijft met -6A negatief), deze verhoogt in 10s tot 16A of hoger
- Waarde P1 post op 11 seconden ineens: +10 A
- EVSE denk 'help geen zon, verlagen!!', verlaagt in 10 sec volledig tot 6A
- P1 post: -6 A
- repeat.

Ik kreeg een lange zaagtand van snel oplopend laadvermogen, dat dan ineens weer naar minimum klapt. Vond ik niet mooi.
Hmmbob schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Deze ESPHome unit heb ik ook en dat posten lukt prima (zie code uit de SERKRI git hiervoor), maar als de waarde die je post niet 'real time genoeg' is werkte het niet voor mij.
Ik neem aan dat jij elke seconde een waarde krijgt?

Mijn Landis Gyr E350 zegt SMR 5.0 te zijn, maar post 10 seconden lang, elke seconde een identiek (dus oud) bericht.. Vandaar dat ik nog met een CT klem aan de slag ga :)

[ Voor 25% gewijzigd door Scatman_II op 30-08-2023 17:43 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Scatman_II schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:53:
Deze ESPHome unit heb ik ook en dat posten lukt prima (zie code uit de SERKRI git hiervoor), maar als de waarde die je post niet 'real time genoeg' is werkte het niet voor mij.
Ik neem aan dat jij elke seconde een waarde krijgt?

Mijn Landis Gyr+ zegt SMR 5.0 te zijn, maar post 10x elke seconde een identiek bericht.. Vandaar dat ik nog met een CT klem aan de slag ga :)
Daarom stuur ik iedere 3 seconden een bericht naar de API. Ik meen dat de SmartEVSE iedere 10 seconden snel genoeg vindt, maar "just to be sure".

Edit: ah, ik begrijp dat je beperking in de meter zit. Check.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 30-08-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:56
Hmmbob schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Daarom stuur ik iedere 3 seconden een bericht naar de API. Ik meen dat de SmartEVSE iedere 10 seconden snel genoeg vindt, maar "just to be sure".
Vreemd @Hmmbob. Mijn EVSE heeft net als die van @Scatman_II iedere seconde de juiste P1 waarde nodig om goed te kunnen regelen. Als hij twee seconden achter elkaar dezelfde waarde krijgt wegens geen update van de P1 waardes dan krijg ik ook al de soort zaagtand regeling te zien zoals @Scatman_II beschrijft in zijn post hierboven. Dit is dus zeer vervelend waardoor ik ook overweeg om alsnog een sensorbox aan te schaffen. |:( Jammer dat we de regelsnelheid in de solarmode van de EVSE niet kunnen vertragen naar om de 2, 3 of 5s... Ik vraag mij ook af of het iedere seconde bijregelen van de laadsnelheid niet een grote belasting veroorzaakt voor de onboard lader van de auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 13:45
Ik vraag me af of het überhaupt nut heeft om de laadsnelheid aan te passen terwijl er geen update is geweest van de data. Of dit nou elke seconde is of om de 10 seconden: pas nadat de nieuwe data binnen kun je kijken of het effect heeft gehad en of je nieuwe aanpassingen moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:49
dingo35 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:20:
"Hoewel dit volgens NEN niet mag zal dit in de praktijk mbt veiligheid niets veranderen."

Ik hoop dat voor alle meelezers duidelijk is dat NEN (in Nederland) slechts een norm is, en (voor particulieren die klussen aan hun eigen huis) geen wet.
En dat het gezonde verstand de voorkeur geniet boven (immer wijzigende) normen; iedereen die wel eens langdurig met een granny kabel geladen heeft zal gemerkt hebben dat die NEN normen niet voorkomen dat stekkers en stopcontacten gevaarlijk warm kunnen worden.
En selectiviteit (van zowel aardlek als installatie-automaat) is meer een gebruikers- dan een veiligheids-aspect.
Goede reminder.

Om het nog wat specifieker te stellen:

“Je bent verplicht om een veilige installatie te hebben”
“Je mag zelf kiezen hoe je dat doet”
“Als je NEN volgt dan heeft de wetgever aangegeven dat voldoende bewijs van veiligheid te vinden”
“Op zich mag je het op een andere manier doen, maar dan moet je wel beargumenteren dat het veilig is”

(Ik vind dit eerlijk gezegd altijd een heerlijk Nederlandse kromme benadering)
Maar goed…
In praktijk zal je dus niet gauw een boete krijgen omdat je NEN niet gevolgd hebt als je iets van een verhaa” hebt dat het wel veilig is.
Maar als je huis afbrand en er wordt geconstateerd dat de oorzaak bij een afwijking van NEN lag dan gaat de verzekering waarschijnlijk niet uitkeren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Scatman_II schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Niet bij mij.
[...]
Mijn Landis Gyr E350 zegt SMR 5.0 te zijn, maar post 10 seconden lang, elke seconde een identiek (dus oud) bericht.. Vandaar dat ik nog met een CT klem aan de slag ga :)
Dat is dus het onvermijdelijke gevolg als je een oude meetwaarde als laatste meetwaarde doorstuurt :) Garbage in, garbage out.
Met elke 10 seconden een geactualiseerde meting heeft het geen zin dat elke seconde te herhalen, dus met die meter moet je het beperken tot elk uniek telegram en de firmware overtuigen dat dat genoeg is (voor de zekeringen wel, en voor solarmode zeker).
Een workaround voor de bug in je meter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 14:52
[...]

Staan er ergens templates van wat ik in HA toe moet voegen? (Of heb ik nog niet goed gekeken?)
Wil de EVSE gaan koppelen aan HA en lees nu met een USB/RJ11 kabel direct de P1 uit met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Een 2e SMARTEVSE heb ik besteld, duurt even want STEGEN is met vakantie. Dus er komt een 2e laadpunt hier omdat er ook een 2e EV onderweg is.

Doel is straks de 2e ev als eerste te laden tegelijkertijd met de 1e die een veel grotere accu heeft, de load balancing moet dan de zekeringen in de MK heel houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
Thx, de EVSE draait op Serkri en op HA staat de EVSE integratie waardoor ik alles kan uitlezen.
Maar hoe stuur ik de P1 data dan vanuit HA naar Serkri?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
VW-Bart schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:06:
[...]

Thx, de EVSE draait op Serkri en op HA staat de EVSE integratie waardoor ik alles kan uitlezen.
Maar hoe stuur ik de P1 data dan vanuit HA naar Serkri?
Zoek ff in dit topic, ik heb er een complete how-to ingezet.

copy paste:

n configuration.yaml deze regels toegevoegd:

#Data naar SMARTEVSe
shell_command:
dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.1.18/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

de sensor.nettocurrent.lx wordt bij mij berekend uit de live registratie uit een modbus meter die het hele huis meet, dat is nodig om ook negatieve Amperages naar de SmartEVSE te sturen. Als je P1 data hebt dan is dat waarschijnlijk niet nodig.

Daarnaast heb ik een automation gemaakt die iedere 2 seconden de data stuurt, je kan gewoon via de webinterface het aanmaken van een automation starter en dan overschakelen naar "bewerken als YAML".

Dit is de YAML voor de automation:

alias: data naar smartevse
description: ""
trigger:
- platform: time_pattern
seconds: /2
condition: []
action:
- service: shell_command.dsmrtosmartevse
mode: single

[ Voor 61% gewijzigd door rvdgaag op 02-09-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
rvdgaag schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:08:
[...]

Zoek ff in dit topic, ik heb er een complete how-to ingezet.
Thx, met wat knutselen heb ik het ook voor elkaar.
Kwam er wel achter dat mijn P1 helemaal geen waardes per fase doorgeeft… dus ik heb ook sensors aangemaakt om het totaalverbruik te splitsen naar 3 fasen.

Niet heel nauwkeurig, maar op dit moment is load-balancing nog niet heel hard nodig dus dit voldoet nu ook wel.

Update: om het plaatje helemaal werkend te maken heb ik middels de Cupra API ook de actuele laadstroom van de auto verwerkt in een sensor per fase zodat deze ook op de EVSE kan worden afgelezen,

[ Voor 16% gewijzigd door VW-Bart op 02-09-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 21:28

decramy

root@birdie:~#

OK, heb de boel ook geïnstalleerd en in normale modus werkt alles naar behoren.
Ik gebruik zowel een Eastron SDM630 kWh-meter (EV-meter) en een Sensorbox (mainsmeter). Maar m'n Smartevse geeft nog niet de juiste waardes aan.

Ik lees dat je iets met een weerstand moet doen op de modbus, maar als je alleen de sensorbox gebruikt lees ik daar niets over. Is de eindweerstand dan ingebouwd in de sensorbox? De combinatie wordt niet besproken in de documentatie (in ieder geval geen wiring diagram). Heeft iemand een voorbeeld?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Officieel moet je aan beide uiteindes van de modbus een afsluitweerstand van 120 ohm plaatsen (tussen A en B ), maar in de praktijk blijkt dit bij de meeste huisinstallaties met slechts enkele tientallen meters kabel niet nodig te zijn.

Heb je de meters juist geconfigureerd? Juiste slave addres, de Eastron moet een adres >=10 (decimaal) krijgen, instellen op zowel meter als SmartEVSE?

Als dat allemaal in orde is, flash een debug versie, via telnet, in verbose mode, dan zie je wat er gebeurt op de modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

OK, ik dacht dat het aan modbus lag, maar dat is niet het geval.

Mijn sensorbox+ (zonder P1) lijkt niet goed te werken. De richting van L1 (teruglevering) heeft hij goed, maar L2 en L3 gaan niet goed. Die staan positief terwijl ik teruglever op alle 3 fasen. Pijltjes van de klemmen zijn gelijke richting, stekker zit in L1.

Iemand enig idee?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Fasen misschien verkeerd aangesloten, zie handleiding.

EDIT: zie https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/197

[ Voor 46% gewijzigd door dingo35 op 05-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Aha. CW vs CCW.
Heb voor nu klem 2 en klem 3 omgedraaid. Netto krijg ik dan het juiste getal. Tijdens komend stroomonderhoud maar eens L2 en L3 omdraaien onder de hoofdschakelaar.

Edit:
Mmm, ben het er niet mee eens. Dan kloppen de getallen van m'n P1 niet meer. Ik kan geen invloed uitoefenen op de draairichting uit de meter en heb graag de fases correct afgebeeld: L2 uit de P1 moet eigenlijk ook L2 uit SmartEVSE zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door decramy op 05-09-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Laatst online: 21-09 11:03
Iemand enig idee of je met de firmware van srkri ook via de API de power charging kunt activeren?
Mijn idee is om met een third party nfc reader (unifi door access) afhankelijk van de pas de garagedeur te openen of het laden te starten. Mijn pogingen tot dusver hebben niet veel gebracht.

Had het ook gevraagd in een RFI: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/200

Edit: mijn alternatief is om het via een relais te doen en dan de button functionaliteit te gebruiken op het boardje zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door CerielTjuh op 06-09-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, met Home Assistant kan dat via ofwel de HA Component ofwel de MQTT verbinding kan je laden starten (da's exact wat ik ook doe, maar dan gebaseerd op tijd en niet een pasje).

Zie https://github.com/serkri...ation-with-home-assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnebJQnj9pwzqU7ujneVkLa2GNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqcOyIEFhJnsqpimUoClxJb9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__pUlbGpQLFaXQr8EgkANu1_OSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cmk2UPBe94f0qBMNr54idwqO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:56
Hmmbob schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:38:
Ja, met Home Assistant kan dat via ofwel de HA Component ofwel de MQTT verbinding kan je laden starten (da's exact wat ik ook doe, maar dan gebaseerd op tijd en niet een pasje).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe komt u aan al die schuivers en selectie vensters in home assistant?
Enige wat ik kan met de standaard integratie is de EVSE van mode veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jaaktrek schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:33:
[...]

Hoe komt u aan al die schuivers en selectie vensters in home assistant?
Enige wat ik kan met de standaard integratie is de EVSE van mode veranderen...
Het bovenste plaatje, toch?

Dat is 'gewoon' de standaard integratie: https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3, die heb ik niet gewijzigd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
Hmmbob schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:38:

Gebruik je dan de start power / stop power? Nooit geweten dat het kon met HA. Dan zou er ook een API moeten zijn gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
CerielTjuh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:28:
Gebruik je dan de start power / stop power? Nooit geweten dat het kon met HA.
Ik stel de modus in op Smart (of solar).
Dan zou er ook een API moeten zijn gok ik?
Respectfully, wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 78% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
Hmmbob schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:51:
[...]
Ik stel de modus in op Smart (of solar).

[...]

Respectfully, wat heb je zelf al gevonden?
De documentatie van zowel de HA plugin als de Serkri github doorgeplozen voor informatie. Gezien het feit je screenshot andere informatie laat zien dan mijn eigen Home Assistant instance. Daar zie ik bij jou bijvoorbeeld de NFC informatie die ik niet zie en een versie nummer van Serkri. Mijn aanname is dan dat je zelf iets anders hebt dan ik, maar je firmware is hetzelfde dan die ik heb, je versie smartevse is hetzelfde. Je verwijzing naar de custom_component al gecontroleerd en zojuist ook MQTT ingesteld om te zien of ik dan iets anders zie. Maar alles toont iets anders dan je screenshots.

EDIT: zie nu ook je andere post, je "standaard" component toont bij mij en jaaktrek iets anders.

Enige wat ik nog niet kan is de auto eraan hangen aangezien ik niet thuis ben (dit t.a.v. het starten/stoppen van het laden). Anyhow, thanks voor de pointer, zoek de rest zelf!

[ Voor 4% gewijzigd door CerielTjuh op 06-09-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
CerielTjuh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:58:
[...]

De documentatie van zowel de HA plugin als de Serkri github doorgeplozen voor informatie. Gezien het feit je screenshot andere informatie laat zien dan mijn eigen Home Assistant instance. Daar zie ik bij jou bijvoorbeeld de NFC informatie die ik niet zie en een versie nummer van Serkri. Mijn aanname is dan dat je zelf iets anders hebt dan ik, maar je firmware is hetzelfde dan die ik heb, je versie smartevse is hetzelfde. Je verwijzing naar de custom_component al gecontroleerd en zojuist ook MQTT ingesteld om te zien of ik dan iets anders zie. Maar alles toont iets anders dan je screenshots.

Enige wat ik nog niet kan is de auto eraan hangen aangezien ik niet thuis ben (dit t.a.v. het starten/stoppen van het laden). Anyhow, thanks voor de pointer, zoek de rest zelf!
Heb je een NFC lezer aangesloten, en/of een stroommeter? Als je die niet hebt, ga je die waardes niet zien natuurlijk :+

Api staat beschreven achter een linkje op de serkri GitHub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CerielTjuh
Hmmbob schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:00:
[...]

Heb je een NFC lezer aangesloten, en/of een stroommeter? Als je die niet hebt, ga je die waardes niet zien natuurlijk :+

Api staat beschreven achter een linkje op de serkri GitHub.
Heb idd een stroommeter (van stegen zelf) en een nfc lezer aangesloten. Via de raw data zie ik hem ook netjes, alleen niet in HA. Daar verschijnen ook nu 2 devices, 1 met het serienummer van de smartevse (zelf toegevoegd via de integratie wizard), de ander met een voor mij onbekend serienummer (komt na een reboot). Beide tonen dezelfde waardes van de smartevse, maar beduidend minder dan jouw screenshot liet zien.

De Swagger documentatie heb ik ook netjes gelezen, maar niet gesnapt dat je door het zetten van de modus dan het laden kunt starten. Ik ga het proberen als ik thuis ben. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CerielTjuh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:08:
De Swagger documentatie heb ik ook netjes gelezen, maar niet gesnapt dat je door het zetten van de modus dan het laden kunt starten. Ik ga het proberen als ik thuis ben. Thanks!
Mode 0 = Off.

Lekker ouderwets heb ik een switch tegevoegd in HA om te wisselen (lees starten/stoppen met laden) tussen mode 0 (off) en mode 3 (smart):

code:
1
2
3
4
5
6
command_line:
    - switch:
        name: smartevse_mode_switch
        command_on: "curl -s -X POST http://192.168.178.65/settings?mode=3 -H 'accept: application/json' -H 'Content-Type: application/json' -d '{}'"
        command_off: "curl -s -X POST http://192.168.178.65/settings?mode=0 -H 'accept: application/json' -H 'Content-Type: application/json' -d '{}'"
        value_template: '{{value_json.mode_id == "3"}}'

Tegenwoordig kan het ook anders, moet nog updaten >:), iets met "if it ain't broken, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
decramy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:24:
Edit:
Mmm, ben het er niet mee eens. Dan kloppen de getallen van m'n P1 niet meer. Ik kan geen invloed uitoefenen op de draairichting uit de meter en heb graag de fases correct afgebeeld: L2 uit de P1 moet eigenlijk ook L2 uit SmartEVSE zijn.
Weet je wel zeker dat L2 vanuit de netaansluiting dan ook op L2 van je EVSE is aangesloten?

NB Je kan de draairichting voor de kWh-meter van de netbeheerder niet aanpassen, maar wel de draairichting daarna. Alleen "klopt" dan natuurlijk de nummering niet meer als je die hetzelfde wil houden voor de EVSE en de kWh-meter. Voor het terug regelen van het laden maakt dat natuurlijk niet uit.

Volgens mij maakt het voor de meeste auto's niet uit welke draairichting de stroom heeft. Misschien voor een (oudere) Zoe wel, omdat die laden via de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

De sensorbox heeft een vastgestelde draairichting die niet overeen komt met mijn meterkast. Als je de draairichting zou kunnen instellen zouden de L2 en L3 van de sensorbox overeen kunnen komen met m'n netbeheerder kWh-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Andere vraag...

Is het mogelijk 1 fase te laden als alles ingesteld en aangesloten is voor 3 fases? De auto moet met minimaal 5A laden, wat met 3 fase leidt tot 15A. En ik heb wel wat zonnepanelen (verspreid over 3 windrichtingen) , maar 15A haal ik maar een klein deel van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
decramy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:20:
De sensorbox heeft een vastgestelde draairichting die niet overeen komt met mijn meterkast. Als je de draairichting zou kunnen instellen zouden de L2 en L3 van de sensorbox overeen kunnen komen met m'n netbeheerder kWh-meter
Juist, maar je kan de laadpaal (en sensorbox) wel op een andere draairichting aansluiten (door de draden te verwisselen). Het is dan alleen wel zo dat (bijvoorbeeld) de L2 van de netbeheerder niet meer op de L2 van de sensorbox zit maar op de L3 (en omgekeerd).
decramy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:24:
Is het mogelijk 1 fase te laden als alles ingesteld en aangesloten is voor 3 fases? De auto moet met minimaal 5A laden, wat met 3 fase leidt tot 15A. En ik heb wel wat zonnepanelen (verspreid over 3 windrichtingen) , maar 15A haal ik maar een klein deel van de dag.
Ik meen dat dit niet in de SmartEVSE zit.

Je hebt twee contactors nodig, 1tje die alleen L1 aanschakelt en een andere die L2/L3 aanschakelt. Je kan op die laatste dan een losse (hand?)schakelaar zetten zodat bij het activeren van de contactor van de SmartEVSE de L2/L3 wel of niet worden geactiveerd (afhankelijk van de stand van die tweede schakelaar).

NB je moet de L2/L3 nooit zo maar "erbij" schakelen als er een EV aan het laden is. Sommige EV's zien maar 1 fase en kunnen dan hun eigen L2/L3 er bij schakelen om zo op 1 fase sneller te kunnen laden. De Zappi deed dit ooit wel, maar daar springen dus zekeringen van. Volgens mij moesten sommige EV's een firmware update krijgen en de Zappi doet nu eerst het laden stoppen, wachten, en dan pas weer aanschakelen met 3 fases tegelijk.

EDIT: Je moet de L2/L3 wel schakelen met het schakelsignaal wat al uit de SmartEVSE om te voorkomen dat je deze aanschakelt terwijl de L1 (en de N) uit staan. Nog mooier is om de tweede contactor voor L2/L3 "achter" de eerste contactor te zetten. Dan zorgt het uitschakelen van de eerste contactor automatisch dat de L2/L3 ook uitschakelen, ongeacht de stand van de tweede contactor.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 11-09-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Thanks. Food for thought

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
JeroenE schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:35:
Maar wel als je die met de Serkri firmware flasht. Is juist een van de selling points.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dingo35
JeroenE schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:35:

Je hebt twee contactors nodig, 1tje die alleen L1 aanschakelt en een andere die L2/L3 aanschakelt. Je kan op die laatste dan een losse (hand?)schakelaar zetten zodat bij het activeren van de contactor van de SmartEVSE de L2/L3 wel of niet worden geactiveerd (afhankelijk van de stand van die tweede schakelaar).
Dit is absoluut foute informatie, en een verkeerde, onveilige manier van aansluiten van de contactors.

Zie voor de juiste bedrading de README van de serkri firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:57
Vraagje,

Ik wil een evse in mijn schuur plaatsen en dan een sensorbox v2 gebruiken in de hoofdmeterkast. Kan ik de twee via modbus tcp adapters en een vlan met elkaar verbinden? Ik heb al utp naar mijn schuur lopen alleen geen mogelijkheid om nog eentje er heen te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ja kan, ik doe het iets anders:

- RS485 naar Ethernet adapter op de sensorbox v2.
- Sensorbox v2 uitlezen via MODBUS TCP en de waardes sturen naar de SmartEVSE -met Serkri FW- via de API.

Moet je SmartEVSE wel binnen wifi bereik zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Jazsie schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:08:
Ja kan, ik doe het iets anders:

- RS485 naar Ethernet adapter op de sensorbox v2.
- Sensorbox v2 uitlezen via MODBUS TCP en de waardes sturen naar de SmartEVSE -met Serkri FW- via de API.

Moet je SmartEVSE wel binnen wifi bereik zitten :).
Ik kan het mis hebben,
Maar volgens mij bedoeld @fujiphoto net iets anders.
Hij wil volgens mij de sensorbox en smart evse beiden van een modus/tcp adapter voorzien en vraagt zich af of de evse via evse-adapter-LAN-adapter-sensorbox de sensor waardes kan lezen.
Ik weet niet of dat gaat.

@Jazsie ik denk (right or wrong) dat jouw methode werkt met een home automation systeem dat de sensorbox via adapter uitleest en dan de waardes via WiFi naar de serkri software op de evse stuurt.

Dat werkt natuurlijk prima. No offense, Ik maak de opmerking om verkeerde been te voorkomen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je hebt het mis >:).

Wat @fujiphoto wilt kan ook, ik zeg enkel dat ik het iets anders doe dan hoe hij het wilt als mogelijke alternatief.

Voor de duidelijkhied, met een goede RS485 <> Ethernet adapter kan het gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 11-09-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:08:
Maar wel als je die met de Serkri firmware flasht. Is juist een van de selling points.
Aha, mooi om te weten. Ik kan die niet gebruiken (mijn SmartEVSE is te oud). Het was mij ook niet duidelijk dat @decramy een "custom rom" op zijn SmartEVSE heeft draaien.
dingo35 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:24:
Dit is absoluut foute informatie, en een verkeerde, onveilige manier van aansluiten van de contactors.
Ik heb even in de readme gekeken. De Sekri firmware stuurt via C2 een tweede contactor aan, net zoals ik schrijf dat je dat zelf met een schakelaar kan doen. Ik schrijf er ook bij dat je dat niet zomaar moet omschakelen, net zoals de Sekri firmware dat niet doet. Wat zie ik over het hoofd?

Edit: Aha, ik denk dat ik het ondertussen wel snap. In mijn post schrijf ik lekker makkelijk dat je de L2/L3 apart kan schakelen. Die aparte schakelaar moet "natuurlijk" wel het schakelsignaal wat al uit de SmartEVSE komt schakelen zodat alles door de SmartEVSE afgeschakeld kan worden. Maar dat staat er niet bij in mijn post.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenE op 11-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 16:59

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Jazsie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Een DC current sensor met een gewone ALS is goedkoper ;)
Hier heb ik lang over nagedacht maar de DC current sensor die op de Smart EVSE v3 controller staat kost 59 euro.
Dus ik bespaar als ik voor een EMAT aardlek ga 3 tientjes maar levert het me wel extra installatie werk op van een extra device (die DC current Sensor moet ik ook nog ergens in wegwerken en is ook niet echt klein).

Maar wellicht heb jij nog alternatieven voor een DC sensor die kleiner is ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
JeroenE schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:25:
[...]
Aha, mooi om te weten. Ik kan die niet gebruiken (mijn SmartEVSE is te oud). Het was mij ook niet duidelijk dat @decramy een "custom rom" op zijn SmartEVSE heeft draaien.

[...]
Ik heb even in de readme gekeken. De Sekri firmware stuurt via C2 een tweede contactor aan, net zoals ik schrijf dat je dat zelf met een schakelaar kan doen. Ik schrijf er ook bij dat je dat niet zomaar moet omschakelen, net zoals de Sekri firmware dat niet doet. Wat zie ik over het hoofd?

Edit: Aha, ik denk dat ik het ondertussen wel snap. In mijn post schrijf ik lekker makkelijk dat je de L2/L3 apart kan schakelen. Die aparte schakelaar moet "natuurlijk" wel het schakelsignaal wat al uit de SmartEVSE komt schakelen zodat alles door de SmartEVSE afgeschakeld kan worden. Maar dat staat er niet bij in mijn post.
Nee, het heeft te maken met het te allen tijde te voorkomen dat bij falende contactors/schakelsignalen de N uitgeschakeld wordt terwijl 1 of meer van de L ingeschakeld is; dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Fröbel vooral lekker zelf door, en bouw vooral niet voort op al het (denk)werk dat anderen hier al voor je verricht hebben. Maak daarbij vooral gebruik van dubbelzinnig taalgebruik in plaats van een fatsoenlijk, eenduidig electrisch schema, zodat zinnige communicatie moeilijk wordt en andere beginnelingen op het verkeerde been worden gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 11-09-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 08:24
Voor een vriend ben ik aan het oriënteren om een SmartEVSE laadpunt/ box te installeren. Ik lees er veel over in dit topic, maar is er ook een soort van installatie guide te vinden? Ik kan dit niet echt op de website zien van stegen.com

Eisen:
Lokaal bedienen met home assistant
Roset socket in de muur. De rest allemaal in de meterkast
-Load balancing ivm warmtepomp en full electric woning.

De woning heeft 3 fase aansluiting (3x25a) en beschikt over een dsmr 5.0 meter. Hiermee zou load balancing dus met een p1 kabel gedaan kunnen worden?

De auto is een ioniq 28 kWh. Deze zou dan met 1 fase maximaal 5,7 Kw kunnen laden?

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 12-09-2023 19:30 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Ioniq heeft 1 fase lader toch? Dan zou ik hem lekker met de granny charger opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
decramy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:49:
Ioniq heeft 1 fase lader toch? Dan zou ik hem lekker met de granny charger opladen.
Klopt maar gaat maar maximaal 2,5 kw,. De ioniq zou 1 fase 7.2 kw moeten lukken met 32a dan zou in theorie met 3x25 a toch 5.7 lukken?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Possible schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:58:
[...]

Klopt maar gaat maar maximaal 2,5 kw,. De ioniq zou 1 fase 7.2 kw moeten lukken met 32a dan zou in theorie met 3x25 a toch 5.7 lukken?
Neen je snapt het denk ik niet helemaal .. de lader in de auto kan maar 1 fase aan (heb snel nog opgezocht en dat wordt hier bevestigd)

Voor specifiek deze auto heeft het geen enkel nut om hem op een 3 fase laadpaal aan te sluiten, de beperkende factor hier is de auto zelf (de lader / inverter die de 230v omzet naar de accu spanning that is).

Onlangs een collega die dacht dat er wat mis was met zijn laadpaal (werden maar 2 van de 3 fases belast) bleek dit ook gewoon zijn auto zelf te zijn die maar max op 2 fases kan laden (was een volkswagen ID3 Pure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
cyclone schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:34:
[...]

Neen je snapt het denk ik niet helemaal .. de lader in de auto kan maar 1 fase aan (heb snel nog opgezocht en dat wordt hier bevestigd)

Voor specifiek deze auto heeft het geen enkel nut om hem op een 3 fase laadpaal aan te sluiten, de beperkende factor hier is de auto zelf (de lader / inverter die de 230v omzet naar de accu spanning that is).

Onlangs een collega die dacht dat er wat mis was met zijn laadpaal (werden maar 2 van de 3 fases belast) bleek dit ook gewoon zijn auto zelf te zijn die maar max op 2 fases kan laden (was een volkswagen ID3 Pure)
Ik snap dat de ioniq maar 1 fase kan laden. Maar wil toekomst gericht zijn. 3 fase aansluiten is puur voor de toekomst. De ioniq zal gewoon 1 fase gebruiken, maar kan dan toch gewoon de maximale output leveren van zijn 3x25a aansluiting. Dus 1x 25a = 5.7 kw per fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Possible schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:43:
[...]

Ik snap dat de ioniq maar 1 fase kan laden. Maar wil toekomst gericht zijn. Nogmaals: 3 fase aansluiten is puur voor de toekomst. De ioniq zal gewoon 1 fase gebruiken, maar kan dan toch gewoon de maximale output leveren van zijn 3x25a aansluiting. Dus 1x 25a = 5.7 kw per fase ?
Als je hoofdaansluiting 25A is, dan zul je de laadpaal selectief moeten zekeren tov 25A, dus max 16A. Je max laadvermogen is dan ~3kW op 1-fase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
cyclone schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:34:
[...]

@Possible
Het kwartje wat even moet vallen is het besef dat een laadpaal eigenlijk helemaal geen lader is.
Het is slechts een relais dat het stopcontact aan/uit schakelt. Met daarbij nog 2 vrij simplistische control signaaltjes zodat het relais alleen aan gaat als de stekker er in zit.

Heeft bij mij even geduurd voordat deze verbijsterende simpelheid tot me doordrong. Toen ik me dat besefte wist ik echt helemaal zeker dat ik hem zelf wilde maken. Alleen al om alle kennissen die dat “heel erg moeilijk vonden” te imponeren. En als vinger naar die talloze aanbieders die net doen of een laadpaal een wereldwonder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
THM0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:46:
[...]

Als je hoofdaansluiting 25A is, dan zul je de laadpaal selectief moeten zekeren tov 25A, dus max 16A. Je max laadvermogen is dan ~3kW op 1-fase.
Tja selectief.. iets met nen1010 😊
Durf het wel aan icm zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Possible schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:43:
[...]

Maar wil toekomst gericht zijn. 3 fase aansluiten is puur voor de toekomst. De ioniq zal gewoon 1 fase gebruiken, maar kan dan toch gewoon de maximale output leveren van zijn 3x25a aansluiting. Dus 1x 25a = 5.7 kw per fase ?
Slim idd om dan je laadpaal goed aan te leggen absoluut !
Punt is zoals al vaker opgemerkt dat je met een huis aansluiting (gemeente zekering) van 25A de volgende zekering "maar" 16A mag zijn i.v.m. wat selectiviteit heet.

Dit is bedacht om er zorg voor te dragen dat er altijd eerst 1 zekering van jezelf springt alvorens de gemeente zekering eruit springt.

De stelregel is dus als je een 3 x 25A huis aansluiting hebt dan kun je maximaal met 3x16A laden.
Heb je een zwaardere huis aanlsuiting van 3 x 35A dan kun je wel gaan laden met 3 x 25A (of 1x voor nu met je huidige auto).

Kleine tip van flip bij dit soort vermogens loont het wel om te investeren in 4mm2 kabels i.p.v. de standaard 2,5mm2 richting je laadpaal.
Possible schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:49:
[...]

Ja en je brandverzekering als het mis gaat, snap niet zo goed wat je impliceert met je laatste zin maar zou er uit op kunnen maken dat je stiekem toch over de 16A wilt afzekeren.
Zou je dat met klem willen afraden, maar he .. tis jouw huis als jij denkt dat dat verstandig is

[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 12-09-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
We hebben nu een 1-fase PHEV die we laden met een SmartEVSE met Serkri firmware die 3-fase is aangesloten in Smart mode. We overwegen een tweede BEV of PHEV die dan ook weer een laadpunt moet krijgen.

Hoe werkt dat qua load balancing en Smart mode als die tweede auto ook 1-fase is? Ik zie de SmartEVSE alleen op L1 laden, nooit op L2 of L3. Kan een tweede SmartEVSE dan op L2 of L3 laden als daar wel ruimte is zodat we twee auto's tegelijk kunnen laden met ieder 16A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
cyclone schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:54:
[...]
Ja en je brandverzekering als het mis gaat, snap niet zo goed wat je impliceert met je laatste zin maar zou er uit op kunnen maken dat je stiekem toch over de 16A wilt afzekeren.
Zou je dat met klem willen afraden, maar he .. tis jouw huis als jij denkt dat dat verstandig is
Het is voor een huis van een vriend... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

THM0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:55:
Hoe werkt dat qua load balancing en Smart mode als die tweede auto ook 1-fase is?
In basis kun je dit alleen netjes oplossen om beide palen maar enkel fasig aan te sluiten lijkt mij.
Paal 1 op fase 1 Paal 2 op fase 2.
Zou je voor beide laadpalen een 3 fase paal installeren dan komen de enkelfasige laders beiden op dezelfde fase uit (hardware matig zo bepaald) en zul je de max 16A moeten verdelen over 2 auto's dat lijkt me niet ideaal.

In scenario 1 heb je voor beide autos dan een eigen fase en dus beiden 16A beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
cyclone schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:02:
[...]

In basis kun je dit alleen netjes oplossen om beide palen maar enkel fasig aan te sluiten lijkt mij.
Paal 1 op fase 1 Paal 2 op fase 2.
Zou je voor beide laadpalen een 3 fase paal installeren dan komen de enkelfasige laders beiden op dezelfde fase uit (hardware matig zo bepaald) en zul je de max 16A moeten verdelen over 2 auto's dat lijkt me niet ideaal.

In scenario 1 heb je voor beide autos dan een eigen fase en dus beiden 16A beschikbaar.
OK maar dan zou het ook goed gaan als alleen de tweede paal als 1-fase paal wordt aangesloten op L2 of L3 toch?

Fases 'doorschuiven' op het relais mag vast niet? (dus L1 op L2, L2 op L3 en L3 op L1 zodat de sinussen steeds 120graden verschoven zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

THM0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:11:
[...]

OK maar dan zou het ook goed gaan als alleen de tweede paal als 1-fase paal wordt aangesloten op L2 of L3 toch?
In theorie natuurlijk wel want dat doe je dus ook met de 1 fase laadpaal.
MAAR
Fases 'doorschuiven' op het relais mag vast niet? (dus L1 op L2, L2 op L3 en L3 op L1 zodat de sinussen steeds 120graden verschoven zijn).
Dat lijkt mij dus ook maar dit kan ik zo 1 2 3 nergens terugvinden.
Punt is dat dit best goed zal gaan zolang jij je eigen 1 fase auto's gaat opladen, maar hoe zich dit gaat gedragen als er een kennis / vriend ook even zijn auto aan jouw laadpaal gooit durf ik niet te voorspellen.

En dat is het hem nou juist, mooie van onze standaard outlets / laadkabels is dat je ervan mag verwachten dat ze conform de standaard zijn aangesloten.
Wel zo veilig / voorspelbaar.

Maar nogmaals dit antwoord blijf ik je schuldig en kan ik je geen uitsluitsel over geven of dit al dan niet mag.
Ik ben fan van standaarden dus mijn persoonlijke standpunt is als je dit wil zet je laadpalen dan in als enkelfasige laadpalen. dan kan het nooit mis gaan.

Wat je al wel kan doen is de bekabeling al wel 3 fasig aanleggen maar niet aansluiten, koop je dan in de toekomst een auto die je wel op 3 fasen wilt laden is het een kwestie van je laadpaal ombouwen van enkel fasig naar 3 fasen.

Zelfde effect en wel zo veilig en amper extra moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Possible schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:49:
[...]

Overigens… je hebt een 28kWh accu. Met 3.6kW heb je die in 7 uur opgeladen. Dus als je om middernacht thuis komt kan je de volgende dag gewoon om 7 uur sochtends weg met 3.6kW. In praktische zin lijkt me dat nauwelijks een probleem.
Eerlijk gezegd vind ik alle push op “maximaal snel laden” een tikje overdreven. Zolang je in 1 nacht kan vol laden heb je eigenlijk geen probleem.
Is wel zo dat je met “te laag” vermogen laden nogal lang bezig bent, de auto lang aan staat en je dus wat meer stand-by energie kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Stefannn schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:44:
[...]

Overigens… je hebt een 28kWh accu. Met 3.6kW heb je die in 7 uur opgeladen. Dus als je om middernacht thuis komt kan je de volgende dag gewoon om 7 uur sochtends weg met 3.6kW. In praktische zin lijkt me dat nauwelijks een probleem.
Eerlijk gezegd vind ik alle push op “maximaal snel laden” een tikje overdreven. Zolang je in 1 nacht kan vol laden heb je eigenlijk geen probleem.
Is wel zo dat je met “te laag” vermogen laden nogal lang bezig bent, de auto lang aan staat en je dus wat meer stand-by energie kwijt bent.
Oké eens.. maar zo’n smartevse lijkt mij dan toch wel cool om te bouwen. Laten we dan gewoon met een 16a gaan werken.

Om dan terug te komen op mijn vraag: is er een how to beschikbaar wat je allemaal nodig hebt in de basis?

Sensorbox
Smartevse
5x 4 of 6 mm aderige 3 fase kabel
Een type 2 socket met een muuraaansluiting / roset ?
3 fase aardlekautomaat 3x16a

En kan je met de Smartevse ook limiteren op vermogen ? Dus instellen op 3600 watt of als ik zelf wil 4700 watt

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 12-09-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Possible schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:54:
[...]

Oké eens.. maar zo’n smartevse lijkt mij dan toch wel cool om te bouwen. Laten we dan gewoon met een 16a gaan werken.

Om dan terug te komen op mijn vraag: is er een how to beschikbaar wat je allemaal nodig hebt in de basis?

Sensorbox
Smartevse
5x 4 of 6 mm aderige 3 fase kabel
Een type 2 socket met een muuraaansluiting / roset ?
3 fase aardlekautomaat 3x16a

En kan je met de Smartevse ook limiteren op vermogen ? Dus instellen op 3600 watt of als ik zelf wil 4700 watt
Smartevse
Sensorbox als je power wil kunnen beperken bij teveel gebruikers, als je slechts 1 fase hebt en verder niet al teveel gebruikers wellicht niet nodig. Als je via een home automation de p1 al uitleest kan je de power informatie ook via serkri software via WiFi sturen (scheelt weer geld)
Dc current beveiliging
4 polig relais met 220v spoel
3 fase aardlek

Kabel naar paal kan 5x2.5 als het niet zo ver is. Ik heb 5x4 bij 12m. Dat gat 1% verlies als ik me goed herinner en dat vond ik wel mooi.

Als de evse in de meterkast komt ook nog cat7 sftp kabel voor de stuursignalen.
En dan een grondbuis voor beiden als dat onder de grond moet (grond buis met gewone Vmvk is goekoper dan grond kabel en die signaal kabel moet ook ergens in)

Vervolgens zou ik een vaste kabel met stekker doen. En dus een “blind stopcontactje” om die stekker in te doen als je hem niet gebruikt. Als je zo’n roset hebt moet je elke keer de kabel uit de auto halen. Erg veel gezeur. Scheelt ook een relais dat de kabel lockt.

Als je de boel wil beschermen nog een card reader (heb ik niet, erg onwaarschijnlijk dat ze stroom jatten, en anders stel je de smartevse in dat hij alleen tussen 24:00 en 8:00 levert, dan staat je auto waarschijnlijk wel voor de deur).

En de nodige installatie kastjes afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Het schema op de website is summier maar wel volledig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
THM0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:55:
We hebben nu een 1-fase PHEV die we laden met een SmartEVSE met Serkri firmware die 3-fase is aangesloten in Smart mode. We overwegen een tweede BEV of PHEV die dan ook weer een laadpunt moet krijgen.

Hoe werkt dat qua load balancing en Smart mode als die tweede auto ook 1-fase is? Ik zie de SmartEVSE alleen op L1 laden, nooit op L2 of L3. Kan een tweede SmartEVSE dan op L2 of L3 laden als daar wel ruimte is zodat we twee auto's tegelijk kunnen laden met ieder 16A?
Het regelalgoritme monitort in Smart en Solar mode alle 3 de fasen; het laadprotocol kan maar één beschikbare laadstroom aan het EV doorgeven, en gaat er dan vanuit dat die stroom op alle drie de fasen afgenomen kan worden.

Het algoritme op de Master EVSE bepaalt elke 1-2 seconden hoeveel "ruimte" er op elke fase nog is, en pakt dan de kleinst beschikbare ruimte, en verdeelt die over de Master en de Slaves door de "beschikbare stroom" puls op te hogen (bij positief beschikbare ruimte) of te verminderen (negatieve ruimte).

Als de EV's allen op dezelfde fase gaan laden wordt die fase keurig verdeeld, maar blijven de andere onbenut.

Als bij de Slave EVSE de L1, L2, en L3 een positie opgeschoven worden, laden ze op verschillende fasen, er vanuit gaande dat ze allemaal standaard op de L1 pin laden; dat is een aanname, er zijn EVs die per se L1 willen, er zijn er ook die een willekeurige pakken.

In dat geval wordt net zo lang opgeregeld totdat 1 fase "vol" zit; de andere kan dan nog volop ruimte hebben, maar het algoritme weet niet dat de EV's op verschillende fasen laden; ik meen dat fase-detectie bij loadbalancing enabled uitgeschakeld is.

• Possible
Stefannn schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:41:
[...]

Smartevse
Sensorbox als je power wil kunnen beperken bij teveel gebruikers, als je slechts 1 fase hebt en verder niet al teveel gebruikers wellicht niet nodig. Als je via een home automation de p1 al uitleest kan je de power informatie ook via serkri software via WiFi sturen (scheelt weer geld)
Dc current beveiliging
4 polig relais met 220v spoel
3 fase aardlek

Kabel naar paal kan 5x2.5 als het niet zo ver is. Ik heb 5x4 bij 12m. Dat gat 1% verlies als ik me goed herinner en dat vond ik wel mooi.

Als de evse in de meterkast komt ook nog cat7 sftp kabel voor de stuursignalen.
En dan een grondbuis voor beiden als dat onder de grond moet (grond buis met gewone Vmvk is goekoper dan grond kabel en die signaal kabel moet ook ergens in)

Vervolgens zou ik een vaste kabel met stekker doen. En dus een “blind stopcontactje” om die stekker in te doen als je hem niet gebruikt. Als je zo’n roset hebt moet je elke keer de kabel uit de auto halen. Erg veel gezeur. Scheelt ook een relais dat de kabel lockt.

Als je de boel wil beschermen nog een card reader (heb ik niet, erg onwaarschijnlijk dat ze stroom jatten, en anders stel je de smartevse in dat hij alleen tussen 24:00 en 8:00 levert, dan staat je auto waarschijnlijk wel voor de deur).

En de nodige installatie kastjes afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Het schema op de website is summier maar wel volledig
Oke thanks!

Reeds aanwezig in de woning:
-5x2.5 kabel naar de garage
-Aardlekautomaat 3x16a
-Home assistant / MQTT etc.
-DSMR Reader om de P1 meter uit te lezen.

Er zou dus een actieve splitter moeten komen om en de auto uit te lezen en om voor de meter / verbruik zelf. De home-wizzard voldoet hieraan gok ik?

Als ik het goed begrijp moet dit er dus komen:

https://www.stegen.com/nl...ctor-32a-4polen-230v.html
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html
https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/

Voor in de muur:
https://www.stegen.com/nl...tuator-aansluitkabel.html

En daar moet dan nog een roset bij komen.

Ben ik er dan zo ? Hij wil gewoon een losse kabel gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Als dat meer dan 10 meter is zou ik je willen aanraden om daar minimaal een 4mm2 neer te leggen of als je dan toch bezig bent gewoon voor 6mm2 te kiezen.
Flinke vermogens trekken over grote lengtes 2,5mm2 resulteert in spanningsval en minder beschikbaar vermogen op je laadpaal.
(lees je bent je kabel als verwarmingselement aan het inzetten en warmt lekker de kabel / muur op)

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:01
Had mijn laadpaal al een tijdje geleden gebouwd, maar nu eindelijk de auto om hem ook te gebruiken. Als de auto op 11kW staat te laden en ik schakel de EVSE uit via home assistent door SmartEVSE Power op OFF te zetten vliegt mijn aardlek er uit op het moment dat het relais schakelt. Laad ik langzamer gaat het wel goed. Is het not done om te schakelen op zo'n hoog vermogen?

[ Voor 8% gewijzigd door sailor_dg op 13-09-2023 19:56 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• dingo35
Nee dat zou prima moeten kunnen, als het goed is wordt bij het schakelen naar OFF de puls naar de auto "op nul" gezet, waarna het EV hoort te stoppen met stroom vragen, en waarna het relais (dat dan stroomloos is, niet spanningsloos) afschakelt.

Franse auto?

• sailor_dg
Is een Kia EV6. Tijdelijk tot mijn tesla.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• dingo35
Ik zou de kast openmaken en kijken of er iets te warm wordt, en of het relais vonkt bij het afschakelen; als dat laatste het geval is zijn er twee problemen: het relais moet ook onder stroom kunnen afschakelen, én het zou stroomloos moeten zijn.

Verder alle aarde en N goed aangesloten?
EDIT: Als je een foto van je open kast plaatst, krijg je volop feedback van vaklui hier aanwezig!

[ Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 13-09-2023 21:13 ]

• sailor_dg
Tnx. Ga nog een keer checken.

Even wat testen gedaan:
- bedrading zit goed alles netjes aangesloten
- geen overmatige hitte in enig deel van de installatie
- schakelen gaat 3 uit 4 keer goed. Zie de stroom teruglopen en daarna het relais schakelen
- de andere keer lijkt het relais te snel te schakelen. Laadstroom is nog niet teruggeregeld en aardlek klapt mee. Ook in dit geval geen vonken.
- relais is een eaton 25A relais en ik laad met 16A dus zou binnen spec moeten zitten.

Kan het zijn dat de auto zich niet snel genoeg houdt aan het signaal vanuit de SmartEvse?

[ Voor 90% gewijzigd door sailor_dg op 13-09-2023 21:35 ]

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 15:03
Beste medebouwers

Kunnen jullie mij een kleine uitleg geven over de serkri uitvoering van de smartevse?

Ik zou graag willen weten hoeveel watt of ampere er nu naar de auto gaat?

Dat leek mij charge. Als ik laad komt daar een andere waarde dan de ampere verbruik van L3 ( de fase waar alleen de laadpaal op actief is en de oven maar die is nu uit) de geeft op de afbeelding 13.5A aan.

Zie afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk9Sk5w5q9SrJmExg-RMpnManqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iJqFgWsjN8y4GHwcxl1DCDZe.png?f=fotoalbum_large

Volgens mijn p1 uitlezing van homewizard is de correcte waarde die van L3.

Ik hoop dat jullie meer weten…

• THM0
astrapowerrr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:17:
Beste medebouwers

Kunnen jullie mij een kleine uitleg geven over de serkri uitvoering van de smartevse?

Dat leek mij charge. Als ik laad komt daar een andere waarde dan de ampere verbruik van L3 ( de fase waar alleen de laadpaal op actief is en de oven maar die is nu uit) de geeft op de afbeelding 13.5A aan.

Zie afbeelding
[Afbeelding]

Volgens mijn p1 uitlezing van homewizard is de correcte waarde die van L3.

Ik hoop dat jullie meer weten…
Dat kun je niet zien in dit scherm volgens mij; je ziet hier tot welk amperage de EVSE kan laden (3x35A in jouw geval) en je ziet de amperages die door de hoofdmeter gaan.
Wat jij wil zien is wat de EVSE zelf op dit moment gebruikt, daarvoor zul je een meter moeten aansluiten op de EVSE spanningsvoorziening en via API of modbus de meterstanden invoeden op de EVSE. Je krijgt dan een extra vak in het interface genaamd "EV Meter" en die laat zien hoeveel watt er momenteel naar de auto gaat, hoeveel kWh er in deze sessie naar de auto is gegaan en de totale hoeveelheid kWh die door de paal (of eigenlijk de meter) gegaan is. En een vakje "EV Currents" die de amperages laat zien die op dit moment door de paal gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 13-09-2023 22:36 ]

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 15:03
Maar toch weet de smartmeter wel hoeveel stroom er naar de auto mag/ ivm met load balance. Dan moet er toch een berekening zijn die weet hoeveel er naar de auto word verstuurd?

Of ben ik nu helemaal van het goede pad af?

• Stefannn
astrapowerrr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:41:
Maar toch weet de smartmeter wel hoeveel stroom er naar de auto mag/ ivm met load balance. Dan moet er toch een berekening zijn die weet hoeveel er naar de auto word verstuurd?

Of ben ik nu helemaal van het goede pad af?
Je “stuurt” geen stroom.
De evse communiceert een “maximaal te trekken stroom” naar de auto.
De auto gaat vervolgens trekken wat hij nodig heeft en wat binnen de maximale grens blijft.
De evse weet dus niet hoeveel stroom er naar de auto gaat.

Bekijk het zo: de auto is een variabele belasting, zoiets als een straalkacheltje met 3 standen.

• dingo35
sailor_dg schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:11:

Kan het zijn dat de auto zich niet snel genoeg houdt aan het signaal vanuit de SmartEvse?
Dat zou kunnen, maar in de standaard zijn uitdrukkelijk responstijden vastgelegd.
Bij mijn weten houden alleen Tesla en Renault zich niet altijd aan de standaard; Tesla omdat ze eerder dan de standaard waren, en Renault... tsja, omdat het Fransen zijn?

• dingo35
Ik zou even een foto van je bedrading sturen, wie weet spot iemand een foutje?

• dingo35
astrapowerrr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:17:

Daarvoor moet je een EVmeter aansluiten, bijv. https://www.amazon.nl/Eas...=sdm72%2Caps%2C332&sr=8-1

Dan rapporteert je SmartEVSE zowel vermogen als energie die naar je EV gaat.

• cyclone

cyclone

Iemand hier ervaring met een SAI PCD ALE3D5F kwh meter? (mijn versie is uit 2013 en heeft de knoppen niet die je in de spec sheet ziet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FUvhtfEh8zKkJmCPTtmmPM86UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaGKmN5j9hcepAUlXyYrotZo.jpg?f=fotoalbum_large

Kreng zit in de laadpaal die ik wil ombouwen maar een snelle blik op de spec sheet geeft aan dat hij data via een Sbus uitspuugt.
Heb al wat gegoogled maar ik kan nu niet herleiden of dit gaat werken op de RS485 bus van de SmartEVSE v3.

Sowieso vind ik de documentatie zeer beperkt want veel verder dan de manual kom ik niet (en die info is zeer summier).

[edit]
Na wat zoekwerk vind ik @sanderb2001 ook zo'n unit heeft .. heb jij hem aan de praat gekregen ?

Als dit nou een hoop gedoe is / wordt douw ik er met liefde een andere in.
Zie in de post hierboven een meter die Modbus doet en maar 55 euro kost als dat een goed alternatief is lijkt me dat ook een prima optie.
Maar vanuit hobby perspectief zou het leuk zijn om de huidige die ik in de paal aantref in te kunnen zetten (en ik heb toch nog geen electrische auto dus ik heb 0,0 haast).

[edit 2]
ander data blad gevonden .. S0 is gewoon een pulse interface.
Vermoed dat ik daar niet verder mee ga komen .. maar wie weet .. mocht ik wat vinden (of iemand een oplossing weten) meld ik het hier (of meldt u dan)

[ Voor 58% gewijzigd door cyclone op 14-09-2023 20:13 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 88 Laatste