Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Let op dat 'type B aardlekschakelaar' iets anders is dan 'B-karakeristiek automaat'.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Klopt @Proton_.

@Stefannn Heeft een DC sensor dus een Type A, B-kar aardlekautomaat is voldoende.

Overigens zijn er geen Type B aardlekautomaten ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:09
Jazsie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:49:
[...]

Ehh, neem dan gelijk een A-merk zoals Schneider:
16A: https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d54716/
20A: https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-30ma-r9d54720/
25A: https://www.elektramat.nl...-25a-b-kar-30ma-r9d54725/

(geen idee welk je nodig hebt, staat niet vermeld).

Beter en goedkoper ook eens...
Ahhh… heel goede tip.. maar helaas te laat. Bestelling is de deur uit.
Bestellen is altijd lastig want het is een mix van meerdere leveranciers en er is altijd 1 component dat je alleen bij een specifieke kan krijgen.
Helaas.. je had een vrij goed punt.

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 14:29
Hallo,
Ik heb een vraag, ik heb een BlackBoxx op de kop getikt een oud model die niet aangemeld is op een cloud omgeving.
Hier zit een last mile solutions in.
Nu zit er op poort 23 en 24 de rfid cardlezer aangesloten nu heb ik natuurlijk geen rfid kaart weet iemand hoe ik hier een kaart kan activeren? eigenlijk wil ik hier een tasomta relay op zetten zodat ik dit kan regelen met home assistant.
Mvg jos

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:03
scholten45 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:11:
Hallo,
Ik heb een vraag, ik heb een BlackBoxx op de kop getikt een oud model die niet aangemeld is op een cloud omgeving.
Nu zit er op poort 23 en 24 de rfid cardlezer aangesloten nu heb ik natuurlijk geen rfid kaart weet iemand hoe ik hier een kaart kan activeren? eigenlijk wil ik hier een tasomta relay op zetten zodat ik dit kan regelen met home assistant.[Afbeelding]
Mvg jos
Normaal gesproken zit er in het bedieningsmenu een optie om een rfid kaart toe te voegen. Als je die kunt vinden kun je een willekeurige kaart of druppel activeren.
Als dit achter een wachtwoord of in een service menu zit verstopt dan wordt t lastig....

• scholten45
Het is een model uit 2017, er zit geen display op of andere mogelijkheid om uit te lezen.
Misschien is het uitlezen ook wel via poort 23 en 24.
Ik zou mij ook voor kunnen stellen je iets kunt met de jumpers die in de module zit.

• scholten45
3 jumper links is een reset/herstart.

• scholten45
Als ik alleen al de rfid af kan koppelen en met een maak contact kan laden dan is het voor mij al goed.

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
heeft er iemand een idee hoe ik mijn kwh meter in mijn laadpaal kan uitlezen met een esp32 ofzo

• dingo35
Ik heb hulp nodig van een smartevse-bezitter/geinteresseerde met verstand van html.

Ik heb delayed charging ingebouwd in de serkri-distributie; dit opent de weg naar geavanceerd laden voor diegenen die niet met HomeAssistant overweg willen/kunnen; als je eenmaal vertraagd kunt laden is het wachten op lagere tarieven van je provider of het zetten van een laadactie op basis van je agenda niet zo heel erg ver weg meer….

MAAR het webservertje doet raar. Ik heb een input veld toegevoegd, dat als default de huidige datum/tijd krijgt. Als je op één van de mode-knoppen drukt wordt de datum/tijd afgevuurd naar de firmware. Als de datum/tijd in het verleden ligt gaat hij direct naar die mode, anders wacht hij op de betreffende datum/tijd.

Verwacht gedrag:
Na het afvuren (“POST” in de activate routine) blijft het scherm gewoon staan, met de afgevuurde tijd in het input veld. Alle andere velden blijven correcte info tonen en updaten elke 5-7 seconden.

Feitelijk gedrag:
De url wordt verkloot met een suffix die te maken heeft met die datetime en alle velden worden leeg gemaakt.

Ongetwijfeld een kleinigheidje voor de html kenner, maar ik kom er maar niet achter waar het probleem zit.

De code vind je in https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/tree/delayed_charging, bestand data/index.html.

WIE O WIE?

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:45:
Ik heb hulp nodig van een smartevse-bezitter/geinteresseerde met verstand van html.

Ik heb delayed charging ingebouwd in de serkri-distributie; dit opent de weg naar geavanceerd laden voor diegenen die niet met HomeAssistant overweg willen/kunnen; als je eenmaal vertraagd kunt laden is het wachten op lagere tarieven van je provider of het zetten van een laadactie op basis van je agenda niet zo heel erg ver weg meer….

MAAR het webservertje doet raar. Ik heb een input veld toegevoegd, dat als default de huidige datum/tijd krijgt. Als je op één van de mode-knoppen drukt wordt de datum/tijd afgevuurd naar de firmware. Als de datum/tijd in het verleden ligt gaat hij direct naar die mode, anders wacht hij op de betreffende datum/tijd.

Verwacht gedrag:
Na het afvuren (“POST” in de activate routine) blijft het scherm gewoon staan, met de afgevuurde tijd in het input veld. Alle andere velden blijven correcte info tonen en updaten elke 5-7 seconden.

Feitelijk gedrag:
De url wordt verkloot met een suffix die te maken heeft met die datetime en alle velden worden leeg gemaakt.

Ongetwijfeld een kleinigheidje voor de html kenner, maar ik kom er maar niet achter waar het probleem zit.

De code vind je in https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/tree/delayed_charging, bestand data/index.html.

WIE O WIE?
gebruik encodeURIComponent() op de starttime

• dingo35
Bedankt @DanTm , maar dat lijkt me toch een beetje een workaround ipv een oplossing:

Ten eerste moet ik dan serverside een decodeURIcomponent gaan aanroepen, ten tweede vind ik het juist zo mooi dat iemand met een simpele
code:
1
curl -X POST "..../mode=3&starttime="20230612T1200"
de settings kan zetten...

Is er misschien een alternatief? Waarom wordt die url verknipt bij deze post, en niet bij de andere posts als alleen de mode gewijzigd wordt?

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:14:
Bedankt @DanTm , maar dat lijkt me toch een beetje een workaround ipv een oplossing:

Ten eerste moet ik dan serverside een decodeURIcomponent gaan aanroepen, ten tweede vind ik het juist zo mooi dat iemand met een simpele
code:
1
curl -X POST "..../mode=3&starttime="20230612T1200"
de settings kan zetten...

Is er misschien een alternatief? Waarom wordt die url verknipt bij deze post, en niet bij de andere posts als alleen de mode gewijzigd wordt?
de starttime.value heeft dubbele punten in zijn waarden, die gaan niet goed in een query string parameter.
Je moet ze dus encoden, of verwijderen (string.replaceAll(':','').
Waarschijnlijk wil je ook vd streepjes af.

Het huidige formaat is: YYYY-MM-DDThh:mm:ss.ms
https://www.w3schools.com..._datetime-local_value.asp

Je zult verder waarschijnlijk ook rekening mee moeten houden dat de huidige tijd in je browser anders kan zijn dan die van de smartevse. Je zou de initiële datum kunnen zetten op basis van de huidige tijd uit een API call.

[Voor 44% gewijzigd door DanTm op 19-04-2023 14:45]

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 16:38

Hier dan ook onze laadpaal in voorbereiding op onze nieuwe EV die over circa 8 weken geleverd zal worden.

Mains informatie wordt via Node-red en de SMARTEVSE API afgehandeld.
Ik heb tevens een 2de 2-polige contactor geplaatst zodat ik ook met maar 1 fase kan laden als de hoeveelheid PV-opbrengst op dat moment te laag is om met minimaal 6A per fase the laden.

Nu wachten op de EV totdat ik kan testen, of eens kijken of ik iemand met een EV voor een biertje vraag :-)

[Voor 60% gewijzigd door Snoekieboe op 19-04-2023 15:57]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-06 16:55
Even wat anders dan n laadpaal etc..

Wanneer de prijs elec. negatief is, wat doen jullie zonnepaneel gebruikers dan?

Omvormer(s) uit en Extra juist nu laden?

Bv. Vandaag was de prijs -/- 23 cent.

Thx.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Richardfm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:47:
Even wat anders dan n laadpaal etc..

Wanneer de prijs elec. negatief is, wat doen jullie zonnepaneel gebruikers dan?

Omvormer(s) uit en Extra juist nu laden?

Bv. Vandaag was de prijs -/- 23 cent.

Thx.[Afbeelding]
Verkeerde topic. Je moet hier zijn: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Sometimes you need to plan for coincidence

• dingo35
DanTm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:39:
[...]

de starttime.value heeft dubbele punten in zijn waarden, die gaan niet goed in een query string parameter.
Je moet ze dus encoden, of verwijderen (string.replaceAll(':','').
Waarschijnlijk wil je ook vd streepjes af.

Het huidige formaat is: YYYY-MM-DDThh:mm:ss.ms
https://www.w3schools.com..._datetime-local_value.asp
@DanTm Bedankt voor je antwoord!

Het probleem zit m niet in die string, want als ik dat hele deel vervang door een simpele string of zelfs weglaat, blijft het probleem bestaan.

Het probleem treedt op zodra ik een input veld op het formulier zet, ik kan voorkomen dat de url bij een post verandert door de "name" tag bij het input veld te verwijderen, maar nog steeds wordt het form vernaggeld door de post doordat alle veld-waardes blanco worden; een reload verhelpt het maar voelt als zo onnodig... waarom verprutst een post die form?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dingo35 het mooie is dat dit een puur javascript/html-webprobleem is en je dus zonder C++ of firmware updaten/recompilen kunt debuggen.
De developer tools in elke moderne browser kunnen je hier goed mee helpen.

Wellicht zit er nog een andere form submit handler geregistreerd of iets dergelijks, na de activate() single-steppen met een half oog op het netwerkverkeer zou je verder moeten helpen.
Een onchange-handler met een debugger() call op de dingen die ongewenst veranderen is ook een strategie.
(misschien dat een echte webdeveloper nog meer tips heeft)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:22:
[...]

@DanTm Bedankt voor je antwoord!

Het probleem zit m niet in die string, want als ik dat hele deel vervang door een simpele string of zelfs weglaat, blijft het probleem bestaan.

Het probleem treedt op zodra ik een input veld op het formulier zet, ik kan voorkomen dat de url bij een post verandert door de "name" tag bij het input veld te verwijderen, maar nog steeds wordt het form vernaggeld door de post doordat alle veld-waardes blanco worden; een reload verhelpt het maar voelt als zo onnodig... waarom verprutst een post die form?
ik zou dat hele formulier gewoon weg laten.. vroeger werd dat gebruikt om alle inputs op een formulier te kunnen versturen.. mogelijk dat die antieke jquery versie daar iets magisch doet.
Maar gezien je geen form post doet, maar een post via jquery, kan dat form element wel weg.

Heb dat ff getest, dat lijkt idd het probleem te verhelpen.
Dus gewoon de
code:
1
 <form class="form-inline">

weg

• dingo35
Ja dat helpt maar dan gaat de layout eraan; daarvoor stond die form erin.
Maar inmiddels oplossing gevonden, een event.preventDefault(); deed de truc....

Acties:
  • +6Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.0 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.0

The biggest visible change in this release is the handling of the menu: since the Mode menu option is chosen the most, it is moved up front.
Also, in the past, it was impossible to disable MainsMeter: always a Sensorbox or something else had to be configured. People who had MainsMeter and/or EVMeter installed wanted to be able to run in Normal mode and still have the values of the meters be available to the API, because other hardware/software was dependent on that.

From now on it will be possible to disable/enable MainsMeter, even from Normal mode. If Meters are enabled they will communicate their values to the REST API, whatever mode you are using.
BUT from now on you can only choose Smart and/or Solar mode if you have a MainsMeter installed; choosing those modes without a MainsMeter makes no sense.
The rest of the menu stays “context sensitive”, e.g. you can only configure items that are relevant to the mode you are in (e.g. startcurrent only for Solar mode), so beginners that are just staying in Normal mode are not overwhelmed with all the options.

The Mode you have configured on your LCD screen will be the default mode when you reboot / repower. You can change the modes through the webserver or the REST API, but the default mode is the last one you configured on your LCD screen.

Also now more detailed EVmeter info is displayed at the webserver and exported to the REST API.

Under the hood a log of improvements are made on phase detection, and a note has been added to the wiring of a second contactor (C2).
Also the libraries that are used are bumped to their latest versions.

• scholten45
scholten45 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:11:
Hallo,
Nu zit er op poort 23 en 24 de rfid cardlezer aangesloten nu heb ik natuurlijk geen rfid kaart weet iemand hoe ik hier een kaart kan activeren? eigenlijk wil ik hier een tasomta relay op zetten zodat ik dit kan regelen met home assistant.[Afbeelding]
Mvg jos
Iemand een idee
?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
kom je met die qr code niet bij de fabrikant van die module uit?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@scholten45 Probeer het eens bij https://www.inncgroup.com/controller , of vervangen voor de offline variant.
Zelf een OpenEVSE of SmartEVSE inbouwen kan natuurliijk ook.

• Stefannn
Nou,
Meterkast is omgebouwd. Heel veel stopcontacten en doosjes verplaatst en extra groepenkast geplaatst. De smartEVSE, het relais en de aardlekautomaat zitten erin maar alle bedrading moet nog.
Dat wordt later. Ik ga de aardlek-automaat met mijn zoon op de hoofdschakelaar aansluiten, hij heeft een zonnepanelen-panelen bedrijf en is daar wat bedrevener in. De rest lukt me zelf wel.

Wat me opeens bezighoudt.....
Hoe wordt de spanning eigenlijk "afgeschakeld"?
Aanschakelen gebeurt als de smartEVSE via de PP de auto ziet. Maar trek je die stekker er dan gewoon tijdens het laden uit?
Of moet er nog ergens een stop-knop?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Stefannn schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:46:
Wat me opeens bezighoudt.....
Hoe wordt de spanning eigenlijk "afgeschakeld"?
Aanschakelen gebeurt als de smartEVSE via de PP de auto ziet. Maar trek je die stekker er dan gewoon tijdens het laden uit?
Of moet er nog ergens een stop-knop?
De auto lockt de stekker en gaat dan stroom trekken.
Om te stoppen vertel je tegen de auto te ontgrendelen, doorgaans met een knopje op de sleutel of naast de auto-socket. Een maatregel op de EVSE is dus niet nodig

• Stefannn
Proton_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:01:
[...]

De auto lockt de stekker en gaat dan stroom trekken.
Om te stoppen vertel je tegen de auto te ontgrendelen, doorgaans met een knopje op de sleutel of naast de auto-socket. Een maatregel op de EVSE is dus niet nodig
Dank. Ik heb de auto nog niet. Dus het is nog wat virtueel.
“Naast de auto socket” >> dat is dus op de auto? Niet op de laadpaal?
Het wordt trouwens een ioniq5. (Ik kan het ook wel in het ioniq5 forum vragen).

Maar goed… dus zeker niks op de laadpaal?
Ik kan het nu nog aanpassen. De paal en kabel is er nog niet.
En super bedankt.

[edit], nou… volgens een Google search zou unlock van de car genoeg moeten zijn om laden te stoppen.
Dus geen aanpassing op laadpaal kennelijk.

(Zoals gezegd… het is me allemaal nog wat virtueel)

[Voor 13% gewijzigd door Stefannn op 23-04-2023 21:34]

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 14:29
Ja of je kan het via de webinterface bij control op "off" zetten. Andere methode is de RFID lezer bestellen. Dan kan je met de RFID de SmartEVSE locken en zodoende stopt het laden. Kan je dus ook als start/stop gebruiken.
Verder zit in die RFID reader een ledje, daarmee kan je zien of het laadpunt aan of uit staat, tijdens het laden pulseert de groene led. Zelf wel een fan van.
Je kan uiteraard ook een "domme" drukknop en feedback led op de SmartEVSE aansluiten ipv een RFID lezer.

EDIT: tegenwoordig kan het zelfs meer dan vroeger dankzij een RGB led. https://www.stegen.com/nl...nop-met-rgb-led-ring.html

[Voor 13% gewijzigd door fluppie007 op 23-04-2023 22:59]

• Stefannn
fluppie007 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:57:
Ja of je kan het via de webinterface bij control op "off" zetten. Andere methode is de RFID lezer bestellen. Dan kan je met de RFID de SmartEVSE locken en zodoende stopt het laden. Kan je dus ook als start/stop gebruiken.
Verder zit in die RFID reader een ledje, daarmee kan je zien of het laadpunt aan of uit staat, tijdens het laden pulseert de groene led. Zelf wel een fan van.
Je kan uiteraard ook een "domme" drukknop en feedback led op de SmartEVSE aansluiten ipv een RFID lezer.

EDIT: tegenwoordig kan het zelfs meer dan vroeger dankzij een RGB led. https://www.stegen.com/nl...nop-met-rgb-led-ring.html
Dank!
Ik heb gekozen voor smartEVSE in de meterkast. Daarmee was de opzet om het buiten zo kaal mogelijk te houden zonder knopjes en ledjes. Maar het moet wel functioneren natuurlijk.

Er komt buiten dus geen knopje. Ontgrendelen via unlock van de auto. Verder goed om te begrijpen dat dat dus ook via de api kan. Ik kan de auto bijvoorbeeld ontgrendelen als het alarm aan gaat. Alleen werkt dat dus niet als ik met de auto ga rijden en mijn vrouw nog thuis blijft.
Food for thought.
In ieder geval geen extra knopje buiten dus.
Dank! (Saved by the bell).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jazsie
Stefannn schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:17:
[...]

Dank!
Ik heb gekozen voor smartEVSE in de meterkast. Daarmee was de opzet om het buiten zo kaal mogelijk te houden zonder knopjes en ledjes. Maar het moet wel functioneren natuurlijk.

Er komt buiten dus geen knopje. Ontgrendelen via unlock van de auto. Verder goed om te begrijpen dat dat dus ook via de api kan. Ik kan de auto bijvoorbeeld ontgrendelen als het alarm aan gaat. Alleen werkt dat dus niet als ik met de auto ga rijden en mijn vrouw nog thuis blijft.
Food for thought.
In ieder geval geen extra knopje buiten dus.
Dank! (Saved by the bell).
Hier ook alles in de meterkast, buiten enkel een lege laadpaal voor de kabel op te hangen en intern de koppeling tussen de kabel van meterkast en de laadkabel zelf.

Bediening doe ik via Home Assistant, maar zou je ook via de API kunnen doen.

• Stefannn
Jazsie schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:50:
[...]

Hier ook alles in de meterkast, buiten enkel een lege laadpaal voor de kabel op te hangen en intern de koppeling tussen de kabel van meterkast en de laadkabel zelf.

Bediening doe ik via Home Assistant, maar zou je ook via de API kunnen doen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dank.
Erg leuk en leerzaam om te zien hoe alles zit aangesloten.
Netjes gedaan.
Ik heb alle draadjes gevolgd en het klopt inderdaad met hoe ik het begrepen had. Dat is mooi.
Exact dezelfde Schneider groepenkast als ik heb trouwens.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Een korte vraag m.b.t. vervangen bestaande vaste kabel op een new motion laadpaal. De oude kabel van evchargeking heeft 1 CP draad. Nu heb een nieuwe kabel van ratio besteld, echter heeft deze 2 kabeltjes in 1 kabelschoen (oranje/paars, zie afbeelding). Ik vroeg mij af of dit wel (goed) gaat werken, wellicht kunnen jullie toelichten waarom het 2 draadjes zijn? Ik heb dezelfde vraag neergelegd bij ratio, maar nog geen response gekregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 09:56
koifim schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:41:
Een korte vraag m.b.t. vervangen bestaande vaste kabel op een new motion laadpaal. De oude kabel van evchargeking heeft 1 CP draad. Nu heb een nieuwe kabel van ratio besteld, echter heeft deze 2 kabeltjes in 1 kabelschoen (oranje/paars, zie afbeelding). Ik vroeg mij af of dit wel (goed) gaat werken, wellicht kunnen jullie toelichten waarom het 2 draadjes zijn? Ik heb dezelfde vraag neergelegd bij ratio, maar nog geen response gekregen.

[Afbeelding]
Had dezelfde vraag toen ik mijn kabel kreeg. Bij kabelbreuk van de kleinere diameter kabel hebben ze op deze manier een failsafe ingebouwd. De kabel zit ook in de stekker aan elkaar verbonden.

• Stefannn
Jfwiet schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:50:
[...]

Had dezelfde vraag toen ik mijn kabel kreeg. Bij kabelbreuk van de kleinere diameter kabel hebben ze op deze manier een failsafe ingebouwd. De kabel zit ook in de stekker aan elkaar verbonden.
& @koifim..

Is het een schroef stekker?
Dan kan je ze (op een later moment als je daar aan toe bent) loshalen en CP en PP apart naar de laadpaal brengen. Via de PP kan je bij sommige auto’s, in ieder geval de ioniq5, de V2L schakelen. Dan kan je er een V2H van maken.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:35:
[...]

& @koifim..

Is het een schroef stekker?
Dan kan je ze (op een later moment als je daar aan toe bent) loshalen en CP en PP apart naar de laadpaal brengen. Via de PP kan je bij sommige auto’s, in ieder geval de ioniq5, de V2L schakelen. Dan kan je er een V2H van maken.
Nee, hij is gegoten, daarom vond ik het al zo vreemd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 19:14
Meten = weten, gissen = missen.
Een oud gezegde, maar blijft gelden.

Ik zou ff meten waar deze draden op aangesloten zijn. Dan weet je ook zeker hoe het zit. Beide draden tegelijk gebruiken voor de CP is trouwens geen probleem. Als CP en PP via de aderhuls aan elkaar zit dan moet je ze wel scheiden. (kan altijd verkeerd in elkaar gezet zijn).

• Jazsie
Aangezien de stekker eraan gegoten zit en de twee draden bij aankoop met elkaar verbonden zijn, dan mag je er wel van uit gaan dat het gewoon CP draad is :).

En anders zoals @cruysen zegt, meten is weten of wachten op antwoord van Ratio zelf.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 18:51
Op het ogenblik heb ik een Smart EVSE v2.2 draaien,
nu wil ik gebruik gaan maken van de webserver (met HA, smart laden enz), maar kom er niet helemaal achter of ik dan een V3 moet kopen (en een v2 over heb) of dat ik op deze v2 nieuwe firmware kan laden ?

Ik heb (nu) geen sensorbox (laadpaal hangt in de schuur, geen kabel tot meterkast aanwezig), maar is dat nog een optie (zonder de klemmen, en dan via API current doorgeven)?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• dingo35
De SmartEVSEv2 heeft andere firmware dan de v3, het is een aparte firmware repository; dus volgens mij heb je nieuwe v3 hardware nodig.

Maar Stegen moet daar definitief uitsluitsel over kunnen geven.
Als je je stromen van je meter minimaal 1x per 10 seconden beschikbaar hebt, kun je die via de serkri firmware (v3 only!) uploaden.

• Hmmbob
  • Nu online
@dingo35 Ik zit nog in de voorbereiding (nog steeds) voor mijn paal, en heb een esphome based slimmelezer die via de API de current values naar de SmartEVSE gaat sturen.

Nu zie ik alleen dat die waardes altijd positief zijn - ook nu mijn panelen lekker aan het produceren zijn. Hoe verwerkt Serkri de current values om te bepalen wat de solar productie is? Verwacht deze negatieve values als er elektriciteit geproduceerd wordt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
Als ik me niet vergis zit daar een compleet yaml script voor in de github repository, incl. dat verhaal over positieve/negatieve stroomrichting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
dingo35 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:22:
Als ik me niet vergis zit daar een compleet yaml script voor in de github repository, incl. dat verhaal over positieve/negatieve stroomrichting.
Held.

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
Weet iemand welke grootte magneetschakelaar je moet kiezen om met 11 kW (3x16A) te laden?

Ik denk zelf aan een 4p 25A magneetschakelaar maar wil het voor de zekerheid even controleren. Tot welk vermogen zou je kunnen gaan met een 4p 25A magneetschakelaar?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
230*25*3=17.250 (aka 17kW) :?

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Oldchatterman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:39:
Weet iemand welke grootte magneetschakelaar je moet kiezen om met 11 kW (3x16A) te laden?

Ik denk zelf aan een 4p 25A magneetschakelaar maar wil het voor de zekerheid even controleren. Tot welk vermogen zou je kunnen gaan met een 4p 25A magneetschakelaar?
Ik zou zelf een maatje groter bestellen 3x32A magneetschakelaar (of 3x40A). Het laden van een auto duurt namelijk uren op hoog vermogen. Dit heeft dus best invloed op de levensduur van je schakelmateriaal. En als je terugzoekt in dit forum zijn er een aantal mensen waar de magneetschakelaar defect is geraakt.

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
De berekening om op 17kW uit te komen snap ik. Maar hoe moet ik de gegevens uit onderstaande datasheet van Hager interpreteren?

Aan de hand van deze datasheet zou ik zeggen dat een 3x40A magneetschakelaar de voorkeur heeft voor laden boven 13,8 kW.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een auto is een supermakkelijke belasting: schakelen zonder vlamboog of inschakelstroom.
Dus AC-1 in de tabel.

• Stefannn
Oldchatterman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:34:
De berekening om op 17kW uit te komen snap ik. Maar hoe moet ik de gegevens uit onderstaande datasheet van Hager interpreteren?

[Afbeelding]

Aan de hand van deze datasheet zou ik zeggen dat een 3x40A magneetschakelaar de voorkeur heeft voor laden boven 13,8 kW.
Tabel is “per fase”. Dus met 3x25A kan je daadwerkelijk met 3x25A laden zonder problemen.
Daarnaast is de belasting ook nog eens super laag omdat laden pas begint nadat relais is gesloten en laden wordt gestopt voordat relais afschakelt.
Gerapporteerde Relais problemen hebben dus eerder met kwaliteit dan met belastbaarheid te maken

• scholten45
Proton_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:18:
@scholten45 Probeer het eens bij https://www.inncgroup.com/controller , of vervangen voor de offline variant.
Zelf een OpenEVSE of SmartEVSE inbouwen kan natuurliijk ook.
Ik heb de fabrikant al een mail gestuurd kijken wat het brengt.
Als dat niets word dan ga ik hem vervangen voor een smartevse.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:37
Bij stegen.com staat onderaan de smart evse 3 een flinke disclaimer:
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html

Weet niet echt goed of ik me hierom zorgen moet maken als ik dit in de meterkast (laat) monteren.
Hie kijken jullie hier tegenaan?

This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by Stegen Electronics to be a finished end-product fit for general consumer use. Persons handling the product(s) must have electronics training and observe good engineering practice standards. As such, the goods being provided are not intended to be complete in terms of required design-, marketing-, and/or manufacturing-related protective considerations, including product safety and environmental measures typically found in end products that incorporate such semiconductor components or circuit boards. This evaluation kit does not fall within the scope of the European Union directives regarding electromagnetic compatibility, restricted substances (RoHS), recycling (WEEE), FCC, CE or UL, and therefore may not meet the technical requirements of these directives or other related directives.

• Stefannn
m.eddy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:33:
Bij stegen.com staat onderaan de smart evse 3 een flinke disclaimer:
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html

Weet niet echt goed of ik me hierom zorgen moet maken als ik dit in de meterkast (laat) monteren.
Hie kijken jullie hier tegenaan?

This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by Stegen Electronics to be a finished end-product fit for general consumer use. Persons handling the product(s) must have electronics training and observe good engineering practice standards. As such, the goods being provided are not intended to be complete in terms of required design-, marketing-, and/or manufacturing-related protective considerations, including product safety and environmental measures typically found in end products that incorporate such semiconductor components or circuit boards. This evaluation kit does not fall within the scope of the European Union directives regarding electromagnetic compatibility, restricted substances (RoHS), recycling (WEEE), FCC, CE or UL, and therefore may not meet the technical requirements of these directives or other related directives.
“Laat monteren” is dan inderdaad eigenlijk niet de bedoeling.
Defacto staat hier dat “als je zelf en voor eigen risico bedacht hebt dat je een evse wilt bouwen de aangeboden component prima bruikbaar is om onder eigen verantwoordelijkheid te gebruiken”.
Oftewel: “vergelijkbaar met zelf ontworpen en in elkaar gesoldeerde printplaat”.

Kijkend naar mijn eigen huis: vergelijkbaar met 90% van de installatie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dingo35
Je bent een tweaker of je bent 't niet...

• m.eddy
Ik ben er inmiddels achter dat de WG geen kWh meter declaraties gaat accepteren op een lease EV. Zit nu dus over private lease of aanschaf van een EV te denken.

Betreffende Smart EVSE, kan er wel makkelijk de laad sessies geëxporteerd worden? Lijkt me wel tof om voor bezoekers die willen laden een mooi rapportje te genereren. Hoewel de bezoekers de kWh meter wel zullen accepteren denk ik 8)7

• fluppie007
Nee, enkel de laatste laadsessie (charged_kwh) wanneer je een "EV meter" hebt aangesloten

Kijk eens naar emonCMS, dat draait vlotjes op een RPi of vergelijkbaar. Dan stuur je vanuit bv. Home Assistant sensors naar emonCMS voor lange termijn logging. Kan je het netjes gaan bijhouden.

• m.eddy
Dat ziet er goed uit…en er is een docker install. Dank! Ga ik naar kijken.

• fluppie007

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.1 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.1
  • Introduce Delayed Charging; you can now give a starttime and a mode through the API or the webserver, and SmartEVSE will go in OFF mode and will wake up at the given start time
  • make Solar Start Current and Solar Import Current modifiable through the REST API
  • speed up the energy readings of MainsMeter at startup
  • fix some bugs
  • update the API documentation

• Calamarain
  • Laatst online: 05-06 20:20
dingo35 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:30:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.1 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.1
De bijgewerkte API-documentatie staat op https://swagger-ui.serkri.be/ .

• Calamarain
Ik gebruik via Home Assistant de API om de SmartEVSE Mains L1/2/3 te schrijven. Dit werkt: in Smart-modus wordt de laadstroom beperkt wanneer nodig.
Ik probeer nu Solar aan de praat te krijgen. Ik schrijf daarvoor negatieve stroomsterkten weg op deze manier
code:
1
http://192.168.##.##/currents?L1=-70.0&L2=-60.0&L3=-70.0

Deze verschijnen als positieve waarden, terwijl in de documentatie van Serkri negatieve waarden te zien zijn.
De status is 'Charging Stopped - Waiting for Solar', SmartEVSE Solar Start Current is 4A, SmartEVSE Solar Max Import is 0A en min en max zijn 6A en 25A.
Wat zie ik over het hoofd?

• dingo35
Met die settings moet hij, zodra hij ca. 1 minuut een teruglevering van 4A naar het net detecteert (dus bij Phase Details toont de webserver bij Totaal -4A of lager), gaan laden. Zodra hij stroom uit het net gaat trekken regelt hij terug, en als hij op MinCurrent zit gaat er een eventueel een timer lopen (solar stop timer) zodat hij niet bij elk wolkje af slaat.

Bij jou slaat hij dus onmiddellijk af na het starten...

De minimale stroom is 6A, dus als je StartCurrent op 4A zet moet je ImportCurrent toch zeker op 2A of meer staan.

Ik vind zelf StartCurrent 6 of 8A (afhankelijk van hoe dringend ik moet laden), Import Current 0A en StopTimer 10 minuten comfortabele settings...

EDIT: Als je over 3 fasen laadt heb je dus minimaal 18A aan zonnestroom nodig om volledig op zonnestroom te kunnen laden.
Als je niet zoveel zonnepanelen hebt, heb je een tweede contactor nodig om terug te schakelen naar 1 fase laden...

[Voor 14% gewijzigd door dingo35 op 30-04-2023 11:43]

• fluppie007
dingo35 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:30:
...
• Introduce Delayed Charging; you can now give a starttime and a mode through the API or the webserver, and ...
Nice, als je bv een dag/nacht meter hebt en met solar overschot op dag zit en nog een redelijk hoog nachtverbruik, dan kan je hem bv. om 7h 's morgens laten starten. Een stoptime zou evenwel handig zijn, dan kan je bv laten stoppen om 22h, als het nacht/daltarief in gaat. En om 7h gaat die weer aan de gang :).

• dingo35
Dan kun je beter de Solar mode gebruiken..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
Calamarain schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:41:
. Ik schrijf daarvoor negatieve stroomsterkten weg op deze manier
code:
1
http://192.168.##.##/currents?L1=-70.0&L2=-60.0&L3=-70.0

Deze verschijnen als positieve waarden,
Ik zou deze als negatieve waarden op de webserver verwachten.
Ik zou even in de esphome directory van de repository kijken, daar staat een prima scriptje

• Calamarain
dingo35 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
[...]
Ik zou deze als negatieve waarden op de webserver verwachten.
Aha, toch! Dat heeft me geholpen, want dat gebeurde dus niet. Ik had een fout in mijn aangepaste rest_command, waardoor blijkbaar nog een oude versie werd gebruikt.

Ik heb het nu zo opgelost:
configuration.yaml
code:
1
2
3
4
rest_command:
  evse_mains_current:
    url: "http://{{ ip }}/currents?L1={{ L1 }}&L2={{ L2 }}&L3={{ L3 }}"
    method: post

automation
code:
1
2
3
4
5
6
service: rest_command.evse_mains_current
data:
  ip: 192.168.##.##
  L1: "{{(((states('sensor.power_consumption_phase_l1')|float - states('sensor.power_production_phase_l1')|float) / states('sensor.voltage_phase_l1')|float) * 10000)|int}}"
  L2: "{{(((states('sensor.power_consumption_phase_l2')|float - states('sensor.power_production_phase_l2')|float) / states('sensor.voltage_phase_l2')|float) * 10000)|int}}"
  L3: "{{(((states('sensor.power_consumption_phase_l3')|float - states('sensor.power_production_phase_l3')|float) / states('sensor.voltage_phase_l3')|float) * 10000)|int}}"

Doordat de netto stroomsterkte niet beschikbaar is in (mijn) elektriciteitsmeter, zou je een check moeten uitvoeren of er geleverd wordt of niet om te bepalen of de stroomsterkte positief of negatief moet worden doorgegeven. Ik vond dat wat ingewikkeld. Door het teruggeleverde vermogen van het afgenomen vermogen af te trekken, en te delen door de spanning, bereik je hetzelfde, maar dan nauwkeuriger; dit geeft de stroomsterkte door met één cijfer achter de komma.

• m.eddy
Ik ben benieuwd of er een richtlijn/aanbeveling/consensus is over hoe de verschillende componenten met elkaar communiceren:
- Smart EVSE
- Slimme meter P1 (terugmelden load aan Smart EVSE)
- kWh meters: bijvoorbeeld voor je PV opbrengst. En als je geen P1 hebt voor de belasting van het hele huis.
- Home Assistant
- Andere LAN componenten

Gevoelsmatig zou het mijn voorkeur hebben om alles in de meterkast met elkaar te kunnen laten communiceren onafhankelijk van je LAN.
Voor de meterkast zou dat modbus zijn? Smart EVSE ondersteund dat en er zijn ook kWH meters te krijgen die dat ondersteunen. De Slimme Meter ondersteund dat niet zie ik maar die berichten zijn te converteren.
De sensorbox leek me wat overkill om deze conversie te doen.
De p1mb leek me veel mooier, totdat ik de prijs zag......
https://sungreenenergy.nl...mb-module/?v=796834e7a283

Verder ben ik nog niet goed op de hoogte betreffende Home Assistent koppeling. Volgens mij moet dit via de Sekri firmware om dat via Wifi bij de Smart EVSE uit te komen.
Kan dit bijvoorbeeld ook via een modbus naar utp convertor?:
https://www.amazon.nl/RS4...d=pla-1700334771047&psc=1
Heb dit soort communicatie liever bedraad namelijk.

• Jazsie
Waarom wil je het onafhankelijk van je LAN hebben?
Dan kan je net zo goed geen modbus nemen?

Ik lees alle kWh uit via RS485 naar Ethernet (Modbus TCP)
Ook de P1 meter gaat via ethernet.

Verbonden op een eigen switch binnen de meterkast.
Alleen de SmartEVE is wifi omdat deze niet anders kan.

Zolang switch niet defect gaat is het onafhankelijk van de rest. Maar dit geld ook voor alle andere componenten in de keten xD.

Tussenkoppeling en aansturing voor alles is Home Assistant icm Node-RED.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
m.eddy schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:42:
Ik ben benieuwd of er een richtlijn/aanbeveling/consensus is over hoe de verschillende componenten met elkaar communiceren:
- Smart EVSE
- Slimme meter P1 (terugmelden load aan Smart EVSE)
- kWh meters: bijvoorbeeld voor je PV opbrengst. En als je geen P1 hebt voor de belasting van het hele huis.
- Home Assistant
- Andere LAN componenten

Gevoelsmatig zou het mijn voorkeur hebben om alles in de meterkast met elkaar te kunnen laten communiceren onafhankelijk van je LAN.
Voor de meterkast zou dat modbus zijn? Smart EVSE ondersteund dat en er zijn ook kWH meters te krijgen die dat ondersteunen. De Slimme Meter ondersteund dat niet zie ik maar die berichten zijn te converteren.
De sensorbox leek me wat overkill om deze conversie te doen.
De p1mb leek me veel mooier, totdat ik de prijs zag......
https://sungreenenergy.nl...mb-module/?v=796834e7a283

Verder ben ik nog niet goed op de hoogte betreffende Home Assistent koppeling. Volgens mij moet dit via de Sekri firmware om dat via Wifi bij de Smart EVSE uit te komen.
Kan dit bijvoorbeeld ook via een modbus naar utp convertor?:
https://www.amazon.nl/RS4...d=pla-1700334771047&psc=1
Heb dit soort communicatie liever bedraad namelijk.
Daar heb je volgens mij verschillende visies op.
1/
SmartEVSE ofwel via wifi, danwel via modbus.
Persoonlijk vind ik de web/api interface makkelijker, maar als je al een modbus hebt dan is dat waarschijnlijk ook te doen. Bedrade modbus is natuurlijk weer iets storing ongevoeliger.
2/
energiemeting tbv loadbalancing kan van P1 via sensorbox direct naar smartEVSE, en dan eventueel via de api naar de home-automation. Voordeel is dat de boel blijft werken als je home-automation vast loopt (bij mij 1x per kwartaal). Dan moet je die sensorbox dus wel aanschaffen. En de energie moet per fase beschikbaar zijn. Ik heb een oude meter met oud P1 protocol zonder info per fase (zie eerdere post).
Zonder P1 kan het ook via de CT-klemmen via de sensorbox. Dat kost weer extra natuurlijk. Dat werkt dus ook als de P1 geen info per fase heeft.
Alternatief is dat de home-automation de P1 uitleest en via de api aan de smartEVSE communiceert. Dat gaat mijn opzet worden (ik ben nog aan het bouwen). In mijn geval had ik die P1 verbinding met home-automation al dus sensorbox zou dan een dubbelop investering worden en ook extra rommel in de groepenkast. Via de P1 heb ik geen info per fase (mijn oude meter levert dat niet, de homeautomation zou het wel kunnen lezen) maar aangezien ik de solaredge ook zelf monitor kan ik daar een voldoende nauwkeurige schatting van maken.
Als de home-automation plat gaat geen laden dus. Dat risico neem ik op de koop toe (waarschijnlijk moet ik de komende 10 jaar precies 1x on-gepland de dag beginnen bij een snellader).
3/
solar edge monitor ik via web-api op portal. Dat kan ik nog eens ombutsen naar direct over ethernet naar de "modbus-over-ip" die solaredge heeft (meer op een ander forum).
4/
ik heb ook nog een enphase, die monitor ik direct over de ethernet aansluiting lokaal op de envoy

Voor zover ik het kan zien dus:
- meerdere opties
- met allemaal plussen en minnen.

Verder heb ik het idee dat de redeneringen rondom loadbalancing en max-power laden vrij overdreven zijn:
- van 24:00 tot 8:00 staat er in de meeste huizen helemaal niks power te trekken.
- zelfs zonder loadbalancing kan je in die periode met een timer de boel met full power van 0% tot 100% laden
- daarmee bedoel ik dat het eigenlijk wel genoeg is "dat je het bij benadering met de marge aan de goede kant op orde hebt"

[Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 30-04-2023 21:11]

• Snoekieboe
Stefannn schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:05:
[...]

Verder heb ik het idee dat de redeneringen rondom loadbalancing en max-power laden vrij overdreven zijn:
- van 24:00 tot 8:00 staat er in de meeste huizen helemaal niks power te trekken.
........
Vergis je niet wat een beetje warmtepomp in de winter doet tijdens dit tijdsvak. 3kW verbruik in de nacht is vrij normaal hier in de winter, en dan zijn er ook nog scenario's denkbaar waarbij er doodleuk nog 6kW aan verwarmingselementen wordt bijgeschakeld (quick defrost van de WP).

Load-balancing is dan echt wel handig/nodig in ons geval, en ik ben niet de enige met een warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
Snoekieboe schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:13:
[...]

Vergis je niet wat een beetje warmtepomp in de winter doet tijdens dit tijdsvak. 3kW verbruik in de nacht is vrij normaal hier in de winter, en dan zijn er ook nog scenario's denkbaar waarbij er doodleuk nog 6kW aan verwarmingselementen wordt bijgeschakeld (quick defrost van de WP).

Load-balancing is dan echt wel handig/nodig in ons geval, en ik ben niet de enige met een warmtepomp.
Die warmtepomp stuur ik gelukkig zelf aan :-).
een defrost heb ik niet.
Je hebt wel gelijk mbt dit soort grappenmakers:
- close-in boiler gaat zijn eigen weg
- anti legionella verwamings spiraal van zonnepanelen-bolier -> maar die stuur ik ook zelf aan.
- espresso apparaat, maar dat gebruik ik na 24:00 niet.

Maar....
Zoals iemand snugger opmerkte toen ik het hier over had...
hoofdaansluiting is 3x25A terwijl de EVSE maximaal 3x16 trekt. Je hebt dus nog 3x9A = 3x 2kW over voor de rest van je huis.
Zoals ik al zei,
Yep... marge moet je aan de goede kant hebben. Je moert er ZEKER over na denken
Je zou ook op maximaal 3x10A kunnen laden. dan laad je je 77kWh accu tussen 21:00 en 8:00 ook van 0% naar 100%.
Ieder zijn afweging, je moet er ZEKER bewust mee omgaan, maar ik wil eigenlijk zeggen dat je eigenlijk best veel marge hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.eddy
Snoekieboe schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:13:
[...]

Oef, heb geen WP maar interessant om te lezen dit gedrag.
Alle leveranciers van dit soort systemen hebben natuurlijk hun eigen apps. Moet eigenlijk verplicht zijn dat ze info delen met home automation systemen zodat we alles aan elkaar kunnen knopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snoekieboe
m.eddy schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:32:
[...]

Moet eigenlijk verplicht zijn dat ze info delen met home automation systemen zodat we alles aan elkaar kunnen knopen.
Feitelijk is dit waar in dit soort scenario's load balancing op basis van informatie uit P1 poort of CT klemmen al ruim voldoende soelaas biedt. Laadpaal/EV stemt laadvermogen af op basis van "overig" verbruik in de woning waardoor zaken als WP en EV elkaar niet in de weg zouden moeten zitten.

Het is nu echter wel altijd de laadpaal die aan het "korte eind trekt" en bij load balancing ondergeschikt is aan andere verbruikers in de woning. Mogelijk dat andere grootverbruikers in de woning (PV, WP, Boiler) in de toekomst ook over load balancing mogelijkheden beschikken.. who knows :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Liever dat je EV op lager snelheid laad dan bevriezen in de kou :P.

Dit zijn over het algemeen korte momenten die geen uren duurt (wp quick defrost bv).

Maar zonder load balancing zou je hoodzekering eruit klappen en sta je in het donker :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:49
Voor buiten ben ik opzoek naar een mooie laadpaal constructie. Sommige hier kopen een 2e hands commercieel product en vervangen de electronica met Smart EVSE. Nu vroeg ik mij af of er ook oplossingen / laadpalen zijn die je nieuw leeg kan kopen om zo je eigen laadpaal te maken.

De plastic behuizing van Stegen zou ik aan een houten paal kunnen schroeven buiten maar dit vind ik persoonlijk niet zo fraai. Hebben jullie wellicht nog tips aangezien de meeste laadpalen met hardware en al worden geleverd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Alleen zijn de overige gebruikers niet in staat om gedurende 4-8 uur 11kw te trekken. Dat dat laden 10 minuten langer duurt maakt vrij weinig uit. In ieder geval minder dan dat de andere apparatuur dan x uur moet wachten.

Overigens moet er wel bij gezegd worden dat je 3x25A zekeringen er niet direct uit vliegen als je meer dan 25A trekt. In de praktijk kun je prima een kwartiertje 3x30A over zo'n automaat trekken zonder risico op uitval - en tot 28A permanent. Zie:
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/ (werktemperatuur 30 graden). Dit zijn scenario's die toch vooral voorkomen als de buitentemperatuur (en vermoedelijk dus ook de meterkast) wat lager zijn.

Als je je EVSE hierop aanpast zal het denk ik zelden tot nooit voorkomen dat er iets geknepen wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
KoBolD54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:22:
Voor buiten ben ik opzoek naar een mooie laadpaal constructie. Sommige hier kopen een 2e hands commercieel product en vervangen de electronica met Smart EVSE. Nu vroeg ik mij af of er ook oplossingen / laadpalen zijn die je nieuw leeg kan kopen om zo je eigen laadpaal te maken.

De plastic behuizing van Stegen zou ik aan een houten paal kunnen schroeven buiten maar dit vind ik persoonlijk niet zo fraai. Hebben jullie wellicht nog tips aangezien de meeste laadpalen met hardware en al worden geleverd.
Zelf heb ik een lege Tesla Wall Connector behuizing van MP gehaald, mooi elegant aan de muur hangen (maar dat is uiteraard subjectief :+).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
OK,
Hopelijk kan iemand helpen,
Ik ben zelf mijn stekker aan de kabel aan het zetten.
Ik ben nu al een half uur aan het zoeken naar de pin-out.
Op zich heb ik wel 100 diagrammen gevonden maar een mix van spiegelbeeld en geen spiegelbeeld.

Onderstaand plaatje lijkt me een foto, en de letters staan duidelijk niet in spiegelbeeld dus het plaatje is niet gespiegeld.
Echter... nogal behoorlijk "niet fijn" als ik het in spiegelbeeld aansluit.

Kan iemand die het zelf vrij zeker weet bevestigen dat dit klopt?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:34
Wikipedia: Type 2 connector

Hier staat toch een duidelijk diagram van male en female. Komt overeen met jouw foto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fluppie007
F = jouw stekker
M = jouw auto

Plaatje uit de wiki link:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
straat schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:44:
Wikipedia: Type 2 connector

Hier staat toch een duidelijk diagram van male en female. Komt overeen met jouw foto.
fluppie007 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:38:
F = jouw stekker
M = jouw auto

Plaatje uit de wiki link:
[Afbeelding]
Yep, die had ik ook gevonden. Maar er staat niet bij of het een front-zicht is of een "aansluitzijde".
En ik had dus ook nog een spiegelbeeldplaatje gevonden (ik zal hem niet quoten om verwarring te voorkomen)
Maar goed... ik durf het wel aan inmiddels.
Ik heb ook nog een YouTube gevonden met een duidelijk PP-weerstand-locatie.

En bedankt!!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.2 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.2
  • Previously, the default charging mode at boot was the one that was entered by the LCD screen. Users found this not logical (and sometimes even unwanted behaviour), so in this release the charging mode will be preserved after a reboot, whether it was changed through website, through API or through the LCD screen.
  • Also the charging strategy is improved: in Solar mode the SmartEVSE would fall back to MinCurrent if it exceeded MaxMains or MaxCircuit, now it just falls back enough to prevent the overload.
  • In these calculations now also negative grid currents are taken into account, so faster adaption to the maximum solar energy that can be used for charging.
  • When EnableC2 set to “Solar Off”, changing from and to solar mode will cycle through “OFF” status so phase detection and contactor switching are still in order.
  • Improved several logging messages.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik zag nieuwe (?) Open source software om meer op de zon te laden; heel veel omvormers, kWh-meters, chargers en auto's lijken compatible:

https://evcc.io/en/
  • iemand al ervaring mee?
  • SmartEVSE staat er nog niet bij... voelt iemand zich geroepen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:45
hterhofte schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:51:
Ik zag nieuwe (?) Open source software om meer op de zon te laden; heel veel omvormers, kWh-meters, chargers en auto's lijken compatible:

Zeker de Sekri distributie van SmartEVSE biedt al vrijwel al deze functionaliteit dus ik zie het nut niet zo van evcc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hterhofte
rvdgaag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Zeker de Sekri distributie van SmartEVSE biedt al vrijwel al deze functionaliteit dus ik zie het nut niet zo van evcc
De sekri distributie draai ik zelf ook. Alleen kent die de State of Charge (SoC) van de auto niet. Zonder die info lijkt het me extreem lastig om een algoritme te maken dat gebruikers goed ontzorgt.

Ik ben al een tijdje aan het 'schaduwdraaien' door zo'n algoritme handmatig uit te voeren. Als ik mijn vrouw 'ontzorg' (bijna letterlijk) is het algoritme goed. Is niet makkelijk (en ik gebruik kennis van SoC; zou niet weten hoe ik het zonder zou kunen doen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoBolD54
hterhofte schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:51:

Deze staat ook nog op mijn todo lijst. Helaas heb ik er tot op heden nog geen tijd voor gehad om mij er verder in te verdiepen. Als iemand dit aan de praat heeft met SmartEVSE hoor ik dat graag _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De SoC kun je toch helemaal niet uitlezen tenzij je een OBD dongle in de auto hebt (en die wil je weer niet altijd aan hebben omdat die dan de 12v accu leeg trekt).

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoBolD54
daemonix schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:53:
De SoC kun je toch helemaal niet uitlezen tenzij je een OBD dongle in de auto hebt (en die wil je weer niet altijd aan hebben omdat die dan de 12v accu leeg trekt).
Ik verwacht dat dit wel kan via de CP pin aangezien de snellader waar ik laats aan stond dit ook kon.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
Dat komt doordat voor DC laden (snelladen) een ander protocol wordt gebruikt. Hierbij is er via powerline communicatie een data verbinding tussen de lader en de auto en 'weet' de lader o.a. de SOC.
Voor AC laden wordt een ander protocol gebruikt waarbij er geen data verbinding is, de SOC is daardoor bij de lader niet bekend.
Als de auto 'connected' is, is een workaround om de SOC via die route (als er een API beschikbaar is) te achter halen.
Zelf stel ik de 'begin SOC' in en reken daarna op basis van de energiemeter de SOC uit. Dat is niet 100% nauwkeurig maar voor mij goed genoeg.
In de nieuwe laad standaard (ISO 15118, ook bekend als 'plug and charge') wordt dit opgelost en is er ook bij AC laden een dataverbinding waardoor de SOC wel bij de lader bekend is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
In de SmartEVSEv3 zit geen ISO15118 modem, dus die kan de SoC van de auto niet weten. Stegen heeft al een paar modempjes aangeschaft dus misschien dat die in v4 terecht komt.

Evse.io kan óók niet de SoC van je auto weten, tenzij ze die via de API van de autofabrikant uitlezen; maar dat kun je dan in Home Assistant ook, dus daar voegt EVSE.io niets toe....

Bovendien kun je dan in HomeAssistant de koppeling maken met je agenda en met Forecast.solar....

• hterhofte
daemonix schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:53:
evcc.io biedt voor veel auto's software plug-ins die SoC uitlezen; zie ook https://docs.evcc.io/docs/devices/vehicles

Met na e het idee om niet username password van auto te hoeven geven aan 3e partij speelt.me aan (dat moe(s)'t bjj Jedlix bijvoorbeeld met een Tesla)

Ik zie ook her en der HomeAssistant genoemd (maar heb nog te weinig kennis van HA om dat te kunnen beoordelen)

• Calamarain
hterhofte schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 05:58:
[...]

evcc.io biedt voor veel auto's software plug-ins die SoC uitlezen; zie ook https://docs.evcc.io/docs/devices/vehicles

Met na e het idee om niet username password van auto te hoeven geven aan 3e partij speelt.me aan (dat moe(s)'t bjj Jedlix bijvoorbeeld met een Tesla)

Ik zie ook her en der HomeAssistant genoemd (maar heb nog te weinig kennis van HA om dat te kunnen beoordelen)
Home Assistant heeft voor veel auto's ook die mogelijkheid.

[Voor 5% gewijzigd door Calamarain op 04-05-2023 06:46]

• hterhofte
Calamarain schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:44:
[...]

Home Assistant heeft voor veel auto's ook die mogelijkheid.
Helaas niet voor een Tesla auto (wel een Tesla Powerwall en Tesla Wall connector), maar die heb ik beide niet...

Overigens is het best een kunst om een Tesla uit te lezen zonder dat je 'm te veel uit z'n slaap haalt.... het middel kan daarbij erger zijn dan de kwaal....

• daemonix
  • Niet online
Je hoeft de SoC natuurlijk alleen maar te weten bij de start van het laden. Je weet tenslotte hoeveel er in kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Calamarain
daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:39:
Je hoeft de SoC natuurlijk alleen maar te weten bij de start van het laden. Je weet tenslotte hoeveel er in kan.
Hoe bedoel je dit? Als je het opgenomen vermogen van de auto meet, weet je wanneer hij vol is? Of zou je dat schatten aan de hand van de maximale stroomsterkte die het laadpunt aan de auto ter beschikking stelt? (Ik heb geen energiemeter aan mijn SmartEVSE gekoppeld.)

• daemonix
  • Niet online
Je kent de spanning, de stroom (en dus het vermogen) dat naar de auto gaat. Je kunt dus een redelijke nauwkeurige inschatting maken hoe lang het gaat duren. Heck, mijn Kona geeft zelf al de schatting. ;)

• Calamarain
Ik begrijp misschien niet goed genoeg hoe zo'n laadpaal werkt. Is het zo dat de laadpaal de maximale stroomsterkte aan de auto doorgeeft, maar dat de auto zelf kiest hoeveel daarvan te gebruiken? Of kun je ervan uitgaan dat de auto dit maximum altijd zal gebruiken? Vooral als de batterij bijna vol is, gaat het laden toch minder snel?

• Jazsie
daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:39:
Zal per auto verschillen want bij mij is dat niet altijd het zelfde, en daarmee bedoel ik dus ook wanneer de accu exact evenvol is. Vooral temperatuur heeft er invloed op.

Handigst blifjt toch via API oid de SoC waarde uitlezen. OBD dongle werkt bij mij niet want zodra contact eraf is dan is de OBD dongle "stroomloos" :9. Uitlezen tijdens laden werkt dus niet...

• daemonix
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door daemonix op 04-05-2023 09:36]

• daemonix
  • Niet online
Calamarain schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:46:
Ik begrijp misschien niet goed genoeg hoe zo'n laadpaal werkt. Is het zo dat de laadpaal de maximale stroomsterkte aan de auto doorgeeft, maar dat de auto zelf kiest hoeveel daarvan te gebruiken? Of kun je ervan uitgaan dat de auto dit maximum altijd zal gebruiken? Vooral als de batterij bijna vol is, gaat het laden toch minder snel?
Het is een combinatie: de laadpaal geeft de maximale stroom, en de auto bepaalt wat hij daarvan gebruikt. De maximale stroom kan naar beneden of boven worden bijgesteld als de laadpaal aangestuurd wordt door loadbalancing.

Je kent de spanning, de stroom (en dus het vermogen) dat naar de auto gaat. Je kunt dus een redelijke nauwkeurige inschatting maken hoe lang het gaat duren. Heck, mijn Kona geeft zelf al de schatting. ;)

En als je tijdens het laden de stroomsterkte varieert kun je nog steeds prima inschatten hoe lang het gaat duren.

• hterhofte
daemonix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:35:
[...]Je kent de spanning, de stroom (en dus het vermogen) dat naar de auto gaat. Je kunt dus een redelijke nauwkeurige inschatting maken hoe lang het gaat duren.
Met een SmartEVSE ken je de spanning pas goed als je een aansluiting op P1-poort realiseert (zeker bij DSMR5; bij oudere versies zou ik.het moeten nazoeken). "230V" is weliswaar de nominale spanning maar afwijkingen tot +(-) 10% zijn mogelijk. Helemaal je je vooral laadt op de zon.

Stroom weet je pas voldoende nauwkeurig als je het meet, lijkt me: auto mag (en zal, zeker aan het eind) flink onder de max stroom due ie van laadpaal opgegeven krijgt o der gaan zitten.

Of verwacht je met "230V" en "zal wel in de buurt van max aangegeven stroomsterkte zitten" voldoende nauwkeurig de SoC kunnen voorspellen?

Hoe dan ook je moet de auto.toch al bevragen.op SoC... waarom dan niet af en toe ook.tijdens het laden? Ik vermoed dat de auto dan toch al "wakker" is... zo bedenk ik me nu.

Dit is overigens allemaal even snel uit de losse pols bedacht; heb (nog) geen tijd genomen om alles na te zoeken en te pluizen.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 18:36
Tijdens het laden kun je zeker probleemloos de status opvragen. Ook als je niet oplaadt lijkt me het geen probleem. Met de App doe je immers hetzelfde en bovendien is het verbruik dat van een mobiele telefoon. Die houdt het wel aardig uit op de 12v accu hoor. Ik weet niet of het bij alle EV's is, maar mijn Kona laadt de 12v accu bij uit de hoogspanningsbatterij als die leeg dreigt te raken. (Kwam daar achter toen ik in het logo aan de voorkant licht zag. Daar blijkt een LED te zitten die aan gaat als de 12v accu bijgeladen wordt.)
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee