Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:16
wetgos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:36:
Ik heb in de afgelopen maanden een eigen EVSE gebouwd op basis van Arduino, Domoticz en Node-RED.

De code en de schema's voor de hardware staan op GitHub: https://github.com/tomwetjens/ArduinoEVSE.
Tof project, goed leesbare code ook, lekker modulair opgezet.
Als ik ooit een keer een EVSE maak, lijkt me dit het project waarop ik het ga baseren :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 10:11
timovd schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:54:
@wetgos Heel mooi! Ik zou alleen nog iets van trekontlasting plaatsen op de buitenmuur.
Goeie inderdaad... wat voor soort trekontlasting zou je dan aanraden? Gewoon een beugeltje er over? En dan specifiek echt aan de buitenkant, of kan het ook aan de 'binnenkant van de buitenmuur'?
Wirf schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Tof project, goed leesbare code ook, lekker modulair opgezet.
Als ik ooit een keer een EVSE maak, lijkt me dit het project waarop ik het ga baseren :)
Thanks! Ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben en ik sta open voor het reporten van issues en pull requests. Eerlijk gezegd was ik ook een beetje teleurgesteld in de codekwaliteit van OpenEVSE toen ik die zag - want die wilde ik eerst aanpassen en erop laden. Misschien een beroepsdeformatie; ben meer applicatieontwikkelaar geen embedded ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Laatst online: 14:12
Gaaf topic!

Sta eigenlijk te popelen om - in mijn geval met een elektricien - hiermee aan de gang te gaan.
Zijn veel voordelen om deze hardware meer in eigen beheer te hebben dan zomaar een laadpaal bij de leasemaatschappij regelen.

Het enige waar ik tegen aanloop en nog geen goede oplossing voor heb gevonden in dit topic is de verkenning met een backoffice voor lease. Kan me voorstellen dat dat nog veel mensen tegenhoud om deze stap te maken.

Ik ben momenteel aan het uitzoeken of onze leasemaatschappij een kwh meter aflezing accepteert maar kan me voorstellen dat dit een steeds groter probleem wordt als er meerdere EV's op 1 adres laden.
Je wilt een koppeling tussen een auto en een sessie, liefst gewoon via de RFID hardware die al wel gekoppeld kan worden.

Volgens mij missen we alleen een interface met de backoffice van de verschillende lease maatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54
HyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:51:
[...]
Misschien praten we langs elkaar door. De weerstand zit aan de zijde van de laadpaal ja, maar wel IN de kop van de kabel, dus niet in de laadbox, echt niet.
[...]
Klopt 95%, bij mij zit ie niet in de kabel maar toch ook echt in de laadpaal zelf.

Maar je hebt gelijk hoor, standaard zit het in de stekker maar is geen harde feit...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetgos
m.eddy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:09:
Het enige waar ik tegen aanloop en nog geen goede oplossing voor heb gevonden in dit topic is de verkenning met een backoffice voor lease. Kan me voorstellen dat dat nog veel mensen tegenhoud om deze stap te maken.
Er zijn open source OCPP client implementaties zoals deze voor Arduino: https://github.com/matth-x/ArduinoOcpp. Daarmee zou je vanuit je eigen hardware een connectie kunnen leggen met een commerciële backoffice. Misschien dat alleen niet alle backoffice providers zomaar alle clients accepteren - kan zijn dat je dan eenmalig een procedure door moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
wetgos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Er zijn open source OCPP client implementaties zoals deze voor Arduino: https://github.com/matth-x/ArduinoOcpp. Daarmee zou je vanuit je eigen hardware een connectie kunnen leggen met een commerciële backoffice. Misschien dat alleen niet alle backoffice providers zomaar alle clients accepteren - kan zijn dat je dan eenmalig een procedure door moet.
Dank! Was de term OCPP al een keer tegengekomen maar een daadwerkelijke implementatie nog niet. Ga ik eens naar kijken. Het zal wel een uitdaging vormen om met zomaar iedere leasemaatschappij te koppelen. Ik heb het gevoel dat je zelf in hun eigen laadpaal concept willen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

wetgos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Goeie inderdaad... wat voor soort trekontlasting zou je dan aanraden? Gewoon een beugeltje er over? En dan specifiek echt aan de buitenkant, of kan het ook aan de 'binnenkant van de buitenmuur'?

[...]
Wellicht een zadeltje onder het gat buiten op de buitenmuur of in de richting waar de kabel naartoe loopt (ik vermoed naar rechts). En sowieso onder de wartel, zodat de kast niet als trekontlasting fungeert.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetgos
timovd schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:54:
[...]
Wellicht een zadeltje onder het gat buiten op de buitenmuur of in de richting waar de kabel naartoe loopt (ik vermoed naar rechts). En sowieso onder de wartel, zodat de kast niet als trekontlasting fungeert.
Thanks, ga ik doen. Zat inderdaad al te denken: wat als een koperdief een ruk aan die kabel geeft van buiten en mijn hele groepenkast meetrekt :P Of ikzelf struikel over die kabel wat zomaar eens kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
wetgos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:15:
[...]
Thanks, ga ik doen. Zat inderdaad al te denken: wat als een koperdief een ruk aan die kabel geeft van buiten en mijn hele groepenkast meetrekt :P Of ikzelf struikel over die kabel wat zomaar eens kan gebeuren.
Of een dikke tyrap om de kabel precies op de plek achter het muurgat.
Heb je het gat precies geboort voor de kabel dan gaat tyrap er niet door heen (en dus de kabel ook niet) als je aan de kabel trekt ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 18:22
JeroenE schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:25:
@wetgos Aha :) Ik weet trouwens ook niet of 20 seconden wel een veilige periode is. De meeste (alle?) commerciële laadpalen die je op een slimme meter kan aansluiten willen alleen werken met DSMR5 omdat die iedere seconde het verbruik doorgeeft.

DSMR4 doet dat iedere 10 seconden. Met de vertraging die de EV kan nemen (volgens de specificaties) om het vermogen terug te brengen kan dat blijkbaar toch zorgen voor springende stoppen.

Ik weet niet of @bartzzz dit ooit nog heeft meegemaakt, al was daar wel sprake van een auto die heel snel het vermogen omlaag regelde, meen ik. Zie bartzzz in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" en iets daarvoor waarin geschreven wordt dat het zelfs maar 1 keer per minuut wordt bijgesteld.

Wellicht is het ook allemaal niet zo'n probleem als er geen andere grootgebruikers worden aangezet.
Het probleem is inderdaad niet zo groot is mijn ervaring.
Als je naar de uitschakelkarakteristiek van een type B automaat kijkt is een hoger belasting voor een bepaal tijd geen probleem. (hiervan vind je veel grafieken online)
Maar als voorbeeld: als je een 16A automaat hebt kun je deze gedurende 100 á 400 seconden belasten op 24A
En mocht je hem belasten met 32A dan mag dat ongeveer 20 á 40 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:06
m.eddy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Dank! Was de term OCPP al een keer tegengekomen maar een daadwerkelijke implementatie nog niet. Ga ik eens naar kijken. Het zal wel een uitdaging vormen om met zomaar iedere leasemaatschappij te koppelen. Ik heb het gevoel dat je zelf in hun eigen laadpaal concept willen drukken.
Er is ook al een open source OCPP server waarmee we zouden kunnen testen:

https://github.com/steve-community/steve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:51:
Misschien praten we langs elkaar door. De weerstand zit aan de zijde van de laadpaal ja, maar wel IN de kop van de kabel, dus niet in de laadbox, echt niet.
Heb je nu een kabel met aan twee kanten een stekker?

Dat kan ook, maar dat had ik niet begrepen onder een vaste kabel. Ik verwacht bij een vaste kabel dat die aangesloten is in je laadpaal, niet een kabel die in het "stopcontact" zit maar je altijd laat hangen. Je schreef zelfs dat je niet makkelijk een andere kabel kon proberen?

Of bedoel je iets anders met "kop van de kabel" dan een stekker en begrijp ik je nu weer verkeerd?

Maar ik bedoelde destijds wel degelijk de aansluiting aan de kant van de auto, jij gaf immers aan dat je het idee had dat de auto niet door zou hebben dat er een kabel in zit. De auto detecteert dat aan zijn kant.

Misschien heb ik het wel altijd in zijn algemeen verkeerd begrepen en is de truc dat bij een standaard Type 2 kabel dezelfde waarde voor de capaciteit van de kabel altijd aan beide zijden in de stekker zit. Dat zou heel goed zo kunnen zijn, ik heb pas sinds kort een Type 2 auto en geen 32A Type 2 kabel om eens te meten. Ik heb de granny charger gemeten, die heeft ook (ongeveer) 680 Ohm, wellicht wel logisch omdat je die op 12A kan zetten.

@wetgos Ik denk dat er wel mensen zullen zijn met een andere setup dan jij. Dan is het wel fijn als ze relatief makkelijk zaken kunnen aanpassen. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die hun EVSE op 32A hebben afgezekerd, ook al hebben ze een 25A netaansluiting. Die hebben dan een (behoorlijke) PV-installatie en als ze veel opwekken kunnen ze dus sneller laden dan via enkel hun netaansluiting zou kunnen.

Dat zijn natuurlijk ook wel aansluitingen waar het sneller mis kan gaan; als een wolk voor de zon schuift dan stort de PV opbrengst gelijk in. Als dan tegelijkertijd de sauna en de 3 pizza ovens worden aangezet dan klapt de hoofdzekering er vast wel sneller uit omdat de overbelasting dan ineens wel heel groot is. Maar goed, dat zijn wel echt de extremen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:54
JeroenE schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 06:44:
[...]
Heb je nu een kabel met aan twee kanten een stekker?
Neen neen, een kant zit vast aan de box, de andere kant is de "Mennekes/type 2 stekker"
Dat kan ook, maar dat had ik niet begrepen onder een vaste kabel. Ik verwacht bij een vaste kabel dat die aangesloten is in je laadpaal, niet een kabel die in het "stopcontact" zit maar je altijd laat hangen. Je schreef zelfs dat je niet makkelijk een andere kabel kon proberen?
Klopt, ja de box hangt binnen in de meter kast en een andere kabel was moeilijk te testen omdat ik met 4m niet tot buiten geraakte, zelfs niet door het raam :+ , met die mobiele tester die ik heb kunnen lenen was dat probleem snel opgelost natuurlijk :D
Of bedoel je iets anders met "kop van de kabel" dan een stekker en begrijp ik je nu weer verkeerd?
Neen neen, kop van de kabel = stekker, we hebben het over hetzelfde.
Maar ik bedoelde destijds wel degelijk de aansluiting aan de kant van de auto, jij gaf immers aan dat je het idee had dat de auto niet door zou hebben dat er een kabel in zit. De auto detecteert dat aan zijn kant.
Inderdaad
Misschien heb ik het wel altijd in zijn algemeen verkeerd begrepen en is de truc dat bij een standaard Type 2 kabel dezelfde waarde voor de capaciteit van de kabel altijd aan beide zijden in de stekker zit.
Als je een kabel hebt, los of vast, zit er altijd *ERGENS* een weerstandje wat correspondeert met de toegelaten amps en dus de draadsectie die in de kabel gebruikt wordt.
Voor mij was dat altijd in de stekker aan de auto-zijde, maar hierboven zei iemand dat hij dat in de box heeft. Dat zou ik heel straf vinden want dat zou impliceren dat de kabel die hij gebruikt 5 stroomdraden (PE + N + 3F) en 2 signaaldraden heeft. Want 1 is voor CP en de andere daar zou dan de weerstand over gezet moeten worden want die weerstand staat tussen PP en PE. Voor mij zou dat heel bijzonder zijn maar ik leer graag bij.
Dat zou heel goed zo kunnen zijn, ik heb pas sinds kort een Type 2 auto en geen 32A Type 2 kabel om eens te meten. Ik heb de granny charger gemeten, die heeft ook (ongeveer) 680 Ohm, wellicht wel logisch omdat je die op 12A kan zetten.
Exact, daar heb je het dus:

680 Ohm = 16A
Dus je kabel is rated voor 16A
Daarbovenop heb je de charge controller (EVSE), wat in jouw geval "de granny charger" is en die heeft ook iets te zeggen via die PWM golf, in jouw geval topt die af op 12A.

Als je een losse laadkabel hebt voor bij publieke laadpunten zou je de Ohm voor de lol eens kunnen meten tussen PP en PE aan de zijde die in de auto gaat. Dat gaat 220 ohm teruggeven of 680 ohm. En als je die stekker opendraait zal je daar een weerstandje zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:05:
Voor mij was dat altijd in de stekker aan de auto-zijde, maar hierboven zei iemand dat hij dat in de box heeft. Dat zou ik heel straf vinden want dat zou impliceren dat de kabel die hij gebruikt 5 stroomdraden (PE + N + 3F) en 2 signaaldraden heeft.
Bij een losse kabel moet de weerstand altijd aan de kant van de laadpaal zitten. Die moet namelijk weten wat de maximale A van de kabel is om dat te kunnen vrijgeven aan de auto.

Bij laadpalen met een vaste kabel heb je twee mogelijkheden. Of je kan in de laadpaal zelf instellen wat de capaciteit van de kabel is, of er zit in de laadpaal ook een weerstand die aangeeft wat de capaciteit van de kabel is. Of je die weerstand dan hebt aangesloten aan de aarde op de kabel of op een aarde elders in de kast maakt niet uit (want de aarde hoort overal hetzelfde te zijn). Ik ben geen laadpaal monteur ofzoiets, maar volgens mij komt het laatste het vaakst voor. Dat maakt de software voor de laadpaal namelijk makkelijker. Je hoef er geen instelling voor een vaste kabel in te bouwen en die kan dus ook nooit verkeerd ingesteld worden etc.

Aan de kant van de auto zit OOK een weerstand. Die gebruikt de auto om te kunnen zien dat de kabel is aangesloten. Bij een Type 1 stekker heeft die weerstand niets met de kabel te maken, die is altijd 150 Ohm en 480 Ohm bij het indrukken van de hendel (er wordt dan 330 Ohm bijgeschakeld) ongeacht wat de maximale A van de kabel is.

Ik dacht dat bij een Type 2 stekker de weerstand altijd 680 Ohm is, maar het zou ook kunnen zijn dat dit precies hetzelfde is als aan de laadpaal kant en dus wel wisselt met de maximale A van de kabel. Dat maakt het natuurlijk wel makkelijker, dan heb je nooit dat iemand per ongeluk de weerstanden tussen beide uiteinden omwisselt bij het in elkaar zetten van de kabel.
Want 1 is voor CP en de andere daar zou dan de weerstand over gezet moeten worden want die weerstand staat tussen PP en PE. Voor mij zou dat heel bijzonder zijn maar ik leer graag bij.
Er hoeft geen PP van de ene naar de andere kant. De PP zit lokaal (dus in de stekker) met een weerstand aan de aarde draad. Ik heb het (nog) niet geprobeerd, maar als je een losse kabel hebt en je zet aan beide uiteinden op de PP een meter zou je de weerstand "dubbel" moeten meten (13k6 Ohm) omdat je dan dus 2 weerstanden meet ipv 1. Dus PP stekker auto -> Weerstand 1 -> aarde draad via de kabel -> weerstand 2 -> PP stekker laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
JeroenE schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Bij een losse kabel moet de weerstand altijd aan de kant van de laadpaal zitten. Die moet namelijk weten wat de maximale A van de kabel is om dat te kunnen vrijgeven aan de auto.
Bij een losse kabel zit er inderdaad ook aan de connector die in de laadbox gaat (het mannetje) ook een weerstand, dan weet de laadbox wat voor kabel hij heeft en is eigenlijk een dubbele veiligheid, want in principe moet de auto de CP en de PP meten en de meest beperkende factor in rekening nemen bij het aantal Amps wat hij trekt.
Bij laadpalen met een vaste kabel heb je twee mogelijkheden. Of je kan in de laadpaal zelf instellen wat de capaciteit van de kabel is, of er zit in de laadpaal ook een weerstand die aangeeft wat de capaciteit van de kabel is. Of je die weerstand dan hebt aangesloten aan de aarde op de kabel of op een aarde elders in de kast maakt niet uit (want de aarde hoort overal hetzelfde te zijn). Ik ben geen laadpaal monteur ofzoiets, maar volgens mij komt het laatste het vaakst voor. Dat maakt de software voor de laadpaal namelijk makkelijker. Je hoef er geen instelling voor een vaste kabel in te bouwen en die kan dus ook nooit verkeerd ingesteld worden etc.
Ja, maar dat zou dus heel gek zijn, de ISO standaard dicteert dat een auto de weerstand op PP/PE moet meten om te weten wat voor kabel hij gekregen heeft. Ik heb nu al een aantal laadpalen geïnstalleerd en "in beheer" van verschillende merken en die steekproef bevestigt wat ik hierboven schrijf.

Het instellen van de kabel hoeft niet, want het is de auto die de kabel spec en de PWM moet eren, het is en-en.
Ik dacht dat bij een Type 2 stekker de weerstand altijd 680 Ohm is, maar het zou ook kunnen zijn dat dit precies hetzelfde is als aan de laadpaal kant en dus wel wisselt met de maximale A van de kabel. Dat maakt het natuurlijk wel makkelijker, dan heb je nooit dat iemand per ongeluk de weerstanden tussen beide uiteinden omwisselt bij het in elkaar zetten van de kabel.

[...]
Er hoeft geen PP van de ene naar de andere kant. De PP zit lokaal (dus in de stekker) met een weerstand aan de aarde draad.
Inderdaad!
Ik heb het (nog) niet geprobeerd, maar als je een losse kabel hebt en je zet aan beide uiteinden op de PP een meter zou je de weerstand "dubbel" moeten meten (13k6 Ohm) omdat je dan dus 2 weerstanden meet ipv 1. Dus PP stekker auto -> Weerstand 1 -> aarde draad via de kabel -> weerstand 2 -> PP stekker laadpaal.
Zal straks eens voor de lol dat doormeten, maar lijkt me inderdaad logisch dat je dat dan meet ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomcatz
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-05 20:50
Hoe zou ik zo één type 2 socket kunnen weg werken in een buiten muur? ik wil graag zelf mijn lader maker en buiten enkel een socket hebben maar ben niet echt fan van opbouw haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Voor inbouw, zoek op het woord rozet:
Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:57
Beetje offtopic, maar dit soort aansluitblokken zijn alleen bruikbaar aan de binnenkomende kant van de groepenkast toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTj76wBBMtSiy3Sm6_rO8t-KMc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGAKAzO5Fo33AmY281XogAb3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een situatie dat ik vanaf de aardlek (1 schoefverbinding) naar 4 automaten wil verbinden. Daar zou je ook weer zo een soort aansluitblok willen gebruiken lijkt me of is er een doorlusmethode?
Verder heb ik nog een situatie waar ik de N en L1 wil van de type 2 kabel wil aansluiten op 2 magneetschakelaars (voor V2L).

2 draden in 1 schroefverbinding lijkt me niet veilig en heb ook nog nooit lasklemmen in een groepenkast gezien :) Iemand tips hoe je dit doet?

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 30-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
savale schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:04:
Beetje offtopic, maar dit soort aansluitblokken zijn alleen bruikbaar aan de binnenkomende kant van de groepenkast toch?
[Afbeelding]

Ik heb nog een situatie dat ik vanaf de aardlek (1 schoefverbinding) naar 4 automaten wil verbinden. Daar zou je ook weer zo een soort aansluitblok willen gebruiken lijkt me of is er een doorlusmethode?
Verder heb ik nog een situatie waar ik de N en L1 wil van de type 2 kabel wil aansluiten op 2 magneetschakelaars (voor V2L).

2 draden in 1 schroefverbinding lijkt me niet veilig en heb ook nog nooit lasklemmen in een groepenkast gezien :) Iemand tips hoe je dit doet?
He, bekende foto :9

Je mag geen losse lasklemmen gebruiken in een groepenkast maar wel rijgklemmen met meerdere contacten zoals deze:
https://www.elektramat.nl...2-5-mm-grijs-pt-2-5-twin/
Of als je zelfs van 1 naar 3 wilt gaan:
https://www.elektramat.nl...-4-mm-grijs-pt-4-quattro/

Verder mag je ook gebruik maken van twin aderhulzen (bv https://www.elektramat.nl...stuks-ai-twin-2x-6-14-ye/) om 2 aders te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Jazsie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:38:
[...]

He, bekende foto :9

Je mag geen losse lasklemmen gebruiken in een groepenkast maar wel rijgklemmen met meerdere contacten zoals deze:
https://www.elektramat.nl...2-5-mm-grijs-pt-2-5-twin/
Of als je zelfs van 1 naar 3 wilt gaan:
https://www.elektramat.nl...-4-mm-grijs-pt-4-quattro/

Verder mag je ook gebruik maken van twin aderhulzen (bv https://www.elektramat.nl...stuks-ai-twin-2x-6-14-ye/) om 2 aders te combineren.
Haha jouw foto was super duidelijk waarvoor dank :P De rijgklem had ik inmiddels al gevonden. Dat lijkt me de beste methode voor de TYPE2 bedrading in mijn geval.
De twin aderhuls kende ik nog niet. Dat lijkt me op zich erg handig voor het doorlussen van de automaten, maar 2x 4mm2 in zo een dubbele aderhuls gaat wellicht niet meer in een 1p+n automaat passen gok ik. :P

edit: lees dat 6mm2 normaal moet lukken. Dus 2x 4mm2 in 1 huls gaat wellicht toch wel.

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 30-03-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb 2x 6mm2 twin aderhulzen in een automaat, verwacht geen problemen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

savale schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:04:
[Afbeelding]

Nederlandse groepenkasten zoals we die gebruiken in woningen zijn absoluut kut is mijn subtiele mening.

Een verdeler opbouwen als een baas doe je zo:

YouTube: Es sollte die beste Unterverteilung auf YouTube werden ! Aber dann p...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIpjXtQKIAc6a4y0SXODLqn_riY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aonsawwSFrEIT4vvvGt84T8S.png?f=fotoalbum_large

Mooi voorbeeld van het gebruik van rijgklemmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 30-03-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Femme schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Nederlandse groepenkasten zoals we die gebruiken in woningen zijn absoluut kut is mijn subtiele mening.

Een verdeler opbouwen als een baas doe je zo:

YouTube: Es sollte die beste Unterverteilung auf YouTube werden ! Aber dann p...

[Afbeelding]

Mooi voorbeeld van het gebruik van rijgklemmen.
Man met zo een kast kun je het inderdaad echt veel netter indelen! Zal aan mijn Duits liggen, maar snap enkel niet helemaal waarom de bovenste rij automaten wel met een afschakelbare N werkt en die rij eronder met een gemeenschappelijk N en PE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

savale schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Man met zo een kast kun je het inderdaad echt veel netter indelen! Zal aan mijn Duits liggen, maar snap enkel niet helemaal waarom de bovenste rij automaten wel met een afschakelbare N werkt en die rij eronder met een gemeenschappelijk N en PE?
Ik heb niet helemaal gevolgd wat hij gebouwd heeft. In Duitsland is blijkbaar toegestaan om automaten te gebruiken die alleen de fase schakelen.

/offtopic waar ik me vooral aan stuur bij de groepenkasten zoals wij die kennen is de minimale inbouwdiepte. Ik ben afgelopen weekend nog een halve dag bezig geweest om een 4mm2 kabel voor een extra laadpaal aangesloten te krijgen in mijn meterkast, voornamelijk omdat het een enorm gedoe was om bedrading achter de din-rail weggewerkt te krijgen. Ik begrijp werkelijk waar niet waar dit voor nodig is om zo'n kast een diepte van 7cm te geven. Er is meer dan genoeg ruimte in de meterkast. Het zorgt ook voor problemen bij het aansluiten van stroomklemmen (echt niet te doen in een consumenten groepenkast) en communicatiekabel voor bijv. energiemeters.

Dan heb je nog de hele discussie over 40A belastbaarheid van kasten die een probleem is als er invoeding is van zonnepanelen, accu of een terugleverende auto. Dat is ook slechts een beperking in de standaard verdeelblokken die er gebruikt worden. Als je een kast opbouwt met de juiste verdeelklemmen is je hoofdverdeling makkelijk belastbaar boven 100A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ben bezig mijn groepenkast op te bouwen en SmartEvse v3 aan de gang te krijgen in home assistant. Ik heb geen sensorbox, maar heb de dsmr p1 plugin actief in home assistant. Je kunt je verbruik dan doorgeven met een simpel shell script. Dit even toevoegen aan je configuration.yaml:

code:
1
2
shell_command:
  dsmrtosmartevse: 'curl -X POST   "http://192.x.x.x/currents?L1={{states.sensor.power_consumption_phase_l1.state|multiply(44)|round(0)}}&L2={{states.sensor.power_consumption_phase_l2.state|multiply(44)|round(0)}}&L3={{states.sensor.power_consumption_phase_l3.state|multiply(44)|round(0)}}"   -H "accept: application/json"   -H "Content-Type: application/json" -d {}'

Vervolgens een automation aanmaken met een time trigger (iedere 5 seconde) die dit shell script aanroept en het werkt.

Ik ben de 2e groepenkast trouwens eerst simpel met een stekker in het stopcontact aan het testen / doormeten. Ik krijg alleen de smartEvse niet in de laad toestand want hij ziet de auto niet. Kan ik hem tijdelijk even voor de gek houden?

[ Voor 12% gewijzigd door savale op 02-04-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@savale Je kan zelf doen alsof je een EV bent met wat weerstanden en een diode. In de TS staat dit zelfs uitgelegd ;)

Als je doet alsof je een EV bent die wil laden komt er wel spanning op de pinnen te staan, dus let wel even op dat alles veilig genoeg is als je hier mee gaat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35
savale schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:01:
Ben bezig mijn groepenkast op te bouwen en SmartEvse v3 aan de gang te krijgen in home assistant. Ik heb geen sensorbox, maar heb de dsmr p1 plugin actief in home assistant. Je kunt je verbruik dan doorgeven met een simpel shell script. Dit even toevoegen aan je configuration.yaml:

code:
1
2
shell_command:
  dsmrtosmartevse: 'curl -X POST   "http://192.x.x.x/currents?L1={{states.sensor.power_consumption_phase_l1.state|multiply(44)|round(0)}}&L2={{states.sensor.power_consumption_phase_l2.state|multiply(44)|round(0)}}&L3={{states.sensor.power_consumption_phase_l3.state|multiply(44)|round(0)}}"   -H "accept: application/json"   -H "Content-Type: application/json" -d {}'
Waarom multiply(44)?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
JeroenE schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:41:
@savale Je kan zelf doen alsof je een EV bent met wat weerstanden en een diode. In de TS staat dit zelfs uitgelegd ;)

Als je doet alsof je een EV bent die wil laden komt er wel spanning op de pinnen te staan, dus let wel even op dat alles veilig genoeg is als je hier mee gaat testen.
Ik heb het gevonden! Twijfel even wat handig is: kan dat wel even opbouwen op een bread bordje op zich en schakelaars. Wellicht handiger dan achteraf de fouten eruit proberen te halen.
Je kunt via DSMR ook de current opvragen, maar die gaat al in stappen van 1.0A. Beetje te grof. Ik pak nu dus de Wh per fase.
Je moet de waarde in 10*de Ah opgeven. Dus Wh * 1000 / 230 * 10. Eigenlijk 43.48, maar rond het een beetje naar boven af zodat er wat marge is.

[ Voor 26% gewijzigd door savale op 03-04-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Hmmbob SmartEVSE wil de stroom in deci-amperes dus power*10/230 in W of power*10000/230 en 10000/230 ~ 44.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Moderne slimme meters geven ook het voltage per fase terug, is nog nauwkeuriger dan 230v gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
DanTm schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:59:
Moderne slimme meters geven ook het voltage per fase terug, is nog nauwkeuriger dan 230v gebruiken.
Ja bedacht ik me later ook. Dan kun je de berekening inderdaad helemaal kloppend makken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah vandaar. Thanks.

Ik kan gelukkig gewoon rechtstreeks de ampere-waarde van mijn ESPHome slimmelezer gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqXuEA_vN3SIu4CLMUH9-0Wp4V0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JeUV743xIhlljuxq1Vbx5qIi.png?f=fotoalbum_large

(niemand thuis dus vandaar de 0.0)

[ Voor 52% gewijzigd door Hmmbob op 04-04-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:23:
Ah vandaar. Thanks.

Ik kan gelukkig gewoon rechtstreeks de ampere-waarde van mijn ESPHome slimmelezer gebruiken :)

[Afbeelding]

(niemand thuis dus vandaar de 0.0)
alleen is het niet 0, je ziet dat er Power Consumed is.
De slimme meter rond de ampere's af op hele ampere.

Je mist hier ongeveer 0.9 ampere (208 watt)

[ Voor 3% gewijzigd door DanTm op 04-04-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mja, dan is het ook nog geen 1A per fase. Al met al geen probleem dus voor load balancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:37:
Mja, dan is het ook nog geen 1A per fase. Al met al geen probleem dus voor load balancing.
het is niet direct een probleem nee, de smartevse zal wel de hele tijd moeten compenseren hiervoor (met name bij solar).
Gebruik je het alleen ter bescherming van je hoofdzekering dan zie ik niet direct een probleem. Hoewel je wel langdurig 0.5-1 ampere overbelasting kan hebben (afhankelijk van of de ampere afgerond/afgekapt worden).
En afhankelijk van of je vaak tegen de max aankomt.

Zo ziet solar charging er bij mij uit (gecombineerd vermogen van 3 fases), dat zal in jouw geval dan een iets wilder grafiekje worden :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osi5KtTHfyqgwMZCOuBMPwB3rlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rACH58GfBpvuwDNolhGJVn3f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door DanTm op 04-04-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@Hmmbob
Dat is ook wel handig: ik heb nu een esp8266 draaien puur om de p1 data serial over WiFi te sturen naar de DSMR home assistant plugin.

@DanTm Gaaf! Dat ziet er echt netjes uit! Is dat met een SmartEVSE? DIt schakelt toch in stappen van 1A of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWsqGGOliFrQRJUywP7mLWrKeLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvc3cplkLFGUhIv1JCHtHq6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmSZN9YHhJoz7Y6rlNBk_gM1XIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAsQ0YfEPggnbDfJTp8lrz7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gWtwNUWVJemALuXoZdN44sZYCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a070IrdJgy2BEbazXn2KfeE7.jpg?f=fotoalbum_large

Work in progress:
  • 4 extra 16A groepen op eigen aardlek
  • Een 4 polige 16A aardlekautomaat
  • De hager magneet schakaars op C1 en C2 om tussen 1 en 3 fases te kunnen schakelen.
  • De Heschen magneet schakelaars en de overige spulletjes om V2L te gebruiken naar de wandcontactdoos in de groepenkast. Leek me een leuke nice to have voor als de stroom er ooit wat langduriger af ligt. (nog niet helemaal af)
De EVSE car simulator is nu wel erg handig! Alles lijkt tot nu toe werken. Wel een paar dingen die opvallen:
  1. de test knop van de 4 polige aardlekautomaat doet niks... Komt dat soms omdat ik nog maar 1 fase heb aangesloten?
  2. Met de simulator start hij direct met laden zodra ik de request charging omzet. Ik kan dan in de webinterface het laden onderbreken door de mode naar OFF te schaken. Als ik dan weer naar een normal of smart mode ga start het laden niet, maar moet ik de request charging zelf weer uit en inschakelen op de simulator. Doet een auto (mg4 in mijn geval) dat weer vanzelf?

[ Voor 18% gewijzigd door savale op 04-04-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Wat zijn die 4 schakelaars op de laatste foto?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
manusjevanalles schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:34:
Wat zijn die 4 schakelaars op de laatste foto?
Vrrouwlief heeft het labelapparaat mee anders was het al duidelijker geweest ;)

https://github.com/gonium...or/EVSE-Car-Simulator.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
savale schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:22:
@Hmmbob
  1. de test knop van de 4 polige aardlekautomaat doet niks... Komt dat soms omdat ik nog maar 1 fase heb aangesloten?
  2. Met de simulator start hij direct met laden zodra ik de request charging omzet. Ik kan dan in de webinterface het laden onderbreken door de mode naar OFF te schaken. Als ik dan weer naar een normal of smart mode ga start het laden niet, maar moet ik de request charging zelf weer uit en inschakelen op de simulator. Doet een auto (mg4 in mijn geval) dat weer vanzelf?
Kan het niet goed zien op de foto maar zo te zien zit de "test" knop op fase 3, aangezien enkel fase 1 is aangesloten dan werkt dat inderdaad niet.

Bij mij staat de mode standaard op off, en wanneer ik wil gaan laden zet ik de mode (dynamische tarieven of handmatig) naar smart, na ongeveer een halve minuut start de auto met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@Jazsie Scherp! Nu ik het schema label bekijk klopt dat inderdaad! Test ik later dan nog even als fase 3 er ook op zit. Zo een antwoord over het laden hoopte ik al! Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Morgen nog even alles goed aandraaien met een momentschroevendraaier en klaar. Hebben jullie trouwens de groepenkast laten controleren door een elektricien. Is dit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
savale schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:40:
Morgen nog even alles goed aandraaien met een momentschroevendraaier en klaar. Hebben jullie trouwens de groepenkast laten controleren door een elektricien. Is dit nodig?
8/10 gebruikt niet eens een momentschroevendraaier :9.

Gek genoeg is het in Nederland niet verplicht om het te laten controleren... maar slaap je er slechter door dan zeker wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Jazsie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:14:
[...]

8/10 gebruikt niet eens een momentschroevendraaier :9.

Gek genoeg is het in Nederland niet verplicht om het te laten controleren... maar slaap je er slechter door dan zeker wel doen.
Nuh, maar een momentschroevendraaier ga ik nog wel doen. Geloof ook wel dat het goed gaat als je een beetje feeling hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Flauw dingetje: De PP ontbreekt in de 3x32A kabel. (vandaar relatief goedkoop gok ik :P) Aan de kant van de auto zit er gewoon een 220ohm van PE naar PP. (32A)
Ik wil voorlopig maar met max 3x16A laden (ook zo afgezekerd).

Zal ik dan aan de SmartEvse v3 kant nog een 680 ohm weerstand doen tussen CP / PE? Hij lijkt mij overbodig, want ik kan de maximale stroom ook gewoon instellen via de software + als het toch op een manier mis gaat klapt de krachtgroep er wel uit.
Edit: bij een fixed cable hoef je de PP niet aan te sluiten volgens de handleiding, dus ik doe het ook zonder.

[ Voor 16% gewijzigd door savale op 06-04-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@savale De PP is lokaal op de aarde aangesloten. Dus zowel in de stekkerkant bij de auto en de stekkerkant bij de laadpaal. Die hoeft dus niet door de hele kabel te lopen.

Als het een vaste kabel is dan kan je op de SmartEVSE een weerstand plaatsen de de capaciteit van de kabel aangeeft, maar volgens mij hoeft dat niet en wordt in dat geval altijd de MAX instelling vrijgegeven (mits geen loadbalancing natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
JeroenE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:57:
@savale De PP is lokaal op de aarde aangesloten. Dus zowel in de stekkerkant bij de auto en de stekkerkant bij de laadpaal. Die hoeft dus niet door de hele kabel te lopen.

Als het een vaste kabel is dan kan je op de SmartEVSE een weerstand plaatsen de de capaciteit van de kabel aangeeft, maar volgens mij hoeft dat niet en wordt in dat geval altijd de MAX instelling vrijgegeven (mits geen loadbalancing natuurlijk).
Ja op zich logisch. Ik was even bang dat mijn V2L idee niet meer zou lukken zonder de PP, maar gelukkig is dat geen probleem. De handleiding geeft aan dat de weerrstand aan de SmartEVSE kant inderdaad niet nodig is. Mocht de max toch te hoog staan dan klapt de groep er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
savale schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:10:
Flauw dingetje: De PP ontbreekt in de 3x32A kabel. (vandaar relatief goedkoop gok ik :P) Aan de kant van de auto zit er gewoon een 220ohm van PE naar PP. (32A)
Ik wil voorlopig maar met max 3x16A laden (ook zo afgezekerd).

Zal ik dan aan de SmartEvse v3 kant nog een 680 ohm weerstand doen tussen CP / PE? Hij lijkt mij overbodig, want ik kan de maximale stroom ook gewoon instellen via de software + als het toch op een manier mis gaat klapt de krachtgroep er wel uit.
Edit: bij een fixed cable hoef je de PP niet aan te sluiten volgens de handleiding, dus ik doe het ook zonder.
Mijn 32A vaste kabel heeft deze ook niet en 400,-- EUR (nieuwprijs) noem ik echt niet goedkoop...
PP kabel is niet nodig bij een vaste kabel en dus daarom ook niet aanwezig :).

(Ok ok, zit inderdaad wel in de stekkerkant zoals @JeroenE aangeeft, auto wilt ook graag weten wat de max is van de kabel).

Je stelt de max in op de SmartEVSE (=laadpaal) zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 06-04-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:41
Wat een gaaf topic dit!

In augustus/september krijgen wij de Peugeot e-208 eindelijk geleverd.
Nu was ik me alvast aan het oriënteren voor een laadpaal en de mogelijkheden die ik hier in dit topic zie zijn echt perfect.

Helemaal omdat met zo'n SMART EVSE set het in de meterkast kan worden ingebouwd en de aansluiting gewoon in de buitenmuur kan (ipv een los kastje in de tuin). Daarnaast is het smartladen natuurlijk ook top, aangezien wij zonnepanelen hebben.

Echter als ik dit allemaal zo lees, moet ik toch eerlijk zeggen dat ik niet genoeg kennis van deze techniek heb om het zelf aan te durven.

Ik haal pc's uit elkaar en zet ze weer in elkaar, op software gebied kom ik ook een eind mee, een verwarmingspomp van een vaatwasser vervang ik zelf... maar aangezien het met zo'n SMART EVSE set toch wel om gevoelige apparatuur gaat, (en je meterkast/auto/zonnepalen etc. erbij komen kijken), zou ik zoiets toch prettiger vinden om met wat hulp te doen.

Is er iemand in omgeving Noord Holland die het leuk vindt om me daar een keer bij te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:41
Heeft iemand hier enig idee of ik op de aangegeven plek een opgerolde kabel mag hangen ipv een type 2 socket met actuator? De rode lijnen markeren eigen terrein. Parkeren voor de garagedeur wordt gedoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNco1htC99BPEpOEWrhGXllvNZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lAM7MxJb7lVCiA1Di3Dip0O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@savale Volgens het schema op de automaat werkt de testknop alleen op fase 3:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/9PAA00000035775_720x540.png

@mrvanes van wie of wat zou dat niet mogen? Van de Gemeente Utrecht? Dat is toch eigen terrein daar?
Zoiets als dit: https://www.google.com/ma...maWyNQ!2e0!7i16384!8i8192

[ Voor 45% gewijzigd door timovd op 07-04-2023 11:27 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:41
@timovd Ja, inderdaad. Ik vraag me af of daar regelgeving over is (in Utrecht). En hoe weet je dat het Rijnsweerd is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Zopas 2e contactor geplaatst om via solar op enkel fase te kunnen laden. Maar na upgrade firmware naar V1.5.3 zie ik in het menu geen optie om contactor C2 in te stellen ?? Weet iemand hoe je die kan instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
zopas SPIFFS update gedaan, en nu kan ik niet meer via ip adres naar sekri dashboard kijken ? rare fenomenen hier. Heb ook net Wifi opnieuw ingesteld op fixed IP adres maar kan er niet naar surfen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
ook niet via smartevse-xxxx.local

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
ipadres/settings werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Waarom update je niet naar de laatste versie, 1.5.5?

Als je loadbalancing uit hebt staan krijg je na het menu-item om je MaxCurrent in te stellen een menu-item Contactor2 Behaviour. "Solar Off" zet de contactor uit bij laden op Solar, zodat je op 1 fase laadt. Let op dat je de bedrading uitvoert conform de README.

Een tweede contactor schakelen met loadbalancing aan wordt niet ondersteund.

[ Voor 20% gewijzigd door dingo35 op 07-04-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
Ha ok , zal ik doen, top info. Had net de laatste versie gevonden maar kan deze niet upgraden wegens geen goede connectie meer tussen mijn pc en de laadbox ? kan enkel nog naar IP/settings en IP/update, maar telkens FAIL. Kan niet naar ip adres gaan om dashboard te bhekijken dus geen upgrade meer mogelijk ? Fixed ip staat correct en default gateway in de juiste range 192.168.0.1 Dus ben even ten einde raad.

ter info: 2e contactor heb ik kunnen inschakelen.

Extra update, na 10 min wat proberen, toch nog eens een update geprobeerd ( versie 1.5.5 ) nu firmware.bin wel ok ? meteen dan ook spiffs.bin update uitgevoerd en ook ok . nu hopen dat dashboard terug ok komt.

..... na 2 min wachten geprobeerd, --> wit scherm , Dus dashboard werkt nog niet. hieronder mijn settings:

{"version":"SERKRI-1.5.5","mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"Lxxxxxxxxxx","rssi":-87,"bssid":"xx:xx:xx:xx:xx:xx","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":21,"temp_max":65,"connected":false,"access":true,"mode":2,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":33,"current_main":25,"solar_max_import":0,"solar_start_current":1,"solar_stop_time":5,"enable_C2":"Solar Off","mains_meter":"Sensorbox"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron1P","address":12,"import_active_energy":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":38,"L1":4,"L2":22,"L3":12,"last_data_update":1680868475,"charging_L1":false,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":38,"L1":4,"L2":22,"L3":12}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}}

[ Voor 72% gewijzigd door dimitri_Maes op 07-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
4 min later komt hij er ineens door, het wachten heeft geloond. Dus gouden tip! lang genoeg wachten tot update volledig is afgerond en je dashboard tot leven komt voor alleer je de smart evse reset !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19
mrvanes schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:52:
@timovd Ja, inderdaad. Ik vraag me af of daar regelgeving over is (in Utrecht). En hoe weet je dat het Rijnsweerd is? :)
offtopic:
In je profiel staat dat je in Utrecht woont. (Of Timovd is helderziend, dat kan ook)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
dimitri_Maes schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:00:
4 min later komt hij er ineens door, het wachten heeft geloond. Dus gouden tip! lang genoeg wachten tot update volledig is afgerond en je dashboard tot leven komt voor alleer je de smart evse reset !!!
Bij mij komt hij vrijwel direct na flashen op; ik zou het zoeken in een wifi probleem (slechte verbinding, kanaal al in gebruik?) of een netwerk probleem (dubbel uitgegeven ip adres, verkeerde mdns configuratie, etc.).

Je kunt de sterkte van je wifi signaal uitlezen via de Raw knop.

EDIT: sowieso is het good practice om Dhcp te gebruiken ipv een statisch ip adres, dan is automatisch je gateway, mask, dns en mdns goed geconfigureerd.

Op je router kun je zien welk adres uitgedeeld is, en anders doe je een nmap scan op je linux machine of "Net Analyzer" op je Android.

EDIT2: Het ipadres kun je óók altijd nog op de bovenste statusregel van je lcd scherm lezen als je in setup mode gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door dingo35 op 07-04-2023 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• savale
Wacht nog op een pakje om het af te kunnen maken, maar het is bijna klaar!

Moet hem enkel nog aansluiiten op de bestaande groepenkast. Alles links van de "tussenstukjes" is oplaad / V2L gerelateerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r5ys4LrNaGN9lLiac9Lebvxvp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6f9i60sYNuy77P16b7wwqxII.jpg?f=fotoalbum_large

Hier niet zo zichtbaar, maar het gat in de muur zit achter de haspelhouder. Ik heb een tussenstuk ge3dprint waardoor ik de kabel naar beneden er uit kan laten komen. Statusledje van SmartEVSE zit daar ook in verwerkt. Kan de detals / ontwerp op verzoek nog wel even delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REqG_U8_LNe2Zkl4mY1L0VoWioo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4a8p6amHzjPnpg4iDnieF9gB.jpg?f=fotoalbum_large

Type2 kabel met aan beide kanten een connector was goedkoper :) Deze connector doet nu dienst als car sim
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk4kurIegOYNrDY459sZRO_HWC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rLXpvnbvbNgjnGuWMG4C5Hz.jpg?f=fotoalbum_large
Moet nog even blijken of het allemaal goed werkt, maar sowieso bedankt voor alle hulp hier :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik zoek iemand die een SmartEVSEv3 heeft, die de modbus aangesloten heeft (Sensorbox of kWh-meter), en die een vrij kritisch modbus netwerk heeft.

Ik wil graag de modbus-library van de serkri-distributie updaten; Stegen heeft indertijd een patch gemaakt voor deze library, maar mijn modbus is dermate stabiel dat ik zelf deze patch niet nodig heb.

Het is onduidelijk of de nieuwere library deze patch nodig heeft, of dat deze inmiddels overbodig geworden is.

Wie o wie heeft in het verleden problemen gehad met de modbus (die wellicht door de patch opgelost zijn), en is bereid even een versie te flashen om te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:58
Wie o wie heeft in het verleden problemen gehad met de modbus (die wellicht door de patch opgelost zijn), en is bereid even een versie te flashen om te testen?
Ja kom maar op, heb 2 Eastron 3 fase meters erop zitten.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@rvdgaag Zie https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/discussions/125

Ik heb dezelfde setup, jij had de patch nodig om je modbus aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:58
jazeker, echter nu deze verzie erin geprobeerd te laden en de smartevse doet niks meer ?

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
T is opgelost, maar voor iedereen die meeleest: éérst firmware.bin, dan spiffs.bin.

Als de webserver niet meer (lijkt) te werken, via http://ipadres/update kun je eigenlijk altijd wel reflashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-07-2023
Gisteren moest helaas de stroom van de groepenkast even uit voor het installeren van de nieuwe zonnepanelen. Na het inschakelen van de stroom bleef de smart evse een error aangeven. Het bleek dat de sensorbox niet meer reageerde, ook geen groen lampje meer. Probleem uiteindelijk opgelost. Hoe zetten jullie de stroom uit als het zou moeten om dit te voorkomen ? Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 01:30
wetgos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Zou mooi zijn als er ondersteuning kan komen om hem in een publiek laadnetwerk te laten opnemen.
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/24 hier had ik ook al eens om OCPP gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik wil met alle plezier naar OCPP ondersteuning kijken, maar de test mogelijkheden zijn beperkt (een Steve implementatie van Univ. Aachen).

M.i. moeten we dan medewerking van een leverancier krijgen, dat als we op zo'n laadnetwerk aansluiten we ook contact hebben met de techneuten aan de andere kant.

Volgens mij hebben we het dan over commerciele backend-providers, die weer in dienst van leasebedrijven werken, en niet over publieke laadnetwerken, maar ik kan me vergissen...

@fluppie007 Kun jij dat regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Ben ook geïnteresseerd in ondersteuning via de backoffice. Ik probeer uit te zoeken of het declareren ook gaat lukken met een MID kWh meter maar heb het vermoeden dat mijn werkgever bij ons dat niet gaat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 01:30
Ja, idealiter krijgen we Michael Stegen ook mee in dit verhaal, gezien hij wel redelijk wat van die dingen verkoopt, als ik de serienummers zo zie al enkele 1000en tot nu toe.
O.a. heb je Last Mile Solutions en Robo Charge. Vermoedelijk zijn er nog vele anderen.

Ik denk wel dat het een eis zal zijn dat je een MID kWh EV meter hebt om afrekening te kunnen doen. Anders weet je nooit echt zeker wat er in de auto is gegaan. Ook de manier waarop de RFID uitgelezen wordt, geen idee of de huidige reader geschikt is om bv. mijn Shell Recharge laadpas correct uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Technisch zijn er al best wat initiatieven te vinden bv:
https://github.com/HarmvandenBrink/ocpp_python

Echter de koppeling naar een backoffice lijkt mij het grote breekpunt, die doen normaal zaken met laadpaal leveranciers en niet direct met consumenten betreffende de technische koppeling.

Ik heb een backoffice gemaild met wat vragen over opcc en SmartEVSE en kreeg terug dat ze het niet ondersteunen: "Dit ivm met de NEN norm en de veiligheid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:20
Ik verwacht niet dat je OCPP ondersteuning zal worden toegelaten door commerciële providers. Die werken meestal met hun eigen product. Ik heb op mijn vorige baan software ontworpen voor laadpleinen met OCPP koppeling (een controller om 20..100 auto's tegelijk te laden). Maar het betreft niet alleen OCPP. Ze verwachten ook over the air updates en beveiliging patches. Is natuurlijk een beetje fraude gevoelig. Wie zegt dat de kWh's die je doorstuurt naar hun wel klopt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
martijn_van_eck schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:01:
Ik verwacht niet dat je OCPP ondersteuning zal worden toegelaten door commerciële providers. Die werken meestal met hun eigen product. Ik heb op mijn vorige baan software ontworpen voor laadpleinen met OCPP koppeling (een controller om 20..100 auto's tegelijk te laden). Maar het betreft niet alleen OCPP. Ze verwachten ook over the air updates en beveiliging patches. Is natuurlijk een beetje fraude gevoelig. Wie zegt dat de kWh's die je doorstuurt naar hun wel klopt bijvoorbeeld.
Ah iemand met echte kennis van zaken mooi! _/-\o_

In mijn specifieke geval wil ik een EV via de zaak maar ze dwingen je bijna om de laadpaal constructie via de LM aan te schaffen die nog flink aan de prijs is ook. Daarnaast vind ik zelfbouw veel mooier aan te passen aan mijn situatie.

Denk dat ik maar zelf een EV moet aanschaffen en dan kilometers moet gaan declareren. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:20
Bij mijn huidige werkgever kan ik kiezen tussen een lease auto of mobiliteitsbudget. Heb voor laatste gekozen. Krijg het lease bedrag nu uitgekeerd (daarvan mogen ze 21 cent per kilometer netto uit betalen). Geen bijtelling en eigen bijdrage meer. Rij nu en EV private lease en bespaar maandelijks €200,- tov zakelijk leasen. En heb dus mijn eigen laadpaal gemaakt :)

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_van_eck op 14-04-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Daar kan ik ook voor kiezen en ga ik over nadenken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:12
martijn_van_eck schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:01:
Smartevse heeft open source software die je zelf kan aanpassen. Dus tenzij er een waterdichte firmware versie check in zit gaat er denk ik geen financiële afrekeningen op basis van smartevse komen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik ben ook van plan om zelf een laadmodule te installeren, nml de Smart EVSE. Ik heb ondertussen al wat uurtjes zitten bladeren in dit 'kleine' 😆 topic, maar zit toch nog met enkele vragen.

Omdat mijn 2 meterkasten volledig vol zitten zou ik graag een zo beperkt mogelijke kast willen bij plaatsen. Ik moet dus naast de Evse controller en relais ook de differentieel erin kunnen plaatsen. Ook wil ik ineens een voldoende 'zware' setup die enkele jaren meekan.

Situatie kort geschetst: onlangs verbouwd en 3x 25A incl slimme meter laten installeren. Als hoofddifferentieel een 300mA 4p type A 40A met daarachter een 30mA 4p type A 63A (vanwege de zonnepanelen).

In parallel zou ik dus een 2de differentieel (liefst schakelaar en automaat in 1 omwille van plaatsbesparing) type A (want type B schakelaar + automaat bestaat blijkbaar niet?) willen plaatsen tsm een AC/DC current sensor van Stegen. Wordt deze ook soms in de meterkast gemonteerd of steeds erbuiten? En de sensorbox?

Hoe zwaar moet/mag deze differentieel zijn? Is een Hager ADM425G van 25A bvb een goede keuze of zou ik eerder gaan voor een 32 of 40A of heeft dat weinig nut? Ik zie bij Stegen naast een contactor van 32A ook een van 63A. Heeft zo'n zware contactor enig voordeel in mijn situatie of is 32A voldoende? Ik zou de type 2 laadkabel 3x32A van 10m aanschaffen (ik heb slechts een 5-6tal meter nodig maar die kost slechts €10 meer dan de 5m lengte en kan ik dan nog steeds op maat maken). Volgens mij moet de 10module DIN last van Stegen dan net voldoende zijn (Evse 3, contactor 2, differentieel 4)

Waar ik ook nog tegenaan loop is het feit dat ze als kabel tussen de slimme meter en mijn hoofddifferentieel een 4x16 gebruikt hebben (ipv 4x10). Mogelijks hadden ze geen andere kabel bij, maar nu lijkt het me haast onmogelijk om in die differentieel nog een kabel bij te steken om naar de nieuwe differentieel voor de laadmodule te gaan. Moet deze nieuwe kabel overigens dezelfde dikte hebben, nml 4x16? Aftakking voor de hoofddifferentieel is niet toegelaten, maar bestaat er iets van connector of splitter die je rechtstreeks in een differentieel kunt steken die ofwel grotere openingen heeft ofwel 2 openingen? Of zijn er andere oplossingen?

Om ongewenste bezoekers te vermijden, dacht ik eraan om ook een RFID lezer aan te schaffen. Lezen die elke soort 'chip'kaart? Maw, zou ik mijn ID kaart kunnen registreren en telkens gebruiken om te unlocken? Voor de LED drukknop zie ik in mijn situatie (laadkabel en evt drukknop komt buiten) niet echt een voordeel: iedereen kan deze dan bedienen.

Kun je met de smart evse ook prioriteiten en schema instellen: bvb enkel laden met overschot van opbrengst PV panelen, maar de wagen moet X % batterijlading hebben tegen de volgende ochtend 7u en voorrang wordt gegeven aan laden tijdens de daluren? Is de voorgeprogrammeerde Evse nog genoeg te configureren via de webpagina of moet je daarvoor aan het programmeren gaan (niet direct mijn ding)? Kun je het laden aanpassen vanop afstand via de webpagina? Is er sprake van een app in de toekomst?

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
neilpryde schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:55:
Ik ben ook van plan om zelf een laadmodule te installeren, nml de Smart EVSE. Ik heb ondertussen al wat uurtjes zitten bladeren in dit 'kleine' 😆 topic, maar zit toch nog met enkele vragen.

Omdat mijn 2 meterkasten volledig vol zitten zou ik graag een zo beperkt mogelijke kast willen bij plaatsen. Ik moet dus naast de Evse controller en relais ook de differentieel erin kunnen plaatsen. Ook wil ik ineens een voldoende 'zware' setup die enkele jaren meekan.

Situatie kort geschetst: onlangs verbouwd en 3x 25A incl slimme meter laten installeren. Als hoofddifferentieel een 300mA 4p type A 40A met daarachter een 30mA 4p type A 63A (vanwege de zonnepanelen).

In parallel zou ik dus een 2de differentieel (liefst schakelaar en automaat in 1 omwille van plaatsbesparing) type A (want type B schakelaar + automaat bestaat blijkbaar niet?) willen plaatsen tsm een AC/DC current sensor van Stegen. Wordt deze ook soms in de meterkast gemonteerd of steeds erbuiten? En de sensorbox?
Een foto van je huidge (open) meterkast zou wel veel duidelijkheid geven.

Aardlekautomaat kan je gewoon parallel aansluiten met je PV ALAMAT aan je hoofd ALS aangezien die 300mA is en voor EV is 100mA voldoende en dus blijf je ook selectief. De kabels moeten door je AC/DC current sensor lopen, dit buiten de kast is alles behalve netjes.
Type A is voldoende bij gebruik van een AC/DC current sensor.
Sensorbox kan je buiten de kast aansluiten maar de CT klemmen die moeten wel in je kast (logisch), gaat moeilijk werken anders ;).
Hoe zwaar moet/mag deze differentieel zijn? Is een Hager ADM425G van 25A bvb een goede keuze of zou ik eerder gaan voor een 32 of 40A of heeft dat weinig nut? Ik zie bij Stegen naast een contactor van 32A ook een van 63A. Heeft zo'n zware contactor enig voordeel in mijn situatie of is 32A voldoende? Ik zou de type 2 laadkabel 3x32A van 10m aanschaffen (ik heb slechts een 5-6tal meter nodig maar die kost slechts €10 meer dan de 5m lengte en kan ik dan nog steeds op maat maken). Volgens mij moet de 10module DIN last van Stegen dan net voldoende zijn (Evse 3, contactor 2, differentieel 4)
Je hoofd aansluiting is 3x25A, gezien je alles recent hebt laten plaatsen ga ik er van uit dat je hoofdzekeringen automaten zijn.

Normaal gesproken wil je selectief blijven en dan is de eerst volgende automaat die je plaatst 16A, 25A of zelfs hoger "mag" niet.
Heb je PV panelen dan wil men hier wel afwijken omdat je dan met een hoger vermogen kan laden zonder dat je hoofdzekering eruit klapt.

Contactor kan je beste maatje groter nemen, bij 16A is 32A voldoende, bij 20-25A is 40/63A naar mijn mening beter dan 32A.
Neem je goed merk, dan maakt het wellicht niet uit zolang je maar erboven zit :).
Waar ik ook nog tegenaan loop is het feit dat ze als kabel tussen de slimme meter en mijn hoofddifferentieel een 4x16 gebruikt hebben (ipv 4x10). Mogelijks hadden ze geen andere kabel bij, maar nu lijkt het me haast onmogelijk om in die differentieel nog een kabel bij te steken om naar de nieuwe differentieel voor de laadmodule te gaan. Moet deze nieuwe kabel overigens dezelfde dikte hebben, nml 4x16? Aftakking voor de hoofddifferentieel is niet toegelaten, maar bestaat er iets van connector of splitter die je rechtstreeks in een differentieel kunt steken die ofwel grotere openingen heeft ofwel 2 openingen? Of zijn er andere oplossingen?
Ik mis de hoofdschakelaar in je verhaal. Je gaat van je slimme meter (zo te lezen 16mm2) naar je hoofdschakelaar. Direct naar je ALS mag niet (of je gebruikt je 300mA ALS als hoofdschakelaar, iets wat niet de bedoeling is)
Vervolgens gaat het daar naar je ALS of (in mijn geval) naar "rijgrails" (verdeelblokken) en dan naar meerdere ALS.
Om ongewenste bezoekers te vermijden, dacht ik eraan om ook een RFID lezer aan te schaffen. Lezen die elke soort 'chip'kaart? Maw, zou ik mijn ID kaart kunnen registreren en telkens gebruiken om te unlocken? Voor de LED drukknop zie ik in mijn situatie (laadkabel en evt drukknop komt buiten) niet echt een voordeel: iedereen kan deze dan bedienen.
Je moet een badge "tag" hebben die op de zelfde frequentie werkt, dan werkt het gewoon ja.
je ID kaart geef ik weinige kans aangezien deze -als ik mij niet vergis- op een ander frequentie werkt.

Ik heb geen badge, ik bedien het via de telefoon. Ook een manier om het te doen :).
Kun je met de smart evse ook prioriteiten en schema instellen: bvb enkel laden met overschot van opbrengst PV panelen, maar de wagen moet X % batterijlading hebben tegen de volgende ochtend 7u en voorrang wordt gegeven aan laden tijdens de daluren? Is de voorgeprogrammeerde Evse nog genoeg te configureren via de webpagina of moet je daarvoor aan het programmeren gaan (niet direct mijn ding)? Kun je het laden aanpassen vanop afstand via de webpagina? Is er sprake van een app in de toekomst?

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!!
Je kan op overschot laden, deze mode zit ingebouwd.
Schema's zal je iets moeten programeren die je SmartEVSE aanstuurt, ik doe dat via Node-RED.
Zit er niet in (of ik heb het niet gevonden).

Ik maak gebruik van Home Assistant en daar zit SmartEVSE ook op en kan ik dus via de app op afstand de laadpaal beheren.

NB: ik maak gebruik van de serkri FW en niet de originele FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Wat betreft rfid heb ik dat met simpele lezer gedaan en mijn bankpassen en laadpassen gerigistreerd. Als je zelf wilt bouwen is dat met bijv esp8266 simpel te maken. Als je wilt kan ik je details sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
m.eddy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:53:
Technisch zijn er al best wat initiatieven te vinden bv:
https://github.com/HarmvandenBrink/ocpp_python

Echter de koppeling naar een backoffice lijkt mij het grote breekpunt, die doen normaal zaken met laadpaal leveranciers en niet direct met consumenten betreffende de technische koppeling.

Ik heb een backoffice gemaild met wat vragen over opcc en SmartEVSE en kreeg terug dat ze het niet ondersteunen: "Dit ivm met de NEN norm en de veiligheid."
Bij E-Flux kan je zelf aangeschafte laadpalen koppelen aan hun platform met een handleiding per merk waar je het laadpaal ID en OCPP adres instelt. Misschien accepteren ze ook zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
Jazsie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:46:

Je hoofd aansluiting is 3x25A, gezien je alles recent hebt laten plaatsen ga ik er van uit dat je hoofdzekeringen automaten zijn.

Normaal gesproken wil je selectief blijven en dan is de eerst volgende automaat die je plaatst 16A, 25A of zelfs hoger "mag" niet.
Heb je PV panelen dan wil men hier wel afwijken omdat je dan met een hoger vermogen kan laden zonder dat je hoofdzekering eruit klapt.

Contactor kan je beste maatje groter nemen, bij 16A is 32A voldoende, bij 20-25A is 40/63A naar mijn mening beter dan 32A.
Neem je goed merk, dan maakt het wellicht niet uit zolang je maar erboven zit :).

Ik mis de hoofdschakelaar in je verhaal. Je gaat van je slimme meter (zo te lezen 16mm2) naar je hoofdschakelaar. Direct naar je ALS mag niet (of je gebruikt je 300mA ALS als hoofdschakelaar, iets wat niet de bedoeling is)
Vervolgens gaat het daar naar je ALS of (in mijn geval) naar "rijgrails" (verdeelblokken) en dan naar meerdere ALS.
Bedankt voor je reply. Voor de verduidelijking: ik ben woonachtig in België: misschien dat sommige zaken iets anders gedaan worden dan in NL.

De hoofdschakelaar (25A) wordt door Fluvius voorzien en zit mee met de slimme meter in een verzegelde kast. Van daaruit dus die 4x16 kabel naar mijn eerste differentieel (en mijn vraag hoe daar nog een kabel 4x10 bij te krijgen...🙈)

Mijn eerste differentieel is dus idd de 300mA 40A maar wel een gewone ALS, geen automaat. Deze werd toen aangeraden. Daarachter dan de automaten, de PV panelen (achter een 25A automaat op fase 1), de 30mA 63A ALS met daarachter de bijhorende automaten. Dus veronderstel ik dat ik voor de differentieel die ik wil gaan plaatsen in parallel, hetzelfde mag/kan nemen, nml een 40A ALS en evt een 32A automaat? Waarom mag het dan maar een 16A zijn indien ik de schakelaar en automaat in 1 wil nemen?

Overigens zal ik de sensorbox aansluiten op de P1 van de slimme meter, dus geen CT nodig. De AC/DC current sensor zal ik dan mee in de extra meterkast plaatsen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
rene037 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:34:
Wat betreft rfid heb ik dat met simpele lezer gedaan en mijn bankpassen en laadpassen gerigistreerd. Als je zelf wilt bouwen is dat met bijv esp8266 simpel te maken. Als je wilt kan ik je details sturen.
Als ik zo ver ben, en het lukt me niet alleen, stuur ik nog een berichtje. Bedankt alvast! Lijkt me een ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
neilpryde schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:46:
[...]

Bedankt voor je reply. Voor de verduidelijking: ik ben woonachtig in België: misschien dat sommige zaken iets anders gedaan worden dan in NL.

De hoofdschakelaar (25A) wordt door Fluvius voorzien en zit mee met de slimme meter in een verzegelde kast. Van daaruit dus die 4x16 kabel naar mijn eerste differentieel (en mijn vraag hoe daar nog een kabel 4x10 bij te krijgen...🙈)

Mijn eerste differentieel is dus idd de 300mA 40A maar wel een gewone ALS, geen automaat. Deze werd toen aangeraden. Daarachter dan de automaten, de PV panelen (achter een 25A automaat op fase 1), de 30mA 63A ALS met daarachter de bijhorende automaten. Dus veronderstel ik dat ik voor de differentieel die ik wil gaan plaatsen in parallel, hetzelfde mag/kan nemen, nml een 40A ALS en evt een 32A automaat? Waarom mag het dan maar een 16A zijn indien ik de schakelaar en automaat in 1 wil nemen?

Overigens zal ik de sensorbox aansluiten op de P1 van de slimme meter, dus geen CT nodig. De AC/DC current sensor zal ik dan mee in de extra meterkast plaatsen.

België stond nergens vermeld, dat maakt het inderdaad anders.

Zou dan vanaf je 1ste 300mA ALS naar een rijgrail (verdeelblokken) gaan en vanuit daar naar naar de rest.

Als je 32A automaat neemt dan ben je niet selectief, je hoofdautomaten zijn (gok ik, nergens vermeld) 25A. Bij kortsluiting/overbelasting gaat dan niet je 32A automaat afslaan maar je hoofdzekering (ook afhankelijk van de karakteristiek van je hoofd automaten).

Foto zou het geheel nog steeds duidelijker maken :9.

Ken de AREI regels niet in België, regels kunnen goed anders zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:33:
[...]

België stond nergens vermeld, dat maakt het inderdaad anders.

Zou dan vanaf je 1ste 300mA ALS naar een rijgrail (verdeelblokken) gaan en vanuit daar naar naar de rest.

Als je 32A automaat neemt dan ben je niet selectief, je hoofdautomaten zijn (gok ik, nergens vermeld) 25A. Bij kortsluiting/overbelasting gaat dan niet je 32A automaat afslaan maar je hoofdzekering (ook afhankelijk van de karakteristiek van je hoofd automaten).

Foto zou het geheel nog steeds duidelijker maken :9.

Ken de AREI regels niet in België, regels kunnen goed anders zijn...
Jullie noemen dat in Nederland die selectiviteit en houden daar nogal "rigide" aan vast, terwijl dat m.i voorbijgestreefd is aangezien je met PV heel andere stromen krijgt.
In Belgie is het eenvoudig: draadsectie en automaat gaan hand in hand en ja je mag overschakelen, het is niet "netjes" maar het kan.
Zo heb ik bv een 32A zekering om mijn tuinhuis af te zekeren terwijl ik maar 20A van Fluvius krijg, want ik heb een draadsectie van 10mm en wil dus in het tuinhuis kunnen beschikken over 32A, en die kan ik ook krijgen op 1 fase omdat de PV injecteert op een van die fases...
neilpryde schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:46:
[...]

Vanaf de slimme meter loopt er dus 16 carré naar de eerste diff, die volgens het AREI dus een 300mA dient te zijn, zoals je hieronder ook aangeeft. Je mag daar niks "voor" hangen, dus die 16mm moet mooi blijven zitten en je kan daar geen draad bij in duwen om er iets parallel mee te zetten want die diff is verzegeld vanuit Fluvius.
Mijn eerste differentieel is dus idd de 300mA 40A maar wel een gewone ALS, geen automaat. Deze werd toen aangeraden.
Aangeraden niet :P, verplicht.
Daarachter dan de automaten,
Welke bedoel je daar mee?
de PV panelen (achter een 25A automaat op fase 1),
Ik gok dan dat je een 3.5 tot 5kW omvormer hebt?
de 30mA 63A ALS met daarachter de bijhorende automaten.
Dus je PV hangt op de 300mA, niet op de 30mA, correct?
En welke zijn "de bijhorende automaten"?
Dus veronderstel ik dat ik voor de differentieel die ik wil gaan plaatsen in parallel, hetzelfde mag/kan nemen, nml een 40A ALS en evt een 32A automaat? Waarom mag het dan maar een 16A zijn indien ik de schakelaar en automaat in 1 wil nemen?
Je stelling klopt, in die zin dat als je die diff die je bij wil plaatsen ACHTER de 300mA zet en NA de rem die ik hieronder nog even bevraag. Die rem kan dan in principe ook uw ALS beschermen zodat je daar een lichtere/courantere van 32A kan zetten.

Maar ik ben met 1 ding nog niet helemaal mee denk ik.

Waar zit uw "rem"? Wat ik daarmee bedoel is: waar zit uw zekering/automaat van bv 40 of vaker voorkomend eentje van 32A die voorkomt dat gij in uw kast (of bij uitbreiding uw heel huis) gecombineerd meer dan 25A van Fluvius + de Amperes van uw PV installatie kunt trekken? Die moet er ergens bij zitten, want ik heb bv 10mm bedrading in mijn kast en heb dus een 32A rem gestoken die als het ware de stroom van zowel Fluvius als de PV panelen zou remmen tot 32A als ik in de zomer volop aan het opwekken ben en in huis alles zou opzetten. Bij jou moet die toch ook ergens tussen zitten anders kan je in principe 25A + (PV Amperes) trekken wat al heel snel meer wordt dan 32A.

Die DC lekdetectie moet je echt installeren, als die er niet op zit creëer je "blindheid" op ja aardlekschakelaars waardoor die niet zullen afslaan als er AC lekstromen zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door HyperBart op 15-04-2023 01:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neilpryde
Omdat foto's/schema's soms meer zeggen dan woorden:

Ik heb 2 (hoofd)-meterkasten en ook nog een meterkast in de poolhouse. De zonnepanelen staan op het eendraadschema van het poolhouse.

De hoofdschakelaar 25A zit dus in de verzegelde kast van Fluvius. Deze hoofdschakelaar staat niet op het eendraadschema. De bekabeling op het schema moet dus eigenlijk 4x16 zijn ipv 4x10. Vandaar gaat er 4x16 naar de eerste ALS die overigens niet is verzegeld, zie foto's. Als ik het goed begrijp moet dus de ALS voor de laadmodule in parallel met deze (laatste foto) staan en moet ik daar dus eigenlijk onderin een kabel bij zien te krijgen.

Dit alles is samen met een electricien besproken en alles is ook vorig jaar goedgekeurd door BTV. Voor de verbouwing had ik monofase en was de setup vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3_yUycchQ-wbyPA5Ijec4kCfCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DT5dZqxqDhPtCExUAhO71dvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwVN5q_k09mwWCJ8X1B_XkyzE40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CupDXdPaCJxyyUIACFv6rrpv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTc1N2KRF4Do4nL-4Y900u22NBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFt2GgcqndsVkb8yEzBiKQdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6lNxBgTtZ9dRFkPINaF1LbwalI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRjtxOwRbhYaLdoiSwsQfFRq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ds8nu1Jv5Up7ud85ha-w5EDjxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBjytGCzLPLBgponLzhIu1qR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IuZ_4xRI0aWpFn7anBJNon_ALU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxzaAzjV4gAoy6rZIrtvV0gp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utLqA3PWzIvOdq4cSb-Nbtx_HZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZKmVp3SUDSx0hHW3gsfKExh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AIG_WbBJAm2VBPWpAdjrzcwswc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VspYIlkjCJn6m9icyqEu4nPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euy5QiHxkc1ihL2uygXfxqsjxbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcmH0mQXlkiG3fjHM90Ph77U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
neilpryde schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:35:
Omdat foto's/schema's soms meer zeggen dan woorden:

Ik heb 2 (hoofd)-meterkasten en ook nog een meterkast in de poolhouse. De zonnepanelen staan op het eendraadschema van het poolhouse.

De hoofdschakelaar 25A zit dus in de verzegelde kast van Fluvius. Deze hoofdschakelaar staat niet op het eendraadschema. De bekabeling op het schema moet dus eigenlijk 4x16 zijn ipv 4x10. Vandaar gaat er 4x16 naar de eerste ALS die overigens niet is verzegeld, zie foto's. Als ik het goed begrijp moet dus de ALS voor de laadmodule in parallel met deze (laatste foto) staan en moet ik daar dus eigenlijk onderin een kabel bij zien te krijgen.

Dit alles is samen met een electricien besproken en alles is ook vorig jaar goedgekeurd door BTV. Voor de verbouwing had ik monofase en was de setup vergelijkbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zet het nogmaals erbij dat het België betreft, in NL zou dit volgens de NEN normen niet mogen :P.
(in NL is het verplicht om alle groepen met stopcontacten met maximaal 30mA ALS te voorzien).

De laatste foto met de 300mA "hoofd" ALS, de kabels aan de onderzijde gaan naar je slimme meter, klopt dat?

Zo ja, dan sluit je de Type A 100mA ALAMAT voor je EV aan de bovenzijde (parallel) net als je 30mA 63A ALS.

Maar nogmaals: ken de AREI regels niet in België, regels kunnen goed anders zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
Klopt idd, maar volgens mij mag ik enkel VOOR de ALS aftakken (onderaan dus) en niet erna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je 30mA 63A ALS (hoofdkast schema) zit ook erna aangesloten @neilpryde?

Zo niet, dan is je schema fout of ik lees je schema verkeerd...

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 16-04-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
Nee je bent juist. Ik heb nog wat zitten lezen in het AREI en het verplicht parallel aftakken VOOR de 300mA ALS is enkel van toepassing als je een type B ALS zou plaatsen.

De 2de mogelijkheid, nml type A ALS + AC/DC current sensor mag volgens mij gewoon na de 300mA ALS.

Wel mag het in België geen 100mA maar moet het 30mA zijn. Ik zal dus nog een 30mA 63A ALS nemen omdat ik naast de stroom van het net ook nog een bijkomende injectie kan hebben van de PV panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Nou.. morgen is het zover. Stap1 van het laadpaal project: meterkast her-inrichten om plaats te maken voor een extra groepenkast.

En ik ben een bestellijst aan het maken.

Ik tob nu al een paar uur over de kabel:
- het wordt een vaste kabel, ik houd van simpel.
- ik ben er achter dat er kabels zijn met 2 control-aders (PP & CP), en met alleen CP waarbij PP via een vast weerstand in de stekker is verbonden.
- ik wil PP via een ader want dan kan ik die later schakelen voor een V2L uitbreiding

Het zoeken naar een geschikte kabel valt daarmee niet mee.
Ik heb nu een losse kabel met PP&CP gevonden en een geschroefde plug (in de zin van niet aangesloten)

Vraag1: ga ik spijt krijgen van die geschroefde plug? moet ik verder zoeken naar aangesloten?
Vraag2: ik kan kiezen tussen krimp & schroef connectie. Is krimp beter? kan dat met een vrij normale krimptang? Of heb ik daar een industrieel duur ding voor nodig?

bij voorbaat dank

[edit] en dan zien ik dus na uren zoeken tussen kabels van rond de 150euro dat de open eind kabel van stegen.com die ik terzijde had geschoven omdat hij zoveel duurder was zowel 3x signaal als aangegoten stekker heeft.....
kortom... is dat het prijsverschil waard?

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 16-04-2023 20:48 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Stefannn schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:43:
Nou.. morgen is het zover. Stap1 van het laadpaal project: meterkast her-inrichten om plaats te maken voor een extra groepenkast.

En ik ben een bestellijst aan het maken.

Ik tob nu al een paar uur over de kabel:
- het wordt een vaste kabel, ik houd van simpel.
- ik ben er achter dat er kabels zijn met 2 control-aders (PP & CP), en met alleen CP waarbij PP via een vast weerstand in de stekker is verbonden.
- ik wil PP via een ader want dan kan ik die later schakelen voor een V2L uitbreiding

Het zoeken naar een geschikte kabel valt daarmee niet mee.
Ik heb nu een losse kabel met PP&CP gevonden en een geschroefde plug (in de zin van niet aangesloten)

Vraag1: ga ik spijt krijgen van die geschroefde plug? moet ik verder zoeken naar aangesloten?
Vraag2: ik kan kiezen tussen krimp & schroef connectie. Is krimp beter? kan dat met een vrij normale krimptang? Of heb ik daar een industrieel duur ding voor nodig?

bij voorbaat dank
Ik ga niet direct antwoord kunnen geven op je vragen maar kun je je bestellijst delen? Kan me voorstellen dat er interesse is bij meerdere mensen in dit draadje die hetzelfde aan het uitzoeken zijn. Wellicht komen er opties met verbeteringen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
m.eddy schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:49:
[...]

Ik ga niet direct antwoord kunnen geven op je vragen maar kun je je bestellijst delen? Kan me voorstellen dat er interesse is bij meerdere mensen in dit draadje die hetzelfde aan het uitzoeken zijn. Wellicht komen er opties met verbeteringen. :)
Kan.. maar dat wordt wel morgen. Ik ben nu gaar :-).
Mag leverancier vergelijking overigens op dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
neilpryde schreef op zondag 16 april 2023 @ 02:41:
Nee je bent juist. Ik heb nog wat zitten lezen in het AREI en het verplicht parallel aftakken VOOR de 300mA ALS is enkel van toepassing als je een type B ALS zou plaatsen.

De 2de mogelijkheid, nml type A ALS + AC/DC current sensor mag volgens mij gewoon na de 300mA ALS.

Wel mag het in België geen 100mA maar moet het 30mA zijn. Ik zal dus nog een 30mA 63A ALS nemen omdat ik naast de stroom van het net ook nog een bijkomende injectie kan hebben van de PV panelen.
Als je een ALS neemt moet je nog een automaat erbij zetten.
Als combi kan je een ALAMAT nemen (aardlekschakelaar + automaat samen in 1).

30mA is veiliger dus dat is alleen maar beter :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik kom bij mijn projectje niet uit met de ruimte in de buitenkast, dus wil mijn Eastron kWh meter in de meterkast plaatsen (naast de alamat) en de SmartEVSE buiten in het kastje houden. Kan ik die twee samen verbinden via modbus met ~20m utp-bekabeling (en werkt dat dan dus)? Heb zat Cat6e liggen, dus ik kan makkelijk een kabeltje bijtrekken door de mantelbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Modbus is ontworpen voor lange afstanden, 20m moet makkelijk lukken zolang je maar twisted pair gebruikt. Een ervaren modbusser meldde in deze thread dat het doorverbinden van de GND aansluitingen essentieel is om transmissie fouten te voorkomen, en dat (naar zijn ervaring) het termineren met weerstanden minder belangrijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 17-04-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Check, thanks. Dan gebruik ik 1 aderpaar van de Cat6e kabel voor modbus, en gebruik ik een van de andere aders voor ground.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Hmmbob schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:26:
Check, thanks. Dan gebruik ik 1 aderpaar van de Cat6e kabel voor modbus, en gebruik ik een van de andere aders voor ground.
1 aderpaar gebruiken voor je data en de rest -ongebruikte- samenvoegen als ground :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
m.eddy schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:49:
[...]

Nou,
kogel is door de kerk: ik doe het met een schroef-stekker met krimp-verbinding.
Mijn zoon heeft een zonnepanelen-installatie bedrijf en die heeft wel een mooie tang.
Schroefstekker kost de helft van een aangesloten stekker en ik bedenk me dat ik al heel wat buitenstekkers heb geschroefd zonder ooit een probleem te hebben.

Op verzoek mijn bestellijstje:
stegen.com:
149euro Smart EVSE v3
59euro. DC sensor

Elektramat.nl
41 euro Schneider groepenkast, 2x 12 rijen (ik heb maar 1 rij nodig. Die 2de reserveer ik voor een eventuele V2H uitbreiding)
73euro chint aardlek automaat 3P + N; B-kar, 30mA
19,50euro magneetschakelaar, 4x maak, 25A, 230V coil

Laadwinkel.nl
14euro/meter 5x2.5mm2 + 2x0.5mm2 zwarte laadkabel (dus met volledig bedrade PP & CP)
70euro schroefstekker met krimpaansluiting.

NB, alternatief voor kabel zou zijn:
cablesoolutions.shop, die hebben oranje kabel, 15eur/meter, ook met 2x0.5 control aders.

==
Ik ben vandaag begonnen met herinrichten meterkast.
pfew.. een fikse klus. ik ben nog niet klaar.
Stopcontacten verplaatsen
nieuwe, langere, draden naar de groepenkast
montagebordjes maken
lasdozen verplaatsen
componenten verplaatsen.
Kortom: 15 jaar "organische groei" fatsoeneren

In ieder geval staat de spanning er na een dag weggeweest te zijn er weer op.
Komend weekend verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Stefannn schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:21:
[...]
Elektramat.nl
73euro chint aardlek automaat 3P + N; B-kar, 30mA
Ehh, neem dan gelijk een A-merk zoals Schneider:
16A: https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d54716/
20A: https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-30ma-r9d54720/
25A: https://www.elektramat.nl...-25a-b-kar-30ma-r9d54725/

(geen idee welk je nodig hebt, staat niet vermeld).

Beter en goedkoper ook eens...

Pagina: 1 ... 37 ... 81 Laatste