• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 14:29
Dan heb je ook nog eens laadverliezen ed. SoC moet via de remote services van je auto maar beter nog full offline via ISO15118 zie ook https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hier sinds kort ook een trotse EV bezitter :o (Hyundai Ioniq 28kwh)!

Omdat ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, én Smarthome fan ben, én zonnepanelen heb gelegd, én bij Zonneplan op een dynamisch energietarief zit... Wil ik een hele slimme laadpaal 8)7 .

Hoewel ik veel lol heb in het aanrommelen met Arduino's en ESPtjes neig ik toch naar een meer 'af' oplossing zoals de Smart EVSE v3 als controller. Omdat (zie 'dubbeltje eerste rang') ik al een lange 10m laadkabel heb (male-female), neig ik naar een Type 2 socket in de muur maken, en de controller/box binnen in de schuur. De 10 meter kabel blijft dan liggen als 'semi vaste' kabel.

Omdat ik echt nét kom kijken heb ik nog veel uit te zoeken. Kan iemand me misschien op weg helpen met het volgende;

Elektromechanisch:
- Bij een wandcontactdoos type 2, zoals deze, https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/,wordt dan de fasedraad e.d. (met mogelijk 32A) domweg met een schroefje in de plug bevestigd? Moet deze dan nog een eindhuls hebben (in geval van stranded) of moet dit juist met bijv. een gewone (4mm2) koperdraad?
- Ik kan ook de socket weglaten door simpelweg de 'niet-EV' kant van de lange kabel te knippen. Maar ik begrijp dat er geen manier is om vooraf te weten of de benodigde weerstand dan nog aanwezig is, en of dit zomaar gaat werken.. Of is het toevoegen van het weerstandje aan de afgeknipte kant altijd genoeg om de kabel weer werkend te maken?

Wat betreft P1 info aan de EVSE:
- Mijn Home Assistant leest al dmv een ESP aan de P1 poort van de slimme meter (Wemos D1 DSMR met ESPHome) het huidige verbruik en opwekking.
- Kan de Smart EVSE V3 deze info ook via MQTT ontvangen? Of kan ik dit op een andere manier 'injecteren'? Dat scheelt weer een 'dure' sensorbox. Is de Smart EVSE dan bij signaal verlies ook in te stellen op laag vermogen?

Edit - ik lees het topic van voor naar achter; dus nu kom ik deze post pas tegen:
Calamarain schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:41:
Ik gebruik via Home Assistant de API om de SmartEVSE Mains L1/2/3 te schrijven. Dit werkt: in Smart-modus wordt de laadstroom beperkt wanneer nodig.
Ik probeer nu Solar aan de praat te krijgen. Ik schrijf daarvoor negatieve stroomsterkten weg op deze manier
code:
1
http://192.168.##.##/currents?L1=-70.0&L2=-60.0&L3=-70.0

Deze verschijnen als positieve waarden, terwijl in de documentatie van Serkri negatieve waarden te zien zijn.
De status is 'Charging Stopped - Waiting for Solar', SmartEVSE Solar Start Current is 4A, SmartEVSE Solar Max Import is 0A en min en max zijn 6A en 25A.
Wat zie ik over het hoofd?
Kun je me wat aanwijzingen geven over het schrijven van deze waarden? Ik heb een 1 fase huis; is het een soortement van http post met L1 = 10A, L2=0, L3=0 ?
https://swagger-ui.serkri.be/#/Operations/updateCurrentsData
Zou je jouw hele Home Assistant script kunnen delen? Ik ben benieuwd: hoe vaak schrijf je dit, wat als er geen data is (NaN of 'unavailable'), wat als HA crasht (blijft de waarde dan de 'laatste waarde')?

[Voor 25% gewijzigd door Scatman_II op 05-05-2023 18:08. Reden: Nieuwe info gevonden]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 18:36
Scatman_II schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:55:

- Ik kan ook de socket weglaten door simpelweg de 'niet-EV' kant van de lange kabel te knippen. Maar ik begrijp dat er geen manier is om vooraf te weten of de benodigde weerstand dan nog aanwezig is, en of dit zomaar gaat werken.. Of is het toevoegen van het weerstandje aan de afgeknipte kant altijd genoeg om de kabel weer werkend te maken?

- Mijn Home Assistant leest al dmv een ESP aan de P1 poort van de slimme meter (Wemos D1 DSMR met ESPHome) het huidige verbruik en opwekking.
- Kan de Smart EVSE V3 deze info ook via MQTT ontvangen? Of kan ik dit op een andere manier 'injecteren'? Dat scheelt weer een 'dure' sensorbox. Is de Smart EVSE dan bij signaal verlies ook in te stellen op laag vermogen?
Er zijn ook kabels met plug aan één kant leverbaar. Zelf heb ik een versie met een krulsnoer genomen. De weerstand zit in de stekker aan de EV-kant. Dus als je toch een bestaande kabel wilt knippen, is dat geen probleem, aangenomen dat je de goede kant afknipt:). (Als je verkeerd knipt past de plug niet in je auto...)

MQTT hoeft geen probleem te zijn. Als je ervaring hebt met ESP etc, kun je ook simpel de firmware aanpassen. Als je verder terugleest kom je ook tegen dat er verschillende zijtakken zijn van de originele f/w, in alle gevallen op github te vinden.
https://github.com/SmartEVSE/smartevse voor de basisversie en https://github.com/serkri/SmartEVSE-3 om inspiratie op te doen.
Dan is er ook nog https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-bluelinky als je eje Hyundai in Node-red/MQTT wilt integreren.
Kortom, veel te ontdekken...

[Voor 9% gewijzigd door rene037 op 05-05-2023 19:20. Reden: plaatje toegevoegd.]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 20:20
[...]

Kun je me wat aanwijzingen geven over het schrijven van deze waarden? Ik heb een 1 fase huis; is het een soortement van http post met L1 = 10A, L2=0, L3=0 ?
Dat zou moeten werken. Dan wordt alleen de eerste fase gebruikt om de maximale stroomsterkte te beperken.
Zou je jouw hele Home Assistant script kunnen delen? Ik ben benieuwd: hoe vaak schrijf je dit, wat als er geen data is (NaN of 'unavailable'), wat als HA crasht (blijft de waarde dan de 'laatste waarde')?
Dashboard

Het idee is dat iemand zonder te hoeven kiezen tussen zonnepanelen, hoog en laag tarief toch kan kiezen hoe de auto geladen moet worden. 'Later' neemt alleen van de zonnepanelen, 'morgen' neemt zonnepanelen tot de zon onder is en laag tarief is begonnen. 'Vandaag' laadt direct op vol vermogen. De schakelaar is er om te voorkomen dat auto's zonder onze toestemming het laadpunt kunnen gebruiken.

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
rest_command:
  evse_mains_current:
    url: "http://{{ ip }}/currents?L1={{ L1 }}&L2={{ L2 }}&L3={{ L3 }}"
    method: post

Verder lees ik onze Nissan Leaf uit via de integration.
automations
De SmartEVSE moet elke 10 s nieuwe waarden hebben, anders stopt hij ermee. Bij uitvallen van een van de componenten wil je dus geen default waarde wegschrijven. Door te triggeren na een update, denk ik dat grotendeels ondervangen te hebben.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: "Auto laden: stuur stroom meter naar laadpaal"
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
    enabled: true
  - platform: time_pattern
    seconds: /5
    enabled: false
condition: []
action:
  - service: rest_command.evse_mains_current
    data:
      ip: 192.168.##.##
      L1: >-
        {{(((states('sensor.power_consumption_phase_l1')|float -
        states('sensor.power_production_phase_l1')|float) /
        states('sensor.voltage_phase_l1')|float) * 10000)|int}}
      L2: >-
        {{(((states('sensor.power_consumption_phase_l2')|float -
        states('sensor.power_production_phase_l2')|float) /
        states('sensor.voltage_phase_l2')|float) * 10000)|int}}
      L3: >-
        {{(((states('sensor.power_consumption_phase_l3')|float -
        states('sensor.power_production_phase_l3')|float) /
        states('sensor.voltage_phase_l3')|float) * 10000)|int}}
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
alias: "Auto laden: aan/uit en modus"
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.auto_laden
    entity_id:
      - input_select.auto_geladen
    entity_id:
      - sensor.power_tariff
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
    entity_id:
      - sensor.smartevse_access
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - if:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.auto_laden
        state: "off"
    then:
      - device_id: 3f3c324e6c5ea0c16ce6abd307faba91
        domain: select
        entity_id: select.smartevse_mode_selector
        type: select_option
        option: "OFF"
    else:
      - if:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: input_select.auto_geladen
                state: Vandaag
              - condition: and
                conditions:
                    state: Morgen
                  - condition: sun
                    after: sunset
                    entity_id: sensor.power_tariff
                    state: low
        then:
            option: SMART
        else:
            option: SOLAR

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: "Auto laden: morgen wordt vandaag"
description: Om 5 uur 's ochtends.
trigger:
  - platform: time
    at: "05:00:00"
condition:
    state: Morgen
action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: Vandaag
    target:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: "Auto laden: stop bij 80%"
trigger:
    entity_id:
      - sensor.leaf1niss_charge
    entity_id:
      - input_select.laden_tot
  - platform: homeassistant
    event: start
condition:
  - condition: and
    conditions:
        entity_id: input_select.laden_tot
        state: 80%
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.leaf1niss_charge
        above: 79
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.auto_laden

Ik heb beperkte ervaring met het schrijven van code. Er zullen vast foutjes in zitten, maar het werkt tot nu toe prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:09
Hier sinds kort ook een trotse EV bezitter :o (Hyundai Ioniq 28kwh)!

Omdat ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, én Smarthome fan ben, én zonnepanelen heb gelegd, én bij Zonneplan op een dynamisch energietarief zit... Wil ik een hele slimme laadpaal 8)7 .

Hoewel ik veel lol heb in het aanrommelen met Arduino's en ESPtjes neig ik toch naar een meer 'af' oplossing zoals de Smart EVSE v3 als controller. Omdat (zie 'dubbeltje eerste rang') ik al een lange 10m laadkabel heb (male-female), neig ik naar een Type 2 socket in de muur maken, en de controller/box binnen in de schuur. De 10 meter kabel blijft dan liggen als 'semi vaste' kabel.

Omdat ik echt nét kom kijken heb ik nog veel uit te zoeken. Kan iemand me misschien op weg helpen met het volgende;

Elektromechanisch:
- Bij een wandcontactdoos type 2, zoals deze, https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/,wordt dan de fasedraad e.d. (met mogelijk 32A) domweg met een schroefje in de plug bevestigd? Moet deze dan nog een eindhuls hebben (in geval van stranded) of moet dit juist met bijv. een gewone (4mm2) koperdraad?

Edit - ik lees het topic van voor naar achter; dus nu kom ik deze post pas tegen:

[...]

Plug kan je eraf knippen,
OF de pp is niet door bedraad, dan zit de weerstand aan de auto kant.
OF de pp is door bedraad en dan kan je hem in de laadpaal toevoegen mocht ze er niet zijn.
Nb,.. ik heb ook overwogen mijn laad kabel te knippen, maar van een vriend hoorde ik dat hij die toch graag als reserve aan boord heeft. Al 1x gebruikt in noodgeval. Dat zal met name in buitenland spelen.

Mbt uitlezen via P1,…. check of je informatie per fase hebt. Ik bleek een oude slimme meter te hebben die geen informatie per fase geeft. Aangezien je hem nu al uitleest moet je dat in de ruwe data kunnen zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Wow, heel positief verrast door de snelle, complete en zéér informatieve antwoorden - veel dank @rene037 & @Calamarain & @Stefannn ! _/-\o_

De kluwe van opties, componenten en integraties begint zich hierdoor langzaam aan te ontwarren - tijd om eens wat onderdelen te gaan bestellen :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
Scatman_II schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:42:
Wow, heel positief verrast door de snelle, complete en zéér informatieve antwoorden - veel dank @rene037 & @Calamarain & @Stefannn ! _/-\o_

De kluwe van opties, componenten en integraties begint zich hierdoor langzaam aan te ontwarren - tijd om eens wat onderdelen te gaan bestellen :*)
Nb, goedkoopste kabel en stekker heb ik gevonden bij:

Laadwinkel.nl
14euro/meter 5x2.5mm2 + 2x0.5mm2 zwarte laadkabel (dus met volledig bedrade PP & CP)
70euro schroefstekker met krimpaansluiting.

NB, alternatief voor kabel zou zijn:
cablesoolutions.shop, die hebben oranje kabel, 15eur/meter, ook met 2x0.5 control aders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:53
Stefannn schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Nb, goedkoopste kabel en stekker heb ik gevonden bij:

Laadwinkel.nl
14euro/meter 5x2.5mm2 + 2x0.5mm2 zwarte laadkabel (dus met volledig bedrade PP & CP)
70euro schroefstekker met krimpaansluiting.

NB, alternatief voor kabel zou zijn:
cablesoolutions.shop, die hebben oranje kabel, 15eur/meter, ook met 2x0.5 control aders.
PP gebruik je niet bij een vaste kabel toch? Alleen CP kabeltje is voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
THM0 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:00:
[...]

PP gebruik je niet bij een vaste kabel toch? Alleen CP kabeltje is voldoende.
In principe is pp niet nodig.
De ioniq5 heeft een V2L functie. Die kan je schakelen via de PP. dus als je die bedraad dan kan je behalve laden ook leveren.
Nb.. dat is V2L, je kan er dus een stopcontact op aansluiten waar een verbruiker op kan.
Geen V2G of V2H, je kan niet op je huisnet aansluiten want het synchroniseert niet met de nuts aansluiting.
En het werkt natuurlijk alleen als je auto dat kan.
Maar goed… “toekomstbestendig” kan je ervoor kiezen de EVSE in de meterkast te hangen en de PP door te bedraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05 18:05
Kan iemand mij helpen mijn oplader te repareren? het is een Newmotion home advanced, 1 fase 32 A. De printplaat is beschadigd, dus ik wil alleen de doos, DIN-rail en Type2-aansluiting gebruiken. Het doel zou zijn om hem via wifi aan te sturen met home assistant en de laadstroom te kunnen wijzigen op basis van andere automatiseringen. Kunt u aangeven welke componenten ik moet kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:14
Hey even een snelle vraag, ik heb geprobeerd hierop te zoeken in het forum maar kwam zo 123 hierover nog niets tegen.

Ik heb een smartevse met de Serkri frimware draaien, nu heb ik in Home Assistant de HACS integratie geïnstalleerd. hiermee krijg ik een "smartevse" kaart met "Bediening" die ik even snel op een dashboard heb gegooid alleen mis ik hier de bediening optie Solar en Smart, ik heb hier alleen Off en Normal.

klopt dit? of heb ik iets over het hoofd gezien?

thnx!
Sander

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Calamarain
  • Laatst online: 05-06 20:20
sanderb2001 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:22:
Ik heb een smartevse met de Serkri frimware draaien, nu heb ik in Home Assistant de HACS integratie geïnstalleerd. hiermee krijg ik een "smartevse" kaart met "Bediening" die ik even snel op een dashboard heb gegooid alleen mis ik hier de bediening optie Solar en Smart, ik heb hier alleen Off en Normal.
Welke versie van de SmartEVSE heb je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderb2001
Smart EVSE V3
Version: SERKRI-1.6.0
HA integratie: v1.0.9

[Voor 24% gewijzigd door sanderb2001 op 06-05-2023 13:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:03
Heb je een Mainsmeter geconfigureerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderb2001
Ja optie API

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
Post de output van http://ip/settings eens

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
Nou,
Ik moet de buitenkabel nog graven,
en de PP en CP zitten ook nog niet vast, geen weerstand,
Maar de controller geeft leven.

Probleempje:
- ik heb in de access-point mode mijn wifi netwerk kunnen toevoegen
- ik kan nu inloggen via wifi --> zie onder
- Maar geen enkele link reageert.
Menu doet niks
tandwieltje bij charge current doet niks

Ik kan de page wel refreshen, en dat gaat vrij rap, dus op zich heb ik connectie.

wellicht heb ik iets bij de initiële setup vergeten? dat ging een beetje snel namelijk.
Had ik daar een login moeten instellen of zo?

tips erg welkom

Of moet die weerstand perse op de PP om de software reactief te maken?

[EDIT] Ik heb deze post gevonden:
dingo35 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:48:
T is opgelost, maar voor iedereen die meeleest: éérst firmware.bin, dan spiffs.bin.
Als de webserver niet meer (lijkt) te werken, via http://ipadres/update kun je eigenlijk altijd wel reflashen...
http://ipadres/update --> dat werkt, daar krijg ik upload menu
Dan ga ik daarmee de Serkri software laden.
Maar dat doe ik een andere keer.
Eerste de hardware afmaken. Was vooral even het "hello world" moment dat ik wilde hebben.

[Voor 24% gewijzigd door Stefannn op 06-05-2023 19:38]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.3 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.3

This release concentrates on opening up the modbus to the outside world. Your MainsMeter, EVMeter and PVMeter will present themselves at port 502 of your SmartEVSE, with the modbus-tcp protocol; so this makes it possible for you to use whatever modbus function you want on whatever modbus register you want. The addresses on the tcp modbus are the same addresses as they are on the RTU modbus.

E.g. my MainsMeter is at slave address 0x0a, so this command reads register 70decimal and following:
mbpoll -a10 -t 3:hex -r 70 -c 10 10.0.0.76

Also problems on the modbus are now logged in more detail over the debug interface.

[Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 07-05-2023 08:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:15
dingo35 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:31:

This release concentrates on opening up the modbus to the outside world. Your MainsMeter, EVMeter and PVMeter will present themselves at port 502 of your SmartEVSE, with the modbus-tcp protocol; so this makes it possible for you to use whatever modbus function you want on whatever modbus register you want. The addresses on the tcp modbus are the same addresses as they are on the RTU modbus.

E.g. my MainsMeter is at slave address 0x0a, so this command reads register 70decimal and following:

Also problems on the modbus are now logged in more detail over the debug interface.
Hoewel ik nog geen smartEVSE heb ben ik me flink aan het inlezen.
Betreffende de modbus uitbreiding: ik neem aan dat het beschikbaar hebben van alle Meters gebruikt wordt door smartEVSE om te load balancen naar de EV. Klopt dat?

Moeten alle Meters van het type kWH meters zijn met Modbus? Die leveren naast een huidige kW meting ook een teller natuurlijk en zijn in de 3 fasen uitvoering vaak flink aan de prijs. Zijn er ook meters die puur huidig kW meten?
Ik zou liefst alles in de meterkast met modbus aan elkaar knopen zonder uitstapjes naar HA te maken voor het load balancen. Tenzij dat niet anders kan.

Is het volgende mogelijk?
- 1 fase kWh meter voor de PV
- 3 fase kWh meter voor de EV
- p1 meting voor de Mains (via p1 -> utp via HA bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderb2001
Post de output van http://ip/settings eens
Dat kan maar zou het daar aan kunnen liggen? Omdat hij op de pagina van de evse wel de smart knop heeft en dit ook prima werkt. Ik heb alleen bij de HA integratie geen smart optie in het pulldown menu

{"version":"SERKRI-1.6.0","mode":"OFF","mode_id":0,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"****","rssi":-31,"bssid":"**:**:**:**:**:**","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":23,"temp_max":65,"connected":false,"access":false,"mode":1,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":10,"current_main":35,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"API"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Custom","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":10,"L3":0,"last_data_update":1683443140,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":10,"L3":0}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}}

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:45
dingo35 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:31:

Wauw, dank hiervoor, het werkt als een speer !

Acties:
  • +3Henk 'm!

• fluppie007
Voorbeeldje voor een SDM230 in Home Assistant:

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
modbus: 
  - type: tcp
    host: 192.168.1.119 # ip van smartevse v3
    port: 502
    name: "smartevsev3modbustcp"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    sensors:
      - name: sdm230_phase_1_line_to_neutral_volts
        slave: 101
        address: 0
        input_type: input
        count: 2
        precision: 2
        data_type: float32
        unit_of_measurement: V
        device_class: voltage
        scan_interval: 10

- name: sdm230_phase_1_current
        address: 6
        unit_of_measurement: A
        device_class: current
      - name: sdm230_phase_1_power
        address: 12 # 0x000C
        unit_of_measurement: W
        device_class: power
      - name: sdm230_phase_1_va
        address: 18 # 0x0012
        unit_of_measurement: VA
      - name: sdm230_phase_1_va_reactive
        address: 24 # 0x0018
        unit_of_measurement: VAr
      - name: sdm230_phase_1_power_factor
        address: 30 # 0x001E
        unit_of_measurement: ""
        device_class: power_factor
      - name: sdm230_phase_1_angle
        address: 36 # 0x0024
        unit_of_measurement: "degrees"
      - name: sdm230_frequency
        address: 70 # 0x0046
        unit_of_measurement: "Hz"
        device_class: frequency
      - name: sdm230_import_active_energy
        address: 72 # 0x0048
        precision: 3
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
      - name: sdm230_export_active_energy
        address: 74 # 0x004A
      - name: sdm230_import_reactive_energy
        address: 76 # 0x004C
        unit_of_measurement: "kVArh"
      - name: sdm230_export_reactive_energy
        address: 78 # 0x004E
      - name: sdm230_total_active_energy
        address: 342 # 0x00156
      - name: sdm230_total_reactive_energy
        address: 344 # 0x00158
      - name: sdm230_total_resettable_active_energy
        address: 384 # 0x00180
      - name: sdm230_total_resettable_reactive_energy
        address: 386 # 0x00182

Lovelace interface
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_line_to_neutral_volts
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_current
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_power
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_va
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_va_reactive
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_power_factor
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_angle
  - entity: sensor.sdm230_frequency
  - entity: sensor.sdm230_import_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_export_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_import_reactive_energy
  - entity: sensor.sdm230_export_reactive_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_reactive_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_resettable_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_resettable_reactive_energy

Andere modbus registers kan je vinden in deze file, ergens vanaf lijn 100:
https://github.com/reaper...y_Meter/blob/master/SDM.h

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
fluppie007 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:49:
Voorbeeldje voor een SDM230 in Home Assistant:

[Afbeelding]

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
modbus: 
  - type: tcp
    host: 192.168.1.119 # ip van smartevse v3
    port: 502
    name: "smartevsev3modbustcp"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    sensors:
      - name: sdm230_phase_1_line_to_neutral_volts
        address: 0
        unit_of_measurement: V
        device_class: voltage
        scan_interval: 10

- name: sdm230_phase_1_current
        address: 6
        unit_of_measurement: A
        device_class: current
      - name: sdm230_phase_1_power
        address: 12 # 0x000C
        unit_of_measurement: W
      - name: sdm230_phase_1_va
        address: 18 # 0x0012
        unit_of_measurement: VA
      - name: sdm230_phase_1_va_reactive
        address: 24 # 0x0018
        unit_of_measurement: VAr
      - name: sdm230_phase_1_power_factor
        address: 30 # 0x001E
        unit_of_measurement: ""
      - name: sdm230_phase_1_angle
        address: 36 # 0x0024
        unit_of_measurement: "degrees"
      - name: sdm230_frequency
        address: 70 # 0x0046
        unit_of_measurement: "Hz"
        device_class: frequency
      - name: sdm230_import_active_energy
        address: 72 # 0x0048
      - name: sdm230_export_active_energy
        address: 74 # 0x004A
      - name: sdm230_import_reactive_energy
        address: 76 # 0x004C
      - name: sdm230_export_reactive_energy
        address: 78 # 0x004E
      - name: sdm230_total_active_energy
        address: 342 # 0x00156
      - name: sdm230_total_reactive_energy
        address: 344 # 0x00158
      - name: sdm230_total_resettable_active_energy
        address: 384 # 0x00180
      - name: sdm230_total_resettable_reactive_energy
        address: 386 # 0x00182

Lovelace interface
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_line_to_neutral_volts
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_current
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_power
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_va
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_va_reactive
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_power_factor
  - entity: sensor.sdm230_phase_1_angle
  - entity: sensor.sdm230_frequency
  - entity: sensor.sdm230_import_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_export_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_import_reactive_energy
  - entity: sensor.sdm230_export_reactive_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_reactive_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_resettable_active_energy
  - entity: sensor.sdm230_total_resettable_reactive_energy

Andere modbus registers kan je vinden in deze file, ergens vanaf lijn 100:
https://github.com/reaper...y_Meter/blob/master/SDM.h
Mooi, dus de SDM zit via modbus aangesloten op de smartEVSE. Vervolgens lees je die uit met HA.
Wat doe je er verder mee. Doet smartEVSE nog iets met die waardes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
@m.eddy Als je P1 signaal hebt, heb je verder geen kWh meters nodig.
Een EVmeter wordt eigenlijk alleen gebruikt om wat waardes te displayen, maar is vooral nuttig voor diegenen die het aan hun baas / de Belastingdienst declareren.

Die meters zijn voor minder dan €65 via een voormalige Amerikaanse online boekhandel te verkrijgen....MID goedgekeurd = geijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
sanderb2001 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Dat kan maar zou het daar aan kunnen liggen? Omdat hij op de pagina van de evse wel de smart knop heeft en dit ook prima werkt. Ik heb alleen bij de HA integratie geen smart optie in het pulldown menu

{"version":"SERKRI-1.6.0","mode":"OFF","mode_id":0,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"****","rssi":-31,"bssid":"**:**:**:**:**:**","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":23,"temp_max":65,"connected":false,"access":false,"mode":1,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":10,"current_main":35,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"API"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Custom","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":10,"L3":0,"last_data_update":1683443140,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":10,"L3":0}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}}
Upgrade even naar de laatste versie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderb2001
Hey, ja Super dat heeft gewerkt! thnx

Dan nog een vraag als ik mag.....
Ik zou de EV meter ook willen instellen. ik gebruik de oude internals van een EV-Box Business line.
hier zit een SBC ALE3D5F in (ale3d5f10kb3a00 om exact te zijn) nu staat deze niet tussen het lijstje dus moet ik het een en ander zelf instellen, maar hier loop ik met mijn beperkte (modbus) kennis op vast,
ik moet een (instellen):
- Adres
- Byte order
- Data type
- Function
- Registers voor Voltage, Current, Power & Energy
- en Divisons voor Voltage, Current, Power & Energy

Nu had ik online dit gevonden waar ik misschien wel de registers uit kan halen?, en de Divisons kom ik misschien ook nog wel uit. maar de andere dingen zou ik niet weten, is hier iemand die dit misschien weet of eerder heeft gedaan (voor deze meter)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
@dingo35
Wat ik lastig vind te doorgronden is de volgende situatie:
- 3 fase aansluiting (3x25A)
- 1 fase pv opwekking
- slimme meter
- smartEVSE
- 3 fase ev opladen

Hoe moet in dit geval de smart evse de p1 waardes interpreteren?
Er wordt op 1 fase teruggeleverd. De slimme meter saldeert dit intern en reguleert de fases.
Wat zal de meter melden als PV 2 kW levert op fase 1, de EV laadt op 11 kW verdeelt over 3 fases en er nog andere verbruikers zijn op bv fase 2 (bv 2 kW)?
Vind het moeilijk rekenen/voorspellen door het gedrag van de meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
m.eddy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:44:
@dingo35
Wat ik lastig vind te doorgronden is de volgende situatie:
- 3 fase aansluiting (3x25A)
- 1 fase pv opwekking
- slimme meter
- smartEVSE
- 3 fase ev opladen

Hoe moet in dit geval de smart evse de p1 waardes interpreteren?
Er wordt op 1 fase teruggeleverd. De slimme meter saldeert dit intern en reguleert de fases.
Wat zal de meter melden als PV 2 kW levert op fase 1, de EV laadt op 11 kW verdeelt over 3 fases en er nog andere verbruikers zijn op bv fase 2 (bv 2 kW)?
Vind het moeilijk rekenen/voorspellen door het gedrag van de meter.
Ik heb vrijwel dezelfde setup, behalve de slimme meter. Daarvoor vind je een scriptje in de esphome directory in de respository.
De SmartEVSE reguleert dan de fasen, NIET de slimme meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
sanderb2001 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:13:
Hey, ja Super dat heeft gewerkt! thnx

Dan nog een vraag als ik mag.....
Ik zou de EV meter ook willen instellen. ik gebruik de oude internals van een EV-Box Business line.
hier zit een SBC ALE3D5F in (ale3d5f10kb3a00 om exact te zijn) nu staat deze niet tussen het lijstje dus moet ik het een en ander zelf instellen, maar hier loop ik met mijn beperkte (modbus) kennis op vast,
ik moet een (instellen):
- Adres
- Byte order
- Data type
- Function
- Registers voor Voltage, Current, Power & Energy
- en Divisons voor Voltage, Current, Power & Energy

Nu had ik online dit gevonden waar ik misschien wel de registers uit kan halen?, en de Divisons kom ik misschien ook nog wel uit. maar de andere dingen zou ik niet weten, is hier iemand die dit misschien weet of eerder heeft gedaan (voor deze meter)?
Als ik naar de datasheet kijk is dit een S bus meter, geen modbus... t is allemaal wel serieel spul maar het zou me verbazen als dit zonder interface op een modbus werkt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderb2001
Ah,

Ok, ja dat zou kunnen, ik heb van S bus of Modbus geen kaas gegeten... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
Deze

https://www.amazon.nl/Dra...85457c&pd_rd_i=B09QK3VBN3

...doet t gewoon op de standaard Eastron setting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
dingo35 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb vrijwel dezelfde setup, behalve de slimme meter. Daarvoor vind je een scriptje in de esphome directory in de respository.
De SmartEVSE reguleert dan de fasen, NIET de slimme meter.
In mijn beleving - maar ik wordt graag gecorrigeerd - communiceert de smartEVSE met de auto over het laden. Als ze het eens zijn over het vermogen dan schakelt de smartEVSE het relais en dan krijgt de auto stroom via het relais. SmartEVSE heeft geen controle over hoeveel stroom er door het relais gaat. ‘Hopenlijk’ wat smartEVSE heeft afgesproken met de auto.
Tijdens het laden kan smartEVSE het vermogen aanpassen omdat er elders in het systeem teveel vraag is voor de hoofdaansluiting.

Lijkt me niet logisch dat smartEVSE invloed kan hebben waar de stroom vandaan komt, bv PV. Wel kan smartEVSE dat opnemen in zijn berekening.

Misschien moet ik er ook maar niet alles willen snappen en erop vertrouwen dat het goed komt. Echter ik wil niet dat de hoofdaansluiting eruit klapt met mogelijk negatieve gevolgen voor de lader in de EV.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
Vraag mbt Krimptang voor Plug.

Ik heb dus een plug met krimpaansluiting gekocht.
Mijn zoon heeft een zonnepanelen-panelen bedrijf en heeft echt 5 tangen liggen waaronder ook een tang met 60cm handvaten waarmee hij 10mm2 aansluitingen krimpt. Dus de "kracht" is het probleem niet. Daarom durfde ik het wel aan.

Echter... ik ben er al achter dat je dat bij voorkeur met een 6kant krimpt.
Die grote tang heeft wel een 6kantbek voor 4mm2 en groter maar niet voor 2.5mm2
Nou kan je die bekjes (krimp inzet) los kopen.
Voor veel connectors zijn die 10 tot 20 euro.
Voor 6kant 2.5mm zie ik ze alleen extreem duur, 100euro en meer.

Ik heb al een pin met de platte bek gedaan die je voor ampjes gebruikt maar dat vertrouw ik niet.

Anderen die hier tegenaan gelopen zijn? tips voor een krimpbekje tegen fatsoenlijk prijs?
Of heeft iemand ervaring met krimpen met een ronde of platte bek?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
m.eddy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:06:
[...]

In mijn beleving - maar ik wordt graag gecorrigeerd - communiceert de smartEVSE met de auto over het laden. Als ze het eens zijn over het vermogen dan schakelt de smartEVSE het relais en dan krijgt de auto stroom via het relais. SmartEVSE heeft geen controle over hoeveel stroom er door het relais gaat. ‘Hopenlijk’ wat smartEVSE heeft afgesproken met de auto.
Tijdens het laden kan smartEVSE het vermogen aanpassen omdat er elders in het systeem teveel vraag is voor de hoofdaansluiting.

Lijkt me niet logisch dat smartEVSE invloed kan hebben waar de stroom vandaan komt, bv PV. Wel kan smartEVSE dat opnemen in zijn berekening.

Misschien moet ik er ook maar niet alles willen snappen en erop vertrouwen dat het goed komt. Echter ik wil niet dat de hoofdaansluiting eruit klapt met mogelijk negatieve gevolgen voor de lader in de EV.
Waar de stroom vandaan komt is niet relevant, je slimme meter calculeert h
et netto verbruik/productie van de 3 fasen of ze nu uit de PV, Grid, Accu komen. De SmartEVSE stuurt het laadcircuit in de auto, met andere woorden vertelt deze dat hij nu 6A of meer (in stappen) mag laden. De SMARTEVSE stuurt inderdaad het relais (contactor) en kan dit ook als er 2 aanwezig zijn om eerst 1 fase te laden en bij veel aanbod de overige 2 fasen bij te schakelen. Is er te weining productie van de PV dan kun je de SMARTEVSE x aantal Ampere van de grid laten trekken als je dat wilt voordat hij het laden afschakeld met een vertraging om geklapper van het relais te voorkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
Stefannn schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:56:
Vraag mbt Krimptang voor Plug.

Ik heb dus een plug met krimpaansluiting gekocht.
Mijn zoon heeft een zonnepanelen-panelen bedrijf en heeft echt 5 tangen liggen waaronder ook een tang met 60cm handvaten waarmee hij 10mm2 aansluitingen krimpt. Dus de "kracht" is het probleem niet. Daarom durfde ik het wel aan.

Anderen die hier tegenaan gelopen zijn? tips voor een krimpbekje tegen fatsoenlijk prijs?
Of heeft iemand ervaring met krimpen met een ronde of platte bek?
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=fxsOhN2hPNQD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
a... ouch...
1/ heel erg bedankt.
2/ ik bestel niet bij Ali-expres. dat is me teveel privacy leakage. Ik gun iedereen zijn voorkeuren, maar dit is de mijne.

Maar goed..
Deze is er wel:
https://www.sandervunderi...FHHrYQtiK9_gaAtFSEALw_wcB

Maar werkt dat? dat is geen fixed size bekje.

[Voor 17% gewijzigd door Stefannn op 07-05-2023 20:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fluppie007
Of eens bij HBM Machines kijken. Zelf heb ik eentje van Knipex die tot 16mm² kan doen, kost wat maar die gaan normaal superlang mee. Ik heb een 4 zijdige genomen omdat dat fijner werkt als je ze in een kooiklem van een automaat moet schroeven. PS, tip, als je ooit 2 soepele kabels in een automaat wil stoppen moet je een twin/tweeling adereindhuls gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 16:25
Een korte vraag,

Wij hebben nu een duosida laadpaal met type 1 stekker 7,4kw omdat we nu nog een type 1 auto hebben.
Kan ik daar een type2 stekker aanzetten. Dus stekker eraf weerstand eruit en nieuwe type 2 stekker eraan?
Of is dat te kort door de bocht. Het gaat om een duosida wallbox.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dingo35
Aangezien daar verloopkabels voor bestaan:

https://www.laadkabeldisc...-type-1-naar-type-2.html#

....lijkt me dat het CP signaal compatibel is. Je moet alleen wel een weerstand van PP naar aarde monteren in de type 2 stekker, voor zover al niet aanwezig. Hier vind je details over het omzetten van de stekker:

https://elektrohonk.info/...-1-vervangen-door-type-2/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Stefannn schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:08:
[...]

a... ouch...
1/ heel erg bedankt.
2/ ik bestel niet bij Ali-expres. dat is me teveel privacy leakage. Ik gun iedereen zijn voorkeuren, maar dit is de mijne.

Maar goed..
Deze is er wel:
https://www.sandervunderi...FHHrYQtiK9_gaAtFSEALw_wcB

Maar werkt dat? dat is geen fixed size bekje.
Die heb ik ook, werkt prima.
Als je niet Amazon.nl schuw bent kan je de zelfde tang ook daar bestellen voor minder...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• m.eddy
Heb een vraag betreffende de plaatsing van het laadpunt. Ben geen fan van grote laadpalen en kasten en wil het volgende realiseren.

We hebben een soortgelijk huis als:

Rode vierkant is de meterkast. Die zit dus tussen de voordeur en de garage.
Nu is mijn idee om alleen een type 2 stopcontact te plaatsen direct in de wand van de meterkast, bv zoiets:

Dus smartEVSE en aanverwante elektronica in de meterkast en het stopcontact ergens binnen de rode rechthoek.
Is het gekkenwerk om dit direct in de meterkast te doen? Graag meningen/commentaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mw303
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Dat lijkt mij met inachtname van de geldende voorschriften geen probleem.

Je zult om (de achterkant) van de connector wel een kastje moeten bouwen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Ik zou zelf overigens nooit een connector plaatsen, maar de kabel doorvoeren met een mooie houder voor de kabel.

Het is zwaar irritant als je iedere keer de kabel aan 2 zijden aan moet sluiten. Dan beter een zo kort mogelijke kabel met een mooi ophangsysteem.

[Voor 26% gewijzigd door mw303 op 10-05-2023 14:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefannn
m.eddy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:57:
Heb een vraag betreffende de plaatsing van het laadpunt. Ben geen fan van grote laadpalen en kasten en wil het volgende realiseren.

We hebben een soortgelijk huis als:
[Afbeelding]

Rode vierkant is de meterkast. Die zit dus tussen de voordeur en de garage.
Nu is mijn idee om alleen een type 2 stopcontact te plaatsen direct in de wand van de meterkast, bv zoiets:
[Afbeelding]

Dus smartEVSE en aanverwante elektronica in de meterkast en het stopcontact ergens binnen de rode rechthoek.
Is het gekkenwerk om dit direct in de meterkast te doen? Graag meningen/commentaar.
Eerlijk gezegd ben ik fan van vaste kabel. Dat scheelt de helft van de plug-acties en gehannes met kabel.
Dan kan je de kabel door een gat, evt met wartel, naar buiten laten komen en alleen een “blind stopcontact” waar je hem insteekt als hij niet in gebruik is.

• m.eddy
mw303 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:11:
Dat lijkt mij met inachtname van de geldende voorschriften geen probleem.

Je zult om (de achterkant) van de connector wel een kastje moeten bouwen.
Met welke voorschriften dien ik rekening te houden bij zo’n stopcontact?

• m.eddy
Stefannn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:16:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik fan van vaste kabel. Dat scheelt de helft van de plug-acties en gehannes met kabel.
Dan kan je de kabel door een gat, evt met wartel, naar buiten laten komen en alleen een “blind stopcontact” waar je hem insteekt als hij niet in gebruik is.
Die mening zie ik vaker voorbijkomen. Ik heb nog geen EV dus weet niet hoe irritant het is. Wat ik wel weet is dat ik zo’n kabel permanent aan de gevel lelijk vindt en het wil voorkomen. Tja ideaal zou wellicht zijn een rolmechanisme zodat je de stekker buiten hebt en de rest van de kabel binnen zit. Je rolt hem dan uit naar de auto. Nog niet zo’n oplossing gezien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:49
m.eddy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Met welke voorschriften dien ik rekening te houden bij zo’n stopcontact?
Je hebt voorschriften wat wel en niet in een meterkast past en op welke locatie.

Een vaste kabel of socket is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mijn voorkeur gaat uit naar een socket omdat ik het mooier vindt en niet graag een kabel aan mijn gevel wil hebben hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
m.eddy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:20:
[...]
Die mening zie ik vaker voorbijkomen. Ik heb nog geen EV dus weet niet hoe irritant het is. Wat ik wel weet is dat ik zo’n kabel permanent aan de gevel lelijk vindt en het wil voorkomen. Tja ideaal zou wellicht zijn een rolmechanisme zodat je de stekker buiten hebt en de rest van de kabel binnen zit. Je rolt hem dan uit naar de auto. Nog niet zo’n oplossing gezien.
Dan moet je de kabel wel consequent helemaal uitrollen. Met tot 8u aan 3x16A vermogen wordt zoiets lekker warm. Maar het klinkt alsof je dan net zo goed enkel een stopcontact kunt gebruiken.

En wat denk je van zo'n krulkabel? Of je kiest een optie waarbij je een plant oid voor de kabel plaatst, zodat het niet zo opvalt.

Enfin, het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur: extra werk of een iets netter straatbeeld.

[Voor 6% gewijzigd door scoobs op 10-05-2023 15:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Dan moet je de kabel wel consequent helemaal uitrollen. Met tot 8u aan 3x16A vermogen wordt zoiets lekker warm. Maar het klinkt alsof je dan net zo goed enkel een stopcontact kunt gebruiken.
Ach welnee. Het is geen kabelhaspel waar tientallen meters kabel strak opgerold in een dichte behuizing zit.
En wat denk je van zo'n krulkabel? Of je kiest een optie waarbij je een plant oid voor de kabel plaatst, zodat het niet zo opvalt.

Enfin, het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur: extra werk of een iets netter straatbeeld.
Het is inderdaad persoonlijke voorkeur, maar ik zou echt nooit een stopcontact willen hebben bij huis. Geef mij maar een vaste kabel.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• m.eddy
Bedankt voor de input allemaal. Ik ga eens overleggen met de elektricien. 👍

• rvdgaag
m.eddy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:34:
Bedankt voor de input allemaal. Ik ga eens overleggen met de elektricien. 👍
Gewoon doen wat je zelf wilt, ik heb wel een connector (in de muur) gemaakt omdat ik zo'n los hangende kabel geen gezicht vindt. Scheelt ook weer de kans dat een oostblokker je kabel komt knippen voor het koper.

• mw303
  • Niet online
Je zult tegenwoordig weinig koper meer vinden in zo’n evse kabel. Dat is meestal aluminium.

Maar inderdaad doen wat je wilt. Het oog is veel belangrijker dan 5 jaar optimaal gebruiksgemak ;)

[Voor 4% gewijzigd door mw303 op 10-05-2023 17:31]

• Stefannn
Tja ideaal zou wellicht zijn een rolmechanisme zodat je de stekker buiten hebt en de rest van de kabel binnen zit. Je rolt hem dan uit naar de auto. Nog niet zo’n oplossing gezien.
Yesss!
Go for it!
Inderdaad nog nergens gezien maar lijkt me een goed idee.
Is trouwens lastig, dan moet het uiteinde op de rol een draaiend sleepcontact hebben. Lijkt me eigenlijk nauwelijks haalbaar.

Krulsnoer wordt ook vaak gebruikt.

Paal op de juiste plaats zetten zodat je een kort snoer kan gebruiken helpt ook.

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
ik vind de socket handiger en wat ik eigenlijk doe is om dat we een extra kabel hebben hem altijd in de paal laat hangen dus heb het effect van een vaste kabel mar als ik wil kan ik de kabel weg halen of een andere pakken maar algemeen socket is fijner.
(ik heb altijd een 1 fase kabel hangen aan de paal die wel 3 fase is uit gevoerd dus als ik 3 fasen wil laden pak ik de andere kabel en klaar)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Yesss!
Go for it!
Is trouwens lastig, dan moet het uiteinde op de rol een draaiend sleepcontact hebben. Lijkt me eigenlijk nauwelijks haalbaar.

Paal op de juiste plaats zetten zodat je een kort snoer kan gebruiken helpt ook.
Als je echt een "inrol systeem" wil maken.
Een haspel zou een sleepcontact nodig hebben, dat is erg lastig.
Aangezien de kast meteen aan de andere kant zit zou je de kabel in een lus ophoog kunnen leggen. Met een katrol middels een elastiek omhoog trekken.
ik heb er een plaatje van gemaakt.

Kwa idee moet dit wel ongeveer kunnen.
Zelf zou ik het niet doen:
- de plug steekt dan horizontaal naar buiten, dan moet je de beschermkap er steeds op doen en dat vergeet je geheid een aantal keer. dan makkelijker in zo'n blind stopcontact.
- de kabel staat dan horizontaal gespannen van auto naar muur. dat is ook raar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.eddy
Stefannn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Als je echt een "inrol systeem" wil maken.
Een haspel zou een sleepcontact nodig hebben, dat is erg lastig.
Aangezien de kast meteen aan de andere kant zit zou je de kabel in een lus ophoog kunnen leggen. Met een katrol middels een elastiek omhoog trekken.
ik heb er een plaatje van gemaakt.

Kwa idee moet dit wel ongeveer kunnen.
Zelf zou ik het niet doen:
- de plug steekt dan horizontaal naar buiten, dan moet je de beschermkap er steeds op doen en dat vergeet je geheid een aantal keer. dan makkelijker in zo'n blind stopcontact.
- de kabel staat dan horizontaal gespannen van auto naar muur. dat is ook raar.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Jammer dat hier geen standaard producten voor zijn, al zouden die flink aan de prijs zijn denk ik. Een SC van Tesla heeft genoeg ruimte om de kabel wegbrengen hangen.
Ik denk dat ik het bij een normaal stopcontact hou.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rene037
ipv elastiek zou ik gewicht aan touw nemen, maar het principe is bruikbaar en zonder sleepcontact. Door direct aan einde plug een haaks bochtje te nemen hoeft steker niet horizontaal te bllijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefannn
rene037 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:27:
ipv elastiek zou ik gewicht aan touw nemen, maar het principe is bruikbaar en zonder sleepcontact. Door direct aan einde plug een haaks bochtje te nemen hoeft steker niet horizontaal te bllijven.
Klopt.
Ik zou er echter niet aan beginnen.

Een krulsnoer lijkt me eigenlijk handiger.
Kan je wegwerken in een recht opstaande half open regenpijp.

Of je hangt een kastje op met de kabel er in.

En stomweg “kort houden”, locatie dicht bij de auto, 2 meter of korter.

Wel leuk om dingen voor te verzinnen trouwens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
[...]
Die mening zie ik vaker voorbijkomen. Ik heb nog geen EV dus weet niet hoe irritant het is. Wat ik wel weet is dat ik zo’n kabel permanent aan de gevel lelijk vindt en het wil voorkomen.
[...]
Ik blijf het zeggen dat een vaste kabel echt fijner is. Ook ik zat te twijfelen en uit eindelijk voor vaste kabel gegaan... beste keus ooit :+.

Maargoed, ik gebruik de laadpaal dan ook vrijwel iedere dag...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
socket en altijd een kabel er in is ook fijn :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Argh de Smart EVSE v3 controller is al een paar dagen OP bij Stegen; Te lang bezig geweest met uitzoeken en nadenken ipv gewoon componenten te gaan bestellen... Het 'slim' laden door de grannylader op te juiste momenten in te pluggen begint wel een beetje te vervelen :P

Als er iemand een EVSE v3 overheeft hoor ik het graag :)

Waar halen jullie de overige componenten, zoals kabeltjes om de modules met elkaar te verbinden, alamat, 4 of 6mm2 draad - Elektramat?

Ik twijfel nog over de laatste zaken:
- Mijn huidige lange kabel afknippen om er een vaste kabel van te maken OF
- Een socket in mijn muur maken en deze kabel daar in stoppen en waarschijnlijk laten hangen (maar sockets zijn duur, een zodanig groot gat in mijn bakstenen muur maken is vervelend; zeker als ik er nog een lock-pin in wil hebben)

Edit; update: Inmiddels de spullen kunnen bestellen bij Stegen en al in huis! Alleen nog even uitzoeken welke kabels, krimps, etc. ik nodig heb...

[Voor 16% gewijzigd door Scatman_II op 17-05-2023 15:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:56
Scatman_II schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:47:
Argh de Smart EVSE v3 controller is al een paar dagen OP bij Stegen;
Gewoon even bellen (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:36
Hallo Allemaal
Na een aantal dagen , dit hele topic te hebben doorgelezen, ben ik er ook maar aan begonnen om mijn eigen laadpaal te bouwen.
Dus van alles besteld.
- smart evse v3
- sensorbox p1
- rfid lezer
- drukknop met led
- 6,5 m 32A kabel 5 polig + 2

- oude ev box.

Alles binnen , dus vandaag druk geknutseld.
Ev box omgebouwd , nieuwe kabel er aan ,
25A relais behouden.
Finder 3 fase kwh meter ingebouwd.
Nu heb ik alles ingebouwd ,

Ik laat mijn PV omvormer van solar edge de smartevse schakelen , zodat bij zon opbrengst , de overschot naar de lader gaat.

Dit doe ik op de volgende manier , van de drukknop zwart en witte draad doorgeknipt, dus nu werken alleen de leds nog.

De solaredge schakelt het kontakt in bij overschot , deze werkt nu als de solar schakelaar voor de smart evse . Smartevse ingesteld op toggle S.

1 aansluiting kan ik niet meerterugvinden in dit topic.

De modbus aansluiting van de finder kwh meter , waar sluit ik deze op aan op de smartevse, zit ook een sensorbox op aangesloten.

Als iemand mij hier een tip over kan geven.

Heb zelf nog geen elektrische auto , maar het projectje sprak mij wel aan .

Heel verhaal , maar alvast bedankt.

[Voor 25% gewijzigd door M.Ahammar op 14-05-2023 21:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chris96

Afgelopen donderdag mijn Smart evse binnen gekregen.
Ik wilde al een tijdje mijn 3.7kW evbox ombouwen tot iets waarmee ik de laadsnelheid kan aanpassen.
Naar de laadpaal loopt een 5x 4mm2 kabel vanaf huis (30meter).

Echter zou ik graag het een en ander vanuit domoticz kunnen aansturen, Echter heb ik hier tot op heden nog weinig over kunnen vinden. Helaas kan ik geen gebruik maken van een sensorbox ivm dat de meterkast te ver weg is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rvdgaag
M.Ahammar schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:28:

De modbus aansluiting van de finder kwh meter , waar sluit ik deze op aan op de smartevse, zit ook een sensorbox op aangesloten.

Als iemand mij hier een tip over kan geven.

Heb zelf nog geen elektrische auto , maar het projectje sprak mij wel aan .
De sensorbox sluit je aan op de modbus poorten van de Smart EVSE, de kWh meter ook want modbus is een bus system. Consequent A en B op de juiste poortjes aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
Chris96 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:04:

Echter zou ik graag het een en ander vanuit domoticz kunnen aansturen, Echter heb ik hier tot op heden nog weinig over kunnen vinden. Helaas kan ik geen gebruik maken van een sensorbox ivm dat de meterkast te ver weg is.
Ik had voor hobby ook Domoticz draaien, echter de beperkte ontwikkelingen daarin hebben we doen draaien naar Home Assistant, is even werk (beperkt want goed gedocumenteerd), kan veel meer en ondersteunt ook de SmartEVSE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris96
quote]rvdgaag schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:14:
[...]

De sensorbox sluit je aan op de modbus poorten van de Smart EVSE, de kWh meter ook want modbus is een bus system. Consequent A en B op de juiste poortjes aansluiten en klaar.

rvdgaag schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Ik had voor hobby ook Domoticz draaien, echter de beperkte ontwikkelingen daarin hebben we doen draaien naar Home Assistant, is even werk (beperkt want goed gedocumenteerd), kan veel meer en ondersteunt ook de SmartEVSE.
[/quote]

Fijn om te weten HA installeren ipv domoticz is dan iets voor komende winter.
Als ik het dus goed begrijp kan ik dus een modbus kwh meter rechtstreeks op de A en B aansluiten van de smart evse. Veranderd er dan ook wat in het scherm, er staat nu namelijk alleen met welke stroom hij aan het laden is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdgaag
Chris96 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:04:
quote]rvdgaag schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:14:

Fijn om te weten HA installeren ipv domoticz is dan iets voor komende winter.
Als ik het dus goed begrijp kan ik dus een modbus kwh meter rechtstreeks op de A en B aansluiten van de smart evse. Veranderd er dan ook wat in het scherm, er staat nu namelijk alleen met welke stroom hij aan het laden is.
In de display zie je dan hoeveel vermogen de auto in gaat en hoeveel in het huis gebruikt word. Als je op de webpagina kijkt van de smartevse zie je nog meer

Acties:
  • +6Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.5 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.5

Changes in v1.6.5:
  • bugfix for switching modes when enableC2 == Solar_Off
  • feed EV_Meter values through the REST API, thx to Dan Inden
  • experimental code for adding an ISO15118 modem to the SmartEVSE, thx to Arend Jan Kramer
  • current_min now update-able throught the REST API, for EV’s that don’t stick to the standards
Release v.1.6.4 was niet aangekondigd, voor degenen die de veranderingen op de voet willen volgen:
Changes in v1.6.4:
  • fixed bug that prevented mode switchting when RFID reader attached
  • expanded Delayed Charging with StopTime and Daily Repeat
  • updated documentation on Delayed Charging
  • updated documentation on modbus tcp bridge
  • increased the maximum for Solar_Max_Import_Current from 20A to 48A
  • save Solar_Max_Import_Current and Solar_Start_Current in nonvolatile memory

[Voor 22% gewijzigd door dingo35 op 16-05-2023 07:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik wil nog wel een keer een testje doen of de laadsnelheid nog uitmaakt voor de laadefficiency van mijn mg4. Ik heb de bekabeling overgedimensioneerd, dus er zal niet veel verlies ontstaan door de bekabeling.
Ik laad nu eigenlijk altijd 3 fase rond de 8kW zodat ie weer lekker snel vol zit. Ik heb een SmartEVSE en kan schakelen tussen 1 en 3 fase. Hoe zou ik dat handig kunnen aanpakken? De SmartEVSE houdt niet bij hoeveel kWh ik heb geladen de laatste sessie toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
Wel als je een EVMeter geinstalleerd hebt, maar dan kun je het op die meter zelf ook aflezen, dus die zul je, gezien de vraag, niet hebben.

Maar als je een keer van 40%->60% laadt op drie fasen, en je timed dat, en je doet hetzelfde op drie fasen, heb je antwoord op je vraag...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
savale schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:26:
Ik wil nog wel een keer een testje doen of de laadsnelheid nog uitmaakt voor de laadefficiency van mijn mg4. Ik heb de bekabeling overgedimensioneerd, dus er zal niet veel verlies ontstaan door de bekabeling.
Ik laad nu eigenlijk altijd 3 fase rond de 8kW zodat ie weer lekker snel vol zit. Ik heb een SmartEVSE en kan schakelen tussen 1 en 3 fase. Hoe zou ik dat handig kunnen aanpakken? De SmartEVSE houdt niet bij hoeveel kWh ik heb geladen de laatste sessie toch?
Ben ik erg nieuwsgierig naar.
Al zal het wel merk afhankelijk zijn.
De verhalen die ik zo lees is dat “laden op laag vermogen minder efficiënt is”. Maar ik zou niet weten wat daar van waar is.
Mijn auto is er nog niet dus ik kan nog niks testen.

Nb: Laadpaal bijna klaar. Ik moet nog wat gereedschap lenen bij iemand waar ik maar weinig kom.
Ik plaats een foto als het zover is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
Bij mijn Skoda Enyaq blijkt de auto tijdens het laden zelf ca.220W te verbruiken; dat maakt langzaam laden, bijv. om je zonnestroom te gebruiken, erg inefficient, omdat nu de salderingsregeling geldt.
Als die afloopt wordt de financiele rekensom sterk afhankelijk van het teruglevertarief, de electrische rekensom blijft gelijk: sneller laden bespaart op het vaste verbruik.

• M.Ahammar
Hallo , vandaag mijn installatie van de laadpaal afgerond , en alles aangesloten , alles lijkt te werken ( kan het laden niet testen , heb geen EV)
Maar ik heb de sensorbox aangesloten , en alle 3 fases blijven op 0 staan .
Klopt dit , of gaat hij pas meten als je daadwerkelijk gaat laden .
Of is de slimme meter niet compatibel.
Ik heb er een homewizard P1 aktief splitter tussen.

Alvast bedankt

[Voor 29% gewijzigd door M.Ahammar op 17-05-2023 23:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rene037
Dee meter heeft dsmr 2.2, volgens mij geeft die geen info per fase.
Je zult dan de CT's moeten aanschaffen.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 20:01
[...]

Yesss!
Go for it!

is het nou heel raar dat ik denk aan een tuinslang oprol ding? Een tuinslag vol water weegt best wel wat dus dat mechaniek kan wat aan en trekt de kabel netjes naar binnen.

• M.Ahammar
rene037 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:15:
Dee meter heeft dsmr 2.2, volgens mij geeft die geen info per fase.
Je zult dan de CT's moeten aanschaffen.
Ok , das pech hebben ,
Maar ik heb al 3 ct’s gemonteerd voor de solaredge monitoring , mischien dat ik deze via modbus aan de evse kan koppelen , en hij deze gebruikt.

Of gaat dit niet op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefannn
Silent7 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:20:
[...]

is het nou heel raar dat ik denk aan een tuinslang oprol ding? Een tuinslag vol water weegt best wel wat dus dat mechaniek kan wat aan en trekt de kabel netjes naar binnen.
Het uiteinde in de rol moet wel een roterende aansluiting hebben.
Bij water is dat redelijk makkelijk.
Bij 11kW is dat best een uitdaging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
M.Ahammar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:06:
Hallo , vandaag mijn installatie van de laadpaal afgerond , en alles aangesloten , alles lijkt te werken ( kan het laden niet testen , heb geen EV)
Advies: verwijder de op één na laatste foto waarop je slimmemeternummer staat even... tenminste, als je het moeilijker wilt maken voor een kwaadwillende om op afstand jouw slimme meter uit te lezen via een Onafhankelijke DienstenAanbieder...

• rene037
M.Ahammar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Ok , das pech hebben ,
Maar ik heb al 3 ct’s gemonteerd voor de solaredge monitoring , mischien dat ik deze via modbus aan de evse kan koppelen , en hij deze gebruikt.

Of gaat dit niet op.
Ik weet niet of die solar edge master of slave is. ALs master, dan gaat het niet, de EVSE is dat ook.
Maar ik weet niet wat die solaredge verder kan, als die waardes uit te lezen zijn via web, zou je in de EVSE een aanpassing aan de f/w kunnen maken die op die manier de waardes ophaalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
rene037 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Ik weet niet of die solar edge master of slave is. ALs master, dan gaat het niet, de EVSE is dat ook.
Maar ik weet niet wat die solaredge verder kan, als die waardes uit te lezen zijn via web, zou je in de EVSE een aanpassing aan de f/w kunnen maken die op die manier de waardes ophaalt.
Solaredge kan je via modbus uitgelezen
Ondersteunt ook modbus over tcp
En als je een moderne omvormer zonder display hebt dan heeft hij een local api op ethernet

golfgti5 in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

• rvdgaag
M.Ahammar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:06:

Maar ik heb de sensorbox aangesloten , en alle 3 fases blijven op 0 staan .
Klopt dit , of gaat hij pas meten als je daadwerkelijk gaat laden .
Zet de Serki distributie erop:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/

die biedt meer functionaliteit, zie onderstaand scherm. Dat je geen waarden ziet komt denk ik door je oude slimme meter, ondersteunt geen dsm4 of 5.

• hterhofte
dingo35 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:31:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.5 uitgebracht:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.5
Na update naar serkri v1.6.5 lijkt het slim laden op de zon (Control Mode: SOLAR; Contactor 2: Auto) niet meer goed te werken: op het display van de SmartEVSE staat "CHARGING ... SOLAR 1F", maar er wordt toch met 3 fasen geladen (volgens zowel de Tesla App als de Eastron kWh meter). Het vermoeden dat dit een eenmalig probleem is na update moet ik verwerpen: het wijzigen van Contactor 2 setting naar Solar Off (gevolgd door stoppen en daarna weer starten van laadsessie met Tesla app), daarna het wijzigen van Contact 2 setting naar Auto (wederom gevolgd door stoppen en daarna weer starten van laadsessie met Tesla app) bied geen soelaas.

Zijn er meer mensen dit probleem herkennen met serkri v1.6.5?
Heeft iemand suggesties hoe ik 'aan mijn setup zou kunnen rammelen' om het probleem te verhelpen of nader te diagnosticeren?

• dingo35
Dat ziet er uit als een probleem met de phase-detectie.

Kun je je /settings posten, en hoeveel Wp aan zonnepanelen heb je?

• fluppie007
En hoe heb je de contactoren aangesloten? Zoals hier voorgesteld (veilige manier)?

• hterhofte
dingo35 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:32:
Dat ziet er uit als een probleem met de phase-detectie.

Kun je je /settings posten, en hoeveel Wp aan zonnepanelen heb je?
6 x 220Wp + 3x 300 Wp (alles op 1 fase; dezelfde als die als enige overblijft als C2 afschakelt).
Ik heb C2 aangesloten achter C1; de veilige manier.
Eerder werkte omschakelen van Solar 3F naar 1F prima, maar na update naar v1.6.5 niet meer.

/settings:

{"version":"SERKRI-1.6.5","mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"terhofte","rssi":-62,"bssid":"50:E6:36:18:EC:58","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":33,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":2,"pwm":163,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":96,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"solar_max_import":5,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":5,"enable_C2":"Auto","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":53,"L1":-1,"L2":54,"L3":0,"last_data_update":1684410860,"charging_L1":false,"charging_L2":true,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":53,"L1":-1}}}

• M.Ahammar

die biedt meer functionaliteit, zie onderstaand scherm. Dat je geen waarden ziet komt denk ik door je oude slimme meter, ondersteunt geen dsm4 of 5.

Ik ga eens proberen mij daar in te verdiepen , hoe en wat.
Software is totaal niet mijn ding , ben meer van het bedraden.

Maar alles is te leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ph!l
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 21:54
[...]

Yesss!
Go for it!

U vraagt wij draaien, is wel prijzig maar het bestaat.

https://www.nonpaints.com...zTyzj9ROoNYsaAgAAEALw_wcB

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:53
M.Ahammar schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:38:

Ik ga eens proberen mij daar in te verdiepen , hoe en wat.
Software is totaal niet mijn ding , ben meer van het bedraden.

Maar alles is te leren.
Het toevoegen van drie Current Transformers aan je Sensorbox is wel met afstand de makkelijkste en snelste oplossing, en qua kosten ook zeer te overzien als je de Sensorbox toch al hebt gekocht.
De Serki code geeft je niet ineens wel de fase informatie, daar zal toch een bron voor moeten zijn.
Als je echt geen geld wilt uitgeven dan kun je zoals al gemeld de SolarEdge omvormer uitlezen via oa Modbus over TCP. De omvormer ondersteunt het Sunspec protocol. Dan krijg je via de omvormer toegang tot de data die je SolarEdge meter verzamelt en die kun je vervolgens dan in de API stoppen die de Serki build je geeft. Als je niet van de software bent, ben je hier minimaal een aantal avonden zoet mee vermoed ik.
Die SolarEdge meter opereert overigens als Modbus slave, en reageert op verzoeken van de omvormer, die functioneert als de Modbus master. Op die meter kun je dus niet vanaf de SmartEVSE op inprikken.

• dingo35
hterhofte schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:00:
[...]

6 x 220Wp + 3x 300 Wp (alles op 1 fase; dezelfde als die als enige overblijft als C2 afschakelt).
Ik heb C2 aangesloten achter C1; de veilige manier.
Eerder werkte omschakelen van Solar 3F naar 1F prima, maar na update naar v1.6.5 niet meer.
Wat was je vorige versie, waar alles nog wel goed werkte?

• hterhofte
dingo35 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Wat was je vorige versie, waar alles nog wel goed werkte?
Ik vermoed v1.5.2 (hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen")
het eerste in elk geval goed op 8 feb dit jaar: https://twitter.com/HeNRGi/status/1639688515708502018?s=19 (8 feb is opnamedatum filmpje)

• Stefannn
Cool!
Zoals eerder gezegd, ik ga dit niet doen, was iemand anders die dat vroeg.
Maar behoorlijk cool dat het er gewoon is.
En yep… vele malen duurder dan ik er überhaupt voor over heb.

• M.Ahammar
Het toevoegen van drie Current Transformers aan je Sensorbox is wel met afstand de makkelijkste en snelste oplossing, en qua kosten ook zeer te overzien als je de Sensorbox toch al hebt gekocht.
De Serki code geeft je niet ineens wel de fase informatie, daar zal toch een bron voor moeten zijn.
Als je echt geen geld wilt uitgeven dan kun je zoals al gemeld de SolarEdge omvormer uitlezen via oa Modbus over TCP. De omvormer ondersteunt het Sunspec protocol. Dan krijg je via de omvormer toegang tot de data die je SolarEdge meter verzamelt en die kun je vervolgens dan in de API stoppen die de Serki build je geeft. Als je niet van de software bent, ben je hier minimaal een aantal avonden zoet mee vermoed ik.
Die SolarEdge meter opereert overigens als Modbus slave, en reageert op verzoeken van de omvormer, die functioneert als de Modbus master. Op die meter kun je dus niet vanaf de SmartEVSE op inprikken.
[/quote]

Kosten van de drie sensoren zijn het probleem niet , maar meer de ruimte waar ik ze kwijt kan.
Ik ga morgen maar eens met liander bellen , schijnt €70,- te kosten om een nieuwe slimme meter te laten plaatsen.
Als dat werkelijk zo is , ga ik liever voor een nieuwe meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
@hterhofte Ik kan je probleem niet reproduceren, zou je een log willen maken:
-rename v1.6.5 firmware.debug.bin naar firmware.bin en flash die
-zet al je parameters zodanig dat je de fout kunt reproduceren
-telnet naar je device
-toets v <enter> (voor verbose logging)
-start de laadsessie

...en post de resultaten hier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvdgaag
dingo35 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:39:
Ter info hier werkt hij perfect !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
TECHboyy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:08:
socket en altijd een kabel er in is ook fijn :+
Op zich, als je een slot om de kabel doet, dan kan het ook bij wijken waar de vrijstaande huizen niet achter de taxus verscholen gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 16:38

Vandaag na lang wachten eindelijk onze EV in ontvangst genomen. Na een stukje rijden een mooie gelegenheid om de SmartEVSE laadpaal voor het eerst te testen.
Inprikken.. paar seconden wachten.. hopppaaaaaaaaaaah.. Ik ben een tevreden mens :-)

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:56
@dingo35 ik lees dat "delayed start" niet voor de solar mode beschikbaar is, omdat de zon bepaalt wanneer deze start.

Ik zou toch graag delayed start voor solar mode willen gebruiken :+ De reden is financieel: ik zit op een dynamisch contract (uurprijzen) en het is voor mij dus soms gunstiger om te wachten met verbruiken van mijn eigen energie totdat de prijzen zeer laag zin , want dan is terugleveren niet interessant. Zoals vandaag, dan is "max zelf gebruiken" erg interessant vanaf 12u:

Is er een mogelijkheid om "delayed start" ook in solar mode toe te voegen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hterhofte
dingo35 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:39:
-rename v1.6.5 firmware.debug.bin naar firmware.bin en flash die
-zet al je parameters zodanig dat je de fout kunt reproduceren
-telnet naar je device
-toets v <enter> (voor verbose logging)
-start de laadsessie

...en post de resultaten hier?
Ik heb bovenstaande stappen gedaan, zowel voor de serkri-v1.6.5 release (debug firmware) als voor de serkri-v1.5.2-debug release. Om kort te gaan: v1.5.2-debug schakelt wel netjes terug van 3F naar 1F (hoewel de tekst op het display van de SmartEVSE eigenlijk ook niet correct is), maar v1.6.5-debug doet dat niet.

Als ik met een andere versie tussen v1.5.2 en v1.6.5 iets moet testen: kan voor 14u nog (of anders volgende wee)

Hieronder iets meer details en de gevraagde telnet-logs (ook van v1.5.2-debug).

serkri-v1.6.5; firmware.debug.bin naar firmware.bin en via /update endpoint geüpdated; ook met spiffs.bin uit die release geüpdated; observaties:
  • Direct na reboot staat de systeemtijd van de SmartEVSE niet goed. Na zo’n minuut wel weer
  • Nadat ik de autolaadsessie start (vanuit Tesla app door oplaatlimiet van 60% naar 80% te zetten; SoC auto is dan 68%, zegt de SmartEVSE dat ie met SOLAR 1F gaat laden; volgens de Tesla en volgens mijn kWh meter is het duidelijk 3F)
  • Op http://autolader lees ik: "State: Charging (Stopping in XXXs)\nCharge: 1 x 6.0 A", waarbij XXX = 300 … 0 (timer; loopt van ca 5 min. naar nul)
  • Na ca 5 min op "State: Waiting for …" (zo’n 60 sec), daarna herhaalt de loop zich.
Daarna uit v1.5.2-debug release firmware.bin en spiffs.bin via /update endpoint geüpdated; observaties:
  • Begint met op display “CHARGING SOLAR 3F” (zo’n 20 sec); laadt ook echt met 3F op
  • Na ca 20 s op display "3F->1F"met daarachter 14…13…etc; laadt niet op.
  • Na ca 15 s op display “SOLAR 3F”; maar laden gaat met 1F (zoals gewenst)
  • - Wel vreemd: na enige tijd staat op het display "SOLAR 3F"; maar er wordt toch echt op 1 fase geladen
De logs zijn hier te vinden:Wat mij opvalt: de aansturing van C2 in de logs correspondeert met wat ik observeer in de praktijk. Wat ik nog niet zo 1-2-3 kan zien is wat de aanleiding is van v1.6.5 om niet naar 1F over te schakelen...

[Voor 7% gewijzigd door hterhofte op 21-05-2023 12:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingo35
@hterhofte Je probleem zit in (de communicatie met) je MainsMeter; ik heb je /settings niet, maar ik vermoed dat je met een sensorbox werkt; in de v1.6.5 log, regels 123 en 124 zie je:
code:
1
2
(D) (setState)(C0) Trying to detect Charging Phases START Irms[0]=4294967293.
(D) (setState)(C0) Trying to detect Charging Phases START Irms[1]=4294967270.

....dat is als ik goed tel zo'n 420MA (mega Ampère); je display/de webserver moeten dus ook heel vreemde waardes weergeven?

Misschien gerelateerd, misschien niet: je hebt enorm veel fouten op je modbus, zie regels als:
code:
1
(MBhandleError)(C0) Error response: 02 - Illegal data address, address: 0a, function: 04, reg: ffff
die om de zoveel seconden terugkomen.
Hoe is je mainsmeter (of een ander device dat je op modbus adres 0xa = 10 decimaal) geconfigureerd, en als dat een sensorbox is, hoe zit die aangesloten, en als je CT klemmen gebruikt, heb je die gecalibreerd?

EDIT: v.w.b. de systeemtijd, dat is vrij logisch, de SmartEVSE heeft geen klok aan boord dus het kost soms wat tijd voordat de NTP server de klok gesynced heeft.

EDIT2: Ik zie nu dat de vreemde waardes komen doordat een negatieve stroom als unsigned wordt afgedrukt, is dus een bug in de logging.... maar niet de oorzaak!

[Voor 17% gewijzigd door dingo35 op 21-05-2023 13:53]

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee