Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:00
@hterhofte Het probleem zit hem erin dat aan het einde van de fasen-detectie je Tesla nog geen stroom trekt; hij krijgt hiervoor 11 seconden de tijd en blijkbaar is dat te kort voor de Tesla. In v1.5.2 werd dan in arren moede maar van 3fasen laden uitgegaan dus dat leek voor jou dan te kloppen.

Ik heb een test-versie die 25 seconden de tijd neemt, kijk eens hoe dat gaat:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik heb gezocht, maar ik kan het antwoord niet vinden... Is het mogelijk om via de API van een Homewizard kWh-meter deze te gebruiken in plaats van de sensorbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
dingo35 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:12:
@hterhofte Het probleem zit hem erin dat aan het einde van de fasen-detectie je Tesla nog geen stroom trekt; hij krijgt hiervoor 11 seconden de tijd en blijkbaar is dat te kort voor de Tesla. In v1.5.2 werd dan in arren moede maar van 3fasen laden uitgegaan dus dat leek voor jou dan te kloppen.

Ik heb een test-versie die 25 seconden de tijd neemt, kijk eens hoe dat gaat:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/146
Ja, Tesla neemt op sommige fasen de tijd; zie ook.dit filmpje (hoort bij de gelogde v1.6.5 v1.5.2 sessie van vanmorgen).
https://1drv.ms/v/s!AuZMIvHp_a7jjoon5p3wb0t_bWcr-g

Dank voor de patch in issue 146; zal ik komende week testen (net te weinig zon en tijd resterend nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Nu online
hterhofte schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:52:
[...]
Dank voor de patch in issue 146; zal ik komende week testen (net te weinig zon en tijd resterend nu).
Toch nog kunnen testen; patch lijkt te werken; morgen stuur ik de logs en filmpje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lemonade
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 11:54
Polyphemus schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:45:
Ik heb gezocht, maar ik kan het antwoord niet vinden... Is het mogelijk om via de API van een Homewizard kWh-meter deze te gebruiken in plaats van de sensorbox?
Je kan de data wel posten naar de API van de SmartEVSE, een directe koppeling is er (nog) niet. Iets van domotica software ertussen is dus wel nodig.

PVOutput 15125 Wp op SE15k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:53
Ik ben (ook) bezig met mijn zelfbouw laadpaal. Het wordt redelijk straight-forward: kastje met smartEVSE in de schuur en dan een laadkabel door de muur heen. Maar: laadkabel is zo'n 16mm dik en die moet door een 30cm muur heen. Het elektrische stuk durf/kan ik wel, maar het stuk door de muur boren lijkt me de grootste uitdaging. Gat moet zo'n 20mm worden en door een baksteen (of mortel?) heen van 5x10 cm (hxd). Hoe voorkom je met zo'n groot (schuin omhoog gaand) gat dat de baksteen splijt? Door de mortel lijkt me namelijk nog minder verstandig. Ik kan voorboren met 10mm en daarna nogmaals met 20mm, maar ben toch bang dat ik straks een groot gat in de muur heb (groter dan gepland). Als het gat er dan zit, zijn er nog mooie afwerk methoden / trekontlasting die je kan toepassen? Zodat er niet alleen een kabel door een kaal gat loopt? Verder wordt de kabel opgehangen aan een kabel houder met dummy (https://www.ratio.nl/nl/a...l-houder-met-dummy-type-2). Idee dat ik nu heb is om de kabel vlak onder de dummy vandaan te laten komen.

Als er tips zijn voor dit laatste stukje van de installatie, hoor ik het graag :). Dan mag ik even gaan kijken hoe ik voorkom hoe anderen stiekem gaan laden (al lijkt het me onwaarschijnlijk). Ff kijken of ik iets in elkaar kan knutselen met home assistant/node-red :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
@Yaldair met een boorhamer gaat dit goed. ik zou van buiten naar binnen boren of met 8 of10mm eerst van binnen naar buiten en dan met 20mm van buiten naar binnen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
Yaldair schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:31:
Ik ben (ook) bezig met mijn zelfbouw laadpaal. Het wordt redelijk straight-forward: kastje met smartEVSE in de schuur en dan een laadkabel door de muur heen. Maar: laadkabel is zo'n 16mm dik en die moet door een 30cm muur heen. Het elektrische stuk durf/kan ik wel, maar het stuk door de muur boren lijkt me de grootste uitdaging. Gat moet zo'n 20mm worden en door een baksteen (of mortel?) heen van 5x10 cm (hxd). Hoe voorkom je met zo'n groot (schuin omhoog gaand) gat dat de baksteen splijt? Door de mortel lijkt me namelijk nog minder verstandig. Ik kan voorboren met 10mm en daarna nogmaals met 20mm, maar ben toch bang dat ik straks een groot gat in de muur heb (groter dan gepland). Als het gat er dan zit, zijn er nog mooie afwerk methoden / trekontlasting die je kan toepassen? Zodat er niet alleen een kabel door een kaal gat loopt? Verder wordt de kabel opgehangen aan een kabel houder met dummy (https://www.ratio.nl/nl/a...l-houder-met-dummy-type-2). Idee dat ik nu heb is om de kabel vlak onder de dummy vandaan te laten komen.

Als er tips zijn voor dit laatste stukje van de installatie, hoor ik het graag :). Dan mag ik even gaan kijken hoe ik voorkom hoe anderen stiekem gaan laden (al lijkt het me onwaarschijnlijk). Ff kijken of ik iets in elkaar kan knutselen met home assistant/node-red :)
Zoals @BarryH zegt: gaat goed met een boor hamer. Wel een goede zware.
En veel vloeken.
Probleem is dat er aan de buitenkant (de kant van de muur waar je niet staat bedoel ik) altijd een scherf uit de muur valt. De laatste 10mm valt er liever een scherf uit de muur dan dat het gat mooi doorboort.
Om dat te voorkomen zou je het heel erg goed moeten stutten met een flink blok hout of zo maar ik vrees dat de hamer boot zich daar niet veel van aan trekt.
Idealiter boor je van 2 kanten, maar dat is wel erg goed mikken.
Makkelijker is om gewoon te “kiezen” aan welke kant je het niet erg vindt een scherf te verliezen en dan vanaf de andere kant boren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Ja absoluut van buiten naar binnen als de buitenkant het netste gat moet zijn.
En koop aub een deftige boor/boren. De boorhamer doet er niet zoveel toe. Ik gebruik Hilti SDS+ boren op een Parkside (Lidl) performance SDS plus boorhamer en dat boort alsof het niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Is er hier iemand die de SmartEVSEv3 integration for Home Assistant van @dingo35 in HA heeft en een voorbeeldje van zijn dashboard / frontend wil delen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calamarain
  • Laatst online: 23-08 09:14
Hmmbob schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:46:
Is er hier iemand die de SmartEVSEv3 integration for Home Assistant van @dingo35 in HA heeft en een voorbeeldje van zijn dashboard / frontend wil delen?
Calamarain in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Damn, toen naar gekeken en jawel.... zelfs geliked en gebookmarked.

Heb je de dahsboard yaml ook ergens staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calamarain
  • Laatst online: 23-08 09:14
Hmmbob schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:12:
[...]
Heb je de dahsboard yaml ook ergens staan?
Alsjeblieft, van het tabje. Ik weet niet hoe je dat vertaalt naar een dashboard. Het gebruikt Mushroom Cards.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
  - theme: Backend-selected
    title: Auto laden
    path: lader-auto
    icon: mdi:car-electric
    badges: []
    cards:
      - type: gauge
        entity: sensor.leaf1niss_charge
        name: Batterij auto
        severity:
          green: 70
          yellow: 40
          red: 0
      - type: vertical-stack
        cards:
          - type: entities
            entities:
              - input_boolean.auto_laden
            state_color: false
          - type: custom:mushroom-select-card
            entity: input_select.laden_tot
            layout: horizontal
            secondary_info: none
          - type: custom:mushroom-select-card
            entity: input_select.auto_geladen
            layout: horizontal
            fill_container: false
            secondary_info: none
            name: 'Klaar met laden '
          - type: custom:mushroom-chips-card
            chips:
              - type: entity
                entity: sensor.smartevse_state
                icon: mdi:ev-station
                use_entity_picture: false
                entity: sensor.smartevse_charge_current
                entity: sensor.smartevse_state
                double_tap_action:
                  action: none
                tap_action:
                hold_action:
                content_info: last-changed
                icon: mdi:av-timer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 16:14
M.Ahammar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:06:
Hallo , vandaag mijn installatie van de laadpaal afgerond , en alles aangesloten , alles lijkt te werken ( kan het laden niet testen , heb geen EV)
Maar ik heb de sensorbox aangesloten , en alle 3 fases blijven op 0 staan .
Klopt dit , of gaat hij pas meten als je daadwerkelijk gaat laden .
Of is de slimme meter niet compatibel.
Ik heb er een homewizard P1 aktief splitter tussen.

Alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag is Liander langs geweest , en heeft direkt de elektra en gasmeter vervangen , na dat ik gemeld heb dat de meter niet goed werkt.

En nu werkt alles prima met de smartevse , scheelt weer 3 ct’s 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
M.Ahammar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Vandaag is Liander langs geweest , en heeft direkt de elektra en gasmeter vervangen , na dat ik gemeld heb dat de meter niet goed werkt.

En nu werkt alles prima met de smartevse , scheelt weer 3 ct’s 😅
Wow…
Ik heb enexis.
Kost 168euro volgens de website:
https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter#vragen

Zelfde probleem, p1 werkt wel maar met oud protocol dat geen data per fase geeft.

Iemand tips of ervaring om enexis te bewegen het gratis te vervangen???

[ Voor 37% gewijzigd door Stefannn op 23-05-2023 20:51 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 16:14
Stefannn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Wow…
Ik heb enexis.
Kost 168euro volgens de website:
https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter#vragen

Zelfde probleem, p1 werkt wel maar met oud protocol dat geen data per fase geeft.

Iemand tips of ervaring om enexis te bewegen het gratis te vervangen???
Gewoon bellen en melden dat de p1 contact niet functioneert , en als t goed is sturen ze iemand langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
M.Ahammar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Gewoon bellen en melden dat de p1 contact niet functioneert , en als t goed is sturen ze iemand langs.
Dat is fun…
Ga ik proberen.
Auto is er nog niet en ik heb nog wat andere zaken op de doe-lijst dus nog niet direct. Maar gaat zeker gebeuren dus.

Nog anderen met specifieke enexis ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Nu online
hterhofte schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Toch nog kunnen testen; patch lijkt te werken; morgen stuur ik de logs en filmpje!
Werd iets later, maar nu dan alsnog info over de werking van slim laden van Tesla op de zon met gepatchte serkri distributie (die langer wacht voordat ie conclusies trekt)
- logs: https://1drv.ms/t/s!AuZMIvHp_a7jjootn1f59STQLsibkQ?e=BU6zLM
- filmpje: https://1drv.ms/v/s!AuZMIvHp_a7jjopcOBkeKno3uVr94g?e=XpiFkG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@hterhofte :
Allereerst heb je je StartCurrent op 0A staan, en je MaxImportCurrent op 5A, terwijl je MinCurrent 6A is; dat betekent dat je zodra er enige teruglevering plaatsvindt, je laadsessie start; er wordt dan, als er niet direct veel meer zon op je panelen komt, ergens tussen de 5-6A afgenomen, wat over het maximum heen gaat, waardoor je laadsessie direct beëindigd wordt (al dan niet vertraagd door je solar stop timer).

Ten tweede trekt je Tesla zelfs na 25 seconden nog maar stroom over twee fasen; de detectie verloopt dus op zich goed, je EV gedraagt zich alleen een beetje vreemd.....

Tot slot schakelt de EVSE netjes naar 1 fase, detecteert ook dat dat goed gaat, en laadt daarop verder.

Ik weet niet hoeveel panelen je hebt liggen, maar als je minder dan 18A hebt liggen dan kun je je SmartEVSE beter op Solar_Off zetten; voor zonnestroom op drie fasen heb je minimaal 3x6A=18A nodig, en als je minder hebt liggen zal je SmartEVSE altijd terug moeten schakelen naar 1 fase.

En verder kun je beter wat ruimere configuratie-waarden nemen, bijv. StartCurrent = 2A en MaxImport = 6 of 8A, of StartCurrent = 6A en MaxImport = 2A. Die laatste is als je geen haast met laden hebt, die eerste als je wat eerder in de zonnecurve wil starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Ok, kun je bij gelegenheid eens kijken naar de HA-integratie? Bij het wijzigen van een waarde in HA (bijv. de mode via de mode-selector) duurt het een volle update cyclus (ca 1 minuut) voordat gerelateerde entiteiten (bijv. de power-switch) geupdate worden. Dat moet slimmer/sneller kunnen...
In de write() functies van select.py en switch.py werd de "if" nooit true. Met de volgende wijziging wel:

Python:
1
2
3
4
5
#change
        if (res == "<Response [200]>"):

# into
       if res.status_code == 200:

Daarnaast wordt option niet juist doorgegeven volgens VSCode, maar geen idee hoe dat te fixen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXY20-zCnsmUOMBLY4qQllYr9nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1xanwS1JfbENzBkBKsQPZWd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 12:58
In een thread zijn we bezig om een ISO 15118 modem te koppelen met de SmartEVSE, zodat we onder andere de state of charge kunnen uitlezen uit de auto.

Inmiddels ziet mijn eigen Tweakers-waardige opstelling er zo uit (inmiddels heeft het dev-bord geen AC connectie meer overigens):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Bs2iNWI5nNoAVltlCxuvmjlWMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBnikU1vJn702uCE30biyhtn.jpg?f=fotoalbum_large

En post de raspberry pi na het opzetten van de communicatie de SoC waardes naar SmartEVSE:

Meer info hier:
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25

[ Voor 5% gewijzigd door topaj op 24-05-2023 21:05 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:53
Ik heb alles geinstalleerd en de auto kan nu opladen. Moet alleen nog het gat in de muur boren en de kabel erdoor heen halen. Maar, ik lijk wat moeite te hebben met de EVmeter aan te sluiten via modbus, en de mains meter (dsmr reader via mqtt --> nodered --> api smartEVSE) via api.

Ik ben niet zo thuis in modbus, maar heb nu een CAT6 kabeltje gepakt, blauw-wit aangesloten op A van smartEVSE en A van de SDM630, en het blauwe kabeltje aangesloten op B aan beide kanten. Verder nog een groene op GRND gehangen (weet niet of dat nodig is?). In smartEVSE dan vervolgens master gekozen bij modbus en aangegeven dat de EVmeter op modbus zit. Wat mis ik hier? Moet ik nog iets aanpassen?

Verder lijk ik niet de mains-data via de API binnen te krijgen. Ik stuur m.b.v. dsmr reader alle p1-data als json over mqtt. M.b.v. node-red haal ik daar de fase-data uit (dus L1, L2 en L3 stroom) en die POST ik dan via een http-request node naar smartevse.home.arpa/currents?L1=xx&L2=xx&L3=yy. Ik krijg een "OK/200" melding terug...maar, op smartEVSE zie ik verder niks. Wat mis ik hier?

Update: de modbus verbinding werkt nu naar EVMeter. Heb het adres anders ingesteld bij de SDM630
Update-2: api nu ook...leek de data niet goed mee te verzenden. Alles werkt nu dus, yay :)

[ Voor 7% gewijzigd door Yaldair op 25-05-2023 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Nu online
dingo35 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:42:
@hterhofte :
Ik weet niet hoeveel panelen je hebt liggen, maar als je minder dan 18A hebt liggen dan kun je je SmartEVSE beter op Solar_Off zetten; voor zonnestroom op drie fasen heb je minimaal 3x6A=18A nodig, en als je minder hebt liggen zal je SmartEVSE altijd terug moeten schakelen naar 1 fase.
Ik.heb thuis 2040 Wp op 1 fase liggen sinds 2012 (nog van voor de upgrade naar 3 fase); het dak en schuur liggen daarmee vol. Dus onder STC condities 8,9 A. Maar die STC condities zijn volgens mij zeldzaam; op de meeste momenten oogst ik veel minder zonnestroom van mijn dak.

Liefst wil ik, zodra er netto stroom 'over' is (dus meer zonnestroom dan ik thuis zonder EV zou verbruiken) gaan laden. En eigenlijk dan nog zo lang mogelijk zonder netstroom. Vaak betekent dat laden op 1 fase met veel minder dan 6A, maar dat kan de SmartEVSE helaas niet volgens de standaard doorgeven via het PWM signaal naar de EV, een Tesla Model3 in ons geval. (Via Tesla API kan ik tot 5A gaan, maar dat is nu even buiten scope).

Dat betekent idd dat ik beter de setting Contact2 = Solar Off kan gebruiken, zoals je ook aangeeft. Dat had ik me niet gerealiseerd.

Maar wat ik eigenlijk wil... (en nu handmatig doe totdat ik de heuristiek goed genoeg geleerd heb om het in een algoritme om te zetten, zo nodig zelflerend), is om als het nodig is tijdens een laadsessie over te schakelen op meer met netstroom laden (zo nodig op 3 fasen) zodat de auto vlak voor het geplande/voorspelde vertrek voldoende SoC heeft bereikt om de volgende trip comfortabel te kunnen maken.

En 'comfortabel' betekent dan soms (bij kortere afstanden), volledig op en neer kunnen rijden zonder onderweg bijladen, soms (bij middellange afstanden) naar de eerstvolgende handige lader te kunnen rijden (soms een langzame lader op op de bestemming, soms een snellader op de terugweg) en soms (bij langere afstanden) naar de eerstvolgende geschikte snellader op de trip.

Dit algoritme hangt dus in theorie af van veel parameters: huidige SoC, verwachte zon-instraling, verwacht stroomgebruik thuis, verwacht moment van vertrek, (afstand/route naar) bestemming en verwachte verblijfsduur en nabijheid van destination charger.

Het schakelen van de Setting: Mode van Solar <> Charge doe ik nu nog met de hand, maar ik hoop door praktijkervaring te leren welk van bovenstaande parameters er (voor mijn situatie) écht toe doen, zodat het algoritme zo simpel mogelijk blijft en ik per laadsessie toch vrijwel niets met de hand hoef te doen. Ook moet mijn partner er vertrouwen in hebben.

Kortom: dat duurt nog wel even voordat ik dat allemaal uitgevogeld heb...

Komend weekend zal ik naar je overige suggesties kijken. Kennelijk snap ik de functies van alle instellingen nog niet helemaal. Ik denk erover om een visueel overzicht te maken in grafiekvorm waarin alle instellingen voor de Solar modus staan met pijltjes waar je ze in de grafiek.ziet (als laadniveau of als tijd) ... of bestaat er al zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door hterhofte op 25-05-2023 10:00 . Reden: herstel typos en verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Yaldair schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:14:
Ik ben niet zo thuis in modbus, maar heb nu een CAT6 kabeltje gepakt, blauw-wit aangesloten op A van smartEVSE en A van de SDM630, en het blauwe kabeltje aangesloten op B aan beide kanten. Verder nog een groene op GRND gehangen (weet niet of dat nodig is?). In smartEVSE dan vervolgens master gekozen bij modbus en aangegeven dat de EVmeter op modbus zit. Wat mis ik hier? Moet ik nog iets aanpassen?

...

Update: de modbus verbinding werkt nu naar EVMeter. Heb het adres anders ingesteld bij de SDM630
Beetje modbus mosterd na de maaltijd & voor naslag door anderen, maar ik heb onlangs geleerd dat je voor de SDM630 even een modbus ID moet instellen hoger dan 10: alle waardes daaronder zijn gereserveerd binnen SmartEVSE voor loadbalancing. Daarna werkte het bij mij ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
hterhofte schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Liefst wil ik, zodra er netto stroom 'over' is (dus meer zonnestroom dan ik thuis zonder EV zou verbruiken) gaan laden. En eigenlijk dan nog zo lang mogelijk zonder netstroom. Vaak betekent dat laden op 1 fase met veel minder dan 6A, maar dat kan de SmartEVSE helaas niet volgens de standaard doorgeven via het PWM signaal naar de EV, een Tesla Model3 in ons geval.
Je kunt MinCurrent op 5A zetten als de Tesla dat accepteert.
En neem in je beschouwingen ook het verbruik van je auto tijdens het laden mee; aanvankelijk dacht ik net als jij, zo langzaam mogelijk laden om zo lang mogelijk surplus zonnestroom te gebruiken; nu ik weet dat mijn EV ca. 200-220W tijdens het laden verbruikt, blijkt het (zeker nu saldering nog geldt) veel aantrekkelijker te zijn de in de piek van het zonnestroom-surplus, zo kort mogelijk te laden... 3x16A dus Smartmode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Nu online
dingo35 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:23:
[...]
Je kunt MinCurrent op 5A zetten als de Tesla dat accepteert.
Ik zie op de SmartEVSE zelf noch op de web-interface ervan een mogelijkheid om 5A in te stellen: MIN wil niet lager dan 6A. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonade
Hmmbob schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Beetje modbus mosterd na de maaltijd & voor naslag door anderen, maar ik heb onlangs geleerd dat je voor de SDM630 even een modbus ID moet instellen hoger dan 10: alle waardes daaronder zijn gereserveerd binnen SmartEVSE voor loadbalancing. Daarna werkte het bij mij ook prima.
Dat verklaart ja, wellicht die 10 uit het menu halen dan? Werkte hier ook prima op 101 maar niet op 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Met het zonnetje erbij heerlijk de auto op full speed volladen in de goedkoopste dynamische uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfVCGqebAUcvyiu1Mb3pw-GdCAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkB6kywGRp02Ye2LDivboFav.png?f=fotoalbum_large

Main 25A
Circuit 32A
Auto die maar op 1 fase laad
Phase info via slimmelezer naar de SmartEVSE API

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 25-05-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
hterhofte schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Ik zie op de SmartEVSE zelf noch op de web-interface ervan een mogelijkheid om 5A in te stellen: MIN wil niet lager dan 6A. Zie ik iets over het hoofd?
My bad, zie dat de code m inderdaad op 6A begrenst, mijn excuses....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
lemonade schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Dat verklaart ja, wellicht die 10 uit het menu halen dan? Werkte hier ook prima op 101 maar niet op 10.
1tm 8 zijn gereserveerd voor Master + 7 Nodes, 9 wordt gebruikt als broadcast adres voor de nodes. 10 (0xa hex) is gewoon vrij, werkt hier als 'n zonnetje met de SDM72 v-2

[ Voor 22% gewijzigd door dingo35 op 25-05-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonade
dingo35 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:24:
[...]

1tm 8 zijn gereserveerd voor Master + 7 Nodes, 9 wordt gebruikt als broadcast adres voor de nodes. 10 (0xa hex) is gewoon vrij, werkt hier als 'n zonnetje met de SDM72 v-2
Icm de SDM72 v2 wilde het op 10 hier niet werken, op 101 direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
lemonade schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:56:
[...]

Icm de SDM72 v2 wilde het op 10 hier niet werken, op 101 direct.
Misschien Sensorbox op 10 actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 16:20
Hoi allemaal, ik heb een SmartEVSE lader gebouwd, en die laadt al een tijdje vrolijk mijn auto op. Mijn auto laadt op 1 fase, 30A. Heb 'm geïntegreerd met Home Assistant voor wat mooie statistiekjes.

Ik merk dat 'ie bij het laden regelmatig uit knalt vanwege een te hoge temperatuur. Die stond ingesteld op max 55 graden. Is dat veel? Loopt bij jullie de temperatuur ook zo snel op tijdens het laden, of moet ik me zorgen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsPPl5otBwaBLV89pzyWWHhxFsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGgOb0rVADvN8TnMnLa6KPHE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:14
Marijnus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:34:
Ik merk dat 'ie bij het laden regelmatig uit knalt vanwege een te hoge temperatuur. Die stond ingesteld op max 55 graden. Is dat veel? Loopt bij jullie de temperatuur ook zo snel op tijdens het laden, of moet ik me zorgen maken?
Tja, wat is veel. Mijn zelfbouwlader (geen SmartEVSE) loopt op tot max 47 graden tijdens langdurig laden.De meeste elektronische componenten worden getest op correcte werking tot 70 graden (al moet je denk ik wel wat marge pakken). Ik houd zelf 60 aan als max.

Is er weinig ventilatie in je kast waardoor de warmte misschien niet goed weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
wetgos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Tja, wat is veel. Mijn zelfbouwlader (geen SmartEVSE) loopt op tot max 47 graden tijdens langdurig laden.De meeste elektronische componenten worden getest op correcte werking tot 70 graden (al moet je denk ik wel wat marge pakken). Ik houd zelf 60 aan als max.

Is er weinig ventilatie in je kast waardoor de warmte misschien niet goed weg kan?
Thanks, fijn om een beetje vergelijking te hebben. Klopt, ik gebruik de kast die ook door Stegen verkocht wordt. Die is IP65, behoorlijk dicht dus. Daarnaast hangt het hele geval in de trapkast, daar is het ook nog wat warmer dan gemiddeld in huis.

Heb jij ook een gesloten kast, of iets meer ventilatie? Ik vind gaten maken een beetje spannend, omdat ik liever geen stofophopingen er in krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hoi allemaal, ik heb een SmartEVSE lader gebouwd, en die laadt al een tijdje vrolijk mijn auto op. Mijn auto laadt op 1 fase, 30A. Heb 'm geïntegreerd met Home Assistant voor wat mooie statistiekjes.

[Afbeelding]
Waarom wordt dat ding überhaupt warm?
Het is een controller, daarin “bewegen” net zoveel bits bij laden als bij niet laden. De omvormer zit in de auto. De laadpaal heeft slechts een relay waar dan 30A door gaat. Maar tenzij daar een gruwelijke overgangs weerstand zit wordt dat niet warm.

Kortom: ik zou mijn vinger eens ergens opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35

55 graden is vrij laag; de default alarm-temperatuur is 65 graden, dat is overgenomen van de originele Stegen firmware.
Een mede-ontwikkelaar had hetzelfde probleem, vandaar dat die temp instelbaar is gemaakt; die mede-ontwikkelaar gebruikt hem volgens mij al tijden op 70 graden (mischien zelfs 75) omdat hij in de zon hangt, en zonder problemen.
Bij mij hangt hij binnen en heb ik hem op 60 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Laatst online: 20:12
Marijnus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Thanks, fijn om een beetje vergelijking te hebben. Klopt, ik gebruik de kast die ook door Stegen verkocht wordt. Die is IP65, behoorlijk dicht dus. Daarnaast hangt het hele geval in de trapkast, daar is het ook nog wat warmer dan gemiddeld in huis.

Heb jij ook een gesloten kast, of iets meer ventilatie? Ik vind gaten maken een beetje spannend, omdat ik liever geen stofophopingen er in krijg...
Dat is een mooi kastje alleen is de ruimte aan de bovenkant van de DIN rail genoeg? Heb foto’s gezien van smartEVSE installaties waarbij die ruimte wat krap leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marijnus
dingo35 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:12:
[...]
Een mede-ontwikkelaar had hetzelfde probleem, vandaar dat die temp instelbaar is gemaakt; die mede-ontwikkelaar gebruikt hem volgens mij al tijden op 70 graden (mischien zelfs 75) omdat hij in de zon hangt, en zonder problemen.
Bij mij hangt hij binnen en heb ik hem op 60 staan.
Thanks, dat is enigszins geruststellend. Ik ga hem terugzetten op 65 graden, kijken hoe het dan gaat.
m.eddy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Dat is een mooi kastje alleen is de ruimte aan de bovenkant van de DIN rail genoeg? Heb foto’s gezien van smartEVSE installaties waarbij die ruimte wat krap leek.
Het paste allemaal erg ruim, ook met 3 fasen en een stroommeter erbij ga je geen problemen hebben. Bij mij komen de kabels wel vanaf onder en de zijkant (naar de laadstekker). Als je van plan bent kabels naar boven te leiden zal het wel wat krapper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Volgens manual mag ik PP niet met smartevse verbinden als ik een vaste kabel heb.
Is daar een reden voor?
Dat het signaal niet gebruikt wordt kan ik me nog wel voorstellen. Maar gaat er echt wat mis als je het wel aansluit?
Ik zou hem liever “wel” aansluiten zodat ik “wat de auto dan ook maar terug communiceert over die leiding” kan meten (ik heb hem doorbedraad van stekker naar evse met een vaag plan om de V2L functie van de Ioniq5 ooit te exploiteren).

Nb.. vandaag maak ik de kabel aansluiting af. De auto is er nog niet. Morgen krijg ik bezoek van iemand met een Zoë en kan ik hem testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Etgp2D1w4Ftl8Wt02Q-5OcAbZtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHkXAE1tH062tLNbx2Op8qTk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickP07
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-10-2023
Ik heb me de voorbije dagen wat ingelezen over dit topic en heb wel een achtergrond met elektriciteitswerken. De specifieke aspecten rond EV zijn wel nieuw voor mij.
Wat ik echter niet terugvond is of het afgeraden wordt om een langere afstand te hebben tussen de EVSE en de connector voor de laadkabel.

Mijn plan is als volgt:
Onze elektriciteitskast bevindt zich in de gang. Hier zou ik een apart kastje naast monteren met de schakelaar, EVSE, contactor etc.
Van daar zou ik dan met een kabel van ongeveer 10m ondergronds naar de voorgevel van onze woning gaan om hier in een IP65 zwarte opbouwdoos dan de type2 connector te plaatsen.
Daar plug ik dan uiteraard een gewone laadkabel in.

Zijn er bezwaren tegen deze setup? Is de communicatie tussen de EVSE en de wagen gevoelig aan "grotere" afstanden zoals dit?

Daarnaast vroeg ik me ook af of er specifieke kabeldoorsnedes vereist zijn in de EV wereld.
Onze aansluiting hier betreft een 3x400+N met hoofdzekering van 25A (Belgie).
Het kastje met de EVSE zou ik afzekeren op 25A.
Traditioneel zou ik denken dat mijn kabel van de contactor naar EV connector dan (4x) 4mm2 zou moeten zijn (wegens gezekerd op 25A).

De EV Type2 connector die bijvoorbeeld verkocht wordt bij Stegen is voorbedraad met 6mm2.
Ik zie ook op veel foto's een korte 6mm2 bekabeling terugkomen bij mensen die de connector dichtbij de EVSE plaatsen.

De uiteindelijke laadkabel die bij mijn wagen geleverd werd is zelfs maar 2,5mm2. Het lijkt me dus dat ik de kabel tussen contactor en connector gewoon op 4mm2 mag nemen en de bestaande 6mm2 uit de connector van Stegen kan vervangen. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
NickP07 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:45:

Mijn plan is als volgt:
Onze elektriciteitskast bevindt zich in de gang. Hier zou ik een apart kastje naast monteren met de schakelaar, EVSE, contactor etc.
Van daar zou ik dan met een kabel van ongeveer 10m ondergronds naar de voorgevel van onze woning gaan om hier in een IP65 zwarte opbouwdoos dan de type2 connector te plaatsen.
Daar plug ik dan uiteraard een gewone laadkabel in.

Zijn er bezwaren tegen deze setup? Is de communicatie tussen de EVSE en de wagen gevoelig aan "grotere" afstanden zoals dit?
Die vraag had ik ergens in november ook gesteld en het antwoord zit dus verstopt tussen alle 1000 posts.
Don't worry, bij deze het antwoord waar ik ook mee geholpen was:
- de gespecificeerde maximale afstand tussen plug en controller is 10 meter.
- maar sommigen hebben het totop 70meter (als ik me niet vergis) al voor elkaar
- meest kritisch is de CP control lijn. Het advies is daarvoor een CAT7 SFTP (shielded foil) te nemen
- Aangezien EVSE kabel vele malen duurder is dan YMVK is het dan het handigste de overgang van laadkabel naar YMVK/CAT7 ergens in een aanslutikastje in de buurt van de plug te doen
- en advies om het deel onder de grond in een mantelbuis te leggen. dan kan je er later nog een kabel bij trekken. Dan kan je gewone ymvk gebruiken en ben je dekfacto vrijwel even veel geld kwijt.

Persoonlijk ben ik van mening dat je die CAT7 dan in betreffend aanslutikatsje moet aarden en NIET in de meterkast omdat er anders een aardkabel parallel aan de shield ligt. Eventuele kortsluitstromen gaan dan ook door de shield en dat wil je niet.

Ik heb de opzet die jij wil net een kwartier af. In volgende post wat fotos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Nou...
hij is klaar.

- installatie in de meterkast
- paal op de oprit
- 15 meter 4mm2 YMVK en CAT7 SFTP naar aansluitkastje onderaan het aansluitkastje
- 2 meter 2.5mm2 laadkabel

De 4mm2 YMVK heeft wat minder verlies dan 2.5mm2

Met dank aan de adviezen van @Jazsie:
- CAT7 SFTP voor CP en PP
- Grondmantel gebruikt. trekdraad zit er nog in. dan kan ik later nog wat bijtrekken

De PP is doorbedraad tot in de meterkast. de weerstand zit in de meterkast. Dat kan ik eventueel later nog uitbreiden tot een V2L systeem aangezien mijn ioniq5 dat heeft.

Ik kan nog niet testen. ik wacht nog op de auto.
Morgen komt een vriendin met een Renault Zoe. Dan zullen we zien.
Ik heb de weerstand in ieder geval op de plug kunnen meten en de 12V van de CP is ook aanwezig.

serkki firmware zit er op en is allemaal configureerbaar via de WEB interface.

spannend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdEbXKkg-7hlJtZRQeMCnzYneWA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/A5FmpOnrKTcES1CCDGbsbB1l.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCGz_UI0FiN4-gDisCGYx_XWBBg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ce2yfTCbQJFsTbSQJfhZIJYV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut-cuMqa_sBVcDqmDLfJqnGLUb0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zgVyQYWmrm0twPrSwCzTlZDv.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COhpdw8ojom7mb-4Bs5zzle_Zbk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6wIDVenFQQlpFwL9To0yrGSm.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Je neemt ook meteen wel de moeilijkste testcase, de Renault Zoe is de wagen die IMHO het meeste problemen met laadpalen geeft; houdt zich niet aan de standaarden (heeft soms meer dan 6A nodig), aardingsproblemen, laten we zeggen een "ontwerp met de Franse slag".

EDIT: Ik meen dat het ook Renault was die ons allen met die verplichte DC lekstroom beveiliging opgezadeld heeft, omdat zij wagens zonder galvanische scheiding produceerden....

[ Voor 25% gewijzigd door dingo35 op 27-05-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetgos
  • Laatst online: 19-09 15:14
Marijnus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:57:
[...]
Ik heb een vergelijkbare behuizing met DIN rail, in de meterkast hangen, waar het ook gemiddeld warmer is dan in de rest van het huis. Het glazen klepje heb ik er bij mij af gehaald voor toch een beetje lucht. Verder zitten er wat doorvoeren voor de kabels die ik niet waterdicht heb afgewerkt (dat hoeft binnen natuurlijk ook niet), dus daar komt ook wat door. Eventueel zou je gaten aan de onderkant kunnen maken, dan valt er niet zo makkelijk stof in.

Dat een installatieautomaat en relais warm worden bij langdurig hoge stromen is volgens mij vrij normaal (wat ik er zo ver over kon vinden). De regelelektronica wordt niet warm. Maar ik heb er wel een temperatuurbeveiliging op zitten, net als in de SmartEVSE zit, voor toch een geruster gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:41:
Je neemt ook meteen wel de moeilijkste testcase, de Renault Zoe is de wagen die IMHO het meeste problemen met laadpalen geeft; houdt zich niet aan de standaarden (heeft soms meer dan 6A nodig), aardingsproblemen, laten we zeggen een "ontwerp met de Franse slag".

EDIT: Ik meen dat het ook Renault was die ons allen met die verplichte DC lekstroom beveiliging opgezadeld heeft, omdat zij wagens zonder galvanische scheiding produceerden....
Dank voor de headsup!!
Dat wist ik dus helemaal niet!
Dat is wel leuk van zo'n tweakers forum. Als je gewoon wat "progress" post krijg je zomaar nuttige tips.

Anyway:
- de dc lekstroom beveiliging zit er in
- ik zal hem testen met max current op 10A, ruim boven de 6
- en niet in paniek raken als het niet werkt.

Betreffende vriendin komt vrij toevallig langs. Ik maak gewoon gebruik van de gelegenheid. Dus geen speciale moeite. Als het niet werkt verzin ik wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickP07
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-10-2023
Stefannn schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:26:
[...]

Die vraag had ik ergens in november ook gesteld en het antwoord zit dus verstopt tussen alle 1000 posts.
Don't worry, bij deze het antwoord waar ik ook mee geholpen was:
- de gespecificeerde maximale afstand tussen plug en controller is 10 meter.
- maar sommigen hebben het totop 70meter (als ik me niet vergis) al voor elkaar
- meest kritisch is de CP control lijn. Het advies is daarvoor een CAT7 SFTP (shielded foil) te nemen
- Aangezien EVSE kabel vele malen duurder is dan YMVK is het dan het handigste de overgang van laadkabel naar YMVK/CAT7 ergens in een aansluitkastje in de buurt van de plug te doen
- en advies om het deel onder de grond in een mantelbuis te leggen. dan kan je er later nog een kabel bij trekken. Dan kan je gewone ymvk gebruiken en ben je dekfacto vrijwel even veel geld kwijt.

Persoonlijk ben ik van mening dat je die CAT7 dan in betreffend aanslutikatsje moet aarden en NIET in de meterkast omdat er anders een aardkabel parallel aan de shield ligt. Eventuele kortsluitstromen gaan dan ook door de shield en dat wil je niet.

Ik heb de opzet die jij wil net een kwartier af. In volgende post wat fotos
Wauw, thanks voor de hulp.
Ik dacht het apart aansluitkastje te kunnen vermijden door mijn YMVK tot in het kastje te trekken van de EV connector en daar dan rechtstreeks op aan te sluiten.
Op jouw manier is het inderdaad makkelijker in de zin dat ik geen rekening moet houden met dat lock gedeelte van de connector die terug moet naar de EVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
NickP07 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:23:
Ik dacht het apart aansluitkastje te kunnen vermijden door mijn YMVK tot in het kastje te trekken van de EV connector en daar dan rechtstreeks op aan te sluiten.
Ah.. ik heb een fixed cable.
Kijk het forum er maar op na.
Verschillende meningen.
Bij fixed cable hoef je de kabel niet steeds op te bergen. Scheelt een hoop gedoe.
En minder dingen die stuk kunnen.
Je moet dus wel een overgang van evse kabel naar ymvk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@Stefannn: ik zou die mantel wel dichtmaken eerlijk gezegd, anders staat hij sneller dan je denkt vol met (regen)water. Zou op zich geen probleem hoeven zijn voor buitenkabel, van die sftp weet ik het niet.
Je laadpaal lijkt wel een beetje op die ik heb gemaakt. (Zoekbaar op mijn naam). Heb toch maar afdakje erboven.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
rene037 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:51:
@Stefannn: ik zou die mantel wel dichtmaken eerlijk gezegd, anders staat hij sneller dan je denkt vol met (regen)water. Zou op zich geen probleem hoeven zijn voor buitenkabel, van die sftp weet ik het niet.
Je laadpaal lijkt wel een beetje op die ik heb gemaakt. (Zoekbaar op mijn naam). Heb toch maar afdakje erboven.
Succes!
Hij zit zo goed en kwaad als dat ging dicht. Ik heb er sterk expanderend schuim in gepropt.

Edit...
En goede raad nooit in de wind slaan
ik had nog wat vijverfolie dat ik om de wartel gevouwen heb en vastgezet met tyraps.
Ben ik meteen van die lelijke rode kleur af

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl5KJetccaHixfiuoAUyEFn-1OQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sIGIgItKXTn00jB9WnbsfdGD.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Stefannn op 27-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
Sorry maar wat een prutswerk, levensgevaarlijk. Altijd adereindhulzen gebruiken en NOOIT 2 aderen onder 1 schroefcontact. (als dat dan toch moet met een dubbele adereindhuls).

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
rvdgaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Sorry maar wat een prutswerk, levensgevaarlijk. Altijd adereindhulzen gebruiken en NOOIT 2 aderen onder 1 schroefcontact. (als dat dan toch moet met een dubbele adereindhuls).
bij stug draad geen adereindhuls.
En 2x stug mag naar beste weten onder een schroefcontact mits zelfde diameter

[edit]: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/

[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 27-05-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
Stefannn schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:27:
[...]

bij stug draad geen adereindhuls.
En 2x stug mag naar beste weten onder een schroefcontact mits zelfde diameter

[edit]: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/
Mooi deze link, hier zie je alles met adereindhulzen en 2 draden onder een schroefcontact wordt door sommige kwaliteits fabrikanten toegestaan. CHINT is de goedkoopste rotzooi waar iedere vakman ver van weg blijft.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rvdgaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Mooi deze link, hier zie je alles met adereindhulzen en 2 draden onder een schroefcontact wordt door sommige kwaliteits fabrikanten toegestaan. CHINT is de goedkoopste rotzooi waar iedere vakman ver van weg blijft.
Eerlijk gezegd vind ik het wat ver gaan.
We proberen elkaar hier te helpen, enorm afkraken vind ik niet erg netjes.

Stug draad mag bij mijn beste weten zonder aderend huls. Je mag daar gerust een eigen andere voorkeur hebben, maar als je zonder als prutswerk bejegent is iets van een referentie wel zo netjes.
Ik heb nog eens gezocht en die kan ik toch echt niet vinden.

Chint wordt gewoon bij elektramat verkocht. Ook daar mag je zelf geen voorkeur voor hebben maar gegeven dat ik bij een gerenommeerde firma koop vind ik vind je reactie wel erg heftig.

Nb: de Smartevse is zelf ook niet gekeurd voor commercieel gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Het enige dat ik aan kan raden bij gebruik van stugge draad, vooral de extreem dikke, is na een paar dagen alle klemmen nog eens na te draaien. Mechanische spanningen zijn dan uitgewerkt, de draad heeft zich "gezet" en soms kunnen de schroefklemmen wat aangedraaid worden.

Goed kontakt is bij deze grote, langdurige stromen essentieel. Hier in ons stadje afgelopen weken twee grote sites met zonnepanelen uitgebrand, aanwezigen hoorden "geknetter" in de meterkast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:34:
Het enige dat ik aan kan raden bij gebruik van stugge draad, vooral de extreem dikke, is na een paar dagen alle klemmen nog eens na te draaien. Mechanische spanningen zijn dan uitgewerkt, de draad heeft zich "gezet" en soms kunnen de schroefklemmen wat aangedraaid worden.

Goed kontakt is bij deze grote, langdurige stromen essentieel. Hier in ons stadje afgelopen weken twee grote sites met zonnepanelen uitgebrand, aanwezigen hoorden "geknetter" in de meterkast....
En dat is super verstandig en zal ik zeker doen.
Nb,.. ik ben 61 en stam nog uit het tijdperk dat we opdraai las doppen hadden. Toen bestonden er geen soepele draden. In de meterkast met smelt patronen gingen de stugge draden in mooie gebogen “oogjes” onder de schroeven. Wel ringetjes gebruiken. En zeer zeker natrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:41:

en BAM!...
In 1x.
Met de ZOE

Via instelling beperkt op 10A omdat ik de loadbalancing via de home-automation nog niet op orde heb.
(en de auto bevestigde de laadstroom en het electriciteitsverbruik ook)

Happy @Stefannn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2TUZ_tJxEIyUg9-BEt5W9Hqu7s=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0vf5pupxP4o83ynbUdXGpa1g.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 28-05-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@dingo35
Kleine opmerking.
Laatste release staat op: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.5
top, super, en voor de gelegenheid een "big thank you"

Maar...
Op pagina: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3
staat de "releases" folder gelinkt naar: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/tree/master/releases
en dat is obsolete

NB, "releases" in rechter kolom staan wel goed gelinkt.

Is slechts een klein probleempje. Ik kon de laatste SW echter met moeite vinden (ook al omdat ik een complete newby ben mbt GitHub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Klein vraagje omdat me iets opvalt aan mijn SmartEVSE (v2) laadpaal. Sinds een paar weken heb ik mijn aansluiting opgewaardeerd naar 3x25A ipv 1x35A. Instellingen in de SmartEVSE staan nu op max 16A laden en 25A voor de aansluiting.

Nu laadt hij max tussen de 10 en 10,5 kW, hij tikt nooit de 11 aan. Op het schermpje van de Smart EVSE staat ook 15A. Toen ik nog 1x35A had stonden de instellingen op max 25A laden en 35A aansluiting. Toen ging hij wel door naar 25A continu laden.

Er zijn op dat moment ook geen andere (grote) verbruikers actief. Herkent iemand dit gedrag en is dit te beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Bij mijn v3 precies hetzelfde; de duty cycle die aan de EV doorgegeven wordt klopt precies met de standaarden, blijkbaar houdt de auto nog een kleine veiligheidsmarge aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ah, thanks. Dat klinkt inderdaad plausibel, dat de auto nog een veiligheidsmarge aanhoudt.

Maar, terwijl ik dat opschrijf, realiseer ik me dat onze auto tot 22 kWh laden aan zou moeten kunnen (Renault Zoe). Dus die veiligheidsmarge zou niet nodig moeten zijn. De auto kan het dubbele hebben.

Het is niet dat ik die 0,5 kWh perse eruit wil persen, maar het is zo’n dingetje dat me dan niet los kan laten 🤪.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Veiligheidsmarge kan ook betrekking hebben op de hele installatie t/m de EVSE...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vanenkelen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:39:
Klein vraagje omdat me iets opvalt aan mijn SmartEVSE (v2) laadpaal. Sinds een paar weken heb ik mijn aansluiting opgewaardeerd naar 3x25A ipv 1x35A. Instellingen in de SmartEVSE staan nu op max 16A laden en 25A voor de aansluiting.

Nu laadt hij max tussen de 10 en 10,5 kW, hij tikt nooit de 11 aan. Op het schermpje van de Smart EVSE staat ook 15A. Toen ik nog 1x35A had stonden de instellingen op max 25A laden en 35A aansluiting. Toen ging hij wel door naar 25A continu laden.

Er zijn op dat moment ook geen andere (grote) verbruikers actief. Herkent iemand dit gedrag en is dit te beïnvloeden?
Ik bouw aan een EMS om laadsessies binnen laadpleinen aan te sturen op opwek en dynamische energieprijzen. Om nauwkeurig te bepalen hoeveel vermogen een laadpunt zal afnemen volg ik de verhouding tussen gemeten stroomsterkte en geïnstrueerde laadstroom. Veel auto's zitten rond de 0,95. Dan kom je dus op 10,5 kW bij een instructie om 11 A af te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zojuist een smart evse gebouwd!

De aanvoerkabel moet nog getrokken worden vanaf de meterkast, ik wacht nog op m'n getrapte boortje (Alie) voor de gaten voor de wartels en oh ja, er moet nog een doorvoer door de stenen garagemuur naar buiten... En dan nog iets met een kabel houder... En er zit voor de eerste 'hello world' een stekker aan met 1.5mm2 draad...

Maar dat is natuurlijk allemaal bijzaak - ik wil 'm testen!

Heeft er heel toevallig iemand dicht bij Leusden/Amersfoort of Utrecht Kanaleneiland (bij kantoor) een tester te leen? O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6KMt-gJ4YEgBEQnv7kUPwMHMrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ad4gzBWKG4P1QUvDgKgE2Imq.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; kWh meter nog niet goed aangesloten geloof ik.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
vanenkelen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:39:
Ik zet de instelling MAX op 18A, dan laad de Kona wel met 3x16A ipv net iets er onder.

Let wel op dat als je er een auto met een >11kW lader aan hangt dat die dan ook met 18A zal kunnen gaan laden.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Vragen om problemen dit, tenzij bedrading en afzekering op 18A is berekend. Vroeg of laat gáát iemand er zo'n auto aan hangen, en dan zal je zien dat de techneut niet thuis / al vijf jaar verhuisd is en in de drukte zijn laadpaal niet aangepast heeft / ... vul maar in. Murphy geldt op de lange duur altijd...

En dat alles om 5% sneller te laden?

[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 02-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

@Scatman_II wat zit er op die Wago klem? Één ader is je inkomende voeding (tijdelijke stekker), de andere gaat naar je rijgklem. Er zit nog één ader op. Waar gaat die naartoe?
Volgens mij heb je die lasklem niet nodig namelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

timovd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 06:39:
@Scatman_II wat zit er op die Wago klem? Één ader is je inkomende voeding (tijdelijke stekker), de andere gaat naar je rijgklem. Er zit nog één ader op. Waar gaat die naartoe?
Volgens mij heb je die lasklem niet nodig namelijk.
Die wago is inderdaad tijdelijk - vanuit de teststekker gaan N en L naar de rode 'hoofdschakelaar', de (te korte) aardedraad loopt even via de wagoklem voor de initiële test.

Zodra ik de echte voedingskabel aansluit krijgt die een aardedraad met voldoende lengte om direct in de PE rijgklem te steken.

Project ligt nu even stil helaas ivm de zorg voor twee lange termijn projectjes van 4 en 6 jaar oud die verrassend veel aandacht eisen.. ;)

Plan is om een tester te lenen (of weerstandjes te gaan zoeken of bestellen), de rest te installeren, en dan kijken hoe lang ik me kan inhouden voordat ik andere firmware (serkri) ga flashen...

[ Voor 11% gewijzigd door Scatman_II op 03-06-2023 07:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Of een bord in je tuin:
"Gratis laden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb mijn SmartEVSE (met Serkri) op 25A (mains) en 32A (circuit) gezet - dit omdat ik ook zonnepanelen heb liggen die, gezamenlijk met netinvoer, max 32A naar de auto kunnen sturen (25A mains + 7A zonnepanelen, wat overigens ook ongeveer de max van die panelen is (3 fasen omvormer)). Alle groepen, bekabeling etc zijn voorbereid op 32A laden, de hoofdaansluiting is de beperkende factor.

Nu ging ik gisteren in "Normal mode" (foutje bij het klikken in Home Assistant, normaal gebruik ik "Smart") laden in de avond, en tot mijn verbazing werd er geprobeerd 32A uit de hoofdschakelaar te trekken.

Waarom wordt de "circuit" waarde gebruikt, en niet de "mains" waarde in Normal mode? of eigenlijk: de meest beperkende van de twee?

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 03-06-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Post je /settings eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Scatman_II schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Die wago is inderdaad tijdelijk - vanuit de teststekker gaan N en L naar de rode 'hoofdschakelaar', de (te korte) aardedraad loopt even via de wagoklem voor de initiële test.

Zodra ik de echte voedingskabel aansluit krijgt die een aardedraad met voldoende lengte om direct in de PE rijgklem te steken.

Project ligt nu even stil helaas ivm de zorg voor twee lange termijn projectjes van 4 en 6 jaar oud die verrassend veel aandacht eisen.. ;)

Plan is om een tester te lenen (of weerstandjes te gaan zoeken of bestellen), de rest te installeren, en dan kijken hoe lang ik me kan inhouden voordat ik andere firmware (serkri) ga flashen...
Inmiddels getest met de auto (Ioniq 28), maar helaas blijft de EVSE op 'ready to charge' staan en schakelt de contactor niet in.
Connecties nagelopen, autostekker doorgemeten (netjes de 220ohm weerstand gemeten in de 32A kabel), EVSE blijft responsief, webserver draait. RC sensor geeft groen lampje, nergens staat een errorcode.
Om te troubleshooten nog Serkri er op gezet, deze detecteert ook netjes dat de auto 'connected' is. De auto zelf geeft ook een stekkersymbool op het dashboard. Maar laden ho maar.
Ik heb geen button of tagreader er aan zitten. De laadstroom staat laag (ivm dunne aanvoer testkabel), maar voor de test ook even omhoog gezet tot 12A - dat helpt ook niet (de auto laadt met de granny desgewenst zelfs op minder dan 6A).

Iemand een idee?
In elk geval nogmaals de oproep of iemand een (diy) tester heeft om te lenen in regio Amersfoort, of evt Utrecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Scatman_II op 04-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Scatman_II schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Inmiddels getest met de auto (Ioniq 28), maar helaas blijft de EVSE op 'ready to charge' staan en schakelt de contactor niet in.
Connecties nagelopen, autostekker doorgemeten (netjes de 220ohm weerstand gemeten in de 32A kabel), EVSE blijft responsief, webserver draait. RC sensor geeft groen lampje, nergens staat een errorcode.
Om te troubleshooten nog Serkri er op gezet, deze detecteert ook netjes dat de auto 'connected' is. De auto zelf geeft ook een stekkersymbool op het dashboard. Maar laden ho maar.
Ik heb geen button of tagreader er aan zitten. De laadstroom staat laag (ivm dunne aanvoer testkabel), maar voor de test ook even omhoog gezet tot 12A - dat helpt ook niet (de auto laadt met de granny desgewenst zelfs op minder dan 6A).

Iemand een idee?
In elk geval nogmaals de oproep of iemand een (diy) tester heeft om te lenen in regio Amersfoort, of evt Utrecht.
Ik zou zeggen, tester niet echt nodig. Je hebt al een auto.
Serkri sw zegt “connected”, dus auto is gedetecteerd. Op de cp zou nu 6 of 9v moeten staan (uit mijn hoofd).

Stap2: wordt er spanning aangeboden? Kortom, schakelt het relais? Spanning aan de auto zijde?

Zo nee, dan denkt de sw dat dat niet mag. Misschien heb je loadbalancing aan staan zonder sensor?

Als relais wel wordt geschakeld moet er een puls signaal op cp komen. Dat is zonder scope lastig meten. Je zal de gemiddelde spanning wel zien inzakken.

Nb, heb je het hele configuratie menu op de Smartevse (dus op device, niet computer) doorgelopen? Is een beetje behelpen omdat weinig knopjes maar werkt prima. Alles wat je niet hebt moet uit staan.

My 2cents….

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 04-06-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Stefannn schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Ik zou zeggen, tester niet echt nodig. Je hebt al een auto.
Serkri sw zegt “connected”, dus auto is gedetecteerd. Op de cp zou nu 6 of 9v moeten staan (uit mijn hoofd).

Stap2: wordt er spanning aangeboden? Kortom, schakelt het relais? Spanning aan de auto zijde?

Zo nee, dan denkt de sw dat dat niet mag. Misschien heb je loadbalancing aan staan zonder sensor?

Als relais wel wordt geschakeld moet er een puls signaal op cp komen. Dat is zonder scope lastig meten. Je zal de gemiddelde spanning wel zien inzakken.

Nb, heb je het hele configuratie menu op de Smartevse (dus op device, niet computer) doorgelopen? Is een beetje behelpen omdat weinig knopjes maar werkt prima. Alles wat je niet hebt moet uit staan.

My 2cents….
Inderdaad, 'connected' en ik meet 9 Volt van CP naar ground.

Nee, er wordt geen spanning op het relais gezet. Die heb ik nog nooit horen schakelen, de Smart EVSE schakelt deze niet (geen output tussen C1 en N gemeten).

Alle vormen van load balancing of smart meters staan uit, mode is 'normal'.

Defecte evse?
Of kan er met de debug versie van serkri nog meer worden uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Scatman_II schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:50:
[...]

Inderdaad, 'connected' en ik meet 9 Volt van CP naar ground.

Nee, er wordt geen spanning op het relais gezet. Die heb ik nog nooit horen schakelen, de Smart EVSE schakelt deze niet (geen output tussen C1 en N gemeten).

Alle vormen van load balancing of smart meters staan uit, mode is 'normal'.

Defecte evse?
Of kan er met de debug versie van serkri nog meer worden uitgelezen?
Ik ben niet de ontwikkelaar, slechts een gebruiker met wat basic troubleshoot skills.

maar..
op de webpagine van serkri gui op "raw data" klikken. dan zie je alles wat maar traceerbaar is over de api

verder zou ik zeggen:
- als hij "connected" geeft dan wordt de cp ingang van smarevse correct gelezen
- volgens mij geeft de gui "charging" aan als het relais wordt geschakeld, dus als de gui geen "charging" aangeeft dan doet de sw geen moeite het relais te schakelen. dus geen hw-output fout en ook geen hw-input fout. Dan moet het welhaast een sw fout zijn. en dan kan ik me alleen een setting voorstellen want we hebben allemaal dezelfde sw.

(nb, ik heb nog geen ev, wel getest met auto van een vriendin maar die is er nu niet dus ik zeg dat even uit mijn hoofd)

nogmaals... "mijn 2cts"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Heb je de contactor goed aangesloten? Velen sluiten hem aan tussen C1 en C2, maar C2 is bedoeld voor een tweede relais...

EDIT: zie net dat je geen spanning tussen C1 en N meet, dat is vreemd.

Als je MinCurrent op 6A laat staan en MaxCurrent op 16A zet, dan moet hij in Normal mode het relais bekrachtigen.

Staan je stromen niet te laag ingesteld? Als je m die 12A geeft moet je wel even geduld hebben, heb onlangs ondervonden dat sommige EVs soms wel 20 seconden nodig hebben om alle fasen af te nemen...

[ Voor 67% gewijzigd door dingo35 op 04-06-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

@Stefannn @dingo35 dank voor het meedenken en troubleshooten!

Ik zal later de API raw data posten, maar daar geeft hij geen error.
Het display blijft op ready for charging staan, ik heb nog geen andere state kunnen oproepen. Ook niet met de max current op 16A in normal mode.
Minuten lang gewacht en geen relais bekrachtiging.

Ik zag dat je in de Serkri firmware de poort C2 op 'always on' kunt zetten, dus dat gedaan - maar ook dan geen 230v tussen C2 en N.

Ik begin te vermoeden dat ik een DOA heb wat betreft de contactor poorten :(

Nog even de api log:
{"version":"SERKRI-1.6.5","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"Hofleverancier","rssi":-77,"bssid":"70:2E:22:8A:9D:AE","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":28,"temp_max":64,"connected":true,"access":true,"mode":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":100,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":10,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Always On","modem":"Not present","mains_meter":"Disabled","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":0}}}
straat schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:14:
Heb je de contractor al (los) getest?
Nee, staat op de to do. Net als het nogmaals alle connecties (intern, extern) nalopen. En het opnieuw flashen van de laatste software(s).
Maar zolang de EVSE geen spanning erover zet gaat hij sowieso niet schakelen..
En de spanning is mij even te veel na de halve dag proberen ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Scatman_II op 04-06-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 07:31
Heb je de contractor al (los) getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Scatman_II schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:34:
@Stefannn @dingo35 dank voor het meedenken en troubleshooten!

Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijke... wel zeldzaam, Stegen levert doorgaans goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ik zag dat je in de Serkri firmware de poort C2 op 'always on' kunt zetten, dus dat gedaan - maar ook dan geen 230v tussen C2 en N.

Kijk… dat is nou eens slim :).
Dat is inderdaad erg conclusive.
Je kan nog het andere “N” schroefje proberen. Er zit dus wel heel waarschijnlijk een onderbreking, maar als de solid state relais van zowel C1 als C2 het niet doen zou het iets gezamenlijks moeten zijn.
- verbinding met “N” onderbroken?
- of stomweg de hele component vergeten op de pcb te zetten?
Maar zolang de EVSE geen spanning erover zet gaat hij sowieso niet schakelen..
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
{
  "version": "SERKRI-1.6.5",
  "mode": "OFF",
  "mode_id": 0,
  "car_connected": false,
  "wifi": {
    "status": "WL_CONNECTED",
    "ssid": "---redacted---",
    "rssi": -50,
    "bssid": "D8:47:32:F4:08:AC",
    "auto_connect": false,
    "auto_reconnect": true
  },
  "evse": {
    "temp": 22,
    "temp_max": 65,
    "connected": false,
    "access": false,
    "mode": 1,
    "pwm": 1024,
    "solar_stop_timer": 0,
    "state": "Ready to Charge",
    "state_id": 0,
    "error": "None",
    "error_id": 0,
    "rfid": "Ready to read card"
  },
  "settings": {
    "charge_current": 290,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 32,
    "current_main": 25,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 5,
    "solar_stop_time": 3,
    "enable_C2": "Not present",
    "modem": "Not present",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0
  },
  "home_battery": {
    "current": 0,
    "last_update": 0
  },
  "ev_meter": {
    "description": "Eastron3P",
    "address": 11,
    "import_active_power": 0,
    "total_kwh": 92.2,
    "charged_kwh": 5.7,
    "currents": {
      "TOTAL": 0,
      "L1": 0,
      "L2": 0,
      "L3": 0
    },
    "import_active_energy": 92.2,
    "export_active_energy": 0
  },
  "mains_meter": {
    "import_active_energy": 0,
  },
  "phase_currents": {
    "TOTAL": -30,
    "L1": -10,
    "L2": -10,
    "L3": -10,
    "last_data_update": 1685947400,
    "charging_L1": true,
    "charging_L2": false,
    "charging_L3": false,
    "original_data": {
      "L1": -10
    }
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hmmbob schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:44:
[...]

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
{
  "version": "SERKRI-1.6.5",
  "mode": "OFF",
  "mode_id": 0,
  "car_connected": false,
  "wifi": {
    "status": "WL_CONNECTED",
    "ssid": "---redacted---",
    "rssi": -50,
    "bssid": "D8:47:32:F4:08:AC",
    "auto_connect": false,
    "auto_reconnect": true
  },
  "evse": {
    "temp": 22,
    "temp_max": 65,
    "connected": false,
    "access": false,
    "mode": 1,
    "pwm": 1024,
    "solar_stop_timer": 0,
    "state": "Ready to Charge",
    "state_id": 0,
    "error": "None",
    "error_id": 0,
    "rfid": "Ready to read card"
  },
  "settings": {
    "charge_current": 290,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 32,
    "current_main": 25,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 5,
    "solar_stop_time": 3,
    "enable_C2": "Not present",
    "modem": "Not present",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0
  },
  "home_battery": {
    "current": 0,
    "last_update": 0
  },
  "ev_meter": {
    "description": "Eastron3P",
    "address": 11,
    "import_active_power": 0,
    "total_kwh": 92.2,
    "charged_kwh": 5.7,
    "currents": {
      "TOTAL": 0,
      "L1": 0,
      "L2": 0,
      "L3": 0
    },
    "import_active_energy": 92.2,
  },
  "mains_meter": {
    "import_active_energy": 0,
  },
    "last_data_update": 1685947400,
    "charging_L1": true,
    "charging_L2": false,
    "charging_L3": false,
    "original_data": {
      "L1": -10
    }
  }
}
ik ben geen expert,
maar

Betekent dat niet dat de stromen met verkeerd teken worden ingelezen?
Hoe meer je dan gaat laden, hoe meer "zonne-energie" hij gaat zien.
Dan gaat hij dus nooit blokkeren.
(behalve op een extreem zonnige dag, dan begint hij niet met laden omdat hij denkt dat de zonne-energie over de fuse-limit :*) gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Nee hoor, hier staat dat er nu 1A op iedere fase terug geleverd wordt. Kan wel kloppen met 18 panelen in een oost-westopstelling & 3-fasenomvormer op dit moment van de dag.

De afgenomen stromen etc staan juist op de webportal van Serkri.

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 05-06-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Hmmbob Ik ga proberen eea te reproduceren, paar dagen wachten voor ik weer een laadbare EV heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
Vraagje: ik heb op dit moment een Tesla WallConnector V3. Bestaat de mogelijkheid dat familieleden met een zakelijke auto ook op deze paal kunnen laden met een kleine hardwarematige aanpassing (dus niet op mijn kosten)?

Kan ik dus een kastje aansluiten op de laadpaal waarmee mijn laadpaal "smart" wordt en dus kan laden met alle toegankelijke druppels/kaarten?

Volgens mij komt het er op neer dat ik een externe RFID lezer aan kan sluiten op de laadpaal.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 05-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:42:
@Hmmbob Ik ga proberen eea te reproduceren, paar dagen wachten voor ik weer een laadbare EV heb!
Thanks.

Sowieso een gedachtenspin: zou "normal" wel beschikbaar moeten zijn als je ook de gegevens voor "smart" ontvangt. Als in: "als smart mogelijk is, waarom zou je dan nog normal willen gebruiken"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Hmmbob Dat is inderdaad discutabel, maar het kan handig zijn om handmatig zonder enige interventie je laadstroom te bepalen; het houdt de boel ook backwards compatible met de originele Stegen versie.

Overigens zojuist een auto aan de lader gehangen, MaxCurrent verlaagd naar 10A, MaxCircuit op 16A, en vervolgens wordt er in Normal mode keurig 10A geladen. Ik kan je probleem dus niet reproduceren.

EDIT: Je SmartEVSE werkt conform specs: In Normal mode wordt er gewoon op MaxCurrent geladen, en geen rekening gehouden met MaxCircuit of MaxMains. Zie de oorspronkelijke handleiding van Stegen.

[ Voor 22% gewijzigd door dingo35 op 05-06-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Copy. Da's wel.... een opmerkelijke design choice. Ik ben blij dat de hoofdzekering er pas na een tijdje uitklapt, en niet na een korte surge :+

[ Voor 48% gewijzigd door Hmmbob op 05-06-2023 16:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Laatst online: 14-09 19:57
Ik heb met componenten van Stegen mijn eigen laadsituatie gemaakt.
Controller, sensorbox Relais en AC/DC current current sensor in de meterkast en connector in een, in de tuin passende, paal gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NrZg149WMZWc1mP9uxIhBTcRfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o354yMpQl8i0ym4bZsavtDd9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyYhuI164A65f66kzxUNkRVr16M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oJAXv3Pr88hlP5n9Ljh2i79n.jpg?f=user_large

Kind kan de was doen.
Ik begrijp alleen niet zo goed wat je met de Wifi functie van de controller kunt doen.
Kan iemand mij dat uitleggen?

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Met de originele firmware kun je met de webserver inderdaad niet zo heel veel doen; behalve via http://ipadress/update de serkri-firmware uploaden, en dan gaat er een wereld voor je open...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.6 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.6

Changes in v1.6.6:
  • increased phase detection time to 22 seconds for Tesla
  • enable Delayed Charging in Solar mode
  • fixed communication problem in master/slave configuration
  • increase json document size so raw data is complete again
  • fix debug log showing Irms large numbers when currents are negative
  • improve Wifi setup, only run background task when necessary
  • prioritize tasks
  • increase Timer100ms stack size
  • harden modbus addRequest call by handling error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulw5
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-09 11:57
Heb sinds paar weken mijn oude SmartEVSE1 omgebouwd naar SmartEVSE3 aangezien er icm oude sensorbox1 geen negatieve waardes (zonnepanelen) uitgelezen kondern worden en overdag dus het laden eruit klapte.

Maar heb nu 1.6.6 erop staan maar delayed charging met solar werkt niet. Wel met SMART optie
Wat ik wel handig zou vinden is:
- tussen 01.00 uur en 08.00 smart charging
- tussen 08.00 uur en 21.00 uur solar modus.

Wat ik ook zie als ik mijn Tesla Model S de "schedule" vanuit zet en via Smart icm delayed laden vis SMARTevse de auto wil aansturen is dat de Tesla zegt dat de lader geen stroom heeft.......Is dat instelling die ik over het hoofd zie?
dingo35 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.6.6 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.6.6

Changes in v1.6.6:
  • increased phase detection time to 22 seconds for Tesla
  • enable Delayed Charging in Solar mode
  • fixed communication problem in master/slave configuration
  • increase json document size so raw data is complete again
  • fix debug log showing Irms large numbers when currents are negative
  • improve Wifi setup, only run background task when necessary
  • prioritize tasks
  • increase Timer100ms stack size
  • harden modbus addRequest call by handling error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
paulw5 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:06:

Maar heb nu 1.6.6 erop staan maar delayed charging met solar werkt niet. Wel met SMART optie
Heb je spiffs.bin ook meegeflashed?
Wat ik ook zie als ik mijn Tesla Model S de "schedule" vanuit zet en via Smart icm delayed laden vis SMARTevse de auto wil aansturen is dat de Tesla zegt dat de lader geen stroom heeft.......Is dat instelling die ik over het hoofd zie?
Moeilijk te begrijpen zin, maar als je delayed charging op de SmartEVSE aan zet, dan krijgt de Tesla inderdaad geen stroom, totdat de starttijd bereikt wordt. Lijkt me nogal logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulw5
dingo35 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Heb je spiffs.bin ook meegeflashed?

[...]

Moeilijk te begrijpen zin, maar als je delayed charging op de SmartEVSE aan zet, dan krijgt de Tesla inderdaad geen stroom, totdat de starttijd bereikt wordt. Lijkt me nogal logisch?
Flash: Yes, ook gedaan, net beiden nogmaals geflashed en ff stroomloos en weer aangezet. Tesla is even weg dus zo even kijken

Delayed: ja klinkt logisch maar leg dat mijn vrouw maar eens uit die via Tesla App dan opladen wilt gaan starten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
paulw5 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:49:
Delayed: ja klinkt logisch maar leg dat mijn vrouw maar eens uit die via Tesla App dan opladen wilt gaan starten 8)
"Alleen inpluggen, verder overal afblijven" :?

Dat is hier wel de uitleg :+

Gewoon inpluggen, de rest regel ik/Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulw5
Hmmbob schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:34:
[...]

"Alleen inpluggen, verder overal afblijven" :?

Dat is hier wel de uitleg :+

Gewoon inpluggen, de rest regel ik/Home Assistant
Hahahaha true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 09:21
Heeft er nog iemand last van zeer sterk schommelend vermogen in solar mode?
Ik stuur P1 data via home assistant door naar de mainsmeter API van de EVSE.
Onderstaande afbeelding was gisterennamiddag terwijl de zon continue scheen en er geen andere verbruikers opstonden in huis.
Toch schommelt het vermogen van de lader continue tussen maximaal vermogen en 6A.
FW: Serkri 1.6.6
Auto: Egolf laadt op twee fasen maximum 7,2kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjmWUjJhp2LXc84onrklvuNKu7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2q7l2kSPRC7FTJjweBeCzmaU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
nevermind, te snel gelezen

[ Voor 75% gewijzigd door scoobs op 13-06-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Zit je PV op dezelfde fase(n) als de auto ? Zo niet, dan kan je door verbruik op fase 1+2 het nulpunt een paar volt verschuiven zodat fase 3 boven de 253V komt als die al op het randje zit. De omvormer regelt dan terug of valt dan helemaal uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 09:21
Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:15:
Zit je PV op dezelfde fase(n) als de auto ? Zo niet, dan kan je door verbruik op fase 1+2 het nulpunt een paar volt verschuiven zodat fase 3 boven de 253V komt als die al op het randje zit. De omvormer regelt dan terug of valt dan helemaal uit.
Dag Proton, is dit op mij bedoeld? Heb een 3-fasige omvormer en die valt niet uit. Ik stond naast de groenestroomteller en die bleef verder tellen tegen 7kW.
Pagina: 1 ... 40 ... 88 Laatste