Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
thehog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Wel altijd fijn als je zo'n stelling plaatst dat je dan ook uitlegt waarom je dat onverstandig vindt. Ik kan hem ook wel invullen maar iedereen is natuurlijk nieuwsgierig naar jouw uitleg.
Die stelling is zo voor de hand liggend dat die geen uitleg behoeft. Plug met grote stroom en onder spanning trekken is gewoon dom en moet onmogelijk worden gemaakt. dat doe je met locking. Had je zelf kunnen bedenken en nalezen in de standaarden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08 15:59
daemonix schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Die stelling is zo voor de hand liggend dat die geen uitleg behoeft. Plug met grote stroom en onder spanning trekken is gewoon dom en moet onmogelijk worden gemaakt. dat doe je met locking. Had je zelf kunnen bedenken en nalezen in de standaarden.
Ik denk, buiten op het eigen terrein(en zelfs dan ook), de locking aanwezig moet zijn.
Bij eruit trekken kabel blijft er spanning op staan, dat is niet wenselijk/gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als je geen idee hebt waar je mee bezig bent dan is het onverstandig om zelf te knutselen met hoog vermogen laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
daemonix schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

En toch is de uitleg wel wenselijk na zo'n stelling. Ik denk dat iedereen dat wel prettiger vindt lezen dan alleen de stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 19:07

vanenkelen

uhmmm.....speechless

thehog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:44:
[...]
En toch is de uitleg wel wenselijk na zo'n stelling. Ik denk dat iedereen dat wel prettiger vindt lezen dan alleen de stelling.
Ik denk dat het ook komt door de hoeveelheid korte losse vragen in combinatie met de manier van vragen dat er wat korter gereageerd wordt. Ik merk bij mezelf dezelfde neiging namelijk. Vandaar mijn berichtje iets hierboven met het verzoek aan de vrager om ons wat meer mee te nemen in het plan en de aanpak, zodat het ook aantrekkelijker wordt om er tijd en energie in te steken.

[ Voor 3% gewijzigd door vanenkelen op 03-10-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Richardfm schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Bij eruit trekken kabel blijft er spanning op staan, dat is niet wenselijk/gevaarlijk.
Dat is toch niet zo? Dan onderbreekt de CP en zal direct de relais omschakelen en de spanning verdwijnen.
Los van het gevaar mbt het lostrekken zelf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:39:
[...]

Dat is toch niet zo? Dan onderbreekt de CP en zal direct de relais omschakelen en de spanning verdwijnen.
Los van het gevaar mbt het lostrekken zelf natuurlijk.
Dat is wat je hoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dat is een feit. Als je trekt, onderbreekt je CP en zal de EVSE reageren door het openen van het relais. Dus zit er na het er uit trekken geen spanning meer op (ok, de 12v van de CP zelf dan nog wel).
Ik kan je zelf wijzen naar de code in smartevse die die specificatie in de code implementeert: https://github.com/SmartE...EVSE-3/src/evse.cpp#L1713

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 03-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Dat is een feit. Als je trekt, onderbreekt je CP en zal de EVSE reageren door het openen van het relais. Dus zit er na het er uit trekken geen spanning meer op (ok, de 12v van de CP zelf dan nog wel).
Ik kan je zelf wijzen naar de code in smartevse die die specificatie in de code implementeert: https://github.com/SmartE...EVSE-3/src/evse.cpp#L1713
Het is een veiiligheids maatregel, de locking. Je hoopt dat de eerste maatregel werkt, maar 100% zeker is het niet, vandaar de secundaire maatregel. Sinds wanneer is software 100% betrouwbaar? Sinds wanneer is computer hardware 100% (dus niet 99,999999%) betrouwbaar, zeker met niet-ecc geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:13:
[...]

Het is een veiiligheids maatregel, de locking. Je hoopt dat de eerste maatregel werkt, maar 100% zeker is het niet, vandaar de secundaire maatregel. Sinds wanneer is software 100% betrouwbaar? Sinds wanneer is computer hardware 100% (dus niet 99,999999%) betrouwbaar, zeker met niet-ecc geheugen?
Dan zou er ook spanning op kunnen blijven staan als je de auto op nette manier ontkoppelt. Zelfde kans. Dus veranderd er niks aan de opmerking eerder dat praktisch gezien de spanning verdwijnt als je de kabel ontkoppelt. Op de nette manier en op de niet nette manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
*knip* op de man en nog steeds niet met ondebouwing

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-07-2023
Sorry voor mijn vragen. Ik zal niks meer vragen haha dacht dat we hier elkaar helpen jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dat zeg ik niet. Maar als je zegt dat de software een fout kan maken, en dat kan, dan kan dat ook bij het afkoppelen van de auto op nette manier zodat er ook spanning op blijft staan. En die kans blijft nagenoeg gelijk, praktisch nul.

Het ging hier om het afkoppelen van de stekker zonder locking. Wat niet verstandig is. Maar de opmerking was of de spanning er op blijft (@Richardfm ) of niet en in de praktijk zal door het ontkoppelen de CP onderbreken en de spanning daardoor wegvallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tom86 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:07:
Sorry voor mijn vragen. Ik zal niks meer vragen haha dacht dat we hier elkaar helpen jammer
Ik vind het ook jammer dat je op je vraag geen net antwoord krijgt. Alleen maar waarom niet dit en waarom niet dat.
Een socket zonder locking is niet verstandig. Dat is helder. Maar de onderbouwing moet echt van ver komen blijkbaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het hele idee van veiligheidsmaatregelen, is dat je een set neemt om het risico tot een minimum te beperken. Dus heb je én een locking, én een EVSE die de spanning weghaalt dmv een relais, én een aardlekschakelaar. Gaat het mis als je één van deze weglaat? Waarschijnlijk niet. Maar het is niet slim, want die maatregelen zijn er niet voor niets.

En ook ik deel het standpunt dat je wel enige kennis moet willen opdoen van laadpalen en hun werking om er zelf één te maken. En dat je, zeker als je al weinig kennis hebt, niet moet willen besparen op beveiliging.

[ Voor 23% gewijzigd door Krisp op 04-10-2022 08:35 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Krisp schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:33:
Het hele idee van veiligheidsmaatregelen, is dat je een set neemt om het risico tot een minimum te beperken. Dus heb je én een locking, én een EVSE die de spanning weghaalt dmv een relais, én een aardlekschakelaar. Gaat het mis als je één van deze weglaat? Waarschijnlijk niet. Maar het is niet slim, want die maatregelen zijn er niet voor niets.

En ook ik deel het standpunt dat je wel enige kennis moet willen opdoen van laadpalen en hun werking om er zelf één te maken. En dat je, zeker als je al weinig kennis hebt, niet moet willen besparen op beveiliging.
Helemaal met je eens.
Alleen ik reageerde (thehog in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen") alleen maar op een opmerking dat er spanning op blijft staan en dat is gewoon niet het geval. Ik ben niet @Tom86 die de vragen had aan het forum over zijn installatie he.

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 04-10-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 19:07

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Tom86 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:07:
Volgens mij wordt er juist heel veel antwoord gegeven op je vragen en ben je al heel veel geholpen door meerdere mensen in dit topic. Deze reactie is dan ook wat kort door de bocht en doet geen recht aan alle personen die je al wel geholpen hebben.

Ik wilde je alleen de feedback geven dat je door je manier van vragen stellen de indruk wekt je er wat makkelijk van af te maken en niet helemaal overziet waar je mee bezig bent, wat riskant is met een laadpaal. Wat mij betreft blijf je je vragen stellen, maar geef je ook wat meer informatie over je plan, je situatie en wat je met de antwoorden doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De standaarden zijn niet vrij beschikbaar.
Wat ik wel kan vinden is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVxUfuGmnqvzrucjnZZzG2eA0Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YI9lBZXdFPi7jrxIynZSjQ0i.png?f=fotoalbum_large
Misschien kan @daemonix de genoemde chapter and verse uit de standaard quoten, tot die tijd is het standpunt dat locking 1. optioneel is en 2. überhaupt niet als persoonsveiligheidsfeature bedoeld is beter onderbouwd.

Houd het dus, als altijd, vriendelijk en constructief :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

thehog schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Helemaal met je eens.
Alleen ik reageerde (thehog in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen") alleen maar op een opmerking dat er spanning op blijft staan en dat is gewoon niet het geval. Ik ben niet @Tom86 die de vragen had aan het forum over zijn installatie he.
Ik heb het niet voor niets in het algemeen geschreven. :) Wie de schoen past, trekke hem aan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Proton_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:58:
[Afbeelding]
Misschien kan @daemonix de genoemde chapter and verse uit de standaard quoten, tot die tijd is het standpunt dat locking 1. optioneel is en 2. überhaupt niet als persoonsveiligheidsfeature bedoeld is beter onderbouwd.

Aanvullend:
De (amerikaanse) type 1 stekkers hebben überhaupt geen locking mogelijkheid. Daar trek je ook de stekker eruit terwijl er plm 6,6kW rondgepompt wordt. De pp en cp worden als eerste onderbroken, en die schakelen het relais uit. Mocht dat relais niet afvallen, dan is er alsnog weinig aan de hand: het is immers ac en geen dc, dus je gaat geen enorme vonken trekken:

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Dit werd mij medegedeeld door iemand met verstand van smart evse en laadpalenover de locking actuator: Het is iets beter als de kabel ook vergrendeld is, maar de spanning op het socket zal automatisch worden verbroken op het moment dat de stekker er een stukje uit gehaald wordt.
Dus het is zeker veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
vanenkelen schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Volgens mij wordt er juist heel veel antwoord gegeven op je vragen en ben je al heel veel geholpen door meerdere mensen in dit topic. Deze reactie is dan ook wat kort door de bocht en doet geen recht aan alle personen die je al wel geholpen hebben.

Ik wilde je alleen de feedback geven dat je door je manier van vragen stellen de indruk wekt je er wat makkelijk van af te maken en niet helemaal overziet waar je mee bezig bent, wat riskant is met een laadpaal. Wat mij betreft blijf je je vragen stellen, maar geef je ook wat meer informatie over je plan, je situatie en wat je met de antwoorden doet.
Dit zie je jammer genoeg verkeerd, ik probeer het juist te leren door de vragen te stellen. Aangezien ik bang was om fouten te maken wilde ik vragen stellen om dit te voorkomen. Als goed is kan het eind van de week getest worden. Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dummy
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 08:47
Goedenavond.

Ik heb getracht te zoeken binnen dit topic of iemand dezelfde vraag had, maar niet gevonden.
Momenteel heb ik een 'oude' EVBox Homeline liggen die ik met EVBox niet meer online krijg. Omdat dit een enkel-fase laadpunt is en ik hem wil gebruiken bij een vakantiehuisje wogen de kosten van reparatie niet op tegen bijv. deze box ombouwen met Smart EVSE. Daarmee krijg ik ook meteen een mogelijkheid tot 3-fase, wat wel prettig is als je een 80kW auto moet opladen ;)

Nu heb ik dus sowieso twee opties:
1: Smart EVSE v3 controller + 4pole contactor (helaas heeft de homeline een 4pole waarvan 1 pole NO is) + DC/AC Residual Current Sensor + 5m open-end type-2 kabel
Totaal: 447,8 EUR

2: Smart EVSE v3 controller + 4pole contactor (helaas heeft de homeline een 4pole waarvan 1 pole NO is) + DC/AC Residual Current Sensor + Type 2 Socket (round) with Actuator
Totaal: 347,8 EUR

Punt is namelijk dat de 7m kabel aan het huidige laadpunt enkel fase is ... grom.

Aangezien een socket 100 EUR goedkoper is, is mijn vraag of iemand weet of je gemakkelijk een box met vaste kabel (zie foto) kan ombouwen met 1 met een socket. Of misschien heeft iemand dat al eens gedaan?

Mijn derde optie (die ik zojuist bedenk) is evt. de wall-outlet extern maken aan de schuur, en de unit gewoon binnen hangen. Prijs blijft dan ongeveer gelijk aan optie 2.

Alvast bedankt.

(edit: afbeeldingen ook daadwerkelijk toegevoegd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnyivEbzKS6sJXHiJ3pR50dAXiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw8EnsqXAWXTTHjLRcio2cuF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxQSeSl3m2S1bT2mkik6Ngj-aZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PclEM4tj8eihz80IFttbSu4R.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door dummy op 05-10-2022 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@dummy Er lijkt wel een socket te passen, de kunst is om precies dezelfde te vinden als waar hij voor ontworpen is :)
Misschien een defecte Homeline met socket van Marktplaats halen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dummy
Proton_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:41:
@dummy Er lijkt wel een socket te passen, de kunst is om precies dezelfde te vinden als waar hij voor ontworpen is :)
Misschien een defecte Homeline met socket van Marktplaats halen?
Hi @Proton_
Je hebt gelijk. Ik heb zojuist even beter gekeken en zie nu dat de 'blind' zelf erin geschroeft is. Dus als ik die weghaal, houd ik een gat over. Zal die opmeten en met andere sockets vergelijken om te zien of deze past.

En anders kan ik altijd nog voor optie 3 (which is, optie 2 + externe wallmount) gaan.
Had op marktplaats gezocht naar een tweede hands 3F laadkabel met open eind, maar kwam alleen bedrijfsadvertenties tegen. Maar zal eens zoeken op homeline. Misschien heeft iemand een defecte te koop. Kan ik altijd wel onderdelen van gebruiken.

Tnx voor je reactie!

[edit: Niets nuttigs gevonden op marktplaats ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
Tom86 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:02:
Dit werd mij medegedeeld door iemand met verstand van smart evse en laadpalenover de locking actuator: Het is iets beter als de kabel ook vergrendeld is, maar de spanning op het socket zal automatisch worden verbroken op het moment dat de stekker er een stukje uit gehaald wordt.
Dus het is zeker veilig.
vragen stellen is nooit fout om te doen en dit topic is er ook voor maar bij sommige vragen kun je ind het plan er beter ook bij vertellen dat kan het voor ons/de anderen duidelijker maken.

en succes met het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
dummy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:26:
Goedenavond.

Ik heb getracht te zoeken binnen dit topic of iemand dezelfde vraag had, maar niet gevonden.
Momenteel heb ik een 'oude' EVBox Homeline liggen die ik met EVBox niet meer online krijg. Omdat dit een enkel-fase laadpunt is en ik hem wil gebruiken bij een vakantiehuisje wogen de kosten van reparatie niet op tegen bijv. deze box ombouwen met Smart EVSE. Daarmee krijg ik ook meteen een mogelijkheid tot 3-fase, wat wel prettig is als je een 80kW auto moet opladen ;)

Nu heb ik dus sowieso twee opties:
1: Smart EVSE v3 controller + 4pole contactor (helaas heeft de homeline een 4pole waarvan 1 pole NO is) + DC/AC Residual Current Sensor + 5m open-end type-2 kabel
Totaal: 447,8 EUR

2: Smart EVSE v3 controller + 4pole contactor (helaas heeft de homeline een 4pole waarvan 1 pole NO is) + DC/AC Residual Current Sensor + Type 2 Socket (round) with Actuator
Totaal: 347,8 EUR

Punt is namelijk dat de 7m kabel aan het huidige laadpunt enkel fase is ... grom.

Aangezien een socket 100 EUR goedkoper is, is mijn vraag of iemand weet of je gemakkelijk een box met vaste kabel (zie foto) kan ombouwen met 1 met een socket. Of misschien heeft iemand dat al eens gedaan?

Mijn derde optie (die ik zojuist bedenk) is evt. de wall-outlet extern maken aan de schuur, en de unit gewoon binnen hangen. Prijs blijft dan ongeveer gelijk aan optie 2.

Alvast bedankt.

(edit: afbeeldingen ook daadwerkelijk toegevoegd)

[Afbeelding][Afbeelding]
ik heb ook een evbox homeline 1 fase met vaste socket pas ook omgebouwd naar 3 fasen en zelf niet goed op gelet gehad bij het aansluiten van de magneetschakelaar dat hij 3x maak 1x verbreek had 8)7 dus toen we gingen testen zei de auto nee maar na goed gekeken te hebben zag ik het probleem dat de nul verbroken werd en even na het aan gepast te hebben. En dan pas een 4x maak magneetschakelaar er in en een andere hoofdschakelaar natuurlijk.
ook kunnen we kiezen of we op 1 of 3 fasen willen laden want dan pakken we gewoon een andere laad kabel :*)
mijn ervaring is een socket wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dummy
TECHboyy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

ik heb ook een evbox homeline 1 fase met vaste socket pas ook omgebouwd naar 3 fasen en zelf niet goed op gelet gehad bij het aansluiten van de magneetschakelaar dat hij 3x maak 1x verbreek had 8)7 dus toen we gingen testen zei de auto nee maar na goed gekeken te hebben zag ik het probleem dat de nul verbroken werd en even na het aan gepast te hebben. En dan pas een 4x maak magneetschakelaar er in en een andere hoofdschakelaar natuurlijk.
ook kunnen we kiezen of we op 1 of 3 fasen willen laden want dan pakken we gewoon een andere laad kabel :*)
mijn ervaring is een socket wel makkelijker.
Hi @TECHboyy,

Dank voor je reactie. Ja ik ken het. Was eerst ook heel blij dat de contactor goed leek voor 3F, tot ik nog een keer goed keek en mij opeens die 'afwijking' opviel.. helaas. ;)

Met "andere hoofdschakelaar" bedoel je de automaat die linksboven zit? Die automaat komt mij overigens wel een beetje overbodig over, omdat je binnen altijd ook een aardlekautomaat plaatst. Maar ik kan het mis hebben.

Aanvullende vraag:
Weet jij, of misschien iemand anders hier, of je de bestaande kaartlezer kan gebruiken met de EVSE? Bestaande regelprint van de hele unit zit wel ingegoten, maar die is er vast wel uit te halen.

Als hij niet te gebruiken is wordt het toch maar gewoon een drukknop.

Denk dat die lezer bij nader inzien op de PCB van de regelprint zit dus zal niet te hergebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb ook maar een smartevse besteld om mijn huidige evhub laadpaal slimmer te maken.
Voor zover ik kan zien zit alles al in de laadpaal en hoef ik alleen de evse te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV27Hy-NM89tpoamTAnsq4olcIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1EBQTinPVWkHdT82C3aYqEx.jpg?f=fotoalbum_large

De bedoeling is dat ik de serkri firmware erop ga zetten en zelf de stroom vanuit de P1 meter doorgeven via de API. Ik vraag mij daarbij af wat er gebeurd als er gedurende enige tijd geen meetwaarden doorkomen, valt de smartevse dan terug naar een veilige waarde? En zo ja, is het ook instelbaar na hoelang en welk amperage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

@DanTm Je bedoelt stroomsterkte?
Bij vrienden is het volgende gebeurd. De netbeheerder heeft de meter vervangen i.v.m. overstap naar 3 fase. Vervolgens is de RJ12 niet teruggeplaatst in de P1-poort, maar in de router. De volgende dag is één zekering (1-fase auto) gesprongen toen er werd geladen en gekookt (oven en inductieplaat).
Het zou mijns inziens een goede feature zijn dat het laden terugvalt als er een aantal seconden geen data is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
dummy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Hi @TECHboyy,

Dank voor je reactie. Ja ik ken het. Was eerst ook heel blij dat de contactor goed leek voor 3F, tot ik nog een keer goed keek en mij opeens die 'afwijking' opviel.. helaas. ;)

Met "andere hoofdschakelaar" bedoel je de automaat die linksboven zit? Die automaat komt mij overigens wel een beetje overbodig over, omdat je binnen altijd ook een aardlekautomaat plaatst. Maar ik kan het mis hebben.

Aanvullende vraag:
Weet jij, of misschien iemand anders hier, of je de bestaande kaartlezer kan gebruiken met de EVSE? Bestaande regelprint van de hele unit zit wel ingegoten, maar die is er vast wel uit te halen.

Als hij niet te gebruiken is wordt het toch maar gewoon een drukknop.

Denk dat die lezer bij nader inzien op de PCB van de regelprint zit dus zal niet te hergebruiken zijn.
die schakelaar links boven in de kast is geen automaat maar een hoofdshakelaar die zit er om de box spannings loos te maken boven de contacten van die schakelaar en er na mijn weten in gezet is voor als er aan de box gewerkt zou moeten worden door een monteur bijv.
maar die 1 fase hoofschakelaar heb ik dus vervangen voor een 3 fase versie is altijd handig als je aan de laadpaal moet werken.
onze box zit nog op een b16 kracht automaat die beveiligd word door een 40A aardlekschakelaar in de groepenkast.
dit is onze box nu. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvccmFU_7rDpYGwHik3rydTFsVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JRMLV6ljoknaaWEeVFAPpss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TECHboyy op 06-10-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico001
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 16:10
Bij een vaste laadkabel 32A , met open einde, zit in de stekker (zover als ik weet bij de meeste) er een weerstand tussen PP en PE (bij 32A is dit 220 ohm, om de stroom te begrenzen op 32A).
Bij een normale laadkabel type 2, zonder open einde, zit daar deze weerstand ook in een van deze stekkers? Zo ja, kun je dat aan de stekker zien?
Want dan kun je bij een laadkabel een van de stekkers eraf knippen om een laadkabel met open einde te krijgen om hem aan te sluiten op een zelfbouw laadstation.
Of kan dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Voor wat ik er van begrepen heb, zit dan de weerstand in de aansluiting (contactdoos?) van de laadpaal.

Edit: ik had 't dus verkeerd begrepen.....zie onderstaande berichten.

[ Voor 26% gewijzigd door Peter-036 op 10-10-2022 13:17 . Reden: edit/correctie. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Nico001 De weerstand zit in de laadkabel. Het zou raar zijn als die in de laadpaal zit, want dan zou je alsnog (bijvoorbeel) 32A kunnen laden over een 16A kabel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 15:49
Er zit in de kabel een weerstand tussen PP en de aarde (PE) om het maximale amperage van de kabel te geven. Daarnaast geeft de laadpaal bij het laden een PWM signaal op de CP lijn (met PE als min) wat het maximale amperage van de paal aangeeft. De auto mag vervolgens laden met de laagste van de twee.

Bijv: kabel max 20A (680 ohm weerstand tussen PP en PE), laadpaal geeft max 6A (met een PWM met duty cycle van 10% tussen CP en PE), dan mag de auto laden met 6A op elke fase.

Volledige spec staat hier vrij duidelijk beschreven: Wikipedia: SAE J1772

Terugkomend op de vraag of je het aan de stekker kunt zien: niet persee (aderdikte van de kabel geeft vaak wel een indicatie). Je kunt het wel meten, door de weerstand tussen PP en PE te meten en op te zoeken welk amperage daarbij hoort.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorik90 op 10-10-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:46
Nico001 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:26:
Bij een vaste laadkabel 32A , met open einde, zit in de stekker (zover als ik weet bij de meeste) er een weerstand tussen PP en PE (bij 32A is dit 220 ohm, om de stroom te begrenzen op 32A).
Bij een normale laadkabel type 2, zonder open einde, zit daar deze weerstand ook in een van deze stekkers? Zo ja, kun je dat aan de stekker zien?
Want dan kun je bij een laadkabel een van de stekkers eraf knippen om een laadkabel met open einde te krijgen om hem aan te sluiten op een zelfbouw laadstation.
Of kan dit niet?
Zo werkt het niet helemaal. Een kabel zonder open eind heeft een male en een female stekker. Als je deze kabel als vaste kabel wilt gebruiken dan moet je de male kant er af knippen want de female kant gaat in je auto.
Of de weerstand in de female stekker zit weet ik niet, maar dat kun je dan gemakkelijk meten en de weerstand dan toevoegen indien nodig.
Jorik90 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:03:
...

Terugkomend op de vraag of je het aan de stekker kunt zien: niet persee (aderdikte van de kabel geeft vaak wel een indicatie). Je kunt het wel meten, door de weerstand tussen PP en PE te meten en op te zoeken welk amperage daarbij hoort.
Volgens mij was de vraag of je aan de stekkers kunt zien in welke van de twee de weerstand zit (de male of female stekker dus) niet wat de weerstand is die er in zit

[ Voor 21% gewijzigd door Medjai op 10-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:58:
[Afbeelding]

Wikipedia: IEC 62196, in Europa is locking verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 15:49
Medjai schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Zo werkt het niet helemaal. Een kabel zonder open eind heeft een male en een female stekker. Als je deze kabel als vaste kabel wilt gebruiken dan moet je de male kant er af knippen want de female kant gaat in je auto.
Of de weerstand in de female stekker zit weet ik niet, maar dat kun je dan gemakkelijk meten en de weerstand dan toevoegen indien nodig.

[...]

Volgens mij was de vraag of je aan de stekkers kunt zien in welke van de twee de weerstand zit (de male of female stekker dus) niet wat de weerstand is die er in zit
De auto moet de weerstand kunnen meten, dus de kant die je in de auto steekt (volgens mij is dat female) moet sowieso die weerstand hebben. Maximaal amperage is (met name) afhankelijk van de kabeldikte, dus niet optisch te zien aan de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico001
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 16:10
Jorik90 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

De auto moet de weerstand kunnen meten, dus de kant die je in de auto steekt (volgens mij is dat female) moet sowieso die weerstand hebben. Maximaal amperage is (met name) afhankelijk van de kabeldikte, dus niet optisch te zien aan de stekker.
Al weer een stuk wijzer geworden met alle antwoorden.
Het is waarschijnlijk dat de weerstand zit in de stekker die in de auto gaat. Maar na het afknippen van de andere stekker toch maar nameten of de juiste weerstand aanwezig is tussen PP en PE en zo niet dan zelf een weerstand monteren tussen PP en PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Nico001 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:26:
Of kan dit niet?
Dat is precies hoe ik het gedaan heb. Dat kan dus gewoon.

Ik heb deze kabel gekocht twee jaar geleden: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B07DNY16XQ/

Vaak kan de stekker niet open en kan je dus ook niet zelf een weerstand monteren in de stekker. In de kabel loopt ook alleen een CP ader, geen PP.

[ Voor 14% gewijzigd door straat op 10-10-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Nico001 zo heb ik meerdere laadpalen gemaakt. Vaak is dit goedkoper dan een kabel met open eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ligt het aan mij dat ik in het artikel niet de exacte verwijzing naar een verplichting lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Ligt het aan mij dat ik in het artikel niet de exacte verwijzing naar een verplichting lees?
When inserted into the inlet, the connector is held in place by the locking mechanism, which is attached to the inlet. The same concept is used by the socket-outlet to hold the plug in place.
laat aan duidelijkheid helemaal niets te wensen over IMHO. Er staat niet 'optionally' of 'could' of 'should', dus het is verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

[...]
laat aan duidelijkheid helemaal niets te wensen over IMHO. Er staat niet 'optionally' of 'could' of 'should', dus het is verplicht.
Wiki is natuurlijk maar een interpretatie van iemand die het daar geschreven heeft. Maar heb je dit bericht gelezen? Proton_ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Wiki is natuurlijk maar een interpretatie van iemand die het daar geschreven heeft. Maar heb je dit bericht gelezen? Proton_ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
En weet je uit welke standaard dat komt? De IEC? Dat is namelijk de geldende standaard. Niet de algemene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

Consulectro

Lekker bezig...

Heeft iemand al informatie over het bouwen van een Bi-directionele laadpaal EV <--> V2G ?

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

En weet je uit welke standaard dat komt? De IEC? Dat is namelijk de geldende standaard. Niet de algemene.
Ik snap niet wat je hier mee wil zeggen. Ik kom nog steeds op dat er nergens een regel staat die zegt 'gij zult'. Ja, ik vind het ook verstandig. Maar als iemand kiest het niet te doen is het zijn keuze en kan ik hem niet er op kunnen wijzen dat vanwege die-en-die regel het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
Consulectro schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:18:
Heeft iemand al informatie over het bouwen van een Bi-directionele laadpaal EV <--> V2G ?
ik zelf niet maar klinkt wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:32
Op een andere tweakers forum een beetje deze dezelfde vraag en discussie:
HyperBart in "Over V2G; laden en ontladen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor V2G heb je nu de optie om een Nissan Leaf met een Chademo DC-lader te gebruiken of wachten tot er auto's en laders zijn die ISO 15118 ondersteunen.

Wat betreft communicatieprotocol is ISO 15118 een heel stuk complexer dan het simpele IEC 61851 AC-laden dat we nu gewend zijn. Ongetwijfeld gaan fabrikanten zoals Phoenix Contact charge controllers maken voor ISO 15118 zodat je daarmee zelf een AC bidirectionele lader kunt bouwen. Wellicht komen er later ook betaalbare open source oplossingen. Geen idee hoe dat voor DC gaat werken, dat lijkt me een stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Misschien dat @stegen ideeën heeft over bidirectioneel laden icm de SmartEVSE? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Dit is mijn brouwsel, het is een op smart-evse gebaseerde controller met een STM controller met CAN bus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC37z401y2eAnpdPoRziO_JY9kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4eKYLn9STvIy5Hom61OgK94.jpg?f=fotoalbum_large
Er komt nog een 1 fase relais bij om solar laden op een laag vermogen mogelijk te maken.
Als er met 1 fase wordt geladen en ik besluit dan toch naar 3 fase over te schakelen kan ik kan laden eindigen door naar dc te gaan, 1 fase relais afvallen, nieuwe puls en dan 3 fase relais aan?
Ik neem aan dat het in de auto in een diode brug terecht komt die het niet uitmaakt of het 1,2 of 3 fases zijn.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
MarkV6 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:24:
Dit is mijn brouwsel, het is een op smart-evse gebaseerde controller met een STM controller met CAN bus.
[Afbeelding]
Er komt nog een 1 fase relais bij om solar laden op een laag vermogen mogelijk te maken.
Als er met 1 fase wordt geladen en ik besluit dan toch naar 3 fase over te schakelen kan ik kan laden eindigen door naar dc te gaan, 1 fase relais afvallen, nieuwe puls en dan 3 fase relais aan?
Ik neem aan dat het in de auto in een diode brug terecht komt die het niet uitmaakt of het 1,2 of 3 fases zijn.
Die discussie heeft hier al eens plaatsgevonden, lees vanaf
https://gathering.tweaker...message/71452248#71452248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Bedankt voor de verwijzing. Ik zie het punt al. Bij 3 fase gebruik wordt de nul niet gebruikt en bij 1 fase uiteraard wel. Dus zal er in de auto toch geschakeld moeten worden.
In de auto zal zoiets zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9Um66fbgfbdU-SBh5sG9AXT49A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aFdPQtoEgHLamY13lJmwyfUk.jpg?f=user_large

Als het relais nog op de N staat en er worden wel 3 fases aangeboden zal Vcc veel hoger worden. Dat zou de EV een probleem kunnen vinden maar de zekering vliegt er niet uit.
En de lader zal van een gelijkgerichte dc spanning van 325 tot 565V aan kunnen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
superyupkent schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:44:
ideeën heeft over bidirectioneel laden icm de SmartEVSE? :P
Bij V2G wordt de DC uitgang van de EV gebruikt om de accuspanning ter beschikking te stellen.
Je hebt dan een stukje vermogens electronica nodig zoals een solar omvormer is. Dat is geen DIY project. Of je moet een solar omvormer zover kunnen krijgen dat je kunt aangeven hoeveel hij moet leveren.

Dit staat op het zapi forum:

DC V2G is very expensive as the charger has to include all the power electronics to convert the DC from the car battery into AC for the grid.
Although we do see requests for V2G it would be useful to understand how much customers would be willing to pay for a V2G zappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[Afbeelding]
Je moet het laden stopzetten door van state C2 (vehicle connected, ready to accept energy) naar C1 te gaan (tijdelijke state voor het stoppen van het laden door de EVSE, geen PWM signaal maar auto zal het vermogen even afbouwen) naar B1 (vehicle connected, no PWM signal).

De charge controller schakelt dan de contactor uit. Bij de volgende keer dat je naar C2 wil kun je dan alleen de contactor voor de nul en L1 schakelen.

Het hangt er ook een beetje van af hoe je de charge controller werkt. Bij een Alfen Eve hoef je helemaal niets te doen behalve de charge current op nul zetten. Bij een SmartEVSE die je via modbus bestuurt moet je de waarde behorend bij de error status LESS_6A naar het error status register schrijven van de load balancing slave om het laden te stoppen en naar state B1 te gaan. De firmware van de SmartEVSE zit niet echt handig in elkaar als je ding zelf wil besturen. Het is zo gemaakt dat de load balancing slaves afhankelijk zijn van de master voor het afhandelen van state change requests. Dat moet je nabouwen om ze zelf te kunnen besturen. Maar dat terzijde, wie weet werkt het weer anders bij jouw charge controller met canbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Let wel op dat Zappi (MyEnergi) heel veel last gehad heeft van auto's die hier niet tegen kunnen/konden. Vooral de stap van 1 fase naar 3 fase zorge voor rokende inverters. Wat namelijk de situatie bleek is dat voor de inverter de 1e fase doorgekoppeld werd met de 2e fase als er maar op 1 fase spanning zat (dus een 1 fase EVSE) waardoro toch twee ingangen van de inverter gebruikt kan woden (en dus dan 2x 3.6kW laden). Alleen bij het opschakelen naar 3 fase (ook netjes via C naar B en terug naar C) werd deze brug niet onderbroken waardoor dus fase 1 en 2 werden kortgesloten en 400V op dat punt stond te branden.

Je moet dus eigenlijk bij het schakelen van 1 fase naar 3 fase eerst (in de B stand) eerst in de EVSE de voltage van alle drie fases meten nog NA de relais. Zit er dan spanning op een fase die er niet hoort te zijn moet je niet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
@Femme Dat vermoeden had ik al. Een module bij de meterkast zet de DSM berichten op de can bus zodat load balancing gebeurt. Ook zit er een opbrengst meter op de zonnepanelen zodat de ev controller weet hoeveel hij mag laden. Er zit ook een timeout op alle berichten zodat het bij uitval van een module nog kan werken.
Via een bedienpaneel in huis kan ik de status van de ev controller zien en instellen. Zo kan ik laadmode laag tarief, zon en normaal kiezen. En zien hoeveel kWh de sessie is geweest.
Nu staat hij in tarief mode alleen ik krijg iedere dag een popup van de auto-app dat laden niet kan worden gestart. Hij mag pas om 23:00 beginnen.
Dat hoeft niet echt in de lader, de auto heeft ook een optie voor een laadschema per locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
thehog schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:35:
[...]
Alleen bij het opschakelen naar 3 fase (ook netjes via C naar B en terug naar C) werd deze brug niet onderbroken waardoor dus fase 1 en 2 werden kortgesloten en 400V op dat punt stond te branden.
Bedankt voor de waarschuwing maar het is echt uitgesloten dat de auto fases aan elkaar gaat maken. Zie mijn diode tekening een paar berichten terug. Voor 3 fases zitten er geen 3 laders in de auto.
Als de auto 2 fases aan elkaar maakt en je sluit er 3 fase op aan zal deze we zelf geen last van hebben, er vliegen alleen 2 hoofdzekeringen uit.

[ Voor 12% gewijzigd door MarkV6 op 13-10-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MarkV6 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:45:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing maar het is echt uitgesloten dat de auto fases aan elkaar gaat maken. Zie mijn diode tekening een paar berichten terug. Voor 3 fases zitten er geen 3 laders in de auto.
Als de auto 2 fases aan elkaar maakt en je sluit er 3 fase op aan zal deze we zelf geen last van hebben, er vliegen alleen 2 hoofdzekeringen uit.
En toch was dat het geval. 3x een 16A (3,6kW) omvormer is goedkoper dan een 3-fase 11kW omvormer en daarom zijn er auto's die dat zo opgelost hebben. Lees maar op het forum van MyEnergi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
[...]

Bedankt voor de waarschuwing maar het is echt uitgesloten dat de auto fases aan elkaar gaat maken. Zie mijn diode tekening een paar berichten terug.
Onbegrijpelijk dat je een aanname doet voor een schakeling in een EV (en niet eens voor één type maar voor alle EV's die zich maar aan jouw/jouw volgende huiseigenaar lader zullen melden), en daar dan vervolgens zulke harde conclusies uit durven trekken.

Die dan vervolgens ook nog eens niet met de praktijk blijken te kloppen....

Normaal deel ik met mede techneuten een bepaalde vorm van logica, maar dit kan ik echt niet volgen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Het betrof een auto (een Hyundai geloof ik) waarbij twee OBC's parallel werden gezet bij 1-fase laden om op 32A te kunnen laden met twee 16A OBC's.

Een Alfen Eve ondersteunt trouwens ook switchen tussen 3- en 1-fase tijdens een laadsessie. Je zou denken dat het tegenwoordig wel veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Femme schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Het betrof een auto (een Hyundai geloof ik) waarbij twee OBC's parallel werden gezet bij 1-fase laden om op 32A te kunnen laden met twee 16A OBC's.
En er waren twee merken die zelfde opstelling gebruiken. Waarschijnlijk uit zelfde fabriek ofzo. Moet ik opzoeken welke merken dat waren maar geen zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:37
thehog schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

En er waren twee merken die zelfde opstelling gebruiken. Waarschijnlijk uit zelfde fabriek ofzo. Moet ik opzoeken welke merken dat waren maar geen zin in :)
Mijn BMW i3 heeft ook 3x 16A laad circuit en schakelt er 2 parallel om 32A / 7.2kW te laden op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
graag voortaan alleen een topicreport, waarvoor dank

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 15-10-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
thehog schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Dit forum gaat over zelfbouw laadpalen en niet over standaard laadpalen zoals de zappi. Ik zou gewoon je installateur vragen want zelf doen ga je echt niet willen als je de vraag uberhaupt stelt. Je moet wel nagaan of je uberhaupt naar 3 fase wil. Als je elektrische auto namelijk maar 1 fase kan laden dan ga je er in laadsnelheid in achteruit als je naar 3 fase gaat (een 1-fase aansluiting in het huis gaat tot 40A en een 3-fase standaard 25A per fase).
Grappig, ik had deze vraag juist in het forum van standaard laadpalen geplaatst, maar kreeg daar het advies hem hier te plaatsen omdat hier meer kennis van Zappi zou zitten.
Dus ik hoop dat ergens iemand zit die ons kan adviseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven1983
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik heb hier heel de topic zo goed als volledig gelezen, maar ik heb een vraag over een bepaalde situatie.
Indien ik nu zelf een laadpaal maak (met wat ik hier heb gelezen komt dat zeker in orde).

Maar ik zou graag op 2 plaatsen kunnen laden.
Heb maar 1 auto, dus zowiezo gaat er altijd maar 1 laadpunt tegelijk in gebruik zijn.
Kan ik na het relais de kabel opsplitsen naar 2 laadpunten?

En wat indien ik het ene laadpunt met socket maak (sporadisch gebruik) en het andere met vaste kabel (normaal gebruik)? Wat doe je dan met instelling op EVSE? socket of fixed kabel? Of maakt dit niet uit?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:30:
[...]

Grappig, ik had deze vraag juist in het forum van standaard laadpalen geplaatst, maar kreeg daar het advies hem hier te plaatsen omdat hier meer kennis van Zappi zou zitten.
Hier zit misschien meer kennis maar niet van de zappi specifiek. Wat gek dat je hier heen wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:30:
[...]

Je zat eerst in openbare laadpalen en laad passen.
Je zou de vraag beter kunnen stellen in het topic thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Pepernootje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Je zat eerst in openbare laadpalen en laad passen.
Je zou de vraag beter kunnen stellen in het topic thuisladen.
Goed idee.
Ga ik hem daar plaatsen.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Steven1983 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:48:
Ik heb hier heel de topic zo goed als volledig gelezen, maar ik heb een vraag over een bepaalde situatie.
Indien ik nu zelf een laadpaal maak (met wat ik hier heb gelezen komt dat zeker in orde).

Maar ik zou graag op 2 plaatsen kunnen laden.
Heb maar 1 auto, dus zowiezo gaat er altijd maar 1 laadpunt tegelijk in gebruik zijn.
Kan ik na het relais de kabel opsplitsen naar 2 laadpunten?

En wat indien ik het ene laadpunt met socket maak (sporadisch gebruik) en het andere met vaste kabel (normaal gebruik)? Wat doe je dan met instelling op EVSE? socket of fixed kabel? Of maakt dit niet uit?

Alvast bedankt
In theorie kan het maar als overhoopt je toch twee auto's gaat aansluiten gaat het niet werken en kan ik even moeilijk inschatten of het ook gevaarlijk kan zijn zo snel. Waarom niet gewoon twee EVSE's installeren en elkaar master/slave maken? Kost even wat meer centjes maar dan heb je het wel veilig.

Combinatie socket en vaste kabel wordt namelijk ook lastig. Omdat bij de socket de PP wel wordt verbonden om de maximale laadsnelheid van de losse aangesloten kabel te meten en bij een fixed kabel dat wordt ingesteld in de EVSE. Wordt een geknutsel om dat goed te krijgen (gaan wel wat ideen in mijn hoofd rond maar wordt er echt niet verstandiger op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Goed idee.
Ga ik hem daar plaatsen.
Bedankt.
Ik zie dat de moderator hem daar al naar toe verplaatst heeft.
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven1983
  • Laatst online: 25-12-2022
thehog schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

In theorie kan het maar als overhoopt je toch twee auto's gaat aansluiten gaat het niet werken en kan ik even moeilijk inschatten of het ook gevaarlijk kan zijn zo snel. Waarom niet gewoon twee EVSE's installeren en elkaar master/slave maken? Kost even wat meer centjes maar dan heb je het wel veilig.

Combinatie socket en vaste kabel wordt namelijk ook lastig. Omdat bij de socket de PP wel wordt verbonden om de maximale laadsnelheid van de losse aangesloten kabel te meten en bij een fixed kabel dat wordt ingesteld in de EVSE. Wordt een geknutsel om dat goed te krijgen (gaan wel wat ideen in mijn hoofd rond maar wordt er echt niet verstandiger op).
Merci, maar die dubbele kost ga ik niet doen.
Ik denk voor de paar keer dat ie op de andere plaats gaat moeten worden geladen ik een gewoon stopcontact ga voorzien op een aparte kring. (is voor hybride dus laadtijd valt nog mee)
Het gaat al een uitdaging zijn om zelf de laadpaal te maken, ik zal het niet nog moeilijker maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGeu
  • Laatst online: 03-02 21:39
Ik heb een NewMotion 1-fase wallbox/laadpaal liggen, en wil deze ombouwen naar 3 fase.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Mijn denkrichting is nu: relais vervangen van 2 naar 4 polig, en de twee extra fases door de stroomsensor aanbrengen.
De vermogensmeter is niet relevant voor me omdat het thuisladen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

MarcGeu schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:44:
.........en de twee extra fases door de stroomsensor aanbrengen.
Dat werkt niet. Dan meet je een stroom van 0A als de drie fasen gelijk belast zijn (en dat is meestal zo).
Je moet dan ook 3 stroomsensoren aansluiten.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fechp
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik heb een vraagje ivm smart evse en 3 x 230v (zonder neuter). (wat blijkbaar geen ideale aansluiting is :()

Ik heb had alles aangesloten volgens het bijgevoegde schema (waar dus blauw als neuter wordt gebruikt) en dit werkte uiteraard niet aangezien ik geen neuter heb in de kast.

Ik heb nu de een fase aangesloten op de (in principe voorzien als neuter) blauwe kabel aansluiting in mijn smart evse schakeling.

Alles lijkt te werken nu maar ik wou graag jullie bevestiging of ik het op deze manier correct uitvoer.

Volgens mijn begrip heb ik nu een soort van monofasige aansluiting tussen de blauwe & bruine kabel? + 2 extra fases met 230v? Hoe bekijkt de schakeling dit, is dit nog een meerwaarde voor de schakeling of sluit ik beter de 3de fase af, zodat dit een pure monofasige aansluiting is?

Bedankt voor jullie feedback!
Kristof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
fechp schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:26:
Ik heb een vraagje ivm smart evse en 3 x 230v (zonder neuter). (wat blijkbaar geen ideale aansluiting is :()

Ik heb had alles aangesloten volgens het bijgevoegde schema (waar dus blauw als neuter wordt gebruikt) en dit werkte uiteraard niet aangezien ik geen neuter heb in de kast.

Ik heb nu de een fase aangesloten op de (in principe voorzien als neuter) blauwe kabel aansluiting in mijn smart evse schakeling.

Alles lijkt te werken nu maar ik wou graag jullie bevestiging of ik het op deze manier correct uitvoer.

Volgens mijn begrip heb ik nu een soort van monofasige aansluiting tussen de blauwe & bruine kabel? + 2 extra fases met 230v? Hoe bekijkt de schakeling dit, is dit nog een meerwaarde voor de schakeling of sluit ik beter de 2 extra fases af, zodat dit een pure monofasige aansluiting is?

Bedankt voor jullie feedback!
Kristof
Wat je nu aangesloten hebt is dat de EVSE nu 400V AC op de trafo heeft i.p.v. 230V AC.
Dus of en hoe lang deze daar tegen kan is eerder de vraag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JWGpeBodbZM5hlvaGNgaglYnwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/046lkiPwe9xhY3wYVfZG4JSh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door cruysen op 17-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fechp
cruysen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Wat je nu aangesloten hebt is dat de EVSE nu 400V AC op de trafo heeft i.p.v. 230V AC.
Dus of en hoe lang deze daar tegen kan is eerder de vraag
ik heb geen 400v op mijn fases, enkel 230v... dat is mijn punt :)
door het ontbreken van de neuter heb ik 230v tussen de fases ipv 400v.

[ Voor 9% gewijzigd door fechp op 17-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
fechp schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

ik heb geen 400v op mijn fases, enkel 230v... dat is mijn punt :)
Spanning tussen de fase is 400V, dat is waar de meeste idd zich mee vergissen.
(heeft er mee te maken dat door de faseverdraaiing dat b.v. 1 fase een negatieve spanning heeft en de andere de maximale positieve heeft. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fechp
cruysen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Spanning tussen de fase is 400V, dat is waar de meeste idd zich mee vergissen.
(heeft er mee te maken dat door de faseverdraaiing dat b.v. 1 fase een negatieve spanning heeft en de andere de maximale positieve heeft. )
Neen, ik heb deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jhHdwvXTyvCnBJyNoQXR2HtKyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOzCXO9Un9P0DZGX97kEU28W.jpg?f=fotoalbum_large

of de rechtse in deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y2jJ3_7BeKhZZhaKIkVdM-zOrk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CFfFY4x7PkMfgzpSNSeBTYy5.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door fechp op 17-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
fechp schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Neen, ik heb deze situatie:
Oke, dan heb je idd 230V.
Ik neem aan dat je dan in België woont. (Als ik me goed herinner)
In NL heb je namelijk alleen het 230-400V net.

Ook ff bij je EV kijken of deze op z'n net kan laden. ;)

Edit: En anders altijd de hoofdregel: Meten is weten, gissen is missen

[ Voor 10% gewijzigd door cruysen op 17-10-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De gebruikelijke verwarring tussen ster (Nederland) en driehoek schakeling(meestal België, Noorwegen voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fechp
daemonix schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:00:
De gebruikelijke verwarring tussen ster (Nederland) en driehoek schakeling(meestal België, Noorwegen voor zover ik weet).
inderdaad :)

maar mijn vraag blijft eigenlijk of ik deze dan best monofasig aansluit op de relay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Femme schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Een Alfen Eve ondersteunt trouwens ook switchen tussen 3- en 1-fase tijdens een laadsessie. Je zou denken dat het tegenwoordig wel veilig is.
Misschien een beetje offtopic: Maar welke Alfen laadpalen ondersteunen deze feature? Of waar kan ik dat zelf vinden?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
fechp schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

inderdaad :)

maar mijn vraag blijft eigenlijk of ik deze dan best monofasig aansluit op de relay?
Interessante vraag; ik kon in iec61851 hier niets over vinden. Ik zou verwachten dat EV's ook met 3 fasen driehoek (ook wel delta genoemd) schakeling zonder neutraal overweg kunnen; Noorwegen en België hebben genoeg EVs op de weg.

Om het zeker te weten zou ik een commerciële EV lader die in België aangesloten is openmaken en zien wat ze met de N aansluiting van de laadkabel doen... en of ze ook alledrie de fasen "normaal" aansluiten...

EDIT: misschien geeft de installatie manual van één van de commerciële laadpalen uitsluitsel?

[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 17-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
dingo35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Interessante vraag; ik kon in iec61851 hier niets over vinden. Ik zou verwachten dat EV's ook met 3 fasen driehoek (ook wel delta genoemd) schakeling zonder neutraal overweg kunnen; Noorwegen en België hebben genoeg EVs op de weg.

Om het zeker te weten zou ik een commerciële EV lader die in België aangesloten is openmaken en zien wat ze met de N aansluiting van de laadkabel doen... en of ze ook alledrie de fasen "normaal" aansluiten...

EDIT: misschien geeft de installatie manual van één van de commerciële laadpalen uitsluitsel?
Ik zou denken dat de auto intern als ster aangesloten is. Als er dan 1 of 2 fase gebruikt worden en de nul, dan heb je een 1 fase lading. (In NL 230V per fase dan)
Als er 3 fase aangesloten zijn en de nul niet aangesloten is, dan wordt er een 'virtuele' nul creëert . Dit is ook bij een KA motor die in ster geschakeld is.
Alleen het totale vermogen is bij een 3x230V minder dan bij 3x400V.

Maar idd even verstandig een manual te zoeken van een EVSE waar deze aansluiting is beschreven. (En even posten hier ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
cruysen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Incorrecte interpretatie, feitelijk gebruik je in ster of in driehoek altijd 230 V, maar bij driehoek gebruik je maar 2 fasen, de derde is de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

daemonix schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Incorrecte interpretatie, feitelijk gebruik je in ster of in driehoek altijd 230 V, maar bij driehoek gebruik je maar 2 fasen, de derde is de nul.
Nee hoor, de derde is ook een fase. Bij driehoek schakeling ligt de nul (ongeveer) op aardpotentiaal.
En het vermogen is afhankelijk van welke stroom er gaat lopen (in ster of driehoek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ice-T106 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Misschien een beetje offtopic: Maar welke Alfen laadpalen ondersteunen deze feature? Of waar kan ik dat zelf vinden?
Alfen Eve Single en Double. Om de laadpaal via Modbus TCP aan te kunnen hebben je volgens mij de SCN (smart charging upgrade) nodig. Wellicht kan het ook als er load balancing op zit. Is me niet helemaal duidelijk of er nog een verschilt in de normale versie en de Pro (met display) wat betreft de ondersteuning van Modbus TCP.

Als je maar één laadpaal moet aansturen is een Eve eenvoudig om mee te werken. Gewoon charge current en aantal te gebruiken fases naar de bijbehorende modbusregisters schrijven en de laadpaal zoekt het verder zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
mog__wai schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:19:
[...]

Mijn BMW i3 heeft ook 3x 16A laad circuit en schakelt er 2 parallel om 32A / 7.2kW te laden op 1 fase.
Dit is voor mij als 'ervaren' BMW i3 rijder (in januari 7 jaar) nieuw! En een interessant stukje informatie. Ik heb al verschillende keren zitten puzzelen hoe ik op mijn dubbele laadpaal tegelijkertijd mijn i3s (3 fasen 32A) en mijn X5 45e (1 fase 16A) optimaal op kan laden.
Mijn huidige opzet is dat ik het totaal maximum op 3x 25A heb staan (ik heb 3x 40A hoofd aansluiting). Als beide auto's staan te laden, dan is dat dus 3x 12,5 A op de i3 en 1x 12,5A op de X5.
Dat is op de i3 nog steeds meer dan 1x 32A, maar het is vooral de X5 die we vaak wat sneller willen laten laden. En dus de i3 er maar uit trekken...

@mog__wai weet jij ook welke twee fasen gebruikt worden voor de 2-fase 32A modus op i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Middachten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:04:

@mog__wai weet jij ook welke twee fasen gebruikt worden voor de 2-fase 32A modus op i3?
Dat lijkt me vrij gemakkelijk uit te vissen: haal 1 fase los van je lader, en als er niets wijzigt in de laadsnelheid van je i3 dan is dat de niet gebruikte fase, die je dan voor je andere auto kan gebruiken.
Of een 3 fasen kWh meter installeren, dan zie je precies wat er op elk van je drie fasen gebeurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
cruysen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Ik zou denken dat de auto intern als ster aangesloten is. Als er dan 1 of 2 fase gebruikt worden en de nul, dan heb je een 1 fase lading. (In NL 230V per fase dan)
Als er 3 fase aangesloten zijn en de nul niet aangesloten is, dan wordt er een 'virtuele' nul creëert . Dit is ook bij een KA motor die in ster geschakeld is.

Maar idd even verstandig een manual te zoeken van een EVSE waar deze aansluiting is beschreven. (En even posten hier ;) )
@Consulectro @daemonix @cruysen

je kunt pas een nul creëren uit drie fasen als de weerstand van de belasting op alle 3 de fasen in ster schakeling gelijk is eerder werkt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGeu
Ok.

Heeft iemand de schema's van deze wallbox? Newmotion 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
MarcGeu schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:03:
Ok.

Heeft iemand de schema's van deze wallbox? Newmotion 1 fase.
gaat het om een lolo of een ander type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGeu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grivCIU4yr22-iq76e1yX8LC1DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SpMsLLWvact9JW26yomlVEW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBxqXwIeu5hqj3afjy4FLM2FClo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLTn5PmB94DO0ttxsjahF9F2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVRYbfGa1NEUESy5rUHzlnA0sgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNrNMtTAfDzKbeeJNR7fqSEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGeu
Hierboven de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:37
Middachten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Dit is voor mij als 'ervaren' BMW i3 rijder (in januari 7 jaar) nieuw! En een interessant stukje informatie. Ik heb al verschillende keren zitten puzzelen hoe ik op mijn dubbele laadpaal tegelijkertijd mijn i3s (3 fasen 32A) en mijn X5 45e (1 fase 16A) optimaal op kan laden.
Mijn huidige opzet is dat ik het totaal maximum op 3x 25A heb staan (ik heb 3x 40A hoofd aansluiting). Als beide auto's staan te laden, dan is dat dus 3x 12,5 A op de i3 en 1x 12,5A op de X5.
Dat is op de i3 nog steeds meer dan 1x 32A, maar het is vooral de X5 die we vaak wat sneller willen laten laden. En dus de i3 er maar uit trekken...

Dat is niet wat ik bedoelde. Je kan met 1 fase of met 3 fasen laden (niet 2 bij mijn weten). Als je 1 fase aansluit dan schakelt de i3 (althans in de uitvoering met 3 fasen laden) 2 van de 3 laad circuits op de 1e fase. Zie onderstaand plaatje uit de technische documentatie. Connector 8 is de laadstekker. De vier bovenste draden zijn de 3 fasen en nul. 2x 16A lader zit in de KLE en 1x 16A in de EME.

Dus in jouw geval zou je met 1 fase je i3 kunnen laden met 25A en met een andere fase je andere auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E1Pp01z4M5s-XOpcYTm5dN5swI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b9ZTIABT9mTK8daIUS11RQoa.png?f=fotoalbum_large

Edit: als je echt gaat tweaken kan je 2 fasen laden, maar ik zou zo ver niet gaan....
https://github.com/HuntieDK/BMW-i3-two-phase-charging

[ Voor 4% gewijzigd door mog__wai op 18-10-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 16:52
Beste allen,

Ik heb een EVSE v3 laadpaal gemaakt en wil deze nu graag slim schakelen mits mijn auto in de buurt is. Ik neem aan dat ik een slimme schakelaar (inbouw 12v) kan plaatsen die de paal via een controller kan in/uitschakelen. Iemand enig idee welke slimmeschakelaar geschikt zou kunnen zijn. Bij voorkeur z-wave of zigbee als het maar geen wifi is.

Edit: ik kom zelf op een fibaro implant. Is dit te voeden vanaf de 12v aansluiting op de EVSE als ik ook al de sensorbox voedt?

[ Voor 15% gewijzigd door LutraVulgaris op 21-10-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:38
Heeft je auto GPS positie en een app of API? Zo doe ik het namelijk als mijn Model X “thuis” heeft als GPS locatie dan voert Home Assistant Node Red een POST uit naar de EVSE om de modus aan te zetten naar Smart. En andersom natuurlijk ook als de auto er niet is dan moet de EVSE uit. Kan je niet doen met de standaard firmware maar wel met de alternatieve firmware hier al ergens gepost in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 16:52
wishmaster1986 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:57:
Heeft je auto GPS positie en een app of API? Zo doe ik het namelijk als mijn Model X “thuis” heeft als GPS locatie dan voert Home Assistant Node Red een POST uit naar de EVSE om de modus aan te zetten naar Smart. En andersom natuurlijk ook als de auto er niet is dan moet de EVSE uit. Kan je niet doen met de standaard firmware maar wel met de alternatieve firmware hier al ergens gepost in het topic.
Ja de de auto geeft GPS positie door. Ik wil graag middels een smart switch de EVSE aan/uit schakelen op basis van positie. Nu zou ik middels een 12v schakelaar de boel kunnen aansturen? Iets als een fibaro implant?
Pagina: 1 ... 28 ... 88 Laatste