• ftamminga
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 20:06
dingo35 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Als er nou één draad is waarvan het onverstandig is om hem niet aan te sluiten, dan is het de aarde draad wel...
Het gaat hier om de PE-aansluiting op de controller. De rest is prima geaard.
De PE is blijkbaar nodig om de nul van de controller aan de aarde te hangen zodat de PP en CP niet 'zweven'.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
ftamminga schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Het gaat hier om de PE-aansluiting op de controller. De rest is prima geaard.
De PE is blijkbaar nodig om de nul van de controller aan de aarde te hangen zodat de PP en CP niet 'zweven'.
PP en CP zijn DC signalen en hebben uiteraard een - kant nodig om de stromen te laten lopen :)

• ftamminga
De PE op de controller was inderdaad de boosdoener.
Nu heb ik de volgende uitdaging: Ik heb nog geen 3-fasen. De meter is al maanden geleden aangevraagd, maar is is een tekort aan meters. De installateur die de meterkast ingericht heeft, heeft voor nu in de meterkast L2 en L3 aan L1 geknoopt.

Mijn controller komt nu een stap verder. Het relais schakelt in en de controller zegt 'CHARGING'.
Maar kijk ik via de web-interface, dan loopt er geen stroom. En na een minuutje schakelt het relais vanzelf weer af. De laadstroom heb ik nu even op 6A gezet.

Zou het aan de fasen kunnen liggen die nu alle drie L1 zijn?

• thehog
ftamminga schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:07:
Nu heb ik de volgende uitdaging: Ik heb nog geen 3-fasen. De meter is al maanden geleden aangevraagd, maar is is een tekort aan meters. De installateur die de meterkast ingericht heeft, heeft voor nu in de meterkast L2 en L3 aan L1 geknoopt.

Mijn controller komt nu een stap verder. Het relais schakelt in en de controller zegt 'CHARGING'.
Maar kijk ik via de web-interface, dan loopt er geen stroom. En na een minuutje schakelt het relais vanzelf weer af. De laadstroom heb ik nu even op 6A gezet.

Dat zou best kunnen. De auto gaat dan 3x6A laden (op L1, 2 en 3) en dan komt er een totale load van 18A op L1.
Je kan het beste even L2 en L3 in de contactor/relais van de EVSE niet aansluiten. Dan gaat de auto alleen op L1 laden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ftamminga schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:07:

Alle fasen op L1 is sowieso geen goed idee vanwege overbelasting. Het zou kunnen dat de auto het niet accepteert en terug gaat naar een state waarin er niet geladen wordt. Mogelijk geeft de auto dan ook een foutmelding, vaak in de vorm van een rode led op de laadpoort. Via modbus kun je de EVSE state uitlezen (of het ook zichtbaar is in de web-interface weet ik eigenlijk niet). Maar ik eerst maar eens zorgen dat L2 en L3 niet meer zijn verbonden met L1.

• thehog
Femme schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:50:
[...] Maar ik eerst maar eens zorgen dat L2 en L3 niet meer zijn verbonden met L1.
Dat is gewoon een gegeven. Dat is nodig om van een 1 fase naar 3 fase aansluiting te gaan omdat je eerst je groepenkast moet ombouwen naar 3-fase gereed (maar dus nog alles op 1 fase werkt).
Wat hij moet doen is alleen voor de EVSE de L2 en L3 afsluiten.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 22:53
ietsje vriendelijker mag best :Y

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 25-08-2022 21:42 ]

• dingo35
Femme schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:50:
[...]
Via modbus kun je de EVSE state uitlezen (of het ook zichtbaar is in de web-interface weet ik eigenlijk niet). Maar ik eerst maar eens zorgen dat L2 en L3 niet meer zijn verbonden met L1.
Bij de standaard firmware kun je de state niet via de webinterface uitlezen. Bij de serkri distributie kun je vanaf release 1.4.0 de state via een ingebouwd telnet servertje uitlezen, als je voor debug compileert.

• ftamminga
ietsje vriendelijker mag best :Y

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 25-08-2022 21:41 ]

• ftamminga
Het werkt, bedankt voor de positieve input.

• dingo35
ietsje vriendelijker mag best. :Y

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 25-08-2022 21:41 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

thehog schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Dat is gewoon een gegeven. Dat is nodig om van een 1 fase naar 3 fase aansluiting te gaan omdat je eerst je groepenkast moet ombouwen naar 3-fase gereed (maar dus nog alles op 1 fase werkt).
Wat hij moet doen is alleen voor de EVSE de L2 en L3 afsluiten.
Het is alsnog een keuze om een 3-fase automaat (ik neem aan dat die er al is voor laadpunt) nog niet aan te sluiten of in dit geval alleen één van de drie circuits. Je creëert een situatie waarin het laadpunt 48A kan trekken achter waarschijnlijk een 35A hoofzekering, ook een slecht idee. Er zijn ook apparaten die krachtstroom verwachten en niet functioneren als de drie circuits op dezelfde fase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:41
Niet zelfbouw maar wellicht toch interressant. Ik heb een defecte Mennekes IC-CPD granny lader opengemaakt om te onderzoeken wat ermee aan de hand is. Allereerst de foto's van de internals omdat ik ze nergens online kon vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slnJuQ3uFmAXyUt3mEUTcdwHpnA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxjmhcrc9mzatjKH1ZmQObeP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLR_MZ0_5gAov1v4PnwmTH1gcd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1iI9EPraSmMyS7fvLbLuurH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU-HMyGD_b6GzEWq5wqP_GklgpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGs15eN4brRjQ1KIawpWZKsL.jpg?f=fotoalbum_tile

Na wat onderzoek ben ik erachter dat er met de lader niets mis is, maar dat de aardedraad geen contact maakt met de aarde pen op de laadstekker. Om dit te verhelpen moet de laadstekker open, maar ik kan nergens schroeven vinden om hem open te krijgen. Iemand van jullie enig idee hoe ik zo'n stekker kan openen / repareren? Deze stekker dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2mfOw6X5yIswXv69Ifhs6e_-NE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYdAHpCxszJ10GM9iJvZMKFe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E27ddkTN6R-iY2g5t08uV5qoJN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srzdccTIWeAGZoA35POg5av2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pRi_0EfkxoDLzEI38fNBjCO3gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dv6sRrzv6qtLNbYnIWQw14FT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:48
Lijkt er op dat de handvat uit 2 delen bestaat. Zitten er onder het rubber nergens schroefgaten?
Vaak zit er ook schroeven achter de sticker.
En ander misschien in elkaar geklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Stekker heeft snap bevestiging, 4 stuks in rond bij pennen, denk dat je die eerst losklikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
Bedankt voor het meedenken!
cruysen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:48:
Lijkt er op dat de handvat uit 2 delen bestaat. Zitten er onder het rubber nergens schroefgaten?
Vaak zit er ook schroeven achter de sticker.
En ander misschien in elkaar geklikt?
Hij lijkt idd uit 3 delen te bestaan: de feitelijke stekker en 2 delen tegen elkaar waar de kabel in zit. Ik heb al zitten voelen, maar kan geen schroeven achter het rubber ontdekken. Het typeplaatje heb ik er ook afgewrikt / afgebroken maar daarachter lijkt hard lichtgekleur spul te zitten... Hebben ze de hele stekker wellicht ingegoten? Ik wil hem liever niet openbreken omdat ik bang ben dat hij dat niet meer in elkaar gaat... :(
MadDog11 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:25:
Stekker heeft snap bevestiging, 4 stuks in rond bij pennen, denk dat je die eerst losklikt
Ik heb nog eens heel goed gekeken (zie foto) maar kan niets ontdekken. Wat bedoel je precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLHsW1GK2D9pf0XyYWEQAaL3RqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rk9OWis4WI6XBo56RMr8RUUQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KoKwXBK3zvUyU_sKrcY0gx_BW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1boGP0SRdTBoTmUzlafBAdzY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 21:37
mog__wai schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:51:
Ik heb nog eens heel goed gekeken (zie foto) maar kan niets ontdekken. Wat bedoel je precies?

[Afbeelding][Afbeelding]
Vermoedelijk bedoelt hij de 4 clips in het rood omcirkeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La2LpBvWtijDswh2FBVVlQmB58w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxMQkr6LOGsoeOQrujMsWr5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
KoBolD54 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:25:
[...]

Vermoedelijk bedoelt hij de 4 clips in het rood omcirkeld
[Afbeelding]
Inderdaad, klopt helemaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mog__wai
Helaas toch niet. Hij was volgegoten, dus het is hakken / solderen / plakken geworden.... Het was een hele klus, maar hij doet het weer!! :)

Hier de foto's ter lering en vermaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWLSoH3sVrxbtQ6FLVnCdoxnEVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8y8qNfOHHS0XPa11FvegDiL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMPWQNWa7stjlOousU7pXX7_uD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2c4nSGGyNE1ziNlJI7dxPnq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojAZ_rlosu4VXdm9lS9Xbv0z1II=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQRAxYqWz9ycxROO0Uh9MrqP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkJiunKiZtPLg85bH8MxnEIBE-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teGkjhUgX2CoS52S6r8xy0ii.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWvXZSxtmrvQPMuyoAxDZEyWTnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWgHLIc0BtDaSSY2QipJfFCq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
mog__wai schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Helaas toch niet. Hij was volgegoten, dus het is hakken / solderen / plakken geworden.... Het was een hele klus, maar hij doet het weer!! :)

Hier de foto's ter lering en vermaak:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
je kunt ook een vervang stekker kopen dat zou ook nog een mogelijkheid zijn ze zijn niet goedkoop maar het ziet er wel netjes uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mog__wai
TECHboyy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

je kunt ook een vervang stekker kopen dat zou ook nog een mogelijkheid zijn ze zijn niet goedkoop maar het ziet er wel netjes uit.
Als de lijm droog is en de tieraps er weer af kunnen is hij ook netjes. Het was me geen 50+ euro voor een nieuwe stekker waard. Een beetje tweaker repareert alles toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08 15:59
Netjes weer in elkaar gezet. Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens mij zie ik oxidatie op de contacten, geen goed plan om die stekker niet te vervangen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
daemonix schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:20:
Volgens mij zie ik oxidatie op de contacten, geen goed plan om die stekker niet te vervangen.
Het contact aan de binnenkant van de pinnen is mooi glimmend, dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
mog__wai schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Als de lijm droog is en de tieraps er weer af kunnen is hij ook netjes. Het was me geen 50+ euro voor een nieuwe stekker waard. Een beetje tweaker repareert alles toch? :)
dat is waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-04 06:45
Helaas ben ik technisch niet zo onderlegt als de meeste van jullie hier maar vind domotica wel erg gaaf. Nu ben ik best een eind gekomen met “watch and learn” of beter goed gejat.
Echter wordt het me nu wel erg lastig.
Kan iemand mij de code / sensors voorkauwen met serkis firmware voor api binnen homeassistant. Of een goede site api voor dummies. Tot op heden kwam ik weg met voorgekauwde integrations 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dingo35
joeyverveer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:16:
Helaas ben ik technisch niet zo onderlegt als de meeste van jullie hier maar vind domotica wel erg gaaf. Nu ben ik best een eind gekomen met “watch and learn” of beter goed gejat.
Echter wordt het me nu wel erg lastig.
Kan iemand mij de code / sensors voorkauwen met serkis firmware voor api binnen homeassistant. Of een goede site api voor dummies. Tot op heden kwam ik weg met voorgekauwde integrations 😅
Ik zal een PR indienen bij de serkri-distributie met de benodigde configuration.yaml regels.

EDIT: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/pull/65/files

[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 07-09-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
dingo35 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ik zal een PR indienen bij de serkri-distributie met de benodigde configuration.yaml regels.

superrrrrrrrrrr

hij hangt erin dashboard is niet erg clean maar ik moet dat nog eens een keer netjes maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yV4f2_aHi3w1E0rH4s6xKr9dt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ht8n219XVb7s7FBRemhQx3OR.png?f=fotoalbum_large

hebben er meer die een verschil meten tussen p1 stekker en sensorbox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julius1973
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-08-2024
Goedendag allen,

Mede dankzij de grote hoeveelheid nuttige en goed geschreven info heb ik op basis van de smart evse v3 mijn laadstation gebouwd.
De basis werkt. Maar…
Wat opvalt is dat slechts 1 fase gebruikt lijkt te worden.
Op de smart evse is de laadstroom 14A, maar die wordt uitsluitend uit fase 1 gehaald,
De andere fasen geven net boven de 0 aan, overeenkomstig het huis gebruik.

Instellingen zijn:
Mains 25A
Min 6A
Circuit 25A
Max 16A

Mainsmet sensorbox

Wat ook opvalt is dat de opgenomen stroom (dus aan de linkerkant van het huis symbool) soms terugvalt naar 0. Terwijl de rechterzijde 16A blijft aangeven.

Waar moet ik beginnen met zoeken?
Alles is 3 fase aangesloten.

Dank alvast voor de tips..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Heb je wel een 3-fase geschikte auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julius1973
Skoda enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
En dat betekend ja? Ik neem aan dat je zelf wel even uitzoekt of dat een 3-fase geschikte auto is of niet.

Het werkt heel simpel. De EVSE maakt niet uit of het 1-fase of 3-fase is. De auto gaat pas 3-fase laden als er op alle 3-fase spanning zit (en dus alle 3-fase correct is aangesloten). Voor de EVSE zit daar geen verschil in.

Als je dus maar op 1-fase lijkt te laden zijn de fases niet allemaal aangesloten (check ook de kabel tussen EVSE en auto) of is de auto niet 3-fase geschikt.

• timovd
  • Laatst online: 12:17

timovd

Voorsprong door techniek

thehog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:30:
Heb je wel een 3-fase geschikte auto :)
Of -kabel

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• dingo35
De Enyaq is een 3 fasen auto, ook getest met SmartEVSE.

• dingo35
Julius1973 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:27:
Goedendag allen,

Mede dankzij de grote hoeveelheid nuttige en goed geschreven info heb ik op basis van de smart evse v3 mijn laadstation gebouwd.
De basis werkt. Maar…
Wat opvalt is dat slechts 1 fase gebruikt lijkt te worden.
Op de smart evse is de laadstroom 14A, maar die wordt uitsluitend uit fase 1 gehaald,
De andere fasen geven net boven de 0 aan, overeenkomstig het huis gebruik.

Instellingen zijn:
Mains 25A
Min 6A
Circuit 25A
Max 16A

Mainsmet sensorbox

Wat ook opvalt is dat de opgenomen stroom (dus aan de linkerkant van het huis symbool) soms terugvalt naar 0. Terwijl de rechterzijde 16A blijft aangeven.

Waar moet ik beginnen met zoeken?
Alles is 3 fase aangesloten.

Dank alvast voor de tips..
Post even een foto van het inwendige van je SmartEVSE box, dan zien we waar het over gaat. Klinkt als een hardware (aansluit-) probleem.
Tevens: welke mode gebruik je, en zijn er nog meters aangesloten en enabled (mainsmeter, evmeter, sensorbox).
Tot slot: je zit toevallig niet in een overgang van 1 fase huisaansluiting naar 3 fase, waarbij de 3 fasen van je huisinstallatie gevoed worden door 1 fase van je provider?

[ Voor 12% gewijzigd door dingo35 op 10-09-2022 13:59 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dingo35 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:53:
[...]

Moet je hier nog de URL aanpassen? Want nu verwijst 'ie naar SmartEVSE-[jouwID].lan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• dingo35
timovd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:40:
[...]

Moet je hier nog de URL aanpassen? Want nu verwijst 'ie naar SmartEVSE-[jouwID].lan.
Correct, over het hoofd gezien, zal ik aanpassen. Bedankt!!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@dingo35 voor mij draait HA al een tijdje. Is het niet handiger om de yaml een andere naam te geven en instructie toe te voegen hoe je deze include in je "normale" config?

• dingo35
timovd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:15:
@dingo35 voor mij draait HA al een tijdje. Is het niet handiger om de yaml een andere naam te geven en instructie toe te voegen hoe je deze include in je "normale" config?
Dat lijkt cleaner, maar werkt (bij mij) niet omdat ik verschillende andere sensoren en templates heb; in mijn config genereerde dat foutmeldingen van hass, dus vandaar maar zo....

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dingo35 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:13:
[...]

Correct, over het hoofd gezien, zal ik aanpassen. Bedankt!!
Nu command on en off nog onderaan. Kun je het adres in een variabele wegschrijven, zodat je die maar op één plek hoeft aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julius1973
thehog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:42:
En dat betekend ja? Ik neem aan dat je zelf wel even uitzoekt of dat een 3-fase geschikte auto is of niet.

Het werkt heel simpel. De EVSE maakt niet uit of het 1-fase of 3-fase is. De auto gaat pas 3-fase laden als er op alle 3-fase spanning zit (en dus alle 3-fase correct is aangesloten). Voor de EVSE zit daar geen verschil in.

Als je dus maar op 1-fase lijkt te laden zijn de fases niet allemaal aangesloten (check ook de kabel tussen EVSE en auto) of is de auto niet 3-fase geschikt.
Excuus. Ja Enyaq is 3 fase laabaar.
Dank voor de rest van de uitleg. Ik was op zoek naar confirmatie dat er geen instellingen zijn die ik over het hoofd had gezien.
Moet dus toch in aansluiting zitten.
Stap voor stap nog eens nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julius1973
dingo35 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:55:
[...]

Post even een foto van het inwendige van je SmartEVSE box, dan zien we waar het over gaat. Klinkt als een hardware (aansluit-) probleem.
Tevens: welke mode gebruik je, en zijn er nog meters aangesloten en enabled (mainsmeter, evmeter, sensorbox).
Tot slot: je zit toevallig niet in een overgang van 1 fase huisaansluiting naar 3 fase, waarbij de 3 fasen van je huisinstallatie gevoed worden door 1 fase van je provider?
Dank voor je antwoord.
Huis is 3 fase. Gebruik alleen sensorbox en die werkt prima.
Bleek idd zelf een fout gemaakt te hebben met een aansluiting. Bij het relais fase en nul gewisseld….😱

Werkt nu wel correct.

[ Voor 4% gewijzigd door Julius1973 op 11-09-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Julius1973 schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:12:
[...]

Dank voor je antwoord.
Huis is 3 fase. Gebruik alleen sensorbox en die werkt prima.
Bleek idd zelf een fout gemaakt te hebben met een aansluiting. Bij het relais fase en nul gewisseld….😱

Werkt nu wel correct.
Dan heb je nog geluk gehad! Dat had meer kapot kunnen maken aan je auto. Tussen fases zit 400v en als je dus een fase als nul had gebruikt betekend dat er 400v zat tussen de andere fases en de 'niet-nul' op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
timovd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:59:
[...]

Nu command on en off nog onderaan. Kun je het adres in een variabele wegschrijven, zodat je die maar op één plek hoeft aan te passen?
Gewoon even in kladblok en de zoek/vervang functie gebruiken.

Wel ben ik benieuwd of er ook zijn die knoppen hebben waarmee je de smartevse daad werkelijk kan bedienen. Nu lezen we enkel de data uit. En of er ook al iemand is die net als ik een p1 stekker heeft die zichtbaar is in HA en die waardes gebruikt voor de smartevse (mijn sensorbox pikt die P1 poort niet 🥲) en met klemmen lijken de waardes niet correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Iemand toevallig al een differentieelschakelaar type B gevonden voor monofase? Ik kom allemaal 4P / 3 fase varianten tegen. Blijkbaar is een "echte" type B verplicht als je meer dan 1 laadpunt hebt in je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
joeyverveer schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:13:
[...]

Wel ben ik benieuwd of er ook zijn die knoppen hebben waarmee je de smartevse daad werkelijk kan bedienen. Nu lezen we enkel de data uit. En of er ook al iemand is die net als ik een p1 stekker heeft die zichtbaar is in HA en die waardes gebruikt voor de smartevse (mijn sensorbox pikt die P1 poort niet 🥲) en met klemmen lijken de waardes niet correct
Met die onderste command on/off statements kun je in Hass een switch definieren waarmee je de SmartEVSE in off/SmartMode kunt zetten. Meer moet ook kunnen maar had andere prioriteiten. .

Voor het sturen van de laadstroom zou ik hass niet gebruiken, de info van modbus/sensorbox wordt meerdere keren per seconde uitgelezen, hass eens per minuut, dacht ik. Bij falende wifi verbinding zou je hoofdzekering er uit kunnen gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 11-09-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:47
joeyverveer schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:13:
[...]

Ik gebruik onderstaande commands die ik weer kan triggeren met knoppen:
shell_command:
send_data_to_evse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/currents?L1={{ states("sensor.current_balance_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.current_balance_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.current_balance_l3") | float*10 }}'
set_mode_off_evse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/settings?mode=0'
set_mode_normal_evse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/settings?mode=1'
set_mode_solar_evse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/settings?mode=2'
set_mode_smart_evse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/settings?mode=3'

wel even het ip adres veranderen, de send data trigger ik elke 10 seconden. Is een lompe manier, maar het werkt :)

oh en sensor.current_balance ziet er zo uit:
current_balance_l1:
unique_id: current_balance_l1
device_class: current
value_template: >
{{ '%0.1f' | format( ( (states('sensor.power_consumption_phase_l1') | float * 1000) - (states('sensor.power_production_phase_l1') | float * 1000) ) / (states('sensor.voltage_phase_l1') | float ) ) }}
unit_of_measurement: "A"
friendly_name: Current balance l1

die haal ik weer uit mijn P1 lezer.

[ Voor 16% gewijzigd door djoenez op 11-09-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julius1973
thehog schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:15:
[...]

Dan heb je nog geluk gehad! Dat had meer kapot kunnen maken aan je auto. Tussen fases zit 400v en als je dus een fase als nul had gebruikt betekend dat er 400v zat tussen de andere fases en de 'niet-nul' op dat moment.
Dat besef ik mij terdege….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-07-2023
Ik wilde toch een opbouwdoos op de muur zetten en er dan een kabelvergrendelijg inzetten maar op de bekende site past dit niet in de doos hoe hebben jullie dit opgelost ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25hsHyMj8ogf4QclZg2Elj1UCag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWjEyVk8aXk4dpHQmyVrDFcq.png?f=fotoalbum_large

• KoBolD54
  • Laatst online: 15-09 21:37
Tom86 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:56:
Ik wilde toch een opbouwdoos op de muur zetten en er dan een kabelvergrendelijg inzetten maar op de bekende site past dit niet in de doos hoe hebben jullie dit opgelost ? [Afbeelding]
Ik heb die van mij in de muur weggewerkt zodat ik geen opbouw heb (zie eerdere posts met fotos). Mocht je toch opbouw willen dan is de enige oplossing een grotere opbouwdoos zoeken vermoed ik.

• dingo35
Ik wilde toch een opbouwdoos op de muur zetten en er dan een kabelvergrendelijg inzetten maar op de bekende site past dit niet in de doos hoe hebben jullie dit opgelost ? [Afbeelding]
Lijkt me erg onhandig, elke dag je kabel uit de kofferbak halen en inpluggen aan beide kanten.

Vaste kabel en dan een net ophangsysteem van Thingiverse printen (zoek op iec 62196 type 2 plug holder) scheelt je nogal wat handelingen elke dag.....

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Zie mijn post (al weer een tijdje terug). Ik ben voor een grotere opbouwdoos gegaan.
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:32:
Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.

Kastje monteren en kabels strippen:
[Afbeelding]

En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
[Afbeelding]
Als ik mezelf nu teruglees twijfel ik eerlijk gezegd wel over de uitspraak dat 130x130x80 gaat passen met locking actuator. Dan moet je de socket echt helemaal onderin monteren en dan wordt het echt pielen. Maar zoals gezegd 160x160x90 past makkelijk.

@dingo35 Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar bij ons bevalt dit juist perfect. Geen grote box of haspel met draad en een stekker aan de gevel, alleen een klein grijs kastje. We laden alleen thuis (1x per week ofzo, max 2), dus de kabel ligt altijd schoon en droog in de achterbak van de Zoë. 1 of 2 kanten de stekker erin is nou echt niet iets waar wij ons aan irriteren of echt veel tijd extra kost.

Het mooiste is natuurlijk de socket inbouwen, maar ik was er nog niet aan toe om zo'n groot gat in mijn gevel te maken. Komt misschien nog een keer. Stiekem hoop ik op een esthetisch iets fraaiere (maar minimalistische) variant van een opbouwsocket ipv zo'n grijze puist.

[ Voor 14% gewijzigd door vanenkelen op 14-09-2022 13:35 ]

• Tom86
dingo35 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:29:
[...]

Lijkt me erg onhandig, elke dag je kabel uit de kofferbak halen en inpluggen aan beide kanten.

Vaste kabel en dan een net ophangsysteem van Thingiverse printen (zoek op iec 62196 type 2 plug holder) scheelt je nogal wat handelingen elke dag.....
Je hebt er gelijk in maar ik moet 1x per week een keer opladen, en een kabel aan de gevel laten hangen ziet er ook niet uit

• Tom86
vanenkelen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:31:
[...]

Zie mijn post (al weer een tijdje terug). Ik ben voor een grotere opbouwdoos gegaan.

[...]

Als ik mezelf nu teruglees twijfel ik eerlijk gezegd wel over de uitspraak dat 130x130x80 gaat passen met locking actuator. Dan moet je de socket echt helemaal onderin monteren en dan wordt het echt pielen. Maar zoals gezegd 160x160x90 past makkelijk.

@dingo35 Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar bij ons bevalt dit juist perfect. Geen grote box of haspel met draad en een stekker aan de gevel, alleen een klein grijs kastje. We laden alleen thuis (1x per week ofzo, max 2), dus de kabel ligt altijd schoon en droog in de achterbak van de Zoë. 1 of 2 kanten de stekker erin is nou echt niet iets waar wij ons aan irriteren of echt veel tijd extra kost.

Het mooiste is natuurlijk de socket inbouwen, maar ik was er nog niet aan toe om zo'n groot gat in mijn gevel te maken. Komt misschien nog een keer. Stiekem hoop ik op een esthetisch iets fraaiere (maar minimalistische) variant van een opbouwsocket ipv zo'n grijze puist.
Waar had je die uitgehaald want heb verschillende gezien maar allemaal kleiner als u zegt

• vanenkelen
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Tom86 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:38:
[...]

Waar had je die uitgehaald want heb verschillende gezien maar allemaal kleiner als u zegt
Volgens mijn post waar ik naar verwees bij RuttenElektroshop.nl ;)

Snel even gekeken, maar op deze pagina staan hun ABS behuizingen

Link

De foto's in die webshop zijn wat onduidelijk, maar deze heb ik besteld:

Link2

[ Voor 18% gewijzigd door vanenkelen op 14-09-2022 13:46 ]

• Tom86
vanenkelen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:44:
[...]

Volgens mijn post waar ik naar verwees bij RuttenElektroshop.nl ;)

Snel even gekeken, maar op deze pagina staan hun ABS behuizingen

Link

De foto's in die webshop zijn wat onduidelijk, maar deze heb ik besteld:

Link2
Ik begrijp wat u heeft besteld maar deze is zonder autolaad stopcontact er al in ? Heb je hiervoor een losse inbouw socket besteld ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tom86 op 14-09-2022 15:39 ]

• vanenkelen
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Tom86 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:35:
[...]

Ik begrijp wat u heeft besteld maar deze is zonder autolaad stopcontact er al in ?
Dat klopt inderdaad, ik heb zelf een gat in het deksel gemaakt voor het socket. Dat is op zich goed te doen hoor met een gatenzaag of een dremel.

En dus inderdaad een los socket met actuator besteld en zelf ingebouwd in de behuizing.

[ Voor 11% gewijzigd door vanenkelen op 14-09-2022 15:50 ]

• Tom86
vanenkelen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:44:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik heb zelf een gat in het deksel gemaakt voor het socket. Dat is op zich goed te doen hoor met een gatenzaag of een dremel.

En dus inderdaad een los socket met actuator besteld en zelf ingebouwd in de behuizing.
Top, dankjewel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richardfm
Met accumulator heb je best een behoorlijke opbouwdoos nodig dan met inbouw.
Voor het aanzicht is inbouw mooier(denk ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVb5SgeVctPotPo22F1zd7CIopk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKZRRSwtvu8WTwzWgU2icNpg.jpg?f=fotoalbum_large

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
Richardfm schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:16:

[Afbeelding]
Hoe groot is het gat achter deze socket? Heb je daar misschien ook een foto van?

• vanenkelen
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Richardfm schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:16:

[Afbeelding]
En in aanvulling op bovenstaande vraag, heb je nog isolatie maatregelen toegepast achter deze frontplaat? Zowel voor warmte als voor vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmeraculous
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Dag allen, geen laadpaalzelfbouwer hier, maar hopelijk mag ik toch even gebruik maken van jullie expertise. Ik heb een Autel MaxiCharger gekocht waar een YMvK-achtige kabel voor richting de groepenkast uitkomt plús nog 2 RS485-kabeltjes die bedoeld zijn om het load balancing werkend te krijgen. Zie foto1.

Aan de binnenkant van de wallbox aan het andere uiteinde van de kabel herken ik dezelfde kabels maar komt er naast de 2 RS485-kabeltjes ook nog een aardekabeltje tevoorschijn (die dus niet aan het andere uiteinde zit, is die wellicht binnenin afgetapt van de grotere aardedraad...?). Zie foto2.

Ik heb de wallbox inmiddels succesvol aangesloten op m'n nieuwe aardlekautomaat in m'n groepenkast. De huidge kabel is echter maar 2 meter lang en ik ben daarom op zoek naar een vervangende kabel van zo'n 9 meter. Ik heb echter het hele internet afgezocht (inclusief Autel zelf gevraagd) maar zo'n specifieke kabel lijkt nergens te vinden. Mijn vraag is of jullie hier wellicht ervaring en dus tips voor hebben?

Een alternatief is een aparte kabel voor L1, L2, L3, N, PE en een aparte kabel voor het load balancing deel, maar ook die laatste lijkt moeilijk te vinden en is bovendien lastiger om waterdicht uit m'n wallbox te laten lopen.

Hoor het graag.

(Schiet me gerust af als deze vraag hier niet thuishoort, dan probeer ik het elders.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYT6okxSSKx9WtOffdqopZlYWn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdyAcem2DdDBqxlf94KStibo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1DtJOQB2-QOs_klJzlg06Sr2Ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V71WGl0s9Nb0SRwmMRd3Yd6I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
Die kabels zijn er, maar dan kom je bij de industriële motorkabels uit. Of op maak gemaakte kabels.
Beter kun je gewoon een YMVK leggen met 1 (of2) utp kabel(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmeraculous
Dank @cruysen Ik denk dat ik mee ga in je advies. Maar om toch mijn nieuwsgierigheid/frustratie te bevredigen: waar zou jij gaan zoeken naar zo'n industriële motorkabel?

Tot slot: de P1-poort van mijn slimme meter is een RJ11. Ik kan dus een standaard telefoonsnoer kopen lijkt me die ik dan aan het andere uiteinde afknip en de losse kabeltjes in mijn wallbox schroef. Ik ga er stiekem van uit dat daar ook een aardedraad in zit. Moet ik alleen even kijken hoe ik hem fraai mijn wallbox in krijg, misschien toch maar samen met die YMVK-kabel door de huidige ingang proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmeraculous
Alhoewel, het is natuurlijk maar de vraag of zo'n standaard telefoonkabel wel RS485 ondersteunt... (zoals deze https://www.kabelshop.nl/...00BK100-i16398-t1410.html) Weet één van jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Elmeraculous schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:49:
Alhoewel, het is natuurlijk maar de vraag of zo'n standaard telefoonkabel wel RS485 ondersteunt... (zoals deze https://www.kabelshop.nl/...00BK100-i16398-t1410.html) Weet één van jullie dat?
Het hangt een beetje van de lengte af, maar je hebt telefoonkabel nodig waarbij de aders per paar in elkaar gedraaid zijn (twisted pair). Op die manier komen storende signalen op beide aders even hard binnen, waardoor het verschil vereffend wordt en de storingen wegvallen.

Als je (verloop) kabeltje 1 m of korter is zou ik de gewone kabel wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmeraculous
Hey @dingo35 Dank voor je reactie. Ja precies, een gedraaide kabel inderdaad. Dat is een standaard telefoonsnoer volgens mij niet. En hij moet ongeveer 9 meter lang zijn, dus een gewone draad volstaat niet. Maar waar vind ik nou zo'n draad met een RJ11-plug? Dit https://elektronicavoorjo...-meter-kabel-iskra-am550/ komt in de buurt (waarbij ik dan dat USB-deel er gewoon af zou knippen), maar is weer niet lang genoeg. Misschien aantal van die kabels achter elkaar....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:22

vliegnerd

Nintendo fan.

Elmeraculous schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:07:
Hey @dingo35 Dank voor je reactie. Ja precies, een gedraaide kabel inderdaad. Dat is een standaard telefoonsnoer volgens mij niet. En hij moet ongeveer 9 meter lang zijn, dus een gewone draad volstaat niet. Maar waar vind ik nou zo'n draad met een RJ11-plug? Dit https://elektronicavoorjo...-meter-kabel-iskra-am550/ komt in de buurt (waarbij ik dan dat USB-deel er gewoon af zou knippen), maar is weer niet lang genoeg. Misschien aantal van die kabels achter elkaar....?
Die kabel heeft een ingebouwde serieel naar usb adapter voor het uitlezen van je slimme meter. Overkill.

Is het niet mogelijk een UTP netwerkkabel te trekken? Daaraan een RJ11 plug knijpen en aan de andere kant die adereindhulzen knijpen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
Elmeraculous schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:31:
Dank @cruysen Ik denk dat ik mee ga in je advies. Maar om toch mijn nieuwsgierigheid/frustratie te bevredigen: waar zou jij gaan zoeken naar zo'n industriële motorkabel?

Tot slot: de P1-poort van mijn slimme meter is een RJ11. Ik kan dus een standaard telefoonsnoer kopen lijkt me die ik dan aan het andere uiteinde afknip en de losse kabeltjes in mijn wallbox schroef. Ik ga er stiekem van uit dat daar ook een aardedraad in zit. Moet ik alleen even kijken hoe ik hem fraai mijn wallbox in krijg, misschien toch maar samen met die YMVK-kabel door de huidige ingang proppen.
Dan krijg je meer deze kabels:
Ölflex 719 servo kabel

Even een andere opmerking. De P1-poort van de 'slimme' meter is geen RS485. Dit is een enkel serieel signaal van +5V (Tweaker pagina) Dus deze is wat meer gevoelig voor spanningsverlies over de kabel en EMC storing. Maar daar is genoeg over te vinden op internet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmeraculous
vliegnerd schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:17:
[...]

Die kabel heeft een ingebouwde serieel naar usb adapter voor het uitlezen van je slimme meter. Overkill.

Is het niet mogelijk een UTP netwerkkabel te trekken? Daaraan een RJ11 plug knijpen en aan de andere kant die adereindhulzen knijpen.
Wellicht! Suggereer je dat omdat een UTP-netwerkkabel twisted pair-kabels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmeraculous
cruysen schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:35:
[...]

Dan krijg je meer deze kabels:
Ölflex 719 servo kabel

Even een andere opmerking. De P1-poort van de 'slimme' meter is geen RS485. Dit is een enkel serieel signaal van +5V (Tweaker pagina) Dus deze is wat meer gevoelig voor spanningsverlies over de kabel en EMC storing. Maar daar is genoeg over te vinden op internet 8)
Dank voor de duw richting lappgroup!

Bekend inderdaad dat de P1-poort geen RS485 is, maar m'n laadpaal verwacht dat dus wel blijkbaar. Dank voor de link naar die post; die ga ik nog even rustig bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:22

vliegnerd

Nintendo fan.

Elmeraculous schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:27:
[...]

Wellicht! Suggereer je dat omdat een UTP-netwerkkabel twisted pair-kabels zijn?
Yep, UTP is wel unshieled twisted pair maar dat moet voor 10 meter RS485 geen probleem zijn. Er is ook shielded netwerkkabel STP. Lijkt mij niet nodig. Maar die afweging kun je zelf maken.

Even googlen op rs486 over UTP / cat5 / cat6 moet duidelijkheid geven.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
De EVSE past niet helemaal op mijn automatisering dus ik heb mijn eigen versie met een STM32 en een CAN bus gemaakt. In de meterkast wordt de slimme meter uitgelezen en de berichten op de CAN bus gezet. Zo kan ik er voor zorgen dat EV stroom omlaag gaat als er meer dan 25A door een fase loopt. Ook de productie van de zonnepanelen wordt op de CAN bus gepost.
Via de CAN bus kan ik de EVSE controller updaten. Ook heb ik een mogelijkheid om zowel een 3 fase als 1 fase relais aan te sturen.
Ik kan dus als de opbrengst van de zonnepanelen boven de 1300W is de lader vrijgeven en de stroom tussen de 6 en 16A variëren.
Maar wat nu als de zon wegvalt? Kan ik alleen de puls laten vervallen of moet echt het relais uit? Dan zal hij bij bewolkt weer vaak aan en uit gaan. Stopt het laden als de puls korter wordt dan 6A
Het hoeft nu natuurlijk nog niet in Nederland, ik heb nu alleen een setting die wacht op tarief 1 (laag)

[ Voor 6% gewijzigd door MarkV6 op 19-09-2022 15:30 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MarkV6 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:28:
De EVSE past niet helemaal op mijn automatisering dus ik heb mijn eigen versie met een STM32 en een CAN bus gemaakt. In de meterkast wordt de slimme meter uitgelezen en de berichten op de CAN bus gezet. Zo kan ik er voor zorgen dat EV stroom omlaag gaat als er meer dan 25A door een fase loopt. Ook de productie van de zonnepanelen wordt op de CAN bus gepost.
Via de CAN bus kan ik de EVSE controller updaten. Ook heb ik een mogelijkheid om zowel een 3 fase als 1 fase relais aan te sturen.
Ik kan dus als de opbrengst van de zonnepanelen boven de 1300W is de lader vrijgeven en de stroom tussen de 6 en 16A variëren.
Maar wat nu als de zon wegvalt? Kan ik alleen de puls laten vervallen of moet echt het relais uit? Dan zal hij bij bewolkt weer vaak aan en uit gaan. Stopt het laden als de puls korter wordt dan 6A
Het hoeft nu natuurlijk nog niet in Nederland, ik heb nu alleen een setting die wacht op tarief 1 (laag)
Voor onvoldoende vermogen gebruik je state B1 (vehicle connected / no PWM signal). De contactor is geopend (dat is althans wat een SmartEVSE doet en wat hier ook beschreven staat op pagina 19: https://www.lib.must.edu.tw/TCT/SAE%20J1772-2010.pdf ).

Een SmartEVSE gebruikt een delay van 60 seconden om al te veel in- en uitschakelen van de contactor te voorkomen. Als ik op een Alfen Eve de charge current van 0 naar >=6A verhoog gaat de EV wel meteen uit state B1 naar C2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Ik heb een esmr 5 stroom meter, aangezien ik nu een p1 meter heb voor mijn stroom en gasverbruik bij te houden en binnenkort de evse met loadbalancing ga aansluiten, zoek ik iets van een splitter voor deze 2 onderdelen. je hebt actieve splitters en normale wat heb ik hiervoor nodig ?

[ Voor 62% gewijzigd door Tom86 op 20-09-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Als ik een opbouwstopcontact maak als laadpunt ben ik dan verplicht om er een vergrendeling voor de laadkabel in te maken ?

• dingo35
Tom86 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:34:
Als ik een opbouwstopcontact maak als laadpunt ben ik dan verplicht om er een vergrendeling voor de laadkabel in te maken ?
Nee, we zijn nog steeds een vrij land.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Tom86 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:43:
Ik heb een esmr 5 stroom meter, aangezien ik nu een p1 meter heb voor mijn stroom en gasverbruik bij te houden en binnenkort de evse met loadbalancing ga aansluiten, zoek ik iets van een splitter voor deze 2 onderdelen. je hebt actieve splitters en normale wat heb ik hiervoor nodig ?
Sowieso een actieve splitter, ik kan je de iungo aanraden https://www.iungo.nl/en/bestellen/i/505-p1-poortsplitter

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Tom86 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:34:
Nee, maar let op standaard "stopcontacten" zijn niet geschikt om langdurig 16A 230V te geven, meestal maar 10A max.

Daarnaast zijn er hoge laadverliezen als lje angzaam laadt dus als het even kan zou ik gewoon een 3-fase 11kW laadpunt aanleggen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Mijn groepenkast en aansluitingen zijn aangepast naar 3x25A alles is daarop voorbereid. Laadkabel is een 32A 3 fase met bijbehorend laadstopcontact voor autokabel aansluiting bedankt voor je replay over de splitter

• Nico001
  • Laatst online: 11-09 16:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HnxOhSSFhue7CwuYFjK0t45K60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wuUvD2muDbmz4eIJPSCD2LdT.png?f=fotoalbum_large

Ik zit te denken aan een eenvoudige Smart EVSE laadpaal zoals bovenstaande afbeelding maar dan met vaste laadkabel.
Heeft misschien iemand het schema hiervoor?
Bij een vaste laadkabel moet daar nog de 220 ohm weerstand tussen PE en PP gemonteerd worden of zit dit al in de stekker?
Ik wil de Harting 32A, 7,5m laadkabel aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GejM7tfoaznz9Ma9WDxE5k8RkL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNCparBijVPAHrF2nfxN4Rsu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Nico001 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:00:
[Afbeelding]

Ik zit te denken aan een eenvoudige Smart EVSE laadpaal zoals bovenstaande afbeelding maar dan met vaste laadkabel.
Heeft misschien iemand het schema hiervoor?
Bij een vaste laadkabel moet daar nog de 220 ohm weerstand tussen PE en PP gemonteerd worden of zit dit al in de stekker?
Ik wil de Harting 32A, 7,5m laadkabel aansluiten.

[Afbeelding]
Zit in de kabel (stekker). Zie dat de kabel ook maar 6 aders heeft en niet 7. De PP ontbreekt. Die is bij de stekker met de juiste weerstand al doorgelust naar de PE. De enige dunne ader is de CP.
Voor de rest zelfde manier aansluiten maar dus geen PP en geen locking en de juiste instelling in het menu kiezen.

• Nico001
  • Laatst online: 11-09 16:10
thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:21:
[...]

Zit in de kabel (stekker). Zie dat de kabel ook maar 6 aders heeft en niet 7. De PP ontbreekt. Die is bij de stekker met de juiste weerstand al doorgelust naar de PE. De enige dunne ader is de CP.
Voor de rest zelfde manier aansluiten maar dus geen PP en geen locking en de juiste instelling in het menu kiezen.
Dank je voor het duidelijke antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Er is iets mis met mijn smartevse controller, er is niks meer op het scherm te zien, alleen backlight brand, meer niet.

Al keer stroom eraf gehaald, maar dat had geen nut.

Iemand hier bekend mee?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
PASware schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:29:
Er is iets mis met mijn smartevse controller, er is niks meer op het scherm te zien, alleen backlight brand, meer niet.

Al keer stroom eraf gehaald, maar dat had geen nut.

Iemand hier bekend mee?
Nee. Werkt de webserver nog wel? En laadt hij nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
dingo35 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:03:
[...]

Nee. Werkt de webserver nog wel? En laadt hij nog wel?
Webserver? Uhhhh....zit dat erin dan? Ik heb niet de v3 (geloof v2)

Laden doet die wel, maar wil loadbalancer weer activeren, is wat lastig nu.

[ Voor 4% gewijzigd door PASware op 26-09-2022 09:01 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
PASware schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:58:
[...]

Webserver? Uhhhh....zit dat erin dan? Ik heb niet de v3 (geloof v2)

Laden doet die wel, maar wil loadbalancer weer activeren, is wat lastig nu.
Ok sorry, de V2 heb ik geen enkele ervaring mee....

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:34

w00Dy

Make soap, not war

Sinds kort staat hier een PV installatie, nu rijden zowel mijn vrouw als ik met een PHEV. Haar auto laden we op met een granny charger, bij mijn auto (lease) zat een NRGKick. Als die NRGKick al wil connecteren met zijn back-end is het wel een leuk ding, zo kan je de laadsnelheid instellen vanaf 6A in stapjes van 1A.

Ik wil het zelfde bereiken met een mobiele zelfbouw lader voor de andere auto, ik kwam dus uit bij de Smart EVSE. Blijkbaar kan je met de software-versie van Serkri via de API de "laadsnelheid" aansturen. Aangezien ik een mobiele lader wil bouwen, heb ik geen zin in een extra kabel en sensorbox.

Ik lees mijn P1 meter al uit en trek alles binnen in Domoticz, ik vermoed dat ik een virtuele sensor oid. moet opzetten om de waardes van L1,L2,L3 door te sturen naar Smart EVSE? Is er toevallig iemand die hetzelfde heeft opgezet?

• Tom86
Wilt iemand mij helpen met wat ik moet instellen op de smart evse, ik heb werkelijk geen idee.We hebben een 3fase 3x25A afgezekerd met een alamat 16 ampere ik wil laden op 11 kw. Wat moet ik allemaal instellen om de smart evse werkend te krijgen. Groetjes

• thehog
Tom86 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:06:
Wilt iemand mij helpen met wat ik moet instellen op de smart evse, ik heb werkelijk geen idee.We hebben een 3fase 3x25A afgezekerd met een alamat 16 ampere ik wil laden op 11 kw. Wat moet ik allemaal instellen om de smart evse werkend te krijgen. Groetjes
In ieder geval je MAINS op 25 en je MAX op 16. En je wil MODE waarschijnlijk op SMART of SOLAR. En zet de MAINSMET op de stand hoe jij de hoofdaansluiting meet (bijv. sensorbox via p1 aansluiting)

• Tom86
Wat je zegt klopt idd mode op smart prima en verder nog iets ? Het loopt via de sensorbox op de p1

• thehog
Tom86 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:50:
Wat je zegt klopt idd mode op smart prima en verder nog iets ? Het loopt via de sensorbox op de p1
Dat is het in de basis wel. Weet niet of je nog een drukschakelaar en andere accessoires hebt toegevoegd, maar met deze paar instellingen zou het al moeten werken.
Owhja natuurlijk nog aangeven of je fixed cable hebt of socket, en als het socket is wat voor locking je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richardfm
Melmer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:31:
[...]

Hoe groot is het gat achter deze socket? Heb je daar misschien ook een foto van?
Rond gat van 10cm. met bovenkant 2x2cm. uitgehakt(voor de pin) en onder 1x1cm. uitgehakt(afvoer water).

• Richardfm
vanenkelen schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:19:
[...]

En in aanvulling op bovenstaande vraag, heb je nog isolatie maatregelen toegepast achter deze frontplaat? Zowel voor warmte als voor vocht?
Yep, zat reeds isolatie in de spouwmuur.
Alles afgekit met waterafvoer contactdoos.
Achter de frontplaat ribberstrip gezet, tegen inloop water.

• Richardfm
Elmeraculous schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:31:

RJ12 is beter en heeft geen kruising kabel en voeding.

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Vraagje;

Tot op heden heb ik altijd de flexibele laadkabel direct in de SMART-EVSE schakeldoos (DIN rail contactor) laten termineren, samen met de CP/CC.

Nu wil ik een laadpaal maken op zo'n 25-50 meter afstand van de smart-evse (meterkast).

Ik kan toch gewoon een 5 aderige grondkabel van de contactor naar de paal trekken, en die daar doorverbinden met de flexibele kabel?

Kan ik dan voor de CP/CC een signaalgronkabel parallel leggen aan de voedingskabel? Ik dacht aan;

https://www.elektramat.nl...ondkabel-5x4-per-1-meter/
https://www.elektramat.nl...2x0-8-mm-groen-per-meter/

• Tom86
thehog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:13:
[...]

Dat is het in de basis wel. Weet niet of je nog een drukschakelaar en andere accessoires hebt toegevoegd, maar met deze paar instellingen zou het al moeten werken.
Owhja natuurlijk nog aangeven of je fixed cable hebt of socket, en als het socket is wat voor locking je hebt.
Ik heb een socket, zonder locking…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tom86 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:47:
[...]

Ik heb een socket, zonder locking…
Dat is onverstandig.,,

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Beetje offtopic:

Hoi @Tom86, ik twijfel al een tijdje of ik deze reactie moet geven omdat ik niet belerend of negatief over wil komen. Maar ik ga het toch doen, doe er mee wat je wil ;).

Op basis van je recente vragen, maar ook die van een tijdje geleden vraag ik me af of je het project van een zelfbouw laadpaal helemaal overziet? Het is echt goed zelf te doen, maar je werkt wel met serieuze elektrische componenten waar serieuze vermogens doorheen gaan. Je stelt een hoop vragen hier, wat goed is en volgens mij wordt je ook veel geholpen. Maar de aard van je vragen en je antwoorden (zoals hierboven ook door @daemonix aangestipt en ook al eerder door anderen) doet vermoeden dat je wat bochtjes afsnijdt?

Ik denk dat er genoeg mensen in dit topic zijn die je willen helpen, maar dan moet je misschien iets meer van je plan en ontwerp uit de doeken doen in plaats van losse vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Wel altijd fijn als je zo'n stelling plaatst dat je dan ook uitlegt waarom je dat onverstandig vindt. Ik kan hem ook wel invullen maar iedereen is natuurlijk nieuwsgierig naar jouw uitleg.
Pagina: 1 ... 27 ... 88 Laatste