Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
vanenkelen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:22:
[...]

Kabel getest en die is goed! Dan kunnen het dus nog twee dingen zijn:
  1. De afstand, maar voor mijn gevoel is 3 meter kabel niet perse problematisch. De kabel ligt ook nergens direct tegen de 230 kabels aan. Wel tegen de signaalkabel voor de locking actuator, maar dat is laagspanning en die kabel is wel volledig afgeschermd.
  2. De meter die niet compatible is.
Ik gok op optie 2. Als Stedin straks geweest is, ik een nieuwe meter heb en het dan nog niet werkt, dan ga ik kijken of ik de module ga verplaatsen of andere (afgeschermde) kabels ga plaatsen.
Heb je dit al gecontroleerd?
https://gathering.tweaker...message/65601680#65601680

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:57
Krisp schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:10:
Inmiddels ben ik ook weer een stap verder met mijn op EVSE-wifi gebaseerde installatie, en kan ik die direct vanuit Home assistant aansturen. Er zijn 3 laadstrategieën die de laadpaal kan hanteren:
- op een gefixeerde snelheid laden
- alleen het overschot laden ('smart charging')
- load balancing (laden terugschroeven om niet boven de aansluitwaarde te komen)

Die laatste staat altijd aan, ongeacht de strategie die je kiest. En dat levert dan deze interface op (de auto is nu niet aangesloten):
[Afbeelding]

Mocht er een andere grootverbruiker aan gaan, dan schroeft de laadpaal binnen 3 seconden (end-to-end) het vermogen terug. Daarmee valt hij ruimschoots binnen de marge van de zekering. :)

Ik heb gemerkt dat de auto soms niet goed start met laden door de wisselingen in amperage, als het bijvoorbeeld deels bewolkt is. De 'herstart' knop onderbreekt de CP-signaal, waardoor ik het laden weer aan de gang krijg zonder dat ik de kabel eruit moet halen.
Heb je toevallig gebruik gemaakt van deze code:
https://community.home-assistant.io/t/issues-with-rest-based-implementation-of-simple-evse-wifi/240826
Ik was hetzelfde van plan, en het wiel opnieuw uitvinden is ook weer zinloos. 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

8)7
Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Thanks voor de tip, daar heb ik volledig overheen gelezen. Ik kan alleen de meegeleverde kabel niet gebruiken want die is te kort. Maar ik heb nog wel ergens een koppelstukje liggen. Wellicht dat ik dan de lange kabel met de originele ( en mogelijk cross uitgevoerde) kabel kan koppelen en kijken of dat werkt. En anders gaan we knippen en solderen O-).

Edit: Verhip, ik heb de kabel die meegeleverd is met de Sensorbox even aan een kabeltester gehangen en de lampjes knipperen inderdaad in omgekeerde volgorde. Terwijl ik zeker weet dat de kabel die ik geïnstalleerd heb (en gisteren getest) in de juiste volgorde knippert. En inderdaad als ik naar de kleuren in de connector kijk dan zie ik ook kleurtjes in andere volgorde. _/-\o_

Zou het…. Vanavond even kabeltjes koppelen.

[ Voor 25% gewijzigd door vanenkelen op 19-11-2021 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
vanenkelen schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:18:
[...]

8)7
Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Thanks voor de tip, daar heb ik volledig overheen gelezen. Ik kan alleen de meegeleverde kabel niet gebruiken want die is te kort. Maar ik heb nog wel ergens een koppelstukje liggen. Wellicht dat ik dan de lange kabel met de originele ( en mogelijk cross uitgevoerde) kabel kan koppelen en kijken of dat werkt. En anders gaan we knippen en solderen O-).
Kun je het niet gewoon zien aan de kleuren van de draadjes in de connectoren?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Top! Opgelost!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFY-qVL7L6y4a1VTaazI12DA1X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jK34yfcQTKTCpGdHxQHwISq.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks @wiljums

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:32:
Al weer een tijdje geleden mijn vragen in dit topic gesteld, antwoorden en hulp gekregen en sindsdien alle spullen verzameld. Ik was dus gelukkig wel op tijd met het bestellen van de SmartEVSE, dat ding is best vaak uitverkocht zeg.

Afgelopen weekend had ik eindelijk de tijd om het plan uit te voeren. Ik zal mijn aanpak hier zoveel mogelijk delen als bedankje, voor wie het interessant vindt en tegelijkertijd als 'handleiding' voor de volgende die van plan is zelf zijn laadpaal te maken en alvast een kickstart wil hebben. Mocht je nog dingen zien/lezen waarvan je denkt "dat had slimmer/veiliger/beter gekund", dan hou ik me van harte aanbevolen! Vragen? Stel ze gerust.

Het plan:
Een zo klein mogelijke laadkast met socket aan de gevel en maximaal voorbereid op 3-fasen 16A (11kW) laden. (Nee mijn vrouw wilde echt geen kabel aan de muur :) )

Hiervoor wilde ik mijn laadinstallatie over 3 plekken verdelen:
  1. De noodzakelijke aanpassingen in de meterkast
  2. De mogelijkheid om de laadpaal te bedienen (starten/stoppen/instellingen SmartEVSE) in de hal
  3. Een socket aan de gevel buiten
Het schema:
[Afbeelding]

Let op: bij de sensorbox heb ik ook een rode en blauwe lijn getekend (230v) maar dat hoeft niet als hij op de p1 poort is aangesloten.

De benodigde materialen:
[Afbeelding]
Ik heb heel bewust voor een Type B aardlek gekozen. Wij hebben een Renault Zoë en die schijnt daar sowieso erg kieskeurig mee te zijn en daarnaast werd voor mij onvoldoende duidelijk of de oplossing met een Residual Current Sensor volledig aan de (NEN-)normen voldoet.

Als trouwens iemand een handige tip heeft hoe een tabel vanuit excel (inclusief de hyperlinks) hier te kopiëren, houd ik me aanbevolen.

De aanpassingen in de meterkast:
Ik heb nu nog 1 fase 35A in de meterkast, maar wilde alles alvast aanleggen zodat ook 3 fase 25A mogelijk zal zijn. Die aanvraag is inmiddels de deur uit, maar dat zal nog tot januari/februari duren voordat Stedin hier langs kan komen.

Voor de aanpassingen:
[Afbeelding]

Kastje ernaast geplaatst en componenten aangesloten:
[Afbeelding]

Deksel erop:
[Afbeelding]

Aansluiten op de hoofdschakelaar en koppelen van de P1 verbinding heb ik pas op het laatste gedaan.

Laadpaal/bediening in de hal:
Ik heb tussen de meterkast en de buitenmuur een garderobekast met daarin een afgetimmerde verdeler van de vloerverwarming. Een perfecte plek dus om de oversteek van meterkast naar buitenmuur buiten het zicht te plaatsen zonder dat ik door de kruipruimte hoef.

De oversteek van meterkast naar buitenmuur:
[Afbeelding]

SmartEVSE en Relais aangesloten:
[Afbeelding]

Sensorbox en signaalkabel voor lock actuator ook aangesloten:
[Afbeelding]

Kabels door de buitenmuur heen (in PVC pijp):
[Afbeelding]

En kastje weer dicht:
[Afbeelding]

Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.

18 en 30mm gaten een beetje schuin naar beneden door de muur geboord (binnen hoger dan buiten ivm vocht). Daarin 16mm en 25mm PVC pijp:
[Afbeelding]

3x32A laadkabel en 4-aderige signaalkabel (voor locking actuator) doorsteken:
[Afbeelding]

Kastje monteren en kabels strippen:
[Afbeelding]

En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
[Afbeelding]

Eindresultaat
Het werkt en nog in 1x ook. Nou ja behalve de communicatie met de p1 poort op mijn slimme meter dan. Helaas is mijn meter (een L+G e350) niet compatible met de Sensorbox en kreeg ik een communication error. De SmartEVSE op dom instellen en een laadstroom van (voorlopig) 20A doet het echter perfect.

[Afbeelding]

Nu wachten op Stedin tot ze 3-fase aan komen leggen. Ik heb in mijn aanvraag vermeld welke metertypes ik graag zou willen hebben ivm communicatie met een laadpaal, maar ze gaven aan daar geen enkele belofte in te kunnen doen.

Zijn er hier toevallig mensen die recent hun aansluiting hebben laten uitbreiden naar 3 fase 25A bij Stedin? Welke meter hebben jullie gekregen?

Resterende twijfel/onduidelijkheid
Selectiviteit... ik ben het woord ook in dit topic al een aantal keer tegen gekomen en blijf het een lastig begrip vinden. Wat ik er van begrijp is het een mechanisme dat er voor zorgt dat bij overbelasting de automaten/zekeringen er in de juiste volgorde uitklappen. Dus altijd eerst de zekering die het dichtste bij de verbruiker zit, zodat in theorie nooit (of alleen bij echt gekke situaties) de hoofdzekering van de netbeheerder er uit klapt. Zodra je je er in gaat verdiepen wordt het voor mij wat diffuus met allerlei grafiekjes en type automaten en aardlekschakelaars. Nu ben ik van nature iemand die graag aan de veilige kant gaat zitten (zeker bij elektra en dit soort vermogens), vandaar dat ik voor mezelf onderstaande richtlijn heb geformuleerd.

Als ik zie hoe het in de praktijk wordt toegepast komt het er eigenlijk op neer dat je achter een 35A 1 fase hoofdaansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 25A. En dat je bij 3 fase 3x25A aansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 3x16A. Oftewel bij een normale huisaansluiting waarbij je rekening houdt met selectiviteit is 25A 1fase laden (5,75kW) of 3x16A 3-fase laden (11kW) het maximum.

Update over niet direct werken P1 communicatie:
Blijkbaar is de met de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel een cross-cable. Dat was mij niet opgevallen en ik had het ook over het hoofd gezien in dit topic, maar is al eens eerder netjes uitgelegd. Dus even wat kleine aanpassingen aan de door mij geïnstalleerde RJ12 kabel en het werkt als een zonnetje. Dank voor de tips!
Bij mij is het in augustus omgezet van 1 fase naar 3x25A door Stedin. Ik heb de meter 'kaifa ssmr 5.0 ma304h4cnl' gekregen, deze heeft een P1 port maar nog niet getest.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Gecko123 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:00:
[...]
Bij mij is het in augustus omgezet van 1 fase naar 3x25A door Stedin. Ik heb de meter 'kaifa ssmr 5.0 ma304h4cnl' gekregen, deze heeft een P1 port maar nog niet getest.
Succes
Die wordt volgens de handleiding van de SmartEVSE ondersteund, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:32:
Al weer een tijdje geleden mijn vragen in dit topic gesteld, antwoorden en hulp gekregen en sindsdien alle spullen verzameld. Ik was dus gelukkig wel op tijd met het bestellen van de SmartEVSE, dat ding is best vaak uitverkocht zeg.

Afgelopen weekend had ik eindelijk de tijd om het plan uit te voeren. Ik zal mijn aanpak hier zoveel mogelijk delen als bedankje, voor wie het interessant vindt en tegelijkertijd als 'handleiding' voor de volgende die van plan is zelf zijn laadpaal te maken en alvast een kickstart wil hebben. Mocht je nog dingen zien/lezen waarvan je denkt "dat had slimmer/veiliger/beter gekund", dan hou ik me van harte aanbevolen! Vragen? Stel ze gerust.

Het plan:
Een zo klein mogelijke laadkast met socket aan de gevel en maximaal voorbereid op 3-fasen 16A (11kW) laden. (Nee mijn vrouw wilde echt geen kabel aan de muur :) )

Hiervoor wilde ik mijn laadinstallatie over 3 plekken verdelen:
  1. De noodzakelijke aanpassingen in de meterkast
  2. De mogelijkheid om de laadpaal te bedienen (starten/stoppen/instellingen SmartEVSE) in de hal
  3. Een socket aan de gevel buiten
Het schema:
[Afbeelding]

Let op: bij de sensorbox heb ik ook een rode en blauwe lijn getekend (230v) maar dat hoeft niet als hij op de p1 poort is aangesloten.

De benodigde materialen:
[Afbeelding]
Ik heb heel bewust voor een Type B aardlek gekozen. Wij hebben een Renault Zoë en die schijnt daar sowieso erg kieskeurig mee te zijn en daarnaast werd voor mij onvoldoende duidelijk of de oplossing met een Residual Current Sensor volledig aan de (NEN-)normen voldoet.

Als trouwens iemand een handige tip heeft hoe een tabel vanuit excel (inclusief de hyperlinks) hier te kopiëren, houd ik me aanbevolen.

De aanpassingen in de meterkast:
Ik heb nu nog 1 fase 35A in de meterkast, maar wilde alles alvast aanleggen zodat ook 3 fase 25A mogelijk zal zijn. Die aanvraag is inmiddels de deur uit, maar dat zal nog tot januari/februari duren voordat Stedin hier langs kan komen.

Voor de aanpassingen:
[Afbeelding]

Kastje ernaast geplaatst en componenten aangesloten:
[Afbeelding]

Deksel erop:
[Afbeelding]

Aansluiten op de hoofdschakelaar en koppelen van de P1 verbinding heb ik pas op het laatste gedaan.

Laadpaal/bediening in de hal:
Ik heb tussen de meterkast en de buitenmuur een garderobekast met daarin een afgetimmerde verdeler van de vloerverwarming. Een perfecte plek dus om de oversteek van meterkast naar buitenmuur buiten het zicht te plaatsen zonder dat ik door de kruipruimte hoef.

De oversteek van meterkast naar buitenmuur:
[Afbeelding]

SmartEVSE en Relais aangesloten:
[Afbeelding]

Sensorbox en signaalkabel voor lock actuator ook aangesloten:
[Afbeelding]

Kabels door de buitenmuur heen (in PVC pijp):
[Afbeelding]

En kastje weer dicht:
[Afbeelding]

Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.

18 en 30mm gaten een beetje schuin naar beneden door de muur geboord (binnen hoger dan buiten ivm vocht). Daarin 16mm en 25mm PVC pijp:
[Afbeelding]

3x32A laadkabel en 4-aderige signaalkabel (voor locking actuator) doorsteken:
[Afbeelding]

Kastje monteren en kabels strippen:
[Afbeelding]

En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
[Afbeelding]

Eindresultaat
Het werkt en nog in 1x ook. Nou ja behalve de communicatie met de p1 poort op mijn slimme meter dan. Helaas is mijn meter (een L+G e350) niet compatible met de Sensorbox en kreeg ik een communication error. De SmartEVSE op dom instellen en een laadstroom van (voorlopig) 20A doet het echter perfect.

[Afbeelding]

Nu wachten op Stedin tot ze 3-fase aan komen leggen. Ik heb in mijn aanvraag vermeld welke metertypes ik graag zou willen hebben ivm communicatie met een laadpaal, maar ze gaven aan daar geen enkele belofte in te kunnen doen.

Zijn er hier toevallig mensen die recent hun aansluiting hebben laten uitbreiden naar 3 fase 25A bij Stedin? Welke meter hebben jullie gekregen?

Resterende twijfel/onduidelijkheid
Selectiviteit... ik ben het woord ook in dit topic al een aantal keer tegen gekomen en blijf het een lastig begrip vinden. Wat ik er van begrijp is het een mechanisme dat er voor zorgt dat bij overbelasting de automaten/zekeringen er in de juiste volgorde uitklappen. Dus altijd eerst de zekering die het dichtste bij de verbruiker zit, zodat in theorie nooit (of alleen bij echt gekke situaties) de hoofdzekering van de netbeheerder er uit klapt. Zodra je je er in gaat verdiepen wordt het voor mij wat diffuus met allerlei grafiekjes en type automaten en aardlekschakelaars. Nu ben ik van nature iemand die graag aan de veilige kant gaat zitten (zeker bij elektra en dit soort vermogens), vandaar dat ik voor mezelf onderstaande richtlijn heb geformuleerd.

Als ik zie hoe het in de praktijk wordt toegepast komt het er eigenlijk op neer dat je achter een 35A 1 fase hoofdaansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 25A. En dat je bij 3 fase 3x25A aansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 3x16A. Oftewel bij een normale huisaansluiting waarbij je rekening houdt met selectiviteit is 25A 1fase laden (5,75kW) of 3x16A 3-fase laden (11kW) het maximum.

Update over niet direct werken P1 communicatie:
Blijkbaar is de met de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel een cross-cable. Dat was mij niet opgevallen en ik had het ook over het hoofd gezien in dit topic, maar is al eens eerder netjes uitgelegd. Dus even wat kleine aanpassingen aan de door mij geïnstalleerde RJ12 kabel en het werkt als een zonnetje. Dank voor de tips!
Zie ik dat nou goed dat je 20A als laadstroom kunt instellen?
Betekend dit dat de auto ook daadwerkelijk met 4600 watt aan het laden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Chris96 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:06:
[...]

Natuurlijk! Waarom verbaasd je dat? Hij kan zelfs op 32A staan (laden op 7kW per fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
thehog schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:18:
[...]

Natuurlijk! Waarom verbaasd je dat? Hij kan zelfs op 32A staan (laden op 7kW per fase)
Dat verbaasd me zeker. Ik was in de veronderstelling dat alleen 6/10/16/32 tot de opties behoorde.
Maar als 20 / 25 Ampere ook tot de mogelijkheden behoren bied dat voor onze situatie enorm voordeel.

Wij hebben als 2e auto een Fiat 500e (USA) welke alleen een type1 aansluiting heeft. We gebruiken hem nu via een 3.7kw EVBox met drukknop die ik zelf geplaatst heb.
Als hoofdaansluiting hebben we 3x 25A waarvan 1 fase minimale bezetting heeft.

Als we van 16A naar 20A zouden gaan scheelt dat natuurlijk al een heel stuk. Auto kan maximaal met 30A overweg.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris96 op 21-11-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Chris96 Als je Loadbalancing gebruikt, kan je idd naar 25A.

Als je geen LB hebt maar wel zelf je net-zekering aan/uit kan zetten kan je bij een eventuele overbelasting zelf de fase weer aanschakelen zonder het netbedrijf nodig te hebben.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
BarryH schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:11:
@Chris96 Als je Loadbalancing gebruikt, kan je idd naar 25A.

Als je geen LB hebt maar wel zelf je net-zekering aan/uit kan zetten kan je bij een eventuele overbelasting zelf de fase weer aanschakelen zonder het netbedrijf nodig te hebben.
LB is geen optie aangezien de de laadpaal 50 meter van de meterkast afstaat. En een extra kabel trekken veel werk cq kosten met zich mee brengt.

En helaas kan ik niet bij de netzekering. Dus 20A maximaal zijn maar dat kan ik nu niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Chris96 Kan je wellicht de auto begrenzen op 20A? mijn Ioniq kan op 100%, 90% en 60% ingesteld worden.
Overigens ws. heb je bijna nooit het verschil tussen 16A en 20A echt nodig. Alleen in het scenario bijna leeg thuiskomen en na 2-3 uur weer ergens heen moeten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Chris96 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:06:
[...]
Ook al beantwoord door @thehog en @BarryH, maar inderdaad de auto laadt daar met 20A. Op de SmartEVSE kun je in stappen van 1 ampere instellen hoeveel je wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Chris96 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:56:
[...]

Dat verbaasd me zeker. Ik was in de veronderstelling dat alleen 6/10/16/32 tot de opties behoorde.
Elke EV laadpaal kent theoretisch elke mogelijk vanaf 6A tot en met uit mijn hoofd 80A in alle stapjes. Het is de beperking van de software (of een hardware draaiknop) die het beperkt tot mindere stappen. Zoals genoemd kan SmartEVSE het in stapjes van 1A begrenzen maar elke slimme laadpaal van vele andere merken ook.

Als je in jouw huis 1 fase helemaal kan vrij spelen voor alleen de laadpaal kan je prima op 25A laden zonder dat je loadbalancing nodig hebt (en de kabel naar de laadpaal dik genoeg is en je de laadpaal op 25A hebt afgezekerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris96
thehog schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:08:
[...]

Elke EV laadpaal kent theoretisch elke mogelijk vanaf 6A tot en met uit mijn hoofd 80A in alle stapjes. Het is de beperking van de software (of een hardware draaiknop) die het beperkt tot mindere stappen. Zoals genoemd kan SmartEVSE het in stapjes van 1A begrenzen maar elke slimme laadpaal van vele andere merken ook.

Als je in jouw huis 1 fase helemaal kan vrij spelen voor alleen de laadpaal kan je prima op 25A laden zonder dat je loadbalancing nodig hebt (en de kabel naar de laadpaal dik genoeg is en je de laadpaal op 25A hebt afgezekerd).
De kabel die naar de laadpaal toe gaat is 4mm2 en is ongeveer 50 meter lang. (Onder de vloer van het huis door, door de tuin en naar de oprit)

Het komt wel eens voor dat de auto met 15% thuis aankomt. En dan eigenlijk nog een ritje van 10km moet maken binnen een uur.
In zulke situaties starten we nu onze hoofd auto (diesel) wat ik zonde vind.

Met iets meer laadsnelheid zou het passender zijn om sneller te kunnen laden dan 16A.

Ik ga even inventariseren, en dan heb ik wellicht nog vragen.
Bedankt voor de informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris96 op 21-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb zelf een hybride en geen 3-fase auto. Mijn schoonzus was dit weekend op bezoek met haar EV die dus wel 3-fase ondersteund. Nu kon is dus ook mooi load balancing uitproberen. En dat ging echt top!

Installatie tijdens werking. Mooi om te zien dat je alle 3 de fases mooi kunt uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZko2UUWhLs0Ep5xtbHX4xhokWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qN6rSbODEn77KziWUywb7ow.jpg?f=fotoalbum_large

Uitlezen via telefoon, continu boven de 10Kw/h geladen. Even waterkoker aan en de auto word gelijk even geknepen. Waterkoker weer uit en de auto krijgt weer volle bak stroom. top! (dus is puur en alleen de laadpaal / Kwh meter en dus niet de rest van het huis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVYRf-sdb7IqP2YXPyEGXUhtPLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPBiMCgsxEzKPFIZNk48AS4y.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan naar de totalen in huis kijk (uitgelezen via P1 poort) voor een hele dag ziet de grafiek er zo uit (groene is teruglevering toen de zon er even door piepte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTeN5UVS8PBo2v032GfpRB7DRQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVzXaQylJR5qtMqlR7LUWzPl.jpg?f=fotoalbum_large

conclusie, alles werkt!

wel viel mij op dat de meterkast wel iets warm word. niet heet of dat ik mij zorgen maak, maar na een paar uur volle bak laden voel je het wel. Zeker de installatieautomaat voel je dat die warm is. Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
joostbo schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:56:
Ik heb zelf een hybride en geen 3-fase auto. Mijn schoonzus was dit weekend op bezoek met haar EV die dus wel 3-fase ondersteund. Nu kon is dus ook mooi load balancing uitproberen. En dat ging echt top!

Installatie tijdens werking. Mooi om te zien dat je alle 3 de fases mooi kunt uitlezen.

[Afbeelding]

Uitlezen via telefoon, continu boven de 10Kw/h geladen. Even waterkoker aan en de auto word gelijk even geknepen. Waterkoker weer uit en de auto krijgt weer volle bak stroom. top! (dus is puur en alleen de laadpaal / Kwh meter en dus niet de rest van het huis)

[Afbeelding]

Als je dan naar de totalen in huis kijk (uitgelezen via P1 poort) voor een hele dag ziet de grafiek er zo uit (groene is teruglevering toen de zon er even door piepte)

[Afbeelding]

conclusie, alles werkt!

wel viel mij op dat de meterkast wel iets warm word. niet heet of dat ik mij zorgen maak, maar na een paar uur volle bak laden voel je het wel. Zeker de installatieautomaat voel je dat die warm is. Is dat bij jullie ook zo?
Uitlezen? Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Gewoon uitlezen. Of begrijp ik de vraag niet goed? P1 meter kun je uitlezen en KhW meter ook.

In mijn geval op de telefoon. Kun je precies zien wat de laadpaal verbruikt. het totale huis verbruikt (en PV panelen opwekken). zo kun je ook mooi de load balancer zien werken. Totaalverbruiken, etc. zie de 2 screenshotjes uit de telefoon

[ Voor 34% gewijzigd door joostbo op 29-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
joostbo schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:24:
[...]

Gewoon uitlezen. Of begrijp ik de vraag niet goed? P1 meter kun je uitlezen en KhW meter ook.
Ah ok. Ik dacht de smartevse zelf :) Die is nog steeds niet smart uit te lezen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
thehog schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:26:
[...]

Ah ok. Ik dacht de smartevse zelf :) Die is nog steeds niet smart uit te lezen :'(
Nee helaas! De vraag is ook in hoeverre je dat echt wil. die module is echt voor de communicatie met de auto en aansturing, verder niet

als je echt wil uitlezen hebben ze daarvoor dus de KwH meter (en P1 meter)

[ Voor 8% gewijzigd door joostbo op 29-11-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
joostbo schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:27:
[...]

Nee helaas! De vraag is ook in hoeverre je dat echt wil. die module is echt voor de communicatie met de auto en aansturing, verder niet

als je echt wil uitlezen hebben ze daarvoor dus de KwH meter (en P1 meter)
Uiteindelijk willen ze de sensorbox slim maken en uitleesbaar maar dat duurt al even. Dan kan je dus die uitlezen (en eventueel aansturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Maar voelen jullie ook wel wat warmte met een paar uurtjes 11Kw laden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@joostbo Zo lang je je handen niet verbrand is het niet zo erg. Met 7kW laden (op 1 fase) gebeurd bij mij heel vaak. Een en ander wordt dan wel warm, maar ik kan het nog prima aanraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
joostbo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:06:
Maar voelen jullie ook wel wat warmte met een paar uurtjes 11Kw laden ?
Ja zeker, de alamat en kabel richting de contactor word wel iets warm.

Als het op niveau verbranden van je handen, of dat je het niet normaal aan kan raken, komt dan zou ik mij wel zorgen gaan maken. Dan is je bedrading echt te dun.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Heb alles met 6mm2 uitgevoerd en voel bij 5,8 kW (25A) ook warmte. Zowel de kabels als de kast met daarin de smartEVSE, het relais en de sensorbox. Handwarm, niets om me zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
vanenkelen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:46:
Heb alles met 6mm2 uitgevoerd en voel bij 5,8 kW (25A) ook warmte. Zowel de kabels als de kast met daarin de smartEVSE, het relais en de sensorbox. Handwarm, niets om me zorgen om te maken.
Ik kan het wel gewoon aanraken. Alles is hier ook 6mm2 uitgevoerd. Niets aan de hand dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Kingsolo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd waar dat dan in het scherm zichtbaar is. Maakt het nog uit in welke mode de evse staat? Heb zelf een sdm72d-m waarbij de A & B modbus op dezelfde A & B van de sensorbox naar evse zitten. Dit op aangeven van stegen. Maar wat dit nog extra zou moeten toevoegen is mij niet duidelijk.

Dit is mijn standaard smart scherm.

[Afbeelding]
Zie hieronder, die 32.0 A is de max die de smartEVSE vrijgeeft, de geladen 0,6 kWh en laadvermogen van 11 kW komen uit de Eastron.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/030OV5CC-OpEegoscQN-0HE5Kt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78CZH5jJ4PH33emI88Nlhy09.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de onderstaande instructies de Eastron SDM630 aangesloten op de smartEVSE.
https://github.com/SmartE.../4#issuecomment-808054166

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Niet echt een nuttige update, maar vind het gewoon leuk om te melden 😇.

De SmartEVSE werkt in smart modus echt perfect. De auto staat nu te laden (1 fase 25A) terwijl er in huis een wasmachine, droger en twee ovens aan staan en dat op een 1 fase 35A hoofdaansluiting.

Je ziet het aantal amperes op het schermpje van de SmartEVSE op en neer dansen en hij is ook al een aantal keer op een pauze van een minuut gesprongen. En, zoals het hoort, is er nog geen automaat of zekering uitgeklapt vanwege te hoog verbruik.

Top dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja kan ik bevestigen, ik heb zelf 3x25, dus iets meer ruimte. Maar ik kan prima de inductie kookplaat aan, oven aan, wasmachine + vaatwasser aan, warmtepomp aan en tegelijk de auto laden zonder enig probleem.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:45
Sterkstroom vraag: ik ben een Eastron kWh meter aan het inbouwen in de meterkast, om het verbruik van de laadpaal te kunnen meten; ik vind in de oude doos prachtig 6mm2 draad met een massieve kern, de "normale" draad. Ik kom echter ook ongeveer dezelfde dikte draad tegen, bestaande uit zeven kleinere koperkernen. Het is dus geen (soepele) litze draad!

Kan ik deze draad gebruiken in de meterkast, of is deze ergens anders voor bedoeld?

[ Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 14-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
dingo35 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:40:
Sterkstroom vraag: ik ben een Eastron kWh meter aan het inbouwen in de meterkast, om het verbruik van de laadpaal te kunnen meten; ik vind in de oude doos prachtig 6mm2 draad met een massieve kern, de "normale" draad. Ik kom echter ook ongeveer dezelfde dikte draad tegen, bestaande uit zeven kleinere koperkernen. Het is dus geen (soepele) litze draad!

Kan ik deze draad gebruiken in de meterkast, of is deze ergens anders voor bedoeld?
Koper is koper zou je zeggen, maar voor die paar euro zou ik wel gewoon de gangbare draad gebruiken. Of VD, of VDS met adereindhulzen.

Van die enkele ader draad met meerdere volle kernen ben ik weleens in mijn Mercedes ex-vrachtwagentje, nu camper, van 1978 tegen gekomen. Daar zat iets van 6mm2 het tussen de accu en het contactslot dus ik denk dat het bedoeld is voor situaties dat je toch iets soepel wil, dus waar volle kern te stug is en kans heeft om te breken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Het valt me op de dat residual dc sensor van de smartEVSE nogal duur is; dat ligt duidelijk niet aan de leverancier, maar aan de fabrikant.

Ik kwam een aanzienlijk goedkopere sensor tegen:
http://www.ivy-metering.com/ukrainian-market/256.html

Ik kom deze voor USD 26 tegen, dat is ca. de helft.
Is het een idee de smartEVSE voor de sensor geschikt te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@maarten_nl, dank, ik was even bang dat ik voor 30cm 6mm2 draad een rol van €180 moest kopen, maar zie nu dat ik ook stukjes van 2,5m kan kopen bij de bouwmarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Ik meen me te herinneren dat massieve kern verplicht is voor installatiewerk in huis maar ik ben geen gecertificeerde elektricien.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
Als er meerder kernen in zit zou er meer stroom door de kabel mogen. Dit wordt echter niet gebruikt in de installatietechniek omdat soepele draad duurder is.(verwacht ik)
En in de installatietechniek wordt hier geen verschil in gemaakt, in de industrie wel.

Edit: Max stroom in installaties:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/?gclid=Cj0KCQiAnuGNBhCPARIsACbnLzq5dMdIzvlu3INOIBopKZEO-RXEGkdZBy78DDS_K8dIw41C9insCmAaAqNdEALw_wcB
Max stroom in grondkabels:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/alles-over/welke-grondkabel-heb-ik-nodig

[ Voor 50% gewijzigd door cruysen op 14-12-2021 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog

Dat heet samengeslagen aders (https://www.dgrubberholland.nl/asset/media/document/377.pdf). Is prima te gebruiken en meestal ook prima zonder adereindhulzen aan te sluiten in de contacten.

edit: liefst zelfs zonder adereindhulzen: https://www.liander.nl/si...20kWh%20meters%20V1.0.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 14-12-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Bedankt @thehog, helder en uitstekend onderbouwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
dingo35 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:05:
Het valt me op de dat residual dc sensor van de smartEVSE nogal duur is; dat ligt duidelijk niet aan de leverancier, maar aan de fabrikant.

Ik kwam een aanzienlijk goedkopere sensor tegen:
http://www.ivy-metering.com/ukrainian-market/256.html

Ik kom deze voor USD 26 tegen, dat is ca. de helft.
Is het een idee de smartEVSE voor de sensor geschikt te maken?
Check de specs, wat is het voltage/ampere waar de RCM op werkt en wat wil die ivy? En dan het signaal in het geval van een fout, active high of low?

Bij Elektramat kan je trouwens de meeste gangbare draad en kabel per meter kopen, niet eens zo duur en de volgende dag op de deurmat :) ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Waarschijnlijk een ontzettend domme opmerking, maar:

Waarom ter voorkoming van DC lekstromen niet gewoon condensatoren in serie met fasen en neutraal leiding? Nadeel zou een capacitieve belasting zijn, maar verder: voorkomen is beter dan detecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Check de specs, wat is het voltage/ampere waar de RCM op werkt en wat wil die ivy? En dan het signaal in het geval van een fout, active high of low?
Beide sensoren werken op 12V, de huidige sensor werkt met active high open drain, kan dit niet echt in de specs van het alternatief vinden (maar hoe moeilijk kan het zijn).

Ik zie twee probleempunten:
1 sensor heeft geen behuizing; dat wordt dus wat meer knutselen voor de DHZ man
2 de alarm levels moeten/kunnen via een uart interface gezet worden. Als die default niet op de juiste waarden staan zouden die bij elke powerup op de juiste waarden gezet moeten worden, hetgeen complexiteit van de code aanzienlijk vergroot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
dingo35 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:25:
Waarschijnlijk een ontzettend domme opmerking, maar:

Waarom ter voorkoming van DC lekstromen niet gewoon condensatoren in serie met fasen en neutraal leiding? Nadeel zou een capacitieve belasting zijn, maar verder: voorkomen is beter dan detecteren?
Ik verwacht dat de condensator dan wel van een grote waarde moet zijn voor het verwachte vermogen.
En er staat me iets van bij met faseverschuiving. :?

Een scheidingstrafo zou ook kunnen, daar komt de DC component ook niet doorheen. En deze zijn nog vrij goedkoop met grote vermogen. En als je secondair niet aan aarde aansluit heb je secondair ook geen aardlek nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:39
cruysen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:11:
[...]

Een scheidingstrafo zou ook kunnen, daar komt de DC component ook niet doorheen. En deze zijn nog vrij goedkoop met grote vermogen. En als je secondair niet aan aarde aansluit heb je secondair ook geen aardlek nodig. ;)
Dan zit je met 3 scheidingstrafos op 3 fasen, en die meterkast is al zo vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@dingo35 reken maar uit hoe groot die condensator moet zijn om een impedantie van zeg 1 ohm op 50 Hz te zijn. Dan heb je je antwoord :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
mukky schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:28:
[...]

Dan zit je met 3 scheidingstrafos op 3 fasen, en die meterkast is al zo vol
Nope, dan is er nog steeds 1 trafo nodig. (3 fase trafo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasetransformator).
3fase-beschermingstransfo-3x400 4kVA: https://www.elektrobode.n...UdHHhaecF6tUaAqFqEALw_wcB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_0-LLeWlyOqGmtNwRE2m0hvF-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IFdcjF6qR5rsoxDLGc0wIrX2.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door cruysen op 15-12-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@cruysen Ik vind 4kVA wel een beetje weinig als de auto op 11kW wil laden.

Kan er geen DC lekstroom via de N lopen?

Bovendien kost dat blijkbaar ook zo'n 5% van de energie. Dan is het toch al snel voordeliger om te detecteren ipv te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
JeroenE schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:26:
@cruysen Ik vind 4kVA wel een beetje weinig als de auto op 11kW wil laden.

Kan er geen DC lekstroom via de N lopen?

Bovendien kost dat blijkbaar ook zo'n 5% van de energie. Dan is het toch al snel voordeliger om te detecteren ipv te voorkomen?
Klopt, ik had deze trafo alleen even als voorbeeld.

Maar de detectie is er alleen voor om in te grijpen als er iets mis gaat:
- (aardlek type A of AC) Dus een aardfout
- (aardlek type B ) of een DC component die de aardlekschakelaar minder gevoelig maakt of volledig buitenwerking zet.

Dus als de aardlek uitschakelt is dit om gevaarlijke situaties te voorkomen, niet als filter. 8)
Dus als het vaker voorkomt zou ik naar de garage gaan omdat er waarschijnlijk iets niet goed is in de auto. O-)

[ Voor 14% gewijzigd door cruysen op 15-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
reken maar uit hoe groot die condensator moet zijn om een impedantie van zeg 1 ohm op 50 Hz te zijn. Dan heb je je antwoord
@Proton_ Dat zou dan op 3 millifarad uitkomen

https://www.amazon.com/dp...fabc_D1W0AF1FFTPCT498AGVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 09:12
Jullie vergeten 1 ding: de auto zet de wisselspanning om in gelijkspanning. Dus je kunt de DC component wel blokkeren in je laadpaal maar er zal alsnog later in het 'schema' een gelijkstroom zijn (zonder krijg je de accu echt niet geladen). En die gelijkspanning is heel hoog, als ie ergens naar aarde weglekt wil je dat graag zsm detecteren. Ben wel benieuwd hoevaak dat nou gebeurd in de praktijk. Er is wel iets goed stuk of slecht geïsoleerd áls het gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door sunib op 15-12-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
En die gelijkspanning is heel hoog, als ie ergens naar aarde weglekt wil je dat graag zsm detecteren
Maar dat wordt volgens mij helemaal niet gedetecteerd; de sensor zit tussen het schakelrelais en de laadkabel, volgens mij wordt er alleen gedetecteerd of er op 1 van de fasen en/of de neutraal een DC component aanwezig is; is dat het geval dan moet de EVSE uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Was dat DC lekstroom verhaal niet alleen voor de Zoë ivm een niet galvanisch gescheiden OBC?
Voordat er hier allerlei oplossingen worden aangedragen voor een probleem dat al is opgelost in de OBC van de meeste EV's... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Blackraven daar is het risico het grootst, maar zo'n fout kan ook bij andere auto's optreden. En tenslotte kan er ook een willekeurige auto die volgens andere normen gebouwd is (India/China/...) er aan komen te hangen.

Als de lader alleen voor jouw auto geschikt is en jouw auto een 6 mA verklaring heeft (zoals de PV inverters), is het een ander verhaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
dingo35 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:52:
[...]

Maar dat wordt volgens mij helemaal niet gedetecteerd; de sensor zit tussen het schakelrelais en de laadkabel, volgens mij wordt er alleen gedetecteerd of er op 1 van de fasen en/of de neutraal een DC component aanwezig is; is dat het geval dan moet de EVSE uitschakelen.
Het is een aardlekschakelaar, dus ik mag hopen dat hij een weglekkende stroom naar aarde detecteerd. Dat is z'n enige doel. :-)

Als er zo'n lekstroom word gedeteceerd zal de laadpaal direct het relais afschakelen en een foutmelding geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Het is een aardlekschakelaar, dus ik mag hopen dat hij een weglekkende stroom naar aarde detecteerd. Dat is z'n enige doel. :-)
Je hebt gelijk; ik begrijp nu dat de RCM14 sensor de optelsom maakt van de magnetische velden (=stroom) van de drie fasen en de neutraal, en dat dat te allen tijde nul moet zijn. En dat een lekstroom, ook een dc, op deze manier gedetecteerd kan worden.

Blijft mijn vraag staan waarom de 3millifarad oplossing (los van de faseverschuiving) niet werkbaar zou zijn?

• cruysen
Even ter info: in deze link staat op de condensator 3 MFD, dit is de waarde 3 μF.
Dit is een condensator voor de startspoel van een motor b.v. (Oude wasmachine's b.v.)

Een condensator van 3mF (3000μF) is ook nog niet zo ongewoon voor een Elco. Echter een condensator voor 400VAC wordt erg groot en dan is er nog de beperking van de stroom die deze kan hebben.

Edit: En je zou deze per draar moeten doorvoeren. De DC component zou door de fase en/of nul kunnen gaan. Dus je hebt er dan 2 of 3 nodig.

Edit 2: Nog los van de warmteontwikkeling (lees verlies) in de condensator met die stroom.

Edit 3: Bedenkt me net de hoogte van het DC component. Als deze een paar volt is, is er nog geen probleem. Maar als deze veel hoger is? (honderden volts) Dan slaat deze door de condensator of door de aderisolatie heen.

[ Voor 26% gewijzigd door cruysen op 16-12-2021 12:12 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je vergeet nog dat alles na die condensator wel de gevaarlijke gelijkstroom voert. Niet zo fijn om aan te raken, wat de Engelsen met een gevoel voor understatement noemen: incompatible with life.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
@cruysen: sorry dat ik er even wat harder in ga, maar het is gevaarlijk om dit idee te blijven verdedigen. Het klopt gewoon echt niet.: de AC/DC omvormer in de auto maakt doodleuk een gelijkstroom van je wisselstroom nadat het door je condensator is gegaan.

Wat je wilt voorkomen is die gelijkstroom lekt naar aarde, en daar kun je dus geen condensator tussen zetten (en zet 'm aub niet tussen je aardedraad dan maak je juist de situatie gevaarlijker). Zeker niet omdat die 'aarde' ook iemand kan zijn die met z'n voeten in een plas water staat om maar iets te noemen.

Mooi plaatje om het uit te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrzbQTkhioSPzh7Fn9oecdzrPps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXyoJT4e7BYGRIzZZZDpFyrg.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/65584

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
@sunib Klopt. Het is gevaarlijk dit toe te passen in een installatie. Ik beschrijf alleen de praktische onhaalbaarheid van het idee.
De aardfout die je beschrijft blijft echter wel werken de AC component. Echter de condensatoren gaan zich ontladen op het moment dat deze secondair ook aan aarde zouden komen. Dus als dit een persoon is zou deze een onbekende DC stroom door zijn lichaam krijgen. En dit is vele malen gevaarlijker (lees dodelijker !!)

Dus theoretisch zou het mogelijk zijn. (Wordt ook gebruikt bij kleine voedingen. Maar is dan ook goed geïsoleerd. ) Maar in de praktijk is het gewoon levensgevaarlijk.

En wat voor installaties (en machines) van toepassing is: Voorkom gevaarlijke situaties, dat is vele maten beter dan het detecteren of afschermen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
Hallo, na inspiratie van dit topic een ondertussen al weer een jaar geleden een laadpaal gebouwd op basis van Smart EVSE en grotendeels tevreden. Nu heb ik een ID.4 en las ik dat ze ergens volgend jaar terug levering willen gaan ondersteunen. Gezien ik al een hele tijd aan het kijken ben naar thuis batterijen heb ik hier wel oren naar. Ik was echter wel benieuwd of dit iets is wat via de Smart EVSE zou kunnen. Iemand hier er al iets over gevonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Lordsauron ik ben bang dat de hardware om AC terug te leveren ontbreekt en dat het over de DC CCS pinnen gaat.
Dan is dat een compleet ander protocol dat andere hardware nodig heeft.

Zie ook Over V2G; laden en ontladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Proton_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:32:
@Lordsauron ik ben bang dat de hardware om AC terug te leveren ontbreekt en dat het over de DC CCS pinnen gaat.
Dan is dat een compleet ander protocol dat andere hardware nodig heeft.

Zie ook Over V2G; laden en ontladen
Niet helemaal correct. Het ligt aan de autofabrikant of hij ook V2G op de AC wil ondersteunen. Daarvoor moet de inverter in de auto dat natuurlijk ook kunnen. Het gebruik van V2G op de CSS, waarbij de laadpaal het meeste werk doet, ligt meer voor de hand maar op AC kan het ook. ISO 15118 ondersteund dat ook gewoon.

Het zou mij niet verbazen dat ooit smartevse of een andere open source laadpaal uitgebreid kan worden met V2G maar ik denk dat je dan al een autogeneratie verder bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@thehog dat is precies wat ik zeg :)
Die auto doet (zviw) nog geen V2L, dus ontbreekt een inverter.
Dan is het enige dat met software achteraf geregeld kan worden DC V2G en dat valt buiten de scope van een EVSE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Proton_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:08:
@thehog dat is precies wat ik zeg :)
Die auto doet (zviw) nog geen V2L, dus ontbreekt een inverter.
Dan is het enige dat met software achteraf geregeld kan worden DC V2G en dat valt buiten de scope van een EVSE.
In elke auto die je kan laden met AC zit al een inverter. Het is alleen de vraag of hij ook de andere kant op kan.
En, tenzij je voor volkswagen werkt, denk ik niet je kan roepen dat dat niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@thehog een smps zoals een acculader is een heel ander beest dan een inverter.
De inverter die er noodzakelijk in zit is voor de aandrijfmotor die elektrisch behoorlijk anders is dan een willekeurige load/het net.

Ja, VW zou theoretisch een alleskunner met software uitgekleed kunnen hebben, maar dat lijkt me behoorlijk vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Proton_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:47:

Ja, VW zou theoretisch een alleskunner met software uitgekleed kunnen hebben, maar dat lijkt me behoorlijk vergezocht.
De fabrikanten die de klassieke verdien modellen volgen zijn zeer terughoudend met het installeren van extra hardware waar niet direct iets op te verdienen is.

Oa Tesla installeert wel hardware waar je als klant een abonnement op kan nemen om die extra functies te gebruiken.

Of VW dit soort hardware al zou installeren, waar je vooraf niet kan inzien of het grootste deel van de eigenaren er gebruik van gaat maken, ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb begrepen dat VW van zins is om de nieuwe ID modellen die in de loop van 2022 op de markt komen wil uitrusten met een extra optie voor V2G. Maar er staat nog niks zwart op wit. Dus zeker nog niks over kosten en voorwaarden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Lordsauron schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:06:
Hallo, na inspiratie van dit topic een ondertussen al weer een jaar geleden een laadpaal gebouwd op basis van Smart EVSE en grotendeels tevreden. Nu heb ik een ID.4 en las ik dat ze ergens volgend jaar terug levering willen gaan ondersteunen. Gezien ik al een hele tijd aan het kijken ben naar thuis batterijen heb ik hier wel oren naar. Ik was echter wel benieuwd of dit iets is wat via de Smart EVSE zou kunnen. Iemand hier er al iets over gevonden?
En om je vraag maar even direct te beantwoorden :P: nee, SmartEVSE kan geen enkele vorm van V2x, want hij ondersteunt ISO 15118-4 niet.

Het gebruikte communicatieprotocol mist. Je kunt wellicht hopen op een toekomstige plug-inmodule die dit oplost, maar om vele technische redenen is het veel waarschijnlijker dat er een compleet nieuwe versie van SmartEVSE zal komen die geschikt is voor V2X

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mux schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:00:
[...]

En om je vraag maar even direct te beantwoorden :P: nee, SmartEVSE kan geen enkele vorm van V2x, want hij ondersteunt ISO 15118-4 niet.

Het gebruikte communicatieprotocol mist. Je kunt wellicht hopen op een toekomstige plug-inmodule die dit oplost, maar om vele technische redenen is het veel waarschijnlijker dat er een compleet nieuwe versie van SmartEVSE zal komen die geschikt is voor V2X
Klopt, de enige laadpaal die dat ondersteunt, is de OpenWB Pro. Niet helemaal zelfbouw (en zeker niet goedkoop), maar wel een interessante optie voor mensen hier die nu al met ISO15118 willen werken. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
mux schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:00:
[...]

Dan maar hopen op drop-in replacement :)

• Wolly
  • Niet online
Helaas lijkt mijn SmartEVSE setup niet meer te werken. De Tesla meldt 'Laadapparatuur niet herkend' en de SmartEVSE zegt 'Ready to Charge'.

Ik heb de kabel doorgemeten en de verbindingen lijken in orde. Ook heb ik de connectoren van stekker en auto schoongemaakt met contactspray. Wat mij opvalt is dat ik het relais niet hoor klikken zodra ik de kabel in de auto steek, voorheen hoorde je dan 'tak' uit het relais komen.

Ik meet ook geen spanning op de voedingsspanning vanuit de EVSE richting relais op het moment dat ik de kabel erin steek. Wat is voor de SmartEVSE het signaal om het relais aan te sturen en kan ik dit nameten?

Bij een commerciele laadpaal laadt de auto wel probleemloos met 3 fasen, net als met de Granny (maar die is 1 fase).

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 23-12-2021 14:31 ]

• JeroenE
  • Niet online
@Wolly Het relais springt pas aan als de EVSE het signaal van de auto ontvangt dat die wil gaan laden. Hoe dat dan precies gaat ligt ook aan je auto, volgens mij.

Edit: Dat wil zeggen dat het bij de ene auto dus min of meer "gelijk" kan zijn en bij een andere wat later. Ook als je "uitgesteld laden" aan hebt staan in je auto kan dat anders zijn.

Gebruik je dezelfde laadkabel als bij een openbare laadpaal of heb je een vaste laadkabel thuis?

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenE op 23-12-2021 15:33 ]

• maarten_NL
Wolly schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:27:
Helaas lijkt mijn SmartEVSE setup niet meer te werken. De Tesla meldt 'Laadapparatuur niet herkend' en de SmartEVSE zegt 'Ready to Charge'.

Ik heb de kabel doorgemeten en de verbindingen lijken in orde. Ook heb ik de connectoren van stekker en auto schoongemaakt met contactspray. Wat mij opvalt is dat ik het relais niet hoor klikken zodra ik de kabel in de auto steek, voorheen hoorde je dan 'tak' uit het relais komen.

Ik meet ook geen spanning op de voedingsspanning vanuit de EVSE richting relais op het moment dat ik de kabel erin steek. Wat is voor de SmartEVSE het signaal om het relais aan te sturen en kan ik dit nameten?

Bij een commerciele laadpaal laadt de auto wel probleemloos met 3 fasen, net als met de Granny (maar die is 1 fase).
Zie deze PDF, vanaf pagina 30 staat het proces voor AC laden beschreven:

http://tesla.o.auroraobje...harging_System_V3_1_1.pdf

EVSE niet verbonden met de auto, CP zou +12V moeten zijn

EVSE verbonden met auto, CP 9V, of PWM tijdens laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
  • Laatst online: 11-09 16:09
Hi Tweakers, ik weet niet of ik hiervoor in de juiste topic zit maar wellicht dat jullie hier wel antwoord op weten. Is er iemand die me wat meer zou kunnen vertellen over de communicatie tussen de laadpaal en de auto? Ik heb hierover helaas helemaal geen info kunnen vinden.
  • Kan een laadpas ook meerdere laadsessies tegelijk starten? Of is het locked / limited tot 1 laadsessie tegelijk?
  • Zou een laadpas provider dus ook kunnen weten of er meerdere / verschillende auto's op dezelfde pas aan het laden zijn en er dus cardsharing gaande is? (bijv in het geval dat een gebruiker op kosten van het bedrijf mag laden)
  • Weet de publieke (AC) laadpaal (en dus ook de laadpas provider) ook wat voor auto het aan het laden is?
  • Zo niet, waarom kan een Tesla supercharger wel zien welke auto het laadt (en ook gelijk afrekenen zonder dat je een laadpas nodig hebt). Heeft de CCS / DC lader een andere techniek waardoor er meer communicatie kan plaatsvinden tussen de auto en de lader? Zo ja, wat voor gegevens kunnen er mogelijk worden uitgewisseld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PlugInBeer schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:31:
Hi Tweakers, ik weet niet of ik hiervoor in de juiste topic zit maar wellicht dat jullie hier wel antwoord op weten. Is er iemand die me wat meer zou kunnen vertellen over de communicatie tussen de laadpaal en de auto?
Er staat echt letterlijk in de post boven die van jou een PDF met heel veel info.
• Kan een laadpas ook meerdere laadsessies tegelijk starten? Of is het locked / limited tot 1 laadsessie tegelijk?
In principe kan je meerdere tegelijk starten, maar dat ligt ook aan de backoffice van je laadpasprovider, meen ik. Ze komen er uiteindelijk sowieso achter omdat er dan meerdere sessies tegelijk hebben gelopen. Maw auto A is geladen van 18:00 tot 23:00 en auto B is geladen van 19:00 tot 21:30. Dat staat dan gewoon zo op je factuur en dat weet de laadpasprovider dus ook.

Probeer je uit te vogelen hoe je het beste kan frauderen :?
• Zou een laadpas provider dus ook kunnen weten of er meerdere / verschillende auto's op dezelfde pas aan het laden zijn en er dus cardsharing gaande is? (bijv in het geval dat een gebruiker op kosten van het bedrijf mag laden)
Ja, als je het tegelijkertijd doet wel. Ook als je het na elkaar doet. Het is bijvoorbeeld ook niet logisch dat 1 auto eerst 50kWh laad en na 5 minuten een nieuwe sessie start om weer 50 kWh te laden.
• Weet de publieke (AC) laadpaal (en dus ook de laadpas provider) ook wat voor auto het aan het laden is?
Nee.
• Zo niet, waarom kan een Tesla supercharger wel zien welke auto het laadt (en ook gelijk afrekenen zonder dat je een laadpas nodig hebt).
Omdat Tesla een eigen protocol gebruikt en dat soort informatie wel uitwisselt tussen de supercharger en de auto.
Heeft de CCS / DC lader een andere techniek waardoor er meer communicatie kan plaatsvinden tussen de auto en de lader? Zo ja, wat voor gegevens kunnen er mogelijk worden uitgewisseld?[/li]
Die hebben inderdaad een heel ander protocol. Er kan een heleboel worden uitgewisseld, maar dat is ook afhankelijk van de het protocol en de implementatie in zowel de auto als de laadpaal. Iedere auto kan via CCS een uniek nummer doorgeven. Op die manier kan je bij FastNed bijvoorbeeld ook gelijk starten met laden als je de auto aansluit. Maar dit werkt niet met ieder model. Ook bij ChaDeMo zit dit er niet in. Of in ieder geval niet in de snelladers van FastNed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@PlugInBeer voor vragen over publieke laadpalen en pasjes kun je de vragen beter hier stellen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
  • Laatst online: 11-09 16:09
@timovd Ik zat idd erg te twijfelen tussen die topic in deze. Vanwege de wat meer technische vragen dacht ik dat ze beter hier zouden passen.

@JeroenE Bedankt voor de uitgebreide info! Precies wat ik nodig had (En nee, zeker niet om te frauderen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik las vandaag m'n Eastron SDM630 uit, maar nu geeft hij een waarde waarbij ik m'n bedenkingen heb...

Hij geeft een Sigma aan van 74 kWh, dit is vanaf installatie op 1 december, terwijl er denk ik 5 à 6 keer geladen is.
Laatste keer laden was 49 kWh, dit staat nog in de smartEVSE, dus 74 kWh over de hele maand is nogal weinig, zeker ook omdat de auto zelf aangeeft dat hij deze maand 260 kWh heeft verbruikt. Dan zou ik verwachten dat er ook zoiets +20% laadverlies in de auto gestopt (~300 kWh dus) is ergens in deze periode.
Of zit ik gewoon op de verkeerde knopjes te drukken en zit het werkelijke totaal niet op het standby scherm of onder de 'E' verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Yikes, dat is wel vreemd. Zelf heb ik een tijdje kWh meter netbeheerder met m'n SDM230 (mono-fase) vergeleken en dan kom ik op gemiddeld 1% verschil (dat de netbeheerder meer aanrekent tov de SDM230)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Datum   SDM230  kWh teller dag  kWh teller nacht    delta SDM230    delta kwh tellers   Error in voordeel netbeheerder
29/09/2021  40,56   3066,3  66227,2         
30/09/2021  65,88   3087,2  66231,8 25,32   25,50   0,711%
1/10/2021   78,93   3096,2  66236,1 13,05   13,30   1,916%
6/12/2021   894,96  3496,7  66660,5 816,03  824,90  1,087%
25/12/2021  1157,22 3627,0  66795,1 262,26  264,90  1,007%
31/12/2021  1232,49 3671,2  66827,0 75,27   76,10   1,103%
3/01/2021   1287,78 3690,4  66863,7 55,29   55,90   1,103%
                1247,22 1260,60 1,073%

Iemand die mij kan vertellen hoeveel "plek" 10m type 2 naar type 2 laadkabel inneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik heb het nog wat verder uitgespit, maar ik denk dat de aanname van 260kWh+20% redelijk nauwkeurig is, dat zou 312 kWh zijn.
Ik had via domoticz nog een logging van de tijdstippen met verbruik boven de 11 kW totaal vermogen lopen.
Dit uitgewerkt over december komt op 320 kWh uit. Dus er is duidelijk iets raars aan de hand met mijn meter.
Lijkt er op dat de totalen per sessie wel redelijk in lijn zijn, deze maar eens noteren en vergelijken met de SDM630.
Ik ben zeer benieuwd waar dit nu scheef loopt.

@fluppie007 net zoveel als 10 meter tuinslang ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Blackraven schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:08:
Of zit ik gewoon op de verkeerde knopjes te drukken en zit het werkelijke totaal niet op het standby scherm of onder de 'E' verstopt?
Op het scherm moet je op de knop E duwen. Je wisselt dan tussen import / export (staat aan de bovenkant) en het totaal met een Griekse sigma (de Σ) aan de linkerzijkant.

Let op dat je zowel in kWh als in kVArh de waarde kan zien. Kijk je niet per ongeluk bij kVArh?

Let er ook op dat de display uit twee regels bestaat. Op de onderste regel staat maximaal 99.99 kWh. Als je daar over heen bent dan gaan de honderdtallen op de bovenste regel verder. Je krijgt dan dus iets als
  00 01 kWh
Σ 23.45
als de teller op 123.45 kWh staat.

Wat wel kan is dat je de kWh-meter op 1 fase hebt ingesteld en je met 3 fasen aan het laden bent. Maar ik weet niet of het dan zo simpel is dat je maar 1/3e aan het meten bent.

In het algemeen kan je een kWh-meter natuurlijk niet resetten. Het hele punt achter die meters is dat dit niet kan, anders zou het wel heel simpel zijn om te frauderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
JeroenE schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:37:
[...]
Op het scherm moet je op de knop E duwen. Je wisselt dan tussen import / export (staat aan de bovenkant) en het totaal met een Griekse sigma (de Σ) aan de linkerzijkant.

Let op dat je zowel in kWh als in kVArh de waarde kan zien. Kijk je niet per ongeluk bij kVArh?

Let er ook op dat de display uit twee regels bestaat. Op de onderste regel staat maximaal 99.99 kWh. Als je daar over heen bent dan gaan de honderdtallen op de bovenste regel verder. Je krijgt dan dus iets als
  00 01 kWh
Σ 23.45
als de teller op 123.45 kWh staat.

Wat wel kan is dat je de kWh-meter op 1 fase hebt ingesteld en je met 3 fasen aan het laden bent. Maar ik weet niet of het dan zo simpel is dat je maar 1/3e aan het meten bent.

In het algemeen kan je een kWh-meter natuurlijk niet resetten. Het hele punt achter die meters is dat dit niet kan, anders zou het wel heel simpel zijn om te frauderen.
De 2 regels was de clou :$
Het honderdtal 3 stond er boven. |:(
In elk geval bedankt voor de duidelijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.j.hissink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:45
Heb een SMARTEVSE v2.2 met RFID disabled...
Krijg telkens "ACCESS DENIED"...
Volgens mij staat alles goed ingesteld.
Gister is het een keer gelukt te laden... nu niet meer..
Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@d.j.hissink heb je ingesteld dat je een pulse schakelaar hebt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
d.j.hissink schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:37:
Heb een SMARTEVSE v2.2 met RFID disabled...
Krijg telkens "ACCESS DENIED"...
Volgens mij staat alles goed ingesteld.
Gister is het een keer gelukt te laden... nu niet meer..
Iemand suggesties?
Heb je een drukknop om "access denied" te regelen?
en in de instellingen bij SWITCH gekeken?
meende dat daar iets was met SWITCH B/S.
iets met puls en toggle ofzo, ik had hem eerst ook verkeerd staan.
Maar kan natuurlijk ook dat je een switch ingesteld hebt zonder dat ie aangesloten is...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• d.j.hissink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:45
Yep switch staat nu op B. Problem solved!

Hieronder een impressie van mijn laadpaal op basis van smartEVSE.
De socket + lock, led en switch in paal.
De smartEVSE met relais en beveiligingen in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2xuWeAhmUOmvvIsWhWn5Vsi12w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDJRDsAFYpa4YHHsHwxrWZUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rQTgX5ovRzLWgKm2JAg0VYspAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csnFmjIr73CrNBvF6pmwyBXj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSPJ
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 08:54
beste zelfbouwers. hier een vraag "de andere kant op" Ik zoek (een schema van) een vehicle to load (v2l) adapter om een 230v apparaat te voeden vanuit mijn elektrische auto. Type2 female naar schuko female om 230V uit de batterij van mijn MG ZS EV (model 2022) te halen. Naast de weerstand die tussen PP en aarde zit in de type 2 steker(1500ohm tbv max 13A) is de vraag wat er op de CP pin moet komen zodat de auto weet dat er veilig 230V op fase 1 geleverd kan worden. Is er nog meer nodig ? De MG kent de stand "ontladen" en "ziet" het ook als ik een type 2 female (met weerstand tussen PP pin en aarde) aansluit, maar wil nog geen 230v voorzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RSPJ Daar is zover ik weet nog geen standaard voor. Je zult een officiële kabel kunnen reverse engineeren? Zit die er niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
RSPJ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:36:
beste zelfbouwers. hier een vraag "de andere kant op" Ik zoek (een schema van) een vehicle to load (v2l) adapter om een 230v apparaat te voeden vanuit mijn elektrische auto. Type2 female naar schuko female om 230V uit de batterij van mijn MG ZS EV (model 2022) te halen. Naast de weerstand die tussen PP en aarde zit in de type 2 steker(1500ohm tbv max 13A) is de vraag wat er op de CP pin moet komen zodat de auto weet dat er veilig 230V op fase 1 geleverd kan worden. Is er nog meer nodig ? De MG kent de stand "ontladen" en "ziet" het ook als ik een type 2 female (met weerstand tussen PP pin en aarde) aansluit, maar wil nog geen 230v voorzien...
Hoe weet je dat je auto dat kan en dit ziet? Ik zie inderdaad in de online specificiaties van deze nieuw MG ZS EV dat hij V2L zou kunnen maar wat zegt de fabrikant dan wat je nodig hebt? En is het dus zichtbaar in je dashboard als je zo'n weerstand aansluit?

[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 12-01-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
Ik mag niet crossposten, maar dit bericht was hier wellicht meer op zijn plaats :+
Betreft Everest

[ Voor 30% gewijzigd door Batilan op 13-01-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Batilan Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens het probleem dat ze willen gaan oplossen. Afgezien van de stekker en de Tesla laders waar alleen Tesla's mogen laden kan iedere auto al bij iedere oplaadpaal laden. Nouja, als je een pasje of andere betaalmethode hebt wat die laadpaal dan ook nog accepteert. Dat is ook geen probleem wat zij kunnen oplossen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
CCS blijkt steeds meer de standaard te worden als stekker.

Maar wat het project 'Everest' en de andere projecten wil oplossen is het generen van een 'slim grid systeem'. Daarmee worden alle accu's, zonnepanelen, windmolens meer interactief aan elkaar gehangen. Dit om het elektriciteitsnetwerk (grid) stabiel te houden. Dit omdat deze verbruikers en leveranciers van energie het elektriciteitsnetwerk instabiel maken.

b.v. Door het laden voornamelijk te doen als er energy geleverd wordt door de zonnepanelen. Andersom als het donker is en geen wind dat de accu's weer worden gebruikt om het netwerk weer te voeden.
(dit zal zijn uitwerking dadelijk wel hebben in geld, dus als energy duur is wordt er geleverd vanuit de accu. En laden als deze goedkoop is.)

1 of 10 EV's zal het verschil niet maken. Dit werkt ook alleen als de massa dit systeem gebruikt.

Edit: door dit op te starten als open soruce is het goedkoper om te gebruiken. Dus zodoende ook waarschijnlijk meer gebruikt te worden door meerdere merken/systemen. Dus een grotere kans op een 'standaard'.

[ Voor 10% gewijzigd door cruysen op 14-01-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
cruysen schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:36:
Voor DC wel, maar voor AC heeft zo'n beetje iedere laadpaal een type 2 / Mennekes aansluiting. Ik geloof dat er her en der in andere landen nog wel eens "oude" laadpalen staan met een andere aansluiting.

Afgezien van het feit of je kan betalen aan een laadpaal kan je toch overal al je auto laden?
Maar wat het project 'Everest' en de andere projecten wil oplossen is het generen van een 'slim grid systeem'. Daarmee worden alle accu's, zonnepanelen, windmolens meer interactief aan elkaar gehangen. Dit om het elektriciteitsnetwerk (grid) stabiel te houden. Dit omdat deze verbruikers en leveranciers van energie het elektriciteitsnetwerk instabiel maken.
Ik vind het heel knap dat je dat er uit haalt, het gelinkte stukje heeft het bijna uitsluitend over "charging".

Wat je schrijft klinkt prachtig, maar ik zie niet helemaal in waarom zij dat nu "zo maar" gaan bouwen en waarom er geen andere partijen (zoals netbeheerders of energieproducenten etc) bij betrokken zijn. De stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk is toch helemaal geen nieuw probleem? Dat moest men vroeger ook regelen en moet er nu dus ook al sprake zijn van coördinatie en afstemming onderling etc.
Edit: door dit op te starten als open soruce is het goedkoper om te gebruiken. Dus zodoende ook waarschijnlijk meer gebruikt te worden door meerdere merken/systemen. Dus een grotere kans op een 'standaard'.
Open source kan goedkoper zijn. Dat hoeft niet per se, bovendien is het dan de vraag voor wie precies goedkoper. Maar open source zelf is geen standaard. Als je gegevens wil uitwisselen met andere systemen moet je afspreken hoe of wat. Voor het laden bestaan die al en er worden nieuwere gemaakt waarbij ook teruglevering etc ter sprake komt. Hoe dat dan allemaal moet werken is nog niet duidelijk volgens mij.

Ik ben niet tegen Open source (integendeel), maar ik snap nog steeds niet wat ze nu eigenlijk aan het bouwen zijn. Hoe kan je software maken als er nog geen afspraken zijn over wat er moet gaan gebeuren? Of is men iets aan het bouwen in de hoop dat anderen zich gaan houden aan de zaken die zij gaan verzinnen?

Op hun projectpagina schrijven ze trouwens dit: "The primary goal of EVerest is to develop and maintain an open source software stack for EV charging infrastructure. By digitally abstracting the complexity of multiple standards and use cases, EVerest will run on any device from AC home chargers to public DC charging stations.". Het gaat dus voornamelijk over laadpalen. Het klinkt allemaal prachtig, en ik ben vast een cynische zak, maar ik geloof er dus geen reet van dat hun software gaat draaien op allerlei bestaande hardware systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 13:39
cruysen schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:36:
Dat geldt voor ons hier wel maar in de US hebben Tesla's nog een eigen plug omdat er toen geen standaard was (hun eigen zeggen). Kan me voorstellen dat het probleem daar meer speelt dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
JeroenE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:00:
Open source kan goedkoper zijn. Dat hoeft niet per se, bovendien is het dan de vraag voor wie precies goedkoper.
Klopt, wilde ook 'kan goedkoper zijn' schrijven, maar toch verkeerd geschreven. (Tijd dat het weekend is 😉)
Op hun projectpagina schrijven ze trouwens dit: "The primary goal of EVerest is to develop and maintain an open source software stack for EV charging infrastructure. By digitally abstracting the complexity of multiple standards and use cases, EVerest will run on any device from AC home chargers to public DC charging stations.". Het gaat dus voornamelijk over laadpalen. Het klinkt allemaal prachtig, en ik ben vast een cynische zak, maar ik geloof er dus geen reet van dat hun software gaat draaien op allerlei bestaande hardware systemen.
Het hele verhaal haal ik eigenlijk uit de site van LF Energy.
Ik heb niet alles doorgespit, maar wat ik zo begrijp is 'EVerest' het EV laad gedeelte van de hele omgeving.

Er wordt al tig jaren over gesproken om dat te gaan doen. Maar er moet iemand de eerste stap maken om te proberen andere mee te krijgen.
Maar ik ben het met je eens, eigenlijk zouden 'grote' bedrijven zich hier in moeten duiken om dit voor elkaar te krijgen. Maar die blijven nu nog in hun 'eigen' wereld om daar hun marktaandeel te vergroten. Dat is ook begrijpelijk om groter te worden en/of te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinoz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2022
Goedenavond,
Ik wil zelf een laadpaal maken in de meterkast en een opbouw wandcontactdoos met type 2 socket aan de muur zonder kabel. Ik heb veel gelezen in het topic maar kom er nog niet helemaal uit. De meeste van hier zijn iets geavanceerder dan ik zelf nodig heb denk ik. Ik heb geen lock en/of metingen nodig.
Vanuit de bouw heb ik reeds een 3 fase aansluiting in de meterkast.

Ik heb in ieder uitgevonden dat ik deze 3 componenten nodig heb.

SmartEVSE 139 euro
4Polig 63A Relais 62 euro
Type 2 Socket met wandcontactdoos

Kan iemand eens naar de foto van mijn meterkast kijken en helpen wat ik nog meer voor onderdelen nodig heb?

Bijgevoegd nog een foto van mijn huidige meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRu-ZP1X05q3Rn5b8wp4wUSs6yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66kDUL7M4t0NRIJGGd4zHXEb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@melvinoz aardlekautomaat + type B beveiliging en een mooi doosje :)
En stiekem toch een meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
melvinoz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:

Ik heb in ieder uitgevonden dat ik deze 3 componenten nodig heb.

SmartEVSE 139 euro
4Polig 63A Relais 62 euro
Type 2 Socket met wandcontactdoos
Een 63A contactor is een beetje overkill. Als je bij Stegen gaat bestsellen kan je daar voor 24 euro een 32A 4P contactor mee bestellen.

Aan je groepen te zien heb je ook een kookplaat op electra? Dan zou ik ook loadbalancing adviseren want als de EV met 3x3600W en je zou de aardappels of oven met 3600W aan zetten dan kan dat voor een 25A fase (5700W) teveel worden.

Dus als je een SmartEVSE koopt. Dan heb je ook een sensorbox V2 nodig.

En zoals @Proton_ al zegt, een 3 fasen aardlekautomaat en een DC lekstroom beveiliging, bij Stegen hebben ze de RCM14-03 voor. Het doosje verkopen ze ook bij Stegen (nee ik heb geen aandelen ;))

Maar wel hopen dat de SmartEVSE op voorraad is, die is volgens mij al maanden uitverkocht.

[ Voor 8% gewijzigd door maarten_NL op 14-01-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:34
Ben wel benieuwd wat dat nou kost aan kastje componenten, zo'n laadpaal met LB zelf bouwen zoals hierboven beschreven.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
Gieliovd520 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:51:
Ben wel benieuwd wat dat nou kost aan kastje componenten, zo'n laadpaal met LB zelf bouwen zoals hierboven beschreven.
Incl 3P+N aardlekautomaat en wat 3 fasen draad, aansluitdraad, adereindhulzen, pvc + DIN kasten, zo'n 550 euro. Dan heb ik een vaste kabel + ophangbeugel 270 euro.

In aanbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k5dRyaGUA182CG7AG8vd8BaBs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MCnmHsydJO3rBvX6e9pJ0Te.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8TPNUgETBywLjLCLJHyCt-RwKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzIMIkSIl1sMo0GJvmhnCgVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWfsJmkPj8IFTI-acwuzCkcLutk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpF8ebden4sUogCFRpfqmlUI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door maarten_NL op 15-01-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:00
Gieliovd520 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:51:
Totaal was ik ongeveer 650-700 kwijt. Behuizing had ik nog liggen. Wel meteen een kwh meter erbij.
De laadkabel is het duurste onderdeel.

Kingsolo in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Pagina: 1 ... 19 ... 88 Laatste