Er zijn meerdere Tweakers die een onderdelenlijst hebben gepost (ik ook). Zoek er even op en dan krijg je een goed beeld van de kosten en het werk.Gieliovd520 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:51:
Ben wel benieuwd wat dat nou kost aan kastje componenten, zo'n laadpaal met LB zelf bouwen zoals hierboven beschreven.
Ik was voor alle onderdelen en bekabeling EUR 546.19 kwijt.Gieliovd520 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:51:
Ben wel benieuwd wat dat nou kost aan kastje componenten, zo'n laadpaal met LB zelf bouwen zoals hierboven beschreven.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Hieronder mijn lijstje, had wel wat goedkoper gekund, maar had al een holec/eaton meterkast,
voor de esthetiek alles verder met eaton uitgelegd.
170 voor 3 fase 32A laadkabel
330 voor de SmartEVSE met sensorbox, DC detectie en knop
350 voor het schakelmateriaal met kast
100 Eastron SDM630 modbus kWh meter
100 voor losse dingetjes
1050€ totaal
voor de esthetiek alles verder met eaton uitgelegd.
170 voor 3 fase 32A laadkabel
330 voor de SmartEVSE met sensorbox, DC detectie en knop
350 voor het schakelmateriaal met kast
100 Eastron SDM630 modbus kWh meter
100 voor losse dingetjes
1050€ totaal
[ Voor 4% gewijzigd door Blackraven op 15-01-2022 19:20 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
@kevin0101 Stephanoff in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Hier is een SmartEVSE ingebouwd. Een stuk goedkoper dan de oplossing van EVBox.
Hier is een SmartEVSE ingebouwd. Een stuk goedkoper dan de oplossing van EVBox.
[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 16-01-2022 09:45 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@kevin0101 Toevallig hetzelfde geval hier.
De mijne heeft het 3 maanden zonder abonnement gedaan (zelf een simkaartje in gestopt) maar dat werkt nu helaas niet meer.
Ik kan ook nergens een (smart) EVSE module vinden (welke op voorraad is).
Iemand andere ideeën?
Ik kwam bij ome Ali dit tegen: https://a.aliexpress.com/_vT98lb
Maar als ik ergens een Smart Evse kan kopen zou dat het mooiste zijn.
Niet belangrijk maar wel leuk, hoe zou ik deze eventueel nog met een web interface kunnen benaderen, moet ik dan een pi aansluiten op een of andere manier, of zit dat al ingebouwd in de Smart EVSE?
Maar een domme paal is ook prima, als hij maar weer op 3.7kw kan laden (1.5x sneller dan mijn 'granny charger').
Alvast bedankt.
De mijne heeft het 3 maanden zonder abonnement gedaan (zelf een simkaartje in gestopt) maar dat werkt nu helaas niet meer.
Iemand andere ideeën?
Niet belangrijk maar wel leuk, hoe zou ik deze eventueel nog met een web interface kunnen benaderen, moet ik dan een pi aansluiten op een of andere manier, of zit dat al ingebouwd in de Smart EVSE?
Maar een domme paal is ook prima, als hij maar weer op 3.7kw kan laden (1.5x sneller dan mijn 'granny charger').
Alvast bedankt.
Als je een beetje wil knutselen heb je ook nog deze: Simple EVSE
v1.0:
Met de webinterface m.b.v. een MCUnode:
8https://github.com/CurtRod/SimpleEVSE-WiFi
v2.0:
https://www.evse-wifi.de/produkt/evse-wifi-2-0-base/
Ook heb je nog Open EVSE
Met een uitleg van de webinterface: OpenEVSE / EmonEVSE Setup Guide
En de Home Assist integratie
En eigenlijk heb je hier al genoeg aan:
Simple EVSE

Ter info: Deze is ook te gebruiken op een CCS Mennekes (Type 2) connector.
Edit @mux: Idd, wel opletten wat je doet m.b.t. veiligheid als je zelf een lader in elkaar knutselt.
Edit:@JeroenE: Idd 'Mennekes (Type 2)' i.p.v. CCS.
v1.0:
Met de webinterface m.b.v. een MCUnode:
8https://github.com/CurtRod/SimpleEVSE-WiFi
v2.0:
https://www.evse-wifi.de/produkt/evse-wifi-2-0-base/
Ook heb je nog Open EVSE
Met een uitleg van de webinterface: OpenEVSE / EmonEVSE Setup Guide
En de Home Assist integratie
En eigenlijk heb je hier al genoeg aan:
Simple EVSE
Ter info: Deze is ook te gebruiken op een CCS Mennekes (Type 2) connector.
Edit @mux: Idd, wel opletten wat je doet m.b.t. veiligheid als je zelf een lader in elkaar knutselt.
Edit:@JeroenE: Idd 'Mennekes (Type 2)' i.p.v. CCS.
[ Voor 83% gewijzigd door cruysen op 17-01-2022 15:52 ]
En een obligatory veiligheidswaarschuwing: SimpleEVSE is een gevaarlijke implementatie van het J.1772 laadprotocol, want het mist belangrijke features:
- AC wordt enkelpolig geschakeld (je kunt een dubbelpolig relais gebruiken om dat op te lossen), waardoor live op je auto kan blijven staan. Bij een aardingsfout kan dat ervoor zorgen dat je netspanning op het chassis van je auto hebt staan, of dat je auto je aardlekschakelaar laat trippen bij een regenbui
- Er zit geen aardingscheck in (verplicht in alle EVSEs)
- Er zit geen temperatuursensor in de AC-connector, dus je kunt een stopcontact doen smelten
Disclaimer: dit zijn allemaal dingen die ik zelf ook heb uitgevonden met m'n eigen compacte EVSE-avontuur, en waarom ik dit zelf niet verkoop. Het is geen veilig product voor algemene consumptie, aka je moet weten wat je doet en iets van elektronische vaardigheden hebben om het soort van veilig te kunnen gebruiken. En zelfs dan zul je af en toe dingen stukmaken. Daarom is je vrouw getrouwd met een tweaker.
- AC wordt enkelpolig geschakeld (je kunt een dubbelpolig relais gebruiken om dat op te lossen), waardoor live op je auto kan blijven staan. Bij een aardingsfout kan dat ervoor zorgen dat je netspanning op het chassis van je auto hebt staan, of dat je auto je aardlekschakelaar laat trippen bij een regenbui
- Er zit geen aardingscheck in (verplicht in alle EVSEs)
- Er zit geen temperatuursensor in de AC-connector, dus je kunt een stopcontact doen smelten
Disclaimer: dit zijn allemaal dingen die ik zelf ook heb uitgevonden met m'n eigen compacte EVSE-avontuur, en waarom ik dit zelf niet verkoop. Het is geen veilig product voor algemene consumptie, aka je moet weten wat je doet en iets van elektronische vaardigheden hebben om het soort van veilig te kunnen gebruiken. En zelfs dan zul je af en toe dingen stukmaken. Daarom is je vrouw getrouwd met een tweaker.
Ik denk dat je een Type 2 / Mennekes stekker bedoeld. Een CCS connector is voor DC laden en dat protocol zit heel anders in elkaar.cruysen schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:25:
Ter info: Deze is ook te gebruiken op een CCS connector.
Niet echt zelfbouw, maar sinds kort is er een lader van easee die jedlix (etc) ondersteunt: dus dynamisch laden obv ruimte op het net , waarmee je korting krijgt op je laadkosten.
Heeft iemand een zelfbouw variant hiervan gezien? Dan zou ik graag mn bestaande domme laadpaal ombouwen naar loadbalancing en dit dynamisch laden
Heeft iemand een zelfbouw variant hiervan gezien? Dan zou ik graag mn bestaande domme laadpaal ombouwen naar loadbalancing en dit dynamisch laden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH Volgens mij moet je eerst een laadpaal hebben die OCPI praat zodat die via Jedlix aangestuurd kan worden. Tenminste, dat haal ik uit deze tekst:
Anders misschien een berichtje aan ze sturen wat er allemaal in een laadpaal moet zitten om die aan te kunnen sluiten op hun platform?With our industrially standardized integration through OCPI, you stay in control of your charging operations and your interaction with the charging points. Jedlix is the leading contributor to the OCPI protocol, enabling advanced smart charging services for the e-mobility sector.
Volgens de website is de EVSE "begin februari" weer beschikbaar. Ik zou niet zo snel zoiets bij Ali vandaan halen.pswaab schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:16:
@kevin0101 Toevallig hetzelfde geval hier.
Iemand andere ideeën?
Alvast bedankt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hoe breed is die beugel van je laadkabel? Ik ben vooral benieuwd naar de radius/diameter waarmee de kabel opgerold/opgehangen wordt.maarten_NL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:07:
[...]
Incl 3P+N aardlekautomaat en wat 3 fasen draad, aansluitdraad, adereindhulzen, pvc + DIN kasten, zo'n 550 euro. Dan heb ik een vaste kabel + ophangbeugel 270 euro.
In aanbouw:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is deze houder:fluppie007 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:41:
[...]
Hoe breed is die beugel van je laadkabel? Ik ben vooral benieuwd naar de radius/diameter waarmee de kabel opgerold/opgehangen wordt.
https://www.laadkabeldisc...ype-2.html#product-tabs-m
Ik zie helaas geen maten maar ik kan het straks wel even voor je opmeten.
Hoe strak je het oprolt ligt aan jezelf natuurlijk. Ik heb er een 5m kabel op hangen en volgens mij is er wel ruimte voor 10.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Dat vind ik behoorlijk prijzig. Ik heb zelf een z.g.n. "dummy holder" aan de muur geschroefd. De stekker zit haaks op de muur en dat zorgt er voor dat de stekker behoorlijk uitsteekt. In bovengenoemde houder, buigt deze af naar beneden en dat zou het geheel wel een stuk strakker maken.maarten_NL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:10:
[...]
Het is deze houder:
https://www.laadkabeldisc...ype-2.html#product-tabs-m
Ik zie helaas geen maten maar ik kan het straks wel even voor je opmeten.
Hoe strak je het oprolt ligt aan jezelf natuurlijk. Ik heb er een 5m kabel op hangen en volgens mij is er wel ruimte voor 10.
@timovd die dummy houder is van Ratio ook los te koop.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
@maarten_NL gezien, maar nu heb ik deze al hangen en dan vind ik 27,50 extra uitgeven iets te veel van het goede.
Iemand die hier met modbus een dynamisch laadvermogen naar zijn SmartEVSE stuurt? Werkt dat goed?
Ik versta dat zo een range van 6-80A ingesteld kan worden met een resolutie van 0,1.
In België zitten we straks met een capaciteitstarief (hoogste kwartiergemiddelde in de maand * bepaald tarief) en de zonnepanelen salderen is ook bijna weg. Over een paar jaar geld het capaciteitstarief ook voor injectie! Leuk die slimme meter zo
Dan maar in oplossingen denken! Zoals apparaten aansturen via mijn eigen samenraapsel van raspberry pi's en load genereren en desnoods dumpen als ik geen load heb maar wel kosten aangerekend krijg. één leuke manier voor een dumpload is natuurlijk in de auto. Ik heb reeds een uitgebreid meetsysteem via s0 pulse meters en CT klemmen. Ik kan dus perfect de som maken om te weten wanneer er zonnestroom over is of in de winter wanneer er niet teveel wordt gevraagd van het net zodat we een beetje kunnen laden.
Ik versta dat zo een range van 6-80A ingesteld kan worden met een resolutie van 0,1.
In België zitten we straks met een capaciteitstarief (hoogste kwartiergemiddelde in de maand * bepaald tarief) en de zonnepanelen salderen is ook bijna weg. Over een paar jaar geld het capaciteitstarief ook voor injectie! Leuk die slimme meter zo

Dan maar in oplossingen denken! Zoals apparaten aansturen via mijn eigen samenraapsel van raspberry pi's en load genereren en desnoods dumpen als ik geen load heb maar wel kosten aangerekend krijg. één leuke manier voor een dumpload is natuurlijk in de auto. Ik heb reeds een uitgebreid meetsysteem via s0 pulse meters en CT klemmen. Ik kan dus perfect de som maken om te weten wanneer er zonnestroom over is of in de winter wanneer er niet teveel wordt gevraagd van het net zodat we een beetje kunnen laden.
Ehm dat kan de smartevse zelf ook? Met de sensorbox.larsg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:42:
Iemand die hier met modbus een dynamisch laadvermogen naar zijn SmartEVSE stuurt? Werkt dat goed?
In België zitten we straks met een capaciteitstarief (hoogste kwartiergemiddelde in de maand * bepaald tarief) en de zonnepanelen salderen is ook bijna weg. Over een paar jaar geld het capaciteitstarief ook voor injectie! Leuk die slimme meter zo![]()
@thehog
Snap ik maar dat wil ik niet en is te beperkend in mijn geval.
Voor laden met de zon en vermogen beperken vanaf een bepaald vermogen zodat de hoofdzekering niet klapt is daarvoor inderdaad voldoende.
In mijn geval moet het slimmer zijn vooral met laden zonder zon.
Stel netlimiet is ingesteld op 5KW, dit is voor mij een acceptabele kost voor het capaciteitstarief. Als ik begin te koken (met 5KW) zal met die sensorbox het laden inderdaad stoppen. Als ik echter uitgebreid kook en ik haal een hoger kwartiergemiddelde van 6KW dan moet ik me de rest van de maand niet beperken tot die 5 KW want ik betaal toch al voor die piek van 6.
Er moet dus een digital twin van mijn energienetwerk ontstaan
Als alles centraal aangestuurd wordt dan werkt het geheel ook beter met minder kans op fouten en correctieve acties. Ik kan alles aansturen, warmtepompen voor ruimtes, warmtepomp voor SWW, warmtepomp zwembad, ...
Tevens moet er sterk gecorrigeerd worden als er even een korte piek is. Stel eerste 5 min van het kwartier 8 KW dan kunnen we de volgende 10 min nog maar 3,5KW gebruiken om extra heffing te vermijden.
Voor laden met de zon en vermogen beperken vanaf een bepaald vermogen zodat de hoofdzekering niet klapt is daarvoor inderdaad voldoende.
Stel netlimiet is ingesteld op 5KW, dit is voor mij een acceptabele kost voor het capaciteitstarief. Als ik begin te koken (met 5KW) zal met die sensorbox het laden inderdaad stoppen. Als ik echter uitgebreid kook en ik haal een hoger kwartiergemiddelde van 6KW dan moet ik me de rest van de maand niet beperken tot die 5 KW want ik betaal toch al voor die piek van 6.
Er moet dus een digital twin van mijn energienetwerk ontstaan
Als alles centraal aangestuurd wordt dan werkt het geheel ook beter met minder kans op fouten en correctieve acties. Ik kan alles aansturen, warmtepompen voor ruimtes, warmtepomp voor SWW, warmtepomp zwembad, ...
Tevens moet er sterk gecorrigeerd worden als er even een korte piek is. Stel eerste 5 min van het kwartier 8 KW dan kunnen we de volgende 10 min nog maar 3,5KW gebruiken om extra heffing te vermijden.
[ Voor 9% gewijzigd door larsg op 20-01-2022 20:27 ]
@larsg als je je eigen algoritme er tegen aan wil gooien dan kan dat natuurlijk prima. SmartEVSE wil uiteindleijk de firmware uitbreiden zodat je (via de ingebouwde wifi in de sensorbox) dit kan aansturen (api's, mqtt of iets dergelijks).
Optie die je nu hebt is inderdaad modbus. Je zal dan de sensorbox moeten emuleren en dus een modbus-slave moeten bouwen die zich gedraagt als een sensorbox. De code is publiek, dus veel moeite zal het niet zijn om na te gaan wat je moet sturen op een slave request.
Optie die je nu hebt is inderdaad modbus. Je zal dan de sensorbox moeten emuleren en dus een modbus-slave moeten bouwen die zich gedraagt als een sensorbox. De code is publiek, dus veel moeite zal het niet zijn om na te gaan wat je moet sturen op een slave request.
hier een voorbeeldlarsg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:42:
In België zitten we straks met een capaciteitstarief (hoogste kwartiergemiddelde in de maand * bepaald tarief) en de zonnepanelen salderen is ook bijna weg. Over een paar jaar geld het capaciteitstarief ook voor injectie! Leuk die slimme meter zo![]()
Wat voor een socket is dit en waar vandaan ?LutraVulgaris schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:31:
Ik heb ook maar eens mijn e-golf van de grannycharger gehaald. Ook al laad de golf maar op 7,4kW het is wel wat sneller dan de 2kW die het nu krijgt.
Situatie: NOM-BENG huis met 23 zonnepanelen a 305Wp, 5kW warmtepomp, 11,2kW inductie.
Al met al toch wel reden om te gaan voor een systeem met load-balancing en als het even kan d.m.v. fotovoltaisch laden.
Ik kwam hier terecht en zodoende de welbekende smartEVSE aangeschaft. Wat mij wel aanstaat is dat ik zelf kan bepalen waar en hoe ik het merendeel mag plaatsen, dus een deel in de meterkast en in mijn geval een wandcontactdoos buiten.
Het is mij gelukt het grootste gedeelte in een 110mm x 220mm groepenkast te krijgen alleen de smartsensor en de aardlekautomaat (chint nb310l) zitten in een ander deel.
Edit: ik wil eens kijken of ik wat kan doen met een slimme switch er tussen. Ik heb nog wel een shelly 1pm liggen die een schakelaar kan nabootsen, ik hou er niet van dat het contact toegankelijk is voor iedereen. Zou ik dat er zo tussen kunnen plaatsen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/wd200 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:03:
[...]
Wat voor een socket is dit en waar vandaan ?
Dank voor je toelichting!thehog schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:35:
@larsg als je je eigen algoritme er tegen aan wil gooien dan kan dat natuurlijk prima. SmartEVSE wil uiteindleijk de firmware uitbreiden zodat je (via de ingebouwde wifi in de sensorbox) dit kan aansturen (api's, mqtt of iets dergelijks).
Ik lees voor het eerst dat die sensorbox wifi heeft of krijgt. Dat is natuurlijk makkelijker dan via modbus beginnen emuleren. Weet je wanneer men dit gaat uitbrengen? Ik ga de paal pas eind 2022 ofzo plaatsen.
In een eerste fase kan ik de api van de volkswagen app misbruiken om vanuit mijn domotica systeem updates te sturen van de laadsnelheid.
Nee helaas. Zonder oneigenlijk gebruik van de modbus kan je nu geen laadparameters dynamisch bijsturen.thehog schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Ehm dat kan de smartevse zelf ook? Met de sensorbox.
Ik ben er voorlopig nog niet aan begonnen maar gezien het qua communicatie over ontwikkeling van functionaliteiten al maanden stil is denk ik dat er er toch aan moet gaan geloven. Nu elke keer de settings in de meterkast aanpassen terwijl er een Raspberry boven hangt is ook zoiets

Om in het geval van collisions problemen te voorkomen zit er nu een stuk code in de SmartEVSE. Als ze dat nu omklussen naar een stuk nuttige gereedschap om externe data op te halen.
Als 2e master op de modbus inpluggen is een optie waar er al veel mee bezig zijn, maar dat is naar mijn idee niet ideaal. De load balancing wil ik niet in de weg gaan zitten.
Wellicht de esp32 in de sensorbox, als je daar een MQTT cliënt op zet en de SmartEVSE zou daar de parameters ophalen?
Je kan de discussie hier volgen: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/discussionslarsg schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 02:50:
[...]
Dank voor je toelichting!
Ik lees voor het eerst dat die sensorbox wifi heeft of krijgt. Dat is natuurlijk makkelijker dan via modbus beginnen emuleren. Weet je wanneer men dit gaat uitbrengen? Ik ga de paal pas eind 2022 ofzo plaatsen.
In een eerste fase kan ik de api van de volkswagen app misbruiken om vanuit mijn domotica systeem updates te sturen van de laadsnelheid.
Er zijn ook oplossing van andere die wel modbus-master communicatie bouwen maar dat is vragen om problemen omdat je dan 2 modbus masters hebt.
Je kunt de smartEVSE ook als slave instellen en zelf iets maken wat de nieuwe master wordt.maarten_NL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:10:
[...]
Nee helaas. Zonder oneigenlijk gebruik van de modbus kan je nu geen laadparameters dynamisch bijsturen.
Ik ben er voorlopig nog niet aan begonnen maar gezien het qua communicatie over ontwikkeling van functionaliteiten al maanden stil is denk ik dat er er toch aan moet gaan geloven. Nu elke keer de settings in de meterkast aanpassen terwijl er een Raspberry boven hangt is ook zoiets![]()
Om in het geval van collisions problemen te voorkomen zit er nu een stuk code in de SmartEVSE. Als ze dat nu omklussen naar een stuk nuttige gereedschap om externe data op te halen.
Als 2e master op de modbus inpluggen is een optie waar er al veel mee bezig zijn, maar dat is naar mijn idee niet ideaal. De load balancing wil ik niet in de weg gaan zitten.
Wellicht de esp32 in de sensorbox, als je daar een MQTT cliënt op zet en de SmartEVSE zou daar de parameters ophalen?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Een smartEVSE is met de huidige code alleen een slave tov een bestaande andere smartEVSE master.Pim57 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:36:
[...]
Je kunt de smartEVSE ook als slave instellen en zelf iets maken wat de nieuwe master wordt.
Ja het kan, maar dan moet je de hele intellengtie nabootsen van een master smartEVSE plus wat je dan zelf nog wil doen. En dus eigenlijk zelf die sensorbox master software maken waar ze al mee bezig zijn.
Zou mooier zijn als ze gewoon de working-code zouden delen zodat we er met zijn alleen aan kunnen werken en niet allemaal losse knutsels met eigen modbus-masters gaan maken.
De master heeft de communicatie met de sensorbox dus dan zou je een nieuwe master na moeten gaan bouwen.Pim57 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:36:
[...]
Je kunt de smartEVSE ook als slave instellen en zelf iets maken wat de nieuwe master wordt.
Eigenlijk zou je die https://www.evse-wifi.de/evse-wifi/ willen samenvoegen met de smartEVSE.maarten_NL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:47:
[...]
De master heeft de communicatie met de sensorbox dus dan zou je een nieuwe master na moeten gaan bouwen.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Er zit al een ESP32 in de sensorbox die nu niks anders doet dan de PIC programmeren. Daar zit naar mijn idee de makkelijkste weg maar domotica integratie.Pim57 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:03:
[...]
Eigenlijk zou je die https://www.evse-wifi.de/evse-wifi/ willen samenvoegen met de smartEVSE.
En dan is er nog de optie via seriëel, ik geloof dat @fluppie007 daar iets voor geschreven had i.c.m. MQTT.
Ik weet alleen niet of dat ook 2-weg werkt.
Ik weet alleen niet of dat ook 2-weg werkt.
Voorlopig one-way, maar moet eens kijken of ik zelf commando’s kan bijmaken zoals er bv een STATE? commando is.
In denk start/stop charging aka access bit en charging current.
Wat ik nu het irritanste vind is dat ik de data van de modbus meters niet kan uitlezen omdat de SmartEVSE deze leest. Ik wil die data graag in HA op m’n energy dashboard.
In denk start/stop charging aka access bit en charging current.
Wat ik nu het irritanste vind is dat ik de data van de modbus meters niet kan uitlezen omdat de SmartEVSE deze leest. Ik wil die data graag in HA op m’n energy dashboard.
Ik ben ook geïnteresseerd in een slimmere oplossing. In voorbereiding op het verdwijnen van de salderings regeling. Voor zover ik nu kan zien heb ik een aantal opties om mijn zonnestroom straks optimaal te ‘dumpen’:larsg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:25:
@thehog
Er moet dus een digital twin van mijn energienetwerk ontstaan![]()
- 2 auto’s met een accu (22kWh en 37kWh)
- een warmtepomp die water naar een hogere temperatuur kan brengen
- een aantal andere ‘planbare’ verbruikers zoals een vaarwasser en een wasmachine
Elk huis is weet zo specifiek in de toepassing en eisen dat ik een totaal oplossing nog niet zo snel zie komen. Node-RED is ideaal voor dit soort toepassingen, eventueel kan je dan een pakket als home assistant gebruiken voor de interfacing naar device.Middachten schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:12:
[...]
Ik ben ook geïnteresseerd in een slimmere oplossing. In voorbereiding op het verdwijnen van de salderings regeling. Voor zover ik nu kan zien heb ik een aantal opties om mijn zonnestroom straks optimaal te ‘dumpen’:Weet iemand of er hier ergens iets voor in ontwikkeling is, als compleet product bestaat, of als software project op b.v. RPi in ontwikkeling is?
- 2 auto’s met een accu (22kWh en 37kWh)
- een warmtepomp die water naar een hogere temperatuur kan brengen
- een aantal andere ‘planbare’ verbruikers zoals een vaarwasser en een wasmachine
Als je alles connected hebt of maakt, of via een API (bij Hyundai Bluelink en Siemens/Bosch home connect), iets met een esp8266 aansturen, of een dom ding met een wifi relais (bijv sonoff/Shelly) slimmer maken.
Een simpel voorbeeld, mijn vaatwasmachine kan ik laten starten via de home connect API. Is teruglevering op de slimme meter meer dan 1kW, dan start het programma. Is de zonnestroom niet voldoende, dan start om 14u of 2u want ik wil toch wel schoon bestek en borden
Het laden van mijn EV heb ik nog iets slimmer gemaakt door dynamisch de gewenste % accu via de API te sturen en de SmartEVSE dmv een relais tussen solar (surplus opbrengst) en load balanced te wisselen.
@maarten_NL bedankt voor je reactie!
Het zelf moeten gaan programmeren en rechtstreeks een API aanspreken is voor mij iets te hoog gegrepen… een beetje simpel programmeer werk lukt mij wel. Maar zelfs dat is al vrij roestig🙈
Ik ga Node-red eens verder verkennen. Misschien is dat net toegankelijk genoeg voor mij!
Het zelf moeten gaan programmeren en rechtstreeks een API aanspreken is voor mij iets te hoog gegrepen… een beetje simpel programmeer werk lukt mij wel. Maar zelfs dat is al vrij roestig🙈
Ik ga Node-red eens verder verkennen. Misschien is dat net toegankelijk genoeg voor mij!
Hier ook interesse in een zelfbouw laadpaal, dus ondertussen aan het plannen.
Nu heb ik een vraag over de aanbevolen Iskra 32A relais (IKA432-40) bij o.a. Stegen https://www.stegen.com/nl...ctor-32a-4polen-230v.html. Zoals ik het lees zou deze dus geschikt zijn voor 32A totaal, dus op 230v is dat 7360 watt. Klopt dat? Of is dat 32A per fase?
Via mijn werk zie ik onderstaand Iskra relais soms ook voorbij komen en daarbij is vermeld dat maximaal 32A is voor alle fases. Kan iemand met meer kennis mij vertellen of deze nou geschikt is voor totaal 32A of per fase? Symbool op het apparaat lijkt het zelfde (de Bicom heeft een infrarood interface om het relais te schakelen).
:fill(white):strip_exif()/f/image/D6wVVEf8ZwuPaZYYBQumzb06.png?f=user_large)
Deze Iskra module is compatible met de Qubino Z-Wave 3fase meter, dus makkelijk integreren met een smart home oplossing:
https://qubino.com/products/3-phase-smart-meter/
https://support.qubino.co...ubino-3-phase-smart-meter
Nu heb ik een vraag over de aanbevolen Iskra 32A relais (IKA432-40) bij o.a. Stegen https://www.stegen.com/nl...ctor-32a-4polen-230v.html. Zoals ik het lees zou deze dus geschikt zijn voor 32A totaal, dus op 230v is dat 7360 watt. Klopt dat? Of is dat 32A per fase?
Via mijn werk zie ik onderstaand Iskra relais soms ook voorbij komen en daarbij is vermeld dat maximaal 32A is voor alle fases. Kan iemand met meer kennis mij vertellen of deze nou geschikt is voor totaal 32A of per fase? Symbool op het apparaat lijkt het zelfde (de Bicom heeft een infrarood interface om het relais te schakelen).
:fill(white):strip_exif()/f/image/D6wVVEf8ZwuPaZYYBQumzb06.png?f=user_large)
Deze Iskra module is compatible met de Qubino Z-Wave 3fase meter, dus makkelijk integreren met een smart home oplossing:
https://qubino.com/products/3-phase-smart-meter/
https://support.qubino.co...ubino-3-phase-smart-meter
@Jfwiet uiteraard is dat per fase.
Ja dat zeg je wel mooi, maar ik lees dus L (max) en L (e) voor 65A, 32A, etc, en ik ga er dan vanuit dat de hele module dat kan. Dat zou ik namelijk logisch vinden.
Maar dat betekend dus dat de door mij aangedragen Bicom module dus ook 3x 32A aan zou kunnen en zo ingeschoven kan worden in de systemen die ik hier zie? (ja ik twijfel nog steeds omdat ik verschillende dingen lees).
Gelukkig dan maarmukky schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:46:
[...]
@Jfwiet Ik vroeg me hetzelfde af toen ik met dit project begon dus voel je er niet dom over
Ik werk zelf met smart home producten (zie de Qubino smart meter) en ben dus niet bang om een zelflaadpaal te bouwen maar dan moet ik wel zeker weten dat ik de boel niet laat ontploffen.
@Jfwiet omdat de fases 120 graden van elkaar gedraaid staan, kun je de stroomsterkte niet bij elkaar optellen.
(Het zou pas dom zijn als je een vraag hebt, maar die niet stelt)
(Het zou pas dom zijn als je een vraag hebt, maar die niet stelt)
Ondertussen wat lopen prutsen op het werk.
:strip_exif()/f/image/EWhqES7hwdpqFVrVc1GYPwzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals het er nu uit ziet gaat dit hem worden:
Wat vragen voor de gebruikers hier, kon niet direct een uitgebreide handleiding vinden van de Smart EVSE v2.2.
Op dit moment wil ik het signaal om het relais te sluiten (zoals normaal in gebruik met de IKA432-40) afvangen met een FIBARO Single Switch 2. Dan laat ik mijn Home Center 3 met een scene het relais BICOM432-40-WM1 omgooien. Deze scene stuurt dan eerst een push bericht naar mijn GSM met een bevestig knop en ik koppel deze aan een druktoets bij de voordeur.
(twijfel of ik niet gewoon een IKA432-40 koop en deze koppel aan de Qubino 3fase meter, want dat moet ook mogelijk zijn).
De vraag die hieruit voort komt is of dit zou werken? Gaat de Smart EVSE niet in error als er een tussenstap in zit om het relais te sluiten. Mijn vrouw zou waarschijnlijk eerst naar binnen lopen en daar op de knop drukken waar zo een paar minuten tussen kan zitten.
Bij gebruik aan de openbare laadpaal sluit je de sessie af met je pas. Hoe geef je aan de Smart EVSE door dat de sessie klaar is? Met een drukknop?
:strip_exif()/f/image/EWhqES7hwdpqFVrVc1GYPwzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Smart EVSE V2.2 | Stegen | € 139.00 |
EVSE Sensorbox Plus | Stegen | € 39.00 |
Stroom transformator 100A (3x) | Stegen | € 29.85 |
RCM14-03 | Stegen | € 59.00 |
Behuizing IP65 | Stegen | € 34.00 |
Type 2 laadkanel 3x32A | Stegen | € 245.00 |
Qubino 3fase meter | Slimmedingen.nl | € 154.95 |
ISKRA BICOM432-40-WM1 | Slimmedingen.nl | € 59.95 |
FIBARO Single Switch 2 | Slimmedingen.nl | € 49.95 |
Eutonomy S213 (Din voor de Single Switch) | Slimmedingen.nl | € 32.95 |
Totaal | € 843.65 |
Wat vragen voor de gebruikers hier, kon niet direct een uitgebreide handleiding vinden van de Smart EVSE v2.2.
Op dit moment wil ik het signaal om het relais te sluiten (zoals normaal in gebruik met de IKA432-40) afvangen met een FIBARO Single Switch 2. Dan laat ik mijn Home Center 3 met een scene het relais BICOM432-40-WM1 omgooien. Deze scene stuurt dan eerst een push bericht naar mijn GSM met een bevestig knop en ik koppel deze aan een druktoets bij de voordeur.
(twijfel of ik niet gewoon een IKA432-40 koop en deze koppel aan de Qubino 3fase meter, want dat moet ook mogelijk zijn).
De vraag die hieruit voort komt is of dit zou werken? Gaat de Smart EVSE niet in error als er een tussenstap in zit om het relais te sluiten. Mijn vrouw zou waarschijnlijk eerst naar binnen lopen en daar op de knop drukken waar zo een paar minuten tussen kan zitten.
Bij gebruik aan de openbare laadpaal sluit je de sessie af met je pas. Hoe geef je aan de Smart EVSE door dat de sessie klaar is? Met een drukknop?
Of die vertraging een probleem oplevert weet ik zo even niet. Maar ik vermoed eigenlijk van niet omdat de smartevse (zonder extra kwh meter) nooit kan weten of er werkelijk stroom verbruikt wordt.Jfwiet schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:41:
Ondertussen wat lopen prutsen op het werk.
[Afbeelding]
Smart EVSE V2.2 Stegen € 139.00EVSE Sensorbox Plus Stegen € 39.00Stroom transformator 100A (3x) Stegen € 29.85RCM14-03 Stegen € 59.00Behuizing IP65 Stegen € 34.00Type 2 laadkanel 3x32A Stegen € 245.00Qubino 3fase meter Slimmedingen.nl € 154.95ISKRA BICOM432-40-WM1 Slimmedingen.nl € 59.95FIBARO Single Switch 2 Slimmedingen.nl € 49.95Eutonomy S213 (Din voor de Single Switch) Slimmedingen.nl € 32.95Totaal € 843.65
Maar je weet toch dat hij zelf ook een knop heeft (als extra optie) om juist dit te bereiken wat jij wil (los van dat het in een app zit, maar gewoon een knop bij de deur). Die kan je dan ook gebruiken om het laden te stoppen. Zonder die knop stop je het laden alleen als de auto dat zelf doet of op het paneeltje van de smartevse met die miniknopjes.
Dat eerste is inderdaad wel logisch, hoewel de Smart EVSE natuurlijk aan load balancing doet. Maar dat heeft dan vast te maken met het maximale amperage maar dus niet of ik een soort van start onderbreker erin kan bouwen om misbruik te voorkomen.thehog schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:53:
[...]
Of die vertraging een probleem oplevert weet ik zo even niet. Maar ik vermoed eigenlijk van niet omdat de smartevse (zonder extra kwh meter) nooit kan weten of er werkelijk stroom verbruikt wordt.
Maar je weet toch dat hij zelf ook een knop heeft (als extra optie) om juist dit te bereiken wat jij wil (los van dat het in een app zit, maar gewoon een knop bij de deur). Die kan je dan ook gebruiken om het laden te stoppen. Zonder die knop stop je het laden alleen als de auto dat zelf doet of op het paneeltje van de smartevse met die miniknopjes.
Waarschijnlijk is de extra aan/uit knop dan inderdaad het handigste om de sessie af te sluiten. Mag ik weer terug naar de tekentafel, de Single Switch (of Double) is niet echt bedoeld om een signaal uit te sturen.
@Jfwiet Als je het signaal uit de CP van de EVSE naar de kabel (of socket) onderbreekt zal geen auto kunnen laden. De EVSE en de auto zien elkaar dan niet.
Je moet dan wel een zogenaamde potentiaalvrije schakelaar/relais hebben en dus niet een slim kastje wat 'stiekem' toch wat Volts op de uitgang laat staan.
Je kan hetzelfde ook bereiken door de voeding naar de EVSE zelf te onderbreken. Daar had je wellicht de Iskra 232-20 al voor bedacht? Als de EVSE niet aan is kan er ook niemand laden.
Ik zou zelf de contactor voor de voeding aan de laadkabel gewoon rechtstreeks door de EVSE laten aansturen. Je wil wel dat deze gelijk onderbroken wordt als de EVSE een fout ontdekt en niet dat jij eerst op een knop bij de voordeur moet duwen om dit te onderbreken.
Je moet dan wel een zogenaamde potentiaalvrije schakelaar/relais hebben en dus niet een slim kastje wat 'stiekem' toch wat Volts op de uitgang laat staan.
Je kan hetzelfde ook bereiken door de voeding naar de EVSE zelf te onderbreken. Daar had je wellicht de Iskra 232-20 al voor bedacht? Als de EVSE niet aan is kan er ook niemand laden.
Ik zou zelf de contactor voor de voeding aan de laadkabel gewoon rechtstreeks door de EVSE laten aansturen. Je wil wel dat deze gelijk onderbroken wordt als de EVSE een fout ontdekt en niet dat jij eerst op een knop bij de voordeur moet duwen om dit te onderbreken.
Het was mijn laatste idee om het stuur signaal van de EVSE naar het 4 polige relais af te vangen. Dus de EVSE ziet dan wel de auto maar er komt geen laadspanning op de kabel te staan totdat het relais omgezet word door bijvoorbeeld de knop bij de deur (of een interactieve notificatie op mijn gsm).JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:01:
@Jfwiet Als je het signaal uit de CP van de EVSE naar de kabel (of socket) onderbreekt zal geen auto kunnen laden. De EVSE en de auto zien elkaar dan niet.
Jouw laatste punt is wel iets om rekening mee te houden, als de EVSE in storing zou schieten dan het relais wel uit gaat.
Kan met scenes vrij gemakkelijk dit oplossen, door bij het verlies van het signaal op de Z-Wave module ook het 4polig relais uit te schakelen. Alleen moet ik dan wel even testen hoe snel dit gebeurt.
Enige wat ik mij nog afvraag is als iemand de kabel uit de auto trekt terwijl hij staat te laten of dat goed opgelost is door de EVSE, maar dat zal wel.
@Jfwiet Als je het stuursignaal slim wil afvangen dan kan je dat het beste doen met 2 kastjes. 1 die alleen "ziet" of de EVSE de spanning op de uitgang heeft staan ten teken dat een auto wil laden. De tweede zorgt voor de onderbreking van dat signaal naar de contactor die de 3-fasen inschakelt.
Die tweede schakel je dan alleen in als je "toestemming" geeft. Als de EVSE dan zelf het signaal onderbreekt schakelt de contactor ook uit . Het eerste kastje kan dan een signaaltje geven dat het laden is gestopt en het tweede kastje weer de opdracht geven de verbinding te verbreken.
Op die manier ben je niet afhankelijk van zaken als netwerk/wifi/iemand die op een knop duwt om het laden te onderbreken.
Maar dan heb je dus wel meer dan 1 slim apparaatje nodig. Als je de voeding naar de EVSE zelf onderbreekt heb je maar 1 kastje nodig die dat kan doen.
Ik weet niet of je het ooit wil gaan gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat je ook iets wil als alleen laden in de nacht of 's ochtends je auto opwarmen voor vertrek. De meeste auto's waarbij je uitgesteld kan laden of voorverwarmen vallen "in slaap" en worden pas "wakker" als het volgens hun berekening tijd is om wat te gaan doen. Dat kan dus best op 'onmogelijke' tijden zijn. Pas als ze wakker zijn en tegen de EVSE vertellen dat ze willen gaan laden zou jij dan een signaal krijgen met de vraag of ze wel mogen laden. Het is natuurlijk niet handig als dat midden in de nacht is.
In principe kunnen zowel de auto als de EVSE het laden onderbreken als ze detecteren dat de proximity pilot de verbinding verbreekt. Daarom is die pin ook een stukje korter dan de andere. Bij een vaste kabel zit dat enkel aan de kant van de auto. Volgens mij zijn er tegenwoordig veel auto's die het laden stoppen of op een laag pitje zetten als je de kabelvergrendeling vrijgeeft.
Ik heb zelf schakelaar op de laadpaal zitten die fysiek het signaal naar de contactor onderbreekt. Die is alleen met een sleuteltje te bedienen (sleutel er in en dan in de juiste stand draaien). Dat was allemaal heel erg leuk bedacht enzo. Ik heb het denk ik 3 keer gebruikt en sindsdien staat die schakelaar altijd aan. Ik woon aan een doodlopende weg waarbij het niet voor de hand liggend is dat veel mensen langskomen laat staan een EV uren op de parkeerplaats zet om "stroom te stelen".
Die tweede schakel je dan alleen in als je "toestemming" geeft. Als de EVSE dan zelf het signaal onderbreekt schakelt de contactor ook uit . Het eerste kastje kan dan een signaaltje geven dat het laden is gestopt en het tweede kastje weer de opdracht geven de verbinding te verbreken.
Op die manier ben je niet afhankelijk van zaken als netwerk/wifi/iemand die op een knop duwt om het laden te onderbreken.
Maar dan heb je dus wel meer dan 1 slim apparaatje nodig. Als je de voeding naar de EVSE zelf onderbreekt heb je maar 1 kastje nodig die dat kan doen.
Ik weet niet of je het ooit wil gaan gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat je ook iets wil als alleen laden in de nacht of 's ochtends je auto opwarmen voor vertrek. De meeste auto's waarbij je uitgesteld kan laden of voorverwarmen vallen "in slaap" en worden pas "wakker" als het volgens hun berekening tijd is om wat te gaan doen. Dat kan dus best op 'onmogelijke' tijden zijn. Pas als ze wakker zijn en tegen de EVSE vertellen dat ze willen gaan laden zou jij dan een signaal krijgen met de vraag of ze wel mogen laden. Het is natuurlijk niet handig als dat midden in de nacht is.
In principe kunnen zowel de auto als de EVSE het laden onderbreken als ze detecteren dat de proximity pilot de verbinding verbreekt. Daarom is die pin ook een stukje korter dan de andere. Bij een vaste kabel zit dat enkel aan de kant van de auto. Volgens mij zijn er tegenwoordig veel auto's die het laden stoppen of op een laag pitje zetten als je de kabelvergrendeling vrijgeeft.
Ik heb zelf schakelaar op de laadpaal zitten die fysiek het signaal naar de contactor onderbreekt. Die is alleen met een sleuteltje te bedienen (sleutel er in en dan in de juiste stand draaien). Dat was allemaal heel erg leuk bedacht enzo. Ik heb het denk ik 3 keer gebruikt en sindsdien staat die schakelaar altijd aan. Ik woon aan een doodlopende weg waarbij het niet voor de hand liggend is dat veel mensen langskomen laat staan een EV uren op de parkeerplaats zet om "stroom te stelen".
Momenteel heb ik een DIY laadpaal met de Smart EVSE, 3-fase van Stegen Electronics. Dat werkt allemaal fantastisch, ook de solar-mode. Dat is ook de reden dat ik hem zelf gemaakt heb, want destijds (2.5 jaar geleden) bestond de Zappi of Wallbox nog niet....of beter gezegd ik kon toen niets vinden wat de solar-mode functie benaderde.
Echter is het voor de solar-mode van de EVSE nodig dat er minimaal 6A per fase over is aan pv, eer deze gaat laden in deze mode. Met 3 fases heb je dat minimaal 18A nodig. Nu heb ik slechts 8,5 kWp aan panelen op plat dak liggen, waardoor dit alleen bij hoog-zomer goed werkt.
Is het mogelijk om op 1 fase te laden in solar-mode, op bijvoorbeeld alleen L1 (en middels een schakelaar L2 en L3 af te koppelen).
Dat gaat dit ook werken in maart, april, september en oktober.
Iemand hier ervaring mee?
Of vindt de auto dat niet fijn?
Of kan de auto ook verschillende stromen per fase handelen. Ik weet niet goed hoe dat werkt.
Echter is het voor de solar-mode van de EVSE nodig dat er minimaal 6A per fase over is aan pv, eer deze gaat laden in deze mode. Met 3 fases heb je dat minimaal 18A nodig. Nu heb ik slechts 8,5 kWp aan panelen op plat dak liggen, waardoor dit alleen bij hoog-zomer goed werkt.
Is het mogelijk om op 1 fase te laden in solar-mode, op bijvoorbeeld alleen L1 (en middels een schakelaar L2 en L3 af te koppelen).
Dat gaat dit ook werken in maart, april, september en oktober.
Of kan de auto ook verschillende stromen per fase handelen. Ik weet niet goed hoe dat werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 09-02-2022 22:07 . Reden: typo's ]
@WillemP22 De auto laad per fase evenveel A. Het protocol kan ook maar 1 waarde doorgeven.
Eventueel kan je 2 fases afkoppelen?
Eventueel kan je 2 fases afkoppelen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@WillemP22 dat gaat werken, als je het in- en uitschakelen van L2 en L3 doet zonder aangesloten auto.
Onnodig te zeggen dat het laden 3x langer gaat duren
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet perse. Veel auto's kunnen op 1 fase twee keer zo snel laden (dus 2/3 van de snelheid van een 3 fase lader).Proton_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:29:
Moet natuurlijk je laadpaal wel zoveel stroom op 1 fase kunnen leveren.
En dit zou je kunnen doen door een 2 polige werkschakelaar te pakken en die er tussen te zetten. Tussen L2 en L3 zit wel 400v, dus het moet wel een werkschakelaar zijn die bestemd is om 400v te scheiden.Proton_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:29:
@WillemP22 dat gaat werken, als je het in- en uitschakelen van L2 en L3 doet zonder aangesloten auto.
De zappi doet hetzelfde maar dan met een 2-polige relais en schakelt dat automatisch.
SmartEVSE heeft geen weet van 1 fase of 3 fase laden. Theoretisch kan je 1 fase laden beperkt worden doordat er op fase 3 toevallig een verbruiker zit die al om max van je net verbruik zit. Dus wees niet verbaasd dat als je genoeg 'ruimte' op fase 1 hebt (bijv. door je zonnepanelen) hij toch beperkt. Dan is een andere fase het net aan het belasten. Smart EVSE beperkt het laden immers tot het maximale wat hij kan laden over welke fase dan ook (het minste van de max op alle 3 fases afzonderlijk).
Er zijn meer mensen met dit 'probleem' die zoeken naar een oplossing in de SmartEVSE, zie deze discussie: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/issues/34WillemP22 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:03:
Dat gaat dit ook werken in maart, april, september en oktober.![]()
Ik kan zelf fase 2 en 3 afschakelen om dezelfde reden.WillemP22 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:03:
Momenteel heb ik een DIY laadpaal met de Smart EVSE, 3-fase van Stegen Electronics. Dat werkt allemaal fantastisch, ook de solar-mode. Dat is ook de reden dat ik hem zelf gemaakt heb, want destijds (2.5 jaar geleden) bestond de Zappi of Wallbox nog niet....of beter gezegd ik kon toen niets vinden wat de solar-mode functie benaderde.
Dat gaat dit ook werken in maart, april, september en oktober.![]()
In dat geval loopt m'n range van 6-32A in de zomer. (op 1 fase)
en uiteraard niet schakelen met ingeplugde auto
:strip_exif()/f/image/02BNibGKTzZMRWN9gKEXmzbt.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk om te weten dat vandaan de sensorbox 2 code is vrijgegeven waarbij de ingebouwde ESP32 het werk heeft overgenomen van de PIC. Verder nog geen master/slave modbus switch en verder nog geen MQTT of een REST API maar dat zal snel komen. Eens kijken of we hier op kunnen voorbouwen
https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2
Ik geloof dat je op 1 of 3 moet blijven. Twee fasen heb ik niet gehoord of auto's dat zomaar accepteren. Het zal wel goed gaan maar ik denk dat ze dan gewoon terugvallen op 1 fase laden.WillemP22 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:38:
Thanks: goed idee....nu heb ik orgineel er een 3-fase automaat ingezet....die zou ik kunnen vervangen voor 3 aparte automaten? Dan kan ik op 1,2 of 3 fasen laden. [Afbeelding]
En tevens hoor je een 3 fase aansluiting met een 3-fase automaat af te schermen. Drie losse dat mag niet. Maar je mag natuurlijk, zoals ik al zei, wel gewoon twee fases daarna gewoon schakelen (relais, werkschakelaar oid). Wat je in die foto ziet bij F2/F3 is gewoon een 40A dubbel-polige hoofdschakelaar die hier als schakelaar voor de twee fases dient.
[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 10-02-2022 20:42 ]
Nee, de automaat moet intact blijven om alles in 1x te kunnen afschakelen.WillemP22 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:38:
Thanks: goed idee....nu heb ik orgineel er een 3-fase automaat ingezet....die zou ik kunnen vervangen voor 3 aparte automaten? Dan kan ik op 1,2 of 3 fasen laden. [Afbeelding]
De schakelaar zit bij mij daar achter.
Hoi allemaal. Ik ben in het bezit van een EASYbox van het voormalige Nuon. Gekocht via Marktplaats en dus mijn eigendom. Deze leek het eerst niet te doen, maar.... Na een 3 maanden lang drama kreeg ik deze eindelijk via vattenfall geactiveerd.
Echter is Eneco mijn stroomleverancier.
Dus toen vattenfall mij de geladen KW's in rekening ging brengen, weer 45 minuten aan de telefoon gehangen.
Alles leek opgelost, maar nu kan ik niet meer laden.
Vermoedelijk omdat ze eisen dat ik een abbo moet hebben a 50 euro per jaar. ( mag dit juridisch gezien wel ? )
Is er een mogelijkheid om de gsm module te bypassen, en ik de Easybox, zonder tussenkomst van vattenfall kan gebruiken ?
Zo ja, hoe dan, kon het niet vinden in het topic.
Echter is Eneco mijn stroomleverancier.
Dus toen vattenfall mij de geladen KW's in rekening ging brengen, weer 45 minuten aan de telefoon gehangen.
Alles leek opgelost, maar nu kan ik niet meer laden.
Vermoedelijk omdat ze eisen dat ik een abbo moet hebben a 50 euro per jaar. ( mag dit juridisch gezien wel ? )
Is er een mogelijkheid om de gsm module te bypassen, en ik de Easybox, zonder tussenkomst van vattenfall kan gebruiken ?
Zo ja, hoe dan, kon het niet vinden in het topic.
Kijk, dat is interessant. Als ik er zo over nadenk, dan kan die hele sensorbox weg en kan je een eigen ESP32/RS486 aan de gang?thehog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:38:
Leuk om te weten dat vandaan de sensorbox 2 code is vrijgegeven waarbij de ingebouwde ESP32 het werk heeft overgenomen van de PIC. Verder nog geen master/slave modbus switch en verder nog geen MQTT of een REST API maar dat zal snel komen. Eens kijken of we hier op kunnen voorbouwenhttps://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2
Lijkt er wel op ja, zolang je niet CT klemmen wil gebruiken en dus alleen P1 wil.maarten_NL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:59:
[...]
Kijk, dat is interessant. Als ik er zo over nadenk, dan kan die hele sensorbox weg en kan je een eigen ESP32/RS486 aan de gang?
Er zijn wel auto's die op 2 fasen laden (en nooit op 3), maar ik heb geen idee of ze dan controleren of er spanning op fase 3 staat.thehog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:39:
Ik geloof dat je op 1 of 3 moet blijven. Twee fasen heb ik niet gehoord of auto's dat zomaar accepteren.
Waarom zou dat niet mogen? De vraag is dan natuurlijk wel of de verkoper dat netjes aan jou heeft gemeld, maar daar kan het bedrijf natuurlijk niets aan doen.petruccified schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:52:
Ik kan trouwens op "Easybox" niet veel vinden. Wel een "Laadbox Easy", maar die heeft volgens deze PDF dan juist geen online functies.
Misschien eerst even uitzoeken wat je nu precies hebt?
Maar ik weet zelf niet of je zo'n online paal makkelijk kan ombouwen naar een "domme" laadpaal. Je kan vaak wel veel onderdelen hergebruiken en bijvoorbeeld een SmartEVSE in zetten.
@JeroenE
Idd een laadbox easy, deze is via gsm aan te sturen, en wordt ook zo in het vattenfall grid opgenomen.
De verkoper heeft niet gemeld dat een abbo nodig was.
Het leuke is dat de verkoper mij een tweede stuurde die dus ook nog geactiveerd zou moeten worden.
Als iemand hier mijn laadbox easy om kan toveren voor een domme, is de reserve voor hem / haar.
Idd een laadbox easy, deze is via gsm aan te sturen, en wordt ook zo in het vattenfall grid opgenomen.
De verkoper heeft niet gemeld dat een abbo nodig was.
Het leuke is dat de verkoper mij een tweede stuurde die dus ook nog geactiveerd zou moeten worden.
Als iemand hier mijn laadbox easy om kan toveren voor een domme, is de reserve voor hem / haar.
@petruccified Als het een Laadbox Easy zou zijn dan zat er geen gsm-modem in en zou je dus gewoon gelijk kunnen laden. Je zal wel een Laadbox Online hebben gekregen.
Voor zover ik weet is dat een rebrand van de EVbox homeline. Die schijn je wel om te kunnen laten bouwen maar dat kost heel veel geld. Volgens mij heeft iedereen hier in het topic die een EVbox heeft gekocht deze dus omgebouwd naar een hele andere aansturing via SmartEVSE of OpenEVSE.
Staat er een typenummer op je laadpaal? Als het een homeline is dan kan je daaraan zien wat er allemaal in zit.
Voor zover ik weet is dat een rebrand van de EVbox homeline. Die schijn je wel om te kunnen laten bouwen maar dat kost heel veel geld. Volgens mij heeft iedereen hier in het topic die een EVbox heeft gekocht deze dus omgebouwd naar een hele andere aansturing via SmartEVSE of OpenEVSE.
Staat er een typenummer op je laadpaal? Als het een homeline is dan kan je daaraan zien wat er allemaal in zit.
Ja, logisch eigenlijk.Blackraven schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Nee, de automaat moet intact blijven om alles in 1x te kunnen afschakelen.
De schakelaar zit bij mij daar achter.
@petruccified Dit ziet er niet uit als een domme laadpaal die gelijk begint met laden, maar met een laadpaal die via een RFID lezer met een pasje geactiveerd moet worden.Dat is dat zwarte vierkant in het midden.
De nummering loopt ook niet gelijk aan de standaardnummering van EVBox, dus ik weet niet precies wat het B16215236 betekent. Het artikelnummer is ook anders (al lijkt dat alleen de V te zijn ipv de H van Homeline).
Dus tenzij iemand hier weet hoe je die kan omzeilen (en dat nog niet gedeeld heeft) ben ik bang dat je er niet heel ver mee gaat komen.
De nummering loopt ook niet gelijk aan de standaardnummering van EVBox, dus ik weet niet precies wat het B16215236 betekent. Het artikelnummer is ook anders (al lijkt dat alleen de V te zijn ipv de H van Homeline).
Dus tenzij iemand hier weet hoe je die kan omzeilen (en dat nog niet gedeeld heeft) ben ik bang dat je er niet heel ver mee gaat komen.
Op welke manier kan je vanuit de EVSE een laadbeurt graceful/elegant stop zetten?
In een eerdere post langer geleden opperde ik om de CP pin te onderbreken. Een aantal van jullie geven in dit topic aan zich zorgen te maken of zich voor te kunnen stellen dat sommige wagens dit als een error zien.
Kunnen eigenaars van een Volvo/Polestar, een Tesla en een BMW eens testen wat hun wagen doet als je de CP pin onderbreekt en na een aantal minuten terug vervindt?
Stopt de auto netjes en herstart hij?
In een eerdere post langer geleden opperde ik om de CP pin te onderbreken. Een aantal van jullie geven in dit topic aan zich zorgen te maken of zich voor te kunnen stellen dat sommige wagens dit als een error zien.
Kunnen eigenaars van een Volvo/Polestar, een Tesla en een BMW eens testen wat hun wagen doet als je de CP pin onderbreekt en na een aantal minuten terug vervindt?
@HyperBart De EVSE het beschikbare vermogen naar 0 zetten, dan gaat de auto in de wachtstand.
Uit het manual van de smartEVSE >>>>>HyperBart schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:54:
Op welke manier kan je vanuit de EVSE een laadbeurt graceful/elegant stop zetten?
SWITCH Set the function of an external switch connected to pin SW Disabled A push button on io pin SW can be used to STOP charging.
:strip_exif()/f/image/eJMQOSIWPBiSDWwRwNxM0CWO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Pim57 op 15-02-2022 18:15 ]
Goeie tip maar ik heb geen SmartEVSE, het was eerder en generale dat ik wou weten hoe je een laadbeurt elegant kan stopzetten.Pim57 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:12:
[...]
Uit het manual van de smartEVSE >>>>>
SWITCH Set the function of an external switch connected to pin SW Disabled A push button on io pin SW can be used to STOP charging.
[Afbeelding]
Paar mensen die willen testen? Jij met je Kia?
Uit de J1772 interface pdf >>>>>>HyperBart schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:26:
[...]
Goeie tip maar ik heb geen SmartEVSE, het was eerder en generale dat ik wou weten hoe je een laadbeurt elegant kan stopzetten.
Paar mensen die willen testen? Jij met je Kia?
Because the J1772 interface does not detect when the vehicle is fully charged, charging is terminated when the cable is unplugged. When this occurs, the pilot signal voltage returns to 12 V and the EVSE turns the output off to prevent current from flowing.
<<<<<<<
Als je de CP draad onderbreekt, stopt de auto met laden, want geen PWM signaal meer op CP.
En de EVSE stopt ook (gaat naar STATE_A) want deze denkt dat er geen kabel is aangesloten.
Dit is tevens een ‘fail-safe’ in geval van kabelbreuk.
Da’s idd een manier maar vanuit de EVSE kan je dit niet sturen, pilot signal zit in een loopje met een weerstand er tussen met de aarding in de laadstekker.Pim57 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:11:
[...]
Uit de J1772 interface pdf >>>>>>
Because the J1772 interface does not detect when the vehicle is fully charged, charging is terminated when the cable is unplugged. When this occurs, the pilot signal voltage returns to 12 V and the EVSE turns the output off to prevent current from flowing.
<<<<<<<
Inderdaad dat was het idee, maar hoe reageert jouw Niro er bv op als je CP onderbreekt en na 5 min terug koppelt? Gaat ie rustig verder of is het dan “ho even hier is iets gebeurd eerst even stekker uittrekken en dan terug in”.Als je de CP draad onderbreekt, stopt de auto met laden, want geen PWM signaal meer op CP.
En de EVSE stopt ook (gaat naar STATE_A) want deze denkt dat er geen kabel is aangesloten.
Dit is tevens een ‘fail-safe’ in geval van kabelbreuk.
@HyperBart mijn Kona vind cold turkey de CP onderbreken niet zo leuk, het herstarten heb ik nooit getest maar als de auto moeilijk zou doen kan je ook even de PP (Plug Present) onderbreken. Dat is feitelijk hetzelfde als de stekker er uit/er in.
PP is alleen lokaal van EVSE tot stekker en van stekker tot auto. Er loopt dus geen PP kabel end-to-end.maarten_NL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:34:
@HyperBart mijn Kona vind cold turkey de CP onderbreken niet zo leuk, het herstarten heb ik nooit getest maar als de auto moeilijk zou doen kan je ook even de PP (Plug Present) onderbreken. Dat is feitelijk hetzelfde als de stekker er uit/er in.
Je kan in de EVSE dus niet de PP onderbreken aan de kant van de auto. Zou je de PP onderbreken aan de EVSE zijde, dan ziet de auto nog steeds dat de stekker er in zit. Dit heeft ook als voordeel dat mochtje de kabel aan de EVSE zijde er uit getrokken hebben maar nog wel in de auto hebben zitten, de auto dat weet en dus eigenlijk niet zou moeten wegrijden.
CP is de enige om het laden te onderbreken. Zo doet de zappi dat ook. Echt doorbreken hoeft niet. Gewoon terug naar 9v zonder PWM (state B1, car connect EVSE not ready). Alleen je wilt niet weten hoevaak zappi heeft gemerkt dat auto's ook dan niet aan de regels houden en dus allerei maatregelen in de software heeft moeten bouwen om de auto's toch weer wakker te maken hierna.
Ik ben een beetje nieuw op dit onderwerp, maar de nieuwe Sensorbox met de ESP32 communiceert dus over WLAN met de SmartEVSE om te laten weten hoe hard hij kan laden? Ik zie eigenlijk niet dat het SmartEVSE blok wifi heeft, lijkt alleen een serial console? En RS485 voor oude Sensorbox.thehog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:38:
Leuk om te weten dat vandaan de sensorbox 2 code is vrijgegeven waarbij de ingebouwde ESP32 het werk heeft overgenomen van de PIC. Verder nog geen master/slave modbus switch en verder nog geen MQTT of een REST API maar dat zal snel komen. Eens kijken of we hier op kunnen voorbouwenhttps://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2
Bij mij zit er overal gigantische afstanden tussen en waar de laadpaal is (nu nog een stopcontact) heb ik al wel een LAN kabel gelegd. Dus ik zou de load balancing (en liefst zonneladen info) over (W)LAN doen.
En algemene aansturing, dus op afstand in gewoon laden of zonneladen zetten, dat soort dingen, zou dan ook via die seriale console moeten.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nog niet,
Sensorbox <--> SmartEVSE is RS485 en dat kan prima over de ethernet die je al hebt liggen. WIFI komt er aan in V 3. En dat is alleen om status uit te lezen en laden te starten. RS485 zal altijd tussen de EVSE en sensorbox blijven.
Smart EVSE bij de auto/laadpaal en sensorbox in de meterkast. Daartussen mag volgens RS485 protocol rond de 1000 meter kabel zitten.
https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2/issues/3
Nog even wachten dus.
Sensorbox <--> SmartEVSE is RS485 en dat kan prima over de ethernet die je al hebt liggen. WIFI komt er aan in V 3. En dat is alleen om status uit te lezen en laden te starten. RS485 zal altijd tussen de EVSE en sensorbox blijven.
Smart EVSE bij de auto/laadpaal en sensorbox in de meterkast. Daartussen mag volgens RS485 protocol rond de 1000 meter kabel zitten.
Nog even wachten dus.
Iemand daar een idee over wat de tijdlijn is van een nieuwe versie? De huidige EVSE 2.2 is niet meer beschikbaar, ik neem dus aan wachten op productie van de nieuwe versie?
Nog maar even granny chargen dus tot die tijd...
tomtommie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:48:
Iemand daar een idee over wat de tijdlijn is van een nieuwe versie? De huidige EVSE 2.2 is niet meer beschikbaar, ik neem dus aan wachten op productie van de nieuwe versie?
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.htmlDe SmartEVSE is helaas uitverkocht. Productie van de volgende versie is gestart.
Nieuwe voorraad zal waarschijnlijk begin februari beschikbaar zijn.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Mja, die ethernet kabel gaat naar een switch waar van alles bij elkaar komt en van daar weer naar de meter. Maar goed, ik kan de rs485 wellicht wel over Ethernet brengen.barneby schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:23:
Nog niet,
Nog even wachten dus.
Ik heb echter een accu systeem er tussen, die mij, bijvoorbeeld middels modbus/tcp, vertelt hoeveel hij op het net zet. Die info zou ik willen gebruiken voor de zonnelaad sturing.
En dan kan de sensorbox bij de meter, die weer op een andere plek zit en waar meer gebouwtjes op zitten
Dus beetje ingewikkeld, voordeel is dan weer dat we dan 3x50 hebben, dus ik kan makkelijk 3x32A met loadbalancing. Maar goed, mijn auto doet maar 1x32A dus zal het op 1 fase instellen in eerste instantie. Dat hij alleen load balanced op 1 fase.
rs485 en ethernet gaat niet samen. Modbus/TCP en ethernet natuurlijk wel weer.!null schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:14:
[...]
Mja, die ethernet kabel gaat naar een switch waar van alles bij elkaar komt en van daar weer naar de meter. Maar goed, ik kan de rs485 wellicht wel over Ethernet brengen.
Ik heb echter een accu systeem er tussen, die mij, bijvoorbeeld middels modbus/tcp, vertelt hoeveel hij op het net zet. Die info zou ik willen gebruiken voor de zonnelaad sturing.
En dan kan de sensorbox bij de meter, die weer op een andere plek zit en waar meer gebouwtjes op zitten![]()
Dus beetje ingewikkeld, voordeel is dan weer dat we dan 3x50 hebben, dus ik kan makkelijk 3x32A met loadbalancing. Maar goed, mijn auto doet maar 1x32A dus zal het op 1 fase instellen in eerste instantie. Dat hij alleen load balanced op 1 fase.
Maar die nieuwe sensorbox code kan je dus nu wel gebruiken om custom 'beschikbare ampere' data te sturen naar de smartevse op basis van je eigen input. Die code haalt het nu uit de CT klemmen of uit P1 data maar je kan prima je eigen bron (bijv. modbus/tcp naar je accu systeem) er bij aan toevoegen. Smart EVSE gebruikt de informatie uit de sensorbox om te bepalen hoe snel de auto mag laden dus als je die waarde zelf levert uit je gemodificeerde sensorbox dan krijg je dat prima werkend.
@thehog Ik bedoelde van die RS485 over Ethernet kastjes. Maar mooi als dat niet hoeft, en ik mijn eigen ampere in kan sturen.
Eventuele vertraging maakt me niet uit, als ik gewoon 10A afstand hou van de grens, zodat er altijd nog een 2000W element aan kan schakelen.
Eventuele vertraging maakt me niet uit, als ik gewoon 10A afstand hou van de grens, zodat er altijd nog een 2000W element aan kan schakelen.
Voor de volledigheid. Je kan de sensorbox code dus gewoon op een standaard esp32 nu laden en daar aan je eigen code toevoegen voor het ophalen van jouw ampere informatie. De smartevse weet niet beter en denkt dat die informatie vanuit de P1 poort komt. Jouw ESP32 hang je dan aan een RS485 adapter (sensorbox gebruikt zelf de https://www.st.com/en/int...ransceivers/st1480ab.html hiervoor) en dat hang je dus via modbus aan de smartevse.!null schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:25:
@thehog Ik bedoelde van die RS485 over Ethernet kastjes. Maar mooi als dat niet hoeft, en ik mijn eigen ampere in kan sturen.
@thehog Ja duidelijk en daarmee maak je de SmartEVSE eigenlijk Wifi enabled.
Echter vraag ik me af of het dan niet praktischer is om de SmartEVSE gewoon direct via de seriële aansluiting te besturen, maar dat is niet bedoeld voor de wisselende ampere input denk ik.
Echter vraag ik me af of het dan niet praktischer is om de SmartEVSE gewoon direct via de seriële aansluiting te besturen, maar dat is niet bedoeld voor de wisselende ampere input denk ik.
Scherm van de smartEVSE was vanavond even in de war. Zijn nu met 16A aan het laden.
:strip_exif()/f/image/gRupgN7Odue76k0Yv1dF6dc0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 18-02-2022 23:42 ]
Hopelijk staat je auto nog wel rechtop na de harde windPim57 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:40:
Scherm van de smartEVSE was vanavond even in de war. Zijn nu met 16A aan het laden.
[Afbeelding]
Ik vind de oplossing nog niet "volledig wi-fi enabled".thehog schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:27:
[...]
Voor de volledigheid. Je kan de sensorbox code dus gewoon op een standaard esp32 nu laden en daar aan je eigen code toevoegen voor het ophalen van jouw ampere informatie. De smartevse weet niet beter en denkt dat die informatie vanuit de P1 poort komt. Jouw ESP32 hang je dan aan een RS485 adapter (sensorbox gebruikt zelf de https://www.st.com/en/int...ransceivers/st1480ab.html hiervoor) en dat hang je dus via modbus aan de smartevse.
De P1 data op basis van extra criteria gaan aanpassen en dat naar de EVSE sturen is naar mijn idee niet de mooiste oplossing.
De EVSE zou je via een API of MQTT aan moeten kunnen sturen + ik ben wel geïnteresseerd in de laadparameters. Is een EV verbonden? Wordt er geladen etc.
Ik heb geen platformio (ervaring) en nog geen tijd gehad om er naar te kijken. Heeft er iemand al een binary in elkaar geknutseld?
Dat is de volgende stap wat ik er van begrijp. Sensorbox is nu nog slave en kan dus alleen sensor data sturen op verzoek van de smartevse als master. Het ombouwen kost zoveel tijd dat ik begrijp dat ze het liefst er iemand voor willen inhuren. Daarna is de sensorbox dus master en bestuurd hij alle aangesloten smartevse's. En dan is alles mogelijk wat je aangeeft plus veel meer.maarten_NL schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:44:
[...]
Ik vind de oplossing nog niet "volledig wi-fi enabled".
De P1 data op basis van extra criteria gaan aanpassen en dat naar de EVSE sturen is naar mijn idee niet de mooiste oplossing.
De EVSE zou je via een API of MQTT aan moeten kunnen sturen + ik ben wel geïnteresseerd in de laadparameters. Is een EV verbonden? Wordt er geladen etc.
Ik heb geen platformio (ervaring) en nog geen tijd gehad om er naar te kijken. Heeft er iemand al een binary in elkaar geknutseld?
Ik heb hem al gecompiled en op een test esp32 draaide. Ik wil best een binary bouwen voor je maar vraag het eerst even aan Stegen. Misschien is ie gewoon vergeten om ook de binary te uploaden.
Zijn er mensen die een P1 module hebben op een DSMR 4.2 meter? Als ik mij niet vergis, wordt elke 10 seconden het verbruik doorgegven.
Of andere oplossingsrichting; hoe gemakkelijk is het bij de netbeheerder (Stedin) om een DSMR 5 te krijgen (in de huidige markt met chiptekorten)?
Of andere oplossingsrichting; hoe gemakkelijk is het bij de netbeheerder (Stedin) om een DSMR 5 te krijgen (in de huidige markt met chiptekorten)?
Op DSRM4 is het inderdaad elke 10 seconden en vanaf DSMR 5 elke 1 seconde. Er zijn echter afwijkingen waarbij een specifieke slimme meter met DSMR5 wel elke 1 seconde een update stuurt maar enkel elke 10 seconden de waarde echt wijzigd. Deze (Landis+Gyr ZMF110CCtFs2) volgt niet de regels en kan je laten vervangen.timovd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:41:
Zijn er mensen die een P1 module hebben op een DSMR 4.2 meter? Als ik mij niet vergis, wordt elke 10 seconden het verbruik doorgegven.
Maar het vervangen van DSRM4 voor een DSRM5 meter kan denk ik alleen op basis van eigen vergoeding van de kosten die ze hiervoor moeten maken. Heb je je netbeheerder al eens gebeld? Die kunnen sneller een correct antwoord geven dan hier
@timovd Wil je per se een DSMR5 meter? Met 4.2 kan je meestal ook wel aan load-balancing doen. Het is niet zo dat een zekering gelijk springt als die eventjes overbelast is. Heb je nog andere apparaten die ineens 11 kW's gaan trekken?
Als je vaker hebt dat er grote apparaten worden aangeschakeld kan je ook nog kijken of je de loadbalancing niet op 25A instelt, maar op bijvoorbeeld 22A. Dan heb je net iets meer speling.
Als je vaker hebt dat er grote apparaten worden aangeschakeld kan je ook nog kijken of je de loadbalancing niet op 25A instelt, maar op bijvoorbeeld 22A. Dan heb je net iets meer speling.
Die vraag staat uit (het is niet voor mij zelf (heb zelf DSMR 5)).thehog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:48:
[...]
...
Maar het vervangen van DSRM4 voor een DSRM5 meter kan denk ik alleen op basis van eigen vergoeding van de kosten die ze hiervoor moeten maken. Heb je je netbeheerder al eens gebeld? Die kunnen sneller een correct antwoord geven dan hier
Verlagen naar bijvoorbeeld max 22A is ook nog een optie en sowieso sneller/veiliger dan de huidige <13A op een granny via een verlengsnoer.
Bij Liander was het een kwestie van een Facebook berichtje sturen. En had ik binnen een week voor 72,60 een nieuwe meter met Dsmr 5. Die 10 seconden vond ik niet het grootste probleem. Maar kon niet per fase het vermogen uit lezen.timovd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:41:
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat zit dan wel weer in mijn DSMR4 meterice-T106 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:02:
[...]
Maar kon niet per fase het vermogen uit lezen.
Ik had denk ik zelfs een DSMR 2 meter dus dat zou best kunnen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
timovd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:29:
@ice-T106 @thehog er hangt daar een L+G E350. Enig idee of die wel per fase kan uitlezen?
/f/image/HRCmnVdDyTxXrWHJWSuq0yxI.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een Landis+Gyr E350 op Home Assistant. Power per fase. DSMR 4.2
Ik heb overigens de SmartEVSE sensorbox gewoon met klemmen aangesloten. Ik lees de P1 dan weer uit met HA.
[ Voor 12% gewijzigd door captnemo op 22-02-2022 12:36 ]
Is het nu met deze update al wel mogelijk om via de sensorbox de waardes uit te lezen in bijvoorbeerld homeassistant?thehog schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Dat is de volgende stap wat ik er van begrijp. Sensorbox is nu nog slave en kan dus alleen sensor data sturen op verzoek van de smartevse als master. Het ombouwen kost zoveel tijd dat ik begrijp dat ze het liefst er iemand voor willen inhuren. Daarna is de sensorbox dus master en bestuurd hij alle aangesloten smartevse's. En dan is alles mogelijk wat je aangeeft plus veel meer.
Ik heb hem al gecompiled en op een test esp32 draaide. Ik wil best een binary bouwen voor je maar vraag het eerst even aan Stegen. Misschien is ie gewoon vergeten om ook de binary te uploaden.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.