Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo20
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-03-2023
hallo techneuten,

Zit met een probleem bij een evbox homeline met gps. wij dachten met de overstap van een wallbox pulsar plus het laden via rfid (alphabet lease) laadpas thuis op de homeline makkelijker uit te zijn.
bij evbox een abbo afgesloten om de kosten van laden via de lease terug te ontvangen.
tot zo ver was die hele procedure gelukt.
nu de homeline is geinstalleerd en aangesloten staat de laadpaal nog steeds op offline.
het opladen van de auto lukt ook nog niet. stekkers aangesloten, pasje langs rfid, pieptoon, stekkers gelockt, groene leds knipperen en vervolgens knipperen ze rood.

is er een andere manier om verbinding te krijgen met de laadpaal. heeft geen bluetooth zei de verkoper.
mvg A.S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:35
Polo20 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:35:
hallo techneuten,

Zit met een probleem bij een evbox homeline met gps. wij dachten met de overstap van een wallbox pulsar plus het laden via rfid (alphabet lease) laadpas thuis op de homeline makkelijker uit te zijn.
bij evbox een abbo afgesloten om de kosten van laden via de lease terug te ontvangen.
tot zo ver was die hele procedure gelukt.
nu de homeline is geinstalleerd en aangesloten staat de laadpaal nog steeds op offline.
het opladen van de auto lukt ook nog niet. stekkers aangesloten, pasje langs rfid, pieptoon, stekkers gelockt, groene leds knipperen en vervolgens knipperen ze rood.

is er een andere manier om verbinding te krijgen met de laadpaal. heeft geen bluetooth zei de verkoper.
mvg A.S
Je kunt je vraag beter op dit forum stellen.
Thuisladen van je EV deel 2

Dit forum gaat over zelfbouw.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

Ik wil graag de firmware updaten (via de FTDI-kabel), maar ik kom niet uit het volgende stukje:
Start the AN1310 bootloader program in the /bootloader directory.
...
Hoe start ik die?

De volgende stap is het instellen van je COM-port. Ik neem aan dat ik die keuze krijg bij voorgaande stap?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSPJ
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 08:54
thehog schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:11:
[...]

Hoe weet je dat je auto dat kan en dit ziet? Ik zie inderdaad in de online specificiaties van deze nieuw MG ZS EV dat hij V2L zou kunnen maar wat zegt de fabrikant dan wat je nodig hebt? En is het dus zichtbaar in je dashboard als je zo'n weerstand aansluit?
Sorry voor de late reactie. In het accumenu kan je kiezen voor laden en ontladen. Op het moment dat ik een laadkabel aan de auto aansluit (en niet aan de lader) , kan ik niet voor ontladen kiezen, blijkbaar heeft de V2l kabel iets extra's waardoor je dan wel de optie ontladen kan selecteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:37
RSPJ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:48:
[...]

Sorry voor de late reactie. In het accumenu kan je kiezen voor laden en ontladen. Op het moment dat ik een laadkabel aan de auto aansluit (en niet aan de lader) , kan ik niet voor ontladen kiezen, blijkbaar heeft de V2l kabel iets extra's waardoor je dan wel de optie ontladen kan selecteren...
Is het niet andersom? De laadkabel heeft juist weerstanden en zorgt ervoor dat de auto het herkent als een laadsessie, en zet daarom ontladen uit. Als er geen kabel in zit kan je dus wel op ontladen drukken? Zit er dan spanning op de grote pinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Met de SmartEVSE op solar charging, start -4A, import 6A en timer op 60 minuten. 2 sets zonnepanelen op fase 1 en 3, de EV zit op 3 fases.

Nu zie ik dit op mijn slimme meter gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r7mhAFIQN3JGMUCQBYBshwb-aA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/87R9JDsRpu9ffix4Bcwr2yF6.png?f=fotoalbum_large

Op het schermpje flipt de beschikbare stroom elke 10s van 6-7-6-7-6-7.

Om 10:51 heb ik de import op 5A gezet, toen was het even stabiel maar om 11u begon het weer. Op 11:09 de import op 6A gezet, de variatie wordt iets groter.

Is dit wenselijk? Of zou er een hysteresis filtertje tussen mogen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00
Komt dat niet gewoon doordat de slimme meter in hele Ampères rapporteert (dat doet de mijne tenminste)?
De PV opbrengst varieert ook continu een klein beetje en als de stroom net tussen de 6 en 7 A zit en afgerond wordt dan zou dit het resultaat kunnen zijn.
Er zit in de Smart EVSE een regeling om te grote fluctuaties te voorkomen maar er wordt wel continu bijgeregeld om op de gewenste waarde te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
De meter rapporteert hier in Watts, dus dat lijkt mij resolutie genoeg.

code:
1
2
3
4
5
"/Ene5\T210-D ESMR 5.0↵↵1-3:0.2.8(50)↵0-0:

<>

↵1-0:21.7.0(00.000*kW)↵1-0:41.7.0(00.061*kW)↵1-0:61.7.0(00.000*kW)↵1-0:22.7.0(00.182*kW)↵1-0:42.7.0(00.000*kW)↵1-0:62.7.0(02.269*kW)↵

Een reden die ik na het antwoord van Stegen op github kan bedenken is dat de OBC van de Kona per hele Ampere regelt en daardoor over het doel van de EVSE heen schiet, daardoor de EVSE terug gaat regelen.

Een iets grotere histerese zou dit pendel gedrag voorkomen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:28:
Ik wil graag de firmware updaten (via de FTDI-kabel), maar ik kom niet uit het volgende stukje:

[...]

Hoe start ik die?

De volgende stap is het instellen van je COM-port. Ik neem aan dat ik die keuze krijg bij voorgaande stap?
*Ping
Iemand ervaring met het updaten van de firmware (via de MPLAB IDE)?

Gelukt.
Voor een V2 heb je *.hex nodig uit https://github.com/SmartE...X/dist/default/production
en de bootloader zit in de V1 versie;
https://github.com/SmartE...se/tree/master/bootloader

Die laatste kon ik niet vinden, omdat ik alleen V2 had uitgecheckt.

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 03-03-2022 12:37 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petruccified
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 14:59
@JeroenE Uiteindelijk na heel veel wachten en bellen, gaat de laadpaal werken. Ivm een slechte omschrijving op de website van welk pasje waar wel en waar niet aangemeld moest worden werkte hij weer opeens niet. N, lijkt hij het nu te doen, hoewel ik nu weer een rekening binnen krijg........

Blijf hopen dat ze het nu eens doorkrijgen bij Vattenfall...

I.i.g Dank voor je reactie's !

[ Voor 15% gewijzigd door petruccified op 04-03-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Ik heb een SmartEVSE en een Kia eSoul die met 11kW zou moeten kunnen laden. Ik kom echter niet verder dan 8.2kW. Zie data hieronder. De eSoul staat op max. laadstroom en de SmartEVSE is ook ruim ingesteld; er staat geen enkele stroom op 13A. Heeft iemand een idee t.a.v. wat er mis zou kunnen zijn?

De eerste 10min stond de EVSE in Solar mode en daarom is de laadstroom lager. Ik heb het over het stuk met de rechte lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19pMHNQ3PZMHBLKJ6-Irx-JXhtY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bALxlOWCjpPxULoHfKz6AM1P.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:35
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:38:
Ik heb een SmartEVSE en een Kia eSoul die met 11kW zou moeten kunnen laden. Ik kom echter niet verder dan 8.2kW. Zie data hieronder. De eSoul staat op max. laadstroom en de SmartEVSE is ook ruim ingesteld; er staat geen enkele stroom op 13A. Heeft iemand een idee t.a.v. wat er mis zou kunnen zijn?

De eerste 10min stond de EVSE in Solar mode en daarom is de laadstroom lager. Ik heb het over het stuk met de rechte lijn.

[Afbeelding]
Het kan te maken hebben met de weerstandswaarde tussen de PP en PE pin van je laadkabel.

Voor 13A is deze 1500 ohm
Voor 20A is deze 680 ohm
Voor 32A is deze 220 ohm

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Pim57 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Het kan te maken hebben met de weerstandswaarde tussen de PP en PE pin van je laadkabel.

Voor 13A is deze 1500 ohm
Voor 20A is deze 680 ohm
Voor 32A is deze 220 ohm
Goed idee! Helaas bleek zojuist na doormeten dat het 220 ohm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:38:

[Afbeelding]
Hoeveel ampère staat er in het scherm van de evse als je laadt, groter of gelijk aan 16A?
Dan kun je die uitsluiten

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Blackraven schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:07:
[...]

Hoeveel ampère staat er in het scherm van de evse als je laadt, groter of gelijk aan 16A?
Dan kun je die uitsluiten
13A maar ik snap niet waarom. Ik heb de volgende instellingen:

MAINS: 25
MIN: 6
CIRCUIT: 20
MAX: 17

Sommige waarden staan hoger dan mogelijk/zinvol om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:12:
[...]

Sommige waarden staan hoger dan mogelijk/zinvol om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt.
Heb je een vaste kabel en de SmartEVSE nog op socket staan? Dat geeft ook gek gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:12:
[...]

Waarden lijken goed, grijpt de loadbalancing niet in? Maar dan zou je ook variabele ampères zien op je scherm.
Had je de pp weerstand alleen van de kabel gemeten, of inclusief je socket?
Niet toevallig een weerstand voor 32A voor je socket ingebouwd? Want dan komt die van de kabel er nog bij en gaan je maximale ampères dus verder omlaag.
Edit: lees net in de manual dat de standaard waardes 13,16 en 32A zijn die gedetecteerd worden, dus ik vermoed het euvel toch in de totale pp weerstand.

[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 05-03-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
maarten_NL schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:34:
[...]

Heb je een vaste kabel en de SmartEVSE nog op socket staan? Dat geeft ook gek gedrag.
Nee, ik heb een losse 32A kabel. De SmartEVSE staat op "socket".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Blackraven schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Waarden lijken goed, grijpt de loadbalancing niet in? Maar dan zou je ook variabele ampères zien op je scherm.
Had je de pp weerstand alleen van de kabel gemeten, of inclusief je socket?
Niet toevallig een weerstand voor 32A voor je socket ingebouwd? Want dan komt die van de kabel er nog bij en gaan je maximale ampères dus verder omlaag.
Edit: lees net in de manual dat de standaard waardes 13,16 en 32A zijn die gedetecteerd worden, dus ik vermoed het euvel toch in de totale pp weerstand.
Zoals je ziet loopt er een zeer constante stroom, behalve als ik "solar" mode gebruik - dat begrijp ik ook niet want vandaag was het de hele laadsessie strak blauwe lucht.

Ik heb de weerstand op de losse kabel gemeten en die is 220 ohm, overeenkomende met een 32A kabel.

De socket heeft geen ingebouwde weerstand en is gespecificeerd op 32A.

Wat blijft er nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Zoals je ziet loopt er een zeer constante stroom, behalve als ik "solar" mode gebruik - dat begrijp ik ook niet want vandaag was het de hele laadsessie strak blauwe lucht.

Ik heb de weerstand op de losse kabel gemeten en die is 220 ohm, overeenkomende met een 32A kabel.

De socket heeft geen ingebouwde weerstand en is gespecificeerd op 32A.

Wat blijft er nog over?
Die stroom hoeft er niet te lopen, dat is wat de smartEVSE maximaal vrijgeeft. ;)

Ik zou je laadkabel in de socket steken, en dan de weerstand tussen de pp pen van je kabel en de aansluiting op je smartevse doormeten, ik vermoed meer weerstand tussen je socket en de smartEVSE.
Of alleen tussen je socket pp pen en je pp aansluiting op de smartEVSE kan ook, moet je er nog 220 ohm bij optellen voor je kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Blackraven schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Die stroom hoeft er niet te lopen, dat is wat de smartEVSE maximaal vrijgeeft. ;)
Weet ik.
Ik zou je laadkabel in de socket steken, en dan de weerstand tussen de pp pen van je kabel en de aansluiting op je smartevse doormeten, ik vermoed meer weerstand tussen je socket en de smartEVSE.
Of alleen tussen je socket pp pen en je pp aansluiting op de smartEVSE kan ook, moet je er nog 220 ohm bij optellen voor je kabel.
Ga ik allebei doen (morgen). Bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Ik zag hetzelfde pendel gedrag op mijn SmartEVSE, zie github

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00
Kloppen de stroom waarden die links in het shermpje van de SmartEVESE (per fase) worden weergegeven wel?

Zit de sensorbox van de SmartEVSE aangesloten op de P1 poort van de (D)SMR 5 meter of gebruik je de CT klemmen?
In het laatste geval is het belangrijk dat de stekker van de sensorbox in een stopcontact zit op een groep die op fase 1 zit en dat de klemmen per fase op de juiste ingang van de sensorbox zijn aangesloten.
Hier was het bij mij destijds mis gegaan waardoor de meetingen niet klopten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
cville schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Weet ik.

[...]

Ga ik allebei doen (morgen). Bedankt zover.
Het is uiteraard tussen de pp aansluiting van je smartevse en de aarde :$
Even meten met kabel ingeplugd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
WillemI schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:00:
Kloppen de stroom waarden die links in het shermpje van de SmartEVESE (per fase) worden weergegeven wel?
Ja, ze komen overeen met de waarden op mijn kWh meter.
Zit de sensorbox van de SmartEVSE aangesloten op de P1 poort van de (D)SMR 5 meter of gebruik je de CT klemmen?
In het laatste geval is het belangrijk dat de stekker van de sensorbox in een stopcontact zit op een groep die op fase 1 zit en dat de klemmen per fase op de juiste ingang van de sensorbox zijn aangesloten.
Hier was het bij mij destijds mis gegaan waardoor de meetingen niet klopten.
Ik heb hem op de P1 poort aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Thuis heb ik al een tijd een SmartEVSE met vaste kabel en buiten het kastje met relais en controller. Gisteren heb ik bij de buren ook een SmartEVSE geïnstalleerd, maar dan alles binnen in de groepenkast. Er loopt een 3f kabel en een communicatiekabel naar een lasdoos buiten die de aders daar verbindt met de (32A) laadkabel. Ik heb alle aders (3 fasen, N, cp, aarde) doorgemeten. De controller niet op smart gezet om de load balancer uit te sluiten.
Bij een poging om de auto te laden, schakelt het relais niet om. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
@Blackraven @Pim57 @maarten_NL : bij het openmaken van de socket bleek de PP ader afgebroken. Dat is waarschijnlijk gebeurd toen de elektricien de 3F kabel aansloot (het enige onderdeel dat ik niet zelf gedaan heb). Ik heb PP en CP opnieuw aangesloten maar kan nu niet testen omdat de batterij gisteren geladen is. Zelf denk ik dat - met jullie hulp - de oorzaak wel gevonden heb. Bedankt voor het meedenken.

TOEVOEGING: ik heb uiteraard eerst gemeten. De weerstand van PP naar de EVSE bleek oneindig te zijn; toen was het probleem wel duidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door cville op 06-03-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@cville kan je auto de airconditioning op de paal laten draaien? Zo ja, dan kan je dat nu ook al testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
timovd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:01:
Thuis heb ik al een tijd een SmartEVSE met vaste kabel en buiten het kastje met relais en controller. Gisteren heb ik bij de buren ook een SmartEVSE geïnstalleerd, maar dan alles binnen in de groepenkast. Er loopt een 3f kabel en een communicatiekabel naar een lasdoos buiten die de aders daar verbindt met de (32A) laadkabel. Ik heb alle aders (3 fasen, N, cp, aarde) doorgemeten. De controller niet op smart gezet om de load balancer uit te sluiten.
Bij een poging om de auto te laden, schakelt het relais niet om. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Vermoedelijk iets met de cp, de rest van de aders heeft geen invloed op het schakelen van het relais.
Schakel bedrading voor relais ook correct aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Blackraven dat gaat om de twee C contacten boven op de SmartEVSE die naar de boven resp. Onderkant van de relais gaan? Op de schroeven heb ik ze doorgemeten en die maken contact zonder weerstand.

Edit:
Ik heb m aangesloten conform dit schema
Afbeeldingslocatie: https://usermanual.wiki/Pdf/SmartEVSEv2manual105.31708046-User-Guide-Page-2.png
de rechter gaat naar de bovenkant en de linker naar onderen. Maakt dat nog uit?

[ Voor 37% gewijzigd door timovd op 06-03-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
timovd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:24:
@Blackraven dat gaat om de twee C contacten boven op de SmartEVSE die naar de boven resp. Onderkant van de relais gaan? Op de schroeven heb ik ze doorgemeten en die maken contact zonder weerstand.

Edit:
Ik heb m aangesloten conform dit schema
[Afbeelding]
de rechter gaat naar de bovenkant en de linker naar onderen. Maakt dat nog uit?
Aansluiting onder of boven maakt verder niet uit voor het relais.

Je kunt voltage tussen cp en pe meten, moet 12V zijn als ie standby is.
Zie ook linkje hieronder onder het kopje signaling:

Wikipedia: SAE J1772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@timovd wat is de status op het schermpje? Veranderd die wel als je de EV inplugt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@maarten_NL nee, er verandert niets. Hij blijft staan op "ready to charge" (smart/load-balancing uitgeschakeld).
Binnenkort dus maar eens de (dc-) spanning meten zoals hierboven benoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

De V3 is beschikbaar! Eens even goed kijken wat ik er allemaal voor nodig heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
tomtommie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:49:
De V3 is beschikbaar! Eens even goed kijken wat ik er allemaal voor nodig heb!
Op Stegen.com zie ik niet veel details, behalve:

code:
1
WiFi capable, build-in webserver with status page.

Ik ben wel benieuwd of de firmware van de V2 nog doorloopt, of meelift op de V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Ik twijfel nog even of ik een sensorbox v2 erbij neem of ga voor een SDM630 die ik direct achter de hoofdschakelaar monteer... beiden zouden dan dus met een modbus/rs485 met de evse verbonden worden.

Iemand ervaring en/of voors en tegens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
tomtommie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:13:
Ik twijfel nog even of ik een sensorbox v2 erbij neem of ga voor een SDM630 die ik direct achter de hoofdschakelaar monteer... beiden zouden dan dus met een modbus/rs485 met de evse verbonden worden.

Ik heb deze setup, SDM630 op de hoofdaansluiting (met woning en PV teruglevering) en 1 achter de SmartEVSE die de auto levering met, alles via Modbus.

Werkt ls een zonnetje, ik kan alleen als de SmartEVSE nog niet zelf uitlezen of sturen via modus omdat deze al Master werkt en meerdere masters op een bus geeft problemen.

Zowel Solar als Smart werken perfect, ik heb een 3x25A hoofdaansluiting, 6200Wp PV en een Ioniq5 die 11kW laadt op AC.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
tomtommie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:13:

Sensorbox gaat ooit ook je centrale commando centrum zijn voor je eventuele home automation om je evse aan te sturen. Althans zo begirjp ik het nu. Met een SDM630 bereik je natuurlijk precies hetzelfde qua functionaliteit maar mis je straks wellicht wifi functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
thehog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Sensorbox gaat ooit ook je centrale commando centrum zijn voor je eventuele home automation om je evse aan te sturen. Althans zo begirjp ik het nu. Met een SDM630 bereik je natuurlijk precies hetzelfde qua functionaliteit maar mis je straks wellicht wifi functionaliteit.
De 1e stap naar de architectuur verandering is gezet door de ESP32 de P1 data afhandeling te laten doen, in de laatste sensorbox firmware doet de PIC niks meer dan alleen de CT klem uitlezing. De als je een beetje kan knutselen voldoet een ESP32 met Rs485 adapter en wat componenten.

Voor nu gebruik je de kWh meter om de load balancing te regelen?

Zodra er meer functionaliteit naar de Sensorbox zou verhuizen kan je ook zelf een ESP32 kopen, die voorzien van die firmware en daarmee de EVSE aansturen + hopelijk (de zeer wenselijke) domotica integratie bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

thehog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Hmm, het koppelen met home automation is wel mooi, maar de V3 is 'WiFi capable' met een ingebouwde web server en status pagina. Geen idee of er dus een WiFi module ingebouwd zit, of dat je deze moet/kunt toevoegen, of dat het via de sensorbox zou moeten... misschien morgen maar eens even bellen met ze.

Als er WiFi in zit, dan zal er ook iets van een ESP32 in zitten en zal het slechts een kwestie van tijd dat er koppelingen zijn met de grotere open source home automation tools zoals home assistant.
rvdgaag schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Ik heb deze setup, SDM630 op de hoofdaansluiting (met woning en PV teruglevering) en 1 achter de SmartEVSE die de auto levering met, alles via Modbus.

Werkt ls een zonnetje, ik kan alleen als de SmartEVSE nog niet zelf uitlezen of sturen via modus omdat deze al Master werkt en meerdere masters op een bus geeft problemen.

Zowel Solar als Smart werken perfect, ik heb een 3x25A hoofdaansluiting, 6200Wp PV en een Ioniq5 die 11kW laadt op AC.
Thanks, zo zou ik het dan inderdaad ook willen opzetten dan, maar het is dus even kijken of de data van de bus, via wifi naar home assistant kan bijvoorbeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door tomtommie op 07-03-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Het zou fijn zijn als ik mijn ESP P1 lezer (inclusief splitter) er dan uit kan doen. Scheelt toch weer. Ik heb nu twee apparaten die vrijwel het zelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
timovd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:48:
Het zou fijn zijn als ik mijn ESP P1 lezer (inclusief splitter) er dan uit kan doen. Scheelt toch weer. Ik heb nu twee apparaten die vrijwel het zelfde doen.
Ik heb inmiddels 4 verschillende uitlezers op een P1 splitter hangen :D

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 08-03-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
tomtommie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Als er WiFi in zit, dan zal er ook iets van een ESP32 in zitten en zal het slechts een kwestie van tijd dat er koppelingen zijn met de grotere open source home automation tools zoals home assistant.
In de sensorbox v2 zit inderdaad een ESP32 en kwestie van tijd klopt... duurt alleen wel erg lang :-)

In de nieuwe smartevse v3 staat in de description dat het ook wifi heeft met een status pagina maar daar is verder nog geen bevestiging van hoe dat precies werkt of dat ze juist hier bedoelen 'mits je een sensorbox v2 aansluit'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Goed nieuws, de V3 heeft ook een ESP32 ingebouwd, dus er zit direct WiFi in! De mogelijkheden zijn nog beperkt tot een status pagina, maar in potentie kan hier dus veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
tomtommie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:31:
Goed nieuws, de V3 heeft ook een ESP32 ingebouwd, dus er zit direct WiFi in! De mogelijkheden zijn nog beperkt tot een status pagina, maar in potentie kan hier dus veel meer mee.
Bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Telefonisch contact, hij zou het iets duidelijker gaan vermelden op de site.

Er zitten tevens nog enkele nieuwe functies in, maar de software is nog niet zover, dus wordt dit nog niet genoemd. Onder andere de mogelijkheid om een 2e relais aan te sturen, dit zodat je kunt wisselen tussen laden op 1 en 3 fase. Minimale laadstroom per fase is namelijk 6A, dus met weinig zonnestroom kan het praktischer zijn op 1 fase te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@tomtommie Had je toevallig ook gevraagd of de V2 firmware ook doorontwikkeld ging worden?

Ik ben inmiddels een beetje ongeduldig en ga door het ontbreken van een API/MQTT zelf maar dingen knutselen. dmv de Raspberry & relais bedien ik nu de Smart/Solar charging en de current clamps liggen al klaar om de laadsessies te kunnen gaan loggen.

Op basis van mijn google agenda, voorspelling/hoeveelheid zonnestroom wil ik de laadstroom dynamisch gaan sturen, nu nog uitvogelen hoe ik dat bij de SmartEVSE naar binnen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

@maarten_NL Nee sorry, maar ik kan me voorstellen dat de sensorbox v2 mee kan liften op ontwikkelingen van de evse v3. Hier zit immers dezelfde chip in. Zo zouden oudere systemen toch 'smart' kunnen worden. Maargoed dat bedenk ik me nu zelf, dus geen idee of dat ooit iets gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Morgen komt mijn V3 binnen maar had helemaal niet door dat ik eigenlijk een V3 had besteld paar dagen geleden.
Heb dus ook een sensorbox erbij gekocht maar die is misschien dus niet meer nodig als er WiFi in de V3 zit.
Zou toch mooi zijn als EVSE direct (of eventueel via MQTT) P1 data vanuit bijvoorbeeld mijn Youless P1 monitor zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

wishmaster1986 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 03:19:
Morgen komt mijn V3 binnen maar had helemaal niet door dat ik eigenlijk een V3 had besteld paar dagen geleden.
Heb dus ook een sensorbox erbij gekocht maar die is misschien dus niet meer nodig als er WiFi in de V3 zit.
Zou toch mooi zijn als EVSE direct (of eventueel via MQTT) P1 data vanuit bijvoorbeeld mijn Youless P1 monitor zou kunnen halen.
DIe sensorbox heb je volgens mij nog steeds nodig. De EVSE kan volgens mij niet de P1 uitlezen.

Ik heb Stegen net nog een mail gestuurd om te vragen hoe het zit met het uitlezen van de sensorbox. Zou toch graag mijn analoge meter uitlezen :)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
Als er een ESP32 in de V3 zit dan zou de thread die normaal P1 via RS485 opvraagt bij de sensorbox dit toch ook kunnen doen d.m.v. een MQTT connectie?
Youless spuugt dus zijn P1 data uit op een MQTT topic en de V3 subscribed ook op dat topic en ziet zo dus de P1 data van de meter i.p.v. opvragen via de sensorbox.
MQTT zou nog geen eens nodig zijn want ik weet dat je ook een HTTP GET kan doen naar een specifieke Youless URL en daar de huidige waardes terug krijgt in CSV of JSON formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Mike2k schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:45:
[...]

DIe sensorbox heb je volgens mij nog steeds nodig. De EVSE kan volgens mij niet de P1 uitlezen.

Ik heb Stegen net nog een mail gestuurd om te vragen hoe het zit met het uitlezen van de sensorbox. Zou toch graag mijn analoge meter uitlezen :)
De architectuur van V2 naar V3 is gewijzigd. De ESP32 (die in de laatste versie van de firmware de P1 uitleest) is vanuit de sensorbox naar de SmartEVSE verhuist.

Er is nu een sensorbox plus beschikbaar, zonder P1, dus alleen voor het gebruik van CT klemmen.

Ik heb Micheal Stegen vanmiddag gesproken en de bevestiging gehad dat de V2 firmware mee gaat liften op de V3 ontwikkeling.

Daarnaast hebben we het over domotica integratie gehad en hij ging er over nadenken welke richting hij in zou gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een REST API en/of MQTT. Ik ga hem nog een mailtje tikken met mijn ideeën over domotica integratie en heb aangeboden om mee te testen. Mocht iemand wilde ideeën hebben dan mag je ze altijd in een berichtje droppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
wishmaster1986 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 03:19:

Ik zou geen extra stappen tussen de slimme meter en de EVSE, Als je youlesa p1 monitor even hangt of iets krijgt de EVSE verkeerde data, mogelijk met vervelende gevolgen.

Als de EVSE/sensorbox en de andere P1 monitor bij elkaar zitten kan je de P1 gewoon splitten met een simpele rj11/12 splitter.

Een mooiere oplossing zou zijn dat de esp32 de p1 data ook via MQTT of iets beschikbaar zou stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Mike2k schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Klopt uiteraard! Maar het betekend wel dat je bijvoorbeeld een SDM630 in je meterkast kunt prikken en die geeft alle informatie door die de EVSE nodig heeft voor het smart gedeelte. Dus voor jou zou je ook achter de hoofdschakelaar een modbus meter kunnen plaatsen die het verbruik en de eventuele teruglevering digitaal meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
maarten_NL schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Ik zou geen extra stappen tussen de slimme meter en de EVSE, Als je youlesa p1 monitor even hangt of iets krijgt de EVSE verkeerde data, mogelijk met vervelende gevolgen.

Als de EVSE/sensorbox en de andere P1 monitor bij elkaar zitten kan je de P1 gewoon splitten met een simpele rj11/12 splitter.

Een mooiere oplossing zou zijn dat de esp32 de p1 data ook via MQTT of iets beschikbaar zou stellen.
Precies dat is dus het probleem als de EVSE buiten in een kast hangt en de sensorbox in de meterkast moet vanwege de P1 poort.
Waarom RS485 over een kabel doen als het ook via TCP/IP kan?

Als er al een P1 apparaat aanwezig is dan is de P1 data dus al via TCP/IP beschikbaar.
Dan is het alleen nog maar een directe koppeling maken met de ESP32 in de EVSE of de sensorbox TCP/IP P1 data verkrijgen en deze via RS484 naar de EVSE te sturen.
Punt is iig dat de sensorbox dan niet meer perse bedraad met spliters aangesloten hoeft te worden in de meterkast.

[ Voor 19% gewijzigd door wishmaster1986 op 09-03-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@wishmaster1986 RS485 is ontworpen voor afstanden tot 1.2km, dat is voor de meeste opritten in Nederland wel voldoende ;) ja het zijn 2 draden maar is het wel heel robuust.

MQTT is leuk voor IoT, maar voor de bedrijfszekerheid die je bij load balancing nodig hebt lijkt MQTT niet het protocol om op te vertrouwen.

Als je een V3 hebt, heb ik nog wel een half jaar oude V2 met sensorbox in de aanbieding, getest en 100% werkend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
@maarten_NL
RS485 is ontworpen voor afstanden tot 1.2km, dat is voor de meeste opritten in Nederland wel voldoende ;) ja het zijn 2 draden maar is het wel heel robuust.

Of het nou 1,2 meter is of 1,2 kilometer, er moet nog steeds een kabel vanaf EVSE naar de sensorbox/P1 poort toe. Het (mijn) doel is die hele kabel weg te laten en de P1 data dus draadloos richting EVSE te krijgen.

MQTT is leuk voor IoT, maar voor de bedrijfszekerheid die je bij load balancing nodig hebt lijkt MQTT niet het protocol om op te vertrouwen.

Daar ben ik het niet mee eens dat MQTT hiervoor niet geschikt zou zijn.
MQTT messages staan met een paar miliseconden in het topic en er zijn ook MQTT functies om te verifieren of ze gepost zijn.
Ergste geval zal een bericht niet of met vertraging van maximaal in seconden aanwezig zijn en dan vliegen alsnog je stoppen of automaten er nog niet direct doorheen bij tijdelijk meer vermogen dan gezekerd.
Desnoods een failsafe in EVSE om het laden te stoppen bij geen of verkeerde P1 data.

Als je een V3 hebt, heb ik nog wel een half jaar oude V2 met sensorbox in de aanbieding, getest en 100% werkend ;)

Morgen heb ik mijn EVSE V3 binnen samen met een sensorbox V2 dus dat is niet nodig.
Eigenlijk zou het vandaag moeten binnen komen maar PostNL had er weer eens geen zin in...

[ Voor 4% gewijzigd door wishmaster1986 op 09-03-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

maarten_NL schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:37:
[...]

De architectuur van V2 naar V3 is gewijzigd. De ESP32 (die in de laatste versie van de firmware de P1 uitleest) is vanuit de sensorbox naar de SmartEVSE verhuist.

Er is nu een sensorbox plus beschikbaar, zonder P1, dus alleen voor het gebruik van CT klemmen.

Ik heb Micheal Stegen vanmiddag gesproken en de bevestiging gehad dat de V2 firmware mee gaat liften op de V3 ontwikkeling.

Daarnaast hebben we het over domotica integratie gehad en hij ging er over nadenken welke richting hij in zou gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een REST API en/of MQTT. Ik ga hem nog een mailtje tikken met mijn ideeën over domotica integratie en heb aangeboden om mee te testen. Mocht iemand wilde ideeën hebben dan mag je ze altijd in een berichtje droppen :)
Betekent dat dat we in de sensorbox V2 (waar dus al een esp32 met wifi zit) dezelfde functie krijgen ? (Wifi met een statuspagina)

Testen is altijd leuk, zal ze daar wel even over berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Mike2k schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:05:
[...]

Betekent dat dat we in de sensorbox V2 (waar dus al een esp32 met wifi zit) dezelfde functie krijgen ? (Wifi met een statuspagina)
Ja dat is er dus al (alleen je moet zelf even de code compilen en er op zetten).

Ik verbaas mij dan ook een beetje waarom ze ook in de smartevse nu een esp32 hebben gestopt. Gedachtgang van centrale sensorbox als master als aanstuur/commandcenter klinkt logisch. Maar aan de andere kant kost zo'n esp32 ook niks en kan je een enkele smartevse ook echt smart maken daarmee (en dus inderdaad zonder sensorbox nodig te hebben alsnog hem slim aansturen met externe door gebruiker gedefinieerde bronnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
thehog schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:10:
[...]

Ik verbaas mij dan ook een beetje waarom ze ook in de smartevse nu een esp32 hebben gestopt.
De sensorbox is niet meer nodig als je de P1 poort gebruikt voor de load balancing.

Als je CT clamps wil gebruiken, dan kan je de sensorbox plus (plus zonder P1 poort, zoek de verschillen tov de V2 ;))

Correctie, sensorbox is nog wel nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door maarten_NL op 10-03-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
maarten_NL schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:56:
[...]

De sensorbox is niet meer nodig als je de P1 poort gebruikt voor de load balancing.

Als je CT clamps wil gebruiken, dan kan je de sensorbox plus (plus zonder P1 poort, zoek de verschillen tov de V2 ;))
Oh vertel eens hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:35
Ja ben ook benieuwd, want dan kan ik de meebestelde sensorbox per ommegaande retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik lees het ook zo niet terug op de pagina van de Smart EVSE v3 maar dat begreep ik uit het verhaal van Stegen.

In de huidge sensorbox v2 firmware leest de ESP32 de P1 poort uit, wat ik begreep is dat die ESP32 nu in de Smart EVSE V3 zit.

Ik ben wel benieuwd of mijn conclusie klopt :X Als ik zo naar de terminals kijk zie ik geen P1.

[ Voor 11% gewijzigd door maarten_NL op 09-03-2022 21:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik heb Stegen even gebeld en hij heeft helaas bevestigd dat ik het verkeerd heb begrepen.

Dus de sensorbox is nog wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

maarten_NL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:51:
Ik heb Stegen even gebeld en hij heeft helaas bevestigd dat ik het verkeerd heb begrepen.

Dus de sensorbox is nog wel nodig.
Das bijzonder? waarom dan een ESP32 in de EVSE zetten ?

Je hebt al de sensorbox, waarom dan niet de EVSE laten rapporteren aan de sensorbox?

Is er trouwens ergens een handleiding om de sensorbox uit te lezen? Ik verbind met de sensorbox met command:
code:
1
sudo screen /dev/ttyUSB0 9600,cs8,ixoff

maar ik krijg een leeg scherm en kan geen commands invoeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Mike2k op 10-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
Baudrate van 115200 ipv 9600?
Ik kreeg alleen data als ook de A,B, GND en 12V lijnen waren aangesloten op de EVSE.
Alleen de ESP aanspreken met de USB lijkt niet te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Blackraven schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:29:
[...]

Aansluiting onder of boven maakt verder niet uit voor het relais.

Je kunt voltage tussen cp en pe meten, moet 12V zijn als ie standby is.
Zie ook linkje hieronder onder het kopje signaling:

Wikipedia: SAE J1772
PE maakte net niet lekker contact in het steekcontact van de groepenkast. Nu netjes 12V DC

[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 11-03-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:32
Heb Stegen.com een mail gestuurd, maar vermoedelijk wat druk met bestellingen verwerken.

Kan bij verschillende mensen een knop bevestigd zien op hun laadpaal, kan je daar het laden met starten/stoppen? Denk dat dit de makkelijkste manier is om het te koppelen aan een smart home systeem met een extern relais.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
Jfwiet schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:43:
Heb Stegen.com een mail gestuurd, maar vermoedelijk wat druk met bestellingen verwerken.

Kan bij verschillende mensen een knop bevestigd zien op hun laadpaal, kan je daar het laden met starten/stoppen? Denk dat dit de makkelijkste manier is om het te koppelen aan een smart home systeem met een extern relais.
Ja of instelbaar dat de knop schakelt tussen smart en solar charging.
Zie de manual onder SWITCH https://www.stegen.com/nl...ttachment&id_attachment=5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Jfwiet schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:43:

Stegen heeft het inderdaad druk met bestelling afwerken.

Ik heb daar een relais aan hangen en die schakelt elke dag een uur na zon op van smart naar Solar en aan het eind van de dag weer terug.

Mijn toepassing: op Solar mode geeft de EVSE geen vermogen beschikbaar, als de zon niet schijnt. Dus preconditionen op netstroom werkt dan niet.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 11-03-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Vandaag even een testje gedaan om de echt kWh te meten en de starten/stoppen van de laadsessies te kunnen detecteren.

Een sct-013 20A/1V besteld, wemos en weerstandjes lagen nog in de knutselbak.

De repo:

https://github.com/alcar21/WemosEM

En dit schema:

https://community.home-as...me-ct-clamp-30a-1v/284423

Schakeling op een testprintje gesoldeerd en de firmware geprogrammeerd en dat werkte oiut-of-the box al wel. Op basis van de P1 poort metingen de Icalc value ingesteld en het lijkt zo op het 1e gezicht helemaal niet verkeerd te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_IrXzOy3X4789tlCeGWdvpyyMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYpi13UcnMdcpTzRnbZkz3v4.png?f=fotoalbum_large

MQTT werkt, nu nog het actuele voltage terug sturen zodat de berekening nog wat preciezer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@maarten_NL voor vermogensmeting moet je een gelijktijdige instantane spanningsmeting doen, anders ga je in de fout met de power factor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Proton_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:34:
@maarten_NL voor vermogensmeting moet je een gelijktijdige instantane spanningsmeting doen, anders ga je in de fout met de power factor.
Dat zeg ik ;)

code:
1
MQTT werkt, nu nog het actuele voltage terug sturen zodat de berekening nog wat preciezer wordt.

Actuele voltage per fase uit de P1 heb ik beschikbaar in influxdb, dus nog even lezen hoe de applicatie die van de MQTT af kan plukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@maarten_NL ik begrijp jou niet of jij mij niet :)
De spanning uit het P1 bericht is vrij waardeloos, want het is een gemiddelde over meerdere cycles en je kan bijvoorbeeld niet meer zien of er teruggeleverd wordt of afgenomen. Ook reken je de spanningsval over de kabel niet mee, maar dat is minder erg. Op jouw manier kan je hooguit een indicatie van VA geven en dat is niet hetzelfde als W :)
Weet je wat 'power factor' inhoudt?

Voor een goede meting moet je meer dan 1000 gelijktijdige metingen van stroom en spanning per seconde doen en die met elkaar vermenigvuldigen (de Ferrarismeter doet dit heel elegant analoog).

Tip: pak hier een dedicated IC voor.
Random google hit:
https://www.allegromicro....C42BEC0300D17B589D7E8A46C

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Proton_

Ik begrijp jou wel en je hebt helemaal gelijk.

Mijn doel is om een idee van het verbruik te krijgen en het starten/stoppen te kunnen detecteren. Ik bereken het nu uit de losse pols op basis van gereden km en gemiddeld verbruik wat ik met de P1 meet, maar daar zit natuurlijk meer ruis op de lijn dus ik ben benieuwd wat voor getallen ik hier uit kan pluizen.

Uit belangstelling, hebben onboard chargers een hoog reactief vermogen?

[Edit] na heel wat rondgebladerd te hebben, zou ik denken dat Power Factor Correction verplicht is in een EV OBC. Correct?

[ Voor 12% gewijzigd door maarten_NL op 12-03-2022 23:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• melvinoz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2022
Inmiddels twee maanden verder en heb de laadpaal af. Het was even wachten tot de SmartEVSE op voorraad was en het nodige uitzoek werk. Voor het eerst dat ik uberhaupt met elektronica bezig ben in de groepenkast.
Ik heb gekozen voor een extra kast en een losse socket in de muur.

Volgens mij is het aardig gelukt, maar zou iemand er een kritische blik op kunnen werpen? Juist aangezien het de eerste keer is dat ik zoiets zelf heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BwP1qZV0_pHfRIo7lixqArJufA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prdaqyGm1MCpRNOiV3LEeQ15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcRQTZHORrcg2iMzaHIYNw_EWxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsieqQSZxnU50O50TOcJRzup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVlJC5huxn7iMJxY8ntCJm2n9zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OS1o13L7ppSJyGH9zwMRqXUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYTgHrY8yIDsrlOuZobUccQIAv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL3gOo5AERV9HLaTkQ7fE5u3.jpg?f=fotoalbum_large
melvinoz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:
Goedenavond,
Ik wil zelf een laadpaal maken in de meterkast en een opbouw wandcontactdoos met type 2 socket aan de muur zonder kabel. Ik heb veel gelezen in het topic maar kom er nog niet helemaal uit. De meeste van hier zijn iets geavanceerder dan ik zelf nodig heb denk ik. Ik heb geen lock en/of metingen nodig.
Vanuit de bouw heb ik reeds een 3 fase aansluiting in de meterkast.

Ik heb in ieder uitgevonden dat ik deze 3 componenten nodig heb.

SmartEVSE 139 euro
4Polig 63A Relais 62 euro
Type 2 Socket met wandcontactdoos

Kan iemand eens naar de foto van mijn meterkast kijken en helpen wat ik nog meer voor onderdelen nodig heb?

Bijgevoegd nog een foto van mijn huidige meterkast.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@melvinoz Hoe lopen de fase draden nu precies?

is het nu hoofdschakelaar - > extra kast -> contactor -> rijgklemmen -> automaat -> aardlek -> socket? Of hoe loopt het precies?

Naar mijn idee zou je vanauit de hoofdschakelaar eerst naar de aardlek, dan de 3f automaat en dan pas naar de contactor horen te gaan.

Als het zit zoals ik beschrijf dan knalt je hoofdschakelaar in het geval van sluiting in alles wat voor de 3f automaat zit.

In de contactor is het naar mijn idee ook netter om adereindhulzen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Je kan het inderdaad niet goed zien maar ik vermoed dat bovenin de uitgang is en dat achter de krachtgroep rechts onderin de bedrading binnenkomt.

De volgorde zou dan zijn Aardlek 63A Type B -- Krachtgroep 16A -- Rijgklemmen -- Relais / EVSE -- uitgang bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

wishmaster1986 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:35:
Baudrate van 115200 ipv 9600?
Ik kreeg alleen data als ook de A,B, GND en 12V lijnen waren aangesloten op de EVSE.
Alleen de ESP aanspreken met de USB lijkt niet te werken.
Hmm, ik heb nog niet geprobeerd om de AB aan te sluiten. Heb wel de GND en 12V aan mijn labvoeding gehangen om te kijken of dat werkt maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
Zo de EVSE V3 hangt en laad de Model X op met op het moment 13 amp 1 fase ivm aansluiting op stopcontact ipv eigen groep en zonder sensorbox.
Van de week gaat ie op een eigen groep van 25A dus dan zit er alweer wat meer tempo in.
21 april komt Liander langs om van 1 fase naar 3 fase te gaan en dan zit de accu zo weer vol met 3x24A *O*

Wel een hele simpele webinterface op het moment op de EVSE V3, menu rechts doet nog niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXnt7Rz-yxqLBHOHCzPC5AigGeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPnDW5pZUutYau5Otw8XstFS.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand trouwens hoe die RFID geprogrammeerd moet worden?
Het aansluiten op een V3 is anders dan op een V2, tenminste ik heb andere handleiding dan op de website is te vinden is (V2).
Ik heb in het menu "Learn" geselecteerd en 3 verschillende mifare tags en passen geprobeerd maar geen melding van kaart geleerd helaas.
In het menu de kaart presenteren doet niks en helemaal uit het menu en dan de kaart presenteren ook niet...

[ Voor 23% gewijzigd door wishmaster1986 op 14-03-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
wishmaster1986 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:07:

21 april komt Liander langs om van 1 fase naar 3 fase te gaan en dan zit de accu zo weer vol met 3x24A *O*
Hoe heb je de laadpaal gezekerd dan? 3x25 aansluiting en dan een 3x20 aardlekschakelaar?

Als je een was draait in de nacht en je laat de EVSE reageren op verbruik dan zal vermoedelijk je gemiddelde oplaad vermogen wel wat lager zijn (is mijn verwachting, ik krijg de EVSE morgen en dan van het weekend installeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
Uiteindelijke situatie:

3x25A hoofdautomaat Liander -> 40A hoofdschakelaar -> 4P 25A 300 mA aardlekautomaat -> ongeveer 15m 4x4mm2 grondkabel -> extra groepenkast schuur -> 40A hoofschakelaar -> 4P 25A 30 mA aardlekautomaat -> 20m 4x4mm2 grondkabel -> IP65 kastje waarin de EVSE zit samen met een 32A contactor.

Niet helemaal hoe het hoort met de selectiviteit maar kan altijd de 25A aardlekautomaat in de schuur vervangen door een 4P 20A 30 mA aardlekautomaat mochten de automaten afslaan. Ik ga er vanuit dat de sensorbox met P1 koppeling redelijk zijn werk doet en anders dus terug naar een 3x20A aardlek en EVSE max op 20A zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
Wel mooi trouwens dat de V3 compleet ESP32 gebaseerd is zo te zien in de V3 source op Github.
Ik verwacht dat er nu meer mensen mee kunnen en gaan ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinoz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2022
Ha Maarten,
Bedankt voor je reactie.

Het is als volgt aangesloten:
Hoofdschakelaar rechter kast naar verdeelklemmen linker kast - Aardlek - Krachtautomaat - Rijgklemmen - Contactor -Boven er uit richting socket.
Vanaf de rijgklemmen tevens aftakking naar de SmartEVSE en aarde heb ik terug verbonden naar de rechter kast.
maarten_NL schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:32:
@melvinoz Hoe lopen de fase draden nu precies?

is het nu hoofdschakelaar - > extra kast -> contactor -> rijgklemmen -> automaat -> aardlek -> socket? Of hoe loopt het precies?

Naar mijn idee zou je vanauit de hoofdschakelaar eerst naar de aardlek, dan de 3f automaat en dan pas naar de contactor horen te gaan.

Als het zit zoals ik beschrijf dan knalt je hoofdschakelaar in het geval van sluiting in alles wat voor de 3f automaat zit.

In de contactor is het naar mijn idee ook netter om adereindhulzen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopK
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
Dag mensen, ik wil ook graag aan de gang met een zelfbouw laadpaal. Of eigenlijk wil ik een ZappiV2 ombouwen. Voordeel voor mij is de zonnepanelen feature en de app. Wat ik wil is de laapaal in de garage hangen en van daaruit met een lange (grond)kabel van 20m naar het begin van de oprit alleen een mennekes stopcontact plaatsen. Dit vindt ik mooier dan de lompe laadpaal aan de straat. Mijn vraag is of er beperking is op de lengte van de kabel voor de CP/PP en het 12V vergrendeling spoeltje (via UTP kabel door mantelbuis). Volgens IEC61851-1 mag de kabel vanaf de EVSE niet zo lang zijn maar ik snap het verschil niet met een vast snoer van 10m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Ik heb een SmartEVSE v2 met +- 22m vaste kabel van het elektrisch bord naar de oprit. Daar zit er een vaste kabel van 10m lang aan. Dus ik heb 32m kabel tussen het bord en de auto. Als ik 32A laden (monofase) doe, dan haal ik netto maar 30.5A ik vermoed vanwege de lange kabel er een spanningsval/verlies is waardoor ik er niet meer door kan krijgen. Ik gebruik wel een 10x0.8mm kabel als signaalkabel voor CP ed. Dat is vermoedelijk meer sectie dan een UTP ader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopK
Dag Fluppie. Met een vaste kabel met stekker aan het eindpunt heb je dus niet te maken met de vergrendeling want dat vindt volgens mij dan plaats in de auto. Ik wil er nog een stopcontact tussen maken dus moet de vergrendeling in dat stopcontact bedraad plaatsvinden vanuit de laapaal in huis. Ik weet niet of dat een probleem is. En anders ga ik het net zo maken als jij hebt gedaan met een vaste stekker aan het uiteinde.
Of bij jou de stroombeperking veroorzaakt wordt door spanningsverlies weet ik niet. De autolader regelt de stroom en de invertor compenseert toch wel voor een beetje spanningsverlies? Wat zijn je ader diameters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Ha nee, ik heb hier nog wel een type 2 socket liggen en zo'n vergrendel ding. Maar dan moet ik altijd de laadkabel uit de auto vissen. Dus ben later voor een 10m vaste kabel gegaan, lekker lang gezien mijn auto op de openbare weg staat.
Weet alleen niet of zo'n vergrendel dingetje de gehele tijd stroom nodig heeft om te bekrachtigen, of dat het bistabiel is, dus enkel stroom om open of toe te gaan. Denk als je KNX of Multikabel van 0.8mm gebruikt dat het prima zal werken. Of een aderpaar als 1 ader gebruiken voor extra draadsectie.

Gezien de SmartEVSE v3 een ESP32 heeft heb ik die maar gelijk besteld O-). Kan ik de v2 later als slave op die v3 gebruiken om een toekomstige 2e EV of hybrid te verwelkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door fluppie007 op 15-03-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopK
Zijn er nog anderen die ervaring hebben met de stekker vergrendeling op ruime afstand van de EVSE? Gaat dat werken of zijn er andere redenen om het stopcontact niet zo ver weg te plaatsen van de EVSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:07
JoopK schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:17:
Zijn er nog anderen die ervaring hebben met de stekker vergrendeling op ruime afstand van de EVSE? Gaat dat werken of zijn er andere redenen om het stopcontact niet zo ver weg te plaatsen van de EVSE?
Zit bij mij zo'n 5 meter tussen. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Niet mijn eigen paal, maar ik heb deze laatst geplaatst. Alles met 6mm² kabel (zelfs voor een klein stukje groepenkast naar de laadkabel) en een extra ethernetkabel getrokken omdat je dan toch bezig bent.
Het relais en RCD zitten onder de SmartEVSE achter de kabeldoor. Voor de trekontlasting heb ik een extra zadel geplaatst op de laadkabel naast de wartel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxDn0KZxnTZltr5WIztbAjVrDWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Utd7f8sYBGXHduwiTRPL3pXS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAI_Th-EG3nCcLP3qJIIVjLBdOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygpLmDrq3ww4Mdti2IjHUEr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ships, een tweedehands EV gekocht dus nu moet er voor volgend weekend eigenlijk een lader zijn en zijn de smart EVSE V3 niet leverbaar... Dan maar langzaam overnacht voldruppelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Staat een v2 op MP. En anders Stegen even bellen, er komen regelmatig nieuwe batches beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
wishmaster1986 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:07:
...

Weet iemand trouwens hoe die RFID geprogrammeerd moet worden?
Het aansluiten op een V3 is anders dan op een V2, tenminste ik heb andere handleiding dan op de website is te vinden is (V2).
Ik heb in het menu "Learn" geselecteerd en 3 verschillende mifare tags en passen geprobeerd maar geen melding van kaart geleerd helaas.
In het menu de kaart presenteren doet niks en helemaal uit het menu en dan de kaart presenteren ook niet...
Ik heb net mijn v2 vervangen door een v3, ik ging er vanuit dat de bedrading hetzelfde is, zoals je zelf ook gemerkt hebt is deze anders. Na aanpassen bedrading volgens deze handleiding: https://www.stegen.com/pub/rfid.pdf (enkel voor de v3) werkt het voor mij. Ik heb wel de bruine niet aangesloten. Maar dat zou helemaal niet mogen uitmaken.
Ik weet niet of je het weet, maar bankpassen met contactloze ondersteuning kan je ook als RFID gebruiken :). Heb er gelijk een 5-tal geprogrammeerd, werkt er altijd wel eentje O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
fluppie007 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:02:
[...]

Ik heb net mijn v2 vervangen door een v3, ik ging er vanuit dat de bedrading hetzelfde is, zoals je zelf ook gemerkt hebt is deze anders. Na aanpassen bedrading volgens deze handleiding: https://www.stegen.com/pub/rfid.pdf (enkel voor de v3) werkt het voor mij. Ik heb wel de bruine niet aangesloten. Maar dat zou helemaal niet mogen uitmaken.
Ik weet niet of je het weet, maar bankpassen met contactloze ondersteuning kan je ook als RFID gebruiken :). Heb er gelijk een 5-tal geprogrammeerd, werkt er altijd wel eentje O-).
Ik heb het ook geprobeerd met de bruine draad en zonder maar geen verschil bij mij.
Passen worden nog steeds niet gelezen maar ledje brand groen dacht ik even uit mijn hoofd.
Aansluiten gaat gewoon op het groene terminal blok toch? Niet die kleine witte waar eigenlijk de RGB drukknop op moet worden aangesloten?
En wat is je procedure om een pas te lezen? Blijf je in het menu bij "Learn" of ga je helemaal uit het menu om je pas in te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Je moet hem op learn zetten en daarop blijven staan. Als je dan je RFID leest komt er card learned op je scherm. Misschien eerst eens een deleteall doen en dan nog een keer op learn zetten? Test ook even met zo'n contactloos betalen bankkaart of een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Iemand ook het issue wanneer je de webinterface van je SmartEVSE v3 opent of refreshed, je dan je SmartEVSE v3 even reset? Je ziet de display dan even flikkerenen tijdens het laden valt de contactor dan ook eventjes af. Hopelijk ben ik de enige en anders zal een software update noodzakelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Waarschijnlijk doe ik iets heel stoms maar: ik krijg het niet voor elkaar om de sensorbox uit te lezen met modbus.

Ik heb het zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DjtTD0YH-QzIhzKpw4AL9tt2u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFTAG1zIZxGfz5qK5Mwvhd7E.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik qmodmaster als cliënt en ik krijg allerlei timeouts of data not from slave meldingen.

Wie zou me op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Nu online
Ik heb ook modbus problemen...En ook nog steeds RFID trouwens.
Mijn EVSE v3 ziet mijn hele sensorbox niet meer terwijl dit gister nog prima werkte.
Sensorbox krijgt wel netjes P1 data door en (na firmware aanpassing zodat ik via wifi kan verbinden) spuugt dit via de websocket en serial monitor uit.

[ Voor 5% gewijzigd door wishmaster1986 op 20-03-2022 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Mike2k schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:21:
Waarschijnlijk doe ik iets heel stoms maar: ik krijg het niet voor elkaar om de sensorbox uit te lezen met modbus.

Ik heb het zo aangesloten:
[Afbeelding]

Ik gebruik qmodmaster als cliënt en ik krijg allerlei timeouts of data not from slave meldingen.

Wie zou me op weg kunnen helpen?
Omdat dit eigenlijk ook niet kan. Je hebt nu twee masters op de bus. De smartevse zelf en jouw modbus converter. Met veel geluk en goede timing lukt het wel maar geen garanties.
Pagina: 1 ... 21 ... 88 Laatste